Gedaan, zie geen verschil.Falcon10 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:39:
Blijkbaar is de nieuwe update van de Cloudkey Gen2 er : van 3.0.13 naar 3.0.17 ..... iemand die het al gewaagd heeft ? Ik wacht in elk geval wel weer een weekje ofzo
UniFi OS - Cloud Keys Gen2 3.0.17
Overview
* This is a rolling release, everyone will get it in the following days.
Available Applications for UCK-G2-PlusAvailable Applications for UCK-G2
- UniFi Network 7.3.83 (pre-installed)
- UniFi Protect 2.6.17 (pre-installed)
- UniFi Talk
- UniFi Access
- UniFi Connect
- UniFi IDentity
Improvements
- UniFi Network 7.3.83 (pre-installed)
- Update UNC count threshold to 5 for disk-at-risk warnings.
- Disconnect all SSH sessions after setup.
- Bugfixes
- Fix a rare UniFi OS backup issue.
- Fix rare UniFi OS crash when disabling applications.
- Fix timezone validation issue, preventing console setups
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Wel weer leuke "improvements" die ze aangeven :
- Bugfixes
En daarmee weet je het
- Bugfixes
En daarmee weet je het
-| Hit it i would ! |-
Na KPN onderhoud werkte m'n ipTV niet meer. Gelukkig wist ik dat ik een aanpassing moest doen aan de config.json van @Coolhva
Echter in die JSON zit nu volgens mij ook ipv6 enabled. Omdat ik pi-hole gebruik wil ik dit graag uitzetten.
Is dit eenvoudig te realiseren?
Echter in die JSON zit nu volgens mij ook ipv6 enabled. Omdat ik pi-hole gebruik wil ik dit graag uitzetten.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Hopelijk kunnen jullie mij in de juiste richting navigeren.
Hierbij het volgende, wij hebben op het werk de Wifi van Unifi onderverdeeld in verschillende vestigingen en het netwerk is opgedeeld in een Bedrijven wifi en Gasten wifi.
Door de jaren heen hebben toch gasten (consultants) het wachtwoord weten te bemachtigen van het bedrijven wifi. Nu willen d.m.v. een ACL alle niet bedrijf hardware van deze wifi halen. Ook alle zakelijke laptops zitten op het bedrijven wifi.
Ik kan nu een ACL lijst opmaken met alle MAC adressen van alle laptops die gebruik mogen maken van het bedrijven wifi, maar wil dit zeggen dat ik dit handmatig moet bijhouden op het moment als er een nieuwe medewerker begint (en die krijgt een laptop) of een laptop wordt vervangen en ik het MAC adres moet toevoegen aan deze ACL?
Of is er een mogelijkheid dat ik een soort van AD koppeling kan maken met de group waar alle laptops in staan dat die group automatisch wordt uitgesloten van de ACL (of wordt geupdate) met die MAC adressen.
Alvast bedankt.
Hierbij het volgende, wij hebben op het werk de Wifi van Unifi onderverdeeld in verschillende vestigingen en het netwerk is opgedeeld in een Bedrijven wifi en Gasten wifi.
Door de jaren heen hebben toch gasten (consultants) het wachtwoord weten te bemachtigen van het bedrijven wifi. Nu willen d.m.v. een ACL alle niet bedrijf hardware van deze wifi halen. Ook alle zakelijke laptops zitten op het bedrijven wifi.
Ik kan nu een ACL lijst opmaken met alle MAC adressen van alle laptops die gebruik mogen maken van het bedrijven wifi, maar wil dit zeggen dat ik dit handmatig moet bijhouden op het moment als er een nieuwe medewerker begint (en die krijgt een laptop) of een laptop wordt vervangen en ik het MAC adres moet toevoegen aan deze ACL?
Of is er een mogelijkheid dat ik een soort van AD koppeling kan maken met de group waar alle laptops in staan dat die group automatisch wordt uitgesloten van de ACL (of wordt geupdate) met die MAC adressen.
Alvast bedankt.
Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo
Volgende update (omdat ik het idee heb dat ik hier mensen ook mee kan helpen die hetzelfde probleem hebben).Boeie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:55:
[...]
The saga continues. Ik heb eerst een individuele backup gemaakt van Protect en Network, en van de Cloud key totaal. Factory reset van de Cloud key gedaan, en geprobeert individueel protect config en network config terug te zetten. Dat pakt hij niet. Dan maar de volledige backup van de CK terugzetten, dat doet het wel. Protect doet het weer, en Network lijkt het ook weer te doen.
Ik kan nu via de app ook weer zowel Network als Protect extern benaderen.
Alleen, hij ziet alle devices wel die ik voorheen had gereset en daarna had meegenomen in de backup, maar 'Adoption failed'.
[Afbeelding]
Ik heb in de config alle devices een eigen naam gegeven, alleen dit neemt hij maar van sommigen over. de Cloud Key herkent hij nu wel weer in Network als een apparaat.
Als je dan zo'n apparaat probeert te adopten:
[Afbeelding]
Maar dat werkt dus niet
Ook credentials invullen werkt niet. Zal niets anders op zitten dan ze weer te resetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw in gebruik te nemen.
Wat zo'n gecrashte schijf al niet teweeg kan brengen...
Er waren dus 6 van de 9 apparaten die niet opgepakt werden in de Network software. Veel zitten zoeken, maar geen oplossing gevonden dan weer een factory reset. Alle apparaten een reset gegeven en weer opnieuw aangemeld op de Network software. Alles leek oke. Toen wijzigde ik het IP van de CKG2+ van DHCP naar statisch, en vervolgens weer dezelfde problemen, 'Adoption failed'. Als ik hem weer terug zet op het standaard (DHCP) IP adres pikt hij ze wel weer op. Hier moet ik dus iets mee doen. Het lijkt nu dus allemaal opgelost, mits ik dat issue met het adres van de CGK2+ op kan lossen.
Als ik goed voor heb : NOOIT het IP veranderen van DHCP naar statisch als je alle devices reeds geadopt hebt !Boeie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:02:
[...]
Volgende update (omdat ik het idee heb dat ik hier mensen ook mee kan helpen die hetzelfde probleem hebben).
Er waren dus 6 van de 9 apparaten die niet opgepakt werden in de Network software. Veel zitten zoeken, maar geen oplossing gevonden dan weer een factory reset. Alle apparaten een reset gegeven en weer opnieuw aangemeld op de Network software. Alles leek oke. Toen wijzigde ik het IP van de CKG2+ van DHCP naar statisch, en vervolgens weer dezelfde problemen, 'Adoption failed'. Als ik hem weer terug zet op het standaard (DHCP) IP adres pikt hij ze wel weer op. Hier moet ik dus iets mee doen. Het lijkt nu dus allemaal opgelost, mits ik dat issue met het adres van de CGK2+ op kan lossen.
Eerst IP veranderen van DHCP naar statisch, en pas dan de andere devices adopten !
Doe je dat niet gaan de devices steeds naar het oude DHCP adres zoeken en reageren deze (natuurlijk) niet meer op de inform etc van de cloudkey op het nieuwe fixed IP.
-| Hit it i would ! |-
Dat zou je via een Radius server: https://help.ui.com/hc/en...Configuring-RADIUS-Server kunnen doen.nitrodesign schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:47:
Alvast bedankt.
Dan kan je zelf de gebruikers beheren.
Maar er zijn meer manieren. Op mijn werk heb ik eenmalig een certificaat gedownload. De rest ging vanzelf. Weet niet precies of dat ook Radius is.
Ja, precies. Nouja ik maak wel een reserveringFalcon10 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:12:
[...]
Als ik goed voor heb : NOOIT het IP veranderen van DHCP naar statisch als je alle devices reeds geadopt hebt !
Eerst IP veranderen van DHCP naar statisch, en pas dan de andere devices adopten !
Doe je dat niet gaan de devices steeds naar het oude DHCP adres zoeken en reageren deze (natuurlijk) niet meer op de inform etc van de cloudkey op het nieuwe fixed IP.
Oftewel, alles om te voorkomen dat de bestaande laptops ineens niet kunnen werken omdat je het wachtwoord hebt veranderd.nitrodesign schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:47:
Alvast bedankt.
Als je wilt gaan whitelisten wordt dat inderdaad een behoorlijke administratie!
Hier is radius voor bedoeld.
Wat je kunt doen als je dat niet wilt:
- je maakt een nieuw wifi-netwerk aan met een nieuw wachtwoord;
- je hangt posters op en je stuurt mails om toch vooral naar het nieuwe netwerk te gaan;
- je richt een stand in bij de ingang om de laptops van mensen over te zetten naar het nieuwe netwerk
Na 1-2 weken maak je van het oude netwerk een gastnetwerk. Met een captive portal. Dat mensen nog wel laat inloggen maar wel met een pagina "Ik zal overgaan naar het nieuwe netwerk"
En daarna zet je het oude netwerk uit.
(Eventueel zet je het jaartal in de netwerknaam zodat men snapt dat je het jaarlijks vernieuwt)
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Pi-Hole kan gewoon i.c.m. IPv6 functioneren dus je zou het ook gewoon eens kunnen toepassen op je netwerk, want op een bepaald moment zal je het toch moeten gaan gebruiken!Gunner schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:06:
Na KPN onderhoud werkte m'n ipTV niet meer. Gelukkig wist ik dat ik een aanpassing moest doen aan de config.json van @Coolhva
Mocht je het echt willen uitzetten dan is een aantal regels weghalen uit de config volgens mij meer dan voldoende volgens eerdere berichten in [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
Boeie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:02:
Volgende update (omdat ik het idee heb dat ik hier mensen ook mee kan helpen die hetzelfde probleem hebben).
Je moet gewoon VOORAF een IP plan opstellen en als je die aanhoudt dan ga je dit soort problemen nooit krijgen!Falcon10 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:12:
Als ik goed voor heb : NOOIT het IP veranderen van DHCP naar statisch als je alle devices reeds geadopt hebt !
Mijn DIY UniFi Controller zit al jarenlang @ 192.168.1.2 op een Static IP address en heeft als backup een DHCP Mapping op basis van het MAC adres met hetzelfde IP adres voor het geval dat er ineens wat omvalt dus zolang dat adres hetzelfde blijft is er niks aan de hand!
Dat is ook een vorm van RADIUS inderdaad!La1974 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:22:
Dat zou je via een Radius server: https://help.ui.com/hc/en...Configuring-RADIUS-Server kunnen doen.
Dan kan je zelf de gebruikers beheren.
Maar er zijn meer manieren. Op mijn werk heb ik eenmalig een certificaat gedownload. De rest ging vanzelf. Weet niet precies of dat ook Radius is.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Bedankt voor je reactie. Ik weet dat Pi-Hole daarmee overweg kan natuurlijk maar voor veel mensen is ipv6 nog een beetje onbekend gebied. Intern zie ik vooralsnog geen echte reden om het te gaan gebruiken.nero355 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:39:
[...]
Pi-Hole kan gewoon i.c.m. IPv6 functioneren dus je zou het ook gewoon eens kunnen toepassen op je netwerk, want op een bepaald moment zal je het toch moeten gaan gebruiken!
Mocht je het echt willen uitzetten dan is een aantal regels weghalen uit de config volgens mij meer dan voldoende volgens eerdere berichten in [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
Dat topic gaf niet direct de oplossing behalve de tip van het verwijderen van de name-servers. die kwamen overeen met wat ik op m'n clients zag. Die heb ik uit de json kunnen verwijderen zonder dat ik de json kapot heb gemaakt en ze zijn idd verdwenen uit m'n clients.
Blijkbaar heeft die config een soort van DHCP aangezet voor ipv6.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dat zijn dus de DHCPv6 of SLAAC opties die je dan moet uitschakelenGunner schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:58:
Blijkbaar heeft die config een soort van DHCP aangezet voor ipv6.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat begrijp ik. Maar zodra ik ga rommelen aan de json en validateer dan lukt dat niet, niet in de laatste plaats omdat ik niet weet wat ik moet weghalen en toe hoe vernero355 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:06:
[...]
Dat zijn dus de DHCPv6 of SLAAC opties die je dan moet uitschakelen
Dit soort dingen
code:
1
2
3
4
| Error: Parse error on line 209: ... } } } } --------------------^ Expecting '}', ',', got 'EOF' |
Vandaar ook de vraag (in dat andere topic) of niet iemand een kant-en-klare ipv4-only json heeft. Er wordt namelijk best vaak om gevraagd (ook op de webpagina van de auteur)
[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 23-02-2023 15:33 ]
Een radius server is inderdaad wat @La1974 ook zegt de beste optie. Als je een koppeling met het AD wilt, kun je een Microsoft NPS server daarvoor opzetten en de authenticatie laten plaatsvinden. Je kunt hiervoor gebruikersauthenticatie doen zodat clients met hun Windows login kunnen inloggen ipv met een WiFi wachtwoord. Vervolgens zou je ook gebruik kunnen maken van client-certificaten op de computer certificate store (kun je via het AD verspreidden) die je de authenticatie laat doen. MAC-adressen zijn te spoofen en zou ik daarom niet gebruiken als beveiligingsmaatregel. Dit principe kun je trouwens ook gebruiken op het vaste netwerk bij de meeste managed switches, dan kan ook niet iemand zomaar (met een gespoofd MAC-adres) een kabeltje in de muur prikken.nitrodesign schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:47:
Alvast bedankt.
https://help.ui.com/hc/en...-802-1X-Control-Advanced-
https://help.ui.com/hc/en...ing-AAA-802-1X-EAP-RADIUS
Deze laatste link legt ook SSO uit voor Windows systemen op het WiFi netwerk:
https://learn.microsoft.c...azine/cc137762(v=msdn.10)
[ Voor 8% gewijzigd door mrdemc op 23-02-2023 20:12 ]
Waarom wijzig je niet gewoon het WPA-2 password en deel je dat met de mensen die er gebruik van mogen maken?nitrodesign schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:47:
Alvast bedankt.
