[Ubuquiti UDM-PRO] Caiway aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik heb bij caiway het glasvezel abbonement internet & Televisie Snel. Hiervoor heb ik het Genexis moden zonder wifi maar met 1 internet passthrough poort en 3 iptv uitgangen.
Dit zit nu aangesloten aan een Netgear R7000 nighthawk router die dit vervolgens weer splitst.

Als accespoint heb ik een UniFi NanoHD accespoint waar is zeer tevreden over ben met een mooi interface waardoor ik nu meer van UniFi wil proberen.

Voor de rest hangt er alleen een Yealink telefoon aan met POE die weer het internet doorgeeft aan mijn computer en een TV aan de router. In de toekomst moeten hier nog enkele UniFi camera's bijkomen zoals de pricewatch: Ubiquiti UniFi G3 (3-pack). Waarschijnlijk moet ik hiervoor UTP kabels onder dakpannen doorleggen maar dit is een probleem voor later.

Alle bekabeling is CAT 6A CU solid wire. Hier zitten nu RJ45 connectoren op (die geschikt zijn voor solid wire) maar die zijn met een goedkope tool aangedrukt. Deze wil ik dus vervangen door toollesss cat6a shielded RJ45 connectoren zodat dit ook nooit meer kan storen. Als iemand nog een aanbeveling heeft voor goede en betaalbare connectoren zou dit fijn zijn.

De laatste tijd valt het internet af en toe uit en kan ik niet helemaal vinden waar het door komt. Volgens de logs van de netgear krijg ik regelmatig dos pakketjes binnen en heb ik laatst upnp uit moeten zetten omdat dit misbruikt werd vanaf het internet. Hiernaast heb ik af en toe het gevoel dat de router de vele connecties niet helemaal leuk vind wanneer ik aan het torrenten ben.

Mijn doel is mijn netwerk volledig zelf in beheer hebben zover als dat dit kan. Zo wil ik ook van het Genexis modem af.

Als vervanging zat ik te denken aan een pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro i.c.m. een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X bij de computer zodat ik hier de laptop in de toekomst ook aan kan sluiten of wanneer er een computer bij komt. Ik ben van plan IPS/IDS aan te zetten en om binnen 1 jaar enkele UniFi camera's op te hangen dus een UDM Pro ziet er perfect uit.
Voor apparaten met POE zal ik voor nu pricewatch: Ubiquiti POE Injector, 48V, 0.5A gebruiken omdat 200 euro voor een 8 poort switch een beetje teveel van het goede is voor mij. Hiernaast heb ik deze injectors al.

Ik heb gevonden dat als ik in de UDM Pro een 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Transceiver Module for FS Switches stop samen met een 1m (3ft) LC APC to SC APC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm Fiber Optic Patch Cable stop kan ik direct de glasvezel aansluiten aan de UDM Pro.

Ik vermoed dat ik deze dan in het 10GB SFP Wan poort moet stoppen.

Ik ben nu alleen op zoek naar de juiste SFP to RJ45 10gbit adapter die in in de andere SFP poort kan stoppen zodat ik de computer kan aansluiten op 10gbit. Ik snap dat er een switch tussen zit maar zonder werktelefoon ben ik van plan de kabel direct in de pc te stoppen Ik heb op FS.com de volgende gevonden: Ubiquiti UF-RJ45-10G Compatible 10GBASE-T SFP+ Copper RJ-45 30m Transceiver Module, maar ik weet niet of dit zal werken.EDIT: Ik heb het bij FS nagevraagd en deze zou moeten werken op de UDM Pro.
Ik snap dat 10gbit nu nog geen nu heeft maar ik heb 2 excuses.
1. Mogelijk bestaan er over enkele jaren abbonementen die hoger dan 1 gbit gaan en heeft het daadwerkelijk nut.
2. Het zal er hartstikke leuk uit zien als je 10gbit ziet staan in het netwerkscherm.

Kan iemand kijken of ik iets over het hoofd ziet en of er misschien iets beter kan of dat iemand goedkoper aan de 10gbit SFP JR-45 tranceiver module kan komen?

[ Voor 3% gewijzigd door rodebest op 05-08-2020 11:06 ]

Beste antwoord (via rodebest op 17-05-2021 16:22)

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Deze SFP en kabel heb ik (ook) besteld en het werkt perfect.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:39
Kan de UDMP overweg met IPTV?
Volgens mij nog niet, dit is het grootste probleem met de UDM-serie tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
MadMax12 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:14:
Kan de UDMP overweg met IPTV?
Volgens mij nog niet, dit is het grootste probleem met de UDM-serie tot nu toe.
Aangezien wij bijna geen TV kijken en wanneer wij dat doen eigenlijk nog vaak de coax gebruiken omdat dit simpeler, sneller en hetzelfde beeldkwaliteit geeft is dit niet echt een probleem.

Ik ga het wel proberen te laten werken door VLAN 101 of 102 te proberen. Er zijn meerdere topics waar het geprobeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
Even een kleine bump hoor.

Ik heb alles binnen en de glasvezel past in de adapter van zowel het caiway kastje zelf en de poort van de SFP+ adapter.
Zodra ik dit aansluit via poort 1 van caiway wordt het lampje ook groen (nadat ik TX rate op 1000mbit moet zetten i.p.v. auto negotiate.) en zie ik dat er enkele kB heen en weer wordt gestuurd.

Helaas krijg ik maar niet voor elkaar om er ook echt internet van te krijgen.
Ik heb geprobeerd WAN2 ( de SFP poort) in te stellen met VLAN100, maar ik krijg er geen internet mee.
Ik heb ook geprobeer eerst het modem eruit te halen. enkele uren wachten en daarna de UDM Pro aan te sluiten maar dan krijg ik nog steeds geen internet. De UDM Pro geeft ook aan dat er dan geen internet is.

Weet iemand hoe dit komt? Ik vermoed dat ik geen ip adres toegewezen krijg terwijl hij op DHCP staat. Ik heb geprobeerd om eerst het ip adres te krijgen via het Genexis modem en daarna dit in te vullen als static adress in de UDM Pro maar dit werkte uiteraard ook niet.

Zou iemand mijn handje vast willen houden en mij vertellen wat ik verkeerd doe?
Moet ik Caiway bellen met de vraag of ze de DHCP lease willen renewen terwijl de UDM Pro eraan hangt?
Ik heb een alles in 1 snel abbonement mocht dat nog handig zijn om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
Als het goed is heb jij zo domme NTU van Genexis met bridged IPTV toch ? Dan heb je mogelijk geen Vlan nodig omdat internet en iptv al gescheiden zijn.
Probeer eens geen vlan te gebruiken aan de wan zijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@Arthion-nl ik heb nu een Genexis live! titanium-22
title
Ik had het al geprobeerd om het zonder VLAN aan de praat te krijgen maar dit werkte geloof ik niet. Ik zal het na 17:00 nogmaals proberen. (ik ben momenteel aan het werk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:22

lier

MikroTik nerd

VLAN 100 inderdaad voor Internet instellen, dit moet altijd (zo dom is het glasmodem niet ;)). Weet je zeker dat er een DHCP client op de SFP poort zit? Hoe ziet je configuratie eruit? Heb je al met wireshark bekeken welk verkeer er langs komt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@lier
Volgens de onderstaande url van Ubiquiti zou dit automagisch gedaan moeten zijn
http://dl-origin.ubnt.com/qsg/UDM-Pro/UDM-Pro_EN.html
The SFP+ port supports a 1/10G Ethernet connection. Set to DHCP Client by default.
Welke configuratie pagina's zou je willen zie? (Het zijn er aardig veel).
Wireshark is ook een goede, die zou ik ook nog kunnen bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
Als ik toch zo kijk naar jou "modem" kijk lijkt het ermeer op dat dit een router is.....

Als je een pc/laptop direct achter de genexis stopt welke ip krijg je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

rodebest schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:18:
Welke configuratie pagina's zou je willen zie? (Het zijn er aardig veel).
Wireshark is ook een goede, die zou ik ook nog kunnen bekijken.
In ieder geval degene waar je de VLAN instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@Arthion-nl Even snel de computer omgeplugged.
Ik krijg het ipv4 adres 159.180.8.144
IP subnet mask 255.255.240.0
DHCP server 62.45.70.53
DNS server 62.45.70.117

@lier Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mU73RK11QRh3xqB3Nujx2MP78Pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hRaUV8KOUomBUdOQ5EV30q1M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 16:17
rodebest schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:08:
DHCP server 62.45.70.53
DNS server 62.45.70.117

@lier [Afbeelding]
Als je je computer unsteekt, en je daar, zonder dat je een VLAN hebt ingesteld op je interface een IP krijgt, dan hoeft dit op de UDM ook niet, laat het VLAN100 veld dus leeg en try again. Heb je wel VLAN100 geconfigureerd op de interface, negeer dan bovenstaand verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@markisoke Ik vermoed dat je denkt dat ik een UTP kabel vanuit de Genexis in de UDM wilt stoppen en dat ik dat niet aan de praat krijgt. Dat is niet wat ik wil. Dit werkt nu ook zonder VLAN settings.

Ik wil de glasvezel vanuit dit ding:
title
Direct in de UDM stoppen. Als ik dit doe werkt het niet.
Ik vermoed omdat er ook yoga in de Genexis gebeurd zoals het splitsen van het signaal en de VLAN tag weghalen (als dat zo werkt) zodat een router o.i.d. erachter gewoon werkt zonder moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
rodebest schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:27:
@markisoke Ik vermoed dat je denkt dat ik een UTP kabel vanuit de Genexis in de UDM wilt stoppen en dat ik dat niet aan de praat krijgt. Dat is niet wat ik wil. Dit werkt nu ook zonder VLAN settings.

Ik wil de glasvezel vanuit dit ding:
[Afbeelding: title]
Direct in de UDM stoppen. Als ik dit doe werkt het niet.
Ik vermoed omdat er ook yoga in de Genexis gebeurd zoals het splitsen van het signaal en de VLAN tag weghalen (als dat zo werkt) zodat een router o.i.d. erachter gewoon werkt zonder moeite.
Hoe zeker ben je ervan dat Caiway het signaal op de wavelenghts aanbied waarvoor jij een sfp hebt gekocht, word dit misschien bevestigd door een sticker op de achterkant van de Genexis.

De reden dat ik dit vraag is dat ik voor mezelf (T-mobile thuis) ook voor bestelling al een sfp had gekocht, met de informatie die ik gevonden had op het internet, en er achteraf achter kwam dat de wavelenghts niet overeen kwamen. Dit kon ik uitvogelen door de apparatuur die T-mobile had gestuurd, maar heb toen wel een nieuwe sfp moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
rodebest schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:08:
DHCP server 62.45.70.53
DNS server 62.45.70.117

@lier [Afbeelding]
Staat verder onder je UDM bij poorten je WAN2 netwerk goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsAuOs7o4BWTVvveogK8Vv4D3MI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hDrmndMh5cm4x7uC16SFtE0j.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@markisoke Dat is wel een goede qua wavelenght. Ik ga hem zometeen uit elkaar schroeven om de te kijken of ik iets kan vinden. Degene die er nu in zit heb ik gevonden op tweakers in het iptv topic geloof ik.

Het lijkt er wel op dat de UDM een verbinding krijgt. Want de poort wordt groen in het interface en het lampje gaat ook branden op de SFP module.

Voor de rest kan bij de UDM pro poort 10 (SFP+) niet naar LAN gezet worden. Daar is poort 11 voor. Deze staat dus altijd als WAN2 ingesteld.

EDIT: Ik waardeer al jullie suggesties, ik heb vanavond weer wat dingen om uit te proberen. Niemand roept i.i.g. dat ik iets simpels over het hoofd ziet ;)

[ Voor 13% gewijzigd door rodebest op 10-08-2020 16:12 . Reden: Blijk van waardering. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
Wat je eventueel ook nog zou kunnen testen (mits je een switch hebt met een sfp poort) om de sfp in de switch te steken met VLAN100 tagged, en dan een poort op VLAN100 untagged en daar je pc achter, als je dan nog een ip krijgt, dan weet je dat het probleem in ieder geval bij de UDM ligt, en niet bij je sfp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@markisoke Helaas heb ik niet nog een apparaat met een SFP poort.

Jij bedoeld iig dat ik de switch met een SFP poort direct in de Genexis modem/router stopt en dan vervolgens een utp van de switch de pc in? Ik weet nog niet hoe ik kan zorgen dat VLAN100 omgezet wordt naar "normaal". Daar was ik nog niet aan toe gekomen. Ik vermoed dat ik hiervoor een interne switch in moet stellen die VLAN100 koppeld aan LAN?

Zou ik de andere SFP poort kunnen misbruiken van de UDM Pro? In principe is dat een LAN poort/switch functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
@rodebest De functie van een UTP poort word bepaald door software en niet door hardware.
Je zou kunnen kijken om dat te testen in de "LAN" sfp poort van de UDM, wat ik wel zou doen is daarvoor even een eigen profiel maken en die dan toewijzen aan die "LAN" poort.

[ Voor 6% gewijzigd door markisoke op 10-08-2020 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
@rodebest Ik ben ff kwijt wat jij nu precies probeert te bereiken !?

Even voor de goede order zit de Genexis modem/router nog tussen de UDM pro of steek je de glasvezel direct via SFP in je UDM pro zonder de Genexis ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@Arthion-nl Het doel is de glasvezel direct in de UDM Pro te stoppen en dus de Genexis over te slaan.
Wanneer de Genexis er wel tussen zit werkt uiteraard alles. Ik wil alleen van dat kastje af. Als ik er niet in mag van Caiway wil ik hem ook niet in mijn netwerk hebben.

