Vraag

• The_Brug
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 05:10
Mijn vraag

Kan ik de AVM FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken bij Delta glasvezel?
Rechtstreeks aansluiten en de Genexis Platinum-7840 vervangen voor de AVM FRITZ!Box 5590 Fiber

Iemand ervaring?

Pieter_Breda

Beste antwoord (via The_Brug op 12-09-2022 12:45)

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:16
Dag @The_Brug

Fijn om te vernemen dat je een FRITZ!Box Fibre op de glasvezelaansluiting van DELTA wilt aansluiten. Omdat er met de huidige FRITZ!OS-versie nog geen vooraf ingesteld profiel voor DELTA (XGS-PON) beschikbaar is, bieden we tijdelijk een workaround met een back-up bestand (verkrijgbaar via onze AVM Support)aan waardoor je het profiel handmatig in de FRITZ!Box upload.

Het bestand heb je nodig nadat je de fabrieksinstellingen van der FRITZ!Box geladen hebt en gevraagd wordt naar het gebruik van een back-up bestand.

We verwachten met de volgende grote update* voor het FRITZ!OS dat we de configuratie middels een vooraf ingesteld DELTA profiel kunnen vereenvoudigen.

*We kunnen je helaas geen concrete verschijningsdata van nieuwe FRITZ!OS, software- of driverversies geven. Omdat wij alle versies uitgebreid testen voordat deze worden vrijgegeven, zijn verschijningsdata sterk afhankelijk van de uitkomst van deze tests en kunnen op korte termijn nog worden aangepast. Zelfs ons supportteam wordt daarom pas kort voor de daadwerkelijke publicatie op de hoogte gebracht van de update.

Als je je FRITZ!Box Fibre in de detailhandel hebt aangeschaft, moet je deze mogelijk eerst laten ontgrendelen door je internetprovider.
Neem contact op met de telefonische klantenservice van je internetprovider en laat je FRITZ!Box zonodig ontgrendelen voor gebruik op je glasvezelaansluiting. Afhankelijk van de provider is het ontgrendelen óf via de telefonische klantenservice óf via een actievatieportaal mogelijk.

Bij sommige providers heb je voor ontgrendeling de "Modem-ID" van de FRITZ!Box nodig. Deze informatie vind je aan de onderzijde van het apparaat.

De FRITZ!Box is verkrijgbaar in diverse productvarianten die qua leveringsomvang van elkaar verschillen.
Als je de FRITZ!Box hebt ontvangen zonder geplaatste SFP-module of enkel met de AON en GPON variant, kun je de FRITZ!-SFP XGS-PON module via onze Kleinteileverkauf in Berlijn (zubehoer@avm.de) verkrijgen. Graag je aanvraag in het Duits of Engels versturen.

De FRITZ!SFP-XGS-PON module is namelijk door de nog geringe verbreiding van XGS-PON geen deel van de leveringsomvang van de FRITZ!Box Fibre-modellen.

Wanneer je een passieve glasvezelaansluiting volgens XGS-PON hebt (zoals DELTA heeft), steek dan de module "FRITZ!SFP XGS-PON" in de Fiber-aansluiting van de FRITZ!Box.

Steek de voor je glasvezelaansluiting geschikte SFP-module in de Fiber-aansluiting van de FRITZ!Box. Verwijder de stofkappen van de glasvezelkabel, de SFP-module in de FRITZ!Box en het glasvezelaansluitpunt.

Sluit de glasvezelkabel aan op de SFP-module in de FRITZ!Box en op het glasvezelaansluitpunt. Knik de glasvezelkabel niet en houd de uiteinden van de kabel niet voor je ogen.

In de gebruikersinterface van de FRITZ!Box kun je in het menu Internet > Fiber Informatie > Tab Fiber zien of de FRITZ!-SFP Module wordt herkend. Controleer op de pagina "Overview/Overzicht" in de sectie "Interfaces" of "Fiber" wordt weergegeven als verbonden.

Als "Fiber" wordt weergegeven als "interrupted", voer dan de maatregelen uit van de handleiding FRITZ!Box kan geen glasvezelverbinding tot stand brengen.

Contact graag via: https://nl.avm.de/service...g/ondersteuningsaanvraag/

Vriendelijke groet uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13Henk 'm!
  • Pinned

• FRITZ!webcare
Dag @The_Brug

Fijn om te vernemen dat je een FRITZ!Box Fibre op de glasvezelaansluiting van DELTA wilt aansluiten. Omdat er met de huidige FRITZ!OS-versie nog geen vooraf ingesteld profiel voor DELTA (XGS-PON) beschikbaar is, bieden we tijdelijk een workaround met een back-up bestand (verkrijgbaar via onze AVM Support)aan waardoor je het profiel handmatig in de FRITZ!Box upload.

Het bestand heb je nodig nadat je de fabrieksinstellingen van der FRITZ!Box geladen hebt en gevraagd wordt naar het gebruik van een back-up bestand.

We verwachten met de volgende grote update* voor het FRITZ!OS dat we de configuratie middels een vooraf ingesteld DELTA profiel kunnen vereenvoudigen.

*We kunnen je helaas geen concrete verschijningsdata van nieuwe FRITZ!OS, software- of driverversies geven. Omdat wij alle versies uitgebreid testen voordat deze worden vrijgegeven, zijn verschijningsdata sterk afhankelijk van de uitkomst van deze tests en kunnen op korte termijn nog worden aangepast. Zelfs ons supportteam wordt daarom pas kort voor de daadwerkelijke publicatie op de hoogte gebracht van de update.

Als je je FRITZ!Box Fibre in de detailhandel hebt aangeschaft, moet je deze mogelijk eerst laten ontgrendelen door je internetprovider.
Neem contact op met de telefonische klantenservice van je internetprovider en laat je FRITZ!Box zonodig ontgrendelen voor gebruik op je glasvezelaansluiting. Afhankelijk van de provider is het ontgrendelen óf via de telefonische klantenservice óf via een actievatieportaal mogelijk.

Bij sommige providers heb je voor ontgrendeling de "Modem-ID" van de FRITZ!Box nodig. Deze informatie vind je aan de onderzijde van het apparaat.

De FRITZ!Box is verkrijgbaar in diverse productvarianten die qua leveringsomvang van elkaar verschillen.
Als je de FRITZ!Box hebt ontvangen zonder geplaatste SFP-module of enkel met de AON en GPON variant, kun je de FRITZ!-SFP XGS-PON module via onze Kleinteileverkauf in Berlijn (zubehoer@avm.de) verkrijgen. Graag je aanvraag in het Duits of Engels versturen.

De FRITZ!SFP-XGS-PON module is namelijk door de nog geringe verbreiding van XGS-PON geen deel van de leveringsomvang van de FRITZ!Box Fibre-modellen.

Wanneer je een passieve glasvezelaansluiting volgens XGS-PON hebt (zoals DELTA heeft), steek dan de module "FRITZ!SFP XGS-PON" in de Fiber-aansluiting van de FRITZ!Box.

