[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:51:
Dat 'Pro 8 Enterprise' ding zou met L3 features een mooie tegenhanger kunnen zijn van bijvoorbeeld een "goedkope' Cisco 2960CX-8-PC-L.

Zijn eigenlijk L2 switches maar je kunt er ook "MultiLayer" (Cisco Supported) IOS mét IP-Services op draaien waarbij je de beperking hebt dat er maar 16 Static Routes te maken zijn. Da's vaak genoeg voor een kleine locatie welke je middels een MPLS koppeling (tijdelijk?) aan je corporate LAN wilt knopen.

Uiteraard is wel de juiste licentie noodzakelijk om 't supported te doen...
Cisco apparatuur is misschien een leuke tegenhanger qua hardware, maar komt het aan op centraal beheer dan kan het niet (geen dna licentie), of je zit direct vast aan het 3k/9k-segment, waarbij een licentie "slechts" 3000 euro is. Komt de hardware er nog bij. Een omgeving van 10 switches ben je dan al snel een ton voor kwijt.
stormfly schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:10:
[...]

As a program member, you agree that any products purchased from the Early Access store (“EA store”) and any information concerning these products (including their features, functionality, and screen shots, pictures or videos thereof) will be considered “Confidential Information” and shall remain subject to the confidentiality obligations in Section 3(e) of the Terms of Service until the applicable products’ public release. This includes no posting of photos, videos, or description of experience on YouTube or other social media until the products are made available at store.ui.com.

We zijn geen werknemer van UI, we zijn potentiële vrijwillige bug hunters. Waar je voor het security bounty hunting programma, Apple etc, rijkelijk beloond wordt, draait UI de rollen om. 8)7
RobertMe schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:42:
[...]

Als EA gebruiker moet je akkoord gaan met de EA voorwaarden (anders krijg je ook geen toegang). En Ubiquiti mag als voorwaarden stellen wat ze zelf willen. Er is geen wettelijk recht dat je erover mag schrijven of zo. En als klant/gebruiker mag je de voorwaarden ook gewoon weigeren.
Zet het dan gelijk in de quickreply, dan is het klaar met EA delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:10:
[...]

As a program member, you agree that any products purchased from the Early Access store (“EA store”) and any information concerning these products (including their features, functionality, and screen shots, pictures or videos thereof) will be considered “Confidential Information” and shall remain subject to the confidentiality obligations in Section 3(e) of the Terms of Service until the applicable products’ public release. This includes no posting of photos, videos, or description of experience on YouTube or other social media until the products are made available at store.ui.com.

We zijn geen werknemer van UI, we zijn potentiële vrijwillige bug hunters. Waar je voor het security bounty hunting programma, Apple etc, rijkelijk beloond wordt, draait UI de rollen om. 8)7
Maar als EA gebruiker ga je toch zelf akkoord met die voorwaarden. En als ze je niet aanstaan dan is er niemand die je verplicht om ze te accepteren. Dat is mijn hele punt. Los van of ik ze wel of niet logisch vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:05:
[...]

Wat is dát nou weer voor een onzin?

Er zijn hier ook nog mensen die zo'n ding niet voor 'de mooi' aanschaffen óf omdat 't van UI.COM afkomstig is maar er ook kritisch naar kijken vanwege de gewenste én geboden (lees: beloofde) functionaliteiten.

@xbeam Jij bedoelt die "nieuwe" 'Meraki / Aruba' oplossing welke er tegenwoordig ook mogelijk is? :9
Partijen genoeg. Betalen per gebruiker wordt de nieuwe goudmijn. Ook voor ubnt
Check je UDM log tijdens een reboot
2021-06-25T17:16:40.229Z - info: network is not installed
2021-06-25T17:16:40.853Z - info: access is not installed
2021-06-25T17:16:40.919Z - info: talk is not installed
2021-06-25T17:16:41.249Z - info: led is not installed
2021-06-25T17:16:41.505Z - info: connect is not installed

2021-06-25T17:18:33+02:00 WARNING service:179 [SDWanService] not enabled
Reactie van ubnt op de vraag wanneer het beschikbaar komt
That's for internal testing only, no plan to beta this year.
Dan denk ik, Wat doet dit dan in hemels naam in mijn UDM log files

Of je bouwt hem zelf
The World’s First Open
Source SD-WAN & SASE
https://flexiwan.com/

[ Voor 38% gewijzigd door xbeam op 27-06-2021 18:26 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:50:
[...]

Maar als EA gebruiker ga je toch zelf akkoord met die voorwaarden. En als ze je niet aanstaan dan is er niemand die je verplicht om ze te accepteren. Dat is mijn hele punt. Los van of ik ze wel of niet logisch vind.
Dat is ook zo, het stoot mij tegen de borst dat een EA switch 319euro kost en je dan ook nog een bak met verplichtingen over je heen krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:07:
[...]

Dat is ook zo, het stoot mij tegen de borst dat een EA switch 319euro kost en je dan ook nog een bak met verplichtingen over je heen krijgt.
En je mag niet retourneren of doorverkopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:39
Gunner schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:08:
Ik heb het idee dat sinds m'n wijziging van mijn KPN-glasvezelinternet (van 200/200 naar 500/500) m'n USG-3P aan het bokken is. Eens in de zoveel tijd merk je ineens dat het trager is en dan zie je de uplink naar m'n NTnaar 100Mpbs terugvallen wat normaal 1Gbps is. Gister zag ik zelfs 10Mpbs :o

Een restart lijkt dan weer even te werken maar waar zou dit kunnen liggen?

edit: 0918 as we speak valt ie weer terug naar 100Mbps. Uptime van de USG 16 uur.

DIt zegt de LOG erover.
Volgens mij zegt je log dat hij een 100MB Link ziet. Ook wel eens gehad met mijn USG, en bij mij was dat uiteindelijk opgelost door de ethernetkabel te vervangen, en het was geeneens een zelfgemaakte kabel. Gebeurde gewoon plotseling. Stekker er opnieuw insteken hielp alleen tijdelijk.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Skynett schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Volgens mij zegt je log dat hij een 100MB Link ziet. Ook wel eens gehad met mijn USG, en bij mij was dat uiteindelijk opgelost door de ethernetkabel te vervangen, en het was geeneens een zelfgemaakte kabel. Gebeurde gewoon plotseling. Stekker er opnieuw insteken hielp alleen tijdelijk.
Ik kreeg die tip ook via het KPN-forum om de kabel tussen USG en NTU te vervangen :)
Er hing inderdaad ook niet eens een zelfgemaakte kabel tussen. Ben benieuwd!

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gunner schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:27:
[...]

Ik kreeg die tip ook via het KPN-forum om de kabel tussen USG en NTU te vervangen :)
Er hing inderdaad ook niet eens een zelfgemaakte kabel tussen. Ben benieuwd!
Heb je in je controller toevallig ergens aangegeven staan dat er iets van 'New GUI / User Interface' gebruikt moet worden? Ik had een paar maanden geleden né een FIRMWARE upgrade dat spel ineens spontaan aanstaan en toen kreeg ik ook van dat soort rare 'fratsen' op m'n US8-150 L2 switches in combinatie met de USG-3P. Krengen gingen over de SFP modules onderling even besluiten dan 100Mbit genoeg was voor me en vielen op een gegeven moment zelfs terug op 10Mbit Half Duplex.....

Plaatjes waarin de 'Topology' dit bevestigd staan hier nog wel ergens in dit topic, ze waren bij UI zo vriendelijk geweest om gewoon 'Alpha Testing' uit te laten voeren door de community op spullen welke niet eens het E.A. stempeltje mee gekregen hebben 8)7

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Heb je in je controller toevallig ergens aangegeven staan dat er iets van 'New GUI / User Interface' gebruikt moet worden? Ik had een paar maanden geleden né een FIRMWARE upgrade dat spel ineens spontaan aanstaan en toen kreeg ik ook van dat soort rare 'fratsen' op m'n US8-150 L2 switches in combinatie met de USG-3P. Krengen gingen over de SFP modules onderling even besluiten dan 100Mbit genoeg was voor me en vielen op een gegeven moment zelfs terug op 10Mbit Half Duplex.....

Plaatjes waarin de 'Topology' dit bevestigd staan hier nog wel ergens in dit topic, ze waren bij UI zo vriendelijk geweest om gewoon 'Alpha Testing' uit te laten voeren door de community op spullen welke niet eens het E.A. stempeltje mee gekregen hebben 8)7
Nee dat nieuwe spul gebruik ik niet. Sterker nog ik draai nog op 5.14.23

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:13
Een vraag voor de unifi unvr gebruikers, wat is het verbruik van deze?
In de specs staat 100Watt max, maar ik wil graag weten wat deze echt gebruikt indien er 1 of 2 schijven geplaatst zijn.
Ik vind 100Watt nogal veel (ongeveer 200 euro per jaar) dit verbruikt mijn nas nog niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:33
akatar schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:14:
Een vraag voor de unifi unvr gebruikers, wat is het verbruik van deze?
In de specs staat 100Watt max, maar ik wil graag weten wat deze echt gebruikt indien er 1 of 2 schijven geplaatst zijn.
Ik vind 100Watt nogal veel (ongeveer 200 euro per jaar) dit verbruikt mijn nas nog niet eens.
Heb je al gezocht in het draadje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:13
GioStyle schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:21:
[...]