Ik heb even de gehele Genexis uit elkaar gehaald en elke sticker etc gefotografeerd.

Als eerste de achterkant van de plaat die erop zit. Deze kan je losmaken door hem vanonder los te trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCnmLuAuCWG-ScyZBG9MvtLM4Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygRDdaeLTr08CB42Srcveyza.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens kan je de achterkant losmaken door een schroefje los te maken (hiervoor moet je wel een zegel doorbreken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65-B9eCkq6eLUlwX_f4jK-CGpD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg9n6NjHzW0vkGPHqljfpffm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qw3fPByV7endzkssv_0UKHyNgBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODYf0vT16Zq1wxvW0kAxXV4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhGNBijrnbK80AvS3Zwxw1C70ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96EVh5dsmvJlOoruD1r5kODD.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens kan je de unit nog verder open klikken door 2 klipjes los te duwen met een schroevendraaier aan de bovenkant en de zijkanten naar buiten te buigen. Dan klikt hij los van bovenaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O6X51jAa8e3tZkhUnjIoVsfies=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7B7ICipeczRpHGXiYHPpGYkp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXzoU7EaEg5gqc77nEeSdfTokTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbWaAOF7wTtJJOLDZreoQKNp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljb-ASFLlW0sCaWU6a4BNIsA3sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGVt7xepvMLC1D0yGn4gCEZa.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas kom ik niet ver als ik dit modelnummer google.

[ Voor 4% gewijzigd door rodebest op 10-08-2020 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
@rodebest Je hebt toch alles in 1 pakket van Caiyway met IPTV ?
Denk erbij dat de UDM pro niet 2 vlan aan de wan zijde ondersteund en Caiway maakt gebruikt van bridged IPTV.

Dit houd ook in dat Caiway waarschijnlijk 2 Vlans gebruikt over de glasvezel en dit wordt een probleem bij de UDM pro.

Overigens in deze handleiding van 4 maanden oud staat bij eigen router gebruik moet je gebruik maken van vlan 161.
Je kan deze vlan proberen bij direct inplug in je UDM pro of het dan werkt... hoe dan ook Caiway gebruikt sowieso een specifieke vlan voor internet als ik naar jou verhaal kijk.

-edit- overigens kan zeer goed begrijpen dat je de modem/router er tussen weg wil hebben omdat je hem niet kan beheren. Ik heb zelf T-mobile en heb de draytek er tussen weg gehaald omdat T-mobile de hoogste admin rechten hebben en altijd in mijn router kunnen.

Tevens gebruik ik de Edgerouter 6p en hier kon ik ook IPTV niet over laten lopen en dit heb ik opgelost door een switch met SFP poort voor de router te plaatsen en de switch internet en IPTV laten scheiden.

[ Voor 24% gewijzigd door Arthion-nl op 10-08-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@Arthion-nl Ik heb inderdaad een alles in 1 pakket met IPTV.
Ik hoef zelf niet persee IPTV want tv werkt ook over coax. Opnemen etc gebruik ik toch niet.

De handleiding die je hebt gelinkt zou ook nog kunnen werken alleen kom ik overal tegen dat het juist VLAN100 zou moeten zijn.
Ik heb het even geprobeerd 5-10 min maar ik kreeg geen verbinding helaas.

Op klachtenkompas is iemand te vinden die een mediaconverter heeft opengemaakt waar opstaat 1290/1600nm. Hier is ook een RTXM181-447-C11 in gebruikt.
Mijn SFP module kan 1310nm-TX/1550nm. Ik vermoed dat dit dichtgenoeg bij elkaar in de buurt ligt om te werken?

Ik heb net met de helpdesk gebeld met de vraag of ze iets kon zien of er uberhaupt verbinding was maar uiteraard mocht ze geen ondersteuning bieden. Ze heeft wel verklapt dat het VLAN 500 internet is, 501, iptv en 502, bellen.
Ik weet niet of dat echt zo is maar ik ga het maar even proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door rodebest op 10-08-2020 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
rodebest schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:21:
@Arthion-nl Ik heb inderdaad een alles in 1 pakket met IPTV.
Ik hoef zelf niet persee IPTV want tv werkt ook over coax. Opnemen etc gebruik ik toch niet.
Als je de genexis er tussen weg haalt hoe ga je de Coax gebruiken ? Denk er wel bij hoe dan ook of je nou via coax tv kijkt of via IPTV, op de glasvezel zit er 2 vlans omdat Caiway bridged IPTV gebruikt. Je zou caiway kunnen bellen hoe internet en IPTV zijn getaged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@Arthion-nl mijn coax is nog een oud netwerk. Dus ik heb de genexis er niet voor nodig.
Ik heb het aan caiway gevraagd. Ze zeggen 500-501 en 502. Helaas blijken die niet te werken.

Ik heb be. Met ssh in de udm pro gegaan en ethtool -eth10 gedaan
Hieruit komt current message level: 0x00000007 (7) drv probe link.
Link detected: no.

Het lijkt er dus op dat er helemaal geen verbinding wordt gedetecteerd via de glasvezel...

Ik heb nog wat verder gezocht met de foto's van hierboven.
Op klachtenkompas zijn emerdere foto's te zien, waaronder eentje met het modelnummertje die identiek is aan de degene die ook in de Genexis zit. Hierdoor blijkt de band 1270/1600nm te zijn.
Ik heb er eentje gekocht die 1290-1570nm is. Het lijkt mij niet dat het met 30nm ernaast al niet meer werkt?

[ Voor 40% gewijzigd door rodebest op 10-08-2020 20:38 . Reden: extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Weet je zeker dat de (jouw?) kabel goed in de NTU zit? Daar ging het bij mij mis. Of maak je gebruik van de bestaande kabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ik zag je DM. Even stap voor stap (laag voor laag). Je moet eerst een link hebben; dus 1gbit SFP gebruiken (niet 10gbit) en UDM instellen op 1000mbit (geen auto negotiate).

Ik heb geen UDM (meer). Maar aan de lampjes of met het ethtool commando moet je eerst zien dat er een link is. Zolang dat niet het geval is, heeft het geen zin om naar de volgende laag te kijken (VLAN instellingen).

Als je een link ziet, is de volgende stap het juiste VLAN kiezen aan de WAN kant (bij mij is dat 100, maar bij jou dus blijkbaar 500). Je weet pas dat je het juiste VLAN hebt als je UDM een IP adres krijgt. Helaas duurt het een tijd voordat CAIW een IP toewijst aan een nieuw apparaat. Dat kan een uur of zelfs paar uur duren. Als je eenmaal een link hebt, is het dus een kwestie van wachten en spelen met het VLAN ID. Ik zou eerst 100 proberen en als dat niet lukt 500.

Edit: aan de LAN kant aanvankelijk geen VLAN gebruiken. Keep it simple. Als je eenmaal internet hebt kun je je uitleven met VLANs aan de LAN kant, koppelen aan verschillende SSIDs etc.

