Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 329 ... 331 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:31
RobertMe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:14:
[...]

Waarschijnlijk op basis van het MAC adres, en dat is zeer zeker geen exacte wetenschap. (Want bv Asus zal vrij veel MAC adressen tot hun beschikking hebben. En produceert ook nogal veel apparaten. Waarbij "zenwifi" wel klinkt als iets dat een Asus product(lijn) kan zijn. Dus "close enough").

Trouwens geef je aan in de app te kijken, maar ook net een UCG Ultra te hebben. Hoe gebruik je de app nu dan? De mini controller van de app? Had je al een controller waar de app aan gekoppeld is? Of heb je de UCG aangesloten en de app daar aan gekoppeld? (Maar in dat laatste geval, waarom heb je die Asus dan nog aangesloten?)
Zonder die asus router kan ik ook niets opzoeken. Buitengebied, 5g op mobiel is nagenoeg niet aanwezig. En aangezien de cloud gateway de AP niet wil herkennen, kan ik er ook niet mee verbinden om weer een netwerk op te bouwen. ik kan er alleen bij komen door het in mn huidige netwerk te prikken zegmaar.

Ik heb de cloud gateway opgestart en de app gedownload zoals het display aangaf en aan mn netwerk gehangen. Heb net de AP nog met een patchkabel aan de switch gehangen om mn eigen bekabeling uit te sluiten, maar hij ziet hem nogsteeds niet als AP.

Ik ga het morgen nog wel even proberen en anders gaat alles terug de doos in en retour afzender. Als een AP herkennen al zo lastig is, wil ik niet eens weten hoe jullie het allemaal voor elkaar krijgen met IPcamera's e.d. Heb mij weer laten misleiden door de shiny factor :9

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:53
Doesnotcompute schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:38:
[...]

Ik ga het morgen nog wel even proberen en anders gaat alles terug de doos in en retour afzender. Als een AP herkennen al zo lastig is, wil ik niet eens weten hoe jullie het allemaal voor elkaar krijgen met IPcamera's e.d. Heb mij weer laten misleiden door de shiny factor :9
Ik zou het zeker nog even proberen met een Unifi POE injector. Als dat niet werkt kun je het hele boeltje nog steeds terugsturen. Ik heb goede ervaringen met Unifi, heb zelf drie access points met POE injectors en die draaien al jaren als een zonnetje. Aangesloten op niet-Unifi unmanaged switches.

• Doesnotcompute
Relesi schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:05:
[...]

Ik zou het zeker nog even proberen met een Unifi POE injector. Als dat niet werkt kun je het hele boeltje nog steeds terugsturen. Ik heb goede ervaringen met Unifi, heb zelf drie access points met POE injectors en die draaien al jaren als een zonnetje. Aangesloten op niet-Unifi unmanaged switches.
Heb alles een factory reset gegeven. Nu via een laptop direct verbonden, setup weer doorlopen, weer geen AP. Gok dat het dan toch aan de switch ligt, wat ik niet helemaal begrijp omdat andere poe devices gewoon werken. 15watt is 15watt zou je zeggen. Eens kijken of ik een andere injector ergens kan ophalen morgen. :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Doesnotcompute schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:14:
[...]

Heb alles een factory reset gegeven. Nu via een laptop direct verbonden, setup weer doorlopen, weer geen AP. Gok dat het dan toch aan de switch ligt, wat ik niet helemaal begrijp omdat andere poe devices gewoon werken. 15watt is 15watt zou je zeggen. Eens kijken of ik een andere injector ergens kan ophalen morgen. :)
Als m'n PoE powered Unify Devices hier bij me thuis 15W.stuk durven te gaan vragen dan vrees ik dat het 'Einde' Unify is.....

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:59

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Als hij wel oplicht, klinkt het niet als een PoE probleem, eerder een netwerkprobleem of bekabelingsprobleem. Andere korte kabel geprobeerd?

Kan je voor de duidelijkheid uittekenen of uitschrijven hoe je het aangesloten hebt nu?

Type internet -> WAN -> UCG-Ultra -> LAN -> Switch -> U7-Lite?

Je kan een Unifi injector proberen, die zijn niet duur en je kan ook een 802.3at model pakken. Test het daarna ook met het AP direct op de UCG-Ultra met de injector, zonder die switch ertussen, mocht het met de injector nog steeds niet werken. Trek ook de rest van je netwerk los tijdelijk om uit te sluiten dat niet een ander apparaat op je netwerk, het lokale netwerk verstoord.

De GS108P is een Managed switch als ik op internet ernaar zoek, dus je kan ook daar nog kijken naar de instellingen of misschien iets als STP dingen verstoord (als hij dit ondersteund). En sowieso VLANs checken dst deze wel goed staan, als ze ingesteld zijn. Heb je nog genoeg PoE budget over op je switch?icecat laat blijkbaar specs zien die niet bestaan, want andere sites geven ook aan dat de GS108P Unmanaged is.

Om PoE makkelijk te maken zijn er overigens op 48V wel verschillende PoE standaarden :+), ook binnen 802.3af/at kan PoE over verschillende aders werken. Niet alle switches kunnen beide standaarden aan en niet alle clients kunnen beiden aan.

Het kan ook een gevalltje DOA zijn. Gebeurt niet vaak, maar kan nog steeds.

Heb je gekeken wat je status led exact zegt, brand hij constant wit na aansluiten of is het anders? https://help.ui.com/hc/en...ice-LED-Status-Indicators

Zie je je AP wel binnen Network via de browser? Normaal moet hij iig een IP-adres krijgen. Je kan op de LAN van een Unifi router gewoon in de webinterface komen door naar het IP-adres van de router te surfen, geen app op mobiel nodig.

[ Voor 67% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2025 08:47 ]

Gallery V&A

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:50
[...]

En gebruik je nog steeds je bestaande router? Ik had dat ook geprobeerd met CGF maar kreeg het niet goed ingesteld. Dus alles factory reset. Eigen apparatuur niet gebruiken. CGF aan de stroom en dan met de app op je mobiel de installatie doorlopen. Als de CGF werkt met internet dan zou ik vervolgens die AP rechtstreeks aansluiten op de CGF. Als dat werkt daarna pas met je eigen apparatuur gaan hobbyen.

Oh ik zie nu dat jij GC Ultra hebt zonder PoE. Ik zou het echt met Unifi PoE spullen proberen. Gewoon om compatibiliteitsproblemen uit te sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door GekkeRipper op 25-10-2025 08:35 ]

• Doesnotcompute
BiG-GuY schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Als hij wel oplicht, klinkt het niet als een PoE probleem, eerder een netwerkprobleem of bekabelingsprobleem. Andere korte kabel geprobeerd?

Kan je voor de duidelijkheid uittekenen of uitschrijven hoe je het aangesloten hebt nu?

Type internet -> WAN -> UCG-Ultra -> LAN -> Switch -> U7-Lite?

Led geeft aan "waiting for adoption". Heb de AP nu 2x gezien als device, waiting for adaoption. Klik ik daar op, zegt hij failed en is hij weg.

De GS108P is een Managed switch als ik op internet ernaar zoek, dus je kan ook daar nog kijken naar de instellingen of misschien iets als STP dingen verstoord (als hij dit ondersteund). En sowieso VLANs checken dst deze wel goed staan, als ze ingesteld zijn. Heb je nog genoeg PoE budget over op je switch?

Je kan een injector proberen, zolang het eentje is die minimaal 802.3af levert, die van Unifi zelf zijn niet duur en je kan ook een 802.3at model pakken. Test het daarna ook met de het AP direct op de UCG-Ultra met de injector, zonder die switch ertussen, mocht het met de injector nog steeds niet werken.

Het kan ook een gevalltje DOA zijn. Gebeurt niet vaak, maar kan nog steeds.

Heb je gekeken wat je status led exact zegt, brand hij constant wit na aansluiten of is het anders? https://help.ui.com/hc/en...ice-LED-Status-Indicators

Er zijn helaas verschillende PoE standaarden op 48V die op andere aders PoE aanleveren. Heb hetzelfde gehad in het verleden met Mikrotik die voor de 48V modellen op papier wel 802.3af PoE ondersteunen, maar vaak enkel 1 pin layout, terwijl er twee gangbaar zijn. Maar het effect daarmee was geheel geen power voor het apparaat dat PoE nodig had.

Zie je je AP wel binnen Network via de browser? Normaal moet hij iig een IP-adres krijgen. Je kan op de LAN van een Unifi router gewoon in de webinterface komen door naar het IP-adres van de router te surfen, geen app op mobiel nodig.
Zou raar zijn gezien netgear zelf zegt dat het ding unmanaged is :P
https://www.netgear.com/nl/support/product/gs108p/

Heb de switch nu alleen voor de AP gepakt. Maakt geen verschil dus budget genoeg.

Ik kan de AP wel zien, daarom poste ik eerder dat hij hem herkent als een Phillips TV of andere dingen.

Op het moment heb ik het aangesloten zonder WAN. Dus UCG>switch >AP.
Alles gisteren nog gereset, verandert er ook niets. Alles ligt op een hoopje in de woonkamer met patchkabels, ligt dus ook niet aan mn eigen infra qua kabels.

Ik ga mn vrouw naar "de Ikea" lokken vanmiddag, dan knijp ik hem eruit naar de coolblue, daar liggen ze op voorraad zag ik. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Doesnotcompute op 25-10-2025 08:47 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

Doesnotcompute schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:43:
[...]

Zou raar zijn gezien netgear zelf zegt dat het ding unmanaged is :P
https://www.netgear.com/nl/support/product/gs108p/

Heb de switch nu alleen voor de AP gepakt. Maakt geen verschil dus budget genoeg.

Ik kan de AP wel zien, daarom poste ik eerder dat hij hem herkent als een Phillips TV of andere dingen.

Op het moment heb ik het aangesloten zonder WAN. Dus UCG>switch >AP.
Alles gisteren nog gereset, verandert er ook niets. Alles ligt op een hoopje in de woonkamer met patchkabels, ligt dus ook niet aan mn eigen infra qua kabels.

Ik ga mn vrouw naar "de Ikea" lokken vanmiddag, dan knijp ik hem eruit naar de coolblue, daar liggen ze op voorraad zag ik. :)
Let op dat als je geen Unifi switch gebruikt de kans klein is dat het netwerk overzicht diagram klopt. Simpelweg omdat daar LLDP voor gebruikt wordt, die in bepaalde switches gedropped worden qua packets. Dit kan de diagram functie verstoren, maar dit zou functioneel geen verschil moeten maken voor de connectie tussen de Network controller en het AP.

Heb een tijd tijdens overstap naar Unifi nog de Aruba 1430 switches gebruikt en die werkten prima met de U6-Pro toen. Maar diezelfde switches deden niks met Mikrotik WiFi die op papier ook 802.3af waren.

Voor het overzicht en compatibiliteit uiteindelijk wel alles van Unifi draaien qua netwerk/camera's en sindsdien nooit issues gehad.

Oh bedenk me nu, je UCG heeft geen internet. Heb je wel nieuw genoege firmware dat de U7 Lite ondersteund wordt? Anders kan je de WAN tijdelijk op de LAN van je bestaande netwerk hangen, om de updates te installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2025 09:03 ]

Gallery V&A

• Doesnotcompute
Ik zat naar deze te kijken in ieder geval. Dit is de dichtbijzijnde op voorraad wat ik straks in huis kan hebben.

https://www.coolblue.nl/p...uiti-poe-adapter-30w.html

Dat is poe+, 30w. Ik kan de gs108p altijd voor andere dingen gebruiken ntl. Hoop dat er niet nog zon grote brick aan hangt zoals de gs108p al heeft.

Nee heb nog niet gekeken naar updates. Zou het ook nog kunnen zijn.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Die injector zou moeten werken ja.

Alle electronica zit in de injector, dus er zit alleen een stroomkabel aan, zoals je aan de aansluiting kan zien.

Gallery V&A

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:18
Doesnotcompute schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:26:
Ik zat naar deze te kijken in ieder geval. Dit is de dichtbijzijnde op voorraad wat ik straks in huis kan hebben.

https://www.coolblue.nl/p...uiti-poe-adapter-30w.html

Dat is poe+, 30w. Ik kan de gs108p altijd voor andere dingen gebruiken ntl. Hoop dat er niet nog zon grote brick aan hangt zoals de gs108p al heeft.

Nee heb nog niet gekeken naar updates. Zou het ook nog kunnen zijn.
Of je haalt gewoon deze op:
https://www.coolblue.nl/p...unifi-usw-lite-8-poe.html

Ben je ook klaar ...en zal je netwerk diagram in de Controler ook beter werken >:)

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11 20:12
als die net is als de flex 2,5 versie dan moet je de power supply apart kopen nog, weer €70 er bij..

• duvekot
mediumdry schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:37:
als die net is als de flex 2,5 versie dan moet je de power supply apart kopen nog, weer €70 er bij..
Nope:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHZqzy7l8HjApu0V5AnwI3fc25c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aL5nCJyI8reimTyCBKg92JiT.png?f=fotoalbum_large
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-lite-8-poe

• BiG-GuY

BiG-GuY

Die USW-Lite-8-PoE is nog steeds een prima optie, als je genoeg hebt aan Gigabit snelheid. En die wordt nog wel met adapter geleverd, omdat hij ook geen PoE in ondersteund, alleen PoE+ uit op 4 poorten.

Nu heb ik zelf 3x de USW-Flex-2.5G-8-PoE en heb maar 1 voeding, omdat de andere via PoE++ gevoed worden uit de eerste. Dus ben blij dat de adapter daar niet inbegrepen is, scheelt weer kosten per switch.

Gallery V&A

• Doesnotcompute
Landgenoten, het is mij een vreugd u vandaag toe te spreken via Radio Ubiquiti..

Injector maakte geen verschil.
Boel weer factory reset gegeven en dit keer ging de UCG eerst even 15 minuten staan updaten via de app. Toen de AP ingeprikt en device detected.

Dus of het nou aan de injector lag, ik betwijfel het. Zal vanavond de switch er nog eens inprikken. Allen in iedergeval dank dusver. :)

• duvekot
Doesnotcompute schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:51:
Landgenoten, het is mij een vreugd u vandaag toe te spreken via Radio Ubiquiti..

Injector maakte geen verschil.
Boel weer factory reset gegeven en dit keer ging de UCG eerst even 15 minuten staan updaten via de app. Toen de AP ingeprikt en device detected.

Dus of het nou aan de injector lag, ik betwijfel het. Zal vanavond de switch er nog eens inprikken. Allen in iedergeval dank dusver. :)
Ik ben benieuwd wat er gebeurt met je oude switch . Maar ik vermoed dus ook dat het wel gaat werken...

Toch jammer dat je nu geen excuus meer hebt om die switch ook een update naar een Ubiquiti switch te geven >:)

• Doesnotcompute
Ach, ben in ieder geval even de deur uit geweest. Gelijk weer een berg zigbee lampen kunnen scoren om de oude wi-fi stekkers de deur uit te doen. Heb het idee dat mn oude Asus router daar ook moeite mee had op de 2.4ghz. Lagen er ook om de haverklap uit namelijk.

Mocht iemand nog suggesties hebben voor "must-have" settings, dan hou ik mij aanbevolen voor tips. Belangrijkste is gewoon een stabiele verbinding die ver komt. Heb al best wel wat IoT spul, warmtepomp, vier split aircos met Climacontrol, stuk of tien lampen op Zigbee via Homeassistant, drie omvormers voor PV, tv's en ga maar door. M'n vrouw werkt 90% thuis en vooral haar wi-fi moet goed zijn, drie telefoons, drie laptops, wat ipads en andere tablets enz. Leuk man, dat werken op project basis.. 8)7

Het pand is 300m2+ waarvan 125m2 als woonruimte dient. Nu verwacht ik geen wifi door de hele tuin, gezien dat 7500m2 is. De 7 Lite hangt nu centraal in het huis, in de woonkamer aan het plafond. (heb ik afgelopen zomer alvast een centraaldoosje voor geplaatst met cat6 kabel toen ik aan het verbouwen was. Verder kan ik overal wel komen via de hooizolder)

Zie zo al 32 clients op deze ene AP. Gok dat dit veel te veel is? Niet alles doet echt iets, maar de unifi omgeving geeft wel groen licht op alles.

• duvekot
RobertMe schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Dat staat in de specs. En is uitgedrukt in honderdtallen. Bij bepaalde Pro / Enterprise modellen denk ik 500+. U7 Lite misschien 300+? Ook die komt vaker voor.,
Er kan nog meer bij:

Max. Client Count : 200+
https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/u7-lite

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:11
mag dus niet ?

[ Voor 102% gewijzigd door nafofella op 25-10-2025 21:47 . Reden: edit ]

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:36
nafofella schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:33:
Ik heb een vakantiehuisje op een park en mijn buurman twee. Een direct naast mij en een aan de overkant van het straatje.

Het enige wat wij hier kunnen krijgen is Ziggo. Maar het word niet echt "fulltime" gebruikt en ziggo word steeds duurder (en ff switchen naar kpn en voor de welkomstbonus kan dus niet). In de wintertijd zijn er geen gasten dus dan is het helemaal kostbaar.

Dus nu betalen we per huisje 60 euro per maand. (180 voor 3 huisjes).
Het idee is om 1 abbo af te sluiten en dus elk jaar te rouleren zodat je de welkomstkorting krijgt.
huisje A hoeft alleen ff 40 meter kabel door het gras te spitten en dan kan ik huisje A en B verbinden.
Ik dacht zelf om daar een unifi us 8 poe switch te gebruiken of de flex mini gebruiken die ik hier thuis overbodig heb?.

Elk huisje zal dan zijn eigen unifi switch krijgen (tweede hands unifi 8 poe en daarop de apparatuur aansluiten.
Enige waar ik mij een beetje zorgen om maak is welke nanobeam ik moet nemen en of dit goed werkt met iptv (ziggo mini next gen).
Ik neem aan dat ik de nanobeam ook via de ucg software kan bedienen? Ik heb hier dus geen ervaring mee.

de overbrugging met de nanobeam is 75 meter. De beams kunnen op 5 meter hoogte worden opgehangen en hebben volledig vrij zicht op elkaar. zou ik afkunnen met m2 loco nano of toch de m2 of iets anders?

Dan het gebruik. De huisjes hebben wel een paar beveiligingscamera's en wat rainbirds en smarthome functies (stopcontacten tuya/homewizard).
De gebruikers/gasten zijn ouderen die een keer nlziet /netflix gebruiken en het nieuws lezen. Dus hogere latency en keihard downloaden is niet aan de orde.

Ik wil dus alles unifi houden/uitbreiden omdat ik dat thuis ook heb en goed werkt. Als wij abbo switchen zou ik dus theoretisch alleen de ucg ultra moeten verplaatsen.

Jullie ideeën, opmerkingen, verbeteringen, overdenkingen?

waar * achter staat in plaatje heb ik nog niet/niet aanwezig
[Afbeelding]

elk huisje heeft nu wel een tp-link of neatger (poe) switch. Dus theoretisch zouden de huisjes geen switch hoeven te hebben? of toch gaan voor alles unifi zodat alles beter beheersbaar is?
Vraag jezelf ook eens af of dit mag.
Ik vrees van niet.

• Relesi
nafofella schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:33:.
Het enige wat wij hier kunnen krijgen is Ziggo. Maar het word niet echt "fulltime" gebruikt en ziggo word steeds duurder (en ff switchen naar kpn en voor de welkomstbonus kan dus niet). In de wintertijd zijn er geen gasten dus dan is het helemaal kostbaar.

Dus nu betalen we per huisje 60 euro per maand. (180 voor 3 huisjes).
Is Odido klik en klaar hier niet een simpelere (en goedkopere) oplossing?

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Ik vrees van niet.
Of bedoelt @nafofella te zeggen dat hij een oplossing zoekt voor een LAN party op een vakantie park?

• nafofella
Relesi schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:39:
[...]

Is Odido klik en klaar hier niet een simpelere (en goedkopere) oplossing?
Ontvangst odido is ruk hier. Maar anders wellicht star link. Zit ik alleen met tv kijken. Als het puur voor mijzelf was dan idd star link icm iptv abbo.

• nafofella
ASS-Ware schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Ik vrees van niet.
Mag ik geen vriendelijke buurman zijn die internet deelt? Ik neem af waarvoor ik betaal. Als ik mijn wifi deel is dat toch mijn verantwoordelijkheid?

• duvekot
nafofella schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:10:
[...]

Mag ik geen vriendelijke buurman zijn die internet deelt? Ik neem af waarvoor ik betaal. Als ik mijn wifi deel is dat toch mijn verantwoordelijkheid?
offtopic:
Algemene Voorwaarden 1 september 2025 (PDF - 0,5 MB)

Artikel 10
Gebruik van de Aansluiting en de Diensten
punt 2:
De Klant mag via het Netwerk verspreide radio- en
televisiesignalen, On Demand programma’s en
overige data niet aan derden (laten) doorgeven. Ook
mag de Klant zichzelf of derden, actief of passief,
geen onbevoegde toegang geven tot het Netwerk of
een Dienst of de inhoud daarvan, of (technische)
voorzieningen (laten) treffen, of Software bewerken
waardoor deze toegang kan worden gerealiseerd.

Dus nee . Je mag formeel geen vriendelijke buurman zijn. De internet verbinding valt onder "overige data"

• nafofella
mag dus niet

[ Voor 98% gewijzigd door nafofella op 25-10-2025 21:46 . Reden: edit ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:09
Vreemd issue net, ik wilde files kopiëren vanaf de NAS naar mijn laptop (AX210). Trage throughput (4MB/s) via de U6 Pro.
Linkrate op de laptop 1200Mbps dus dat leek goed, line of sight met het AP ook.
Misschien de NAS die traag is? iperf3 naar de router gedaan en ook daar vandaan maar 35Mbit!??

Unifi controller bekeken, AP netjes GbE uplink. AP herstart via de controller en daarna gelijk weer vlammen, 345Mbit met iperf3.
Moet nog steeds wel beter kunnen, maar al 10x hoger dan wat het was.

Hoe kan dit en beter nog: hoe voorkom ik het? Tijd terug juist het AP geupgrade vanaf een AP AC Lite om wat snellere doorvoer in het interne netwerk te hebben

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2025 22:18 ]

• ASS-Ware
[...]

Mag ik geen vriendelijke buurman zijn?
Helaas mag dit bij de meeste provider inderdaad niet.
Ik ben niet Roomser dan de Paus, maar ik wil het wel even aanstippen.

[ Voor 16% gewijzigd door ASS-Ware op 25-10-2025 23:59 ]

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11 20:12
als je besluit dit te doen, misschien goed idee om glasvezel tussen de huisjes te doen. Niet omdat de kabels zoveel langer kunnen zijn, maar wel om de huisjes electrisch van elkaar te scheiden, verschillen in aarding e.d. kunnen problemen opleveren. Dus zelfs als je alleen een lokaal LAN tussen de huisjes gaat aanleggen, switches met SFP(+) en glasvezel tussen de verschillende lokaties is een plus. En je kan ook hogere snelheden gebruiken, netwerken die onder 2,5gbps draaien zijn niet meer van vandaag ;)

• nafofella
ASS-Ware schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:31:
[...]

Helaas mag dit bij de meeste provider inderdaad niet.
Ik ben niet Roomser dan de Paus, maar ik wil het wel even aanstippen.
Helder en logisch. Maar kun je mijn quote ff leeg maken? Heb mijn Posts gewist. Ik zal mijn vraag anders verwoorden

• ASS-Ware
nafofella schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

Helder en logisch. Maar kun je mijn quote ff leeg maken? Heb mijn Posts gewist. Ik zal mijn vraag anders verwoorden
Beter zo?

• daniel-rwd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:52
TNThomas schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Wat heb je uiteindelijk gekozen? Ik overweeg ook een Express 7 i.c.m. één of meerdere U7 Lite(s).
Uiteindelijk een 2de hands Dream Router 6 gekocht, die heeft 2x poe out en daar dus twee unifi nano hd’s op aangesloten. Hierdoor heb ik 3 wifi zenders in huis wat voor mij voldoende is. Voordeel van de dream router is dat ik het Odido Zyxel modem er tussenuit kon halen en dat de controller er op draait. Ik zou ook nog in de toekomst met protect een camera of deurbel kunnen aansluiten. Heb dan wel een switch met meer poe aansluitingen nodig.

De dream router is een alles in 1 wat voor mij perfect is, en ik snap eigenlijk niet dat hij vaker gekozen of geadviseerd wordt. Er is ook een dream machine die dezelfde vorm heeft maar die heeft geen router functie

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:05
[...]

Wat er mag, en wat je doet zijn verschillende dingen. Ik mag overdag maximaal 100km/uur rijden. Ik doe wel eens anders.
Er is geen wet die dit verbiedt. Misschien wel een afspraak van ziggo en andere internet providers dat je dit niet mag doen. Ik zou me daar niet teveel van aantrekken.
Als je met nano beams aan de slag gaat is het elektrisch ontkoppeld en mag er nog weer veel meer. (Geen aarde spannings verschillen met shielded kabels door de tuin)
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar zoiets zou mogelijk kosten efficiënt werken:
https://eu.store.ui.com/e...ifi-bridging/products/udb

Ik weet niet of je daar weer een U6 of U7 achter kan hangen, maar met een externe gerichte antenne kom je een heel eind. 75m is een eitje. En hier zit al POE op dus geen extra switch nodig
Misschien het uitzoeken waard

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:21
daniel-rwd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:32:
[...]

Uiteindelijk een 2de hands Dream Router 6 gekocht, die heeft 2x poe out en daar dus twee unifi nano hd’s op aangesloten. Hierdoor heb ik 3 wifi zenders in huis wat voor mij voldoende is. Voordeel van de dream router is dat ik het Odido Zyxel modem er tussenuit kon halen en dat de controller er op draait. Ik zou ook nog in de toekomst met protect een camera of deurbel kunnen aansluiten. Heb dan wel een switch met meer poe aansluitingen nodig.

De dream router is een alles in 1 wat voor mij perfect is, en ik snap eigenlijk niet dat hij vaker gekozen of geadviseerd wordt. Er is ook een dream machine die dezelfde vorm heeft maar die heeft geen router functie
Klinkt als een mooie oplossing! Kan de Express 7 niet ook de Odido Zyxel vervangen? Die werkt volgens mij hetzelfde als de Dream Router, maar dan met wat minder applicaties, zoals Protect.

• Beer070
daniel-rwd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:32:
[...]

Ik heb bij mijn ouders paar maanden terug een dream router geplaatst. Ze zijn net over van Odido naar KPN. Werkte allebei zonder modem en super stabiel.
Inmiddels met 2x U6, 2 flex switches en G4 doorbell pro POE. Zelfs in de tuin prima dekking!
Voor als je geen 2.5gbit internet nodig hebt zijn het uitstekende apparaten

• daniel-rwd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:52
TNThomas schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

Klinkt als een mooie oplossing! Kan de Express 7 niet ook de Odido Zyxel vervangen? Die werkt volgens mij hetzelfde als de Dream Router, maar dan met wat minder applicaties, zoals Protect.
Klopt, maar die heeft dan weer geen ingebouwde controller en je hebt dan nog een switch nodig. Je kan ook op een andere manier controllen natuurlijk maar ik vind dit makkelijk en altijd via de app te bereiken.

Als test had ik eerst een geleende unifi switch achter de zyxel en dan op de laptop de controling. Werkt gewoon maar dan is de app niet te gebruiken met de laptop dicht

Je kan ook nog naar de cloud gateway kijken.

En en ander hangt af of je de router van je aanbieder wil skippen en of je accespoint’s poe wil voeden of dat je een adapter of poe injectoren ook oke vindt.

• TNThomas
daniel-rwd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:29:
[...]

Klopt, maar die heeft dan weer geen ingebouwde controller en je hebt dan nog een switch nodig. Je kan ook op een andere manier controllen natuurlijk maar ik vind dit makkelijk en altijd via de app te bereiken.

Als test had ik eerst een geleende unifi switch achter de zyxel en dan op de laptop de controling. Werkt gewoon maar dan is de app niet te gebruiken met de laptop dicht

Je kan ook nog naar de cloud gateway kijken.

En en ander hangt af of je de router van je aanbieder wil skippen en of je accespoint’s poe wil voeden of dat je een adapter of poe injectoren ook oke vindt.
Goed dat je dit zegt, want ik dacht dat de Express 7 ook een controller was. Bedankt voor de info! :)

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
daniel-rwd schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:29:
[...]
Klopt, maar die heeft dan weer geen ingebouwde controller
De Express 7 is wel een controller want hij kan Network draaien. Hij kan alleen niet de andere applicaties draaien.

Bron: Ik heb hem zelf een poosje als controller/gateway gebruikt :)

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ux7

• TNThomas
ovd1995 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

De Express 7 is wel een controller want hij kan Network draaien. Hij kan alleen niet de andere applicaties draaien.

Bron: Ik heb hem zelf een poosje als controller/gateway gebruikt :)

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ux7
Toch wel dus! Dan gaat die terug op mijn verlanglijstje. Hoe bevalt de Express 7?

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
De Express 7 bevalde wel prima. Voor een kleinschalig setupje zou hij perfect geschikt zijn.

Met de manier hoe ik hem gebruikte met meerdere vlans, ssids, DPI en IPS aan en ook nog eens PPPoE kreeg hij het wel zwaar en kakte de snelheid via ingebouwde wifi aardig in. Snelheid via de kabel was wel prima maar ook toen was de cpu usage erg hoog.

Hij staat nu dienst te doen als AP, met een pc aangesloten op de tweede poort. Doet zijn werk zonder problemen, niks op aan te merken. Wifi via 6 GHz trekt de 2.5 Gb uplink helemaal dicht :P

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:05
Ik heb toch een gekke issue met mijn Unifi setup. Heb een U6 lite, NanoHD en 7 XG Pro aan een Pro Max 16 POE hangen. Op de een of andere manier kakt de snelheid van de 7 XG Pro na een aantal maand volledig in en is er amper nog te browsen. Een restart of update verandert er niks aan. Ik moet hem echt van poortje wisselen in de Pro Max 16 en dan is hij weer op volle snelheid. Geen foutmelding in de logs, enige dat opvalt is dat de Roborock de hele tijd aan het roamen is op zo'n moment. De andere APs zijn wel gewoon vlot.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:32
Het is een beetje een niche situatie, maar ik wil hem hier toch even delen.

MIjn netwerk bestaat uit een OPNsense firewall/router en een aantal unifi switches en APs. Ik zit al tijden met het probleem dat ipv6 soms wel, en soms niet werkt. En dan vooral op wifi niet, en op lan wel. Via SLAAC komt er wel een prefix binnen, maar vervolgens worden er door clients geen temp/fixed IPs gebruikt. Met als gevolg dat veel applicaties er vanuit gaan dat ze ipv6 kunnen gebruiken, terwijl er dan geen route beschikbaar is.

Wat blijkt nou het probleem te zijn: ik gebruik een los netwerk als management netwerk voor de unifi devices. Deze is ipv4 only. Als ik die ipv6 enabled maak, werkt alles opeens naar behoren.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:22
Ophidian schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:01:
Ik heb toch een gekke issue met mijn Unifi setup. Heb een U6 lite, NanoHD en 7 XG Pro aan een Pro Max 16 POE hangen. Op de een of andere manier kakt de snelheid van de 7 XG Pro na een aantal maand volledig in en is er amper nog te browsen. Een restart of update verandert er niks aan. Ik moet hem echt van poortje wisselen in de Pro Max 16 en dan is hij weer op volle snelheid. Geen foutmelding in de logs, enige dat opvalt is dat de Roborock de hele tijd aan het roamen is op zo'n moment. De andere APs zijn wel gewoon vlot.
Als het wisselen van poort verbetering oplevert verwacht ik dat het in de uplink naar het AP en/of de firmware van deze. Welke versie draai je? Op wat voor line speed zit het AP wanneer je de problemen hebt? Ook geen errors omtrent PoE levering te vinden in de logs?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:05
@Ruben279 Firmware is net geupdatet naar 8.2.17. Maar ook na de update bleef ie het houden. Pas toen hij van poort gewisseld was ging het weer goed. Geen POE foutmeldingen. AP zit op 2.5GbE.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rescla schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:36:
Wat blijkt nou het probleem te zijn: ik gebruik een los netwerk als management netwerk voor de unifi devices. Deze is ipv4 only. Als ik die ipv6 enabled maak, werkt alles opeens naar behoren.
Dat ze dus een delegated v6 ip krijgen vanuit opnsense? Ander gezegd kan niet een specifieke setting vinden in de Unifi Controller.

[ Voor 9% gewijzigd door jant op 26-10-2025 23:30 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:22
jant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:28:
[...]

Dat ze dus een delegated v6 ip krijgen vanuit opnsense? Ander gezegd kan niet een specifieke setting vinden in de Unifi Controller.
AP's zelf hoeven geen delegated prefix vanuit OPNsense te hebben omdat de AP's geen routering doen.
Het v6 adres obtained met SLAAC wordt enkel gebruikt om neighbour discovery en router advertisements correct door te geven.

Daarom werken die applicaties ook niet, omdat de v6 op het management niet goed geregeld is.

• rescla
jant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:28:
[...]

Ja, in opensense staat hij nu als "track interface", daarvoor stond hij uit. In Unifi controller heb ik verder niets ingesteld qua IPv6. Maar ik kan nu wel in de controller zien dat de Unifi devices IPv6 adressen hebben.

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 23:08
Iemand de UPS van Ubiquiti al getest om een Windows machine mee uit te schakelen ?
Zou eventueel met een NUT-Client moeten kunnen.
Ik gebruik nu een APC 1500 Smart-UPS, alleen hiervan is de batterij defect helaas

Check dit en help mee!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:01

djbarney

XBL: DeejayBarney

DaMoUsYs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:04:
Iemand de UPS van Ubiquiti al getest om een Windows machine mee uit te schakelen ?
Zou eventueel met een NUT-Client moeten kunnen.
Ik gebruik nu een APC 1500 Smart-UPS, alleen hiervan is de batterij defect helaas
ik heb gisteren de 2u versie besteld, zodra ik m binnen heb kan ik het even proberen voor je. Als ze inderdaad NUT compatible zijn (wat ze wel claimen) zou dit geen enkel probleem mogen zijn. Ik hang er een synology aan en wat ander unifi spul.

• DaMoUsYs
djbarney schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

ik heb gisteren de 2u versie besteld, zodra ik m binnen heb kan ik het even proberen voor je. Als ze inderdaad NUT compatible zijn (wat ze wel claimen) zou dit geen enkel probleem mogen zijn. Ik hang er een synology aan en wat ander unifi spul.
Nice dat zou fijn zijn, mijn Syno komt er dan inderdaad ook aan, gaat nu niet met mijn APC, deze is Serieel

Check dit en help mee!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Budget versie van de FS Box.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:32
Ik heb in huis een mix van 2x AP LR en AP Lite. Getracht te zoeken naar het precieze model, maar verder dan AP LR en Lite kom ik niet.

