Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06 08:36
sus schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:07:
[Afbeelding]

Nou, de Fritz hangt aan de lijn. Fiber is verbonden, vlan staat op 100, wan op DHCP.

Maar ik krijg geen extern IP adres toegewezen. Iemand hier een idee wat ik verder nog in moet stellen - en waar?
Kan je het MAC van de WAN spoofen naar wat anders?
Ik had op Caiway ook dat mijn Genexis het niet deed met de opgegeven router.
Heb er 2, de ander gepakt waar Caiway dus niet het MAC van wist en die deed het gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:05

lier

MikroTik nerd

Of even wachten...kan soms even duren voordat je een IP adres toegewezen krijgt.

Tenzij de informatie nog niet door Delta verwerkt is en/of onjuist is.

[ Voor 31% gewijzigd door lier op 17-05-2022 19:47 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:49
Is het Mac adres van de Fritzbox geregistreerd (doorgegeven aan) bij Delta ?

Want dit is natuurlijk anders dan van het Nokia modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 16:43

sus

is druk :+

update: onderstaande is wel het stappenplan, maar nog niet compleet. Ik zal deze post later aanpassen als de box werkt en ik 100% zeker weet welke stappen en gegevens doorgegeven moeten worden.

Om de boel aan Delta door te geven heb ik via de mail onderstaande door moeten geven:

1) het serienummer.
Dit was vrij onduidelijk. Eigenlijk kon niemand precies aanwijzen welk van de vele nummers het juiste is. Ik heb een heel rijtje doorgegeven aan ze en het blijkt te gaan om het gpon_serial. Dit is ook wel het Modem ID en staat op de onderzijde van het modem. Uiteindelijk niet lastig te vinden

2) MAC adres
Hier komen we bij een dingetje uit waar AVM in mijn ogen wat makkelijker mee om kan gaan. Om het WAN MAC te krijgen moet je als volgt doen:
  • Log in op de Fritz. Ga daarna naar "Inhoud" uiterst rechts onderin. Scroll dan naar beneden en kies voor "Fritz!Box Support".
  • Op de supportpagina kies je voor "Support gegevens downloaden" en daarna "Support gegevens opslaan". Bevestig met een druk op een van de knoppen op de Fritz!Box.
  • In de .txt die je nu gaat downloaden zoek je naar de regel macdsl. Hier staat je WAN MAC adres, en dit is wat je moet doorgeven aan Delta. Deze stap is voor mij uitgevoerd door iemand bij AVM, die mij het MAC teruggekoppeld heeft. Dit heb ik uiteraard terug opgezocht in de .txt die ik door had gestuurd, vandaar dat ik weet dat het om macdsl gaat.
Nadat die wijzigingen bij Delta waren doorgevoerd kreeg ik een mail met de SIP gegevens voor de telefonie. Hier heb ik nog niet naar gekeken overigens.

Nadat de boel actief was ben ik in de Fritz! ingelogd, "Internet", "Toeganggegevens" en heb ik de volgende settings gedaan:
  • Internetaanbieder: andere aanbieder
  • Internettoegang via: Fiber (glasvezel)
  • Toeganggegevens vereist: Nee
  • ONT installatiecode: Nee
  • VLAN-ID: 100
  • PBit: 0 (was reeds ingevuld)
  • IP-adres: DHCP
  • DHCP Hostname: van alles; leeg, primaire Delta account, fritz.box, enz. /li]
  • MAC Adres modem: zie (2). Na opslaan wordt dit door de Fritz *zelf* ingevuld, ook als je het leeg laat. Vul je wat anders in, zet hij er toch terug het WAN MAC neer.
Ik zou nu niet weten wat ik verder moet doen. De fiber is connected, beide kanten 10Gbit/s. In het overzicht staat hij ook keurig actief, net als LAN en WLAN. Alleen komt er geen ipv4-adres binnen via de DHCP.

code:
1
2
3
4
5
6
17.05.22 21:26:22 Internetverbinding is niet geslaagd: foutoorzaak: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER) [4 meldingen sinds 17.05.22 21:15:18]
17.05.22 19:07:32 Internetverbinding is niet geslaagd: foutoorzaak: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER) [2 meldingen sinds 17.05.22 19:07:21]
17.05.22 19:01:16 Glasvezelverbinding is beschikbaar. (verbindingssnelheid 10000/10000 Mbit/s).
17.05.22 19:00:00 Synchronisatie glasvezelverbinding begint (training).
17.05.22 18:55:25 Synchronisatie glasvezelverbinding begint (training).
17.05.22 18:55:24 Detecteren van FRITZ!SFP XGSPON is geslaagd.

[ Voor 6% gewijzigd door sus op 17-05-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-06 19:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Vraag me af of macdsl wel het goede mac adres is, je zou denken voor een DSL verbinding.
ernstoud schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:18:
Hier lees ik dat je het in de GUI kan opvragen, maar dat je wel even moet aangeven dat je dat in het overzicht wilt zien: (2e plaatje op deze webpagina)

https://www.edv-donner.de...ritz-box-anzeigen-lassen/
Het mac adres wat je daar te zien krijgt is hetzelfde (bij mijn Fritzbox 7590) als wanneer je in een command prompt arp - a typt en heet in de support gegevens txt maca.

9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sus schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:41:
Om de boel aan Delta door te geven heb ik via de mail onderstaande door moeten geven:

1) het serienummer.
Dit was vrij onduidelijk. Eigenlijk kon niemand precies aanwijzen welk van de vele nummers het juiste is. Ik heb een heel rijtje doorgegeven aan ze en het blijkt te gaan om het gpon_serial. Dit is ook wel het Modem ID en staat op de onderzijde van het modem. Uiteindelijk niet lastig te vinden

2) MAC adres
Hier komen we bij een dingetje uit waar AVM in mijn ogen wat makkelijker mee om kan gaan. Om het WAN MAC te krijgen moet je als volgt doen:
  • Log in op de Fritz. Ga daarna naar "Inhoud" uiterst rechts onderin. Scroll dan naar beneden en kies voor "Fritz!Box Support".
  • Op de supportpagina kies je voor "Support gegevens downloaden" en daarna "Support gegevens opslaan". Bevestig met een druk op een van de knoppen op de Fritz!Box.
  • In de .txt die je nu gaat downloaden zoek je naar de regel macdsl. Hier staat je WAN MAC adres, en dit is wat je moet doorgeven aan Delta. Deze stap is voor mij uitgevoerd door iemand bij AVM, die mij het MAC teruggekoppeld heeft. Dit heb ik uiteraard terug opgezocht in de .txt die ik door had gestuurd, vandaar dat ik weet dat het om macdsl gaat.
Nadat die wijzigingen bij Delta waren doorgevoerd kreeg ik een mail met de SIP gegevens voor de telefonie. Hier heb ik nog niet naar gekeken overigens.

Nadat de boel actief was ben ik in de Fritz! ingelogd, "Internet", "Toeganggegevens" en heb ik de volgende settings gedaan:
  • Internetaanbieder: andere aanbieder
  • Internettoegang via: Fiber (glasvezel)
  • Toeganggegevens vereist: Nee
  • ONT installatiecode: Nee
  • VLAN-ID: 100
  • PBit: 0 (was reeds ingevuld)
  • IP-adres: DHCP
  • DHCP Hostname: van alles; leeg, primaire Delta account, fritz.box, enz. /li]
  • MAC Adres modem: zie (2). Na opslaan wordt dit door de Fritz *zelf* ingevuld, ook als je het leeg laat. Vul je wat anders in, zet hij er toch terug het WAN MAC neer.
Ik zou nu niet weten wat ik verder moet doen. De fiber is connected, beide kanten 10Gbit/s. In het overzicht staat hij ook keurig actief, net als LAN en WLAN. Alleen komt er geen ipv4-adres binnen via de DHCP.

code:
1
2
3
4
5
6
17.05.22 21:26:22 Internetverbinding is niet geslaagd: foutoorzaak: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER) [4 meldingen sinds 17.05.22 21:15:18]
17.05.22 19:07:32 Internetverbinding is niet geslaagd: foutoorzaak: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER) [2 meldingen sinds 17.05.22 19:07:21]
17.05.22 19:01:16 Glasvezelverbinding is beschikbaar. (verbindingssnelheid 10000/10000 Mbit/s).
17.05.22 19:00:00 Synchronisatie glasvezelverbinding begint (training).
17.05.22 18:55:25 Synchronisatie glasvezelverbinding begint (training).
17.05.22 18:55:24 Detecteren van FRITZ!SFP XGSPON is geslaagd.
Je krijgt dus geen IP adres. Er is wel een verbinding en de DHCP cliënt in de Fritzbox vraagt met de Discover request om een IP adres. In die Discover request moet de Fritzbox het “CHADDR (Client hardware address)” meegeven, dus het MAC adres. Ik denk dat daarom Delta daar om vraagt. En dat er geen antwoord komt als het MAC adres niet klopt o.i.d., Het is erg jammer dat in de bovenstaande log niet staat welk MAC adres meegezonden wordt.

Erg verwarrend allemaal… dit moet echt veel makkelijker gemaakt worden. De minder technische consument die eigen apparatuur wil gebruiken ondervindt hier geweldige drempels. En de servicedesk helpt je niet…

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Ik vermoed zelf dat naar Delta het verkeerde MAC doorgegeven is (en dus vanuit de support van AVM verkeerd aan mij gegeven is) - waardoor de boel niet online komt. Ik heb meerdere MAC-adressen in die supportfile staan, een maca, macb, macwlan, macwlan2, macdsl.

Ligt een nieuwe supportfile bij ze, ze gaan morgen zelf met Delta schakelen.

En dan hoop ik dat er uiteindelijk een soort Wizzard in de box komt, dat wanneer je Delta kiest je een pop-up krijgt met "geef deze 2 nummers door". Ofzo.

Eens met @ernstoud - het is wel echt super omslachtig om zo je eigen modem aan te sluiten. In dit geval was bekend dat er nog wat hobbels zouden zijn, maar *zoveel*....

[edit]
Even de stappen van @fmrama gevolgd, en idd, bij netwerk staat daar een ander MAC adres, overeenkomend met maca uit de supportfile... :/

[ Voor 9% gewijzigd door sus op 17-05-2022 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Indien Delta hetzelfde is als Caiway op de technische achtergrond zoals ik vernomen heb dan maakt het MAC niet uit.
Voor XGS-PON is alleen het SN van de glasconverter nodig.
Ik heb zelf vanuit Caiway een Nokia xs-010x-q en kan daar achter beide routers die ik heb aansluiten.

Kan je toevallig een dump maken van Vlan 100?
DHCP bestaat uit 4 stappen, ben benieuwd of je uberhaubt wel tot stap 3 komt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06 17:58
miniterror schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:38:
Indien Delta hetzelfde is als Caiway op de technische achtergrond zoals ik vernomen heb dan maakt het MAC niet uit.
Voor XGS-PON is alleen het SN van de glasconverter nodig.
Ik heb zelf vanuit Caiway een Nokia xs-010x-q en kan daar achter beide routers die ik heb aansluiten.