Dan zit je toch een paar weken/maanden later in exact dezelfde situatie.ASS-Ware schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:04:
[...]
Waarom wijzig je niet gewoon het WPA-2 password en deel je dat met de mensen die er gebruik van mogen maken?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Het is een beetje net als UBB Code op GoT maar dan anders :Gunner schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:32:
Dat begrijp ik. Maar zodra ik ga rommelen aan de json en validateer dan lukt dat niet, niet in de laatste plaats omdat ik niet weet wat ik moet weghalen en toe hoe ver
Dit soort dingen
code:
1 2 3 4 Error: Parse error on line 209: ... } } } } --------------------^ Expecting '}', ',', got 'EOF'
Vandaar ook de vraag (in dat andere topic) of niet iemand een kant-en-klare ipv4-only json heeft. Er wordt namelijk best vaak om gevraagd (ook op de webpagina van de auteur)
code:
1
2
3
| { Haakje om een stuk code te beginnen/openen Later staat er een ander haakje om dat stukje code te eindigen/sluiten } |
Dus je krijgt dan zoiets : EricNL in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
Daar zie je denk ik redelijk goed waar het een en ander begint en eindigt
@nitrodesign je kan gebruik maken van AD authenticatie met radius. Daarmee is het account van een AD user gemachtigd voor Wifi toegang, profit. Al het overige netwerk verkeer scheidt je met vlans naar een niet intern netwerktoegang.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Dan wordt het tijd om de medewerkers te leren hoe om te gaan met wachtwoorden.La1974 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:19:
[...]
Dan zit je toch een paar weken/maanden later in exact dezelfde situatie.
Iemand al wat gelezen over de UISP console? Een 1/10Gb router en 9 switch poorten.
https://eu.store.ui.com/products/uisp-console
Ik weet niet zo goed of ik nog wil geloven in een nieuwe routing van Unifi.
Hun camera's zijn ook nog steeds niet je van het, maar puur vanwege hun wifi blijf ik aangetrokken worden tot hun eco systeem.
Hun camera's zijn ook nog steeds niet je van het, maar puur vanwege hun wifi blijf ik aangetrokken worden tot hun eco systeem.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zelf enkele tientallen ap's en een unvr pro in beheer. Via ui community forum vaak betere support dan via officieel ticket. Zo heb ik via die weg al direct contact met ene ontwikkelaar voor debugging gehad, custom firmwares getest en een AP direct naar Taiwan voor analyse verscheept terwijl vervangend apparaat al gelijk verstuurd werd.Skynett schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:51:
[...]
Misschien wel, maar we lezen allemaal over uitgedunde ontwikkelteams en andere zaken waar het mes in wordt gezet. En dan is een beetje creativiteit om je doel te bereiken misschien wel op zijn plaats.
Via een officieel rma ticket komt je soms niet ver of krijg je onzin maatregelen gesuggereerd.
De mens is en blijft altijd de zwakste schakel.ASS-Ware schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:41:
[...]
Dan wordt het tijd om de medewerkers te leren hoe om te gaan met wachtwoorden.
Daar kan je ook een knip zetten in je ontwerp. Dit is wat ik gebruik, UI is ook prima als vlan/laag2 te gebruiken.Ethirty schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:15:
Iemand al wat gelezen over de UISP console? Een 1/10Gb router en 9 switch poorten.
WiFi = UI
Switches = mix UI en TP link
Router = Topton N5105 Intel 226v en pfSense
Als je in het router zelfbouw topic zoekt op topton kom je meer recente hits tegen dan hier op de zoekopdracht UDM
Thanks voor alle tips, dan ga ik mezelf een verdiepen in Radius.
@ASS-Ware ik weet niet waar jij werkt of dergelijke, maar gebruikers opleiden is geen optie. Waarom denk je dat elke organisatie een IT partij heeft voor dit soort dingen
.
De gebruiker vergelijkt alles met een thuis situatie en heeft geen flauw benul wat er zakelijk allemaal speelt. Daarvoor moet je dat soort dingen tackelen van te voren en de gebruiker wil je daar niet over na laten denken.
@ASS-Ware ik weet niet waar jij werkt of dergelijke, maar gebruikers opleiden is geen optie. Waarom denk je dat elke organisatie een IT partij heeft voor dit soort dingen
De gebruiker vergelijkt alles met een thuis situatie en heeft geen flauw benul wat er zakelijk allemaal speelt. Daarvoor moet je dat soort dingen tackelen van te voren en de gebruiker wil je daar niet over na laten denken.
Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo
Dream on, wachtwoorden zijn verleden tijd, RADIUS met certificaten is hetgeen die man nodig heeft, punt.ASS-Ware schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:41:
[...]
Dan wordt het tijd om de medewerkers te leren hoe om te gaan met wachtwoorden.
Je kunt veel beter af stappen van het beveiligen van je bedrijfs Wi-Fi d.m.v. WPA Personal en over gaan naar WPA Enterprise. Met WPA Personal kan iedereen die het wachtwoord weet op je bedrijfs netwerk, bij WPA Enterprise wordt geen gebruik gemaakt van één shared password, maar van authenticatie d.m.v. het AD user account van de ingelogde gebruiker of het AD computer account.nitrodesign schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:47:
Alvast bedankt.
Met AD group policies kun je de Wi-Fi profiles op je AD domain members helemaal configureren zodat je niks handmatig hoeft te doen. Zodra het AD user of computer account gedelete of disabled is kunnen ze niet meer gebruik maken van je bedrijfs Wi-Fi.
Filteren op basis van MAC address is sowieso niet veilig, want een MAC address kun je makkelijk spoofen. Daarnaast is het niet schaalbaar om al die MAC adressen handmatig bij te houden.
Suc6!
[ Voor 4% gewijzigd door balblas op 24-02-2023 11:38 ]
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
Ik zit met een probleem die vermoedelijk makkelijk op te lossen is, alleen kan ik die oplossing even niet vinden. Ik heb 2 switches in mijn netwerk, een U8-60W in de meterkast en een US8 achter de tv meubel. Nu wil ik de US8 vervangen maar zodra ik die uit mijn netwerk haal krijg ik geen internet meer over de wifi. Iemand hier misschien de oplossing?
Misschien een betere/volledige omschrijving van je netwerk.ronniedokkie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:30:
Ik zit met een probleem die vermoedelijk makkelijk op te lossen is, alleen kan ik die oplossing even niet vinden. Ik heb 2 switches in mijn netwerk, een U8-60W in de meterkast en een US8 achter de tv meubel. Nu wil ik de US8 vervangen maar zodra ik die uit mijn netwerk haal krijg ik geen internet meer over de wifi. Iemand hier misschien de oplossing?
Waar komt je internet binnen.
Hoe zit je accespoint verbonden.
Etc.
Yes; Ziggo --> USG --> US-8-60W, hier hangen 3 AP Pro aan en onder andere dus ook de US8. Meer nodig?blaaspijp schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:41:
[...]
Misschien een betere/volledige omschrijving van je netwerk.
Waar komt je internet binnen.
Hoe zit je accespoint verbonden.
Etc.
@ronniedokkie
Waar draait je controller?
Hebben de accesspoints Internet toegang (met wget via SSH testen)?
Heeft de rest van het netwerk wel Internet toegang?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Cloudkey welke ook aan de U60W hangt. Bedrade netwerk werkt ook niet. Het zal ergens een probleem met ip adressen/dhcp zijn denk ik?lier schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:15:
@ronniedokkie
SSH ben ik niet erg in thuis maar dat wil ik wel proberen. Er komt in ieder geval wel internet binnen op de USG.
Dan is je probleem groter! Wat zijn je (private) IP instellingen? Gebruik je vaste IP adressen? Heeft je USG een publiek IP adres?ronniedokkie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:22:
Bedrade netwerk werkt ook niet.
De USG heeft een vast IP adres; dat is 192.168.99.1, de CK en 2 switches hebben de daaropvolgende nummers. De rest staat op DHCP.lier schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:32:
[...]
Dan is je probleem groter! Wat zijn je (private) IP instellingen? Gebruik je vaste IP adressen? Heeft je USG een publiek IP adres?
Kan iemand mij misschien uit de brandt helpen, want na een stroomstoring is er geen internet meer, en ik moet nog werken vanavond.
We zitten bij Tmobile thuis, en ik maak gebruik van een Unifi Dream machine. Daarnaast maak ik gebruik van een Pihole. (ik heb het default netwerk naar de Google DNS servers verwezen, zodat ik zeker weet dat de Pihole niet het probleem is).
In de Unifi omgeving geeft hij het volgende aan "Primary Internet service down"
Ik kan wel gewoon pingen naar lokale apparaten, maar naar bijvoorbeeld Google.com geeft hij geen response.
Ik heb al een aantal keer de router en laptop herstart, maar internet blijft down.
Ik zit echt met mijn handen in het haar, want ik kan nu dus niks.
We zitten bij Tmobile thuis, en ik maak gebruik van een Unifi Dream machine. Daarnaast maak ik gebruik van een Pihole. (ik heb het default netwerk naar de Google DNS servers verwezen, zodat ik zeker weet dat de Pihole niet het probleem is).
Ik kan wel gewoon pingen naar lokale apparaten, maar naar bijvoorbeeld Google.com geeft hij geen response.
Ik heb al een aantal keer de router en laptop herstart, maar internet blijft down.
[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 26-02-2023 18:12 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
T-Mobile is een FTTH verbinding? Zo ja, wat zit er aan apparatuur tussen jouw UDR (router) en de OTN (glas aansluiting) én/of wat voor een custom settings draaien er op je UDR om dat machientje direct op het netwerk van T-Mobile aan te kunnen sluiten?Wachten... schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:11:
Kan iemand mij misschien uit de brandt helpen, want na een stroomstoring is er geen internet meer, en ik moet nog werken vanavond.
Ik heb geen idee wat FTTH is om eerlijk te zijn. Het is in ieder geval een glasvezel verbinding, en ik draai de Unifi Dream Machine zonder T Mobile modem (dus vanaf het glasvezel kastje direct naar de UDM). Dit draait al 3 jaar stabiel en goed. Ik zal even verbinden en de settings doorsturen die in de UDM staan.Will_M schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:21:
[...]
T-Mobile is een FTTH verbinding? Zo ja, wat zit er aan apparatuur tussen jouw UDR (router) en de OTN (glas aansluiting) én/of wat voor een custom settings draaien er op je UDR om dat machientje direct op het netwerk van T-Mobile aan te kunnen sluiten?
@Will_M
Eigenlijk zijn de settings niet zo spectaculair. Het enige wat ik nu even heb geprobeerd, is om de DNS op auto te zetten, maar zonder gewenst resultaat. Ik heb het glasvezelkastje en de UDM 1 minuut van het stroom gehaald, maar ook dat zonder goed resultaat.
/f/image/M9N9GCzGyIQ8InnuEXmZ2j6c.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Wachten... op 26-02-2023 18:31 ]
FTTH = Fiber To The HomeWachten... schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:27:
[...]
Ik heb geen idee wat FTTH is om eerlijk te zijn. Het is in ieder geval een glasvezel verbinding, en ik draai de Unifi Dream Machine zonder T Mobile modem (dus vanaf het glasvezel kastje direct naar de UDM). Dit draait al 3 jaar stabiel en goed. Ik zal even verbinden en de settings doorsturen die in de UDM staan.
Maar je hebt dus een (gele) glaskabel welke vanuit 'de muur' direct je UDR in gaat via een SFP module? Pak die SFP module eens los en steek 'm na een paar seconden weer terug in de UDR.
Ja de gele kabel gaat eerst naar een converter toe, en daar zit een UTP in naar de UDM. Ik heb de gehele converter dus al van het stroom af gehad, en opnieuw aangesloten, maar zonder goed resultaat.Will_M schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:33:
[...]
FTTH = Fiber To The Home![]()
Maar je hebt dus een (gele) glaskabel welke vanuit 'de muur' direct je UDR in gaat via een SFP module? Pak die SFP module eens los en steek 'm na een paar seconden weer terug in de UDR.
Net ook de gele kabel eruit gehaald en weer erin gedaan, maar ook dit helpt niks helaas.
Ik zit bij KPN en na onderhoud aan de netspanning had ik ook geen internet meer. Link van mijn glaskastje was down, (de glas naar UTP converter) dat was in de router zelf te zien (Link Down) en hetlink/status lampje bij de UTP poort van het glas-kastje was niet meer aan. Echt alleen de UTP poort was stuk, de lampjes voorop deden het nog wel.Wachten... schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:11:
Moest toch echt een monteur aan te pas komen, dus als je hetzelfde hebt, snel bellen!