Heb je al gezocht in het draadje?
Dank je, heb het gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-10 10:41
Hey Tweakers,

Ik zit met het volgende. Ik heb een ps5 met een aantal playlink games. Echter heb je bij een groot aantal games de mogelijkheid om in de mobiele app een IP op te geven van de ps5. Echter vandaag Uno gekocht en daar heb ik niet de mogelijkheid (app geeft steeds aan ps4/5 niet gevonden).

Nu heb ik mijn netwerk zo ingericht dat alle wifi apparaten in een andere scope terecht komen (192.xxx.2.xxx). Wanneer ik een 2e wifi-punt aanmaak met de zelfde scope als de ps5 (192.xxx.1.xxx) gaat het wel goed.

Kan ik ergens instellen in het netwerk dat de app de ps5 ook vind ondanks dat het in een andere scope zit? Of is dit een beperking van de applicatie.

* Ter aanvulling: Bij die andere apps voerden wij het normaal handmatig in en dit gaat prima.

Ik heb zowel in mijn Lan als Wifi netwerk settings IGMP Snooping aanstaan. Er zit geen L2-block.

Wat mij wel op valt is dat wij gewoon kunnen chromecasten terwijl daar ook een Scope verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@Jboy1991 Als we hier voor jou een 192.168.0/16 netwerk uit gaan tekenen, hoeveel 'scopes' heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:22:
@Jboy1991 Als we hier voor jou een 192.168.0/16 netwerk uit gaan tekenen, hoeveel 'scopes' heb je dan?
Ik ben geen netwerkbeheer (misschien is het ook wel enorm overkill wat ik heb gedaan). Maar ik begrijp je vraag niet helemaal. Bedoel je hoeveel scope ik kan maken met een 192.168.0.0/16? Dan moet dit van
192.168.0.46 - 192.168.255.254 zijn.

Echter wat ik zelf nu heb zijn maar 2 Scopes (ik weet niet of scopes de juiste benaming hiervoor is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Jboy1991 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:26:
[...]

Ik ben geen netwerkbeheer (misschien is het ook wel enorm overkill wat ik heb gedaan). Maar ik begrijp je vraag niet helemaal. Bedoel je hoeveel scope ik kan maken met een 192.168.0.0/16? Dan moet dit van

Echter wat ik zelf nu heb zijn maar 2 Scopes (ik weet niet of scopes de juiste benaming hiervoor is)
Je hebt nu dus waarschijnlijk 2 subnetten (/24?) welke met elkaar moeten gaan babbelen maar dat nog niet doen?

192.168.1.0/24 moet met 192.168.2.0/24 kunnen babbelen over je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:32:
[...]

Je hebt nu dus waarschijnlijk 2 subnetten (/24?) welke met elkaar moeten gaan babbelen maar dat nog niet doen?

Correct, zo heb ik het ingesteld. Aan je bericht te zien lijkt mij dat geen verstandige keuze te zijn geweest,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Jboy1991 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:26:
[...]

Jboy1991 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:33:
[...]

Correct, zo heb ik het ingesteld. Aan je bericht te zien lijkt mij dat geen verstandige keuze te zijn geweest,

Met 'subnetting' begint je lokale security, dus da's goed!!!

Je moet nu dus 'gaten' in je firewall gaan boren welke, door jou bepaald, verkeer toestaan tússen die 2 EIGEN subnets.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 27-06-2021 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:37:
[...]

[...]

Je moet nu dus 'gaten' in je firewall gaan boren welke, door jou bepaald, verkeer toestaan tússen die 2 EIGEN subnets.
_/-\o_ Heb jij nu gewoon een metafoor zitten te bedenken om de meest letterlijke metafoor “een poort open/dicht zetten” die er in de it bestaat uit te leggen. _/-\o_ respect voor je geduld. Want dit is het punt dat ik afhaak en ja dit zegt alles over mij. Maar ik weiger uit te leggen hoe een tuin, kasteel, stads en hoe andere poorten werken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jS5PI9NtlOPRoJzaJDDGfSixxs8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4UiNiF9VvAjtEwn2kchSI0gm.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door xbeam op 28-06-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:37:
[...]

[...]

Ah dat is spijtig om te lezen. Ik heb nu even zitten spelen en het volgende gedaan
Onder Lan in, Lan Out en Lan Local heb ik de volgende rule aangemaakt:

Action: Accept
Ipv4 protocol: All
Source: Network -> ​Network: Wifi-network -> ipv4 Subnet
Destination: IP Address -> IP: 192.168.1.xxx (ip van ps5)

Helaas niet geholpen.

----
Ik ben al een stapje verder in mijn zoektocht. Wat ik zoek is dus een manier om tussen Vlans (en scopes) te broadcasten.

Wat de applicatie dus doet is schreeuwen "Wat is het IP van de ps5" en daar krijgt hij dus geen antwoord op. Is dit dan wel een blokkade in de firewall?

[ Voor 15% gewijzigd door Jboy1991 op 27-06-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Dan zal ik je nog even 'verklappen' dat een Broadcast standaard altijd alléén binnen het eigen subnet plaats vindt (gelukkig).... DHCP is ook zo'n broadcast protocol bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 27-06-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:39:
Dan zal ik je nog even 'verklappen' dat een Broadcast standaard altijd alléén binnen het eigen subnet plaats vindt (gelukkig).... DHCP is ook zo'n broadcast protocol bijvoorbeeld.
m.a.w. wat ik dus wil gaat niet werken? Dan toch maar een 2e accespoint maken voor als ik met vrienden playlink wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jboy1991 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:12:
Ik zit met het volgende. Ik heb een ps5 met een aantal playlink games. Echter heb je bij een groot aantal games de mogelijkheid om in de mobiele app een IP op te geven van de ps5. Echter vandaag Uno gekocht en daar heb ik niet de mogelijkheid (app geeft steeds aan ps4/5 niet gevonden).

Nu heb ik mijn netwerk zo ingericht dat alle wifi apparaten in een andere scope terecht komen (192.xxx.2.xxx). Wanneer ik een 2e wifi-punt aanmaak met de zelfde scope als de ps5 (192.xxx.1.xxx) gaat het wel goed.

Kan ik ergens instellen in het netwerk dat de app de ps5 ook vind ondanks dat het in een andere scope zit? Of is dit een beperking van de applicatie.

* Ter aanvulling: Bij die andere apps voerden wij het normaal handmatig in en dit gaat prima.

Ik heb zowel in mijn Lan als Wifi netwerk settings IGMP Snooping aanstaan. Er zit geen L2-block.

Wat mij wel op valt is dat wij gewoon kunnen chromecasten terwijl daar ook een Scope verschil in zit.
Ik wist niet eens waar je het over hebt dus ik heb het effe opgezocht : https://www.playstation.com/en-us/accessories/playlink/
En daar staat :
Step 3 :

Connect your mobile device to your PS4 either by using the same Wi-Fi network as your PS4 console (go to Settings < Network < View Connection Status and check the SSID option to confirm the network name), or using your PS4 as a Wi-Fi hotspot by pressing the OPTIONS button on your DUALSHOCK 4 wireless controller and selecting Wi-Fi hotspot < Yes < Yes to show hotspot details.

On each smartphone or tablet that you want to play on, go to settings and select the PS4 hotspot under Wi-Fi settings.
Is dat niet veel makkelijker als je gasten over de vloer hebt :?
Will_M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:51:
Dat 'Pro 8 Enterprise' ding zou met L3 features een mooie tegenhanger kunnen zijn van bijvoorbeeld een "goedkope' Cisco 2960CX-8-PC-L.

Zijn eigenlijk L2 switches maar je kunt er ook "MultiLayer" (Cisco Supported) IOS mét IP-Services op draaien waarbij je de beperking hebt dat er maar 16 Static Routes te maken zijn. Da's vaak genoeg voor een kleine locatie welke je middels een MPLS koppeling (tijdelijk?) aan je corporate LAN wilt knopen.

Uiteraard is wel de juiste licentie noodzakelijk om 't supported te doen...
Is dat ding nou serieus met 100 Mbps poorten uitgerust :? W-T-F ?!?! CISCO ?! _O- :')

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jboy1991 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:23:
[...]

Ah dat is spijtig om te lezen. Ik heb nu even zitten spelen en het volgende gedaan
Onder Lan in, Lan Out en Lan Local heb ik de volgende rule aangemaakt:

Action: Accept
Ipv4 protocol: All
Source: Network -> ​Network: Wifi-network -> ipv4 Subnet
Destination: IP Address -> IP: 192.168.1.xxx (ip van ps5)

Helaas niet geholpen.

----
Ik ben al een stapje verder in mijn zoektocht. Wat ik zoek is dus een manier om tussen Vlans (en scopes) te broadcasten.

Wat de applicatie dus doet is schreeuwen "Wat is het IP van de ps5" en daar krijgt hij dus geen antwoord op. Is dit dan wel een blokkade in de firewall?
Zitten alle devices op WiFi? Als je beide SSIDs eens verwijderd in de controller en dan een SSID aanmaakt zonder aan de instellingen te zitten. Echt default, werkt het dan niet direct naar behoren?

Je hebt misschien de Guest optie aan, die voorkomt dat je naar je veilige LAN mag vanaf Guest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 00:45:
[...]

>>knip<<

Is dat ding nou serieus met 100 Mbps poorten uitgerust :? W-T-F ?!?! CISCO ?! _O- :')
Nee hoor, zitten gewoon Gbit poorten in met PoE+

Spec's hier op Tweakers kloppen weer eens niet helemaal, zoals wel vaker, en op de site van Cisco staat het ook een beetje 'vaag' omschreven ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 28-06-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
stormfly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:15:
[...]

Zitten alle devices op WiFi? Als je beide SSIDs eens verwijderd in de controller en dan een SSID aanmaakt zonder aan de instellingen te zitten. Echt default, werkt het dan niet direct naar behoren?

Je hebt misschien de Guest optie aan, die voorkomt dat je naar je veilige LAN mag vanaf Guest.
Nope Guest policy is uitgeschakeld.

Wat ik nog vergat te melden is dat ik er 2x een Netgear switch tussen heb hangen. Dus mijn opstelling is als volgt:
USG -> NetGear POE SW 8-poorts (managed) -> NetGear 4 ports (unmanaged) -> Ubiquiti UAP-AC-Pro

Ik zit er aan te denken om de Netgear Switches te vervangen voor Ubiquiti , maar dan moet ik wel zeker weten of het dan wel werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jboy1991 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:32:
Wat ik nog vergat te melden is dat ik er 2x een Netgear switch tussen heb hangen. Dus mijn opstelling is als volgt:
USG -> NetGear POE SW 8-poorts (managed) -> NetGear 4 ports (unmanaged) -> Ubiquiti UAP-AC-Pro
Zolang je alles goed instelt moet dat goed gaan, maar de vraag is dus of je dat wel hebt gedaan :? :P :+

Je kan namelijk niet meerdere VLAN's op de Unmanaged switch hebben, want dan krijg je DHPC loops en allerlei andere ellende! :X

Verder bestaan er alleen 5-poorts en 8-poorts (un)managed en (non-)PoE switches van Netgear voor zover ik weet en geen 4-poorts dus : Welke modellen heb je precies ?!
Ik zit er aan te denken om de Netgear Switches te vervangen voor Ubiquiti , maar dan moet ik wel zeker weten of het dan wel werkt
Het is sowieso wel makkelijker om te beheren, maar als je het niet goed instelt dan schiet je er nog steeds niks mee op ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
nero355 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:32:
[...]

Zolang je alles goed instelt moet dat goed gaan, maar de vraag is dus of je dat wel hebt gedaan :? :P :+

Je kan namelijk niet meerdere VLAN's op de Unmanaged switch hebben, want dan krijg je DHPC loops en allerlei andere ellende! :X

Verder bestaan er alleen 5-poorts en 8-poorts (un)managed en (non-)PoE switches van Netgear voor zover ik weet en geen 4-poorts dus : Welke modellen heb je precies ?!

[...]

Het is sowieso wel makkelijker om te beheren, maar als je het niet goed instelt dan schiet je er nog steeds niks mee op ;)
Excuus, dit moest natuurlijk de 5 poorts zijn. Ik heb zo de typ's niet bij de hand (moet ik ff opzoeken).

Ik vraag mij af welke instelling ik dan niet goed heb staan. Ik heb 2 netwerken. 1 voor wifi en 1 voor lan met beide een verschillende IP-range. (xxx.xxx.1.xxx = lan) (xxx.xxx.2.xxx = WIFI).

De PS5 zit in LAN. Nu wil ik dus dat bepaalde applicaties op je smartphone deze ps5 kan zien, dit omdat niet in elke applicatie de mogelijkheid bestaat om een IP op te geven. Als een applicatie die optie wel heeft en ik voer het IP in van de ps5, werkt het correct.

Het kan dus ook zijn dat het een beperking is van de applicatie dat die de broadcast niet verder verzend dan de huidige range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@Jboy1991 Wat jij wil gaat wel maar als je het nétjes volgens de regeltjes wilt doen dan moet je 'Classless IP' gaan toepassen. In jouw geval maak je dankzij je keuze voor xxx.xxx.1.xxx / xxx.xxx.2.xxx meteen een "/22" netwerk waar 1022 adressen in zitten :+

https://www.subnet-calculator.com/cidr.php

(Je subnetmask wordt dan dus 255.255.252.0).

Je kunt nu niet met meerdere VLAN's (Lees: virtueel gescheiden Netwerken) werken doordat die 'unmanaged' Netgear daar helemaal niets van snapt én dus al het verkeer wat 'ie aangeboden krijgt op één hoop kiepert.

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 29-06-2021 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Edit: verkeerde ip :P

[ Voor 97% gewijzigd door Tylen op 29-06-2021 14:39 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Weet niet zeker of dit het juiste topic is… woon ondertussen een 1,5 maand in mijn nieuwe woning waar ik met de bouw natuurlijk rekening heb gehouden met de aanleg van een (vrij uitgebreid) netwerk.
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Wit (2xGbit tussen Switch Aggregation en de 24 poorts PoE switch)
pricewatch: Ubiquiti UF-RJ45-10G

Overal CAT6a aangelegd met als doel in ieder geval mijn NAS en PC op 10Gbit te laten draaien. Bij de NAS functioneert dit probleemloos, die staat op een van de slaapkamers en is voorzien van een pricewatch: Intel X550-T2 10GbE Network Adapter 10Gbit kaart (RJ45). Geeft 0 problemen.
Op de zolder kantoor gemaakt met 2 WCD’s (en 4 verbindingen), bedoeld voor PC, iMac, acces point en een reservere (werklaptop). Probleem was dat ik de netwerkkabels er met geen mogelijkheid zelf ingetrokken kreeg (zat eea aan beton in de leidingen volgens mij), dus uiteindelijk de installateur gevraagd dit te doen. Ze hebben er CAT6 ingetrokken: 1x harde kabel en 1x zachte kabel in beide dozen. Aangesloten met CAT6a keystones.

Het werd buiten een stuk warmer en toen begon ik steeds meer problemen te krijgen met mijn 10Gbit verbinding naar mijn desktop. Hij wil geen verbinding maken en/of verliest hem regelmatig.
Poort op 1Gbit zetten en het probleem is meteen opgelost, hem uit en aan zetten helpt vaak ook.
Natuurlijk de aansluitingen gecontroleerd, alles is voorzien van CAT6a kabels (ook de patchkabels). Qua lengte zit ik waarschijnlijk wel rond de grens van de 30 meter: kabel van meterkast > zolder zit over de 20 meter, daar zit 7,5 meter patch kabel aan richting mijn desktop (opstelling anders gemaakt dus aansluitpunten zitten niet 100% logisch meer).

Lastige is dat de verbinding opzicht goed functioneert (op Gbit) en hij het geregeld ook prima doet op 10Gbit. Maar ik kan niet echt achter het probleem komen waarom hij soms geen verbinding wil maken….
Heb de volgende zaken al gedaan:
• Controleren van verbinding (keystones etc)
• Geforceerd koelen van de trancievers (80mm fan erop)
• Gebruiken van andere kabels (lopen er 4 naar de zolder, heb ze alle 4 getest)
Probleem is dat je geen logging hebt wat het werkelijke probleem is.

Wat is het probleem?
• Zou de (~30 meter) CAT6 kabel toch voor problemen zorgen?
• Zou de trancievers alsnog te warm worden (waarom gaat dit naar mijn NAS dan wel goed?)
• Zou de tranciever issues hebben met de kabellengte?
• Zou ik beter over kunnen stappen naar een switch met 10Gbit RJ45 poorten (zodat trancievers overbodig zijn). Binnen Ubiquite zijn er weinig alternatieven helaas.

Wat ik nog wil proberen vanavond is mijn desktop op een van de slaapkamers zetten om te zien of ik daar (met minder kabellengte) geen problemen heb.
Technisch gezien zou ik vrij eenvoudig een van de WCD’s kunnen vervangen met glasvezel. Krijg je dat alleen in 19mm buis getrokken?
De Intel X550-T2 kan ik op de Desktop naar 2,5 en 5Gbit zetten maar dat ondersteund de switch helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tortelli schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:57:
Weet niet zeker of dit het juiste topic is…
Ja en Nee, want dit :
Zou de trancievers alsnog te warm worden (waarom gaat dit naar mijn NAS dan wel goed?)
Zou weleens kunnen komen doordat je veel teveel SFP+ naar RJ45 transceivers naast elkaar hebt zitten en dat wordt volgens mij door Ubiquiti afgeraden :?

Ik heb dat namelijk hier ergens op het forum langs zien komen : Dit topic of Het Nette LAN topic :)
Probleem was dat ik de netwerkkabels er met geen mogelijkheid zelf ingetrokken kreeg (zat eea aan beton in de leidingen volgens mij), dus uiteindelijk de installateur gevraagd dit te doen. Ze hebben er CAT6 ingetrokken: 1x harde kabel en 1x zachte kabel in beide dozen. Aangesloten met CAT6a keystones.
:X Hopelijk heb je niet teveel betaald... Wat een prutser! :F
Het werd buiten een stuk warmer en toen begon ik steeds meer problemen te krijgen met mijn 10Gbit verbinding naar mijn desktop.
Heb je al geprobeerd om de Intel NIC extra te koelen :?

Die dingen zijn eigenlijk bedoeld voor in Servers/Workstations waarin de airflow zo gemaakt is dat er een (hoogtoerige) fan idioot veel lucht langs de heatsink blaast! ;)
Probleem is dat je geen logging hebt wat het werkelijke probleem is.
Wat zegt dmesg als je een Linux distro boot ?

Random voorbeeld van een WiFi verbinding :
[    7.035140] iwlwifi 0000:03:00.0: Radio type=0x0-0x0-0x3
[    7.099000] iwlwifi 0000:03:00.0: Radio type=0x0-0x0-0x3
[   18.284746] wlp3s0: authenticate with fc:ec:da:xx:xx:xx
[   18.303052] wlp3s0: send auth to fc:ec:da:xx:xx:xx (try 1/3)
[   18.306362] wlp3s0: authenticated
[   18.308173] wlp3s0: associate with fc:ec:da:xx:xx:xx (try 1/3)
[   18.318075] wlp3s0: RX AssocResp from fc:ec:da:xx:xx:xx (capab=0x431 status=0 aid=1)
[   18.326047] wlp3s0: associated
[   19.359381] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): wlp3s0: link becomes ready
Ik gok dat je dergelijke logging (maar dan met totaal andere berichten uiteraard) ook wel van die 10 Gbps NIC kan krijgen als het misgaat :)
Wat is het probleem?
• Zou de (~30 meter) CAT6 kabel toch voor problemen zorgen?
• Zou de tranciever issues hebben met de kabellengte?
• Zou ik beter over kunnen stappen naar een switch met 10Gbit RJ45 poorten (zodat trancievers overbodig zijn). Binnen Ubiquite zijn er weinig alternatieven helaas.
Zijn het toevallig S/FTP kabels of iets in die richting in ieder geval ??

De 16-poorts 150 Watt PoE switch had (heeft ?!) issues met Shielded kabels namelijk!
Misschien heb je weer zo'n soort bug te pakken aan de kant van je patch kabels ?!
Wat ik nog wil proberen vanavond is mijn desktop op een van de slaapkamers zetten om te zien of ik daar (met minder kabellengte) geen problemen heb.
Technisch gezien zou ik vrij eenvoudig een van de WCD’s kunnen vervangen met glasvezel. Krijg je dat alleen in 19mm buis getrokken?
Puur alleen de kabel is geen probleem, maar op het moment dat er wat aan vast hangt wordt het een uitdaging waar ik persoonlijk liever niet aan zou beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Bij 10Gbit kan kabellengte icm de kwaliteit van de gebruikte kabel wel een issue worden. Om nog wat verder te brainstormen zie ik nog de volgende mogelijkheden. Gebruik nieuwere c.q. de nieuwste transcievers die er bestaan. Vaak zie je dat nieuwere apparatuur ook beter presteert in grensgevallen, waar bij jou duidelijk sprake van is. En waarschijnlijk is een netwerkkaart (en switch) met RJ45 aan boord dan misschien wel de betere optie omdat die nog niet zo lang bestaan en daardoor waarschijnlijk van nieuwere techniek/chips gebruik maken dan wat in een losse SFP+ transciever zit.
Glas kan op zich wel door een leiding, maar gezien de problemen die jij beschrijft zal dat ook wel eens een probleem kunnen zijn om de LC connector van een kant en klare kabel door een ingebouwde buis te krijgen.
Met glas weet je wel zeker dat later 25G of 100G er ook wel doorheen gaat.

Ander alternatief is een kleine 10Gbit switch bij de wandcontactdoos op zolder te plaatsen en zo de kabellengte in te korten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

nero355 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:08:

Zou weleens kunnen komen doordat je veel teveel SFP+ naar RJ45 transceivers naast elkaar hebt zitten en dat wordt volgens mij door Ubiquiti afgeraden :?

Ik heb dat namelijk hier ergens op het forum langs zien komen : Dit topic of Het Nette LAN topic :)
Transceivers zitten uit elkaar geplaatst. Vandaag zijn er wat koelblokjes binnengekomen (beetje Pi formaat) die ik erop wil plakken :D.
:X Hopelijk heb je niet teveel betaald... Wat een prutser! :F
Ik heb er geen rekening van gekregen, dat is het positieve ;).
Heb je al geprobeerd om de Intel NIC extra te koelen :?
Die dingen zijn eigenlijk bedoeld voor in Servers/Workstations waarin de airflow zo gemaakt is dat er een (hoogtoerige) fan idioot veel lucht langs de heatsink blaast! ;)
De NIC in mijn desktop heb ik niet echt naar gekeken. Zelfde zit ook in mijn Synology (DS1817+) dus het zou me verbazen als dit echt het probleem zou zijn maar het is het proberen zeker waard!
Wat zegt dmesg als je een Linux distro boot ?
Ga ik testen!
Zijn het toevallig S/FTP kabels of iets in die richting in ieder geval ??
De 16-poorts 150 Watt PoE switch had (heeft ?!) issues met Shielded kabels namelijk!
Misschien heb je weer zo'n soort bug te pakken aan de kant van je patch kabels ?!
Volgens mij zijn het U/UTP kabels als ik het goed gezien heb. Wel van een fatsoenlijk merk.
Ik zou deze natuurlijk kunnen vervangen maar zit daar niet echt op te springen natuurlijk gezien de moeite die het gekost heeft eea erin te krijgen.
Puur alleen de kabel is geen probleem, maar op het moment dat er wat aan vast hangt wordt het een uitdaging waar ik persoonlijk liever niet aan zou beginnen :)
Hoe bedoel je, wat aan vast hangt?
Skynett schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:11:
Bij 10Gbit kan kabellengte icm de kwaliteit van de gebruikte kabel wel een issue worden. Om nog wat verder te brainstormen zie ik nog de volgende mogelijkheden. Gebruik nieuwere c.q. de nieuwste transcievers die er bestaan. Vaak zie je dat nieuwere apparatuur ook beter presteert in grensgevallen, waar bij jou duidelijk sprake van is. En waarschijnlijk is een netwerkkaart (en switch) met RJ45 aan boord dan misschien wel de betere optie omdat die nog niet zo lang bestaan en daardoor waarschijnlijk van nieuwere techniek/chips gebruik maken dan wat in een losse SFP+ transciever zit.
Glas kan op zich wel door een leiding, maar gezien de problemen die jij beschrijft zal dat ook wel eens een probleem kunnen zijn om de LC connector van een kant en klare kabel door een ingebouwde buis te krijgen.
Met glas weet je wel zeker dat later 25G of 100G er ook wel doorheen gaat.

Ander alternatief is een kleine 10Gbit switch bij de wandcontactdoos op zolder te plaatsen en zo de kabellengte in te korten.
Ik heb een alternatieve transciever gekocht maar heb deze nog niet binnen helaas: 10Gtek® 10Gb/s SFP+ RJ45 Copper Transceiver, 10GBase-T, RJ45 Connector, 30m.
Denk dat ik vanavond even start met het verplaatsen van mijn PC naar een andere plek in huis, eens zien of ik daar het probleem niet heb. Dan sluit ik al een hoop zaken uit en blijft vooral de kabellengte en transcievers als probleem over denk ik.
Heb natuurlijk al gekeken naar alternatieven, o.a. Mikrotik heeft wel leuk spul:
pricewatch: MikroTik Cloud Router Switch 312-4C+8XG-RM (CRS312-4C+8XG-RM)
pricewatch: TP-Link TL-SX1008
pricewatch: ZyXEL XS1930-10
En natuurlijk de XG16: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 16-poorts 10Gbit wel een relatief oud apparaat maar met 4xRJ45 10Gbit (en wat SFP+ poorten). Lijkt erop dat deze EOL is gezien de slechte verkrijgbaarheid.

[ Voor 37% gewijzigd door Tortelli op 30-06-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tortelli schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:17:
De NIC in mijn desktop heb ik niet echt naar gekeken. Zelfde zit ook in mijn Synology (DS1817+) dus het zou me verbazen als dit echt het probleem zou zijn maar het is het proberen zeker waard!
Synology : Fans die het hele kastje koelen als ik dit zo eens zie : pricewatch: Synology DiskStation DS1817+ (8GB)
PC : Fans die niet eens in de buurt van de NIC komen...

Dat kan het verschil maken! :)
Volgens mij zijn het U/UTP kabels als ik het goed gezien heb. Wel van een fatsoenlijk merk.
Ik zou deze natuurlijk kunnen vervangen maar zit daar niet echt op te springen natuurlijk gezien de moeite die het gekost heeft eea erin te krijgen.
En je patchkabels :?
Hoe bedoel je, wat aan vast hangt?
Dit :
Skynett schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:11:
:)
Ik heb een alternatieve transciever gekocht maar heb deze nog niet binnen helaas: 10Gtek® 10Gb/s SFP+ RJ45 Copper Transceiver, 10GBase-T, RJ45 Connector, 30m.
Die heeft blijkbaar een 30 meter limiet ?!
En natuurlijk de XG16: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 16-poorts 10Gbit wel een relatief oud apparaat maar met 4xRJ45 10Gbit (en wat SFP+ poorten). Lijkt erop dat deze EOL is gezien de slechte verkrijgbaarheid.
Volgens mij stamt die switch uit de tijd dat ze ook met die XG Router aan het knoeien waren die niet eens buiten de Early Store verkrijgbaar werd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Eerste test gedaan net: PC op een van de slaapkamers gezet (kabel zal een 15 meter zijn daar) en op beide aansluitingen getest. Een van de 2 was wat onstabiel (denk dat CAT5a kabel), de andere werkte probleemloos. PC aantal keer gereboot en steeds pakte hij de verbinding probleemloos op.

