Jij hebt de connecties al dus dan kan jij toch mooi dit soort klachten doorgeven
Ik heb me al een keer kapotgewerkt voor een werkgever die maar niet wilde luisteren naar mijn input dus dat ga ik niet nog een keer doen en heb daar ook niet de energie voor...

Mijn punt is meer dat bij elke nieuwe CPE + firmware er altijd kinderziektes/bugs in zitten.
Dan is zo'n produkt dus gewoon te vroeg op de markt gekomen en mijn punt is dat we dus veel te vaak met produkten te maken hebben die in Alpha/Beta/RC staat gewoon op de markt worden gedumpt!

Mensen verwachten voor een apparaat van rond de 100 EURO dat het alles kan wat een apparaat van 1000 EURO kan.
Dat zegt niemand en verwacht ook niemand!
Wat een klant wil is gewoon een fatsoenlijke stabiele
"All-in-One" Modem/Router/Switch/WiFi oplossing dat op het moment dat je een instelling opslaat dat ook daadwerkelijk doet!
Tot zover heeft men daarin keihard gefaald met zowel de Genexis 7840 als dat nieuwe XGS-PON Nokia 2000nogwat ding...

(Overigens zie je dit ook wel bij nieuwe Cisco devices van rond de 20k.)
IMHO totaal niet relevant in dit geval, maar dat zo'n beetje elk bedrijf allerlei domme fouten maakt is dus inderdaad ondertussen helaas "normaal" geworden...

Het issue zit altijd in software/features die niet goed getest/doorontwikkeld zijn.
Of een combinatie van features die die ene ISP gebruikt, terwijl ze niet getest zijn door de leverancier.
Dan moeten de ISP en die fabrikant gewoon langer samen fatsoenlijk gaan testen en niet de klant met de ellende opzadelen!
Je doet dan meerdere dingen verkeerd :
- Klant wordt weggedreven naar een andere/vorige ISP :
[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 
- De ISP krijgt een slechte naam.
- De fabrikant krijgt een slechte naam.
En we weten allemaal dat een goede naam opbouwen vele malen langer duurt dan die verliezen...

Daarbij komt dat de XGSPON devices allemaal relatief nieuw zijn en dus nog niet doorontwikkeld zijn.
Dan moet men dus die maar gewoon langer testen en desnoods het hele GPON/XGS-PON verhaal maar een tijdje uitstellen en niet de klanten met die ellende opzadelen!
Andere optie :
"Hier heeft u een *PON aansluiting die u mag gebruiken op voorwaarde dat u bereid bent het een en ander samen met ons te testen en regelmatig feedback te leveren." 
Alhoewel ik wel eens ben dat een feature als port forwarding wel redelijk common is, en gewoon goed moet werken in elke type CPE.
Gelukkig!

Daarnaast zijn jullie als tweakers natuurlijk niet de doorsnee klant.
Daarom zou ik de tip geven als je een iets uitgebreider/high end apparaat wil, kies de AVM Fritzbox 5530 of 5590.
Een AVM oplossing is IMHO geen Tweakerswaardige oplossing, maar er zullen er vast wel genoeg zijn die daarmee gelukkiger zouden zijn dan de huidige Nokia die wordt uitgeleverd

Of als je een eigen Linux router wilt aansluiten, kies een losse ONT.
De XS-010X-Q zou een goede keuze zijn.
Als ik jullie was zou ik gewoon massaal gaan vragen aan Delta dat je graag die XS-010X-Q wilt als device, misschien gaan ze dan wel overstag.
Daar is men dan ook al lang en breed mee bezig en enkelen doen zelfs mee aan een pilot, maar Caiway/Delta lijkt het geheel zeer slecht te hebben georganiseerd tot nu toe en eigenlijk is het gewoon een puinhoop te noemen...
Zie :
[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:36:
Haha. Ja het hangt er vanaf wie je te spreken krijgt. Sommigen weten wel meer, maar lijken duidelijk geïnstrueerd om geen info hierover te delen.
Kreeg al eens de vraag “dat heb je zeker op dat Tweakers forum gelezen? Hmm…”
Alles in vage bewoordingen dat ze er mee bezig zijn maar niet weten wanneer eea beschikbaar komt.
LOL!