• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:39

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:28:
Je kunt veel verwachten, maar of het zo werkt zul je moeten nalezen in de duizenden pagina’s standaarden voor XGS-PON fiber.
Je kunt het hopelijk toch wel met mij eens zijn dat een systeem dat na een storing afhankelijk is van een reset door een gebruiker om weer terug online te komen, een bijzonder slecht ontworpen systeem is, of niet?
Hoe weet je dat?
Omdat ik in de afgelopen 15 jaar toch noch toe, nog nooit een pfSense router heb hoeven resetten om hem weer online te brengen. De WAN interface down-en en weer up brengen is vaak alles wat nodig is. En ja, als aan de provider-kant alles is gereset, en de router is daarvan niet op de hoogte gesteld, omdat het DHCP protocol daar niet in voorziet en de ONT gewoon de link up houdt, dan is dit wat je krijgt.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

lier schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:29:
... maar ik zou er toch echt niet aan moeten denken dat mijn ONT door Delta gemanaged wordt.
Dan heb ik slecht nieuws voor je.
MindBender schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:43:
[...]

Je kunt het hopelijk toch wel met mij eens zijn dat een systeem dat na een storing afhankelijk is van een reset door een gebruiker om weer terug online te komen, een bijzonder slecht ontworpen systeem is, of niet?
Ik vermoed maar zo (en ik heb ook die duizenden pagina’s standaard documentatie niet gelezen) dat in de OMCI beheer laag en tussen een Nokia OLT en een Nokia ONT alles automagisch goed kan komen na downtime.

Maar tussen twee verschillende leveranciers?

En je blijft er vanuit gaan dat hier de Zaram SFP een reset moet krijgen. Ik betwijfel dat want deze SFP doet dat zelf iedere keer na een aantal minuten als er een storing is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suDQmCXq0Hi0WSrpKtpsqGBX5gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXmPsYeqleA7PSKSsb9QqONk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, we weten niet wat er aan de hand is. En wat de oplossing is. En of de buurman dat gaat redden.

En een beetje gechargeerd; Je kunt het hopelijk toch wel met mij eens zijn dat een gebruiker die er op vertrouwt dat een systeem dat na een storing afhankelijk is van een reset door de leverancier om weer terug online te komen, een te hoog vertrouwen in techniek door de gebruiker betekent, of niet?

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 16-07-2026 18:11 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:02:
Ik vermoed maar zo (en ik heb ook die duizenden pagina’s standaard documentatie niet gelezen) dat in de OMCI beheer laag en tussen een Nokia OLT en een Nokia ONT alles automagisch goed kan komen na downtime.
Tja, inderdaad: Als je ONT een integraal deel uitmaakt van je router, zijn er natuurlijk meer mogelijkheden om een eventuele PON link failure out-of-band door te geven aan de router. Over de Ethernet verbinding tussen de WAN NIC op de router en de Ethernet NIC op de ONT - of dat nou echt Ethernet of alleen een MII link is - is er geen protocol dat dat zou signaleren, behalve misschien LLF, maar daar ben ik niet bekend mee.
En je blijft er vanuit gaan dat hier de Zaram SFP een reset moet krijgen. Ik betwijfel dat want deze SFP doet dat zelf iedere keer na een aantal minuten als er een storing is:
Het blijkt tòch een Zaram probleem te zijn. De buurman heeft in eerste instantie de router gereset. Met de reset knop, dus geen power-cycle voor de SFP+ modules. Dat hielp helaas niet. We kwamen pas weer online nadat ik heb geïnstrueerd had de Zaram even uit te pluggen en weer terug te steken. We zijn in elk geval weer online!
En een beetje gechargeerd; Je kunt het hopelijk toch wel met mij eens zijn dat een gebruiker die er op vertrouwt dat een systeem dat na een storing afhankelijk is van een reset door de leverancier om weer terug online te komen, een te hoog vertrouwen in techniek door de gebruiker betekent, of niet?
Chargeren mag natuurlijk; Dat doe ik zelf ook. Het overkoepelende probleem dat ik probeerde bloot te leggen, is dat we ons na 30 jaar breedbandinternet nog steeds laten afschepen met ‘je router resetten’, al dan niet aangevuld met VooDoo engineering als ‘een minuut de stekker eruit laten’. En dat terwijl routers alleen maar betrouwbaarder zijn geworden. Helaas blijkt het door allerlei neveneffect vaak nog te werken ook, maar het wordt toch echt we tijd dat dit probleem ook echt wordt opgelost.
MindBender schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:39:
[...]

Het blijkt tòch een Zaram probleem te zijn. De buurman heeft in eerste instantie de router gereset. Met de reset knop, dus geen power-cycle voor de SFP+ modules. Dat hielp helaas niet. We kwamen pas weer online nadat ik heb geïnstrueerd had de Zaram even uit te pluggen en weer terug te steken. We zijn in elk geval weer online!
Dit probleem hebben sommige Unifi routers ook, dat je de SFP eruit en er weer in moet doen om verbinding te krijgen. Er gaat dan wat fout tussen de cage in de router en SFP op de Serdes bus. Bij andere routers heb ik dit nooit gehoord. Nu dus n=2. En in die gevallen gaat een KVM dus ook niet helpen.

Enfin, je bent weer online. Top. Handige buurman!
Het overkoepelende probleem dat ik probeerde bloot te leggen, is dat we ons na 30 jaar breedbandinternet nog steeds laten afschepen met ‘je router resetten’, al dan niet aangevuld met VooDoo engineering als ‘een minuut de stekker eruit laten’.
Eens. Geldt overigens voor veel electronica maar de ICT sector maakt het wel erg bont. Als je PC kuren hebt rest alleen een power cycle. Kun je nog een crash dump maken, kun je daar ook niets mee. Midden jaren 80 (ja, opa hier) werkte ik bij Philips in Apeldoorn aan een tool voor de P4000 mini computer om crash dumps goed te analyseren. Werkte geweldig. Veertig jaar later bij PC’s nog steeds geen enkel hulpmiddel.

Fijne vakantie verder!

RIPE Atlas probe: 1005104

Pagina: 1 ... 138 139 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.