Steek de voor je glasvezelaansluiting geschikte SFP-module in de Fiber-aansluiting van de FRITZ!Box. Verwijder de stofkappen van de glasvezelkabel, de SFP-module in de FRITZ!Box en het glasvezelaansluitpunt.

Sluit de glasvezelkabel aan op de SFP-module in de FRITZ!Box en op het glasvezelaansluitpunt. Knik de glasvezelkabel niet en houd de uiteinden van de kabel niet voor je ogen.

In de gebruikersinterface van de FRITZ!Box kun je in het menu Internet > Fiber Informatie > Tab Fiber zien of de FRITZ!-SFP Module wordt herkend. Controleer op de pagina "Overview/Overzicht" in de sectie "Interfaces" of "Fiber" wordt weergegeven als verbonden.

Als "Fiber" wordt weergegeven als "interrupted", voer dan de maatregelen uit van de handleiding FRITZ!Box kan geen glasvezelverbinding tot stand brengen.

Contact graag via: https://nl.avm.de/service...g/ondersteuningsaanvraag/

Vriendelijke groet uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:09

DrDrax

Bacdafucup

De "FRITZ!Cable-Delta-XGS-Pon" zijn wel beschikbaar via de avm distributeur in NL zie ik net 94 op voorraad liggen.

XKTSC01335

Is het nou, Hotsjee, Yahtzee, Hachee of Souffle

• The_Brug
DrDrax schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:29:
De "FRITZ!Cable-Delta-XGS-Pon" zijn wel beschikbaar via de avm distributeur in NL zie ik net 94 op voorraad liggen.

XKTSC01335
Linkje?

Pieter_Breda

• Nielson
  • Laatst online: 22:11
Komen mogelijk nog wel meer shops bij die ook bij Copaco afnemen:

https://nl.hardware.info/ongecategoriseerd#filter:XKTSC01335

• FRITZ!webcare
Inmiddels is er voor de FRITZ!Box 5530 Fiber een nieuwe software (FRITZ!OS 7.30) beschikbaar.
Hierin is het Delta/Caiway profiel (onder Internet > Toegangsgegevens) beschikbaar.

AVM GmbH

• DrDrax
  • Laatst online: 12:09

DrDrax

Bacdafucup

FRITZ!webcare schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:54:
Inmiddels is er voor de FRITZ!Box 5530 Fiber een nieuwe software (FRITZ!OS 7.30) beschikbaar.
Hierin is het Delta/Caiway profiel (onder Internet > Toegangsgegevens) beschikbaar.
Kan die ook xgs-pon aan dan ?

Is het nou, Hotsjee, Yahtzee, Hachee of Souffle

• The_Brug
Je gaf de link van een kabel. Zelf maar even opgezocht.

https://maxict.nl/avm-fri...c&utm_source=hardwareinfo

Pieter_Breda

• mkrgoede
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-01 09:45
FRITZ!webcare schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:54:
Dat is heel mooi, ik heb mijn FritzBox 5530 geupdate naar 7.30 en heb Delta met een AON lijn echter wanneer ik de modeminstellingen dan op Delta/Caiway zet dan krijg ik geen verbinding.

Wat gaat er hier fout?

• FRITZ!webcare
De FRITZ! SFP XGS-PON Module kan tot 10 Gbit/s verwerken.

Deze is ook in combinatie met een FRITZ!Box 5530 Fiber te gebruiken.
Vanwege aan andere hardware FRITZ!Box 5530 Fiber ten opzichte van de FRITZ!Box 5590 Fiber kan enkel de FRITZ!Box 5590 Fiber meer dan 10 Gbit/s verwerken.

AVM GmbH

• FRITZ!webcare
@mkrgoede Goed dat je de FRITZ!OS versie 7.30 gebruikt.
Om na te gaan waar het misgaat, wil ik je verzoeken om ons de supportgegevens via ons supportkanaal te sturen.

Graag ook met de supportgegevens met de configuratie waarbij er wel een internetverbinding tot stand komt.

Link: https://nl.avm.de/service/fritzbox/ondersteuningsaanvraag/https://nl.avm.de/service/fritzbox/ondersteuningsaanvraag/

Supportgegevens genereren:https://nl.avm.de/service...Supportgegevens-genereren

AVM GmbH

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 17:45
Wordt deze FRITZ!Box 5590 Fiber standaard met zo'n SFP XGS-PON Module geleverd? Of moet je deze apart bijkopen?

• The_Brug
Wordt deze FRITZ!Box 5590 Fiber standaard met zo'n SFP XGS-PON Module geleverd? Of moet je deze apart bijkopen?
Deze moet je apart bestellen

Pieter_Breda

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 17:45
Zijn daar dan extra kosten aan verbonden?

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
The_Brug schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:47:
[...]

Deze moet je apart bestellen
Waar is deze leverbaar dan?

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Dat is in DE. Je verwacht toch gewoon een NL verkooppunt? Wellicht hier: https://nl.avm.de/producten/verkoopadvies/

Wellicht weet @sus inmiddels meer over de verkrijgbaarheid (en werking) in NL.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-03 10:17

sus

is druk :+

Jazeker, zoals het er nu naar uit ziet komt het spul in November op de markt. Prijzen nog niet bekend.

• localhost
  • Niet online

localhost

sus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:05:
Jazeker, zoals het er nu naar uit ziet komt het spul in November op de markt. Prijzen nog niet bekend.
Wat bedoel je, verschillende samenstellingen een pakket met de Fritz!Box 5590 tbv verschillende type providers?
Via grijs import lijkt de 5590 al wel beschikbaar. Werkt net zo goed, maar de default instelling ist Deutsch.
De release van 7.50 lijkt nu echt heel dicht bij. Dat zou wel eens een voorwaarde kunnen zijn voor de Fritz!Box 5590 International-edition.
Er zijn ook geen BETA firmwares van de 5590, 4060 of 6000, allemaal gebaseerd op dezelfde chipset.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-03 10:17

sus

is druk :+

localhost schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:12:
[...]

Wat bedoeld je, verschillende samenstellingen een pakket met de Fritz!Box 5590 tbv verschillende type providers?
Ik denk (en hoop) - gekeken vanuit mijn oogpunt als retailer - 1 doos met een modem en los de verschillende modules. Dan koop je bij mij dus 2 doosjes, waarbij je provider en/of type verbinding bepalend is welk inhoud er in doosje 2 zit.

Ik hoef op mijn schap echt geen 6 verschillende modems te hebben, dat is qua voorraad echt niet interessant.

• localhost
  • Niet online

localhost

sus schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:53:
[...]
Ik denk (en hoop) - gekeken vanuit mijn oogpunt als retailer - 1 doos met een modem en los de verschillende modules. Dan koop je bij mij dus 2 doosjes, waarbij je provider en/of type verbinding bepalend is welk inhoud er in doosje 2 zit.
Helemaal mee eens. Dit zou een goede verbetering zijn t.o.v. de onduidelijkheid bij de 5530/5590. Iedere keer weer zelf "de boer op" om de benodigde SFP te krijgen.

Ik heb mijn aanschaf van de 5590 juist daarop (nog steeds) laten wachten. Onduidelijkheid met garantie, wat als ik een extra module nodig heb omdat ik van glasvezelfprovider wissel, toch weer naar Duitsland bellen.
Dat kan makkelijker, goed te horen.

• FRITZ!webcare
De verkrijgbaarheid van de FRITZ!SFP-Module voor XGS-PON verwachten wij dit jaar nog via onze Nederlandse resellers te kunnen realiseren. Dit geldt ook voor de FRITZ!Box 5590 Fiber (die dus het beste past bij een XGS-PON-aansluiting).

AVM GmbH

• The_Brug
Kan de FRITZ!Box 5590 Fiber ook tijdelijk in Bridge mode gezet worden middels aansluiting via UTP naar de (oude) glasvezel modemrouter ( Genexis Platinum-7840 ) ?

Pieter_Breda

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:48
The_Brug schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:22:
Kan de FRITZ!Box 5590 Fiber ook tijdelijk in Bridge mode gezet worden middels aansluiting via UTP naar de (oude) glasvezel modemrouter ( Genexis Platinum-7840 ) ?
Ik zou het geen bridge mode noemen, maar je kunt de 5590 als router gebruiken.
UTP aansluiten op de blauwe WAN poort.
In de Fritz!Box kiezen: Internet - Toegangsgegevens - Internettoegang - Internettoegang via: WAN

• The_Brug
Helaas heeft Delta op het moment van schrijven de XGS-PON met 8 Gbps verbinding nog niet gereed in mijn gemeente. Planning in de wijkcentrale staat voor "dit najaar". Meer kon de telefonist van Delta niet aangeven. Even afwachten dus.

Pieter_Breda

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:49

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik denk dat dit het beste topic is waar mijn vraag aansluiting vind;

na een teleurstelling van het Nokia modem (XGS-PON onlangs bij mij aangelegd) omdat bridge modus en Nat loopback (nog) niet mogelijk zijn op de Nokia heb ik een 5530 besteld omdat ik NAT loopback echt nodig heb voor Home Assistant en mijn VPN server. (ik ben inmiddels 2 weekenden verder om via omwegen mijn Duckdns binnen en buiten bereikbaar te maken en inet via VPN krijg ik niet aan de praat).

Nu heb ik natuurlijk zitten googlen, maar ik kan eigenlijk niet vinden of zo'n Fritzel wél NAT loopback ondersteunt? Handleiding spreekt er niet over en de Fritz! FAQ spreekt alleen over IP4 vs IP6 problemen als je geen HTTPS server intern kan benaderen.

Nu heb ik meerdere malen geprobeerd een eigen DNS server te draaien, maar ik blijf problemen houden met poorten, HTTP vs HTTPS (ik kwam een aantal bugs tegen in de Nokia m.b.t. port forwarding dus zal me niet verbazen dat die modem software openzet wat open moet).

M.a.w. in het kort; wat is jullie ervaring m.b.t. een Fritz!box 5530/5590 om je server met zelfde DuckDNS/DDNS bereikbaar te krijgen binnen en buiten je netwerk (https uiteraard).

[Voor 10% gewijzigd door Seesar op 27-12-2022 23:28]

T60P Widescreen

• localhost
  • Niet online

localhost

Seesar schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:25:
Nu heb ik natuurlijk zitten googlen, maar ik kan eigenlijk niet vinden of zo'n Fritzel wél NAT loopback ondersteunt? Handleiding spreekt er niet over en de Fritz! FAQ spreekt alleen over IP4 vs IP6 problemen als je geen HTTPS server intern kan benaderen.
Ik heb zelf geen Delta, maar bedoel je dit?
Ik heb dit gebruikt om een Bitwarden instance, buiten en binnen op hetzelfde SSL naam beschikbaar te maken.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

localhost schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:03:
[...]

Ik heb zelf geen Delta, maar bedoel je dit?
Ik heb dit gebruikt om een Bitwarden instance, buiten en binnen op hetzelfde SSL naam beschikbaar te maken.
[Afbeelding]
Ah top, dat lijkt het precies te zijn. Inmiddels wel al opgelost met de nokia modem (onverwacht na 2 volle weekenden pielen), maar goed om te weten.

T60P Widescreen

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00

Superbeagle

Always smile

@Seesar Ben je ook genegen om de oplossing te delen?

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Superbeagle schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:29:
@Seesar Ben je ook genegen om de oplossing te delen?
uiteraard!

Ik had 2 problemen (redelijk los van elkaar, maar wel doordat ik van provider/modem ben gewisseld):

1. Nat loopback. Vele tutorials gevolgd, maar uiteindelijk de tutorial gevonden waar je DNSmasq als addon in HA zet. Daarin zet je de volgende config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
defaults:
  - 8.8.8.8
  - 8.8.4.4
forwards: []
hosts:
  - host: jeeigenurl.duckdns.org
    ip: 192.168.xxx.xx (xxx.xx = ip van je HA server)
services: []
cnames: []

In je modem/router (wat dus ook in je Nokia kan) moet je 2 dingen doen:

1. Je primary DNS veranderen naar je HA server adres; dus 192.168.xxx.xx, je secondary vullen met wat oorspronkelijk je primary was
2. port fwden, en daar liep ik de boel op te kloten:

forward 1: extern 443-443 en intern 8123-8123
forward 2: extern 8123-8123 en intern 8123-8123 (die zorgde ervoor dat het opgelost was)
forward 3: extern 51820-51820 en intern 51820-51820 (voor je wireguard/vpn toegang)

Forward 2 had ik er niet in staan dus extern kon ik alleen benaderen zonder de portnummer achter mijn duckdns.org en intern moest ik een portnummer invullen. Nu de port opengezet is kan ik exteren met dezelfde duckdns & portnummer HA benaderen. De poort staat dan helaas wel open, maar aangezien HA in eigen VMS draait en 2 factor auth draait en alles via HTTPS gaat heb ik daar niet zoveel problemen mee. Daarnaast heb ik de standaard poort naar een andere veranderd dus een beetje security through obscurity.

Ik wil niet continu een VPN open hebben staan naar mijn huis om HA te benaderen (of mijn vriendin's telefoon bijvoorbeeld)

Let wel; ik draai alles HTTPS dus niet vergeten je duckdns via https url te benaderen.

Probleem 2:

Via wireguard mijn server extern benaderen (tunnel access) zorgde ervoor dat ik geen inet op externe device had. Hierbij bleek dat ik mijn DNS in de VPN settings van unraid de HA server adres moet invullen want dat is natuurlijk nu de DNS server en niet de router.

Ik loop nu vast om een 2e vpn te draaien via betaalde VPN service op unraid voor bepaalde dockers. Zodra die aanstaat heb ik weer geen internet en komt HA in het geding omdat die niet het internet op kan. Maar dat is een ander probleem en heeft niets met de modem te maken.

[Voor 12% gewijzigd door Seesar op 29-12-2022 14:28]

T60P Widescreen

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00

Superbeagle

Always smile

@Seesar Oke, ik ben van plan om binnenkort te gaan stoeien met HA op VMS. Dan komt dit goed van pas.

Als je het over een Nokia hebt, bedoel je dan de Nokia XS-2426G-B neem ik aan.

• Borri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-02 11:17
Ik heb op basis van dit topic een Fritzbox 5590 fiber aangeschaft met een XGS-PON SFP-module en vervolgens een backup bestand aangevraagd bij AVM om het boeltje draaiende te krijgen op mijn Delta aansluiting.

Antwoord van AVM was helaas niet erg bevredigend. Volgens hen kon dat namelijk niet.

Quote van AVM:

Bedankt voor je supportaanvraag bij AVM.

Je hebt geen configuratie bestand nodig. Met de recente FRITZ!OS 7.30 is nu een Delta/Caiway profiel in de FRITZ!Box voorhanden en kan je de FRITZ!Box inrichten.
Gebruik svp deze documentatie om de FRITZ!Box in te richten.

De FRITZ!Box met de recente FRITZ!OS kan nog niet met een XGS-PON gebruikt worden.

AVM is echter nog bezig met een nieuwe FRITZ!OS voor meerdere providers, ook voor Delta, zodat de FRITZ!Box goed werkt op de FTTH lijn, ook dan mogelijk al met een XGS-PON.
Wanneer de release of Labor FRITZ!OS op de server staat, is mij nu nog niet bekend.

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:45
Borri schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:36:
Ik heb op basis van dit topic een Fritzbox 5590 fiber aangeschaft met een XGS-PON SFP-module en vervolgens een backup bestand aangevraagd bij AVM om het boeltje draaiende te krijgen op mijn Delta aansluiting.

Antwoord van AVM was helaas niet erg bevredigend. Volgens hen kon dat namelijk niet.

Quote van AVM:

Bedankt voor je supportaanvraag bij AVM.

Je hebt geen configuratie bestand nodig. Met de recente FRITZ!OS 7.30 is nu een Delta/Caiway profiel in de FRITZ!Box voorhanden en kan je de FRITZ!Box inrichten.
Gebruik svp deze documentatie om de FRITZ!Box in te richten.

De FRITZ!Box met de recente FRITZ!OS kan nog niet met een XGS-PON gebruikt worden.

AVM is echter nog bezig met een nieuwe FRITZ!OS voor meerdere providers, ook voor Delta, zodat de FRITZ!Box goed werkt op de FTTH lijn, ook dan mogelijk al met een XGS-PON.
Wanneer de release of Labor FRITZ!OS op de server staat, is mij nu nog niet bekend.
Ik ga maandag weer een poging wagen op een Caiway glasvezel aansluiting met een FRITZ!Box 5530 AON GE (German Edition?). Draait software versie 7.30 maar ik zie enkel nog duitse providers. Een handmatig profiel aanmaken werkte wel, met vlan op 100 en zonder de Genexis ertussen (direct op glasvezel aangesloten), alleen de vaste TV decoder van Caiway klapt er regelmatig uit met de melding "Connection error Please check your Internet connection and press retry". Gaat soms een avondje goed, maar soms moet ook meerdere keren per avond dat de decoder herstart worden. Weet niet zeker of ik iets vergeten ben, heb in ieder geval geen MAC-adres overgenomen o.i.d. Benieuwd of ik met de hand niet "duitse" software kan installeren via https://download.avm.de/fritzbox/ en of het Caiway/Delta profiel er dan wel tussenstaat, en TV dan ook goed werkt zonder overige specifieke settings. @FRITZ!webcare

• Borri
In de 7.30 versie op mijn 5590 zit wel een Delta profiel, helaas krijg ik het toch niet aan de gang. Ook niet met een handmatig profiel met Vlan 100.
Voorlopig de Nokia er maar weer tussen en de DHCP en wifi daarvan uitgeschakeld, dan werkt het wel.

TV zit bij Delta volgens mij op Vlan 101.

• Borri
Er staat een update klaar voor de 5590 in Fritz Lab, vanavond maar eens proberen!

• Momantai
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-02 21:18
Tja, ik heb mijn 5590 xgs-pon geladen met de laatste Labor versie. En inderdaad staat er een Delta/Caiway profiel bij. Helaas werkt de router nog niet.
Misschien omdat ik met de klantenservice in 4 (vier) sessies geprobeerd heb de boel te regelen. Je moet volgens hun je MAC adres, serienummer en Modem ID doorgeven en dan "gaan ze aan de slag" om e.e.a. om te zetten van de Nokia naar de Fritz!box. Het resultaat is in mijn geval dat nu geen van beide routers nog werkt.

Hebben jullie niet eerst contact gehad met Caiway voor het omzetten van de Nokia ?

• r132546e
Momantai schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:34:
Tja, ik heb mijn 5590 xgs-pon geladen met de laatste Labor versie. En inderdaad staat er een Delta/Caiway profiel bij. Helaas werkt de router nog niet.
Misschien omdat ik met de klantenservice in 4 (vier) sessies geprobeerd heb de boel te regelen. Je moet volgens hun je MAC adres, serienummer en Modem ID doorgeven en dan "gaan ze aan de slag" om e.e.a. om te zetten van de Nokia naar de Fritz!box. Het resultaat is in mijn geval dat nu geen van beide routers nog werkt.

Hebben jullie niet eerst contact gehad met Caiway voor het omzetten van de Nokia ?
Toevallig heb ik vanmorgen ook contact met Caiway gehad voor mijn probleempje vier posts hierboven, ik had alleen geen Nokia hangen maar een Genexis, waaruit vaste TV naar de settopbox al direct werd afgesplitst, vooraf de verbinding met de router zelf. De router was inmiddels aan vervangen toe dus werd het tijd voor een mooie alles in één oplossing vandaag de dag.

In eerste instantie had ik alleen de taal op Nederlands staan, maar dat laat logischerwijs nog niet direct Nederlandse providers als internetprofiel zien om uit te kiezen. Voor wie de provider niet kiesbaar is, check dus of de specifieke landinstellingen in het tabblad naast de taal ook op Nederlands staat, zie je deze niet moet je wellicht de geavanceerde weergave aanzetten rechtsboven in. Helaas lukte het mij niet door het Delta/Caiway profiel te kiezen verbinding te maken met internet. Het handmatige profiel met VLAN op 100 geeft voor Caiway wel gewoon internet en TV, alleen hapert de settopbox zo nu en dan middenin het kijken van een TV programma, best random.

Ik heb vandaag via de Caiway chat alleen het routertype (FRITZ!Box 5530), serienummer en MAC-adres hoeven doorgegeven. Er werd me verteld dat dit omzetten een week kan duren. Dus voor nu heb ik hem maar gewoon op mijn eigen profiel gezet, even afwachten of dit eigen profiel opeens stopt met werken wanneer het een en ander omgezet is. Er zal een mailtje worden gestuurd wanneer de aanpassing gedaan is begreep ik.

