[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 223 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
lier schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:25:
Heb je het accespoint al een keer reset en opnieuw laten adopten? Firmware versies gelijk van alle accesspoints?
Firmware is hetzelfde, die specifieke AP heb ik ook al een keer verwijderd en opnieuw geaddopt.
EagleTitan schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Aangezien je meerdere APs hebt liggen, gewoon even wisselen met een andere om dingen als kabels uit te sluiten?
Dat kan ik nog wel eens proberen als ik straks thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:15
Hi allemaal,

Hier ondertussen een lange en tevreden gebruiker van Unifi. Nu heb ik alleen een probleem, door een probleem vanuit mij. En Ubiquiti support duurt te lang met reageren:

Het probleem, +/- 1 jaar geleden mijn Unifi account proberen te updaten naar mijn nieuwe e-mailadres. Hierbij heb ik een foutje gemaakt (zie onder).
Oude:
voor_achter@hotmail.com
Nieuw:
voor.achter@outlook.com

Foute:
voor.achter@hotmail.com
(combinatie van beide e-mailadressen..)

Ondertussen heb ik een nieuw account aangemaakt met mijn nieuwe e-mailadres (voor het managen van een Unifi omgeving bij mijn ouders).

Als oplossing heb ik mijn nieuwe account admin rechten gegeven bij mijn unifi locatie.
Dit ging to voor kort goed, maar door het wisselen van telefoon kan ik mijn MFA niet meer activeren en dus niet meer inloggen op mijn nieuwe account.
Nu wil ik mijn UDM updaten naar 2.4, maar dit moet de eigenaar doen. Maar aangezien ik niet meer kan inloggen als eigenaar en Ubiquiti support nogal lang doet op het reageren had ik een hersenspinsel:

1. Ik maak een back-up van mijn unifi set-up
2. Ik reset mijn UDM
3. Ik doe een nieuwe set-up van de UDM met mijn nieuwe account
4. Ik importeer de back-up van mijn unifi set-up

Is dit mogelijk, of is een back-up verbonden aan een account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fyr0 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:51:
Hi allemaal,

Hier ondertussen een lange en tevreden gebruiker van Unifi. Nu heb ik alleen een probleem, door een probleem vanuit mij. En Ubiquiti support duurt te lang met reageren:

Het probleem, +/- 1 jaar geleden mijn Unifi account proberen te updaten naar mijn nieuwe e-mailadres. Hierbij heb ik een foutje gemaakt (zie onder).
Oude:
voor_achter@hotmail.com
Nieuw:
voor.achter@outlook.com

Foute:
voor.achter@hotmail.com
(combinatie van beide e-mailadressen..)

Ondertussen heb ik een nieuw account aangemaakt met mijn nieuwe e-mailadres (voor het managen van een Unifi omgeving bij mijn ouders).

Als oplossing heb ik mijn nieuwe account admin rechten gegeven bij mijn unifi locatie.
Dit ging to voor kort goed, maar door het wisselen van telefoon kan ik mijn MFA niet meer activeren en dus niet meer inloggen op mijn nieuwe account.
Nu wil ik mijn UDM updaten naar 2.4, maar dit moet de eigenaar doen. Maar aangezien ik niet meer kan inloggen als eigenaar en Ubiquiti support nogal lang doet op het reageren had ik een hersenspinsel:

1. Ik maak een back-up van mijn unifi set-up
2. Ik reset mijn UDM
3. Ik doe een nieuwe set-up van de UDM met mijn nieuwe account
4. Ik importeer de back-up van mijn unifi set-up

Is dit mogelijk, of is een back-up verbonden aan een account?
Ik ging van een CloudKey naar een Ubuntu server. Daar ging was mis met het default password. Hij wil dan online het password valideren maar de nieuwe controller is nog niet toegestaan op jouw cloud account. Oplossing was in de db ff freubelen met een password reset en dan kan je er in als lokaal admin. En daarna de cloud koppeling herstellen. Is een topic over, welke ik niet heb opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Beste allemaal,

Ik heb sinds een week of 3/4 opmerkelijk gedrag, dat er voorheen niet was.
Mijn Windows laptop van het werk schakelt veelvuldig van het access point op de werkkamer (AP AC lite) naar de woonkamer (zelfde type AP). Ik zie dan het WiFi icoontje in de taakbalk terugvallen naar 1 streepje. Dat wordt bevestigd door het kanaal dat dan van 48 naar 36 gaat (zichtbaar in de WiFi settings). Met name in Teams calls merk je dat het dan gaat haperen. Viel me eerder hierdoor eigenlijk niet eens zo op.
Op een gegeven moment schakelt de laptop weer terug naar kanaal 48 en is alles goed (doe daarvoor niks, gaat vanzelf).

Andere apparaten in huis hebben hier geen last van en werken prima.
Heb de AP’s elk een apart 5Ghz kanaal gegeven, 36 en 48. Channel width staat op 80Mhz, transmit power op High. Firmware is 6.2.58. Downgrade naar 6.2.49 biedt geen soelaas.

Ik heb verder geen instellingen veranderd aan het netwerk. Heb voor de zekerheid ook al even auto-update uitgezet. Doe liever handmatig updaten naar aanleiding van een aantal klachten die ik op het Ubiquiti forum zie.

Ben op zoek naar wat tips om dit te troubleshooten. Misschien hebben anderen ook eens een soortgelijke situatie gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yoshimi schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:36:
Beste allemaal,

Mijn Windows laptop van het werk schakelt veelvuldig van het access point op de werkkamer (AP AC lite) naar de woonkamer (zelfde type AP). Ik zie dan het WiFi icoontje in de taakbalk terugvallen naar 1 streepje. Dat wordt bevestigd door het kanaal dat dan van 48 naar 36 gaat (zichtbaar in de WiFi settings). Met name in Teams calls merk je dat het dan gaat haperen. Viel me eerder hierdoor eigenlijk niet eens zo op.
Op een gegeven moment schakelt de laptop weer terug naar kanaal 48 en is alles goed (doe daarvoor niks, gaat vanzelf).

Heb de AP’s elk een apart 5Ghz kanaal gegeven, 36 en 48. Channel width staat op 80Mhz, transmit power op High. Firmware is 6.2.58. Downgrade naar 6.2.49 biedt geen soelaas.

Ik heb verder geen instellingen veranderd aan het netwerk. Heb voor de zekerheid ook al even auto-update uitgezet. Doe liever handmatig updaten naar aanleiding van een aantal klachten die ik op het Ubiquiti forum zie.

Ben op zoek naar wat tips om dit te troubleshooten. Misschien hebben anderen ook eens een soortgelijke situatie gehad?
Mijn eerste idee: juiste Windows drivers in gebruik voor je WiFi kaart?

Probeer eens kanaal 52 ipv 48 als je 80Mhz gebuikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Mijn eerste idee: juiste Windows drivers in gebruik voor je WiFi kaart?

Probeer eens kanaal 52 ipv 48 als je 80Mhz gebuikt.
Zat ook al even aan drivers te denken, echter zijn die niet recent geüpdatet. Het betreft de Windows built in driver, of althans die je via Windows Update gepushed krijgt (Surface Laptop). Kan ook niks anders installeren want ben geen local admin.

Kanaal 52 zeg je, dat is een DFS kanaal hè? Kan ik eens proberen.
Zou je overigens 80Mhz aanraden? Lees ook over mogelijke interferentie issues tussen AP’s. Stabiliteit gaat voor mij voor doorvoersnelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24
Yoshimi schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:36:
Beste allemaal,

Je kunt de Transmit power van AP Woonkamer op Medium zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yoshimi schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Zat ook al even aan drivers te denken, echter zijn die niet recent geüpdatet. Het betreft de Windows built in driver, of althans die je via Windows Update gepushed krijgt (Surface Laptop). Kan ook niks anders installeren want ben geen local admin.

Kanaal 52 zeg je, dat is een DFS kanaal hè? Kan ik eens proberen.
Zou je overigens 80Mhz aanraden? Lees ook over mogelijke interferentie issues tussen AP’s. Stabiliteit gaat voor mij voor doorvoersnelheid.
Hangt af van bandbreedte die je wilt gebruiken. Ik heb graag 80Mhz met 1gigabit glas als internet lijn. Ja juist DFS, vaak rustiger dan de 36-48 reeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 16:27
Weer een typisch Unifi iets, plots zijn alle U6-Pro's offline maar de NanoHD's niet, zitten gewoon allemaal samen op dezelfde switch, hebben ze andere werkuren !? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4pVBLhPTu9JVbTyYy6QDxKIeNg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eG18PURQBzxW3aIIOzwL1snI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57
Tha Render_2 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:03:
Weer een typisch Unifi iets, plots zijn alle U6-Pro's offline maar de NanoHD's niet, zitten gewoon allemaal samen op dezelfde switch, hebben ze andere werkuren !? 8)7

[Afbeelding]
Offtopic: Zekers ook voorjaarsvakantie :P

Ontopic: Hebben ze misschien een update gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
Auto update staat uit en 8 dagen geleden alles op de nieuwste versie gezet. Paar keer adaption failed gekregen en na 10 minuten stonden ze plots weer op online.. Is wel op hetzelfde moment gebeurd als een internet onderbreking, maar snap de link niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tha Render_2 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:03:

[Afbeelding]
Kun je via SSH inloggen op de APs? Zo ja: dan kun je met info al wat simplistische dingetjes inzien waaronder ook de status van verbinding met de Controller en waarschijnlijk dus ook waarom die verbinding er niet is (in bij wijze van 2 woorden). Daarnaast kun je via SSH waarschijnlijk uitgebreidere logs inzien en wat dingetjes proberen (zoals bv controller proberen te pingen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Tha Render_2 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:43:
Is wel op hetzelfde moment gebeurd als een internet onderbreking, maar snap de link niet :)
Ik weet niet of ze disconnected staan in de controller, maar om 1 of andere vage reden kappen mijn AP's er ook mee als het internet even wegvalt. Blijkbaar moet je volgens ubnt dan helemaal geen WiFi meer hebben. Alles zit toch in de cloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56
Slonzo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:11:
[...]

Ik weet niet of ze disconnected staan in de controller, maar om 1 of andere vage reden kappen mijn AP's er ook mee als het internet even wegvalt. Blijkbaar moet je volgens ubnt dan helemaal geen WiFi meer hebben. Alles zit toch in de cloud?
Dat is een instelling die je kunt uitzetten ;)
Uplink Connectivity Monitor, Wireless Meshing instelling in de 7 versie nieuwe GUI geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mrdemc schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:16:
Dat is een instelling die je kunt uitzetten ;)
Uplink Connectivity Monitor, Wireless Meshing instelling in de 7 versie nieuwe GUI geloof ik.
Oh echt? Thanks, ga ik bekijken. In de app vind ik 'm niet, zal vanavond even op de web interface kijken.
Wat een idiote 'feature' is dat zeg, wat is het nut/idee daar achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56
Slonzo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Oh echt? Thanks, ga ik bekijken. In de app vind ik 'm niet, zal vanavond even op de web interface kijken.
In de app zit het op dezelfde plek als in de 7 versie van de controller. "Settings" > "WiFi" > "Global AP settings" > "Wireless Meshing".
Let wel, je kunt dit natuurlijk alleen uitschakelen als al je AP’s verbonden zijn met de kabel en geen gebruik maken van wireless uplink. Je kunt het eventueel ook per AP instellen.

De reden is dat je niet verbind met een AP die offline is, maar dat de AP die nog wel een verbinding heeft wel uitzend waardoor je automatisch die pakt. Dan heb je niet dat je verbind met een AP zonder internet terwijl er binnen bereik wel een is die een goede uplink heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
ocmer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:22:
[...]

Je kunt de Transmit power van AP Woonkamer op Medium zetten.
Dank jullie wel! Heb de transmit power op medium gezet, leek vandaag helemaal goed te gaan. Morgen nog eens verder testen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:20:
[...]

Het is een beetje net als UBB Code op GoT maar dan anders :
code:
1
2
3
{ Haakje om een stuk code te beginnen/openen

Later staat er een ander haakje om dat stukje code te eindigen/sluiten }

Dus je krijgt dan zoiets : EricNL in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
Daar zie je denk ik redelijk goed waar het een en ander begint en eindigt :)
Je moet ook helemaal niet zelf in de json willen knippen en plakken.
Je configuratie maak je via CLI van de USG waar na je de usg zelf de json laat maken.

1. Connect to the USG via SSH, and issue the following commands:
configure
set service nat rule 1 type destination
set service nat rule 1 inbound-interface eth0
set service nat rule 1 protocol tcp_udp
set service nat rule 1 destination port 53
set service nat rule 1 inside-address address 10.0.0.1
set service nat rule 1 inside-address port 53
commit;save;exit

2. Next is displaying the config. The following command displays the entire config in a JSON format:
mca-ctrl -t dump-cfg

The config can also be exported if preferred. The following example exports the output to the config.txt:
mca-ctrl -t dump-cfg > config.txt

3. Find the appropriate section with the custom changes in the config output, for our example above it would be the following:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
                "nat": {
                        "rule": {
                                "1": {
                                        "destination": {
                                                "port": "53"
                                        },
                                        "inbound-interface": "eth0",
                                        "inside-address": {
                                                "address": "10.0.0.1",
                                        },
                                        "protocol": "tcp_udp",
                                        "type": "destination"
                                },

4. Above is the custom rule, but it's missing all the closing brackets (}) at the end to make it correct. If you look at the config output from the start, there is a certain format that is required for the file to be read correctly. Each node in a section must be separated by a comma (,), and it section must begin with an opening bracket ({) and finish with a closing one (}). Follow the existing format carefully. If the above rule is the only change in the config.gateway.json, you would edit it to look like so:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
{
       "service": {
                               "1": {
                                       },
                                       "inbound-interface": "eth0",
                                               "address": "10.0.0.1",
                                       },
                                       "protocol": "tcp_udp",
                               }
                       }
               }
       }
}

5. If there are multiple sections to add, say Firewall, Service, VPN, the closing bracket for that section would be followed by a comma (},), before starting the next section. You can see these formatting details in the example below.

The DNAT rule # ranges are from 1-4999, and the Source/Masquerade rule numbers are from 5000-9999. If you wanted to add a port forward (DNAT) in the config.gateway.json for WAN2 in a multiWAN (load-balance) setup, this is what the config.gateway.json would look like with only this particular NAT rule:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{
                "4500": {
                    "description": "port_forward_WAN2",
                        "address": "100.64.100.100",
                        "port": "22"
                    },
                    "inbound-interface": "eth3",
                        "address": "192.168.1.100"
                    },
                    "protocol": "tcp",
                }
            }
        }
    }
}

And if we were to add a VPN with hostnames to the file, the config.gateway.json would look like the one below. Notice the opening and closing brackets, as well as the bracket with comma before starting with the "vpn" section:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
{
                "4500": {
                    "description": "port_forward_WAN2",
                        "address": "100.64.100.100",
                        "port": "22"
                    },
                    "inbound-interface": "eth3",
                        "address": "192.168.1.100"
                    },
                    "protocol": "tcp",
                }
            }
        }
    },
    "vpn": {
        "ipsec": {
            "site-to-site": {
                "peer": {
                    "yyyy.ignorelist.com": {
                        "authentication": {
                            "id": "xxxx.ignorelist.com"
                        },
                        "local-address": "xxxx.ignorelist.com"
                    }
                }
            }
        }
    }
}

Testing & Verification

Back to Top

It's recommended to validate the code once finished creating the config.gateway.json. There are a number of free options out there, jsonlint.com is used by the Ubiquiti support team quite often.

After adding the config.gateway.json to the UniFi Network site of your choosing, you can test it by running a "force provision" to the USG in UniFi Devices > select the USG > Config > Manage Device > Force provision. This will take a while to provision (30 seconds to 3 minutes), and if it stays in provisioning longer than that, there may be a formatting error in the config.gateway.json, and you are experiencing the provisioning loop that was mentioned earlier. You can check server.log in the application and search for commit error. You can usually find what went wrong with the provisioning of the newly customized configuration in the log files. Find information about that here.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mrdemc schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:55:
In de app zit het op dezelfde plek als in de 7 versie van de controller. "Settings" > "WiFi" > "Global AP settings" > "Wireless Meshing".
Let wel, je kunt dit natuurlijk alleen uitschakelen als al je AP’s verbonden zijn met de kabel en geen gebruik maken van wireless uplink. Je kunt het eventueel ook per AP instellen.
Ah, die optie zal mijn issue dan niet zijn; meshing gebruik ik niet dus staat al helemaal uit :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:38
D43m0n schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:13:
ik vraag dit voor een vriend (ja echt)

Vorige week (19-2-2023) bij hem gekeken hoe je een gast-WiFi netwerk maakt met de Controller software als je alleen Unifi AP's en een PoE-switch hebt van Ubiquiti en je KPN Box12 je router is. Nou, eenvoudig te doen dus en die isolatie van gasten op het nieuwe gast-WiFi netwerk is voldoende voor het doel. Maar dat is niet het enige wat we gedaan hebben; ook een firmware update hebben we uitgevoerd. Hadden we dat maar niet gedaan...

