Tux3.14 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:01:
Ik ga er vanuit dat de poorten van de switches bij de centrale/knooppunten van Caiway daarvoor wel een switch port protection hebben, en dat daarmee zo'n poort automatisch op disabled gaat als iemand een DHCP oid gaat aansluiten op de inkomende glasvezel can Caiway.
DHCP Snooping en dergelijke zal vast wel aan staan, maar dat maakt de toegang tot de WebGUI van je TP-Link of Netgear Switch niet veiliger!

Tux3.14 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:04:
Dat werkt inderdaad fijn. Maar in principe maakt Pi-Hole al gebruik van DNS upstream servers die niet van je provider zijn, bijvoorbeeld die van Google of OpenDNS. Dat word gevraagd tijdens de installatie van Pi-Hole. Dus als de Caiway DNS servers weer eens stuk zijn, en je upstream is op je PiHole 8.8.8.8 (Google), dan zou je er eigenlijk geen last van moeten hebben.
Maar dan weet Google dus wat je uitspookt qua DNS Requests
Als je Pi-Hole + Unbound draait dan ben je volledig onafhankelijk qua DNS Queries en is er maar één eis eigenlijk : Dat je verbinding met het Internet niet ergens in de soep loopt!

True schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:10:
@
nero355 het gaat erom dat iets standaards zoals YT moet werken. En dat je dan als simpele consument (zoals die maat die ik noemde) er vanuit moet kunnen gaan dat zulke basale zaken gewoon werken en dat je er zelf niets aan hoeft te doen. Ik begreep dat het al een dag of vier niet meer werkte. Dat is gewoon enkel te wijten aan Caiway.
Treurnis ten top.
Uiteraard helemaal met je eens, maar voor mij ging het ongeveer zo :
- Genexis 7840 aangesloten.
- Wazige DNS Server IP's opgemerkt :
Primary = Tevens mijn Gateway in hetzelfde subnet van mijn IP ?! WTF ?!
Secondary = Gewoon een DNS IP dat blijkbaar nog uit het Kabelfoon tijdperk stamt!
- Nou, dan maar effe kijken wat ik daar aan kan doen :
Andere DNS IP's opzoeken van Caiway of de standaard twee of zo = Niet beschikbaar...
Dan maar wat Kabelfoon DNS IP's opzoeken = Heel veel outdated info of gewoon niet meer in gebruik...
Nou
Dan maar mijn Pi-Hole uitbreiden met Unbound hé!
* nero355 is ondertussen alweer bijna 3 jaar lang een tevreden Caiway "DNS Servers onafhankelijke" abonnee