[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 124 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hulliee schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Ik denk het ook niet. Zo'n wifi-coverage plaatje geeft een verschillen groot weer en is ook maar een benadering.
Ligt een beetje aan de implementatie van zo'n tool door de leverancier. Ik heb bijvoorbeeld ook Cisco Prime's in beheer en als je daar de plaatsing van de AP's in de tekening een beetje goed op orde hebt dan kloppen die live heatmaps gewoon doordat zo'n Cisco Prime alle AP's op een vloer continue met elkaar gaat vergelijken middels de WLC / WirelessLanController logging.

P.S. Dan zit je overigens wel meteen in héél andere prijscategorie te werken, maar: 't Kán dus wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 20-06-2021 14:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Calypsooo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Thanks beide!

Het ging mij ook deels om het feit of die dB waarden van die muren niet te zwaar was in de Unifi Designer (12/20dB voor cellenbeton?) en welk AP het meest geschikt is voor deze situatie.

En als ik jullie begrijp is het plaatsen in de trappenkast dus geen optie. Wist niet dat die muren zoveel tegenhielden tegenwoordig. Meen me te herinneren dat ik vroeger Xbox360 op zolder via wifi had verbonden met de router op de BG.
Ik heb een 2000 woning met zware brandwerende deuren en op iedere verdieping een AP. Nu is op de verdieping zelf overal een zeer goed bereik, en overlapt een AP van de ene verdieping, de AP van de andere verdieping. Andere kanalen instellen per verdieping.
Dus ja met 1 AP moet het goed kunnen, speel eerst met de locatie van je AP voordat je gaten gaat boren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Calypsooo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Thanks beide!

Het ging mij ook deels om het feit of die dB waarden van die muren niet te zwaar was in de Unifi Designer (12/20dB voor cellenbeton?) en welk AP het meest geschikt is voor deze situatie.

En als ik jullie begrijp is het plaatsen in de trappenkast dus geen optie. Wist niet dat die muren zoveel tegenhielden tegenwoordig. Meen me te herinneren dat ik vroeger Xbox360 op zolder via wifi had verbonden met de router op de BG.
De Floor plan app van unifi is niet zo precies.
Als je de ap’s thuis gebruik dan zijn lite”s momenteel nog prima en wil meer snelheid dan is een ac-pro ook prima. Wave2/mi-mo is vaak overkill voor thuis gebruik. Bij thuisgebruik kan vaak beter kiezen voor snelheid dan voor meer gebruikers.

Ik zou me niet druk maken over de muren of waar je ze ophangt. Het enige waar ik naar zou kijken is of dat je vanaf de plek waar jij je WiFi het meest/zwaarte gaat belasten ( vaak de bank of keuken tafel) LOS met de AP hebt/ dus dat je vanaf je laptop/iPad je accespoint fysiek kan zien. En wat muren , planten en meubels met doen je WiFi kan
Sunny echt heel goed uitleggen. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 21-06-2021 01:21 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@xbeam Ik werk meestal veel in omgevingen waarin vooral VOIP verkeer erg belangrijk is. In dat soort omgevingen wil je écht niet zien dat er spontaan een coveragehole ontstaat door wát voor een rede dan ook.

Hier bij me thuis werk ik 'gewoon' met Ubiquiti spullen omdat 't betaalbaar kan én daarbij probeer ik de apparatuur ook gewoon net zo ver te 'stressen' als dat ik op m'n werk ooit doe maar een vergelijk tussen de spullen van UI én Cisco gaat eigenlijk altijd al mank doordat ik op de UI omgeving nog geen enkele mogelijkheid gevonden heb om DSCP in te kunnen regelen en dus zelf QoS kan 'kleuren' op m'n eigen waarden / netwerk.

In de USG-3P is de enige mogelijkheid om QoS te beïnvloeden één vinkje... "Smart Queues" ... AAN / UIT :+

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 20-06-2021 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:47:
@xbeam Ik werk vooral veel in omgevingen waarin vooral VOIP verkeer erg belangrijk is. In dat soort omgevingen wil je écht niet zien dat er spontaan een coveragehole ontstaat door wát voor een rede dan ook.

Hier bij me thuis werk ik 'gewoon' met Ubiquiti spullen omdat 't betaalbaar kan én daarbij probeer ik de apparatuur ook gewoon net zo ver te 'stressen' als dat ik op m'n werk ooit doe maar een vergelijk tussen de spullen van UI én Cisco gaat eigenlijk altijd al mank doordat ik op de UI omgeving nog geen enkele mogelijkheid gevonden heb om DSCP in te kunnen regelen en dus QoS kan 'kleuren' op m'n eigen waarden / netwerk.

In de USG-3P is de enige mogelijkheid om QoS te beïnvloeden één vinkje... "Smart Queues" ... AAN / UIT :+
Dat is hier ook het geval. ik heb ook een SHD vanwege air-view en air-time aan het plafond hangen. Maar voor de gewone thuisgebruiker totaal nutteloos. En voor de prijs kan je een 5pack uap-lite”s kopen.
https://help.ui.com/hc/en...g-your-Wi-Fi-Performance-

[ Voor 26% gewijzigd door xbeam op 20-06-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:55
nexhil schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:08:
Man man man man. Ik was er bijna helemaal klaar mee. 2 weken lang problemen gehad, vooral in de achtertuin. Waar ik een (wireless uplink) AP lite hebben hangen met 2 camera’s eraan.

Verhaal: vrouw en kind klagen over slechte WiFi op telefoon in achtertuin. Even kanalen checken enzo, was nogal druk dus kanaal gewisseld. Situatie leek vanaf dat moment steeds erger te worden. Het rare was dat veel apparaten het probleem niet hadden dat ze disconnect werden. Apple Watch bleef verbonden, thermostaat en wat andere apparaten eigenlijk geen problemen. Ondertussen iOS 14.6 uitgekomen, dus vermoedde dat daar nog een probleem in kon zitten want inmiddels hadden we alle 3 problemen en allemaal een iPhone.

Gisteren zit ik wat op UDMP te bladeren en zie ik opeens deze optie aan gevinkt staan bij WiFi instellingen:
‘Hoge prestatie apparaten’

Dan mogen apparaten die hoge snelheden ondersteunen alleen met 5Ghz verbinden.

Ik kan me niet herinneren dat ik deze optie heb aan gezet. Maar ben onlangs van 1.9.2 naar 1.9.3 gegaan.

Nadat ik deze heb uitgeschakeld werkt alles weer als een zonnetje.
Begrijp ik het goed dat je de AP waaraan je de camera’s hebt hangen draadloos hebt verbonden met een andere AP?

Ik zit te denken aan zo’n oplossing met zo’n verbinding tussen mijn huis en de schuur (camera dan aan de schuur). Wist niet zeker of dat zou werken.

Als ik jou goed begrijp werkt dit dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:11:
[...]

@ed1703 can you help ?
Welke moet ik hebben. Ik kan de logs van mijn eigen regels nergens terug vinden 8)7

[Afbeelding]
Ik heb geen UDM(P). Met de USG doe ik het met een syslog-server.
vziw is dat voor leesbaarheid nog steeds de way-to-go.

code:
1
2
3
4
tail -f /data/remote-logs/UniFiSecurityGateway3P-USG/kern.log

Jun 21 07:44:00 UniFiSecurityGateway3P-USG kernel: [LAN_IN-2005-A]IN=eth1.15 OUT=eth1.12 MAC=fc:ec:da:02:14:ff:dc:a6:32:ad:81:de:08:00:45:00:00:71 SRC=10.0.5.23 DST=10.0.2.31 LEN=113 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=63 ID=63760 DF PROTO=TCP SPT=40490 DPT=3483 WINDOW=501 RES=0x00 ACK PSH URGP=0
Jun 21 07:44:00 UniFiSecurityGateway3P-USG kernel: [LAN_IN-2005-A]IN=eth1.15 OUT=eth1.12 MAC=fc:ec:da:02:14:ff:dc:a6:32:ad:81:de:08:00:45:00:00:71 SRC=10.0.5.23 DST=10.0.2.31 LEN=113 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=63 ID=63760 DF PROTO=TCP SPT=40490 DPT=3483 WINDOW=501 RES=0x00 ACK PSH URGP=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:18

nexhil

BAM!

Calypsooo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:35:
Een vraagje voor de wifi experts. Heb net op Unifi Design Center wat zitten klooien. Voornamelijk met de type binnenmuren. Die zijn van cellenbeton, maar op Design Center kan je enkel kiezen tussen "Outer - 12/20 dB" of "Inner - 3/6.5 dB". Dit heeft natuurlijk impact op het bereik en kwaliteit van het signaal.

Daarnaast twijfel ik tussen welk AP ik nodig heb van Unifi. Ik wil eigenlijk niet toegeven op kwaliteit, maar een AP die overkill is voor wat ik nodig heb is natuurlijk ook zonde.

Zie bijgaand een plaatje van mijn begane grond waarbij ik de binnenmuren van "Outer - 12/20 dB" heb gemaakt en het Unifi 6 lite AP.

Ik zat ook nog te twijfelen om het AP in de trapkast te plaatsen, maar dan ben ik bang dat het bereik helemaal slecht wordt.

Tips en adviezen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier dezelfde woning indeling (exact :D ) ik heb (oude) Lite AP in de meterkast hangen die pakt echt de hele begane grond op vol bereik. Als je een U6-lite pakt zou ik geen problemen verwachten.

Verder heb ik er verder nog in op zolder hangen. (ook een oude lite) en de enige plek waar het bereik iets minder is maar nog steeds ruimvoldoende, is de badkamer

[ Voor 5% gewijzigd door nexhil op 21-06-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:07
Goedemiddag!
Op dit moment heb ik een Netgear R7800 met OpenWRT, een Zyxel GS1900-24E switch én twee Ubiquity AP-AC Lites voor het netwerk.
Nu ben ik aan het overwegen om de Netgear te vervangen door iets van Ubiquiti, maar ik weet niet precies wat dan een goede keuze zou zijn...

Één van de Lites hangt aan de achterkant van de woonkamer, zodat er in de tuin goed bereik is.
De andere Lite hangt boven op zolder om daar goede coverage te hebben.
De Netgear zit in de meterkast en voorziet de voorkant en een gedeelte van de eerste verdieping van Wifi (met overlap van de Lite van zolder).
Ik overweeg nog om een Lite op te hangen op de eerste verdieping, zodat dat helemaal goed gedekt is.

Ik heb de Unifi Controller in Docker draaien, dus die heb ik al.
Zou een USG iets zijn?
Kan ik die direct aansluiten op het Glasvezel punt, zonder tussenkomst van de Experia Box? (Heb ik nu ook met de Netgear).

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:10
Ben.Hahlen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:54:
Goedemiddag!
Op dit moment heb ik een Netgear R7800 met OpenWRT, een Zyxel GS1900-24E switch én twee Ubiquity AP-AC Lites voor het netwerk.
Nu ben ik aan het overwegen om de Netgear te vervangen door iets van Ubiquiti, maar ik weet niet precies wat dan een goede keuze zou zijn...

Één van de Lites hangt aan de achterkant van de woonkamer, zodat er in de tuin goed bereik is.
De andere Lite hangt boven op zolder om daar goede coverage te hebben.
De Netgear zit in de meterkast en voorziet de voorkant en een gedeelte van de eerste verdieping van Wifi (met overlap van de Lite van zolder).
Ik overweeg nog om een Lite op te hangen op de eerste verdieping, zodat dat helemaal goed gedekt is.