Geeft natuurlijk nog steeds geen garantie of het probleem komt door een te lange kabel of een matige kwaliteit. Kan me wel goed voorstellen dat een oplossing zonder transciever beter moet werken in dit soort gevallen? En desnoods op 5Gbit draaien. Haal in de praktijk toch geen snelheden > 600MB/s uit vanaf de Synology.
nero355 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:04:
[...]

Synology : Fans die het hele kastje koelen als ik dit zo eens zie : pricewatch: Synology DiskStation DS1817+ (8GB)

Je hebt hier best een goed punt te pakken, kaart is stevig warm en wordt vooral gekoeld door de GPU die de fan uitzet als hij denkt dat er geen koeling nodig is. Voor nu even een fan profile gemaakt die hem iig laat draaien op minimaal 30%: nu kan ik mijn hand er iig ophouden.
[...]
Cat6A, speciaal hiervoor gekocht ook.
Dit :
Glas aanleggen zie ik wel als laatste oplossing, zou eerst kabels vervangen denk ik. Maar mocht ik er echt niet uitkomen is een RJ45 10Gbit switch eerste wat ik ga proberen (mocht eea niet werken kan ik het terug sturen 😉).
[quote[
[/quote]
Alls transcievers hebben dit limiet zover ik weet.
Volgens mij stamt die switch uit de tijd dat ze ook met die XG Router aan het knoeien waren die niet eens buiten de Early Store verkrijgbaar werd :?
Idee heb ik ook. Die Zyxel is wel een leuke optie: zou ik mijn 24 poorts PoE switch via SFP kunnen doorlussen en heb ik 8 RJ45 10G poorten beschikbaar. Best handig want als ik alles nu doorpatch kom ik zelfs wat poorten tekort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-10 14:34
Met setup is als volgt: US-8-60W switch met daar op aangesloten een UAP-IW-HD, een UAP-AC-IW en een Experia v10 box van KPN. Mijn raspberry pi heeft een statisch ip en is op de begaande vloer via WiFi verbonden met de UAP-IW-HD. Als ik nu naar zolder loop pakt mijn iphone netjes de verbinding over van de UAP-AC-IW die op zolder geinstalleerd is. Alleen vanaf dit moment kan ik vanaf mijn iphone niet meer bij mijn raspberry pi komen, hebben jullie enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:11:
[...]
Alls transcievers hebben dit limiet zover ik weet.
[...]
nee hoor, FS heeft een aangepaste module welke tot 80m kan, wel heeft deze een hogere verbruik wat uiteindelijk in nog meer warmte resulteert...
rorie schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:40:
Met setup is als volgt: US-8-60W switch met daar op aangesloten een UAP-IW-HD, een UAP-AC-IW en een Experia v10 box van KPN. Mijn raspberry pi heeft een statisch ip en is op de begaande vloer via WiFi verbonden met de UAP-IW-HD. Als ik nu naar zolder loop pakt mijn iphone netjes de verbinding over van de UAP-AC-IW die op zolder geinstalleerd is. Alleen vanaf dit moment kan ik vanaf mijn iphone niet meer bij mijn raspberry pi komen, hebben jullie enig idee hoe dit kan?
zijn de instellingen op beide AP's exact gelijk? op de switch niet ergens een blokkade/filter ingesteld?

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand al ervaring met de : USW-Enterprise-8-PoE-EU-BETA. 2.5Gb en later layer 3?
Hij is nog in beta dus natuurlijk een risicio om aan te schaffen als primaire switch (ook als ze besluiten om een ander hw revisie te maken etc). 2 devices hier hebben al 2.5gb dus het upgraden waard.

Mijn huidige US-8-150 doet het nog goed - maar ik heb nu een vreemd probleem met de SFP port.
Synology krijgt op deze port 9 (SFP) geen IP meer.

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2021/07/01/image.th.png

Als ik de netwerk kabel uit de SFP haal en in een normale port stop krijg ik wel een IP.
SFP stuk of sfp port defect? Hebben jullie dit wel is eerder gehad?

De SFP's worden overigens wel erg heet (kan ze bijna niet aanraken). Zijn origineel van Ubiquiti. Temp kun je niet meer zien (zie screenshot hierboven).

Iemand tips?

[ Voor 114% gewijzigd door Workaholic op 01-07-2021 12:25 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

geenwindows schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:51:
[...]

nee hoor, FS heeft een aangepaste module welke tot 80m kan, wel heeft deze een hogere verbruik wat uiteindelijk in nog meer warmte resulteert...
Net de 10Gtek® module binnen gekregen. Las dat deze beter lijkt te werken voor veel mensen.... ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Workaholic schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:18:
Heeft iemand al ervaring met de : USW-Enterprise-8-PoE-EU-BETA. 2.5Gb en later layer 3?
Hij is nog in beta dus natuurlijk een risicio om aan te schaffen als primaire switch (ook als ze besluiten om een ander hw revisie te maken etc). 2 devices hier hebben al 2.5gb dus het upgraden waard.
Ik geloof dat de Beta/Early Store versie van de UDM een betere versie was dan het uiteindelijke product dus wie weet heb je geluk en krijg je een betere switch dan het uiteindelijke product :? :+
Mijn huidige US-8-150 doet het nog goed - maar ik heb nu een vreemd probleem met de SFP port.

[Afbeelding]

Als ik de netwerk kabel uit de SFP haal en in een normale port stop krijg ik wel een IP.
Doet de andere SFP poort het wel :?
De SFP's worden overigens wel erg heet (kan ze bijna niet aanraken). Zijn origineel van Ubiquiti. Temp kun je niet meer zien (zie screenshot hierboven).

Iemand tips?
Volgens mij wordt die hele switch vreselijk warm en is het gekke ding al een aantal keer bij andere GoT members overleden dus het zou me niet verbazen als de SFP poort stuk is door de warmte... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:42:
[...]

Ik geloof dat de Beta/Early Store versie van de UDM een betere versie was dan het uiteindelijke product
De UDM Pro. De EA versie heeft een 2,5Gbit/s backplane en de GA versie maar 1Gbit/s. Maar het kan ook andersom, de U6 LR ondersteund de EA versie geen VHT160 meen ik, terwijl de GA versie dat wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:56
Workaholic schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:18:

[Afbeelding]

Iemand tips?
Yes, heb deze een tijdje in gebruik en werkt best goed eigenlijk. Voor zover niks verkeerd mee, 2.5gb werkt ook prima per poort.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
RobertMe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:15:
[...]
De UDM Pro. De EA versie heeft een 2,5Gbit/s backplane en de GA versie maar 1Gbit/s. Maar het kan ook andersom, de U6 LR ondersteund de EA versie geen VHT160 meen ik, terwijl de GA versie dat wel doet.
Wat is het nut van een 2.5Gb als de poorten zelf maar 1Gb zijn? Als ze "each 1Gb" is het imho wat anders dan "total 1Gb". Aannemende dat het plaatje van de unofficial wiki klopt (en ik het snap).

Afbeeldingslocatie: https://ubntwiki.com/_media/products/udm-pro/udmp_unofficial_block_diagram.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:42:
[...]

Doet de andere SFP poort het wel :?

[...]

Volgens mij wordt die hele switch vreselijk warm en is het gekke ding al een aantal keer bij andere GoT members overleden dus het zou me niet verbazen als de SFP poort stuk is door de warmte... :/
Ja het vreemde is dat de andere port het wel doet. Kan nu even niet switchen van sfp en port omdat de andere aansluiting de uplink betreft. Maar zal dit van het weekend even omwisselen/testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 01-07-2021 20:19 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cardinal schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:43:
[...]

Wat is het nut van een 2.5Gb als de poorten zelf maar 1Gb zijn? Als ze "each 1Gb" is het imho wat anders dan "total 1Gb". Aannemende dat het plaatje van de unofficial wiki klopt (en ik het snap).

[Afbeelding]
De switch doet wel 1Gbit/s, maar de UDM is een router / gateway, en de internal switch is dat niet. Oftewel: alle verkeer dat tussen VLANs gerouteerd moet worden of het wereldwijde web opgestuurd moet worden moet via de CPU gaan. En die link is dus ook maar 1Gbit/s (of dan 2,5Gbit/s). Dus als je bv een NAS in een ander VLAN hebt staan en een cliënt trekt met 1Gbit/s verkeer van de NAS af dan betekent dat dat het verkeer via die 1Gbit/s backplane naar de CPU moet om gerouteerd te worden. Alle andere, bv internet, verkeer, komt dan dus in die bottleneck van die 1Gbit/s te zitten.
Daarom dat, in ieder geval "power users" aanraden om een losse switch te plaatsen en die via SFP+ met de UDM te verbinden. Dan heb je immers een 10Gbit/s pijp tussen de switch en "CPU van UDM". Als een cliënt dan bv wederom de 1Gbit/s lijn naar een NAS in een ander VLAN dicht trekt dan blijft wel nog 9Gbit/s aan ruimte over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 10:08

ranzige pad

kwaaak kwaak

RobertMe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:05:
[...]