Nu met het oog op Black Friday wil ik mijn netwerk infra updaten/gelijk trekken. De situatie is als volgt:
Drie etages waar op de 2e en 3e etage 1x een AP ligt en op de begane grond 2x AP vanwege de dekking. Verder nog een UK Ultra in de schuur voor WiFi in de tuin.
2 volwassenen met een 400mbit verbinding, soms wat streamen, soms wat gamen en veel thuiswerken.
De AP's worden PoE gevoed middels een UniFi Switch Lite 16 PoE met een max van 45 watt.

In de UI Store kwam ik de U6+ en U7 Lite tegen. Qua prijs (afgaande van de UI Store), zijn ze gelijk. Qua features verschillen ze niet heel erg, maar mijn voorkeur gaat uit naar de U7 Lite, vanwege:

2,5GBps troughput (nu een UCG Ultra als modem + Cat 6 bekabeling in huis)
WiFi 7
Hogere dBm t.o.v. de U6+

Reden om voor de U6+ te gaan
Coverage (140 meter t.o.v. 115 meter. Ons huis is een betonnen bunker)
PoE vraag. De USW PoE levert maximaal 45 watt. Met 4x U7 Lite kom ik uit op een vraag van 52 watt.
GBe verbinding (USW Lite is 12 maanden oud; ten tijde was het budget over performance).

https://eu.store.ui.com/e...e=u7-lite&compare=u6-plus

Mijn hoofd zegt om voor de U7 Lite te gaan. Voor nu een 3x pack te halen en kijken hoe de dekking is en dan over een jaar of wat de UniFi Switch te upgraden.

Een optie zou zijn om ook gelijk een sterkere switch te halen, maar door omstandigheden kan/wil ik nu niet gelijk teveel geld uitgeven. Door de setup (overal bekabeld internet) kom ik niet uit met een 8-poort switch en is het minimale een 16-poorts model.
Daarnaast vind ik het wat zonde om de UniFi switch te vervangen terwijl deze het nog prima doet, ondanks het gemis van 2,5Gbe poorten.
Ook is de beperking van 45 watt is misschien geen probleem. Op dit moment zijn er maar 3 van de 4 AP's die stroom vragen en dat is een totaal van 10,6 watt.

Is het zo dat bij hogere load er meer stroomvraag is en dat ik er bijna vanuit kan gaan dat er bijna nooit aan de 45 watt gekomen wordt?
Ook kan ik mij herinneren dat er sommige devices zijn die PoE, PoE+, PoE++ en zelfs PoE+++ zijn. Maar ik kan niet vinden of de U6+ of U7 Lite iets speciaal vereisen behalve dat ze PoE zijn?

Wat is jullie inzicht hierop?

[ Voor 6% gewijzigd door CuBras op 28-10-2025 17:33 ]

• CuBras
RobertMe schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

Maar je gaat je access points vervangen omdat het Black Friday is? Ik lees namelijk niet waarom je je bestaande modellen wilt vervangen, behalve dat je dat met BF wilt doen.
Goed punt!
Ik wil ze graag toekomst proof maken. Eén AP heb ik al sinds 2017 en in de loop der jaren zijn de andere erbij gekomen. Eentje als krijgertje van iemand, de andere via Marktplaats en de andere ... geen idee.

Technisch zijn ze werkend, maar met de komst van andere WiFi standaarden, de komst van de UCG Ultra en de aangelegde Cat. 6 kabels ben ik een dief van mijn eigen portemonnee als ik deze stap over 4 maanden zet en niet met BF. (Als er geen goede aanbieding langskomt, dan laat ik het upgraden ook voor wat het is).

Mijn uitspraak om niet teveel geld willen uitgeven slaat op de recent aangekochte USW Lite. De UI store geeft prijzen van 440 euro aan voor een switch en dat vind ik wat te gortig.

Al snap ik dat de U7 niet zijn volledige potentie bereikt met een 1GBe switch en dat bovenstaande elkaar kan tegenspreken.

[ Voor 10% gewijzigd door CuBras op 28-10-2025 17:51 ]

CuBras schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Goed punt!
Ik wil ze graag toekomst proof maken. Eén AP heb ik al sinds 2017 en in de loop der jaren zijn de andere erbij gekomen.
Ik heb 2 APs in huis, en beiden zijn van januari 2017. En ik zie echt geen enkele reden om te upgraden. Ik haal 400Mbit/s in een speedtest naar internet met een 400Mbit/s internetverbinding. En zelfs dat is "best wel (te) veel". Laptop hangt gewoon een kabeltje aan als het nodig is. Tablets en telefoons doe ik geen gigabytes op downloaden.

• Relesi
Van mijn drie UniFi UAP-AC-LR WiFi AC1300 heb ik de laatste in 2016 gekocht, de rest daarvóór. Draaien nog steeds prima, ca 500 Mbps download en 600 Mbps upload.

De USW Lite 16 port staat toch voor 194 euro bij NBB?

Edit: twee 8 port switches kan natuurlijk ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Relesi op 28-10-2025 18:05 ]

• CuBras
Als ik de eerste reacties lees dan lijkt de noodzaak er niet te zijn, behalve "omdat het kan".
Ik denk dat ik jullie ga volgen en de upgrade laat voor wat het is. Dank voor jullie inzichten.
Relesi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:03:

@CuBras heeft het over een upgrade naar 2,5GbE ;) De USW Lite heeft die, maar met een U7 AP wilt die er potentieel ook een 2,5GbE switch bij omdat de U7 ook 2,5GbE heeft.

Wat mij ook tegen valt aan al die nieuwe modellen dat ze fors onzuiniger zijn. Mijn AC Lite & LR doen denk ik ~4W (oude modellen met passive PoE dus geen verbruik zichtbaar in de switch), terwijl de U7 ~8W (en meer?) trekt. Heb je een sneller AP dat je niet benut én een hogere stroomrekening (so to say).

• Doesnotcompute
duvekot schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:00:
[...]

Ik ben benieuwd wat er gebeurt met je oude switch . Maar ik vermoed dus ook dat het wel gaat werken...

Toch jammer dat je nu geen excuus meer hebt om die switch ook een update naar een Ubiquiti switch te geven >:)
Ik was zojuist even alleen thuis dus ik heb hem even omgeprikt, en gezien ik dit bericht kan posten, werkt het gewoon. :-)

Was dus puur een update van de CGU die de lite 7 liet werken.

Bereik valt me overigens niet eens tegen. Hele pand van 300m² heeft een goed signaal op de begane grond. Ondanks dat de specs slechts 115m² aangeven.

• CuBras
RobertMe schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:13:
[...]

@CuBras heeft het over een upgrade naar 2,5GbE ;) De USW Lite heeft die, maar met een U7 AP wilt die er potentieel ook een 2,5GbE switch bij omdat de U7 ook 2,5GbE heeft.

Klopt!

Ik heb nu een USW Lite 16 port met 1GBe uplinks. Om de U7 Lite volledig te benutten is het logisch om de switch ook mee te upgraden.
Echter vier AP's kosten al €360 (zonder aanbieding) en als er dan óók nog een 2,5GBE switch bij komt ...
Ik kan ook nog wat besparen door het eerst met drie AP's te proberen en in de tussentijd ook even het V&A gedeelte in de gaten houden bedenk ik mij net. Kan ook gewoon eerst even testen wat de doorvoer snelheden doen en ooit eens ergens de upgrade voor de switch te maken.

Merk dat ik er toch nog niet helemaal over uit ben.

[ Voor 7% gewijzigd door CuBras op 29-10-2025 11:42 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

Voor thuisgebruik ontgaat mij de use case voor 2.5Gbps tov 1Gbps een beetje, anders dan dat je dan mooi een blauw kleurtje in je Unifi app ziet bij een aangesloten device.
Welk apparaat in huis heeft zoveel bandbreedte nodig? Of heb je vele huisgenoten die allemaal tegelijk de laatste PS5 game willen downloaden oid?

Ik ben nu zelf van 2x AC lite naar 1x U6+ en 1x U7 Pro gegaan (en de U7 Pro bleek PoE+ nodig te hebben dus noodgedwongen ook een USW Lite 8 PoE ter vervanging van een USW Flex mini + injector).

Ik heb nu iets beter bereik en haal net wat hogere snelheden, maar heel eerlijk had ik het geld ook in de knip kunnen houden.
Ga nog kijken of ik de 2 AC lites nog op een andere verdieping kwijt kan om zo betere coverage te krijgen.
CuBras schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Klopt!

Ik heb nu een USW Lite 16 port met 1GBe uplinks. Om de U7 Lite volledig te benutten is het logisch om de switch ook mee te upgraden.
Echter vier AP's kosten al €360 (zonder aanbieding) en als er dan óók nog een 2,5GBE switch bij komt ...
Ik kan ook nog wat besparen door het eerst met drie AP's te proberen en in de tussentijd ook even het V&A gedeelte in de gaten houden bedenk ik mij net. Kan ook gewoon eerst even testen wat de doorvoer snelheden doen en ooit eens ergens de upgrade voor de switch te maken.

Merk dat ik er toch nog niet helemaal over uit ben.
Je kunt natuurlijk ook met 1 AP beginnen. Ik neem toch aan dat er voornamelijk 1 of 2 plekken zijn waar je potentieel wellicht misschien daadwerkelijk voordeel hebt van die snelheden. En de rest van de plekken het gewoon handig is om wifi te hebben. Wifi op de WC is leuk, maar heb je daar gigabit/s snelheden nodig? :X Als je op de werkplek / ... gigabit haalt zal dat vaak al voldoende zijn.

En uiteraard kun je de modellen prima mix & matchen. Je hoeft je huis niet vol te hangen met exact dezelfde. 2 of 3 oude AC Lites aanhouden en aanvullen met 1 nieuwe U7 Lite werkt net zo goed (v.w.b. roaming, beheer, ...).

• Beer070
RobertMe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Je kunt natuurlijk ook met 1 AP beginnen. Ik neem toch aan dat er voornamelijk 1 of 2 plekken zijn waar je potentieel wellicht misschien daadwerkelijk voordeel hebt van die snelheden. En de rest van de plekken het gewoon handig is om wifi te hebben. Wifi op de WC is leuk, maar heb je daar gigabit/s snelheden nodig? :X Als je op de werkplek / ... gigabit haalt zal dat vaak al voldoende zijn.

En uiteraard kun je de modellen prima mix & matchen. Je hoeft je huis niet vol te hangen met exact dezelfde. 2 of 3 oude AC Lites aanhouden en aanvullen met 1 nieuwe U7 Lite werkt net zo goed (v.w.b. roaming, beheer, ...).
Dat is wat ik gedaan heb. 1x U7 Pro Max, 2x U7 Pro en de rest U6+ (voor de kinderen).
Achteraf gezien had ik ook zonder U7 Pro Max gekund, maar dat weet je pas als je het test :). In de achtertuin is een U6+ echt meer dan voldoende.

• ThinkPad
@RobertMe edgerouter 3.0.1 is uit :) https://community.ui.com/...ea-4ce6-87a0-5dcdc9538c3a
O.a. wat Wireguard bugs geplet zie ik. Op de ERX bij m'n ouders gezet, komende nacht rebooten.

• nafofella
Relesi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:03:
Van mijn drie UniFi UAP-AC-LR WiFi AC1300 heb ik de laatste in 2016 gekocht, de rest daarvóór. Draaien nog steeds prima, ca 500 Mbps download en 600 Mbps upload.

Ik heb AC LR, AC pro en ac mesh.
Alleen de laatste nieuw gekocht de rest 2e hands.Op wifi trek ik ook hoge snelheden.
Het is vooral stabiel, roamen gaat goed en tegelijkertijd veel apparaten.
enige wat veel en snel data trekt zijn mijn nasjes en (game)pc en die zijn bedraad aangesloten.

Ik heb nooit gedacht "ohw mijn wifi snelheid is te laag"

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik ben een Unifi setup aan het samenstellen:

2 Cameras (UVC-G6-Turret)
1 UVC-G6-Pro-Entry
1 Door Hub Mini
(voorlopig nog geen AP)

Dus ik kom uit op deze gateway
Cloud Gateway Max

Hier komt mijn vraag nu:
Deze is te krijgen met een SSD van 2TB
Wat is de levensduur hiervan?
3 Camera's, 2TB, continu opnemen --> 8 Dagen opslag (wat voldoende is)

Maar zal deze SSD dan na een paar jaar dan al stuk gaan?
als je binnen de 3 jaar een nieuwe ssd moet steken is het misschien beter om voor een UDM-PRO te gaan met een HDD?
de SSD op de unifi pagina komt op €300 voor 2TB, misschien zijn er wel goedkopere alternatieven.. maar hoe dan ook als je deze moet vervangen na een paar jaar lijkt mij de upgrade naar een UDM-PRO de betere keuze?

even vlug de vergelijking gemaakt:
UCG-MAX 2TB
€526.35 ( + €120 PoE switch) = €647

UDM-PRO
€411 (+ 147 hdd 4TB + €120 PoE switch ) = €678

UDM-PRO SE
545 (+ 147 HDD 4TB) = €692

dan lijkt mij de UDM-PRO mij de slimste keuze.. (WD purple hdd gaat volgens mij een veel langere levensduur hebben dan een SSD..)

[ Voor 18% gewijzigd door thomke op 30-10-2025 08:16 ]

• nafofella
Even een vraagje.
Ik heb mijn cloud keygenV1 vervangen door een ucg ultra.
Ik had een wifi actief en had de naam en wachtwoord exact overgenomen.
Maar de IoT apparaten pakken dat niet meer.
En dan zijn het nog de meest vreselijke apparaten om weer op wifi te krijgen.

Ik kan de .unf file pakken van de oude keygen maar zou ik ook op een andere manier nog die apparaten kunnen laten connecten met de wifi op de ucg ultra?

(btw dat site magic is echt super zeg, mijn camera van locatie a hangt zo hop in vlan cameras thuis)

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
nafofella schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:17:
Even een vraagje.

Ik kan de .unf file pakken van de oude keygen maar zou ik ook op een andere manier nog die apparaten kunnen laten connecten met de wifi op de ucg ultra?

(btw dat site magic is echt super zeg, mijn camera van locatie a hangt zo hop in vlan cameras thuis)
normaal als je uw wifi ssid en wachtwoord identiek (ook 'spaties/hoofdletters') overgenomen hebt zouden de clients allemaal automatisch moeten verbinden (in de veronderstelling dat ze op dezelfde 2.4ghz frequentie zitten)
als je nu enkel 5g hebt en uw IoT toestellen ondersteunen dit niet zullen ze natuurlijk niet verbinden.

Heb je al eens geprobeerd op uw IoT toestellen opnieuw op te starten?

• duvekot
thomke schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:10:
Ik ben een Unifi setup aan het samenstellen:

2 Cameras (UVC-G6-Turret)
1 UVC-G6-Pro-Entry
1 Door Hub Mini
(voorlopig nog geen AP)
Daarvoor hebben we [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

• ThinkPad
RobertMe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

Ziet er op het eerste oog uit als UI / config (tree) fixes? Foute integratie dus, geen "kritieke (low level) bugfixes"
Upgrade is hier zonder problemen verlopen :) Wel mooi dat de ontwikkeling van EdgeOS weer wat is opgepakt :)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2025 08:36 ]

nafofella schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:17:
Even een vraagje.

Toevallig op het nieuwe netwerk WPA3 ingeschakeld? (Of alleen WPA3, of mixed WPA2 + WPA3). Dat wordt volgens mij ook niet door alle IoT spul ondersteund (ondanks dat het puur software is). WPA3 only werkt dat dus sowieso niet. En mixed kan ook nog wel eens issues geven dat de fallback niet goed werkt bij IoT spul.

• nafofella
RobertMe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Toevallig op het nieuwe netwerk WPA3 ingeschakeld? (Of alleen WPA3, of mixed WPA2 + WPA3). Dat wordt volgens mij ook niet door alle IoT spul ondersteund (ondanks dat het puur software is). WPA3 only werkt dat dus sowieso niet. En mixed kan ook nog wel eens issues geven dat de fallback niet goed werkt bij IoT spul.
Hij had hem dus op wpa3 gezet ipv de oude wpa2.
Heb het nu weer werkend maar denk toch dat ik er een aparte vlan voor maak voor alle IoT.
Alleen ik moet nog uitzoeken waar de wifi module van de airco zit. Of ergens in de buitenunit of ergens op het zoldertje bij de verdeler. Ik ga er iig niet gelukkig van worden om die te verbinden met iets nieuws O-)

• ASS-Ware
nafofella schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

Hij had hem dus op wpa3 gezet ipv de oude wpa2.
Heb het nu weer werkend maar denk toch dat ik er een aparte vlan voor maak voor alle IoT.
Alleen ik moet nog uitzoeken waar de wifi module van de airco zit. Of ergens in de buitenunit of ergens op het zoldertje bij de verdeler. Ik ga er iig niet gelukkig van worden om die te verbinden met iets nieuws O-)
Als je dat niet wilt, dan zie ik nog 2 mogelijkheden.
Gebruik de bestaande SSID en password voor de airco en verplaats de rest van de apparatuur naar iets anders.
Of wijs aan de airco devices een vlan toe in de Unifi web interface.

• Beer070
ASS-Ware schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:31:
[...]

