boulie76 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:15:
Sinds een maand hebben wij glasvezel internet/tv/telefoon via Caiway. Over de internet prestaties ben ik behoorlijk teverden, temeer omdat ik in een buitengebied woon waar geen kabel ligt en ISDN over de telefoonlijn niet mogelijk is (te ver van de centrale) en waar ik voorheen internet via een straalverbinding had met hoge latency.
In dat geval : Gefeliciteerd en welkom in de toekomst!

Het gaat mij nu even om de andere Caiway hardware. Ik ben niet zo te spreken over de instellingsmogelijkheden, beveiliging en WiFi prestaties van de Genexus Platinum-7840.
Dat kan je dan ook het beste oplossen door gewoon meerdere accesspoints door het huis heen te plaatsen dus inderdaad dit :
Is het goed te doen om de Genexus Platinum-7840 alleen als modem te gebruiken (door o.a. WiFi uit te schakelen)?
Hoewel je natuurlijk ook de WiFi van de Genexis 7840 als extra accesspoint kan zien

Ik heb nog een Linksys WRT3200ACM router liggen (nu in gebruik als tijdelijk VLAN-accespoint)
VLAN of WLAN

die ik direct achter de Genexus Platinum-7840 wil hangen en vanwaaruit ik alles wil kunnen beheren.
Je krijgt dan NAT achter NAT, maar verder kan je dat inderdaad ook gewoon doen.
Gaat dat goed met het IPTV gedeelte van Caiway of heb ik daar specifieke instellingen of hardware voor nodig?
Voor zover ik weet krijgen alle nieuwe klanten tegenwoordig Unicast IPTV en dat zou zelfs door NAT achter NAT heen moeten werken

Overigens heb ik momenteel ook twee stuks Linksys WRT1900ACS routers staan die ik beide gebruik als accepoint en switch in de woning. Daar zit nu één Amino Aria 7x via ethernet aan verbonden en één Amino Aria 7x via WiFi (via een Linksys WUMC710 WiFi ontvanger), dat werkt allemaal prima.
Prima toch!
Maar ik zou de eerder genoemde Linksys WRT3200ACM router ook zo configureren eerlijk gezegd om dus NAT achter NAT te vermijden!

Nu zie ik op dit forum mogelijkheden voorbij komen om deze volledig te vervangen door eigen harware (SFP), maar dat lijkt mij niet praktisch omdat hier ook de telefoon mee verbonden is.
Kan iemand mij mischien adviseren of en waarom, dit wel of geen handige route is (eigen router achter Genexis glas-modem) en hoe ik dit het best kan instellen? Andere/betere suggesties zijn uiteraard welkom.
Als het goed is zal er een moment komen waarop zelfs Caiway/Delta hun VoIP login gegevens vrij moeten geven, zodat je die in een aparte VoIP ATA kan proppen en de Genexis 7840 uit je netwerk kan halen, maar dat duurt nog wel een tijdje...
Op het moment dat het zover is zou je dan dus een Mediaconverter kunnen kopen en daarin de SFP uit de Genexis 7840 proppen om vervolgens de Linksys WRT3200ACM router als enige router te hebben in je netwerk