Close enough😎EWS99 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:12:
[...]
Ik denk dat je onderschat wat er aan de achterkant van een provider allemaal gebeurd. Er lopen (bij ons tenmiste) tientallen workflows om een nieuwe klant aan te maken. En overal kan er wel iets mis gaan. Het is echt veel meer dan simpelweg een switchpoort met een vlan en een speed policy in de backend.
Ik denk dat je bij XGS-PON in feite een nieuwe switchpoort krijgt toegewezen als klant. Bijvoorbeeld de originele Nokia zit op "virtuele" poort 18 en als je een eigen modem aansluit, komt die op "virtuele" poort 41. Ik denk dit omdat XGS-PON een gedeelde kabel is met channels en het modem zijn eigen channel filtert (allemaal speculatie, want heb nog weinig technische kennis van XGS-PON). Als je een speed-upgrade doet, zal de workflow voor het originele modem die virtuele poort updaten (poort 18), maar niet de virtuele poort (41) voor het eigen modem. Dus in de bron van de backend zal het allemaal wel goed staan (en dat is wat de supportdesk ziet), maar de wijzigingen zullen ook naar de infrastructuur gepushed moeten worden. (en dat is volgens mij wat het team van R3D dan doet, workflow opnieuw aftrappen)
Wat ze bij Delta dan waarschijnlijk doen is een nieuwe workflow/provision maken voor het eigen modem. Die workflow moet dan opnieuw gestart worden bij elke wijziging. De supportdesk kan waarschijnlijk alleen de standaard workflow opnieuw draaien. En doordat we maar een kleine uitzondering zijn, is het waarschijnlijk niet de moeite om de supportdesk de juiste flows te geven (paar honderd op een paar miljoen is een lastige business case).
Allemaal speculatie op basis van mijn eigen ervaringen
Begrijp ik het goed dat je een fabrikant hebt gevonden die SFP modules kan flashen ter gebruik van Delta's XGS-Pon? Deze kan je bijvoorbeeld in je Unifi Dream Machine of andere router steken, glaskabel erin en klaar?ernstoud schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:47:
Voor de geinteresserden, het test exemplaar van de Zaram SFP is gearriveerd. Heel fraai is dat het PON ID S/N gewoon op het device staat, geen gedoe met telnet o.i.d.
[Afbeelding]
(Hier even met rood doorgestreept.)
Binnenkort ga ik op bezoek bij @robertwebbe, ik heb goede hoop dat hij direct werkt, zo niet kan hopelijk @R3D een profiel voor dit device maken.
Spannend!
Dat zou echt top wezen. Ik begreep ook dat @R3D in dit topic alles regelt voor mensen, super! Kudos voor jullie allemaal in dit topic qua uitzoeken, leveranciers opzoeken, FS laten weten wat voor module er mogelijk is, etc etc.
Is het handig om nu al een overstap te doen naar een snellere verbinding? Momenteel 2gbit leverbaar hier, maar dat zou 8 moeten worden/wezen?
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Dat is het plan ja. Probleem is om die SFP als consument te kunnen kopen voor een redelijke prijs, fs.com heeft een werkend model maar die kost 250 euro.. de route die we nu bewandelen zou stuk goedkoper moeten zijn.Kecin schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:58:
[...]
Begrijp ik het goed dat je een fabrikant hebt gevonden die SFP modules kan flashen ter gebruik van Delta's XGS-Pon? Deze kan je bijvoorbeeld in je Unifi Dream Machine of andere router steken, glaskabel erin en klaar?
Dat zou echt top wezen. Ik begreep ook dat @R3D in dit topic alles regelt voor mensen, super! Kudos voor jullie allemaal in dit topic qua uitzoeken, leveranciers opzoeken, FS laten weten wat voor module er mogelijk is, etc etc.
Is het handig om nu al een overstap te doen naar een snellere verbinding? Momenteel 2gbit leverbaar hier, maar dat zou 8 moeten worden/wezen?
Als je dit ook wil, even DM naar @ernstoud , die test binnenkort een sample en koopt dan in 1x een batch in als ie werkt.
Persoonlijk wacht ik met de overstap naar 2Gbit (8 is hier niet leverbaar) tot ik een werkende XGS-PON stick heb omdat er geen weg terug is.
Kun je ook checken of deze in een reguliere SFP cage werkt?ernstoud schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:47:
Voor de geinteresserden, het test exemplaar van de Zaram SFP is gearriveerd. Heel fraai is dat het PON ID S/N gewoon op het device staat, geen gedoe met telnet o.i.d.
[Afbeelding]
(Hier even met rood doorgestreept.)
Binnenkort ga ik op bezoek bij @robertwebbe, ik heb goede hoop dat hij direct werkt, zo niet kan hopelijk @R3D een profiel voor dit device maken.
Spannend!
Sterker nog: we verwachten dat er niet eens geflashed hoeft te worden. Onze super R3D heeft een soort van generic SFP profile gemaakt (of gaat maken) waardoor ze zonder kunst- en vliegwerk zo in je UDM gaan en werken als 10Gb WAN interface. Zowel de Zaram als de FS. Dinsdag komt Ernst waarschijnlijk naar mij toe en gaan we de Zaram testen. En met een beetje mazzel komt de FS ook dinsdag (wordt maandag vanuit Duitsland opgestuurd) en kunnen we zien of het in één keer werkt en hoe snel ze zijn.Kecin schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:58:
[...]
Begrijp ik het goed dat je een fabrikant hebt gevonden die SFP modules kan flashen ter gebruik van Delta's XGS-Pon? Deze kan je bijvoorbeeld in je Unifi Dream Machine of andere router steken, glaskabel erin en klaar?
Ik heb mijn ONT via die actie van Fagao gekocht (ex test exemplaren van DFN). Zover ik weet kwam die al met die versie.some schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:27:
[...]
BOCK10 is de Firmwareversie die R3D ook aangeeft, zat deze er al op bij jou?
In heb mij nog eens verdiept in die kwestie van updates bij vrije modemkeuze. Het is volgens mij zo dat je bij vrije modemkeuze juist zelf voor je modem wilt “zorgen”, dus ook de software updates. Providers mogen ze zelfs niet eens updaten. En als je dan een modem koopt (lees: Nokia) waarbij het niet mogelijk is om het zelf te doen, dan is dat je eigen risico. Het zal waarschijnlijk nooit een probleem worden maar het kan wel. Stel dat er ergens een flinke security bug gevonden wordt en de provider besluit dat alle randapparatuur hier tegen beschermd moet zijn, dan mogen ze je modem blokkeren. Er is wel een fabrikant die XGS-PON modems verkoopt aan consumenten en hun software onderhoud: AVM (FRITZ!box). Dus besef het risico als je je eigen modem koopt bij een fabrikant die geen updates beschikbaar stelt aan consumenten.
Los van het hele verhaal staat dat je straks (waarschijnlijk) ONT’s kunt kopen bij Delta. Die worden (waarschijnlijk) wel geüpdate maar dat is dan ook duidelijk geen vrije modem, dan gelden er andere regels.
Los van het hele verhaal staat dat je straks (waarschijnlijk) ONT’s kunt kopen bij Delta. Die worden (waarschijnlijk) wel geüpdate maar dat is dan ook duidelijk geen vrije modem, dan gelden er andere regels.
Waarom zou je dit willen? Dit is toch juist wat we niet willen? Dan kun je beter direct een gewone ONT met 10 GbE poort nemen.Xeroxr0x schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:46:
[...]
Kun je ook checken of deze in een reguliere SFP cage werkt?Volgens @ThaHandy zijn informatie zou dit moeten kunnen, dus ben benieuwd!