Ik heb de Unifi Controller in Docker draaien, dus die heb ik al.
Zou een USG iets zijn?
Kan ik die direct aansluiten op het Glasvezel punt, zonder tussenkomst van de Experia Box? (Heb ik nu ook met de Netgear).
Je hebt geen VOIP? Dan kan het prima zonder Experia box, met een USG. Voor IPTV is er wat aanpaswerk nodig in de USG, zie ook het andere topic in de topic warning.

Hoe ga je het bereik dat nu door de Netgear wordt verzocht opvangen? Is dat met de nieuwe Lite?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
loeberce schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:37:
[...]

Je hebt geen VOIP? Dan kan het prima zonder Experia box, met een USG. Voor IPTV is er wat aanpaswerk nodig in de USG, zie ook het andere topic in de topic warning.

Hoe ga je het bereik dat nu door de Netgear wordt verzocht opvangen? Is dat met de nieuwe Lite?
Geen VoIP en na vandaag ook geen IPTV meer.

De nieuwe Lite en, afhankelijk van een test later, misschien nog een Lite in de Meterkast, maar ik denk dat dat niet eens nodig is.

Blog

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ben.Hahlen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Geen VoIP en na vandaag ook geen IPTV meer.

De nieuwe Lite en, afhankelijk van een test later, misschien nog een Lite in de Meterkast, maar ik denk dat dat niet eens nodig is.
Voor af en toe wel live tv willen kijken is N-ziet een prima oplossing. 1 account kan je met 5 tv/mensen delen
https://www.nlziet.nl/nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 17:16

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

La1974 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:12:
[...]

Begrijp ik het goed dat je de AP waaraan je de camera’s hebt hangen draadloos hebt verbonden met een andere AP?

Ik zit te denken aan zo’n oplossing met zo’n verbinding tussen mijn huis en de schuur (camera dan aan de schuur). Wist niet zeker of dat zou werken.

Wireless uplink werkt inderdaad. Althans bij mijn 6 Lite's, waarbij er eentje via een Poe switchje heb aangesloten omdat ik geen kabel kon trekken naar de switch zelf. Voor ik het goed en wel doorhad was deze via de Keuken AP verbonden :) (hoewel ik nog steeds blijf proberen om er een kabel te krijgen, maar goed... het werkt dus vrouw en kids happy :) )

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

La1974 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:12:
[...]

Ja klopt. Ik heb in mijn tuinhuisje een TP-LINK SG1005P hangen. Daar zit een UVC-G3-FLEX op en een UAP-LITE. Deze heeft als uplink de bedrade zolder of meterkast Lite. Werkt prima.
Mocht je dingen als IPTV kijken dan zou ik voor de PE variant van de TP-LINK gaan. Deze ondersteund namelijk IGMP snooping de P (i.t.t. wat de product pagina op tweakers beweert) niet.

Wilde eerst graag een POE switch van Unifi daar hangen. Maar dat kon ik niet eens aan mezelf verkopen :P

[ Voor 16% gewijzigd door nexhil op 21-06-2021 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
xbeam schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:48:
[...]
Voor af en toe wel live tv willen kijken is N-ziet een prima oplossing. 1 account kan je met 5 tv/mensen delen
Klopt!
Heb ik nu ook, gebruikt om mijn vrouw te overtuigen :)

Blog

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:48:
[...]

Het gezin draait een praktijk test, via de AppleTV. Ik verbaasde mij over de hoge resolutie, doen ze echt heel goed. Denk dat dit een blijvertje wordt, alternatief is KPN IPTV maar tja...dat is het dubbele in prijs bij budget thuis.

ZiggoGo 5Mbit
KPN iTV 7Mbit
NLZiet 8,5 Mbit

Getest vanaf een iPad, zelfde uitzending zelfde kanaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcMBQ0Yf8zgnbxfDvHM7enxAiLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tQTayrwu7g90fKwku99wK7sQ.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 21-06-2021 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:05
We zijn hier ook overgestapt naar internet only i.c.m. NLZIET en we zijn als gezin daar erg tevreden over. Zowel de beeldkwaliteit, aanbod van content en extra's voor een goede prijs maakt het een no brainer.

Voor mij persoonlijk is het voor mijn kleine UI netwerk een zorg minder omdat je geen last heb van een extra VLAN met multicast en IGMP ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miki schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:43:
We zijn hier ook overgestapt naar internet only i.c.m. NLZIET en we zijn als gezin daar erg tevreden over. Zowel de beeldkwaliteit, aanbod van content en extra's voor een goede prijs maakt het een no brainer.

Voor mij persoonlijk is het voor mijn kleine UI netwerk een zorg minder omdat je geen last heb van een extra VLAN met multicast en IGMP ellende.
Dat is zeker een voordeel, voor de achterblijvende UI ontwikkelingen. Tmobile TV over glas schijnt ook zonder multicast en IGMP te zijn.

Ben zelf af van de UDM en EdgeRouter en over naar OPNsense op een Intel NUC met vlans "router on a stick" werkt prima. Webproxy draait erop, unbound dns, twee wan verbindingen.

Het is fantastisch om een router te hebben waarbij de firewall rules logisch zijn en de firewall log leesbaar _/-\o_

Nog wel één nadeel, de OPNsense community is erg stil, je post daar bijna in het luchtledige zo stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
stormfly schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Dat is zeker een voordeel, voor de achterblijvende UI ontwikkelingen. Tmobile TV over glas schijnt ook zonder multicast en IGMP te zijn.

Ben zelf af van de UDM en EdgeRouter en over naar OPNsense op een Intel NUC met vlans "router on a stick" werkt prima. Webproxy draait erop, unbound dns, twee wan verbindingen.

Het is fantastisch om een router te hebben waarbij de firewall rules logisch zijn en de firewall log leesbaar _/-\o_

Nog wel één nadeel, de OPNsense community is erg stil, je post daar bijna in het luchtledige zo stil.
Dat het iets te rustig is op het OPNsense forum is mij ook opgevallen. Ik had bijvoorbeeld de stille hoop dat de NanoPI R4S veel meer aandacht zou krijgen. Ik had namelijk de NanoPi R4S op het oog ivm uitblijven van een opvolger van de USG-3P.

Omdat ik net ben overgestapt naar KPN en een Experia box 12 in gebruik heb, kijk ik het even aan hoe stabiel dit apparaat zich houdt. Ik heb namelijk geen exotische firewall rules nodig om mijn bescheiden netwerkje draaiende te houden.
Om PFsense/OPNsense fatsoenlijk te kunnen draaien heb je behoorlijk wat CPU power nodig i.v.m. het afwikkelen van PPPoE verkeer over één core. Dus dan ben je uitgewezen op een oude SFF pc met een losse intel nic maar dan loop je leeg op de stroomkosten of een nieuwe router pctje (bijv. Yanling, Qotom) van een kleine €400.

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 21-06-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:39

Mr-D.

interpunctie? no hero here

even een heel ander vraagje,
als ik mijn UDMpro gewoon uitzet en mijn opnsense bak weer aanslinger dan zou de rest toch gewoon moeten blijven werken?
alle IP adressen zijn/blijven wel hetzelfde.

ik begrijp wel als ik iets aan moet passen dat ik dat niet kan. maar als alles goed werkt waarom moet ik dan iets aanpassen toch?

dan kan ik altijd nog de UDM aanzetten.

ik denk dat ik mijn eigen antwoord al heb gegeven maar wil het even zeker weten.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miki schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:14:
[...]

Dat het iets te rustig is op het OPNsense forum is mij ook opgevallen. Ik had bijvoorbeeld de stille hoop dat de NanoPI R4S veel meer aandacht zou krijgen. Ik had namelijk de NanoPi R4S op het oog ivm niet uitblijven van een opvolger van de USG-3P.

Omdat ik net ben overgestapt naar KPN en een Experia box 12 in gebruik heb, kijk ik het even aan hoe stabiel dit apparaat zich houdt. Ik heb namelijk geen exotische firewall rules nodig om mijn bescheiden netwerkje draaiende te houden.
Om PFsense/OPNsense fatsoenlijk te kunnen draaien heb je behoorlijk wat CPU power nodig i.v.m. het afwikkelen van PPPoE verkeer over één core. Dus dan ben je uitgewezen op een oude SFF pc met een losse intel nic maar dan loop je leeg op de stroomkosten of een nieuwe router pctje (bijv. Yanling, Qotom) van een kleine €400.
UniFi-OS gaat niet kunnen bieden wat Vayatta icm de USG kon bieden. Ik bespeur ook geen enkele motivatie tot het implementeren van "gemiste" features van het USG platform in de UDM. Voelt voor mij nu als een afgerond product en het is nu wachten op een hardware vervanging van de UDM, ze leven immers van nieuwe hardware sales.

OPNsense leeft van de software ontwikkeling, en dat doen ze best leuk moet ik zeggen na een 1,5 maand overgestapt te zijn. Ik draai het op een intel NUC6i5SYH, en dat gaat prima die routeert 1 Gigabit prima tussen alle VLANs. Zelfs met SENSEI home (aanrader) blijft het heel dicht op 1 Gigabit snelheden, dat is DPI inspectie.

Suricata wat de UDM gebruikt zit default ook in OPNsense, maar SENSEI is mooier qua rapportages.

Interessante opmerking over die PPPoE sessie over 1 core, is daar ergens een topic over? Dat zou nog wel eens spannend kunnen worden bij 1 Gigabit snelheden over glas?

Misschien moeten we even een topic openen specifiek over OPNsense? Alhoewel ik zeker weet dat hier genoeg USG en UDM Tweakers zitten, die ook wel eens aan een softwarematige router met actieve ontwikkeling en full feature set zouden willen snuffelen. :9

Ook een leuke vraag is pfSense of OPNsense, ik heb gekozen voor OPNsense omdat zij echt opensource zijn. Alleen wist ik toen nog niet dat de community zo stil was. pfSense gaat naar een community edition en een plus (paid) editie toe. Iemand bekend met het pfSense forum?

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 21-06-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
stormfly schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:33:
[...]

UniFi-OS gaat niet kunnen bieden wat Vayatta icm de USG kon bieden. Ik bespeur ook geen enkele motivatie tot het implementeren van "gemiste" features van het USG platform in de UDM. Voelt voor mij nu als een afgerond product en het is nu wachten op een hardware vervanging van de UDM, ze leven immers van nieuwe hardware sales.

OPNsense leeft van de software ontwikkeling, en dat doen ze best leuk moet ik zeggen na een 1,5 maand overgestapt te zijn. Ik draai het op een intel NUC6i5SYH, en dat gaat prima die routeert 1 Gigabit prima tussen alle VLANs. Zelfs met SENSEI home (aanrader) blijft het heel dicht op 1 Gigabit snelheden, dat is DPI inspectie.

Suricata wat de UDM gebruikt zit default ook in OPNsense, maar SENSEI is mooier qua rapportages.

Interessante opmerking over die PPPoE sessie over 1 core, is daar ergens een topic over? Dat zou nog wel eens spannend kunnen worden bij 1 Gigabit snelheden over glas?

