Bijzonder is de opmerking van Rinse op 23:45 dat de meeste bugs in de software van de ONT zitten/zaten en dat je door de lage kostprijs van de ONT dat kunt verwachten. Typische engineer opmerking, waar de marketing afdeling van Nokia niet blij mee zal zijn

. Juist de ONT - omdat je er vele duizenden van gaat uitrollen - moet super stabiel zijn. Ik vermoed dat de bugs die Rinse noemt vooral in de bridge mode van het momenteel geleverde device zit, want die bridge mode is dus nog disabled.
Hier een antwoord van Rinse: (Ja, ik was degene op het NLNOG podium)
Als je goed had opgelet had ik aangegeven dat de meeste bugs in het RG gedeelte van de ONT/RG zitten. Misschien kwam dat er niet heel duidelijk uit, maar bij deze dan even de bevestigng. Het is heel normaal dat er in de eerste releases van een nieuwe CPE nog bugs/kinderzieketes zitten. We hebben daar veel tijd aan besteed en op dit moment is het Nokia ONT+RG modem stabiel.
De ONT (XS-010X-Q) is ook getest door ons en die was meteen erg stabiel en had nagenoeg geen issues. Dat is ook aannemelijk, omdat dit device veel minder features/software aan boord heeft.
De tip die ik geef aan tweakers die eigen fancy router/device willen aansluiten. Zorg dat je een Nokia XS-010X-Q weet te bemachtigen of anders een Genexis XGSPON ONT
Op dit moment moet je het Serienummer nog handmatig aan Delta Fiber doorgeven, maar daar gaat een optie voor komen dat dit middels een portal kan.
Een andere optie is de Fritzbox 5530 of 5590. Deze hebben wij ook in het LAB getest en werken ook prima samen met de Nokia OLT van Delta fiber.
*EDIT* Ik begrijp dat er wel wat issues zijn met de Genexis XSPON ONT. Deze hebben wij niet in het lab getest, dus ik kan hier niet veel over zetten...
<offtopic>Dit advies geld alleen voor tweakers

en zal ik nooit aan de doorsnee consument geven</offtopic>
[
Voor 8% gewijzigd door
fagao op 06-10-2022 11:19
]