Weet niet zeker of dit het juiste topic is… woon ondertussen een 1,5 maand in mijn nieuwe woning waar ik met de bouw natuurlijk rekening heb gehouden met de aanleg van een (vrij uitgebreid) netwerk.
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Wit (2xGbit tussen Switch Aggregation en de 24 poorts PoE switch)
pricewatch: Ubiquiti UF-RJ45-10G
Overal CAT6a aangelegd met als doel in ieder geval mijn NAS en PC op 10Gbit te laten draaien. Bij de NAS functioneert dit probleemloos, die staat op een van de slaapkamers en is voorzien van een
pricewatch: Intel X550-T2 10GbE Network Adapter 10Gbit kaart (RJ45). Geeft 0 problemen.
Op de zolder kantoor gemaakt met 2 WCD’s (en 4 verbindingen), bedoeld voor PC, iMac, acces point en een reservere (werklaptop). Probleem was dat ik de netwerkkabels er met geen mogelijkheid zelf ingetrokken kreeg (zat eea aan beton in de leidingen volgens mij), dus uiteindelijk de installateur gevraagd dit te doen. Ze hebben er CAT6 ingetrokken: 1x harde kabel en 1x zachte kabel in beide dozen. Aangesloten met CAT6a keystones.
Het werd buiten een stuk warmer en toen begon ik steeds meer problemen te krijgen met mijn 10Gbit verbinding naar mijn desktop. Hij wil geen verbinding maken en/of verliest hem regelmatig.
Poort op 1Gbit zetten en het probleem is meteen opgelost, hem uit en aan zetten helpt vaak ook.
Natuurlijk de aansluitingen gecontroleerd, alles is voorzien van CAT6a kabels (ook de patchkabels). Qua lengte zit ik waarschijnlijk wel rond de grens van de 30 meter: kabel van meterkast > zolder zit over de 20 meter, daar zit 7,5 meter patch kabel aan richting mijn desktop (opstelling anders gemaakt dus aansluitpunten zitten niet 100% logisch meer).
Lastige is dat de verbinding opzicht goed functioneert (op Gbit) en hij het geregeld ook prima doet op 10Gbit. Maar ik kan niet echt achter het probleem komen waarom hij soms geen verbinding wil maken….
Heb de volgende zaken al gedaan:
• Controleren van verbinding (keystones etc)
• Geforceerd koelen van de trancievers (80mm fan erop)
• Gebruiken van andere kabels (lopen er 4 naar de zolder, heb ze alle 4 getest)
Probleem is dat je geen logging hebt wat het werkelijke probleem is.
Wat is het probleem?
• Zou de (~30 meter) CAT6 kabel toch voor problemen zorgen?
• Zou de trancievers alsnog te warm worden (waarom gaat dit naar mijn NAS dan wel goed?)
• Zou de tranciever issues hebben met de kabellengte?
• Zou ik beter over kunnen stappen naar een switch met 10Gbit RJ45 poorten (zodat trancievers overbodig zijn). Binnen Ubiquite zijn er weinig alternatieven helaas.
Wat ik nog wil proberen vanavond is mijn desktop op een van de slaapkamers zetten om te zien of ik daar (met minder kabellengte) geen problemen heb.
Technisch gezien zou ik vrij eenvoudig een van de WCD’s kunnen vervangen met glasvezel. Krijg je dat alleen in 19mm buis getrokken?
De Intel X550-T2 kan ik op de Desktop naar 2,5 en 5Gbit zetten maar dat ondersteund de switch helaas niet.