Ik probeer twee dingen in verband te brengen (of juist uit te sluiten).
De laatste tijd krijg ik af en toe meldingen dat er op mijn access point in de tuin 'radar' is gedetecteerd. Het is geen 'error' of 'warning', puur een melding. Ik denk dat ik er dan niks mee hoef

.
Ongerelateerd hieraan: Pas een nieuwe bosmaaier gekocht en daarmee per ongeluk (mijn oude kantentrimmer zou dit niet zijn gelukt, vandaar dat ik niet voorzichtig genoeg was) de plastic mantelbuis stukgemaakt waarin de UTP kabel naar boven loopt langs de pergola waar het AP in hangt.
Alhoewel de plastic buis stuk is, lijkt de kabel ongeschonden (de mantel is nog helemaal intact). Access point werkt ook gewoon prima.
Enkele dagen later keek ik toevallig in het Dashboard en toen zag ik ineens '100FDX' naast dit AP staan.
Vreemd... mijn eerste gedachte was dat ondanks dat de mantel van de UTP kabel intact is, het ding misschien wel een tik heeft gehad waardoor er intern een koperbreuk is ontstaan op één van de draden waardoor hij terug moest vallen op 100mbit.
Een andere theorie is dat die radar interferentie veroorzaakt en dat het AP daarom gedwongen werd de snelheid naar beneden te brengen? We hebben wel een overbuurman met een klein vliegtuig (en zijn eigen landingsbaan) dus het is niet ondenkbaar dat er radarsignalen laag overkomen, denk ik zo? Of kan het iets anders zijn?
Maarrr... ik heb het AP herstart, en daarna kwam hij gewoon weer op met een 1gbit verbinding. Dat is nu een dag geleden en hij draait nog steeds op 1gbit. Ik heb wél weer een melding ontvangen dat er 'radar' is gedetecteerd op kanaal 120 (5600mhz).
Vreemd, niet? Ik zou het jammer vinden (maar onvermijdelijk) om de S/FTP kabel te moeten vervangen, het is nogal een eindje naar de tuin en de plastic mantelbuis (die ik op de plaats van de beschadiging nu even met duct tape heb afgesloten) is zo lang dat een kabel trekken met een veer bijna onmogelijk is (was ook een hels karwei de boel aan te leggen). Ik ga er uiteindelijk maar een metalen beschermkap omheen maken zodat ik het niet nog een keer stukmaak...
[
Voor 8% gewijzigd door
HTT-Thalan op 10-06-2021 17:00
]