USG, als in Unifi Security Gateway? Mij werd namelijk ook om een MAC gevraagd, maar ze wilden het MAC van mijn Adtran hebben. Het lijkt me inderdaad logischer dat ze het MAC van de router daarachter willen hebben, want waarschijnlijk wordt dat voor DHCP gebruikt.
Ik denk trouwens dat het niet nodig is om continu de ONT eraan te hangen,maar gewoon af en toe proberen.
Lijkt me stug dat die er continu aan moet hangen om dan te wachten tot zij het geregistreed hebben.
Ik ook niet, maar het hangt sterk af van wie je van de helpdesk spreekt. Kennelijk is er niemand die
echt weet hoe het werkt.
Wat mijn ONT doet als die eraan hangt, lampjes gaan eerst groen knipperen (soort zelf-test idee waarschijnlijk), daarna brandt het glasvezelledje rood continu.
Ik werd vanonchted begroet door een groen fiber indicator-LEDje. Dus heb ik meteen mijn netwerk proberen over te zetten. Helaas zonder resultaat; Mijn pfsense router kreeg een IP adres. Na de gebruikelijke voodoo-engineering rituelen van power-cyclen en repluggen werkte het nog steeds niet. Opvallend was dat de 1GbE poort van mijn Adtran geen link gaf, maar de 10GbE poort wel. Zelfs met mijn 1GbE router aangesloten. Kennnelijk dan deze poort terugschakelen naar lagere snelheden, al vraag ik me af wat dan het nut van die tragere poort is.
Kort nadat ik het opgaf, werd ik gebeld door Delta, met de mededeling dat ik was overgezet. Ik vertelde dat het niet werkte, en hij gaf aan dat ik een 'power reset moest aanvragen'. Ik vond dat een vreemde definitie, maar toen ik vroeg of dat betekende dat ik de netstekker eruit en er terug in moest steken, bevestigde hij dat. Ik gaf aan dat ik dat al enkele malen geprobeerd had, en dat dat niet hielp. Maar hij verzekerde me echt
net overgezet te hebben, en dat het nu wel zou moeten werken.
Dus ik heb ik alle rituelen maar weer herhaald, maar helaas zonder resultaat. Ik heb ze weer gebeld, voor hulp bij de diagnose, maar daarbij kunnen ze helaas weinig doen. Kijken of mijn DHCP requests binnenkomen is er helaas niet bij. De helpdesk was erg vriendelijk, maar kan niet erg veel. De uitkomst van het gesprek was dat na het overzetten, het een werkdag kan duren voordat het werkt. Ik denk dat ze die werkdag verwarde met de werkdag die het duurt om het omzetten te verwerken, maar ze verzekerde me dat dat niet het geval was. Ik hoefde mijn gelijk niet te halen, en wil best nog wel even tot morgen wachten.
Ik heb het gevraagd aan de Technische Dienst van Delta (via Whatsapp), omdat ik ook niet lang zonder internet wil zitten.
Volgens hun kan je gewoon je Nokia modem gebruiken en af en toe de ONT proberen of die al geregistreerd/online is.
Mij werd verteld dat na het overzetten morgen, mijn Nokia modem stopt met werken, en dat ik dan mijn Adtran kan aansluiten. Ik vind het een raar verhaal, maar wacht nog even af.
Jouw verhaalt triggerde echter wat anders. Zou het kunnen zijn dat de Delta DHCP server geen IP configuraties uitgeeft aan onbekende MAC adressen? Dat is namelijk een stuk waarschijnlijker het probleem bij mij.