Hmm? Deze begrijp ik niet. Wat bedoel je precies?robertwebbe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:10:
[...]
Waarom zou je dit willen? Dit is toch juist wat we niet willen? Dan kun je beter direct een gewone ONT met 10 GbE poort nemen.
@Xeroxr0x Volgens mij was de oorspronkelijke vraag om een SFP module in een media converter te zetten zodat er ethernet uit komt. Waarom zou je dat willen terwijl er ook ONT’s te koop zijn die dit direct bieden?
Nee hoor, gewoon rechtstreeks in mijn router. De vraag was of het ook in een non-SFP+ slot kan, volgens @ThaHandy zijn informatie kan het, de link komt up maar geen data, dus wellicht dat jullie het aan de gang kunnen krijgen (of het werkt gewoon niet)robertwebbe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:30:
@Xeroxr0x Volgens mij was de oorspronkelijke vraag om een SFP module in een media converter te zetten zodat er ethernet uit komt. Waarom zou je dat willen terwijl er ook ONT’s te koop zijn die dit direct bieden?
@Xeroxr0x Bedoel je nu of we de Zaram willen testen met een 1 Gb SFP link?
Voor zover ik weet is een SFP+ port downwards compatible met SFP modules… Maar een SFP+ module niet (die ik ben tegen gekomen niet iig)… die werkt niet in een SFP poort.Xeroxr0x schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:35:
[...]
Nee hoor, gewoon rechtstreeks in mijn router. De vraag was of het ook in een non-SFP+ slot kan, volgens @ThaHandy zijn informatie kan het, de link komt up maar geen data, dus wellicht dat jullie het aan de gang kunnen krijgen (of het werkt gewoon niet)
Update: https://community.fs.com/...+%20Run%20at%20SFP%20Port
[ Voor 11% gewijzigd door justdaboo op 03-08-2023 20:43 ]
robertwebbe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:53:
[...]
Sterker nog: we verwachten dat er niet eens geflashed hoeft te worden. Onze super R3D heeft een soort van generic SFP profile gemaakt (of gaat maken) waardoor ze zonder kunst- en vliegwerk zo in je UDM gaan en werken als 10Gb WAN interface. Zowel de Zaram als de FS. Dinsdag komt Ernst waarschijnlijk naar mij toe en gaan we de Zaram testen. En met een beetje mazzel komt de FS ook dinsdag (wordt maandag vanuit Duitsland opgestuurd) en kunnen we zien of het in één keer werkt en hoe snel ze zijn.
Super, ik ga het topic even volgen! Heel veel kudo's voor jullie allemaal!THM0 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:41:
[...]
Dat is het plan ja. Probleem is om die SFP als consument te kunnen kopen voor een redelijke prijs, fs.com heeft een werkend model maar die kost 250 euro.. de route die we nu bewandelen zou stuk goedkoper moeten zijn.
Als je dit ook wil, even DM naar @ernstoud , die test binnenkort een sample en koopt dan in 1x een batch in als ie werkt.
Persoonlijk wacht ik met de overstap naar 2Gbit (8 is hier niet leverbaar) tot ik een werkende XGS-PON stick heb omdat er geen weg terug is.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Wat ging de SFP+ module nou ongeveer kosten? Iets van 125 euro? @ernstoud
Echt super al dat uitzoek werk wat verricht is om op die goedkopere SFP+ module uit te komen!
Echt super al dat uitzoek werk wat verricht is om op die goedkopere SFP+ module uit te komen!
Lijkt er op.robertwebbe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:37:
@Xeroxr0x Bedoel je nu of we de Zaram willen testen met een 1 Gb SFP link?
Als de SFP+ module 1Gb ondersteund naast 10Gb "zou" deze in een 1Gb SFP poort moeten werken.justdaboo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:40:
[...]
Voor zover ik weet is een SFP+ port downwards compatible met SFP modules… Maar een SFP+ module niet (die ik ben tegen gekomen niet iig)… die werkt niet in een SFP poort.
Update: https://community.fs.com/...+%20Run%20at%20SFP%20Port
De FS module moet het ondersteunen volgend de contactpersoon.
Ik denk dat je dit makkelijk kan testen door de 10Gbit SFP+ poort te forceren op 1Gbit als je geen SFP poort hebt.Will this module be able to work in a normal SFP (1Gbit) slot?
* Yes, it supports the 1Gbit rate.
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 00:18
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Hierboven zijn de antwoorden wel gegeven, maar nog een aanvulling.Kecin schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:58:
[...]
De SFP+ die we volgende week gaan testen is van de Zuid-Koreaanse fabrikant Zaram. En zij zijn de OEM van de Nokia SFP+ voor XGS-PON, de XS-010S-Z. Die Nokia heeft hetzelfde type nummer als de Zaram.
Daarom zijn de verwachtingen hoog gespannen dat deze Zaram SFP+ direct zal werken. Of dat er slechts weinig aanpassingen nodig zijn aan de DFN infra.
Iemand een idee hoe lang het kan duren voordat de nokia PON een ip krijgt?
Gisteravond mijn nokia PON laten registreren door de Delta chat. Nu een uur of 2 geleden aangesloten, VLAN ID op 100 gezet, maar ik lijk geen ip adres te krijgen.
Gisteravond mijn nokia PON laten registreren door de Delta chat. Nu een uur of 2 geleden aangesloten, VLAN ID op 100 gezet, maar ik lijk geen ip adres te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door timminater op 03-08-2023 22:00 ]
Dit is ook mijn logica. Eigen modem is dus ook jouw eigendom, en het zou vreemd zijn als een provider daar ineens updates op zou gaan doorvoeren. Want, was jouw eigendom daardoor defect raakt (onwaarschijnlijk maar toch) of minder goed gaat werken (bijv. door onstabiele nieuwe firmware of functionaliteit die is komen te vervallen).robertwebbe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:06:
In heb mij nog eens verdiept in die kwestie van updates bij vrije modemkeuze. Het is volgens mij zo dat je bij vrije modemkeuze juist zelf voor je modem wilt “zorgen”, dus ook de software updates. Providers mogen ze zelfs niet eens updaten. En als je dan een modem koopt (lees: Nokia) waarbij het niet mogelijk is om het zelf te doen, dan is dat je eigen risico. Het zal waarschijnlijk nooit een probleem worden maar het kan wel. Stel dat er ergens een flinke security bug gevonden wordt en de provider besluit dat alle randapparatuur hier tegen beschermd moet zijn, dan mogen ze je modem blokkeren. Er is wel een fabrikant die XGS-PON modems verkoopt aan consumenten en hun software onderhoud: Fritz. Dus besef het risico als je je eigen modem koopt bij een fabrikant die geen updates beschikbaar stelt aan consumenten.
Andere kant van deze medaille is dat de huidige situatie, waarbij er dus maar één fabrikant is die wel updates aan consumenten ter beschikking stelt de "vrije" modem keuze wel erg beperkt.
Ik ben wel benieuwd hoe het aanschaf van een ONT via Delta eruit gaat zien. Krijg je dan een kleine korting? En zou dat ook gelden voor anderen met een eigen modem?
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Goed betoog. En ondanks mijn emotie van “het kan toch niet waar zijn dat…” ga ik een heel eind met je mee. Misschien wel helemaal. Maar wrang is wel dat de consument natuurlijk gewoon denkt dat een XGS-PON ONT op een XGS-PON infra zal werken. Zeker als die ONT 100% voldoet aan de eisen van de ISP. Dat wringt toch wel een beetje.robertwebbe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:06:
In heb mij nog eens verdiept in die kwestie van updates bij vrije modemkeuze. Het is volgens mij zo dat je bij vrije modemkeuze juist zelf voor je modem wilt “zorgen”, dus ook de software updates. Providers mogen ze zelfs niet eens updaten. En als je dan een modem koopt (lees: Nokia) waarbij het niet mogelijk is om het zelf te doen, dan is dat je eigen risico. Het zal waarschijnlijk nooit een probleem worden maar het kan wel. Stel dat er ergens een flinke security bug gevonden wordt en de provider besluit dat alle randapparatuur hier tegen beschermd moet zijn, dan mogen ze je modem blokkeren. Er is wel een fabrikant die XGS-PON modems verkoopt aan consumenten en hun software onderhoud: Fritz. Dus besef het risico als je je eigen modem koopt bij een fabrikant die geen updates beschikbaar stelt aan consumenten.
Overigens heeft het werkend krijgen van de Fritzbox 5090 op de DFN infra ook veel tijd en inspanning gekost. Het zou me niets verbazen als ook daar @R3D bij betrokken was
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Je bedoelt neem ik aan de Nokia ONT? Die zou dan wel zo langzamerhand moeten werken. Misschien even een PB met uitleg en je klant nummer naar R3D zenden.timminater schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:57:
Iemand een idee hoe lang het kan duren voordat de nokia PON een ip krijgt?
Ik heb gelukkig mijn ziggo nog als fallback lijn op mijn dream machine. Ik geeft het dus nog even een nachtje aangezien anders heel het forum hier R3D gaat lastigvallen met ONTs die na enkele minuten niet online komen.ernstoud schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:17:
[...]
Je bedoelt neem ik aan de Nokia ONT? Die zou dan wel zo langzamerhand moeten werken. Misschien even een PB met uitleg en je klant nummer naar R3D zenden.
Het is nog vrij vroeg in de ontwikkeling, lang niet alles is voldoende uitgekristalliseerd. Kijk alleen al naar BFF.247. Ik denk dat het gewoon nog wat meer tijd nodig heeft en dat er wereldwijd meer aantallen moeten komen voordat de router fabrikanten het gaan oppakken. Laten we hopen dat er over enkele jaren meer keuze is en het spul gewoon bij de Mediamarkt in de schappen ligt.ernstoud schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:14:
[...]
Goed betoog. En ondanks mijn emotie van “het kan toch niet waar zijn dat…” ga ik een heel eind met je mee. Misschien wel helemaal. Maar wrang is wel dat de consument natuurlijk gewoon denkt dat een XGS-PON ONT op een XGS-PON infra zal werken. Zeker als die ONT 100% voldoet aan de eisen van de ISP. Dat wringt toch wel een beetje.
Klopt, maar dat ligt aan de markt. Daar kun je de ACM of Delta niet “de schuld” van geven. Zoals ik hier boven al zei, we moeten geduldig zijn.MJV schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:02:
[...]
Andere kant van deze medaille is dat de huidige situatie, waarbij er dus maar één fabrikant is die wel updates aan consumenten ter beschikking stelt de "vrije" modem keuze wel erg beperkt.
Hoe het er voor consument klanten uit gaat zien is nog koffiedik kijken. Mogelijk kun je kiezen voor óf een router óf een ONT. Dan waarschijnlijk wel in een soort van PRO pakket (net als bij zakelijk) waar je €5 per maand extra voor betaalt. ONT blijft dan eigendom van Delta waardoor ze ook verantwoordelijk zijn voor de software (updates). Misschien krijg je er ook nog wel 1 fixed IPv4 bij. Ideale oplossing voor pro klanten die geen tweaker willen zijn.Ik ben wel benieuwd hoe het aanschaf van een ONT via Delta eruit gaat zien. Krijg je dan een kleine korting? En zou dat ook gelden voor anderen met een eigen modem?
10 uur verder ondertussen en dus nog steeds geen verbinding met internet op mijn Delta verbinding met de Nokia PON. Misschien dat @R3D toch ergens een gaatje heeft in zijn tijd om wel even mee te kijken.
Mogelijke zijsprong: waarom eigenlijk dan niet gaan voor een Fritz? Wat zijn de voordelen van een Nokia boven de Fritz? Of vraag ik nu iets heel doms?robertwebbe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:06:
...
@inhico Als je al een paar duizend heb besteedt aan UniFi en het werkt prima, dan blijf ik daar liever mee werken dan het te vervangen voor een Fritzbox.
Of als een Fritz gewoon qua functies niet volstaat. Ik ben voor de combinatie met de 8gb lijn, een aantal site-to-site VPN’s en nog een aantal redenen uitgekomen… Ik ben uiteindelijk voor de Vigor 3910 gegaan… alles hangt al van persoonlijke voorkeuren…inhico schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:10:
[...]
Mogelijke zijsprong: waarom eigenlijk dan niet gaan voor een Fritz? Wat zijn de voordelen van een Nokia boven de Fritz? Of vraag ik nu iets heel doms?
[ Voor 5% gewijzigd door justdaboo op 04-08-2023 09:03 ]
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
De Fritzbox is closed source. Vroeger kon je er bijvoorbeeld OpenWRT opzetten maar die tijd is over. Dat betekent dat je dus alleen de geboden functies van AVM hebt. Met je eigen router, zoals een Mikrotik kun je meer tweaken. Denk aan beter firewall beheer, loggen, betere NAS functies, krachtiger VPN etc. etc.inhico schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:10:
[...]
Mogelijke zijsprong: waarom eigenlijk dan niet gaan voor een Fritz? Wat zijn de voordelen van een Nokia boven de Fritz? Of vraag ik nu iets heel doms?
En daarnaast blijf ik van mening dat dat AVM spul poep lelijk is.
Inmiddels brandt het PON lampje op de xs-10x-q, de firmware is overigens 3FE49337AOCK68 en niet 3FE49337AOCK80 zoals ik eerder aangaf..
Op moment dat de PON lampje continue brand valt de link met de ethernet poort weg. Vanmorgen het forum doorgespit maar kon geen duidelijke oorzaak vinden. firmware bug?
Mogelijk dat @R3D nog iets kan doen?
PS. inmiddels ook een reset uitgevoerd met het zelfde resultaat
Op moment dat de PON lampje continue brand valt de link met de ethernet poort weg. Vanmorgen het forum doorgespit maar kon geen duidelijke oorzaak vinden. firmware bug?
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
VLAN100 op de router ingesteld?henleu schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:18:
Inmiddels brandt het PON lampje op de xs-10x-q, de firmware is overigens 3FE49337AOCK68 en niet 3FE49337AOCK80 zoals ik eerder aangaf..
Kan me herinneren dit in deze thread eerder gelezen te hebben. Gebruik de zoekfunctie maar even.
[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 04-08-2023 12:22 ]
Goedemiddag, Gister is ook mijn glasvezel aansluiting van Delta geactiveerd. Hierna ook mijn eigen modem Nokia XS-010X-Q geinstalleerd en settings doorgegeven aan Delta via de app. Het PON lampje blijft nu continue branden en hierna valt de link met de ethernet poort weg.henleu schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:18:
goedemiddag,
dat probleem had ik ook, is net vanmorgen opgelost door R3D. Mooi dat er vrije modemkeuze is, maar het lijkt me niet houdbaar dat er zoveel support op nodig is..
dat probleem had ik ook, is net vanmorgen opgelost door R3D. Mooi dat er vrije modemkeuze is, maar het lijkt me niet houdbaar dat er zoveel support op nodig is..