[ Voor 9% gewijzigd door wian op 10-08-2020 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Dit ziet er prima uit, niets meer aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
[b]markisoke in "Ubuquiti UDM-PRO met caiway aankoopadvies"markisoke schreef op maandag 10 augustus 2020 @i.Stijn
[Afbeelding]
Waarom staat hier WAN2 gekoppeld aan LAN? WAN2 is toch je SFP poort? Moet dan WAN zijn. Als het kan hier ipv auto negotiate vastzetten op 1000mbit

[ Voor 10% gewijzigd door wian op 10-08-2020 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
rodebest schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:58:
@Arthion-nl mijn coax is nog een oud netwerk. Dus ik heb de genexis er niet voor nodig.
Ik heb het aan caiway gevraagd. Ze zeggen 500-501 en 502. Helaas blijken die niet te werken.

Ik heb be. Met ssh in de udm pro gegaan en ethtool -eth10 gedaan
Hieruit komt current message level: 0x00000007 (7) drv probe link.
Link detected: no.

Het lijkt er dus op dat er helemaal geen verbinding wordt gedetecteerd via de glasvezel...

Ik heb nog wat verder gezocht met de foto's van hierboven.
Op klachtenkompas zijn emerdere foto's te zien, waaronder eentje met het modelnummertje die identiek is aan de degene die ook in de Genexis zit. Hierdoor blijkt de band 1270/1600nm te zijn.
Ik heb er eentje gekocht die 1290-1570nm is. Het lijkt mij niet dat het met 30nm ernaast al niet meer werkt?
Dat maakt helaas wel uit, je sfp verwacht een signaal op een bepaalde golflengte en negeert de rest, en aan de andere kant gebeurt hetzelfde. Maar ik verwacht dat die waardes de range wat deze aankan qua sfp en niet de wavelengts zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door markisoke op 11-08-2020 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
@rodebest... is het nog gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@wian Helaas nog niet. Ik heb nu een keer van 23:00 tot 5:00 de glasvezel aangesloten met VLAN 100. Dit werkte toen nog niet. Daarna vna 5:00-9:00 aangesloten gehad met VLAN 500. Dit werkte helaas ook niet. Ik heb wel Tx maar geen Rx...
Het ziet er naar uit dat de adapter dus geen signaal krijgt.

Wat wel vreemd is, is dat zodra ik de glasvezel in de ?FTU? stop dat het lampje van de SFP direct aangaat. Hij ziet dus wel iets. Maar een verbinding krijgen lukt helaas niet.

Op het moment heb ik het druk met werk en heb ik ook wat andere verplichtingen in de avond waardoor ik er niet echt aan toe kom.
Helaas heb ik ook geen andere SFP adapters waarmee ik het kan proberen.
Ik heb nu wel nog 2 andere glasvezel kabeltjes waarmee ik het kan proberen. Mogelijk zit er een breukje in de huidige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Wel transmit, maar geen receive... dan is er een probleem met het kabeltje of niet de juiste SFP. De SFP in je openingspost heb ik ook dus is in principe goed. Je kunt even testen of die wel werkt in de FTU, dan kun je de SFP uitsluiten.

Blijft over het kabeltje. Ik gebruik deze, maar de door jou genoemde versie van 1 meter zou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@wian Ik duw zometeen ook de 2 meter variant ertussen. Ik heb namenlijk exact dat kabeltje nu ook binnen.

Ik had namenlijk ook een 10gbit SFP adapter nodig en wat Toolless keyjacks. Die 2 euro per glasvezeltje was de kosten niet dus.
De 10gbit adapter werkt wel goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
rodebest schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:29:
@wian Ik duw zometeen ook de 2 meter variant ertussen. Ik heb namenlijk exact dat kabeltje nu ook binnen.

Ik had namenlijk ook een 10gbit SFP adapter nodig en wat Toolless keyjacks. Die 2 euro per glasvezeltje was de kosten niet dus.
De 10gbit adapter werkt wel goed ;)
Bedoel je dat je internet wil ontvangen van je provider? Want dan gaat het erom dat je de WAN (niet de LAN) tagged met 100. Dus (WANpoort).100.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@Luxicon Ik stel hem wel in als WAN.
Hieronder een screenshot hiervan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg14cPtdG-DF_mMnmFzzijPfQJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1rYq2rsDgaNAMBoCoMVQyY93.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
@rodebest Oja, ik zie de VLAN ID staan. Het kan zijn dat je nog iets anders moet configureren. Gebruik je bewust WAN2? Is dat de tweede WAN-poort? Sorry, het is nogal een verhaal om compleet door te lezen, maar het viel mij op dat je sprak over VLAN. Vandaar dat ik dacht dat je een VLAN 100 gebruikte, i.p.v. een WAN die je tagged met VLAN 100.

@rodebest Volgens mij zou je automatisch een IP toegewezen moeten krijgen zoals de situatie nu is. Tenzij je de poort nog niet hebt toegewezen aan deze interface. In principe heb je er nu twee. De standaard WAN interface (VLAN1) en de nieuwe. Je zou kunnen controleren of je WAN.100 ook ergens kan toewijzen aan de WAN poort. (voor de zekerheid). Misschien helpt het om DHCPv6 / IPv6 uit te schakelen.

[ Voor 76% gewijzigd door Luxicon op 14-08-2020 14:48 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Allemaal goede tips, maar eerste prio is een netwerk link; dus TX en RX lampjes blinkend en bevestigen in gui of met ethtool commando dat er daadwerkelijk een link is. Eerst layer 1 problemen oplossen voordat je gaat stoeien met layer 2 problemen (VLANs) ;)

[ Voor 21% gewijzigd door wian op 14-08-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@wian Met de nieuwe kabel nog steeds geen Rx...

Ethtool geeft het volgende

Settings for eth10:
Supported ports: [ ]
Supported link modes: Not reported
Supported pause frame use: No
Supports auto-negotiation: No
Advertised link modes: Not reported
Advertised pause frame use: No
Advertised auto-negotiation: No
Speed: Unknown!
Duplex: Unknown! (255)
Port: Twisted Pair
PHYAD: 0
Transceiver: internal
Auto-negotiation: off
MDI-X: Unknown
Supports Wake-on: umb
Wake-on: d
Current message level: 0x00000007 (7)
drv probe link
Link detected: no

Ik ben radeloos...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Jammer dat je niet dichter in de buurt woont, anders had ik even langsgekomen of je een SFP en mediaconverter geleend om te testen.

Ik heb hieronder stap voor stap de connectie beschreven om te begrijpen waar het precies misgaat. Het is aan te raden voordat je begint de UDM Pro een factory reset te geven. Je hebt waarschijnlijk aan heel veel settings gesleuteld om het aan de praat te krijgen.