Kan je toevallig een dump maken van Vlan 100?
DHCP bestaat uit 4 stappen, ben benieuwd of je uberhaubt wel tot stap 3 komt bijvoorbeeld.
Dus je krijgt met elke router een IP adres? Want ik neem aan dat die XS-010X-Q in bridge modus staat?

Ben blij dat ik niet de enige ben met gezeur zeg.

Mijn mediaconverter (GMC-TK01- XGS2110) is nog steeds niet geactiveerd, gisterenavond (was pas laat thuis van werk helaas), nog een keer aan de chat gehangen met Delta, maar volgens hun moet ik nog meer geduld hebben.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Vanmiddag maar weer chatten (zucht).

[ Voor 48% gewijzigd door Fietspomp86 op 18-05-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Fietspomp86 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Dus je krijgt met elke router een IP adres? Want ik neem aan dat die XS-010X-Q in bridge modus staat?

Ben blij dat ik niet de enige ben met gezeur zeg.

Mijn mediaconverter (GMC-TK01- XGS2110) is nog steeds niet geactiveerd, gisterenavond (was pas laat thuis van werk helaas), nog een keer aan de chat gehangen met Delta, maar volgens hun moet ik nog meer geduld hebben.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Vanmiddag maar weer chatten (zucht).
Dat is wel wat mij is gezegd toen ik bezig was om mijn Caiway actief te krijgen.
Ze hebben 3 verschillende soorten aanmeldsystemen.
Om het eenduidig te houden voor de klantenservice worden beide gevraagd.
Registratie van XGS-PON gebeurd echter alleen op SN van de converter (in mijn geval de Nokia momenteel of in jou geval de Genexis), althans dat is wat de engineer mij toen vertelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

Ik ben online! Vanuit AVM de bevestiging dat MAC-adres helemaal niet van belang is, dat alleen de Modem ID van belang is - die staat gewoon onderop het modem.

Eerste indruk is retestrakke verbinding en zelfs nog iets meer snelheid dat de Nokia.

Zijn er dingen die jullie getest zouden willen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sus schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:43:
Ik ben online! Vanuit AVM de bevestiging dat MAC-adres helemaal niet van belang is, dat alleen de Modem ID van belang is - die staat gewoon onderop het modem.

Eerste indruk is retestrakke verbinding en zelfs nog iets meer snelheid dat de Nokia.

Zijn er dingen die jullie getest zouden willen zien?
Dus het serienummer van de SFP en de “Modem ID” of alleen de “Modem ID”?

Mooi zeg. Uiteraard is het fijn als je de stabiliteit laat weten. En als kennelijke Fritzbox kenner is het zinvol denk ik om eens kort de voordelen t.o.v. de Nokia router samen te vatten voor een Tweaker. Kun je bijvoorbeeld de firewall rules instellen? Firewall logging inzien? Kan de 5530 in bridge mode? Dus alleen als media converter gebruiken? Werkt voice ook al met de SIP gegevens die je kreeg?

En natuurlijk wanneer de SFP i.c.m. de 5530 beschikbaar komt.

Mooie optie is voor de P2P gebruikers om als je de 5530 aanschaft dan nu de meegeleverde AON SFP te gebruiken en dan t.z.t. als de upgrade naar XGS-PON meer landelijk komt hoef je geen andere apparatuur te kopen, alleen de SFP.

Jammer is dat er geen OpenWRT project is voor de 5530.

Anderen hebben vast nog wel meer vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
miniterror schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Dat is wel wat mij is gezegd toen ik bezig was om mijn Caiway actief te krijgen.
Ze hebben 3 verschillende soorten aanmeldsystemen.
Om het eenduidig te houden voor de klantenservice worden beide gevraagd.
Registratie van XGS-PON gebeurd echter alleen op SN van de converter (in mijn geval de Nokia momenteel of in jou geval de Genexis), althans dat is wat de engineer mij toen vertelde.
Vanmiddag weer gezellig gechat.

Blijkt nu, afgelopen vrijdag vroeg die muts dus serienummer, dus ik GPON van de media-converter gegeven.
Vroeg ze daarna MAC adres en serienummer van m'n USG, wat ik al raar vond.
Daarna vroeg ze dus het merk en type van mijn router, wat natuurlijk nog vreemder is.

En nu is de aap uit de mouw, bij Delta zegt men dat mijn modem niet gecertificeerd is, maar dat komt omdat ze dus de gegevens van m'n USG heeft doorgegeven en níet van de media-converter.... |:(
Klantenservice weet dus niet het verschil tussen mediaconverter/router/modem.
Meneer van vanmiddag zei dat hij onder de indruk was van mijn netwerkkennis..... 8)7
En ik kan jullie vertellen ik weet er verdomd weinig vanaf!

Poging 3 vandaag, het zou vanmiddag geregeld moeten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fietspomp86 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Blijkt nu, afgelopen vrijdag vroeg die muts dus serienummer, dus ik GPON van de media-converter gegeven.
Daarna vroeg ze dus het merk en type van mijn router, wat natuurlijk nog vreemder is.

En nu is de aap uit de mouw, bij Delta zegt men dat mijn modem niet gecertificeerd is, maar dat komt omdat ze dus de gegevens van m'n USG heeft doorgegeven en níet van de media-converter.... |:(
Meneer van vanmiddag zei dat hij onder de indruk was van mijn netwerkkennis..... 8)7

Delta… Caiway… jullie lezen mee op dit forum. Regel nou dat dit via de MijnCaiway of MijnDelta portal kan! Dit is toch niet normaal? Dat jullie klanten keer na keer moeten uitleggen wat de bedoeling is? Of instrueer de servicedesk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Fietspomp86 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Lol, helaas heb ik dat ook gehad met Caiway.
Uiteindelijk gewoon mee gaan praten in hun verhaaltje zodat ze het ticket aanmaken maar dan met de gegevens hoe jij het wilt.
Dus sn is het gponsn, mac doe je die van je USG, merk Genexis, en gewoon niet benoemen dat je die USG gebruikt.
Niet te moeilijk maken voor ze :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

ernstoud schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:55:
Dus het serienummer van de SFP en de “Modem ID” of alleen de “Modem ID”?
Alleen modem ID is voldoende. De rest is niet van toepassing. Ook MAC-adressen niet.
(@Fietspomp86, dat zou dus ook voor jou zo zijn. even je gpon_id / gpon_serienummer opduiken)
Mooi zeg. Uiteraard is het fijn als je de stabiliteit laat weten. En als kennelijke Fritzbox kenner is het zinvol denk ik om eens kort de voordelen t.o.v. de Nokia router samen te vatten voor een Tweaker. Kun je bijvoorbeeld de firewall rules instellen? Firewall logging inzien?
Fritz!OS is retestabiel, heb er al diverse routers van weggezet bij klanten en heb daar echt _nooit_ klachten over. Aanzetten, auto-update aanzetten en dat is het. Niet meer naar omkijken.

Wat ik vooral prettig vind is de vervolgstap met opzetten van andere Fritz! apparatuur en daarmee een volledig Mesh netwerk aan te leggen zonder daar verstand van te hoeven hebben. Gewoon via de interface aan elkaar koppelen en gaan.

Nieuw voor mij is Wifi-6 en de daarbij horende snelheden. Mag ik weer in gaan investeren :D
Kan de 5530 in bridge mode? Dus alleen als media converter gebruiken? Werkt voice ook al met de SIP gegevens die je kreeg?
Deze kan - voor zover ik zo kan zien - niet in bridge. Maar, voor mijn usecase is dat verder niet van belang. Ik ga nu van een bridge-modem-met-fritz op coax naar fritz-op-glas. Gaat dus effectief nu een kastje tussenuit.

SIP heb ik nog niet kunnen testen, morgen staat die op de planning
En natuurlijk wanneer de SFP i.c.m. de 5530 beschikbaar komt.

Mooie optie is voor de P2P gebruikers om als je de 5530 aanschaft dan nu de meegeleverde AON SFP te gebruiken en dan t.z.t. als de upgrade naar XGS-PON meer landelijk komt hoef je geen andere apparatuur te kopen, alleen de SFP.
Release in Nederland is nog niet bekend helaas. Ding is nog niet bij de distri in voorraad in ieder geval. Het is inderdaad wel makkelijk overstappen als je nu een P2P verbinding hebt. Die zijn overigens een stuk makkelijker, aanklikken, vlan100 en dat is hem.
Jammer is dat er geen OpenWRT project is voor de 5530.
Anderen hebben vast nog wel meer vragen.
Klopt, zou een hele leuke alternatieve firmware zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
miniterror schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:00:
[...]

Lol, helaas heb ik dat ook gehad met Caiway.
Uiteindelijk gewoon mee gaan praten in hun verhaaltje zodat ze het ticket aanmaken maar dan met de gegevens hoe jij het wilt.
Dus sn is het gponsn, mac doe je die van je USG, merk Genexis, en gewoon niet benoemen dat je die USG gebruikt.
Niet te moeilijk maken voor ze :w
Ja vanmiddag dat dus ook gedaan. Serienummer doorgeven, gezegd dat het een Genesis blabla xgs is, mac adres van USG doorgegeven en klaar.

Nu tot op heden is er nog steeds niks gebeurd, terwijl ze zeiden dat normaal zo'n ticket binnen uurtje gedaan is...
Zit ernstig te twijfelen om weer in de chat te klimmen eerlijk gezegd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Fietspomp86 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:30:
[...]

Ja vanmiddag dat dus ook gedaan. Serienummer doorgeven, gezegd dat het een Genesis blabla xgs is, mac adres van USG doorgegeven en klaar.

Nu tot op heden is er nog steeds niks gebeurd, terwijl ze zeiden dat normaal zo'n ticket binnen uurtje gedaan is...
Zit ernstig te twijfelen om weer in de chat te klimmen eerlijk gezegd....
Ik zou er vandaag niet meer op rekenen.
Vermoed dat de achterliggende techneuten voor het grootste gedeelte wel naar huis zijn en er alleen nog iets van een storingsdienst is.
Niet geschoten is altijd mis dus ik zal je zeker niet tegenhouden, maar zoals gezegd zou ik er niet te veel van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
miniterror schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:44:
[...]

Ik zou er vandaag niet meer op rekenen.
Vermoed dat de achterliggende techneuten voor het grootste gedeelte wel naar huis zijn en er alleen nog iets van een storingsdienst is.
Niet geschoten is altijd mis dus ik zal je zeker niet tegenhouden, maar zoals gezegd zou ik er niet te veel van verwachten.
Vandaag weer gezellig twee keer gechat.
Vanochtend wéér alles doorgegeven, owja nee dat is niet gedaan, gaan we direct doen.

Nu net weer gevraagd, kreeg ik het volgende antwoord:
Ik heb nogmaals gesproken met de desbetreffende afdeling en het schijnt dat niet alle informatie was doorgekomen
Welke fokking informatie denk ik dan... 2 dingen, GPON serienummer en MAC adres van router (waar ze blijkbaar niks mee doen)... Ongelooflijk. Heb nu een foto van de mediaconverter gestuurd, vraagt ze welk serienummer ze moeten gebruiken... |:(
Nu dus wéér wachten tot morgen. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Fietspomp86 op 19-05-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fietspomp86 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Vandaag weer gezellig twee keer gechat.
Vanochtend wéér alles doorgegeven, owja nee dat is niet gedaan, gaan we direct doen.

Nu net weer gevraagd, kreeg ik het volgende antwoord:

[...]

Welke fokking informatie denk ik dan... 2 dingen, GPON serienummer en MAC adres van router (waar ze blijkbaar niks mee doen)... Ongelooflijk. Heb nu een foto van de mediaconverter gestuurd, vraagt ze welk serienummer ze moeten gebruiken... |:(
Nu dus wéér wachten tot morgen. |:(
En dan willen ze dus volgens de persberichten van een maand of wat geleden alles naar XGS-PON gaan omzetten. Dat wordt een feest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
ernstoud schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:10:
[...]

En dan willen ze dus volgens de persberichten van een maand of wat geleden alles naar XGS-PON gaan omzetten. Dat wordt een feest!
Ja inderdaad!
Ik had gevraagd of ik direct contact kon krijgen met de technische dienst, kreeg ik dit antwoord:
Wij zijn de technische dienst hihi, maar de specialisten van de technische afdeling zijn niet direct bereikbaar, maar daar zijn wij voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 07:19

NielsNL

DigiCow

Ik zit eraan te denken om deze aan te schaffen: Netgate 6100 BASE pfSense+
Maar ik weet nog niet welke SFP+ module.
BB.247 gecertificeerd
ITU-T G.984, ITU-T G.987, ITU-T G.988
TR-156 & TR-247
Voldoet aan de DELTA Fiber FTTH PON Interface Specification
Dus "een" XGS-PON SFP+ UNO module, maar welke.
Mijn verbinding is pas een paar dagen actief, en heb DSL als primaire verbinding, dus een beetje testen en proberen is geen probleem.
deze: XGS-PON 10G/10G ONU SFP+ N2 Optical Transceiver Module lijkt geschikt te zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door NielsNL op 20-05-2022 10:14 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 22:05
Op enig moment zal ik hier ook Delta krijgen en waarschijnlijk met XGS-PON aan de aangeboden snelheden te zien. Ik heb hier al een TP-Link MC220L gigabit mediaconverter liggen. Zal ik die kunnen gebruiken met de juiste SPF module? Ik wil namelijk mijn bestaande Fritz blijven gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door ahbart op 20-05-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

ahbart schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:35:
Op enig moment zal ik hier ook Delta krijgen en waarschijnlijk met XGS-PON aan de aangeboden snelheden te zien. Ik heb hier al een TP-Link MC220L gigabit mediaconverter liggen. Zal ik die kunnen gebruiken met de juiste SPF module? Ik wil namelijk mijn bestaande Fritz blijven gebruiken.
Ja, dat moet ook werken, maar weel met maximaal gigabit, en dan heb je nog eigen router nodig.
Ik vraag me ook af van wie het modem ID is, de SFP module, of de router (of de TP-link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
NielsNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:40:
[...]

Ja, dat moet ook werken, maar weel met maximaal gigabit, en dan heb je nog eigen router nodig.
Ik vraag me ook af van wie het modem ID is, de SFP module, of de router (of de TP-link).
1Gb zou prima zijn, want dat is ook het bestelde abo.
Ik heb een Fritz!Box 7490 ingesteld als router. Nu achter kabel modem van ziggo, maar straks achter Media converter hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NielsNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:09:
Maar ik weet nog niet welke SFP+ module.

[...]

Dus "een" XGS-PON SFP+ UNO module, maar welke.
Mijn verbinding is pas een paar dagen actief, en heb DSL als primaire verbinding, dus een beetje testen en proberen is geen probleem.
deze: XGS-PON 10G/10G ONU SFP+ N2 Optical Transceiver Module lijkt geschikt te zijn...
Nee. Die SFP zal niet werken. Voor XGS-PON is identificatie, authenticatie en encryptie nodig. Dat kan in de router of media converter met een vrij passieve SFP zoals deze of in een “passieve” mediaconverter met een SFP+ die de drie genoemde activiteiten uitvoert. Die SFP’s worden dan “SFP+ with MAC” genoemd. En die zijn er niet of nauwelijks en schrikbarend duur. (USD 250 en meer.)

In deze thread en de thread over Caiway is al veel info te vinden. Wat werkt - met gerapporteerde stabiliteitsproblemen - is de ONT die KPN gebruikt en los te koop is, ook op Marktplaats.

Lees je maar eens goed in. De opties zijn helaas zeer beperkt op dit moment voor gebruik van eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NielsNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:40:
[...]

Nee. Want (zie hieronder) de Gigabit media converters ondersteunen geen SFP+ modules. En XGS-PON vereist die wel. En ook altijd 10Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ahbart schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:48:
[...]

1Gb zou prima zijn, want dat is ook het bestelde abo.
Ik heb een Fritz!Box 7490 ingesteld als router. Nu achter kabel modem van ziggo, maar straks achter Media converter hoop ik.
Waarschijnlijk wordt dat wachten tot de Delta/Caiway oplossing voor een mediaconverter (Nokia) uit de pilot komt en ter beschikking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
ernstoud schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:17:
[...]
Waarschijnlijk wordt dat wachten tot de Delta/Caiway oplossing voor een mediaconverter (Nokia) uit de pilot komt en ter beschikking komt.
Oh oke! Dank je Ernstoud. Ik moet sowieso wachten op Delta. begin februari is de beslissing genomen dat ze gaan aanleggen. Maar dat zal nog wel enkele maanden duren dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 18:03

ThaHandy

Discovery Channel

NielsNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:09:
[...]
Het is een beest van een router, maar gelimiteerd in het gebruik van SFP+ modules door de gelimiteerde chipset die er in zit.
Thank you for contacting Netgate. I will be happy to help you with your request.

We have a document in the 6100 manual covering compatible SFP/SFP+ modules. Unfortunately, I cannot speak directly to the model you listed (XGS-PON Delta specs), as we can only guarantee modules that we sell. The link below will take you to the document for other modules we have found that work, either in our testing or by customers. Mostly, any Intel branded module will work.
https://docs.netgate.com/...s.html#sfp-ethernet-ports

VLANs work well with pfSense. For further information about VLANs in pfSense, please see: https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/vlan/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

ThaHandy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:31:
[...]
Het is een beest van een router, maar gelimiteerd in het gebruik van SFP+ modules door de gelimiteerde chipset die er in zit.
[...]
Ja, dat had ik gezien, spijtig.
Ik denk dat ik een bridged modem aan ga vragen, en dan een Protectli Vault aanschaf. Dan heb ik in ieder geval gigabit internet, en pfsense, met hardware dat met elkaar overweg kan.
Nadeel is dan wel dat ik die niet meer kan gebruiken wanneer in de toekomst de snelheid verder omhoog gaat.
Of dan ineens investeren in 25gigabit apparatuur.

Is er sowieso een oplossing om ineens een apparaat dat draait op pfsense met 10GB (SFP+) aan de XGS-PON te hangen? Ik wil wel echt pfSense gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
NielsNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Ja, dat had ik gezien, spijtig.
Ik denk dat ik een bridged modem aan ga vragen, en dan een Protectli Vault aanschaf. Dan heb ik in ieder geval gigabit internet, en pfsense, met hardware dat met elkaar overweg kan.
Nadeel is dan wel dat ik die niet meer kan gebruiken wanneer in de toekomst de snelheid verder omhoog gaat.
Of dan ineens investeren in 25gigabit apparatuur.

Is er sowieso een oplossing om ineens een apparaat dat draait op pfsense met 10GB (SFP+) aan de XGS-PON te hangen? Ik wil wel echt pfSense gaan gebruiken.
Je zou ook naar iets als dit kunnen kijken, zijn ook van deze bakken middels Amazon de te koop.
https://m.nl.aliexpress.c...9a-4bb4-975b-099362b1bce7
Dan heb je 2.5Gbit per poort.

Ik heb mijn Caiway ook aangesloten op een 2.5Gbit port en haal daardoor 1040Mbit met speedtest.
Mooi meegenomen als er een device vanuit het LAN zijn maximale 1Gbitb port maximaal dicht trekt dat ik toch nog een beetje ruimte over heb voor de overige clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:40
Vanmiddag contact gehad met de klantenservice om mijn SIP inlog gegevens te bemachtigen.
Mijn Fritz!box 5590 is aangesloten via AON, hoeft niet geactiveerd te worden en werkt prima.
De medewerker wilde weten welk modem ik had, het serienummer en het MAC adres.
Ik vertelde hem dat deze gegevens helemaal niet nodig zijn voor VOIP.
Hij was onverbiddelijk, hij had deze gegevens nodig.
Ik heb het gesprek maar beëindigd en heb een foto gemaakt van het etiket en het MAC adres opgezocht.
Kan via: Internet - Toegangsgegevens - Internettoegang - Verbindingingsinstellingen wijzigen

Volgens mij geldt voor deze medeweker het bekende klok en klepel verhaal, of Delta/Caiway doet zeer veel moeite om het eigen modem gebruik te ontmoedigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
berning schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:56:
Vanmiddag contact gehad met de klantenservice om mijn SIP inlog gegevens te bemachtigen.
Mijn Fritz!box 5590 is aangesloten via AON, hoeft niet geactiveerd te worden en werkt prima.
De medewerker wilde weten welk modem ik had, het serienummer en het MAC adres.
Ik vertelde hem dat deze gegevens helemaal niet nodig zijn voor VOIP.
Hij was onverbiddelijk, hij had deze gegevens nodig.
Ik heb het gesprek maar beëindigd en heb een foto gemaakt van het etiket en het MAC adres opgezocht.
Kan via: Internet - Toegangsgegevens - Internettoegang - Verbindingingsinstellingen wijzigen

Volgens mij geldt voor deze medeweker het bekende klok en klepel verhaal, of Delta/Caiway doet zeer veel moeite om het eigen modem gebruik te ontmoedigen
Zo te lezen hier op het forum hebben ze werkelijk geen idee. Beetje meer training lijkt lijkt me nuttig. Ze kunnen natuurlijk (hoop ik!) aan je adres zijn of je AON of XGS-PON hebt. En dan de juiste vragen stellen. Het belscript kan op een halve pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
Nou het is gelukt!

Vanmiddag om 17:00 wéér gechat, werd er aangegeven dat ticket nog steeds open stond maar ze waren er druk mee bezig.....
Ben best kwaad geworden op het feit dat het een week heeft geduurd, dat de technische kennis van de klantenservice nul is en er uiteindelijk nog niks van terecht kwam.
Half uurtje later opeens, tadaaaaaa, IP adres op m'n USG WAN2.
Dus MAC adres is inderdaad niet boeiend want ik had MAC adres van WAN1 aadoorgegeven (Op WAN1 zat Ziggo nog, die is nog 2 weken actief gelukkig).
Nu Delta op WAN1 aangesloten met VLAN 100, werkt prima nu! Ook IPTV werkt, kastje direct op switch aangesloten en geen andere dingen hoeven doen.

Snelheid was alleen erg laag, maar na een uurtje was dat ook normaal (Geen idee waar dat in zat).
Ik heb op m'n NUC elk uur een speedtest draaien (geïntegreerd in de pihole gui), na het weekend eens kijken hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De aanhouder wint. Nu die andere 1.000.000 aansluitingen nog. Ik hoop dat ze bijtijds dan een paar honderd mensen op de “technische afdeling” :( aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
ernstoud schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:29:
De aanhouder wint. Nu die andere 1.000.000 aansluitingen nog. Ik hoop dat ze bijtijds dan een paar honderd mensen op de “technische afdeling” :( aannemen.
Nou inderdaad!

Valt me wel op dat snelheid erg laag is en dat verbinding af en toe weg valt.
Geen idee waar dat aan ligt, heb in m'n USG alles goed staan, VLAN100 en DHCP.

Startpage.com laden bijvoorbeeld wil niet, krijg de hele tijd timeout.
Tweakers.net kom ik dan wel weer vrij vlot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fietspomp86 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:03:
[...]

Nou inderdaad!

Valt me wel op dat snelheid erg laag is en dat verbinding af en toe weg valt.
Geen idee waar dat aan ligt, heb in m'n USG alles goed staan, VLAN100 en DHCP.

Startpage.com laden bijvoorbeeld wil niet, krijg de hele tijd timeout.
Tweakers.net kom ik dan wel weer vrij vlot op.
De ervaringen met die Genexis ONT zijn bij jou desnoods niet erg positief lijkt het :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
ernstoud schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:10:
[...]

De ervaringen met die Genexis ONT zijn bij jou desnoods niet erg positief lijkt het :(
Ja nee niet echt, maaaar m'n broer zit bij Caiway en woont 600 meter verderop en zegt dat zijn verbinding ook dan weer traag en dan weer vlot is.

Of mijn ONT moet de hele wijk in de war sturen maar dat lijkt me stug O-)

Heb net even geprobeerd m'n oude Nokia modem eraan te knopen, maar ik denk dat die nu gedeactiveerd is, LED auth brandt wel, maar LED "internet" knippert en krijg geen IP adres van Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Fietspomp86 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:29:
[...]

Ja nee niet echt, maaaar m'n broer zit bij Caiway en woont 600 meter verderop en zegt dat zijn verbinding ook dan weer traag en dan weer vlot is.

Of mijn ONT moet de hele wijk in de war sturen maar dat lijkt me stug O-)

Heb net even geprobeerd m'n oude Nokia modem eraan te knopen, maar ik denk dat die nu gedeactiveerd is, LED auth brandt wel, maar LED "internet" knippert en krijg geen IP adres van Delta.
Dat is wel bijzonder, ik kon op Caiway tijdens al mijn testen met de Genexis en Nokia's zonder problemen omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
miniterror schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Dat is wel bijzonder, ik kon op Caiway tijdens al mijn testen met de Genexis en Nokia's zonder problemen omwisselen.
Huh, misschien was ik te snel? Moet ik eerst zelf nog iets met DHCP doen ofzo?

Internet is alles behalve stabiel de laatste 3 uur sinds dat ding eraan hangt.

Heb nu de Nokia maar weer teruggehangen.

Bij Status -> WAN Status staat nu:
code:
1
WAN Link Status - Linking

Zoals hierboven gezegd, internet LED knippert continu.

Gelukkig heb ik nog een paar weken Ziggo, die op WAN2 van USG zit aangesloten.

Maar wat een achterlijk gedoe.
Achteraf als ik het Caiway en Delta topic had doorgelezen had ik kunnen weten dat die mediaconverter een drama zou zijn, maar ja koppig he.....

Nu maar op zoek naar zo'n zeer schaarse Nokia of wachten tot Delta met iets op de proppen komt.

EDIT:
Ok half uurtje later en ik ben weer online met m'n Nokia.
Dus keurig een week naar de maan voor niks |:(

[ Voor 45% gewijzigd door Fietspomp86 op 21-05-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
Gisterenavond de Genexis weer even eraan gehangen, maar hetzelfde gelazer.

Internet is bijzonder traag en instabiel.
Helder moment dacht ik, misschien heeft het met MTU te maken.

SSH op USG, maar die geeft keurig MTU van 1500 aan (zoals in de Delta specs).

MSS clamping nog geprobeerd aan te passen en zelfs disabled, maakt niks geen verschil.

Heb ondertussen een mailtje gewaagd naar Genexis, zal misschien weinig uitmaken maar ik ben toch benieuwd of ik enige reactie krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fietspomp86 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:54:
Gisterenavond de Genexis weer even eraan gehangen, maar hetzelfde gelazer.

Internet is bijzonder traag en instabiel.
Helder moment dacht ik, misschien heeft het met MTU te maken.

SSH op USG, maar die geeft keurig MTU van 1500 aan (zoals in de Delta specs).

MSS clamping nog geprobeerd aan te passen en zelfs disabled, maakt niks geen verschil.

Heb ondertussen een mailtje gewaagd naar Genexis, zal misschien weinig uitmaken maar ik ben toch benieuwd of ik enige reactie krijg.
Dat e-mailtje naar Genexis (met de vraag of er specifiek voor KPN aanpassingen zijn) heb ik een week of drie geleden ook gezonden en bleef onbeantwoord. Net als de e-mail met die strekking aan het BroadBand Forum (die dus de BBF.247 certificering doet). Geen antwoord.

Duidelijk is dat die certificering dus een wassen neus is. De interoperabiliteit van een ONT tussen providers wordt er niet door gegarandeerd. Lekker dan.

Kortom, de keuze voor een oplossing vrije modemkeuze op dit moment bij DFN voor XGS-PON: zilch, nada, niente.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 27-05-2022 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 13:37
Dan hier ook mijn mijn ervaringen met Delta-glasvezel, tot nog toe.
2 1/2 jaar geleden aangemeld voor glasvezel van DELTA en anderhalve week geleden bericht ontvangen dat ik een afspraak met een monteur kon maken omdat mijn aansluiting klaar was.
Direct contact opgenomen met DELTA. Stuur mij dan graag een modem/router dat in Bridge gezet is. Met een modem/router van DELTA in BRIDGE-modus,zou ik in mijn netwerk niks hoeven aan te passen en zou de overstap van ZIGGO naar DELTA zonder aanpassingen in mijn netwerk gerealiseerd kunnen worden.
Helaas was dit niet mogelijk. Eerst moest het modem/router dat ik toegestuurd zou krijgen aangemeld worden en dan kon ik een ander modem/router (in Bridge-modus) aanvragen. Onzin, maar, vooruit dan maar.
Bij de melding van mijn pakket stond dat ik ook 3 niet bestelde TPlink mesh modules zou ontvangen die ik overigens niet besteld heb. (Ik heb mijn eigen mesh-netwerk, wat ook een van de redenen is dat ik een modem/router in bridgemodus wilde hebben).
Telefonisch contact opgenomen met DELTA. Meshmodules waren gratis en als ik ze niet wilde kon ik ze terugsturen.
Toch nog even gevraagd hoe dat nu zit met de Bridge-instelling.
Eerste antwoord was dat dit niet mogelijk was. Ik zou een zakelijk abonnement moeten hebben. Na doorvragen en verwijzing naar de site ging de overigens zeer vriendelijke medewerker navraag doen. Bridgemodus bleek dan wel mogelijk, daar hoefde geen ander modem/router voor opgestuurd, maar kon na activatie via de helpdesk ingesteld worden.
En toe kwam mijn installatiepakket. Op Hemelvaartsdag het NOKIA modem/router, telefoon en TV geïnstalleerd (de laatste tijdelijk omdat ik mijn netwerk nog niet had aangesloten, omdat het modem/router eerst in Bridgemodus gezet moest worden). Binnen een half uur alles gepiept, dus, ik blij. Nog even een telefoontje naar de helpdesk om het modem/router in Bridgemodus te laten zetten (De instellingen op het Nokia-modem/router om het zelf te doen waren uitgeschakeld door DELTA)
Antwoord van de helpdesk, modem/router kan niet in Bridgemodus gezet en zij hadden ook geen modem/routers die dat wel zouden kunnen. Verwezen naar de internetsite en vervolgens naar de volgende dag verwezen. In verband met Hemelvaart was de technische dienst niet beschikbaar.
Volgende dag weer gebeld. Weer als antwoord dat bridgemodus niet mogelijk was. DELTA zou niet op mijn modem/router kunnen om de blokkade op de bridge-instellingen ongedaan te maken. Ook op andere modem/routers zou een bridge-instelling niet mogelijk zijn. Het leveren van een NOKIA-modem/router met NIET geblokkeerde bridgeinstellingen kon niet.
Mijn verwijzing naar de eigen informatie van DELTA op de site, dat het wel mogelijk zou zijn leidde tot de reactie dat die informatie dan wel fout zou zijn.
Met andere woorden, meedenken, klantvriendelijkheid en oplossingsgerichtheid is ver te zoeken bij de helpdesk van DELTA. Dus of DELTA levert brakke spullen die niet geschikt zijn voor hun eigen netwerk, of ze hebben een helpdesk die niets weet, wil weten of niks kan.
Het laatste advies dat ik van de helpdesk kreeg was om dan maar zelf een eigen modem/router aan te schaffen. Dat ben ik dan ook maar van plan, maar bovenstaande verhalen maken mij niet hoopvol dat dit beter gaat verlopen.
Samengevat ben ik zeer teleurgesteld in de apparatuur die DELTA levert en de daarbij geleverde ondersteuning (maar meer dus het gebrek hieraan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robar schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:26:
Dan hier ook mijn mijn ervaringen met Delta-glasvezel, tot nog toe.
2 1/2 jaar geleden aangemeld voor glasvezel van DELTA en anderhalve week geleden bericht ontvangen dat ik een afspraak met een monteur kon maken omdat mijn aansluiting klaar was.
Direct contact opgenomen met DELTA. Stuur mij dan graag een modem/router dat in Bridge gezet is. Met een modem/router van DELTA in BRIDGE-modus,zou ik in mijn netwerk niks hoeven aan te passen en zou de overstap van ZIGGO naar DELTA zonder aanpassingen in mijn netwerk gerealiseerd kunnen worden.
Helaas was dit niet mogelijk. Eerst moest het modem/router dat ik toegestuurd zou krijgen aangemeld worden en dan kon ik een ander modem/router (in Bridge-modus) aanvragen. Onzin, maar, vooruit dan maar.
Bij de melding van mijn pakket stond dat ik ook 3 niet bestelde TPlink mesh modules zou ontvangen die ik overigens niet besteld heb. (Ik heb mijn eigen mesh-netwerk, wat ook een van de redenen is dat ik een modem/router in bridgemodus wilde hebben).
Telefonisch contact opgenomen met DELTA. Meshmodules waren gratis en als ik ze niet wilde kon ik ze terugsturen.
Toch nog even gevraagd hoe dat nu zit met de Bridge-instelling.
Eerste antwoord was dat dit niet mogelijk was. Ik zou een zakelijk abonnement moeten hebben. Na doorvragen en verwijzing naar de site ging de overigens zeer vriendelijke medewerker navraag doen. Bridgemodus bleek dan wel mogelijk, daar hoefde geen ander modem/router voor opgestuurd, maar kon na activatie via de helpdesk ingesteld worden.
En toe kwam mijn installatiepakket. Op Hemelvaartsdag het NOKIA modem/router, telefoon en TV geïnstalleerd (de laatste tijdelijk omdat ik mijn netwerk nog niet had aangesloten, omdat het modem/router eerst in Bridgemodus gezet moest worden). Binnen een half uur alles gepiept, dus, ik blij. Nog even een telefoontje naar de helpdesk om het modem/router in Bridgemodus te laten zetten (De instellingen op het Nokia-modem/router om het zelf te doen waren uitgeschakeld door DELTA)
Antwoord van de helpdesk, modem/router kan niet in Bridgemodus gezet en zij hadden ook geen modem/routers die dat wel zouden kunnen. Verwezen naar de internetsite en vervolgens naar de volgende dag verwezen. In verband met Hemelvaart was de technische dienst niet beschikbaar.
Volgende dag weer gebeld. Weer als antwoord dat bridgemodus niet mogelijk was. DELTA zou niet op mijn modem/router kunnen om de blokkade op de bridge-instellingen ongedaan te maken. Ook op andere modem/routers zou een bridge-instelling niet mogelijk zijn. Het leveren van een NOKIA-modem/router met NIET geblokkeerde bridgeinstellingen kon niet.
Mijn verwijzing naar de eigen informatie van DELTA op de site, dat het wel mogelijk zou zijn leidde tot de reactie dat die informatie dan wel fout zou zijn.
Met andere woorden, meedenken, klantvriendelijkheid en oplossingsgerichtheid is ver te zoeken bij de helpdesk van DELTA. Dus of DELTA levert brakke spullen die niet geschikt zijn voor hun eigen netwerk, of ze hebben een helpdesk die niets weet, wil weten of niks kan.
Het laatste advies dat ik van de helpdesk kreeg was om dan maar zelf een eigen modem/router aan te schaffen. Dat ben ik dan ook maar van plan, maar bovenstaande verhalen maken mij niet hoopvol dat dit beter gaat verlopen.
Samengevat ben ik zeer teleurgesteld in de apparatuur die DELTA levert en de daarbij geleverde ondersteuning (maar meer dus het gebrek hieraan).
Tja, je bent te laat (geen verwijt hoor!) hier terecht gekomen dan hadden we je voor dit kunnen behoeden. Op nieuwe aansluitingen met de XGS-PON techniek levert Delta/Caiway een Nokia router/AP die niet in bridge gezet kan worden. De hardware kan het (uiteraard) maar om onduidelijke reden de firmware dus niet. Althans, het is disabled, je ziet de schermen in de GUI maar je kunt er niets veranderen.

Er loopt een pilot met een Nokia mediaconverter waarop je dus je eigen router kunt aansluiten, maar dat device is nog niet beschikbaar.

De enige weg tot nu is de media converter die KPN gebruikt, maar die blijkt instabiel te zijn dus is geen echte oplossing.

En het slechte nieuws is dus dat er geen andere opties zijn op dit moment voor gebruik van eigen apparatuur. De specificaties zijn bekend maar er is dus gewoon geen aanbod van een werkende media converter.

Hoe lang het nog duurt voordat er apparatuur komt die goed werkt is totaal onbekend.

Je bent dus verkeerd voorgelicht. En daarmee niet de eerste. Delta/Caiway heeft dit gewoon niet tijdig op orde. En dat is belachelijk. Het betekent dat XGS-PON zakelijk onbruikbaar is. En dat konden ze donders goed weten want er is altijd veel vraag geweest naar bridge mode, dus naar de Titanium-22 router voor PtP glasvezel. Al jaren (ding is uit 2013!) dus hoe kan het dan zijn dat een nieuwe infrastructuur die ervaring van zeg 10 jaar niet meeneemt? Ongelofelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Er schijnt ook nog Nokia een XS-020X-A GPON/XGS-PON ONT te bestaan, misschien is dat wel een vervanger voor de XS-010X-Q.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SenOKrpJEeCQCgCtxLD4pWZD_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSNJ88ylaOhZJdkqBWt61qqy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is er voor XGS-PON geen SFP leverbaar? Heb nu Ziggo met een Unifi 8 poorts switch en pfsense op proxmox op een Lenovo M900 tiny computer, voor die Unifi switch heb ik een 150W POE versie klaar liggen met SFP poorten. Had gehoopt dat ik een SFP uit de Genexis router kon trekken, maar met dat Nokia spul gaat dat feestje niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_JGC_ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:36:
Is er voor XGS-PON geen SFP leverbaar? Heb nu Ziggo met een Unifi 8 poorts switch en pfsense op proxmox op een Lenovo M900 tiny computer, voor die Unifi switch heb ik een 150W POE versie klaar liggen met SFP poorten. Had gehoopt dat ik een SFP uit de Genexis router kon trekken, maar met dat Nokia spul gaat dat feestje niet meer op.
Het “probleem” bij XGS-PON is dat naast licht naar RJ-45 omzetting, er ook identificatie, authenticatie en encryptie van het signaal nodig is. Die functie kan in de media converter of in de SFP+ geïmplementeerd worden. Het maakt in ieder geval beide oplossingen complexer en daardoor veel duurder. Kleinere series en dure certificatie processen komen daar nog bovenop.

Er heeft in de Delta/Caiway/KPN threads hier nog niemand het met een SFP voor elkaar gekregen. Behalve dan @sus met de Fritzbox 5530 en de juiste AVM SFP speciaal (en ook alleen) voor dat device.

Dus helaas, het blijft wachten totdat er leveranciers met een aanbod komen voor XGS-PON media converters of SFP+’s. Hopelijk komt Delta/Caiway snel over de brug met de Nokia media converter (xs-010x-q).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 06:12
Oef... Ik wordt erg zenuwachtig van alles wat ik hier nu lees.

Hier wordt op dit moment in de buurt gegraven om glasvezel aan te leggen en ik sta aangemeld bij Delta om daar het internet af te gaan nemen. Ik heb ons interne netwerk aangelegd vanuit de gedachte dat ik de SFP module die de Delta modem in gaat, direct in de UDM Pro kan stoppen. Op dit moment gaat het internet via Ziggo met de modem van Ziggo in bridge modus. Ik had het plan om de modem van Delta helemaal niet te gaan gebruiken.

Als ik alles zo lees dan gaat dat plannetje niet meer werken... Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Heb nog een lijstje gevonden met BBF.247 Certified Products :

https://www.broadband-for...roducts-2022-06-02-01.pdf

Staan ook modems van Sagemcom op zie ik

[ Voor 5% gewijzigd door Mapje op 05-06-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
robar schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:26:

Ook ik kreeg een email dat mijn pakket onderweg is en ook gebeld voor die 3 wifi dingen die ik niet besteld had, kreeg antwoord dat ik ze gratis in bruikleen heb maar wel dat de huur 3 euro per maand is die dan denk ik al in de prijs verwerkt zit.
Ik ga toch vragen als die monteur hier is hoe het nu precies zit want om 3 euro extra te betalen voor iets wat ik niet besteld heb dat ga ik niet doen. bij delta staat wel omschreven de eerste 12 maanden gratis daarna 3 euro per maand.
Ik heb hetzelfde pakket voor dezelfde prijs samengesteld op het nr van mijn buren en ook daar geen keuze om die wifi modules aan te klikken of niet. zit dus standaard in het pakket denk ik. (Gratis tot de nok installatie + Mesh Wifi) die kun je dus niet aan of uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Net even getestt hierzo. Bij de eerste vraag over ‘wil je extra internetopties’ kunnje het uitvinken.
Maar goed…als je ze niet wilt. Niet openmaken en terugsturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5ewWfAqz-cUp4RBX82x_6bM1_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPrtkXfzLoZeFOAHbP2oPtsO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door fmrama op 05-06-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
fmrama schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:51:
Net even getestt hierzo. Bij de eerste vraag over ‘wil je extra internetopties’ kunnje het uitvinken.
Maar goed…als je ze niet wilt. Niet openmaken en terugsturen.
[Afbeelding]
Denk dat jij bij caiway kijkt maar wij hebben het hier over delta. ik zie die opties iig niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Dit is delta. Ik heb destijds uitgevinkt. Maar wellicht als he kiest voor installatie tot in de nok ipv standaard , dat ze ervan uitgaan dat je die wifi deco dingen wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SahGp11t8dIxuGq2ver84kKgPNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwPbl6ks1zdQTOvCihZ2TjT8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door fmrama op 05-06-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
fmrama schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:07:
Dit is delta. Ik heb destijds uitgevinkt. Maar wellicht als he kiest voor installatie tot in de nok ipv standaard , dat ze ervan uitgaan dat je die wifi deco dingen wilt.
[Afbeelding]
Zeer vreemd want ik weet zeker dat ik dat nooit gezien heb, ook nu niet op het adres van mijn buren.
Mischien toch postcode afhankelijk dan.

Ga ze dinsdag nogmaals bellen, zie wel staan ergens op de pagina dit.

Behoefte aan nóg beter wifi-bereik thuis of veiliger internetten? Naast je internetsnelheid heb je ook de keuze uit aanvullende producten voor je internetabonnement: extra wifi-punten en internetbeveiliging.

Maar als ik dan flexpakket samenstel zie ik geen optie om dat aan of uit te zetten.

Zie dus ook in mijn mail dat ik dus ook Internetbeveiliging heb genomen ?

Uw pakket bestaat uit de volgende producten:
Business Pack
Flexpakket Basis
Inclusief Veilig Internet 5
Extra snelheid +850/850 (1000/1000)
Huur van 3 mesh wifi-punten FttH

zeer vreemd dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Idd heel vreemd. Als ik zakelijk kies ipv particulier krijg ik dezElfde keuzes.
Het zou postkode afhankelijk kunnen zijn…..maar waarom? Vreemd idd

[ Voor 13% gewijzigd door fmrama op 05-06-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
fmrama schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:23:
Idd heel vreemd. Als ik zakelijk kies ipv particulier krijg ik dezElfde keuzes.
Het zou postkode afhankelijk kunnen zijn…..maar waarom? Vreemd idd
Probeer eens met 5251RC 19 dan zie je wat ik bedoel. kan ook geen andere optie kiezen dat in de nok is standaard dan.
Zou mooi zijn dat je pakketten afneemt die niet uitgevinkt kan worden, jammer dat ze vandaag niet bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Idd. Met die postkode Dan krijg je een heel andere pagina om delta glas te bestellen.
Nergens iets over die wifi dingen…..
En als ik op die pagina de postkode wijzig in mijn postkode dan krijg ik de melding
Zou verschil kunnen zijn dat het hier in eerste instantie glas door caiway is aangelegd. ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdvuB3ThYT7VlGbxvCFiAv1IuqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJrrYkWsU0rTXhR4aJBBvrdY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door fmrama op 06-06-2022 22:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sus

sus

Nou, ik ben sinds vandaag volledig over op glas. Coax-modem staat sinds een uurtje uit en is afgekoppeld. Heb de afgelopen weken gekeken hoe stabiel de verbinding blijft, en deze heeft een keurige 980Mbit, nog wat vlotter dan de Nokia die ik van Delta kreeg.

Zoals al eerder gemeld heb ik dus een Fritz 5530 met een XGS-PON, die ik voor testdoeleinden van AVM heb ontvangen. Instellen was in eerste instantie dramatisch, zeker omdat de 1e lijns helpdesk (nog) geen idee heeft wat ze precies moeten uitvragen. Uiteindelijk blijkt dat het een kwestie is van het Modem ID wat onderop staat. Een MAC-adres hebben ze volgens mij niet meer gebruikt, maar in het stappenplan wat ik eerder gepost heb staan de stappen om dit te kunnen achterhalen

SIP was even goed opletten. Alle instellingen staan keurig op de delta-pagina en de ontbrekende zaken krijg je per mail. Wel moet je dus bij de telefonie omgeving de VLAN 102 instellen, anders komt hij er echt niet door.

IPTV heb ik *niks* aan gedaan. Geen vlan, geen routing, helemaal niks. Ding werkte hier gelijk.

Verder werkt de Fritz zoals elke andere, en dat was voor mij ook het doel, maar dan met 1 device ipv 2 zoals mijn oude setup.

Ik zal morgen eens een berichtje naar AVM kiepen wanneer ze de box met SFP op de markt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sus schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:32:
Nou, ik ben sinds vandaag volledig over op glas. Coax-modem staat sinds een uurtje uit en is afgekoppeld. Heb de afgelopen weken gekeken hoe stabiel de verbinding blijft, en deze heeft een keurige 980Mbit, nog wat vlotter dan de Nokia die ik van Delta kreeg.

Zoals al eerder gemeld heb ik dus een Fritz 5530 met een XGS-PON, die ik voor testdoeleinden van AVM heb ontvangen. Instellen was in eerste instantie dramatisch, zeker omdat de 1e lijns helpdesk (nog) geen idee heeft wat ze precies moeten uitvragen. Uiteindelijk blijkt dat het een kwestie is van het Modem ID wat onderop staat. Een MAC-adres hebben ze volgens mij niet meer gebruikt, maar in het stappenplan wat ik eerder gepost heb staan de stappen om dit te kunnen achterhalen

SIP was even goed opletten. Alle instellingen staan keurig op de delta-pagina en de ontbrekende zaken krijg je per mail. Wel moet je dus bij de telefonie omgeving de VLAN 102 instellen, anders komt hij er echt niet door.

IPTV heb ik *niks* aan gedaan. Geen vlan, geen routing, helemaal niks. Ding werkte hier gelijk.

Verder werkt de Fritz zoals elke andere, en dat was voor mij ook het doel, maar dan met 1 device ipv 2 zoals mijn oude setup.

Ik zal morgen eens een berichtje naar AVM kiepen wanneer ze de box met SFP op de markt verwachten.
Mooie terugkoppeling. Ben benieuwd wanneer dit leverbaar wordt. Is een goed alternatief voor de Nokia router die Delta/Caiway levert. Wel redelijk prijzig voor dat wat je als meerwaarde krijgt denk ik? Want de 5530 is een AP, een router en een SIP gateway. Maar dat is de Nokia ook. Als AVM kenner kun jij misschien die meerwaarde eens benoemen?

Het zou geweldig zijn als je de 5530 in bridge zou kunnen zetten maar dat kan niet helaas begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 23:01
Toerq schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Ook ik kreeg een email dat mijn pakket onderweg is en ook gebeld voor die 3 wifi dingen die ik niet besteld had, kreeg antwoord dat ik ze gratis in bruikleen heb maar wel dat de huur 3 euro per maand is die dan denk ik al in de prijs verwerkt zit.
Ik ga toch vragen als die monteur hier is hoe het nu precies zit want om 3 euro extra te betalen voor iets wat ik niet besteld heb dat ga ik niet doen. bij delta staat wel omschreven de eerste 12 maanden gratis daarna 3 euro per maand.
Ik heb hetzelfde pakket voor dezelfde prijs samengesteld op het nr van mijn buren en ook daar geen keuze om die wifi modules aan te klikken of niet. zit dus standaard in het pakket denk ik. (Gratis tot de nok installatie + Mesh Wifi) die kun je dus niet aan of uitzetten.
Die mesh dingen waren toch gratis als je maar internet afneemt van hun? Dat was wel bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
jaaoie17 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 00:15:
[...]

Die mesh dingen waren toch gratis als je maar internet afneemt van hun? Dat was wel bij mij.
Heb ze net gebeld en uitgelegd en idd de wifi is gratis zolang het abonnement loopt. Ze zij ook dat is per regio anders vandaar dat ik een soort actie pagina kreeg op mijn postcode. ook Veilig Internet 5 die erbij staat is gratis. Ben weer gerust gesteld nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sus schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:32:

Hier een mooi vergelijk (als je Duits spreekt) tussen de 5530 en de nieuwe 5590:

YouTube: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber im Test

Opvallend is de zeer slechte VPN performance van de 5530 en de afwezigheid van USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

VPN loopt hier prima, wellicht een oude firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:40
VPN performance geldt voor een Fritz!Box die als VPN server wordt gebruikt.
Dus niet als je met een VPN client verbinding maakt met een externe VPN server.

Ik ben heel tevreden met mijn 5590, en de video heeft bevestigd dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Het verschil in prestaties is de extra € 120,- wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sus

Inmiddels is de aankondiging (zou juni zijn) van de XGS-PON module voor de 5530 van de nl.avm.de website verdwenen.

Merkwaardig. De module werkt, er is geen verder aanbod in de markt voor een eigen router rechtstreeks op XGS-PON en dan gaat AVM daar zo merkwaardig mee om. Er is een markt, je hebt een uniek aanbod dat werkt en dan nada…

Hoor jij nog iets via jouw kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Nee, maar ik zit tussen twee accountmanagers in. De ene is weg en de ander is net begonnen. Toevallig wel een oud-collega, dus dat contact is al wel snel gemaakt.

Zal hem eens ff contacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-06 21:53
Hoi allen,

Ik ben een beetje lost, hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik heb sinds 2 maanden nieuwe delta aansluiting. Heb daarbij een platinum-7840 modem gekregen, instelling doorlopen en alles werkt prima.

Ik wil echter dat ding er tussen uit hebben en aansluiten op mijn udm-pro. Dus netjes eerste post gelezen en instructies gevolgd. (Inclusief de module uit de platinum-7840 getrokken en in de udm gestopt).

Ik krijg geen IP adres, heb geprobeerd Mac adres toe te voegen maar zonder resultaat. Ik krijg wel een "up" signaal in mijn udm te zien, dus er komt wat binnen.

[EDIT]
AAIIIIJJ, gevonden.

In het verleden - toen ik nog écht geen verstand had van unifi . Heb ik ooit eens zitten frotten met mijn SFP verbinding tussen de UDM Pro en Mijn 24P switch. Blijkbaar had ik de WAN port niet op Auto Negotiate staan. Hierdoor werkte het niet.

Nu krijg ik 'wel een IP adres, náást mijn Ziggo verbinding.

Ik ga weer even verder proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door peerke1987 op 18-06-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peerke1987 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:23:
Hoi allen,

Ik ben een beetje lost, hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik heb sinds 2 maanden nieuwe delta aansluiting. Heb daarbij een platinum-7840 modem gekregen, instelling doorlopen en alles werkt prima.

Ik wil echter dat ding er tussen uit hebben en aansluiten op mijn udm-pro. Dus netjes eerste post gelezen en instructies gevolgd. (Inclusief de module uit de platinum-7840 getrokken en in de udm gestopt).

Ik krijg geen IP adres, heb geprobeerd Mac adres toe te voegen maar zonder resultaat. Ik krijg wel een "up" signaal in mijn udm te zien, dus er komt wat binnen.

[EDIT]
AAIIIIJJ, gevonden.

In het verleden - toen ik nog écht geen verstand had van unifi . Heb ik ooit eens zitten frotten met mijn SFP verbinding tussen de UDM Pro en Mijn 24P switch. Blijkbaar had ik de WAN port niet op Auto Negotiate staan. Hierdoor werkte het niet.

Nu krijg ik 'wel een IP adres, náást mijn Ziggo verbinding.

Ik ga weer even verder proberen.
En dus even VLAN100 taggen aan WAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-06 21:53
ernstoud schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:05:
[...]

En dus even VLAN100 taggen aan WAN.
Dat is gelukt, de instructies in het 1e bericht van dit TOPIC zijn volledig en zorgt ervoor dat het in principe in één keer werkt.

In mijn geval wél het MAC adres ingevoerd, geen idee of het uiteindelijk nodig is.

TV werkt ook direct, heb niets extra's hoeven doen.

All-in-all, peace of cake... mits er geen andere gekke instellingen gedaan zijn in je UDM PRO. (15 min werk inclusief de module uit het modem halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

ernstoud schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:08:
@sus

Inmiddels is de aankondiging (zou juni zijn) van de XGS-PON module voor de 5530 van de nl.avm.de website verdwenen.

Merkwaardig. De module werkt, er is geen verder aanbod in de markt voor een eigen router rechtstreeks op XGS-PON en dan gaat AVM daar zo merkwaardig mee om. Er is een markt, je hebt een uniek aanbod dat werkt en dan nada…

Hoor jij nog iets via jouw kanaal?
De config loopt nog niet helemaal soepel, waardoor ze de box nog niet op de markt kunnen brengen. Vooral het deel interactieve TV geeft her en der problemen - waar ik ze juist niet heb. W.I.P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:03:
[...]

De config loopt nog niet helemaal soepel, waardoor ze de box nog niet op de markt kunnen brengen. Vooral het deel interactieve TV geeft her en der problemen - waar ik ze juist niet heb. W.I.P.
Leuk is dat, dat XGS-PON. Volgens mij totaal niet marktrijp. Zie ook de reactie van het Broadband Forum en Genexis in de Delta/Caiway threads. Interoperabiliteit? Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

ernstoud schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Leuk is dat, dat XGS-PON. Volgens mij totaal niet marktrijp. Zie ook de reactie van het Broadband Forum en Genexis in de Delta/Caiway threads. Interoperabiliteit? Nope.
Ik weet niet of het aan XGS-PON ligt. Die box doet het hier prima, ook met telefonie en iptv. Elders in het land geeft het issues met de TV. Maar of dat op een GPON of XSG-PON netwerk is, daar heb ik geen idee van.

Voor mij is het tot nu toe een prima verbinding die ik ook volledig dicht kan trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Hier eveneens geen problemen meer met XGS-PON, was even wat gedoe in het begin maar sinds ik die Nokia van de Pilot heb is alles gewoon stabiel, nog geen verstoringen gehad.
Ik dacht het voor een jaartje te doen zodat er wat druk op de overige providers zou komen om ook glas te leggen in mijn dorpje maar als het de rest van het jaar zo blijft dan zal ik verlengen of overstappen naar Delta gezien dat toch 1 is op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:49:
[...]

Ik weet niet of het aan XGS-PON ligt. Die box doet het hier prima, ook met telefonie en iptv. Elders in het land geeft het issues met de TV. Maar of dat op een GPON of XSG-PON netwerk is, daar heb ik geen idee van.

Voor mij is het tot nu toe een prima verbinding die ik ook volledig dicht kan trekken
Is er specifiek gesproken over Delta of Caiway? Dan is het AON of XGS-PON.
KPN doet ook GPON. Gezien het feit dat de info over de XGS-PON SFP van fritzshop.nl verdwenen is zal het dan wel over XGS-PON gaan.

Enfin… ik denk dat AVM er wel op zit want anders raken ze de markt voor glasvezel routers wel kwijt omdat KPN en DFN allemaal naar XGS gaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Ha, AON is idd wat ik bedoelde :)

Ze willen de boxen in 1x op de markt brengen, met daarin de beroemde wizzard "bij welke provider zit je" die daarmee alle instellingen goed zet. Lijkt mij niet dat ze de ontwikkeling dan lostrekken van AON en XGS-PON, omdat dat in de basis dezelfde wizzard is, alleen een andere SFP module.

Zijn ze wel druk mee bezig hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Sinds vandaag ineens een serieuze drop in snelheid. Download is prima, maar upload komt niet boven 50-200 mbit uit. Meestal stokt het rond 80.

Morgen even AVM mee laten kijken, want van Delta moet uiteraard eerst het eigen modem terug op de lijn.

Of het is gewoon een hikje en morgen werkt alles weer, dat kan ook.

[edit]
Speedtest.net geeft dan weer wel een juiste waarde. Nog niet helemaal wat het moet zijn, maar die doet upload rond 750mbit

Doe ik dan een ftp naar een remote server, dan gaat dat weer met 40mbit. Start snel, maar na enkele seconden gaat alles onderuit

[ Voor 29% gewijzigd door sus op 26-06-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkong
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 01:12
Delta heeft een paar maanden geleden bij mij in Oost-Souburg glasvezel opgeleverd via XGSPON met een Nokia modem. Grote teleurstelling: de features IPv6 en bridge mode verloren, allebei niet vooraf gecommuniceerd. Technisch ben ik normaal gesproken tevreden over Delta, maar kwa communicatie is de ervaring niet altijd positief. Vooral die bridge mode is jammer, geen IPsec meer en NAT achter NAT, dat vindt ZeroTier (en een aantal andere dingen) niet leuk.

Ik heb gelijk een XGSPON SFP+ module bij FS.com besteld: https://www.fs.com/de-en/...?attribute=8084&id=326032

Die kwam deze week binnen. Vanavond zat ik er eens mee te spelen. Het was te laat om nog de service desk aan de lijn te krijgen, maar ik had verwacht op zijn minst fysiek een link up te krijgen. Ik heb gewoon het touwtje met de SC-connector uit de modem verplaatst naar de SFP+ van FS (die SFP+ heeft ook een SC connector). TX/RX ziet er volgens mij goed genoeg uit, alleen TX is wat laag, net onder de 4 dBm. De spec van dat ding is 4 tot 9 dBm, maar ja FS.com staat erom bekend dat toleranties niet zo geweldig zijn.

De SFP+ zit in een Mikrotik switch. Het idee was VLAN 100 (internet VLAN van Delta) doortaggen naar een virtuele PfSense.

Heeft iemand een idee waarom de fysieke link niet up zou komen? Misschien alsnog protocol gezeik op een hogere layer, of incompatibiliteit met de Nokia OLT in de POP? Mijn SFP+ is in ieder geval rated voor 20km, de POP zou hier verderop in het dorp zitten dus dat moet het probleem niet zijn (en TX/RX lijkt er goed genoeg uit te zien).

Inmiddels heb ik wat in de topics zitten lezen hier. Ik zie dat er een pilot loopt met andere Nokia's, en een soort pilot met een FritzBox met XGSPON support, het is in ieder geval veelbelovend dat die dingen allebei werken. Kan ik me ook aanmelden voor die Nokia pilot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnW2CdFp8E-i3tvwtWPbn8uEJ6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NDSaFXflFy4ynw2sT3g45EYs.png?f=fotoalbum_large

dkong

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dkong schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:18:
Delta heeft een paar maanden geleden bij mij in Oost-Souburg glasvezel opgeleverd via XGSPON met een Nokia modem. Grote teleurstelling: de features IPv6 en bridge mode verloren, allebei niet vooraf gecommuniceerd. Technisch ben ik normaal gesproken tevreden over Delta, maar kwa communicatie is de ervaring niet altijd positief. Vooral die bridge mode is jammer, geen IPsec meer en NAT achter NAT, dat vindt ZeroTier (en een aantal andere dingen) niet leuk.

Ik heb gelijk een XGSPON SFP+ module bij FS.com besteld: https://www.fs.com/de-en/...?attribute=8084&id=326032

Die kwam deze week binnen. Vanavond zat ik er eens mee te spelen. Het was te laat om nog de service desk aan de lijn te krijgen, maar ik had verwacht op zijn minst fysiek een link up te krijgen. Ik heb gewoon het touwtje met de SC-connector uit de modem verplaatst naar de SFP+ van FS (die SFP+ heeft ook een SC connector). TX/RX ziet er volgens mij goed genoeg uit, alleen TX is wat laag, net onder de 4 dBm. De spec van dat ding is 4 tot 9 dBm, maar ja FS.com staat erom bekend dat toleranties niet zo geweldig zijn.

De SFP+ zit in een Mikrotik switch. Het idee was VLAN 100 (internet VLAN van Delta) doortaggen naar een virtuele PfSense.

Heeft iemand een idee waarom de fysieke link niet up zou komen? Misschien alsnog protocol gezeik op een hogere layer, of incompatibiliteit met de Nokia OLT in de POP? Mijn SFP+ is in ieder geval rated voor 20km, de POP zou hier verderop in het dorp zitten dus dat moet het probleem niet zijn (en TX/RX lijkt er goed genoeg uit te zien).

Inmiddels heb ik wat in de topics zitten lezen hier. Ik zie dat er een pilot loopt met andere Nokia's, en een soort pilot met een FritzBox met XGSPON support, het is in ieder geval veelbelovend dat die dingen allebei werken. Kan ik me ook aanmelden voor die Nokia pilot?

[Afbeelding]
Die SFP gaat absoluut niet werken. Lees maar de Delta thread: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

(Even zoeken in die thread zal je helpen.)

Het is al een paar keer verduidelijkt; je moet een SFP+ met de juiste specs hebben voor XGS-PON met MAC. Dat betekent dat de SFP de hardware en software aan boord heeft voor identificatie, authorisatie en encryptie. En die SFP heeft fs.com niet. En anderen kunnen hem niet leveren. En waarschijnlijk werkt een SFP met de juiste specs ook niet want de BBF.247 certificatie blijkt een wassen neus te zijn.

Er is geen oplossing voor bridge mode op dit moment op XGS-PON.

Lees de Delta thread maar over dit alles en over de pilot. Lukt niet om je daarvoor aan te melden.

En ja, de voorlichting van Delta over dit alles is ver onder de maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkong
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 01:12
Bedankt voor de reactie. Jammer, ik ben iets te kort door de bocht gegaan met de aanschaf van de SFP.

KPN komt ook nog een vezel installeren bij me binnenkort, maar daar komt waarschijnlijk ook een XGSPON modem op, dus dat maakt de situatie niet veel beter. Hopelijk komen er snel meer mogelijkheden.

dkong

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dkong schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:45:
Bedankt voor de reactie. Jammer, ik ben iets te kort door de bocht gegaan met de aanschaf van de SFP.

KPN komt ook nog een vezel installeren bij me binnenkort, maar daar komt waarschijnlijk ook een XGSPON modem op, dus dat maakt de situatie niet veel beter. Hopelijk komen er snel meer mogelijkheden.
Yep, ook KPN installeert in nieuwe gebieden alleen XGS-PON maar wel met een Genexis mediaconverter, je eigen router kan daar probleemloos achter. Helaas werkt die mediaconverter niet goed op Delta/Caiway XGS-PON want hij is gewoon los te koop in de KPN shop en marktplaats. Is heel instabiel op de DFN infra. Was een mooie oplossing geweest maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:44
ernstoud schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Yep, ook KPN installeert in nieuwe gebieden alleen XGS-PON maar wel met een Genexis mediaconverter, je eigen router kan daar probleemloos achter. Helaas werkt die mediaconverter niet goed op Delta/Caiway XGS-PON want hij is gewoon los te koop in de KPN shop en marktplaats. Is heel instabiel op de DFN infra. Was een mooie oplossing geweest maar helaas.
Tsja het is Genexis zelf die het kennelijk niet interessant vindt om zaken compatibel te maken, de specs zijn bij Delta beschikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zuma schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:03:
[...]

Tsja het is Genexis zelf die het kennelijk niet interessant vindt om zaken compatibel te maken, de specs zijn bij Delta beschikbaar...
In de Delta en Caiway threads hier op Tweakers is het hele verhaal te lezen, kort samengevat; zelfs de specificaties volledig volgend, zelfs met certificatie door het Broadband Forum (BBF.247) is er nog geen enkele garantie dat een ONT (device bij de klant) werkt met de OLT (device bij de ISP).

Consumenten staan hier niet sterk, alleen als een ISP garanties geeft dat een ONT goed werkt speel je op zeker. Maar die garanties betekenen dat de ISP alle ONT’s op de markt zou moeten testen. Dat doen ze niet door gebrek aan tijd, geld, middelen en vooral kennis.

En het Broadband Forum en Genexis hebben ook al toegegeven dat certificatie geen interoperabiliteit garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joombler
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-07-2022
[b]ernstoud in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"De Fritzbox 5530 heeft nog geen oplossing voor XGS-PON, alleen AON en GPON. De XGS-PON SFP ervoor is wel aangekondigd.
Naar aanleiding van de content op de productpagina @ https://en.avm.de/products/fritzbox/...pecifications/

Voor XGS.PON heb je de volgende types nodig: -FRITZ!Box 5530 XGS.Pon AVM Art: 20002959 of -FRITZ!Box 5590 XGS.Pon AVM Art: 20003015

De producten zullen de komende weken beschikbaar komen bij de Nederlandse retailers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joombler schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:10:
[...]

Naar aanleiding van de content op de productpagina @ https://en.avm.de/products/fritzbox/...pecifications/

Voor XGS.PON heb je de volgende types nodig: -FRITZ!Box 5530 XGS.Pon AVM Art: 20002959 of -FRITZ!Box 5590 XGS.Pon AVM Art: 20003015

De producten zullen de komende weken beschikbaar komen bij de Nederlandse retailers.
De link geeft “Page not found”.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
ernstoud schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:00:
[...]

De link geeft “Page not found”.

Ben benieuwd.
Link moet zijn :

https://en.avm.de/product...technical-specifications/

Maar ik moet het eerst nog zien dan pas geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 00:59
Hallo,

Ik zit in het geheel niet in een Delta / Caiway internet gebied.
Maar achterliggend wel geïnteresseerd in de oplossingen die er mogelijk zijn om een eigen router aan te sluiten, m.b.t. een online "handleiding" voor een bepaald merk/model router wat er misschien mee samen zou kunnen werken. Wil zo breed mogelijke informatie vastleggen voor een mix aan providers.
(Functioneert met KPN - T-Mobile....)

De handleiding "tot nu toe":
https://www.synology-forum.nl/synology-router/rt6600ax-router-setup-en-zijn-mogelijkheden

Wat berichten teruglezend zijn er voor Delta / Caiway nogal wat hobbels te gaan.
Een pilot met Nokia media-converter, die kennelijk nog niet is afgerond.
Er lijkt weinig keus aan in te zetten ONT / XGS-PON media-converters die kunnen voldoen.

In mijn zoektocht kwam ik XGS-PON media-converters van ZyXEL tegen.
Heb nog niet gelezen dat iemand die heeft geprobeerd?
(Of überhaupt voldoet aan de specificaties van encryptie en aanmelding).
Daar heb ik allemaal net te weinig kaas van gegeten.

Maar goed, is misschien iets voor die mensen die er diep genoeg inzitten, een idee om eens meer info daarover terug te lezen.

https://service-provider.zyxel.com/global/en/products/fiber-oltsonts/xgs-pon/end-end/pm7300pm5100pm3100-t0-series

Verdere vragen:
Begrijp dat voor WAN VLAN 100 nodig is voor internet. (Is met betreffende router geen probleem).
Lees bij de info bij Delta wel hele reeksen van in te voeren TV routeringen via VLAN101

Werkt die IPTV via een IGMP proxy, of anderszins op LAN poorten??
Dat is me allemaal minder duidelijk uit de informatie die Delta verstrekt.

Hoop via deze weg wat meer info te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Babylonier schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:36:
Hallo,

Ik zit in het geheel niet in een Delta / Caiway internet gebied.
Maar achterliggend wel geïnteresseerd in de oplossingen die er mogelijk zijn om een eigen router aan te sluiten, m.b.t. een online "handleiding" voor een bepaald merk/model router wat er misschien mee samen zou kunnen werken. Wil zo breed mogelijke informatie vastleggen voor een mix aan providers.
(Functioneert met KPN - T-Mobile....)

De handleiding "tot nu toe":
https://www.synology-forum.nl/synology-router/rt6600ax-router-setup-en-zijn-mogelijkheden

Wat berichten teruglezend zijn er voor Delta / Caiway nogal wat hobbels te gaan.
Een pilot met Nokia media-converter, die kennelijk nog niet is afgerond.
Er lijkt weinig keus aan in te zetten ONT / XGS-PON media-converters die kunnen voldoen.

In mijn zoektocht kwam ik XGS-PON media-converters van ZyXEL tegen.
Heb nog niet gelezen dat iemand die heeft geprobeerd?
(Of überhaupt voldoet aan de specificaties van encryptie en aanmelding).
Daar heb ik allemaal net te weinig kaas van gegeten.

Maar goed, is misschien iets voor die mensen die er diep genoeg inzitten, een idee om eens meer info daarover terug te lezen.

https://service-provider.zyxel.com/global/en/products/fiber-oltsonts/xgs-pon/end-end/pm7300pm5100pm3100-t0-series

Verdere vragen:
Begrijp dat voor WAN VLAN 100 nodig is voor internet. (Is met betreffende router geen probleem).
Lees bij de info bij Delta wel hele reeksen van in te voeren TV routeringen via VLAN101

Werkt die IPTV via een IGMP proxy, of anderszins op LAN poorten??
Dat is me allemaal minder duidelijk uit de informatie die Delta verstrekt.

Hoop via deze weg wat meer info te krijgen.
Zoals je kunt zien aan de URL naar de info over die Zyxel router is dat device alleen voor service providers beschikbaar, waarschijnlijk omdat de werking op een bepaald XGS-PON netwerk alleen door een ISP te garanderen is na uitvoerig testen. Helaas is interoperabiliteit tussen merken en types ONT en OLT een wassen neus gebleken, zelfs met certificering.

Het IPTV signaal zit gewoon op VLAN100 tegenwoordig. Er is nog oudere infra van Delta/Caiway waar dit VLAN101 is (meen ik) en VoIP op VLAN102 (of andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
OK, m.b.t. die ZyXEL ONT / XGS-PON is het me nu dan duidelijk.
Dan is het verder afwachten wat Delta uiteindelijk vanuit die pilot met Nokia kan aanleveren.
(Als die pilot is afgerond).
ernstoud schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:13:
Het IPTV signaal zit gewoon op VLAN100 tegenwoordig. Er is nog oudere infra van Delta/Caiway waar dit VLAN101 is (meen ik) en VoIP op VLAN102 (of andersom).
Als TV gewoon wordt meegeleverd via VLAN 100, maakt het de set-up nog makkelijker. Zijn daar verder dan nog aanvullende instellingen in te treffen, of werkt het direct bij aansluiten van een TV-ontvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Babylonier schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:31:
OK, m.b.t. die ZyXEL ONT / XGS-PON is het me nu dan duidelijk.
Dan is het verder afwachten wat Delta uiteindelijk vanuit die pilot met Nokia kan aanleveren.
(Als die pilot is afgerond).

[...]

Als TV gewoon wordt meegeleverd via VLAN 100, maakt het de set-up nog makkelijker. Zijn daar verder dan nog aanvullende instellingen in te treffen, of werkt het direct bij aansluiten van een TV-ontvanger?
Werkt direct. Ik heb zelfs de IPTV settop box (Amino Aria 7) via een Devolo WiFi repeater aangesloten op het WiFi kanaal van het AP dat ik gebruik. Geen enkel VLAN of IGMP setting voor ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
Mooi, afgezien van een juiste ONT / media-converter die functioneert, fluitje van een cent om te installeren.

Buiten de VLAN 100 instelling - gewoon IP-adres automatisch laten verkrijgen vanuit DHCP ??
(Geen PPPoE aanmelding zoals bijv. bij KPN van toepassing is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Babylonier schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:12:
Mooi, afgezien van een juiste ONT / media-converter die functioneert, fluitje van een cent om te installeren.

Buiten de VLAN 100 instelling - gewoon IP-adres automatisch laten verkrijgen vanuit DHCP ??
(Geen PPPoE aanmelding zoals bijv. bij KPN van toepassing is).
Gewoon DHCP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 19:54

me1299

$ondertitel

Vandaag na lange vertraging mijn glasmodem binnen gekregen. Een doos van Nokia :|

Ik heb al een hele UNIFI infrastructuur, ik wil gewoon een media converter en klaar is kees. Zojuist dit topic doorgelezen om tot de ontdekking te komen dat de media converter die ik al had aangeschaft nooit zal gaan werken.

Hoe zit dat met die Pilot bij Delta, kun je jezelf daar niet meer voor aanmelden? Indien wel, geldt dat ook voor Caiway? En is diezelfde media converter niet gewoon ergens anders aan te schaffen?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
me1299 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:50:
Vandaag na lange vertraging mijn glasmodem binnen gekregen. Een doos van Nokia :|

Hoe zit dat met die Pilot bij Delta, kun je jezelf daar niet meer voor aanmelden? Indien wel, geldt dat ook voor Caiway? En is diezelfde media converter niet gewoon ergens anders aan te schaffen?
Dan zit je dus op XGS-PON infra. Helaas nog geen oplossing voor gebruik eigen router.

Die pilot is een verborgen gebeuren. Zowel Delta als Caiway hebben er niets over gecommuniceerd. Een enkele klant heeft na veel aandringen kunnen deelnemen. Je aanmelden kan niet.

En alle - op de vingers van een vuurwerkslachtoffer na te tellen aantal - media converters zijn niet leverbaar of werken niet.

Het is niet anders. Het is een regelrechte schande dat hier geen oplossing voor is en bovenal dat er niet over gecommuniceerd wordt :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 19:54

me1299

$ondertitel

De enige optie is ergens door schier geluk een Nokia xs-010x-q zien te bemachtigen. Maar als ik het andere topic goed heb doorgelezen moet er dan vervolgens nog door de provider zelf een firmware update en bijbehorende instellingen uitgevoerd worden.

Ik begreep ook al dat NAT Loopback niet werkt op die Nokia, ik ben zacht gezegd niet blij. Misschien tegen beter weten in toch mijn ongenoegen uiten bij de helpdesk.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
me1299 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:50:
De enige optie is ergens door schier geluk een Nokia xs-010x-q zien te bemachtigen. Maar als ik het andere topic goed heb doorgelezen moet er dan vervolgens nog door de provider zelf een firmware update en bijbehorende instellingen uitgevoerd worden.

Ik begreep ook al dat NAT Loopback niet werkt op die Nokia, ik ben zacht gezegd niet blij. Misschien tegen beter weten in toch mijn ongenoegen uiten bij de helpdesk.
Tja, dat wordt echt schier geluk. Er stond een kleine partij een maand of wat geleden op eBay. Is nu uitverkocht.

Die firmware update gaat automatisch. De ervaringen met het device aangemeld te krijgen zijn niet positief. De helpdesk weet klaarblijkelijk niet voldoende.

Veel plezier en geluk bij het benaderen van de helpdesk _/-\o_ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 14:12
ernstoud schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 00:23:
[...]

Tja, dat wordt echt schier geluk. Er stond een kleine partij een maand of wat geleden op eBay. Is nu uitverkocht.

Die firmware update gaat automatisch. De ervaringen met het device aangemeld te krijgen zijn niet positief. De helpdesk weet klaarblijkelijk niet voldoende.

Veel plezier en geluk bij het benaderen van de helpdesk _/-\o_ .
Ik begrijp alle ergernissen, zit helaas in hetzelfde schuitje als het gaat om gebruik eigen router.
Maarrr alle negatieve uitlatingen over de helpdesk herken ik niet. Ik heb voor een paar euro het business pack toegevoegd (zou ik sowieso altijd doen want vast IP) en dan heb je ook 24/7 toegang tot de zakelijke helpdesk.

Zij hebben mij elke keer keurig te woord gestaan en weten, is mijn ervaring, echt wel waar ze over praten.
De pilot is daar bekend (3x contact gehad en alle keren wisten ze ervan, inclusief het type van de Nokia ONT).
Je kunt je op een wachtlijst laten zetten voor informatie over gebruik eigen router / ONT. Ze zijn er in ieder geval mee bezig.

En ik weet dat het belachelijk is dat je daarover van te voren verkeerd geïnformeerd bent (bridge mode / eigen router geen probleem!) en dat je ook pas goed geholpen wordt als je de zakelijke helpdesk belt, maar je kunt in ieder geval iemand spreken die van wanten weet... meer kan ik er ook niet over te zeggen }:O

Ik gebruik overigens wel de Genexis ONT icm eigen router. Het klopt dat de snelheid erg varieert, de latency is echter wel altijd goed, bij mij. Als ik de vorige keer contact heb met de helpdesk zal ik eens vragen of ze wellicht ook instellingen naar de ONT kunnen pushen (Zoals bij de Nokia)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rikhartman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:51:
[...]. Als ik de vorige keer contact heb met de helpdesk zal ik eens vragen of ze wellicht ook instellingen naar de ONT kunnen pushen (Zoals bij de Nokia)..
Ik denk van niet. Immers heeft DFN gekozen voor Nokia en hebben ze dus geen kennis/ervaring met een Genexis ONT. Maar wellicht is het OMCI protocol (= de standaard voor beheer) universeel.

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.