Ah, thanks voor de tip. Daar kan ik nog mee leven, tevens omdat de backplane van de UDMP ook maar 1Gbit is (en het me niet zou verbazen als dat ook half duplex is).
stormfly schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:18:
Mijn uitgangspunt is dubbel NAT voorkomen:
Ik denk dat je in de knoop komt met je publieke WAN adres, dat kan je niet doorzetten toch? De ERX kent wel de switch functie. Ik heb er ook wel eens over nagedacht:
Je ONT levert vlan 6(Internet) en vlan 4 (TV). Als je vlan 6 kan bridgen kan je daar met de UDMP met PPPoE je publieke IP ophalen. Vlan 4 en IPTV/MC kan je direct op de ERX afsplitsen en je TV's in de ERX pluggen.
Zo heb je geen dubbel NAT, je moet dan alleen even het internet verkeer van je IPTV STB, vanuit het STB vlan door routeren naar de LAN zijde van de UDM.
----
Of je stopt de ONT in een switch daar splits je vlan 6 uit naar de UDM, en vlan 4 naar de WAN port van de ERX en vlan-LAN naar de switch. Dan heb je geen bridge nodig? Nou ja ik heb er niet gek lang over nagedacht, shiet er maar eens op.
xbeam schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:04:
Wat je eigenlijk wil is een modem die pppoe verbinding omzet naar ethernet.
Je kan wat @
Kavaa al zegt daar een draytek voor gebruiken maar volgens mij kan dat ook prima met een goedkope edgerouter X. Deze lijken gezien specs daar juist voorgemaakt. Deze kunnen in tegenstelling tot zijn groter broertjes wel NAT verkeer offloaded (hardwareNAT).
Klopt, dat zoek ik inderdaad. De insteek is inderdaad om dubbel NAT te voorkomen, maar als ik dit zo lees lijkt dat dus niet mogelijk?
Ik heb DVB-C TV over COAX dus enkel VLAN 6 is voor mij van belang, dat maakt het (hopelijk) wat makkelijker. Tevens is het de bedoeling om geen PPPoE op de UDMP te hoeven gebruiken, dat zorgt namelijk voor het snelheidsverlies i.c.m. IPS.
Anyway, ik ben inmiddels in het bezit van de Edge Router X

en heb zojuist wat zitten stoeien, maar ik krijg het niet aan de praat zoals ik graag zou willen. Mijn netwerkkennis is niet toereikend dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
(ASCII) flow diagram is als volgt:
ONT --RJ45--> ETH0 ERX
ETH1 ERX --RJ45--> WAN UDMP
ERX staat ingesteld op PPPoE VLAN6 en internet verbinding werkt. Firewall staat uit, DHCP server staat uit. IP van de ERX is 192.168.10.250. Echter, als ik de masquerade NAT rule uitschakel, werkt internet niet meer en dan zit ik dus nog steeds met dubbel NAT? En waar stel ik de UDMP op in? Fixed IP, en zo ja welke?
Overview van de settings op de ERX:
En ik heb de volgende netwerken op de UDMP:
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp