Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:39:
[...]

[...]

Het gaat niet zozeer om de combinatie met Delta/Caiway maar gewoon het apparaat opzich :
- Zwaar beperkt door te weinig opties in de UniFi Controller zodra je net wat meer wilt...
Dit speelt nog uit de tijd dat de USG reeks tekoop was!
- Firmwares die niet altijd even goed uitpakken...
- Wil je bijvoorbeeld via Canal Digitaal IPTV kijken dan kan dat niet zonder zelf een Linux Kernel te bakken die RTSP ondersteuning heeft!
- Ubiquiti is nu bezig met het afstappen van de hele Podman Container toestand dus daar ga je weer tegen kinderziektes aanlopen in toekomstige updates met een beetje pech...

Wil je de UniFi Camera toestand hebben dan kan je ook gewoon een CloudKey 2+ overwegen ;)
Die trouwens ook zo zijn nukken heeft...
Als toekomstige Delta xpon gebruiker vraag ik mij dan toch wat je kan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
hussie01 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:17:
Als toekomstige Delta xpon gebruiker vraag ik mij dan toch wat je kan aanraden?
Zie : nero355 in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren" ;)

Als DIY Router je niks zegt dan zou je dit eens door kunnen bladeren : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWW66
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-12-2023
Het is maar waar je behoefte aan hebt. Mikrotik, PFSense en/of een zelfbouw router vereisen nogal wat kennis. Ik ben zelf ook geen expert in het opzetten van dit soort meer complexe router/firewall oplossingen. Ik heb een UDMP SE in de DMZ van het Nokia modem gezet zolang er geen andere directe oplossing is om een UDMP op XGS-PON aan te sluiten. Werkt al een paar maanden probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Een DIY is toch een zelfbouw of begrijp ik je nou verkeerd?
Dus Mikrotik of een server met pfsense/opnsense?

Ik had ook al sterk mijn twijfels over ubiquiti, maar alles bij elkaar is het wel een mooi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
hussie01 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:56:
Een DIY is toch een zelfbouw of begrijp ik je nou verkeerd?
Dus Mikrotik of een server met pfsense/opnsense?
Double YES! :)
Ik had ook al sterk mijn twijfels over ubiquiti, maar alles bij elkaar is het wel een mooi systeem.
Opzich kan je ook wel aan een EdgeRouter X of Lite denken, maar :
- Die integreert niet met je UniFi Controller
- Lijkt net als mijn UniFi USG 3P een beetje richting EOL te gaan...
- De EdgeRouter X schijnt weer wel een OpenWRT firmware te kunnen draaien!

Dus zeg maar een slechtere optie als je richting een MikroTik achtige Router denkt :+
Die trouwens ook gewoon een GUI heeft mocht je de CLI niks vinden!

Ik zou je echt serieus aanraden om je eens flink te verdiepen in de alternatieven die ik noemde, want die hele UDR/UDM/UXG Serie is het gewoon simpelweg net niet! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:04:
[...]

Double YES! :)

[...]

Opzich kan je ook wel aan een EdgeRouter X of Lite denken, maar :
- Die integreert niet met je UniFi Controller
- Lijkt net als mijn UniFi USG 3P een beetje richting EOL te gaan...
- De EdgeRouter X schijnt weer wel een OpenWRT firmware te kunnen draaien!

Dus zeg maar een slechtere optie als je richting een MikroTik achtige Router denkt :+
Die trouwens ook gewoon een GUI heeft mocht je de CLI niks vinden!

Ik zou je echt serieus aanraden om je eens flink te verdiepen in de alternatieven die ik noemde, want die hele UDR/UDM/UXG Serie is het gewoon simpelweg net niet! ;)
Een persoon met Ubiquiti rank geloof ik graag :)
Heb jij ergens topic/blog/artikel staan voor een goed alternatief of Ubiquiti switches/camera's i.c.m. een DIY router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
hussie01 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:23:
Een persoon met Ubiquiti rank geloof ik graag :)
Ik hecht daar eerlijk gezegd liever geen waarde aan, want er staan een heleboel dingen in mijn profiel waarvan ik denk : "Oww..." :? "Heb ik daar verstand van ?! Ik vind het niet eens interessant!" 8)7 :D
Heb jij ergens topic/blog/artikel staan voor een goed alternatief of Ubiquiti switches/camera's i.c.m. een DIY router.
Als je deze twee combineert :
- [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
- Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

Dan moet het toch gewoon goed komen :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftman380
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 19:54
Ben sinds een maand bij Delta en na jarenlang juigend uitkijkend naar glasvezel, ben ik niets anders dan ernstig teleurgesteld in Delta/Nokia. Continu klapt het modem eruit.
Eerst heb ik me zitten verdiepen om een UDM Pro op te hangen en direct de glasvezel hierin te stoppen maar daar heeft Delta de juiste gegevens nog niet voor gedeeld dus dat loopt op dit moment nog op niets uit.

Nu wil ik graag ook de "oude" Fritzbox 7950 die ik heb liggen in de DMZ hangen van de Nokia.
Met zoeken op google krijg ik geen resultaten hoe ik de Fritzbox zelf in de DMZ zet, ik krijg enkel resultaten hoe ik DMZ op de Fritzbox aanzet..

Het lukt me om de Fritzbox een IP adres toe te wijzen maar het volgende vraag ik me af.
Sluit ik de Nokia aan op de WAN poort of op een LAN poort van de Fritzbox?

En DHCP heb ik uitgeschakeld op de Nokia of kan ik dat beter aan laten staan?

[ Voor 14% gewijzigd door Daftman380 op 03-11-2022 12:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 16:30
Daftman380 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:43:
Ben sinds een maand bij Delta en na jarenlang juigend uitkijkend naar glasvezel, ben ik niets anders dan ernstig teleurgesteld in Delta/Nokia. Continu klapt het modem eruit.
Eerst heb ik me zitten verdiepen om een UDM Pro op te hangen en direct de glasvezel hierin te stoppen maar daar heeft Delta de juiste gegevens nog niet voor gedeeld dus dat loopt op dit moment nog op niets uit.

Nu wil ik graag ook de "oude" Fritzbox 7950 die ik heb liggen in de DMZ hangen van de Nokia.
Met zoeken op google krijg ik geen resultaten hoe ik de Fritzbox zelf in de DMZ zet, ik krijg enkel resultaten hoe ik DMZ op de Fritzbox aanzet..

Het lukt me om de Fritzbox een IP adres toe te wijzen maar het volgende vraag ik me af.

Je hangt de WAN poort van je Fritzbox aan je Nokia modem. En dan je netwerk aan de LAN poort. Dus eigenlijk heb je dan 2 routers: De Nokia is een router en je Fritzbox. Let er dan wel op dat je voor je LAN een ander IP subnet kiest dan wat je tussen je Nokia en je Fritzbox hebt. Dus al je voor je Nokia -> Fritzbox 192.168.1.x gebruikt, moet je voor je LAN wat anders kiezen, bijvoorbeeld 192.168.2.x.

DMZ is niks meer dan dat alle verkeer geforward wordt naar je Fritzbox.

Dus dan ziet het er zo uit:
Delta fiber <-> Nokia WAN (fiber) - Nokia LAN <-> Fritzbox WAN - Fritzbox LAN <-> Je netwerk

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Daftman380 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:43:
Misschien kinderziektes in jouw gebied als het er net ligt :?
Als je de Nokia hebt dan heb je XGS-PON dus dan kan je sowieso beter effe wachten op de Bridged Nokia vanuit Delta/Caiway zelf ;)

Check deze instellingen voor DMZ op de Nokia : Daniel. in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Je sluit gewoon de WAN poort aan op de LAN van de Nokia en de DHCP daarvan kan je naar wens aan of uitzetten, maar als je die uitzet dan moet je uiteraard wel je Fritz!Box een Static IP address geven aan de WAN kant die in de range van je Nokia zit hé! ;)

Hou er ook rekening mee dat je dan met NAT achter NAT zit en het misschien verstandig zou zijn om een VLAN Only netwerk aan te maken in je UniFi Controller waarin de Nokia Router de baas is om zodoende eventuele problemen te kunnen omzeilen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:21:
[...]

Ik hecht daar eerlijk gezegd liever geen waarde aan, want er staan een heleboel dingen in mijn profiel waarvan ik denk : "Oww..." :? "Heb ik daar verstand van ?! Ik vind het niet eens interessant!" 8)7 :D

[...]

Als je deze twee combineert :
- [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
- Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

Dan moet het toch gewoon goed komen :? :)
Na het bekijken van een aantal filmpjes van Lawrence heb ik besloten om Pfsense te gebruiken i.c.m. unify switches/AP/camera's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
hussie01 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:41:
Na het bekijken van een aantal filmpjes van Lawrence heb ik besloten om Pfsense te gebruiken i.c.m. unify switches/AP/camera's.
Dus wat je wilt zeggen is dat ik ook een YouTuber moet worden zodat je me meteen gelooft :?

Interessant! :+

/Flauw maar kon het niet laten... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-06 19:56
Mooi om te zien dat Delta ook een tv app voor de smart tv’s maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:45
Nadat 2weken terug mijn Nokia xs-010x-q van het netwerk gekicked werd.
Sinds afgelopen woensdag helemaal geen internet meer... 8)7
Krijg geen IP meer op al mijn modems.

Melding gemaakt bij de klanten service, bellen ze woensdag middag van volker-wessel, er komt een monteur.
Nou dat is fijn, Vrijdag komt er een monteur voor de buiten infra die kijkt naar het modem,
"je Pon lampje brand, vezel is in orde, houdoe"
Hij nam gelukkig nog wel de moeite te bellen met de technische helpdesk, maar daar werd hij alleen maar afgewimpeld met, moet klant maar een berichtje sturen naar de helpdesk. :? :?

Oke.

Dus klim maar weer in de telefoon, in de middag voorbij de 1stelijns klanten service via de whatsapp,
Het delta Nokia modem weer aangesloten want dat was makkelijker met diagnose.

"Ze zijn er druk mee bezig meneer, het is niet zo makkelijk als u denkt."

Begon een verhaal af te steken dat heel het netwerk draait op de Nokia backbone en omdat ik een eigen modem heb dat heel dat netwerk is omgebouwd om met mijn modem te kunnen communiceren, dat moest nu weer allemaal ongedaan gemaakt worden.
Ik zeg mijn modem is ook van Nokia, maar ook dat werkte niet op dat zogenaamde omgebouwde netwerk.
Het moet dan toch niet heel veel meer zijn als het mac adres koppelen aan het account en gaan.

Toen begon hij over gpon, en dat dat het zelfde was als xgs-pon.
Ik zeg laten we ons inspannen om weer een werkende verbinding te krijgen, daar hebben we allebei meer aan. :F

Toen er om 16:00uur nog geen internet was,
gevraagd voor een oplossing,
ik voorgesteld om in de delta shop een sim te halen waarmee ik dan een hotspot op kan zetten, zelfs voorgesteld om een coax modem te halen, zodat ik via de coax internet heb, nee meneer, dat kan niet, moeilijk, onmogelijk ,gaat niet.

5uur een berichtje ik moet mijn desk afsluiten want mijn dienst zit erop, maandag gaan we het weer oppakken.
Fijn weekend. _/-\o_ _/-\o_

Benieuwd of we maandag weer internet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mielemuis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:07:
Nadat 2weken terug mijn Nokia xs-010x-q van het netwerk gekicked werd.
Sinds afgelopen woensdag helemaal geen internet meer... 8)7
Krijg geen IP meer op al mijn modems.

Melding gemaakt bij de klanten service, bellen ze woensdag middag van volker-wessel, er komt een monteur.
Nou dat is fijn, Vrijdag komt er een monteur voor de buiten infra die kijkt naar het modem,
"je Pon lampje brand, vezel is in orde, houdoe"
Hij nam gelukkig nog wel de moeite te bellen met de technische helpdesk, maar daar werd hij alleen maar afgewimpeld met, moet klant maar een berichtje sturen naar de helpdesk. :? :?

Oke.

Dus klim maar weer in de telefoon, in de middag voorbij de 1stelijns klanten service via de whatsapp,
Het delta Nokia modem weer aangesloten want dat was makkelijker met diagnose.

"Ze zijn er druk mee bezig meneer, het is niet zo makkelijk als u denkt."

Begon een verhaal af te steken dat heel het netwerk draait op de Nokia backbone en omdat ik een eigen modem heb dat heel dat netwerk is omgebouwd om met mijn modem te kunnen communiceren, dat moest nu weer allemaal ongedaan gemaakt worden.
Ik zeg mijn modem is ook van Nokia, maar ook dat werkte niet op dat zogenaamde omgebouwde netwerk.
Het moet dan toch niet heel veel meer zijn als het mac adres koppelen aan het account en gaan.

Toen begon hij over gpon, en dat dat het zelfde was als xgs-pon.
Ik zeg laten we ons inspannen om weer een werkende verbinding te krijgen, daar hebben we allebei meer aan. :F

Toen er om 16:00uur nog geen internet was,
gevraagd voor een oplossing,
ik voorgesteld om in de delta shop een sim te halen waarmee ik dan een hotspot op kan zetten, zelfs voorgesteld om een coax modem te halen, zodat ik via de coax internet heb, nee meneer, dat kan niet, moeilijk, onmogelijk ,gaat niet.

5uur een berichtje ik moet mijn desk afsluiten want mijn dienst zit erop, maandag gaan we het weer oppakken.
Fijn weekend. _/-\o_ _/-\o_

Benieuwd of we maandag weer internet hebben.
Tja, wat moet je daar nou op zeggen. Geen 24/7 storingsdienst is toch niet meer van deze tijd. Ben wel benieuwd of er een kans is dat dit door gebruik van een “eigen” modem veroorzaakt is. Dat de configuratie daarvan niet opgeslagen is en de configuratie van het door Delta geleverde modem ook weg is… het lijkt me sterk dat dit een hardware issue is.

Hou ons op de hoogte. Sterkte.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
LOL! _O- Leuk taalgebruik! :D
ernstoud schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:13:
Geen 24/7 storingsdienst is toch niet meer van deze tijd.
Wel gezonder voor het personeel ;)

Bovendien is dit geen Zakelijke verbinding dus ik kan me wel voorstellen dat ze dan zoiets hebben van : "Doei! Ik ga lekker naar huis!" :w
Ben wel benieuwd of er een kans is dat dit door gebruik van een “eigen” modem veroorzaakt is.
Dat de configuratie daarvan niet opgeslagen is en de configuratie van het door Delta geleverde modem ook weg is… het lijkt me sterk dat dit een hardware issue is.
Ik zat ook meteen te denken aan apparatuur stuk/graafmachine op de glasvezel/enz. :X
Hou ons op de hoogte. Sterkte.
@Mielemuis Vooral dat laatste! Lijkt me echt klote! -O-

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 05-11-2022 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
nero355 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:36:
[...]

Bovendien is dit geen Zakelijke verbinding dus ik kan me wel voorstellen dat ze dan zoiets hebben van : "Doei! Ik ga lekker naar huis!" :w

[...]

@Mielemuis Vooral dat laatste! Lijkt me echt klote! -O-
Klote is wel de meeste milde vorm om het uit te drukken, gelukkig zijn de kids nog geen tiener, en hebben ze geen eigen telefoon, maar vooral de misses vind het naar, iets met school en netflix.

Ben er over aan het denken om klein zakelijk/zzp te nemen, dat is een paar euro in de maand duurder, maar moet nog even goed de aanvullende voorwaarden door nemen.
Mogelijk doen ze dan ook iets meer hun best als je een eigen modem wilt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mielemuis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:40:
[...]

Klote is wel de meeste milde vorm om het uit te drukken, gelukkig zijn de kids nog geen tiener, en hebben ze geen eigen telefoon, maar vooral de misses vind het naar, iets met school en netflix.

Ben er over aan het denken om klein zakelijk/zzp te nemen, dat is een paar euro in de maand duurder, maar moet nog even goed de aanvullende voorwaarden door nemen.
Mogelijk doen ze dan ook iets meer hun best als je een eigen modem wilt gebruiken.
Zelfde netwerk, zelfde beperkingen op XGS-PON. Wellicht met zakelijk wel een service level garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
ernstoud schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:42:
[...]

Zelfde netwerk, zelfde beperkingen op XGS-PON. Wellicht met zakelijk wel een service level garantie?
Eigenlijk is het van de zotte dat je als particulier extra moet willen gaan betalen om een beetje normale service te krijgen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mielemuis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:00:
[...]

Eigenlijk is het van de zotte dat je als particulier extra moet willen gaan betalen om een beetje normale service te krijgen 8)7
Een ISP zou m.i. ook voor een particulier service afspraken moeten maken. Bijvoorbeeld normaal gedurende kantoortijd en voor een bepaald bedrag extra 24/7. Teveel mensen zijn afhankelijk van internet terwijl er geen garanties zijn. Ik zou graag wat meer betalen maar die abonnementen zijn er gewoon niet. Groot zakelijk wel maar dan betaal je de hoofdprijs (waarbij uit eigen ervaring de response en reparatietijd en ook niet altijd gehaald worden).

Je betaalt nu richting de duizend euro per jaar aan Delta/Caiway. Geen 24/7, geen uptime garantie… raar.

Hier een ervaring van iemand met KPN. Gisteren storing. Vanmorgen (zaterdag!) een monteur en gerepareerd. Zo kan het dus ook: mrdemc in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 05-11-2022 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Mielemuis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:40:
Volgens mij zitten er wel een aantal zakelijke gebruikers in dit topic dus misschien kunnen die er wat over zeggen :?

@Mielemuis Niet hier maar in [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 dus kijk daar eens effe rond! :)
Mielemuis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:00:
Tja, ze zijn sowieso niet één van de grotere ISP's in Nederland dus ik kan me voorstellen dat men ergens op moet besparen...

Zie de periode toen er 2 weken lang geen Webmail beschikbaar was : Dat is best wel bizar eigenlijk! 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 05-11-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
ernstoud schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:27:
[...]

Je betaalt nu richting de duizend euro per jaar aan Delta/Caiway. Geen 24/7, geen uptime garantie… raar.

