Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

sus

is druk :+

Nog even een update @ernstoud:

Ik zie bij Copaco voorraad van de “Fritz!Cable-Delta-XGS-Pon”. Is ook ruim op voorraad. De 5530 is ook ruim aanwezig. De 5590 zie ik nog niet staan.

Is dus alleen nog de vraag of de firmware al officieel uit is en of er al uitgeleverd mag worden.

De SKU hou ik nog even voor me tot ik een “go” heb. Zie daarna de bestellingen wel in m’n DM verschijnen :+ :D

[edit]
Oplettendheid van @Verwijderd; tis alleen de optical cable, nog niet de SPF!

Ik kan uit ervaring vertellen dat je de optical gewoon uit de Nokia kan halen en zo in de SPF van AVM kan steken, hoef je niks voor los te halen. Heb ik hier ook gedaan en werkt als een malle. Bestellen van die kabel is dus niet nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door sus op 06-10-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:17:
Nog even een update:

Ik zie bij Copaco voorraad van de “Fritz!Cable-Delta-XGS-Pon”. Is ook ruim op voorraad. De 5530 is ook ruim aanwezig. De 5590 zie ik nog niet staan.
Is dat alleen een kabel? Of hoe moet ik dit voor mij zien? Klinkt goed anders :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Verwijderd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Is dat alleen een kabel? Of hoe moet ik dit voor mij zien? Klinkt goed anders :-)
Goed gezien... dat is de optical cable die je nodig hebt. Alleen de SPF nog niet :/

[ Voor 12% gewijzigd door sus op 06-10-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:17:
Ik kan uit ervaring vertellen dat je de optical gewoon uit de Nokia kan halen en zo in de SPF van AVM kan steken, hoef je niks voor los te halen. Heb ik hier ook gedaan en werkt als een malle. Bestellen van die kabel is dus niet nodig.
Je zult toch nog echt wel de 5590 moeten registreren bij Delta of Caiway… simpel even de glasvezel omstreken is niet genoeg bij XGS-PON.

Bij AON van Genexis Platinum 7840 of Titanium-22 naar 5590 AON is dat uiteraard zo eenvoudig als je zegt.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

ernstoud schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

Je zult toch nog echt wel de 5590 moeten registreren bij Delta of Caiway… simpel even de glasvezel omstreken is niet genoeg bij XGS-PON.

Bij AON van Genexis Platinum 7840 of Titanium-22 naar 5590 AON is dat uiteraard zo eenvoudig als je zegt.
Klopt, ik doelde meer op de door AVM aangeboden optical cable, die is niet nodig om te bestellen, omdat je die zo uit de Nokia kan halen. De registratie van je eigen modem… dat wordt nog een dingetje denk ik.

Voor de Genexis-gebruikers is het die paar euro waard om er juist *wel* een mee te bestellen, dan hoef je geen garantiezegels te verbreken, maar heb je een kabel met een slede die zo in je hoofdaansluiting gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
fagao schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:57:
Het is heel normaal dat er in de eerste releases van een nieuwe CPE nog bugs/kinderzieketes zitten.
Sorry, maar NEE.

Het probleem is dat we dat helaas met zijn allen door de tijd heen als normaal zijn gaan beschouwen en we het dus maar elke keer weer accepteren! }:| :/
We hebben daar veel tijd aan besteed en op dit moment is het Nokia ONT+RG modem stabiel.
Welke model zou dat precies moeten zijn :?

Want als je in het Caiway Topic kijkt dan zal je zien dat er iemand ontzettend veel problemen ervaart op het moment dat een Port Forward moet werken om zodoende een eigen Server op het Internet beschikbaar te maken en IMHO is zoiets simpels echt totaal onacceptabel! :(

Zie : [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
De registratie van je eigen modem… dat wordt nog een dingetje denk ik.
Bij de Tweakers die er hier over schreven was het een drama. De helpdesk die het niet begreep, allerlei niet relevante info wilde, het duurde dagen etc.

Er is o.a. door @fagao opgemerkt dat er gewerkt wordt aan functionaliteit binnen mijn.caiway.nl en dergelijke portals. Waarom dat dan al 9 maanden moet duren? Een simpele pagina, wat JavaScript en een back-end.

Maar goed bij Delta/Caiway gaat alles traag…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Sorry, maar NEE.

Het probleem is dat we dat helaas met zijn allen door de tijd heen als normaal zijn gaan beschouwen en we het dus maar elke keer weer accepteren! }:|
Zo jammer dat je een post slechts 1 plusje mag geven! Deze opmerking verdient er meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:23

Adze

CCNP !

Solid Optics heeft een XGS-PON SFP+ module in hun portfolio. Volgens hun spec-sheet komt deze met eigen MAC funtionaliteit, dus zou mogelijk zelf "key request" en "PLOAM" berichten kunnen sturen en daarmee direct in standaard switch/router SFP+ poort kunnen stoppen. Zou ideaal zijn voor een eigen router setup als dit werkt. Bedrijf zit oa in Almere. Ik heb ze al een berichtje gestuurd...

https://www.solid-optics.com/media/ds/UBI-SFP-XGS-Ustick-SUPC-SO

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Adze schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:16:
Solid Optics heeft een XGS-PON SFP+ module in hun portfolio. Volgens hun spec-sheet komt deze met eigen MAC funtionaliteit, dus zou mogelijk zelf "key request" en "PLOAM" berichten kunnen sturen en daarmee direct in standaard switch/router SFP+ poort kunnen stoppen. Zou ideaal zijn voor een eigen router setup als dit werkt. Bedrijf zit oa in Almere. Ik heb ze al een berichtje gestuurd...

https://www.solid-optics.com/media/ds/UBI-SFP-XGS-Ustick-SUPC-SO
Test exemplaar vragen en uitproberen? Zou mooi zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:01
Sorry, maar NEE.

Het probleem is dat we dat helaas met zijn allen door de tijd heen als normaal zijn gaan beschouwen en we het dus maar elke keer weer accepteren! }:| :/
Ik begrijp je frustratie en als techneut zijnde ben ik het helemaal met je eens. Mijn punt is meer dat bij elke nieuwe CPE + firmware er altijd kinderziektes/bugs in zitten. Mensen verwachten voor een apparaat van rond de 100 EURO dat het alles kan wat een apparaat van 1000 EURO kan. (Overigens zie je dit ook wel bij nieuwe Cisco devices van rond de 20k. Het issue zit altijd in software/features die niet goed getest/doorontwikkeld zijn. Of een combinatie van features die die ene ISP gebruikt, terwijl ze niet getest zijn door de leverancier.
Daarbij komt dat de XGSPON devices allemaal relatief nieuw zijn en dus nog niet doorontwikkeld zijn.

Alhoewel ik wel eens ben dat een feature als port forwarding wel redelijk common is, en gewoon goed moet werken in elke type CPE.

Daarnaast zijn jullie als tweakers natuurlijk niet de doorsnee klant. Daarom zou ik de tip geven als je een iets uitgebreider/high end apparaat wil, kies de AVM Fritzbox 5530 of 5590. Of als je een eigen Linux router wilt aansluiten, kies een losse ONT. De XS-010X-Q zou een goede keuze zijn.
Als ik jullie was zou ik gewoon massaal gaan vragen aan Delta dat je graag die XS-010X-Q wilt als device, misschien gaan ze dan wel overstag.

Oja en als je echt wilt bijdragen aan het verbeteren van de dienstverlening. Heb je wel eens overwogen om te kijken of er misschien een vacature is bij de Delta Fiber waar je het verschil kan maken. Ze hebben regelmatig interessante (technische) vacatures https://www.delta.nl/werken-bij-delta/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@fagao Als je de Delta klantenservice belt, dan ontkennen ze gewoon het bestaan van de Nokia XS-010X-Q ONT. Hebben ze niet gehad in hun training, er is niets van terug te vinden in hun systemen dus het bestaat niet. En wat ik zeg is onzin want zij zijn de klantenservice en dan zullen ze het toch beter weten? Echt vreselijke en arrogante lui daar bij de Delta klantenservice! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha. Ja het hangt er vanaf wie je te spreken krijgt. Sommigen weten wel meer, maar lijken duidelijk geïnstrueerd om geen info hierover te delen. Kreeg al eens de vraag “dat heb je zeker op dat Tweakers forum gelezen? Hmm…”
Alles in vage bewoordingen dat ze er mee bezig zijn maar niet weten wanneer eea beschikbaar komt.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-10-2022 11:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sus

sus

Heb intern ook even navraag gedaan naar die Nokia ONT. Ben verkooppunt van Delta en heb dus wat lijntjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
fagao schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:29:
Ik begrijp je frustratie en als techneut zijnde ben ik het helemaal met je eens.

