Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 17:43
Goed om te zien dat ik niet de enige ben in deze zoektocht. Ik heb recent de 8Gb lijn aangevraagd (ik heb een video productie bedrijf) welke ergens in Q3/Q4 naar binnen komt. Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in de product keuze die we hebben. Al zou een bridge mode voor mij ook voldoende zijn om aan mn UDM Pro te knopen.

Ik begreep van Delta Zakelijk dat er rond maart op de zakelijke abonnementen (de ECHT zakelijke abonnementen) een optie komt om bridge modus aan te zetten. Daarnaast worden deze abonnementen (voorlopig) alleen tot 1Gb geleverd, omdat men blijkbaar de 8Gb niet genoeg kan garanderen.

"Vanaf maart krijgen wij een nieuwe diensten portofolio, hierin zit ook de dienst Zakelijk Pro: 1 Gigabit, vast IP en de mogelijkheid tot een modem in Bridge.
Dus je kan je gewoon aanmelden met de goedkoopste dienst en dan straks upgrade/wijzigen naar de juiste dienst."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:44:
Goed om te zien dat ik niet de enige ben in deze zoektocht. Ik heb recent de 8Gb lijn aangevraagd (ik heb een video productie bedrijf) welke ergens in Q3/Q4 naar binnen komt. Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in de product keuze die we hebben. Al zou een bridge mode voor mij ook voldoende zijn om aan mn UDM Pro te knopen.

Ik begreep van Delta Zakelijk dat er rond maart op de zakelijke abonnementen (de ECHT zakelijke abonnementen) een optie komt om bridge modus aan te zetten. Daarnaast worden deze abonnementen (voorlopig) alleen tot 1Gb geleverd, omdat men blijkbaar de 8Gb niet genoeg kan garanderen.

"Vanaf maart krijgen wij een nieuwe diensten portofolio, hierin zit ook de dienst Zakelijk Pro: 1 Gigabit, vast IP en de mogelijkheid tot een modem in Bridge.
Dus je kan je gewoon aanmelden met de goedkoopste dienst en dan straks upgrade/wijzigen naar de juiste dienst."
Ze moeten wel want anders gaat iedereen naar Helden van Nu. Maar wel goede ontwikkeling. Zien wat er van komt. Tip: leuke opmerking dat aanmelden en dan later upgraden, houdt voor ogen dat bij een upgrade je een nieuw contract aan gaat. En dus weer een jaar of twee jaar niet kan overstappen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:35
Ik probeer iemand te helpen die op dit moment als huurder van een pand gebruik maakt van een dure glasvezel verbinding via een lokale provider.
Delta komt zeer binnenkort beschikbaar in de regio voor ondernemers en ik wil deze vriend graag helpen met het overstappen.

Op dit moment ziet de opzet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/US5RyafuXqMKJHSSuipyeNihSx8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lsACAUW8UQm3MWalkdIFMl4O.jpg?f=user_large

Het enige (maar vervelende) struikelblok wat ik op dit moment zie is dat je op een Genexis modem wat je bijgeleverd krijgt geen "guest-lan" poortje zit aanwezig lijkt zoals dat wel op een Fritzbox zit.

Dat poortje is nu cruciaal in de huidige opzet omdat op dat poortje het camera systeem zit van de eigenaar van het pand en geen deel uitmaakt van het "interne" netwerk van de huurder.
(Tevens doet de huidige oude fritzbox ook dns dhcp)

Dacht eerst dat ik het kon oplossen door de Fritz te gebruiken achter de Delta router door 'm als ip client in te zetten maar in de notes vd Fritz staat: The parental controls, online meter, and guest access are not available als ik dat zou doen.. :F

Iemand enig idee hoe ik met Delta straks dit kan ombouwen icm het Genexis modem (met evt aanvullende hardware?) zodat de cameras op een apart netwerkje zitten tov het interne netwerk?

(Weet dat er ook een topic loopt over Fritz aansluiten met Delta maar dat is nog "te vers" voor mij op het moment..)

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babylonier
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-08 10:00
In afwachting dat een router van Delta in bridge gezet kan worden.
Zou je sowieso een 2e router achter die van Delta kunnen plaatsen.

In bridge mode bij de 1e router krijgt de 2e router een extern WAN IP-adres toegewezen.
In geval dat die niet in bridge mode kan, kun je de 2e router als NAT achter NAT set-up inrichten.

Kies voor de 2e router een model waarbij meerdere VLAN netwerken ingesteld kunnen worden.
Dan kan men zelf bepalen hoe de indeling voor het een of ander kan worden ingericht.
Zowel voor ethernet, alsook voor WiFi.
Bovendien makkelijk aan veranderende omstandigheden aan te passen.

Bijv. routers van DrayTek bieden die functies.
Ook routers van Synology bieden die functies.

DrayTek is wat spartaanser in opzet.
Synology hebben een moderne interface en redelijk gemakkelijk te configureren.
Die laatste heb ikzelf in gebruik.
Meer informatie zie een gebruikers handleiding die ik daarvoor heb geschreven.

Een ervaringsbericht m.b.t. een Synology router achter een Delta router aangesloten m.b.t. bijv. VPN.
Zie < DIT> onderwerp waarbij over en weer VPN verbindingen worden gelegd tussen Nederland en België.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
NIK0 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:28:
Ik probeer iemand te helpen die op dit moment als huurder van een pand gebruik maakt van een dure glasvezel verbinding via een lokale provider.
Dat is iets wat de eigenaar van het pand moet regelen IMHO en niet één van de verhuurders met de hulp van een vriend :?

Laat die eigenaar lekker een @xbeam of @Kavaa contacteren en de boel fatsoenlijk oplossen/opzetten! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Babylonier schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:34:
In afwachting dat een de router van Delta in bridge gezet kan worden.
Zou je sowieso een 2e router achter die van Delta kunnen plaatsen.

In bridge mode bij de 1e router krijgt de 2e router een extern WAN IP-adres toegewezen.
In geval dat die niet in bridge mode kan, kun je de 2e router als NAT achter NAT set-up inrichten.

Kies voor de 2e router een model waarbij meerdere VLAN netwerken ingesteld kunnen worden.
Dan kan men zelf bepalen hoe de indeling voor het een of ander kan worden ingericht.
Zowel voor ethernet, alsook voor WiFi.
Bovendien makkelijk aan veranderende omstandigheden aan te passen.

Bijv. routers van DrayTek bieden die functies.
Ook routers van Synology bieden die functies.

DrayTek is wat spartaanser in opzet.
Synology hebben een moderne interface en redelijk gemakkelijk te configureren.
Die laatste heb ikzelf in gebruik.
Meer informatie zie een gebruikers handleiding die ik daarvoor heb geschreven.

Een ervaringsbericht m.b.t. een Synology router achter een Delta router aangesloten m.b.t. bijv. VPN.
Zie < DIT> onderwerp waarbij over en weer VPN verbindingen worden gelegd tussen Nederland en België.
@Babylonier
Ik zal ns kijken op dat forum, bedankt voor de suggestie ! _/-\o_

@nero355 Was het maar zo'n feest. De originele glasvezel is ook aangevraagd door de huurder because reasons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
NIK0 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:32:
Was het maar zo'n feest. De originele glasvezel is ook aangevraagd door de huurder because reasons.
Dan wens ik je heel veel sterkte alvast qua omgeving met die rare verhuurder! ;(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
NIK0 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:28:
Delta komt zeer binnenkort beschikbaar in de regio voor ondernemers en ik wil deze vriend graag helpen met het overstappen.

Op dit moment ziet de opzet er als volgt uit:
[Afbeelding]

Het enige (maar vervelende) struikelblok wat ik op dit moment zie is dat je op een Genexis modem wat je bijgeleverd krijgt geen "guest-lan" poortje zit aanwezig lijkt zoals dat wel op een Fritzbox zit.

Dat poortje is nu cruciaal in de huidige opzet omdat op dat poortje het camera systeem zit van de eigenaar van het pand en geen deel uitmaakt van het "interne" netwerk van de huurder.
(Tevens doet de huidige oude fritzbox ook dns dhcp)

Dacht eerst dat ik het kon oplossen door de Fritz te gebruiken achter de Delta router door 'm als ip client in te zetten maar in de notes vd Fritz staat: The parental controls, online meter, and guest access are not available als ik dat zou doen.. :F

Iemand enig idee hoe ik met Delta straks dit kan ombouwen icm het Genexis modem (met evt aanvullende hardware?) zodat de cameras op een apart netwerkje zitten tov het interne netwerk?

(Weet dat er ook een topic loopt over Fritz aansluiten met Delta maar dat is nog "te vers" voor mij op het moment..)
Als de verbinding van de eigenaar van het pand is. Zou ik zeggen afblijven anders heeft je vriend als huurder straks een probleem dat hij moet opdraaien voor schade aan 3de. je weet niet / heb geen volledig inzage in wat er nog meer op draait en duur wat is duur een zakelijke glasvezel kost ongeveer 350 euro per maand en dat heeft vaak rede, ga er dus als blieft niet zomaar een consument abonnement op zetten als dat überhaupt al kan.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
xbeam schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Als de verbinding van de eigenaar van het pand is. Zou ik zeggen afblijven anders heeft je vriend als huurder straks een probleem dat moet opdraaien voor schade van 3de. je weet niet / heb geen volledig inzage in wat er nog meer op draait en duur wat is duur een zakelijke glasvezel kost ongeveer 350 euro per maand en dat heeft vaak rede, ga er dus als blieft niet zomaar een consument abonnement op zetten als dat überhaupt al kan.
Zoals gezegd geen zorgen, de huidige verbinding is door de huurder aangevraagd niet de eigenaar. Het is Delta zakelijk internet niet voor consumenten (al lijkt de router dus hetzelfde)
Eigenaar is een prima kerel overigens en heel goed zaken mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwat
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-07 17:46
Ik heb zojuist met Delta gebeld.
Om te vragen hoe ik mijn UDM Pro op het glasvezel netwerk kan aansluiten. XGSPON Glasvezelnetwerk
dit zou dan met een modem moeten die in bridge modus kan..

ik heb alleen deze site doorgekregen met modems die werken
https://www.broadband-for...rtification?cn-reloaded=1

Enkele hiervan ondersteunen dus Bridge modus maar welke kunnen ze niet zeggen...
Ik ga even wat verder speuren of ik er achter kan komen welke dat ondersteund, en als het werkt. dan laat ik jullie dat uiteraard weten.

Mocht iemand al weten welk modem bridgemodus functie heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag :)

[ Voor 23% gewijzigd door timwat op 01-02-2023 11:16 . Reden: Iets meer informatie ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 15:38

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

@timwat Als je hele topic doorneemt en de delta en caiway topics dan weet je dat ze niet echt conform de hangbare standaard werken en dat producten op die lijst enigzins een wassen neus is. Totdat ze echt met een mogelijkheid op eigen producten komen is het eigenlijk nog geen doen om bridge te krijgen. Beste oplossing zou een Nokia XS-101 zijn echter die leveren ze niet uit. Sommigen hebben mazzel dat ze zelf er 1 hebben kunnen aanschaffen anderen werken mee aan een pilot.

*empty*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
timwat schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:15:
Mocht iemand al weten welk modem bridgemodus functie heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag :)
Stap over naar Online.nl indien mogelijk : nero355 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Die kunnen blijkbaar makkelijker aan die Nokia 010 komen! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timwat schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:15:
Ik heb zojuist met Delta gebeld.
Om te vragen hoe ik mijn UDM Pro op het glasvezel netwerk kan aansluiten. XGSPON Glasvezelnetwerk
dit zou dan met een modem moeten die in bridge modus kan..

ik heb alleen deze site doorgekregen met modems die werken
https://www.broadband-for...rtification?cn-reloaded=1

Enkele hiervan ondersteunen dus Bridge modus maar welke kunnen ze niet zeggen...
Ik ga even wat verder speuren of ik er achter kan komen welke dat ondersteund, en als het werkt. dan laat ik jullie dat uiteraard weten.

Zoiets communiceren op deze manier noemen we “met een kluitje in het riet sturen”. Delta weet donders goed dat er op dit moment in de normale verkoop kanalen GEEN apparatuur beschikbaar is, en dat BBF.247 certificering een totale flop is, zie het debacle met de KPN Genexis ONT die niet goed werkt op de DFN infra. En dus gecertificeerd is. Beide partijen, Genexis en het Broadband Forum hebben mij per e-mail laten weten dat deze certificering helemaal niets zegt over interoperabiliteit tussen ONT en OLT. Dat noemen we dus een wassen neus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ernstoud Ik heb de indruk dat ze het niet eens opzettelijk doen, ze weten gewoon niet beter. Ze krijgen waarschijnlijk weinig tot geen informatie van de technische collega’s en moeten het maar doen met dat beetje wat ze hebben. Ik heb wel eens aan een medewerker gevraagd of hij zelf al eens de moeite had genomen om te kijken wat er beschikbaar is in Nederland en of dat werkt. Antwoord was nee. Blijkbaar geen interesse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:35:
@ernstoud Ik heb de indruk dat ze het niet eens opzettelijk doen, ze weten gewoon niet beter. Ze krijgen waarschijnlijk weinig tot geen informatie van de technische collega’s en moeten het maar doen met dat beetje wat ze hebben. Ik heb wel eens aan een medewerker gevraagd of hij zelf al eens de moeite had genomen om te kijken wat er beschikbaar is in Nederland en of dat werkt. Antwoord was nee. Blijkbaar geen interesse.
Zeker. Maar die verwijzing naar de lijst van het Broadband Forum heeft de helpdesk medewerker vast niet zelf bedacht. Er heeft iemand bij Delta de opdracht gegeven die aan een klant te sturen en die persoon weet wel of zou kunnen weten dat het onzin is. Maar ach, je bent van de klant af. En de volgende belt alweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naar aanleiding van de vrije modemkeuze hebben ze eisen opgesteld. En ze mailen nu de lijst met, volgens hun, apparatuur die geschikt is. De Genexis is daar één van.

Dan voldoe je dus als klant maar toch werkt het niet. Als ze het niet opgelost krijgen, dan voldoen ze gewoon toch niet aan de vrije modemkeuze. Misschien kan iemand met een Genexis dan een klacht indienen bij de ACM?

Misschien dat ze dan eens bereid zijn om de XS-010X-Q te gaan verstrekken als second best.

[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 02-02-2023 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik vermoed dat dat dan een wedstrijdje vinger wijzen wordt. Genexis zal zeggen dat hun product werkt. Nokia idem dito. Het Broadband Forum zal zeggen dat de BBF.247 certificering geen garantie biedt, etc.

En de klant heeft het nakijken. Mijn formele “klacht” bij het Broadband Forum dat de Genexis BBF.247 certificering ingetrokken zou moeten worden, leidde tot allerlei ontwijkende uitspraken. Met name dus dat hun eigen certificaat, bedoelt om de samenwerking tussen ONT en OLT te garanderen, niets zegt over die interoperabiliteit. Nou, doek het dan maar op want dat is precies wat certificering wel zou moeten waarborgen. Als klant kun je niet weten of getest is of een Genexis ONT werkt met een Nokia OLT. Hoe kom je daar dan wel achter?

Het is toch te zot voor woorden dat je klanten naar eBay moeten om jaren oude apparatuur aan te schaffen zoals de Adtran SDX 621i die wel schijnt te werken, en overigens niet gecertificeerd is :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:24:
Het is toch te zot voor woorden dat je klanten naar eBay moeten om jaren oude apparatuur aan te schaffen zoals de Adtran SDX 621i die wel schijnt te werken, en overigens niet gecertificeerd is :? .
https://www.ebay.com/itm/385282264313

En die mag blijkbaar wat kosten! :X :| :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, met verzendkosten douane en zo gaat nieuw naar EUR 600 of meer. Niet te doen.

Maar tip: eBay.co.uk, vaak met verzendkosten niet aangegeven maar als je vriendelijk vraagt willen mensen best wel naar NL verzenden. Ik heb puur uit interesse (lees: nerd) er 1 onderweg voor ruim onder EUR 100. Eens even kijken of daar iets aan te “tunen” is O-) , het zijn immers altijd embedded Linux devices…

Wel jammer dat de Tweaker (@TheEagle) hier die meldde dat dit device goed werkte niet meer reageert op de vraag of het nog steeds stabiel is. En hoe dat gemeten is, want dan moet je natuurlijk een tijdje meten, latency, snelheid e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-04 11:14

TheEagle

Master (of my own) universe

ernstoud schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Ja, met verzendkosten douane en zo gaat nieuw naar EUR 600 of meer. Niet te doen.

Maar tip: eBay.co.uk, vaak met verzendkosten niet aangegeven maar als je vriendelijk vraagt willen mensen best wel naar NL verzenden. Ik heb puur uit interesse (lees: nerd) er 1 onderweg voor ruim onder EUR 100. Eens even kijken of daar iets aan te “tunen” is O-) , het zijn immers altijd embedded Linux devices…

Wel jammer dat de Tweaker (@TheEagle) hier die meldde dat dit device goed werkte niet meer reageert op de vraag of het nog steeds stabiel is. En hoe dat gemeten is, want dan moet je natuurlijk een tijdje meten, latency, snelheid e.d.
De ONT draaid nu ondertussen een aantal weken en hij werkt goed. In het begin had ik wel een raar probleem dat soms de internetverbinding spontaan niet meer werkte. Dat gebeurde een keer per week. Het vreemde is dat ik toen nog wel de gateway van Delta kon pingen, maar verder dan dat kon ik niet gaan.
Dat lijkt mij een probleem bij Delta niet specifiek van de ONT. Dit probleem is uit zichzelf verdwenen.

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheEagle schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:44:
[...]

De ONT draaid nu ondertussen een aantal weken en hij werkt goed. In het begin had ik wel een raar probleem dat soms de internetverbinding spontaan niet meer werkte. Dat gebeurde een keer per week. Het vreemde is dat ik toen nog wel de gateway van Delta kon pingen, maar verder dan dat kon ik niet gaan.
Dat lijkt mij een probleem bij Delta niet specifiek van de ONT. Dit probleem is uit zichzelf verdwenen.
Dank voor het reageren. Is de snelheid ook goed? En zo ja, hoe meet je dat? Want “stabiel” betekent natuurlijk constant zelfde snelheid, zelfde latency, upload gelijk aan download en correcte snelheid conform abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:01
Gefeliciteerd ! Had je nog extra instellingen moeten doen in de Adtran XGSPON ONT ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
fagao schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Gefeliciteerd ! Had je nog extra instellingen moeten doen in de Adtran XGSPON ONT ?
Ding lijkt geen GUI te hebben dus kun je er niets aan instellen. Maar stay tuned. Zodra hij binnenkomt gaat hij op de pijnbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:24:
[...]
Ik vermoed dat dat dan een wedstrijdje vinger wijzen wordt. Genexis zal zeggen dat hun product werkt. Nokia idem dito. Het Broadband Forum zal zeggen dat de BBF.247 certificering geen garantie biedt, etc.

En de klant heeft het nakijken. Mijn formele “klacht” bij het Broadband Forum dat de Genexis BBF.247 certificering ingetrokken zou moeten worden, leidde tot allerlei ontwijkende uitspraken. Met name dus dat hun eigen certificaat, bedoelt om de samenwerking tussen ONT en OLT te garanderen, niets zegt over die interoperabiliteit. Nou, doek het dan maar op want dat is precies wat certificering wel zou moeten waarborgen. Als klant kun je niet weten of getest is of een Genexis ONT werkt met een Nokia OLT. Hoe kom je daar dan wel achter?
Ik snap je uitleg maar dat is dan toch Delta’s probleem? Zij zijn verplicht om vrije modemkeuze te bieden en als ze verwijzen naar een standaard die geen standaard blijkt te zijn, dan moeten ze hun eisen aanpassen. Wellicht met een addendum waardoor de Nokia apparatuur wel werkt (en de Genexis niet). Ze mogen in ieder geval geen blacklist of whitelist van geven, dat is niet toegestaan.

Mijn eigen vermoeden is dat het probleem juist veroorzaakt is doordat er onvoldoende standaard is, de ontwikkeling was nog te onvolwassen. Daardoor zijn fabrikanten zelf keuzes gaan maken. En misschien is het nog steeds niet volwassen genoeg en veranderen fabrikanten nog steeds hun keuzes omdat ze geleerd hebben dat het beter anders kan.

Als dat zo is dan kan Delta dus niet eens aan de beleidsregel voldoen. En wat zal de ACM daar dan van vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:46:
[...]

Ik snap je uitleg maar dat is dan toch Delta’s probleem? Zij zijn verplicht om vrije modemkeuze te bieden en als ze verwijzen naar een standaard die geen standaard blijkt te zijn, dan moeten ze hun eisen aanpassen. Wellicht met een addendum waardoor de Nokia apparatuur wel werkt (en de Genexis niet). Ze mogen in ieder geval geen blacklist of whitelist van geven, dat is niet toegestaan.

Mijn eigen vermoeden is dat het probleem juist veroorzaakt is doordat er onvoldoende standaard is, de ontwikkeling was nog te onvolwassen. Daardoor zijn fabrikanten zelf keuzes gaan maken. En misschien is het nog steeds niet volwassen genoeg en veranderen fabrikanten nog steeds hun keuzes omdat ze geleerd hebben dat het beter anders kan.

Als dat zo is dan kan Delta dus niet eens aan de beleidsregel voldoen. En wat zal de ACM daar dan van vinden?
Tja, de Adtran die lijkt te werken is uit 2018. De XGS-PON standaard is van voor die tijd… dus 5 jaar of zo, dat is in de de ICT een eeuwigheid. Dus mag je toch wel volwassenheid veronderstellen.

Een klacht bij de ACM lijkt me op zijn plaats. Zeker omdat dan iets bekend gaat worden over hoe zij reageren op een niet functionerende markt. Meestal na een nieuwe beleidsregel is er na enige tijd een evaluatie. Daar kan dit in helpen. Ik kan die klacht niet doen want gelukkig (!) AON. Dus: wie voelt zich geroepen?

https://www.acm.nl/nl/klacht-indienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:33

ThaHandy

Discovery Channel

Daar komt niet veel soeps uit.

oa. de vraag gesteld dat we eigen hardware mogen gebruiken, maar 0 beschikbaar/verkrijgbaar is.

op 12-11-2022 het volgende antwoord:
Geachte heer ThaHandy,

Uw e-mail van 26 augustus 2022 is in goede orde ontvangen. De vraag is te technisch om te kunnen worden beantwoord door ACM ConsuWijzer. De vraag is door ons doorgezet naar de afdeling Toezicht. Het antwoord dat wij van hen hebben ontvangen zal ik rechtstreeks met u delen. Het gaat om de volgende informatie.

Delta realiseert een XGS-PON aansluiting. De modem (glas - koper oftewel licht –-elektrisch conversie) wordt de ONT genoemd. Deze ONT moet geschikt zijn voor de XGS-PON aansluiting en de settings die Delta hanteert. Het klopt dat er nog geen losse vrij te kiezen ONT’s in de markt beschikbaar zijn. Deze worden nog ontwikkeld door fabrikanten die wel aan eindgebruikers leveren.

Ook zijn er fabrikanten bezig om geïntegreerde eindapparaten te ontwikkelen die geschikt zijn voor XGS-PON. Dan heb je dus een gecombineerd apparaat met ONT en router ineen. Bijvoorbeeld de FRITZ!Box 5530 Fiber, daar is al of komt in ieder geval een XGS-PON geschikte SFP module beschikbaar. Of deze 5530 ook geschikt is voor Delta zal de consument zelf bij Fritz moeten navragen of bij een alternatieve leverancier voor een ander apparaat.

Anderzijds kan men altijd de eigen gekozen router aan de door de aanbieder geleverde ONT aansluiten. Dan kiest de consument bijvoorbeeld een eindapparaat met alleen een router functie of een gecombineerd eindapparaat waarbij men de modem-functie kan uitzetten of omzeilen (WAN-poort gebruiken).

Met vriendelijke groet,

ACM ConsuWijzer

[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 03-02-2023 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 21:36
Anderzijds kan men altijd de eigen gekozen router aan de door de aanbieder geleverde ONT aansluiten
Als men altijd de eigen gekozen router zou moeten kunnen aansluiten aan de ONT, voldoet Delta's dubbele nat oplossing dan wel, of zouden ze dan wel bridge mode moeten aanbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

@JuutieZ Nee, want dan is het geen “vrije modemkeuze” meer. Je bent immers verplicht om de modem (ONT) van de provider te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietspomp86
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-08 19:37
Ik heb via eBay een Adtran SDX621i gekocht, welke zou moeten werken met Delta.
Helaas na een week ellende en chatten (wat is dat naar zeg), is het nog steeds niet gelukt.

Volgens Delta is alles aan hun kant geregistreerd en in orde, maar hier wil de ONT niet.

Heeft iemand een idee hoe je zo'n ding kan testen?
Volgens de verkoper deed hij het wel gewoon, in de UK....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:16
Ik heb deze 7 stuks voor €120 gereserveerd. Wie wil er eentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fietspomp86 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:12:
Ik heb via eBay een Adtran SDX621i gekocht, welke zou moeten werken met Delta.
Helaas na een week ellende en chatten (wat is dat naar zeg), is het nog steeds niet gelukt.

Volgens Delta is alles aan hun kant geregistreerd en in orde, maar hier wil de ONT niet.

Heeft iemand een idee hoe je zo'n ding kan testen?
Volgens de verkoper deed hij het wel gewoon, in de UK....
Heb je hem gereset?

“ Resetting the ONT
A reset button is available if the 621i ONT needs to be rebooted.To reset the 621i ONT, press the RESET button for 5 seconds or longer.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietspomp86
ernstoud schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:18:
[...]

Heb je hem gereset?

“ Resetting the ONT
A reset button is available if the 621i ONT needs to be rebooted.To reset the 621i ONT, press the RESET button for 5 seconds or longer.”
Ja, meerdere keren al. Ook geprobeerd de reset knop langer ingedrukt te houden.
Maar geen resultaat. Ook al honderdduizend keer power off/power on met de knop op de achterkant.
Geen resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
Superbeagle schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:47:
@JuutieZ Nee, want dan is het geen “vrije modemkeuze” meer. Je bent immers verplicht om de modem (ONT) van de provider te gebruiken.
Het is zo dat je je eigen ont moet kunnen gebruiken en dat lukt sommigen ook, dus daar kun je denk weinig tegen beginnen. Wel vind ik het raar dat de ACM ervan uitgaat dat je altijd je eigen router aan de ONT moet kunnen hangen, terwijl dat niet 'zuiver' kan met de apparatuur die Delta wil leveren. Ik heb zelf pas over een half jaar xgs-pon, maar misschien is het goed als iemand dat eens bij de ACM na vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
ernstoud schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:21:
[...]

7 ? Ik zie er vier totaal?

Er komt wel rond de 30 euro verzekering bij, 6 of 12 euro inklaring en 21% BTW.
I have 7 of these ONTs available, message me for bulk buy.. Verzekering? Verzending is incl. die €120.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JuutieZ
Anderen hebben het volgens mij al veel beter bestudeerd, maar als ik dit artikel van de ACM door neem: https://www.acm.nl/nl/ond...dem-router-decoder-kiezen
Lijkt het dat Delta eisen mag stellen aan de ONT en als je daar aan voldoet moeten zij ervoor zorgen dat je apparaat binnen een werkdag werkt. Maar Delta zorgt er niet voor dat alle apparaten die aan hun voorwaarden voldoen binnen een dag werken (sommigen kunnen helemaal niet werken), daarin zijn ze dan denk ik wel verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jpiscaer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:27:
[...]

I have 7 of these ONTs available, message me for bulk buy.. Verzekering? Verzending is incl. die €120.
Bedoelde verzending. Stomme spellingcontrole op de iPad.

Waar vond je die 7 dan?

[ Voor 21% gewijzigd door ernstoud op 02-02-2023 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Superbeagle schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:47:
Een hele All-in-One Router in dit geval! ;)

Een ONT zoals de Nokia 010 zouden velen hier helemaal GE-WEL-DIG vinden! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
@nero355 precies, het zou ook veel handiger zijn als een provider verplicht is een 'kale' verbinding te kunnen leveren met een bekend protocol/poort ipv dat een provider/routerfabrikant zelf een standaard bedenkt en die verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JuutieZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:03:
@nero355 precies, het zou ook veel handiger zijn als een provider verplicht is een 'kale' verbinding te kunnen leveren met een bekend protocol/poort ipv dat een provider/routerfabrikant zelf een standaard bedenkt en die verplicht.
Dat is precies wat ISP’s doen! AON, PON, GPON en XGS-PON zijn gestandaardiseerd. Dus kan - in principe - elk overeenkomstige router, modem, mediaconverter etc. er op werken. Echter, dat spul is gewoon niet te koop. Dat is het probleem.

Delta heeft dus niets bedacht en verplicht ook niets. Wel is het jammer dat ze geen losse media converter in bruikleen kunnen (of willen) verstrekken zoals KPN en anderen wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:13:
Echter, dat spul is gewoon niet te koop. Dat is het probleem.
Weet je... dat is niet eens hetgene wat ik raar/zorgelijk vind op dit moment als ik heel eerlijk ben...

Een groter probleem is dat een Caiway/Delta (of welke ISP dan ook) jouw Nokia 010 (of soortgelijk model) moet accepteren in hun netwerk en eventueel de firmware upgraden voordat die provisioned kan worden, maar als ik de ervaringen van anderen lees dan lijkt het net of men daar totaal niet op voorbereid is :?

Gelukkig zijn er ondertussen wel een aantal ervaringen langsgekomen dat als het eenmaal werkt (eventueel na een paar mislukte pogingen...) het ook gewoon blijft werken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
ernstoud schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:13:
Dat is precies wat ISP’s doen! AON, PON, GPON en XGS-PON zijn gestandaardiseerd.
XGS-PON moet een standaard zijn, maar door verschillen tussen fabrikanten werken op het Delta netwerk maar enkele andere ONT's die niet van Nokia zijn. Sowieso is het lastig om aan een XGS-PON ONT te komen, maar zeker als je wilt dat hij moet gaan werken op het Delta netwerk. Ik vind het raar dat deze standaard geaccepteerd wordt door de ACM als 'consumentenaansluiting'. Als je vrije modemkeuze hebt, moet je ook een plek hebben om dit normale consumentenmodem/-ONT/-router in te pluggen, anders ben je verplicht het isp-modem (en bij Delta dus ook router) te gebruiken.
Of ik zelf een ONT moet leveren of dat Delta dat regelt, maakt mij niet veel uit. De ACM voerde de vrije modemkeuze in om te zorgen voor meer concurrentie en innovatie. Concurrentie met een ONT zou natuurlijk kunnen, maar is niet echt nodig als deze gratis geleverd (moet) worden door de provider. Je mag ook niet zelf kiezen wat voor meter er in je meterkast hangt, maar je netbeheerder moet er wel voor zorgen dat er stroom aan jouw kant staat en dat je daar gewoon op kan aansluiten. Zo moet er voor internet ook een aansluiting zijn waarmee er genoeg keus is voor de router die je er aan wil hangen, maar dat hoeft niet van het ACM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
jpiscaer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Ik ga ze *niet* kopen, de adapters zijn UK-only en da's teveel gedoe voor mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jpiscaer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Ik ga ze *niet* kopen, de adapters zijn UK-only en da's teveel gedoe voor mij :-)
De adapter geleverd bij het Delta/Caiway Nokia modem past er prima op. Aansluiten is dus een minuut werk.

Als je nu even post waar die 7 te koop waren dan kunnen anderen wellicht hun slag slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JuutieZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:01:
[...]

XGS-PON moet een standaard zijn, maar door verschillen tussen fabrikanten werken op het Delta netwerk maar enkele andere ONT's die niet van Nokia zijn. Sowieso is het lastig om aan een XGS-PON ONT te komen, maar zeker als je wilt dat hij moet gaan werken op het Delta netwerk. Ik vind het raar dat deze standaard geaccepteerd wordt door de ACM als 'consumentenaansluiting'. Als je vrije modemkeuze hebt, moet je ook een plek hebben om dit normale consumentenmodem/-ONT/-router in te pluggen, anders ben je verplicht het isp-modem (en bij Delta dus ook router) te gebruiken.
Of ik zelf een ONT moet leveren of dat Delta dat regelt, maakt mij niet veel uit. De ACM voerde de vrije modemkeuze in om te zorgen voor meer concurrentie en innovatie. Concurrentie met een ONT zou natuurlijk kunnen, maar is niet echt nodig als deze gratis geleverd (moet) worden door de provider. Je mag ook niet zelf kiezen wat voor meter er in je meterkast hangt, maar je netbeheerder moet er wel voor zorgen dat er stroom aan jouw kant staat en dat je daar gewoon op kan aansluiten. Zo moet er voor internet ook een aansluiting zijn waarmee er genoeg keus is voor de router die je er aan wil hangen, maar dat hoeft niet van het ACM.
Ik denk dat er nog teveel interpretatie mogelijk is in de XGS-PON standaard en dan met name de software van de managementlaag (OMCI).

Maar goed, de problematiek is duidelijk. Geen van de betrokken partijen belooft beterschap, Delta/Caiway voldoet aan de ACM eisen, de BBF.247 certificering is een wassen neus en de ACM doet niets. En aanbod van fabrikanten komt er ook niet. Geweldig succes dat XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
JuutieZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:01:
XGS-PON moet een standaard zijn, maar door verschillen tussen fabrikanten werken op het Delta netwerk maar enkele andere ONT's die niet van Nokia zijn.
Dat is tegenwoordig toepasbaar op een heleboel dingen helaas, waarvan je er één ongetwijfeld wel kent : HDMI-CEC

Allemaal "Good idea gone wrong!" gevallen, want elke fabrikant moest er zo nodig een eigen draai aan geven en uiteindelijk is het een puinhoop geworden... :X :| :F

Andere dingen die gruwelijk fout zijn gegaan :
- DLNA = Doodgebloed zowat en nu zitten we met Apple/Google/Microsoft troep die niet compatible zijn met elkaar! :r
- Toen voor WiFi 802.11n uitkwam duurde het meerdere jaren totdat iedereen eindelijk 802.11n daadwerkelijk als 802.11n ging gebruiken en alle apparatuur compatible met elkaar werd... |:(
Later kwam 802.11ac dat zo nodig in Wave 1 en Wave 2 opgesplitst moest worden, terwijl het eigenlijk meteen gewoon Wave 2 moest zijn en dan gewoon onder 802.11ac zelf! 8)7

Ohh en niet te vergeten...

https://xkcd.com/927

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Dat is tegenwoordig toepasbaar op een heleboel dingen helaas, waarvan je er één ongetwijfeld wel kent : HDMI-CEC

Allemaal "Good idea gone wrong!" gevallen, want elke fabrikant moest er zo nodig een eigen draai aan geven en uiteindelijk is het een puinhoop geworden... :X :| :F

Andere dingen die gruwelijk fout zijn gegaan :
- DLNA = Doodgebloed zowat en nu zitten we met Apple/Google/Microsoft troep die niet compatible zijn met elkaar! :r
- Toen voor WiFi 802.11n uitkwam duurde het meerdere jaren totdat iedereen eindelijk 802.11n daadwerkelijk als 802.11n ging gebruiken en alle apparatuur compatible met elkaar werd... |:(
Later kwam 802.11ac dat zo nodig in Wave 1 en Wave 2 opgesplitst moest worden, terwijl het eigenlijk meteen gewoon Wave 2 moest zijn en dan gewoon onder 802.11ac zelf! 8)7

Ohh en niet te vergeten...

https://xkcd.com/927

:+
Zeker. Maar juist in de telecoms wereld begrijpt men wel hoe groot de belangen van standaardisatie zijn. Een 4G telefoon werkt op elke provider om maar iets te noemen.

Mijn grootste verwondering is dat de Genexis ONT na certificering toch niet werkt. Heb het idee dat daar meer mee mis is, veel mensen melden op het KPN forum stabiliteitsissues. En lage snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:34:
Maar juist in de telecoms wereld begrijpt men wel hoe groot de belangen van standaardisatie zijn. Een 4G telefoon werkt op elke provider om maar iets te noemen.
Ook niet helemaal waar als ik zo af en toe de verhalen lees... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
nero355 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Dat is lastig te voorkomen in een vrije markt, maar laat het aanbieden van internet juist wel regels hebben. Alleen zijn het regels die niet (niet genoeg helpen.

En als we het over andere voorbeelden hebben: Ik ben benieuwd hoe Matter/Thread het gaat doen. Philips wil niet overstappen naar thread (wat heel logisch is als marktleider voor Zigbee). Daarnaast willen opeens veel merken andere merken maar beperkt ondersteunen. Dat werkt. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
ernstoud schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:21:
[...]

De adapter geleverd bij het Delta/Caiway Nokia modem past er prima op. Aansluiten is dus een minuut werk.

Als je nu even post waar die 7 te koop waren dan kunnen anderen wellicht hun slag slaan.
https://www.ebay.nl/itm/354545264406

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ok. Vrij slechte beoordeling van deze verkoper en degene van wie ik een 621i kocht meldde dat de foto’s bij deze advertentie van haar aanbieding waren.

Enfin… erg laag openingsbod. Het risico wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:38

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

ernstoud schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:10:
[...]

Ok. Vrij slechte beoordeling van deze verkoper en degene van wie ik een 621i kocht meldde dat de foto’s bij deze advertentie van haar aanbieding waren.

Enfin… erg laag openingsbod. Het risico wel waard.
Is het jou inmiddels wel gelukt om deze werkend te krijgen?

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:50
jpiscaer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Ik wil wel meedoen en heb nog 1 a 2 personen die geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lange_Slurf schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:26:
[...]

Is het jou inmiddels wel gelukt om deze werkend te krijgen?
Ik heb niet eens XGS-PON :+ .

Ik ben een zelf verklaarde nerd. Omgeving vindt dat ook wel. Ben geinteresseerd hoe dit werkt en of er getweakt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
5V1NA70G schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:32:
[...]

Ik wil wel meedoen en heb nog 1 a 2 personen die geïnteresseerd zijn.
Vorige pagina (jpiscaer in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren") kun je lezen dat @jpiscaer er van af ziet. Wellicht kun je zelf actie ondernemen. EUR 120 inclusief verzendkosten voor 7 stuks is een koopje. Ik vertrouw het daarom niet helemaal. Verzendkosten met VAT alleen zijn al rond de 40 euro. Inklaring 12 euro plus 21% BTW.

Goed idee dat Brexit. Twee keer belasting betalen, hoge verzendkosten, inklaringskosten en zeker een week vertraging door douane.

[ Voor 28% gewijzigd door ernstoud op 03-02-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:50
ernstoud schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Vorige pagina (jpiscaer in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren") kun je lezen dat @jpiscaer er van af ziet. Wellicht kun je zelf actie ondernemen. EUR 120 inclusief verzendkosten voor 7 stuks is een koopje. Ik vertrouw het daarom niet helemaal.
Dat heb ik gemist :o thanks!

Ik zal de verkoper zelf benaderen en kijken wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door 5V1NA70G op 03-02-2023 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

5V1NA70G schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Dat heb ik gemist :o thanks!

Ik zal de verkoper zelf benaderen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik kan je de moeite besparen:

Hi friend,

I only sell uk to UK unfortunately.

If you have a UK address let me know.

Best wishes,
J

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Lange_Slurf schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:10:
[...]

Ik kan je de moeite besparen:

Hi friend,

I only sell uk to UK unfortunately.

If you have a UK address let me know.

Best wishes,
J
Echte Engelse spirit. Wij lekker op ons eiland, we redden ons zelf wel. Brexit was ook een erg goed idee. Not.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Heb inmiddels wel bij een andere aanbieder kunnen scoren.
Deze verzond ook niet naar NL, maar na vragen via de ebay-msg service wilde hij/zij het toch doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euBqXmyFI3jo3WCiX9Ort9GGX4o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H3mU01gcQsSm4CV5AvD2Mrat.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Ik kijk nog even de kat uit de boom met die Adtran totdat er n>>1 positieve ervaringen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:01

De ellende is begonnen dat de ACM heeft aangegeven dat met vrije modem keuze de klanten alles moeten kunnen kiezen vanaf de passieve glasvezel kabel. Dus ook de ONT. In de XGS-PON standaarden wordt de ONT door de OLT geprovisioned. Daar is een mooie standaard voor, maar die is dusdanig 'open' dat er meerdere invullingen/opties zijn.
Zie: o.a. https://www.broadband-for...U-Products-2020-12-21.pdf

Technisch gezien ben ik voorstander wat Deutsche Glasfser doet in Duitsland. Daar krijgt iedereen een ONT van de telco, en daarnaast zelf de optie om daar een eigen modem op aan te sluiten. Wil je geen eigen modem, dan krijg je de standaard (Fritzbox) van DG. Er is weinig meerwaarde in om je eigen ONT op de fiber aan te sluiten.

De fabrikanten van de ONT+RG zijn nog druk bezig om met software updates hun ONT+RG's compatible te krijgen met de grote telco's. Ik zie dat hier nog steeds ontwikkeling in is, maar ik verwacht dat ze binnen nu een jaar ze wel een ONT+RG incl software kunnen leveren die bij de meeste netwerken werkt (sommige zijn al wel zover). Zaak is wel dat je dan de meest recente software op de ONT installeert. Daar zit je meteen met een kip/ei probleem, omdat als de ONT niet geconnect is, je ook geen software update krijgt. De OLT kan ook de software sturen, maar dat betekend dat de beheerder van de OLT alle software van de CPE's de in het veld kunnen voorkomen beschikbaar moet hebben.

Ik vergelijk het een beetje met de begin tijden van ADSL, toen moest je ook allerlei settings doen (LLC/VPI/VCI/etc). Later kwamen daar autodetect methodes voor. Die kant zal het met XGS-PON ook wel op gaan, tot die tijd is het dus een beetje behelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timwat
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-07 17:46
Superbeagle schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:17:
Ik kijk nog even de kat uit de boom met die Adtran totdat er n>>1 positieve ervaringen zijn.
Ik ook hopelijk is dit de oplossing. Maar wil ook eerst wat meer positieve reacties zien 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lange_Slurf schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:03:
Heb inmiddels wel bij een andere aanbieder kunnen scoren.
Deze verzond ook niet naar NL, maar na vragen via de ebay-msg service wilde hij/zij het toch doen.

[Afbeelding]
Zoals ik zei, gewoon vriendelijk vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Superbeagle schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:17:
Verstandig. Ik vermoed dat er verschillende firmware versies mogelijk zijn. Tweedehands heeft hij natuurlijk bij een ISP mogelijkerwijs updates gehad. Dat kan betekenen dat een bepaalde firmware wel/niet werkt op Delta.

Is maar een aanname, ik kan er geheel naast zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
fagao schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:23:
[...]
Technisch gezien ben ik voorstander wat Deutsche Glasfser doet in Duitsland. Daar krijgt iedereen een ONT van de telco, en daarnaast zelf de optie om daar een eigen modem op aan te sluiten. Wil je geen eigen modem, dan krijg je de standaard (Fritzbox) van DG. Er is weinig meerwaarde in om je eigen ONT op de fiber aan te sluiten.
Precies wat Delta/Caiway zou kunnen doen met de uitvoerig geteste prima Nokia X-010 media converter. Net zoals KPN met de Genexis ONT.

Geef de klant gewoon de keuze. Wilt u alleen een FTU zet dan ons spul in de kast. Wilt u bridge sluit dan de ONT aan, wilt u onze router/AP sluit deze dan aan op de ONT. Vrijheid blijheid.

Waarom dat anderhalf jaar na introductie nog steeds zo moeilijk gaat is me een raadsel. Onwil? Nokia niet leverbaar in voldoende aantallen? Technisch toch ergens een issue? Ondanks de ACM toch controle willen over het end-user-device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
fagao schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:23:
Ik vergelijk het een beetje met de begin tijden van ADSL, toen moest je ook allerlei settings doen (LLC/VPI/VCI/etc). Later kwamen daar autodetect methodes voor.
Sorry, maar ik heb volgens mij zo'n beetje alles gehad : ADSL/ADSL2+/VDSL2

En ik moest altijd netjes zelf invullen wat er aan de WAN kant zat :
- 0/34 PPPoE Bridged LLC voor Versatel lijnen.
- 0/35 PPPoE Bridged LLC voor BBned lijnen.
- 8/48 PPPoA voor KPN lijnen.

Nog nooit een "Auto" optie gezien die alles voor me deed :?
Die kant zal het met XGS-PON ook wel op gaan, tot die tijd is het dus een beetje behelpen.
Gezien de huidige puinhoop heb ik daar zo mijn twijfels over... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
nero355 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:27:
Sorry, maar ik heb volgens mij zo'n beetje alles gehad : ADSL/ADSL2+/VDSL2

En ik moest altijd netjes zelf invullen wat er aan de WAN kant zat :
- 0/34 PPPoE Bridged LLC voor Versatel lijnen.
- 0/35 PPPoE Bridged LLC voor BBned lijnen.
- 8/48 PPPoA voor KPN lijnen.

Nog nooit een "Auto" optie gezien die alles voor me deed :?
Dan heb je het verkeerde merk modem/router. Ik zit ook (nog) op een DSL-variant en bij mijn Fritzbox kies ik gewoon het profiel KPN, en werkt alles direct.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheEagle
  • Laatst online: 07-04 11:14

TheEagle

Master (of my own) universe

ernstoud schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Ding lijkt geen GUI te hebben dus kun je er niets aan instellen. Maar stay tuned. Zodra hij binnenkomt gaat hij op de pijnbank.
Ik heb geen GUI kunnen ontdekken. Maar mijn kennis is op dat gebied misschien beperkt. Het apparaat is duidelijk bedoeld om onderhouden en geconfigureerd te worden door een provider.

Ik heb wat problemen met mijn router en ben hem op dit moment aan het vervangen. Als dat gebeurd ik zal ik wat snelheidstests doen.

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Andrehj schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:30:
Dan heb je het verkeerde merk modem/router. Ik zit ook (nog) op een DSL-variant en bij mijn Fritzbox kies ik gewoon het profiel KPN, en werkt alles direct.
Dat gedoe ken ik, maar toen had je een XS4ALL abonnement dat via een BBned lijn loopt, want ex-Demon klant en loopt het dus mooi in de soep en kan je de boel alsnog handmatig in gaan stellen! ;)

Profielen zijn leuk om te hebben, maar nog steeds geen Auto Detect functie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Fietspomp86 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:22:
Ja, meerdere keren al. Ook geprobeerd de reset knop langer ingedrukt te houden.
Maar geen resultaat. Ook al honderdduizend keer power off/power on met de knop op de achterkant.
Geen resultaat.
Heb je ze wel de juist informatie verschaft? Mijn SDX622v heeft alleen maar een serienummer dat begint met ADTN, wat suggereerd dat die over alle venders heen uniek zouden kunnen zijn, en een MAC adres, waarvan niet duidelijk is of dat van de LAN of van de WAN kant is (wss. dat eerste).

Is dat ook wat jij ze gegeven hebt? En kun je beschrijven wat precies de fiber indicator doet na power-up? Ik ga morgen mijn SDX622v proberen te laten registreren, maar ik kan echt geen dag zonder internet vanwege thuiswerken, dus dat wordt nog wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:43
MindBender schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Heb je ze wel de juist informatie verschaft? Mijn SDX622v heeft alleen maar een serienummer dat begint met ADTN, wat suggereerd dat die over alle venders heen uniek zouden kunnen zijn, en een MAC adres, waarvan niet duidelijk is of dat van de LAN of van de WAN kant is (wss. dat eerste).

Is dat ook wat jij ze gegeven hebt? En kun je beschrijven wat precies de fiber indicator doet na power-up? Ik ga morgen mijn SDX622v proberen te laten registreren, maar ik kan echt geen dag zonder internet vanwege thuiswerken, dus dat wordt nog wel wat.
Je zal toch een periode zonder internet komen te zitten, nadat je je device hebt aangemeld moet deze aan verbonden zijn met het glasnetwerk.
Althans zo brengen ze het dat het een verplichting is.
Hem dus aanmelden maar opvolgend niet aansluiten gaat mogelijk niet werken.
Bij andere die een eigen Nokia 010 hebben weten te bemachtigen was ook zichtbaar dat de firmware was voorzien van een andere versie, daar was dus zeker wat gedaan mbt provisioning van de unit.
Geen idee hoe diep dat met een andere vendor gaat.

Dat word een dagje op kantoor werken en hopen dat ze het ticket dezelfde dag kunnen verwerken.

EDIT: Als je savonds thuis komt en het werkt nog niet kan je ook gewoon je originele Nokia weer aansluiten.
Ik heb ook een Nokia 010 en het originele Nokia all-in-one device doet het ook gewoon nog steeds.

[ Voor 7% gewijzigd door miniterror op 06-02-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
robertwebbe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:46:
[...]

Ze mogen in ieder geval geen blacklist of whitelist van geven, dat is niet toegestaan.
Iets wat bewezen niet werkt mogen ze wel op een black list zetten.... maar ze zijn het niet verplicht om een blacklist te hanteren.

Zie ook paragraaf 6.3 V en paragraaf 6.4 (met name onderdeel II) van de nota van bevindingen bij de beleidsregel van ACM https://www.acm.nl/sites/.../nota-van-bevindingen.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ik vond vandaag deze presentatie van TraceSpan. Belangrijkste les: PON ≠ Ethernet. Ze lijken misschien wel een beetje op elkaar, beide zijn IEEE 802.3 standaarden, maar ze wijken ook van elkaar af op belangrijke punten: Point-to-point in plaats van packet switching, pre-allocated time slots in plaats van CSMA/CD, etc.
Misschien zijn PON pakketjes wel te ontvangenen met een Ethernet NIC met optische PHY op de juiste golflengte, maar een bidirectionele verbinding via Ethernet hardware is niet te doen, als was het alleen al vanwege stricte timing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindBender schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:23:
Ik vond vandaag deze presentatie van TraceSpan. Belangrijkste les: PON ≠ Ethernet. Ze lijken misschien wel een beetje op elkaar, beide zijn IEEE 802.3 standaarden, maar ze wijken ook van elkaar af op belangrijke punten: Point-to-point in plaats van packet switching, pre-allocated time slots in plaats van CSMA/CD, etc.
Misschien zijn PON pakketjes wel te ontvangenen met een Ethernet NIC met optische PHY op de juiste golflengte, maar een bidirectionele verbinding via Ethernet hardware is niet te doen, als was het alleen al vanwege stricte timing.
Daarom meet je op PON met 1Gbps ook snelheden hoger dan op AON (max. 940Mbps).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:11:
Daarom meet je op PON met 1Gbps ook snelheden hoger dan op AON (max. 940Mbps).
Komt dat niet door de 2,5/5/10 Gbps poorten van de apparatuur :?

Ik geloof dat er iemand i.p.v. een 1 Gbps WAN poort een 2,5 Gbps WAN poort had gebruikt en daarmee iets van 80 Mbps won en op 1020 Mbps of zo uitkwam :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:23:
[...]

Ik geloof dat er iemand i.p.v. een 1 Gbps WAN poort een 2,5 Gbps WAN poort had gebruikt en daarmee iets van 80 Mbps won en op 1020 Mbps of zo uitkwam :*)
Ja, dat bedoelde ik. Als je een 2.5Gbps LAN poort hebt met een 1Gbps XGS-PON abonnement dan kun je meer dan 940Mbps meten. Minder overhead.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:43
nero355 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:23:
[...]

Thats me, ik heb de 010 aangesloten op de 2.5Gbit port van mijn Asus.
Ik haal 1040Mbit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
ernstoud schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Ja, dat bedoelde ik. Als je een 2.5Gbps LAN poort hebt met een 1Gbps XGS-PON abonnement dan kun je meer dan 940Mbps meten. Minder overhead.
Hoe bedoel je minder overhead? De werking van het protocol verandert toch niet?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spiff schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:04:
[...]

Hoe bedoel je minder overhead? De werking van het protocol verandert toch niet?
Ik heb begrepen dat XGS-PON op de transportlaag niet de overhead van ethernet heeft. Zal het eens verder bestuderen. Kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:51:
IMHO heeft dat niks daarmee te maken en is het gewoon de Load Balancer/Traffic Shaper die je de bandbreedte geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
MindBender schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Ja ik heb het unieke serienummer gegeven.
Had in eerste instantie het MAC adres van de ONT gegeven, maar ik denk dat ik het MAC adres van mijn USG moet geven, die krijgt immers het IP adres van Delta.

Nu via Whatsapp bezig met Technische Dienst, maar ik krijg telkens terug dat ik een expert moet inhuren om de ONT in te stellen.... Ongelooflijk.
Heb nu duidelijk gezegd dat ze het serienummer van de ONT en het MAC adres van de USG moeten registeren en mij moeten laten weten wanneer dat is, dan kan ik de bende testen.

Ik denk trouwens dat het niet nodig is om continu de ONT eraan te hangen,maar gewoon af en toe proberen.
Lijkt me stug dat die er continu aan moet hangen om dan te wachten tot zij het geregistreed hebben.

Wat mijn ONT doet als die eraan hangt, lampjes gaan eerst groen knipperen (soort zelf-test idee waarschijnlijk), daarna brandt het glasvezelledje rood continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Fietspomp86 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:35:
Ik denk trouwens dat het niet nodig is om continu de ONT eraan te hangen,maar gewoon af en toe proberen.
Lijkt me stug dat die er continu aan moet hangen om dan te wachten tot zij het geregistreed hebben.
Gezien de eerdere ervaringen hier kan je vrijwel zeker zeggen dat je ONT juist WEL constant online moet hangen om ingesteld te worden en zelfs eventueel de laatste firmware erop te zetten! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietspomp86
nero355 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Gezien de eerdere ervaringen hier kan je vrijwel zeker zeggen dat je ONT juist WEL constant online moet hangen om ingesteld te worden en zelfs eventueel de laatste firmware erop te zetten! ;)
Ik heb het gevraagd aan de Technische Dienst van Delta (via Whatsapp), omdat ik ook niet lang zonder internet wil zitten.
Volgens hun kan je gewoon je Nokia modem gebruiken en af en toe de ONT proberen of die al geregistreerd/online is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Fietspomp86 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:49:
Heb nu duidelijk gezegd dat ze het serienummer van de ONT en het MAC adres van de USG moeten registeren en mij moeten laten weten wanneer dat is, dan kan ik de bende testen.
USG, als in Unifi Security Gateway? Mij werd namelijk ook om een MAC gevraagd, maar ze wilden het MAC van mijn Adtran hebben. Het lijkt me inderdaad logischer dat ze het MAC van de router daarachter willen hebben, want waarschijnlijk wordt dat voor DHCP gebruikt.
Ik ook niet, maar het hangt sterk af van wie je van de helpdesk spreekt. Kennelijk is er niemand die echt weet hoe het werkt.
Wat mijn ONT doet als die eraan hangt, lampjes gaan eerst groen knipperen (soort zelf-test idee waarschijnlijk), daarna brandt het glasvezelledje rood continu.
Ik werd vanonchted begroet door een groen fiber indicator-LEDje. Dus heb ik meteen mijn netwerk proberen over te zetten. Helaas zonder resultaat; Mijn pfsense router kreeg een IP adres. Na de gebruikelijke voodoo-engineering rituelen van power-cyclen en repluggen werkte het nog steeds niet. Opvallend was dat de 1GbE poort van mijn Adtran geen link gaf, maar de 10GbE poort wel. Zelfs met mijn 1GbE router aangesloten. Kennnelijk dan deze poort terugschakelen naar lagere snelheden, al vraag ik me af wat dan het nut van die tragere poort is.
Kort nadat ik het opgaf, werd ik gebeld door Delta, met de mededeling dat ik was overgezet. Ik vertelde dat het niet werkte, en hij gaf aan dat ik een 'power reset moest aanvragen'. Ik vond dat een vreemde definitie, maar toen ik vroeg of dat betekende dat ik de netstekker eruit en er terug in moest steken, bevestigde hij dat. Ik gaf aan dat ik dat al enkele malen geprobeerd had, en dat dat niet hielp. Maar hij verzekerde me echt net overgezet te hebben, en dat het nu wel zou moeten werken.
Dus ik heb ik alle rituelen maar weer herhaald, maar helaas zonder resultaat. Ik heb ze weer gebeld, voor hulp bij de diagnose, maar daarbij kunnen ze helaas weinig doen. Kijken of mijn DHCP requests binnenkomen is er helaas niet bij. De helpdesk was erg vriendelijk, maar kan niet erg veel. De uitkomst van het gesprek was dat na het overzetten, het een werkdag kan duren voordat het werkt. Ik denk dat ze die werkdag verwarde met de werkdag die het duurt om het omzetten te verwerken, maar ze verzekerde me dat dat niet het geval was. Ik hoefde mijn gelijk niet te halen, en wil best nog wel even tot morgen wachten.
Ik heb het gevraagd aan de Technische Dienst van Delta (via Whatsapp), omdat ik ook niet lang zonder internet wil zitten.
Volgens hun kan je gewoon je Nokia modem gebruiken en af en toe de ONT proberen of die al geregistreerd/online is.
Mij werd verteld dat na het overzetten morgen, mijn Nokia modem stopt met werken, en dat ik dan mijn Adtran kan aansluiten. Ik vind het een raar verhaal, maar wacht nog even af.

Jouw verhaalt triggerde echter wat anders. Zou het kunnen zijn dat de Delta DHCP server geen IP configuraties uitgeeft aan onbekende MAC adressen? Dat is namelijk een stuk waarschijnlijker het probleem bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

@MindBender kun je niet je mac van je USG WAN interface spoofen naar dat van je bestaande modem om dat te valideren?
https://kb.jiripavlik.com...c-address-of-the-wan-port

[ Voor 46% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-02-2023 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:11:
@MindBenderkun je niet je mac van je USG WAN interface spoofen naar dat van je bestaande modem om dat te valideren?
https://kb.jiripavlik.com...c-address-of-the-wan-port
Ik heb daaraan gedacht, maar het leek met niet verstandig dat te doen met het MAC adres van de Adtran, waar mijn router op aangesloten is. Dat is overigens geen USG, maar een pfsense router. Als ik dat zou doen, zouden beide nodes aan elk eind van de kabel hetzelfde MAC adres hebben, dus een grote kans dat het dan nog niet werkt.

Overigens heb ik daarnet de helpdesk nog eens gebeld, met de vraag of ze echt het MAC van de Adtran nodig hebben, of toch dat van mijn router, en ze bevestigden nogmaals dat eerste. Dus we wachten het nog even af.

Wel jammer, want een beetje meer kennis bij de helpdesk, en een beetje meer diagnose had deze problemen kunnen voorkomen of gemakkelijk kunnen verhelpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tweedehands Adtran SDX621i van eBay binnengekregen.

Eerste bevindingen:

Device krijgt aangesloten op een netwerk via de ethernet port een IP adres benaderbaar via SSH, user-id root maar password (nog) onbekend.

Het mac adres van de ethernet poort is geregistreerd op "Part II Research Inc.", nooit van gehoord.

Onder 2 rubberen voetjes zitten schroefjes maar daarna is het device nog steeds niet open te krijgen. Ik vermoed dat er nog allerlei plastic clips de twee kastdelen bij elkaar houden; grof geweld is nodig maar eigenlijk houd ik het device graag heel. Geen idee hoe verder open te maken dus.

Er staat naast het serienummer ook een MAC address achterop de sticker. Ik denk dat bij registratie toch dat MAC address doorgegeven moet worden en niet het MAC address van de router er achter,

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 08-02-2023 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:49:
Device krijgt aangesloten op een netwerk via de ethernet port een IP adres benaderbaar via SSH, user-id root maar password (nog) onbekend.
Mijn SDX622v heb ik nooit solo op mijn netwerk aangesloten gehad. Gemiste kans, maar nu te laat; Hij is inmiddels provisioned door Delta, dus ik weet niet op je hier wat aan hebt:
Van de 1GbE poort knippert de LED groen als deze is aangesloten: 2x per seconde, even lang aan als uit. Mijn switch ziet dat de Ethernet link up is, maar er lijkt geen data uit te komen.
Van de 10GbE poort gaat de LED continu groen branden als deze is aangesloten. Hij lijkt met wat feller te flikkeren aan te geven dat hij data verzend en/of ontvangt. Op de switch zie ik geen data, maar pfsense ziet wel een aantal DHCPDISCOVER berichten binnenkomen. Deze worden beantwoordt met een DHCPOFFER, maar dat wordt verder niet meer beantwoord. Het aangeboden IP adres reageert niet op een ping en nmap leverde niets op.
Het mac adres van de ethernet poort is geregistreerd op "Part II Research Inc.", nooit van gehoord.
Het MAC adres van de 10GbE poort is 4 hoger dan het adres dat op de sticker staat, en beiden zijn van de OUI van Adtran.
Onder 2 rubberen voetjes zitten schroefjes maar daarna is het device nog steeds niet open te krijgen. Ik vermoed dat er nog allerlei plastic clips de twee kastdelen bij elkaar houden; grof geweld is nodig maar eigenlijk houd ik het device graag heel. Geen idee hoe verder open te maken dus.
De mijne ging erg gemakkelijk open. Inderdaad twee schroefjes onder 2 van de 4 rubberen voetjes. Daarna was hij met een spatel of een plectrum zo open.
Er staat naast het serienummer ook een MAC address achterop de sticker. Ik denk dat bij registratie toch dat MAC address doorgegeven moet worden en niet het MAC address van de router er achter,
Ik twijfel nog steeds, maar ik wacht eerst morgen nog even af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:39
Ik heb een eigen modem, nokia xs-010x-q. Destijds het ONT-id en Mac adres van de Nokia door gegeven.
Als je het mij vraagt gebruiken ze dat Mac address helemaal niet.
Ik dacht er te laat aan, maar in mijn Nokia kan ik het ONT-id wijzigen. Had wel eens willen weten wat er gebeurd als ik daar de ONT-id van de door caiway geleverde Nokia XS-2426G-B in zou zetten.
Ik weet ook niet beter dan dat mijn Nokia XS-2426G-B nog steeds gewoon werkt. Ik krijg ook een ander IP adres als ik die aansluit (wel in hetzelfde subnet).

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er zou gebeuren als ik een XGS-PON splitter op mijn aansluiting aan zou sluiten en dan beide Nokia's zou verbinden. Zou mij niet verbazen als ik dan 2 actieve internet verbindingen heb. Voor 16,- (https://www.dustinhome.nl...208923/ufiber-splitter-14) zou ik die test wel willen doen. (nog geen idee wat ik met een 2e verbinding zou kunnen doen overigens).

Zou je in die Adtran je ONT-ID kunnen wijzigen?

[ Voor 49% gewijzigd door EWS99 op 08-02-2023 18:25 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EWS99 Misschien kun je jouw Nokia 2426 eens bij een buur met een actieve aansluiting testen? Even die van hen eruit, die van jou erin en kijken of die online komt en je kunt internetten. Als dat het geval is even iemand thuis gelijktijdig een Speedtest laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

EWS99 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:21:
Ik heb een eigen modem, nokia xs-010x-q. Destijds het ONT-id en Mac adres van de Nokia door gegeven.
Als je het mij vraagt gebruiken ze dat Mac address helemaal niet.
Ik dacht ook dat ze niets aan dat MAC hadden, dus vandaar dat ik dacht dat ze misschien het MAC van mijn router bedoelden, om er een reservering voor aan te maken in hun DHCP server. Vroeger, bij Ziggo UPC Goldmine, was dat nodig.
Ik dacht er te laat aan, maar in mijn Nokia kan ik het ONT-id wijzigen. Had wel eens willen weten wat er gebeurd als ik daar de ONT-id van de door caiway geleverde Nokia XS-2426G-B in zou zetten.
Ik weet ook niet beter dan dat mijn Nokia XS-2426G-B nog steeds gewoon werkt. Ik krijg ook een ander IP adres als ik die aansluit (wel in hetzelfde subnet).
Van de kerel die mijn vanochtend belde, begreep ik dat mijn aansluiting naar een heel ander systeem zou gaan. Een systeem dan speciaal bedoeld was voor klanten met een eigen 'modem'. En dat mijn Nokia modem op dat systeem niet werkt. Kregen we maar iemand te spreken met echte kennis van zaken, zucht.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er zou gebeuren als ik een XGS-PON splitter op mijn aansluiting aan zou sluiten en dan beide Nokia's zou verbinden. Zou mij niet verbazen als ik dan 2 actieve internet verbindingen heb. Voor 16,- (https://www.dustinhome.nl...208923/ufiber-splitter-14) zou ik die test wel willen doen. (nog geen idee wat ik met een 2e verbinding zou kunnen doen overigens).
Een interessant experiment. En niet duur ook. Maar je zou ook je tweede glasvezel eens kunnen proberen. Het hangt natuurlijk ook af van hoeveel klanten er al samen op 1 vezel zitten. Voor XGS-PON is dat maximaal 256.
Zou je in die Adtran je ONT-ID kunnen wijzigen?
Ik denk van wel, maar ik heb geen flauw idee hoe ik erin kom. In zijn huidige configuratie kom ik er via Ethernet niet in. En als hij in bridge-modus opereert, kan ik hem sowieso niet addresseren. Misschien via een seriele debug poort, ergens intern. Ik heb sowieso de indruk dat dit apparaat gemaakt is of vanaf de LAN zijde beheert te worden, door de netwerkbeheerder, en niet door de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 19:19
Volgende week wordt bij ons eindelijk de glasvezel verbinding opgeleverd op het netwerk van Delta. Ik heb vorig jaar een abonnement afgesloten bij online.nl die mij gisteren een installatiepakket geleverd heeft. Ik ben erg benieuwd wat ze voor ONT gaan leveren want in de doos zat een Zyxel router zonder glasvezel ingang en zonder SFP poort. Is er iemand die hier al ervaring mee heeft want ik zou toch wel erg graag straks mijn Mikrotik blijven gebruiken ipv de Zyxel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 19:19
Nou volg ik dit topic al een poosje, maar hier had ik helemaal overheen gelezen. Bedankt d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindBender schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:59:
De mijne ging erg gemakkelijk open. Inderdaad twee schroefjes onder 2 van de 4 rubberen voetjes. Daarna was hij met een spatel of een plectrum zo open.
Ik begrijp er niets van, mijn 621i is dan wellicht anders dan de 622v maar met de schroefjes los is er geen beweging tussen de twee kastdelen te krijgen. Spatel er tussen gewurmd… geen beweging.

Jammer want ik hoop eigenlijk op een serial poort op de printplaat, gezien de SSH login prompt via de ethernet poort, draait er zoals verwacht Linux op. Dat schept kansen. In het uiterste geval maak ik het plastic maar stuk maar liever niet. Mochten er meer meldingen komen dat de SDX621i werkt op de Delta infra is dit device slopen wel zonde… even afwachten.

[ Voor 70% gewijzigd door ernstoud op 08-02-2023 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:48
ernstoud schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:08:
[...]

Ik begrijp er niets van, mijn 621i is dan wellicht anders dan de 622v maar met de schroefjes los is er geen beweging tussen de twee kastdelen te krijgen. Spatel er tussen gewurmd… geen beweging.

Jammer want ik hoop eigenlijk op een serial poort op de printplaat, gezien de SSH login prompt via de ethernet poort, draait er zoals verwacht Linux op. Dat schept kansen. In het uiterste geval maak ik het plastic maar stuk maar liever niet. Mochten er meer meldingen komen dat de SDX621i werkt op de Delta infra is dit device slopen wel zonde… even afwachten.
In de mijne (SDX621i) is ook geen beweging te krijgen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Polyphemus schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:33:In de mijne (SDX621i) is ook geen beweging te krijgen :/
Heb je wel een groene fiber indicator-LED?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:48
MindBender schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:35:
[...]

Heb je wel een groene fiber indicator-LED?
Ik heb hem vast gescoord, ik krijg binnenkort pas glas :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:08:
In het uiterste geval maak ik het plastic maar stuk maar liever niet. Mochten er meer meldingen komen dat de SDX621i werkt op de Delta infra is dit device slopen wel zonde… even afwachten.
Nee; Niet doen. Ik maak de mijne morgen nog wel een keer open om wat foto's te posten, zodat je kunt zien hoe hij open moet.
Helaas staat hij hier nog niet bij.
Pagina: 1 ... 6 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.