Wellicht even handig om te vragen:
In het scenario met de Zaram module van @ernstoud hebben we een SC UPC to SC APC kabeltje nodig?
bijvoorbeeld: FS.com SC UPC to SC APC
In het scenario met de Zaram module van @ernstoud hebben we een SC UPC to SC APC kabeltje nodig?
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Daar hebben we (ahum, vooral ondergetekendepeterwoudstra schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:52:
goedemiddag,
Dit is een bekend probleem en is op te lossen met een firmware update. Ik denk zelfs dat het een bekend probleem is in de AOCK68 versie. Dat updaten is een beetje een grijs gebied, dus inderdaad R3D heel lief aankijken.henleu schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:18:
Hier had uw advertentie kunnen staan!
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Dat is een hele goede vraag. Want de specs op de Zaram site zeggen:Novi schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:54:
Wellicht even handig om te vragen:
Uplink Interface : 10 GPON Port (SC/UPC, SFP compliant interface)
Je kunt dus niet de glasvezel uit het Nokia modem gebruiken! Dat is een groene SC/APC.
Volgens mij zijn de meeste SFP’s inderdaad SC/UPC of LC/UPC.
Het is dus dan inderdaad nodig om de kabel te gebruiken waar je naartoe linkt. Groene SC/APC in de Attema schuifslede en blauwe in de Zaram SFP.
Of zoiets in de SFP:
https://www.amazon.com/Fe...ng-Zirconia/dp/B00FX3WK6Q
maar dat wordt wel een kludge.
kan ik de oplossing ook zelf doorvoeren? Of moet dit via de R3D?peterwoudstra schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:52:
goedemiddag,
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Dat laatste dus. Abonneenummer en S/N van ONT in PB naar hem.Jurny schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:12:
[...]
kan ik de oplossing ook zelf doorvoeren? Of moet dit via de R3D?
Dat kan je helaas niet zelf..Jurny schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:12:
[...]
kan ik de oplossing ook zelf doorvoeren? Of moet dit via de R3D?
Heb 1 afmelding dus je kan er nog net tussen
Wel altijd bijzonder dat er mensen afhaken tijdens het met liefde opgezette proces van mede tweakers helpen.Brentjuh2000 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:05:
Heb 1 afmelding dus je kan er nog net tussen
Echt top actie @Brentjuh2000
Voor degene die het gemist hebben, als je zo’n mooi Nokia dingetje hebt wat als firmware onderstaande heeft.
Groot kans dat je daar de bug tegenkomt dat je data poort niet meer werkt zodra je de fiber aansluit.
Acitve: 3FE49337AOCK68
Passive : 3FE49337AOCK80
Groot kans dat je daar de bug tegenkomt dat je data poort niet meer werkt zodra je de fiber aansluit.
Ondanks dat iedereen het hier enorm waardeert dat je helpt, ben ik toch een beetje huiverig geworden om eigen hardware te gaan gebruiken. Alle varianten lijken wel kanttekeningen te hebben en uiteindelijk ben je toch afhankelijk van iemand op een forum om het aan de gang te krijgen.R3D schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:40:
Voor degene die het gemist hebben, als je zo’n mooi Nokia dingetje hebt wat als firmware onderstaande heeft.
Ik ben uiteindelijk toch maar voor zakelijk pro gegaan zodat ik een supported ONT krijg. Kijk later nog weleens of ik de FS.com stick aan de gang krijg.
Ik heb dus binnenkort nog een XS-010X-Q over, voor de liefhebber
ik draai ook op 3FE49337AOCK68 en alles werkt naar behoren..R3D schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:40:
Dropouts zijn er ook niet meer, lag waarschijnlijk aan de router.
Verbinding is al 3 dagen strak 1000/1000, pings meeste tijd 7 a 8 ms soms een uitschieter.
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Overigens wel een bug waarvoor Nokia langer in de hoek moet gaan staan dan de tijd die ik daar op de lagere school doorbrachtR3D schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:40:
Jij schreef mij in PB dat ik AOCK68 had. toen ik je vroeg om het te controleren ivm de drop outsR3D schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:14:
@fazertje
“ ik draai ook op 3FE49337AOCK68 en alles werkt naar behoren.“”
Are you sure?!
ik hou me aanbevolenKRASH schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:30:
[...]
Ondanks dat iedereen het hier enorm waardeert dat je helpt, ben ik toch een beetje huiverig geworden om eigen hardware te gaan gebruiken. Alle varianten lijken wel kanttekeningen te hebben en uiteindelijk ben je toch afhankelijk van iemand op een forum om het aan de gang te krijgen.
Ik ben uiteindelijk toch maar voor zakelijk pro gegaan zodat ik een supported ONT krijg. Kijk later nog weleens of ik de FS.com stick aan de gang krijg.
Ik heb dus binnenkort nog een XS-010X-Q over, voor de liefhebber
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Om duidelijkheid te krijgen voor Tweakers die nog een ONT willen aanschaffen en geen 115 pagina’s willen doorworstelen, een paar vragen aan @R3D :
Als een Tweaker nu een Huawei HN8010Ts bijvoorbeeld bij cdr.pl aanschaft en op de juiste manier registreert via de helpdesk, werkt deze dan daarna zonder verdere acties?
Als een Tweaker nu bij fs.com de juiste SFP+ aanschaft en op de juiste manier registreert via de helpdesk, werkt deze dan daarna zonder verdere acties?
(En dan bedoel ik met “werkt”, dus minimaal 2Gbps down en up, gezien dat dat op XGS-PON wel de standaard is tegenwoordig.)
Hopelijk binnenkort meer opties maar volgens mij is het antwoord op beide vragen “ja”. Toch?
Dan zou er in ieder geval voor beide manieren om XGS-PON te realiseren, kastje of SFP+, een oplossing zijn.
En bij de Nokia is het antwoord “afhankelijk van de firmware” en afhankelijk van de inspanning van R3D?
Als een Tweaker nu een Huawei HN8010Ts bijvoorbeeld bij cdr.pl aanschaft en op de juiste manier registreert via de helpdesk, werkt deze dan daarna zonder verdere acties?
Als een Tweaker nu bij fs.com de juiste SFP+ aanschaft en op de juiste manier registreert via de helpdesk, werkt deze dan daarna zonder verdere acties?
(En dan bedoel ik met “werkt”, dus minimaal 2Gbps down en up, gezien dat dat op XGS-PON wel de standaard is tegenwoordig.)
Hopelijk binnenkort meer opties maar volgens mij is het antwoord op beide vragen “ja”. Toch?
Dan zou er in ieder geval voor beide manieren om XGS-PON te realiseren, kastje of SFP+, een oplossing zijn.
En bij de Nokia is het antwoord “afhankelijk van de firmware” en afhankelijk van de inspanning van R3D?
“”ernstoud schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:23:
Om duidelijkheid te krijgen voor Tweakers die nog een ONT willen aanschaffen en geen 115 pagina’s willen doorworstelen, een paar vragen aan @R3D :
Als een Tweaker nu een Huawei HN8010Ts bijvoorbeeld bij cdr.pl aanschaft en op de juiste manier registreert via de helpdesk, werkt deze dan daarna zonder verdere acties?””
Gebeurt nu al zonder issues zover ik weet of me ermee bemoei.
Dus Ja!
“”Als een Tweaker nu bij fs.com de juiste SFP+ aanschaft en op de juiste manier registreert via de helpdesk, werkt deze dan daarna zonder verdere acties?””
Jazeker!
En getest op 10Gb
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Met dank aan @R3D voor een duidelijk antwoord. En een ieder die in de Delta/Caiway community vragen over ONT's op DFN infra of over bridge mode e.d. langs ziet komen, graag verwijzen naar het onderstaande. Ik zal dit bijwerken als er nieuws is.
---
Op dit moment bieden Delta en Caiway op de consumenten XGS-PON aansluitingen geen bridge mode op het geleverde Nokia device, de XS-2426G-B.
Wil je dus een eigen router aansluiten dan zijn er op dit moment 2 mogelijkheden die "out of the box" werken na correcte registratie via de helpdesk:
Niet "out of the box" werkt de Nokia XS-010X-Q die soms op eBay aangeboden wordt omdat deze dan vaak verouderde - of in ieder geval bugs bevattende - firmware bevat. De firmware van dit model wordt niet automatisch ge-update als je hem op DFN infra gebruikt, ook al gebruikt Delta in de duurste zakelijke abonnementen hetzelfde device. De enige manier om dit device werkend te krijgen is met gekruiste vingers in contact te treden met mede Tweaker R3D.
Vermoedelijk zal deze lijst in de toekomst iets langer worden maar verwacht geen wonderen.
Status per 5 augustus 2023.
Edit:
Volgens de specificaties op fs.com is de aansluiting van de onder 2. genoemde SFP+ type SC/APC. In de eerste versie van deze post stond SC/UPC.
---
---
Op dit moment bieden Delta en Caiway op de consumenten XGS-PON aansluitingen geen bridge mode op het geleverde Nokia device, de XS-2426G-B.
Wil je dus een eigen router aansluiten dan zijn er op dit moment 2 mogelijkheden die "out of the box" werken na correcte registratie via de helpdesk:
- De Huawei HN8010Ts, hier verkrijgbaar: https://en.cdr.pl/p9083,h...al-1x-10ge-1x-sc-apc.html.
Laat je niet afschrikken, Polen is een EU land, je kunt gewoon betalen via je normale bank app, verzendkosten zijn redelijk. Meerdere Tweakers zijn je voorgegaan.
Om dit device aan te sluiten kun je de glasvezel uit het door Delta/Caiway geleverde device gebruiken, je moet daartoe het schroefje onderaan los maken, je ziet dan de groene SC/APC stekker die in de Huawei gestoken kan worden. - De CIG XG-99S SFP+, te koop onder het FS label bij fs.com: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html. Helaas erg prijzig en er is vaak sprake van een langere levertijd.
Om deze SFP+ aan te sluiten kun je ook de bestaande glasvzel uit de Nokia halen zoals hierboven beschreven.
Niet "out of the box" werkt de Nokia XS-010X-Q die soms op eBay aangeboden wordt omdat deze dan vaak verouderde - of in ieder geval bugs bevattende - firmware bevat. De firmware van dit model wordt niet automatisch ge-update als je hem op DFN infra gebruikt, ook al gebruikt Delta in de duurste zakelijke abonnementen hetzelfde device. De enige manier om dit device werkend te krijgen is met gekruiste vingers in contact te treden met mede Tweaker R3D.
Vermoedelijk zal deze lijst in de toekomst iets langer worden maar verwacht geen wonderen.
Status per 5 augustus 2023.
Edit:
Volgens de specificaties op fs.com is de aansluiting van de onder 2. genoemde SFP+ type SC/APC. In de eerste versie van deze post stond SC/UPC.
---
[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 05-08-2023 13:15 ]
Komt hier trouwens een livestream van? Zodat we het goed kunnen volgen...😉robertwebbe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:53:
[...]
Sterker nog: we verwachten dat er niet eens geflashed hoeft te worden. Onze super R3D heeft een soort van generic SFP profile gemaakt (of gaat maken) waardoor ze zonder kunst- en vliegwerk zo in je UDM gaan en werken als 10Gb WAN interface. Zowel de Zaram als de FS. Dinsdag komt Ernst waarschijnlijk naar mij toe en gaan we de Zaram testen. En met een beetje mazzel komt de FS ook dinsdag (wordt maandag vanuit Duitsland opgestuurd) en kunnen we zien of het in één keer werkt en hoe snel ze zijn.
Of krijgen we een uitgebreid verslag?
Ik volg dit topic met veel interesse, ik heb een Huawei HN8010Ts onderweg en heb ingetekend voor de XGS-PON SFP+ stick. Over twee weken kan ik mijn Delta abonnement activeren, ben benieuwd. Top hoeveel energie hier in wordt gestoken, ook door enthousiaste medewerkers. En om dan toch te zagen, onbegrijpelijk hoe Delta niet eens een bridge modem / ONT kan/wil leveren...
@XolandoX
Is het misschien een idee om bovenstaande info te combineren met de GPON info in de topic start?
Hopelijk juist een heel kort verslag: we gaven de gegevens door aan Delta helpdesk, staken de SFP+ in het apparaat en na enige tijd hadden we internetthomastvd schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:23:
[...]
Komt hier trouwens een livestream van? Zodat we het goed kunnen volgen...😉
@XolandoX
Is het misschien een idee om bovenstaande info te combineren met de GPON info in de topic start?
[ Voor 6% gewijzigd door DieterKoblenz op 05-08-2023 09:03 ]
Is het al dinsdag?thomastvd schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:23:
[...]
Komt hier trouwens een livestream van? Zodat we het goed kunnen volgen...😉
Merk op dat bij de FS SFP+ module ook een groene SC/APC stekker in moet. Dus beide kanten groen! Blauw kan SFP+ module beschadigen.ernstoud schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:46:
De CIG XG-99S SFP+, te koop onder het FS label bij fs.com: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html. Helaas erg prijzig en er is vaak sprake van een langere levertijd.
Om deze SFP+ aan te sluiten heb je deze glasvezel nodig: https://www.fs.com/de-en/products/96106.html. Groene SC/APC in de Attema schuiflade aan de muur, blauwe SC/UPC in de SFP+.
---
Deze kabel dus: https://www.fs.com/de-en/products/41918.html
[ Voor 4% gewijzigd door Adze op 05-08-2023 09:42 ]
De oorspronkelijke topic starter reageert niet en is vermoedelijk zijn interesse in Tweakers verloren. Ik heb een mod gevraagd of ik mede auteur kon worden maar dat wilde hij niet, hij vond een nieuw deel een beter idee. Dat was al weer even geleden en toen had ik daar geen zin in. Nu we duidelijk een paar stappen verder zijn, lijkt het mij wel een logisch moment dus zal volgende week een start maken met een nieuw deel. Wellicht wil @ernstoud dan direct mede auteur worden zodat de start post door meerdere tweakers bijgewerkt kan worden.DieterKoblenz schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:38:
[…]
@XolandoX
Er lopen sowieso een aantal onderwerpen door elkaar .. een nieuwe topic is inderdaad wellicht een beter idee - dan is informatie later ook beter terug te vinden.robertwebbe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:54:
[...]
De oorspronkelijke topic starter reageert niet en is vermoedelijk zijn interesse in Tweakers verloren. Ik heb een mod gevraagd of ik mede auteur kon worden maar dat wilde hij niet, hij vond een nieuw deel een beter idee. Dat was al weer even geleden en toen had ik daar geen zin in. Nu we duidelijk een paar stappen verder zijn, lijkt het mij wel een logisch moment dus zal volgende week een start maken met een nieuw deel. Wellicht wil @ernstoud dan direct mede auteur worden zodat de start post door meerdere tweakers bijgewerkt kan worden.
Overigens mijn dank, waardering en respect aan jullie allemaal voor de enorme hoeveelheid energie die hierin gestoken wordt.
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Heb je een verwijzing naar een specificatie? Want de standaard is UPC in een SFP, zoals bij de Zaram.Adze schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:39:
[...]
Merk op dat bij de FS SFP+ module ook een groene SC/APC stekker in moet. Dus beide kanten groen! Blauw kan SFP+ module beschadigen.
Edit: zie op fs.com inderdaad APC. Zal aanpassen.
[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 05-08-2023 12:14 ]
Staat bij de link die je zelf postte: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html onder kopje connector. Ook het groene lipje verraad het connector type.ernstoud schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:09:
[...]
Heb je een verwijzing naar een specificatie? Want de standaard is UPC in een SFP, zoals bij de Zaram.
Bij de Huawei adviseer je om de kabel uit het Nokia modem te halen en te gebruiken en bij de FS adviseer je om een nieuwe kabel te kopen. Is het dan niet logischer om bij de FS ook te adviseren om de kabel uit het Nokia modem te halen? Scheelt kosten en gepruts met de schuiflade.ernstoud schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:09:
[...]
Heb je een verwijzing naar een specificatie? Want de standaard is UPC in een SFP, zoals bij de Zaram.
Edit: zie op fs.com inderdaad APC. Zal aanpassen.
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Is gecorrigeerd.Adze schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:39:
[...]
Merk op dat bij de FS SFP+ module ook een groene SC/APC stekker in moet. Dus beide kanten groen! Blauw kan SFP+ module beschadigen.
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Is aangepast.robertwebbe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:23:
[...]
Bij de Huawei adviseer je om de kabel uit het Nokia modem te halen en te gebruiken en bij de FS adviseer je om een nieuwe kabel te kopen. Is het dan niet logischer om bij de FS ook te adviseren om de kabel uit het Nokia modem te halen? Scheelt kosten en gepruts met de schuiflade.
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Nee, de kleur van het plastic rond het hendeltje waarmee je een SFP/SFP+ uit een slot kunt trekken geeft de gebruikte golflengte aan.Adze schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:13:
[...]
Ook het groene lipje verraad het connector type.
Meer info over die kleuren: Wikipedia: Small Form-factor Pluggable
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Delta/Caiway levert geen GPON, de generatie voor XGS-PON was/is AON (Active Optical Network), soms door Delta/Caiway PtP (Point to Point) genoemd.DieterKoblenz schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:38:
Ik heb een Unifi Security Gateway Pro. Bij mij weten heeft deze een 1 Gb SPF poort en geen SFP+. Zowel de CIG XG-99S als de Zaram XGS PON module zijn volgens mij beide SFP+.
Gaat deze SFP+ module werken in mijn USG Pro?
En heb ik met 1 van beide SFP+ modules wel een aansluiting in bridge mode, in tegenstelling tot het Nokia modem dat ik nu heb?
En heb ik met 1 van beide SFP+ modules wel een aansluiting in bridge mode, in tegenstelling tot het Nokia modem dat ik nu heb?
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Als je zoekt naar deze materie komt er geen duidelijkheid. Erg gaat niets kapot als je dit doet maar de SFP+ moet 1Gbps. mode ondersteunen en detecteren dat die mode gebruikt moet worden. In elke specifieke situatie lijkt me dat het getest moet worden.ErikRos schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:43:
Ik heb een Unifi Security Gateway Pro. Bij mij weten heeft deze een 1 Gb SPF poort en geen SFP+. Zowel de CIG XG-99S als de Zaram XGS PON module zijn volgens mij beide SFP+.
Tweakers willen om allerlei redenen hun eigen apparatuur gebruiken. Dan heb je op het device dat je van de ISP krijgt, zogenaamde bridge mode nodig. Dan krijgt je eigen apparatuur rechtstreeks toegang tot het WAN.En heb ik met 1 van beide SFP+ modules wel een aansluiting in bridge mode, in tegenstelling tot het Nokia modem dat ik nu heb?
Als je eigen apparatuur rechtstreeks kunt koppelen aan glas met een SFP dan is bridge mode juist niet meer nodig!
Wat bedoel je met “Nokia modem”? Het device dat je van Delta gekregen hebt? Die heeft dus geen bridge mode.
Of de Nokia XS-010X-Q ONT? Dat is juist een bridge.
Ik heb mij 'aangemeld' voor de Zaram module. Dus als deze volgende week blijkt te werken en als de groeps-inkoop binnenkomt ga ik dat tezijnertijd wel testen.ernstoud schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:08:
[...]
Als je zoekt naar deze materie komt er geen duidelijkheid. Erg gaat niets kapot als je dit doet maar de SFP+ moet 1Gbps. mode ondersteunen en detecteren dat die mode gebruikt moet worden. In elke specifieke situatie lijkt me dat het getest moet worden.
[...]
Ik was hier inderdaad niet heel duidelijk. Ik bedoelde inderdaad het Nokia modem dat Delta standaard levert. Ik begrijp uit jouw reactie dat de SFP module het publieke IP adres krijgt (eigenlijk heel logisch natuurlijk) en dat ik daar mijn USG Pro vanuit 'buiten' direct mee kan adresseren als ik een VPN connectie wil opzetten. Dat is precies wat ik wil bereiken[...]
Tweakers willen om allerlei redenen hun eigen apparatuur gebruiken. Dan heb je op het device dat je van de ISP krijgt, zogenaamde bridge mode nodig. Dan krijgt je eigen apparatuur rechtstreeks toegang tot het WAN.
Als je eigen apparatuur rechtstreeks kunt koppelen aan glas met een SFP dan is bridge mode juist niet meer nodig!
Wat bedoel je met “Nokia modem”? Het device dat je van Delta gekregen hebt? Die heeft dus geen bridge mode.
[...]
Als de Zaram module niet blijkt te werken is dit mijn backup optie, maar ik vind de SFP module in mijn USG een veel mooiere oplossing met minder kastjes[...]
Of de Nokia XS-010X-Q ONT? Dat is juist een bridge.
[...]
Dit mag je op V&A Plaatsen.
[ Voor 95% gewijzigd door MisteRMeesteR op 09-08-2023 09:27 ]
Ik heb deel 2 gemaakt voor dit topic. In maart 2021 is het eerste topic geopend, er was toen nog niets mogelijk en van alles onduidelijk. Er zijn bijna 2900 berichten gepost en inmiddels is het wel mogelijk met weliswaar wat beperkingen. Regelmatig kwamen er users bij met dezelfde vragen en die hadden geen zin om al die berichten door te lezen, vandaar een nieuwe start.
robertwebbe in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)"
Graag verder reageren in deel 2, ik ga een mod vragen om dit topic op slot te zetten.
robertwebbe in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)"
Graag verder reageren in deel 2, ik ga een mod vragen om dit topic op slot te zetten.
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Is dat laatste wijs? Deel 2 gaat nog alleen over XGS-PON. Ik kan me voorstellen dat in dit topic discussie over AON en eigen routers verder moet kunnen gaan.
Dilemma.
Dilemma.
In dat geval is het denk ik beter om ook een nieuwe voor AON te maken, voor zolang het nog nodig is. Men heeft ook bij AON geen zin meer om 58 pagina's door te lezen.
AON met eigen apparatuur blijft misschien nog wel een tijd nodig: er komen door het Delta-beleid natuurlijk veel AON-apparaten op de markt (zoals die van mij binnenkort), waardoor misschien wel veel mensen eens goedkoop een eigen router willen proberen. Voor drie tientjes heb je al een Fritz!box 5490.... té leuk om niet eens te proberen...