Oja en als je echt wilt bijdragen aan het verbeteren van de dienstverlening. Heb je wel eens overwogen om te kijken of er misschien een vacature is bij de Delta Fiber waar je het verschil kan maken. Ze hebben regelmatig interessante (technische) vacatures https://www.delta.nl/werken-bij-delta/
Jij hebt de connecties al dus dan kan jij toch mooi dit soort klachten doorgeven :?

Ik heb me al een keer kapotgewerkt voor een werkgever die maar niet wilde luisteren naar mijn input dus dat ga ik niet nog een keer doen en heb daar ook niet de energie voor... :O
Mijn punt is meer dat bij elke nieuwe CPE + firmware er altijd kinderziektes/bugs in zitten.
Dan is zo'n produkt dus gewoon te vroeg op de markt gekomen en mijn punt is dat we dus veel te vaak met produkten te maken hebben die in Alpha/Beta/RC staat gewoon op de markt worden gedumpt! :| :F
Mensen verwachten voor een apparaat van rond de 100 EURO dat het alles kan wat een apparaat van 1000 EURO kan.
Dat zegt niemand en verwacht ook niemand!

Wat een klant wil is gewoon een fatsoenlijke stabiele "All-in-One" Modem/Router/Switch/WiFi oplossing dat op het moment dat je een instelling opslaat dat ook daadwerkelijk doet!

Tot zover heeft men daarin keihard gefaald met zowel de Genexis 7840 als dat nieuwe XGS-PON Nokia 2000nogwat ding... |:(
(Overigens zie je dit ook wel bij nieuwe Cisco devices van rond de 20k.)
IMHO totaal niet relevant in dit geval, maar dat zo'n beetje elk bedrijf allerlei domme fouten maakt is dus inderdaad ondertussen helaas "normaal" geworden... :|
Het issue zit altijd in software/features die niet goed getest/doorontwikkeld zijn.
Of een combinatie van features die die ene ISP gebruikt, terwijl ze niet getest zijn door de leverancier.
Dan moeten de ISP en die fabrikant gewoon langer samen fatsoenlijk gaan testen en niet de klant met de ellende opzadelen!

Je doet dan meerdere dingen verkeerd :
- Klant wordt weggedreven naar een andere/vorige ISP : [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 :X
- De ISP krijgt een slechte naam.
- De fabrikant krijgt een slechte naam.

En we weten allemaal dat een goede naam opbouwen vele malen langer duurt dan die verliezen... ;)
Daarbij komt dat de XGSPON devices allemaal relatief nieuw zijn en dus nog niet doorontwikkeld zijn.
Dan moet men dus die maar gewoon langer testen en desnoods het hele GPON/XGS-PON verhaal maar een tijdje uitstellen en niet de klanten met die ellende opzadelen!

Andere optie : "Hier heeft u een *PON aansluiting die u mag gebruiken op voorwaarde dat u bereid bent het een en ander samen met ons te testen en regelmatig feedback te leveren." d:)b
Alhoewel ik wel eens ben dat een feature als port forwarding wel redelijk common is, en gewoon goed moet werken in elke type CPE.
Gelukkig! ;)
Daarnaast zijn jullie als tweakers natuurlijk niet de doorsnee klant.
Daarom zou ik de tip geven als je een iets uitgebreider/high end apparaat wil, kies de AVM Fritzbox 5530 of 5590.
Een AVM oplossing is IMHO geen Tweakerswaardige oplossing, maar er zullen er vast wel genoeg zijn die daarmee gelukkiger zouden zijn dan de huidige Nokia die wordt uitgeleverd :)
Of als je een eigen Linux router wilt aansluiten, kies een losse ONT.
De XS-010X-Q zou een goede keuze zijn.

Als ik jullie was zou ik gewoon massaal gaan vragen aan Delta dat je graag die XS-010X-Q wilt als device, misschien gaan ze dan wel overstag.
Daar is men dan ook al lang en breed mee bezig en enkelen doen zelfs mee aan een pilot, maar Caiway/Delta lijkt het geheel zeer slecht te hebben georganiseerd tot nu toe en eigenlijk is het gewoon een puinhoop te noemen... ;w

Zie : [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:36:
Haha. Ja het hangt er vanaf wie je te spreken krijgt. Sommigen weten wel meer, maar lijken duidelijk geïnstrueerd om geen info hierover te delen. Kreeg al eens de vraag “dat heb je zeker op dat Tweakers forum gelezen? Hmm…”
Alles in vage bewoordingen dat ze er mee bezig zijn maar niet weten wanneer eea beschikbaar komt.
LOL! :D _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Jij hebt de connecties al dus dan kan jij toch mooi dit soort klachten doorgeven :?

Ik heb me al een keer kapotgewerkt voor een werkgever die maar niet wilde luisteren naar mijn input dus dat ga ik niet nog een keer doen en heb daar ook niet de energie voor... :O

[...]

Dan is zo'n produkt dus gewoon te vroeg op de markt gekomen en mijn punt is dat we dus veel te vaak met produkten te maken hebben die in Alpha/Beta/RC staat gewoon op de markt worden gedumpt! :| :F

[...]

Dat zegt niemand en verwacht ook niemand!

Wat een klant wil is gewoon een fatsoenlijke stabiele "All-in-One" Modem/Router/Switch/WiFi oplossing dat op het moment dat je een instelling opslaat dat ook daadwerkelijk doet!

Tot zover heeft men daarin keihard gefaald met zowel de Genexis 7840 als dat nieuwe XGS-PON Nokia 2000nogwat ding... |:(

[...]

IMHO totaal niet relevant in dit geval, maar dat zo'n beetje elk bedrijf allerlei domme fouten maakt is dus inderdaad ondertussen helaas "normaal" geworden... :|

[...]

Dan moeten de ISP en die fabrikant gewoon langer samen fatsoenlijk gaan testen en niet de klant met de ellende opzadelen!

Je doet dan meerdere dingen verkeerd :
- Klant wordt weggedreven naar een andere/vorige ISP : [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 :X
- De ISP krijgt een slechte naam.
- De fabrikant krijgt een slechte naam.

En we weten allemaal dat een goede naam opbouwen vele malen langer duurt dan die verliezen... ;)

[...]

Dan moet men dus die maar gewoon langer testen en desnoods het hele GPON/XGS-PON verhaal maar een tijdje uitstellen en niet de klanten met die ellende opzadelen!

Andere optie : "Hier heeft u een *PON aansluiting die u mag gebruiken op voorwaarde dat u bereid bent het een en ander samen met ons te testen en regelmatig feedback te leveren." d:)b

[...]

Gelukkig! ;)

[...]

Een AVM oplossing is IMHO geen Tweakerswaardige oplossing, maar er zullen er vast wel genoeg zijn die daarmee gelukkiger zouden zijn dan de huidige Nokia die wordt uitgeleverd :)

[...]

Daar is men dan ook al lang en breed mee bezig en enkelen doen zelfs mee aan een pilot, maar Caiway/Delta lijkt het geheel zeer slecht te hebben georganiseerd tot nu toe en eigenlijk is het gewoon een puinhoop te noemen... ;w

Zie : [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2

[...]

LOL! :D _O_
Eensch. Heb nog een kleine, maar wezenlijke, toevoeging. Als er grote en kleine bugs in zitten die de functionaliteit negatief beïnvloeden, dan geldt dat met zekerheid ook voor security gerelateerde issues. En dat is nog veel slechter te accepteren. Zoals Rinse in de presentatie noemde; een reboot van 1 device dat alle devices op de port (dus 32 of 64 stuks) reboot. Dat soort stupide bugs. En is dan de complexe authenticatie, verificatie en encryptie goed geïmplementeerd? De firewall? Het TR-069 protocol?

Tussen OLT en ONT is t.o.v. AON de communicatie veel complexer. En dan moeten daar geen security bugs in zitten, dat is wachten op DDOS attacks e.d.