Hier een ervaring van iemand met KPN. Gisteren storing. Vanmorgen (zaterdag!) een monteur en gerepareerd. Zo kan het dus ook: mrdemc in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Gelukkig nog geen €1000, maar €600 vind ik ook wel genoeg.

De KPN vezel komt hier ook binnen, het is dat die nog niet afgemonteerd is, anders ging ik er toch serieus aan denken om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mielemuis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:46:
[...]

Gelukkig nog geen €1000, maar €600 vind ik ook wel genoeg.

De KPN vezel komt hier ook binnen, het is dat die nog niet afgemonteerd is, anders ging ik er toch serieus aan denken om over te stappen.
Hier 81,50 p/m x 12…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:40
Ter info; ik heb de XGS2110 maar weer eens aangesloten om te kijken of er inmiddels (magische) verbeteringen zijn, wellicht heeft iemand per ongeluk een geschikt profiel voor het apparaat gemaakt. Initiële snelheden: 940/450. Ik ga het even een aantal dagen aankijken, tenzij het onwerkbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
Larry schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:55:
Ter info; ik heb de XGS2110 maar weer eens aangesloten om te kijken of er inmiddels (magische) verbeteringen zijn, wellicht heeft iemand per ongeluk een geschikt profiel voor het apparaat gemaakt. Initiële snelheden: 940/450. Ik ga het even een aantal dagen aankijken, tenzij het onwerkbaar wordt.
Die heb ik 2weken terug ook nog 3dagen aangesloten gehad, eerste dag ging goed, daarna werd de latency hoger en de snelheid lager,
dag 3 uitgeplugd, omdat zelfs netflix onwerkbaar was geworden.

Hoop dat jij een beter resultaat hebt, want de 940/450 heb ik nooit gehaald, bij mij was de up vaak hoger omdat er dan al een verbinding gemaakt was voor de down.

Blijf het toch bijzonder vinden, de helpdesk heeft mij meerdere malen verteld dat er maar 1 modem per account gekoppeld kan zijn,
maar op een gegeven moment kon ik 3 verschillende modems gebruiken... 8)7 8)7
Het antwoord hoe dat mogelijk is zijn ze me nog steeds schuldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:40
Mielemuis schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:56:
[...]

Die heb ik 2weken terug ook nog 3dagen aangesloten gehad, eerste dag ging goed, daarna werd de latency hoger en de snelheid lager,
dag 3 uitgeplugd, omdat zelfs netflix onwerkbaar was geworden.

Hoop dat jij een beter resultaat hebt, want de 940/450 heb ik nooit gehaald, bij mij was de up vaak hoger omdat er dan al een verbinding gemaakt was voor de down.

Blijf het toch bijzonder vinden, de helpdesk heeft mij meerdere malen verteld dat er maar 1 modem per account gekoppeld kan zijn,
maar op een gegeven moment kon ik 3 verschillende modems gebruiken... 8)7 8)7
Het antwoord hoe dat mogelijk is zijn ze me nog steeds schuldig.
Helaas nu al moeten opgeven, van het een op het andere moment werkt bijna niets meer. Als het werkt, werkt het prima maar er moet toch iets dwars zitten. Vind het zo bijzonder dat Caiway/Delta geen werkend profiel kan maken voor het enige apparaat dat enigszins verkrijgbaar is op de Nederlandse markt. Wat overigens prima werkt bij KPN...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Larry DFN zal de profielen niet zelf maken, gebeurd allemaal door Nokia / Alcatel Lucent. En die gaan er eerst voor zorgen dat hun eigen producten goed werken, daar zijn ze voorlopig al druk genoeg mee.

[ Voor 38% gewijzigd door robertwebbe op 07-11-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliantje15
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-06 16:43
Nou heb ik thuis eindelijk een fatsoenlijk netwerkje opgezet met een UDM Pro, switch 8 lite en 2 U6-Pro's. Echter met het ontbreken van bridge modus, media converter of sfp module vraag ik me af hoe ik de nokia modem nu het beste kan instellen. UDM Pro in DMZ zetten en dhcp uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 19:01
juliantje15 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:06:
Nou heb ik thuis eindelijk een fatsoenlijk netwerkje opgezet met een UDM Pro, switch 8 lite en 2 U6-Pro's. Echter met het ontbreken van bridge modus, media converter of sfp module vraag ik me af hoe ik de nokia modem nu het beste kan instellen. UDM Pro in DMZ zetten en dhcp uitschakelen?
Ik zit in precies dezeflde situatie.
Denk dat het DMZ gaat worden, tot ze een modem kunnen leveren die Bridge kan.

Edit: Is er nog kans dat ik op pon netwerk kom? Heb niet voor hoger dan 1Gbit gekozen. Of is het nu standaard levering van ze ivm toekomst?

[ Voor 11% gewijzigd door pnxsinned op 19-11-2022 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliantje15
pnxsinned schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:26:
[...]
Edit: Is er nog kans dat ik op pon netwerk kom? Heb niet voor hoger dan 1Gbit gekozen. Of is het nu standaard levering van ze ivm toekomst?
Het is nu inderdaad de standaard. Alle nieuwe aansluitingen worden xgs-pon, en op een later moment gaan ze de gpon aansluitingen ook upgraden naar xgs-pon. Dat vertelde een medewerker via de chat in ieder geval.

Opzich heb ik er geen problemen mee, maar dan moet er wel apparatuur zijn die je op xgs-pon kan aansluiten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
juliantje15 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:58:
[...]

Het is nu inderdaad de standaard. Alle nieuwe aansluitingen worden xgs-pon, en op een later moment gaan ze de gpon aansluitingen ook upgraden naar xgs-pon. Dat vertelde een medewerker via de chat in ieder geval.

Opzich heb ik er geen problemen mee, maar dan moet er wel apparatuur zijn die je op xgs-pon kan aansluiten :+
Delta heeft nooit GPON geleverd. Je bedoelt AON. Dat omzetten van AON naar XGS-PON zal zo’n vaart niet lopen. Enorme desinvestering en een paar honderdduizend modems vervangen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:53
Larry schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:55:
Mocht je problemen hebben met de Genexis XGS 2110, dan raad ik aan contact te zoeken met Genexis. Zij leveren een modem maar blijkbaar werkte deze niet out-of-the-box op elk netwerk het Delta Fiber Netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliantje15
ernstoud schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:02:
[...]

Delta heeft nooit GPON geleverd. Je bedoelt AON. Dat omzetten van AON naar XGS-PON zal zo’n vaart niet lopen. Enorme desinvestering en een paar honderdduizend modems vervangen…
Woeps ja dat bedoel ik inderdaad.

Toch zeggen ze zelf dat dit vrijsnel moet gebeuren:
XGS-PON vanaf nu beschikbaar in steeds meer plaatsen
De uitrol van het XGS-PON netwerk gaat snel. Kapelle in Zeeland had de primeur. Huishoudens die we aansluiten op glasvezel in Het Hogeland in Groningen, Drechterland-Noord in Noord-Holland en Alphen, Chaam en Riel in Noord-Brabant kunnen er nu ook al voor kiezen.

Eind 2022 geldt dit voor alle huishoudens met DELTA Glasvezel. Zodra de upgrade die 8 Gig mogelijk maakt is uitgevoerd, ontvangen klanten met DELTA Glasvezel daarover een persoonlijk bericht. Of doe de postcodecheck om te kijken of het al mogelijk is om nu te bestellen.
Bron https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fagao schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:26:
[...]

Mocht je problemen hebben met de Genexis XGS 2110, dan raad ik aan contact te zoeken met Genexis. Zij leveren een modem maar blijkbaar werkte deze niet out-of-the-box op elk netwerk het Delta Fiber Netwerk.
Dat heb ik al gedaan, zowel met Genexis als het Broadband Forum die de certificering begeleidt. Antwoord van beiden was dat certificering geen garantie geeft en elke ISP alles zelf moet testen.

Die Genexis media converter is gecertificeerd en werkt goed op de KPN infra, niet op de door DFN gebruikte Nokia core. Genexis gaat dit niet oplossen want a) het ligt niet aan hen en b) ze hebben er geen belang bij gezien dat DFN exclusief met Nokia samenwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
juliantje15 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:26:
[...]

Woeps ja dat bedoel ik inderdaad.

Toch zeggen ze zelf dat dit vrijsnel moet gebeuren:

[...]

Bron https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/
Tja. Dat bericht staat er al ruim een jaar. In die tijd en ook nu is nog niemand omgezet van AON naar XGS-PON. Hier in buitengebied is januari 2021 alles opgeleverd. Dat gaat echt nog niet omgezet worden. Te hoge investering die ook niet terugverdiend gaat worden, iedereen die ik hier in de omgeving spreekt heeft geen gigabit snelheid afgenomen. Alle apparatuur in de POP’s is nieuw, alle geleverde modems vervangen? Denk het niet. Wellicht als eerste mensen die > 1 Gbps bestellen, maar dat zullen er voorlopig weinig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

KPN gaat waarschijnlijk ook Nokia (25GS-PON) spullen gebruiken, hopelijk levert dat meer beschikbare spullen op : nieuws: KPN en Nokia testen 20Gbit/s op glasvezelnetwerk in Rotterdam

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Brug
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 15:08
Alle specs en overige info van de Nokia XS-2426G-B zijn hier te vinden;

https://fcc.report/FCC-ID/2ADZRXS2426GB

Ik heb het product ook toegevoegd aan de Pricewatch omdat het anders lijkt alsof AVM de enige is met een XGS-Pon modem. Heb wel een groot deel van de specs open gelaten. Dus degene die er doorheen wil ploeteren, mag dat aanvullen. :*)

[ Voor 51% gewijzigd door The_Brug op 20-11-2022 14:53 . Reden: Toevoeging Pricewatch ]

Pieter_Breda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-06 16:21
Hallo,
Even een vraag van een leek!
Als je een fritzbox 4060 aansluit op het Genesis standaard glasmodem van delta , zoals avm aangeeft, kan toch alles via de fritzbox geregeld en ingericht worden? M.n. Ook telefonie! En is de delta modem alleen nog een doorgeefluik voor internet.

Tekst uit de service pagina van Avm
Met een glasvezelmodem kunt u de FRITZ!Box ook gebruiken op een glasvezelaansluiting (Fiber to the Home, FTTH). Omdat de FRITZ!Box de internetverbinding zelf tot stand brengt en controleert via de glasvezelmodem, zijn alle functies van de FRITZ!Box (bijvoorbeeld firewall, kinderslot, MyFRITZ!) ook in deze bedrijfsmodus onbeperkt beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fmrama schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:38:
Hallo,
Even een vraag van een leek!
Als je een fritzbox 4060 aansluit op het Genesis standaard glasmodem van delta , zoals avm aangeeft, kan toch alles via de fritzbox geregeld en ingericht worden? M.n. Ook telefonie! En is de delta modem alleen nog een doorgeefluik voor internet.

Tekst uit de service pagina van Avm
Met een glasvezelmodem kunt u de FRITZ!Box ook gebruiken op een glasvezelaansluiting (Fiber to the Home, FTTH). Omdat de FRITZ!Box de internetverbinding zelf tot stand brengt en controleert via de glasvezelmodem, zijn alle functies van de FRITZ!Box (bijvoorbeeld firewall, kinderslot, MyFRITZ!) ook in deze bedrijfsmodus onbeperkt beschikbaar.
Welk Genexis device bedoel je? De Genexis 7840 is een modem/router/accesspoint en de Titanium-22 is een half-bridge media converter / router.

Met beide devices kun je een device daarachter niet de Delta telefonie laten afhandelen want als je Delta telefonie afneemt, sluit je de VoIP telefonie aan op het Genexis device en handelt het device de SIP aanlog e.d. af.

De Titanium-22 staat voor internet in bridge, een Fritzbox daarachter wordt dan router en accesspoint.

Ook achter een LAN poort van de Genexis 7840 kun je een Fritzbox zetten maar dat biedt geen meerwaarde, je krijgt dan ook NAT achter NAT (twee keer routing achter elkaar), met mogelijke bijwerkingen.

Als je AON hebt (dat is zo als je een Genexis device van Delta hebt gekregen) zou een simpele mediaconverter met SFP de oplossing zijn met daarachter de Fritzbox. Als die Fritzbox VoIP doet dan kun je via de helpdesk aan de SIP server, ID en password komen. Zou dan moeten werken.

Over de juiste mediaconverter, glasvezel en SFP is met de zoekfunctie alles te vinden, hier of in de twee Caiway threads (zelfde infra, ook van DFN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Het betreft een genexis 7840.
Ik heb idd al het een en ander gevolgd mbt mediaconverter sfp etc. Maar werd door die fritzbox 4060 op het verkeerde been gezet.
Dus de 4060 in de genexis prikken en de voip via de fritzbox laten lopen, als ik de sip gegevens van delta zou krijgen, gaat niet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fmrama schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:41:
Het betreft een genexis 7840.
Ik heb idd al het een en ander gevolgd mbt mediaconverter sfp etc. Maar werd door die fritzbox 4060 op het verkeerde been gezet.
Dus de 4060 in de genexis prikken en de voip via de fritzbox laten lopen, als ik de sip gegevens van delta zou krijgen, gaat niet werken?
Nee. Punt is dat zodra de 7840 geconfigureerd is, dat device de SIP gegevens uit de config gebruikt en dan dus “de lijn” bezet houdt. Ik heb die gegevens ooit uit de 7840 gehaald en dan geeft een losse VoIP cliënt (iPad met Zoiper) met die gegevens, aangesloten aan de 7840, aan dat de lijn bezet is.

Technisch mogelijk - maar niet toegestaan conform de algemene voorwaarden op de ter beschikking gestelde 7840 - lijkt me om in de 7840 de VoIP cliënt te disablen. Dan zou een device erachter VoIP cliënt kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ok! Duidelijk. Bedankt!
(Dan laat ik de kans om een fritzbox 4060 te winnen met de AVM adventkalender aan een andere geluksvogel 😉)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 00:59
ernstoud schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:51:
Technisch mogelijk - maar niet toegestaan conform de algemene voorwaarden op de ter beschikking gestelde 7840 - lijkt me om in de 7840 de VoIP cliënt te disablen. Dan zou een device erachter VoIP cliënt kunnen zijn.
Dan zijn die algemene voorwaarden in tegenspraak met de wet.
Op deze wijze (het niet kunnen / mogen uitschakelen van de interne VOIP Client) legt namelijk restricties op in het gebruik van VOIP apparatuur.
Als gebruiker zou je vrij te gebruiken apparatuur moeten kunnen kiezen, ook ten aanzien van VOIP diensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Babylonier schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:05:
[...]

Op deze wijze (het niet kunnen / mogen uitschakelen van de interne VOIP Client) legt namelijk restricties op in het gebruik van VOIP apparatuur.
Als gebruiker zou je vrij te gebruiken apparatuur moeten kunnen kiezen, ook ten aanzien van VOIP diensten.
Nee, dat is niet tegen de wet. Je krijgt een apparaat in bruikleen en dan mag Delta daar uiteraard voorwaarden aan verbinden, het is immers hun eigendom. Heb me er niet in verdiept maar het kan zijn dat je als je de VoIP dienst afneemt van Delta je akkoord gaat met het feit dat die dienst dan alleen functioneert op het door Delta verstrekte device. Neem je elders VoIP af zal dat op een ATA aangesloten op een router, ook op de beide Genexis devices gewoon werken.

Het zou inderdaad fraai zijn als de 7840 GUI de mogelijkheid gaf de VoIP cliënt te disablen of om andere SIP gegevens te kunnen invoeren. De firmware daarin is echter van ver voor de vrijgave van alles achter de FTU en of Delta/Caiway nog een dergelijke update vanuit Genexis zal krijgen/eisen? Denk het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
Babylonier schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:05:
[...]

Naar mijn inzicht moet je de telefoondienst ook kunnen afnemen als je een eigen modem en/of router kiest. Tenzij het technisch onmogelijk is (geen standaard SIP-oplossing). Dus om zo maar te roepen dat het tegen de wet is vind ik lastig. Als de telefoondienst gewoon een standaard SIP-dienst is dan heb je wel een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:46
Ik heb ook delta internet (zakelijk) door wat overstappen
Kon ik toen der tijd maar 1 nummer meenemen ipv een reeks, daar ging ik voor in bezwaar.
Toen heb ik een externe SIP dienst (Sip-trunk) elders afgesloten (voor de bundel (reeks) nummer's)
En daarna Delta opdracht geven om ook het laatste nummer op te heffen, en de SIP poorten vrij te geven.
Zins dien de SIP poorten door gezet naar onze Asterisk Centrale in de DMZ, werkt als een tierelier. Zelfs beter als bij de provider die ik daarvoor had.
Blijkt toch dat een echte SIP provider toch z'n dingetjes toch beter voor elkaar heeft dan een all-in provider die de z'n telefonie dienst ook maar inkoopt.

Ben me nog steeds aan het voorbereiden om definitief het genexis 7840 "Modem" er tussen uit te verwijderen. (Maar ik lees toch nog wel eens dat het spontaan weer mis gaat)
Testjes gingen best goed, maar moest weer terug ivm kleine andere dingen (die ik niet voor bereid had)
Wellicht straks met Kerst liggen activiteiten toch een beetje stiller

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:14:
Nee, dat is niet tegen de wet. Je krijgt een apparaat in bruikleen en dan mag Delta daar uiteraard voorwaarden aan verbinden, het is immers hun eigendom. Heb me er niet in verdiept maar het kan zijn dat je als je de VoIP dienst afneemt van Delta je akkoord gaat met het feit dat die dienst dan alleen functioneert op het door Delta verstrekte device. Neem je elders VoIP af zal dat op een ATA aangesloten op een router, ook op de beide Genexis devices gewoon werken.

Het zou inderdaad fraai zijn als de 7840 GUI de mogelijkheid gaf de VoIP cliënt te disablen of om andere SIP gegevens te kunnen invoeren. De firmware daarin is echter van ver voor de vrijgave van alles achter de FTU en of Delta/Caiway nog een dergelijke update vanuit Genexis zal krijgen/eisen? Denk het niet.
Ik vind dat ze dan een groot voordeel van VoIP slopen : Overal bereikbaar zijn op meerdere apparaten! :*)

Dan kan je inderdaad beter dit doen :
psdata schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:12:
Ik heb ook delta internet (zakelijk) door wat overstappen
Kon ik toen der tijd maar 1 nummer meenemen ipv een reeks, daar ging ik voor in bezwaar.
Toen heb ik een externe SIP dienst (Sip-trunk) elders afgesloten (voor de bundel (reeks) nummer's)
En daarna Delta opdracht geven om ook het laatste nummer op te heffen, en de SIP poorten vrij te geven.
VoIP afnemen bij een aparte provider = Gelijk ook bijvoorbeeld op je telefoon een VoIP Client draaien naast je SIP ATA die thuis actief is 8) :Y) d:)b
Zins dien de SIP poorten door gezet naar onze Asterisk Centrale in de DMZ, werkt als een tierelier. Zelfs beter als bij de provider die ik daarvoor had.
Blijkt toch dat een echte SIP provider toch z'n dingetjes toch beter voor elkaar heeft dan een all-in provider die de z'n telefonie dienst ook maar inkoopt.

Ben me nog steeds aan het voorbereiden om definitief het genexis 7840 "Modem" er tussen uit te verwijderen. (Maar ik lees toch nog wel eens dat het spontaan weer mis gaat)
Testjes gingen best goed, maar moest weer terug ivm kleine andere dingen (die ik niet voor bereid had)
Wellicht straks met Kerst liggen activiteiten toch een beetje stiller
Als het jou lukt om een Asterisk setup werkende te krijgen dan komt dat wel goed, want de laatste keer dat ik iets met Asterisk probeerde kwam dat bij mij over als een veel moeilijkere uitdaging! :$ O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
nero355 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:10:

Dan kan je inderdaad beter dit doen :

[...]

VoIP afnemen bij een aparte provider = Gelijk ook bijvoorbeeld op je telefoon een VoIP Client draaien naast je SIP ATA die thuis actief is 8) :Y) d:)b

[...]

Als het jou lukt om een Asterisk setup werkende te krijgen dan komt dat wel goed, want de laatste keer dat ik iets met Asterisk probeerde kwam dat bij mij over als een veel moeilijkere uitdaging! :$ O-) :+
Wij bellen allemaal met onze mobile met een voip client, met onze vaste nummers of we nu in Amsterdam, maastricht of in europa zijn. incl IVR en dat soort dingen.

We zitten al vanaf 2004 met Asterisk te praten

[ Voor 20% gewijzigd door psdata op 08-12-2022 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Maar binnen kort toch SFP uit de genexis 7840
En deze in de Swich plaasten en dmv een VLAN only door zetten naar de firewall
En daar Profiel Delta-Wan aktiveren naast de Starlink-Wan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tantesok
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-06 22:39
Beste Tweakers,

ik ben sinds vorige week aangesloten op het xgs pon netwerk van Delta, ik heb ook een abonnement afgesloten bij Delta. nu ben ik al een paar dagen bezig om mijn port forwarding voor elkaar te krijgen, voor mijn wireguard vpn. hiervoor zat ik bij kpn en had ik een fritz!box 7581 en was de port forwarding geen probleem. dit heeft altijd zonder problemen gedraaid. ik heb overigens Nokia XS-2426G-B als modem gekregen van Delta. ik vul bij wan en lan gewoon het port nummer in, namelijk 51820. ik mijn ogen doe ik niks fout maar toch werkt het niet. heeft 1 van jullie misschien een idee ? alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
tantesok schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:06:
Beste Tweakers,

ik ben sinds vorige week aangesloten op het xgs pon netwerk van Delta, ik heb ook een abonnement afgesloten bij Delta. nu ben ik al een paar dagen bezig om mijn port forwarding voor elkaar te krijgen, voor mijn wireguard vpn. hiervoor zat ik bij kpn en had ik een fritz!box 7581 en was de port forwarding geen probleem. dit heeft altijd zonder problemen gedraaid. ik heb overigens Nokia XS-2426G-B als modem gekregen van Delta. ik vul bij wan en lan gewoon het port nummer in, namelijk 51820. ik mijn ogen doe ik niks fout maar toch werkt het niet. heeft 1 van jullie misschien een idee ? alvast bedankt.
Waarschijnlijk werkt het wel, maar niet vanuit je interne netwerk. De XS-2426G-B ondersteund namelijk geen hairpin NAT (NAT loopback), waardoor je niet op je externe domein kunt verbinden vanuit je interne netwerk.

Oplossing is om je eigen DNS te draaien in je netwerk en dan je externe domein naar het interne IP adres te laten wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 00:59
(m.b.t. eigen VOIP apparatuur).
[...]
Nee, dat is niet tegen de wet. Je krijgt een apparaat in bruikleen en dan mag Delta daar uiteraard voorwaarden aan verbinden, het is immers hun eigendom.
Dat die modem/router eigendom is van Delta, doet helemaal niet ter zake.
Zij moeten gewoon apparatuur / firmware leveren die voldoet aan alle wettelijke regels.

Het niet kunnen inzetten van eigen VOIP apparatuur, omdat de VOIP / SIP gegevens in de modem/router wordt afgevangen en niet kan worden uitgeschakeld, is het "belemmeren / discrimineren" in de keuze van eigen VOIP apparatuur. Is in strijd met "netneutraliteit":

Wikipedia: Netneutraliteit

https://www.acm.nl/nl/ond.../internet/netneutraliteit
Het gaat niet zozeer om het in kunnen voeren van SIP gegevens van andere providers. Maar om het volledig uit kunnen schakelen van de ingebouwde ATA en vrijgeven van poort 5060 voor eigen VOIP apparatuur.

De wetgeving op netneutraliteit is bijna 10 jaar oud (Sinds 1 januari 2013).
Dus de hoogste tijd om firmware aan te passen.

Maar kennelijk kan dat op verzoek toch worden vrijgegeven?
psdata schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:12:
.....
En daarna Delta opdracht geven om ook het laatste nummer op te heffen,
en de SIP poorten vrij te geven.
Zins dien de SIP poorten door gezet naar onze Asterisk Centrale in de DMZ, werkt als een tierelier....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Babylonier schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:31:
(m.b.t. eigen VOIP apparatuur).

[...]

Dat die modem/router eigendom is van Delta, doet helemaal niet ter zake.
Zij moeten gewoon apparatuur / firmware leveren die voldoet aan alle wettelijke regels.

Het niet kunnen inzetten van eigen VOIP apparatuur, omdat de VOIP / SIP gegevens in de modem/router wordt afgevangen en niet kan worden uitgeschakeld, is het "belemmeren / discrimineren" in de keuze van eigen VOIP apparatuur. Is in strijd met "netneutraliteit":

Wikipedia: Netneutraliteit

https://www.acm.nl/nl/ond.../internet/netneutraliteit

[...]

Het gaat niet zozeer om het in kunnen voeren van SIP gegevens van andere providers. Maar om het volledig uit kunnen schakelen van de ingebouwde ATA en vrijgeven van poort 5060 voor eigen VOIP apparatuur.

De wetgeving op netneutraliteit is bijna 10 jaar oud (Sinds 1 januari 2013).
Dus de hoogste tijd om firmware aan te passen.

Maar kennelijk kan dat op verzoek toch worden vrijgegeven?

[...]
Dit fenomeen heeft niets te maken met netneutraliteit. Dat is wet- en regelgeving bedoeld om te voorkomen dat ISP’s voorkeur geven aan bepaald verkeer voor uiteraard een vergoeding.

Wat hier aan de hand is dat Delta/Caiway op de klant zijn verzoek een telefoonnummer reserveert en dan de SIP gegevens vastlegt in het in bruikleen ter beschikking gestelde apparaat. Dat lijkt me juridisch houdbaar in de huidige wet- en regelgeving m.b.t. vrije modemkeuze. Je kunt immers gewoon bij anderen VoIP diensten afnemen. Er is dus vrijheid. Je bent niet gebonden aan deze ISP.

Dat jij en ik het fijn zouden vinden als je in de GUI van de 7840 de ATA cliënt zou kunnen uitschakelen of andere SIP gegevens er in zou kunnen inbrengen, betekent niet dat Delta/Caiway tegen de wet handelt. Je koopt bij hun een VoIP dienst, dan mogen ze die dienst leveren zoals zij dat aanbieden. Je bent vrij die dienst niet te nemen, er is keuze zat.

In de Experiabox van KPN is het overigens niet anders. Je kunt m.b.t. VoIP daarin ook niets wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-06 19:36
*knip* Alleen link droppen voegt niet zoveel toe.

[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 10-12-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tantesok
EWS99 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:42:
[...]

Waarschijnlijk werkt het wel, maar niet vanuit je interne netwerk. De XS-2426G-B ondersteund namelijk geen hairpin NAT (NAT loopback), waardoor je niet op je externe domein kunt verbinden vanuit je interne netwerk.

Oplossing is om je eigen DNS te draaien in je netwerk en dan je externe domein naar het interne IP adres te laten wijzen.
Ik heb het ook vanuit een ander netwerk getest maar nog steeds krijg ik het niet aan de praat.
ik heb onderstaande instellingen gebruikt, doe ik iets fout ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oryYYY7aHeqGvT026HB9gbwiMI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FQv7dkH2rbQaJYNTJZ9ko3WG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door tantesok op 10-12-2022 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:45

lier

MikroTik nerd

Heb je deze port forward op de Nokia aangemaakt, @tantesok? Op het eerste gezicht ziet het er prima uit, weet alleen niet of het interne IP adres juist is. Werkt het als je de Wireguard verbinding test op jouw netwerk op het interne IP adres? Heb je de beschikking over loggin?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tantesok
Beste @lier ,

Ik heb het uiteindelijk op kunnen lossen door iets aan te passen in het configuratie bestand van mijn Wireguard, ik had nameijk ook IPv6 aanstaan. Na dat ik dat uit had gezet werkte het meteen. Achteraf had ik misschien eerder in het bestand moeten kijken maar dat is een les voor de volgende keer. In ieder geval bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
ernstoud schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:47:
[...]

Dit fenomeen heeft niets te maken met netneutraliteit. Dat is wet- en regelgeving bedoeld om te voorkomen dat ISP’s voorkeur geven aan bepaald verkeer voor uiteraard een vergoeding.

Wat hier aan de hand is dat Delta/Caiway op de klant zijn verzoek een telefoonnummer reserveert en dan de SIP gegevens vastlegt in het in bruikleen ter beschikking gestelde apparaat. Dat lijkt me juridisch houdbaar in de huidige wet- en regelgeving m.b.t. vrije modemkeuze. Je kunt immers gewoon bij anderen VoIP diensten afnemen. Er is dus vrijheid. Je bent niet gebonden aan deze ISP.

Dat jij en ik het fijn zouden vinden als je in de GUI van de 7840 de ATA cliënt zou kunnen uitschakelen of andere SIP gegevens er in zou kunnen inbrengen, betekent niet dat Delta/Caiway tegen de wet handelt. Je koopt bij hun een VoIP dienst, dan mogen ze die dienst leveren zoals zij dat aanbieden. Je bent vrij die dienst niet te nemen, er is keuze zat.

In de Experiabox van KPN is het overigens niet anders. Je kunt m.b.t. VoIP daarin ook niets wijzigen.
Juridische discussies zijn altijd lastig. Maaar ik denk dat je hier een punt hebt dat dit niet gaat over Netneutraliteit omdat de vaste telefoondienst van Delta geen internetdienst is. Of dan nog tenminste gezien moet worden als een speciale dienst (aparte VLAN, functioneel gescheiden van het de internettoegangsdienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 11:48

WeirdEye

Eindbaas

Als het goed is krijg ik komend jaar fiber via Delta.
Eerst 1GB misschien wil ik later wel upgraden naar 8.

Ik heb momenteel een PFSense systeem draaien. Deze wil ik ook inzetten voor Delta.
Hiervoor ga ik een een dual SFP+ 10G kaartje kopen om het te upgraden (HP NC550SFP Dual Port 10GbE)

Alleen zou ik graag direct de fiber in de kaart willen hebben. Zoals ik nu lees zou de HP kaart verschillende SFP+ modules ondersteunen. Kan ik dan direct de SFP+ van delta uit de nokia modem halen en in de HP kaart doen of moet ik hier ook nog een losse SFP+ kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
WeirdEye schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:46:

Ik heb momenteel een PFSense systeem draaien. Deze wil ik ook inzetten voor Delta.
Hiervoor ga ik een een dual SFP+ 10G kaartje kopen om het te upgraden (HP NC550SFP Dual Port 10GbE)

Alleen zou ik graag direct de fiber in de kaart willen hebben. Zoals ik nu lees zou de HP kaart verschillende SFP+ modules ondersteunen. Kan ik dan direct de SFP+ van delta uit de nokia modem halen en in de HP kaart doen of moet ik hier ook nog een losse SFP+ kopen?
Nope, dat gaat allemaal niet werken, helaas. De kans is bijzonder groot dat je een XGS-PON aansluiting gaat krijgen. Daar werkt op dit moment maar een beperkt aantal modems op. Er is nog geen SFP oplossing die werkt. Zoek even terug in dit topic of op het forum naar de Nokia xs-010x-q. Er is inmiddels meer dan genoeg over geschreven hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De optiek in het Delta XGS-PON modem van Nokia zit op het moederboard vastgesoldeerd. Geen losse SFP. En een SFP die werkt heeft nog niemand gevonden. Als je de zoekfunctie gebruikt vind je alles wat je wilt weten. Dat voorkomt dat we steeds weer dezelfde vragen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye

WeirdEye

Eindbaas

Had inderdaad al gezocht, maar kwam niet de recente antwoorden tegen.

Dan moet het eerst via Nokia modem, maar lees ook overal dat deze nog geen bridge mode ondersteund.

Dan koop ik eerst een SPF+ 10Gbe koper module en koppel hem daarmee op UTP naar Nokia modem.

Moet toch nog denk ik minimaal een half jaar wachten op de fiber verbinding, dus hopelijk tegen die tijd wel een directe oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

De HP 10 Gbps NIC's waren niet zo kieskeurig als ik het me goed herinner : Het waren vooral de Switches die heel graag een echte HP SFP+ kabel wilden hebben en dan ook nog eens een aantal specifieke modellen! _O- :')

Maar je kan beter twee van deze overwegen : uitvoering: ASUS XG-C100C
Of een ander op de Aquantia Chip gebaseerd model uiteraard! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye

WeirdEye

Eindbaas

Punt is dat ik maar 1x PCIe slot heb en graag 2x 10Gbe aansluiting wil hebben. En deze kaartjes via V&A relatief goedkoop zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
WeirdEye schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:57:
Punt is dat ik maar 1x PCIe slot heb en graag 2x 10Gbe aansluiting wil hebben. En deze kaartjes via V&A relatief goedkoop zijn ;)
Dan moet je op eBay zijn : https://www.ebay.com/sch/...ntel+540&_sacat=0&_sop=15
Of gewoon : uitvoering: Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2

:)

• WeirdEye

WeirdEye

Eindbaas

nero355 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:37:
[...]

De HP 10 Gbps NIC's waren niet zo kieskeurig als ik het me goed herinner : Het waren vooral de Switches die heel graag een echte HP SFP+ kabel wilden hebben en dan ook nog eens een aantal specifieke modellen! _O- :')

Maar je kan beter twee van deze overwegen : uitvoering: ASUS XG-C100C
Of een ander op de Aquantia Chip gebaseerd model uiteraard! :)
Waarom raad je andere aan? Ben nog niet zo thuis met fiber dus vandaar ;)

Zag deze in V&A: v&a aangeboden: HP NC550SFP Dual Port 10GbE Server Adapter

• nero355
WeirdEye schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:51:
Waarom raad je andere aan? Ben nog niet zo thuis met fiber dus vandaar ;)

Zag deze in V&A: v&a aangeboden: HP NC550SFP Dual Port 10GbE Server Adapter
Een normale Intel NIC is sowieso de betere keuze : Geen eventuele iLO gerelateerde ellende die je in de weg kan zitten! :)

Nou gebeurt dat vaker bij DELL vanwege hun iDRAC meuk, maar toch... "Better safe than sorry!"

Waarom die Intel 540 met UTP poorten is vanwege dit :
EWS99 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:53:
Nope, dat gaat allemaal niet werken, helaas.
De kans is bijzonder groot dat je een XGS-PON aansluiting gaat krijgen.
Daar werkt op dit moment maar een beperkt aantal modems op. Er is nog geen SFP oplossing die werkt.

Zoek even terug in dit topic of op het forum naar de Nokia xs-010x-q. Er is inmiddels meer dan genoeg over geschreven hier.
Die Nokia 010 werkt met UTP en is op dit moment de enige bruikbare oplossing voor een DIY Router i.c.m. een Caiway/Delta XGS-PON aansluiting! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1994zip
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-01 18:01
nero355 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:32:

Die Nokia 010 werkt met UTP en is op dit moment de enige bruikbare oplossing voor een DIY Router i.c.m. een Caiway/Delta XGS-PON aansluiting! ;)
Wat is nou precies de reden dat we dit niet zouden willen?

Ik krijg binnen nu en een paar maanden ook mijn XGS-PON verbinding.
Wil toch graag mijn UDM gebruiken.

Ik hoop tijdelijk met de opstelling

Deltafiber > [Nokia xs-010x-q] >utp kabel> [UDM] > div switches en APs etc.

Maar ben bang dat ik dus rare trucjes moet gaat uithalen om alles te laten functioneren.
er is geen bridge functie daar hield mijn kennis redelijk op :P bij meer duidelijkheid kun je je ergens op voorbereiden maar dat is bij delta niet echt mogelijk ;)

GR, Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Martijn1994zip schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:26:
Wat is nou precies de reden dat we dit niet zouden willen?
Die is er niet! :P
Ik krijg binnen nu en een paar maanden ook mijn XGS-PON verbinding.
Wil toch graag mijn UDM gebruiken.

Ik hoop tijdelijk met de opstelling

Deltafiber > [Nokia xs-010x-q] >utp kabel> [UDM] > div switches en APs etc.

Maar ben bang dat ik dus rare trucjes moet gaat uithalen om alles te laten functioneren.
Op voorwaarde dat Delta/Caiway straks ook echt die Nokia 010 gaan uitleveren => Tagged VLAN 100 op DHCP en gaan met die banaan!!! ;)
Er is geen bridge functie daar hield mijn kennis redelijk op :P
Bij meer duidelijkheid kun je je ergens op voorbereiden maar dat is bij Delta niet echt mogelijk ;)
Zorg er gewoon voor dat je die Nokia 010 krijgt en niet de 24nogwat en dan komt het dus wel goed! :)

Tenminste...

Als die UDM niet weer eens een of ander vaag probleem heeft! >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-06 14:44
Liever iets als niets, maar bridge scheelt weer een stopcontact en stroom verbruik van de Nokia ont...staan al genoeg switches, router, nas etc 24/7 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
caspertje19 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:15:
Liever iets als niets, maar Bridge scheelt weer een stopcontact en stroom verbruik van de Nokia ONT...staan al genoeg switches, router, nas etc 24/7 aan.
Dat gaat hem dus niet worden, want zo'n kastje heeft toch echt stroom nodig! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Voor wat het waard is, in hoeverre hij ook inderdaad leverbaar is nog de grote vraag

uitvoering: AVM FRITZ!Box 5530 (met XGS-Pon SFP)

Ik heb nog geinformeerd bij Dustin maar daar was de levertijd onbekend.

Mediamarkt en AcesDirect schijnt hem ook te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Mapje op 19-12-2022 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mapje schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:43:
Voor wat het waard is, in hoeverre hij ook inderdaad leverbaar is nog de grote vraag

uitvoering: AVM FRITZ!Box 5530 (met XGS-Pon SFP)

Ik heb nog geinformeerd bij Dustin maar daar was de levertijd onbekend.
En dat is al een jaar zo. Geen idee waarom. Technische problemen? Chiptekorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ernstoud @Mapje
Megekko heeft voorraad volgens hun website.

Wie gaat hem kopen?

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 19-12-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Misschien nog een andere mogelijkheid ander type maar volgens mij ook geschikt

https://fritzshop.nl/frit...x-5590-fiber-xgs-pon.html

Er staat levertijd 1 a 2 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:32
Mapje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:59:
Misschien nog een andere mogelijkheid ander type maar volgens mij ook geschikt

https://fritzshop.nl/frit...x-5590-fiber-xgs-pon.html

Er staat levertijd 1 a 2 weken.
De 5530 en 5590 hebben volgens mij dezelfde XGS-PON module dus als de een werkt zou de ander ook moeten werken. Weet alleen niet of AVM met Delta heeft getest of alleen met KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
esky schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:47:
[...]

De 5530 en 5590 hebben volgens mij dezelfde XGS-PON module dus als de een werkt zou de ander ook moeten werken. Weet alleen niet of AVM met Delta heeft getest of alleen met KPN.
Er heeft een wederverkoper van AVM hier of in een andere thread gezegd dat er ook met Delta getest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ernstoud Iets in mijn herinnering zegt dat je bij de instellingen je provider kunt kiezen. Waarschijnlijk wordt er dan een profiel met de instellingen ingeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
robertwebbe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:30:
@ernstoud Iets in mijn herinnering zegt dat je bij de instellingen je provider kunt kiezen. Waarschijnlijk wordt er dan een profiel met de je instellingen ingeladen.
In FRITZ!OS:07.29 zit deze mogelijkheid (Internet connection via Delta) er nog niet in, dus waarschijnlijk wordt het zelf een profiel aanmaken.

Internet > Account information
Internet Connection
Internet connection via : DSL or fiber optic modem
other internet service provider
Name : Delta Fiber

Maar goed er bestaat een FRITZ!OS:07.30 voor een 5530, dus wie weet

https://nl.avm.de/service...duct/fritzbox-5530-fiber/

[ Voor 26% gewijzigd door Mapje op 20-12-2022 20:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Er is zelfs een apart topic over:
AVM FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken icm Delta Glasvezel

spoiler:
FRITZ!webcare schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:54:
Inmiddels is er voor de FRITZ!Box 5530 Fiber een nieuwe software (FRITZ!OS 7.30) beschikbaar.
Hierin is het Delta/Caiway profiel (onder Internet > Toegangsgegevens) beschikbaar.

[ Voor 61% gewijzigd door robertwebbe op 20-12-2022 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
Dat ziet er dan zoiets uit :

FRITZ!OS:7.39-101165 BETA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7oY08HAGURBnQdkwlXrNBSHJSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSvnigmbddwehgOYLVkffrqk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mapje op 22-12-2022 09:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Voor de mensen die graag een Nokia XS-010X-Q ONT willen zodat ze hun eigen apparatuur kunnen gebruiken. Het gemakkelijkst is om een abonnement af te sluiten bij één van de andere providers die beschikbaar zijn op het Delta netwerk. Dus geen Delta of Caiway nemen, maar bijvoorbeeld Online, HeldenvanNu, Solcon, Freedom, PlinQ, Kliksafe, Multifiber. Afhankelijk van wat beschikbaar is op jouw adres. Op XGS-PON krijg je dan altijd wel een Nokia XS-010X-Q ONT geplaatst. Die moet er namelijk tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:24:
Voor de mensen die graag een Nokia XS-010X-Q ONT willen zodat ze hun eigen apparatuur kunnen gebruiken. Het gemakkelijkst is om een abonnement af te sluiten bij één van de andere providers die beschikbaar zijn op het Delta netwerk. Dus geen Delta of Caiway nemen, maar bijvoorbeeld Online, HeldenvanNu, Solcon, Freedom, PlinQ, Kliksafe, Multifiber. Afhankelijk van wat beschikbaar is op jouw adres. Op XGS-PON krijg je dan altijd wel een Nokia XS-010X-Q ONT geplaatst. Die moet er namelijk tussen.
Dit begrijp ik niet. Als je over bent op ONT dan maakt het toch niet uit welke provider je hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
hussie01 schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:11:
[...]

Dit begrijp ik niet. Als je over bent op ONT dan maakt het toch niet uit welke provider je hebt?
Het probleem is om aan de ONT te komen. Delta of Caiway geeft hem niet uit aan hun klanten, er één kopen is ook bijzonder lastig. Maar als je een andere provider kiest wordt de Nokia ONT gewoon geïnstalleerd. Die is namelijk nodig voor andere providers om op het Delta Fiber XGS-PON netwerk te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-02 13:31
Misschien is dit de oplossing voor alle unifi gebruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meOVOgiRVTgIZDfjkBO2pFgg4yg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CrDit3KPEiH1oqeryzFseDM0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3ozf_Ti4bp-w3gWJf0y-DySQEQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CcPjX2pxqP7E1CsxkrKuTMuw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijWUAtAdB_RAKQtadwmHIC8mIGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A370rhkSm6Y3BPHjO18RVPlv.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:32
webafast schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt interessant, maar ik zie de door Delta verplichte standaarden/certificering niet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
webafast schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:40:
Tegen de tijd dat die leverbaar zijn kun je waarschijnlijk gewoon de Nokia XS-010X-Q via Delta Fiber krijgen. Die doet exact hetzelfde.

De UISP Fiber XGS-PON CPE is vooral bedoeld om aan te sluiten op de UISP Fiber XGS/XG/G-PON OLT. Of dat met andere merken ook werkt is bij XGS-PON altijd maar de vraag..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Leuk spul, heb dat al reeds een paar keer geinstaleerd bij wat vakantie (huisjes) parken.
Makkelijk toe te passen dmv de boom topologie. (fibers's vier (of 8 ) richtingen het park op, en dat weer uitsplitsen met strings van 16 of 32 fiber's.
Ieder huisje had z'n eigen AP (wifi) + 3 vaste ethernet aansluitingen (TV, Meterkast, verwarming) en 1 vrij outlet eettafel.

Maar het lijkt buiten de spec's te vallen zoals esky al op merkte.

Zal nog eens kijken of er nog spare materiaal ergens aanwezig is (op een van de parken) kom er niet gelijk aan. (voor een proefje)

Al dat spul is gewoon op voorraad :) 8)

[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 25-12-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delta verhoogt per 1 januari de tarieven. In hun voorwaarden staat dat je niet mag opzeggen zolang de prijswijziging lager is of gelijk is aan de vastgestelde consumentenprijsindex inflatiecorrectie.

Ik heb de algemene voorwaarden er even op nageslagen en daar zie ik iets opmerkelijks:

17.4 U kunt de overeenkomst altijd kosteloos tussentijds opzeggen, ongeacht of de vaste
looptijd al is verstreken, met inachtneming van de opzegtermijn en wanneer:
a) Wij de dienst en de tarieven wijzigen en dit voor u betekent dat u kunt opzeggen
(zie artikel 33);

33.1 In bepaalde gevallen heeft u het recht uw overeenkomst die voor bepaalde tijd is
gesloten kosteloos voor het einde van die looptijd te beëindigen. Dat kan bijvoorbeeld
als wij Algemene Voorwaarden, onze diensten (waaronder Overige Voorwaarden),
verwijzingen naar andere voorwaarden en beleid (waaronder ons beleid aangaande “fair
use”, “compensatie”, “notice and take down” en “netneutraliteit”) en tarieven eenzijdig
wijzigen. Daarbij moet onze dienstverlening objectief gezien voor u minder worden.
Wij zijn ook niet met u die wijziging voorafgaand overeengekomen. Als wet- en regelgeving ons voorschrijft om onze diensten en de condities die we leveren te wijzigen,
heeft u in ieder geval niet het recht om kosteloos de overeenkomst op te zeggen.
33.2 Wij spreken in ieder geval met u af dat onze voorwaarden, diensten en tarieven mogen
veranderen als de wet- en regelgeving ons daartoe verplicht. Ook komen wij overeen dat
wij onze tarieven mogen indexeren. Onze tarieven worden jaarlijks op 1 juni geïndexeerd,
volgens de CBS Consumentenprijsindex
. Daarin wordt bekendgemaakt met welk
percentage de prijzen stijgen. Deze wijzigingen leiden er niet toe dat u kosteloos de
overeenkomst kunt beëindigen. Als u evenwel een consument bent, dan heeft u wel het
recht de overeenkomst kosteloos op te zeggen als u op het moment dat de indexatie
plaats vindt nog niet langer dan drie maanden klant bent.

Ik zie 2 dingen:
- de prijswijziging is niet op 1 juni maar op 1 januari. Is dit dan een valide reden om kosteloos op te mogen zeggen?
- mijn abonnement is op 7/10/2022 ingegaan. Volgens kan ik dan opzeggen vanwege het laatst dikgedrukte deel, toch?

Ik heb geen recht gestudeerd, mogelijk kan iemand die hier wel thuis in is dit bevestigen?
@Arnoud Engelfriet misschien?

Als dit het geval is, dan kan een abonnement nemen bij een partij die wel een losse Nokia ONT levert.
Of wellicht gaat Delta dan bij wijze van uitzondering alsnog overstag als ik niet opzeg.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 25-12-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
robertwebbe schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:40:
Ik zie 2 dingen:
- de prijswijziging is niet op 1 juni maar op 1 januari. Is dit dan een valide reden om kosteloos op te mogen zeggen?
- mijn abonnement is op 7/10/2022 ingegaan. Volgens kan ik dan opzeggen vanwege het laatst dikgedrukte deel, toch?

Als dit het geval is, dan kan een abonnement nemen bij een partij die wel een losse Nokia ONT levert.
Of wellicht gaat Delta dan bij wijze van uitzondering alsnog overstag als ik niet opzeg.
Ze indexeren op 1 juni en verhogen op 1 januari.

Ik zou gewoon eens bellen met Delta, volgens mij heb ik hier al iemand meer voorbij zien komen die om die reden naar een andere provider op het Delta netwerk ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@EWS99 Zojuist gebeld; nu zeggen ze dat ik klant ben geworden vanaf het moment dat ik mij aangemeld heb bij de vraagbundeling, ergens vorig jaar. Vanaf dat moment gelden de drie maanden, niet vanaf het moment van leveren. Ik vind dat heel raar, op Mjn Delta staat "Klant sinds 7 oktober 2022" (de dag dat ik mijn modem aansloot en levering van de dienst is gestart.

Edit:
Algemene voorwaarden Delta:

3 Totstandkoming overeenkomst
3.1 De Overeenkomst komt tot stand:
(a) doordat de Klant zich aanmeldt via de website van DELTA en DELTA dit (elektronisch) bevestigt;
(b) doordat de Klant zich telefonisch aanmeldt, DELTA dit bevestigt en de Klant daar vervolgens schriftelijk mee instemt; of
(c) doordat de Klant een volledig ingevuld en ondertekend inschrijfformulier heeft opgestuurd en DELTA de aanmelding bevestigt.
3.2 Een Overeenkomst die is aangevraagd op de wijze als bepaald in artikel 3.1 kan door de Klant kosteloos worden geannuleerd binnen veertien dagen na de totstandkoming.

5 Duur en Beëindiging Overeenkomst
5.1 De Overeenkomst gaat in op het moment van totstandkoming en eindigt 1 jaar na het einde van de maand waarin (de monteur) het DELTA Flexpakket werkend op de locatie van de Klant heeft opgeleverd. Na afloop van deze termijn wordt de Overeenkomst stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd.

Samenvatting:

Je bent dus blijkbaar een klant vanaf het moment dat ze je aanmelding bevestigd hebben. Alleen dan heb je 14 dagen de tijd om je te beroepen, daarna niet meer.

Je kunt pas na 1 jaar gebruik aan het einde van die kalendermaand opzeggen. Voorbeeld: als op 1/10/2022 je modem is aangesloten, dan kan het abonnement pas per 31/10/2023 worden beëindigd.

[ Voor 64% gewijzigd door robertwebbe op 27-12-2022 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Update: inmiddels toch weten op te zeggen vanwege het verschil in data (1 januari / 1 juni), zie deze posting.

En vanavond kwam ik iets anders hoopvol tegen. Op het Nederlandse Unifi forum las ik dat er een user was die de GPON variant van de SFP (Nokia ONT G-010S-A) werkend had gekregen in een UDM-Pro met wat omwegen, zie https://unifi-forum.nl/on...fp.3377/page-6#post-37485 en https://github.com/hwti/G-010S-A.

[ Voor 21% gewijzigd door robertwebbe op 29-12-2022 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:09:
Update: inmiddels toch weten op te zeggen vanwege het verschil in data (1 januari / 1 juni), zie deze posting.

En vanavond kwam ik iets anders hoopvol tegen. Op het Nederlandse Unifi forum las ik dat er een user was die de GPON variant van de SFP (Nokia ONT G-010S-A) werkend had gekregen in een UDM-Pro met wat omwegen, zie https://unifi-forum.nl/on...fp.3377/page-6#post-37485 en https://github.com/hwti/G-010S-A.
GPON is geen XGS-PON. Ik begrijp de relevantie dus niet :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ernstoud Klopt. Maar het is een vergelijkbaar product maar dan voor een andere PON techniek. Er is een aardige kans aanwezig dat de XGS versie grote overlap heeft in de firmware. In het artikel staan toch wat leuke hacks beschreven die mogelijk ook voor de XGS variant kunnen werken tegen de tijd dat je eraan kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 10:07
EWS99 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:42:
[...]

Hi, ik heb hetzelfde issue. maar kan je antwoord toch niet helemaal volgen. Bij mij gaat het om het opzetten van een VPN verbinding vaf mijn telefoon als ik niet thuis ben (dus extern netwerk). Geldt jouw uitleg dan nog steeds, of snap ik het gewoon niet 8)7
nevermind, niet goed gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopieboontje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 12:04
esky schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:46:
[...]

Klinkt interessant, maar ik zie de door Delta verplichte standaarden/certificering niet staan.
De door delta geleverde Nokia XS-2426G (zowel A als B ) zie ik ook niet in de lijst staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 20:31
Nou, ik heb een Adtran SDX 621i XGS-PON op eBay gescoord. Ben benieuwd, nu nog glas aan laten leggen. O-) Enige verschil met de 622v is geloof ik dat de 612i een 10Gb/s poort heeft en de 622v een 10 en een 1 Gb/s poort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:53:
Nou, ik heb een Adtran SDX 621i XGS-PON op eBay gescoord. Ben benieuwd, nu nog glas aan laten leggen. O-) Enige verschil met de 622v is geloof ik dat de 612i een 10Gb/s poort heeft en de 622v een 10 en een 1 Gb/s poort.
En dan maar hopen dat je XGS-PON krijgt ;) .

Ik had hem zien staan op eBay. Zie dat je hem voor een redelijke prijs hebt kunnen kopen. Er staan er meer maar met belachelijke prijzen en verzendkosten.

Ik vind die Adtran modellen met POTS aansluitingen een gok. Het is dan een half-bridge, dus voor POTS zit er wel een router functie in net als in de Genexis Titanium-22. Dus een bridge met media conversie glas naar ethernet maar wel een routering van een bepaald vlan voor telefonie. Zal vanuit de fabriek wel disabled zijn en dat het pas via OMCI ingericht zal worden. Maar zal voor Delta telefonie waarschijnlijk niet werken.

Het is ook geen BBF.247 gecertificeerd device, dus of het (goed) gaat werken is een gok. Maar tegen deze prijs is het de gok wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 20:31
ernstoud schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:03:
[...]

En dan maar hopen dat je XGS-PON krijgt ;) .

Ik had hem zien staan op eBay. Zie dat je hem voor een redelijke prijs hebt kunnen kopen. Er staan er meer maar met belachelijke prijzen en verzendkosten.

Ik vind die Adtran modellen met POTS aansluitingen een gok. Het is dan een half-bridge, dus voor POTS zit er wel een router functie in net als in de Genexis Titanium-22. Dus een bridge met media conversie glas naar ethernet maar wel een routering van een bepaald vlan voor telefonie. Zal vanuit de fabriek wel disabled zijn en dat het pas via OMCI ingericht zal worden. Maar zal voor Delta telefonie waarschijnlijk niet werken.

Het is ook geen BBF.247 gecertificeerd device, dus of het (goed) gaat werken is een gok. Maar tegen deze prijs is het de gok wel waard.
Precies, en misschien in de tussentijd zijn er rechtstreeks modems via Delta te verkrijgen. Glas wordt hier pas in de zomer op zijn vroegst aangelegd B)
Pagina: 1 ... 5 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.