De switch doet wel 1Gbit/s, maar de UDM is een router / gateway, en de internal switch is dat niet. Oftewel: alle verkeer dat tussen VLANs gerouteerd moet worden of het wereldwijde web opgestuurd moet worden moet via de CPU gaan. En die link is dus ook maar 1Gbit/s (of dan 2,5Gbit/s). Dus als je bv een NAS in een ander VLAN hebt staan en een cliënt trekt met 1Gbit/s verkeer van de NAS af dan betekent dat dat het verkeer via die 1Gbit/s backplane naar de CPU moet om gerouteerd te worden. Alle andere, bv internet, verkeer, komt dan dus in die bottleneck van die 1Gbit/s te zitten.
Daarom dat, in ieder geval "power users" aanraden om een losse switch te plaatsen en die via SFP+ met de UDM te verbinden. Dan heb je immers een 10Gbit/s pijp tussen de switch en "CPU van UDM". Als een cliënt dan bv wederom de 1Gbit/s lijn naar een NAS in een ander VLAN dicht trekt dan blijft wel nog 9Gbit/s aan ruimte over.
Het is een prima switch voor de gardena gateway, somfy tahoma bridge, philips hue bridge, warmte pomp en solar omvormer, allemaal 100mbit devices die het helemaal niet erg vinden. Houd ik weer lekker wat poorten over op andere switch. Jammer is het wel.

net als de 2de WAN poort dat je die niet kunt in zetten als 2de LAN poort. Dar zou in mijn optiek flexibeler moeten kunnen, immers is het een stukje routering.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ranzige pad schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:33:
[...]

Het is een prima switch voor de gardena gateway, somfy tahoma bridge, philips hue bridge, warmte pomp en solar omvormer, allemaal 100mbit devices die het helemaal niet erg vinden. Houd ik weer lekker wat poorten over op andere switch. Jammer is het wel.

net als de 2de WAN poort dat je die niet kunt in zetten als 2de LAN poort. Dar zou in mijn optiek flexibeler moeten kunnen, immers is het een stukje routering.
Oh zeker. Voor allemaal die IoT / smart devices die jij benoemd is de switch natuurlijk ruim voldoende. En die apparaten zouden waarschijnlijk nog steeds vlekkeloos werken met een 10Mbit/s backplane.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tcviper schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:43:
[...]

Yes, heb deze een paar maanden al vanuit alpha in gebruik en werkt best goed eigenlijk. Voor zover niks verkeerd mee, 2.5gb werkt ook prima per poort.
Foei. :9B Je zelfs kenbaar maken is tegen de AA regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
xbeam schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:08:
[...]

Foei. :9B Je zelfs kenbaar maken is tegen AA regels.
En de NDA die hij heeft getekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
xbeam schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:58:
[...]

Foei :9B :9B hoe weet jij hoe een Alpha Aacces NDA er uit ziet :+
Zit er niet meer in dus hoef me er niet aan te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 10:44
Mijn wan zijde klapt er onverklaarbaar uit. maar ik weet niet zo goed waar ik in de log zou moeten kijken.
Setup:
- UDM met een switch en 2 AP er aan
- UDM is via wan aangesloten op een Genexis glasvezel modem
- WAN verbinding klapt er regelmatig (eens per maand ongeveer) op onverklaarbare wijze eruit
- als ik de ISP bel/contact is steevast het antwoord: wij zien niets bijzonders, hier geen storing
- De LAN blijft werken
- UDM wordt op geen gegeven moment onbereikbaar vanuit de LAN
- externe verbinding lijkt zich te herstellen
- reboot van de UDM herstelt ook de onbereikbaarheid weer

Waar zou ik moeten beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
htca schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:50:
Mijn wan zijde klapt er onverklaarbaar uit. maar ik weet niet zo goed waar ik in de log zou moeten kijken.
Setup:
- WAN verbinding klapt er regelmatig (eens per maand ongeveer) op onverklaarbare wijze eruit
- als ik de ISP bel/contact is steevast het antwoord: wij zien niets bijzonders, hier geen storing
- De LAN blijft werken

Join the club. Ik zou beginnen met zorgen dat je UDM de laatste versie draait.
Manual upgrade instructions

SSH into your UDM-Base/UDM-Pro and run the command below (replace firmware_url with one of the download links found below):
code:
1
ubnt-upgrade firmware_url

UDM-Base
UDM-Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
xbeam schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Join the club. Ik zou beginnen met zorgen dat je UDM de laatste versie draait.

[...]
Ik draai al 1.9.3 (laatste official release).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
htca schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:06:
[...]

Ik draai al 1.9.3 (laatste official release).
Het is aan jouw als je wil trouble schieten op UDM firmware waar bekende verbindings issue in zitten.dan Wens ik je Veel plezier 🤣 maar ik zou bekende bugs eerst uitsluiten door te patchen
1.10
Bugfixes
Fix UDM-Base WiFi not working after a WiFi Schedule when GTK rekey was enabled.
Fix some minor issues during console setup.
Fix potential memory leak issues in UniFi OS.
Fix a corner issue during PPPoE connection establishment.
Fix an occasional WAN flapping issue.
Fix an issue that site-to-site OpenVPN connection sometimes cannot be established.
Fix an issue that some services accidently work on honeypot interface.
Fix a potential memory leak issue.
Fix an issue that Android devices can't connect to the VPN on UDM.
Fix some warnings in kernel.
Fix periodic high CPU load spikes when DPI is enabled.
Fix bug when U-LTE sometimes was not selected as active WAN interface.
Fix content filtering not working on dual-IP stack networks.
Fix issue when WAN IP is not obtained after reboot.
Fix bug when reconfiguring switch port would cause up to 5sec of downtime.
Fix LLDP daemon crashes in some edge cases.
Fix bug when Suspend feature and IP-accounting feature could not be enabled simultaneously.
Fix setup survey appearing after closing it.
Fix stacking order for the drop-down menu in Settings when switching release channels.
Fix an issue that Android devices can't connect to the VPN on UDM.
Fix some warnings in kernel.

Use “Official” release channel name for applications.
Change the “My Account” button direction in the Account menu to account.ui.com.

Improvements
Upgrade kernel to 4.19.
Add breadcrumbs navigation bar in Portal.
Add automatic DNS Forwarding for OpenVPN tunnels.
Add backup management in account.ui.com.
Add ability to download backup files (Network application only).
Add option to restore from previously downloaded backup file from local portal Settings.
Add flashing-blue LED indication when no WAN connection on UDM-Base.
Improve remote access stability.
Improve precision of topology discovery by searching neighbors via LLDP.
Improve performance when doing traffic shaping.
Improve DPI accuracy by reducing amount of "unknown traffic".
Use only strong list of ciphers for L2TP.
Update design for Portal header section.

Upgrade inadyn to v2.8.1.
Upgrade dnsmasq to v2.85.
Remove spurious bluetooth error message from spamming logs.
Wat hier eens in de zoveel tijd gebeurt is dat dns forward/resolve stopt, maar dat zit waarschijnlijk in accespoint firmware en niet zo zeer de UDM

[ Voor 97% gewijzigd door xbeam op 02-07-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
xbeam schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Het is aan jouw als jetrouble schieten op UDM firmware waar bekende verbindings issue in zitten. Wens ik je Veel plezier 🤣 maar ik deze eerst uitsluiten
1.10

[...]

Wat hier eens in de zoveel tijd gebeurt is dat dns forward/resolve stopt, maar dat zit waarschijnlijk in accespoint firmware en niet zo zeer de UDM
platgeslagen; beter update naar 1.10 beta?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
htca schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:21:
[...]

platgeslagen; beter update naar 1.10 beta?
Het is beta 1.10 revisie 14. Hij zal denk ik, een deze dagen naar stable gaan of ze moeten willen wachten op de wan consol OS verkeerde wan ip weergave fix welke momenteel nog apart getest wordt. Maar dat denk ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 02-07-2021 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
htca schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:50:
Setup:
- De LAN blijft werken

Ik zou denken dat het weer eens aan de UDM ligt, maar check voor de grap ook eens :
- Of een andere kabel het probleem verhelpt.
- Of die Genexis niet gewoon een brakke adapter heeft of misschien zelfs een brakke poort.

Dat laatste is lastig, dat weet ik, maar je moet wat hé! :)

Welk model Genexis is het eigenlijk en bij welke ISP :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
nero355 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:16:
[...]

Ik zou denken dat het weer eens aan de UDM ligt, maar check voor de grap ook eens :
- Of een andere kabel het probleem verhelpt.
- Of die Genexis niet gewoon een brakke adapter heeft of misschien zelfs een brakke poort.

Dat laatste is lastig, dat weet ik, maar je moet wat hé! :)

Welk model Genexis is het eigenlijk en bij welke ISP :?
Kabel al een keer vervangen.
ISP is caiway, vanaf LAN zijde niet benaderbaar of binnen te komen. ISP kan er wel in vanaf wan zijde maar zegt dat er niets aan de hand is. Meermaals al aangegeven (want ik vertrouw hem ook niet echt). Andersom is het een veeg teken dat de udm op een gegeven moment niet meer bereikbaar is (en de router verder wel zijn taken weer uitvoert)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
htca schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:43:
ISP is caiway, vanaf LAN zijde niet benaderbaar of binnen te komen. ISP kan er wel in vanaf wan zijde maar zegt dat er niets aan de hand is. Meermaals al aangegeven (want ik vertrouw hem ook niet echt). Andersom is het een veeg teken dat de udm op een gegeven moment niet meer bereikbaar is (en de router verder wel zijn taken weer uitvoert)
Dat is dus het "melkpak" model met aparte Internet/IPTV/VoIP poorten toch :?

Doen de andere poorten het wel als je geen Internet meer hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
nero355 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:25:
[...]

Dat is dus het "melkpak" model met aparte Internet/IPTV/VoIP poorten toch :?

Doen de andere poorten het wel als je geen Internet meer hebt ?
Ja het is het melkpak… hangt er al 5 jaar… mijn eigen routers zijn na een jaar of 5 wel klaar meestal. Maar het gekke is dat het maar af en toe op treedt. Heb al wel om replacement gevraagd… maar ja caiway…. Ik kan over die isp inmiddels wel een boek schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Ik ben vandaag overgeschakeld van ISP.

Hebben jullie ook zulke slechte ervaringen met de dynamic DNS oplossing van Unifi?

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:45
thaMini schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:12:
Ik ben vandaag overgeschakeld van ISP.

Hebben jullie ook zulke slechte ervaringen met de dynamic DNS oplossing van Unifi?
Ik gebruik de ddns functie van Synology(.me) en heb daar een cname van een eigen subdomein naar toe gezet. Dat werkt prima.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:50
Edit: ik heb een AP AC Pro die ongeveer 500Mbps haalt. Heeft Ubiquiti nog een leukere AP in huis die nog hogere snelheden haalt? Ik heb een 1 Gbps glasvezel aansluiting.

Als het de moeite niet waard is laat ik het hier eerst bij.

[ Voor 77% gewijzigd door Dennisweb op 03-07-2021 01:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dennisweb schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:59:
Edit: ik heb een AP AC Pro die ongeveer 500Mbps haalt. Heeft Ubiquiti nog een leukere AP in huis die nog hogere snelheden haalt? Ik heb een 1 Gbps glasvezel aansluiting.

Dat hebben ze zeker. Maar aangezien je maar 500 haalt is het eerder de vraag of jouw telefoon of laptop wel sneller kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisweb schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:59:

Met een MacBook met 3x3 kan je 600-800 halen, de vraag is wanneer je het gebruikt ;-) Zoals @xbeam aangeeft is op een gegeven moment je randapparatuur de beperkende factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:56

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Klant 1:
CKG2+ update uitgevoerd, lokale UniFi account verwijderd uit de users.
Bij de software op Windows konden we dit herstellen in de database. (Zelfs als er geen UI account is ingesteld, maar dat maakte het alleen maar typischer)

Uiteindelijk bedacht dat deze ook aan UniFi cloud hangt, via die weg de user opnieuw toegevoegd.

Klant 2:
CKG2+ update uitgevoerd, constant crasht de WiFi controller, constant een "pagina kan niet gevonden worden" en staat er in configuratie: "aan het opstarten" -> "running" -> "stopped" -> "opstarten".

Via email contact opgenomen met UniFi, de oplossing: "Zet remote management aan."
Die setting is niet beschikbaar op lokaal account, dus na een flinke tijd zoeken maar ingelogd met ui account en toen stond de optie er natuurlijk wel.

Ik snap totaal niet hoe dat gerelateerd is of zorgt voor pagina crashes... Maar oké.

---

Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:50
@stormfly @xbeam Dankjewel. Ik was daar al een beetje bang voor. Ik heb een MacBook Pro uit 2019 en verwacht dus niet dat het veel sneller wordt. Overal lees ik dat het ongeveer bij 600 Mbps blijft steken op dr MacBook Pro. Dus voor dat kleine verschil lijkt het mij niet zinvol om investeringen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisweb schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:40:
@stormfly @xbeam Dankjewel. Ik was daar al een beetje bang voor. Ik heb een MacBook Pro uit 2019 en verwacht dus niet dat het veel sneller wordt. Overal lees ik dat het ongeveer bij 600 Mbps blijft steken op dr MacBook Pro. Dus voor dat kleine verschil lijkt het mij niet zinvol om investeringen te doen.
Eens, en zeker niet in verhouding dat je het daadwerkelijk gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
htca schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:01:
Ja het is het melkpak… hangt er al 5 jaar… mijn eigen routers zijn na een jaar of 5 wel klaar meestal. Maar het gekke is dat het maar af en toe op treedt.
Dan kan het inderdaad de adapter zijn of het ding zelf natuurlijk :)
Heb al wel om replacement gevraagd… maar ja caiway….
Kijk uit dat je niet het nieuwe model krijgt, want dat is een Router/Accesspoint/Switch ding zonder Bridge Mode optie! :/
Ik kan over die isp inmiddels wel een boek schrijven
Ik zou zeggen doe gezellig met ons mee in [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

nero355 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:04:
[...]

[...]

[...]

Dit :

[...]

:)

[...]

Module van 10Gtek lijkt mijn problemen te hebben opgelost (iig al 2 dagen geen issues gehad!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Tortelli schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:48:
[...]
Module van 10Gtek lijkt mijn problemen te hebben opgelost (iig al 2 dagen geen issues gehad!)
Dat is goed nieuws. Gebruik je ze dan aan beide kanten? Heb je nu je maximale kabellengte weer in gebruik?
Probeer eens met een nog langere kabel als je die hebt, gewoon om te kijken waar nu de grens ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
nero355 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:15:
[...]

Dan kan het inderdaad de adapter zijn of het ding zelf natuurlijk :)

[...]

Kijk uit dat je niet het nieuwe model krijgt, want dat is een Router/Accesspoint/Switch ding zonder Bridge Mode optie! :/

[...]

Ik zou zeggen doe gezellig met ons mee in [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 :+
Ik kom eraan…

Mijn schoonouders hebben recent (maandje of 2 geleden) een nieuwe glasmodem gekregen en die is wel in bridge te zetten via de gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Skynett schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:37:
[...]

Dat is goed nieuws. Gebruik je ze dan aan beide kanten? Heb je nu je maximale kabellengte weer in gebruik?
Probeer eens met een nog langere kabel als je die hebt, gewoon om te kijken waar nu de grens ligt.
Maximale lengte in gebruik inderaad. Langere (CAT6a) kabel heb ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

htca schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:35:
[...]

Ik kom eraan…

Mijn schoonouders hebben recent (maandje of 2 geleden) een nieuwe glasmodem gekregen en die is wel in bridge te zetten via de gui.
Je kan ook een mediaconverter en een SFP gebruiken.
Het originele modem is hier alleen uit de doos geweest om te activeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1im7ORcmB7ZVU1z-X5Q8_Fg-l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXwfqtnF9BlFj5OYJXd5tfnO.jpg?f=fotoalbum_large

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thaMini schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:22:
[...]

[Afbeelding]
Dat hangt af van je aansluitmodel, KPNnetwerk rolt uit met GPON en dan is het NT kastje een essentieel onderdeel. Overigens doet dat kastje hetzelfde als jouw converter;-) .

Het is als UI fans niet (altijd) meer mogelijk om een SFP direct in je eigen router te prikken als je glas krijgt van KPNnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Dat is natuurlijk ook zo.
Maar ik nam even aan vanwege de voorgaande posts dat het om Caiway ging.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
thaMini schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:42:
Dat is natuurlijk ook zo.
Maar ik nam even aan vanwege de voorgaande posts dat het om Caiway ging.
Klopt gaat ook om caiway, maar ik heb via de Genexis ook nog een vaste telefoonlijn (en schoonouders ook trouwens). Vraag me af hoe dat dat met de mediaconverter zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Ah. Dat maakt het lastiger. En meer off-topic :X

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iemand hier een idee:

Heb een AC Lite en AC LR.

Haal jarenlang een keurige downloadsnelheid van 300Mbps (of regelmatig zelfs hoger).

Sinds vrijdag als ik een Speedtest doe, begint het met 150, zakt naar 60. Viel me op dat er een software update gedaan was. Dus downgrade naar 4.3.28 welke goed was. Heeft niet geholpen.

Ziggo zegt dat alles goed staat aan die kant, bekabeld ga ik zo testen, maar heb het gevoel dat er iets niet helemaal lekker loopt in die normaliter betrouwbare Unifi’s.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

THE_BASE schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:52:
Viel me op dat er een software update gedaan was. Dus downgrade naar 4.3.28
Firmwaredowngrade bedoel je denk ik? De laatste goedwerkende firmware voor de UAP-AC-LR die ik hier heb is 4.0.80, die wordt ook in verschillende topics op het Ubiquiti forum aangeraden bij problemen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Raven schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:56:
[...]

Firmwaredowngrade bedoel je denk ik? De laatste goedwerkende firmware voor de UAP-AC-LR die ik hier heb is 4.0.80, die wordt ook in verschillende topics op het Ubiquiti forum aangeraden bij problemen.
Klopt, er was een update naar 5.43 meen ik, maar heb zelf gedowngraded naar 4.28. Ik kan die van jou eens proberen, maar inmiddels ben ik iets verder en lijkt het te zitten in de kanalen. Ik heb zo'n vermoeden dat er een buurman heeft zitten spelen met zijn eigen kanalen.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:00:
[...]

Klopt, er was een update naar 5.43 meen ik, maar heb zelf gedowngraded naar 4.28. Ik kan die van jou eens proberen, maar inmiddels ben ik iets verder en lijkt het te zitten in de kanalen. Ik heb zo'n vermoeden dat er een buurman heeft zitten spelen met zijn eigen kanalen.
En dát is dus precies de reden waarom je dat soort instellingen eigenlijk gewoon beter door de controller kunt laten bestieren. Op het moment dat er gesignaleerd wordt dat er ergens 'overlast' op een kanaal optreedt wat veroorzaakt worden door externe factoren dan zet de controller het gebruikte kanaal zélf keuring om naar een minder druk bezet kanaal.

Als je het leuk vind om dagelijks/continue die zooi zelf te bekijken en aan te passen dan moet je die instelling uiteraard gefixeerd zetten maar ik heb daar niet zo'n hobby in.... Zeker niet doordat ik voor m'n werk omgevingen beheer met duizenden AP's :9 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Will_M schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:45:
[...]

En dát is dus precies de reden waarom je dat soort instellingen eigenlijk gewoon beter door de controller kunt laten bestieren. Op het moment dat er gesignaleerd wordt dat er ergens 'overlast' op een kanaal optreedt wat veroorzaakt worden door externe factoren dan zet de controller het gebruikte kanaal zélf keuring om naar een minder druk bezet kanaal.

Als je het leuk vind om dagelijks/continue die zooi zelf te bekijken en aan te passen dan moet je die instelling uiteraard gefixeerd zetten maar ik heb daar niet zo'n hobby in.... Zeker niet doordat ik voor m'n werk omgevingen beheer met duizenden AP's :9 >:)
Inmiddels heb ik het redelijk draaiende met wat andere kanaalsettings, precies wat je zegt.

Ik beheer zelf niet de controller, dus jouw optie gaat voor mij niet. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Hier ook gedaan icm Delta glas 1000mbit. Werkt perfect zonder modem. Heb de SFP uit de originele modem gehaald en hierin gestopt -> dan vervolgens naar de UDM Pro.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:38

vanDaal

-ismeereentje

Heel frustrerend steeds :-(, zodra de stroom uitvalt op mijn Unifi netwerk, komt ie niet automatisch weer online. Mijn WiFi wordt wel zichtbaar, maar ik krijg draadloos geen verbinding (Kan IP-adres niet ophalen) en ook bedraad geen verbinding (Unidentified network).
De vorige keren kreeg ik hem na wat prutsen (reboot, resetten van router en cloud key) wel weer online, maar het probleem komt steeds terug. Eenmaal werkend, is het stabiel. Het probleem ontstaat pas bij stroomuitval.

Ik heb een setup met 3 Unifi access points, Unifi router, USG en cloud key gen 1. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
vanDaal schreef op zondag 4 juli 2021 @ 15:19:
Heel frustrerend steeds :-(, zodra de stroom uitvalt op mijn Unifi netwerk, komt ie niet automatisch weer online. Mijn WiFi wordt wel zichtbaar, maar ik krijg draadloos geen verbinding (Kan IP-adres niet ophalen) en ook bedraad geen verbinding (Unidentified network).
De vorige keren kreeg ik hem na wat prutsen (reboot, resetten van router en cloud key) wel weer online, maar het probleem komt steeds terug. Eenmaal werkend, is het stabiel. Het probleem ontstaat pas bij stroomuitval.

Ik heb een setup met 3 Unifi access points, Unifi router, USG en cloud key gen 1. Iemand een idee?
de cloudkey gen1 staat er om bekent om "kapot" te gaan bij stroom uitval...
een UPS kan hier bij helpen of de cloudkey vervangen door een gen2, hoewel die erom bekent te staan dat de accu kapot gaat (gaat bol staan) of de netwerk controller elders op draaien.
controller hoeft overigens niet 24/7 online te zijn. tenzij je een gasten portaal gebruikt of graag de statistieken wil bijhouden/inzien.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

geenwindows schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:04:
[...]

de cloudkey gen1 staat er om bekent om "kapot" te gaan bij stroom uitval...
een UPS kan hier bij helpen of de cloudkey vervangen door een gen2, hoewel die erom bekent te staan dat de accu kapot gaat (gaat bol staan) of de netwerk controller elders op draaien.
controller hoeft overigens niet 24/7 online te zijn. tenzij je een gasten portaal gebruikt of graag de statistieken wil bijhouden/inzien.
Ah, thanks. Ik kende die problemen van de Gen 1 nog niet. Een UPS is inderdaad een optie. Die heb ik nu niet. Network controller ergens anders op draaien; daarmee bedoel je geen Unifi hardware?

Hij is inmiddels weer up na de 2e reset van de cloud key.

[ Voor 4% gewijzigd door vanDaal op 04-07-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
vanDaal schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:11:
[...]
Network controller ergens anders op draaien; daarmee bedoel je geen Unifi hardware?
jup, de controller kan je bijna overal op draaien, bijv op je desktop/laptop, zorg er wel voor dat de betreffende apparaat een vast ip adres heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

geenwindows schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:04:
Controller hoeft overigens niet 24/7 online te zijn. tenzij je een gasten portaal gebruikt of graag de statistieken wil bijhouden/inzien.
Het is toch nog niet opgelost...

Ik zat te denken. Aangezien een cloud key niet noodzakelijk is, heb ik die voor nu losgekoppeld. Mijn WiFi geeft helaas nog steeds dezelfde foutmelding. Ligt dit dan aan de router en/of switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
vanDaal schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:59:
[...]

Het is toch nog niet opgelost...

Ik zat te denken. Aangezien een cloud key niet noodzakelijk is, heb ik die voor nu losgekoppeld. Mijn WiFi geeft helaas nog steeds dezelfde foutmelding. Ligt dit dan aan de router en/of switch?
hmm, vreemd. Ik heb nog geen bericht kunnen vinden dat bij stroom uitval de USG gek doet...
het enige wat ik me nu kan bedenken is alles resetten en alles opnieuw instellen...
Ik heb namelijk wel eens in dit topic voorbij zien komen dat bij een volledige reset en opnieuw instellen, het vage problemen oplost...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
geenwindows schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:22:
[...]

hmm, vreemd. Ik heb nog geen bericht kunnen vinden dat bij stroom uitval de USG gek doet...
het enige wat ik me nu kan bedenken is alles resetten en alles opnieuw instellen...
Ik heb namelijk wel eens in dit topic voorbij zien komen dat bij een volledige reset en opnieuw instellen, het vage problemen oplost...
Kan dat de USB stick in de USG zijn beste tijd wel heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
m3gA schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:37:
[...]

Kan dat de USB stick in de USG zijn beste tijd wel heeft gehad.
oh das waar ook! was even vergeten dat de USG wel een losse (ofnouja, hij zit gelijmd) zat ff met de UDM in m'n hoofd welke een vast gesoldeerde chip heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
geenwindows schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:41:
[...]

oh das waar ook! was even vergeten dat de USG wel een losse (ofnouja, hij zit gelijmd) zat ff met de UDM in m'n hoofd welke een vast gesoldeerde chip heeft...
Lijm is gemakkelijk los te krijgen met een fohn. De USG laat het OS in het geheugen dus kans dat je het pas bij het daadwerkelijk booten merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
m3gA schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Lijm is gemakkelijk los te krijgen met een fohn.
[...]
klopt, paar weken geleden nog gedaan bij de UNVR4. belangrijkste is om vooral rustig aan te doen en niet de föhn op standje crematiestand te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geenwindows schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:49:
[...]

klopt, paar weken geleden nog gedaan bij de UNVR4. belangrijkste is om vooral rustig aan te doen en niet de föhn op standje crematiestand te zetten :+
Maar kan je dan niet de usb van een UDM vervangen voor die van een USG? Volgens mij de drivers van de gebruikte interfaces gewoon te online downloaden bij de fabrikant

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 05-07-2021 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
geenwindows schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:49:
[...]

Ik lees te veel over falende USB sticks in de UNVR. Heb gisteren iemand in de community geholpen en die van mij is ook al vervangen (door een SSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:12

Toppe

Oké ✅

[...]

[Afbeelding]
Heb je toevallig ook een foto die op de inkomende glas gaat? Ik heb straks glas in de meterkast maar de rest op zolder. Ik wil proberen dan een glas kabel naar boven te trekken en ook z’n converter er tussen zetten. En wat voor kabel heb je gebruikt?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Pagina: 1 ... 125 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.