Even stap voor stap. Je hebt het kabeltje op de goede manier in de houder geplaatstAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/3abed31f2b0a75d5663e0bed25e11a5c938f59f0/?url=http%3A%2F%2Fwww.djsmiley.com%2Fgot%2Fpics%2Fcifftu%2Fimg_4883.jpg
en als je de houder in poort 1 van de FTU steekt schuift deze er zonder problemen even ver in als de lege houder in poort 2?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4m2f99R.png
Zo ja zit nu het nieuwe gele fiber kabeltje in poort 1, geen zwarte kabel.

De SC connector van het gele kabeltje past perfect in je SFP, zonder veel weerstand?

Kijkend naar de UDM pro documentatie:

Afbeeldingslocatie: http://dl-origin.ubnt.com/qsg/UDM-Pro/image/UDM-Pro_Front_Callouts.png

moet de SFP in poort 8 (SFP+ Internet). Houdt poorten 7 en 9 leeg. Verwijder kabels die er nu inzitten. Gebruik gewoon even een RJ45 kabeltje in poort 3 voor je LAN.

Als ik de documentatie goed begrijp heeft de UDM Pro geen RX / TX ledjes, maar 1 ledje voor LAN poorten (linker led) en 1 ledje voor WAN poorten (rechter led) een kleur code.
Off - No Link
Green - Link Established at 1 Gbps
White - Link Established at 10 Gbps
Flashing Indicates Activity

Het rechter ledje zou dus groen moeten blinken. Het kan zijn dat je nog geen link ziet met ethtool:
Speed: Unknown!
Duplex: Unknown! (255)

Dan moet je in de UDM ipv auto negotiate de snelheid vastzetten op 1000mbit en duplex op full duplex.

Wat gebeurd er als je dit doet? In welke stap gaat het fout?

[ Voor 3% gewijzigd door wian op 15-08-2020 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:08

nexhil

BAM!

Ben je hier nog uitgekomen?
En zit jij misschien ook op het nieuwe platform van Caiway? Ik steek mijn genexis met WiFi rechstreeks
met glas in dat aansluitpunt wat jij ook laat zien.

[ Voor 74% gewijzigd door nexhil op 21-08-2020 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Voor wat het waard is : ik heb ook Caiway alles in een snel, en ik kan het kastje van de interactieve tv gewoon in een switch poort van mijn lan prikken. Opnieuw opstarten en werken, met nat en zonder verdere configuratie in de router. Niks geen gedoe met de gene is, tv poorten of vlans.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb een soortgelijke situatie, en ik zit ook aan de UDM Pro te denken voor mijn nieuwe woning. Wat is echter jullie beweegreden om het kastje van Caiway te vervangen? In mijn huidige woning heb ik een USG staan die met een UTP kabel is aangesloten op de Genexis live! titanium-22 en dit werkt als een tierelier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Ik leen dit topic even, aagezien er geen reactie vanuit de TS komt maar we hier wel alemaal hetzelfde probleem hebben. Ik heb zojuist de bestelling geplaats zoals deze ook in de topicstart worden genoemd (kabel en tranceiver) en zodra ik deze binnen krijg dan post ik mijn bevindingen wel even!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
Mijn excuus voor iedereen die mij heeft proberen te helpen.

Ik ben er nog mee bezig geweest maar tot nu toe heeft niets geholpen.
De reden voor mijn afwezigheid: Ik ben met sporten hard op mijn hoofd gevallen waardoor ik een hersenschudding heb. Ik ben dus niet zo bezig geweest met hobby's de afgelopen tijd...

Ik zal hier nog wel op terugkomen.
Mocht @nexhilhet wel in een keer kunnen zou ik graag te horen krijgen wat hij heeft gedaan.
Ik zit waarschijnlijk nog op het oude platform want ik heb geen Genexis met WIFI maar zonder.

@EValentino De reden voor het vervangen is dat het een black-box is waar ik zelf niet in kan. Dit wil ik graag in eigen beheer. Een reden voor snelheid is er niet.

@wian Ik heb precies gedaan wat je in je stappenplan heb uitgelegd maar helaas krijg ik geen link met caiway. Alles wordt wel herkend.
I.p.v. auto negotiate moet ik wel 1000mbit selecteren omdat hij anders niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

rodebest schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:29:
Mijn excuus voor iedereen die mij heeft proberen te helpen.

Ik ben er nog mee bezig geweest maar tot nu toe heeft niets geholpen.
De reden voor mijn afwezigheid: Ik ben met sporten hard op mijn hoofd gevallen waardoor ik een hersenschudding heb. Ik ben dus niet zo bezig geweest met hobby's de afgelopen tijd...

Ik zal hier nog wel op terugkomen.
Mocht @nexhilhet wel in een keer kunnen zou ik graag te horen krijgen wat hij heeft gedaan.
Ik zit waarschijnlijk nog op het oude platform want ik heb geen Genexis met WIFI maar zonder.

@EValentino De reden voor het vervangen is dat het een black-box is waar ik zelf niet in kan. Dit wil ik graag in eigen beheer. Een reden voor snelheid is er niet.

@wian Ik heb precies gedaan wat je in je stappenplan heb uitgelegd maar helaas krijg ik geen link met caiway. Alles wordt wel herkend.
I.p.v. auto negotiate moet ik wel 1000mbit selecteren omdat hij anders niet werkt.
toon volledige bericht
Thanks for de update, hoop dat je niet lang last houd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Hey Rodebest.

ik had dus ook de spullen uit de OP besteld. en ik had hetzelfde probleem alleen Tx verkeer op de SFP.
Link lamp je brande wel.

Ik heb nu dus nog even de Genexis ertussen gehouden (Internet -> Genexis -> UDMP -> LAN) en alles werk (ook tv) Maar het doel was natuurlijk de Genexis weg.

Maar nu begrijp ik dus dat jij er een 10Gb transceiver in hebt geknikkerd en dat dat wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
nexhil schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:17:
Hey Rodebest.

ik had dus ook de spullen uit de OP besteld. en ik had hetzelfde probleem alleen Tx verkeer op de SFP.
Link lamp je brande wel.

Ik heb nu dus nog even de Genexis ertussen gehouden (Internet -> Genexis -> UDMP -> LAN) en alles werk (ook tv) Maar het doel was natuurlijk de Genexis weg.

Maar nu begrijp ik dus dat jij er een 10Gb transceiver in hebt geknikkerd en dat dat wel werkt?
Dan zal het wel aan de glasvezel tranceiver liggen. Wanneer ik weer wat meer tijd etc heb zal ik wat meer rond gaan kijken of ik een andere kan vinden.

Ik heb een 10gbit utp sfp+ adapter gekocht die er nu ook in zit. Dit werkt gewoon. Deze zit alleen direct verbonden aan de computer en heeft in principe geen meerwaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Ik heb het nu draaien!