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Inderdaad. Een AON SFP kost een tientje. Een mediaconverter ook bijna niks en zelfs nieuwe Genexis apparatuur staat op MP.wout schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:58:
AON met eigen apparatuur blijft misschien nog wel een tijd nodig: er komen door het Delta-beleid natuurlijk veel AON-apparaten op de markt (zoals die van mij binnenkort), waardoor misschien wel veel mensen eens goedkoop een eigen router willen proberen. Voor drie tientjes heb je al een Fritz!box 5490.... té leuk om niet eens te proberen...
Maar de weg is duidelijk… AON gaat weg. Zal nog wel een tijd duren, zeker na de investeringen in de nieuwe buitengebieden. Die apparatuur moet nog wel even mee.
Oeps verkeerde topic
[ Voor 93% gewijzigd door esky op 07-08-2023 15:13 ]
Kan je misschien in een kort stappenplan uitleggen hoe je dat zo gedaan hebt?Bogey911 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:24:
[...]
Of je gek bent, weet alleen jijzelf![]()
Ik heb toegang van buitenaf naar mijn beveiligingscamerasoftware, via portforwarding. Meer heb ik ook niet nodig. Inderdaad 2 netwerkadressen, maar ik gebruik alleen die van de ASUS router, want daar hangt het hele thuisnetwerk aan.
Ik zit over enkele weken met exact hetzelfde, ook asus router met alles wat eraan hangt,( NAS, camera's, draadloze printers, switches enz. ) en dat wil ik graag zo houden, gewoon asus achter de nokia van delta hangen
zojuist eindelijk mijn delta aansluiting kunnen activeren, en daarna meteen mijn huawei ont laten registreren bij delta. Er werd mij verteld dat ik binnen 5 tot 10 werkdagen kan verwachten dat de registratie is uitgevoerd en dat ik dan een dag zonder internet kan zitten. Dat is heel wat anders dan wat ik hier lees dat na registratie de volgende ochtend alles werkt. Is dit een standaard praatje wat ze iedereen vertellen?
Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput
- ernstoud
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- FS
- Zaram
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
Lijkt me inderdaad onzin. Waarschijnlijk vannacht. Misschien eerder. Gewoon morgen de Huawei aansluiten en kijken of er verbinding is.kliklakloe schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:55:
zojuist eindelijk mijn delta aansluiting kunnen activeren, en daarna meteen mijn huawei ont laten registreren bij delta. Er werd mij verteld dat ik binnen 5 tot 10 werkdagen kan verwachten dat de registratie is uitgevoerd en dat ik dan een dag zonder internet kan zitten. Dat is heel wat anders dan wat ik hier lees dat na registratie de volgende ochtend alles werkt. Is dit een standaard praatje wat ze iedereen vertellen?
Hoi, ik heb een fortigate icm een Nokia XS-010X-Q .
nokia gegevens zijn doorgegeven aan de provider en de PON led brandt constant groen.
dit heb ik op de fortigate geconfigureerd:
edit "wan2"
set vdom "root"
set mode dhcp
set distance 10
set type physical
set alias "bridge-fiber"
set estimated-upstream-bandwidth 150000
set estimated-downstream-bandwidth 150000
set role wan
set snmp-index 3
set dns-server-override disable
set speed 1000full
next
edit "caiway"
set vdom "root"
set mode dhcp
set allowaccess ping
set estimated-upstream-bandwidth 2500000
set estimated-downstream-bandwidth 250000
set role wan
set snmp-index 21
set interface "wan2"
set vlanid 100
next
de WAN interface komt niet up. Led brandt even bij starten nokia en blijft daarna uit.
heb ik iets gemist?
alvast bedankt voor je hulp
groeten
Gerrit
nokia gegevens zijn doorgegeven aan de provider en de PON led brandt constant groen.
edit "wan2"
set vdom "root"
set mode dhcp
set distance 10
set type physical
set alias "bridge-fiber"
set role wan
set snmp-index 3
set speed 1000full
next
edit "caiway"
set vdom "root"
set mode dhcp
set allowaccess ping
set role wan
set snmp-index 21
set interface "wan2"
set vlanid 100
next
de WAN interface komt niet up. Led brandt even bij starten nokia en blijft daarna uit.
heb ik iets gemist?
groeten
Gerrit
Klinkt als de bekende firmware issue.chalith2023 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:45:
om de nokia te "beheren" heeft ie een webinterface dat overigens gewoon bereikbaar is bij opstarten
toevallig uit Canada of US gekocht?
anders even kijken op [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)
Kun je zien welke firmware er draait op je Nokia? Mogelijk dat je de glasvezel even los moet halen om in te kunnen loggen op je Nokia.chalith2023 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:42:
Hoi, ik heb een fortigate icm een Nokia XS-010X-Q .
edit "wan2"
set vdom "root"
set mode dhcp
set distance 10
set type physical
set alias "bridge-fiber"
set role wan
set snmp-index 3
set speed 1000full
next
edit "caiway"
set vdom "root"
set mode dhcp
set allowaccess ping
set role wan
set snmp-index 21
set interface "wan2"
set vlanid 100
next
heb ik iets gemist?
groeten
Gerrit
Beste Tweakers,
Ik heb zelf al een tijdje glasvezel van Delta. Nu logde ik in op mijn glasvezelmodem (Nokia XS-2426G-B).
Tot mijn verbazing stond de firewall op de volgende settings: https://i.imgur.com/O9dFqPf.png
Nu ben ik een beetje een leek op dit gebied en er staat verder vrij karig uitgelegd wat het inhoudt. Maar ik heb attack protection nu op enabled gezet en security lvl op low.
Heeft er misschien iemand een idee wat deze settings doen en wat ik het beste kan selecteren. Alvast Merci boekoe
Ik heb zelf al een tijdje glasvezel van Delta. Nu logde ik in op mijn glasvezelmodem (Nokia XS-2426G-B).
Tot mijn verbazing stond de firewall op de volgende settings: https://i.imgur.com/O9dFqPf.png
Nu ben ik een beetje een leek op dit gebied en er staat verder vrij karig uitgelegd wat het inhoudt. Maar ik heb attack protection nu op enabled gezet en security lvl op low.
Heeft er misschien iemand een idee wat deze settings doen en wat ik het beste kan selecteren. Alvast Merci boekoe
3FE49337AOCK68 active en 3FE49337AOCK80 als standbyEWS99 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:08:
[...]
Kun je zien welke firmware er draait op je Nokia? Mogelijk dat je de glasvezel even los moet halen om in te kunnen loggen op je Nokia.
@chalith2023 Kijk eens hier in de TS bij de FAQ van de XS-010X-Q: [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)
Hint: R3D
Hint: R3D
Yep, gewoon op WAN pport aanlsuiten.superlion schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:48:
[...]
Kan je misschien in een kort stappenplan uitleggen hoe je dat zo gedaan hebt?
Ik zit over enkele weken met exact hetzelfde, ook asus router met alles wat eraan hangt,( NAS, camera's, draadloze printers, switches enz. ) en dat wil ik graag zo houden, gewoon asus achter de nokia van delta hangen
Daarna bij LAN->iptv->ISP-profiel selecteren->handmatige instellingen-> eerste regel, VID waarde 100 invullen.
bevestigen.
Goedenavond Tweakers,
Ik heb wat vraagjes over een eigen modem aanlsuiten i.p.v. het standaard Nokia XS-2426G-B modem/router Ineens sinds 2 weken werkt port fowarding niet goed meer (ik heb geen 100.x.x.x adres maar een 141.x.x.x adres dus CG-NAT is niet het probleem).
