• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:16
Roetzen schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:39:
[...]

Als ze inderdaad in 2022 ruim twee keer zo veel hadden als nu, dan moet haast de conclusie wel zijn dat ze wat verkocht hebben. Maar ik kan er geen concrete info over vinden.
Lijkt me niet heel slim als je toch al chronisch adressen te kort komt. Waarom zouden ze dat doen? 220k adressen lijkt me niet heel veel als er al een paar 1000 tweakers zijn die graag een vast IP of CGNAT uit willen hebben. Betekend eigenlijk dat ze nooit meer dan 200k zakelijke klanten kunnen hebben?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

EWS99 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:21:
[...]
Lijkt me niet heel slim als je toch al chronisch adressen te kort komt. Waarom zouden ze dat doen?
Dat zul je ze zelf moeten vragen, ik kan er alleen maar naar raden. En als ik dat dan doe, dan denk ik dat ze het geld goed konden gebruiken en dat ze verwachtten dat gezien de dalende prijs van IPv4, ze ze zonodig later wel weer terug zouden kunnen kopen tegen een lagere prijs.
220k adressen lijkt me niet heel veel als er al een paar 1000 tweakers zijn die graag een vast IP of CGNAT uit willen hebben.
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel van die Tweakers er zijn en wat ze er voor over hebben als het puntje bij paaltje komt. Ik ben één van die Tweakers die de CGNAT uit heeft laten zetten. Maar ik behoor ook tot de groep die het niet heel erg hard nodig heeft. Als het echt moet kan ik ook wel zonder. Dus als ze geld gaan vragen voor een niet CGNAT adres haak ik af als het te duur wordt, Meer dan €2,50 / maand heb ik er momenteel niet voor over.
Betekend eigenlijk dat ze nooit meer dan 200k zakelijke klanten kunnen hebben?
Daarbij ga je er van uit dat als het er op aan gaat komen alle zakelijke klanten per sé één of meer routeerbare IPv4 adressen willen hebben. Maar ik kan me voorstellen dat zakelijke klanten die hun websites en andere zaken in de cloud laten hosten prima uit de voeten kunnen met een CGNAT op het eigen adres. Ik heb overigens ook geen idee hoeveel zakelijke klanten Delta heeft en naar hoeveel ze streven...

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

Mapje schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:28:
[...]

Volgens mij heb je nog twee anderen hoe groot ze zijn weet ik niet

https://bgp.he.net/AS30925#_prefixes
https://bgp.he.net/AS213061#_prefixes

AS15435: Dit is het primaire en meest gebruikte AS-nummer voor DELTA Fiber Nederland B.V.. Het wordt ingezet voor een groot deel van de residentiële verbindingen van zowel DELTA als (voorheen) Caiway.

AS30925: Dit nummer is specifiek gekoppeld aan DELTA Fiber Nederland B.V. en wordt vaak gebruikt voor zakelijke diensten en specifieke netwerksegmenten.

AS213061: Gekoppeld aan DELTA Fiber Netwerk B.V., de tak die verantwoordelijk is voor de aanleg en het beheer van de fysieke glasvezelinfrastructuur.

En dan had je vroeger nog (ZeelandNet) maar deze is niet meer zichtbaar

https://bgp.he.net/AS15542#_asinfo
Goed gevonden. Wel denk ik dat die twee AS ranges niet aan consumenten provisioned worden.

---

Overigens was de reden dat ik het vroeg de volgende; ik heb een VPS die alleen toegang biedt met een SSH key. De SSH poort is met knockd naar buiten niet zichtbaar. Want het aantal inlogpogingen door de boefjes en boeven op internet was wel erg groot. Enigszins verontrustend hoewel password login dus disabled is en de kans dat je met een key kunt inloggen dan nagenoeg nul is.

Echter is het aantal port scans tegenwoordig zo hoog dat de knock sequence statistisch wel een keer geraakt zal worden door zo'n scan. Dan gaat heel kort daarna SSH weer dicht, dus de kans op misbruik is echt klein. Ik kan die kans nog wat verkleinen door alleen de SSH poort te openen als knockd in de logs meldt dat het echt mijn IP adres was. Echter; mijn IP adres kan wijzigen en dan lock ik mijzelf dus uit.

Ik kan met alle DFN IP adressen (eerste drie octets zijn dan 861 ranges) voordat de SSH poort kort open gaat controleren of het IP adres dat de knock sequence stuurde in die lijst staat. Werkt prima. Maar dan moet wel die lijst compleet zijn natuurlijk.

Dus commando in de knockd.conf als de juiste knock sequence ontvangen is [nerd mode aan]:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#/bin/sh

cat DFN.txt | grep $(tail /var/log/knockd.log | grep "startstopSSH: OPEN SESAME" | cut -d. -f1-3 | cut -d " " -f3) > nul

if [ $? -eq 0 ]; then
        Start-SSH
fi
Op die manier kunnen alleen DFN IP adressen met de juiste knock sequence gedurende hele korte tijd proberen met een key in te loggen. Fat chance dat dat dan lukt 8) .

[/nerd mode uit]

[ Voor 44% gewijzigd door ernstoud op 13-04-2026 14:01 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Of je doet natuurlijk gewoon:

whois -I -K -- [IP address] | grep AS15435

Soms word ik moe van mijzelf.

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 13-04-2026 16:06 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:51

Trackerfire

BTC HODLER

Meer mensen last dat verkeer dat verkeer naar buiten niet lijkt te werken momenteel? Diverse cloud apps geven geen verbinding. Terwijl ik intern gewoon toegang heb en kan internetten. Omgeving Alblasserdam.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:51
Laatste klant van Caiway overgezet naar Delta: Weduwe oprichter sluit Caiway-hoofdstuk af
Pagina: 1 ... 137 138 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.