Ik heb het klepje achter op de Genexis 7840 open gemaakt (zegel verbroken :D ). Daar zit gewoon een SFP module. Deze heb ik 1-op-1met de Genexis Glasvezel kabel in de WAN 2 van gestopt.

WAN 2 op vlan 100 gezet en alles werkt! IPTV (Alle kanalen) en Internet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@nexhil geweldig dat het je gelukt is. Het ligt dus aan de sfp module. Kan jij kijken of je kan uitvinden welke module het is met welke specificaties?
Dan kan ik een vergelijkbare kopen.
Mijn genexis heeft een vast gesoldeerde module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

rodebest schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:42:
@nexhil geweldig dat het je gelukt is. Het ligt dus aan de sfp module. Kan jij kijken of je kan uitvinden welke module het is met welke specificaties?
Dan kan ik een vergelijkbare kopen.
Mijn genexis heeft een vast gesoldeerde module.
Weet je dat zeker?

Check pagina 3 en 4 van deze handleiding eens.
Ik kreeg hem er eerst ook niet uit, maar besefte me dat het unlock-lipje aan de achterzijde van de SFP zat.

Deze module zit er in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpuBMcW93sqc0ra9n3ncP5wBoa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HQvMaOrTKTs3OZTd26HHKPpr.png?f=user_large maar kon daar gisteren met even snel zoeken niets op vinden.
(afbeelding schaamteloos uit een ander topic gepakt :P )

[ Voor 21% gewijzigd door nexhil op 04-09-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@nexhil
Ik denk dat je een link niet goed hebt gestuurd want ik zie geen handleiding.
Ik heb mijn genexis ook nogmaals open gemaakt maar ik zie geen manier om het uit elkaar te halen.

EDIT:
Ik heb in het volgende topic: Genexis GSFP-GPON-C+ compatibel SFP en Caiway
gevonden dat de module https://www.fs.com/de-en/products/20184.html overeen zou moeten komen met de genexis module. Deze is 20km i.p.v. 10 en 1490nm i.p.v. 1550nm.

We gaan kijken of dit verschil maakt.

[ Voor 45% gewijzigd door rodebest op 04-09-2020 14:48 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

rodebest schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:45:
@nexhil
Ik denk dat je een link niet goed hebt gestuurd want ik zie geen handleiding.
Ik heb mijn genexis ook nogmaals open gemaakt maar ik zie geen manier om het uit elkaar te halen.

EDIT:
Ik heb in het volgende topic: Genexis GSFP-GPON-C+ compatibel SFP en Caiway
gevonden dat de module https://www.fs.com/de-en/products/20184.html overeen zou moeten komen met de genexis module. Deze is 20km i.p.v. 10 en 1490nm i.p.v. 1550nm.

We gaan kijken of dit verschil maakt.
Ik kan die van gisteren even niet zo snel vinden: maar deze laat het ook goed zien:

https://www.homenet.de/wp...Hardware-Genexis-7840.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
Dat is duidelijk een sfp module ja, ik heb een paar post's terug foto's gemaakt van de binnenkant van mijn Genexis waarin duidelijk is te zien dat ik geen sfp module erin heb zitten.

• Lebber67
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
Ik heb het werkend gekregen met T mobile thuis.

De FiberModule UF-SM-1G-S 1310/1550nm in de lan SFP poort gedaan (poort 11) deze als Fiber trunk taggen.
In de Wan poort een RJ45 kabel naar poort 1 deze als Wan trunk taggen.
Opnieuw opstarten en het werkt.
Maar de snelheid is dan gehalveerd, ik heb me suf gezocht maar geen oplossing gevonden.
Indien ik Fibermodule in de SFP+ poort stop (poort 10) met Vlan 300 dan heb ik wel volledige snelheid maar geen IPTV.

Iemand bekend met dit?

• Arthion-nl
Lebber67 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:22:
Ik heb het werkend gekregen met T mobile thuis.

De FiberModule UF-SM-1G-S 1310/1550nm in de lan SFP poort gedaan (poort 11) deze als Fiber trunk taggen.
In de Wan poort een RJ45 kabel naar poort 1 deze als Wan trunk taggen.
Opnieuw opstarten en het werkt.
Maar de snelheid is dan gehalveerd, ik heb me suf gezocht maar geen oplossing gevonden.
Indien ik Fibermodule in de SFP+ poort stop (poort 10) met Vlan 300 dan heb ik wel volledige snelheid maar geen IPTV.

Iemand bekend met dit?
Lebber67 het is niet handig dat je iemands anders topic gaat kapen terwijl dit niks met TS probleem te maken heeft. Maak een eigen topic aan en beschrijf beter hoe hoe jij je network hebt want T-Mobile heeft klanten die bridged IPTV hebben en is bezig met uitrollen van de nieuwe IPTV.
Ik heb zelf ook T-mobile fiber en kan eventueel meekijken als jij een eigen topic aan maakt .

• bloodyairtimer
  • Niet online
nexhil schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:07:
Ik heb het nu draaien!

Ik heb het klepje achter op de Genexis 7840 open gemaakt (zegel verbroken :D ). Daar zit gewoon een SFP module. Deze heb ik 1-op-1met de Genexis Glasvezel kabel in de WAN 2 van gestopt.

WAN 2 op vlan 100 gezet en alles werkt! IPTV (Alle kanalen) en Internet!
Heb jij nog switches o.i.d. tussen de UDM en het tv-kastje? Hier krijg ik met vlan 100 wel internet (600mb) maar IPTV blijft zwart. Als ik vlan op 101 zet dan werkt de TV weer, maar is het internet max 80mb.

Ik zit zelf nog te denken (mogelijk rare kronkel :) ) om de SFP module in de WAN2 te doen, daar geen vlan op te zetten en dan een utp kabel van een lan poort naar de WAN rj-45 poort te doen en die te taggen met vlan 100. Mogelijk dat ik dan een aparte LAN poort voor IPTV kan taggen zodat ik 1 poort rechtstreeks naar de tv ontvanger kan doen.

• nexhil

nexhil

BAM!

bloodyairtimer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:23:
[...]

Heb jij nog switches o.i.d. tussen de UDM en het tv-kastje? Hier krijg ik met vlan 100 wel internet (600mb) maar IPTV blijft zwart. Als ik vlan op 101 zet dan werkt de TV weer, maar is het internet max 80mb.

Ik zit zelf nog te denken (mogelijk rare kronkel :) ) om de SFP module in de WAN2 te doen, daar geen vlan op te zetten en dan een utp kabel van een lan poort naar de WAN rj-45 poort te doen en die te taggen met vlan 100. Mogelijk dat ik dan een aparte LAN poort voor IPTV kan taggen zodat ik 1 poort rechtstreeks naar de tv ontvanger kan doen.
Ah ja. het rare is dat het na een week stopte het met werken! Opeens. (Ik had hierop in het caiway topic melding van gemaakt, was deze even vergeten) Nog wat dingen geprobeerd met IGMP snooping enzo maar mocht geen oplossing zijn.

ik heb er een USW flex mini tussen zitten

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1439/1668/products/USW-Flex-Mini_Top_Front_Angle_588199db-14fb-4466-936c-b37260ffa05e_grande.png

Ik heb dus weer heel even de Genexis ertussen zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Deze SFP en kabel heb ik (ook) besteld en het werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@wian Dankjewel voor je feedback, Helaas bleek die bij mij niet te werken.

Ik heb nog geen kans gehad om mijn nieuwe tranceiver te testen aangezien mijn UDM Pro een of andere bug heeft dat ik de WAN poorten niet meer kan instellen tenzij ik hem een factory reset geef.

Aangezien ik hem nu al 3 a 4 keer opnieuw heb ingesteld ben ik dat wel een beetje zat en hoop ik dat een update het in de toekomst oplost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emtrix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 09:54
Ik heb hier ook een UDMPRO en Caiway glasvezel en loop tegen precies hetzelfde issue aan als wat @rodebest ervaart. Ik heb een Genexis Live Titanium-22 (oud model, staat gelukkig wel in bridge mode), maar de SFP module is vast gesoldeerd en ik kan deze er dus niet eenvoudig uithalen en overzetten. Daarom heb ik zelf een een SFP module gehaald (deze https://www.fs.com/de-en/products/29892.html) en het bijbehorende kabeltje.

Wanneer ik auto negotiation uitschakel en vast zet op 1000FDX op mijn WAN2 poort krijg ik wel een link. Ik was in eerste instantie even in de war, maar WAN2 blijkt eth9 te zijn in tegenstelling tot eth10 wat hier eerder werd vermeld. Met ethtool eth9 krijg ik wel degelijk "link detected: yes", maar daar blijft het dan ook bij. De RX counter blijft op 0 staan. Wel of geen VLAN configureren op de WAN2 poort maakt ook geen verschil. Ik heb voor nu de Genexis maar weer teruggehangen, maar mocht iemand nog een briljant idee hebben...

Jeej alweer een Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nexhil schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:24:
[...]

Ah ja. het rare is dat het na een week stopte het met werken! Opeens. (Ik had hierop in het caiway topic melding van gemaakt, was deze even vergeten) Nog wat dingen geprobeerd met IGMP snooping enzo maar mocht geen oplossing zijn.

ik heb er een USW flex mini tussen zitten

[Afbeelding]

Ik heb dus weer heel even de Genexis ertussen zitten.
De Flex mini doet geen IGMP.

https://community.ui.com/...6e-4560-b442-19f3a79909fb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fonzie666
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 13:34
Emtrix schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:13:
Ik heb hier ook een UDMPRO en Caiway glasvezel en loop tegen precies hetzelfde issue aan als wat @rodebest ervaart. Ik heb een Genexis Live Titanium-22 (oud model, staat gelukkig wel in bridge mode), maar de SFP module is vast gesoldeerd en ik kan deze er dus niet eenvoudig uithalen en overzetten. Daarom heb ik zelf een een SFP module gehaald (deze https://www.fs.com/de-en/products/29892.html) en het bijbehorende kabeltje.

Wanneer ik auto negotiation uitschakel en vast zet op 1000FDX op mijn WAN2 poort krijg ik wel een link. Ik was in eerste instantie even in de war, maar WAN2 blijkt eth9 te zijn in tegenstelling tot eth10 wat hier eerder werd vermeld. Met ethtool eth9 krijg ik wel degelijk "link detected: yes", maar daar blijft het dan ook bij. De RX counter blijft op 0 staan. Wel of geen VLAN configureren op de WAN2 poort maakt ook geen verschil. Ik heb voor nu de Genexis maar weer teruggehangen, maar mocht iemand nog een briljant idee hebben...
Ik had hetzelfde probleem.
Ik heb toen de Ubiquiti SFP module bij de UI store besteld: SFP Modules-UF-SM-1G-S (1-pair)

https://www.ui.com/accessories/fiber-modules-cable/

Daarna WAN1 gedisabled.
Handmatig de snelheid van WAN2 op 1000FDX gezet.
UDM pro opnieuw op laten starten. Daarna begon gelijk het groene link LEDje te knipperen.
Een minuut later kreeg ik een IP adres (wel op VLAN100) en de internetverbinding werkte.
Ik kan nog niet ontdekken waarom het met de FS SFP module niet werkte, deze deed het in mijn EdgeRouter wel en zou het in de UDM Pro ook moeten doen.
IPTV kastje doet het dan nog niet, dus nog TV kijken met de app
Dat wordt de volgende uitdaging maar het is een begin en ik ben van de Genexis helemaal af.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emtrix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 09:54
Check, hier nu ook een UF-SM-1G-S SFP module erin gejast en nu werkt het wel. Thnx! d:)b
VoIP gebruik ik niet, TV kijken doen we nog via coax, dus voor nu is dit prima!

[ Voor 31% gewijzigd door Emtrix op 27-10-2020 21:28 ]

Jeej alweer een Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans stobbe
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2023
Heb je dan de gele of blauwe gbic gebruikt?
Ik heb hier de blauwe gebruikt en inderdaad wan2 in vlan100 geplaatst , reboot en kreeg gelijk een (ander) ip adres

[ Voor 57% gewijzigd door Hans stobbe op 07-11-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 22:57
Hallo,

Deze topic baart mij zorgen vandaar dat ik hier op reageer.
Ik heb dit topic een beetje proberen te volgens mij snap het nog niet helemaal.

Mijn situatie:
Wij zitten in afronding van een nieuwbouw woning waar we enkel glazvezel van Caiway kunnen afnemen.
Nu komt er een deze dagen de unifi appratuur binnen voor ons thuisnetwerk waaronder ook de UDM pro.
De modem van Caiway moet ook nog binnen komen maar ik dacht doodleuk de modem van Caiway te verbinden met de UDM Pro vanuit daar naar de switch en zo naar verschillende kamers in het huis. Maar ik zie hier dat mensen problemen hebben met zowel internet wat niet werkt en TV wat niet werkt via de UDM pro. Wie kan mij hier iets zinnigs over zeggen want dat kunnen we natuurlijk niet gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@RensVerlaak
Je hoeft je nergens zorgen over te maken.
Je kan het modem van Caiway gewoon via een UTP kabel verbinden met de UDM Pro en dan werkt alles gewoon.

Dit topic gaat erover dat wij het modem ertussenuit wilden halen om ons netwerk te versimpelen en mogelijk wat stroom te besparen en het geheel in eigen beheer te hebben.

Zelf heb ik het nog steeds niet aan de praat gehad omdat mijn UDM Pro niet softwarematig mee wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 22:57
rodebest schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:46:
@RensVerlaak
Je hoeft je nergens zorgen over te maken.
Je kan het modem van Caiway gewoon via een UTP kabel verbinden met de UDM Pro en dan werkt alles gewoon.

