Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-04 15:24
Hi! Iemand een idee of de fritzbox ook werkt op de Delta Rekam glasvezel? Vrijdag wordt de gladvezel neergelegd dus ik weet nog niet hoe en wat, maar ik dacht misschien heeft hier iemand ervaring mee.

Groetjes, Tijmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evanuden
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-02 09:41
tijmen646 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:23:
Hi! Iemand een idee of de fritzbox ook werkt op de Delta Rekam glasvezel? Vrijdag wordt de gladvezel neergelegd dus ik weet nog niet hoe en wat, maar ik dacht misschien heeft hier iemand ervaring mee.

Groetjes, Tijmen
Voor de goede orde. De FRITZ!Box 5590 XGS.Pon is wel degelijk geschikt voor de XGS.Pon Netwerk van Delta. Er zijn er dan ook meer dan voldoende Online. Zie https://nl.avm.de/service...g-van-delta-configureren/

Delta heeft de Modem ID Nodig. Staat onder op de FRITZ!Box en lijkt op AVMG xxxx xxxx
Soms vragen ze ook een MAC adres. Dit is voor de technische werking echter niet relevant en alleen administratief puntje.

Groet,

AVM GmbH for ICT
Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen646
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-04 15:24
evanuden schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Voor de goede orde. De FRITZ!Box 5590 XGS.Pon is wel degelijk geschikt voor de XGS.Pon Netwerk van Delta. Er zijn er dan ook meer dan voldoende Online. Zie https://nl.avm.de/service...g-van-delta-configureren/

Delta heeft de Modem ID Nodig. Staat onder op de FRITZ!Box en lijkt op AVMG xxxx xxxx
Soms vragen ze ook een MAC adres. Dit is voor de technische werking echter niet relevant en alleen administratief puntje.

Groet,

AVM GmbH for ICT
Eric
Dank Eric! Ik heb echter net begrepen dat ik in een gebied woon waar Rekam het netwerk heeft neergelegd. Echter is dit wel overgenomen in 2021 door Delta maar de infra is nog altijd Rekam. Ze gaan het in de toekomst wel ombouwen naar Delta maar nu nog niet. Dus eigenlijk heb ik niks van doen met Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Beste Tijmen. Doe eens een postcode check op www.delta.nl.

Als je het volgende ziet staan:
Op dit adres is de maximaal haalbare snelheid 2.000 Mbps
via het supersnelle glasvezelnetwerk van DELTA.

Dan is jouw aansluiting volledig gelijk aan de andere gebieden van Delta Netwerk en is jouw aansluiting dus
XGS-pon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:09

inhico

pw

dolopfriet schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:17:
Beste Tijmen. Doe eens een postcode check op www.delta.nl.

Als je het volgende ziet staan:
Op dit adres is de maximaal haalbare snelheid 2.000 Mbps
via het supersnelle glasvezelnetwerk van DELTA.

Dan is jouw aansluiting volledig gelijk aan de andere gebieden van Delta Netwerk en is jouw aansluiting dus
XGS-pon.
Voor zover ik weet heb ik een AON aansluiting (genexis 7840 modem); huidige snelheid 1000 Mbps. Netwerk opgeleverd in 2017. Maar volgens de postcodecheck zou op mijn adres wel 2000 Mbps leverbaar zijn (sinds dit voorjaar).
Wellicht wordt het op een of andere manier wordt omgezet naar XGS-pon zodra ik kies voor het snellere abonnement. Kortom, ik denk dat alleen kijken naar wat wordt aangeboden niet alles zegt over de huidige aansluiting.

Edit: die Fritzbox kan, met de juiste sfp-module, toch werken op zowel AON als XGS-pon

[ Voor 4% gewijzigd door inhico op 06-08-2023 11:23 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Beste Thijmen. Jouw netwerk is omgezet naar XGS-pon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tklaversma
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik weet even niet of alle vragen in dit topi al zijn beantwoord, maar ik vraag het toch nog maar even.

Bij mij thuis hebben ze vandaag glasvezel van Delta geïnstalleerd en geactiveerd, met zo'n Nokia modum en 3 TP-Link deco's. Ik zou 1GB internet moeten hebben, ik kom niet eens aan de 300MB met die deco's...

Als ik nu de Nokia en de deco's wil vervangen, moet ik dan enkel de Fritzbox 5590 Fiber bestellen en een FritsRepeater 6000? En moet ik de XGS-PON of AON versie hebben?

Met andere woorden, ik kan dus de huidige glasvezelkabel (die nu in de Nokia zit) direct aansluiten op de Fritzbox, het delta profiel instellen, de repeater koppelen en klaar? Of zijn er nog andere zaken die ik moet kopen of doen?

En mocht ik overstappen op 2GB via Delta, zijn de bovenstaande producten dan ook afdoende? Op delta staat dat ik een speciale router nodig heb namelijk.

Alvast bedankt op voorhand mensen!

[ Voor 19% gewijzigd door Tklaversma op 06-08-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Tklaversma schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:04:
Ik weet even niet of alle vragen in dit topi al zijn beantwoord, maar ik vraag het toch nog maar even.

Bij mij thuis hebben ze vandaag glasvezel van Delta geïnstalleerd en geactiveerd, met zo'n Nokia modum en 3 TP-Link deco's. Ik zou 1GB internet moeten hebben, ik kom niet eens aan de 300MB met die deco's...
Je hebt ook 1Gbit internet, alleen over WiFi haal je niet zo maar 1Gbit en via de Deco's kan dat inderdaad niet via WiFi, dan blijf je op ongeveer de helft maximaal steken.

Maar de WiFi bandbreedte is van extreem veel factoren afhankelijk, willekeurige hardware kopen is iig geen oplossing. Beste oplossing is in elk huis anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tklaversma
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Je hebt ook 1Gbit internet, alleen over WiFi haal je niet zo maar 1Gbit en via de Deco's kan dat inderdaad niet via WiFi, dan blijf je op ongeveer de helft maximaal steken.

Maar de WiFi bandbreedte is van extreem veel factoren afhankelijk, willekeurige hardware kopen is iig geen oplossing. Beste oplossing is in elk huis anders.
Dat snap ik heel goed. Het belangrijkste voor mij is enkel of ik met deze producten de nokia kan vervangen of dat ik nog meer nodig heb of moet doen.. En of ik de XGS-PON of AON nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tklaversma schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Dat snap ik heel goed. Het belangrijkste voor mij is enkel of ik met deze producten de nokia kan vervangen of dat ik nog meer nodig heb of moet doen.. En of ik de XGS-PON of AON nodig heb.
Je hebt een Nokia B modem gekregen neem ik aan. Die heeft een 2.5Gbit LAN aansluiting is dus geschikt voor 2Gbit internet en een Nokia modem betekent XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tklaversma
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Je hebt een Nokia B modem gekregen neem ik aan. Die heeft een 2.5Gbit LAN aansluiting is dus geschikt voor 2Gbit internet en een Nokia modem betekent XGS-PON.
Dus als ik de FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON en de FRITZ!Repeater 6000 koop, kan ik daarmee de nokia en deco's vervangen. Ik hoef geen extra dingen te kopen of delta te bellen om dingen te laten uitvoeren, gewoon plug-and-play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tklaversma schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

Dus als ik de FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON en de FRITZ!Repeater 6000 koop, kan ik daarmee de nokia en deco's vervangen. Ik hoef geen extra dingen te kopen of delta te bellen om dingen te laten uitvoeren, gewoon plug-and-play?
Nee het is niet plug en play. Sowieso met de redenen die je nu hebt op genoemd is er ook geen reden de Nokia te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tklaversma
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Nee het is niet plug en play. Sowieso met de redenen die je nu hebt op genoemd is er ook geen reden de Nokia te vervangen.
Het model is de Nokia XS-2426G-B.

Ik snap niet helemaal wat je zegt. Redenen zijn dat de deco's slechte dekking hebben en worden "afgeknepen". Verder wil ik meer controle of de router, met die Nokia kan ik bijna niks.

Wat moet er verder nog worden gedaan of gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tklaversma schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Het model is de Nokia XS-2426G-B.

Ik snap niet helemaal wat je zegt. Redenen zijn dat de deco's slechte dekking hebben en worden "afgeknepen".
Je kun ze sowieso beter aansluiten met een kabel, draadloos zorgt voor veel verlies. Bij goed plaatsen haal je prima 500Mbit op belangrijke plaatsen.
Verder wil ik meer controle of de router, met die Nokia kan ik bijna niks.
Dat klopt de basis dingen kun je aanpassen en dan houdt het op.

[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2) en het topic daarvoor vind je de informatie die je zoekt.
Wat moet er verder nog worden gedaan of gekocht?
XGS-PON apparatuur moet altijd geregistreerd worden bij de provider, daarom is het niet plug en play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tklaversma
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Je kun ze sowieso beter aansluiten met een kabel, draadloos zorgt voor veel verlies. Bij goed plaatsen haal je prima 500Mbit op belangrijke plaatsen.

[...]

Dat klopt de basis dingen kun je aanpassen en dan houdt het op.

[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2) en het topic daarvoor vind je de informatie die je zoekt.

[...]

XGS-PON apparatuur moet altijd geregistreerd worden bij de provider, daarom is het niet plug en play.
Thanks, hier kan ik wat mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 17:56
Tklaversma schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

Thanks, hier kan ik wat mee!
Hier veel ervaring met verschillende AVM FRITZ! producten. Zo'n repeater aansluiten via een netwerk-draadje op je router om zo een "mesh" netwerk te creëren is vrij simpel en werkt ideaal. Eenmaal gekoppeld aan de FRITZ!Box router heb je geen omkijken meer naar de repeater. Updates kan je via de router doorvoeren en al je wifi instellingen worden vanuit de router doorgepusht naar al je andere FRITZ! gekoppelde producten. Dit kunnen tevens allerlei types zijn, routers, repeaters, powerline adapters. Erg flexibel allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
robar schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:58:
Stappenplan installeren Fritz!box 5590 XGSPon voor Delta Glasvezel netwerk

Na ca. 24 uur ontving ik de SIP-gegevens per email:

SIP Telefoonnummer: 0123456789
SIP Gebruikersnaam: caiw987654321
SIP Wachtwoord: ****************

Vul deze gegevens (zie bijgaand) in op je modem:

Dit was voor mij voldoende om eea werkend te krijgen.

Samengevat is het aanmelden bij mij erg soepel verlopen op deze wijze.

Succes

[Afbeelding]
Bedankt nog, onlangs met succes toegepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:08
Ik heb op het moment via kpn ook voipbuster en intervoip op mijn fritzbox (7583) ingesteld staan, met een paar regels kan ik zo automatisch de juiste voip-provider gebruiken voor bellen naar het buitenland. Weet iemand of dat ook zo kan blijven werken via het Delta-netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:18
peewee. schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 06:38:
Ik heb op het moment via kpn ook voipbuster en intervoip op mijn fritzbox (7583) ingesteld staan, met een paar regels kan ik zo automatisch de juiste voip-provider gebruiken voor bellen naar het buitenland. Weet iemand of dat ook zo kan blijven werken via het Delta-netwerk?
Waarom zou dat niet kunnen? Dat is toch gewoon een van de vele diensten die over je internetverbinding lopen? Zoiets is totaal onafhankelijk van de onderliggende hardware.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielNN
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-08-2023
Zelf heb ik ook een glasvezelaansluiting van Delta (XGS-PON) en een Fritzbox 5590 (XGS-PON). Helaas is het nog niet gelukt het eigen modem in gebruik te nemen, de glasvezelverbinding komt nog niet tot stand.

AVM geeft aan dat alleen het modem-ID relevant is, Delta blijft me vragen om een MAC-adres.

Is er hier misschien iemand met hetzelfde modem waarbij de verbinding bij Delta wél werkt (XGS-PON) en die met mij een ticketnummer van Delta wil delen, zodat ik de helpdesk van Delta kan vragen via dat ticketnummer af te kijken wat de juiste instellingen zijn om het modem te activeren?

Ik zou het enorm waarderen als iemand zo'n ticketnummer met me zou willen delen..!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:40
@MichielNN Je kunt het best via chat een verzoek indien om een eigen glasvezel modem te laten registreren. Ze vragen dan meestal de volgende dingen:
- merk en type (om te checken of het apparaat voldoet aan de eisen die Delta stelt)
- PON-ID (of PON serie nummer), dit noemt AVM het modem ID.
En sommigen vragen ook nog MAC en serienummer maar die hebben ze eigenlijk alleen nodig voor het registeren van eigen modems voor coax-klanten. Als ze er om vragen, geef dan voor de MAC de laatste 8 cijfers van het PON-ID met : tekens er tussen. En voor serienummer geef je ook de laatste 8 cijfers van het PON-ID. Iedereen blij en jouw modem wordt dan aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielNN
Bedankt, Robert Webbe. Ik heb zojuist allerlei info doorgegeven (modem serienummer, modem-id, LAN-MAC adres, SFP XGS-PON serienummer) aan Delta. Hopelijk zal dit helpen.

Het verwarrende is alleen dat AVM nadrukkelijk aangeeft dat alléén het modem-id in dit geval relevant is. AVM geeft daarbij aan dat de handleiding om de Fritzboxx 5590 te laten activeren door Delta ook met Delta is afgestemd. Het is daarom verwarrend dat de helpdesk van Delta eigenlijk vooral geïnteresseerd lijkt in het MAC-adres.

Iedereen is natuurlijk welwillend, dat is prettig, maar het blijft verwarrend. En daarom hoop ik dat iemand met dezelfde glasvezelaansluiting (XGS-PON Delta) en hetzelfde modem (Fritzbox 5590 - of eventueel 5530) bereid is een referentienummer te delen waarmee Delta de juiste instellingen kan afkijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielNN
Inmiddels is de verbinding rond. Toch een instelling aan de kant van Delta die niet klopte. Mij niet duidelijk wat het probleem was, maar blij dat het nu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
  • Laatst online: 15-07-2024
Als ik zo mee lees hoef ik alleen mijn Fritz box 5530 fiber aon te melden bij caiway en dan zou het moeten werken op de glasvezel verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Is Caiway dan niet omgezet naar XGS-Pon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tom halleriet schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:00:
Als ik zo mee lees hoef ik alleen mijn Fritz box 5530 fiber aon te melden bij caiway en dan zou het moeten werken op de glasvezel verbinding
Een AON verbinding hoef je niet te registreren. Dat geld alleen voor XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Aha mijn aansluiting is van voor 2022 ik ben in 2021 aangesloten op glasvezel ik had gisteren even informatie ingewonnen bij caiway die vrouw vertelde mij dat ik alleen modem-id moet doorgeven om laten registreren bij caiway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tom halleriet schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:35:
Aha mijn aansluiting is van voor 2022 ik ben in 2021 aangesloten op glasvezel ik had gisteren even informatie ingewonnen bij caiway die vrouw vertelde mij dat ik alleen modem-id moet doorgeven om laten registreren bij caiway
Dat gaat dan over een XGS-PON verbinding dan zou je nu een Nokia modem hebben. Heb je een Genexis modem dan hoeft er niks geregistreerd te worden. De Fritzbox 5530 AON werkt dus ook alleen met een AON aansluiting en dus als je nu een Genexis hebt. Heb je nu een Nokia modem dan heb je ook een ander modem nodig, de XGS-PON versie dus en dan moet je hem wel registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Ik heb inderdaad altijd genexis router gehad daarna kreeg ik Nokia router in bruikleen van delta en nu heb ik opnieuw Nokia van caiway in bruikleen gekregen maar die wil ik niet gebruiken ik wil graag mijn Fritz!box 5530 fiber aon gebruiken op de glasvezel

[ Voor 43% gewijzigd door Tom halleriet op 14-08-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tom halleriet schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:34:
Ik heb inderdaad altijd genexis router gehad daarna kreeg ik Nokia router in bruikleen van delta en nu heb ik opnieuw Nokia van caiway in bruikleen gekregen maar die wil ik niet gebruiken ik wil graag mijn Fritz!box 5530 fiber aon gebruiken op de glasvezel
Ja dat kan niet, dat kon wel toen je de Genexis gebruikte want toen had je een AON verbinding wat de Fritz!Box ondersteund. Nu heb je een XGS-PON verbinding en heb je ook een apparaat nodig die dat ondersteund.

In [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2) vind je apparaten welke wel kunnen werken.

[ Voor 10% gewijzigd door bjusterbaarlik op 14-08-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Ik heb gelezen maar ik moet dus eerst Nokia op eerste verbinding van ftu aansluiten en dan moet ik bij caiway een tiket aan laten maken voor de 2 verbinding waar dan mijn eigen modem op aansluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Niet helemaal @Tom halleriet, eerst het Nokia modem aansluiten zodat je aansluiting actief wordt. Zodra die werkt kun je je eigen apparatuur laten registreren.

Je sluit alles aan op de eerste aansluiting, de tweede wordt niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Dan moet ik dus op zoek naar Fritz!box 5530 fiber XGS-pon verbinding want de Fritz!box 5530 fiber aon werkt niet meer op XGS-pon verbinding

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-06 12:26
Beste @Tom halleriet

Als je een XGS-PON aansluiting krijgt/hebt én je al een FRITZ!Box 5530 Fiber AON hebt, dan kan je een XGS-PON-SFP-module aanschaffen.

Je hoeft dus geen nieuwe FRITZ!Box. De SPF-modules van de FRITZ!Box 5530 Fiber en van de FRITZ!Box 5590 Fiber zijn vervangbaar.

Je kan een SFP-module rechtstreeks bij ons in Berlijn bestellen (neem dan gewoon contact op) of via een webwinkel (b.v. fritzshop.nl).

Vriendelijke groet uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

• Tom halleriet
Dus als ik goed heb begrepen en gelezen moet ik op de dag van oplevering eerst de Nokia aan de glasvezel hangen als die dan verbinding heeft en de diensten komen online en ik heb mail gehad dat de diensten werken moet ik Nokia ontkoppelen en moet ik Fritz!box 5530 fiber XGS-pon aan de glasvezelverbinding hangen dan moet ik chat open en moet ik het pon-id of modem-id doorgeven aan caiway die maken dan tweedelijn aan en dat maximaal een werkdag duren om mijn modem te registreren

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tom halleriet schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:10:
die maken dan tweedelijn aan en dat maximaal een werkdag duren om mijn modem te registreren
Je hebt het steeds over een tweedelijn, maar er is maar één glasvezel verbinding. Er gaat ook maar één modem tegelijkertijd werken.

Maar idd je moet het nieuwe apparatuur laten registeren bij Caiway en dan gaat het na een paar uur werken.

• Tom halleriet
Ik heb topic van Robertwebbe gelezen en die spreekt over tweedelijns als ik mijn modem bij caiway meld maak medewerker een ticket aan voor tweedelijns vervolgens moet ze mijn pon-id of modem-id hebben om mijn router te registreren

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dat zal vast gaan over een afdeling bij Caiway en heeft voor de rest niks met de verbinding nodig.

• Tom halleriet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rilXu9LFJnroP2TcKoAQ796zUk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iYA5iF2rhnifLUiNOqKM1Scm.png?f=fotoalbum_large ik ben van plan om deze te gebruiken in ftu want de normale glasvezelkabel komt muur en muur vast te zitten die is er dan met geen mogelijkheid meer uit te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Weet iemand toevallig of de glasvezelkabel van Nokia die je in bruikleen krijg ook pas in Fritz!box 5530 fiber xgs-pon want dat zou mooie zijn als dat paste want dan hoef ik alleen Nokia van onderkant even los te draaien en glasvezelkabel voorzichtig er uit hallen en inpluggen bij mijn Fritz!box 5530 fiber xgs-pon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Tijdje geleden was ik al bezig om toch naar een 5530/5590 over te stappen vanwege ontbreken NAT loopback op de nokia modem. Op dit moment opgelost met DNSmasq via Home Assistant server, maar dat is me toch te onstabiel en niet geheel vlekkeloos.

Ik kan nog steeds niet vinden of een 5530/90 NAT loopback ondersteunt, is daar hier inmiddels meer bekend van?

Het is voor mij belangrijk zowel binnen als buiten het netwerk via een duckdns bepaalde services te kunnen benaderen zonder telkens het adres te moeten wijzigen (vooral Home Assistant) en daarom NAT loopback belangrijk.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Tom halleriet schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:42:
Weet iemand toevallig of de glasvezelkabel van Nokia die je in bruikleen krijg ook pas in Fritz!box 5530 fiber xgs-pon want dat zou mooie zijn als dat paste want dan hoef ik alleen Nokia van onderkant even los te draaien en glasvezelkabel voorzichtig er uit hallen en inpluggen bij mijn Fritz!box 5530 fiber xgs-pon
Nee, want nokia heeft groene stekker nodig, de Fritz een blauwe. Heeft te maken met hoe de glasvezel is afgesneden.

m.a.w. nieuw kabeltje kopen: groen = SC/APC, blauw = SC/UPC. Deze heb je nodig:

https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.html

Hierbij zit de groene stekker in de FTU bracket die in je muuraansluiting gaat.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Die kabel is voor een Fritz box 5590 en ik heb een Fritz box 5530 en daar moet een groene in dus ik dacht als ik nou Nokia aangesloten heb en ik heb verbinding en diensten zijn opgeleverd dan haal ik Nokia van stroom en draai de onderkant los en haal voorzichtig groen kabeltje los en plug bij mijn Fritz box weer in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Als de 5530 (ook) een groene aansluiting heeft, dan kun je hem insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Zit alleen zwarte stofkap op voorderes geen kleur alleen metaal kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3LHJuYD6jZbu9MS16hF-6j1Y3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR5QGFvZywKxrExRknc2P4nl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WcLmGSz6EQe1xU5tqbhDHsS-g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IULqib0juShpyBlUeBNQqAmf.jpg?f=fotoalbum_large zo ziet mijn aansluiting van Fritz box er uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Ik had nog oude Nokia liggen die heb ik open gedraaid daar de groene kabel van gepakt en geprobeerd of in mijn Fritz!box 5530 paste en paste gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Volgens mij is universeel aansluiting dus voor groen of blauw wat ik in mijn Fritz!box heb zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Zie deze reactie in dit topic. Het werkt, maar je molt je glasvezel uiteinden ermee met mogelijk onbetriuwbare verbinding.

M.a.w. gewoon niet doen. Het is niet voor niets verschillend
robertwebbe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:47:
@sus Het Nokia modem heeft een groene SC/APC connector, de AVM een blauwe SC/UPC. Ik zou dan niet de kabel van de Nokia in de AVM gebruiken. Het kan wel maar er zijn niet voor niets verschillende types.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cb0ApWxK_Ud_J55w4AQpDTY_V8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qQe04ANgG5sYMxcfFNAoxvVH.png?f=fotoalbum_large dit is aansluiting in mijn Frit!box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Dan bestel ik bij fritzshop zo kabel met blauwe aansluiting voor mijn Fritz!box en als de monteur dan komt om de Nokia aan te sluiten dat ik die dan heel lief aan kijk of hij als diensten online komen en de Nokia verbinding heeft of hij dan de Nokia wil er uit halen en de Fritz!box wil aansluiten op de glasvezel

[ Voor 59% gewijzigd door Tom halleriet op 18-08-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Schuiflade eruit, schuiflade erin. Zolang je het rustig en met beleid doet, kan er weinig mis gaan. Waarom zou je dat zelf niet doen? Desnoods terwijl de monteur naast je staat. Dan vraag je of die even mee wilt kijken of je het netjes doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Ik heb er monteur bij om dat als je de Nokia er in doet en je wilt de schuiflade er uit halen om andere modem aan te sluiten de boel muur en muur vast komt te zitten en de schuiflade met geen mogelijkheid meer uit de ftu te krijgen is alleen met grof geweld maar daar zit ik niet op te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Want bij vorige Nokia hebben zelf gedaan maar de schuiflade kwam iets los verder zat het muur en muur vast er was met geen mogelijkheid beweging in te krijgen uit eindelijk voorzichtig los getrokken maar ik wil dat deze keer kosten wat kost voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Of iemand moet een tip hebben om dit te voorkomen dan zou ik zonder monteur kunnen aansluiten maar voorlopig heb ik geen trek in als de boel muur en muur vast zit en ik met grof geweld alles moet los trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Ik heb op aanraden van seesar een kabel bij de Fritz shop gekocht voor mijn Fritz!box 5530 fiber xgs-pon

• Tom halleriet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDFYNED6QYrQg47a4fRQvesAPxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmEJmQYFPz3dGzf7txekZZp4.jpg?f=fotoalbum_large nou hoop ik dat ie past op ftu kastje van delta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Ik hoop dat monteur de klem zitten schuiflade in ftu kastje kan oplossen

• Tom halleriet
Zo alles geregeld nu is wachten tot ik Fritz!box kan aansluiten vanmorgen alles netjes geregeld met caiway ik heb alles doorgegeven wat ze vroegen ik moest alleen akkoord met maximaal een werkdag downtime gaan maar als dat alles is dan ben ik heel blij

• Tom halleriet
Fantastisch soms zou iemand graag ze nek omdraaien is er gisteren monteur geweest heeft de beste man de ftu kast vakkundig gesloopt met gevolg dat er nieuwe monteur moet komen om verbinding binnen in de ftu te repareren want met uithalen van slede om de router te wisselen is veel meer mee gekomen dan volgense mij de bedoeling was een blauw draadje met rubere dop en een groen blokje waarnormaal glasvezel kabel van modem in klikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddykoning
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-06 15:57
Tom halleriet schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:43:
[Afbeelding] nou hoop ik dat ie past op ftu kastje van delta
Tom halleriet schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:13:
Volgens mij is universeel aansluiting dus voor groen of blauw wat ik in mijn Fritz!box heb zitten
Dit is niet universeel, in de fritzbox moet een blauwe stekker en voor delta/caiway de groene stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddykoning
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-06 15:57
Tom halleriet schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:43:
[Afbeelding] nou hoop ik dat ie past op ftu kastje van delta
Dit is de goede kabel voor fritzbox en delta, de kabel niet aan de stekker laten hangen, bij mij was de kabel uit de stekker gegaan en dan heb je er niets meer aan, dan kan je alleen nog de schuif gebruiken op een andere kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom halleriet
Na via mijn telefoon de Fritz!box handmatig Geupdated te hebben werk het eindelijk super fijn een super service van caiway om mee te denken en raad te geven wat ik moest doen toen ik er even niet uit kwam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@Tom halleriet En dan hoop ik dat het nu tijd is voor een nieuw toetsenbord waarbij de shift, punt en komma’s werken. Want je postings zijn nu soms moeilijk te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
robert ik ben dyslexie daarom is soms moeilijke te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ah, dat verklaart een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Brug
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 11:08
Hoi Robbert,

Superleuk om te zien dat er vandaag een nieuwsartikel is verschenen dankzij jullie input.

Ik heb direct een vraag. Op jouw forum las ik dat de Fritzbox 5590 niet in Bridgemodus gezet kan worden.
Geldt dat ook voor de Fritz!Box 5690 Pro en 5690 XGS ?

En ik vermoed dat zelfs AVM daar wel iets mee kan. Heb in een ver verleden al eens met de AVM in Duitsland gespard en dat leidde toentertijd tot oplossingen die daar ter plekke in firmware werden geprogrammeerd.

Pieter_Breda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Een deskundige in deze materie heeft me ooit uitgelegd waarom het op dit moment een probleem is en dat was dusdanig technisch dat ik het niet meer kon volgen. Zover ik mij kan herinneren hangt het samen met de telefonie poorten en het feit dat Delta van oorsprong een kabel achtergrond heeft. Veel back-end systemen zijn in de DOCSIS tijd gebouwd en dat levert nu uitdagingen op. Een vergelijkbaar dingetje lijkt nu bij KPN aan de hand trouwens, daar heeft men een DSL legacy.

Als je bridge wilt, dan kun je naar mijn idee beter een losse ONT gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r132546e
Vandaag na eerder drie 5590/5530 Fiber AON's ook een 5590 Fiber XGS-PON op een Delta/Caiway glasvezel verbinding aangesloten ter vervanging van de Nokia.

Op de support chat wat gegevens doorgeven, even wachten en alles werkt zo met het Delta/Caiway profiel geselecteerd. Het MAC-adres staat o.a. wat verborgen op de doos in het tweede gedeelte van het CWMP nummer.

Speedtest op een computer via de 2,5 gigabit WAN aansluiting haalde goede resultaten van ruim 2000 mbps wat met het abonnement matcht.

De FRITZ!Box zijn mesh functionliteit blijft ook lekker flexibel, binnen een paar tellen een 7590 als "domme" switch/wireless accespoint erbij ingesteld, gemixt met nog wat 3000 repeaters, alles beheerbaar via de "hoofd" 5590 als meshmaster. Fijn spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erood
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-06 22:18
Afgelopen weekend mijn FRITZ!Box toch aangezet met de voorbereidingen die uit forum te vinden zijn.

Zaterdagochtend om 9 uur voor de veiligheid even gechat om te confirmeren dat ze inderdaad modems aan melden. Antwoord jawel dat doen we. "meestal een paar uur" max 1 werkdag "Dus mijn details doorgegeven en daarna gewacht..

Na 5 sessies, "Het duurt wat langer", "Het zal wel aan het einde van de dag wel rond komen" zondagochtend
is het zeker goed" "Weekenddagen zijn geen werkdagen"

Maandagochtend om7:40 meldde mijn eerste systemen zich pas weer online...

MAW NIET IN HET WEEKEND AANMELDEN maar voor de rest werkt alles wel even actief navragen voor SIP account details (voor vaste lijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:33

Jerra

Beunhaas in wording

Oei dat lees ik net te laat, heb gisteravond via de helpdesk gevraagd of ze zaterdagochtend mijn modemID kunnen aanmelden, zodat ik de fritz op de vezel kan aansluiten.

Maar zoals ik het nu lees is niet de verwachting dat er dan zondag weer verbinding is...

Overigens ben ik gegaan voor de 5530 XGS-PON versie, gezien deze te koop was voor 135 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door Jerra op 01-12-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom halleriet
Je moet altijd bij aanmelden van je eigen modem bij de provider rekening houden met een werkdag downstream als je maandag je modem bij de provider aanmeldt kun je pas woensdag je eigen modem aansluiten op de glasvezel plus dat je zelf verantwoordelijk ben voor de update van modem dus zorg er voor je eigen modem aanmeld bij provider dat je modem over de juiste update beschikt en je direct gebruik kunt maken van je eigen modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:03
Hoe is het standaard wifi bereik van deze modem? Wat is jullie ervaring? En bijvoorbeeld t.o.v. standaard meegeleverde modems? (denk aan de nokia van delta)

Ik hoef geen perfect bereik op zolder dus ik hoop dat alleen de fritzbox voldoende is. Minder apparatuur (want geen repeaters/mesh) sowieso altijd wel fijn :)

Alvast bedankt!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-06 17:16
Weet iemand of het inderdaad bekend is dat Delta interactieve tv niet werkt met een FB ?

https://www.zeelandnet.nl...721-problemen-digitale-tv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 390704

Mapje schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:55:
Weet iemand of het inderdaad bekend is dat Delta interactieve tv niet werkt met een FB ?

Ik heb een FRITZ!Box 5530 Fiber op mijn Caiway XGSPON, en:
  • Caiway IPTV werkt via Amino Aria
  • Caiway IPTV werkt via Chromecast
Dus ... werkt prima bij mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Dan moet het bij jou ook werken., Mapje.

• Mapje
Anoniem: 390704 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:22:
[...]

Ik heb een FRITZ!Box 5530 Fiber op mijn Caiway XGSPON, en:
  • Caiway IPTV werkt via Amino Aria
  • Caiway IPTV werkt via Chromecast
Dus ... werkt prima bij mij!
Ok, hartelijk dank voor het duidelijke antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dolopfriet
Werkt het al, Mapje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erood
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-06 22:18
Mapje schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:55:

Voor mij is er ook geen enkel probleem op mijn 5590. Laatste 58 dagen (59 dagen geleden gestart)
perfect verbinding en functionaliteit. 1x verbinding verloren ergens in de nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb wel een ander verschijnsel: als ik stevig aan 't downloaden ben, dan kan mijn Caiway-IPTV gaan haperen. Ik heb in de Fritz ingesteld dat mijn Chromecast voorrang moet hebben, maar blijkbaar werkt het niet voldoende.

Dat is dus wel verschil met de Nokia van Caiway/Delta: daar nooit dat probleem, dus blijkbaar in de Nokia beter voorrang ingesteld voor IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmart33
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 17:01
Ik heb het al opgelost.

[ Voor 94% gewijzigd door markmart33 op 15-01-2024 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mapje
Nieuwe update voor de 5530 en 5590 :

https://nl.avm.de/producten/fritzos/fritzos-780/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galgje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 11:06
Iemand ook ervaring met de vaste telefoonlijn in deze configuratie? (5590)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 13:37
Werkt bij mij prima met vast nummer en 3 dect telefoons (Gigaset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 18:57
Sinds deze week heb ik haperende verbinding. Als er verbinding is, dan is het goed. Maar af en toe valt de verbinding weg. Het gevolg is dat ik dan ook soms een ander IPv4-adres krijg. Dat is wel weer opnieuw in te stellen in de dns. Maar die wegvallende verbinding is wel irritant.
Anderen daar ervaring mee?
Tot nu toe was mijn Fritz!Box 5590 fiber heel betrouwbaar en stabiel.
De klantenservice (chat) wil dat ik eerst hun modem aansluit. Wat te verwachten was. Maar daar zit ik nu even niet op de wachten, omdat mijn gezinsleden hun verbinding nu nodig hebben.
En ik vraag me dan af wat ze meer denken te zien als de Nokia is aangesloten. Er is dan geen log van wegvallende verbinding of zo.
Kan @R3D hier nog iets in zien of betekenen? Of moet ik eerst de klantenservice door zien te komen en testen met de Nokia?
Edit: Nu blijk ik opeens geen IPv6 meer te hebben! Edit: en toch weer terug. Ik begrijp er niets van.

[ Voor 44% gewijzigd door ahbart op 16-02-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:31
Sinds een week hapert het bij mij ook, Fritz!box 5590 AON.
De verbinding wordt niet verbroken, maar de registratie van het VOIP nummer van Caiway lukt niet meer.
Webpagina's worden te vaak pas na een refresh weergegeven.
Ook worden de DNS servers van Caiway regelmatig automatisch vervangen door publieke DNS servers.
Het gaat iets beter als ik de DNS servers van Cloudflare gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Zonet weer een nieuw ip-adres gekregen! Dit wordt toch wel wat te zot voor woorden.
Eerder steeds uit de 83.xx range en nu opeens een 62.xx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
62.45.x.x is CG-NAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ahbart schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:44:
Of moet ik eerst de klantenservice door zien te komen en testen met de Nokia?
Nokia aansluiten is toch 1 minuut werk, en dan misschien paar minuten wachten totdat ie online is?

Als het dan nog steeds optreedt, dan heeft Delta tools om te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ben ik teruggezet naar cgnat? Dat is raar. Waarom dan.
Ik zie in de MijnDelta 2 opties: ip-standaard en Dynamisch ip. Ht is mij niet duidelijk welke de niet cgnat optie is. Welke moet ik kiezen om weer van de cgnat af te komen?

Edit: 100. is toch de cgnat range?

[ Voor 4% gewijzigd door ahbart op 19-02-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee.
Of in tweakers-taal: "dat is niet helemaal waar"

CGNAT zit op 62.45.x.y.
Maar andersom kan je niet zeggen: "62.45.x.y betekent CGNAT"

Een mus is een vogel, maar een vogel is (noodzakelijkerwijs) geen mus.

HTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ahbart schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Edit: 100. is toch de cgnat range?
Correct. Dat kan je zien op je modem-WAN-interface.

En (makkelijker?) je kan het zien in je traceroute / tracert / mtr : je ziet in de hops (bij mij hop #3 en #4)

100.64.0.1
100.64.0.2

HTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dat klopt, maar ervaring leert dat als je ipadres met 62.45.x.x begint dan kun je er wel vanuit gaan dat je op CG-NAT bent gezet. Maar zoals je al aangeeft, is gemakkelijk te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Net contact gehad met klantenservice. 62.45 is geen cgnat range bij Delta zegt hij. CGNat staat uit op mijn account. pff.
Die wisselingen van ip-adres blijven wel vervelend.

[ Voor 18% gewijzigd door ahbart op 19-02-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

... weg, want poster wijzigde zijn post

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 390704 op 19-02-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
pff, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ahbart schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:49:
Net contact gehad met klantenservice. 62.45 is geen cgnat range bij Delta zegt hij. CGNat staat uit op mijn account. pff.
Die wisselingen van ip-adres blijven wel vervelend.
62.45 is 100% een CG-NAT range. Dus ik zou het zelf maar even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Als ik in MijnDelta Dynamisch ip aanzet, dan krijg ik een foutmelding: "Sorry, soms gaat er wel eens iets mis ".
En de klantenservice zegt dat cgnat uit staat op mijn account.
😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Je moet het zelf dus even even controleren zoals surfert hierboven al aangaf. Kan door de WAN ipadres te bekijken in de router of door bijvoorbeeld een traceroute uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Wan-ipadres in de Fritz 5590 Fiber is: 62.45.xx

Op de Delta website staat:
Hoe kan ik zien of ik in de cgnat pool zit?
Dit kun je op twee manieren zien:
- Login op je Nokia glasvezelmodem, op de Overview pagina klik je op 'WAN IP', begint deze met 100.xxx.xxx.xxx dan zit je in de cgnat pool
- Login op MijnDelta, staat er bij je abonnement 'Standaard IP', dan zit je ook in de cgnat pool.
Dan is 62.45 toch geen cgnat?

edit: Klantenservice, andere medewerker, bevestigd dat cgnat uit staat. Toch kan ik mijn site niet benaderen merk ik. :'(

[ Voor 12% gewijzigd door ahbart op 19-02-2024 14:40 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste