Helder. En ik zou ook aan backup van je config denken. Want dat scheelt sowieso het opnieuw adopten.Dennis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:17:
[...]
Dat heeft niet mijn voorkeur, omdat mijn pc via wifi is verbonden en ik bovendien mijn netwerk sterk heb gesegmenteerd. Mijn cloud key zit in een management VLAN.
Ik heb met mijn bedrijf Cloud servers (Ubuntu based) staan voor unifi hosting (voor zowel mijzelf, familie als klanten), daar dus 😀 Zodra een UXG Pro actief is ziet de controller (in de cloud dus) automatisch bij ons de AP's die ingestoken worden. Maak verder geen reclame hier, maar we zijn bezig met een unifi cloud oplossing ook voor particulieren, hopelijk is dat rond Mei klaar 😀Tonne schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:08:
[...]
Wat gebruik je als controller voor de UXG?
En waar ik last van heb is dat er een unifi dns entry in staat met een verwijzing naar het interne adres van mijn controller. Ik heb de controller alleen op een andere locatie draaien. Dus laatst met een update van de switches moest ik overal even met ssh in voor een set-inform.
[ Voor 21% gewijzigd door tcviper op 12-03-2023 10:33 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ja zoiets had ik wel verwachttcviper schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Ik heb met mijn bedrijf Cloud servers (Ubuntu based) staan voor unifi hosting (voor zowel mijzelf, familie als klanten), daar dus 😀 Zodra een UXG Pro actief is ziet de controller (in de cloud dus) automatisch bij ons de AP's die ingestoken worden. Maak verder geen reclame hier, maar we zijn bezig met een unifi cloud oplossing ook voor particulieren, hopelijk is dat rond Mei klaar 😀
Maar als de controller het AP automatisch ziet, dan verwijst de unifi dns bij jou dus wel naar het internet ip van de controller.
- RobertMe
 - Registratie: Maart 2009
 - Laatst online: 10:50

- Unifi
 - Ubiquiti UniFi
 - Ubiquiti
 - Amplifi
 - Netwerkaccessoires
 - Netwerkapparatuur
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
 - Ubiquiti UniFi AC In-Wall
 - Ubiquiti EdgeRouter Infinity
 - Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
 - Ubiquiti EdgePoint Router
 - Amplifi High Density WiFi Router
 - Ubiquiti UniFi nanoHD
 - Modems en routers
 - Netwerk switches
 - Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
 - Ubiquiti Cloud Gateway Max
 - Accesspoints
 - Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
 - Ubiquiti UniFi AP AC PRO

Hoeft niet perse via DNS, kan ook via een DHCP optie. Maar ja, de inform host op de apparaten zal one way or another naar online linken. Enige andere alternatief is dat je de router (of ander apparaat in het netwerk?) een VPN laat opzetten naar de server zodat in ieder geval op de server de poorten niet wagenwijd open hoeven te staan. Want het verkeer is wel versleuteld, maar volgens mij is er ook al een lek in gevonden dat tijdens het adopteren de encryptie sleutel uitgelezen kan worden.Tonne schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Ja zoiets had ik wel verwacht![]()
Maar als de controller het AP automatisch ziet, dan verwijst de unifi dns bij jou dus wel naar het internet ip van de controller.
- nero355
 - Registratie: Februari 2002
 - Laatst online: 28-02 22:21

ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
 - Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
 - Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
 - Ubiquiti UniFi
 - Unifi
 - Amplifi
 - Accesspoints
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Netwerkaccessoires
 - Ubiquiti
 - Netwerkapparatuur
 - Modems en routers

Prima, maar het probleem is dat er een aantal zeer simpele dingen totaal niet werken of kunnen :tcviper schreef op zondag 12 maart 2023 @ 06:31:
Dat vind jij, gebruik zelf de UXG Pro thuis en dat bevalt heel erg goed zeker met de laatste 3.x beta. Heb er inmiddels een stuk of 20 bij klanten draaien en die werken heel stabiel.
Alles wat wij nodig hebben kan er mee dus.
Wat er dus op neerkomt dat je zeer weinig/alleen basisopties hebt wat betreft DNSmasq terwijl die gewoon erop draait voor DHCP en dergelijke!Tonne schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:08:
En waar ik last van heb is dat er een unifi dns entry in staat met een verwijzing naar het interne adres van mijn controller. Ik heb de controller alleen op een andere locatie draaien.
Dus laatst met een update van de switches moest ik overal even met ssh in voor een set-inform.
Het heeft 10 jaar of zo geduurd totdat je eindelijk DNS Records met de hostname van je apparatuur erin kan zetten!
Nou de rest nog...
Een ander zeer kwalijk iets is het gebrek aan RTSP ondersteuning :
- [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- SuperPietje in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
- fabianishere in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
- enz...
Is dat niet een beetje raar voor een tot wel € 699 kostend apparaat
Hou er rekening mee dat het TP-Link Omada systeem ook een aantal rare nadelen kent in de vorm van :Dennis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:51:
Vraag hier... ik heb een Unifi setup met een oud model PoE switch, twee accesspoints en een cloud key gen1. Die laatste bezorgt me hoofdpijn, want dat ding is continu corrupt en dan kan ik de hele boel weer opnieuw inrichten en adopten.
- Volledige migratie naar Omada. Vind het voordeel daarvan dat een hardware controller gewoon los te koop is voor een redelijk bedrag (100€) en gewoon op 230V werkt.
Kunnen jullie eens met mij meedenken en advies geven?
- Software die in sommige opzichten een soort UniFi van een jaar of 5 geleden is in feite qua bugs en features.
- Sommige noodzakelijke dingen zoals DFS Channels bij bepaalde modellen pas veel later erbij komen via firmware updates!
- Maffe keuzes waardoor sommige opties net wat anders in elkaar zitten dan je zou denken...
Voornamelijk bij de Routers het geval, maar toch wel een aandachtspuntje!
Raspberry Pi 3B hier die als UniFi Controller functioneert en dat werkt al jarenlang prima!Dennis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:15:
Goed punt. Ik heb hem vroeger op een RPi gehad, maar dat vond ik veel te langzaam werken.
Ik was toen juist blij met de overstap naar de cloud key vanwege toename performance.
Op zich heb ik nog een aantal RPi 3 liggen dacht ik, dus zou een optie kunnen zijn.
Anderen die dat hier hebben? Hoe is de performance?
Ik hoef hem niet continu te draaien, maar wat ik vooral wil is dat ik hem gewoon makkelijk uit kan zetten en hij het daarna weer doet. Dat is met die microSD in de RPi natuurlijk weer lastig.
Draait ook nog Pi-Hole i.c.m. Unbound en heeft het eigenlijk amper echt druk :
code:
1
2
3
 | Load: 0.04 0.05 0.01 Memory usage: 61.6 % Temp: 49.9 °C  | 
NICE!!!Dennis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:17:
Dat heeft niet mijn voorkeur, omdat mijn pc via wifi is verbonden en ik bovendien mijn netwerk sterk heb gesegmenteerd.
Mijn cloud key zit in een Management VLAN.
Maar ehh...
Hier en daar wat poortjes die daar toegang tot hebben en een Laptop met een kabeltje eraan en zo = Wel of geen optie
Moet je alleen niet vergeten welk IP adres je PC toen had dus iets van een Bookmarkje met daarin het IP adres is dan wel zo handig!Tonne schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:01:
Wil je de controller continue draaien?
Je kunt hem ook op je pc draaien en dan enkel opstarten als je instellingen wilt wijzigen.
Je netwerk draait verder wel door dan
Ik blijf dat maar een rare constructie vinden, want wat nou als de Router een probleem heeft en de WAN wegvalt : Hoe ga je die een Provision geven zonder een werkende Internetverbindingtcviper schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:27:
Ik heb met mijn bedrijf Cloud servers (Ubuntu based) staan voor unifi hosting (voor zowel mijzelf, familie als klanten).
Zodra een UXG Pro actief is ziet de controller (in de cloud dus) automatisch bij ons de AP's die ingestoken worden. Maak verder geen reclame hier, maar we zijn bezig met een unifi cloud oplossing ook voor particulieren, hopelijk is dat rond Mei klaar
Dat je het voor wat Accesspoints doet kan ik nog begrijpen, maar echt alles eraan hangen zou ik niet gauw doen...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
True. Het punt is dat ik geen vast ip heb. En dus ongeveer 1x per jaar mijn ip wijzigt. De USG doet eigenlijk netjes wat ik verwacht. En daar gaat alles zonder enig probleem. Maar de UXG daar heb dus of problemen mee als mijn ip wijzigt of als de firmware van de switches wordt geupdate. Ik heb gekozen voor het laatste.RobertMe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:18:
[...]
Hoeft niet perse via DNS, kan ook via een DHCP optie. Maar ja, de inform host op de apparaten zal one way or another naar online linken. Enige andere alternatief is dat je de router (of ander apparaat in het netwerk?) een VPN laat opzetten naar de server zodat in ieder geval op de server de poorten niet wagenwijd open hoeven te staan. Want het verkeer is wel versleuteld, maar volgens mij is er ook al een lek in gevonden dat tijdens het adopteren de encryptie sleutel uitgelezen kan worden.
- RobertMe