Een paar jaar terug heb ik overigens eens ander type FRITZ!Box op een ADSL-lijn het MAC-adres vervangen met die van de door de provider geleverde router, zonder iets door te geven aan die provider wat toen werkte voor een succesvolle verbinding met internet.

• Thetmar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-02 17:03
@Momantai en @Borri
Het klinkt enigsinds logisch als je niet gemeld hebt bij delta dat je een eigen router wil gebruiken dat het niet werkt.
Je zal net als @r132546e het PON-ID en mac adres door moeten geven. Waneer delta dit adminstratief heeft verwerkt. Zal je nokia niet meer werken en je nieuwe router actief zijn.
Op dit moment gebruik ik een genexis converter om mijn eigen mikrotik router te kunnen gebruiken. Maar ook dit levert veel problemen op. Na enkele uren krijg ik packeloss en is er vrijwel geen data meer door te krijgen. Wanneer je weer terug wilt naar je nokia router (bijgeleverde) duurt het wederom 3 dagen om een simpel adminitratieve wijziging door te geven. Oftewel je bent weer enige tijd offline.

• Momantai
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-02 21:18
Ik heb inderdaad het MAC adres van mijn Fritz!box 5590 doorgegeven en daarna deed de Nokia het niet meer. Maar ook de Fritz!box niet. In beide gevallen lijkt er geen licht meer door de fiber te komen. De Nokia geeft -infinity dBm en de Fritz!box meldt ook geen signaal.

Dat lijkt me niet te kloppen.

Ondertussen ben ik al meer dan een week bezig via de Chat (de enige manier van contact lijkt het) om de Technical Support zover te krijgen dat ze e.e.a. checken. Ik krijg steeds iemand anders die beweert het gemeld te hebben bij de T.S. maar verder gebeurt er niks.
Wat mij betreft een zware onvoldoende voor de klantondersteuning...

• Borri
Ook ik heb mijn Fritzbox natuurlijk netjes aangemeld bij Delta, hij heeft ook verbinding met de wijkcentrale, wat voorheen niet zo was. Ook ik heb vele uren met Delta getelefoneerd en gechat, zonder verder te komen. Uiteindelijk er voor gekozen om de Fritz achter de Nokia te hangen, dit draait prima.

• The_Brug
Delta biedt 2 soorten glasvezelverbindingen aan;
1. Standaard heb je de keuze uit 150 Mbps en 1000 Mbps.
2. En in steeds meer gebieden kan je kiezen voor de nieuwste XGS-PON-technologie. Met een totale capaciteit van 8 Gig (8000 Mbps) en een maximale up-en downloadsnelheid van 2,5 Gig!

Beide soorten verbindingen vragen ieder een andere adapter.
Afhankelijk van welke verbinding je yhebt en welke adapter gelden andere instellingen.

de AVM FRITZ!Box 5590 Fiber ondersteunt beiden soorten verbindingen, maar je moet dus weel goed opletten welke adapter je nodig hebt.

Ik heb mijn router bewust terug gestuurd omdat dit een Duits model bleek zonder ondersteuning voor XGS PON.

Pieter_Breda

• Borri
Mijn 5590 werd geleverd met XGS-PON adapter, neem aan dat hij die dan ook ondersteund, toch krijg ik geen verbinding. Heb nog contact gezocht met de Duitse Fritzbox helpdesk maar kreeg niet het idee dat ze daar wel wisten of de 5590 met XGS-PON van Delta ging samen werken.

• happyguppy
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
@FRITZ!webcare Krijgt de 5490 ook de upgrade naar 7.30 met het profiel voor Delta? Ik heb deze momenteel en gebruik hem op het KPN netwerk, maar ik verhuis binnenkort en maak de wissel naar Delta en hoopte hem te kunnen blijven gebruiken :) Dank vast!

• r132546e
r132546e schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 00:04:
[...]

Toevallig heb ik vanmorgen ook contact met Caiway gehad voor mijn probleempje vier posts hierboven, ik had alleen geen Nokia hangen maar een Genexis, waaruit vaste TV naar de settopbox al direct werd afgesplitst, vooraf de verbinding met de router zelf. De router was inmiddels aan vervangen toe dus werd het tijd voor een mooie alles in één oplossing vandaag de dag.

In eerste instantie had ik alleen de taal op Nederlands staan, maar dat laat logischerwijs nog niet direct Nederlandse providers als internetprofiel zien om uit te kiezen. Voor wie de provider niet kiesbaar is, check dus of de specifieke landinstellingen in het tabblad naast de taal ook op Nederlands staat, zie je deze niet moet je wellicht de geavanceerde weergave aanzetten rechtsboven in. Helaas lukte het mij niet door het Delta/Caiway profiel te kiezen verbinding te maken met internet. Het handmatige profiel met VLAN op 100 geeft voor Caiway wel gewoon internet en TV, alleen hapert de settopbox zo nu en dan middenin het kijken van een TV programma, best random.

Ik heb vandaag via de Caiway chat alleen het routertype (FRITZ!Box 5530), serienummer en MAC-adres hoeven doorgegeven. Er werd me verteld dat dit omzetten een week kan duren. Dus voor nu heb ik hem maar gewoon op mijn eigen profiel gezet, even afwachten of dit eigen profiel opeens stopt met werken wanneer het een en ander omgezet is. Er zal een mailtje worden gestuurd wanneer de aanpassing gedaan is begreep ik.

Een paar jaar terug heb ik overigens eens ander type FRITZ!Box op een ADSL-lijn het MAC-adres vervangen met die van de door de provider geleverde router, zonder iets door te geven aan die provider wat toen werkte voor een succesvolle verbinding met internet.
Caiway gaf een week later via de chat aan dat de aanpassing na het doorgeven van mijn FRITZ!Box 5530 Fiber gegevens gelukt was. Mailtje hierover heb ik niet gezien. Het profiel stond nog op een eigen gemaakte variant met zoals gezegd VLAN op 100. Helaas maakte de 5530 na deze aanpassing naar het standaard Delta/Caiway profiel nog steeds geen verbinding met internet met firmware versie 7.30 op de FRITZ!Box. Dus toen maar versie 7.39 uit het FRITZ! Lab er op gezet, en toen deed de 5530 met het Delta/Caiway profiel geslecteerd het gelukkig wel! Hopelijk ben ik nu van de sporadisch haperende TV op de Caiway settopbox af. @Borri @Momantai

• robar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:17
Is er al iemand die bij Delta de Fritz!box 5590 (XGS-PON) werkend heeft voor zowel internet, TV al telefonie? En zo ja, welke stappen waren daar voor nodig?
Volgens AVM zou telefonie nog niet duidelijk zijn en ik vind nergens of de TV dan probleemloos werkt.

• gsh1964
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:03
Fingers crossed, maar sinds afgelopen vrijdag, na twee weken behoorlijke ellende, draait het nu soepel en goed.

Mijn 5590 XGS-PON bij Delta draait nu op versie FritzLabor 7.39-102864 BETA (meest recente versie: https://en.avm.de/fritz-l...t/fresh-from-development/ ) ; deze installeren op je 5590.

Dan opstarten en de configuratie-wizard doorlopen....
Met de (acitvatie-)SIP-gegevens van Delta zou het goed moeten gaan........(hoofdzakelijk voor telefoon)

Je krijgt van Delta (via de email) de volgende gegevens:

SIP gegevens voor uw vrije modem
SIP Telefoonnummer: 0-------------
SIP Gebruikersnaam: caiw051**********
SIP Wachtwoord: ***********************

Kijk voor de (overige) gevraagde configuratiegegevens voor de 5590 ook op deze pagina van Delta:

https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/ stap 5.

Met TV heb ik geen bijzondere/geen aanpassingen hoeven te doen... :-)

Beetje omslachtig allemaal ; maar het draait nu wel lekker....

Ik zal ongetwijfeld wel iets vergeten zijn, maar gewoon proberen maar zou ik zo zeggen...

Suc6!!!!!

• robar
Dank je wel voor je uitleg. Ik ga er voor en zal nog laten weten of het bij mij ook gaat werken.

• jor4lan
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:50
Graag hoor ik of er nu mensen zijn die het daadwerkelijk voor elkaar hebben gekregen om de 5590 xgs-pon aan te sluiten op Delta.
Ik ben al anderhalve maand bezig om het 'modem' geregistreerd te krijgen. Delta treineert de uitvoering van dit verzoek. Ik heb geen idee meer hoe ik ze nog zover kan krijgen.

Klantenservice Delta beweert overigens dat de 5590 ongeschikt is. AVM en de FritzShop menen dat-ie wèl zou moeten werken, mits geactiveerd. De specs lijken dat idee ook te ondersteunen.

Maar rara wie heeft het voor elkaar en hoe dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gsh1964
Maar rara wie heeft het voor elkaar en hoe dan?
[/quote]

Zie mijn reactie van gisteren.... :)

• jor4lan
Zie mijn reactie van gisteren.... :)
Gezien, maar hoe heb je hem geregistreerd gekregen? Zowel klantenservice als technisch beheer blijven bij mij verstorende info geven of domweg dienst weigeren. Terwijl registratie mij een tamelijk eenvoudige handeling lijkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gsh1964
Ik heb in de loop der dagen op laten schalen..... (op het laatst bellen naar de TD)

Zorg wel dat je de volgende gegevens van je modem (5590) aan Delta kan geven (via chat):

- Je klantnummer
- Modem ID: AVMG ****** (zie op doos)
- Mac-adres van de 5590
-Serienummer van de 5590
-Serienummer van de SPF-module

Tegelijkertijd:

Bij AVM deze gebruiksaanwijzing openen:

https://nl.avm.de/service...configureren?t_id=5479889

en na (veel) vijven en zessen zal het dat uiteindelijk wel moeten lukken.

Ik kan wel concluderen dat de communicatie binnen Delta om te huilen is....
De kop weet niet wat de kont doet en vice versa.......

Het kost dus nogal wat "kruim"voordat je het gewenste resultaat hebt...

Doet me trouwens wel denken aan:
"In het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst"....

• localhost
  • Niet online

localhost

Interessant.
Dus AVM (bovenstaande URL) maakt het officieel verplicht om FRITZ!Lab versie 7.39 of nieuwer op de 5590 te draaien.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:56

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb vandaag een Huawei ONT bij Delta laten registreren als eigen modem via chat. Eerste vraag was of het apparaat voldoet aan de gestelde eisen, de tweede vraag was wat het PON ID was (dit wordt ook wel PON serienummer of modem ID genoemd). Alleen dat hadden ze nodig en konden ze de registratie doen. Vannacht gaat die mee in de provisiong en zal die gaan werken.

Ik denk dat het bij de Fritzbox vooral in de juiste software is. En als je eenmaal de juiste hebt, dan via de chat vragen of ze hem willen aansluiten (= provisioning).

http://www.robertwebbe.nl

• jor4lan
Bij mij blijft probleem dat Delta domweg niet meewerkt aan de modem registratie.

@gsh1964 Heb jij een direct telefoonnummer van de TD? Ik kom niet verder dan de klantenservice die al tig keer iets doorzette naar TD waarna ik nooit meer iets hoorde. Zou dolgraag iemand spreken die de registratie handeling kan verrichten.

Wel fijn te horen dat iemand het voor elkaar gekregen heeft! Er is hoop...

Serienr SFP module is me nog nooit gevraagd. Eens kijken waar ik die kan vinden.

Heb je een echt MAC adres opgegeven? Of zoals AVM suggereert een fictief adres?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@jor4lan Probeer chat eens.

• jor4lan
LoL. Sinds half januari al mee bezig. Blijf horen dat het niet kan, of dat het zal gaan gebeuren waarna het stil blijft. In zo lange tijd nog geen stap verder via chat.

• gsh1964
@jor4lan jor4lan:

Vragen over glasvezel? Bel 0118-22 55 25
Vragen over internet via kabel? Bel 0118-22 55 75
Beschikbaar:
Maandag t/m vrijdag: 08:00 - 21:00
Zaterdag: 10:00 - 16:00
Zondag (technische helpdesk): 10:00 - 16:00

en... opschalen maarrrrrrrrrrrrrrrrrr :-)

• jor4lan
@gsh1964 Dat is niet de technische dienst die de registratie moet uitvoeren, maar de standaard eerste lijns klantenservice. Daar ben ik al heel lang mee in de weer. Zonder iemand zo ver te krijgen om deze eenvoudige modem registratie te regelen...
Kon ik een niveautje dieper maar eens aan de lijn krijgen, een techneut die de registratie uitvoert if anders op z'n minst uitlegt waarom dit niet zou lukken.

[Voor 24% gewijzigd door jor4lan op 03-03-2023 18:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• robar
Vandaag om 12:00 uur mijn Fritz!box 5590 bij Delta aangemeld. Om half vier Internet en TV online. Ik zit nu nog te wachten op de SIP gegevens voor de telefoon.

Supersnel en zonder enige discussie door de medewerkster van Delta geregeld. Dikke DUIM!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-03 17:12
Dat is mooi! Ik verwacht ook binnen eenpaar maanden op Delta te zitten en heb de boel hier nu al lekker lopen op een Fritz!box 7583. Met een beetje geluk kan ik zo al mijn apparaten en poortvrijgaven overzetten. @robar Laat je het hier weten als dat ook goed loopt met de telefoon via die 5590?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robar
robar schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:12:
Vandaag om 12:00 uur mijn Fritz!box 5590 bij Delta aangemeld. Om half vier Internet en TV online. Ik zit nu nog te wachten op de SIP gegevens voor de telefoon.

Supersnel en zonder enige discussie door de medewerkster van Delta geregeld. Dikke DUIM!
En, net binnen de 24 uur, is ook mijn telefoon geactiveerd :) Was ff puzzelen waar de instellingen moesten komen, maar alles werkt nu naar behoren. :*)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• robar
Stappenplan installeren Fritz!box 5590 XGSPon voor Delta Glasvezel netwerk

Zorg voor een correcte glasvezelkabel: OS2 simplex glasvezel kabel SC/APC -SC/UPC
(Groene stekker (Delta)– Blauwe stekker (Fritzbox))

Plaats de SFP-module en plaats de blauwe stekker

Download de laatste (Labversie) van het Fritz!OS. (7.39)
Sluit het modem aan
Log in op het Modem (WiFi)

Log in op de Fritzbox: http://fritz.box
Kies de gewenste taal
Geef het wachtwoord in
Selecteer Land: Nederland
Fritzbox start opnieuw op.
Log daarna opnieuw in op Modem

Update indien nodig het Fritz!OS naar 7.30
Update het Fritz!OS naar de Labversie 7.39 (Ik ben niet zeker of dit in 2 stappen moet)
Log na iedere update opnieuw in op het Modem

Let op: Bij het updaten komt er een pop-up in het scherm. Gebeurt dit niet binnen enkele minuten, dan even modem herstarten..

Stel het Modem in voor provider Delta. Internet – Toegangsgegevens.

Neem contact op met de Chat van Delta en geef aan dat je je eigen modem wil gaan gebruiken.
Ga akkoord met de aangepaste gebruiksvoorwaarden vanwege gebruik eigen modem
Geef dan de volgende info door:

AVM Fritz!box 5590 fiber
AVMG 00000D00 (modem-ID) Zie label op modem
P123.456.78.000.999 (Serienummer) Zie label op modem
ab:00:00:00:00:00 (mac-adres) (dummy-adres, zie uitleg AVM)

Geef je email adres door voor de SIP gegevens voor de telefonie.
Dan kan je het modem aansluiten.

Bij mij was de internetverbinding (inclusief TV binnen enkele uren hersteld) (Geen emailbevestiging)

Na ca. 24 uur ontving ik de SIP-gegevens per email:

SIP Telefoonnummer: 0123456789
SIP Gebruikersnaam: caiw987654321
SIP Wachtwoord: ****************

Vul deze gegevens (zie bijgaand) in op je modem:

Dit was voor mij voldoende om eea werkend te krijgen.

Samengevat is het aanmelden bij mij erg soepel verlopen op deze wijze.

Succes

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-03 07:42
(jarig!)
robar schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:58:
Stappenplan installeren Fritz!box 5590 XGSPon voor Delta Glasvezel netwerk

Zorg voor een correcte glasvezelkabel: OS2 simplex glasvezel kabel SC/APC -SC/UPC

Plaats de SFP-module en plaats de blauwe stekker

Download de laatste (Labversie) van het Fritz!OS. (7.39)
Sluit het modem aan
Log in op het Modem (WiFi)

Log in op de Fritzbox: http://fritz.box
Kies de gewenste taal
Geef het wachtwoord in
Selecteer Land: Nederland
Fritzbox start opnieuw op.
Log daarna opnieuw in op Modem

Update indien nodig het Fritz!OS naar 7.30
Update het Fritz!OS naar de Labversie 7.39 (Ik ben niet zeker of dit in 2 stappen moet)
Log na iedere update opnieuw in op het Modem

Let op: Bij het updaten komt er een pop-up in het scherm. Gebeurt dit niet binnen enkele minuten, dan even modem herstarten..

Stel het Modem in voor provider Delta. Internet – Toegangsgegevens.

Neem contact op met de Chat van Delta en geef aan dat je je eigen modem wil gaan gebruiken.
Ga akkoord met de aangepaste gebruiksvoorwaarden vanwege gebruik eigen modem
Geef dan de volgende info door:

AVM Fritz!box 5590 fiber
AVMG 00000D00 (modem-ID) Zie label op modem
P123.456.78.000.999 (Serienummer) Zie label op modem
ab:00:00:00:00:00 (mac-adres) (dummy-adres, zie uitleg AVM)

Geef je email adres door voor de SIP gegevens voor de telefonie.
Dan kan je het modem aansluiten.

Bij mij was de internetverbinding (inclusief TV binnen enkele uren hersteld) (Geen emailbevestiging)

Na ca. 24 uur ontving ik de SIP-gegevens per email:

SIP Telefoonnummer: 0123456789
SIP Gebruikersnaam: caiw987654321
SIP Wachtwoord: ****************

Vul deze gegevens (zie bijgaand) in op je modem:

Dit was voor mij voldoende om eea werkend te krijgen.

Samengevat is het aanmelden bij mij erg soepel verlopen op deze wijze.

Succes

[Afbeelding]
Ik heb mijn 5590 hier ook aan de Delta / Caiway fiber hangen, en zojuist mijn modemid enzv doorgegeven aan de TD.
Hij lijkt nog niet gepatched, wat ik krijg nog -40dBm. Maar als hij online komt gaan we het zien :)

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• jor4lan
@robar Geen enkele tegensputtering bij de klantenservice of technische dienst? Onwaarschijnlijk, ik krijg alsmaar te horen dat het niet kan. Ze weigeren domweg. Verder precies gedaan en aangeleverd wat hier beschreven staat.

Mag ik weten in welke regio jij dit voor elkaar kreeg? Zou het nog kunnen zijn dat de ene XGS-PON de andere niet is? Dat het dus echt niet kan werken bij mij? Dat ze gelijk hebben, maar dit alleen maar niet toelichten?

Het voelt meer als onwil. Na twee maanden proberen, zit ik met de handen in het haar, met dienstweigerend Delta. Die 5590 staat te verstoffen. En omdat deze aangesloten moet zijn voor activatie, heb ik al die tijd geen glas verbinding. Gelukkig oude adsl lijn nog niet opgeheven...

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:30
jor4lan schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:01:
@robar Geen enkele tegensputtering bij de klantenservice of technische dienst? Onwaarschijnlijk, ik krijg alsmaar te horen dat het niet kan. Ze weigeren domweg. Verder precies gedaan en aangeleverd wat hier beschreven staat.

Mag ik weten in welke regio jij dit voor elkaar kreeg? Zou het nog kunnen zijn dat de ene XGS-PON de andere niet is? Dat het dus echt niet kan werken bij mij? Dat ze gelijk hebben, maar dit alleen maar niet toelichten?

Het voelt meer als onwil. Na twee maanden proberen, zit ik met de handen in het haar, met dienstweigerend Delta. Die 5590 staat te verstoffen. En omdat deze aangesloten moet zijn voor activatie, heb ik al die tijd geen glas verbinding. Gelukkig oude adsl lijn nog niet opgeheven...
Begrijp ik nou goed dat je met het door Delta verstrekte modem/router de lijn nog niet geactiveerd heb?
Misschien helpt het als je dat eerst doet en daarna probeert met de Fritzbox....

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• robar
Klopt, zonder enige discussie is mijn modem aangemeld en werkt prima. Zowel internet, TV, als telefoon. Internet en TV werkte binnen 4 uur, telefoon binnen 24 uur. Ik woon in de regio West Brabant.
Ik heb het modem overigens pas aangesloten tijdens de chat-sessie met Delta. Het lijkt mij dat, zolang Delta niet zegt dat ze je modem gaan aanmelden, je de Nokia aangesloten kan houden.

• jor4lan
Spiff schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:11:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je met het door Delta verstrekte modem/router de lijn nog niet geactiveerd heb?
Misschien helpt het als je dat eerst doet en daarna probeert met de Fritzbox....
Even helder stellen: ik probeer het al twee maanden voor elkaar te krijgen dat Delta die activatie/registratie regelt. Maar dat doen ze niet. Meestal doordat de communicatie doodloopt (TD neemt het via ticket over maar laat nooit meer of slechts half van zich horen). Soms volgt terugkoppeling dat dit 'modem' niet geschikt zou zijn.

Daarom informeer ik hier:
1. hoe anderen Delta zover kregen om wèl te activeren,
2. of het 'modem' zoals ik denk/verwacht wel degelijk geschikt is voor mijn XGSPON aansluiting.

• jor4lan
robar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:18:
Klopt, zonder enige discussie is mijn modem aangemeld en werkt prima. Zowel internet, TV, als telefoon. Internet en TV werkte binnen 4 uur, telefoon binnen 24 uur. Ik woon in de regio West Brabant.
Ik heb het modem overigens pas aangesloten tijdens de chat-sessie met Delta. Het lijkt mij dat, zolang Delta niet zegt dat ze je modem gaan aanmelden, je de Nokia aangesloten kan houden.
Ze zeggen telkens dat TD dit (via ticket) gaat doen en dat ik de Fritzbox er dus aan moet hangen. Punt is dat het daarna nooit gebeurt. Ik weet niet of ik hier tegen onwil of onkunde aankijk.

• jor4lan
robar schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:58:
Zekerheidshalve: deze correct toch?
Glasvezelkabel Attema AT01 (FTU-zijde SC-Groen / SC-Blauw
https://fritzshop.nl/glas...tu-zijde-groen-blauw.html

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
@jor4lan Nu zou je FB wel mooie dingen moeten doen ;-)

• robar
@jor4lan Dit zou inderdaad de goede kabel moeten zijn als Fritz!shop deze aanraadt. Ik heb zelf een eigen (langere) kabel gebruikt en in de attema-slede geknutseld.

• jor4lan
R3D schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:52:
@jor4lan Nu zou je FB wel mooie dingen moeten doen ;-)
YES!!!

Na twee maanden, tig uur chatten en bellen, dubbele kosten en veel frustratie, heb ik internet, via glas en via mijn geliefde Fritzbox!

Tjonge @r3d Ik weet niet wie je bent en wat je hebt gedaan, maar wil je haast kussen!

Eindelijk. Terwijl het hier voor zover ik weet een doodeenvoudige handeling van registratie/activatie betreft.
Onwaarschijnlijk wat ik hier aan heb moeten trekken.
Heel blij nu met iets dat eigenlijk doodgewoon zou moeten zijn.

Dank!

• skai21
(jarig!)
jor4lan schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:23:
[...]

YES!!!

Na twee maanden, tig uur chatten en bellen, dubbele kosten en veel frustratie, heb ik internet, via glas en via mijn geliefde Fritzbox!

Tjonge @r3d Ik weet niet wie je bent en wat je hebt gedaan, maar wil je haast kussen!

Eindelijk. Terwijl het hier voor zover ik weet een doodeenvoudige handeling van registratie/activatie betreft.
Onwaarschijnlijk wat ik hier aan heb moeten trekken.
Heel blij nu met iets dat eigenlijk doodgewoon zou moeten zijn.

Dank!
Nou, mijn glas is actief en het ticket ligt in de servicedesk met mijn aangesloten 5590.. laten we hopen dat ik niet zoveel tijd nodig heb..
Anders gaan we blijkbaar gewoon aankloppen bij @R3D :Y)
Ik zie in ieder geval link op mijn Fritzbox dus mijn kabels doen het, nu afwachten op de helpdesk

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
@skai21 ligt aan het einde van de tunnel ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• skai21
(jarig!)
R3D schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:43:
@skai21 ligt aan het einde van de tunnel ?

Zeker! Vanavond het hele handeltje eens overzetten van mijn 7583DSL Fritzbox O-)
En dan nog een proberen een andere IPTV ontvanger te krijgen dan de Aria en ik ben helemaal blij :*)

• skai21
(jarig!)
Wat me nog wel opvalt is dat ik vrij structureel (heb een test lopen), download wel +/- de 600Mbits haal. Maar up blijft het steken tussen de 450-500Mbits. wat dan weer de oude snelheid was van het abonnement was.
Ik zou bijna zeggen dat ze ergens wat shapers zijn vergeten aan te passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Sinds wij Caiway hebben (komen van Ziggo af) klaagt mijn vriendin en een aantal andere mensen in de straat die sinds een dik half jaar glasvezel hebben dat de kwaliteit van de TV niet is zoals het bij Ziggo was. Ik heb zelf moeite om het verschil te zien, maar ik heb dan ook nooit lineaire TV gekeken en dus geen 'getrained' oog hoe Ziggo's kwaliteit was/is.

Mijn vraag voor dit topic; zou een modem Fritzbox modem daar verschil in maken? Mijn Natloopback probleem is opgelost en VPN ook (hiervoor gemeld in dit topic), dus geen goede reden meer om over te schakelen, maar een extra excuus om de Nokia de deur te wijzen is natuurlijk altijd goed.

1. wat is jullie ervaring m.b..t beeld; vinden jullie het slechter/beter dan ziggo (of KPN bijvoorbeeld)?
2. is er daadwerkelijk verschil te verwachten, of zou dit meer aan de interface kastjes kunnen liggen?

Aantal buren klagen ook over (micro) freezes van beeld etc, daar hebben wij minder last van, maar algeheel ' scherpte van het beeld begrijp ik.

Wat is jullie gedachte, zou onze het Fritz verschil kunnen maken?

T60P Widescreen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:48
Beeldkwaliteit heeft niks met het modem te maken. Qua beeldkwaliteit zit het bij Caiway/Delta wat onder de nieuwste 4K ontvangers van Ziggo en KPN. Had je echter een wat oudere ontvanger van Ziggo of KPN dan ga je er een beetje op vooruit qua beeldkwaliteit naar mijn idee.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Seesar Behalve de beeldkwaliteit vind ik de bendiening / menu bij Ziggo een stuk beter, mooier en lekkerder werken.

• robar
Via Delta heb ik nu de Amino kamai 7X ontvangen.
Is het mogelijk om een eigen TV-ontvanger aan te sluiten en zo ja, welke zou dan beter kunnen zijn?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee