[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 123 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Matis schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:15:
Mogelijk heb je nu een verouderde Java versie of openssl library.
Volgens mij mag je ook niet een te nieuwe Java versie draaien van Ubiquiti en is het helemaal afhankelijk van de UniFi Controller versie die je draait :)
Grolsch schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:19:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Welcome to Ubuntu Bionic with Armbian Linux 4.9.182-odroid-n2
System load:   0.02 0.06 0.12   Up time:       33 min
Memory usage:  33 % of 3824MB   IP:            192.168.5.240
CPU temp:      37°C
Usage of /:    18% of 57G

[ General system configuration (beta): armbian-config ]

Last login: Sun Jun 13 08:45:04 2021 from 192.168.5.25

root@odroidN2:~# sudo service unifi start
root@odroidN2:~#

Ik krijg geen foutmeldingen zo te zien :?

Helaas ben ik geen Linux expert, dus nog niet echt een idee wat nu te doen.

M'n grafana komt ook niet "up", HA, NodeRed, Domoticz wel.
Doet me denken aan de "I have no idea what I am doing!" MEME met dat hondje in een laboratorium :+

Voor de volgende keer :

systemctl status unifi

&

journalctl

met nog wat argumenten erachter ;)
Tylen schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:11:
@Grolsch haal gewoon een hardware controller ;). Scheelt veel frustratie en tijd.
Als ik sommige reacties in deze reeks zie dan zou ik eerder zeggen vergeet Ubiquiti en haal iets wat meer op gewone consumenten is gericht van ASUS/Netgear/AVM/TP-Link (Geen Omada!)/enz... :+
hb1964 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:27:
Daar heeft iemand een mooi script voor geschreven: UniFi Installation Scripts. Regelt ook updates, ook van Ubuntu. Je hoeft het script niet als 'root' te draaien, je kunt het ook bestuderen om je Linux vaardigheden te boosten :)
Hier op GoT gewoon : [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole

Heeft onze medeTweaker @SmokingCrop best wel leuk gedaan! :Y

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:59
Helaas met CK gen1 firmware versie 6.2.25 wel al enkele malen gehad dat de Unifi controller hing en vandaag zelfs echt een factory reset nodig had (gelukkig met restore backup redelijk vlot gedaan).

Ben niet helemaal zeker van deze versie of de CK gen1 is buggy aan het worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Hier op GoT gewoon : [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole

Heeft onze medeTweaker @SmokingCrop best wel leuk gedaan! :Y
En ik maak er ook graag gebruik van :Y

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:22
rookie no. 1 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:24:
Helaas met CK gen1 firmware versie 6.2.25 wel al enkele malen gehad dat de Unifi controller hing en vandaag zelfs echt een factory reset nodig had (gelukkig met restore backup redelijk vlot gedaan).

Ben niet helemaal zeker van deze versie of de CK gen1 is buggy aan het worden...
Ik heb geen probleem met deze firmware op mijn UDM Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rookie no. 1 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:24:

Zolang je alleen de UniFi Controller nodig hebt : Ritueel verbranden en lekker zelf draaien op een Raspberry Pi 3B of een Intel NUC met Atom/Celeron/Pentium SoC of in een VM of zo :Y) 8) :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:59
Waarom? Dat ding zit op een UPS en draait uitstekend hier thuis. Ik geloof in heel wat jaren nu 2 of 3x een back-up moeten restoren, maar is zo gepiept.

Als dit ding stuk gaat kijk ik wél zeker naar een RPi als er nog geen CK3 zonder accu uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:10
rookie no. 1 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:06:
Waarom? Dat ding zit op een UPS en draait uitstekend hier thuis. Ik geloof in heel wat jaren nu 2 of 3x een back-up moeten restoren, maar is zo gepiept.

Als dit ding stuk gaat kijk ik wél zeker naar een RPi als er nog geen CK3 zonder accu uit komt.
Ik snap wel wat @nero355 bedoeld, de gen1 is zo traag als maar kan en nu niet het beste wat Ubiquiti heeft gemaakt.., een eigen controller op een RPI of docker container (op b.v. een Synology Nas) werkt vaak al beter en sneller als de Gen1 cloudkey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:24
Mhh, mijn ck deed weer vreemd vanmorgen. Ineens zag hij de disk niet meer.
Ik kwam erachter omdat hij vroeg om Protect in te stellen, terwijl die al ingesteld was.
Herstart gedaan, daarna zag hij de disk ineens wel weer. Hopelijk is dit niet de voorbode voor iets. :/

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
Nieuwe beta die onderstaande problemen zouden moeten oplossen in de UDM.

Bugfixes
Fix a potential memory leak issue.
Fix issue where a reboot got triggered accidentally after performing a shutdown.
Known issues
PPPoE throughput could be affected when IPS/IDS is enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp_mike
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-06 21:21
Ik ben niet heel goed in netwerken dus twijfel een beetje over de setup van mijn Cloudkey gen2 plus.
Ik heb een Experia box die diest doet als DHCP server (in de 192.168.2.... range).
Nu heb ik de Cloud key dit weekend geinstalleerd (met twee access points voor mijn wifi netwerk).

Default staat de cloudkey DHCP mode ingesteld als DHCP server (gateway subnet 192.168.1.1/24).
Alles lijkt wel te werken maar moet de DHCP op mijn cloudkey niet gewoon uit? (DHCP mode None)?

Heb ik het Lan netwerk op mijn cloudkey wel nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door sp_mike op 14-06-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
sp_mike schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:14:
Ik ben niet heel goed in netwerken dus twijfel een beetje over de setup van mijn Cloudkey gen2 plus.
Ik heb een Experia box die diest doet als DHCP server (in de 192.168.2.... range).
Nu heb ik de Cloud key dit weekend geinstalleerd (met twee access points voor mijn wifi netwerk).

Default staat de cloudkey DHCP mode ingesteld als DHCP server (gateway subnet 192.168.1.1/24).
Alles lijkt wel te werken maar moet de DHCP op mijn cloudkey niet gewoon uit? (DHCP mode None)?

Heb ik het Lan netwerk op mijn cloudkey wel nodig?
Jup, je wilt maar 1 kapitein aan het roer. 1 router in je netwerk en ook maar 1 kapitein die de nummers uitdeelt.
Cloudkey zal je dus alleen maar gaan gebruiken als Wi-Fi Controller.

Je kan natuurlijk ook je Experiabox vervangen door een Unifi router of UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp_mike
mr.DJ95 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Jup, je wilt maar 1 kapitein aan het roer. 1 router in je netwerk en ook maar 1 kapitein die de nummers uitdeelt.

Dank je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Kán een CKG2+ überhaupt wel als DHCP SERVER werken? 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-10 14:03
Een Unifi Cloud Key kan uiteraard zelf niet als DHCP server fungeren, het is maar een controller. Als je in de controller ergens 'DHCP server' als instelling ziet staan, dan is dat een instelling die hij doorduwt naar de Unifi USG als je die hebt, en anders doet die functie gewoon niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp_mike
Tha Render_2 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:25:
Een Unifi Cloud Key kan uiteraard zelf niet als DHCP server fungeren, het is maar een controller. Als je in de controller ergens 'DHCP server' als instelling ziet staan, dan is dat een instelling die hij doorduwt naar de Unifi USG als je die hebt, en anders doet die functie gewoon niets.
Ah, en die heb ik niet dus dan is het geen probleem.

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

.

[ Voor 99% gewijzigd door Tylen op 14-06-2021 14:48 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LightStar schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:35:
De gen1 is zo traag als maar kan en nu niet het beste wat Ubiquiti heeft gemaakt..
Eigenlijk is het wel een interessant ding, hoewel de exacte SoC niet wordt vermeld : https://duckduckgo.com/l/...%2FUniFi_Cloud_Key_DS.pdf

Maar ik heb het idee dat de firmware en software vanuit Ubiquiti niet de beste is voor dat ding!
Als je hem zou kunnen flashen met een eigen Linux distro en dus in feite als een dure Raspberry Pi zou gebruiken dan zou die het misschien wel beter doen :D
Een eigen controller op een RPI of docker container (op b.v. een Synology Nas) werkt vaak al beter en sneller als de Gen1 cloudkey.
Zolang je alleen de UniFi Controller nodig hebt : Gewoon doen! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:55
nero355 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:01:
[...]

Eigenlijk is het wel een interessant ding, hoewel de exacte SoC niet wordt vermeld : https://duckduckgo.com/l/...%2FUniFi_Cloud_Key_DS.pdf

Maar ik heb het idee dat de firmware en software vanuit Ubiquiti niet de beste is voor dat ding!
Als je hem zou kunnen flashen met een eigen Linux distro en dus in feite als een dure Raspberry Pi zou gebruiken dan zou die het misschien wel beter doen :D
Je kan er in ieder geval homebridge op installeren:
https://ro3lie.tweakblogs...-on-a-unifi-cloudkey-gen1
:P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:18

nexhil

BAM!

Ik heb laatst de HD van zo'n oude NVR voor een SSd vervangen en er windows 10 op gezet :D
denk dat je daar ook mooi dingen als Homebridge op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:37
Zijn er eigenlijk mensen die de Unifi accespoints zakelijk gebruiken? Ik heb thuis 3 AC-LR hangen en die werken uitstekend. Nu zijn we bij ons op het werk aan het kijken naar het vervangen en uitbreiden van ons WiFi netwerk en natuurlijk kwam bij mij Unifi op maar ik durf nog niet echt zeker te zeggen of het wel een concurrent is voor de grotere merken? Denk hierbij aan eerst een uitbreiding van ongeveer 25 accespoints en misschien later de vervangen van 50 a 60 accespoints.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:17
Is er iemand met ervaring in het upgraden van een enkele Unifi AC LR voor een Unifi 6 LR?
Ik gebruik nu een jaar of 3 een enkele AC LR (met grote tevredenheid). Nu met het mooie weer werk ik vaker onder de overkapping achterin de tuin, maar daar is het bereik net niet goed genoeg voor een stabiele verbinding.

Ik was dan ook wel benieuwd of de nieuwe Unifi 6 LR ook een upgrade in bereik heeft ten opzichte de AC LR?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
yorroy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:07:
Is er iemand met ervaring in het upgraden van een enkele Unifi AC LR voor een Unifi 6 LR?
Ik gebruik nu een jaar of 3 een enkele AC LR (met grote tevredenheid). Nu met het mooie weer werk ik vaker onder de overkapping achterin de tuin, maar daar is het bereik net niet goed genoeg voor een stabiele verbinding.

Ik was dan ook wel benieuwd of de nieuwe Unifi 6 LR ook een upgrade in bereik heeft ten opzichte de AC LR?
Nope alle regulations blijven hetzelfde qua zendvermogen etc. Denk dat je maar eens een UTP moet trekken naar het midden van je tuin met een AC-M _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:53
Vandaag mijn U6-pro ontvangen.
Eerste wat mij opviel is wat is die zwaar.
Enige nadeel nu is dat deze een uplink van 100mbps heeft :(
Al nieuwe firmware geprobeerd, herstarten en fixed 1000mbps op de poort van de switch.
Helaas zonder resultaat.
Maar ff een support ticket ingediend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
nero355 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Volgens mij zijn er daar genoeg van en heb je niet goed naar ervaringen gezocht! ;)

Onder andere @Kavaa en @xbeam plaatsen genoeg van die dingen bij bedrijven...
Uuh, ja en met ons nog velen andere. Je ziet ze steeds vaker en steeds meer.
Het werkt gewoon prima, en als je niet meer nodig hebt dan zijn het Prima AP's verwacht geen WiFi Tracking/Locatie bepaling of Traffic Inspection maar gewoon WiFi meer dan dikke prima en zeker voor dat geld.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Mensen ervaring met de SFP+ switches van Ubiquiti?
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation nu een poosje draaien met mijn PC en NAS verbonden via pricewatch: Ubiquiti UF-RJ45-10G zodat ze op 10Gbit draaien.

Echter had ik steeds wat verbinding issues met mijn pc als ik die aanzetten. Had allerlei ideeën waar dit aan zou liggen: alles uitgevoerd in CAT6a en ook wat kabels geswitched. Meestal werkte het wel na wat prutsen.

Maar net deed hij helemaal raar: steeds wel en geen verbinding. Zou het kunnen dat de trancievers te warm worden (in mijn verder redelijk afgesloten meterkast) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 20:57
Ik heb op mijn werkplek op zolder een AP PRO liggen (moet ik eigenlijk nog ophangen :x). Daarnaast heb ik op de begane grond een (ziggo) modem staan. De pro is bekabeld aangesloten en zowel op zolder als beneden werkt het internet prima.

Echter heb ik op advies (van internet/google) de AP een aparte WIFI naam gegeven. Nu merk ik dat ik de 1e verdieping vaak handmatig moet switchen van netwerk, wat uiteraard te verwachten was. Daarom heb ik geprobeerd om de AP dezelfde naam te geven. Dit lijkt echter niet gewenste resultaat op te leveren. (mesh netwerk principe). Met als extra nadeel dat ik nu ook niet meer geforceerd kan switchen.

Nu is het mij even onduidelijk wat mijn opties zijn. Kan ik met de huidige hardware dit prima bereiken en is het gewoon een kwestie van de juiste instellingen? Of moet ik hiervoor toch nog iets extra's aanschaffen en bijv. de ziggo modem in bridge mode zetten? (hoeft van mij eigenlijk niet aangezien hij prima werkt en ik niet veel extra opties nodig heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:07:
Mensen ervaring met de SFP+ switches van Ubiquiti?
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation nu een poosje draaien met mijn PC en NAS verbonden via pricewatch: Ubiquiti UF-RJ45-10G zodat ze op 10Gbit draaien.

Echter had ik steeds wat verbinding issues met mijn pc als ik die aanzetten. Had allerlei ideeën waar dit aan zou liggen: alles uitgevoerd in CAT6a en ook wat kabels geswitched. Meestal werkte het wel na wat prutsen.

Maar net deed hij helemaal raar: steeds wel en geen verbinding. Zou het kunnen dat de trancievers te warm worden (in mijn verder redelijk afgesloten meterkast) ?
kun je de temperaturen van die transcievers niet uitlezen in Unifi? :?
nu staan die SFP > rj45 transcievers er wel om bekend om behoorlijk warm te worden...
II Stevow II schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:10:
[...]
Echter heb ik op advies (van internet/google) de AP een aparte WIFI naam gegeven. Nu merk ik dat ik de 1e verdieping vaak handmatig moet switchen van netwerk, wat uiteraard te verwachten was. Daarom heb ik geprobeerd om de AP dezelfde naam te geven. Dit lijkt echter niet gewenste resultaat op te leveren. (mesh netwerk principe). Met als extra nadeel dat ik nu ook niet meer geforceerd kan switchen.

Nu is het mij even onduidelijk wat mijn opties zijn. Kan ik met de huidige hardware dit prima bereiken en is het gewoon een kwestie van de juiste instellingen? Of moet ik hiervoor toch nog iets extra's aanschaffen en bijv. de ziggo modem in bridge mode zetten? (hoeft van mij eigenlijk niet aangezien hij prima werkt en ik niet veel extra opties nodig heb)
geforceerd switchen kan nog steeds hoor, ff wifi uit en aan zetten :Y
roamen wordt door de cliënt bepaald, nu zit er in Unifi wel opties om dit vanuit de AP te forceren, al kan dat bij foutief ingesteld nadelig werken (ben er niet echt een fan van...) Ik heb me hier verdere niet heel erg in verdiept, hiermee verder helpen lukt mij dan ook niet ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@geenwindows niet zover ik kan zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:17
stormfly schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:59:
[...]

Nope alle regulations blijven hetzelfde qua zendvermogen etc. Denk dat je maar eens een UTP moet trekken naar het midden van je tuin met een AC-M _/-\o_
Wat bedoel je dan met een AC-M?

Edit: ah ik zie dat ik niet goed gegoogled heb. Een outdoor accesspoint bedoel je. Thx!

[ Voor 13% gewijzigd door yorroy op 15-06-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:37
@nero355 Heb wel even snel lopen zoeken in dit topic maar kwam niet echt wat tegen. (Ook wel erg snel lopen zoeken hoor) ;)
Kavaa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:06:
[...]

Uuh, ja en met ons nog velen andere. Je ziet ze steeds vaker en steeds meer.
Het werkt gewoon prima, en als je niet meer nodig hebt dan zijn het Prima AP's verwacht geen WiFi Tracking/Locatie bepaling of Traffic Inspection maar gewoon WiFi meer dan dikke prima en zeker voor dat geld.
Ah thanks voor de info. We draaien nu Aruba 200 en 300 serie accespoints met virtual controller. Waren toen ook niet de duurste en zitten ook geen speciale trucjes in. Zit nu wel te kijken naar Aruba 500 serie maar die zijn best wel wat duurder geworden.

Ik zal eens wat AC pro's bestellen om te gaan testen jammer dat de U6 pro nog niet leverbaar is voor de gewone consument/bedrijf.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:02

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

lmgtfy linkjes worden niet gewaardeerd.

/bezem

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
ook niet als je via ssh inlogt op de switch (gebruikersnaam / wachtwoord kunnen anders zijn dan de controller login!) en dan met de volgende commands:
code:
1
ip link show

en dan met behulp van de vorige command de juiste interface gebruiken met command:
code:
1
ethtool "interfacenaam"

Het is dat ik geen Unifi switch heb met sfp modules (wel mikrotik maar die weergeven de temperatuur gewoon in GUI) anders had ik met je mee kunnen kijken...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:53
SkullboyNL schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:13:
@nero355 Heb wel even snel lopen zoeken in dit topic maar kwam niet echt wat tegen. (Ook wel erg snel lopen zoeken hoor) ;)

[...]

Ah thanks voor de info. We draaien nu Aruba 200 en 300 serie accespoints met virtual controller. Waren toen ook niet de duurste en zitten ook geen speciale trucjes in. Zit nu wel te kijken naar Aruba 500 serie maar die zijn best wel wat duurder geworden.

Ik zal eens wat AC pro's bestellen om te gaan testen jammer dat de U6 pro nog niet leverbaar is voor de gewone consument/bedrijf.
Ik heb er van de week een U6-pro besteld en vandaag ontvangen.
Kan dus wel voor particulieren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Je kan een tweede SSID aanmaken dat alleen op je AP op zolder aanwezig is. Dan kan je nog steeds handmatig switchen. Met "Connectivity Monitor" uitgeschakeld kan je tot 8 SSID's aanmaken. Hier is geen apart VLAN voor nodig.

Als stations niet uit zichzelf roamen tussen AP's, dan staat mogelijk de transmit power te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

geenwindows schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:37:
[...]

ook niet als je via ssh inlogt op de switch (gebruikersnaam / wachtwoord kunnen anders zijn dan de controller login!) en dan met de volgende commands:
code:
1
ip link show

en dan met behulp van de vorige command de juiste interface gebruiken met command:
code:
1
ethtool "interfacenaam"

Het is dat ik geen Unifi switch heb met sfp modules (wel mikrotik maar die weergeven de temperatuur gewoon in GUI) anders had ik met je mee kunnen kijken...
General Temperature (C): N/A
Fan Duty Level: N/A
8)7

Even zitten googlen: zowel de SFP+ als PoE switch die ik gebruik hebben geen fan..... Dat zal ook de reden zijn dat hij erg warm wordt. Ze zitten in de meterkast zonder fatsoenlijke ventilatie.
Denk dat ik er zelf maar een fan op ga zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Tortelli op 15-06-2021 23:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ik heb op mijn werkplek op zolder een AP PRO liggen (moet ik eigenlijk nog ophangen :x).
Dat helpt ook niet echt met je probleem, want straalpatroon en zo! ;)
Daarnaast heb ik op de begane grond een (ziggo) modem staan. De pro is bekabeld aangesloten en zowel op zolder als beneden werkt het internet prima.

Mesh is niet wat jij denkt dat het is!

Jouw probleem zit in de Roaming en dat bepaalt je Client dus moet je ervoor zorgen dat de omgeving goed is afgesteld B)

Zorg ervoor dat :
- De WiFi SSID overal dezelfde is.
- Zowel 2.4 GHz als 5 GHz goed zijn afgesteld qua sterkte.
- Overal hetzelfde Wachtwoord is ingesteld.
- Dezelfde Encryptie is ingesteld.
- Elk accesspoint andere kanalen gebruikt :
Voor 2.4 GHz : Alleen 1,6,11 @ VHT van 20 MHz gebruiken.
Voor 5 GHz : Indien mogelijk DFS kanalen negeren, maar het is geen ramp als dat niet kan.
Verder de VHT op 80 MHz zetten :)
Je moet gewoon je WiFi Accesspoint(s) goed instellen samen met de WiFi van de Ziggo WiFi Router en dan komt het wel goed! :)

Als je een Android telefoon in de buurt hebt dan kan je met WiFi Analyzer de omgeving scannen en de juiste instellingen bepalen :Y)

En al het bovenstaande is al 1000 keer op GoT verteld, maar goed... Nu heb je tenminste wat te doen! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:24
Eens met @nero355 maar let vooral extra op de encryptie. Daar gaat het meestal mis. Dus wap2-aes only bv op beide

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:12:
[...]
General Temperature (C): N/A
Fan Duty Level: N/A
8)7

Even zitten googlen: zowel de SFP+ als PoE switch die ik gebruik hebben geen fan..... Dat zal ook de reden zijn dat hij erg warm wordt. Ze zitten in de meterkast zonder fatsoenlijke ventilatie.
Denk dat ik er zelf maar een fan op ga zetten.
Ik heb hier eens gekeken naar de transcievers. heb 2 sfp > rj45 transcievers. één van FS (SFP-10G-T) en één van Ubiquiti (UF-RJ45-10G) en de Ubiquiti weergeeft geen temperatuur 8)7
de Ubiquiti UF-RJ45-10G (fiber) weergeeft wel temperatuur...

je kunt ook een lucht flow in de meterkast creëren door onderin en/of bovenin een aantal ventilators te plaatsen, Ik zit hier ook over na te denken, gezien één van de Mikrotik switches gisterenmiddag de 80c graden voorbij ging, en dat terwijl het nog niet eens een echte warme dag was :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@geenwindows gisteravond al een 12 cm fan opgezocht met voeding, wil die vanavond (op een nog te bepalen manier) onder / voor de switch plaatsen zodat ik van onderaf wat luchtcirculatie creëer voorbij de modules.

Binnen het Unifi systeem is er ook geen echt alternatief voor 10G RJ45 oplossingen volgens mij? (waarbij je geen trancievers nodig hebt)
pricewatch: Netgear XS508M zoiets kan een alternatief zijn maar dat is natuurlijk relatief duur en buiten het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:12:
[...]
Binnen het Unifi systeem is er ook geen echt alternatief voor 10G RJ45 oplossingen volgens mij? (waarbij je geen trancievers nodig hebt)
pricewatch: Netgear XS508M zoiets kan een alternatief zijn maar dat is natuurlijk relatief duur en buiten het systeem.
de Unifi Switch XG 6 PoE is een optie, wel duur! ook de reden dat ik voor 10Gb elders ben gaan kijken en ipv RJ45, Fiber gaan gebruiken. het wordt ook aangeraden bij wanneer je rj45 transcievers gebruikt je er ruimte tussen laat, zeker als het passieve koeling betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Wat gebruik jij voor RJ45 oplossing dan?
Glas in huis aanleggen is wel een dure hobby en te onpraktisch. Ben benieuwd of ik eea gekoeld krijg anders is een switch van een ander merk altijd nog een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:25:
Wat gebruik jij voor RJ45 oplossing dan?
Glas in huis aanleggen is wel een dure hobby en te onpraktisch. Ben benieuwd of ik eea gekoeld krijg anders is een switch van een ander merk altijd nog een oplossing.
de apparatuur met de rj45 zijn bijna allemaal 1Gb zut. enkel 2 rj45 apparatuur hebben RJ45 transcievers voor 10Gbe snelheden. Ik zit dan ook in een 47m2 appartementje (huur), vanuit de meterkast naar de computerkamer heb ik gewoon een kabelgoot op het plafond gemaakt, dat scheelt aan budget :+
(en er loopt ook een stroom kabel bij) :X
10Gbe is gewoonweg duurder, al is de prijs de afgelopen tijd wel wat gedaald. je kunt ook nog de tussenweg pakken, 2.5G, deze begint redelijk terrein te krijgen in het consumenten gedeelte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:05
Tortelli schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:12:

Je hebt de nieuwe 5 poorts switch met 4 stuks 10Gbit RJ45 en de 5e poort is 1Gbit RJ45 en die kan zelfs over PoE gevoed worden!
En er komt een nieuwe 8 poorts 2,5Gbit RJ45 aan met nog twee maal SFP+.

Ik ben zelf wel nieuwsgierig naar het energieverbruik van beide in de praktijk. Hoop dat het wat zuiniger is dan SFP+ spul, dat zou erg fijn zijn.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Ik heb hier een 3-tal US-8-150W switches in huis en die staan momenteel aan temperaturen tussen de 64o en 69o Celsius te werken volgens de GUI.

De UF-RJ45-1G Tranceivers welke er in zitten laten geen temperatuur zien (staan aan 0o Celsius) :+

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 16-06-2021 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Skynett schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Je hebt de nieuwe 5 poorts switch met 4 stuks 10Gbit RJ45 en de 5e poort is 1Gbit RJ45 en die kan zelfs over PoE gevoed worden!
En er komt een nieuwe 8 poorts 2,5Gbit RJ45 aan met nog twee maal SFP+.

Ik ben zelf wel nieuwsgierig naar het energieverbruik van beide in de praktijk. Hoop dat het wat zuiniger is dan SFP+ spul, dat zou erg fijn zijn.
Heb ze gezien inderdaad, kan nog een optie zijn mocht ik eea niet goed koel kunnen krijgen.
Rare is ook dat ik het probleem alleen met mijn PC had, de NAS draait probleemloos door. Nu het een warmte probleem lijkt te zijn is dit ook wel goed te verklagen. Had de beide trancievers boven elkaar geplaatst 8)7 , heb eea nu aangepast en ze verdeeld over de switch.

Vanavond even een fan eronder plaatsen en dan zal het wel functioneren. Zou eventueel ook nog van die Raspberry Pi koelblokken er bovenop kunnen plakken :D.
Afbeeldingslocatie: https://www.sossolutions.nl/media/catalog/product/cache/5df5c040ed8cd3972c59a8e190e44350/j/-/j-s-supply-aluminium-koeling-kit-voor-raspberry-pi.jpg

Weet niet exact wat het verbruik van de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation is, kan dat wel een keer uitzoeken voor de liefhebbers. Cover met PV mijn verbruik ruimschoots dus lig er niet heel wakker van ;).
geenwindows schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:36:
[...]

de apparatuur met de rj45 zijn bijna allemaal 1Gb zut. enkel 2 rj45 apparatuur hebben RJ45 transcievers voor 10Gbe snelheden. Ik zit dan ook in een 47m2 appartementje (huur), vanuit de meterkast naar de computerkamer heb ik gewoon een kabelgoot op het plafond gemaakt, dat scheelt aan budget :+
(en er loopt ook een stroom kabel bij) :X
10Gbe is gewoonweg duurder, al is de prijs de afgelopen tijd wel wat gedaald. je kunt ook nog de tussenweg pakken, 2.5G, deze begint redelijk terrein te krijgen in het consumenten gedeelte.
2,5G zou wel jammer zijn. 5G zou opzich qua snelheid prima voldoen (haal reads van ~700-800MB/s, writes zweven rond de 400-500MB/s).

[ Voor 41% gewijzigd door Tortelli op 16-06-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Will_M schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:00:
Ik heb hier een 3-tal US-8-150W switches in huis en die staan momenteel aan temperaturen tussen de 64o en 69o Celsius te werken volgens de GUI.

De UF-RJ45-1G Tranceivers welke er in zitten laten geen temperatuur zien (staan aan 0o Celsius) :+
Die dingen worden inderdaad erg heet :|
Ik hoop dat de opvolger die ik noemde het beter gaat doen op dat punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Skynett schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:28:
[...]

Die dingen worden inderdaad erg heet :|
Ik hoop dat de opvolger die ik noemde het beter gaat doen op dat punt.
als ik de op dit moment enige review hier op tweakers mag geloven, denk dat dat nog wel een tegen kan vallen :')
de Ubiquiti UniFi Switch XG 6 POE kan ik niet veel info over vinden, heeft wel Poe en je hebt geen rj45 modules nodig, scheelt ook weer een klap op het budget.
en je hebt ook nog andere merken die beter bij je budget kunnen passen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Skynett schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:52:
Er was toch ook een 8 x 10 Gbps RJ45 model onderweg of zeg ik nou wat raars :?

Zou zweren dat zeg maar voor elke SFP+ variant van MikroTik een RJ45 versie van Ubiquiti uit de UniFi reeks onderweg was... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
nero355 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Zou zweren dat zeg maar voor elke SFP+ variant van MikroTik een RJ45 versie van Ubiquiti uit de UniFi reeks onderweg was... :$
Ik ben alleen bekend met de opvolger van de switch8-150, die is wel 8*RJ45 maar slechts 2,5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Ja klopt. Het is beetje vreemde eend met zijn 4 x rj45-10gb/s en 1x een aparte1gb/s rj45 poe+ in voor de voeding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg9WCwSxRTjo1FehNTf7rKdCTLU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xqU6mDNJ9fMxJIJ7TLCvKat6.webp?f=user_large
High-performance, managed Layer 2 Multi-gigabit switch with (1) Gigabit PoE input and (4) 10GbE Ethernet ports.

Easily expand your network with the UniFi Switch Flex XG (USW Flex XG), a highly configurable, managed, 10GbE Layer 2 switch with (5) RJ45 Gigabit Ethernet ports, including (1) PoE Gigabit input and (4) 10GbE RJ45 Ethernet ports. Sporting a compact, slim design, the USW Flex XG delivers high-performance switching in any environment and is centrally managed in the UniFi Network application.

Features:

(1) Gigabit PoE input port
(4) 10GbE RJ45 ports
Compact, slim housing
Of je krijgt deze: Managed Layer 3 switch with (24) 10GbE RJ45 ports (€1329,79)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwPasLZoEu4QYCdoxiyGoJuHCq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fTfVXLiFDxUuVHRst8eP1SLz.webp?f=user_large
Managed Layer 3 switch with (24) 10GbE RJ45 ports, and (2) 25GbE SFP28 ports for fiber uplinks.
USW-EnterpriseXG-24 is a configurable Layer 3 switch suited for enterprise networks demanding next-in-class performance. It offers (24) 10GbE RJ45 Ethernet ports, and (2) 25GbE SFP28 ports, providing 25GbE fiber uplinks to your network. Features include a 1.3" touchscreen, single-row RJ45 port layout for easy patch panel cable management, and UniFi SmartPower Redundant Power System (USP-RPS) support for intelligent protection from internal PSU interruption or failure.

Features:

(24) 10GbE RJ45 Ports
(2) 25GbE SFP28 Ports
1.3" Touchscreen with AR Switch Management
UniFi SmartPower RPS DC input
Managed with UniFi Network Application Version: 6.1.67 or higher.

[ Voor 83% gewijzigd door xbeam op 17-06-2021 00:11 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nu er steeds meer gelijk ogende hardware en controles opduiken. Begint het er toch steeds meer op te lijken dat de oude UniFi controler en producten white label waren waarvan het alleen recht nu is verlopen.

Wat ook de verschillende wanhopig pogingen van UBNt kan verklaren om zelf een controller bouwen te bouwen.

https://www.ip-com.com.cn/en/products/ProFiSeries.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDhDHFYFjNto82o3R8wiwmioF5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBrKp8283N0SjTx0Bk4CJw8M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door xbeam op 17-06-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ondanks dat de specificaties afwijken verdenk ik hier de TP-Link Omada lijn ook van (https://www.tp-link.com/nl/business-networking/omada-eap/). Als je zo goed bent in het namaken, dan kun je toch net zo goed even een ander design keuze maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI71_1nw8Z6pEOiU7lAbLcSu6kU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8twVFv6xg5Pa3mqG57DPZzc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHFKG0Tz8KDkPuDc15KKiLz71Pg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KwJTjCwpSTkpw8aR7ZGKd8rY.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@xbeam interessant! Nooit eerder gezien maar lijkt idd zwaar op de unifi lijn
Ik ken ubiquiti wel als pionier op wifi gebied en ik geloof echt wel dat de huidige lijn van scratch door hun ontworpen is.

Wel denk ik dat ubiquiti zoekende is hoe ze nog kunnen groeien en een van de strategien is om hun producten aan te bieden als whitelabel voor andere fabrikanten.

Beetje wat SONOS is gaan doen met ikea :)

ik lees bv ook dit
IP-COM Software Controller for Windows can manage and monitor all APs of iUnifi.Through the cloud management system, the remote network management ...
Geen idee wat iUnifi is (apple die unifi reselled?) 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 17-06-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De vraag is of ze na maken of dat het alleenrecht van UniFi verlopen is? Met dat laatstgenoemde zou het geen namaak zijn, en zullen de partijen zelf licenties kunnen hebben aangeschaft.

Weet nog niet hoe ik zelf moet reageren op dit nieuws. Is alle hardware van UniFi dan onderhevig aan een licentie van iemand anders? Het is niet mijn vakgebied…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:59:
@xbeam interessant! Nooit eerder gezien maar lijkt idd zwaar op de unifi lijn
Ik ken ubiquiti wel als pionier op wifi gebied en ik geloof echt wel dat de huidige lijn van scratch door hun ontworpen is.

Wel denk ik dat ubiquiti zoekende is hoe ze nog kunnen groeien en een van de strategien is om hun producten aan te bieden als whitelabel voor andere fabrikanten.

Ook een interessante invalshoek. 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Check die handleiding ook:
https://down.ip-com.com.c...roller%20User%20Guide.pdf

Je ziet gewoon overal de unifi interface terug.
Kijk in het verleden hebben andere bedrijven wel (illegaal?) ubiquiti spul ge-rebrand met bv een ander logotje op een rocket. Dat is niet zo lastig

Maar nu is de hele software ook gebrand. De controller is java dus wie weet heeft de vendor gewoon een unifi controller zitten hacken. Echter dat is ook wel weer gek dus samenwerking met ubiquiti hierop lijkt logischer.

In de handleiding zie je alleen knullige dingen zoals fotos van beeldschermen als screenshot... Kan mij bijna niet voorstellen dat ubiquiti met zon partij in zee zou gaan ...

Ik gok zelfs dat die hardware gewoon werkt met een ubiquiti controller
IP-COM Software Controller is a software program which can be used to configure, manage,
and monitor iUAP-AC-M, iUAP-AC-LR, and iUAP-AC-LITE in your network without deploying an
extra network management system.

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 17-06-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:20

Toppe

Oké ✅

laurens0619 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:59:
Sonos ontwikkelt het product samen met Ikea waarbij vooral de software (en gebruikersgemak) in licentie worden gegeven. Of te wel: Sonos blijft met hun eigen merk in het hogere segment zitten en via Ikea kunnen ze het lagere segment bedienen.

Daarnaast is de kans zeer aanwezig dat mensen met een SYMFONISK speaker óók gaan kijken naar de artikelen van Sonos zelf om één geheel te krijgen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Toppe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Sonos ontwikkelt het product samen met Ikea waarbij vooral de software (en gebruikersgemak) in licentie worden gegeven. Of te wel: Sonos blijft met hun eigen merk in het hogere segment zitten en via Ikea kunnen ze het lagere segment bedienen.

Daarnaast is de kans zeer aanwezig dat mensen met een SYMFONISK speaker óók gaan kijken naar de artikelen van Sonos zelf om één geheel te krijgen.
Klopt is wel anders, daarook het woord Beetje ;)
Zit wel in de hoek van whitelabeling iig

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:01:
De vraag is of ze na maken of dat het alleenrecht van UniFi verlopen is? Met dat laatstgenoemde zou het geen namaak zijn, en zullen de partijen zelf licenties kunnen hebben aangeschaft.

Weet nog niet hoe ik zelf moet reageren op dit nieuws. Is alle hardware van UniFi dan onderhevig aan een licentie van iemand anders? Het is niet mijn vakgebied…
Niet dat ik er echt veel van weet, maar op routing gebied hebben ze bij mijn weten toch zelf mensen in dienst. Waarbij in ieder geval jaren terug nog iemand die ze bij PfSense vandaan hadden gehaald om bv aan de USG te sleutelen. Lijkt mij dus dat Ubiquiti in ieder geval een deel van de hardware in-house ontwikkelt. En bv ook de vele SDK issues waar ze over schreven met de USG lijkt dit te onderstrepen.

Ding is dan alleen dat ik dit alleen van de USG hardware weet, dus APs zouden ze theoretisch nog steeds kunnen inkopen. Ook gezien TP-Link en deze alleen de APs lijken te hebben?
Maar persoonlijk verwacht ik eerder dat Ubiquiti de boel nu white label verkoopt dan dat Ubiquiti het zelf inkocht. Maar verkopen waarbij je eigen hardware vervolgens een concurrent wordt en ook nog goedkoper is voelt ook raar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

En die website valt weer onder “Tenda CN” https://www.tendacn.com/default.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zat die handleiding nog ff te scrollen en ze hebben zelfs die cloud accounts via hun eigen servers beshcikbaar gemaakt. Dat krijg je er echt niet zomaar ingehackt zonder support van ubiquiti.

Dus ja, het lijkt erop dat ubiquiti aan het whitelabelen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:53
Het verklaard wel een hoop waarom de bedrijfsvoering (ontwikkeling van nieuwe producten en stabiliteit firmwares) van Ubiquiti zo moeizaam verloopt en dat enige productvisie voor de lange termijn achterblijft.

[ Voor 18% gewijzigd door Miki op 17-06-2021 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Miki schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:36:
Het verklaard wel een hoop waarom de bedrijfsvoering (ontwikkeling van nieuwe producten en stabiliteit firmwares) van Ubiquiti zo moeizaam verloopt en dat enige productvisie voor de lange termijn achterblijft.
Als je een whitelabel gaat ontwikkelen dan wil je toch juist dat je betrouwbaar bent op innovatie en stabiliteit?

Je kan moeilijk aankomen met ‘ja we weten nog niet wat we over 2 jaar willen’ en ‘ja we zijn bezig met de software maar kan nog niets concreets zeggen’

Of ben ik nou gek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Het voelt vooral een beetje als de aandeelhouders tevreden stellen.
Dat zie je wel vaker met beursgenoteerde bedrijven, veel korte termijn oplossingen voor max resultaat boekjaar.

Dus ieder jaar de push om zoveel mogelijk producten op de markt te brengen voor verkoop.
Als je kijkt naar de product differentatie van ubiquiti, ik denk dat ze daar drukker mee bezig zijn dan producten uitontwikkelen.
Whitelabel past daar prima in.

Ik wil niet meteen zeggen dat het only downhill from here is maar ik mis wel een beetje de ubiquiti van vroeger :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-10 20:40
Tenda is chinese troep. Ooit een router van geprobeerd uit nieuwsgierigheid. Echt heel slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:38

Ethirty

Who...me?

xbeam schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:53:
Nu steeds meer gelijk ogende hardware en controles opduiken. Begint het er toch steeds meer op te lijken dat de oude UniFi controler en producten white label waren waarvan het alleen recht nu is verlopen.

Wat ook de verschillende pogingen tot het bouwen van een nieuwe controller kan verklaren.

[Afbeelding]
Met alle productnamen die alleen een "i" ervoor hebben gekregen lijkt het daar wel sterk op.

Dat, of de Chinezen worden gewoon steeds brutaler :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:38

Ethirty

Who...me?

Toppe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Als je een whitelabel gaat ontwikkelen dan wil je toch juist dat je betrouwbaar bent op innovatie en stabiliteit?

Je kan moeilijk aankomen met ‘ja we weten nog niet wat we over 2 jaar willen’ en ‘ja we zijn bezig met de software maar kan nog niets concreets zeggen’

Of ben ik nou gek?
Niet gek, maar het is niet het enige bedrijf zonder visie :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
xbeam schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:53:
Nu steeds meer gelijk ogende hardware en controles opduiken. Begint het er toch steeds meer op te lijken dat de oude UniFi controler en producten white label waren waarvan het alleen recht nu is verlopen.

Wat ook de verschillende pogingen tot het bouwen van een nieuwe controller kan verklaren.

[Afbeelding]
Ze gebruiken redelijk generieke hardware, (de processor voor de UDM range hangt ook in Qnap nassen) en heel veel open source. Denk dat veel na te maken is zonder al te veel juridische consequenties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
m3gA schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:36:
[...]

Ze gebruiken redelijk generieke hardware, (de processor voor de UDM range hangt ook in Qnap nassen) en heel veel open source. Denk dat veel na te maken is zonder al te veel juridische consequenties.
En componenten die ze gebruiken en onder GPL licentie vallen moeten ze natuurlijk ook weer hun wijzigingen van publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corrado20vt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 18:17
Ik heb op mijn USG een lp2t vpn opgezet met deze handleiding:
https://help.ui.com/hc/en...ng-L2TP-Remote-Access-VPN

Als ik wifi op mijn telefoon uitzet en zet det VPN aan dan kan ik in de file manager inderdaad mijn netwerk apparaten zien zoals mijn NAS

Muziek luisteren gaat maar een sd filmpje kijken niet. Een avi van 600MB verplaatsen naar mijn Oneplus 8pro telefoon gaat met een duizelingwekkende 610KB/s !

Ik sta dan buiten met een goede 4G verbinding, een speedtest met de VPN uit resulteert in 108Mb/s

Dit moet toch beter kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:01:

Ik heb ook geen idee 🤷‍♂️ maar het valt op dat de SDN controler waar deze partijen op draaien de versie is waarna UBNT is gaan experimenteren/k*ten met steeds weer een Nieuwe interfaces. Wat mij het gevoel geeft dat de controler wel eens in bruikleen kan zijn geweest en dat vanwege het verlies van het alleenrecht/licentie ze daar nu vanaf willen. Waardoor ze nu zelf een SDN controler moeten/proberen te ontwerpen.

Dat kan alle bugs en de achteruitgang in controler functies verklaren. Alleen het blijft een onderbuik gevoel.

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 17-06-2021 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:17:
Ja klopt. Het is beetje vreemde eend met zijn 4 x rj45-10gb/s en 1x een aparte1gb/s rj45 poe+ in voor de voeding.
[Afbeelding]
Die hadden we al gehad en is gewoon de tegenhanger van de MikroTik die met 1 x RJ45 PoE en 4 x SFP+ werkt :)

Maar ik zou dus zweren dat er ook een tegenhanger van de 8 x SFP+ MikroTik onderweg was met 8 x RJ45 poorten erop :?

Op dit moment zie ik echter alleen een 8 x SFP+ tegenhanger online staan, maar dan zonder de asociaal grote heatsink achterop... :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:23:
[...]

Ik heb ook geen idee 🤷‍♂️ maar het valt op dat de SDN controler waar deze partijen op draaien de versie is waarna UBNT is gaan experimenteren/k*ten met steeds weer een Nieuwe interfaces. Wat mij het gevoel geeft dat de controler wel eens in bruikleen kan zijn geweest en dat vanwege het verlies van het alleenrecht/licentie ze daar nu vanaf willen. Waardoor ze nu zelf een SDN controler moeten/proberen te ontwerpen.

Dat kan alle bugs en de achteruitgang in controler functies verklaren. Alleen het blijft een onderbuik gevoel.
De stap naar UniFi-OS en alle aanverwante addons zoals de netwerk controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wellicht heeft iemand hier nog een idee over.

Wij gaan verhuizen en zodra de verhuiswagen is weg gereden wil ik al het internet spul gaan inpakken.

Alles zal daarna eerst de opslag in gaan en richting het eind van het jaar zal het er pas weer uit komen.

Nu zit ik even te twijfelen:
1. Gaat alles zo de grote bak in, start ik alles weer op en ga de noodzakelijke aanpassingen doorvoeren. Zonder reset en behoud van controller
2. Ik reset alles nog via de controller en koppel daarna alles af en begin weer vanaf 0…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Toppe schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:46:

1. Gaat alles zo de grote bak in, start ik alles weer op en ga de noodzakelijke aanpassingen doorvoeren. Zonder reset en behoud van controller
2. Ik reset alles nog via de controller en koppel daarna alles af en begin weer vanaf 0…
Ik zit toevallig net in deze fase.

Van het weekend alles voor de zekerheid nog ge-update en een backup gemaakt.

Laat alles gewoon zo staan zoals het was en hopelijk volgende week gewoon plug and play.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
stormfly schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:15:
[...]

De stap naar UniFi-OS en alle aanverwante addons zoals de netwerk controller.
Ja. Helemaal opnieuw beginnen omdat Vyatta niet meer geschikt was. Maar deze keuze veel te laat gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Toppe schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:46:
Wellicht heeft iemand hier nog een idee over.

Wij gaan verhuizen en zodra de verhuiswagen is weg gereden wil ik al het internet spul gaan inpakken.

Alles zal daarna eerst de opslag in gaan en richting het eind van het jaar zal het er pas weer uit komen.

Begin gewoon met 1. Lukt dat helemaal niet (lijkt me sterk), dan kan je altijd nog 2 toepassen.
Misschien wel handig om voor power down de auto update feature van de netwerkonderdelen en van de controller uit te zetten. Beetje lastig als je na de eerste power-up tegen onverwacht gedrag aanloopt vanwege updates. En als er onverhoopt toch echte problemen zijn maakt dat het troubleshooten zeker niet eenvoudiger.

Laatst nog mijn UDM van een xs4all modem in een ziggo modem gestoken (en ook weer terug) en geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBvB
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-04 19:27
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij hier kunnen helpen en dat ik de vraag hier mag stellen.
Recentelijk heb ik een USG, 8P 60W switch en 1 AP Lite aangeschaft.

Wij krijgen ons internet via LomboxNet dmv een statisch IP adres, gateway, subnet en DNS servers.

De USG is netjes ingesteld op deze adressen en heeft ook verbinding naar buiten.
Echter gebeurt het zeker 2x per dag dat alle draadloze apparaten dia met het AP Lite verbonden zijn, ineen keer geen IP adres meer krijgen van het AP. Het moment dat ik het AP reboot, krijgt alles weer netjes een IP adres van Unifi.
Iemand enig idee wat hier mis gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:14
@PBvB Waarschijnlijk de utp kabel tussen switch en ap. Test ff met een ander kabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een beetje vreemd probleem.
Wanneer ik in de firewall de intervlan blokkade uit zet kan ik prima naar alle AirPlay apparaten op op mijn IoT netwerk/sub streamen. Inclusief de Denon

Waneer ik de intervlan blokkade weer aanzet en inclusief de toegang regels tot deze apparaten.
Kan ik wel audio AirPlay naar bijv de Apple TV maar niet meer naar mijn Denon, Deze verbindt wel maar geeft een verbindingsfout zodra ik op play druk. Streamen naar andere AirPlay devices gaat prima en in de regels zit geen verschil.

Ik zie voor de Denon regels blijkbaar iets over het hoofd wat het feitelijk streamen/afspelen onmogelijk maakt.
Zie hier de Denon is benaderbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5Dk89hyguwwMpkEVhMvZkj6Fk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIExDVLme4E5mjmZZ8Nf5uDp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik geef toegang voor alle protocollen en poorten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx9MqJsBrLiDKgrBfGXfWppiTPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZMHW7Pm6EMZcRgOYsI2MH2y.jpg?f=fotoalbum_large

AirPlay kan hem vinden en lijkt te gaan spelen en geeft ook de play animatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-ko9aApiUR057E2wbeBF5GUWN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOs7gYKL4Hvy3VkaIY7MUOSw.jpg?f=fotoalbum_large

Maar er komt nooit geluid en dan helaas pindakaas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOri6mJ5S-JHcAm4iij8vLIDoPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7GHW7sIFjsJIZWK6FM5Qxi7.png?f=fotoalbum_large

|:( Streamen naar de Apple-tv gaat prima 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek2rEYygUaUfVpptXiH__GwocYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KB4OT62dgXMypeTdmRzveQW5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1G6CYQwoClH6IYcRg-bjTZhZ8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXzNWDn2xgfmNuOjwEbo8D7z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door xbeam op 20-06-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:14:
Ik heb een beetje vreemd probleem.
Nou, eigenlijk is het helemaal niet zo vreemd naar mijn mening! :)
Waneer ik de intervlan blokkade weer aanzet en inclusief de toegang regels tot deze apparaten.
Kan ik wel audio AirPlay naar bijv de Apple TV maar niet meer naar mijn Denon, Deze verbindt wel maar geeft een verbindingsfout zodra ik op play druk. Streamen naar andere AirPlay devices gaat prima en in de regels zit geen verschil.

Ik zie voor de Denon regels blijkbaar iets over het hoofd wat het feitelijk streamen/afspelen onmogelijk maakt.
Denon/Marantz Versterkers hebben echt verschrikkelijk slechte netwerkfirmware en het verbaast me echt totaal niet dat je daarmee problemen ondervindt, want zelfs mijn Marantz NR1606 die in hetzelfde subnet als mijn telefoon hangt kan soms niet gevonden worden door de Marantz App :X

De oplossing : Stroom eraf, stroom erop en dan kunnen we weer een X aantal weken ermee vooruit! :D _O-

En NEE : Heeft niks met de gebruikte router/switches/accesspoints te maken, want dezelfde problemen treden op met totaal verschillende opstellingen! :P

Kortom : Ik wens je veel succes en sterkte met je opstelling werkend krijgen... ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Nou, eigenlijk is het helemaal niet zo vreemd naar mijn mening! :)

[...]

Denon/Marantz Versterkers hebben echt verschrikkelijk slechte netwerkfirmware en het verbaast me echt totaal niet dat je daarmee problemen ondervindt, want zelfs mijn Marantz NR1606 die in hetzelfde subnet als mijn telefoon hangt kan soms niet gevonden worden door de Marantz App :X

De oplossing : Stroom eraf, stroom erop en dan kunnen we weer een X aantal weken ermee vooruit! :D _O-

En NEE : Heeft niks met de gebruikte router/switches/accesspoints te maken, want dezelfde problemen treden op met totaal verschillende opstellingen! :P

Kortom : Ik wens je veel succes en sterkte met je opstelling werkend krijgen... ;(
Nope 👎 doesn’t worked out like expected. Maar je hebt dus ervaring wat betreft dit soort issues en D&M Holding
USW Firmware 5.64.4
Bugfixes
[USW-Pro] Fix no temperature reading on non-PoE USW-Pro in 5.64.3.
[USW-Pro] Fix some cases caused IGMP snooping stop learning IGMP groups.
[USW-PoE] Fix Voice VLAN doesn't work with several IP Phones.
Ik hadde hoop dat het iets zou doen met het (ik heb geen) idee dat AirPlay broadcast georiënteerd is (dat was een aanname).

Dat het aan de Denon ligt lijkt mij onwaarschijnlijk omdat wanneer ik de firewall uit zet de intervlan routing prima werkt. En de Denon dan prima AirPlay afspeelt.
IDS grijpt ook niet in en vermeld ook blokkeringen.

Het is geen wereldramp ik kan naar de ATV streamen die het dan weer via AirPlay geeft Aa de Denon (zelfde vlan/subnet ). Maar blijft irritant en ook het gebrek aan informatie in de unifi/UDM controller is waardeloos.

[ Voor 36% gewijzigd door xbeam op 21-06-2021 00:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 19:27
@nero355 en @xbeam misschien een open deur hoor, maar ik denk ik deel het toch even. Ik heb in het verleden dezelfde issues meegemaakt m.b.t. de vindbaarheid en het streamen naar mijn Chromecast(s) en Medion Lifesteam internet radio.

Vaak werkte het gewoon en kon ik alle apparaten gebruiken, maar het kwam ook met grote regelmaat voor dat ik of mijn vrouw de apparaten niet kon "vinden" om naartoe te streamen, of ze werden wel gevonden maar de stream werd niet gestart. Heel frustrerend... meestal was dit te verhelpen met een reboot van het streaming apparaat. Het gekke was dat het dus deels werkte...

Na wat zoeken heb ik de optie "Enable multicast enhancement" in de Unifi controller de optie ingeschakeld voor mijn WiFi netwerken welke aan mijn LAN gekoppeld zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pWsfyxIrV0NtgUXkA0_pkbM0eE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wPliIsBlQ2B1WWexWzGTRP7k.png?f=user_large

Na deze setting leek het beter te gaan, maar kreeg toch nog af en toe dezelfde issues. Ik heb een Zyxel managed switch, daar ben ik eens op gaan monitoren... wat bleek... het verkeer werd gewoon genegeerd. Ik moest IGMP op mijn LAN (default) vlan aanzetten, dit stond op dat moment alleen aan op mijn IPTV vlan (KPN).

Deze settings gezamenlijk hebben er voor gezorgd dat deze issues echt volledig verleden tijd zijn. Het is sindsdien nooit meer voorgekomen dat een apparaat niet gevonden kon worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcBhwowronXB3Acfv9xT-p88dPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5IXhmCOvhUT4bTYQpPieZ0FZ.png?f=user_large

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dezonnebril schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:34:
@nero355 en @xbeam misschien een open deur hoor, maar ik denk ik deel het toch even. Ik heb in het verleden dezelfde issues meegemaakt m.b.t. de vindbaarheid en het streamen naar mijn Chromecast(s) en Medion Lifesteam internet radio.
Thanks. De vindtbaarheid is in dit geval goed. En het werkt ook prima tot dat ik de firewall aanzet.
Hij blijft dan ook prima vindt en bedienbaar over AirPlay dingen zoals volume van de Denon via AirPlay aanpassen werkt prima alleen het rechtstreeks afspelen lukt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNvm-qPaH0Ex1pqyXKW4CK8maGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5E282L1SNt9z3CKCeM1LCj5q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMRIOzU8OCQN4jb82kdKKk0Ut70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRequRVQYDHOmzTyzumGoYnr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door xbeam op 20-06-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 19:27
xbeam schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Thanks. De vindtbaarheid is in dit geval goed. En het werkt ook prima tot dat ik de firewall aanzet.
Hij blijft dan ook prima vindt en bedien baar over AirPlay kan gewoon het volume via AirPlay aanpassen alleen afspelen lukt niet.
Ik had net nog een wijziging gedaan in mijn post, dat ze soms ook wel gevonden werden maar dat de stream gewoon niet gestart werd (spotify e.d. gaf aan "connected"). Maargoed, wellicht kun je er iets mee, zo niet dan een ander wel :). Ik denk ik deel het toch even.

[ Voor 7% gewijzigd door dezonnebril op 20-06-2021 10:45 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dezonnebril schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Ik had net nog een wijziging gedaan in mijn post, dat ze soms ook wel gevonden werden maar dat de stream gewoon niet gestart werd (spotify e.d. gaf aan "connected"). Maargoed, wellicht kun je er iets mee, zo niet dan een ander wel :). Ik denk ik deel het toch even.
Thanks maar de loggin van de UDM is zo bar slecht.
Het blijft nu gewoon try and error zonder te weten wat er mis gaat doordat je niet weten welke communicatie er plaats of niet plaats vindt tussen een iPad en de Denon. Een tcp dump maken zou met suricata,wat al op iedere usg en UDM draait niet nodig hoeven zijn.
https://www.furkancaliskan.com/suricata-ile-trafik-loglamak/

Maar Ik denk toch dat het een wireschark wordt.

[ Voor 84% gewijzigd door xbeam op 22-06-2021 16:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@dezonnebril Ik heb met die betreffende settings destijds het aantal vermelde 'anomalies' (High TCP Latency) in het dashboard van de controller zwaar naar beneden kunnen krijgen. In al m'n (WiFi) netwerken / SSID's zitten devices welke wel eens iets met streaming protocollen uitvoeren.

M'n USG-3P is daarmee ook met ingeschakeld IDS/IPS een stukje 'rustiger' qua 'Utilization' in het dashboard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:56:
@dezonnebril Ik heb met die betreffende settings destijds het aantal vermelde 'anomalies' (High TCP Latency) in het dashboard van de controller zwaar naar beneden kunnen krijgen. In al m'n WiFi netwerken / SSID's zitten devices welke wel eens iets met streaming protocollen uitvoeren.

M'n USG-3P is daarmee ook met ingeschakeld IDS/IPS een stukje 'rustiger' qua 'Utilization' in het dashboard.
Is ook niet zo gek, aangezien IGMP zorgt dat Multicast-verkeer alleen naar de poorten gaat die participeren in een multicastgroep. Geen abonnee in groep = jij krijgt niets. Dat is ook het enige wat IGMP enhancement doet, verder heeft het geen functie.
Wat @xbeam als korte klap kan doen is loggen op drop en allow. Maarja, die gateway's van UI zijn voor troubleshooting niet je-van-het, zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:18

nexhil

BAM!

Man man man man. Ik was er bijna helemaal klaar mee. 2 weken lang problemen gehad, vooral in de achtertuin. Waar ik een (wireless uplink) AP lite hebben hangen met 2 camera’s eraan.

Verhaal: vrouw en kind klagen over slechte WiFi op telefoon in achtertuin. Even kanalen checken enzo, was nogal druk dus kanaal gewisseld. Situatie leek vanaf dat moment steeds erger te worden. Het rare was dat veel apparaten het probleem niet hadden dat ze disconnect werden. Apple Watch bleef verbonden, thermostaat en wat andere apparaten eigenlijk geen problemen. Ondertussen iOS 14.6 uitgekomen, dus vermoedde dat daar nog een probleem in kon zitten want inmiddels hadden we alle 3 problemen en allemaal een iPhone.

Gisteren zit ik wat op UDMP te bladeren en zie ik opeens deze optie aan gevinkt staan bij WiFi instellingen:
‘Hoge prestatie apparaten’

Dan mogen apparaten die hoge snelheden ondersteunen alleen met 5Ghz verbinden.

Ik kan me niet herinneren dat ik deze optie heb aan gezet. Maar ben onlangs van 1.9.2 naar 1.9.3 gegaan.

Nadat ik deze heb uitgeschakeld werkt alles weer als een zonnetje.

[ Voor 3% gewijzigd door nexhil op 20-06-2021 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nexhil schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:08:
Man man man man. Ik was er bijna helemaal klaar mee. 2 weken lang problemen gehad, vooral in de achtertuin. Waar ik een (wireless uplink) AP lite hebben hangen met 2 camera’s eraan.

Verhaal: vrouw en kind klagen over slechte WiFi op telefoon in achtertuin. Even kanalen checken enzo, was nogal druk dus kanaal gewisseld. Situatie leek vanaf dat moment steeds erger te worden. Het rare was dat veel apparaten het probleem niet hadden dat ze disconnect werden. Apple Watch bleef verbonden, thermostaat en wat andere apparaten eigenlijk geen problemen. Ondertussen iOS 14.6 uitgekomen, dus vermoedde dat daar nog een probleem in kon zitten want inmiddels hadden we alle 3 problemen en allemaal een iPhone.

Gisteren zit ik wat op UDMP te bladeren en zie ik opeen deze optie aan gevinkt staan bij WiFi instellingen:
‘Hoge prestatie apparaten’

Dan mogen apparaten die hoge snelheden ondersteunen alleen met 5Ghz verbinden.

Ik kan me niet herinneren dat ik deze optie heb aan gezet. Maar ben onlangs van 1.9.2 naar 1.9.3 gegaan.
Dat idee heb ik ook, dat er met updates gewoon functies aan of uitgezet worden.
ed1703 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:08:
[...]

Is ook niet zo gek, aangezien IGMP zorgt dat Multicast-verkeer alleen naar de poorten gaat die participeren in een multicastgroep. Geen abonnee in groep = jij krijgt niets. Dat is ook het enige wat IGMP enhancement doet, verder heeft het geen functie.
Wat @xbeam als korte klap kan doen is loggen op drop en allow. Maarja, die gateway's van UI zijn voor troubleshooting niet je-van-het, zeg maar.
Dat zou ik inderdaad nog even kunnen proberen. Deze staan momenteel uit wegens serieuse performance impact https://community.ui.com/...24-49a5-be9c-4e667f115603

@ed1703 can you help ?
Welke moet ik hebben. Ik kan de logs van mijn eigen regels nergens terug vinden 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drDIR8PqN022j6YPimItk4l-Sx4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iAXcQl6ZSrwiQGvUwMFN34sm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door xbeam op 20-06-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09 20:54
Een vraagje voor de wifi experts. Heb net op Unifi Design Center wat zitten klooien. Voornamelijk met de type binnenmuren. Die zijn van cellenbeton, maar op Design Center kan je enkel kiezen tussen "Outer - 12/20 dB" of "Inner - 3/6.5 dB". Dit heeft natuurlijk impact op het bereik en kwaliteit van het signaal.

Daarnaast twijfel ik tussen welk AP ik nodig heb van Unifi. Ik wil eigenlijk niet toegeven op kwaliteit, maar een AP die overkill is voor wat ik nodig heb is natuurlijk ook zonde.

Zie bijgaand een plaatje van mijn begane grond waarbij ik de binnenmuren van "Outer - 12/20 dB" heb gemaakt en het Unifi 6 lite AP.

Ik zat ook nog te twijfelen om het AP in de trapkast te plaatsen, maar dan ben ik bang dat het bereik helemaal slecht wordt.

Tips en adviezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0w_FoGamRluztztaW9VcX_frSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CL5iBM3XUOYlmK9cdS2S0MBv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiLw0f_2q0XhGQOyKaVTpwZu_gM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dyvoavxeeXcmrQ08gTmTAsZX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Calypsooo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:35:
Een vraagje voor de wifi experts. Heb net op Unifi Design Center wat zitten klooien. Voornamelijk met de type binnenmuren. Die zijn van cellenbeton, maar op Design Center kan je enkel kiezen tussen "Outer - 12/20 dB" of "Inner - 3/6.5 dB". Dit heeft natuurlijk impact op het bereik en kwaliteit van het signaal.

Daarnaast twijfel ik tussen welk AP ik nodig heb van Unifi. Ik wil eigenlijk niet toegeven op kwaliteit, maar een AP die overkill is voor wat ik nodig heb is natuurlijk ook zonde.

Zie bijgaand een plaatje van mijn begane grond waarbij ik de binnenmuren van "Outer - 12/20 dB" heb gemaakt en het Unifi 6 lite AP.

Ik zat ook nog te twijfelen om het AP in de trapkast te plaatsen, maar dan ben ik bang dat het bereik helemaal slecht wordt.

Tips en adviezen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Plaatje zegt genoeg toch? Als het bereik te slecht wordt in de hal, dan daar een extra AP installeren. Maar zo'n plaatje is een gok, maar in werkelijkheid kan het bereik echt anders zijn. Overlappende kanalen, plaatsing van het AP, meubels e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
[quote]xbeam schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Hij blijft dan ook prima vindt en bedienbaar over AirPlay dingen zoals volume van de Denon via AirPlay aanpassen werkt prima alleen het rechtstreeks afspelen lukt niet.

[Afbeelding]

Ik zie wel dat bij je enable fast roaming aanstaat, kan een bottleneck zijn want heb hier nog nergens gelezen dat die aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hulliee schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Plaatje zegt genoeg toch? Als het bereik te slecht wordt in de hal, dan daar een extra AP installeren. Maar zo'n plaatje is een gok, maar in werkelijkheid kan het bereik echt anders zijn. Overlappende kanalen, plaatsing van het AP, meubels e.d.
Dat zou ik niet doen. ik zou de AP gewoon meer naar de gang plaatsen als daar echt meer signaal nodig is.
Maar waarschijnlijk heb daar signaal genoeg voor wat je daar wil doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Behoorlijk Leek schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:55:
[quote]xbeam schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:43:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie wel dat bij je enable fast roaming aanstaat, kan een bottleneck zijn want heb hier nog nergens gelezen dat die aan moet staan.
Zou kunnen/logisch zijn waneer de Denon op WiFi zou zitten en niet compatibel zijn met het R protocol. Dan zouden er inderdaad WiFi connectie problemen kunnen optreden. Ik zal het zo nog even proberen maar fast roaming werkt over algemeen prima met Apple / Android en nieuwere apparaten. Fast Roaming R is tegenwoordig een basis onderdeel binnen het WiFi protocol
https://support.apple.com/nl-nl/HT202628

Update : 15:34
Fast roaming uitgezet, helaas zonder resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:02:
[...]

Dat zou ik niet doen. ik zou de AP gewoon meer naar de gang plaatsen als daar echt meer signaal nodig is.
Maar waarschijnlijk heb daar signaal genoeg voor wat je daar wil doen
Dat is toch wat ik zeg, in andere woorden? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hulliee schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Dat is toch wat ik zeg, in andere woorden? ;)
Klopt maar je suggestie voor een extra AP in de gang. Die zou volgens mij echt niet nodig hoeven zijn. Ik zou de AP gewoon bijna tegen deur de of op de keuken grens plaatsen. En zo een beetje spelen met ontvangst

[ Voor 14% gewijzigd door xbeam op 21-06-2021 01:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Klopt maar een extra AP in de gang zou echt niet nodig hoeven. Ik zou de AP gewoon bijna tegen de of op keuken grens plaatsen.
Ik denk het ook niet. Zo'n wifi-coverage plaatje geeft een verschillen groot weer en is ook maar een benadering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09 20:54
Hulliee schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Ik denk het ook niet. Zo'n wifi-coverage plaatje geeft een verschillen groot weer en is ook maar een benadering.
Thanks beide!

Het ging mij ook deels om het feit of die dB waarden van die muren niet te zwaar was in de Unifi Designer (12/20dB voor cellenbeton?) en welk AP het meest geschikt is voor deze situatie.

En als ik jullie begrijp is het plaatsen in de trappenkast dus geen optie. Wist niet dat die muren zoveel tegenhielden tegenwoordig. Meen me te herinneren dat ik vroeger Xbox360 op zolder via wifi had verbonden met de router op de BG.
Pagina: 1 ... 123 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.