Nadat ik van alles heb gelezen in fora en geprobeerd qua instellingen (zie door de bomen het bos niet meer) toch maar besloten om een Fritzbox 5530 XGS-PON modem router aan te schaffen.
Vandaag binnen en aan Delta het Modem ID en serienummer door gegeven ter registratie.
Nu vragen ze ook nog om een PON-ID en deze kan ik nergens vinden op de sticker of in het modem.
Daarnaast kwam ik erachter dat de glaskabel van de Nokia router die ik wil vervangen blijkbaar vast zit in het modem dus ik moet een andere kabel kopen.
De klantenservice van Delta zei ook dat het niet de bedoeling is om de slede los te halen van de glaskabel van het Nokia modem dat het glasvezelpunt van Delta in gaat.
1. Heeft Delta ook een PON-ID nodig (naast het modem id en serienummer)? Zo ja, waar kan ik het PON-ID vinden?
2. Klopt het dat de glaskabel van het Nokia modem vast zit? Zo ja wat voor soort glas kabel moet je kopen om een eigen Fritzbox 5530 XGS-PON aan te sluiten.
3. Moet je een eigen slede kopen om de losse glaskabel goed aan te sluiten op het Delta glasvezelpunt in de meterkast?
4. Ik heb wel alvast de nieuweste firmware op de Fritzbox 5530 gezet (FritzOS 07.56) waarbij ik het Delta/Caiway profiel kan kiezen, als mijn modem uiteindelijk goed geregistreerd wordt bij Delta, werkt dit dan in 1 keer of moet ik nog meer zaken aan passen in het modem?
Alvast bedankt voor de reacties.
groeten,
martijn
Ik heb wat vraagjes over een eigen modem aanlsuiten i.p.v. het standaard Nokia XS-2426G-B modem/router Ineens sinds 2 weken werkt port fowarding niet goed meer (ik heb geen 100.x.x.x adres maar een 141.x.x.x adres dus CG-NAT is niet het probleem).
Nadat ik van alles heb gelezen in fora en geprobeerd qua instellingen (zie door de bomen het bos niet meer) toch maar besloten om een Fritzbox 5530 XGS-PON modem router aan te schaffen.
Vandaag binnen en aan Delta het Modem ID en serienummer door gegeven ter registratie.
Nu vragen ze ook nog om een PON-ID en deze kan ik nergens vinden op de sticker of in het modem.
Daarnaast kwam ik erachter dat de glaskabel van de Nokia router die ik wil vervangen blijkbaar vast zit in het modem dus ik moet een andere kabel kopen.
De klantenservice van Delta zei ook dat het niet de bedoeling is om de slede los te halen van de glaskabel van het Nokia modem dat het glasvezelpunt van Delta in gaat.
1. Heeft Delta ook een PON-ID nodig (naast het modem id en serienummer)? Zo ja, waar kan ik het PON-ID vinden?
2. Klopt het dat de glaskabel van het Nokia modem vast zit? Zo ja wat voor soort glas kabel moet je kopen om een eigen Fritzbox 5530 XGS-PON aan te sluiten.
3. Moet je een eigen slede kopen om de losse glaskabel goed aan te sluiten op het Delta glasvezelpunt in de meterkast?
4. Ik heb wel alvast de nieuweste firmware op de Fritzbox 5530 gezet (FritzOS 07.56) waarbij ik het Delta/Caiway profiel kan kiezen, als mijn modem uiteindelijk goed geregistreerd wordt bij Delta, werkt dit dan in 1 keer of moet ik nog meer zaken aan passen in het modem?
groeten,
martijn
Ik denk dat in de startpost van dit topic al je vragen beantwoord worden:Martyzzz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:39:
Goedenavond Tweakers,
groeten,
martijn
[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)
En zo niet, stel gerust je vragen in dat topic
Edit:
Ik heb zojuist de startpost bijgewerkt door een FAQ voor Fritz toe te voegen. Dit beantwoord je vraag over het PON-ID.
[ Voor 3% gewijzigd door EWS99 op 09-08-2023 20:03 ]
@EWS99, dank voor de reactie, ik zal het straks nog eens goed doorlezen.EWS99 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:43:
[...]
Ik denk dat in de startpost van dit topic al je vragen beantwoord worden:
[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)
En zo niet, stel gerust je vragen in dat topic
Edit:
Ik heb zojuist de startpost bijgewerkt door een FAQ voor Fritz toe te voegen. Dit beantwoord je vraag over het PON-ID.
Ik heb sowieso al een glaskabel met groene connectors en feit dat modem ID gewoon het PON ID is daar kan ik wel verder mee
Vreemd trouwens dat de tweede lijn van Delta de eerste lijn aan mij laat vragen om het PON ID nog door te geven terwijl ze mijn moden ID al hebben, je zou zeggen dat een techneut de notatie van een dergelijke reeks symbolen wel zou moeten herkennen.
Ik kan alleen nergens terug vinden of met de laatste firmware van de Fritzbox (moment van schrijven 7.56) waarin nu wel het Delta/Caiway profiel te kiezen is gelijk alle instellingen goed staan.
Het is mij ook niet bekend of er andere instellingen nodig zijn wanneer je op het XGS-PON netwerk zit vs het AON netwerk.
Nou mijn Nokia xs-010x-q heeft het 10 dagen volgehouden, het PON lampje brand maar de data blijft down...
Vanaf 12 uur of 1 uur vannacht geen uplink op mijn wan interface meer, alles uiteraard al gereboot, nu even afwachten tot delta support wakker is. Zijn er toevallig nog anderen die hetzelfde probleem ervaren of eerder hebben gehad met dit modem?
Vanaf 12 uur of 1 uur vannacht geen uplink op mijn wan interface meer, alles uiteraard al gereboot, nu even afwachten tot delta support wakker is. Zijn er toevallig nog anderen die hetzelfde probleem ervaren of eerder hebben gehad met dit modem?
@Coaqii Ik denk dat je in het verkeerde topic zit. Naast het feit dat er inmiddels een deel 2 is, gaat dit topic specifiek over het gebruik van een eigen router, niet het standaard router. Deze vraag kun je beter in het algemene topic stellen: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
@robertwebbe Oh wist niet dat er een deel 2 was, zal daar de vraag stellen.
De Nokia xs-010x-q is niet het standaard modem, dat is een ander nokia modem
De Nokia xs-010x-q is niet het standaard modem, dat is een ander nokia modem
Hi Robert, ik heb nog een nokia modem hier liggen die ik nog niet gebruik omdat mijn aansluiting nog niet aanwezig is. Als je wilt kan ik hem wel naar je opsturen zodat je kan testen.robertwebbe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:08:
Zijn er inmiddels ook andere tweakers in bezit van zowel de Huawei als de Nokia ONT met een 8 Gbps abonnement? Ik ben benieuwd of anderen ook lagere snelheden halen met de Nokia, voornamelijk upload.
Stuur maar een PB als je wilt.
@Coaqii ik mag hopen dat het nu wel duidelijk is dat de modellen uit de VS en Canada al een mooie tijd ergens in doos hebben gelegen en firmware AOCK68 hebben met een Nokia bug die de data poort dichtzet zodra fiber word aangesloten.Coaqii schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:41:
Nou mijn Nokia xs-010x-q heeft het 10 dagen volgehouden, het PON lampje brand maar de data blijft down...
P.S.: volgens mij heb jij nu mooi licht op je FG!
@R3D wel jammer dat de firmware niet zomaar te updaten is... Verder werkt het wel prima namelijk, maar als dit vaker voorkomt is het wel een reden om naar alternatieven te kijken!
Dit topic is gesloten.