Misschien moeten we even een topic openen specifiek over OPNsense? Alhoewel ik zeker weet dat hier genoeg USG en UDM Tweakers zitten, die ook wel eens aan een softwarematige router met actieve ontwikkeling en full feature set zouden willen snuffelen. :9
Het zou mij om het even zijn waar UI mee komt maar een UDM zonder wifi en controller of een UXG zonder Pro features in de behuizing van een USG zou voor mij en ik denk velen hier ook een prima uitkomst zijn. Alleen wat UI aan het uitspoken is, geen idee. Terwijl één van bovenstaande oplossingen gretig aftrek zou moeten krijgen lijkt me.

Wat betreft OPNsense 1 core, zie deze link en dan PPPoE connection is slow on pfSense and OPNsense.
Overigens heeft UI ook ruzie met PPPoE verbindingen en performance :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:34:
[...]
ZiggoGo 5Mbit
KPN iTV 7Mbit
NLZiet 8,5 Mbit

Getest vanaf een iPad, zelfde uitzending zelfde kanaal.
Hoe zwaar zijn de streams voor de Apple TV?

Ziggo NPO 1 HD is 12.8 mbit/s H264 - en ik gok dat NPO 1 op dit moment de best mogelijke kwaliteit heeft. Bij H265 is die 8.5 mbit waarschijnlijk vergelijkbaar wat betreft kwaliteit. En bij Ziggo zijn de niet-primaire zenders lager wbt bitrate.

Leuk alternatief voor kabel en over the top is makkelijker dan multicast/broadcast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ANdrode schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:09:
[...]

Ziggo NPO 1 HD is 12.8 mbit/s H264 - en ik gok dat NPO 1 op dit moment de best mogelijke kwaliteit heeft. Bij H265 is die 8.5 mbit waarschijnlijk vergelijkbaar wat betreft kwaliteit. En bij Ziggo zijn de niet-primaire zenders lager wbt bitrate.

Leuk alternatief voor kabel en over the top is makkelijker dan multicast/broadcast.
De streams zijn voor een Apple TV een eitje.
Zelf streamt Apple op hun TV+ Platform 4K content met 50mbit/s naar de Apple TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ga ik nog even voor je testen, ben ook wel benieuwd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:44:
[...]

De streams zijn voor een Apple TV een eitje.
Zelf streamt Apple op hun TV+ Platform 4K content met 50mbit/s naar de Apple TV.
Ik bedoel wbt bandbreedte. Dat de SOC het aan kan begrijp ik
offtopic:
Overigens lijkt Apple+ over-all de hoogste bandbreedtes van streaming apps te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
Afgelopen weekend is mijn aardlek eruit geklapt, en sindsdien geven 2 poorten op mijn US-8-60W geen PoE meer. Ik weet niet of er een direct verband tussen bestaat, maar ik vermoed van wel.
Voorheen hingen een cloudkey, AP-AC-Pro, in-wall en flex mini aan de switch, en dit draaide als een zonnetje. De AP's werken op andere poorten wel gewoon, dus daar zit het probleem niet. Als ik mijn laptop aan poort 5/8 hang werkt dit ook gewoon, dus het lijkt echt een PoE issue te zijn.
Tevens geven de PoE poorten die het wel nog doen niet aan hoeveel vermogen ze leveren.

Wat ik heb geprobeerd:
- Switch opnieuw adopten;
- Reboot;
- Factory reset;
- PoE uit/aan gezet op de betreffende poorten;
- Poorten disabled/enabled.

Maar helaas zonder resultaat.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen, of zullen deze 2 poorten dood zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wD5w-6xQO0D_0uShTH6Y1bDGwiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BcX2XD9Xl8ZlFcfNE6ZfxSaE.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

ZiggoGo 5 Mbit
NLziet 8,5Mbit
KPN heeft geen AppleTV app

F1 TV pro 7Mbit op iPad

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ANdrode schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:59:
[...]

Ik bedoel wbt bandbreedte. Dat de SOC het aan kan begrijp ik
offtopic:
Overigens lijkt Apple+ over-all de hoogste bandbreedtes van streaming apps te hebben?
De soc van de oude versie is een A10-X en de refresh heeft een A12. Ook met de oude SOC is dat niet iets om je druk om te maken, die is sneller dan een Nvidia shield.
Wikipedia: Apple A10X
A10X is nog steeds sneller de meeste laptops en nividia shield
https://browser.geekbench...tf8=%26%2310003%3B&q=a10x

[ Voor 44% gewijzigd door xbeam op 22-06-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Basfr schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:42:
Afgelopen weekend is mijn aardlek eruit geklapt, en sindsdien geven 2 poorten op mijn US-8-60W geen PoE meer. Ik weet niet of er een direct verband tussen bestaat, maar ik vermoed van wel.
Voorheen hingen een cloudkey, AP-AC-Pro, in-wall en flex mini aan de switch, en dit draaide als een zonnetje. De AP's werken op andere poorten wel gewoon, dus daar zit het probleem niet. Als ik mijn laptop aan poort 5/8 hang werkt dit ook gewoon, dus het lijkt echt een PoE issue te zijn.
Tevens geven de PoE poorten die het wel nog doen niet aan hoeveel vermogen ze leveren.

Wat ik heb geprobeerd:
- Switch opnieuw adopten;
- Reboot;
- Factory reset;
- PoE uit/aan gezet op de betreffende poorten;
- Poorten disabled/enabled.

Maar helaas zonder resultaat.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen, of zullen deze 2 poorten dood zijn?

[Afbeelding]
Ik denk een defect, garantie? Of was het bliksem van het afgelopen noodweer waardoor de aardlekschakelaar klapte? Dan is het misschien verzekerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
stormfly schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:38:
[...]

Ik denk een defect, garantie? Of was het bliksem van het afgelopen noodweer waardoor de aardlekschakelaar klapte? Dan is het misschien verzekerd.
Het is me pas opgevallen nadat de aardlek eruit klapte (waarschijnlijk bliksem idd), maar ik kan niet uitsluiten/bevestigen dat het probleem er al eerder was.
Kwam toevallig op een draadje op reddit uit waar dit probleem veelvuldig voor kwam. Gaat dus retour aangezien de switch pas een goed half jaar oud is.

Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:50
Nou ben ik geen regular in dit topic en ik weet misschien niet welke zoektermen ik het beste zou moeten gebruiken (in dit topic zoeken naar "download per client" gaf in elk geval niets), maar:

De downstream van mijn internetverbinding is soms wat beperkt. Met thuiswerken gaat het over het algemeen prima, maar soms is de verbinding als stroop en dat wordt dan veroorzaakt doordat er iets anders op het netwerk wat groots aan het downloaden is: game-laptop die een update doet, server die een download doet, Xbox die een nieuwe update binnenhaalt...

Nu heb ik een Unifi USG router, Unifi access points met bijbehorende controller - en verder wat Netgear GS108Ev3 switches - en ben al de nodige controller-pagina's doorgelopen maar niet gevonden: is het ergens mogelijk om het verkeer per client (wired & wireless) te zien, zodat ik meteen de dader er op aan kan spreken als de werkverbinding er onder lijdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53
vanaalten schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:55:
Nou ben ik geen regular in dit topic en ik weet misschien niet welke zoektermen ik het beste zou moeten gebruiken (in dit topic zoeken naar "download per client" gaf in elk geval niets), maar:

De downstream van mijn internetverbinding is soms wat beperkt. Met thuiswerken gaat het over het algemeen prima, maar soms is de verbinding als stroop en dat wordt dan veroorzaakt doordat er iets anders op het netwerk wat groots aan het downloaden is: game-laptop die een update doet, server die een download doet, Xbox die een nieuwe update binnenhaalt...

Nu heb ik een Unifi USG router, Unifi access points met bijbehorende controller - en verder wat Netgear GS108Ev3 switches - en ben al de nodige controller-pagina's doorgelopen maar niet gevonden: is het ergens mogelijk om het verkeer per client (wired & wireless) te zien, zodat ik meteen de dader er op aan kan spreken als de werkverbinding er onder lijdt?
Via de controller, statiestieken en dan gebruikers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:09:
Zou kunnen/logisch zijn waneer de Denon op WiFi zou zitten en niet compatibel zijn met het R protocol. Dan zouden er inderdaad WiFi connectie problemen kunnen optreden. Ik zal het zo nog even proberen maar fast roaming werkt over algemeen prima met Apple / Android en nieuwere apparaten. Fast Roaming R is tegenwoordig een basis onderdeel binnen het WiFi protocol
https://support.apple.com/nl-nl/HT202628

Update : 15:34
Fast roaming uitgezet, helaas zonder resultaat
Denon en WiFi :o Jij durft! :+

Al eens met een kabeltje erin getest :?
Het zou me niet verbazen als dat zomaar ineens WEL werkt... _O- :D
Ben.Hahlen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:54:
Waarom zou je dat willen :?

Voldoet de Netgear niet meer ?!
OpenWRT is uitgebreider/flexibeler dan een USG of UDM dus IMHO ga je geen 1:1 vervanger vinden bij de Ubiquiti UniFi reeks ;)
loeberce schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:37:
KPN VoIP gaat al jarenlang gewoon via het Internet i.p.v. de oude VLAN 7 oplossing ;)
Je kan zelfs de ExperiaBox als VoIP ATA Client gebruiken! :D
stormfly schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:55:

stormfly schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:33:

Ook een leuke vraag is pfSense of OPNsense, ik heb gekozen voor OPNsense omdat zij echt opensource zijn. Alleen wist ik toen nog niet dat de community zo stil was. pfSense gaat naar een community edition en een plus (paid) editie toe. Iemand bekend met het pfSense forum?
pfSense/OPNsense zou ook mijn keuze zijn en hebben we op GoT dit topic voor : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:27:
[...]

Denon en WiFi :o Jij durft! :+

Al eens met een kabeltje erin getest :?
Het zou me niet verbazen als dat zomaar ineens WEL werkt... _O- :D
Zit hij ook, maar je gaat toch alles uitsluiten en toch kijken of het echt niet aan de WiFi / iPad kant van het netwerk zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@xbeam Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je het hele SSID waarmee je problemen ondervind gewoon opnieuw aanmaakt met éxact de zelfde settings. Dat is op een controller vaak amper een minuut werk en levert meestal een verrassend goed resultaat op.

Ogenschijnlijk misschien een iets te 'desatreuze' oplossing voor je probleem maar volgens mij 'speel' jij (net zoals ik dat doe) wel eens met settings aan/uit zetten om daarmee te kijken wat er extra mogelijk is/wordt mét die setting(s).... De Unifi omgeving van UI lijkt een revert van settings echter ooit niet helemaal goed te begrijpen waardoor zaken in de GUI goed lijken te staan terwijl er voor dat bSSID onder de kap nog vanalles is blijven hangen :( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:50
Behoorlijk Leek schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:09:
[...]

Via de controller, statiestieken en dan gebruikers?
Daarmee krijg je statistieken (duh...) van de gebruikers, maar niet het instantane gebruik op dat moment. Wanneer ik aan het werk ben en de verbinding begint te haperen, wil ik het liefst in de controller kijken en zien wie er *op dat moment* flink aan het downloaden is.

Ik krijg de indruk dat dat niet mogelijk is, maar ik laat mij graag het tegendeel bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

vanaalten schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Daarmee krijg je statistieken (duh...) van de gebruikers, maar niet het instantane gebruik op dat moment. Wanneer ik aan het werk ben en de verbinding begint te haperen, wil ik het liefst in de controller kijken en zien wie er *op dat moment* flink aan het downloaden is.

Ik krijg de indruk dat dat niet mogelijk is, maar ik laat mij graag het tegendeel bewijzen.
In de app -> helemaal onderaan op het cliënts logo drukken. Dan zie je een lijst met al je gebruikers.
Rechts de snelheid van de verbinding (bv 100 mbit of 1 gbit) en daaronder het huidige aantal kbps/mbps wat er over de verbinding heen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3251gHpj5WeFtFM3b6QTxuBF.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door nexhil op 22-06-2021 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Dat zie je toch gewoon in het client overzicht?
De up en down link is real-time
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU2-vxMb2XvCV_7_rNEbihT6so0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxwqBFM5E7pXTZ6Zh5KkfK43.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door xbeam op 22-06-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nexhil schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:29:
[...]

In de app -> helemaal onderaan op het cliënts logo drukken. Dan zie je een lijst met al je gebruikers.
Rechts de snelheid van de verbinding (bv 100 mbit of 1 gbit) en daaronder het huidige aantal kbps/mbps wat er over de verbinding heen gaat.

[Afbeelding]
M******* of T******* daar zijn betere privacy apps voor
https://apps.apple.com/nl/app/dama-ai-redact/id1534690075

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Ja probeerde nog een 🥷 ninja edit maar zag pas na de post dat de namen er doorheen kwamen toen ik ingezoomd was.

[ Voor 12% gewijzigd door nexhil op 22-06-2021 21:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nexhil schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:43:
[...]

Ja probeerde nog een 🥷 ninja edit maar zag pas na de post dat de namen er doorheen kwamen toen ik ingezoomd was.
Ontwikkelaar Zhenlu Zou is mijn held wat betreft censureren. Deze app is echt top, je maakt een screenshot of foto dan klik je niet op opslaan maar op DAMA en hij blurt automatisch alle privacy gevoelige info en wat hij mist of te veel doet corrigeer je door aan te klikken.
https://apps.apple.com/nl/app/dama-ai-redact/id1534690075

[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 22-06-2021 23:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53
[...]

Nou ja, zo kom ik wel aan mijn info wie er het netwerk het meest belast op dat moment, of via verkeersstatistieken enz.
Maar in new settings heb je zelfs most active clients op het startscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
nero355 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:27:
[...]
Waarom zou je dat willen :?

Voldoet de Netgear niet meer ?!
OpenWRT is uitgebreider/flexibeler dan een USG of UDM dus IMHO ga je geen 1:1 vervanger vinden bij de Ubiquiti UniFi reeks ;)
Ik hoef ook geen 1:1 vervanger.
OpenWRT is uitgebreider, maar voor mijn gebruik misschien wel té uitgebreid, zeker nu ik geen IPTV meer afneem (en dus geen IGMP Proxy meer nodig heb).

Ten tweede heb ik al twee Unifi AP's en ik merk, maar dat kan ook aan mij liggen, dat de DHCP toch niet helemaal goed wordt doorgegeven. Daarmee bedoel ik dat mijn apparaten wel netjes een IP krijgen van de Unifi AP's (en het goeie IP), maar dat zie ik niet op OpenWRT.
Hetzelfde geldt voor hostnames, die ik in de DHCP tabel heb gezet, die zie ik niet terug in de Unifi Controller interface.

Ik heb wel het gevoel dat de Netgear het niet altijd meer aan kan. Toch soms wat haperingen in de verbinding, waarvan ik niet kan pinpointen waar het ligt.

Ook is het wel fijn om alles van één te hebben voor de gemakkelijke integratie.

Oh, en ik vind de grafiekjes/statistiekjes er wel leuk uit zien bij Unifi! :+

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:19:
Ik hoef ook geen 1:1 vervanger.
OpenWRT is uitgebreider, maar voor mijn gebruik misschien wel té uitgebreid, zeker nu ik geen IPTV meer afneem (en dus geen IGMP Proxy meer nodig heb).
Maar je hebt bijvoorbeeld wel DNAT/SNAT in de webGUI als het goed is i.t.t. de USG en de UniFi Controller dus kan je naar hartelust alle Google DNS Request naar je eigen DNS Server omleiden! >:) 8) :*) :Y)
Ten tweede heb ik al twee Unifi AP's en ik merk, maar dat kan ook aan mij liggen, dat de DHCP toch niet helemaal goed wordt doorgegeven. Daarmee bedoel ik dat mijn apparaten wel netjes een IP krijgen van de Unifi AP's (en het goeie IP), maar dat zie ik niet op OpenWRT.
Ik zou zeggen als je op dat ding inlogt en iets van een ARP Cache kan opvragen dat het dan wel goed zit! :)
Hetzelfde geldt voor hostnames, die ik in de DHCP tabel heb gezet, die zie ik niet terug in de Unifi Controller interface.
Volgens mij ga je dat ook niet werkend krijgen : UniFi leest alleen die van de devices zelf uit!
Ik heb wel het gevoel dat de Netgear het niet altijd meer aan kan. Toch soms wat haperingen in de verbinding, waarvan ik niet kan pinpointen waar het ligt.
Bedraad of Draadloos :? En welke DNS gebruik je ?
Ook is het wel fijn om alles van één te hebben voor de gemakkelijke integratie.
Ik zou eerder naar de functionaliteit kijken, maar goed... ieder zijn ding...
Oh, en ik vind de grafiekjes/statistiekjes er wel leuk uit zien bij Unifi! :+
Moet je ze wel kunnen vinden zo te zien... :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
nero355 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:09:
[...]
Maar je hebt bijvoorbeeld wel DNAT/SNAT in de webGUI als het goed is i.t.t. de USG en de UniFi Controller dus kan je naar hartelust alle Google DNS Request naar je eigen DNS Server omleiden! >:) 8) :*) :Y)
Alle interne DNS requests gaan nu eerst via PiHole en dan naar CloudFlare DNS.

Verder: Ik heb (nog) geen eigen DNS Server, weet ook niet óf ik dat ooit ga doen :)
[...]
Ik zou zeggen als je op dat ding inlogt en iets van een ARP Cache kan opvragen dat het dan wel goed zit! :)
De Netgear bedoel je dan? Tsja, ik vind het wel fijn als het er gewoon is :)
[...]
Volgens mij ga je dat ook niet werkend krijgen : UniFi leest alleen die van de devices zelf uit!
Ik ga er van uit dat als ik, met een USG of UDM Pro, de DHCP server instel, dat het dan wel werkt, omdat de hele integratie tussen de systemen dan "goed" is.
[...]
Bedraad of Draadloos :? En welke DNS gebruik je ?
Beide.
Gebruik CloudFlare DNS (1.1.1.1 en 1.0.0.1)
[...]
Ik zou eerder naar de functionaliteit kijken, maar goed... ieder zijn ding...
Wat ik al zei: voor zover ik op dit moment kan zien, is de functionaliteit die geboden wordt voor mij goed (genoeg).
De extra integratie is een plus.
[...]
Moet je ze wel kunnen vinden zo te zien... :+
Oh, die weet ik zeker wel te vinden :+
Bij OpenWRT ook trouwens :)

Speaking of gebruiksgemak: het updaten van OpenWRT blijft toch wel een "projectje".
Updaten van Unifi is (tot nu toe, weet niet hoe het met de USG/UDM Pro zit) een stuk makkelijker.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:12
[...]

Ik heb jouw probleem ook gehad met de 8 poorts netgear. Toen ik deze toevoegde in mijn netwerk en er starte ergens een steam update of een andere download die de volle snelheid haalde, klapte ook mijn IPTV eruit(haperen) en was de rest van het netwerk onbruikbaar. Nadat ik deze switch er weer tussenuit haalde en terug ben gegaan naar de vertrouwde 5 poorts variant was het probleem weer opgelost. Wat precies het probleem is weet ik niet maar die 8 poorts switch was bij mij het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Omisys schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:05:
Ik heb jouw probleem ook gehad met de 8 poorts netgear.
Nadat ik deze switch er weer tussenuit haalde en terug ben gegaan naar de vertrouwde 5 poorts variant was het probleem weer opgelost.
Misschien is het wel zo handig om de exacte modellen erbij te vermelden ;)
Ben.Hahlen schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:51:
Alle interne DNS requests gaan nu eerst via PiHole en dan naar CloudFlare DNS.
Gooi CloudFlare eens weg en draai gewoon Unbound voor je Pi-Hole : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ ;)
Verder: Ik heb (nog) geen eigen DNS Server, weet ook niet óf ik dat ooit ga doen :)
Die heb je al : Pi-Hole :*)
Ik ga er van uit dat als ik, met een USG of UDM Pro, de DHCP server instel, dat het dan wel werkt, omdat de hele integratie tussen de systemen dan "goed" is.
Genoeg reacties in dit topic die het tegendeel bewijzen! :+
Speaking of gebruiksgemak: het updaten van OpenWRT blijft toch wel een "projectje".
Updaten van Unifi is (tot nu toe, weet niet hoe het met de USG/UDM Pro zit) een stuk makkelijker.
Totdat UniFi OS je in de steek laat op de CloudKey 2+ of de UDM modellen... >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
nero355 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:36:
[...]

Misschien is het wel zo handig om de exacte modellen erbij te vermelden ;)

[...]

Gooi CloudFlare eens weg en draai gewoon Unbound voor je Pi-Hole : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ ;)

[...]

Die heb je al : Pi-Hole :*)

[...]

Genoeg reacties in dit topic die het tegendeel bewijzen! :+

[...]

Totdat UniFi OS je in de steek laat op de CloudKey 2+ of de UDM modellen... >:) :+
Zeg... Ben jij van de afdeling positiviteit ofzo? :+

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
nero355 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:53:
[...]

ALTIJD! >:) :+

Maar effe serieus : Ik wil je gewoon voor een mogelijke fout en onnodige uitgaves behoeden, want met de spullen die je al hebt kan je IMHO een prima werkend netwerkje draaien! :)
Dat wordt gewaardeerd :)

Ik ben ook niet per sé ontevreden.
Maar ik merk aan mezelf dat ik graag wat "minder" aan de hobby wil om mijn router te upgraden én omdat ik toch wel voordelen zie in het hebben van zo min mogelijk losse merken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar ik zal het topic nog eens rustig doornemen ;)

Blog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:56
Overigens alternatief (dat ik op veel plaatsen gebruik) is NextDNS gebruiken (das soort van pi-hole in de cloud, maar dan met nog veel meer mogelijkheden) en dan het UniFiOS script draaien zodat ie lokaal cached op je UDM (Pro) en encrypted werkt: https://github.com/nextdns/nextdns/wiki/UnifiOS

Datzelfde kan bijv ook op een Synology NAS die dan als lokale DNS-over-HTTPS proxy werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door tcviper op 24-06-2021 09:30 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-10 14:34
Voor de begaande grond sta ik op het punt om een In wall HD acces point aan te schaffen. Op zolder heb ik de goedkopere UAP-AC-IW versie en ben daar erg tevreden over, erg goed bereik. Nou las ik dat de UAP-AC-IW end of life is, de UAP-AC-IW-HD nog niet. Nou kan ik niks vinden over opvolgers van deze in wall access points. Is het nou verstandig om te wachten op de opvolger met WiFi 6 of gewoon toch de UAP-AC-IW-HD kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

rorie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:41:
Voor de begaande grond sta ik op het punt om een In wall HD acces point aan te schaffen. Op zolder heb ik de goedkopere UAP-AC-IW versie en ben daar erg tevreden over, erg goed bereik. Nou las ik dat de UAP-AC-IW end of life is, de UAP-AC-IW-HD nog niet. Nou kan ik niks vinden over opvolgers van deze in wall access points. Is het nou verstandig om te wachten op de opvolger met WiFi 6 of gewoon toch de UAP-AC-IW-HD kopen?
ik heb er een en ben er zeer tevreden over en ook de switch met de poe passthrough is erg fijn op poort 1
en het is voor mijn mobiele devices snel zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn hele huis draait op InWall's: HD in de woonkamer en op zolder, vooral voor de extra switch-poorten; een gewone op de 1e verdieping. Werkt als een zonnetje.