We gaan het zien maar de SW op de Genexis devices geeft weinig hoop. Ik hoop toch echt dat Nokia hier betere kwaliteit levert.

Ik relateer aan Genexis omdat de bugs daarin dus niet door Delta/Caiway ontdekt zijn, niets ten nadele van Rinse en de mensen die nu (?) bij Delta/Caiway/DFN de techniek marktklaar maken - maar de omissies van Delta/Caiway in het verleden geven nog weinig vertrouwen in de toekomst. Zien is geloven.

Een voorbeeld: op de Genexis Platinum 7840 draait dropbear voor SSH toegang, versie 2014.63. Dat wordt gebruikt voor remote toegang door … (op de puntjes invullen: Delta, Caiway, DFN, Genexis, ?). En dan zitten dus in die totaal verouderde dropbear versie een paar security bugs, waaronder deze met de allerhoogste score: https://www.cvedetails.com/cve/CVE-2016-7407/ … maar natuurlijk kan niemand dat misbruiken want dan moet je via VLAN1 met een 10.10.x.y adres inloggen dus via het beheernetwerk.

Tenzij je natuurlijk de 3.14 firmware in de 7840 hebt zoals iedereen tot eind 2021… dan kan iedereen met toegang op je netwerk met SSH los gaan.

Fingers crossed dat Nokia het beter op orde heeft en de firmware up-to-date houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

sus schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:06:
Heb intern ook even navraag gedaan naar die Nokia ONT. Ben verkooppunt van Delta en heb dus wat lijntjes :)
Nog niks bekend verder, ding is in test en dat is het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:45
@fagao
Ik heb nog een knuppeltje om in het hok te gooien, gezien dat we nu toch behoorlijk constructief bezig zijn: IPv6?

Ik lees in de andere topics ook regelmatig over IP-reeksen die ineens uitgedeeld worden met daaraan allerhande buitenlandse lokatie en reclame zaken gekoppeld. Het is dus lastig om aan IP4 adressen te komen. Delta wil 2 mln. aansluitingen realiseren. Dat rijmt slecht met elkaar.
Is Delta al bezig met de implementatie van IPv6?

En ja, ik ben me bewust dat dit niet 100% aan het topic "eigen router" gekoppeld kan worden, maar als er straks ineens CG-NAT word losgelaten krijgt het "eigen router" gebeuren er toch een paar behoorlijke haken en ogen bij als je thuis dingen wilt hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inmiddels ben ik nu een tijdje bezig met het eigen ONT verhaal en bij de SFP versies zag ik iets opmerkelijks. De eerste paar tekens is altijd de afkorting van de fabrikant die ze maakt. En kijk dan eens naar de product pagina van de Nokia ONT XS-010S-Z. Het serienummer begint met de fabrikantcode van Alcatel-Lucent.

Op de Nokia staat ook nog XGS N1-N2 l-t SFP+ ONU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL3ZgBBB5XkZTJkQdiiVsniDCk8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Me4KqmKxF7Hugb6GqJcBoRS0.png?f=fotoalbum_large

En laat Alcatel-Lucent nu ook het model SFPP-XGS-OLT-N2-I-N1-C in het assortiment hebben:
Alcatel-Lucent Nokia Compatible TAA Compliant 10GBase-N2 XGS-PON OLT SFP+ transceiver
(SMF, 1577nmTx/1270nmRx, 20km, SC, DOM, -40 to 85C).

Deze voldoet zover ik kan zien aan de Delta's specificaties.

Mogelijk is deze wel ergens op de kop te tikken?

Ook interessante info (nog verder uit te zoeken):
https://wiki.itsbrasil.ne...s_3hh11206aaaatqzza26.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door robertwebbe op 09-10-2022 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:09:
Inmiddels ben ik nu een tijdje bezig met het eigen ONT verhaal en bij de SFP versies zag ik iets opmerkelijks. De eerste paar tekens is altijd de afkorting van de fabrikant die ze maakt. En kijk dan eens naar de product pagina van de Nokia ONT XS-010S-Z. Het serienummer begint met de fabrikantcode van Alcatel-Lucent.

Op de Nokia staat ook nog XGS N1-N2 l-t SFP+ ONU.

[Afbeelding]

En laat Alcatel-Lucent nu ook het model SFPP-XGS-OLT-N2-I-N1-C in het assortiment hebben:
Alcatel-Lucent Nokia Compatible TAA Compliant 10GBase-N2 XGS-PON OLT SFP+ transceiver
(SMF, 1577nmTx/1270nmRx, 20km, SC, DOM, -40 to 85C).

Deze voldoet zover ik kan zien aan de Delta's specificaties.

Mogelijk is deze wel ergens op de kop te tikken?

Ook interessante info (nog verder uit te zoeken):
https://wiki.itsbrasil.ne...s_3hh11206aaaatqzza26.pdf
In 2015 zijn Nokia en Alcatel-Lucent gefuseerd: https://www.forbes.com/si...alcatel-lucent-explained/

Let goed op: een SFP met OLT in de typenaam is bedoeld voor de routers in de POP. Nokia noemt die apparatuur een ISAM. De pdf waar je naar linkt noemt dus ook allemaal SFP’s voor in de ISAM.

En allemaal zo op eerste blik zijn het opticals waarbij de MAC functionaliteit niet geïntegreerd is. De authenticatie, identificatie, encryptie en afhandeling van de beheersfuncties zit dan allemaal in de router of mediaconverter. Zoals AVM dus ook doet met de 5590.

Het datasheet van de XS-010S-Z waar je naar linkt is niet uitgebreid, onduidelijk of deze MAC functies heeft. En afgezien daarvan zijn dergelijke componenten niet of nauwelijks vrij verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ernstoud Deze datasheet van de Nokia ONT XS-010S-Z is uitgebreider:
https://onestore.nokia.com/asset/i/210630

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 09-10-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik lees over beheer (OMCI) en encryptie maar gebruikelijk (?) is om zo’n SFP+ aan te duiden in de type codering met “with MAC”. Erg onduidelijk, maar ja, dit soort devices en datasheets e.d. zijn bedoeld voor de operator, niet voor de consument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Geen idee of hier daadwerkelijk meer bedoeld wordt dan dat dit device MAC (Media Access Control) adressen kan processen.

In GPON/XGS-PON land staat zover ik het begrijp - maar ik ben hier beslist niet zeker van - “with MAC” voor veel meer dan alleen administreren, reageren e.d. van een fysiek adres, maar wordt het begrip gebruikt voor complete fysieke afhandeling van de ethernet frames, dus ook encryptie, en van identificatie en autorisatie.

Zeg maar niet allen in het OSI model de fysieke laag, maar ook layer 2 en 3…

Een traditionele SFP zet licht om in ethernet frames, mijn begrip is dat een “SFP with MAC” in feite een complete controller is die zo in een media converter of router gestoken kan worden zonder dat die media converter of router nog veel hoeft te doen aan XGS-PON protocol afhandeling e.d.

Goede uitleg van dit alles in Jip en Janneke taal is moeilijk te vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

Kort gezegd zorgt MAC (niet MAC-adres) er voor dat jij alleen de pakketjes ontvangt die voor jou bedoeld zijn door middel van encryptie en andersom welke pakketjes jij verstuurd. Het versturen gaat via Time Division Multiplexing (TDM).
De OLT stuurt in in principe pakketjes naar alle ONT's op zijn segment. Een OLT kan wel tot 128 ONT op één fiber hebben, maar denk dat die eerder 32 of lager is.

Hieronder zie je een Gpon en een XGS-PON combinatie. Het gaat er hier om de XGS-PON waarbij je ziet dat beide ONU blauw en geel pakketje ontvangt
Afbeeldingslocatie: https://www.mdpi.com/electronics/electronics-09-01081/article_deploy/html/images/electronics-09-01081-g005.png

Mogelijke distributie van de ONU's op één OLT.
Afbeeldingslocatie: https://www.mdpi.com/electronics/electronics-09-01081/article_deploy/html/images/electronics-09-01081-g001.png

[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 09-10-2022 19:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:01
Als ik de spec sheet zo lees, dan zal deze ONT-on-a-stick gewoon werken met de OLT van Delta Fiber. Echter ik heb deze SFP nog nooit in handen gehad, dus kan er geen uitsluitsel over geven. Ik denk dat je hem gewoon een een 10GE switch kan doen en de SFP zal dan de ranging/authenticaton/encryption afhandelen.
Het with MAC verhaal ken ik niet echt, maar het kan een paraplu term zijn dat de ONT voldoet aan de benodigde ITU G.9807 standaard.