Als je dat niet wilt, dan zie ik nog 2 mogelijkheden.
Gebruik de bestaande SSID en password voor de airco en verplaats de rest van de apparatuur naar iets anders.
Of wijs aan de airco devices een vlan toe in de Unifi web interface.
Je kan volgens mij voor iot devices per device regels aangeven voor IP-adres en vlan. Dat hoeft niet alleen op basis van ssid dacht ik

• ASS-Ware
Beer070 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

Je kan volgens mij voor iot devices per device regels aangeven voor IP-adres en vlan. Dat hoeft niet alleen op basis van ssid dacht ik
Dat zeg ik toch.
"Of wijs aan de airco devices een vlan toe in de Unifi web interface."
ASS-Ware schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Dat zeg ik toch.
"Of wijs aan de airco devices een vlan toe in de Unifi web interface."
Moeten ze wel nog steeds kunnen connecten. En dat doen ze dus niet op een WPA3 enabled SSID.

Enige oplossing is dus of een nieuw IoT SSID (maar dat gaat dan lastig schijnbaar) of een nieuw prive SSID (zoals je zelf ook voorstelde als de andere optie).

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:23

jurroen

Security en privacy geek

rescla schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:08:
[...]

Ja, in opensense staat hij nu als "track interface", daarvoor stond hij uit. In Unifi controller heb ik verder niets ingesteld qua IPv6. Maar ik kan nu wel in de controller zien dat de Unifi devices IPv6 adressen hebben.
Wat is de grootte van de PD (Prefix Delegation) die je krijgt?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• djbarney

djbarney

DaMoUsYs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:53:
[...]

Nice dat zou fijn zijn, mijn Syno komt er dan inderdaad ook aan, gaat nu niet met mijn APC, deze is Serieel
Terugkomend op de UPS, ik heb mn 2U nu in t minirack hangen, al 2 software updates gehad sinds gisteravond, en de laatste (1.4.18) zorgt er hier voor dat ik in mn Synology de NUT server kan benaderen. Het spreekt nog niet helemaal voor zich, maar met hulp van wat lui op t Unifi forum het volgende nu werkend:

In Unifi network op het UPS device zelf: Enable NUT server, daar vervolgens de hostname van aanpassen naar "ups", dus alles lowercase. Port laten we default op 3493.
in synology settings onder hardware & power > UPS > selecteer je de Synology UPS en geef je ipadress van je UPS unit op. Geen username & password, want die werken momenteel nog niet. Geen idee of dat aan Synology of Unifi's kant zit overigens.

Hiermee heb ik nu in ieder geval binnen mijn Synology (die op DSM 7.3.1-86003 draait momenteel) de UPS functie werkend. Mijn 2e Synology wil met dezelfde settings maar een veel oudere DSM niet connecten overigens.

Voor windows clients heb ik https://github.com/nutdotnet/WinNUT-Client/ deze client gebruikt, deze connect ook op dezelfde manier, ipadress + port. Vervolgens kan je daar in settings configureren wanneer deze client windows moet afsluiten. Wel even zorgen dat je op zn minst die applicatie dus als service start, anders is na een reboot van je windows machine die applicatie natuurlijk niet aan :)

Wat wellicht belangrijker is, momenteel worden alleen de UNVR en UNAS ondersteund voor "Safe Shutdown".. ik heb mijn UDM PRO SE er aan hangen, maar die kan ik dus niet pairen voor deze safe shutdown functie. Daarnaast is er ook nog niets instelbaar op de UPS voor een delayed shutdown ofzo voor als de stroom er maar 1 minuut af is of iets dergelijks. Als de stekker nu uit de UPS gaat (netjes via een smart adapter), dan gaat in ieder geval de synology in shutdown state zoals het hoort, pc ook via de client hierboven, maar de udm blijft gewoon draaien tot de batterij leeg is en valt dan alsnog gewoon uit..

Hopelijk dus snel nieuwere software waarmee ook de UDM PRO SE en wat van mn switches ondersteund gaan worden, want die stonden wel op de compatibility lijst toen ik de ups bestelde.

• DaMoUsYs
djbarney schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

Terugkomend op de UPS, ik heb mn 2U nu in t minirack hangen, al 2 software updates gehad sinds gisteravond, en de laatste (1.4.18) zorgt er hier voor dat ik in mn Synology de NUT server kan benaderen. Het spreekt nog niet helemaal voor zich, maar met hulp van wat lui op t Unifi forum het volgende nu werkend:

In Unifi network op het UPS device zelf: Enable NUT server, daar vervolgens de hostname van aanpassen naar "ups", dus alles lowercase. Port laten we default op 3493.
in synology settings onder hardware & power > UPS > selecteer je de Synology UPS en geef je ipadress van je UPS unit op. Geen username & password, want die werken momenteel nog niet. Geen idee of dat aan Synology of Unifi's kant zit overigens.

Hiermee heb ik nu in ieder geval binnen mijn Synology (die op DSM 7.3.1-86003 draait momenteel) de UPS functie werkend. Mijn 2e Synology wil met dezelfde settings maar een veel oudere DSM niet connecten overigens.

Voor windows clients heb ik https://github.com/nutdotnet/WinNUT-Client/ deze client gebruikt, deze connect ook op dezelfde manier, ipadress + port. Vervolgens kan je daar in settings configureren wanneer deze client windows moet afsluiten. Wel even zorgen dat je op zn minst die applicatie dus als service start, anders is na een reboot van je windows machine die applicatie natuurlijk niet aan :)

Wat wellicht belangrijker is, momenteel worden alleen de UNVR en UNAS ondersteund voor "Safe Shutdown".. ik heb mijn UDM PRO SE er aan hangen, maar die kan ik dus niet pairen voor deze safe shutdown functie. Daarnaast is er ook nog niets instelbaar op de UPS voor een delayed shutdown ofzo voor als de stroom er maar 1 minuut af is of iets dergelijks. Als de stekker nu uit de UPS gaat (netjes via een smart adapter), dan gaat in ieder geval de synology in shutdown state zoals het hoort, pc ook via de client hierboven, maar de udm blijft gewoon draaien tot de batterij leeg is en valt dan alsnog gewoon uit..

Hopelijk dus snel nieuwere software waarmee ook de UDM PRO SE en wat van mn switches ondersteund gaan worden, want die stonden wel op de compatibility lijst toen ik de ups bestelde.
Thanks, dat is precies wat ik wilde horen.
De UDM PRO SE is misschien met een API af te sluiten vanuit de windows PC als shutdown script ?
alla zoiets ?

code:
1
ssh <user>@<host> -C /sbin/poweroff

En waar heb je hem besteld als ik vragen mag ?

Check dit en help mee!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

djbarney schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

1.4.13 is de laatste versie zover ik kan zien? Heb jij andere bronnen?

• rescla
jurroen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:11:
[...]

Wat is de grootte van de PD (Prefix Delegation) die je krijgt?
Vanuit KPN? Ik vraag /48 en die krijg ik ook.

• duvekot
rescla schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Vanuit KPN? Ik vraag /48 en die krijg ik ook.
Altijd "leuk" om te kijken of je ook meer kan krijgen met een /47, /46 etc .. >:)

• rescla
duvekot schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Altijd "leuk" om te kijken of je ook meer kan krijgen met een /47, /46 etc .. >:)
Ik kan in de UI elke prefix size tussen 48 en 64 kiezen, maar niet buiten die range. Dus 48 is de grootste die ik daar kan vragen.

• djbarney

djbarney

DaMoUsYs schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Thanks, dat is precies wat ik wilde horen.
De UDM PRO SE is misschien met een API af te sluiten vanuit de windows PC als shutdown script ?
alla zoiets ?

code:
1
ssh <user>@<host> -C /sbin/poweroff

En waar heb je hem besteld als ik vragen mag ?
besteld bij ubiquiti europe store, was vrij snel weer uitverkocht zag ik. Kan zijn dat de software versie die ik noemde nog EA versie is..

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:01
djbarney schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 03:45:
[...]

besteld bij ubiquiti europe store, was vrij snel weer uitverkocht zag ik. Kan zijn dat de software versie die ik noemde nog EA versie is..
Ik zit met UPS Tower ook op 1.4.13 EA versie.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Iemand al ervaring met de SFP Wizard [UACC-SFP-Wizard]?
Ubiquiti SFP Wizard [UACC-SFP-Wizard]

What is SFP Wizard?
SFP Wizard is a portable optical module programmer and diagnostic tool, enhanced through OTA updates via the UniFi mobile app. Using SFP Wizard, you can copy SFP transceiver information from third-party modules to Ubiquiti SFP/QSFP modules and read DDM diagnostic information, including powering up a module's laser for a link check.

Klinkt als een super handig apparaatje.
Simpelweg een HP of Cisco SFP pakken en die identity op een Ubiquiti SFP zetten. :)
En misschien zijn hier zelfs generieke SFP’s van FlexOptix of FS mee te programmeren:

What SFP and QSFP modules are compatible with it?
SFP Wizard is compatible with most Ubiquiti SFP/QSFP modules and third-party manufactured ones as well. However, UISP Fiber/GPON optical modules and the UniFi SFP+ to RJ45 adapter are incompatible.

Ding is super goedkoop, €52,80 inclusief btw, dus allicht het proberen waard, maar helaas sold out. :'(

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:06
Wellicht iemand hier die een idee heeft. Ik heb gisterochtend een VPN Client (Proton VPN) toegevoegd op mijn UCG-Ultra om eens uit te proberen. Vanochtend zie ik opeens dat onder Insights de flows logs zo'n 2 uur na het toevoegen van de VPN Client worden overspoeld met geblokkeerd inbound traffic uit allerlei landen met als bestemming de UCG-Ultra zelf (+/- iedere 10 sec een log entry). Als ik terugzoek in de flow logs kan ik in de uren/dagen/weken/maanden voor het toevoegen geen enkele geblokkeerde inbound verbinding vinden. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit het geval zou zijn. Daarentegen is wel de cpu usage gestegen sinds de meldingen zijn gestart.

Is dit wellicht gewoon een bug in de Netwerk applicatie waardoor de flow logs opeens werken of heeft dit mogelijk toch te maken met het toevoegen van een VPN Client zelf waardoor ik opeens meer inbound traffic krijg? Aangezien ik nog nooit blocked flows heb gezien weet ik niet of dit normaal is?

Edit: ik zie nu dat sinds gisterochtend twee uur na het toevoegen de flow logs überhaupt pas zijn gaan werken, ongeacht welk type netwerkverkeer. Daarvoor zijn de complete flow logs leeg. Ik heb op dat moment geen wijzigingen in de config doorgevoerd, mij een raadsel waarom ze opeens het wel doen.

nevermind, de logs zijn gemaximaliseerd tot 10.000 entries op de UCG-Ultra, daarom kan je niet terugzoeken. Ik had nog niet eerder gekeken in de nieuwe traffic flows logs sinds die zijn geïntroduceerd in network 9.1 8)7 Voorheen zag je geblokkeerd inbound verkeer niet I guess. Zit waarschijnlijk helemaal geen relatie tot de VPN.

Los hiervan: weet niet of hier mensen ook zoveel geblokkeerd inbound verkeer zien in hun Traffic Flow logs? Krijg de indruk dat het meer is geworden sinds mijn VPN test. Mijn CPU load steeg met het gebruik van de VPN Client (logisch), maar is nu nog steeds hoog ook al is de VPN Client nu weer uitgeschakeld.

[ Voor 33% gewijzigd door Wolffe op 01-11-2025 14:05 ]

• DaMoUsYs
djbarney schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 03:45:
[...]

Thanks, zojuist besteld bij KommaGO daar is die goedkoper als bij UniFi zelf :P

Check dit en help mee!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:09
DaMoUsYs schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:47:
[...]

Thanks, zojuist besteld bij KommaGO daar is die goedkoper als bij UniFi zelf :P
Grappig, bij vorige bestellingen was ui.com doorgaans de grootste. Maar van de week heb ik een UDM Pro besteld, en die was elders een stuk goedkoper.

• Beer070
PluueeR schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:58:
[...]

Grappig, bij vorige bestellingen was ui.com doorgaans de grootste. Maar van de week heb ik een UDM Pro besteld, en die was elders een stuk goedkoper.
Bij UI staat ie ook ex btw, dat scheelt ook nog achteraf even 20%. Ik heb goede ervaringen bij SWW, meestal bij de goedkoopste 3 voor unifi volgens Pricewatch. Af en toe wel irritant dat ze minder courante dingen niet hebben. Laatst voor mijn ouders een stel wifi chimes gekocht en dat moest op UI website.

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Het lukt me niet om op mijn UCG ultra intervlan verkeer werkend te krijgen.

Verkeer van de ene VLAN naar de andere gast niet. Ik zie in veel topics dat het wel zou moeten werken, maar dan icm een Ubiquiti switch.

Nu heb ik mijn UCG aangesloten op een managed switch van Zyxel, maar dat zou toch ook moeten werken.

Kan het zijn dat ik een instelling op de UCG heb gemist?

• Beer070
PeterDeTweaker schreef op zondag 2 november 2025 @ 06:46:
Het lukt me niet om op mijn UCG ultra intervlan verkeer werkend te krijgen.

Verkeer van de ene VLAN naar de andere gast niet. Ik zie in veel topics dat het wel zou moeten werken, maar dan icm een Ubiquiti switch.

Nu heb ik mijn UCG aangesloten op een managed switch van Zyxel, maar dat zou toch ook moeten werken.

Kan het zijn dat ik een instelling op de UCG heb gemist?
Ik weet uit ervaring dat er ergens in de netwerk settings op die netwerken een vinkje is voor isolatie. Als je dat aan hebt staan dan werken alle andere firewall rules sowieso niet meer. Bijzonder frustrerend.
Wat ik me kan herinneren moet je de netwerken in de router allemaal toevoegen, de router is daar op ieder subnet het gateway adres, en de isolation regels moet je dan separaat toevoegen. Hoewel ik me nu bedenk dat het in de zone aanpak nu weer iets anders is. Te vroeg op zondagochtend…

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:13
Beer070 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:33:
[...]

Bij UI staat ie ook ex btw, dat scheelt ook nog achteraf even 20%. Ik heb goede ervaringen bij SWW, meestal bij de goedkoopste 3 voor unifi volgens Pricewatch. Af en toe wel irritant dat ze minder courante dingen niet hebben. Laatst voor mijn ouders een stel wifi chimes gekocht en dat moest op UI website.
Dat zonder BTW is jaren geleden al aangepast. De prijs op de site is de prijs die je betaalt inmiddels.

• duvekot
Polyphemus schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:51:
[...]

Dat zonder BTW is jaren geleden al aangepast. De prijs op de site is de prijs die je betaalt inmiddels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAu21pQ88I6Xpzkdo4uynVzN304=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NWEHTfiOSlHr7fKoFQ5ROk0Q.png?f=fotoalbum_large
Het staat er wel .. maar wel kleiner dan de ex BTW prijs .. dus kan verwarrend zijn.

En in de shopping cart staat het zonder BTW per artikel . En dan onderaan "in eens" de totale prijs inclusief BTW.

Het argument van UI zal vast zijn dat ze voornamelijk zich concentreren op de zakelijke markt en niet de consumenten markt. Maar het had beter gekund vind ik.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De U7 Lite en U6+ zijn ongeveer even duur, zijn er redenen om niet voor de U7 te gaan?

Ik zie ze op de site ook gewoon aan de muur hangen, is de 'coverage' ongeveer een halve bol? Dacht altijd dat ze alleen aan het plafond konden.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Olaf van der Spek schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:21:
De U7 Lite en U6+ zijn ongeveer even duur, zijn er redenen om niet voor de U7 te gaan?

Ik zie ze op de site ook gewoon aan de muur hangen, is de 'coverage' ongeveer een halve bol? Dacht altijd dat ze alleen aan het plafond konden.
Alle schotels kunnen ook aan de muur. Signaal komt wel (veel) minder, zeker op hogere frequenties. Op 6Ghz scheelde het meer dan 10dB signaal sterkte op de muur in de gang of aan het plafond in dezelfde gang bjj mij thuis.

Heb ze daarom op alle verdiepingen gewoon op plafond gehangen. En ook op de tweede verdieping hangt het AP nu in een ruimte naast de ruimte waar we zitten, maar wel aan plafond. Hierdoor is het signaal op die hele verdieping sterker dan voorheen aan de muur in de ruimte waar we zitten.

Voor muur montage ben je beter af met een In-Wall of On-Wall model, deze hebben een aangepast stralingspatroon, die primair voor wandmontage zijn.

Nu hebben de U6+ en U7-lite geen 6Ghz, weet niet zeker hoeveel verschil er op 5Ghz is. De U6+ is een MediaTek chipset, de U7-Lite is Qualcomm, wat op papier beter is. Maar las wel dat er voor sommigen nog stabiliteitsproblememen zijn met de U7-Lite, al lees ik dat over de hele U7 serie en heb zelf 0,0 problemen met de eerste generatie U7-Pro (met fan nog, die je niet hoort).

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 02-11-2025 09:35 ]

Gallery V&A

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BiG-GuY schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:34:
Alle schotels kunnen ook aan de muur. Signaal komt wel (veel) minder, zeker op hogere frequenties. Op 6Ghz scheelde het meer dan 10dB signaal sterkte op de muur in de gang of aan het plafond in dezelfde gang bjj mij thuis.
Kunnen ze ook op hoge en lage kasten liggen / staan? Aan het plafond is soms wat lastig. Of is iets anders dan een schotel dan beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 02-11-2025 09:39 ]

Pagina: 1 ... 329 ... 331 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.