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Dank je, ik zie hier echter dat alle lampjes (op de converter) gewoon branden.Skynett schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:40:
[...]
Ik zit bij KPN en na onderhoud aan de netspanning had ik ook geen internet meer. Link van mijn glaskastje was down, (de glas naar UTP converter) dat was in de router zelf te zien (Link Down) en hetlink/status lampje bij de UTP poort van het glas-kastje was niet meer aan. Echt alleen de UTP poort was stuk, de lampjes voorop deden het nog wel.
Moest toch echt een monteur aan te pas komen, dus als je hetzelfde hebt, snel bellen!
Op het ander glasvezelkastje (waar de oranje kabel op binnen komt) zitten helemaal geen status lampjes. Maar aangezien de converter wel alles goed aangeeft, ga ik er vanuit dat hij signaal krijgt en door kan geven.
Wat is de Linkstatus van de WAN poort op je UDM?Wachten... schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:47:
[...]
Dank je, ik zie hier echter dat alle lampjes (op de converter) gewoon branden.
Op het ander glasvezelkastje (waar de oranje kabel op binnen komt) zitten helemaal geen status lampjes. Maar aangezien de converter wel alles goed aangeeft, ga ik er vanuit dat hij signaal krijgt en door kan geven.
Waar kan ik deze precies terug vinden? Want waar ik ook kijk, overal staan groene bolletjes (dus ook bij de WAN) en de enige melding die ik op het hoofdscherm zie staan is "Primary Internet service down"Skynett schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:52:
[...]
Wat is de Linkstatus van de WAN poort op je UDM?
Hij geeft bij de WAN gegevens ook mijn ip adres weer (geen idee of dat wat zegt),
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Heb je al eens de UTP kabel rechtstreeks in een PC / laptop geprikt? Dan weet je of het probleem daadwerkelijk in de UniFi hoek zit of in de T-Mobile hoek. Uiteraard wel rekening ermee houden dat PC / laptop dan direct aan internet hangt en dus firewall dicht timmeren / op "publiek" netwerk zetten.Wachten... schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:58:
[...]
Waar kan ik deze precies terug vinden? Want waar ik ook kijk, overal staan groene bolletjes (dus ook bij de WAN) en de enige melding die ik op het hoofdscherm zie staan is "Primary Internet service down"
Hij geeft bij de WAN gegevens ook mijn ip adres weer (geen idee of dat wat zegt),
Dat is nog wel een goede.... Vraagt hij overigens niet met wat voor netwerk in verbinding wil maken en dat ik dan kan kiezen voor "publiek netwerk" en als ik de standaard Firewall van Windows aan heb staan, is dat dan goed genoeg, of moet ik echt nog meer specifieke dingen configureren?RobertMe schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:04:
[...]
Heb je al eens de UTP kabel rechtstreeks in een PC / laptop geprikt? Dan weet je of het probleem daadwerkelijk in de UniFi hoek zit of in de T-Mobile hoek. Uiteraard wel rekening ermee houden dat PC / laptop dan direct aan internet hangt en dus firewall dicht timmeren / op "publiek" netwerk zetten.
Dank in ieder geval voor je reacties en meedenken.
Mss ook even je echo server controleren bij de settings van de udm.Wachten... schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:14:
[...]
Dat is nog wel een goede.... Vraagt hij overigens niet met wat voor netwerk in verbinding wil maken en dat ik dan kan kiezen voor "publiek netwerk" en als ik de standaard Firewall van Windows aan heb staan, is dat dan goed genoeg, of moet ik echt nog meer specifieke dingen configureren?
Dank in ieder geval voor je reacties en meedenken.
Wat is dat precies? Heb er nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn.Behoorlijk Leek schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:41:
[...]
Mss ook even je echo server controleren bij de settings van de udm.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Wachten... schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:58:
Waar kan ik deze precies terug vinden?
NOFI, maar leer je apparatuur eens wat beter kennen, want dat moet je echt wel gewoon weten!Wachten... schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:56:
Wat is dat precies? Heb er nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn.
Anyways...
=>
Heb je daarna ook je PC opnieuw het DHCP IP adres en dus ook het nieuwe DNS Server IP adres laten ophalen, want het klinkt namelijk alsof je Pi-Hole DNS Server is gesloopt door die stroomstoringWachten... schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:27:
Het enige wat ik nu even heb geprobeerd, is om de DNS op auto te zetten, maar zonder gewenst resultaat.
Je schreef eerder :
Zit je nu in dat netwerk of nietWachten... schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:11:
Daarnaast maak ik gebruik van een Pihole. (ik heb het default netwerk naar de Google DNS servers verwezen, zodat ik zeker weet dat de Pihole niet het probleem is).
En wat doet een ping naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8 bijvoorbeeldIk kan wel gewoon pingen naar lokale apparaten, maar naar bijvoorbeeld Google.com geeft hij geen response.
Naar Google of Tweakers pingen is namelijk twee dingen tegelijk testen en dan weet je nog steeds niet wat er niet werkt : Je verbinding/routing of alleen de DNS Resolving
Apart DNS testen kan met nslookup of dig voor wat meer informatie!
Dan wordt het tijd om een plan voor in de toekomst te maken en te bewaren :Ik zit echt met mijn handen in het haar, want ik kan nu dus niks.
- Ping je lokale Gateway.
- Ping een Extern IP adres voorbij je WAN kant.
- Eventueel tracert of traceroute erbij op IP adres.
- Daarna alles op domeinnaam herhalen.
- Puur en alleen DNS testen met nslookup of dig als je DNS problemen lijkt te hebben.
Daarbij kan je dan ook zowel lokaal als extern een DNS Server aanspreken
GM,
Hier een beginnende Unifi gebruiker. Sinds dit weekend ben ik over gestapt van een USG3 en CKv1 naar een UDM Pro, wat een verschil zeg, heerlijk zo snel en wat je allemaal kan instellen. Install ging ook erg gemakkelijk, eerst met de IOS app en later via de laptop.
Heb de Pro aangesloten op mijn UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) en daar de "smart" dingen even snel op aangesloten. Die werken alleen ik ondervindt nu problemen met mijn Syno NAS, die is in huis maar ook buiten huis niet meer bereikbaar.
Voordat ik de Pro had, had ik de Syno direct aangesloten aan de KPN EB v10 en dat werkt, in en buiten huis. Maar wil nu alles netjes aansluiten via Unifi en uiteindelijk ook de EV v10 niet meer gebruiken.
De Syno is online zie, maar niet bereikbaar. Het vreemde wat ik nu zie in de Controller is dat al mijn "smart" apparaten een IP address hebben van, 192.168.1.? maar dat mijn nas om de vreemde reden een IP heeft van 169.254.61.129. Hoe dat kan weet ik niet, heb hem alleen aangesloten op de Switch en verder niks gedaan.
Wie kan mij hiermee helpen? Alvast heel erg bedankt!
Hier een beginnende Unifi gebruiker. Sinds dit weekend ben ik over gestapt van een USG3 en CKv1 naar een UDM Pro, wat een verschil zeg, heerlijk zo snel en wat je allemaal kan instellen. Install ging ook erg gemakkelijk, eerst met de IOS app en later via de laptop.
Heb de Pro aangesloten op mijn UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) en daar de "smart" dingen even snel op aangesloten. Die werken alleen ik ondervindt nu problemen met mijn Syno NAS, die is in huis maar ook buiten huis niet meer bereikbaar.
Voordat ik de Pro had, had ik de Syno direct aangesloten aan de KPN EB v10 en dat werkt, in en buiten huis. Maar wil nu alles netjes aansluiten via Unifi en uiteindelijk ook de EV v10 niet meer gebruiken.
De Syno is online zie, maar niet bereikbaar. Het vreemde wat ik nu zie in de Controller is dat al mijn "smart" apparaten een IP address hebben van, 192.168.1.? maar dat mijn nas om de vreemde reden een IP heeft van 169.254.61.129. Hoe dat kan weet ik niet, heb hem alleen aangesloten op de Switch en verder niks gedaan.
Wie kan mij hiermee helpen? Alvast heel erg bedankt!
ik vraag dit voor een vriend (ja echt)
Vorige week (19-2-2023) bij hem gekeken hoe je een gast-WiFi netwerk maakt met de Controller software als je alleen Unifi AP's en een PoE-switch hebt van Ubiquiti en je KPN Box12 je router is. Nou, eenvoudig te doen dus en die isolatie van gasten op het nieuwe gast-WiFi netwerk is voldoende voor het doel. Maar dat is niet het enige wat we gedaan hebben; ook een firmware update hebben we uitgevoerd. Hadden we dat maar niet gedaan...
De hardware:
De clients:
Ik heb afgelopen zaterdag een downgrade naar versie 6.2.49 van de firmware uitgevoerd voor alleen de AP's, de firmware van de US-8-60W heb ik nog niet aan een downgrade onderworpen. Een dag later hoor ik dat het nog niet verbeterd is want opnieuw valt een verbinding weg, waarna de ring op het AP in de woonkamer aan het knipperen is.
Ik zit er niet zelf bij wanneer dit gebeurd en ze kunnen me ook niet zeggen of het na een voorspelbare periode gebeurd of wanneer een specifieke client (of combinatie daarvan) gebruik maakt van WiFi dat het mis gaat. In hoeverre de AP's op de overloop of in de tuin ditzelfde gedrag vertonen kunnen ze me niet zeggen omdat de clients veelal op de begane grond gebruikt worden.
Ik vind 't natuurlijk vervelend dat dit gebeurt nadat ik erbij ben geweest. De configuratie van het gast-WiFi is al teruggedraaid, een downgrade op de AP's is uitgevoerd (op de US-8-60W nog niet) maar het dagelijks uitvallen blijft, terwijl het sinds juni 2020 stabiel en zonder problemen gewerkt heeft.
Ik heb gezocht op Internet naar firmware issues bij updates van Unifi (Ubiquiti) apparatuur en het verbaast me dat er best veel gedoe lijkt te zijn daarmee. Liefst zou ik de versie terug willen zetten op de apparatuur die er eerst op zat, maar naast de lijst met firmware versies zie ik ook dat er soort van beta versies zijn geweest die niet in die lijst voorkomen? Euh...
Heeft iemand een advies of "best practice" om 't boeltje weer stabiel te krijgen? Ik zie 't eerlijk gezegd niet zitten om bij hen in huis te gaan zitten en te gaan zitten debuggen. Als er dan een gouden tip is voor een firmware versie voor die AP's en eventueel de US-8-60W om te downgraden die als stabiel te boek staat hou ik (en m'n vriend) me warm aanbevolen
In het geval 't toch debuggen wordt... Ik heb begrepen dat je op elk AP met SSH in kunt loggen maar kun je bijvoorbeeld ook de Controller software (tijdelijk) 24x7 laten draaien zodat die je van een integraal overzicht kan voorzien wat er gebeurd? Ik kan me namelijk voorstellen dat de firmware in de AP's buggy is waardoor het lijkt op een crash van het AP, maar ik kan me ook voorstellen dat de US-8-60W de PoE-voeding kortstondig onderbreekt met als gevolg dat een willekeurig AP uit- en aangezet wordt?
Tips?
Vorige week (19-2-2023) bij hem gekeken hoe je een gast-WiFi netwerk maakt met de Controller software als je alleen Unifi AP's en een PoE-switch hebt van Ubiquiti en je KPN Box12 je router is. Nou, eenvoudig te doen dus en die isolatie van gasten op het nieuwe gast-WiFi netwerk is voldoende voor het doel. Maar dat is niet het enige wat we gedaan hebben; ook een firmware update hebben we uitgevoerd. Hadden we dat maar niet gedaan...
De hardware:
- UAP-AC-lite
- UAP-AC-LR
- UAP-AC-M
- US-8-60W
- USW-Flex-mini
De clients:
- Windows 10 en 11 laptops
- Android telefoons
- Google Nest mini en speakers
- Ring deurbel
- Somfy Tahoma
- Airco
Ik heb afgelopen zaterdag een downgrade naar versie 6.2.49 van de firmware uitgevoerd voor alleen de AP's, de firmware van de US-8-60W heb ik nog niet aan een downgrade onderworpen. Een dag later hoor ik dat het nog niet verbeterd is want opnieuw valt een verbinding weg, waarna de ring op het AP in de woonkamer aan het knipperen is.
Ik zit er niet zelf bij wanneer dit gebeurd en ze kunnen me ook niet zeggen of het na een voorspelbare periode gebeurd of wanneer een specifieke client (of combinatie daarvan) gebruik maakt van WiFi dat het mis gaat. In hoeverre de AP's op de overloop of in de tuin ditzelfde gedrag vertonen kunnen ze me niet zeggen omdat de clients veelal op de begane grond gebruikt worden.
Ik vind 't natuurlijk vervelend dat dit gebeurt nadat ik erbij ben geweest. De configuratie van het gast-WiFi is al teruggedraaid, een downgrade op de AP's is uitgevoerd (op de US-8-60W nog niet) maar het dagelijks uitvallen blijft, terwijl het sinds juni 2020 stabiel en zonder problemen gewerkt heeft.
Ik heb gezocht op Internet naar firmware issues bij updates van Unifi (Ubiquiti) apparatuur en het verbaast me dat er best veel gedoe lijkt te zijn daarmee. Liefst zou ik de versie terug willen zetten op de apparatuur die er eerst op zat, maar naast de lijst met firmware versies zie ik ook dat er soort van beta versies zijn geweest die niet in die lijst voorkomen? Euh...
Heeft iemand een advies of "best practice" om 't boeltje weer stabiel te krijgen? Ik zie 't eerlijk gezegd niet zitten om bij hen in huis te gaan zitten en te gaan zitten debuggen. Als er dan een gouden tip is voor een firmware versie voor die AP's en eventueel de US-8-60W om te downgraden die als stabiel te boek staat hou ik (en m'n vriend) me warm aanbevolen
In het geval 't toch debuggen wordt... Ik heb begrepen dat je op elk AP met SSH in kunt loggen maar kun je bijvoorbeeld ook de Controller software (tijdelijk) 24x7 laten draaien zodat die je van een integraal overzicht kan voorzien wat er gebeurd? Ik kan me namelijk voorstellen dat de firmware in de AP's buggy is waardoor het lijkt op een crash van het AP, maar ik kan me ook voorstellen dat de US-8-60W de PoE-voeding kortstondig onderbreekt met als gevolg dat een willekeurig AP uit- en aangezet wordt?
Tips?
@D43m0n
Klote ja en grootste kans is inderdaad de firmware versie.
Ik zou je echter niet te "schuldig" voelen want firmware updates horen er nu eenmaal bij in de IT en ja soms betekent dat dat je problemen krijgt waar het eerder stabiel was. Bij Uibuiqiti alleen wat vaker dan bij andere merken
Ik zou die vriend de tip geven om te gaan experimenteren met firmware versies/en uitsluiten defecten van hardware maar jezelf niet verantwoordeijk voelen om dit probleem op te lossen. Als hij dit niet zelf kan of wilt, dan heeft die simpelweg het verkeerde product gekocht en zou ik hem adviseren iets meer consumer friendly te kopen.
Tips die je die vriend nog kan meegeven:
- Knipperen impliceert dat de AP een reboot doet. Kijken of dat in de log terug te vinden. Dan uitsluiten of de AP het zelf doet of dat de switch het doet. Eventueel (tijdelijk) poe injector tussen hangen om te kijken of die dan nog steeds reboot.Als het dan wel goed gaat weet je dat het in de switch zit. Dat kan dan firmware zijn of defect.
Ik zou je echter niet te "schuldig" voelen want firmware updates horen er nu eenmaal bij in de IT en ja soms betekent dat dat je problemen krijgt waar het eerder stabiel was. Bij Uibuiqiti alleen wat vaker dan bij andere merken
Ik zou die vriend de tip geven om te gaan experimenteren met firmware versies/en uitsluiten defecten van hardware maar jezelf niet verantwoordeijk voelen om dit probleem op te lossen. Als hij dit niet zelf kan of wilt, dan heeft die simpelweg het verkeerde product gekocht en zou ik hem adviseren iets meer consumer friendly te kopen.
- Knipperen impliceert dat de AP een reboot doet. Kijken of dat in de log terug te vinden. Dan uitsluiten of de AP het zelf doet of dat de switch het doet. Eventueel (tijdelijk) poe injector tussen hangen om te kijken of die dan nog steeds reboot.Als het dan wel goed gaat weet je dat het in de switch zit. Dat kan dan firmware zijn of defect.
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik heb wisselende ervaringen met updates installeren. Het bekende "if it ain't broken.." past volgens mijn eerste ervaring met Unifi apparatuur dus ook op Ubiquiti... Zelf ben ik een OpenWRT gebruiker tot grote tevredenheid.laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:36:
@D43m0n
..firmware updates horen er nu eenmaal bij in de IT en ja soms betekent dat dat je problemen krijgt waar het eerder stabiel was. Bij Uibuiqiti alleen wat vaker dan bij andere merken
't Is een slimme gast maar IT is niet zijn ding. Hij heeft zich in 2018/2019 verdiept in die materie en is een winkel binnengelopen die een goede reputatie heeft op klantgericht advies geven en is met dit spul naar buiten gelopen. Ik ken Ubiquiti wel van verhalen maar heb sinds 't afgelopen weekend de indruk gekregen dat er een zorgvuldig opgebouwde reputatie is waar de laatste jaren scheuren in zichtbaar zijn geworden. Misschien is 't advies van die winkel toch net te kort door de bocht gegaan om niet te vragen of hij bekend was met een aantal termen en had de winkel toch wat anders kunnen adviseren. Maar ja, d'r hangt nog steeds voor een paar honderd euro aan apparatuur wat an sich prima is maar de fabrikant schijnt regelmatig discutabele updates uit te brengen... Updaten vanwege een security advisory durf je dan bijna ook al niet te doen...laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:36:
Kan de Controller software gebruikt worden om die logs te verzamelen of moet je daarvoor toch echt via SSH op de AP's zelf in een log kijken?laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:36:
Dat van die PoE injector is wel een goeie, dan sluit je 802.3af-achtige hiccups van de switch wel uit. Ik geloof niet in defecte hardware want het is ontstaan sinds de firmware updates.
Ik ben al een tijdje aan het heen en weer mailen met onze (zakelijke) internetprovider (ZeroSpace, of Fiber36 voor de kenners
) om IPv6 aan de praat te krijgen op onze USG. Ik kreeg onderstaande uitleg:
)
Ik dacht appeltje eitje: ik stel een fixed IP in op de controller:
/f/image/jYsdOxI4KHUbwD4CHnq8oTBn.png?f=fotoalbum_large)
Maar, dat werkt dus niet. Ik heb dit nog een keer gevraagd aan de provider en kreeg deze reactie:
/f/image/fQX6NgrjHIlmhBFupsbWbPP3.png?f=fotoalbum_large)
Zoals jullie zien kan ik hem niet ook op Port 1 zetten.
Ik heb de vraag opnieuw uitstaan bij de provider, maar ik was benieuwd of iemand hier er wellicht ook kaas van kan maken. Ik heb, behalve de absolute basics, vrij weinig kennis van IPv6, dus dat helpt ook niet
(waarbij X en Y uiteraard iets anders is dan ik hierboven tik/64 voor P2P WAN
Wij hebben xxxx:xxxx:x:x::/64 gealloceerd voor de point-to-point upstream connectie. Onze router gebruikt yyyy:yyyy:y:y::y/64 (dit is jullie IPv6 default gateway). Jullie router/firewall gebruikt xxxx:xxxx:x:x::x:x/64 op de WAN port.
Kortom:
IPv6 voor jullie router: xxxx:xxxx:x:x::x:x/64
Default gateway: yyyy:yyyy:y:y::y/64
Laag-2 isolatie
Bovenstaande P2P WAN prefix is beschikbaar door een 802.1Q tagged VLAN ID 1800 op de WAN port van je router/firewall te configureren.
/48 voor alle CE hosts
Wij routeren xxxx:xxxx:x::/48 naar yyyy:yyyy:y:y::y:y/64 (jullie uiteinde van de P2P link).
/f/image/jYsdOxI4KHUbwD4CHnq8oTBn.png?f=fotoalbum_large)
Maar, dat werkt dus niet. Ik heb dit nog een keer gevraagd aan de provider en kreeg deze reactie:
Als ik het goed begrepen heb gaat dat niet werken:Voor de IPv6 moet je een aparte WAN configuratie maken waarop je het VLAN ID 1800 kan instellen. Deze 2de WAN config moet je aan dezelfde fysieke interface hangen als de WAN configuratie van voor de IPv4. De IPv4 moet namelijk zoals reeds ingesteld actief blijven – zonder VLAN ID tag.
Ik durf niet te zeggen of je in de GUI een 2de WAN config kan koppelen aan dezelfde interface als de IPv4 WAN config gebruikt. Het kan ook zijn dat dit enkel te bereiken is via de CLI.
Kan je controleren of je een 2de WAN config kan koppelen aan dezelfde eth interface als de IPv4 WAN config aan zit gekoppeld?
/f/image/fQX6NgrjHIlmhBFupsbWbPP3.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de vraag opnieuw uitstaan bij de provider, maar ik was benieuwd of iemand hier er wellicht ook kaas van kan maken. Ik heb, behalve de absolute basics, vrij weinig kennis van IPv6, dus dat helpt ook niet
@D43m0n
Ik gebruik(te) unifi sinds 2013 en eigenlijk is er qua repuatie op firmware updates niets veranderd
Destijds ging het er ook over "wat is in situatie x de beste firmware".
Wat er wel veranderd was dat het alternatief destijds of onbetaal of sitecom achtig brak was.
Tegenwoordig zijn er genoeg betaalbare alternatieven die kwalitatief beter zijn.
Maar unifi is nog steeds hetzelfde als 2013:
- Slechte firmware versies
- Continue nieuwe producten lanceren, bestaande niet afmaken
Maar dat gezegd hebbende".
De controller verzameld wel logs zoals een reboot van een ap dacht ik, wil je echter full detail hebben dan moet je inloggen met ssh.
Ik gebruik(te) unifi sinds 2013 en eigenlijk is er qua repuatie op firmware updates niets veranderd
Wat er wel veranderd was dat het alternatief destijds of onbetaal of sitecom achtig brak was.
Tegenwoordig zijn er genoeg betaalbare alternatieven die kwalitatief beter zijn.
Maar dat gezegd hebbende".
De controller verzameld wel logs zoals een reboot van een ap dacht ik, wil je echter full detail hebben dan moet je inloggen met ssh.
@posttoast En als ze je opgeven dat je VLAN ID 1800 kunt gebruiken dan maak je daar uiteraard zelf 1400 van, toch?
Iedereen weet toch dat je bij een VLAN ID een marge van 400 hebt!Will_M schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:17:
@posttoast En als ze je opgeven dat je VLAN ID 1800 kunt gebruiken dan maak je daar uiteraard zelf 1400 van, toch?
Maar goed gespot
Kan helaas niet bij Unifi naar mijn weten. Bij de EdgeRouters kon dit wel.posttoast schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:46:
Ik ben al een tijdje aan het heen en weer mailen met onze (zakelijke) internetprovider (ZeroSpace, of Fiber36 voor de kenners) om IPv6 aan de praat te krijgen op onze USG. Ik kreeg onderstaande uitleg:
[...]
(waarbij X en Y uiteraard iets anders is dan ik hierboven tik)
[Afbeelding]
[...]
Als ik het goed begrepen heb gaat dat niet werken:
[Afbeelding]
Je zou er een goedkoop managed switch voor kunnen zetten om de VLAN's te splitsen naar twee WAN poorten.
update: denk dat het ook kan door de interne switch door te lussen.
Tnxwouter.N schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:28:
[...]
Kan helaas niet bij Unifi naar mijn weten. Bij de EdgeRouters kon dit wel.
Je zou er een goedkoop managed switch voor kunnen zetten om de VLAN's te splitsen naar twee WAN poorten.
Zou zoiets dan werken: uitvoering: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E ?
Ik zie nu dat dit ding alleen vanaf een Windows PC te configureren is, dan gaat hem hier niet worden
En heeft het nog impact op de performance? Nu is het hier een 100mbit/100mbit lijn, dus heel spannend is het op zich niet.
[ Voor 7% gewijzigd door posttoast op 27-02-2023 15:41 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Valt dat niet "gewoon" in te regelen via de config.gateway.json? Lijkt me toch dat je daarin een sub interface moet kunnen maken op eth0 (is de WAN poort), met dan het VLAN ID 1800. Vervolgens daar hun IPv6 verhaaltje op toepassen (gateway, fixed IP, ...) en de routing tabel zal dan automatisch goed gaan lijkt mij toch (dus dat de default gateway voor IPv4 over een andere interface gaat dan de default gateway van IPv6).
als ik zoek naar "alternative Unifi ubiquiti" vind ik genoeg voorbeelden die ook 't nodige zullen kosten. Voor zover ik nu kan zeggen zit (zat?) 't USP van Unifi vooral in de Controller en dat je je hele topologie kunt managen en monitoren vanachter 1 dashboard. De hardware zal best goed zijn maar niet onderscheidend beter dan een Netgear router bijvoorbeeld?laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:01:
@D43m0n
...
Dit soort informatie lees je pas als je op zoek gaat. Ik heb collega's (ook ICT-ers) die thuis Ubiquiti hebben en daar geen slechte ervaringen over delen, maar misschien updaten zij (ook) niet (meer)?laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:01:
Ik heb een oude Thin Client liggen, daar stond al een recente Debian op. Ik heb er docker op geïnstalleerd en een Unifi Controller image op gestart om eens te kijken wat je er zoal mee kunt qua monitoring en aggregatie van logs. Ik kan dat ding bij hem eens achter de deur gooien en een paar dagen laten draaien?laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:01:
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ubiquiti had een kinda USP met het eenvoudige beheer ja, een keer opzetten en APs eenvoudig bijpluggen. Maarja, intussen heeft alleen TP-Link al een echte een-op-een kopie met Omada, maar daarnaast ook de Deco mesh setjes en zo. Waar je vroeger je bereik nog uitbreide met oude routers die je als access point inzette, krijg je nu gewoon al een mesh setje van de provider (meestal een Deco).D43m0n schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:33:
[...]
als ik zoek naar "alternative Unifi ubiquiti" vind ik genoeg voorbeelden die ook 't nodige zullen kosten. Voor zover ik nu kan zeggen zit (zat?) 't USP van Unifi vooral in de Controller en dat je je hele topologie kunt managen en monitoren vanachter 1 dashboard. De hardware zal best goed zijn maar niet onderscheidend beter dan een Netgear router bijvoorbeeld?
De grootste USP zat hem destijds erin dat je eindelijk een roamend wifi netwerk kreeg voor een heel acceptabel bedrag.
Eigenlijk best gek want unifi heeft hier nooit iets bijzonders voor gedaan behalve ervoor zorgen dat er een juiste configuratie naar de accesspoints werd gepushed (en trage linkrates vroeger ook al default uitstonden dacht ik).
De routers van de unifi lijn zijn altijd meh geweest, of features die missen of zaken die je via een json erin moest hacken. De edgerouter reeks was weer best awesome maar helaas lijkt de ontwikkeling daar gestopt...
Die controller neerzetten kan maar dan moet je alles wel gaan adopten naar dat ding. Nu is het geheel toch ook ingesteld met een controller, bv op eeen laptop? Kan die deze niet paar dagen laten draaien?
Enne ik zou echt voorzichtig zijn met het "probleem overnemen". Niet jouw schuld
Eigenlijk best gek want unifi heeft hier nooit iets bijzonders voor gedaan behalve ervoor zorgen dat er een juiste configuratie naar de accesspoints werd gepushed (en trage linkrates vroeger ook al default uitstonden dacht ik).
De routers van de unifi lijn zijn altijd meh geweest, of features die missen of zaken die je via een json erin moest hacken. De edgerouter reeks was weer best awesome maar helaas lijkt de ontwikkeling daar gestopt...
Die controller neerzetten kan maar dan moet je alles wel gaan adopten naar dat ding. Nu is het geheel toch ook ingesteld met een controller, bv op eeen laptop? Kan die deze niet paar dagen laten draaien?
Enne ik zou echt voorzichtig zijn met het "probleem overnemen". Niet jouw schuld
@RobertMe het is mijn huis niet en niet mijn spulleboel, maar ik zou met de kennis van afgelopen week het USP maar lekker laten voor wat het is en op alle AP's OpenWRT zetten... Dat heb ik thuis op 3 Netgear- en 1 TP-link router draaien als een zonnetje... 802.11rkv (DAWN) erop en gaan met die banaan... Maar ik weet ook dat als ik dat voorstel dat ik daarna de Sjaak ben om alle issues "met wifi" op te gaan lossen. 't Is even zuur op dit moment omdat ie pas 2,5 jaar dat spul in gebruik heeft, 1x een firmware update draait om er dan achter te komen dat je "een beetje geluk moet hebben" met de stabiliteit daarna (als je 't Internet mag geloven)...
@laurens0619 de Controller staat inderdaad op een laptop. Ik kan voorstellen om dat ding aan te laten, maar ik weet even niet of die ook wel eens meegaat naar z'n werk. Adopten naar een nieuwe controller lijkt op basis van wat ik zie niet zo heel spannend toch? Op de laptop een backup maken van de config. Dan met z'n Ubiquiti account inloggen op de andere Controller, backup terugzetten en dan even via SSH inloggen op de AP's en
@laurens0619 de Controller staat inderdaad op een laptop. Ik kan voorstellen om dat ding aan te laten, maar ik weet even niet of die ook wel eens meegaat naar z'n werk. Adopten naar een nieuwe controller lijkt op basis van wat ik zie niet zo heel spannend toch? Op de laptop een backup maken van de config. Dan met z'n Ubiquiti account inloggen op de andere Controller, backup terugzetten en dan even via SSH inloggen op de AP's en
set-inform http://<docker-host-ip>:8080/informuitvoeren?
@D43m0n
Genoeg issues gelezen met docker, override inform url maar ook wisselen van controller wat issues kan geven. Ik zou er iig niet aan beginnen.
Maar aangezien de clietns "een aantal keer per dag" de verbinding verliezen zie ik de noodzaak ook niet. Dat is frequent genoeg om het te "vangen" terwijl de controller draait
Genoeg issues gelezen met docker, override inform url maar ook wisselen van controller wat issues kan geven. Ik zou er iig niet aan beginnen.
Maar aangezien de clietns "een aantal keer per dag" de verbinding verliezen zie ik de noodzaak ook niet. Dat is frequent genoeg om het te "vangen" terwijl de controller draait
Beter zo laten en een tijdje monitoren met jouw thin client. Maar ik zou geen bu inladen maar een frisse start maken door alles te resetten en opnieuw adopteren. Loopt alles goed dan kun je die bu wel op zijn laptop zetten.D43m0n schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:33:
Ik heb een oude Thin Client liggen, daar stond al een recente Debian op. Ik heb er docker op geïnstalleerd en een Unifi Controller image op gestart om eens te kijken wat je er zoal mee kunt qua monitoring en aggregatie van logs. Ik kan dat ding bij hem eens achter de deur gooien en een paar dagen laten draaien?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Je hebt alleen wel een 60 Watt PoE Switch die al een tijdje precies dat moest leveren in het ergste geval en nu dus misschien weleens wat problemen zou kunnen hebben, want leeftijd...D43m0n schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:13:
Maar dat is niet het enige wat we gedaan hebben; ook een firmware update hebben we uitgevoerd. Hadden we dat maar niet gedaan...
De hardware:De Flex-mini is aan de US-8-60W aangesloten maar heeft alleen een KPN stb aangesloten en lijkt m.i. niet een rol te spelen in de "wifi problemen" zoals 't omschreven wordt.
- UAP-AC-lite
- UAP-AC-LR
- UAP-AC-M
- US-8-60W
- USW-Flex-mini
Alle Google meuk kan aardig wat Multicast verkeer op je netwerk genereren!De clients:
- Windows 10 en 11 laptops
- Android telefoons
- Google Nest mini en speakers
- Ring deurbel
- Somfy Tahoma
- Airco
Je kan ook beter niet zulke grote stappen ondernemen, maar elke keer stap voor stap upgraden :Hij heeft het in 2020 geconfigureerd met 1 SSID en had er geen omkijken naar. Het werkt gewoon en stabiel. Totdat ik langs kwam en we gingen kijken naar een gasten-WiFi toevoegen. Ja, ook gelijk firmware updates geïnstalleerd omdat er een versie 4.x op de AP's stond en 6.5.28 beschikbaar was. "Nou, laten we die gelijk maar updaten dan". Zoals gezegd, hadden we dat maar niet gedaan.
- 4.x.x reeks naar de laatste versie updaten.
- Daarna naar 5.x.x overstappen.
- Daarna weer naar 6.x.x overstappen.
En als laatste stap de laatste 6.5.x versie erop zetten.
Je hebt zelfs kans dat er nog meer tussenversies waren!
Wat dat betreft heb ik het idee dat Ubiquiti een soort "Ik fix je Windows PC wel effe!" verhaal van vroeger word : Iedereen kan wel een beetje rondclicken, maar doe je het ook daadwerkelijk op de juiste manier

Dat klinkt als een brakke Switch of de voeding daarvan of specifieke poorten alleenHet gasten-WiFi netwerk is een paar dagen later weer uitgezet, maar de WiFi verbindingen van de clients vallen nog steeds regelmatig weg. Een AP hangt in de woonkamer aan het plafond, ze zien dan een knipperende ring wanneer de verbinding wegvalt en slechter is. Waarschijnlijk roamen ze dan naar het AP dat op de overloop hangt maar dus verder weg is en de slechtere ervaring van de verbinding oplevert.
Enige kans dat je de PoE Injectoren van zoveel mogelijk UAP's nog ergens hebt liggen ?!
Dan ligt het dus aan de hardware of de gebruikte kabels of poorten die in gebruik zijn!Ik vind 't natuurlijk vervelend dat dit gebeurt nadat ik erbij ben geweest.
De configuratie van het gast-WiFi is al teruggedraaid, een downgrade op de AP's is uitgevoerd (op de US-8-60W nog niet) maar het dagelijks uitvallen blijft, terwijl het sinds juni 2020 stabiel en zonder problemen gewerkt heeft.
Release Candidates en andere non-Stable versies!Ik heb gezocht op Internet naar firmware issues bij updates van Unifi (Ubiquiti) apparatuur en het verbaast me dat er best veel gedoe lijkt te zijn daarmee. Liefst zou ik de versie terug willen zetten op de apparatuur die er eerst op zat, maar naast de lijst met firmware versies zie ik ook dat er soort van beta versies zijn geweest die niet in die lijst voorkomen? Euh...
IMHO heb je gewoon pech gehad dat er op het moment dat je ermee ging rommelen er ook gelijk iets qua hardware kapot is gegaan en nou lijkt het net of het door de firmware komtHeeft iemand een advies of "best practice" om 't boeltje weer stabiel te krijgen?
Tja, dat had je dan eerder moeten bedenken IMHOIk zie 't eerlijk gezegd niet zitten om bij hen in huis te gaan zitten en te gaan zitten debuggen.
Zet wat PoE Injectoren neer of regel effe tijdelijk een vervangende PoE 802.3af Switch zou ik zeggenAls er dan een gouden tip is voor een firmware versie voor die AP's en eventueel de US-8-60W om te downgraden die als stabiel te boek staat hou ik (en m'n vriend) me warm aanbevolen
Mag ook van een willekeurig ander merk zijn : TP-Link of Netgear of Linksys of zo...
Ja, dat wordt het!In het geval 't toch debuggen wordt...
De UniFi Controller kan je laten draaien op wat je maar wilt, maar als die vriend zoveel UniFi spul heeft staan dan zou die toch ook een 24/7 Controller moeten hebben draaienIk heb begrepen dat je op elk AP met SSH in kunt loggen maar kun je bijvoorbeeld ook de Controller software (tijdelijk) 24x7 laten draaien zodat die je van een integraal overzicht kan voorzien wat er gebeurd?
Check eerst de Switch heel goed :Ik kan me namelijk voorstellen dat de firmware in de AP's buggy is waardoor het lijkt op een crash van het AP, maar ik kan me ook voorstellen dat de US-8-60W de PoE-voeding kortstondig onderbreekt met als gevolg dat een willekeurig AP uit- en aangezet wordt?
Tips?
- Voeding
- Poorten
- Kabels die erop zijn aangesloten.
Daarna hetzelfde met de Accesspoints
Niet mee eens!laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:36:
@D43m0n
Ik zou je echter niet te "schuldig" voelen want firmware updates horen er nu eenmaal bij in de IT en ja soms betekent dat dat je problemen krijgt waar het eerder stabiel was.
Zat andere merken die er ook een zooitje van maken en ook nog eens verdomd duur zijn helaas!Bij Uibuiqiti alleen wat vaker dan bij andere merken
Tot nu toe heb ik nog nooit een firmware terug moeten draaien en vind ik eigenlijk alleen maar die webGUI steeds raarder worden sinds ze begonnen waren met de 6.x.x reeks

Mooie vriend ben jij!Ik zou die vriend de tip geven om te gaan experimenteren met firmware versies/en uitsluiten defecten van hardware maar jezelf niet verantwoordeijk voelen om dit probleem op te lossen.
Dat geldt voor een heleboel UniFi eigenaren ondertussen helaas...Als hij dit niet zelf kan of wilt, dan heeft die simpelweg het verkeerde product gekocht en zou ik hem adviseren iets meer consumer friendly te kopen.
Ik denk echt dat de firmware in dit geval waarschijnlijk niet boeit en het gewoon een "gevalletje Murphy" is : Firmware upgrade => Vereist Reboot => Dus ook tijdelijk de stroom eraf => Hardware issue dat naar boven komt ineens!Tips die je die vriend nog kan meegeven:
Ik denk dat de laatste twee jaar vooral de UDR en UDM reeks samen met de CloudKey 2/2+ voor hele rare zooi heeft gezorgd en het bij de Switches en Accesspoints misschien maar 3 keer of zo mis is gegaan!D43m0n schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:58:
Ik heb wisselende ervaringen met updates installeren. Het bekende "if it ain't broken.." past volgens mijn eerste ervaring met Unifi apparatuur dus ook op Ubiquiti...
Als Router OS sowieso aan te raden!Zelf ben ik een OpenWRT gebruiker tot grote tevredenheid.
Gevaarlijke manier van spullen aanschaffen!'t Is een slimme gast maar IT is niet zijn ding. Hij heeft zich in 2018/2019 verdiept in die materie en is een winkel binnengelopen die een goede reputatie heeft op klantgericht advies geven en is met dit spul naar buiten gelopen.

Die winkel is het probleem niet : Die kan je altijd prima negeren!Ik ken Ubiquiti wel van verhalen maar heb sinds 't afgelopen weekend de indruk gekregen dat er een zorgvuldig opgebouwde reputatie is waar de laatste jaren scheuren in zichtbaar zijn geworden. Misschien is 't advies van die winkel toch net te kort door de bocht gegaan om niet te vragen of hij bekend was met een aantal termen en had de winkel toch wat anders kunnen adviseren. Maar ja, d'r hangt nog steeds voor een paar honderd euro aan apparatuur wat an sich prima is maar de fabrikant schijnt regelmatig discutabele updates uit te brengen... Updaten vanwege een security advisory durf je dan bijna ook al niet te doen...
Ubiquiti is niet ideaal, maar de gebruiker blijft nog altijd het zwakste schakel!
De UniFi Controller laat het je meteen weten als een Router/Switch/Accesspoint down is geweest om wat voor reden dan ook net als Clients die connecten/disconnectenKan de Controller software gebruikt worden om die logs te verzamelen of moet je daarvoor toch echt via SSH op de AP's zelf in een log kijken?
"Maar het heeft altijd goed gewerkt!" is één van de eerste dingen die men roept als er wat kapot is gegaan!Dat van die PoE injector is wel een goeie, dan sluit je 802.3af-achtige hiccups van de switch wel uit. Ik geloof niet in defecte hardware want het is ontstaan sinds de firmware updates.
100% dit gewoon =>posttoast schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:46:
Ik ben al een tijdje aan het heen en weer mailen met onze (zakelijke) internetprovider (ZeroSpace, of Fiber36 voor de kenners) om IPv6 aan de praat te krijgen op onze USG. Ik kreeg onderstaande uitleg:
[...]
(waarbij X en Y uiteraard iets anders is dan ik hierboven tik)
[Afbeelding]
[...]
Als ik het goed begrepen heb gaat dat niet werken:
[Afbeelding]
En de instructies vind je in [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie net als de juiste hulp als je er niet uitkomt!RobertMe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:12:
Valt dat niet "gewoon" in te regelen via de config.gateway.json? Lijkt me toch dat je daarin een sub interface moet kunnen maken op eth0 (is de WAN poort), met dan het VLAN ID 1800. Vervolgens daar hun IPv6 verhaaltje op toepassen (gateway, fixed IP, ...) en de routing tabel zal dan automatisch goed gaan lijkt mij toch (dus dat de default gateway voor IPv4 over een andere interface gaat dan de default gateway van IPv6).
Dit kan je negeren :
En dit heb je dus niet nodig :wouter.N schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:28:
Kan helaas niet bij Unifi naar mijn weten. Bij de EdgeRouters kon dit wel.
En die Switch heeft overigens een prima webGUI maar is ondertussen EOL geloof ikposttoast schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:40:
[...]
TnxWat een gedoe...
Zou zoiets dan werken: uitvoering: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E ?
Ik zie nu dat dit ding alleen vanaf een Windows PC te configureren is, dan gaat hem hier niet worden
En heeft het nog impact op de performance? Nu is het hier een 100mbit/100mbit lijn, dus heel spannend is het op zich niet.
Sorry, maar niet mee eens : Mijn oude 2.4 GHz UAP's werkten eigenlijk altijd wel prima, maar op een gegeven moment verdween ZERO HANDOFF vanaf de 4.x.x firmwares geloof ik en laat ik nou net een grote fan zijn geweest van die "hack"laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:01:
@D43m0n

IMHO was het meer een kwestie van gebruikers die geen geld over hadden voor een complete DrayTek setup en dus maar gingen rommelen met lager geplaatste produkten i.p.v. MKB spulWat er wel veranderd was dat het alternatief destijds of onbetaal of sitecom achtig brak was.
Niet mee eens!Maar unifi is nog steeds hetzelfde als 2013:
Gruwelijk mee eens!- Continue nieuwe producten lanceren, bestaande niet afmaken
Zal je zelden nodig hebben IMHODe controller verzameld wel logs zoals een reboot van een ap dacht ik, wil je echter full detail hebben dan moet je inloggen met ssh.
Als ik een vergelijking met 802.11ac vs. 802.11ac hardware doe tegen de TP-Link Omada reeks dan was dat eigenlijk altijd al de goedkopere optie!D43m0n schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:33:
als ik zoek naar "alternative Unifi ubiquiti" vind ik genoeg voorbeelden die ook 't nodige zullen kosten. Voor zover ik nu kan zeggen zit (zat?) 't USP van Unifi vooral in de Controller en dat je je hele topologie kunt managen en monitoren vanachter 1 dashboard.
Je moet begrijpen dat de hardware allemaal bij dezelfde vendors vandaan komt :De hardware zal best goed zijn maar niet onderscheidend beter dan een Netgear router bijvoorbeeld?
- Qualcomm/Atheros
- MediaTek
- Wat andere minder bekende merken, maar ook minder gebruikt over het algemeen...
Dus uiteindelijk is het geheel eromheen wat je als klant kan overhalen om een produkt wel of niet te kopen!
Die mensen zijn er, maar gelukkig niet allemaal, echter komen beide kampen ook bij andere merken voor dus wie of wat moet je nog gelovenDit soort informatie lees je pas als je op zoek gaat. Ik heb collega's (ook ICT-ers) die thuis Ubiquiti hebben en daar geen slechte ervaringen over delen, maar misschien updaten zij (ook) niet (meer)?
"Sounds like a plan!"Ik heb een oude Thin Client liggen, daar stond al een recente Debian op.
Ik heb er docker op geïnstalleerd en een Unifi Controller image op gestart om eens te kijken wat je er zoal mee kunt qua monitoring en aggregatie van logs.
Ik kan dat ding bij hem eens achter de deur gooien en een paar dagen laten draaien?
Eigenlijk wel gek inderdaad, want dat kon met een paar goedkope willekeurige Accesspoints ook!laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:47:
De grootste USP zat hem destijds erin dat je eindelijk een roamend wifi netwerk kreeg voor een heel acceptabel bedrag.
Alleen wel uitkijken voor onstabiele hardware natuurlijk...
Allemaal net niet toestanden inderdaad... Zooo jammer!De routers van de unifi lijn zijn altijd meh geweest, of features die missen of zaken die je via een json erin moest hacken. De edgerouter reeks was weer best awesome maar helaas lijkt de ontwikkeling daar gestopt...
Ik zou vooral voorzichtig zijn met die UniFi Controller overzetten en verder gewoon je verantwoordelijkheid nemen!Die controller neerzetten kan maar dan moet je alles wel gaan adopten naar dat ding.
Nu is het geheel toch ook ingesteld met een controller, bv op eeen laptop?
Kan die deze niet paar dagen laten draaien?
Niet doen! Nergens voor nodig!D43m0n schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:03:
@RobertMe het is mijn huis niet en niet mijn spulleboel, maar ik zou met de kennis van afgelopen week het USP maar lekker laten voor wat het is en op alle AP's OpenWRT zetten... Dat heb ik thuis op 3 Netgear- en 1 TP-link router draaien als een zonnetje... 802.11rkv (DAWN) erop en gaan met die banaan...
Daarnaast is 802.11r/k/v op je netwerk ook niet altijd wenselijk, want er zijn genoeg apparaten op de markt (geweest) die dan helemaal gaan trippen!

"That ship has sailed a long time ago!"Maar ik weet ook dat als ik dat voorstel dat ik daarna de Sjaak ben om alle issues "met wifi" op te gaan lossen.
Nogmaals : Wikipedia: Murphy's law en zo...'t Is even zuur op dit moment omdat ie pas 2,5 jaar dat spul in gebruik heeft, 1x een firmware update draait om er dan achter te komen dat je "een beetje geluk moet hebben" met de stabiliteit daarna (als je 't Internet mag geloven)...
Je kan beter het IP adres van die Laptop overnemen op de nieuwe Controller en het IP adres van de Laptop effe tijdelijk veranderen of een andere DHCP Mapping aanmaken!De Controller staat inderdaad op een laptop. Ik kan voorstellen om dat ding aan te laten, maar ik weet even niet of die ook wel eens meegaat naar z'n werk.
Adopten naar een nieuwe controller lijkt op basis van wat ik zie niet zo heel spannend toch?
Op de laptop een backup maken van de config. Dan met z'n Ubiquiti account inloggen op de andere Controller, backup terugzetten en dan even via SSH inloggen op de AP's enset-inform http://<docker-host-ip>:8080/informuitvoeren?
Daarnaast krijg je geloof ik tijdens het exporteren of importeren van de Backup de optie om het juiste IP adres in te voeren!
Kwestie van het goed doen en dan heb je nergens last van!laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:11:
Maar aangezien de clietns "een aantal keer per dag" de verbinding verliezen zie ik de noodzaak ook niet.
Dat is frequent genoeg om het te "vangen" terwijl de controller draait
JAAA!!! Maak er lekker een nog grotere puinhoop van!Behoorlijk Leek schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:21:
Beter zo laten en een tijdje monitoren met jouw thin client. Maar ik zou geen bu inladen maar een frisse start maken door alles te resetten en opnieuw adopteren. Loopt alles goed dan kun je die bu wel op zijn laptop zetten.

Wat ik me afvraag; gebruikt nou iedereen een IP als inform URL
?
Waarom niet gewoon een Unifi hostnaam instellen op je netwerk binnen het DHCP search domain? Dan kun je de hostnaam overnemen, elk IP gebruiken, etc. zolang het maar bereikbaar is op die hostnaam. En op z’n minst dan DHCP option 43 instellen, dat kan er nog wel naast (die dan wel met IP uiteraard)
Sterker nog: het werkt direct bij nieuwe Unifi apparatuur, want ze komen fabrieksaf al met de inform op http://unifi/. Werkt bij mij als een tierelier als ik nieuwe apparatuur instel.

Waarom niet gewoon een Unifi hostnaam instellen op je netwerk binnen het DHCP search domain? Dan kun je de hostnaam overnemen, elk IP gebruiken, etc. zolang het maar bereikbaar is op die hostnaam. En op z’n minst dan DHCP option 43 instellen, dat kan er nog wel naast (die dan wel met IP uiteraard)
[ Voor 9% gewijzigd door mrdemc op 27-02-2023 20:13 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Jip. Ik heb hier "unifi" ook in mijn PiHole staan en gaat al jaren goed. Ook de UniFi Flex Mini verschijnt via die route meteen in mijn Docker hosted controller (die dus geen discovery ondersteund door het Docker verhaal). En bij familie staat een ER4 met daarachter UniFi spul. Controller draait op een VPS. In de ER het controller adres ingesteld (= DHCP option 43) en werkt als een tierelier, ook daar met een Flex Mini.mrdemc schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:09:
Wat ik me afvraag; gebruikt nou iedereen een IP als inform URL?
Waarom niet gewoon een Unifi hostnaam instellen op je netwerk binnen het DHCP search domain? Dan kun je de hostnaam overnemen, elk IP gebruiken, etc. zolang het maar bereikbaar is op die hostnaam. En op z’n minst dan DHCP option 43 instellen, dat kan er nog wel naast (die dan wel met IP uiteraard)Sterker nog: het werkt direct bij nieuwe Unifi apparatuur, want ze komen fabrieksaf al met de inform op http://unifi/. Werkt bij mij als een tierelier als ik nieuwe apparatuur instel.
@nero355
Gebruikte jij echt actief zero handoff?
Ik heb dat wel eens gedraaid maar dat gaf je, als het mij goed herinner, een throughput van 1-10mbit en is officieel nooit uit beta gekomen.
En owja de firmware problemen waren er toen idd bijna niet
Als je auto update uit zette en op (dacht ik) 3.7.29 bleef waren het rock solid apparaten
Ik heb dat wel eens gedraaid maar dat gaf je, als het mij goed herinner, een throughput van 1-10mbit en is officieel nooit uit beta gekomen.
En owja de firmware problemen waren er toen idd bijna niet
Als je auto update uit zette en op (dacht ik) 3.7.29 bleef waren het rock solid apparaten
[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 27-02-2023 20:28 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
YES!laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:20:
Het is te lang geleden om het me nog echt goed te herinneren, maar ik weet één ding zeker : Geen last gehad van vreemde bandwidth limits!Ik heb dat wel eens gedraaid maar dat gaf je, als het mij goed herinner, een throughput van 10mbit en is officieel nooit uit beta gekomen.
Omdat mijn USG vreemd deed op het moment dat ik een domeinnaam invoerde die alleen bekend was via mijn Pi-Hole en daar maakte mijn USG natuurlijk weer geen gebruik van...mrdemc schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:09:
Wat ik me afvraag; gebruikt nou iedereen een IP als inform URL?

Schijnt later gefixt te zijn volgens sommigen, maar zoals je weet kan je amper wat beheren op het gebeid van DNS in een UniFi netwerk dus ik had geen zin om daar verder mee te rommelen!
Ik geloof dat er pas sinds een of andere redelijk recente 7.x.x versie van de UniFi Controller eindelijk de optie erbij is gekomen om de namen die aan je apparatuur geeft ook als domeinnaam te gebruiken!

Daar komen ze dus minimaal 5 jaar te laat mee...

Ik heb geloof ik zowel een unifi Local DNS Record in mijn Pi-Hole staan als die gekke DHCP Option in gebruik mocht er opeens zo'n gare Mini op mijn netwerk verschijnenWaarom niet gewoon een Unifi hostnaam instellen op je netwerk binnen het DHCP search domain? Dan kun je de hostnaam overnemen, elk IP gebruiken, etc. zolang het maar bereikbaar is op die hostnaam. En op z’n minst dan DHCP option 43 instellen, dat kan er nog wel naast (die dan wel met IP uiteraard)Sterker nog: het werkt direct bij nieuwe Unifi apparatuur, want ze komen fabrieksaf al met de inform op http://unifi/. Werkt bij mij als een tierelier als ik nieuwe apparatuur instel.
Het werkte in ieder geval allemaal prima toen ik achteraf de UAP-AC-M aan mijn netwerk had toegevoegd
Even een funfact:nero355 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:36:
[...]
YES!
[...]
Het is te lang geleden om het me nog echt goed te herinneren, maar ik weet één ding zeker : Geen last gehad van vreemde bandwidth limits!
Schijnbaar hadden we 9(!) jaar geleden hetzelfde gesprek over zero handoff snelheden
nero355 in "[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
laurens0619 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:45:
Even een funfact:
Schijnbaar hadden we 9(!) jaar geleden hetzelfde gesprek over zero handoff snelheden![]()
nero355 in "[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"

5 MB/s dus zo te lezen!
Ik verbaas me soms over al die horrorverhalen hier. Draait al jaren stabiel hierzo en dan ook nog eens met auto update.
Op de zaak ook eigenlijk geen gedoe, met zes accesspoints in een groot pand.
/me rent snel weer weg
Op de zaak ook eigenlijk geen gedoe, met zes accesspoints in een groot pand.
/me rent snel weer weg
Waiting on the world to change
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
pinda powerrr schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:43:
Draait al jaren stabiel hierzo en dan ook nog eens met auto update.
/me rent snel weer weg
De opmerking "auto update" was speciaal voor jou
maar het is echt zo
Waiting on the world to change
Ik heb een vraagje over de Ubiquiti - UniFi Switch Lite - Fully Managed Netwerkswitch - 8 poort - 52W PoE
het is me niet duidelijk as deze VLAN tagging ondersteund, en nm mijn teleurstelling in de 5 ports flex vraag ik het hier liever eens..
Site van unifi: datasheet en install guide reppen er niet over
Bol.com: VLAN ondersteuning: ja, max VLANS 0
Coolblue: VLAN ondersteuning: ja, max VLANS 64
Ik wil dus meerdere VLANS over 1 poort (VLAN Tagging dus) laten binnenkomen. Mijn smart netwerk is nl gescheiden van mijn kantoor netwerk DMV vlans.
het is me niet duidelijk as deze VLAN tagging ondersteund, en nm mijn teleurstelling in de 5 ports flex vraag ik het hier liever eens..
Site van unifi: datasheet en install guide reppen er niet over
Bol.com: VLAN ondersteuning: ja, max VLANS 0
Coolblue: VLAN ondersteuning: ja, max VLANS 64
Ik wil dus meerdere VLANS over 1 poort (VLAN Tagging dus) laten binnenkomen. Mijn smart netwerk is nl gescheiden van mijn kantoor netwerk DMV vlans.
You don't need eyes to see, you need vision
Ik heb de vraag van @Keesknd afgesplitst naar: Aankoopadvies AP / Router, aangezien dat hier nogal offtopic was.
AC-lite: max 6,5Wnero355 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:52:
Je hebt alleen wel een 60 Watt PoE Switch die al een tijdje precies dat moest leveren in het ergste geval en nu dus misschien weleens wat problemen zou kunnen hebben, want leeftijd...
AC-LR: max 6,5W
AC-M: max 8,5W
Totaal maximaal: 21,5W. Maar al kijkende zie je langere tijd het verbruik per AP rond de 2,7 tot 3,7W schommelen. En ik mag hopen dat zo'n PoE-switch langer meegaat dan 2,5 jaar...
Wat doet dat niet tegenwoordig... veel Bonjour/Zeroconf/Avahi chit-chatter tegenwoordig... Maar daar zijn protocollen voor omdat een beetje in goede banen te leiden. (een beetje)nero355 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:52:
Alle Google meuk kan aardig wat Multicast verkeer op je netwerk genereren!
Dit vind ik wel een interessante, als je hier een best practice voor hebt zou dat een mooie zijn voor een FAQ of anders als gepinde post want als ik de verhalen mag geloven is updaten (in het juiste tempo, in de juiste volgorde) kennelijk niet zo vanzelfsprekend als de goegemeente denkt.nero355 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:52:
Je kan ook beter niet zulke grote stappen ondernemen, maar elke keer stap voor stap upgraden :
- 4.x.x reeks naar de laatste versie updaten.
- Daarna naar 5.x.x overstappen.
- Daarna weer naar 6.x.x overstappen.
En als laatste stap de laatste 6.5.x versie erop zetten.
Je hebt zelfs kans dat er nog meer tussenversies waren!
Ik kan me voorstellen dat de Controller versie ook een rol kan spelen in het upgrade-pad naar de meest recente firmware. Stel dat je Controller versie 6.x draait, en je firmware gaat naar 6.5.x terwijl de Controller zit rond het tijdstip van de 6.5.x firmware-release al op 7.x, verwacht die firmware 6.5.x dan bepaalde provisioning commando's die de Controller versies voor 7.x nog niet kennen?
Maar als je hier (in a nutshell) een best practice voor hebt
Ik vind het te voorbarig om het op falende hardware te schuiven als daar anderhalf jaar niets aan is veranderd of uitgebreid. Een firmware update en de dag later dagelijks problemen? Als je zoekt naar "ubiquiti Unifi issues" dan is er vele malen meer iets te vinden over gedoe na een firmware update dan dat je iets vindt over brakke hardware binnen 2,5 jaar. Als hardware zonder bewegende delen niet deugt, gaat het meestal binnen een maand stuk en anders pas na jaren. vele, vele jaren...nero355 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:52:
Dat klinkt als een brakke Switch of de voeding daarvan of specifieke poorten alleen
Enige kans dat je de PoE Injectoren van zoveel mogelijk UAP's nog ergens hebt liggen ?!
Dan ligt het dus aan de hardware of de gebruikte kabels of poorten die in gebruik zijn!
IMHO heb je gewoon pech gehad dat er op het moment dat je ermee ging rommelen er ook gelijk iets qua hardware kapot is gegaan en nou lijkt het net of het door de firmware komt
Zet wat PoE Injectoren neer of regel effe tijdelijk een vervangende PoE 802.3af Switch zou ik zeggen
Mag ook van een willekeurig ander merk zijn : TP-Link of Netgear of Linksys of zo...
Check eerst de Switch heel goed :
- Voeding
- Poorten
- Kabels die erop zijn aangesloten.
Daarna hetzelfde met de Accesspoints
Ik snap dat je adviseert om hardware uit te sluiten maar in dezelfde tijd vervang je ook de firmware vanachter je laptop. Als er iets na een handeling anders reageert dan verwacht, dan begin je toch met die handeling terug te draaien? Je gaat dan toch niet andere dingen vervangen? Bij vervangen van hardware moet je daarna ook wachten of het onverwachte gedrag terug keert...
Daar gaan we vooralsnog niet van uitnero355 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:52:
Ik denk echt dat de firmware in dit geval waarschijnlijk niet boeit en het gewoon een "gevalletje Murphy" is : Firmware upgrade => Vereist Reboot => Dus ook tijdelijk de stroom eraf => Hardware issue dat naar boven komt ineens!

Als je de Controller 24x7 laat draaien, laat ie de reden van down zijn van een AP/switch dan ook zien? Of alleen het tijdstip dat het apparaat down en weer up is gekomen? Kun je daar een verbosity in verhogen (in de Controller of het apparaat)?nero355 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:52:
De UniFi Controller laat het je meteen weten als een Router/Switch/Accesspoint down is geweest om wat voor reden dan ook net als Clients die connecten/disconnecten
Waar moet ik aan denken bij het "voorzichtig overzetten" van de Controller? Zijn er voor Unifi-intimi bekende struikelblokken waar je met een paar handelingen die je net even moet weten het nodige kunt voorkomen? Bedoel je dan wat je hieronder hebt geschreven?nero355 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:52:
Ik zou vooral voorzichtig zijn met die UniFi Controller overzetten en verder gewoon je verantwoordelijkheid nemen!
|
|
V
nero355 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:52:
Je kan beter het IP adres van die Laptop overnemen op de nieuwe Controller en het IP adres van de Laptop effe tijdelijk veranderen of een andere DHCP Mapping aanmaken!
Daarnaast krijg je geloof ik tijdens het exporteren of importeren van de Backup de optie om het juiste IP adres in te voeren!
Wij hebben een uitdaging op kantoor, netwerk specs:
Nu denken wij aan de USG-p3 als bottleneck maar misschien zien wij iets over het hoofd. Iemand ideeen?
- Typisch 20 clients (telefoons en laptops)
- USG-P3
- US-8 switch
- 1x UAP-AC-Pro
- Cloud key gen2 voor controller
Nu denken wij aan de USG-p3 als bottleneck maar misschien zien wij iets over het hoofd. Iemand ideeen?
Heb je Smart Queues aan staan? Er rinkelt een belletje in mijn achterhoofd dat je daarmee niet meer dan ~300Mbit kon halen op de USG3P, maar ik kan me vergissen.buzz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:17:
Nu hebben wij een uitdaging dat het video call verkeer vaak instabiel is. (Microsoft connectivity rapporteert een jitter van 40ms waarbij gewenst onder de 30ms is. En dat de binnenkomende 500/500 glas verbinding eigenlijk niet bij de clients terecht komt. Max is 300mbps bij een speedtest, op een andere device een speedtest op hetzelfde moment is de snelheid 0, dus we halen nooit de volledige mbps.
Ik heb zelf ook glas met 1000/1000 en een UDM-SE.
Als AP's heb ik een UAC-AP-LR en een FlexHD.
Zelf haal ik ook maar gem. 300Mbps.
Misschien helpt dit:
De Mbps die een router adverteert is slechts de totale verbindingssnelheid, dit is in wezen de totale hoeveelheid bandbreedte die hij tegelijkertijd aan AL uw klanten kan leveren.
Eerlijk gezegd wordt 600-800Mbps werkelijke doorvoer momenteel niet gehaald door iets anders dan high-end bedrijfsapparatuur. ~300Mbps is wat de meeste mensen in de echte wereld zien met uw apparatuur of iets in dezelfde prijsklasse.
Misschien helpt dit:
De Mbps die een router adverteert is slechts de totale verbindingssnelheid, dit is in wezen de totale hoeveelheid bandbreedte die hij tegelijkertijd aan AL uw klanten kan leveren.
Eerlijk gezegd wordt 600-800Mbps werkelijke doorvoer momenteel niet gehaald door iets anders dan high-end bedrijfsapparatuur. ~300Mbps is wat de meeste mensen in de echte wereld zien met uw apparatuur of iets in dezelfde prijsklasse.
Nee Smart Queues staat uit, vooral om dat maximum doorvoer daarmee tot 90 mbps beperkt werd.Slonzo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:52:
[...]
Heb je Smart Queues aan staan? Er rinkelt een belletje in mijn achterhoofd dat je daarmee niet meer dan ~300Mbit kon halen op de USG3P, maar ik kan me vergissen.
Maar goede equipment moet toch in staat zijn om 20 clients van uitzonderlijk goed internet te voorzien? Wat moet ik dan voor apparatuur aankopen? Een extra Access point bijvoorbeeld? Een vervanging van USG-p3? Ik had het idee dat met deze hardware alles prima zou moeten werken. Maar hoor het graag als het anders is.
[ Voor 25% gewijzigd door buzz op 28-02-2023 14:08 ]
Kwam op Reddit iemand tegen die zei: controleer je buffer bloat. Dit is dan de invloed die downloaden heeft op je latency (en jitter). Het resultaat:
/f/image/qSHrx1IsnxnWQQlIHtlWc73l.png?f=fotoalbum_large)
Link naar tool: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat
Oftewel, hieruit maak ik op dat de USG-p3 het probleem is.
Wat is een router die dit probleem zeker niet heeft?
Of ziet iemand hier iets anders in?
/f/image/qSHrx1IsnxnWQQlIHtlWc73l.png?f=fotoalbum_large)
Link naar tool: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat
Oftewel, hieruit maak ik op dat de USG-p3 het probleem is.
Wat is een router die dit probleem zeker niet heeft?
Of ziet iemand hier iets anders in?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de USG3p met probleem is hierin. Dit moet ie makkelijk aankunnen volgens mij en het zal vooral een instelling zijn of iets in de verbinding vanaf de cliënt. Wat heb je al geprobeerd? Hoe is het signaal bedraad vs. draadloos? Is de verbinding IPv4 of IPv6? Etc.buzz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:08:
[...]
Nee Smart Queues staat uit, vooral om dat maximum doorvoer daarmee tot 90 mbps beperkt werd.
Maar goede equipment moet toch in staat zijn om 20 clients van uitzonderlijk goed internet te voorzien? Wat moet ik dan voor apparatuur aankopen? Een extra Access point bijvoorbeeld? Een vervanging van USG-p3? Ik had het idee dat met deze hardware alles prima zou moeten werken. Maar hoor het graag als het anders is.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Vandaar ook mijn opmerking "...in het ergste geval..."D43m0n schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:56:
AC-lite: max 6,5W
AC-LR: max 6,5W
AC-M: max 8,5W
Totaal maximaal: 21,5W. Maar al kijkende zie je langere tijd het verbruik per AP rond de 2,7 tot 3,7W schommelen.