Binnen XGSPON is er de ITU G.9807 standaard (zie https://www.itu.int/rec/T-REC-G.9807.1-202010-I!Amd2/en) wat een opvolger is van de GPON G.987 standaard. In deze standaard staat alles beschreven hoe bv een XGSPON ONT of ONU zich moet gedragen, maar ook andere zaken mbt tot XGS-PON (zoals hoe je het netwerk zou kunnen inrichen met splitters en wat de max split ratio is). Let op, dat niet elke fabrikant alles van deze standaard hoeft te implementeren. Er wordt vaak gebruik gemaakt van de Must/Should/Could termen om aan te geven wat per see nodig is of wat zou kunnen.

Als je echt wilt weten hoe XGSPON werkt, zou je deze hele ITU standaard moeten lezen. Mocht je een meer in Jip en Janneke standaard document willen wat de basis (van GPON) best goed uitlegd , dan raad ik deze aan : https://www.cisco.com/c/n...tand-gpon-technology.html
XGSPON is in de basis niet veel anders als GPON, met uitzondering van wavelength en wat andere nuances.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

Sinds vannacht geen verbinding meer met mijn Fritz 5530 op XGS-PON. Maakt keurig verbinding, krijg geen IP toegewezen.

Heb nu de Nokia terug aangesloten - tis hier een zakelijke lijn, er draait nogal wat - en die is meteen online. Fritz er terug op, niks.

Nog geen idee wat het is, ik ben nergens aangeweest en heb ook niks aangepast.

Voordeel:
Met de Nokia krijg ik wel hetzelfde IP terug, dus in een paar tellen was alles terug online. Fritz met UTP op de nokia gehangen, in de DMZ geslingerd en gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door sus op 19-10-2022 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sus Volgens mij heeft het proces voor eigen modem nogal wat kinderziektes bij Delta. Zoals je het beschrijft is de provisioning niet goed, mogelijk is er aan de Delta kant een update uitgerold en is de lijst ‘klanten met eigen modem’ niet ingeladen. Gelukkig is de zakelijke klantenservice een stuk beter dan de particuliere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

Heb inderdaad e.e.a. al bij de zakelijke desk neergelegd, maar dat was vannacht. Mail moeten ze vast nog lezen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met XGS-PON koppelen ze het serienummer van de ONT aan jouw account toch? Kunnen er dan meerdere gekoppeld zijn zodat je kan wisselen tussen eigen en de officiele ONT? Wat zou er gebeuren als je dan beide aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Ik denk dat ze 2 registraties hebben, die van de Nokia en die van je eigen modem. Bij gezeik - zoals ik nu dus heb - kan je dan de Nokia terug aansluiten en is er meteen verbinding. Delta kan dan ook meteen verder met uitsluiten of het in de lijn of de thuisinstallatie zit.

2 aansluiten, hoe? Dan moet ik toch iets van een fiber-splitter hebben? Zou wel een tof idee zijn om eens te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-08 10:00
@CyBeRSPiN schrijft niet "2 tegelijkertijd aansluiten", (dan zou je 2 WAN IP adressen moeten hebben),
maar twee apparaten systeemtechnisch gezien "administratief" gekoppeld aan een account,
zodat je kan wisselen tussen die twee apparaten om ze in te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Babylonier op 19-10-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nee ik bedoelde 2 tegelijk. Dus een bij jezelf, de ander bij de buren of met een splitter oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
Oh, dus toch twee tegelijk?
Lijkt me niet dat zoiets ingezet zou worden, omdat je dan twee WAN IP-addressen nodig hebt.
Tenzij je een zakelijk account hebt met meerdere IP adressen, en je een "bundel" van aansluitingen afneemt?
(Maar dan lijken me de functies van een Fritzbox ver onder de maat om dat in de uitgebreidheid van netwerken en onderlinge communicatie van zakelijke aansluitingen dat soort apparatuur in te zetten).

[ Voor 30% gewijzigd door Babylonier op 19-10-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

De "vraag" van @CyBeRSPiN is dus, wat gaat er gebeuren mocht ik de fiber splitsen en zowel mijn Nokia als mijn Fritzbox aangesloten hebben. Mijn WAN-IP is hetzelfde gebleven, ondanks dat ik gewisseld heb tussen beide boxen.

Ik heb op mijn account inderdaad 2 apparaten geregistreerd staan, die dus beiden actief kunnen zijn en beiden ook hetzelfde WAN krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
Je kunt fiber niet splitsen en twee routers tegelijkertijd ingeschakeld hebben met "hetzelfde" IP-adres.

Ik zit dan niet bij Delta, maar ik kan hier wel 10 verschillende routers aansluiten.
(Ja die heb ik hier inderdaad liggen).
Bij allen "hetzelfde" WAN IP-adres. Maar kan er toch echt maar eentje tegelijk aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het andere modem bij bijvoorbeeld de buren aansluit, dan kun je ze beide verbonden hebben. Of dat echt werkt zal nog moeten blijken. Mogelijk krijgen ze beide dan een verschillend WAN IP4 adres. Ik zou het gewoon proberen om te zien wat er gebeurd. Als het niet werkt, dan weten we dat ook weer. Gezien er nog veel kinderziektes in de software zitten zal ik niet versteld staan als je ze beide actief kunt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
Babylonier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:40:
Je kunt fiber niet splitsen en twee routers tegelijkertijd ingeschakeld hebben met "hetzelfde" IP-adres.

Ik zit dan niet bij Delta, maar ik kan hier wel 10 verschillende routers aansluiten.
(Ja die heb ik hier inderdaad liggen).
Bij allen "hetzelfde" WAN IP-adres. Maar kan er toch echt maar eentje tegelijk aansluiten.
Je kunt XSG-PON juist heel gemakkelijk splitsen, met een XGS-PON splitter. Beetje googlen kom je ze voor een paar tientjes tegen.

De truuk is namelijk dat er maar 1 glasvezel uit de POP komt. Die wordt (meerdere malen) gesplitst met splitters (uitgewaaierd) naar de woningen.

Het is natuurlijk niet mogelijk om 2 routers (ONTs) hetzelfde WAN IP te geven. IP adres moet uniek zijn. Je kunt inderdaad wel bij de buren makkelijk testen of beide routers actief kunnen zijn. Ik denk zelf echter dat de apparaten geregistreerd staan op een kanaal. Mij lijkt niet dat 2 apparaten op hetzelfde kanaal actief kunnen zijn.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babylonier
EWS99 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:43:
Je kunt XSG-PON juist heel gemakkelijk splitsen, met een XGS-PON splitter.
Beetje googlen kom je ze voor een paar tientjes tegen.
Alleen krijg jij van Delta geen systeemgegevens om meerdere WAN IP-adressen in te zetten.
En DAAR gaat het juist om, wil je twee routers tegelijkertijd gebruiken. Ofwel het is op "klant" niveau praktisch niet mogelijk twee routers tegelijkertijd te gebruiken door "splitten" van glasvezel.

Dat is een vergelijkbare situatie als te proberen bij een ethernet WAN aansluiting vanuit een ONT / media-converter direct daarachter een managed "switch" te gebruiken, en dan te denken dat je twee routers werkend zou kunnen aansluiten op die switch. Dat lukt je evenmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Babylonier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:25:
Lijkt me niet dat zoiets ingezet zou worden, omdat je dan twee WAN IP-addressen nodig hebt.
Tenzij je een zakelijk account hebt met meerdere IP adressen, en je een "bundel" van aansluitingen afneemt?
(Maar dan lijken me de functies van een Fritzbox ver onder de maat om dat in de uitgebreidheid van netwerken en onderlinge communicatie van zakelijke aansluitingen dat soort apparatuur in te zetten).
Babylonier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:28:
Alleen krijg jij van Delta geen systeemgegevens om meerdere WAN IP-adressen in te zetten.
En DAAR gaat het juist om, wil je twee routers tegelijkertijd gebruiken. Ofwel het is op "klant" niveau praktisch niet mogelijk twee routers tegelijkertijd te gebruiken door "splitten" van glasvezel.

Dat is een vergelijkbare situatie als te proberen bij een ethernet WAN aansluiting vanuit een ONT / media-converter direct daarachter een managed "switch" te gebruiken, en dan te denken dat je twee routers werkend zou kunnen aansluiten op die switch. Dat lukt je evenmin.
IMHO allemaal mogelijk in de toekomst als ze nou eens eindelijk IPv6 gaan aanbieden ?!

Je hebt dan één of meerdere Routers staan die alleen IPv6 doen, maar dat is geen ramp! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:08
sus schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 06:01:
Sinds vannacht geen verbinding meer met mijn Fritz 5530 op XGS-PON. Maakt keurig verbinding, krijg geen IP toegewezen.

Heb nu de Nokia terug aangesloten - tis hier een zakelijke lijn, er draait nogal wat - en die is meteen online. Fritz er terug op, niks.

Nog geen idee wat het is, ik ben nergens aangeweest en heb ook niks aangepast.

Voordeel:
Met de Nokia krijg ik wel hetzelfde IP terug, dus in een paar tellen was alles terug online. Fritz met UTP op de nokia gehangen, in de DMZ geslingerd en gaan.
Hey,
Dat heb ik ook,
Sinds woensdag 01:53 mijn xs-010x-q die niet meer werkt,
Delta Nokia eraan en het werkt,
ik heb zelfs nog een Genexis geregisseerd en die werkt ook, maar is na een paar dagen rete traag.

Contact met de helpdesk, we doen geen ondersteuning aan eigen apparatuur.
Btw wat is de klantenservice een draak bij delta/caiway, krijg na 48uur eens een reactie op een bericht. Bellen is helemaal verschrikkelijk.

Ik dacht dat m'n xs-010 overleden was, maar nu ik jouw post zie geloof ik niet meer in toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

De update van mijn kant vergeten: de Fritz doet het weer. Afgelopen maandag even - op afspraak - ding aan de lijn gehangen en 10 minuten later was alles in orde. Wel even mijn modem ID even door moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik al eerder schreef: Volgens mij heeft het proces voor eigen modem en losse ONT’s nogal wat kinderziektes bij Delta. Zoals je het beschrijft is de provisioning niet goed, mogelijk is er aan de Delta kant een update uitgerold en is de lijst ‘klanten met eigen modem of losse ONT’ niet ingeladen. Waarschijnlijk moet iedereen met zo’n uitzondering zelf weer contact opnemen met de klantenservice om het gefixt te krijgen. Maar dat zal waarschijnlijk maar om heel weinig klanten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
robertwebbe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:41:
Zoals je het beschrijft is de provisioning niet goed, mogelijk is er aan de Delta kant een update uitgerold en is de lijst ‘klanten met eigen modem of losse ONT’ niet ingeladen. Waarschijnlijk moet iedereen met zo’n uitzondering zelf weer contact opnemen met de klantenservice om het gefixt te krijgen.
Ik zat ook te denken aan een Server die plat is gegaan en geen Backup van is gemaakt of zo... >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 15:26
Vraagje tussendoor :P

Ik lees dus op de site van Delta dat de 8Gbps 'verdeeld' wordt in (2,5Gbps) + (3x1Gbps) + (2,5Gbps voor de WIFI) = 8Gbps. Met de XS-010X-Q hebben we dus 1x10Gbps Ethernet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:26
Polyphemus schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:28:
Vraagje tussendoor :P

Ik lees dus op de site van Delta dat de 8Gbps 'verdeeld' wordt in (2,5Gbps) + (3x1Gbps) + (2,5Gbps voor de WIFI) = 8Gbps. Met de XS-010X-Q hebben we dus 1x10Gbps Ethernet?
De genoemde Nokia heeft inderdaad een 10Gbit port.

Mbt eventuele verloren profielen had ik er geen last van.
Draait hier en geen outage gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Ik ben een provider in het buitenland tegengekomen die de XS-010X-Q aanbiedt in de losse verkoop, voor omgerekend 220 euro excl. verzending, excl. inklaring. Dat vind ik wel errug veel geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:07:
Ik ben een provider in het buitenland tegengekomen die de XS-010X-Q aanbiedt in de losse verkoop, voor omgerekend 220 euro excl. verzending, excl. inklaring. Dat vind ik wel errug veel geld.
Is dat de ISP iWay in Zwitserland? Die heb ik al eens benaderd. Levert niet buiten de DACH landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
ernstoud schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Is dat de ISP iWay in Zwitserland? Die heb ik al eens benaderd. Levert niet buiten de DACH landen.
Init7 / Fiber7 in Zwitserland

[ Voor 3% gewijzigd door Polyphemus op 28-10-2022 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:49
Wel interessanter info op deze pagina van Fiber7:

Hybrid7 P2MP: currently only compatible with the Zyxel AX7501-B0 router or the XGS-PON bridge Nokia XS-010X-Q

Deze Zyxel router is maar 333 Zwitserse Franken.
Duur, maar interessanter dan de Nokia ONT...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polyphemus schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:07:
Ik zie nergens een "Koop" knop zitten op de pagina. Of heb jij een andere pagina gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Spiff schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:32:

Hybrid7 P2MP: currently only compatible with the Zyxel AX7501-B0 router or the XGS-PON bridge Nokia XS-010X-Q

En ook (update: bijna) nergens te koop. En geen enkele garantie dat hij zal werken. Durf jij het dan aan? Werkt hij niet heb je een hele dure deurstopper gekocht.

Hier te koop: https://www.digitec.ch/en...-vlan-10-routers-13457903

Update: nee dus, ook niet. Alleen Zwitserland en Liechtenstein. Laat maar…

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 28-10-2022 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb inmiddels een mail ontvangen van Delta:

Zoals besproken ben ik het voor u nagegaan wat betreft ipv6, echter is de verwachting dat ipv6 er pas rond 2024 is.

Wat betreft bridge mode: daarvan is de verwachting dat het een Nokia ONT met sfp+ wordt.

Beide zijn verwachtingen en zijn nog niet met zekerheid te zeggen.

Ik heb sterke twijfels of het antwoord over de bridge wel klopt. Volgens mij worden er nu 2 vragen door elkaar gehaald. Maar ik zou het geweldig vinden als ik een Nokia XS-010S-Z SFP+ zou kunnen bestellen bij Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:29:

Zoals besproken ben ik het voor u nagegaan wat betreft ipv6, echter is de verwachting dat ipv6 er pas rond 2024 is.

Wat betreft bridge mode: daarvan is de verwachting dat het een Nokia ONT met sfp+ met wordt.

Ik heb sterke twijfels of het antwoord over de bridge wel klopt. Volgens mij worden er nu 2 vragen door elkaar gehaald. Maar ik zou het geweldig vinden als ik een Nokia XS-010S-Z SFP+ zou kunnen bestellen bij Delta.
Tja, niets is zeker maar als de term ONT valt dan zal het wel de hele box zijn, de mediaconverter dus, en niet een losse SFP+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
ernstoud schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:27:
[...]

En ook (update: bijna) nergens te koop. En geen enkele garantie dat hij zal werken. Durf jij het dan aan? Werkt hij niet heb je een hele dure deurstopper gekocht.

Hier te koop: https://www.digitec.ch/en...-vlan-10-routers-13457903

Update: nee dus, ook niet. Alleen Zwitserland en Liechtenstein. Laat maar…
Klopt, echter wel interessant om te weten dat er toch meerdere producten zijn. Eventueel zou Delta deze ook kunnen toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
robertwebbe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Ik zie nergens een "Koop" knop zitten op de pagina. Of heb jij een andere pagina gevonden?
Ik heb ze een mail in het Engels gestuurd, omdat ik op het Swisscom forum las dat ze ze 'gewoon' aan niet-abonnees verkopen. Ik kreeg binnen een half uur reactie dat het geen probleem is, een reply en een adres was genoeg om een factuur te kunnen krijgen.

/edit: Ik heb alleen niet gevraagd of ze naar NL sturen willen :/

[ Voor 21% gewijzigd door Polyphemus op 28-10-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Polyphemus Mooi. Ik heb ook een mail gestuurd of ze er een naar Nederland willen versturen, ik wil het wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Spiff schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Klopt, echter wel interessant om te weten dat er toch meerdere producten zijn. Eventueel zou Delta deze ook kunnen toepassen.
In theorie wel. Echter heb ik uit een betrouwbare bron vernomen dat Nokia zich voorlopig alleen focust op het goed werkend krijgen van eigen merk apparatuur. Vandaar ik bij Delta dan ook liever Nokia heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
robertwebbe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:08:
@Polyphemus Mooi. Ik heb ook een mail gestuurd of ze er een naar Nederland willen versturen, ik wil het wel aan.
Graag gedaan :P
Ik hoor/lees graag hier of het je lukt. Ik krijg zelf pas ergens begin volgend jaar XGS-PON in Eemnes, dus ik weet nu niet of ik ook al moet gaan shoppen voor een Nokia, of moet wachten op het moment dat Delta eindelijk snapt wat ze doen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

(jarig!)
robertwebbe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:29:

Wat betreft bridge mode: daarvan is de verwachting dat het een Nokia ONT met sfp+ wordt.

Ik begin steeds meer spijt te krijgen van mijn overstap naar delta. Geen IPv6, geen bridge, geen duidelijkheid om een eigen ONT aan te sluiten. Een vast IP adres, dat eigenlijk los is. Geen SIP inlog-gegevens te verkrijgen om m'n siemens set knap te laten werken...
Zodra Freedom beschikbaar is, weet ik wel wat ik ga doen.

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Spiff schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:32:

Ik ben niet echt voorstander van ZyXel apparatuur als ik heel eerlijk ben, maar nood breekt wetten dus misschien is het deze keer wel een interessante optie ?! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
nero355 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:43:
[...]

Ik ben niet echt voorstander van ZyXel apparatuur als ik heel eerlijk ben, maar nood breekt wetten dus misschien is het deze keer wel een interessante optie ?! :)
Volgens mij heeft de Zyxel een SFP+ poort i.p.v. een poort waar je rechtstreeks de fiber in prikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:00:
[...]

Ik heb ze een mail in het Engels gestuurd, omdat ik op het Swisscom forum las dat ze ze 'gewoon' aan niet-abonnees verkopen. Ik kreeg binnen een half uur reactie dat het geen probleem is, een reply en een adres was genoeg om een factuur te kunnen krijgen.

/edit: Ik heb alleen niet gevraagd of ze naar NL sturen willen :/
Ik heb antwoord:

Vielen Dank für Ihre Mitteilung.

Leider versenden wir nur Hardware innerhalb der Schweiz. An ausländische Arresse ist dies generell nicht möglich.

Tut mir leid, Ihnen keinen besseren Bescheid geben zu können.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
robertwebbe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Ik heb antwoord:

Leider versenden wir nur Hardware innerhalb der Schweiz. An ausländische Arresse ist dies generell nicht möglich.

Dank je, zucht, helaas ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 23:47
robertwebbe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Ik heb antwoord:

Misschien je wintersportvakantie in Zwitserland houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pvd01 Ik heb vorig jaar een airbnb geboekt in Zwitserland en de eigenaar woonde er boven. Ik zal eens mailen of ze bereid zijn om het pakje te willen ontvangen en doorsturen.

Of moet ik misschien wat meer geduld hebben en wachten tot eind december? Wellicht kun je hem voor veel minder bij Delta kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:15:
@Pvd01 Ik heb vorig jaar een airbnb geboekt in Zwitserland en de eigenaar woonde er boven. Ik zal eens mailen of ze bereid zijn om het pakje te willen ontvangen en doorsturen.

Of moet ik misschien wat meer geduld hebben en wachten tot eind december? Wellicht kun je hem voor veel minder bij Delta kopen.
Ik zou toch enige voorzichtigheid betrachten bij aanschaf van dit device, het kan goed zijn dat hij specifiek geconfigureerd staat voor Swisscom en de andere aanbieders in Zwitserland. We weten immers dat klaarblijkelijk XGS-PON devices behoorlijk slechte interoperabiliteit bieden. De Genexis mediaconverter van KPN werkt niet (goed) op de Delta/Caiway infra. Dat is daar een voorbeeld van. Dat risico loop je gewoon als je een niet door Delta (of een Tweaker) getest device koopt.

Maar goed… iemand moet de eerste zijn 8) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:27:
[...]

Ik zou toch enige voorzichtigheid betrachten bij aanschaf van dit device, het kan goed zijn dat hij specifiek geconfigureerd staat voor Swisscom en de andere aanbieders in Zwitserland. We weten immers dat klaarblijkelijk XGS-PON devices behoorlijk slechte interoperabiliteit bieden. De Genexis mediaconverter van KPN werkt niet (goed) op de Delta/Caiway infra. Dat is daar een voorbeeld van. Dat risico loop je gewoon als je een niet door Delta (of een Tweaker) getest device koopt.

Maar goed… iemand moet de eerste zijn 8) .
Mijne is door Caiway geprovisioned en beheerd.
Als ik het me goed herinner is die van mvdnes welke extern gekocht is ook geupdate.
Denk dat een speciaal ISP profiel/firmware dus wel overschreven word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
miniterror schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:05:
Als ik het me goed herinner is die van mvdnes welke extern gekocht is ook geupdate.
Ik vrees van niet, want je hebt ook apparatuur dat door ISP specifieke firmware wordt gelocked :
- KPN SpeedTouch/ExperiaBox modellen.
- T-Mobile DrayTeks.
- Versatel/ZonNet Sagem of zoiets... weet niet meer... Zwart ding waarvan je de login tijdens de boot kon sniffen in ieder geval! :+

Maar als ze die dingen aan iedereen verkopen hoeft het ook weer niet zo te zijn... lastig... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
miniterror schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Als je dezelfde apparatuur gebruikt dan dat Delta/Caiway verstrekt kan dat zeker, maar een Zyxel router? Daar kan Delta/Caiway niets mee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies, daar hebben ze (nog) geen provisioning profiles voor, alleen voor het Nokia spul wat ze zelf ook gebruiken. Vandaar mijn verwachting dat het met een Nokia XS-010X-Q wel kan lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:43
robertwebbe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:15:

Volgens een bericht op het Zeelandnet forum is de levertijd van de mediaconverter doorgeschoven naar Q1 2023

https://www.zeelandnet.nl...en-bridge-mode#post243455

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:08:
[...]

Als je dezelfde apparatuur gebruikt dan dat Delta/Caiway verstrekt kan dat zeker, maar een Zyxel router? Daar kan Delta/Caiway niets mee…
Denk dat ik niet duidelijk genoeg was, ik bedoelde inderdaad als je een Nokia XS10 kan regelen.
Die van Mvdnes was gekocht middels die Ebay link.
Zou nog zou kunnen zijn als wat Nero zegt, maar ik denk dat elke Nokia xs10 wel overschreven word en ook in 'beheer' komt en zijn firmware updates gaat krijgen vanuit Delta/Caiway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
Ik heb mijn xs-010x-q via eBay uit de VS gehaald, die werkte na wat gesteggel met de klanten service geweldig.
En dat voor 55€ incl alles...

Ze komen vaker voorbij op eBay, dis gewoon in de gaten blijven houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
miniterror schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 06:51:
maar ik denk dat elke Nokia xs10 wel overschreven word en ook in 'beheer' komt en zijn firmware updates gaat krijgen vanuit Delta/Caiway.
Dat denk ik juist NIET.
Met eigen aangeschafte apparatuur is elke bemoeienis daarmee van een ISP "in principle" uit den boze.
Waarom zou je anders eigen apparatuur gaan kopen??

Hoe men dan de provisioning regelt met XGS-PON of op andere wijze glasvezel omzet voor aansluiting naar eigen apparatuur is een ander verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Babylonier op 30-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
Is het niet zo dat de ONT zijn serie nummer en MAC communiceert en dat deze als die geregistreerd staat toegelaten wordt.

Daarom vragen ze steeds om MAC en Serienummer als je wilt registreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Babylonier schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:23:
[...]

Dat denk ik juist NIET.
Met eigen aangeschafte apparatuur is elke bemoeienis daarmee van een ISP "in principle" uit den boze.
Waarom zou je anders eigen apparatuur gaan kopen??

Hoe men dan de provisioning regelt met XGS-PON of op andere wijze glasvezel omzet voor aansluiting naar eigen apparatuur is een ander verhaal.
Ik baseer me op onderstaande post.
Hierin geeft mvdnes aan dat zijn unit een firmware update heeft ontvangen nadat deze actief is gemaakt op de DFN infra.
Unit is gekocht middels Ebay.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72073324

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babylonier
Slechte zaak, dat een provider toegang heeft tot eigen apparatuur.
Alsof je een makelaar nog steeds toegang verschaft - huissleutels heeft en op eigen houtje je woning betreed
en huisraad anders inricht, nadat je een huis hebt gekocht en er zelf wijd en breed bent ingetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Babylonier schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:20:
Slechte zaak, dat een provider toegang heeft tot eigen apparatuur.
Alsof je een makelaar nog steeds toegang verschaft - huissleutels heeft en op eigen houtje je woning betreed
en huisraad anders inricht, nadat je een huis hebt gekocht en er zelf wijd en breed bent ingetrokken.
In principe ben ik het met je eens, maar in dit geval was het wel zo dat zijn Nokia XS-010-Q niet ineens onbereikbaar werd voor hem qua beheer en gezien de situatie waarin we zitten is het opzich geen ramp dat jouw ISP de boel draaiende houdt door jouw hardware via TR-069 of whatever ze gebruiken up-to-date dan wel compatible/compliant te houden met hun eigen apparatuur :)

Maar ehh...

@Polyphemus @ernstoud
Ik dacht ik ga eens kijken of ik wat kan regelen omtrent dat Nokia XS-010-Q kreng via bekenden in Switzerland via de websites die jullie noemden, maar... :
- https://www.init7.net/en/internet/hardware/
- https://www.iway.ch/internet/extras/hardware/
:o Die prijzen! :X :| :/

Dat is gewoon allemaal € 220+ voor een suffe Bridge in feite! 7(8)7

Daar ga ik niet aan beginnen... Sorry! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

In principe ben ik het met je eens, maar in dit geval was het wel zo dat zijn Nokia XS-010-Q niet ineens onbereikbaar werd voor hem qua beheer en gezien de situatie waarin we zitten is het opzich geen ramp dat jouw ISP de boel draaiende houdt door jouw hardware via TR-069 of whatever ze gebruiken up-to-date dan wel compatible/compliant te houden met hun eigen apparatuur :)

Maar ehh...

@Polyphemus @ernstoud
Ik dacht ik ga eens kijken of ik wat kan regelen omtrent dat Nokia XS-010-Q kreng via bekenden in Switzerland via de websites die jullie noemden, maar... :
- https://www.init7.net/en/internet/hardware/
- https://www.iway.ch/internet/extras/hardware/
:o Die prijzen! :X :| :/

Dat is gewoon allemaal € 220+ voor een suffe Bridge in feite! 7(8)7

Daar ga ik niet aan beginnen... Sorry! :P
Zo suf zijn die devices niet (hoewel het niet meer dan 100 euro zou hoeven te kosten). De optiek er in is prijzig en het is een complete Linux mini PC. Het XGS-PON “protocol” vereist immers nogal wat. Dus SOC, memory, flash, optiek… niet te vergelijken met de TP-Link mediaconverter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:12:
Zo suf zijn die devices niet (hoewel het niet meer dan 100 euro zou hoeven te kosten). De optiek er in is prijzig en het is een complete Linux mini PC. Het XGS-PON “protocol” vereist immers nogal wat. Dus SOC, memory, flash, optiek… niet te vergelijken met de TP-Link mediaconverter.
Dat begrijp ik ook wel en die mediaconverter kan me ook niet zoveel schelen, maar wees effe eerlijk :

Wat heb je liever voor € 230 grofweg :
- De Nokia ONT die hooguit de helft waard is...
- Of bijvoorbeeld dit : uitvoering: MikroTik RB5009UG+S+IN

Ik zou het wel weten! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Dat is dan weer jammer :)

Wel grappig dat er op de Delta-site andere specs staan dan in de PDF die ze zelf aanbieden. Die Azores ondersteunt wel ITU-T G.9807.1, op de Delta-site staat dat niet, maar in deze PDF op dezelfde pagina (https://www.delta.nl/medi...jemodemkeuze_pon-v1-1.pdf) staat het weer wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:04
nero355 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

[...]
Ja zo zie ik het inderdaad ook. Het is zeker niet ideaal, maar aangezien er daarna een router met firewall staat en de bridge geen andere interfaces heeft kunnen ze eigenlijk niks wat ik niet zou willen.
Daarnaast kan ik zover ik tot nu toe zie niet zelf de firmware updaten, als ik die al ergens vandaan had kunnen halen. Dus op deze manier is het prima.

Overigens is de 'Standby software version' niet veranderd, dus mogelijk kan ik hem met een factory reset nog wel weer kan toe-eigenen als er rare dingen gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
mvdnes schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:02:
Overigens is de 'Standby software version' niet veranderd, dus mogelijk kan ik hem met een factory reset nog wel weer kan toe-eigenen als er rare dingen gebeuren.
Soort "Dual BIOS" functie dus ?!

NICE!!! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Soort "Dual BIOS" functie dus ?!

NICE!!! :)
De Genexis 7840 heeft dat ook, bij een firmware update wordt de vorige versie veilig gesteld. Heel fijn. Zo kon ik na de automatische update naar de 3.16 versie eind vorig jaar (die geen SSH toegang meer mogelijk maakte, mogelijk in de 3.14 firmware door een stomme fout van een Genexis programmeur) na terug flashen met de 3.14 software, aan de 3.16 komen. Die stond na het flashen met 3.14 keurig gesaved in een directory.

En die versie 3.16 daarna weer toegang geven via SSH was een kluit uitzoek werk O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 13:08
nero355 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Dat begrijp ik ook wel en die mediaconverter kan me ook niet zoveel schelen, maar wees effe eerlijk :

Wat heb je liever voor € 230 grofweg :
- De Nokia ONT die hooguit de helft waard is...
- Of bijvoorbeeld dit : uitvoering: MikroTik RB5009UG+S+IN

Ik zou het wel weten! :P
Liever de keus voor 0 euro het modem in bridge ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:29
Wat ik mij afvraag: Voldoet Delta op deze manier wel aan wet- en regelgeving over vrije modemkeuze? Ik vind dat ze het 'nodeloos' (als leek gezien) ingewikkeld maken allemaal. Met die 'eisen' waaraan een modem moet voldoen en daardoor nog beperktere beschikbaarheid van 'modems'.
Kunnen ze dat allemaal zo doen? Ik vind het nogal klantonvriendelijk en ietwat arrogant overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:15
Aangezien het een technisch vereiste voor de techniek is, mogen ze die wel stellen ja. Een wat grijzer gebied is de Genexis XGS2110. Deze voldoet namelijk aan de gestelde eisen, maar vermoedelijk mist deze een configuratieprofiel vanuit de kant van Delta. De vraag is of dit onder installatie valt, of dat dit een gebrek aan ondersteuning van een eigen modem van Delta betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
ahbart schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:00:
Wat ik mij afvraag: Voldoet Delta op deze manier wel aan wet- en regelgeving over vrije modemkeuze? Ik vind dat ze het 'nodeloos' (als leek gezien) ingewikkeld maken allemaal. Met die 'eisen' waaraan een modem moet voldoen en daardoor nog beperktere beschikbaarheid van 'modems'.
Kunnen ze dat allemaal zo doen? Ik vind het nogal klantonvriendelijk en ietwat arrogant overkomen.
Ja, ze voldoen prima aan de wet- en regelgeving. Je kunt een eigen modem installeren. De keuze is alleen niet zo groot. Naast de Nokia xs-010x-q is er volgens mij ook nog een Fritz router die prima werkt. Delta / Caiway werkt daar prima aan mee.

Ik denk dat het op coax netwerken net zo erg is. Ik verwacht dat je op een Ziggo lijn ook goed moet zoeken naar een modem dat goed werkt. Alleen omdat Ziggo standaard bridge mode (en ipv6) ondersteund is daar de noodzaak van een eigen modem niet meer zo groot. Ik verwacht dat eigen modem gebruik op coax zeer minimaal is.

Als Delta / Caiway bridgemode zou ondersteunen, zou de noodzaak voor een eigen modem/router ook alweer een stukje kleiner worden. (Sterker, ik zou dat nog liever hebben, zodat dan de verantwoordelijkheid tot de RJ45 aansluiting bij Delta / Caiway ligt).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daftman380
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:06
Kleine maand geleden is Delta glasvezel online gegaan hier in huis.
Het Nokia modem, XS-2426G-B, is een lichtgewicht modem/router. Heb al snel 22 apparaten verbonden en geregeld onderbreking in de verbinding. Inmiddels vastgesteld dat het modem af en toe een paniek aanval heeft.
Ter info toegevoegd: Na contact te hebben gezocht met de chatservice van Delta, gaven ze aan dat eind december 2022 bridge mode verwacht wordt voor het modem.

Aangezien ik nu een Unify switch 24 PoE heb hangen met 4 ap's, en de wens er al was om een UDM pro ervoor te prikken, lijkt me dit een uitstekend moment om de overstap te maken.

Inmiddels is me duidelijk dat ik XGSPON glasvezel heb.
Ik heb dit specifieke forumdraad(je) ook doorgespit maar krijg niet een behaaglijk gevoel over Delta met de UDM pro.

Aangezien het een aardige investering is, ben ik benieuwd of hier iemand is die succesvol de UDM pro online heeft gekregen op dezelfde type verbinding? (Internet+tv+telefonie)

[ Voor 9% gewijzigd door Daftman380 op 31-10-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door de klantenservice, om na te gaan hoe e.e.a. bevalt. Gelijk maar gevraagd naar eigen modem, bridge etc. Zij ging dat uitzoeken en mij terugbellen. Ze belde nog terug ook ;-)

Voor wat betreft 'bridge', 'komt eraan'. Op mijn vraag op welke termijn kon ze helaas geen antwoord geven.

Voor wat betreft eigen modem zou zij mij een lijst mailen. Dit betreft natuurlijk de bekende lijst:
Geachte meneer Spiff,

Zoals telefonisch gesproken hierbij de link met modems die wel een bridge modus hebben.

De kosten zijn wel in rekening gesteld voor de klanten.

https://www.broadband-for...U-Products-2022-08-22.pdf

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Medewerker klantenservice

© DELTA Fiber Nederland
Ben voor de grap eens de hele lijst door geakkerd om te zien wat er voor consumenten te koop is;
Naast de FritzBox 5530, de eerder genoemde Zyxel en de Nokia kwam ik alleen nog een Huwawei tegen, maar alleen verzending in Spanje :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
EWS99 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:10:
Ik denk dat het op coax netwerken net zo erg is. Ik verwacht dat je op een Ziggo lijn ook goed moet zoeken naar een modem dat goed werkt. Alleen omdat Ziggo standaard bridge mode (en ipv6) ondersteund is daar de noodzaak van een eigen modem niet meer zo groot.
Opzich zijn er wel "All-in-One" oplossingen met een COAX aansluiting, maar dat is vooral in het buitenland een ding en totaal niet in Nederland helaas :)

Ik geloof dat er ook pas sinds kort een modem wordt uitgeleverd door Ziggo die eindelijk bevrijd is van die Intel PUMA SoC die allerlei ellende gaf in bepaalde gevallen dus er is/was wel degelijk behoefte aan! ;)
Ik verwacht dat eigen modem gebruik op coax zeer minimaal is.
Vooral vanwege deze wens gok ik :
Als Delta / Caiway bridgemode zou ondersteunen, zou de noodzaak voor een eigen modem/router ook alweer een stukje kleiner worden. (Sterker, ik zou dat nog liever hebben, zodat dan de verantwoordelijkheid tot de RJ45 aansluiting bij Delta / Caiway ligt).
Waar ik het dan ook helemaal mee eens ben! :)
Daftman380 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:50:
Aangezien ik nu een Unify switch 24 PoE heb hangen met 4 ap's, en de wens er al was om een UDM pro ervoor te prikken, lijkt me dit een uitstekend moment om de overstap te maken.

Inmiddels is me duidelijk dat ik XGSPON glasvezel heb.
Ik heb dit specifieke forumdraad(je) ook doorgespit maar krijg niet een behaaglijk gevoel over Delta met de UDM pro.

Aangezien het een aardige investering is, ben ik benieuwd of hier iemand is die succesvol de UDM pro online heeft gekregen op dezelfde type verbinding? (Internet+tv+telefonie)
Laat dat plan varen en ga voor een MikroTik of gewoon een DIY Router zou ik zeggen! :)

Het geheel werkend krijgen is verder niet zo heel spannend voor nieuwe klanten :
- Internet = VLAN 100 i.c.m. DHCP
- IPTV gaat tegenwoordig over de WAN verbinding.
- VoIP gegevens kan je aanvragen en in een SIP ATA VoIP ding proppen!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Spiff Volgens mij heb je iemand van een call center gesproken die welwillend was maar inhoudelijk onvoldoende op de hoogte is van de techniek. Dit is een generieke lijst en zegt niets over wat geschikt is voor Delta.

Ik zou het voorlopig nog even bij Nokia laten, als je het ergens vandaan kunt krijgen. Of nog even 3 maanden wachten en hopen dat Delta dan zelf met de XS-010X-Q komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftman380
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:06
Laat dat plan varen en ga voor een MikroTik of gewoon een DIY Router zou ik zeggen! :)

Het geheel werkend krijgen is verder niet zo heel spannend voor nieuwe klanten :

;)
Dank voor de bemoedigende alternatieven. Toch met het oog op uitbreiding naar beveiligingscamera's van Ubiquity heb ik een nadrukkelijke voorkeur om een UDM Pro of SE aan te schaffen.
Is er een specifieke reden om "het plan te laten varen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:29:
[...]

;)
Mag ik vragen waarom? De UDMP werkt hier perfect met delta glasvezel hoor, wel gewoon PON (1Gb/s).

IPTV gaat idd over wan, maar ze raden aan bepaalde IPTV subnetten te routen over VLAN 101.
Om de beste kwaliteit op de TV streams te behalen moeten de volgende statische routers geconfigureerd worden in het eigen apparaat (modem/router):

Routering van de klant LAN naar het volgende subnet moet gerouteerd worden via VLAN 100:

Bron interface LAN-bestemming 62.45.57.36/32 interface VLAN 100

Routering van de klant LAN naar de volgende subnets gerouteerd worden via VLAN101:

62.45.57.34/32
62.45.57.0/24
62.45.59.0/24
62.45.76.0/24
62.45.58.226/32
62.45.45.150/32
62.45.49.0/24
212.115.196.0/25
217.63.90.128/25
217.63.91.0/26
62.45.61.32/27
62.45.61.16/28
62.45.61.64/28
217.102.255.57/32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Daftman380 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:13:
Dank voor de bemoedigende alternatieven. Toch met het oog op uitbreiding naar beveiligingscamera's van Ubiquity heb ik een nadrukkelijke voorkeur om een UDM Pro of SE aan te schaffen.
Is er een specifieke reden om "het plan te laten varen"?
bluewalk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:34:
Mag ik vragen waarom? De UDMP werkt hier perfect met delta glasvezel hoor, wel gewoon PON (1Gb/s).

IPTV gaat idd over wan, maar ze raden aan bepaalde IPTV subnetten te routen over VLAN 101.
Het gaat niet zozeer om de combinatie met Delta/Caiway maar gewoon het apparaat opzich :
- Zwaar beperkt door te weinig opties in de UniFi Controller zodra je net wat meer wilt...
Dit speelt nog uit de tijd dat de USG reeks tekoop was!
- Firmwares die niet altijd even goed uitpakken...
- Wil je bijvoorbeeld via Canal Digitaal IPTV kijken dan kan dat niet zonder zelf een Linux Kernel te bakken die RTSP ondersteuning heeft!
- Ubiquiti is nu bezig met het afstappen van de hele Podman Container toestand dus daar ga je weer tegen kinderziektes aanlopen in toekomstige updates met een beetje pech...

Wil je de UniFi Camera toestand hebben dan kan je ook gewoon een CloudKey 2+ overwegen ;)
Die trouwens ook zo zijn nukken heeft...

Pagina: 1 ... 4 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.