ernstoud schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:02:
Ik vermoed maar zo (en ik heb ook die duizenden pagina’s standaard documentatie niet gelezen) dat in de OMCI beheer laag en tussen een Nokia OLT en een Nokia ONT alles automagisch goed kan komen na downtime.
Tja, inderdaad: Als je ONT een integraal deel uitmaakt van je router, zijn er natuurlijk meer mogelijkheden om een eventuele PON link failure out-of-band door te geven aan de router. Over de Ethernet verbinding tussen de WAN NIC op de router en de Ethernet NIC op de ONT - of dat nou echt Ethernet of alleen een MII link is - is er geen protocol dat dat zou signaleren, behalve misschien LLF, maar daar ben ik niet bekend mee.
En je blijft er vanuit gaan dat hier de Zaram SFP een reset moet krijgen. Ik betwijfel dat want deze SFP doet dat zelf iedere keer na een aantal minuten als er een storing is:
Het blijkt tòch een Zaram probleem te zijn. De buurman heeft in eerste instantie de router gereset. Met de reset knop, dus geen power-cycle voor de SFP+ modules. Dat hielp helaas niet. We kwamen pas weer online nadat ik heb geïnstrueerd had de Zaram even uit te pluggen en weer terug te steken. We zijn in elk geval weer online!
En een beetje gechargeerd; Je kunt het hopelijk toch wel met mij eens zijn dat een gebruiker die er op vertrouwt dat een systeem dat na een storing afhankelijk is van een reset door de leverancier om weer terug online te komen, een te hoog vertrouwen in techniek door de gebruiker betekent, of niet?
Chargeren mag natuurlijk; Dat doe ik zelf ook. Het overkoepelende probleem dat ik probeerde bloot te leggen, is dat we ons na 30 jaar breedbandinternet nog steeds laten afschepen met ‘je router resetten’, al dan niet aangevuld met VooDoo engineering als ‘een minuut de stekker eruit laten’. En dat terwijl routers alleen maar betrouwbaarder zijn geworden. Helaas blijkt het door allerlei neveneffect vaak nog te werken ook, maar het wordt toch echt we tijd dat dit probleem ook echt wordt opgelost.