Dit topic gaat erover dat wij het modem ertussenuit wilden halen om ons netwerk te versimpelen en mogelijk wat stroom te besparen en het geheel in eigen beheer te hebben.

Zelf heb ik het nog steeds niet aan de praat gehad omdat mijn UDM Pro niet softwarematig mee wilt werken.
Ah oke dat is wel fijn. Bedankt voor je reactie en succes nog!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
Doordat ik met de chia coin veel data moet transporteren van mijn PC naar mijn NAS kreeg ik wat last van bottlenecks op de UDM-Pro doordat deze maar een 1gbit interconnect heeft in de switch.
Nu moest ik dus noodgedwongen een factory reset uitvoeren en heb ik alles geupdate waarna ik toch maar weer eens ging proberen om de Genexis modem ertussenuit te slopen.

Ik heb de VLAN van WAN2 op 100 gezet en vervolgens de glaszvezel in het kastje in de muur geprikt en deze sfp+ adapter https://www.fs.com/de-en/products/20184.html waarna ik binnen 2 seconden internet had en een IP toegewezen kreeg.
Ik hoefde ook niet de SFP+ adapter op 1gbit te zetten maar dat gaat nu automatisch.
Nu zit de computer via een SFP+ adapter naar 10gbit UTP verbonden en heb ik internet via de andere SFP+ poort waardoor de bottleneck grotendeels is opgelost.

Ik wil hierbij iedereen bedanken die heeft meegedacht in dit topic.
PS. Ik had flink wat maanden last van mijn hersenschudding dus het duurde even ;)
@wian @nexhil @Arthion-nl @markisoke @lier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thavini
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-05 04:40
Goed om te zien dat ik straks in ons nieuwe huis ook met mijn UDMP-SE wel uit de voeten kan.
Ik heb nog wel een vraag aan jou rodebest, heb je ook tv en dan via de UDMP? Of heb je tv via de coax?

Verder dank aan iedereen die informatie heeft kunnen geven in dit topic.
rodebest schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:45:
Doordat ik met de chia coin veel data moet transporteren van mijn PC naar mijn NAS kreeg ik wat last van bottlenecks op de UDM-Pro doordat deze maar een 1gbit interconnect heeft in de switch.
Nu moest ik dus noodgedwongen een factory reset uitvoeren en heb ik alles geupdate waarna ik toch maar weer eens ging proberen om de Genexis modem ertussenuit te slopen.

Ik heb de VLAN van WAN2 op 100 gezet en vervolgens de glaszvezel in het kastje in de muur geprikt en deze sfp+ adapter https://www.fs.com/de-en/products/20184.html waarna ik binnen 2 seconden internet had en een IP toegewezen kreeg.
Ik hoefde ook niet de SFP+ adapter op 1gbit te zetten maar dat gaat nu automatisch.
Nu zit de computer via een SFP+ adapter naar 10gbit UTP verbonden en heb ik internet via de andere SFP+ poort waardoor de bottleneck grotendeels is opgelost.

Ik wil hierbij iedereen bedanken die heeft meegedacht in dit topic.
PS. Ik had flink wat maanden last van mijn hersenschudding dus het duurde even ;)
@wian @nexhil @Arthion-nl @markisoke @lier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
@thavini Tv via de coax is uitgeschakeld door Caiway en ik zou dus via een utp kabel moeten kijken.
Ik heb dit niet uitgeprobeerd aangezien ik geen TV abonnement heb ;).

Binnenkort wissel ik van provider naar Delta door de lagere prijs en uitzicht op 8gbit. Hopelijk blijft alles werken.
Wanneer er 8gbit komt zal ik wel mijn setup moeten uitbreiden met een 10gbit switch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thavini
Ja ik had het gezien van Delta. Ik wil het eerst werkend zien. Maar het is zeker interessant. Waar ik kom te wonen in januari komt delta pas eind 2022 met 8gb. Ik hou het dus ook in de gaten.

Maar ik zie voor jou een heel vervelende uitbreiding aankomen met een 10gb switch :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thavini
Sinds afgelopen weekend eindelijk achter mijn UDMP-SE. De sfp mudule uit mijn Genesis modem gehaald en in de UDMP gestopt. Kreeg direct link en internet met alleen vlan is 100.

Ik heb inmiddels ook 2 amino aangesloten direct op de router en dit werkt perfect (y) .

Ik ben helemaal blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Nu online
De overstap van Caiway naar Delta ging ook perfect.
Alles ging vanzelf en volgens mijn vrienden heb ik zelfs hetzelfde ip adres....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 11:50
Ik heb me ook aangemeld voor Delta (moet nog aangelegd worden) en zit nu op een UDM PRO/SE te azen. (twijfel nog welke)

Daarom goed te horen dat jullie het werkend hebben zonder de modem ertussen! Hier willen we wel gebruik maken van IPTV, heeft iemand al kans gezien om te testen of dit ook werkt met deze oplossing zonder modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thavini
Op tv werkt zonder gedoe op mijn UDM PRO SE. Gewoon de amino ingeplugd en hij doet het.

Ik ben voor de SE gegaan in verband met de Poe. Ik ben hierdoor voor een redelijk simpele thuis oplossing geen extra switch nodig met Poe. Scheelt me toch weer een paar cent op een switch en kan gewoon mijn oude effe router x blijven gebruiken tot hij het opgeeft.
Recklezz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:44:
Ik heb me ook aangemeld voor Delta (moet nog aangelegd worden) en zit nu op een UDM PRO/SE te azen. (twijfel nog welke)

Daarom goed te horen dat jullie het werkend hebben zonder de modem ertussen! Hier willen we wel gebruik maken van IPTV, heeft iemand al kans gezien om te testen of dit ook werkt met deze oplossing zonder modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1994zip
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-01 18:01
@thavini ik begrijp dus dat je jou tv werkend heb gekregen zonder vlans? ik zag die link van delta https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/ hier zie ik allemaal extra opties voor de beste kwaliteit enz enz. dit heb je dus niet nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thavini
@Martijn1994zip , Dat klopt bij Caiway heb ik het gewoon werkend op alleen VLAN 100. We hebben 2 tv's en dus 2 Amino boxen gewoon netjes direct op de UDM PRO SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansen1999
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:31
Is er ook een manier om caiway telefonie werkend te krijgen?

[ Voor 168% gewijzigd door jansen1999 op 01-02-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thavini
@jansen1999 ,
Geen idee ik maak geen gebruik van een ouderwetse telefoon. Hier thuis zijn we altijd mobiel bereikbaar 😁. Maar het kan zomaar zijn dat dat niet gaat werken. Maar als je de telefoon dienst van Unifi in gebruik gaat nemen zal het vast kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

jansen1999 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:33:
Is er ook een manier om caiway telefonie werkend te krijgen?
Hier staat het antwoord:

https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/
https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze

[ Voor 21% gewijzigd door lier op 02-02-2022 09:56 ]

Pagina: 1