- Unifi
 - Ubiquiti UniFi
 - Ubiquiti
 - Amplifi
 - Netwerkaccessoires
 - Netwerkapparatuur
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Ubiquiti UniFi nanoHD
 - Modems en routers
 - Netwerk switches
 - Accesspoints

Dat probleem speelt toch niet als je de controller op een server/VPS draait, die hebben een statisch IP.Tonne schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:58:
[...]
True. Het punt is dat ik geen vast ip heb. En dus ongeveer 1x per jaar mijn ip wijzigt. De USG doet eigenlijk netjes wat ik verwacht. En daar gaat alles zonder enig probleem. Maar de UXG daar heb dus of problemen mee als mijn ip wijzigt of als de firmware van de switches wordt geupdate. Ik heb gekozen voor het laatste.
En als het voor familie is die verbindt met een controller bij jou thuis: dan kun je natuurlijk ook een dyndns service gebruiken en ik meen dat je met de DHCP option gewoon de hostname kunt laten gebruiken. En anders dus eenmalig een set-inform doen met ee afwijkende hostname.
Nee met option 43 bij unifi geen mogelijkheid om de hostname in te voeren. Die set-inform raken de switches kwijt na de laatste firmware update. En dan kijken ze naar de dns van unifi. En geen verbinding meer. Een nieuwe set-inform via ssh lost het probleem op. Ik was even benieuwd of dit wellicht opgelost is in de 3.0 firmware. Want die wil ik zelf nog niet draaien (is nog EA).RobertMe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:03:
[...]
Dat probleem speelt toch niet als je de controller op een server/VPS draait, die hebben een statisch IP.
En als het voor familie is die verbindt met een controller bij jou thuis: dan kun je natuurlijk ook een dyndns service gebruiken en ik meen dat je met de DHCP option gewoon de hostname kunt laten gebruiken. En anders dus eenmalig een set-inform doen met ee afwijkende hostname.
Nee ik draai mijn thuis servertje ook voor een paar klanten. Maar als de controller een paar dagen niet bereikbaar zou zijn, dan is er ook geen direct probleem.
            Dank voor je uitgebreide reactie @nero355. 
Ik ken Omada, want ik heb het bij ons op kantoor geïnstalleerd. Inclusief router daar overigens, thuis gebruik ik pfSense.
Misschien kijk ik binnenkort nog eens naar de RPi optie. Vanavond is het me gelukt mijn Cloud Key te reïncarneren via reset2defaults. En het geluk was ook nog eens dat ik via SSH een backup heb kunnen downloaden na mijn laatste grote configuratiewijzigingen.
Inmiddels de upgrade van 6 naar 7 ook succesvol afgerond, dus eigenlijk ben ik er goed vanaf gekomen. En tijdje geleden Proton Drive account genomen waar ik ook mijn belangrijke back-ups bewaar (zoals van domotica en alarmsysteem) en deze moet er ook maar eens bij
.

Ik ken Omada, want ik heb het bij ons op kantoor geïnstalleerd. Inclusief router daar overigens, thuis gebruik ik pfSense.
Misschien kijk ik binnenkort nog eens naar de RPi optie. Vanavond is het me gelukt mijn Cloud Key te reïncarneren via reset2defaults. En het geluk was ook nog eens dat ik via SSH een backup heb kunnen downloaden na mijn laatste grote configuratiewijzigingen.
Inmiddels de upgrade van 6 naar 7 ook succesvol afgerond, dus eigenlijk ben ik er goed vanaf gekomen. En tijdje geleden Proton Drive account genomen waar ik ook mijn belangrijke back-ups bewaar (zoals van domotica en alarmsysteem) en deze moet er ook maar eens bij
            Hmmm, staat opeens grote update klaar voor men switchen : van 6.4.18.14328 naar 6.5.32.14509.
Zou volgende week eens grote aanpassing aan men netwerk willen doen ivm VLANs en IP TV met Telenet, misschien maar wijselijk even wachtne met die update en kortelings eens wat configuratiebackups etc nemen voor ik die grote aanpassing ga doorvoeren. Een versie update van de firmware met eventueel gekend ubiquiti gedoe kan ik daarbij wel missen als kiespijn.
                    Zou volgende week eens grote aanpassing aan men netwerk willen doen ivm VLANs en IP TV met Telenet, misschien maar wijselijk even wachtne met die update en kortelings eens wat configuratiebackups etc nemen voor ik die grote aanpassing ga doorvoeren. Een versie update van de firmware met eventueel gekend ubiquiti gedoe kan ik daarbij wel missen als kiespijn.
-| Hit it i would ! |-
Gewoon rekenen met werkelijke belasting ipv max belasting. Bv een AP neemt maar een paar W.Greatsword schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:48:
Lees bij de 24 Port PoE switch:
Max. PoE wattage per port by PSE
PoE+ 32W
En bij de In Walls:
Max PoE wattage per port by PSE
15.4W
Dus 1x doorlussen zou dan al Max 30,8 zijn op die PoE poort maar 2x gaat dan denk niet lukken bij Max belasting
Ik zou inderdaad kijken naar een RPi oplossing, of anders docker op Synology oid als je die hebt.Dennis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:31:
Dank voor je uitgebreide reactie @nero355.
Inmiddels de upgrade van 6 naar 7 ook succesvol afgerond, dus eigenlijk ben ik er goed vanaf gekomen. En tijdje geleden Proton Drive account genomen waar ik ook mijn belangrijke back-ups bewaar (zoals van domotica en alarmsysteem) en deze moet er ook maar eens bij.
UCK2/2+ vind ik overpriced en de batterijen gaan kapot.
Persoonlijk ben ik wel voorstander van de controller op een VPS, kun je ook nog sites van familieleden aan toevoegen als je zou willen.
Geen ervaring, maar je schijnt ook voor 5 dollar per maand een UniFi controller te kunnen hosten op een Digital Ocean droplet?
Ik vind het een interessant apparaat, maar vind de pricing ook lastig hoor. Voor iets meer heb je een volledige UTM oplossing wat zakelijk waarschijnlijk interessanter is. Voor een simpele particulier vind ik de UXG Pro veel te duur. Daar zet ik tegenwoordig Draytek routertjes neer, nu de USG toch wel EOL is. Ik wacht met smart op een UXG "Standaard" oidtcviper schreef op zondag 12 maart 2023 @ 06:31:
[...]
Dat vind jij, gebruik zelf de UXG Pro thuis en dat bevalt heel erg goed zeker met de laatste 3.x beta. Heb er inmiddels een stuk of 20 bij klanten draaien en die werken heel stabiel. Alles wat wij nodig hebben kan er mee dus.
Bijna een week geleden al geupdate. Geen bijzonderheden hierFalcon10 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:34:
Hmmm, staat opeens grote update klaar voor men switchen : van 6.4.18.14328 naar 6.5.32.14509.
Zoals hierboven aangegeven, geen enkele problemen gehad.Falcon10 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:34:
Ik blijf dat raar vinden eerlijk gezegd. Hoe kan je dat nou goed provisionen als je nog geen internet hebt bijvoorbeeld?Timmert schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:50:
Persoonlijk ben ik wel voorstander van de controller op een VPS, kun je ook nog sites van familieleden aan toevoegen als je zou willen.
Geen ervaring, maar je schijnt ook voor 5 dollar per maand een UniFi controller te kunnen hosten op een Digital Ocean droplet?
Theoretisch zou ik het vast wel aan de praat krijgen: ik heb al meerdere VPS'en bij TransIP en een VPN tussen mijn eigen netwerk thuis en het netwerk daar in het datacentrum.
Via de app heb je bluetooth connectie met je AP. En dan stuur je zo de gegevens.Dennis schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:36:
[...]
Ik blijf dat raar vinden eerlijk gezegd. Hoe kan je dat nou goed provisionen als je nog geen internet hebt bijvoorbeeld?
Theoretisch zou ik het vast wel aan de praat krijgen: ik heb al meerdere VPS'en bij TransIP en een VPN tussen mijn eigen netwerk thuis en het netwerk daar in het datacentrum.
Of je pakt een laptop en stelt eerst een USG via de webinterface in. Daarna is de rest van het netwerk een fluitje van een cent.
- nero355

- Netwerk switches
 - Ubiquiti UniFi
 - Unifi
 - Amplifi
 - Accesspoints
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Netwerkaccessoires
 - Ubiquiti
 - Netwerkapparatuur
 - Modems en routers

Als ik bij CISCO rondkijk en daarna ook nog eens dit lees : https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc2132#section-8.4Tonne schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:22:
Nee met option 43 bij unifi geen mogelijkheid om de hostname in te voeren.
Dan mag je al blij zijn dat je het IP adres niet naar Hexadecimaal formaat hoeft om te zetten zoals je dat bij CISCO dus wel moet doen!
Misschien is dit wat dan : ernstoud in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"Timmert schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:50:
GRATIS VPS van Oracle
Ze zijn niet de enige die het doen trouwens, maar deze heeft wel 4 x 1 Gbps aan bandbreedte dus je hebt dan ook gelijk je eigen iPerf3 Server erbij!
Waar moet ik dan aan denken ??Timmert schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:52:
Ik vind het een interessant apparaat, maar vind de pricing ook lastig hoor.
Voor iets meer heb je een volledige UTM oplossing wat zakelijk waarschijnlijk interessanter is.
DrayTek is in principe MKB spul en na jarenlange ervaring met die dingen (2820 en 2860 en nog bij een bekende een 2950 of zo...) vind ik ze sowieso de betere optie t.o.v. een UDR/UDM/UXG want wat je ook koopt : Je blijft aan die kreupele webGUI van Ubiquiti vasthangen!Voor een simpele particulier vind ik de UXG Pro veel te duur.
Daar zet ik tegenwoordig Draytek routertjes neer, nu de USG toch wel EOL is.
Ik wacht met smart op een UXG "Standaard" oid
Dennis schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:36:
Ik blijf dat raar vinden eerlijk gezegd. Hoe kan je dat nou goed provisionen als je nog geen internet hebt bijvoorbeeld?
Dat is echt ronduit verschrikkelijk gewoon!Tonne schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:56:
Via de app heb je bluetooth connectie met je AP. En dan stuur je zo de gegevens.
Fatsoenlijke netwerkapparatuur hoort niet afhankelijk te zijn van een telefoon+Bluetooth+een app !!!
Maar toen was het een UDR/UDM die heel graag een werkende WAN verbinding wil als je hem voor de eerste keer instelt geloof ik...Of je pakt een laptop en stelt eerst een USG via de webinterface in.
Alles lokaal > Alles remote wat mij betreft!Daarna is de rest van het netwerk een fluitje van een cent.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
            Ik kom er niet meer uit. Toegegeven ik ben nooit een held met netwerken geweest, maar hier is de situatie:
Jaren 30 huis, houten tussenvloeren, gemetselde muren geen dikke gewapend betonnen constructies. Vrij intensief gebouwde wijk dus veel andere netwerken in de buurt.
Alle AP zijn UAP-AC-Pro en een Cloud key UCK-G2-Plus.
Ik heb op de begane grond in de woonkamer een AP bedraad aangesloten deze bevindt zich aan de voorkant van de woning. Dit AP heeft een bedrade verbinding naar de router.
Ik heb op de eerste verdieping ter hoogte van de vloer in het trapgat een tweede AP deze bevindt zich grofwel halverwege de woning. Ook deze in bedraad aangesloten.
Ik heb op zolder dicht bij de grond een derde AP. Deze bevindt zich aan de achterkant van de woning. Dit AP is middels een mesh verbinding aangesloten op het 'trap' AP. Deze vindt wel dat hij dichter bij trap zou moeten staan om een betere verbinding te krijgen.
Ik heb de AP's dus 'verdeeld' opgesteld door mijn woning en twee zijn er bedraad aangesloten.

Als ik deze setup gebruik heb ik op mijn kantoor (grofweg tussen trap en woonkamer) een snelheid van ongeveer 140Mbit. (zowel 2.4 als 5 Ghz staan aan. Als ik dat niet doe haal ik at best ˜70Mbit.
Nu komt de kicker, als ik mijn T-Mobile Zyxel router gebruik (staat verder weg dan zowel 'trap' als 'woonkamer') op alleen 5Ghz haal ik grofweg het dubbele.

Ik heb gepoogd het Unify netwerk te tweaken door een andere band te kiezen of door enkel 2.4 of 5 te kiezen, maar het lijk erop alsof de UAP-AC-Pro gewoon niet krachtig genoeg is in zendvermogen.
Ik wordt er een beetje moedeloos van. Investering in AP's gedaan en vervolgens duwt de standaard router ze gewoon an de kant mbt performance. Is de oplossing meer AP's?
            Jaren 30 huis, houten tussenvloeren, gemetselde muren geen dikke gewapend betonnen constructies. Vrij intensief gebouwde wijk dus veel andere netwerken in de buurt.
Ik heb op de begane grond in de woonkamer een AP bedraad aangesloten deze bevindt zich aan de voorkant van de woning. Dit AP heeft een bedrade verbinding naar de router.
Ik heb op de eerste verdieping ter hoogte van de vloer in het trapgat een tweede AP deze bevindt zich grofwel halverwege de woning. Ook deze in bedraad aangesloten.
Ik heb op zolder dicht bij de grond een derde AP. Deze bevindt zich aan de achterkant van de woning. Dit AP is middels een mesh verbinding aangesloten op het 'trap' AP. Deze vindt wel dat hij dichter bij trap zou moeten staan om een betere verbinding te krijgen.
Ik heb de AP's dus 'verdeeld' opgesteld door mijn woning en twee zijn er bedraad aangesloten.
 Als ik deze setup gebruik heb ik op mijn kantoor (grofweg tussen trap en woonkamer) een snelheid van ongeveer 140Mbit. (zowel 2.4 als 5 Ghz staan aan. Als ik dat niet doe haal ik at best ˜70Mbit.
Nu komt de kicker, als ik mijn T-Mobile Zyxel router gebruik (staat verder weg dan zowel 'trap' als 'woonkamer') op alleen 5Ghz haal ik grofweg het dubbele.
Ik heb gepoogd het Unify netwerk te tweaken door een andere band te kiezen of door enkel 2.4 of 5 te kiezen, maar het lijk erop alsof de UAP-AC-Pro gewoon niet krachtig genoeg is in zendvermogen.
Ik wordt er een beetje moedeloos van. Investering in AP's gedaan en vervolgens duwt de standaard router ze gewoon an de kant mbt performance. Is de oplossing meer AP's?
Ik zou om te beginnen de wifi uitzetten van je router, en jouw bedrade ap's op verschillende kanalen zetten, op 5 g heb je dat wel maar op 2,4 zie ik kanaal 6. De draadloze ap neemt uiteraard wel dezelfde kanalen dan die waar ie mee verbonden is.911GT2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:54:
Ik kom er niet meer uit. Toegegeven ik ben nooit een held met netwerken geweest, maar hier is de situatie:
[Afbeelding]
Nu komt de kicker, als ik mijn T-Mobile Zyxel router gebruik (staat verder weg dan zowel 'trap' als 'woonkamer') op alleen 5Ghz haal ik grofweg het dubbele.![]()
Die staat natuurlijk uit idd. Het was enkel om te vergelijken.Ik zou om te beginnen de wifi uitzetten van je router.
            Met welk apparaat meet je? Met welk accespoint ben je tijdens je meeting verbonden? Zijn de banden (2,4 en 5 ghz) gescheiden? Op welke band meet je? Hoe druk is het kanaal van die band?

Hoe bedoel je zijn de banden 2,4 en 5 gescheiden? Dat zijn ze toch altijd?Telesto schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:17:
Met welk apparaat meet je? Met welk accespoint ben je tijdens je meeting verbonden? Zijn de banden (2,4 en 5 ghz) gescheiden? Op welke band meet je? Hoe druk is het kanaal van die band?
Ik ben tijdens het meten vanaf mijn MBP verbonden met AP 'woonkamer' Maar als ik schakel naar AP 'Trap' Maakt dat niets uit. Sterker nog ik kan letterlijk naast AP woonkamer gaan zitten en dezelfde resultaten halen. En nog steeds een lagere snelheid halen dan rechtstreeks op de Zyxel.
2,4
/f/image/R4v0lssLzNNh4Ig0nWHsA7uf.png?f=fotoalbum_large)
en 5
                                                [ Voor 34% gewijzigd door 911GT2 op 13-03-2023 16:28 ]
Trap CAT 5Novi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:19:
Welk type netwerkkabel heb je naar de AP's lopen?
Woonkamer CAT 6
Een Kerio NG110 hardware appliance bijvoorbeeld.
Mee eens, erg stabiel dat spul. Alleen ACS is een ramp vergeleken met de SDN oplossing van UniFi.DrayTek is in principe MKB spul en na jarenlange ervaring met die dingen (2820 en 2860 en nog bij een bekende een 2950 of zo...) vind ik ze sowieso de betere optie t.o.v. een UDR/UDM/UXG want wat je ook koopt : Je blijft aan die kreupele webGUI van Ubiquiti vasthangen!
Mwah niet echt raar, hangt er vanaf hoe je er naar kijkt.Dennis schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:36:
[...]
- Als je een internetverbinding hebt die gewoon met DHCP werkt, werkt de USG 3P (andere varianten weet ik niet) gewoon out of the box. Vervolgens SSH je naar dat ding, geef je hem in een inform commando de juiste url mee, adopten in de cloud controller en klaar.
- Als je een internetverbinding hebt die met PPPoE en/of VLAN werkt kun je dat vooraf al in de setup GUI van de USG instellen
- UniFi switches en AP's kun je ook via SSH verwijzen naar je controller, of dit desnoods vooraf al op kantoor/andere locatie met internet doen.
Ik ben eigenlijk niet anders gewend
Ik bedoel of je verschillende SSID's gebruikt voor 2,4 en 5 ghz. Als je dat niet hebt, helpt dat zeker!911GT2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:21:
[...]
Hoe bedoel je zijn de banden 2,4 en 5 gescheiden? Dat zijn ze toch altijd?
Ik ben tijdens het meten vanaf mijn MBP verbonden met AP 'woonkamer' Maar als ik schakel naar AP 'Trap' Maakt dat niets uit. Sterker nog ik kan letterlijk naast AP woonkamer gaan zitten en dezelfde resultaten halen. En nog steeds een lagere snelheid halen dan rechtstreeks op de Zyxel.
2,4
[Afbeelding]
en 5
[Afbeelding]
En halen andere apparaten vergelijkbare snelheden? Dat je via AP trap en de AP woonkamer dezelfde snelheid haalt, is niet heel logisch.
Nee dat heb ik niet, ik heb een dochter en een vrouw die gaan echt zeuren als ik dat ga vragen of ze het 'goede' netwerk selecteren dat heb ik geprobeerd dat kostte me te veel energie.Telesto schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:40:
[...]
Ik bedoel of je verschillende SSID's gebruikt voor 2,4 en 5 ghz. Als je dat niet hebt, helpt dat zeker!
En halen andere apparaten vergelijkbare snelheden? Dat je via AP trap en de AP woonkamer dezelfde snelheid haalt, is niet heel logisch.
Er zit wel wat verschil in snelheid tussen trap en woonkamer, woonkamer is ca 50Mbit sneller, maar dan zit ik op 170, zowel via mijn MPB als via mijn iPhone.
Je zou het in ieder geval bij wijze van test even kunnen proberen? Dan weet je direct of je verder moet zoeken of niet. Desnoods kun je je 2,4 ghz netwerk dezelfde laten en voor jezelf het 5 ghz gebruiken. Zo heb ik het zelf gedaan, snelheid is voor mij belangrijk en zij merken er weinig van911GT2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:48:
[...]
Nee dat heb ik niet, ik heb een dochter en een vrouw die gaan echt zeuren als ik dat ga vragen of ze het 'goede' netwerk selecteren dat heb ik geprobeerd dat kostte me te veel energie.
Er zit wel wat verschil in snelheid tussen trap en woonkamer, woonkamer is ca 50Mbit sneller, maar dan zit ik op 170, zowel via mijn MPB als via mijn iPhone.
Welke kanaalbreedte gebruik je op 5ghz? (20/40/80) en welke snelheid haal je als je met je neus/testdevice naast je AP's gaat zitten?911GT2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:48:
[...]
Nee dat heb ik niet, ik heb een dochter en een vrouw die gaan echt zeuren als ik dat ga vragen of ze het 'goede' netwerk selecteren dat heb ik geprobeerd dat kostte me te veel energie.
Ik heb een single 5G netwerk aangemaakt, dan haal ik ongeveer 30Mbit meer, maar nog steeds ruim onder de 200. Dus ongeveer 150MbitTelesto schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:51:
[...]
Je zou het in ieder geval bij wijze van test even kunnen proberen? Dan weet je direct of je verder moet zoeken of niet. Desnoods kun je je 2,4 ghz netwerk dezelfde laten en voor jezelf het 5 ghz gebruiken. Zo heb ik het zelf gedaan, snelheid is voor mij belangrijk en zij merken er weinig van
Met het single 2,4 haal in ongeveer 40Mbit.
En de kanalen per ap bedrade ap verschillend gezet? 2,4 op low en 20mhz om te beginnen, 5g mag op high en 80 mhz911GT2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:13:
[...]
Die staat natuurlijk uit idd. Het was enkel om te vergelijken.
[ Voor 11% gewijzigd door Behoorlijk Leek op 13-03-2023 17:01 ]
Dat scheelt iets, dan ga ik naar 250Mbit ongeveer.Timmert schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:52:
[...]
Welke kanaalbreedte gebruik je op 5ghz? (20/40/80) en welke snelheid haal je als je met je neus/testdevice naast je AP's gaat zitten?
Opvallend is trouwens dat mijn upload altijd hoger is dan mijn download.
Ook geen merkbaar verschil, ik begin echt te denken dat het in mijn kabels zit of evt aan de WAN poorten op de router.Behoorlijk Leek schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:59:
[...]
En de kanalen per ap bedrade ap verschillend gezet? 2,4 op low en 20mhz om te beginnen, 5g mag op high en 80 mhz
- nero355

- Netwerk switches
 - Ubiquiti UniFi
 - Unifi
 - Amplifi
 - Accesspoints
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Netwerkaccessoires
 - Ubiquiti
 - Netwerkapparatuur
 - Modems en routers

Interessant! Helemaal niet aan gedacht sinds ik WinRoute heb verlaten 25 jaar geleden of zoTimmert schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:29:
Een Kerio NG110 hardware appliance bijvoorbeeld.
En een verdomd goede Support Department als je wat vragen hebt!Mee eens, erg stabiel dat spul.
Nooit wat mee gedaan en alleen wat beginseltjes van gezien in de webGUI van de eerder genoemde modellenAlleen ACS is een ramp vergeleken met de SDN oplossing van UniFi.
Ik mag hopen dat je CAT5e bedoelt en niet serieus CAT5 in gebruik hebt
Ik denk dat als je dit volgt :911GT2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:12:
Ook geen merkbaar verschil, ik begin echt te denken dat het in mijn kabels zit of evt aan de WAN poorten op de router.
En het dan nog niet goed is dat je dan gewoon de UAP's op de verkeerde plekken hebt staan en je daar nog een keer goed naar moet kijken!Behoorlijk Leek schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:59:
En de kanalen per ap bedrade ap verschillend gezet? 2,4 op low en 20mhz om te beginnen, 5g mag op high en 80 mhz
Verder kan je de WAN verbinding uitsluiten door geen Speedtest.net te gebruiken maar gewoon iPerf3 i.c.m. wat Samba/Windows File Sharing testjes te doen met een bedraad aangesloten PC als de Server
Ik wist dat je zou reageren op de appnero355 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:41:
[...]
Dat is echt ronduit verschrikkelijk gewoon!
Fatsoenlijke netwerkapparatuur hoort niet afhankelijk te zijn van een telefoon+Bluetooth+een app !!!
[...]
Maar toen was het een UDR/UDM die heel graag een werkende WAN verbinding wil als je hem voor de eerste keer instelt geloof ik...
De USG heeft toch ook uiteindelijk een werkende WAN verbinding nodig? Hoe bedoel je dat?
- RobertMe

- Unifi
 - Ubiquiti UniFi
 - Ubiquiti
 - Amplifi
 - Netwerkaccessoires
 - Netwerkapparatuur
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Ubiquiti UniFi nanoHD
 - Modems en routers
 - Netwerk switches
 - Accesspoints

Don't mention the war app.
De UDR/UDM met hun ingebakken controller vereisen "in stap 1" het inloggen met een UI account als ik mij niet vergis? Beetje lastig dus als internet het nog niet doet en je dit eerst moet doen alvorens je internet kunt instellen.De USG heeft toch ook uiteindelijk een werkende WAN verbinding nodig? Hoe bedoel je dat?
En v.w.b. USG en remote controller: de USG heeft een minimalistische web interface. Daarin kun je vervolgens wat basale zaken instellen om een werkende WAN te krijgen. Ik gok/hoop dat je daar vervolgens ook meteen het inform address aan kunt passen en dan verschijnt die dus in de controller.
Je weet dat cat5 max 100Mbps is ? Was al eerder gezegd maar vrees dat je deze opmerking gemist hebt.
Hoop dat het een tikfout is (cat5E?) anders zou ik even een andere kabel testen. Desnoods even tijdelijk een lange kabel door het trapgat etc
Voor de rest zoals men al aangeeft - genoeg opties om te testen, WiFi is en blijft gevoelig voor storing. Andere kanalen proberen, verschillende devices testen en uitsluiten of het aan de bekabeling ligt.
Test bijvoorbeeld is een dfs channel als het lukt omdat deze vaak niet bezet zijn en geen storing geven als je niet dichtbij een vliegbasis woont
[ Voor 33% gewijzigd door Workaholic op 14-03-2023 21:11 ]
            Paar posts verplaatst naar het Unifi Protect topic.

www.google.nl
            Even mijn on-topic stukje weer terugzetten 
Ons nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd en ik heb daar alvast een UDM-SE voor gekocht. We verwachten alleen de eerste paar weken geen internet te hebben. Gaat dat een issue zijn voor de UDM? Ik lees een paar berichten terug dat die alleen kan worden opgezet als er ook verbinding is met het internet namelijk, maar ik zou hem al wel graag de eerste week in gebruik willen nemen.
Ik kan hem natuurlijk ook hier even in m'n huidige netwerk prikken en alles alvast instellen. Ik weet alleen niet of ik dan niet alsnog tegen issues aan ga lopen als dat ding straks een tijdje zonder internet hangt. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik dat zomaar doen?
            Ons nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd en ik heb daar alvast een UDM-SE voor gekocht. We verwachten alleen de eerste paar weken geen internet te hebben. Gaat dat een issue zijn voor de UDM? Ik lees een paar berichten terug dat die alleen kan worden opgezet als er ook verbinding is met het internet namelijk, maar ik zou hem al wel graag de eerste week in gebruik willen nemen.
Ik kan hem natuurlijk ook hier even in m'n huidige netwerk prikken en alles alvast instellen. Ik weet alleen niet of ik dan niet alsnog tegen issues aan ga lopen als dat ding straks een tijdje zonder internet hangt. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik dat zomaar doen?
- nero355

- Netwerk switches
 - Ubiquiti UniFi
 - Unifi
 - Amplifi
 - Accesspoints
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Netwerkaccessoires
 - Ubiquiti
 - Netwerkapparatuur
 - Modems en routers

Geen keiharde 100 MBps limiet dus het zal wel meevallen, maar CAT5 kan volgens mij net als CAT6 tot 55 meter hogere snelheden halen, maar dan moet je dus wel een serieus groot huis hebben om daaraan te komen...Workaholic schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:08:
Je weet dat cat5 max 100Mbps is ? Was al eerder gezegd maar vrees dat je deze opmerking gemist hebt.
Hoop dat het een tikfout is (cat5E?) anders zou ik even een andere kabel testen. Desnoods even tijdelijk een lange kabel door het trapgat etc
Ik blijf erbij dat de plaatsing van de UAP's voornamelijk het probleem veroorzaaktVoor de rest zoals men al aangeeft - genoeg opties om te testen, WiFi is en blijft gevoelig voor storing. Andere kanalen proberen, verschillende devices testen en uitsluiten of het aan de bekabeling ligt.
Test bijvoorbeeld is een dfs channel als het lukt omdat deze vaak niet bezet zijn en geen storing geven als je niet dichtbij een vliegbasis woont
Gewoon doen! Komt wel goed zo!Sicco92 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:13:
Ik kan hem natuurlijk ook hier even in m'n huidige netwerk prikken en alles alvast instellen.
Ik weet alleen niet of ik dan niet alsnog tegen issues aan ga lopen als dat ding straks een tijdje zonder internet hangt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik dat zomaar doen?
Mijn UDM P heb ik in het oude huis ingesteld en werkte in het nieuwe huis. Die wou ik ook direct vanaf het begin aan hebben ivm cameras.Sicco92 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:13:
Even mijn on-topic stukje weer terugzetten
De cameras werken na het instellen gewoon lokaal.
Naar welk protect topic? er zijn er meerdere?MisteRMeesteR schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:09:
[mbr]Paar posts verplaatst naar het Unifi Protect topic.[/]
Kan het zijn dat Threat Management aan staat? Dit kan een behoorlijk invloed hebben op de behaalde snelheden.911GT2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:54:
[Afbeelding]
Nu komt de kicker, als ik mijn T-Mobile Zyxel router gebruik (staat verder weg dan zowel 'trap' als 'woonkamer') op alleen 5Ghz haal ik grofweg het dubbele.![]()
Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.
Deze denk ik:tcviper schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:01:
Naar welk protect topic? er zijn er meerdere?
[Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
Eerst het probleem, dan de oplossing
            Ik wil mijn UDM Pro verbinden met mijn US-8-150W, nou heeft de ene SFP+ en de andere SFP, als ik mij niet vergis.
Kan ik deze dan wel met elkaar verbinden? Ik heb al wel even gezocht, maar ik ben er even niet helemaal zeker van. Als ik het goed begrijp moet ik een SFP+ kabel nemen en dan de snelheid op de UDM Pro op 1 Gb zetten. Heb ik dit goed begrepen en kan ik dus onderstaande kabel gaan bestellen?
uitvoering: Ubiquiti UniFi SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Wit
            Kan ik deze dan wel met elkaar verbinden? Ik heb al wel even gezocht, maar ik ben er even niet helemaal zeker van. Als ik het goed begrijp moet ik een SFP+ kabel nemen en dan de snelheid op de UDM Pro op 1 Gb zetten. Heb ik dit goed begrepen en kan ik dus onderstaande kabel gaan bestellen?
            @Sicco92 Zo doe ik het juist altijd. Veel fijner om thuis alles op je gemak te installeren dan op locatie.
Scheelt je ook heel wat tijd met updates, adopten etc

Scheelt je ook heel wat tijd met updates, adopten etc
Klopt, die heb ik ook tussen mijn UDMP en Switch16. Op 1Gbps FDX vastgezet aan de kant van de UDMP Las in de changelog dat SPF+ auto-detection of link speeds was verbeterd, dus nu ook UDMP weer op auto gezet, en waarempel, het werkt.Phoolie schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:17:
Ik wil mijn UDM Pro verbinden met mijn US-8-150W, nou heeft de ene SFP+ en de andere SFP, als ik mij niet vergis.
[ Voor 8% gewijzigd door EagleTitan op 15-03-2023 15:54 . Reden: SFP+ auto detect werkt ]
- nero355

- Netwerk switches
 - Ubiquiti UniFi
 - Unifi
 - Amplifi
 - Accesspoints
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Netwerkaccessoires
 - Ubiquiti
 - Netwerkapparatuur
 - Modems en routers

Ik vind het maar een raar verhaal wat betreft een UDM Pro/SE met een 1 Gbps Switch via SFP/SFP+ verbinden :Phoolie schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:17:
- De eene zegt dat een SFP DAC kabel werkt.
- De ander zegt dat een SFP+ DAC kabel werkt, maar je de UDM Pro/SE inderdaad effe moet vertellen dat die op 1 Gbps snelheid moet "praten".
Ik zou juist denken dat je een SFP DAC kabel moet gebruiken en beide kanten gewoon op Auto Negotiation kan laten staan
Iemand die toevallig beiden op voorraad heeft en wat leuke testjes voor ons kan doen ??
/EDIT :
EagleTitan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:56:
Sterker, het werkt nu dus met SFP+ en auto negotiate.
[ Voor 7% gewijzigd door nero355 op 15-03-2023 16:06 ]
Sterker, het werkt nu dus met SFP+ en auto negotiate.nero355 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:47:
[...]
Ik vind het maar een raar verhaal wat betreft een UDM Pro/SE met een 1 Gbps Switch via SFP/SFP+ verbinden :
- De eene zegt dat een SFP DAC kabel werkt.
- De ander zegt dat een SFP+ DAC kabel werkt, maar je de UDM Pro/SE inderdaad effe moet vertellen dat die op 1 Gbps snelheid moet "praten".
Ik zou juist denken dat je een SFP DAC kabel moet gebruiken en beide kanten gewoon op Auto Negotiation kan laten staan
Iemand die toevallig beiden op voorraad heeft en wat leuke testjes voor ons kan doen ??
Dus, in de UDM Pro prikken en andere kant, in mijn geval dan een US-16-150W prikken en klaar? Dit omdat beide op auto staat en het dan automatische de juist snelheid kiest.EagleTitan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:56:
[...]
Sterker, het werkt nu dus met SFP+ en auto negotiate.
Top, dan ga ik die bestellen.EagleTitan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:32:
[...]
Klopt, die heb ik ook tussen mijn UDMP en Switch16. Op 1Gbps FDX vastgezet aan de kant van de UDMP Las in de changelog dat SPF+ auto-detection of link speeds was verbeterd, dus nu ook UDMP weer op auto gezet, en waarempel, het werkt.
Frid0 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:02:
[...]
Dus, in de UDM Pro prikken en andere kant, in mijn geval dan een US-16-150W prikken en klaar? Dit omdat beide op auto staat en het dan automatische de juist snelheid kiest.
            Heeft er iemand ervaring met een kapotte Unief Dream Machine? Sinds vanmiddag klapte ineens het internet eruit en staat m'n dream machine te blazen. Ook het led lampje bovenaan is volledig wit. Hij doet totaal niks meer behalve opstarten (denk ik?) en blazen. Nog geen 3 jaar oud.. Iemand zou mij enorm helpen als dit een bekend probleem is wat te fixen is ofzo. Heb al even zitten googelen maar krijg nou niet echt antwoord hierop.
Sinds vanmiddag ook offline in de cloud, intern niet te benaderen en DHCP werkt niet meer. Recovery mode ook geprobeerd maar lijkt ook niet te werken
            Sinds vanmiddag ook offline in de cloud, intern niet te benaderen en DHCP werkt niet meer. Recovery mode ook geprobeerd maar lijkt ook niet te werken
[ Voor 15% gewijzigd door Flexiilex op 16-03-2023 19:53 ]
- nero355

- Netwerk switches
 - Ubiquiti UniFi
 - Unifi
 - Amplifi
 - Accesspoints
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Netwerkaccessoires
 - Ubiquiti
 - Netwerkapparatuur
 - Modems en routers

Indien je nog garantie hebt : RMA met dat ding!Flexiilex schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:52:
Heeft er iemand ervaring met een kapotte Unief Dream Machine?
Zo niet dan zou ik eens kijken of je hem open kan maken en iets van een Serial Console Cable kan aansluiten ergens direkt op het moederbord ??
Of had je dat al gedaan :
Recovery mode ook geprobeerd maar lijkt ook niet te werken
Een laatste optie is iemand vinden die eMMC/UFS kan flashen met speciale hardware, eventueel na het vervangen ervan
Helaas is er geen garantie meer. 2 jaar en 11 maanden oud. Baal ook echt als een gek. Destijds voor 350 eurootjes gekocht. Zelf een Router van KPN gaat nog langer mee.nero355 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:09:
[...]
Indien je nog garantie hebt : RMA met dat ding!
Zo niet dan zou ik eens kijken of je hem open kan maken en iets van een Serial Console Cable kan aansluiten ergens direkt op het moederbord ??
Of had je dat al gedaan :
[...]
Een laatste optie is iemand vinden die eMMC/UFS kan flashen met speciale hardware, eventueel na het vervangen ervan
Ik heb de recovery mode geprobeerd volgens Ubiquitit. reset ingedrukt, stroom erop en dan aandoen maar helaas werkt dat ook niet. Ook dan kan ik geen lokale IP adres benaderen o.i.d.
Is er een mogelijkheid om direct op het moederbord te connecten of jij weet?
Wat bedoel je hier precies mee? : eMMC/UFS kan flashen met speciale hardware, eventueel na het vervangen ervan
Ik kan hem overigens wel via Coolblue laten repareren. Kosten zijn sowieso 40 euro en dan kan je beslissen of je dat wilt of niet. Vraag mij wel af of dit wel te repareren valt enz
[ Voor 8% gewijzigd door Flexiilex op 16-03-2023 20:14 ]
Hier zie ik iets om hem van nieuwe firmware te voorzien, je moet m wel in recovery mode kunnen krijgen, volgens mij is dat bij een udm stroom eraf, reset button ingedrukt houden en dan stroom erop.Flexiilex schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:12:
[...]
Helaas is er geen garantie meer. 2 jaar en 11 maanden oud. Baal ook echt als een gek. Destijds voor 350 eurootjes gekocht. Zelf een Router van KPN gaat nog langer mee.
Ik heb de recovery mode geprobeerd volgens Ubiquitit. reset ingedrukt, stroom erop en dan aandoen maar helaas werkt dat ook niet. Ook dan kan ik geen lokale IP adres benaderen o.i.d.
Wat bedoel je hier precies mee? : eMMC/UFS kan flashen met speciale hardware, eventueel na het vervangen ervan
Ik kan hem overigens wel via Coolblue laten repareren. Kosten zijn sowieso 40 euro en dan kan je beslissen of je dat wilt of niet. Vraag mij wel af of dit wel te repareren valt enz
YouTube: Ubiquiti Dream machine not booting | Quick Fix
Precies dit heb ik geprobeerd met de recovery mode maar dat lukt mij niet. Ik ga het zo nogmaals proberen maar ik vergoed dat de moederbord of netwerk componenten gewoon kapot zijn. Nadat hij uitviel kreeg ik ook geen ip adressen meer, extern niet meer te benaderen en intern ook nietBehoorlijk Leek schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:50:
[...]
Hier zie ik iets om hem van nieuwe firmware te voorzien, je moet m wel in recovery mode kunnen krijgen, volgens mij is dat bij een udm stroom eraf, reset button ingedrukt houden en dan stroom erop.
YouTube: Ubiquiti Dream machine not booting | Quick Fix
Ik denk dat het de eMMC is. Maar dat is al eerder gezegd in dit topicFlexiilex schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:54:
[...]
Precies dit heb ik geprobeerd met de recovery mode maar dat lukt mij niet. Ik ga het zo nogmaals proberen maar ik vergoed dat de moederbord of netwerk componenten gewoon kapot zijn. Nadat hij uitviel kreeg ik ook geen ip adressen meer, extern niet meer te benaderen en intern ook niet
Kickje op deze vraag, iemand advies?Isaja schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:53:
Hier een zeeeeeeeer tevreden gebruiker van een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE - werkt al 5 jaar zonder een enkele hick-up. Echter ben ik gisteren 2 uur bezig geweest om het wachtwoord vd wifi aan te passen en is het me niet gelukt![]()
De ap ac lite is aangesloten vio POE, dus direct aan de modem waarvan de wifi is uitgeschakeld. Wat ik heb geprobeerd:
- inloggen via de app op mijn telefoon - hij geeft een foutmelding op de credentials, terwijl ze zouden moeten kloppen
- proberen in te loggen via het ip-adres via de lan-kabel - maar daar vind hij niks
- unify software geprobeerd te installeren, vereist java 11 - en die installatie lukt me niet..
- hard reset - knop 7sec ingehouden, witte led begint te knipperen, maar voordat ik hem via de app heb kunnen vinden is het oude wifi netwerk al weer online..
Hard reset en opnieuw instellen met een nieuw ww lijkt me de meest logische route. Wat doe ik mis/ hoe kan ik dit het beste fixen?
Probeer je nu op het WiFi netwerk in te loggen of in de shell via SSH? Want je hebt het op een gegeven moment over inloggen via het IP op de kabel, maar SSH credentials zijn natuurlijk anders dan het wachtwoord van het WiFi netwerk.
En welk modem heb je dat je er een PoE poort op hebt zitten
[ Voor 7% gewijzigd door mrdemc op 16-03-2023 22:39 ]
- nero355

- Netwerk switches
 - Ubiquiti UniFi
 - Unifi
 - Amplifi
 - Accesspoints
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Netwerkaccessoires
 - Ubiquiti
 - Netwerkapparatuur
 - Modems en routers

Geen idee, maar het is voor jou een mooi moment om dat te onderzoeken!Flexiilex schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:12:
Het OS van de UDM staat voor zover ik weet op NAND geheugen dat lijkt op die in je telefoon en daar heb je speciale tools voor nodig als je die wilt fixenWat bedoel je hier precies mee? : eMMC/UFS kan flashen met speciale hardware, eventueel na het vervangen ervan
Als je hem daar hebt gekocht dan vind ik dat wel erg slecht van ze...Ik kan hem overigens wel via Coolblue laten repareren.
Kosten zijn sowieso 40 euro en dan kan je beslissen of je dat wilt of niet.
Ik zou dus eens navragen of zij dat überhaupt wel kunnenVraag mij wel af of dit wel te repareren valt enz
Je netwerkmeuk beter inrichten/organiseren!Isaja schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:16:
Kickje op deze vraag, iemand advies?
Zo kunnen we er niks mee...
            Ik heb een denk ik vrij domme vraag. Ik heb een glasvezel aansluiting met zon xgspon kastje. Ik hoor dat veel tweakers hun Unifi dream machine hier direct op aansluiten. Bij de configuratie met de unifi app heb ik dit ook gepoogd. Maar ik krijg maar geen internet verbinding.
KPN modem deed het prima maar die wil ik dus niet meer gebruiken.
Ik maak gebruik van de kpn geadviseerde instellingen te weten
- pppoe
- username/pw internet internet
- vlan 6
Is het de bedoeling dat ik dit via de webinterface/laptop allemaal configureer? Dan fix ik even een verloopje ethernet usbc. Maar heb t idee dat de Unifi app alle mogelijke velden biedt.
- pppoe
- vlan 6
Is het de bedoeling dat ik dit via de webinterface/laptop allemaal configureer? Dan fix ik even een verloopje ethernet usbc. Maar heb t idee dat de Unifi app alle mogelijke velden biedt.
username: kpnTheProf82 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:22:
Ik heb een denk ik vrij domme vraag. Ik heb een glasvezel aansluiting met zon xgspon kastje. Ik hoor dat veel tweakers hun Unifi dream machine hier direct op aansluiten. Bij de configuratie met de unifi app heb ik dit ook gepoogd. Maar ik krijg maar geen internet verbinding.
- pppoe
- vlan 6
password: kpn
Dit heeft helaas hetzelfde resultaat. Ik lees in de kpn documentatie ook niet deze credentials
            Screenshots verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door blaaspijp op 17-03-2023 21:58 ]
            Dank voor de moeite. Ik ga zo de web interface proberen

Username en wachtwoord maakt in principe niet uit
PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
Bron: https://www.kpn.com/w3/fi...ntid=50183&mode=incontext
[ Voor 40% gewijzigd door mrdemc op 17-03-2023 19:40 ]
Update. Via laptop aangesloten en alles werkte binnen 5 minuten. De app is om de een of andere reden niet geschikt hier om de vlan 6 in te stellen ofzo.mrdemc schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:37:
[...]
Username en wachtwoord maakt in principe niet uit
[...]
Eind goed al goed dank voor de hulp
            Vraagje aan de kenners:
In een van de eerdere versie's van de UniFi Network Application heb ik plattegronden aangemaakt. Die kan ik nergens meer vinden.
Hebben ze dat eruit gemikt of kan ik niet goed zoeken?
                    In een van de eerdere versie's van de UniFi Network Application heb ik plattegronden aangemaakt. Die kan ik nergens meer vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door Copitano op 18-03-2023 11:00 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Dat zit nu in de UniFi OS console instellingen (dus boven de Network application): onder map.Copitano schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:59:
Vraagje aan de kenners:
- RobertMe

- Unifi
 - Ubiquiti UniFi
 - Ubiquiti
 - Amplifi
 - Netwerkaccessoires
 - Netwerkapparatuur
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Ubiquiti UniFi nanoHD
 - Modems en routers
 - Netwerk switches
 - Accesspoints

Ik heb sowieso toch het idee dat er sinds de 5 of 6 serie verdomde veel verdwenen is. Vroeger kon je nog grafieken inzien van hoeveel verkeer er of de switch poorten ging (/gegaan was). Die kan ik niet meer, in werkende staat, terug vinden bv. Heel ingewikkeld via Devices => [Switch] => Ports => Port Manager kom je op een pagina uit met een Insights tab, maar de grafiek die daar staat is hartstikke dood / leeg. Daar waar je vroeger dan een pagina had waar je bij een 16 poorts switch gewoon 16 losse grafieken te zien kreeg (ok: je kon de grafiek per poort aan en uit zetten en standaard waren alleen de aangesloten poorten ingeschakeld).
En de Force Provision knop, bij de USG, heb ik een paar maanden terug ook zitten zoeken en nergens kunnen vinden (behalve de classic UI en de app).
            En de Force Provision knop, bij de USG, heb ik een paar maanden terug ook zitten zoeken en nergens kunnen vinden (behalve de classic UI en de app).
RobertMe schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:28:
/f/image/RllRyCBY0111fDkzHgC4hm6k.png?f=fotoalbum_medium)
Controller 7.1.68 zit ie nog gewoon. Volgens mij is dit geen classic UI.
[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 18-03-2023 11:33 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Daar begint het al. Voor de duidelijkheid: Ik heb UniFi Network Application (7.3.83) draaien op een Windows 10 labtop zonder account bij Unifi. Unifi OS console instellingen kan ik al niet vinden. Ik zal wel stekeblind zijntcviper schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:12:
[...]
Dat zit nu in de UniFi OS console instellingen (dus boven de Network application): onder map.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Dat is op dit moment alleen bij UniFi Consoles (Cloudkey G2 plus, UDM (Pro/SE), UDR etc).Copitano schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:52:
[...]
Daar begint het al. Voor de duidelijkheid: Ik heb UniFi Network Application (7.3.83) draaien op een Windows 10 labtop zonder account bij Unifi. Unifi OS console instellingen kan ik al niet vinden. Ik zal wel stekeblind zijnof zit dat er bij de (ik noem het maar) stand-alone versie niet meer op en moet ik dan persé een account aanmaken?
Ik denk dat het op een later moment ook nog wel voor controllers los er weer in gaat komen.
Dan wachten we dat maar geduldig aftcviper schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:01:
[...]
Dat is op dit moment alleen bij UniFi Consoles (Cloudkey G2 plus, UDM (Pro/SE), UDR etc).
Ik denk dat het op een later moment ook nog wel voor controllers los er weer in gaat komen.
            Toch nog een issue. Ik laat de Unifi dream machine dagelijks updaten om 3:00. Vanmorgen geen wifi, zag dat sinds 3:30 de machine geen internet meer had. Een reboot heeft het opgelost maar is dit normaal dat na een update het systeem niet automatisch werkt!?

Lijkt mij niet. Als het al nodig is zou het systeem toch zelf automatisch moeten rebooten.TheProf82 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:15:
Toch nog een issue. Ik laat de Unifi dream machine dagelijks updaten om 3:00. Vanmorgen geen wifi, zag dat sinds 3:30 de machine geen internet meer had. Een reboot heeft het opgelost maar is dit normaal dat na een update het systeem niet automatisch werkt!?
            Even een kleine crosspost voor awareness.. 
Auto negotiate (10G DAC and 2.5G client)

DAC op 1G en client op 1G

Met een 10G uplink tussen UDM SE -> USW-Enterprise-24-PoE i.c.m. 2.5G LAN clients nog steeds dikke issues. Unify doet er helaas ook niets mee.
Als ik mijn client op 1G zet ipv auto negotiate op 2.5G is het probleem weg (en haal ik +- 925/900). Andere 2.5G NIC geeft hetzelfde issue dus het is zeker niet client side. Ook LAN kant tussen de devices icm iperf 2.5G performance.

Auto negotiate (10G DAC and 2.5G client)

DAC op 1G en client op 1G

Met een 10G uplink tussen UDM SE -> USW-Enterprise-24-PoE i.c.m. 2.5G LAN clients nog steeds dikke issues. Unify doet er helaas ook niets mee.
Als ik mijn client op 1G zet ipv auto negotiate op 2.5G is het probleem weg (en haal ik +- 925/900). Andere 2.5G NIC geeft hetzelfde issue dus het is zeker niet client side. Ook LAN kant tussen de devices icm iperf 2.5G performance.
[ Voor 45% gewijzigd door Workaholic op 18-03-2023 14:59 ]
Hmmm wel beetje minder dat dit nog steeds niet opgelost isWorkaholic schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:13:
Even een kleine crosspost voor awareness..
[Afbeelding]
Ik zet automatisch updaten sowieso standaard uit.TheProf82 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:15:
Ik laat de Unifi dream machine dagelijks updaten om 3:00. Vanmorgen geen wifi, zag dat sinds 3:30 de machine geen internet meer had. Een reboot heeft het opgelost maar is dit normaal dat na een update het systeem niet automatisch werkt!?
Dat doe ik wel wanneer ik er zin / tijd in heb en wanneer de "kinderziektes" er uit zijn.
If it ain't broke...
            Ik had er al iets over in het RPI topic geschreven, maar ook maar even hier:
Mochten gebruikers tegen het issue aanlopen dat na het updaten van hun raspberry pi er een 64-bits kernel actief is, dan zal unifi niet meer starten, want mongodb kan dan niet meer opstarten.
Dit is simpel te verhelpen door
arm_64bit=0
toe te voegen aan /config/boot.txt. Na een reboot zal alles weer correct werken en zit je weer op een 32-bits kernel en werkt unifi ook weer.
Dit is iig voor de RPI4, RPI3 heb ik zelf niet.
            Mochten gebruikers tegen het issue aanlopen dat na het updaten van hun raspberry pi er een 64-bits kernel actief is, dan zal unifi niet meer starten, want mongodb kan dan niet meer opstarten.
Dit is simpel te verhelpen door
arm_64bit=0
toe te voegen aan /config/boot.txt. Na een reboot zal alles weer correct werken en zit je weer op een 32-bits kernel en werkt unifi ook weer.
Dit is iig voor de RPI4, RPI3 heb ik zelf niet.
            Iemand al versie 3.0.19 op de UDMP geprobeerd? 
Vanavond kan mijn internet er pas af. Ben erg benieuwd naar de ervaringen.
Is 3.0 al stable?blaaspijp schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:48:
Iemand al versie 3.0.19 op de UDMP geprobeerd?
Op 2.4 heb ik last van spook mac adressen, zou mooi zijn als dat nu is opgelost
[ Voor 8% gewijzigd door jgsr op 20-03-2023 14:05 ]
            Even een vraag voor een vriend van mij die KPN Glasvezel Internet only heeft, kun je IPV6 activeren met DHCP en wat moet dan de prefix zijn? 😀  Dank

Wat denk je zelf.....(Nee)
En wat betekend stable precies bij unifi apparatuur?
            Beetje een stomme vraag misschien, maar ik heb blijkbaar de doos van mijn UDM Pro weggegooid en mis dus nu plaatjes om hem aan de muur te schroeven. Destijds wilde ik dat niet en daar heb ik nu natuurlijk spijt van. 
Volgens mij zijn het de brackets uit deze pagina
Ik kan natuurlijk wat verbindingshoekjes halen bij de bouwmarkt en hier de boel aan bevestigen. Dat zal wel lukken al ik vast niet zo secuur kunnen werken als iets wat meer kant en klaar zal zijn.
Heeft iemand hier toevallig ideeën over?
Ik kan natuurlijk wat verbindingshoekjes halen bij de bouwmarkt en hier de boel aan bevestigen. Dat zal wel lukken al ik vast niet zo secuur kunnen werken als iets wat meer kant en klaar zal zijn.
Vandaar mijn vraag 😄 , ik ga geen release candidates draaien. Maar zie nu dat ik 2.5 krijg aangeboden, dus voorlopig geen 3.*blaaspijp schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:24:
[...]
Wat denk je zelf.....(Nee)
En wat betekend stable precies bij unifi apparatuur?
Unifi OS voor UDM / UDM-Pro 2.5 is naar official channel gegaan, 3.0 naar EA. En de andere Unifi OS devices naar 3.1 in EAjgsr schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:37:
[...]
Vandaar mijn vraag 😄 , ik ga geen release candidates draaien. Maar zie nu dat ik 2.5 krijg aangeboden, dus voorlopig geen 3.*
            Ik zal vast iets over het hoofd hebben gezien.. of toch last hebben van een software issue op de UDM SE:
Heeft iemand hier toevallig een UDM SE i.c.m. experiabox 12 aan de praat gekregen? Dus WAN port experiabox -> ONT en dan een LAN port op de experiabox doorlussen naar de WAN port op de UDM SE? Dus ONT niet direct op de UDM SE.
Ik krijg maar geen DHCP adres op de wan port, uiteraard staat alles op auto icm DHCP4v. Als ik mijn PC in de lan port van de Experiabox plaats krijg ik keurig een IP en werkt het internet. Issue lijkt dus echt bij de UDM SE te liggen.
edit: Ik vrees dat ik het al weet - kpn box maakt gebruik van dezelfde subnet als de UDM SE WAN interface dat gaat natuurlijk niet werken. Leuk is dat je dit dus NIET kan aanpassen op de experiabox. Zucht

Heeft iemand hier toevallig een UDM SE i.c.m. experiabox 12 aan de praat gekregen? Dus WAN port experiabox -> ONT en dan een LAN port op de experiabox doorlussen naar de WAN port op de UDM SE? Dus ONT niet direct op de UDM SE.
Ik krijg maar geen DHCP adres op de wan port, uiteraard staat alles op auto icm DHCP4v. Als ik mijn PC in de lan port van de Experiabox plaats krijg ik keurig een IP en werkt het internet. Issue lijkt dus echt bij de UDM SE te liggen.
edit: Ik vrees dat ik het al weet - kpn box maakt gebruik van dezelfde subnet als de UDM SE WAN interface dat gaat natuurlijk niet werken. Leuk is dat je dit dus NIET kan aanpassen op de experiabox. Zucht
[ Voor 66% gewijzigd door Workaholic op 20-03-2023 14:58 ]
Die brackets heb je nodig om de UDM in een 19" rack te monteren.Redshark schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:34:
Beetje een stomme vraag misschien, maar ik heb blijkbaar de doos van mijn UDM Pro weggegooid en mis dus nu plaatjes om hem aan de muur te schroeven. Destijds wilde ik dat niet en daar heb ik nu natuurlijk spijt van.
Ubiquiti verkoopt ze niet los, maar via Ebay is wel wat te vinden: https://www.ebay.com/itm/324745479446
Of via Amazon: https://www.amazon.de/gp/product/B001ZUYDN4
Dus om die aan de muur te hangen heb je ook nog iets van een rack nodig
https://patchkastwinkel.n...hkast/wall-mount-bracket/
[ Voor 7% gewijzigd door GerkeP op 20-03-2023 14:49 ]
GerkeP
Die heten Rack ears.Redshark schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:34:
Ik heb nog precies 1 setje oortjes over.
Dm me maar als je ze wilt. komen we vast wel uit.
[ Voor 65% gewijzigd door ApC_IcE op 20-03-2023 14:48 ]
Misschien kan je de support afdeling lief vragen of ze nog brackets hebben tegen een zacht prijsje.Redshark schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:34:
Ik dacht zelfs een keer gezien te hebben dat ze deze als losse accesoires verkochten, maar kan het nu niet meer reproduceren.
- nero355

- Netwerk switches
 - Ubiquiti UniFi
 - Unifi
 - Amplifi
 - Accesspoints
 - Ubiquiti UniFi AC HD
 - Ubiquiti EdgeRouter X
 - Netwerkaccessoires
 - Ubiquiti
 - Netwerkapparatuur
 - Modems en routers

De Search bovenaan gebruiken : Zoeken naar "oortjes" in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"Redshark schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:34:
Dan vind je dit : ApC_IcE in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
offtopic:
Zo te zien hebben we nog steeds geen mooie Search linkjes dus stem effe op Topic Search link de term laten weergeven ?
Alvast bedankt!
Zo te zien hebben we nog steeds geen mooie Search linkjes dus stem effe op Topic Search link de term laten weergeven ?
Alvast bedankt!
Volgens mij krijg je van KPN een uitgebreide brief met daarin alle detailstcviper schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:03:
Even een vraag voor een vriend van mij die KPN Glasvezel Internet only heeft, kun je IPV6 activeren met DHCP en wat moet dan de prefix zijn?
En anders vind je het wel op hun website : https://forum.kpn.com/thu...werkend-ter-naslag-551725
Dus /48 blijkbaar
Dit is ook interessant : https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext
Te vinden @ https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm
"Have you tried rebooting it yet ?!"Workaholic schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:44:
Ik zal vast iets over het hoofd hebben gezien.. of toch last hebben van een software issue op de UDM SE:
[ Voor 16% gewijzigd door nero355 op 20-03-2023 14:55 ]
Top, DM komt eraan!ApC_IcE schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:47:
[...]
Die heten Rack ears.
Ik heb nog precies 1 setje oortjes over.
Dm me maar als je ze wilt. komen we vast wel uit.
Ik meen te herinneren dat ze dat niet meer doen op het moment, maar in het verleden idd wel.blaaspijp schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:51:
[...]
Misschien kan je de support afdeling lief vragen of ze nog brackets hebben tegen een zacht prijsje.
Ik dacht zelfs een keer gezien te hebben dat ze deze als losse accesoires verkochten, maar kan het nu niet meer reproduceren.
Ik wist de term ook niet, eerlijk gezegd, maar hij was je al voor :-)nero355 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:53:
[...]
De Search bovenaan gebruiken : Zoeken naar "oortjes" in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Dan vind je dit : ApC_IcE in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
EA.
Zojuist gestart. Komende tijd in de gaten houden.
Mooi dat Wireguard als VPN optie erbij gekomen is, nu L2TP niet meer functioneert in Android 13.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
                        Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.

Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.