Ik heb gezocht op Internet naar firmware issues bij updates van Unifi (Ubiquiti) apparatuur en het verbaast me dat er best veel gedoe lijkt te zijn daarmee. Euh... :?
‘k Heb een update voor de geïnteresseerden :w

Afgelopen maandag heb ik nog een downgrade uitgevoerd van alleen de AP’s naar de versie die er op stond bij installatie van alle apparatuur. De switches hebben geen downgrade gekregen. De Controller is ook niet bijgewerkt naar een andere versie. Maar de boel is weer stabiel zoals voorheen. 8)7

Dus zeg het maar… Mijn eerste kennismaking met Unifi (Ubiquiti) heeft me geleerd dat ik best anderen wil helpen maar voordat ik start daarmee een duidelijke disclaimer meegeef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rens-br schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:17:
Ik maak al lange tijd erg tevreden gebruik van Unifi apparatuur. Nu heb ik in de schuur ook al een tijdje een AP AC Lite hangen en die leek goed te werken, totdat ik deze afkoppelde en paar maanden ongebruikt daar heb laten liggen.

Inmiddels heb ik wat kabels herschikt in de schuur en de boel opnieuw aangesloten. Vervolgens wil er echter niks meer verbinden met die specifieke AP. Mijn telefoon blijft hangen op 'IP verkrijgen' dat duurt een tijdje en daarna lijkt hij over te springen op een andere AP AC Lite die binnen hangt (maar waardeloos bereik heeft)

De linksnelheid is 1000Mbit/s en ik voed hem via POE, naar mijn inziens lijken de kabels dus goed te zijn. De AP zoemt echter wel.

Heeft iemand wellicht enig idee?
Is dat arme ding niet gewoon overleden omdat die zo lang in een ruimte heeft gezeten waar die niet voor is gemaakt :?

Buiten in een schuur = Minimaal een AC Pro en eigenlijk het liefst gewoon een Outdoor modelletje :)
Slonzo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:51:
Zolang jij de app gebruikt i.p.v. de webGUI van de UniFi Controller mag jij geen eene feature idioot noemen! >:) :P :+
Yoshimi schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:16:
Dank jullie wel! Heb de transmit power op medium gezet, leek vandaag helemaal goed te gaan.
Morgen nog eens verder testen :)
Dat is eigenlijk altijd het enige juiste antwoord in dat soort gevallen : Spelen met de Low/Medium/High waardes en als dat niet voldoende is dan gewoon handmatig dBi waardes invullen die tussen de 4 en 20 zitten :)

Daarbij moet je trouwens rekening houden met het feit dat de meeste Clients zelf niet eens boven de 16 a 18 dBi kunnen komen dus daar heb je meer dan genoeg aan als het goed is!
xbeam schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:33:
Je moet ook helemaal niet zelf in de json willen knippen en plakken.
Je configuratie maak je via CLI van de USG waar na je de usg zelf de json laat maken.
Dacht ik later nog aan, maar had andere dingen te doen dus verder niks mee gedaan... :$ O-) :+

Daarnaast heb je ook mensen die het wel kunnen dus tja... ieder zijn ding! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 19:14
Hier een zeeeeeeeer tevreden gebruiker van een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE - werkt al 5 jaar zonder een enkele hick-up. Echter ben ik gisteren 2 uur bezig geweest om het wachtwoord vd wifi aan te passen en is het me niet gelukt :+

De ap ac lite is aangesloten vio POE, dus direct aan de modem waarvan de wifi is uitgeschakeld. Wat ik heb geprobeerd:
- inloggen via de app op mijn telefoon - hij geeft een foutmelding op de credentials, terwijl ze zouden moeten kloppen
- proberen in te loggen via het ip-adres via de lan-kabel - maar daar vind hij niks
- unify software geprobeerd te installeren, vereist java 11 - en die installatie lukt me niet..
- hard reset - knop 7sec ingehouden, witte led begint te knipperen, maar voordat ik hem via de app heb kunnen vinden is het oude wifi netwerk al weer online..

Hard reset en opnieuw instellen met een nieuw ww lijkt me de meest logische route. Wat doe ik mis/ hoe kan ik dit het beste fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Hi,

Vraagje, kan iemand mij vertellen waar ik het wifi/traffic verkeer van een device in de Controller kan verwijderen? Heb Unifi voor een lange tijd op de achtergrond gedraaid en met een oude iPhone wat getest en die heeft nu een history opgebouwd met verschillende websites etc.

Ik wil dit opschonen zodat als ik het weekend helemaal over ga naar Unifi en mijn oude MESH setje de deur uit doe alles schoon is en gelijk goed kan monitoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
Frid0 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:17:
Hi,

Vraagje, kan iemand mij vertellen waar ik het wifi/traffic verkeer van een device in de Controller kan verwijderen? Heb Unifi voor een lange tijd op de achtergrond gedraaid en met een oude iPhone wat getest en die heeft nu een history opgebouwd met verschillende websites etc.

Ik wil dit opschonen zodat als ik het weekend helemaal over ga naar Unifi en mijn oude MESH setje de deur uit doe alles schoon is en gelijk goed kan monitoren.
In de laatste nieuwe controller/network versie -> Settings, Traffic Management, Clear Traffic Identification History. Is wel voor alle devices natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Tha Render_2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:25:
[...]

In de laatste nieuwe controller/network versie -> Settings, Traffic Management, Clear Traffic Identification History. Is wel voor alle devices natuurlijk.
Top, dank je wel. Dat is wat ik zocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Edit: Al aangepast en werkend.

[ Voor 94% gewijzigd door AngelusHD op 06-03-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik wil bij een kennis 2 In wall 6 units monteren maar zie dat de cloud key 2 niet meer te koop is via eu.unify webshop. De plus gen 2 wel via NL shops.. maar als ze hem niet meer aanbieden bij unify -> End of Sale? Voelt niet helemaal goed om deze dan te kopen.

UDM Pro is weer een stuk duurder en overkill voor 2 Ap's. Wat zouden jullie doen? 2dehands Cloud key 2 kopen desnoods? Of gewoon zelfstandig draaien als 2 losse AP's?

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:19
Kun je niet een UDR gebruiken en dan nog 1 accespoint toevoegen?
Is nog redelijk betaalbaar en voldoet vanuit eigen ervaring prima. (+ ook wifi 6 ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Workaholic schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:00:
Ik wil bij een kennis 2 In wall 6 units monteren maar zie dat de cloud key 2 niet meer te koop is via eu.unify webshop. De plus gen 2 wel via NL shops.. maar als ze hem niet meer aanbieden bij unify -> End of Sale? Voelt niet helemaal goed om deze dan te kopen.

UDM Pro is weer een stuk duurder en overkill voor 2 Ap's. Wat zouden jullie doen? 2dehands Cloud key 2 kopen desnoods? Of gewoon zelfstandig draaien als 2 losse AP's?
"The best UniFi Controller that money can buy!" :Y) 8) :*) O+

Nou ja... tweedehands dan of een soortgelijk model of zo... O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Telesto schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:13:
Is nog redelijk betaalbaar en voldoet vanuit eigen ervaring prima. (+ ook wifi 6 ;))
Had ik naar gekeken maar met 1g glasvezel kom je dan in de problemen. Ding kan Max 700M aan.
nero355 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:56:
[...]

"The best UniFi Controller that money can buy!" :Y) 8) :*) O+

Nou ja... tweedehands dan of een soortgelijk model of zo... O-) :+
Misschien inderdaad maar een tweedehands cloud key 2 + switch 8 lite voor POE oid. Of een Deco mesh setje?

Wat zouden jullie doen icm 1G glasvezel?

[ Voor 48% gewijzigd door Workaholic op 07-03-2023 08:53 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 07:57
Telesto schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:13:
Wel even rekening houden dat hij niet bij alle KPN aansluitingen werkt. Ik weet niet welke provider hij heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56

Kan je die controller niet beter op een pi dumpen?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Staat er toevallig ook een Synology NAS daar? Zo ben ik er ooit zelf mee begonnen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dank voor de tips. Heb maar gekozen voor een deco setje voor weinig.. met de in wall 6 moet er ook nog POE komen natuurlijk. Spijtig dat de UDR niet 1G aankan, nu moet je een cloud key gen 2 + poe switch of UDM Pro aanschaffen en dat is imho te duur.
m3gA schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Cloud key functionaliteit zit ook in de Pro. dus die heb je niet nodig. Als je een SE neemt heb je ook nog PoE.
Weet ik thanks. Er staat namelijk cloudkey + poe switch OF UDM Pro/Se.

[ Voor 38% gewijzigd door Workaholic op 07-03-2023 13:27 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
Workaholic schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:57:
Dank voor de tips. Heb maar gekozen voor een deco setje voor weinig.. met de in wall 6 moet er ook nog POE komen natuurlijk. Spijtig dat de UDR niet 1G aankan, nu moet je een cloud key gen 2 + poe switch of UDM Pro aanschaffen en dat is imho te duur.
Cloud key functionaliteit zit ook in de Pro. dus die heb je niet nodig. Als je een SE neemt heb je ook nog PoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:07
Bij een maatje draait momenteel een cloudkey gen2, 8lite switch en 3 access points in combi met kpn. Maar we krijgen de cloudkey niet goed werkend, de switch en ap's verliezen steeds de adoptie met de cloudkey... ben er nog niet achter wat dit veroorzaakt. Modem van kpn regelt dhcp, dat deel werkt allemaal wel prima.. Protect werkt ook goed, echter blijft het netwerk deel melden dat de installatie van het netwerk niet is voltooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
jgsr schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:28:
Bij een maatje draait momenteel een cloudkey gen2, 8lite switch en 3 access points in combi met kpn. Maar we krijgen de cloudkey niet goed werkend, de switch en ap's verliezen steeds de adoptie met de cloudkey... ben er nog niet achter wat dit veroorzaakt. Modem van kpn regelt dhcp, dat deel werkt allemaal wel prima.. Protect werkt ook goed, echter blijft het netwerk deel melden dat de installatie van het netwerk niet is voltooid.
Heb je logging files bekeken? Waarom protect als je geen protect features gebruikt (of heb je wel camera's?).
Welke instellingen gebruik je verder? VLAN's etc? Laatste firmware versies? Welke ip/dhcp settings heb je?

Geen meerdere sonos devices toevallig? Geeft ook vaak issues indien bedraad aangesloten.

Worst case even cloudkey en AP resetten en opnieuw beginnen. Setup klinkt erg eenvoudig.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgsr
Workaholic schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Heb je logging files bekeken? Waarom protect als je geen protect features gebruikt (of heb je wel camera's?).
Welke instellingen gebruik je verder? VLAN's etc? Laatste firmware versies? Welke ip/dhcp settings heb je?

Geen meerdere sonos devices toevallig? Geeft ook vaak issues indien bedraad aangesloten.

Worst case even cloudkey en AP resetten en opnieuw beginnen. Setup klinkt erg eenvoudig.
Oh jaa klopt, een g4 deurbel en g3 camera. vandaar protect. Laatste firmware, dus dat is up to date en inderdaad heeft hij sonos (soundbar bedraad)... cloudkey staat op dhcp verder, dat regelt het kpn modem. Als ik de switch en AP's reset, dan lukt adoption weer en zijn ze in het cloudkey dashboard zichtbaar, alle statistieken etc. Maar een dag later, zijn ze beheerd door een andere console en niet meer benaderbaar vanuit de cloudkey. Ik ga de logging maar eens uitpluizen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:22
Ik zit het internet even af te zoeken maar klopt het dat RFC4638 nog steeds niet officieel ondersteund wordt op de UDM PRO (& SE)?

En dat je dus nog steeds op de CLI aan de slag moet om een MTU van 1500 te krijgen op de WAN interface (bij gebruik van KPN glasvezel met PPPoE)?

Ik vind nergens een posting of nieuws artikel dat dit opgelost zou zijn in de latere firmware versies.

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
jgsr schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Oh jaa klopt, een g4 deurbel en g3 camera. vandaar protect. Laatste firmware, dus dat is up to date en inderdaad heeft hij sonos (soundbar bedraad)... cloudkey staat op dhcp verder, dat regelt het kpn modem. Als ik de switch en AP's reset, dan lukt adoption weer en zijn ze in het cloudkey dashboard zichtbaar, alle statistieken etc. Maar een dag later, zijn ze beheerd door een andere console en niet meer benaderbaar vanuit de cloudkey. Ik ga de logging maar eens uitpluizen
Ik heb veel problemen gehad met Sonos. Kans is groot als je deze alleen via de wifi aansluit (of liever even tijdens het testen uberhaupt niet koppelt) is het probleem opgelost. Met soundbar heeft hij denk ik ook nog een sub - dus even niets via netwerk (RJ45) koppelen aub en gok dat het probleem dan over is.
daansan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:50:
Ik zit het internet even af te zoeken maar klopt het dat RFC4638 nog steeds niet officieel ondersteund wordt op de UDM PRO (& SE)?

En dat je dus nog steeds op de CLI aan de slag moet om een MTU van 1500 te krijgen op de WAN interface (bij gebruik van KPN glasvezel met PPPoE)?

Ik vind nergens een posting of nieuws artikel dat dit opgelost zou zijn in de latere firmware versies.
Alleen via CLI. Ik had met mijn pfsense oplossing veel meer mogelijkheden en de UDM SE/Pro is duidelijk meer huis/tuin keuken of prosumer. Overigens heb ik ook KPN en glasvezel direct aangesloten op default MTU en ik haal 940/900. Imho dikke prima. Heb alleen mijn interfaces op 1G vast moeten zetten omdat 2.5G problemen geeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 07-03-2023 14:25 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Workaholic schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:25:
Misschien inderdaad maar een tweedehands cloud key 2 + switch 8 lite voor POE oid. Of een Deco mesh setje?

Wat zouden jullie doen icm 1G glasvezel?
Als zoiets ook een optie is dan zou ik zeggen sluit zoiets volledig bedraad aan : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
Sommige ISP's leveren ze weleens voor € 99 en dat is gewoon een koopje! :)
Comp User schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:42:
Kan je die controller niet beter op een pi dumpen?
Tegenwoordig heb je toch dat MongoDB gezeik onder ARM en is een x86-64 alternatief veel handiger :?

Dat is in ieder geval de reden dat bij een eventuele volgende herinstallatie mijn Atom NUCje de Pi 3B gaat vervangen!
Workaholic schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:20:
Alleen via CLI. Ik had met mijn pfsense oplossing veel meer mogelijkheden en de UDM SE/Pro is duidelijk meer huis/tuin keuken of prosumer. Overigens heb ik ook KPN en glasvezel direct aangesloten op default MTU en ik haal 940/900. Imho dikke prima.

Heb alleen mijn interfaces op 1G vast moeten zetten omdat 2.5G problemen geeft.
Wacht...

Dus dit : Workaholic in "2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel"

Is nog steeds niet opgelost :? :o -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
nero355 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:28:
[...]
Tegenwoordig heb je toch dat MongoDB gezeik onder ARM en is een x86-64 alternatief veel handiger :?

Dat is in ieder geval de reden dat bij een eventuele volgende herinstallatie mijn Atom NUCje de Pi 3B gaat vervangen!
Ik zie tegenwoordig ook veel mensen die een goedkope thin client van ebay afplukken als Pi alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als het bij een kennis is en jij hebt de beheer verantwoordelijkheid, dan laat je hem een CK2 + kopen. Ik heb altijd erg veel spijt als klanten hulp vragen, en ik ben te zuinig geweest in het ontwerp in hun voordeel. Met lokaal geïnstalleerde AP's heb je op afstand 0,0 inzicht, dan zou een UniFi controller op een Win/MAC nog de beste oplossing zijn. Dan kan je met teamviewer nog wat voor je kennis betekenen.

Beter is dat hij de CK2+ koopt en jij het vanaf je stoel naast de openhaard kan managen. Of misschien is de conclusie dat je kennis beter af is met deco units van TP-link of een ander merk. Kan hij zelf managen vanaf de mobiele app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:34
nero355 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:28:

[...]

Dit heeft mij ook een flinke tijd gekost om het werkend te krijgen... Volgens mij (het kan zijn dat ik nog meer heb aangepast) was voor mij de 'fix' om de Raspbian Stretch library toe te voegen:

code:
1
2
echo 'deb http://archive.raspbian.org/raspbian stretch main contrib non-free rpi' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/raspbian_stretch_for_mongodb.list
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
Ter info, ik heb één van de UDM PRO's geupdate naar v2.4.27 (eerste official v.2), heel dat gedoe van container based naar bare metal en moet zeggen dat het verschil best wel groot is. UI is veel sneller en in de praktijk is de klant ook meer tevreden. +/- 250 wifi clients en de performantie is gevoelig beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:36
@jgsr Ik had zondag hetzelfde probleem (in mijn geval doet een mikrotik router de dhcp). Twee keer de aps plotseling weg uit de controller. Eerste keer even opnieuw set-inform gedaan maar na een paar uurtjes zelfde probleem. Zag toevallig wel veel dns requests voorbijkomen in pi-hole van de aps naar 'unifi' dus ik heb een local dns verwijzing gemaakt (in pihole) naar het ip adres van de controller en meteen daarna stonden de aps er weer. De dns requests blijven elke 10 seconden komen dus het probleem is er nog steeds (zal wel een firmware bug zijn) maar voor nu staat alles netjes in de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
Ga ik proberen! Dank voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbretveld
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 20:11
Vraagje, ik ben van plan om van Ziggo over te stappen naar T-mobile internet + tv. De glasvezelkabel ligt hier sinds kort voor de deur en heb al wat lopen zoeken op het web en forum maar kon niet het antwoord vinden wat ik zocht.

Huidige situatie: Ziggo modem in bridge met daarachter mijn USG (niet de pro) cloudkey, switches, accespoints en een vlan binnen het netwerk (gasten)

Toekomstige situatie: T-mobile glasvezel (1gig), via UTP in de Wan van de USG, hierop vlan 300 instellen met daarachter mijn USG (niet de pro) cloudkey, switches, accespoints en een vlan binnen het netwerk (gasten)

Mijn vraag(en):
1. heeft het instellen van een vlan op de wan poort invloed op je interne vlans? of heeft dit niets met elkaar te maken?
2. klopt het dat als je Tv kijkt via de app op je tv/apple tv (dus geen tv box) dit ook gelijk out of the box werkt?
3. nog even ter bevestiging, klopt het dat je met de USG (niet de pro) de 1 gig moet kunnen benutten als je IDS/IPS en zo uit hebt staan (staat het nu ook al)

Al vast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Heeft het combineren van Wifi 5 en Wifi 6 APs nog effect op de handover? Heb 2 AP Lite en 1 AP 6 Lite op de verdieping tussen de 2 andere. Die kan ik eventueel omwisselen. De werklaptops ondersteunen Wifi6 :)

Gebruik op het moment geen Console, maar de app om de 3 APs te beheren. Voor ik een poging doe een Console te draaien zou ik graag weten of je in de Console kan zien wanneer radar je van een DFS band afgooit. Forceer nu alles in de non-DFS banden (vliegveld op enkele km).

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 09-03-2023 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:31

pinda powerrr

Slow down...

mbretveld schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:29:
Vraagje, ik ben van plan om van Ziggo over te stappen naar T-mobile internet + tv. De glasvezelkabel ligt hier sinds kort voor de deur en heb al wat lopen zoeken op het web en forum maar kon niet het antwoord vinden wat ik zocht.

Huidige situatie: Ziggo modem in bridge met daarachter mijn USG (niet de pro) cloudkey, switches, accespoints en een vlan binnen het netwerk (gasten)

Toekomstige situatie: T-mobile glasvezel (1gig), via UTP in de Wan van de USG, hierop vlan 300 instellen met daarachter mijn USG (niet de pro) cloudkey, switches, accespoints en een vlan binnen het netwerk (gasten)

Mijn vraag(en):
1. heeft het instellen van een vlan op de wan poort invloed op je interne vlans? of heeft dit niets met elkaar te maken?
2. klopt het dat als je Tv kijkt via de app op je tv/apple tv (dus geen tv box) dit ook gelijk out of the box werkt?
3. nog even ter bevestiging, klopt het dat je met de USG (niet de pro) de 1 gig moet kunnen benutten als je IDS/IPS en zo uit hebt staan (staat het nu ook al)

Al vast bedankt
Ik heb T-Mobile en had een USG draaien (nu UDM Pro).

1- heb maar één VLAN voor IoT en dat draait zoals het moet.
2 - ja, klantnummer en pincode en go
3 - ja, dat lukte mij wel. Inderdaad alles uit!

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik heb een Dream Machine Pro draaien en ben op zoek naar de Wireguard optie. Alles is up-to-date (UnifiOS: 2.4.27 and Network: 7.2.97), maar ik zie niet de optie voor een Wireguard VPN. Zoals te zien is bijvoorbeeld in deze tutorial: https://www.wundertech.ne...reguard-on-unifi-devices/

Wat kan er aan de hand zijn en hoe krijg ik het voor elkaar dat ik wel Wireguard kan selecteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jelte schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:10:
Ik heb een Dream Machine Pro draaien en ben op zoek naar de Wireguard optie. Alles is up-to-date (UnifiOS: 2.4.27 and Network: 7.2.97), maar ik zie niet de optie voor een Wireguard VPN. Zoals te zien is bijvoorbeeld in deze tutorial: https://www.wundertech.ne...reguard-on-unifi-devices/

Wat kan er aan de hand zijn en hoe krijg ik het voor elkaar dat ik wel Wireguard kan selecteren?
Kan pas vanaf UnifiOS 3.0, dus nog even geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ah, vreemd dat het dan wel genoemd staat op de site van Unifi dat het nu al kan (als is het niet duidelijk). https://help.ui.com/hc/en...eway-Wireguard-VPN-Server

Dus dan moet ik voorlopig nog via SSH wireguard instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Jelte schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:16:
Ah, vreemd dat het dan wel genoemd staat op de site van Unifi dat het nu al kan (als is het niet duidelijk). https://help.ui.com/hc/en...eway-Wireguard-VPN-Server

Dus dan moet ik voorlopig nog via SSH wireguard instellen?
Alleen UDM en UDM Pro zijn nog niet over naar UnifiOS 3.0, dus vandaar. Andere gateways zitten wel al op 3.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EagleTitan schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Alleen UDM en UDM Pro zijn nog niet over naar UnifiOS 3.0, dus vandaar. Andere gateways zitten wel al op 3.0.
Ah, dus de USG & USG Pro kan het wel al op? :+

Zonder gekheid: dan blijven dus de UDR en UXG over waar het wél op kan? Dus maar 50% van het huidige aanbod en dan niet eens het gangbare product (UXG bevat geen controller etc en daardoor voor con-/prosumers minder interessant, en UDR is zelfs voor consumenten te beperkt/zwak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Ouwe rommel }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
[...]

Zonder gekheid: dan blijven dus de UDR en UXG over waar het wél op kan? Dus maar 50% van het huidige aanbod en dan niet eens het gangbare product (UXG bevat geen controller etc en daardoor voor con-/prosumers minder interessant, en UDR is zelfs voor consumenten te beperkt/zwak).
Als ze hogerop in de markt willen dan moeten ze hier toch echt wel betrouwbaarder in worden. De UDR draait volgens mij al op 3.0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar je sloot ze niet uit. Je noemde zelfs "andere gateways", en de USG & USG Pro zijn de enige UnFi (Security) Gateways. Allemaal die nieuwe rommel kun je alleen maar van dromen dat die ooit de features van de USGs krijgen.

* RobertMe gaat maar verder dromen over de aanschaf van een TopTon doosje met 4x 2,5Gbit/s om daar volledig custom Linux op te zetten en in te zetten als router/gateway (dus geen *Sense noch IPFire, noch VyOS noch ..., maar gewoon good old Debian). USG werkt nog steeds prima, maar vervangen knaagt toch steeds meer. Zeker met zaken als IPv6 en Wireguard die alleen via de config.gateway.json kunnen (overigens wel aan de praat gekregen, daar niet van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
RobertMe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Maar je sloot ze niet uit. Je noemde zelfs "andere gateways", en de USG & USG Pro zijn de enige UnFi (Security) Gateways. Allemaal die nieuwe rommel kun je alleen maar van dromen dat die ooit de features van de USGs krijgen.
Een engineer van Ubiquiti vertelde me ook dat er een nieuwe USG op de planning stond maar dat ze tegen de beperkingen van de chipset aanliepen en daarom opnieuw zijn begonnen met ARM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
m3gA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Een engineer van Ubiquiti vertelde me ook dat er een nieuwe USG op de planning stond maar dat ze tegen de beperkingen van de chipset aanliepen en daarom opnieuw zijn begonnen met ARM.
Je bedoelt dat als recentelijk of als "ooit een keer"? Want er is natuurlijk sowieso gewerkt aan een USG variant van de ER4, meen de UHD4 of iets dergelijks. Dat ding heeft toentertijd zelfs meermaals in changelogs gestaan en hebben ze volgens mij ook een afbeelding / render van gepubliceerd. Maar door de proberen die ze hadden met EdgeOS2 (zowel EdgeRouter als UniFi lineup) is zowel dat apparaat een stille dood gestorven als de EdgeOS upgrade voor de USGs (ERs is het wel voor uit gekomen maar nooit echt verder ontwikkeld buiten de hotfixes meen ik).
En dat had inderdaad weer allemaal te maken met de SoC. De leverancier daarvan kon geen (fatsoenlijke) (Debian) support meer leveren voor iets niewers dan Debian Stretch (waar EdgeOS 1 op gebaseerd is).

Edit:
De UGWHD4 / UniFi Security Gateway HD4 dus: https://ubntwiki.com/prod...ifi_security_gateway_hd_4 . Maar met het vervangen van het community forum (en IIRC niet overzetten van oude data) is de info die daarover geschreven is waarschijnlijk ook allemaal verloren gegaan.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 09-03-2023 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57
[...]

De UDM SE zit ook op UnifiOS 3.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 10:39
RobertMe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Die was ik alweer vergeten. Maar huh?! De UDM SE is toch gewoon de Pro met PoE en standaard een HDD (/SSD?) inbegrepen? Qua hardware was dat verder hetzelfde apparaat?
Klopt, maar de UDM Pro zit op een andere branch qua firmware en loopt wat achter. Ik geloof dat ze op dit moment een inhaalrace aan het maken zijn voor de UDM Pro. Met de laatste release 2.4.27 wordt deze voorbereid op de 3.x migratie.

(2.5.16 staat in EA voor de UDM Pro en deze trekt de boel gelijk met UniFi Network 7.3.83)

[ Voor 8% gewijzigd door heiyu op 09-03-2023 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
heiyu schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Klopt, maar de UDM Pro zit op een andere branch qua firmware en loopt wat achter. Ik geloof dat ze op dit moment een inhaalrace aan het maken zijn voor de UDM Pro. Met de laatste release 2.4.27 wordt deze voorbereid op de 3.x migratie.
Inherent aan een bedrijf dat met veel te kleine ontwikkelteams werkt om kosten te sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 10:39
m3gA schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Inherent aan een bedrijf dat met veel te kleine ontwikkelteams werkt om kosten te sparen.
Alleen vreemd dat de UDM en UDM Pro de firmware delen. Je zou juist verwachten dat de UDM Pro en de SE dezelfde firmware delen. (Kennelijk lag het aan de complexiteit in de migratie van 1.x > 2.x. En de SE is geleased vanaf 2.x, dus hier geen last van had).

[ Voor 16% gewijzigd door heiyu op 09-03-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
heiyu schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Alleen vreemd dat de UDM en UDM Pro de firmware delen. Je zou juist verwachten dat de UDM Pro en de SE dezelfde firmware delen. (Kennelijk lag het aan de complexiteit in de migratie van 1.x > 2.x. En de SE is geleased vanaf 2.x, dus hier geen last van had).
Met een klein ontwikkelteam was het slim geweest als ubiquiti ook hun aanbod hierop aangepast had. Ze hebben veel te veel producten om te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m3gA schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:32:
Ik zie tegenwoordig ook veel mensen die een goedkope thin client van ebay afplukken als Pi alternatief.
Zijn in feite ook NUC achtigen, maar dan anders dus inderdaad een prima alternatief! d:)b
stormfly schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:29:
Of misschien is de conclusie dat je kennis beter af is met deco units van TP-link of een ander merk.
Dat of gewoon de spullen van de ISP laten gebruiken, zoals bijvoorbeeld KPN dat aanbiedt zijn IMHO de betere opties i.p.v. jezelf met de ellende van een ander opzadelen! :)

Bijvoorbeeld Ziggo biedt zo'n setje vaak voor € 99 aan : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
Bedraad aansluiten en gaan met die banaan! :w
tagican schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:17:
Dit heeft mij ook een flinke tijd gekost om het werkend te krijgen... Volgens mij (het kan zijn dat ik nog meer heb aangepast) was voor mij de 'fix' om de Raspbian Stretch library toe te voegen:

code:
1
2
echo 'deb http://archive.raspbian.org/raspbian stretch main contrib non-free rpi' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/raspbian_stretch_for_mongodb.list
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Zoiets kan ik me inderdaad ook herinneren, maar mocht het een keer zover komen dan ben ik gelijk ook van dat verhaal af in de toekomst! :)
Laagheim schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:47:
Twee keer de aps plotseling weg uit de controller.
Zullen we ze gewoon UAP's of Accesspoints noemen :? :P :+
Rukapul schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:55:
Heeft het combineren van Wifi 5 en Wifi 6 APs nog effect op de handover? Heb 2 AP Lite en 1 AP 6 Lite op de verdieping tussen de 2 andere. Die kan ik eventueel omwisselen. De werklaptops ondersteunen Wifi6 :)

Gebruik op het moment geen Console, maar de app om de 3 APs te beheren. Voor ik een poging doe een Console te draaien zou ik graag weten of je in de Console kan zien wanneer radar je van een DFS band afgooit. Forceer nu alles in de non-DFS banden (vliegveld op enkele km).
Ik zou sowieso het beste/snelste model altijd neerzetten waar je die het meest nodig hebt :)

Wat betreft Roamen tussen 802.11ac en 802.11ax gok ik dat het op dezelfde manier gaat als bij de oudere standaarden zoals 802.11n naar 802.11ac en je daar niet al te druk om hoeft te maken :?
Maar met die rommel kan je tenminste lekker rommelen als het moet en gewoon RTSP afspelen zonder de Kernel opnieuw te compilen! >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
stormfly schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Als het bij een kennis is en jij hebt de beheer verantwoordelijkheid, dan laat je hem een CK2 + kopen. Ik heb altijd erg veel spijt als klanten hulp vragen, en ik ben te zuinig geweest in het ontwerp in hun voordeel. Met lokaal geïnstalleerde AP's heb je op afstand 0,0 inzicht, dan zou een UniFi controller op een Win/MAC nog de beste oplossing zijn. Dan kan je met teamviewer nog wat voor je kennis betekenen.

Beter is dat hij de CK2+ koopt en jij het vanaf je stoel naast de openhaard kan managen. Of misschien is de conclusie dat je kennis beter af is met deco units van TP-link of een ander merk. Kan hij zelf managen vanaf de mobiele app.
En als je er niks aan verdient, dan begin er niet aan. Want het kost je veel werk en je krijgt er niks voor terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik had laatst ook een kennis welke me vroeg om 'even te komen kijken' naar z'n WiFi setup voor thuis want hij kwam er toch niet helemaal uit.... Die makker had op marktplaats een 5-tal Cisco Aironet 2802i dingen aangeschaft....

SUC-6 er mee (y)

Om die dingen aan te kunnen sturen heb je een Cisco WLC nodig. Apparatuur waarbij je als particulier aléén van het stroomverbruik al niet vrolijk gaat worden, laat staan van de licentiekosten :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shades684
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 20:27
Misschien niet belangrijk voor degene die de n5105 of n6005 als bare bone router gebruiken maar ik liep er tegenaan dat die processoren geen avx ondersteunen waardoor je mongo 5 niet kan gebruiken.

Dat houd in dat je bijvoorbeeld de laatste versie van graylog niet aan de praat krijgt en in de toekomst de Unifi controller ook niet, mochten die overgaan naar een nieuwe versie van mongo.

[ Voor 3% gewijzigd door shades684 op 10-03-2023 09:14 ]

Windows 7 - There Haven’t Been This Many Leaks Since Watergate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 13:54
Ok even een vraagje hier aan degene die al Tweak hebben (E-Fiber in deze regio).
Ik heb het zelf nog niet dus kan het niet 100% zelf testen maar een vriend van mij is sinds 2 weken nu actief via e-fiber met Tweak internet only.

Met een UniFi Dream Router halen we met de upload ca 930Mb/s maar de download komt niet boven de 500Mb/s, soms net 600. Enig idee wat we hieraan kunnen doen? De UDR is rechstreeks op media converter aangesloten en geeft gigabit aan. Heb geen smart queues aan en verder geen beperkingen.

PS. het maakt niet uit of IPS/IDS aan staat, krijg zelfde resultaat.

Of moet ik hem toch naar een Dream Machine SE over laten stappen?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcviper schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:48:
Ok even een vraagje hier aan degene die al Tweak hebben (E-Fiber in deze regio).
Ik heb het zelf nog niet dus kan het niet 100% zelf testen maar een vriend van mij is sinds 2 weken nu actief via e-fiber met Tweak internet only.

Met een UniFi Dream Router halen we met de upload ca 930Mb/s maar de download komt niet boven de 500Mb/s, soms net 600. Enig idee wat we hieraan kunnen doen? De UDR is rechstreeks op media converter aangesloten en geeft gigabit aan. Heb geen smart queues aan en verder geen beperkingen.

Heeft @m3gA de UDR niet de deur uit gedaan omdat die geen gigabit snelheden haalde? Zoiets staat mij bij in ieder geval. Was dan meen ik wel met KPN en mogelijk verslechterd door PPPoE.

En heb je al eens getest of je met een PC/ laptop rechtstreeks op de mediaconverter wel de snelheid haalt? Niet sat je dadelijk uren naar de UDR aan het kijken bent en het issue ergens anders zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
RobertMe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Heeft @m3gA de UDR niet de deur uit gedaan omdat die geen gigabit snelheden haalde? Zoiets staat mij bij in ieder geval. Was dan meen ik wel met KPN en mogelijk verslechterd door PPPoE.

En heb je al eens getest of je met een PC/ laptop rechtstreeks op de mediaconverter wel de snelheid haalt? Niet sat je dadelijk uren naar de UDR aan het kijken bent en het issue ergens anders zit.
Goeie ja zal dat sowieso es proberen thanks 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:57
Ik ben zelf ook aan het kijken naar gigabit en heb een dream router (was heel goedkoop tijdens early access).

Volgens de specs van dat ding doet ie 700mbps max.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
tcviper schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:53:
[...]

Goeie ja zal dat sowieso es proberen thanks 😀
@RobertMe
Hij haalt inderdaad max 650mb/s. PPoE is vrij cpu intensief en de cpu van UDR is gewoon onderbemeten. Het grote probleem was dat hij constant de verbinding verloor. het leek alsof hij geen verbinding had en dan werd de PPoE adapter herstart. Ubiquiti weet het aan de gpon en weigerde er verder naar te kijken. Ik draai nu een pfsense machine op advies van @stormfly. Ik haal nu max 940Mb/s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5hoi_fkLhyamP6uflKiGIrzm0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUoodEgp0BKT3Xz7gbVDx6A8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door m3gA op 10-03-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
m3gA schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:22:
[...]

@RobertMe
Hij haalt inderdaad max 650mb/s. PPoE is vrij cpu intensief en de cpu van UDR is gewoon onderbemeten. Het grote probleem was dat hij constant de verbinding verloor. het leek alsof hij geen verbinding had en dan werd de PPoE adapter herstart. Ubiquiti weet het aan de gpon en weigerde er verder naar te kijken. Ik draai nu een pfsense machine op advies van @stormfly. Ik haal nu max 940Mb/s
[Afbeelding]
Tweak is geen PPOE maar DHCP 😀 maar het zal uberhaupt wel een limitatie zijn.
Dan gaan we hem overzetten naar UDM SE of UXG Pro, klaar 😀

[ Voor 3% gewijzigd door tcviper op 10-03-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:17:
Dan gaan we hem overzetten naar UDM SE of UXG Pro
Arme vent... beetje opgezadeld worden met duur spul dat het eigenlijk ook net niet is terwijl er andere mooie oplossingen tekoop zijn! :N :'(
shades684 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:13:
Misschien niet belangrijk voor degene die de n5105 of n6005 als bare bone router gebruiken maar ik liep er tegenaan dat die processoren geen avx ondersteunen waardoor je mongo 5 niet kan gebruiken.

Dat houd in dat je bijvoorbeeld de laatste versie van graylog niet aan de praat krijgt en in de toekomst de Unifi controller ook niet, mochten die overgaan naar een nieuwe versie van mongo.
Gelukkig blijven ze maar vasthouden aan MongoDB 3.6 of zo... :+

Maar waar heb je die informatie gevonden ?!

Ik zie alleen AES-NI genoemd worden bij MongoDB 5.0 en dan alleen als performance boost op het moment dat je encryptie gebruikt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

tcviper schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:48:

zie hier mbovenka in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04
nero355 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Arme vent... beetje opgezadeld worden met duur spul dat het eigenlijk ook net niet is terwijl er andere mooie oplossingen tekoop zijn! :N :'(

[...]

Gelukkig blijven ze maar vasthouden aan MongoDB 3.6 of zo... :+

Maar waar heb je die informatie gevonden ?!

Ik zie alleen AES-NI genoemd worden bij MongoDB 5.0 en dan alleen als performance boost op het moment dat je encryptie gebruikt :?
Zoals? :)

Moet nog aanschaffen

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
tcviper schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Tweak is geen PPOE maar DHCP 😀 maar het zal uberhaupt wel een limitatie zijn.
Dan gaan we hem overzetten naar UDM SE of UXG Pro, klaar 😀
Met dhcp op ziggo haalde ik volgens mij 50mbit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall hebben ook een PoE poort, maar kan ik die in principe ook gebruiken om meerdere In-Walls door te lussen?

Scheelt weer wat kabels trekken en ben me dan uiteraard wel bewust van single point of failure.

Dus bijvoorbeeld PoE Switch > In Wall > In Wall > In Wall

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Greatsword schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:31:
De uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall hebben ook een PoE poort, maar kan ik die in principe ook gebruiken om meerdere In-Walls door te lussen?

Scheelt weer wat kabels trekken en ben me dan uiteraard wel bewust van single point of failure.

Dus bijvoorbeeld PoE Switch <- PoE+ 802.3at -> In Wall <- PoE 802.3af -> In Wall > In Wall
Zou je opzich nog wel kunnen doen, maar hou er rekening mee dat je elke keer een Externe PoE Out poort weer de muur in duwt om de PoE In poort aan de achterkant te kunnen voeden! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

nero355 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Zou je opzich nog wel kunnen doen, maar hou er rekening mee dat je elke keer een Externe PoE Out poort weer de muur in duwt om de PoE In poort aan de achterkant te kunnen voeden! ;)
Ja geen loze leidingen op locatie dus het wordt meer Op Plint/Muur dan “In Wall”

Lees bij de 24 Port PoE switch:

Max. PoE wattage per port by PSE
PoE+ 32W

En bij de In Walls:

Max PoE wattage per port by PSE
15.4W

Dus 1x doorlussen zou dan al Max 30,8 zijn op die PoE poort maar 2x gaat dan denk niet lukken bij Max belasting

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 10-03-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

SilencerNL

No remorse

Ik heb beneden een nieuwe WiFi 6 accesspoint, en boven een wat oudere WiFi 5 AP hangen. Dat gaat tot nu toe goed, de WiFi 6 devices (smartphones) verbinden netjes met de AP beneden.

Echter, heb ik sinds gisteren een nieuwe laptop met WiFi6E chip (staat beneden), die verbindt continu met de AP die boven hangt (WiFi5), met bijhorende slechte verbinding. Als ik hem op de AP beneden forceer in de Unifi software verbind hij wel goed, met vol signaal en WiFi 6 verbinding. Zet ik die 'forcering' weer uit, springt hij vrijwel gelijk weer terug naar de AP boven. (De AP die beneden hangt, heeft een veel beter signaal)

Beide AP's hebben dezelfde SSID.

Hoe kan het nou dat de laptop voorkeur heeft voor een AP die een slechter signaal heeft, en een oudere techniek, en wordt de AP die dichtbij hangt, het beste signaal levert, en WiFi 6 ondersteunt, volledig genegeerd? Iemand hier ervaring mee?

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:38

lier

MikroTik nerd

Instellingen, @SilencerNL. Zowel oorzaak en verzoek om die van jou te delen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
MusicMaikel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:05:
Hopelijk kan iemand mij verder helpen, want ik zit echt met mijn handen in het haar.

Ik zit deze zaterdag bij een van onze klanten en ben daar een netwerkomzetting aan het doen van Sophos Firewall naar UDM Pro.

Intussen heb ik alles succesvol omgeprikt en eigenlijk werkt alles ook, behalve het interne wifi netwerk.
Er wordt met VLAN's gewerkt en UDM is DHCP server met de volgende netwerken en VLAN's:

[Afbeelding]

Per VLAN wordt er ook een VLAN ID meegegeven, de respectievelijke aan het begin van de regel.
De UDM zit aangesloten op 1 Aruba switch waar alle VLAN's als trunk overheen gaan. Vervolgens wordt die switch weer met een andere Aruba switch doorgelust, ook met eenzelfde trunk met alle VLAN's. Op deze switch zijn de Unifi AP Pro's op aangesloten. Alle Unifi AP's krijgen netjes een adres uit het 50 VLAN. Wanneer ik mijn laptop inprik op een van de poorten van de AP's krijg ik daar ook een .50.x adres van.

Deze AP Pro's zenden twee SSID's uit: Office en Guests. Guests heeft als VLAN 40 (zoals hierboven te zien) en Office VLAN 50.

Het probleem: ik krijg op het Office SSID géén internettoegang, op het Guests SSID wel.
Wat doe ik fout?

Wat ik al geprobeerd heb, zonder resultaat:
- SSID Office op Guest purpose gezet
- Één AP direct op de UDM geprikt (met een PoE injector) en de betreffende poort VLAN 50 toegewezen. Apart SSID aangemaakt en alleen uit laten zenden door deze AP. AP krijgt netjes een IP uit de .50.x range maar zodra ik mijn laptop verbind met de wifi krijg ik ook hier geen internet.

Ik hoor het graag van jullie!
En wat zijn je firewall rules? Ik denk dat daar het probleem zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MusicMaikel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:05:
Hopelijk kan iemand mij verder helpen, want ik zit echt met mijn handen in het haar.

Ik zit deze zaterdag bij een van onze klanten en ben daar een netwerkomzetting aan het doen van Sophos Firewall naar UDM Pro.

Intussen heb ik alles succesvol omgeprikt en eigenlijk werkt alles ook, behalve het interne wifi netwerk.
Er wordt met VLAN's gewerkt en UDM is DHCP server met de volgende netwerken en VLAN's:

[Afbeelding]

Per VLAN wordt er ook een VLAN ID meegegeven, de respectievelijke aan het begin van de regel.
De UDM zit aangesloten op 1 Aruba switch waar alle VLAN's als trunk overheen gaan. Vervolgens wordt die switch weer met een andere Aruba switch doorgelust, ook met eenzelfde trunk met alle VLAN's. Op deze switch zijn de Unifi AP Pro's op aangesloten. Alle Unifi AP's krijgen netjes een adres uit het 50 VLAN. Wanneer ik mijn laptop inprik op een van de poorten van de AP's krijg ik daar ook een .50.x adres van.

Deze AP Pro's zenden twee SSID's uit: Office en Guests. Guests heeft als VLAN 40 (zoals hierboven te zien) en Office VLAN 50.

Het probleem: ik krijg op het Office SSID géén internettoegang, op het Guests SSID wel.
Wat doe ik fout?

Wat ik al geprobeerd heb, zonder resultaat:
- SSID Office op Guest purpose gezet
- Één AP direct op de UDM geprikt (met een PoE injector) en de betreffende poort VLAN 50 toegewezen. Apart SSID aangemaakt en alleen uit laten zenden door deze AP. AP krijgt netjes een IP uit de .50.x range maar zodra ik mijn laptop verbind met de wifi krijg ik ook hier geen internet.

Ik hoor het graag van jullie!
Zonder de WLAN instellingen kunnen we hier natuurlijk moeilijk op antwoorden.

Hoop overigens voor de klant dat die geen uurtje factuurtje hoeft te betalen terwijl je het zelf gratis op Tweakers vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:41
.

[ Voor 99% gewijzigd door MusicMaikel op 11-03-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Heel tevreden met mijn laatste aankoop :
- Switch 24 gen 2

Enige waar ik nog aan twijfel is de connectie van de switches in de Garage.
De US-8-60W kan ik eventueel op een vrije poort op de US-8-150 nog aansluiten om zo minder switches achter elkaar te hangen.
enkel verlies ik dan wel nog de laatste vrije PoE poort op de US-150 :(

op de US-8-60W in de garage heb ik ook nog wel één PoE poort beschikbaar

ook vreemd is dat de USW-flex mini verkeerd wordt weergegeven, die hangt namelijk ook via PoE op de US-150

enig idee hoe je dit in het plaatje netjes kan krijgen? Reboot van de USW-flex mini heeft niet geholpen.

Unifi netwerk 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 15:39
grindal81 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:57:
- Switch 24 gen 2

De US-8-60W kan ik eventueel op een vrije poort op de US-8-150 nog aansluiten om zo minder switches achter elkaar te hangen.

ook vreemd is dat de USW-flex mini verkeerd wordt weergegeven, die hangt namelijk ook via PoE op de US-150

enig idee hoe je dit in het plaatje netjes kan krijgen? Reboot van de USW-flex mini heeft niet geholpen.

[Afbeelding: Unifi netwerk 2023]
Heb ik ook weleens gehad, reboot van de controller loste het bij mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:17
- Switch 24 gen 2

[Afbeelding: Unifi netwerk 2023]
Er lijkt me meer mis te kunnen zijn, mss eerst uitsluiten of al je kabels/stekkers wel ok zijn. En controller settings nalopen.
Wat mij nu opvalt is dat je op bijna alle ap's kanaal 1 gebruikt, das nie goed bij bedrade ap's. En waarom zie ik 2 kabels naar je 8/60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SilencerNL schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:08:
Ik heb beneden een nieuwe WiFi 6 accesspoint, en boven een wat oudere WiFi 5 AP hangen. Dat gaat tot nu toe goed, de WiFi 6 devices (smartphones) verbinden netjes met de AP beneden.

Echter, heb ik sinds gisteren een nieuwe laptop met WiFi6E chip (staat beneden), die verbindt continu met de AP die boven hangt (WiFi5), met bijhorende slechte verbinding. Als ik hem op de AP beneden forceer in de Unifi software verbind hij wel goed, met vol signaal en WiFi 6 verbinding. Zet ik die 'forcering' weer uit, springt hij vrijwel gelijk weer terug naar de AP boven. (De AP die beneden hangt, heeft een veel beter signaal)

Beide AP's hebben dezelfde SSID.

Hoe kan het nou dat de laptop voorkeur heeft voor een AP die een slechter signaal heeft, en een oudere techniek, en wordt de AP die dichtbij hangt, het beste signaal levert, en WiFi 6 ondersteunt, volledig genegeerd?

Iemand hier ervaring mee?
Klinkt als een bug van de WLAN NIC of UAP dan wel simpelweg een compatibility issue tussen de twee :?
Kijk eens naar een SFP naar RJ45 module als dat een optie is in jouw situatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
nero355 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:03:
[...]

[...]
Dat vind jij, gebruik zelf de UXG Pro thuis en dat bevalt heel erg goed zeker met de laatste 3.x beta. Heb er inmiddels een stuk of 20 bij klanten draaien en die werken heel stabiel. Alles wat wij nodig hebben kan er mee dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13
tcviper schreef op zondag 12 maart 2023 @ 06:31:
[...]

Dat vind jij, gebruik zelf de UXG Pro thuis en dat bevalt heel erg goed zeker met de laatste 3.x beta. Heb er inmiddels een stuk of 20 bij klanten draaien en die werken heel stabiel. Alles wat wij nodig hebben kan er mee dus.
Wat gebruik je als controller voor de UXG?
En waar ik last van heb is dat er een unifi dns entry in staat met een verwijzing naar het interne adres van mijn controller. Ik heb de controller alleen op een andere locatie draaien. Dus laatst met een update van de switches moest ik overal even met ssh in voor een set-inform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14
Vraag hier... ik heb een Unifi setup met een oud model PoE switch, twee accesspoints en een cloud key gen1. Die laatste bezorgt me hoofdpijn, want dat ding is continu corrupt en dan kan ik de hele boel weer opnieuw inrichten en adopten. Ik gebruik geen router van Unifi. Ook geen protect dingen.

Ik twijfel over wat ik wil, liefst wil ik een stabiele situatie zonder batterijen. Dit lijken mij de opties:

- Cloud key gen2 kopen. Heeft ingebouwde batterij en ik lees ook reviews waarin dat ding stuk kan gaan. Daarnaast vind ik hem duur als hij na een paar jaar stuk gaat.

- Dream machine. Beetje overkill want heb op zich genoeg poorten op mijn switch, ook PoE. Router funcionaliteit gebruik ik niet maar heeft wel ingebouwde cloud key.

- Volledige migratie naar Omada. Vind het voordeel daarvan dat een hardware controller gewoon los te koop is voor een redelijk bedrag (100€) en gewoon op 230V werkt.

Kunnen jullie eens met mij meedenken en advies geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:51:
Vraag hier... ik heb een Unifi setup met een oud model PoE switch, twee accesspoints en een cloud key gen1. Die laatste bezorgt me hoofdpijn, want dat ding is continu corrupt en dan kan ik de hele boel weer opnieuw inrichten en adopten. Ik gebruik geen router van Unifi. Ook geen protect dingen.

Ik twijfel over wat ik wil, liefst wil ik een stabiele situatie zonder batterijen. Dit lijken mij de opties:

- Cloud key gen2 kopen. Heeft ingebouwde batterij en ik lees ook reviews waarin dat ding stuk kan gaan. Daarnaast vind ik hem duur als hij na een paar jaar stuk gaat.

- Dream machine. Beetje overkill want heb op zich genoeg poorten op mijn switch, ook PoE. Router funcionaliteit gebruik ik niet maar heeft wel ingebouwde cloud key.

- Volledige migratie naar Omada. Vind het voordeel daarvan dat een hardware controller gewoon los te koop is voor een redelijk bedrag (100€) en gewoon op 230V werkt.

Controller zelf ergens op draaien? Wellicht heb je een NAS waar die op kan? En anders een RPi of goedkope (/tweede hands) thin client / NUC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13
Dennis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:51:

Wil je de controller continue draaien? Je kunt hem ook op je pc draaien en dan enkel opstarten als je instellingen wilt wijzigen.
Je netwerk draait verder wel door dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
RobertMe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:56:
Controller zelf ergens op draaien? Wellicht heb je een NAS waar die op kan? En anders een RPi of goedkope (/tweede hands) thin client / NUC.
Goed punt. Ik heb hem vroeger op een RPi gehad, maar dat vond ik veel te langzaam werken. Ik was toen juist blij met de overstap naar de cloud key vanwege toename performance.

Op zich heb ik nog een aantal RPi 3 liggen dacht ik, dus zou een optie kunnen zijn. Anderen die dat hier hebben? Hoe is de performance?

Ik hoef hem niet continu te draaien, maar wat ik vooral wil is dat ik hem gewoon makkelijk uit kan zetten en hij het daarna weer doet. Dat is met die microSD in de RPi natuurlijk weer lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Tonne schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:01:
Wil je de controller continue draaien? Je kunt hem ook op je pc draaien en dan enkel opstarten als je instellingen wilt wijzigen.
Je netwerk draait verder wel door dan
Dat heeft niet mijn voorkeur, omdat mijn pc via wifi is verbonden en ik bovendien mijn netwerk sterk heb gesegmenteerd. Mijn cloud key zit in een management VLAN.
Pagina: 1 ... 223 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.