Wat betreft wachten op WiFi 6, daar zijn nog geen InWall van aangekondigd dacht ik? Dus dan zou wachten sowieso niet verstandig zijn. Ah, blijkbaar wel, maar waren blijkbaar problemen met de versie die in early access zat. Dus nog steeds niet iets om op te wachten als je nu een AP nodig hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door EagleTitan op 25-06-2021 10:15 . Reden: Gezocht naar WiFi 6 InWall ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Het klopt niet dat de UAP-AC-IW EOL is, alleen de UAP-AC-IW-PRO is EOL.

Zie ook: https://community.ui.com/...9d-49f4-85b9-b6aa54659ef7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EagleTitan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Mijn hele huis draait op InWall's: HD in de woonkamer en op zolder, vooral voor de extra switch-poorten; een gewone op de 1e verdieping. Werkt als een zonnetje.

Wat betreft wachten op WiFi 6, daar zijn nog geen InWall van aangekondigd dacht ik? Dus dan zou wachten sowieso niet verstandig zijn. Ah, blijkbaar wel, maar waren blijkbaar problemen met de versie die in early access zat. Dus nog steeds niet iets om op te wachten als je nu een AP nodig hebt.
Ik zit ook met smart op deze EA UniFi 6 In-Wall te wachten.
Miki schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:13:
[...]

Het klopt niet dat de UAP-AC-IW EOL is, alleen de UAP-AC-IW-PRO is EOL.

Zie ook: https://community.ui.com/...9d-49f4-85b9-b6aa54659ef7
Dat klopt ze zijn gelukkig nog wel te update naar de nieuwste firmware. Dat kan op 2 manieren handmatig of door de datum van de controler terug zetten naar februari dan krijgen de inwall gewoon de huidige firmware aangeboden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiA967dLwf5-70LjFuO9o2EhXt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shCtvoBFnlViuFBF50DgBmpk.jpg?f=fotoalbum_large

Dus direct vervangen vanwege Fraq is niet nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door xbeam op 25-06-2021 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

xbeam schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:40:
[...]

Ik zit ook met smart op deze EA UniFi 6 In-Wall te wachten.
ik weet dat we Tweakers zijn (ik wacht nog steedds op de 2 jaar geleden 10Gbit lijn va Tweak)
maar voor de mobiele telefoons en de IPad vind de nieuwe generatie WiFi 6 zwaar overkill.
geef ik mijn geld liever uit aan een robuustere router :)

moet wel toegeven dat ik een Access Point WiFi 6 Lite heb hangen omdat ik een nieuwe nodig had en prijsverschil nul.

maar merk weinig tot geen verschil of ik nu boven(inwall HD) of beneden (AP6) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr-D. schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:46:
[...]

ik weet dat we Tweakers zijn (ik wacht nog steedds op de 2 jaar geleden 10Gbit lijn va Tweak)
maar voor de mobiele telefoons en de IPad vind de nieuwe generatie WiFi 6 zwaar overkill.

moet wel toegeven dat ik een Access Point WiFi 6 Lite heb hangen omdat ik een nieuwe nodig had en prijsverschil nul.

maar merk weinig tot geen verschil of ik nu boven(inwall HD) of beneden (AP6) zit.
Ik kan je wel helpen een rede te creëren ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFW5xcQtqPG16I-qYFOzEVEWJYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNpEDgow6txX97p9oi8xa7b0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciKsLnhsUOw6uYzU6nt3oBO04C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTh0IISSRJvjG07sc5Jz89uO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

xbeam schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zit zelf al een jaar of 5 (vanaf het begin van Tweak het levert) al op 1000/1000
maar dat merk ik echt niet op mijn telefoon hoor.
Echte pluspunt van mijn verbinding vind ik de ping die is lekker laag waardoor alles sneller laad.
https://www.speedtest.net...54-4661-8e7c-667e9d2ea4d3

[ Voor 4% gewijzigd door Mr-D. op 25-06-2021 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mr-D. schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:01:
[...]

ik zit zelf al een jaar of 5 (vanaf het begin van Tweak het levert) al op 1000/1000
maar dat merk ik echt niet op mijn telefoon hoor.
Echte pluspunt van mijn verbinding vind ik de ping die is lekker laag waardoor alles sneller laad.
https://www.speedtest.net...54-4661-8e7c-667e9d2ea4d3
Precies latency is veel belangrijker dan bandbreedte.
Voor mijn telefoon en game Console heb ik ook liever een 10mbit/s dsl verbinding dan zoon stroperige ziggo verbinding. Door de over het algemeen veel lagere latency/ping van dsl voelt en is een 10mbit/s DSL veel sneller met browsen en game. Voor niet veel data garageboxen connecties en kleine bestaan die in mbit’s minder groot zijn dan de maximale bandbreedte van je internet aansluiting is latency (Ping) het geen wat de klok slaat. Daarom kan iemand met een 25mbit/s dsl of 50mbit glasvezel meer profijt hebben van WiFi 6 dan iemand met dikke ziggo lijn waar Ziggo de latency vaak de bottleneck is en niet de WiFi. Daarom snap/en geloof ik ook niet echt door gamers worden benoemd tot beste provider.

Waarschijnlijk als je nu terug gaat naar WiFi 5 voelt webbrowser op je telefoon minder responsieve oftewel de verbinding is stroperiger. Dat is het zelfde als met een nieuwe laptop je merkt pas echt hoe traag de oude is wanneer je hem na een maand nog eens open klapt om nog wat dingetjes over te zetten.

[ Voor 87% gewijzigd door xbeam op 25-06-2021 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:17
We glijden wat van 't topic Ubiquiti af met deze zijsprong, maar ik denk dat nog belangrijker dan latency de variatie in latency is (jitter). Een verbinding die constant 25 ms latency heeft is te verkiezen boven eentje met nu 1ms en straks 15 ms latency - die fluctuaties hebben een enorme impact op de flow van je traffic - bij browsen maar ook/vooral bij gamen...

Overigens begrijp ik je frustraties over de 'dikke, stroperige Ziggo lijnen' niet. Mijn pings naar bijvoorbeeld Google zitten met 8 a 9 ms prima in de range die jij aangeeft, en fluctueren nauwelijks...

Overigens zouden nare response tijden ook kunnen liggen aan "Buffer Bloat", of het queuen van packets in je router. Het kan zijn dat een 'gewone' router daar minder last van heeft bij een 10 Mbps DSL lijn dan bij een 300 Mbps Ziggo lijn - omdat er meer verkeer doorheen gaat dat allemaal op de juiste tijd verstuurd moet worden.

https://www.bufferbloat.n...n_I_do_about_Bufferbloat/

En een site om uit je ping resultaten je jitter te berekeken: http://www.3rdechelon.net/jittercalc.asp
Mijn Ziggo naar Google DNS pings kwamen uit op een average van 8,2 ms met een 0,72 ms jitter _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 25-06-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tukkertje-RaH schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:32:
We glijden wat van 't topic Ubiquiti af met deze zijsprong, maar ik denk dat nog belangrijker dan latency de variatie in latency is (jitter). Een verbinding die constant 25 ms latency heeft is te verkiezen boven eentje met nu 1ms en straks 15 ms latency - die fluctuaties hebben een enorme impact op de flow van je traffic - bij browsen maar ook/vooral bij gamen...

Overigens begrijp ik je frustraties over de 'dikke, stroperige Ziggo lijnen' niet. Mijn pings naar bijvoorbeeld Google zitten met 8 a 9 ms prima in de range die jij aangeeft, en fluctueren nauwelijks...

Overigens zouden nare response tijden ook kunnen liggen aan "Buffer Bloat", of het queuen van packets in je router. Het kan zijn dat een 'gewone' router daar minder last van heeft bij een 10 Mbps DSL lijn dan bij een 300 Mbps Ziggo lijn - omdat er meer verkeer doorheen gaat dat allemaal op de juiste tijd verstuurd moet worden.

https://www.bufferbloat.n...n_I_do_about_Bufferbloat/

En een site om uit je ping resultaten je jitter te berekeken: http://www.3rdechelon.net/jittercalc.asp
Mijn Ziggo naar Google DNS pings kwamen uit op een average van 8,2 ms met een 0,72 ms jitter _/-\o_
Eens maar ik wil het ook voor de andere niet netwerk Tweakers een beetje begrijpbaar houden.

Vaak zit ziggo rond 11 tot 15 en DSL tussen de 3 en 7 milliseconden bij glas zit meestal rond de 1ms een goed WiFi5 netwerk kan thuis (met 1 of 2 active devices en de rest idle onder ruim onder de 10 krijgen. En als dat met WiFi 6 naar schijnbaar naar rond de 1ms kan. Wakkert dat mijn Tweakers (omdat het kan ) libido wel een beetje aan.

Maar voor token-ring (kabel) is 15ms helemaal niet slecht en vergeleken met andere kabellaars in de wereld zeer goed. Dat jij 8ms haalt wil niet zeggen dat iemand verderop de straat of ander blok dat ook haalt. Het laatste stuk is blijft een shared medium. Dat is bij dsl niet zo (ja er zit is 20;1 overboeking op de wijkcentrale maar dat maakt het geen gedeeld medium. Zoals kabel waarbij alle modems op de 1 coax in de straat zitten en een voor een even met de grote ziggo modem/straat kast mogen praten. Hoe meer kabel gebruikers er in je straat komen hoe langer jou modem op zijn beurt moet wachten.
vergelijkbaar WiFi waar device om en om een x aantal bits mogen versturen en waar meer devices voor trager WiFi zorgt.

11ms betekent dat ziggo kleiner en dus meer ringen (dit is tegenwoordig niet meer letterlijk een ring ) aanlegt dan zijn buitenlandse bondgenoten 30ms (mijn ervaring geen feit). Wat laat zien dat ziggo goed is voor de klant en iets mijn voor haar eigen portemonnee.. en echt iets goed doet
https://www-res.cablelabs...Algorithms_DOCSIS_3_0.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL2Nn-a86xhxlANvUMV8RKqy6a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bT8OiPirTVBrqQiy1dllsmbF.jpg?f=fotoalbum_large
Speedtest.net meet tegenwoordig ook je jitter
:+ Mijn Unifi WiFi heeft een beter latency en jitter score dan jouw bekabelde kabel 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iy_55vbF9PmsmLxpb0IsjZq0sQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q89LXHDrvnhNVq44RUf0gyyA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door xbeam op 25-06-2021 19:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
EagleTitan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:08:
Mijn hele huis draait op InWall's
Die van mij ook en ik zou nooit meer anders willen! :Y) 8) :*)

"Core" Switch in de meterkast : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
Daarop via PoE+ op elke verdieping : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
En dan weer daarop via PoE : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

Werkt PERFECT! d:)b
Mr-D. schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:46:
Wordt die dan niet meer geleverd :?
Doe mij maar alles op 5 GHz 802.11ax basis in huis, zodat ook de WiFi eindelijk wat meer als een switch i.p.v. een hub werkt! ;)

Maar NEE...

Men blijft maar ouderwetse 2.4 GHz 802.11n chipsets in allerlei zooi proppen, zodat we over 10 jaar nog steeds niet van die zooi af zijn! |:(
xbeam schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Mr-D. had het over dit hé : nieuws: Internetprovider Tweak gaat overal 10Gbit/s-abo's aanbieden waar nu 1... ;)
xbeam schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:27:
Voor mijn telefoon en game Console heb ik ook liever een 10mbit/s dsl verbinding dan zoon stroperige ziggo verbinding. Door de over het algemeen veel lagere latency/ping van dsl voelt en is een 10mbit/s DSL veel sneller met browsen en game.

Daarom kan iemand met een 25mbit/s dsl of 50mbit glasvezel meer profijt hebben van WiFi 6 dan iemand met dikke ziggo lijn waar Ziggo de latency vaak de bottleneck is en niet de WiFi. Daarom snap/en geloof ik ook niet echt door gamers worden benoemd tot beste provider.
Dat roep ik al 20 jaar lang of zo en nog steeds gelooft er niemand dat het zo is, totdat ze bij mij aan de WiFi hangen :
"Goh, wat reageert jouw internet snel zeg!"
_O- :') >:) :+
Waarschijnlijk als je nu terug gaat naar WiFi 5 voelt webbrowser op je telefoon minder responsieve oftewel de verbinding is stroperiger.
Alleen met meerdere clients tegelijk als het goed is! :)
Dat is het zelfde als met een nieuwe laptop je merkt pas echt hoe traag de oude is wanneer je hem na een maand nog eens open klapt om nog wat dingetjes over te zetten.
Dan moet je wat netter met je laptop omgaan of gewoon een SSD erin proppen! :P :+
Tukkertje-RaH schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:32:
Overigens begrijp ik je frustraties over de 'dikke, stroperige Ziggo lijnen' niet.
Is al heel lang zo bij UPC/Ziggo sinds eind jaren '90 ;)
Dezelfde problemen waren er al sinds de tijd dat de lijnen niet verder gingen dan 1,5 Mbps down en 256 kbps up ;)

Bovendien kan je ook prima een 50/5 Mbps lijn van Ziggo met een 60/10 (of afhankelijk van hoe je verbonden bent : 60/30 Mbps) lijn vergelijken van KPN of zo en ik gok erop dat de laatste nog steeds de betere keuze zal zijn, vooral qua downtime tijdens onderhoud! >:) :+
xbeam schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:44:
Maar voor token-ring (kabel) is 15ms helemaal niet slecht en vergeleken met andere kabellaars in wereld zeer goed. Dat jij 8ms haalt wil niet zeggen dat iemand verderop de straat/token of ander blok dat ook haalt. Het laatste stuk is blijft een shared medium. Dat is bij dsl niet zo (ja zit is overboeking op de wijkcentrale maar dat maakt het geen gedeeld verbinding. Zoals kabel waarbij alle modem op de coax ring in straat net zo als WiFi device een voor een even met grote ziggo modem/straat kast mogen praten. Hoe meer kabel gebruikers er in je straat komen hoe langer jou modem op zijn beurt moet wachten.
Token-ring :? Zo heeft internet over de coax nog nooit gewerkt voor zover ik weet ?!

En de oude "Ring setup" van de Docsis standaard die jij waarschijnlijk bedoelt is volgens mij ook al heel lang verleden tijd in Nederland :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:21:
[...]

Token-ring :? Zo heeft internet over de coax nog nooit gewerkt voor zover ik weet ?!

En de oude "Ring setup" van de Docsis standaard die jij waarschijnlijk bedoelt is volgens mij ook al heel lang verleden tijd in Nederland :)
Ik heb altijd begrepen dat het een soort van token ring netwerk is. In de Casema beginnen 5kb/s jaren kon je volgens mij ook de token of het time slot gijzelen waardoor altijd je maximaal bandbreedte kon opeisen ten kosten de buren in de straat. .

Ik ben opgegroeid in een MX-stream test gebied dus heb me daarom nooit echt met kabel bezig gehouden.

https://www.cisco.com/c/e...t-docsis-world-19220.html
Today’s DOCSIS modems rely on a reservation scheme where the modems request a time to transmit and the CMTS grants time slots based on availability. Cable modems are assigned a Service ID (SID)
Dat klinkt als een als een netwerk waar iedere modem steeds even de tijd krijgt om te communiceren. En dan weer achteraan in de rij moet aansluiten.
Maar ik ben geen expert en docsis is niet echt mijn ding. Het kan dus prima dat ik het vanaf docsis dag 1 al verkeerd heb begrepen :|

Nu ziggo ander modems moet toe laten. Weet iemand of er net zo als ubnt compatible DSL-SFP models Docsis modules zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door xbeam op 25-06-2021 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:26:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat het een soort van token ring netwerk was. In de Casema beginnen 5kb/s tijd kon je token volgens mij ook gijzelen waardoor in je eentje jij alle snelheid had en rest van de straat niets.
Ik ben opgegroeid in een MX-stream test gebied dus heb nooit echt met kabel bezig gehouden.

https://www.cisco.com/c/e...t-docsis-world-19220.html

[...]

Dat klinkt als een als netwerk waar iedere modem steed even de tijd krijgt om met communiceren. En dan weer achter aan de rij moet aansluiten.
Maar ik ben expert op dit gebied
Voor een deel heb je ook wel gelijk over tokenring, alleen gaat het verkeer niet langs alle kabelmodems voor het eindelijk eens op de plek van bestemming is. Dat is met tokenring wel. Verder klopt het dat kabelmodems op hun beurt moeten wachten, omdat je de frequentie deelt met je buren. Normaal gesproken merk je daar nog maar weinig van doordat docsis daar tegenwoordig een stuk slimmer mee omgaat.
Overigens was het voorheen (20 jaar terug oid) wel zo dat je al het verkeer kon afluisteren, dat waren gouden tijden voor tcpdump password collecting ;)

tcpdump port http or port ftp or port smtp or port imap or port pop3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 16:21

Louw Post

Cerenas

Doe mij maar alles op 5 GHz 802.11ax basis in huis, zodat ook de WiFi eindelijk wat meer als een switch i.p.v. een hub werkt! ;)

Maar NEE...

Men blijft maar ouderwetse 2.4 GHz 802.11n chipsets in allerlei zooi proppen, zodat we over 10 jaar nog steeds niet van die zooi af zijn! |:(
Dat is wel stront vervelend inderdaad. Ik heb het liefst alles bekabeld of op 5Ghz, maar nog allemaal smart home apparaten, printer, Logitech Harmony, versterker, die allemaal op 2,4Ghz draaien. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Louw Post schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:44:
[...]

Dat is wel stront vervelend inderdaad. Ik heb het liefst alles bekabeld of op 5Ghz, maar nog allemaal smart home apparaten, printer, Logitech Harmony, versterker, die allemaal op 2,4Ghz draaien. :'(
Als je printer en versterker een eth pootje hebben kan deze er in pluggen
https://eu.store.ui.com/c...ucts/nanostation-5ac-loco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Hier 2x (OP Nord & Tab S5E) 5 GHz, 2x (Harmony Hub & Toon, damn you both ) 2.4 GHz en de rest lekker bedraad.

[ Voor 14% gewijzigd door Comp User op 25-06-2021 21:40 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 20:15

FutureCow

(C) FutureCow

Weet iemand om de hoeveel tijd de U6-Pro even beschikbaar is, staat in de EA webshop met 2 weken, maar geen idee of dat realistisch is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

UI kan zich beter gaan richten op WiFi 6E. Als modellen als de in wall straks beschikbaar zijn hebben een hoop andere merken al 6E. Eigenlijk nu al..
Maar ze zullen waarschijnlijk 6 eerst uitspelen voor 6E komt.

[ Voor 37% gewijzigd door Mr_gadget op 26-06-2021 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:56
FutureCow schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:46:
Weet iemand om de hoeveel tijd de U6-Pro even beschikbaar is, staat in de EA webshop met 2 weken, maar geen idee of dat realistisch is?
Heb er inmiddels 2 van in huis en bevallen goed. Duurde vorige keer ook paar weken, dus zal wel komen snel nu.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

xbeam schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:04:
[...]

Als je printer en versterker een eth pootje hebben kan deze er in pluggen
https://eu.store.ui.com/c...ucts/nanostation-5ac-loco
Kan ik met een enkele loco ook een verbinding opzetten naar bijvoorbeeld een u6 lite?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:02:
[...]

Voor een deel heb je ook wel gelijk over tokenring, alleen gaat het verkeer niet langs alle kabelmodems voor het eindelijk eens op de plek van bestemming is. Dat is met tokenring wel. Verder klopt het dat kabelmodems op hun beurt moeten wachten, omdat je de frequentie deelt met je buren. Normaal gesproken merk je daar nog maar weinig van doordat docsis daar tegenwoordig een stuk slimmer mee omgaat.
Overigens was het voorheen (20 jaar terug oid) wel zo dat je al het verkeer kon afluisteren, dat waren gouden tijden voor tcpdump password collecting ;)
Het is in een coax segment net als WiFi een medium waar maar één apparaat tegelijk mag zenden. Dat impliceert dat iedereen al het verkeer langs ziet komen maar het er niet doorheen gaat. Het overbodige verkeer is het dmv encryptie weggefilterd. Volgens mij is dat hetzelfde concept als bij GPON point to multipoint glasvezel, daar is het NT kastje ook een essentieel onderdeel van de dienstverlening. Deze regelt de encryptie op het shared segment van jouw glasvezel segment met 32 aansluitingen. Heel ander getal dan Ziggo met 600-800 modems in een segment.

Mijn coax segment zit vol op thuiswerkdagen, vooral dinsdag en donderdag. Dan haal ik de upload niet meer, Ziggo is erover in "overleg".
xbeam schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Voor mijn telefoon en game Console heb ik ook liever een 10mbit/s dsl verbinding dan zoon stroperige ziggo verbinding. Door de over het algemeen veel lagere latency/ping van dsl voelt en is een 10mbit/s DSL veel sneller met browsen en game. Voor niet veel data garageboxen connecties en kleine bestaan die in mbit’s minder groot zijn dan de maximale bandbreedte van je internet aansluiting is latency (Ping) het geen wat de klok slaat. Daarom kan iemand met een 25mbit/s dsl of 50mbit glasvezel meer profijt hebben van WiFi 6 dan iemand met dikke ziggo lijn waar Ziggo de latency vaak de bottleneck is en niet de WiFi. Daarom snap/en geloof ik ook niet echt door gamers worden benoemd tot beste provider.

Waarschijnlijk als je nu terug gaat naar WiFi 5 voelt webbrowser op je telefoon minder responsieve oftewel de verbinding is stroperiger. Dat is het zelfde als met een nieuwe laptop je merkt pas echt hoe traag de oude is wanneer je hem na een maand nog eens open klapt om nog wat dingetjes over te zetten.
Dat is 100% waar, ik heb nu ruim een jaar KPN DSL 100/30 (een goede DSL verbinding) en Ziggo 300/30. Die lijn van KPN browsed veel lekkerder. Zoals geschetst zit ik in een erg vol coax segment, zo vol dat tijdens werkdagen met videobellen de upload te vol zit en de CMTS QoS gaat toepassen en zorgt dat iedereen nog online blijft, helaas wel met lagere snelheden.

Voor mij gaat Ziggo eruit, nu een paar maanden op xDSL doorzetten en dan ligt hier glasvezel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Mijn coax segment zit vol op thuiswerkdagen, vooral dinsdag en donderdag. Dan haal ik de upload niet meer, Ziggo is erover in "overleg".
Ik lees dat vaker, Ziggo moet flinke kosten maken om dat op te lossen, dus dat willen ze liever niet.
Ik heb daar zelf gelukkig geen last van.
Voor mij gaat Ziggo eruit, nu een paar maanden op xDSL doorzetten en dan ligt hier glasvezel.
Verstandig, ik denk dat Ziggo een grote uitdagende tijd tegemoet gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:30:

Ik lees dat vaker, Ziggo moet flinke kosten maken om dat op te lossen, dus dat willen ze liever niet.
Ik heb daar zelf gelukkig geen last van.
Ja het is of een node split, dan komt er een extra unit bij met glas in de wijk en gaan er ipv 800 modems in een segment naar 2x 400 modems verdeeld over 2 segmenten (= 800 totaal). Lastige is dat de analoge radio er eindelijk af gaat, dat gaat mijn probleem oplossen maar dat is pas eind dit jaar begin volgend jaar. Ziggo schakelt te traag ten opzichte van de oprukken de glas markt.
Verstandig, ik denk dat Ziggo een grote uitdagende tijd tegemoet gaat.
stormfly in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10"

Als ze na het verwijderen van analoge radio niet direct inzetten op 50Mbit up voor alle klanten dan blijven ze klanten verliezen. Het eerste klanten verlies was zichtbaar in de meest recente cijfers. Delta (caiway) heeft dat jaren geleden al gedaan, 50Mbit up.

Ze gaan het heel zwaar krijgen zie ook mijn andere post, KPN laat deze week horen dat hun 1Gigabit propositie ook symmetrisch wordt.

Ik heb jaren een oranje ziggo hart gehad, maar nu is al het gevoel weg. Het bedrijf probeert mee te komen maar maakt geen heldere beslissingen in het voordeel van de klanten, alles is op winst berust.

Overigens is dit niet offtopic: gaat over netwerken :9

Over WiFi6 en 6E lees je hier wat uitspraken, er is toch nog geen randapparatuur met WiFi 6E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:32
[...]

Is al heel lang zo bij UPC/Ziggo sinds eind jaren '90 ;)

Dezelfde problemen waren er al sinds de tijd dat de lijnen niet verder gingen dan 1,5 Mbps down en 256 kbps up ;)

Bovendien kan je ook prima een 50/5 Mbps lijn van Ziggo met een 60/10 (of afhankelijk van hoe je verbonden bent : 60/30 Mbps) lijn vergelijken van KPN of zo en ik gok erop dat de laatste nog steeds de betere keuze zal zijn, vooral qua downtime tijdens onderhoud! >:) :+
Ik vraag me wel af of dat niet regio afhankelijk is, hier in de regio zelf eerst Ziggo (van origine @Home) en later Glasvezel gehad, en ook familie / vrienden met Ziggo / DSL / Glas voor wie ik de zaken (zakelijk en/of prive) beheer (nu nog steeds)

En qua kwaliteit is het eigenlijk altijd Glas > Ziggo > DLS, waarbij de latency's tussen DLS en Ziggo zeer vergelijkbaar zijn inb langdurige monitoring. Echter doen qua downtime juist Glas en Ziggo het ruim het beste, in de 10+ jaren dat ik zelf Ziggo gehad heb is de downtime qua storigen op een hand te tellen geweest onderhoud ook vrijwel nooit 'een ding' en altijd ergens om 04:00 s'nachts op de spaarzame momenten dat er onderhoud was. Nee, ik ben juist al jaren, in ieder geval in deze regio, zeer tevreden over Ziggo geweest en zou mocht ik alleen kunnen kiezen tussen Ziggo en DSL waarschijnlijk zeker voor Ziggo gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 26-06-2021 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Dennism schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:01:
[...]

Echter doen qua downtime juist Glas en Ziggo het ruim het beste
Dat is ook mijn ervaring. Als ik niet te eigenwijs was om Ziggo 60 euro te betalen t.o.v. 25 voor T-mobile DSL was ik al lang weggeweest van mijn DSL lijn (helaas geen glas, aan de overkant van de straat wel maar hier niet). Waar ik met Ziggo en Glas nooit storingen had, blijkt het toch weer nodig te zijn om met DSL af en toe het modem te resetten of heb je vanuit het niets opeens een ping van >60.

Om weer terug te gaan naar het topic:
Mijn topology map doet het eindelijk helemaal goed! Zowel de InWalls als de Mini switch staan nu constant en al een poosje op de goede plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:44
tcviper schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:29:
Overigens alternatief (dat ik op veel plaatsen gebruik) is NextDNS gebruiken (das soort van pi-hole in de cloud, maar dan met nog veel meer mogelijkheden) en dan het UniFiOS script draaien zodat ie lokaal cached op je UDM (Pro) en encrypted werkt: https://github.com/nextdns/nextdns/wiki/UnifiOS

Datzelfde kan bijv ook op een Synology NAS die dan als lokale DNS-over-HTTPS proxy werkt.
Hhhm zeer interessant, bedankt!
Zojuist meteen maar even op de UDM geïnstalleerd om te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nexhil schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:17:
[...]

Kan ik met een enkele loco ook een verbinding opzetten naar bijvoorbeeld een u6 lite?
Yes, je kan een station aan elke willekeurige 5Ghz AC ssid koppelen. Let wel op dat je het airmax protocol/ vinkje uitzet. Airmax is Ubiquiti eigen TDMA (Time Division Multiple Access) protocol wat alleen werkt tussen airmax producten onderling. Uit gevinkt maakt hij gewoon gebruik van het CSMA/CA (Carrier Sense Multiple Access / Collision Avoidance) protocol.
https://dl.ubnt.com/datas...x/UBNT_DS_airMAX_TDMA.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 26-06-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:03:
UI kan zich beter gaan richten op WiFi 6E. Als modellen als de in wall straks beschikbaar zijn hebben een hoop andere merken al 6E. Eigenlijk nu al..
Maar ze zullen waarschijnlijk 6 eerst uitspelen voor 6E komt.
Heel eerlijk gezegd wil ik helemaal geen 6E en alleen 6 op mijn accesspoints ergens in de toekomst :)

Ook ZigBee en dergelijke mogen ze van mij houden : Doe er niks mee en ga er ook niks mee doen!
Dennism schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:01:
Ik vraag me wel af of dat niet regio afhankelijk is, hier in de regio zelf eerst Ziggo (van origine @Home) en later Glasvezel gehad, en ook familie / vrienden met Ziggo / DSL / Glas voor wie ik de zaken (zakelijk en/of prive) beheer (nu nog steeds)
In twee gebieden die 40 Km. uit elkaar liggen meegemaakt dus ik denk het niet...
En qua kwaliteit is het eigenlijk altijd Glas > Ziggo > DLS, waarbij de latency's tussen DLS en Ziggo zeer vergelijkbaar zijn inb langdurige monitoring. Echter doen qua downtime juist Glas en Ziggo het ruim het beste, in de 10+ jaren dat ik zelf Ziggo gehad heb is de downtime qua storigen op een hand te tellen geweest onderhoud ook vrijwel nooit 'een ding' en altijd ergens om 04:00 s'nachts op de spaarzame momenten dat er onderhoud was. Nee, ik ben juist al jaren, in ieder geval in deze regio, zeer tevreden over Ziggo geweest en zou mocht ik alleen kunnen kiezen tussen Ziggo en DSL waarschijnlijk zeker voor Ziggo gaan.
Ziggo : Onderhoud = Om 00:00 geen internet meer.
Caiway : Onderhoud = Om 00:00 geen internet meer.
KPN : 20 jaar lang nooit zonder internet gezeten! :o 8) :*)

Ik zou het wel weten als ik volledige vrije keuze had! :Y)
Cyleo schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:18:
Dat is ook mijn ervaring. Als ik niet te eigenwijs was om Ziggo 60 euro te betalen t.o.v. 25 voor T-mobile DSL was ik al lang weggeweest van mijn DSL lijn (helaas geen glas, aan de overkant van de straat wel maar hier niet). Waar ik met Ziggo en Glas nooit storingen had, blijkt het toch weer nodig te zijn om met DSL af en toe het modem te resetten of heb je vanuit het niets opeens een ping van >60.
Eigenlijk moet je T-Mobile glasvezel hebben qua kosten : € 50 voor zowel een onbeperkt mobiele als vaste aansluiting! :*)

Maar dan heb je wel T-Mobile en hun vage keuzes af en toe... :/
Om weer terug te gaan naar het topic:
Mijn topology map doet het eindelijk helemaal goed! Zowel de InWalls als de Mini switch staan nu constant en al een poosje op de goede plek.
:o Dat werd wel tijd! _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:32
nero355 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:25:

In twee gebieden die 40 Km. uit elkaar liggen meegemaakt dus ik denk het niet...
Maar is dat beide UPC of......
Van wat ik begrepen heb kan er nogal verschil zitten tussen oud UPC gebied en het oude @Home gebied.
Ik heb met UPC gebied echter geen ervaring, maar mijn ervaringen in oud @home gebied zijn uitsluitend zeer positief, wat met KPN helaas wel anders is, al zitten daar ook ervaringen tussen met KPN zakelijk, wat echt een ruk organisatie is wat het enigzins kleurt :P
Ziggo : Onderhoud = Om 00:00 geen internet meer.
Caiway : Onderhoud = Om 00:00 geen internet meer.
KPN : 20 jaar lang nooit zonder internet gezeten! :o 8) :*)

Ik zou het wel weten als ik volledige vrije keuze had! :Y)
Qua ziggo dit nog nooit meegemaakt, onderhoud alleen rond 4-5 uur in de morgen in mijn regio (toen ik nog Ziggo had), idem voor KPN (glas) trouwens, ook altijd onderhoud op momenten dat je er geen last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:39:
[...]

Yup! Inclusief die vreselijke volgepropte backbone genaamd Aorta ;)
De backbone van Ziggo is vziw al een paar jaar over naar die van Vodafone NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

xbeam schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Yes, je kan een station aan elke willekeurige 5Ghz AC ssid koppelen. Let wel op dat je het airmax protocol/ vinkje uitzet. Airmax is Ubiquiti eigen TDMA (Time Division Multiple Access) protocol wat alleen werkt tussen airmax producten onderling. Uit gevinkt maakt hij gewoon gebruik van het CSMA/CA (Carrier Sense Multiple Access / Collision Avoidance) protocol.
https://dl.ubnt.com/datas...x/UBNT_DS_airMAX_TDMA.pdf
thanks1 O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:39:
[...]

Yup! Inclusief die vreselijke volgepropte backbone genaamd Aorta ;)
Aorta is nu een upstream voor KPN geworden. Test maar een naar iets in het buitenland: traceroute

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:49
De Switch Enterprise 8 PoE is nu ook in de Early Access EU store te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0019/7518/9613/products/USW-Enterprise-8-PoE_003_grande.png?v=1624633752

8*2,5Gbit RJ45 met PoE+
2* SFP+
Layer 3 switch

Met €385 wel twee keer zo duur als zijn voorganger, dat is wel jammer. Maar verder een mooi ding. Wel een cool 1,3" touch screen er op.

Aanvulling: kennelijk heeft hij ook een vergrendelbaar netsnoer. Dat lijkt wel handig. Het is tenslotte wel een switch uit de Enterprise-lijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypz2VE4hUq0_hZ6ccIAGm_ubAeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edOVxChaOLyxBHHI3V4NCNjO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Skynett op 26-06-2021 23:14 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Skynett schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:02:
De Switch Enterprise 8 PoE is nu ook in de Early Access EU store te vinden.

[Afbeelding]

8*2,5Gbit RJ45 met PoE+
2* SFP+
Layer 3 switch

Met €385 wel twee keer zo duur als zijn voorganger, dat is wel jammer. Maar verder een mooi ding. Wel een cool 1,3" touch screen er op.

Aanvulling: kennelijk heeft hij ook een vergrendelbaar netsnoer. Dat lijkt wel handig. Het is tenslotte wel een switch uit de Enterprise-lijn.
[Afbeelding]
Wat is dan zijn voorganger? Want ik kan geen oude vergelijkbare unifi (8-port) router :+ vinden.

Ik kan alleen de US-8-150W-EU vinden en dat is een switch en maar geen router.
De opvolger daarvan is juist veel goedkoper geworden Switch Lite 8 PoE en kost maar €89,00ex btw
https://eu.store.ui.com/c...s/unifi-switch-lite-8-poe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ToSgcsn_8EhD1CmICjHwx8lDpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QLd8nKcTZ0WgaMB6Bmj0mC3Z.png?f=user_large
Er zit technische wel degelijk een heel groot verschil tussen de lite en enterprise serie.
Ubnt gaat 4 verschillende serie’s switches verkopen. Eigenlijk 5 maar ik verwacht niet dat heel veel mensen van het bestaan afweten of het ooit gaan gebruiken. Daarin zitten wat vreemde unifi switches speciaal toegespitst op wat backbone functies en de huidige en toekomstige gelijknamige 10gibit WiFi access points.

1: flex = Voor op of onder het bureau
2: standaard = Voorheen bekent als de standaard gen2
3; pro =L3, Hoger watt belastbaarheid en poe++
4:enterprise = De Pro alleen volledig met 2.5Gbit/s eth

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 27-06-2021 07:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@xbeam En als je dat 'Enterprise Pro' 8-poorts machientje nu aanschaft voor de L3 functionaliteit dan heb je ook weer pech:
* Layer 3 feature will be available in a future firmware release.
:+ :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 07:11:
@xbeam En als je dat 'Enterprise Pro' 8-poorts machientje nu aanschaft voor de L3 functionaliteit dan heb je ook weer pech:

[...]

:+ :o
Dat er veel functies (nog) ontbreken weet ik, of die nog gaan komen betwijfel ik gezien wat betreft de feature beloftes van ubnt richting idum en usg gebruikers. Dat terzijde er zit wel degelijk al iets in de firmware en dat is al heel wat voor ubnt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n138M15jO8F3JdP-1WPBzDJ4Uyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pm0wNgMYJaZVs0cn84OTzaI.jpg?f=fotoalbum_large
* Layer 3 feature will be available in a future firmware release.
Welke features weten ze ook nog niet. Waarschijnlijk komen ze met de sorry gecanceld feature

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 27-06-2021 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ze hebben nieuwe EA regels, je mag er niet over publiceren?

Je zou mogen verwachten dat als je ervoor betaald dat je dan vrij bent om te doen en laten wat je wilt. En als je ze krijgt dat ze je dan iets kunnen verplichten...

[ Voor 76% gewijzigd door stormfly op 27-06-2021 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:32:

Je zou mogen verwachten dat als je ervoor betaald dat je dan vrij bent om te doen en laten wat je wilt. En als je ze krijgt dat ze je dan iets kunnen verplichten...
Dat is altijd vanaf dag 1 al geweest. Sowieso is vreemd EA is geen besloten forum en webshop deel. Je moet je zelf bij aanmelden bijna opt-outen zo dringen EA aan je op. Iedereen kan het zelf aan of uit zetten zonder controle door ubnt. Het is niet zo dat je met EA over concurrentie gevoelige hardware beschikt. De fcc heeft er namelijk al over gepubliceerd en waarschijnlijk zijn ruckus, sisco en companen de partijen de eerste batch kopen.

Ik heb die regel altijd al vreemd gevonden voor de EA shop en forum.

[ Voor 39% gewijzigd door xbeam op 27-06-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:32:

Als EA gebruiker moet je akkoord gaan met de EA voorwaarden (anders krijg je ook geen toegang). En Ubiquiti mag als voorwaarden stellen wat ze zelf willen. Er is geen wettelijk recht dat je erover mag schrijven of zo. En als klant/gebruiker mag je de voorwaarden ook gewoon weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Dat 'Pro 8 Enterprise' ding zou met L3 features een mooie tegenhanger kunnen zijn van bijvoorbeeld een "goedkope' Cisco 2960CX-8-PC-L.

Zijn eigenlijk L2 switches maar je kunt er ook "MultiLayer" (Cisco Supported) IOS mét IP-Services op draaien waarbij je de beperking hebt dat er maar 16 Static Routes te maken zijn. Da's vaak genoeg voor een kleine locatie welke je middels een MPLS koppeling (tijdelijk?) aan je corporate LAN wilt knopen.

Uiteraard is wel de juiste licentie noodzakelijk om 't supported te doen...

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 27-06-2021 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:49
Ok mensen, ik wist niet dat ik in het mierenneukers topic terechtgekomen was.....

Ik dacht laat ik wat info delen. Dat was de reden om het te plaatsen.

[ Voor 31% gewijzigd door Skynett op 27-06-2021 09:03 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:51:
Dat 'Pro 8 Enterprise' ding zou met L3 features een mooie tegenhanger kunnen zijn van bijvoorbeeld een "goedkope' Cisco 2960(C)X -8-Prt.

Zijn eigenlijk L2 switches maar je kunt er ook "MultiLayer" (Cisco Supported) IOS mét IP-Services op draaien waarbij je de beperking hebt dat er maar 16 Static Routes te maken zijn. Da's vaak genoeg voor een kleine locatie welke je middels een MPLS koppeling (tijdelijk?) aan je corporate LAN wilt knopen.

Uiteraard is wel de juiste licentie noodzakelijk om 't supported te doen...
Als het dan toch tijdelijks is waarom neem dan geen tijdelijk sd-wan af bij sisco of andere partij. Volgens mij is dat veeel goedkoper en je heb er geen extra KPN’s voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Skynett schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:01:
Ok mensen, ik wist niet dat ik in het mierenneukers topic terechtgekomen was.....

Ik dacht laat ik wat info delen. Dat was de reden om het te plaatsen.
Wat is dát nou weer voor een onzin?

Er zijn hier ook nog mensen die zo'n ding niet voor 'de mooi' aanschaffen óf omdat 't van UI.COM afkomstig is maar er ook kritisch naar kijken vanwege de gewenste én geboden (lees: beloofde) functionaliteiten.

@xbeam Jij bedoelt die "nieuwe" 'Meraki / Aruba' oplossing welke er tegenwoordig ook mogelijk is? :9

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 27-06-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb het idee dat sinds m'n wijziging van mijn KPN-glasvezelinternet (van 200/200 naar 500/500) m'n USG-3P aan het bokken is. Eens in de zoveel tijd merk je ineens dat het trager is en dan zie je de uplink naar m'n NTnaar 100Mpbs terugvallen wat normaal 1Gbps is. Gister zag ik zelfs 10Mpbs :o

Een restart lijkt dan weer even te werken maar waar zou dit kunnen liggen?

edit: 0918 as we speak valt ie weer terug naar 100Mbps. Uptime van de USG 16 uur.

DIt zegt de LOG erover.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
Jun 27 09:01:48 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:48 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:48 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:48 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:01:49 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:49 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:49 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:49 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:01:51 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:51 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:51 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:51 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:01:52 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:52 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:52 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:52 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:01:54 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:54 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:54 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:54 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:01:55 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:55 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:55 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:55 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:01:57 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:57 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:57 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:57 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:01:59 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:59 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:59 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:01:59 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:02:01 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:01 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:01 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:01 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:02:02 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:02 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:02 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:02 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:02:04 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:04 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:04 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:04 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:02:06 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:06 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:06 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:02:06 Unifi-Gateway kernel: eth0: 100 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:02:38 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:03:53 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:05:08 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:06:24 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:07:39 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:08:54 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:10:09 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:11:24 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:12:39 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:13:54 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:15:09 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:16:24 Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 27 09:16:33 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:33 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:33 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:33 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:16:37 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:37 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:37 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:37 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:16:39 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:39 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:39 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:39 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:16:40 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:40 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:40 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:40 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:16:42 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:42 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:42 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:42 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:16:45 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:45 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:45 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:45 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:16:47 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:47 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:47 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:47 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:16:50 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:50 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:50 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:50 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:16:54 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:54 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:54 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:54 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:16:56 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:56 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:56 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:56 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:16:58 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:58 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:58 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:58 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:16:59 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:59 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:59 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:16:59 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:17:01 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:01 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:01 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:01 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:17:02 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:02 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:02 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:02 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:17:04 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:04 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:04 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:04 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:17:14 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:14 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:14 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:14 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
Jun 27 09:17:30 Unifi-Gateway pppd[7004]: Serial link appears to be disconnected.
Jun 27 09:17:30 Unifi-Gateway zebra[753]: interface pppoe2 index 11 changed <POINTOPOINT,NOARP,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:30 Unifi-Gateway zebra[753]: interface pppoe2 mtu changed from 1492 to 1500
Jun 27 09:17:34 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:34 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:34 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:34 Unifi-Gateway kernel: eth0: Link down
Jun 27 09:17:35 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:35 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.4 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:35 Unifi-Gateway zebra[753]: interface eth0.6 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
Jun 27 09:17:35 Unifi-Gateway kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0

[ Voor 109% gewijzigd door Gunner op 27-06-2021 09:32 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +4 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:42:
[...]

Als EA gebruiker moet je akkoord gaan met de EA voorwaarden (anders krijg je ook geen toegang). En Ubiquiti mag als voorwaarden stellen wat ze zelf willen. Er is geen wettelijk recht dat je erover mag schrijven of zo. En als klant/gebruiker mag je de voorwaarden ook gewoon weigeren.
As a program member, you agree that any products purchased from the Early Access store (“EA store”) and any information concerning these products (including their features, functionality, and screen shots, pictures or videos thereof) will be considered “Confidential Information” and shall remain subject to the confidentiality obligations in Section 3(e) of the Terms of Service until the applicable products’ public release. This includes no posting of photos, videos, or description of experience on YouTube or other social media until the products are made available at store.ui.com.

We zijn geen werknemer van UI, we zijn potentiële vrijwillige bug hunters. Waar je voor het security bounty hunting programma, Apple etc, rijkelijk beloond wordt, draait UI de rollen om. 8)7
Pagina: 1 ... 124 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.