- USG 3P adapter die het na 4 jaar begeeft in mijn geval, maar genoeg anderen die hem veel eerder of later kapot zagen gaan!En ik mag hopen dat zo'n PoE-switch langer meegaat dan 2,5 jaar...
- De Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) en Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) en het hele voedingen die kapot gingen bij bepaalde revisies ervan verhaal...
Kortom : Je kan altijd pech hebben!
Op voorwaarde dat die goed geïmplementeerd zijn...Wat doet dat niet tegenwoordig... veel Bonjour/Zeroconf/Avahi chit-chatter tegenwoordig...
Maar daar zijn protocollen voor omdat een beetje in goede banen te leiden. (een beetje)

Dat is gewoon hoe ik het zou doen bij zo'n grote firmware sprong!Dit vind ik wel een interessante, als je hier een best practice voor hebt zou dat een mooie zijn voor een FAQ of anders als gepinde post want als ik de verhalen mag geloven is updaten (in het juiste tempo, in de juiste volgorde) kennelijk niet zo vanzelfsprekend als de goegemeente denkt.
Ubiquiti claimt dat je in dat geval gewoon meteen "The Big Leap" kan wagen en bijvoorbeeld in mijn geval vanaf een 5.x.x Controller naar een 7.x.x Controller kan upgraden, maar ik vertrouw dat niet, want een klein stom foutje dat je een hoop ellende oplevert sluipt er al gauw in bij dat soort zaken!Ik kan me voorstellen dat de Controller versie ook een rol kan spelen in het upgrade-pad naar de meest recente firmware. Stel dat je Controller versie 6.x draait, en je firmware gaat naar 6.5.x terwijl de Controller zit rond het tijdstip van de 6.5.x firmware-release al op 7.x, verwacht die firmware 6.5.x dan bepaalde provisioning commando's die de Controller versies voor 7.x nog niet kennen?
Ik draai dus de 5.x.x UniFi Controller i.c.m. de laatste Stable firmware voor alles en dat gaat gewoon goed!
Als er een keer wat stuk is of ze met iets daadwerkelijk beters aankomen dan ga ik wel effe kijken wat ik dan doe : Upgraden of vanaf 0 alles weer opbouwen...
Logisch denkenMaar als je hier (in a nutshell) een best practice voor hebt![]()
Zoals eerder gezegd : Ik vind het echt niet raarIk vind het te voorbarig om het op falende hardware te schuiven als daar anderhalf jaar niets aan is veranderd of uitgebreid. Een firmware update en de dag later dagelijks problemen?
Sterker nog : Omdat ik die uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) ook heb ben ik er elke keer geestelijk op voorbereid dat het gekke ding weleens stuk zou kunnen gaan na een firmware upgrade reboot
Als iets 24/7 aanstaat dan gaat het ook vaak stuk op het moment dat je ineens de stroom eraf gooit...Als je zoekt naar "ubiquiti Unifi issues" dan is er vele malen meer iets te vinden over gedoe na een firmware update dan dat je iets vindt over brakke hardware binnen 2,5 jaar.
Als hardware zonder bewegende delen niet deugt, gaat het meestal binnen een maand stuk en anders pas na jaren. vele, vele jaren...
Meten = WetenIk snap dat je adviseert om hardware uit te sluiten maar in dezelfde tijd vervang je ook de firmware vanachter je laptop.
Als er iets na een handeling anders reageert dan verwacht, dan begin je toch met die handeling terug te draaien? Je gaat dan toch niet andere dingen vervangen?
Bij vervangen van hardware moet je daarna ook wachten of het onverwachte gedrag terug keert...
Kan je doen...Daar gaan we vooralsnog niet van uit.
Voordat ik ga adviseren om ander spul aan te schaffen gaan we eerst wat tijd steken in een factory reset van alle Unifi apparatuur, upgrade van alle firmware en Controller/OS versies en dan met default settings opnieuw het netwerk configureren (geen backup terugzetten).
Ik zat trouwens meer te denken aan tijdelijk wat lenen van een winkel of een medeTweaker of zo ??
In mijn oude Controller zie ik zo gauw niks staan, maar misschien is er wat te vinden in de nieuwere versiesAls je de Controller 24x7 laat draaien, laat ie de reden van down zijn van een AP/switch dan ook zien?
Of alleen het tijdstip dat het apparaat down en weer up is gekomen? Kun je daar een verbosity in verhogen (in de Controller of het apparaat)?
Onder andere inderdaadWaar moet ik aan denken bij het "voorzichtig overzetten" van de Controller?
Zijn er voor Unifi-intimi bekende struikelblokken waar je met een paar handelingen die je net even moet weten het nodige kunt voorkomen?
Bedoel je dan wat je hieronder hebt geschreven?
Doe er gewoon alles aan om een 1:1 kopie te creëeren!
Gokje : Omdat je maar één UAP hebt staan heeft niet iedereen de beste verbinding overal en dan krijg je dus last van Jitter en dergelijkenbuzz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:17:
Wij hebben een uitdaging op kantoor, netwerk specs:Nu hebben wij een uitdaging dat het video call verkeer vaak instabiel is. (Microsoft connectivity rapporteert een jitter van 40ms waarbij gewenst onder de 30ms is. En dat de binnenkomende 500/500 glas verbinding eigenlijk niet bij de clients terecht komt. Max is 300mbps bij een speedtest, op een andere device een speedtest op hetzelfde moment is de snelheid 0, dus we halen nooit de volledige mbps.
- Typisch 20 clients (telefoons en laptops)
- USG-P3
- US-8 switch
- 1x UAP-AC-Pro
- Cloud key gen2 voor controller
De UAP AC Pro is een 3x3 antennes model dus je zou i.c.m. VHT80 en minimaal een 2x2 Client al ergens rond de 500 a 700 Mbps moeten kunnen halen!
Dan krijg je dit :Slonzo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:52:
Heb je Smart Queues aan staan?
Er rinkelt een belletje in mijn achterhoofd dat je daarmee niet meer dan ~300Mbit kon halen op de USG3P, maar ik kan me vergissen.
Hetzelfde als IDS/IPS aanzetten dus, want 100% CPU afhankelijk en geen Offloading Chips actief!buzz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:08:
Nee Smart Queues staat uit, vooral om dat maximum doorvoer daarmee tot 90 mbps beperkt werd.
Gewoon ervoor zorgen dat iedereen echt een goed signaal heeft en dan het liefst ook meteen op 5 GHz en niet via 2.4 GHz want dan krijg je in sommige gevallen zelfs op 4 dBi signaalsterkte overlapping die je niet wilt hebben!Maar goede equipment moet toch in staat zijn om 20 clients van uitzonderlijk goed internet te voorzien? Wat moet ik dan voor apparatuur aankopen? Een extra Access point bijvoorbeeld? Een vervanging van USG-p3? Ik had het idee dat met deze hardware alles prima zou moeten werken. Maar hoor het graag als het anders is.
Dat klopt echt totaal NIET!_AcS_ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:55:
Ik heb zelf ook glas met 1000/1000 en een UDM-SE.
Misschien helpt dit:
Klopt, hier ook een USG-3P en ik haal de volle 600Mbit die mijn abo me geeft.mrdemc schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:37:
[...]
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de USG3p met probleem is hierin. Dit moet ie makkelijk aankunnen volgens mij en het zal vooral een instelling zijn of iets in de verbinding vanaf de cliënt. Wat heb je al geprobeerd? Hoe is het signaal bedraad vs. draadloos? Is de verbinding IPv4 of IPv6? Etc.
Als er niemand op het netwerk actief is haal ik inderdaad een prima snelheid. Maar zoals de bufferbloat test mooi laat zien gaat de latency en jitter sterk omhoog under load.
Is het een optie om een UniFi Dream Machine Pro aan te schaffen, zou dit voor verbetering kunnen zorgen? Misschien icm een extra pro access point?
Het is een kantooromgeving dus dat het geld kost is niet zo'n probleem. Gaat er vooral om dat ik stappen zet om het beter te maken.
Is het een optie om een UniFi Dream Machine Pro aan te schaffen, zou dit voor verbetering kunnen zorgen? Misschien icm een extra pro access point?
Het is een kantooromgeving dus dat het geld kost is niet zo'n probleem. Gaat er vooral om dat ik stappen zet om het beter te maken.
-nvm
[ Voor 100% gewijzigd door Chris.nl op 28-02-2023 21:42 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Meer dan 300 Mbps haal je makkelijk met elk 2x2 apparaat zoals een telefoon of tablet en al helemaal een Laptop of PC met een 2x2/3x3/4x4 WLAN NIC_AcS_ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:06:
Welk deel klopt niet?
Het is ook afhankelijk van de wifi netwerkkaart.
Serieus : Huur een @Kavaa of @xbeam in om de boel te fixen!buzz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:26:
Het is een kantooromgeving dus dat het geld kost is niet zo'n probleem.
Gaat er vooral om dat ik stappen zet om het beter te maken.
En NEE, ik heb geen aandelen of iets!
Ik zou eerst een beginnen met bekabeld testen om te kijken of het de usg of wifi is
Ik haal zelf de volle 940/940 via glas ermee + een USW-8p-150W, maar dan wel bekabeldASS-Ware schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:21:
[...]
Klopt, hier ook een USG-3P en ik haal de volle 600Mbit die mijn abo me geeft.
Ik maak al lange tijd erg tevreden gebruik van Unifi apparatuur. Nu heb ik in de schuur ook al een tijdje een AP AC Lite hangen en die leek goed te werken, totdat ik deze afkoppelde en paar maanden ongebruikt daar heb laten liggen.
Inmiddels heb ik wat kabels herschikt in de schuur en de boel opnieuw aangesloten. Vervolgens wil er echter niks meer verbinden met die specifieke AP. Mijn telefoon blijft hangen op 'IP verkrijgen' dat duurt een tijdje en daarna lijkt hij over te springen op een andere AP AC Lite die binnen hangt (maar waardeloos bereik heeft)
De linksnelheid is 1000Mbit/s en ik voed hem via POE, naar mijn inziens lijken de kabels dus goed te zijn. De AP zoemt echter wel.
Ik maak gebruik van twee losse VLAN's eentje voor gast wifi en eentje voor 'thuis-wifi', dat werkt op de andere AP's prima, en op deze is dat hetzelfde ingesteld.
Ik heb al andere kabels, andere wifi kanalen geprobeerd, AP verwijderd en opnieuw geadopt.
Heeft iemand wellicht enig idee?
Inmiddels heb ik wat kabels herschikt in de schuur en de boel opnieuw aangesloten. Vervolgens wil er echter niks meer verbinden met die specifieke AP. Mijn telefoon blijft hangen op 'IP verkrijgen' dat duurt een tijdje en daarna lijkt hij over te springen op een andere AP AC Lite die binnen hangt (maar waardeloos bereik heeft)
De linksnelheid is 1000Mbit/s en ik voed hem via POE, naar mijn inziens lijken de kabels dus goed te zijn. De AP zoemt echter wel.
Ik maak gebruik van twee losse VLAN's eentje voor gast wifi en eentje voor 'thuis-wifi', dat werkt op de andere AP's prima, en op deze is dat hetzelfde ingesteld.
Ik heb al andere kabels, andere wifi kanalen geprobeerd, AP verwijderd en opnieuw geadopt.
Zie je hem terug in de controller?rens-br schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:17:
@rens-br
Zijn de vlans wel beschikbaar op de switch waar het accesspoint is aangesloten?
Kun je anders een test ssid opvoeren die untagged/zonder vlan is ingesteld (mits dat beschikbaar is op je lan)
Kun je anders een test ssid opvoeren die untagged/zonder vlan is ingesteld (mits dat beschikbaar is op je lan)
Ja zeker, als verbonden en connected, zonder clients. Ook wanneer ik recht onder de AP sta weigert mijn telefoon, of andere devices, te verbinden met die AP.
/f/image/iHNFOoOIWsfqPrUzMBuIsdwO.png?f=fotoalbum_large)
Ja, de VLANS zijn te benaderen op de switch. De overige AP's zitten op dezelfde switch aangesloten. Ik zou verder niet precies weten hoe ik een test SSID untagged moet instellen.laurens0619 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:42:
@rens-br
Hieronder wat plaatjes:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Heb je het accespoint al een keer reset en opnieuw laten adopten? Firmware versies gelijk van alle accesspoints?
Aangezien je meerdere APs hebt liggen, gewoon even wisselen met een andere om dingen als kabels uit te sluiten?rens-br schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:14:
[...]
Ja zeker, als verbonden en connected, zonder clients. Ook wanneer ik recht onder de AP sta weigert mijn telefoon, of andere devices, te verbinden met die AP.
[Afbeelding]
[...]
Ja, de VLANS zijn te benaderen op de switch. De overige AP's zitten op dezelfde switch aangesloten. Ik zou verder niet precies weten hoe ik een test SSID untagged moet instellen.
Hieronder wat plaatjes:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.