[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Heeft er iemand ervaring met de FlexHD (dat colablikje)?

Ik loop nu steeds tegen problemen aan dat mijn G4 deurbel te vaak de verbinding verliest met het AC-LR AP wat een verdieping hoger ligt. (in een ruimte grenzend aan de buitenmuur)
Ondanks dat het wifisignaal op de meeste momenten gewoon prima is, raakt de deurbel alsnog vaak compleet de verbinding kwijt, soms heeft ie zelfs een herstart nodig... (herstarten van AP's heeft dan geen nut)

Nu wil ik de AC-LR vervangen door de FlexHD, ik zou verwachten dat deze een stuk beter bereik zou moeten geven. Als dat alsnog niet voldoende is, hang ik die AC-LR op in de hal bij de voordeur...

Ik vind die FlexHD alleen wel flink aan de prijs, is dat het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 15:39
iemand ervaring met de VPN op een UDMB en een android telefoon?

Ik kan wel een "VPN Netwerk" (L2TP) aanmaken en gebruik maken van Radius, maar mijn android telefoon kan hier op de een of andere manier niet mee overweg.. (mijn ipad daarintegen weer wel)...

Ik had gehoopt om mijn VPN verkeer via de UDMB te laten doen ipv mijn XPEnology (op een ESXi server)...

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:39
GeleFles schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:15:

Ik loop nu steeds tegen problemen aan dat mijn G4 deurbel te vaak de verbinding verliest met het AC-LR AP wat een verdieping hoger ligt. (in een ruimte grenzend aan de buitenmuur)
Ondanks dat het wifisignaal op de meeste momenten gewoon prima is, raakt de deurbel alsnog vaak compleet de verbinding kwijt, soms heeft ie zelfs een herstart nodig... (herstarten van AP's heeft dan geen nut)

Nu wil ik de AC-LR vervangen door de FlexHD, ik zou verwachten dat deze een stuk beter bereik zou moeten geven. Als dat alsnog niet voldoende is, hang ik die AC-LR op in de hal bij de voordeur...

Geen ervaring met specifiek de FlexHD. Maar in zijn algemeenheid kan je wel stellen dat in een modern betonnen huis je meer hebt aan meerdere AP Lite's of AP6 Lite's dan aan een 'groot en duur AP, want dat moet wel beter zijn' .
Dus mijn advies is ga voor meerdere AP's in je huis. Dat is waarschijnlijk de beste keuze die je kan maken als het om inrichting van je thuisnetwerk gaat. En Lite's zijn vrij gunstig geprijsd.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

xbeam schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:01:
Ik denk, maar dat is echt aannamen, de automatisch firmware update van de UDM vannacht.
Maar als automatisch update uit hebt staan zal het waarschijnlijk een raadsel blijven :?
Automatische updates staan aan, maar die van mij draait nog steeds op 1.9.3. i.p.v. 1.10.0 die net gereleased is (op een vrijdag, die durven ;))...
xbeam schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:01:
Hmm dat durf ik zo niet te zeggen. Kan je het ook niet via de cli aanzetten? Zoals in de ubnt help staat.

Wat ik wel zie is dat MTU misschien omhoog kan zodat je mss clamping uit kan zetten.
Wanneer je de eth op 1516 zet en je vlan6 op 1508 kan je pppoe op 1500.
Ik heb het geprobeerd via de CLI maar ik weet niet goed welke interface ik moet opgeven. Ik heb pppoe0 (en verwante) geprobeerd, maar dat slikt hij niet:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/BArILeYA36.png/raw

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/roJireHu51.png/raw

Thanks, heb de MTU omhoog gezet zoals je aangaf en MSS Clamping uitgezet, al moet ik bekennen dat ik nog steeds niet goed weet wanneer je MSS Clamping wel/niet aanzet. Ik las dat het een 'workaround' is voor als MTU Discovery niet (goed) werkt, maar hoe weet ik of deze niet werkt?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Freekers schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Automatische updates staan aan, maar die van mij draait nog steeds op 1.9.3. i.p.v. 1.10.0 die net gereleased is (op een vrijdag, die durven ;))...

[...]

Ik heb het geprobeerd via de CLI maar ik weet niet goed welke interface ik moet opgeven. Ik heb pppoe0 (en verwante) geprobeerd, maar dat slikt hij niet:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks, heb de MTU omhoog gezet zoals je aangaf en MSS Clamping uitgezet, al moet ik bekennen dat ik nog steeds niet goed weet wanneer je MSS Clamping wel/niet aanzet. Ik las dat het een 'workaround' is voor als MTU Discovery niet (goed) werkt, maar hoe weet ik of deze niet werkt?
Als het niet werkt zal de je deze vraag nu niet stellen :-) of juist wel omdat de Tweakers volgens mij een van de weinigen is die met een kleinere mtu om kan gaan. Mss knipt en plat de te kleine pakketjes weer samen tot 1500 zodat je computer/ telefoon er mee overweg kan.

Hmm zal pppoe het dan niet ondersteunen? Of soms heb andere protocolen andere benaming voor een functie. Het kan zijn dus gewoon niet kan of ander commando nodigt of andere naam moet gebruiken.

Voor vlan’s gebruik bijv eth0.2 voor het ene en vif 2 voor het andere. Of dat ook voor proxie ARP en pppoe is weet ik niet.

Toevoeging:
Hier wat info. Over proxy-ARP en waar pppoe gewoon zou moeten kunnen
https://support.sophos.co...-000037597?language=en_US

Dat het niet kan op pppoe
https://community.ui.com/...f2-4581-8f74-30fa82ab7072

Dat volgens de handleiding juist met pppoe zou moeten en iemand die juist zonder pppoe wil doen
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=4101

Ik zit even te Google
https://community.ui.com/...85-445f-965c-5d660b0760a2

Uitleg van ubnt
https://community.ui.com/...c7-44f2-8329-770184aa4c8e
Proxy ARP would make it so that the USG could answer ARP requests on an IP that it doesn't actually own. For example, if you had a /29 WAN, and the ISP router owned 50.10.10.1, the USG owned 50.10.10.2 , and some client "behind" the USG on the LAN was assigned 50.10.10.3 rather than a private IP, when the ISP router sends an ARP request for 50.10.10.3 (since it's considered a directly connected network), the USG would send the ARP reply saying it owns it. After that the ISP router would send the USG the packet, and the USG would send it correctly to the client on the LAN with the address 50.10.10.3.

It's a bit confusing, but I don't think that's exactly the situation you're facing. Do you want those extra IP's in the block to be "directly" assigned to clients on the LAN? That's not the usual case. Generally what people do is assign them to the USG's WAN itself as a virtual IP, and then use them for SNAT and DNAT.
Misschien omdat je maar 1 public ip dat we je edgerouter zelf een fake non routable wan ip moet geven en UDM er achter static je public ip. Zo dat edge antwoord uit naam van de UDM.
https://community.ui.com/...00-418f-b550-00aeeef08142

Interessante en leuke materie did. Kan alleen niet testen vanuit mijn vakantie bestemming

[ Voor 40% gewijzigd door xbeam op 10-07-2021 22:26 . Reden: Linkjes toegevoegd ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor al die medeTweakers die elke keer zitten te klagen over DHCP issues i.c.m. een non-UniFi Router :

Probeer eens firmware 5.60.9 die nog Beta is op het moment van schrijven, want daarin wordt het volgende genoemd :
[UAP-MTK] Improve ability for clients to receive DHCP responses, especially with 3rd party servers.
Al moet ik er wel bij zeggen dat ik dit alweer voor de zoveelste keer voorbij zie komen in Beta en RC versies, maar goed... als je echt ermee zit : Een NEE heb je al! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
nero355 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:34:
Voor al die medeTweakers die elke keer zitten te klagen over DHCP issues i.c.m. een non-UniFi Router :

Probeer eens firmware 5.60.9 die nog Beta is op het moment van schrijven, want daarin wordt het volgende genoemd :

[...]

Al moet ik er wel bij zeggen dat ik dit alweer voor de zoveelste keer voorbij zie komen in Beta en RC versies, maar goed... als je echt ermee zit : Een NEE heb je al! :)
Ik heb geen dhcp issues - denk ik, want ik zie wel ip adressen - maar ik krijg ook geen verbinding achter mijn - eindelijk geplaatste - USW mini en USW 8-150, maar aangezien ik nu op mijn telefoon zit te typen en niet eerder dan maandag een computer tot mijn beschikking heb, kan ik niet al te ver uitweiden.

Het enige wat ik ter aanvulling kan zeggen is dat beide switches achter een unmanaged Netgear zitten en dat het probleem niet door T-Mobile veroorzaakt wordt aangezien ik wel YouTube - op mijn tv - kan openen, maar weer geen verbinding krijg op mijn PlayStation of Xbox die op dezelfde Netgear zitten aangesloten.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Zojuist mijn UDMb bijgewerkt van 1.9.3 naar 1.10.0

Geen problemen tot nu toe.

Versie 1.9.3 gooide mijn log vol met
code:
1
lldpd[]: interface 15 does not have a name or an address, skip

een paar regels per seconde. Dat is nu opgelost en is mijn log messages weer leesbaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Comp User schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:53:
Het enige wat ik ter aanvulling kan zeggen is dat beide switches achter een unmanaged Netgear zitten en dat het probleem niet door T-Mobile veroorzaakt wordt aangezien ik wel YouTube - op mijn tv - kan openen, maar weer geen verbinding krijg op mijn PlayStation of Xbox die op dezelfde Netgear zitten aangesloten.
Is dat niet meer een probleem met de software dan de hardware of het netwerk :?

Verlopen versie met een te oude API of zo...

Één van de vele redenen waarom ik een hekel heb aan talloze apps voor dat soort meuk en veel liever gewoon een browser gebruik! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:34:

[...]

MTK = MediaTek devices only.
Dat zijn toch de uitzondering, normaal gebruikt ubnt toch Qualcomm chipsets voor de devices?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:35:
[...]

Dat zijn toch de uitzondering, normaal gebruikt ubnt toch Qualcomm chipsets voor de devices?
De UniFi 6 devices zijn denk ik ook MTK. In ieder geval de NanoHD, FlexHD en IW HD zijn met een MediaTek SoC, maar het is ook vaker dat het "MTK + U6" of zo is, dus mijn vermoeden is dat de U6 APs ook een MediaTek SoC hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
nero355 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:24:
[...]

Is dat niet meer een probleem met de software dan de hardware of het netwerk :?

Verlopen versie met een te oude API of zo...

Één van de vele redenen waarom ik een hekel heb aan talloze apps voor dat soort meuk en veel liever gewoon een browser gebruik! :)
De controller heeft versie 6.0.43, EdgeRouter en AP's voorlaatste versie, switches weet ik niet uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Comp User schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:15:
De controller heeft versie 6.0.43, EdgeRouter en AP's voorlaatste versie, switches weet ik niet uit m'n hoofd.
Ik bedoelde die consoles van je : Hebben die nog wel een up-to-date stukje software voor YouTube ?!
xbeam schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:35:
Inderdaad Atheros wat van Qualcomm is tegenwoordig :)

Maar volgens mij waren er dus inderdaad een aantal medeTweakers die één van deze modellen hadden :
RobertMe schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:38:
De UniFi 6 devices zijn denk ik ook MTK. In ieder geval de NanoHD, FlexHD en IW HD zijn met een MediaTek SoC, maar het is ook vaker dat het "MTK + U6" of zo is, dus mijn vermoeden is dat de U6 APs ook een MediaTek SoC hebben.
d:)b

Ik kan me in ieder één iemand herinneren met een nanoHD UAP en de rest weet ik effe zo gauw niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
PS3 en Xbox 360, software is "up to date", YouTube komt van de tv.

Ik zag wel dat de USW 8-150 disconnected gaf, geen idee waar die melding op gebaseerd is aangezien het controlelampje gewoon blauw is en de lampjes bij de poorten branden ook gewoon.

De USW mini is nu even afgekoppeld, maar wordt dmv PoE gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 19:36
Heb een vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden, wij hebben Philips HUE bridges (apart vLAN) en de TV's die Ambilight+HUE ondersteunen.

Echter kan de TV met Ambilight+HUE de HUE bridges niet vinden in het aparte vLAN. Qua firewall staat het goed denk ik omdat ik over het LAN gewoon met de Philips HUE bridges kan verbinden (o.a. via de app).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Philips HUE bridges worden gevonden in het andere vLAN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rickbouman schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:40:
Heb een vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden, wij hebben Philips HUE bridges (apart vLAN) en de TV's die Ambilight+HUE ondersteunen.

Echter kan de TV met Ambilight+HUE de HUE bridges niet vinden in het aparte vLAN. Qua firewall staat het goed denk ik omdat ik over het LAN gewoon met de Philips HUE bridges kan verbinden (o.a. via de app).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Philips HUE bridges worden gevonden in het andere vLAN?
mdns reflector / repeater aanzetten op je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:59
Freekers schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:31:
... Ik heb geen flauw idee wat dit veroorzaakt heeft.
Interne storage niet nokje vol gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nero355 @Kavaa @xbeam

de router bij mijn ouders gaf de geest, met spoed een EdgeRouterX laten bezorgen en ze zijn weer online. Nu hebben ze glas 500/500 als ze de laptop direct erin prikken. Met de edgerouter X inclusief switch configuratie haal ik slechts 130/86.

Is daar niet wat mee? Dat de switch over de CPU gaat en een routed poort via hardware?

EDIT via de laatste vrij UTP poort wel 500/500, lijkt dus niet aan de ER-X te liggen. Maar toch staat mij iets bij dat met de oude software er een beperking was?

[ Voor 18% gewijzigd door stormfly op 10-07-2021 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
GeleFles schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:15:
Ik heb hem op mijn TV-kast in de woonkamer staan.

Ik had een LR in de gang op ca 5m afstand, maar die heb ik weggedaan. Vervangen door de FlexHD en een AC-M op de buitenmuur. Nu heb ik en in de (woon)keuken, en in de Woonkamer goede 5G iinternet.

Ik had al een US-8 in het kastje liggen en via POE-passtrough krijgt hij nu zijn voedding.
Hij heeft een hoge WAF, dus hij mag blijven staan. :)

De hogere prijs komt waarschijnlijk door de outdoor rating en de verschillende montage opties. Ik kan me ook voorstellen dat hij in een systeemplafond een stuk mooier uitziet dan een UFO.

Voor wat betreft extra range hoe je geen hoge verwachtingen te hebben, de techniek blijft gelijk. Het enige wat werkt is meer AP's

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
nero355 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:05:
[...]

Ik dacht dat je het had over YouTube op de consoles kijken, vandaar mijn eerdere vraag of de hardware niet ondertussen zo oud is geworden dat eventuele YouTube Clients daarop te oud zijn geworden :)
Ik zit normaal gesproken niet zo veel op YouTube, maar nu ik nog steeds geen internet heb, ben ik wel een aantal clips van crosstalk aan het kijken, maar vooralsnog levert dat ook nog geen antwoord op.

Het is inmiddels wel gelukt om de USW 8-150 te herstellen, maar ik heb het idee dat ik iets vergeet danwel over het hoofd zie, waardoor ik geen verbinding krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:07:
@nero355 @Kavaa @xbeam

de router bij mijn ouders gaf de geest, met spoed een EdgeRouterX laten bezorgen en ze zijn weer online. Nu hebben ze glas 500/500 als ze de laptop direct erin prikken. Met de edgerouter X inclusief switch configuratie haal ik slechts 130/86.

Is daar niet wat mee? Dat de switch over de CPU gaat en een routed poort via hardware?

EDIT via de laatste vrij UTP poort wel 500/500, lijkt dus niet aan de ER-X te liggen. Maar toch staat mij iets bij dat met de oude software er een beperking was?
code:
1
2
3
4
5
configure

set system offload hwnat enable

commit ; save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

xbeam schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:27:
[...]

Als het niet werkt zal de je deze vraag nu niet stellen :-) of juist wel omdat de Tweakers volgens mij een van de weinigen is die met een kleinere mtu om kan gaan. Mss knipt en plat de je te kleine pakketjes weer tot 1500 zodat je computer/ telefoon er mee overweg kan.

Hmm zal pppoe het dan niet ondersteunen? Of soms heb andere protocolen andere benaming voor een functie. Het kan zijn dus gewoon niet kan of ander commando nodigt of andere naam moet gebruiken.

Voor vlan’s gebruik bijv eth0.2 voor het ene en vif 2 voor het andere. Of dat ook voor proxie ARP en pppoe is weet ik niet.

Toevoeging:
Hier wat info. Over proxy-ARP en waar pppoe gewoon zou moeten kunnen
https://support.sophos.co...-000037597?language=en_US

Dat het niet kan op pppoe
https://community.ui.com/...f2-4581-8f74-30fa82ab7072

Dat volgens de handleiding juist met pppoe zou moeten en iemand die juist zonder pppoe wil doen
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=4101

Ik zit even te Google
https://community.ui.com/...85-445f-965c-5d660b0760a2

Uitleg van ubnt
https://community.ui.com/...c7-44f2-8329-770184aa4c8e

[...]

Misschien omdat je maar 1 public ip dat we je edgerouter zelf een fake non routable wan ip moet geven en UDM er achter static je public ip. Zo dat edge antwoord uit naam van de UDM.
https://community.ui.com/...00-418f-b550-00aeeef08142

Interessante en leuke materie did. Kan alleen niet testen vanuit mijn vakantie bestemming
Dank voor de uitleg :)

Hmm, niet zo straighforward als ik dacht, idd interessant een leuke materie ;) Ik ga kijken of ik eruit kom.
Heeft geen haast hoor, het werkt nu an sich naar behoren, enkel de hairpin NAT krijg ik nog niet aan de praat op de ERX.
rookie no. 1 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:11:
Interne storage niet nokje vol gelopen?
Zover ik kan zien niet. Ik heb nog ruim 11GB vrij.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

xbeam schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:24:
[...]

code:
1
2
3
4
5
configure

commit ; save
Dit doet wonderen idd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:24:
[...]

code:
1
2
3
4
5
configure

commit ; save
Ja die stond er al in, probleemn was de oude MacBook, te traag. iPhone haalt 430 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freekers schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:24:
[...]

Dank voor de uitleg :)

Hmm, niet zo straighforward als ik dacht, idd interessant een leuke materie ;) Ik ga kijken of ik eruit kom.
Heeft geen haast hoor, het werkt nu an sich naar behoren, enkel de hairpin NAT krijg ik nog niet aan de praat op de ERX.

[...]

Zover ik kan zien niet. Ik heb nog ruim 11GB vrij.
Hier nog een linkje. Omdat dat de edgerouter X geen Cavium SoC heeft zoals zij grotere broertjes maar een MediaTek heeft hij daardoor ook andere andere hardware offload functies. Een daarvan is bringing ;-) dat is ook nog iets wat je kan proberen. Door vlan6 met de lan-eth in een bridge te gooien strip je vlan op de wan van de udm weg. Misschien dat het effect heeft op pppoe snelheid van de UDM?

https://help.ui.com/hc/en...outer-Hardware-Offloading

@Freekers
Freekers schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:24:
[...]

Heeft geen haast hoor, het werkt nu an sich naar behoren, enkel de hairpin NAT krijg ik nog niet aan de praat op de ERX.j.
Toch heeft ubnt voor de edge serie zeer veel uitleg online staan
https://help.ui.com/hc/en...34-EdgeRouter-Hairpin-NAT

[ Voor 30% gewijzigd door xbeam op 10-07-2021 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MAdD schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:27:
iemand ervaring met de VPN op een UDMB en een android telefoon?

Ik kan wel een "VPN Netwerk" (L2TP) aanmaken en gebruik maken van Radius, maar mijn android telefoon kan hier op de een of andere manier niet mee overweg.. (mijn ipad daarintegen weer wel)...

Ik had gehoopt om mijn VPN verkeer via de UDMB te laten doen ipv mijn XPEnology (op een ESXi server)...
@MAdD: Tuh Jenkins And Back

Heb je al geprobeerd om CHAPV2 aan te vinken op je telefoon of juist uit te zetten op je udm
https://help.ui.com/hc/en...ng-L2TP-Remote-Access-VPN

[ Voor 15% gewijzigd door xbeam op 10-07-2021 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

xbeam schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:32:
@Freekers

[...]

Toch heeft ubnt voor de edge serie zeer veel uitleg online staan
https://help.ui.com/hc/en...34-EdgeRouter-Hairpin-NAT
Klopt, die had ik inderdaad gevolgd (enkel stap 3 en 4 aangezien ik de FW op de Edge Router uit heb staan) maar daarmee is het me niet gelukt. Ik begrijp niet goed wat ik verkeerd doe.

Ik heb een 1:1 NAT naar m'n UDMP. Gezien vanuit de ERX heeft mijn UDMP 192.168.100.10 als IP adres. De ERX zelf heeft 192.168.100.1.
De hairpin moet dus, naar mijn idee, van en naar de UDMP op 192.168.100.10. De UDMP zou het daarna naar de juiste host moeten doorzetten (mijn NAS, op 192.168.30.222).

Ik zie echter ook geen hits op beide rules, dus ergens gaat er iets mis... waar zit mijn denkfout :) ?

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/SiKaCEVA60.png/raw

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/datinInE64.png/raw

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/wuzuROTe10.png/raw

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Freekers schreef op zondag 11 juli 2021 @ 00:22:
[...]

Klopt, die had ik inderdaad gevolgd (enkel stap 3 en 4 aangezien ik de FW op de Edge Router uit heb staan) maar daarmee is het me niet gelukt. Ik begrijp niet goed wat ik verkeerd doe.

Ik heb een 1:1 NAT naar m'n UDMP. Gezien vanuit de ERX heeft mijn UDMP 192.168.100.10 als IP adres. De ERX zelf heeft 192.168.100.1.
De hairpin moet dus, naar mijn idee, van en naar de UDMP op 192.168.100.10. De UDMP zou het daarna naar de juiste host moeten doorzetten (mijn NAS, op 192.168.30.222).

Ik zie echter ook geen hits op beide rules, dus ergens gaat er iets mis... waar zit mijn denkfout :) ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat @nero355 al zegt. Hairpin is geen oplossing maar een workaround.
Beter los dit in je dns op en laat je jou domein inter naar je local Andres van je verwijzen.

Waarom zou eerst naar buiten gaan om gelijk weer naar binnen te gaan naar de computer naast je? Terwijl je ook rechtstreeks kan

code:
1
set service dns forwarding options address=/domain.com/192.168.1.10

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 11-07-2021 05:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Freekers schreef op zondag 11 juli 2021 @ 00:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij een 1:1 nat (DMZ op home routers genoemd) gaat al het verkeer naar de tweede router. Hoef je nergens naar te kijken, alles op de UDMP verder configureren. Hooguit dat de ERX fw nog roet in het eten gooit?

Je ziet het in de plaatjes. Eerst stuur je al het verkeer naar dnat en daarna nog een keer 443. Die tweede rule wordt nooit gehit, de bovenste rule vangt al het verkeer. Je kan wel de rule order wisselen 443 omhoog en dan logs aan, en op cli hits uitlezen met tail -f

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 11-07-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

xbeam schreef op zondag 11 juli 2021 @ 05:48:
Beter los dit in je dns op en laat je jou domein inter naar je local Andres van je verwijzen.

Waarom zou eerst naar buiten gaan om gelijk weer naar binnen te gaan naar de computer naast je? Terwijl je ook rechtstreeks kan

code:
1
Helaas kan ik niet mijn gehele domein naar intern verwijzen. Sommige subdomein entries zijn extern gehost.
Degene die lokaal zijn gehost hebben een CNAME record naar 'nas.mijndomein.nl', wat weer naar mijn WAN ip wijst.
Bijvoorbeeld 'domoticz.mijndomein.nl' heeft een CNAME records naar 'nas.mijndomein.nl'. Idee erachter is dat als mijn WAN IP wijzigt (voordat ik een static IP had), ik slechts het record 'nas.mijndomein.nl' hoefde aan te passen, de rest volgt dan.

Ik draai lokaal een DNS server (Adguard, de tegenhanger van Pi-hole). Hierin kun je ook DNS rewrites specificeren. Voordat ik de ERX ertussen zette had ik een rewrite van 'nas.mijndomein.nl' naar het lokale IP adres van mijn NAS. Dat werkte prima. Echter nadat ik de ERX er tussen heb gezet, werkt dit niet meer voor alle CNAME records en moet ik voor elk subdomein nog een aparte rewrite opnemen. Ik begrijp niet waarom dit niet meer werkt met de ERX ertussen... :?
stormfly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:55:
Bij een 1:1 nat (DMZ op home routers genoemd) gaat al het verkeer naar de tweede router. Hoef je nergens naar te kijken, alles op de UDMP verder configureren. Hooguit dat de ERX fw nog roet in het eten gooit?

Je ziet het in de plaatjes. Eerst stuur je al het verkeer naar dnat en daarna nog een keer 443. Die tweede rule wordt nooit gehit, de bovenste rule vangt al het verkeer. Je kan wel de rule order wisselen 443 omhoog en dan logs aan, en op cli hits uitlezen met tail -f
Dat dacht ik dus ook, maar ergens loopt er iets niet helemaal zoals ik verwacht. De firewall op de ERX staat uit.
Ik heb de Hairpin rule erboven gezet maar dan wordt hij nog steeds niet gehit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik krijg via unifi.ui.com niks meer te zien van mijn netwerk. Alleen de CloudKey verschijnt daar maar de rest van mijn apparatuur kan niet gevonden worden. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3wnlFvCeTYuqU5HSlMbbkZmeiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0B1sTSaWJ46EU3y40JYErEbe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sypie schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:22:
Ik krijg via unifi.ui.com niks meer te zien van mijn netwerk. Alleen de CloudKey verschijnt daar maar de rest van mijn apparatuur kan niet gevonden worden. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
[Afbeelding]
Ik zal m'n zakelijk laptop eens even op gaan starten voor je, dat ding kán hier alleen via de buitenkant naar binnen terug komen over m'n eigen netwerken :9

M'n privé apparaten welke mógen verbinden naar 't management VLAN gaan uiteraard binnendoor waarbij ze alsnog de 2FA authenticatie moeten gebruiken áls ze naar een Ubiquiti device management interface wensen te gaan connecten.

@sypie Alles WERKT hier (nog?) gewoon zoals bedoeld, ook via de 'buitenkant'. Vraag is dus: WAT HEB JIJ GEDAAN OM 'T STUQUE TE KUNNEN KRIJGEN 8) :9

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 11-07-2021 15:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Will_M Wat ik gedaan heb om het stuque te krijgen? Geen flauw idee. Ik kijk niet zo heel vaak via de website, doorgaans gewoon via de app of via de webui van de controller. Binnen mijn eigen netwerk kan ik de boel prima beheren en instellen. Van buitenaf zou dat ook zo moeten gaan, alleen nu niet meer of nu even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:55:
Bij een 1:1 nat (DMZ op home routers genoemd) gaat al het verkeer naar de tweede router.
DMZ op Home Routers is IMHO anders, want :
- Alle poorten zijn geforward naar 1 LAN IP adres in feite.
- Maar ondertussen kunnen de andere LAN Clients gewoon gebruik maken van de verbinding!
- En volgens mij kan je ook nog steeds aparte poorten naar aparte LAN Clients forwarden... :X

Dus ik zou het niet echt 1:1 NAT willen noemen, maar gewoon een "Consumer Level NAT Router zooitje" :P :+
xbeam schreef op zondag 11 juli 2021 @ 05:48:

code:
1
Iets van DNSmasq en dan eventueel i.c.m. een (Reverse) Proxy of zo is inderdaad veel netter! :)

De eerste ken ik ondertussen redelijk goed en de laatste zeer beperkt dus met problemen over de eerste kan ik @Freekers wel eventueel helpen! :*)
Freekers schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:14:
Helaas kan ik niet mijn gehele domein naar intern verwijzen. Sommige subdomein entries zijn extern gehost.
Degene die lokaal zijn gehost hebben een CNAME record naar 'nas.mijndomein.nl', wat weer naar mijn WAN ip wijst.
Bijvoorbeeld 'domoticz.mijndomein.nl' heeft een CNAME records naar 'nas.mijndomein.nl'. Idee erachter is dat als mijn WAN IP wijzigt (voordat ik een static IP had), ik slechts het record 'nas.mijndomein.nl' hoefde aan te passen, de rest volgt dan.

Ik draai lokaal een DNS server (Adguard, de tegenhanger van Pi-hole). Hierin kun je ook DNS rewrites specificeren. Voordat ik de ERX ertussen zette had ik een rewrite van 'nas.mijndomein.nl' naar het lokale IP adres van mijn NAS. Dat werkte prima. Echter nadat ik de ERX er tussen heb gezet, werkt dit niet meer voor alle CNAME records en moet ik voor elk subdomein nog een aparte rewrite opnemen. Ik begrijp niet waarom dit niet meer werkt met de ERX ertussen... :?
Dat is wel vaag, maar effe voor de goede orde :
- Je hebt waarschijnlijk iets van een dyndns.com achtige dienst draaien om je IP weg te schrijven naar een nas.dyndns.com achtig adres neem ik aan :?
- Vervolgens een CNAME nas.mijndomein.nl die naar nas.dyndns.com wijst ??
- En domoticz.mijndomein.nl wijst ook weer naar nas.mijndomein.nl terwijl domoticz alleen intern draait ?!
- Wat versta je onder een DNS Rewrite :?
Rewrite rules ken ik alleen van Apache namelijk en niet als een DNS gerelateerd iets... :$
sypie schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:01:
@Will_M Wat ik gedaan heb om het stuque te krijgen? Geen flauw idee. Ik kijk niet zo heel vaak via de website, doorgaans gewoon via de app of via de webui van de controller. Binnen mijn eigen netwerk kan ik de boel prima beheren en instellen. Van buitenaf zou dat ook zo moeten gaan, alleen nu niet meer of nu even niet.
Is dat niet dit verhaal : HKLM_ in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :?

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 11-07-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@nero355 Probleem is dat ik de controller wel zie maar de rest van het netwerk dus niet via de site kan beheren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fN61YKaocJhTXpeXs3O-C0j3_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mAUVmmHXNtQfRtjsTmQzGHZW.png?f=user_large

Wanneer je op "Netwerk" klikt krijg je dus wat je ziet in mijn vorige bericht.

Op de app op mijn telefoon werkt alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

nero355 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:06:
Dat is wel vaag, maar effe voor de goede orde :
- Je hebt waarschijnlijk iets van een dyndns.com achtige dienst draaien om je IP weg te schrijven naar een nas.dyndns.com achtig adres neem ik aan :?
- Vervolgens een CNAME nas.mijndomein.nl die naar nas.dyndns.com wijst ??
- En domoticz.mijndomein.nl wijst ook weer naar nas.mijndomein.nl terwijl domoticz alleen intern draait ?!
- Wat versta je onder een DNS Rewrite :?
Rewrite rules ken ik alleen van Apache namelijk en niet als een DNS gerelateerd iets... :$
Tot een maand geleden had ik inderdaad een dyndns.com achtige dienst die mijn IP wegschreef naar mijnnaampje.dyndns.com. Sinds ik een static IP heb, is dat niet meer nodig en heb ik een een A record met mijn IP op nas.mijndomein.nl

Vervolgens heb ik een CNAME domoticz.mijndomein.nl die verwijst naar nas.mijndomein.nl voor iets wat enkel intern draait ja.

Met een DNS rewrite kun je 'example.org' redirecten naar een IP wat je zelf kan opgeven:
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/KizigoQE80.png/raw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:28
Sinds kort overgestapt op ubiquiti. En ik probeer een server via een subdomein beschikbaar te maken.

ik heb een A record voor mijndomein.nl naar mijn ip adres

ping mijndomein.nl geeft netjes mijn ip adres terug en mijndomein.nl geeft in de browser netjes de webinterface.

Verder een A record naar subdomein.mijndomein.nl naar mijn ip adres.

ping subdomein.mijndomein.nl geeft mijn ip adres. Maar subdomein.mijndomein.nl geeft cannot establish secure connection.

Dat begrijp ik niet. Port 443 en 80 geforward naar mijn lokale ip adres. Moet ik nog iets instellen in unify om het subdomein ook te laten forwards naar mijn lokale ip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HEY_DUDE schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:31:
Sinds kort overgestapt op ubiquiti. En ik probeer een server via een subdomein beschikbaar te maken.

ping mijndomein.nl geeft netjes mijn ip adres terug en mijndomein.nl geeft in de browser netjes de webinterface.

ping subdomein.mijndomein.nl geeft mijn ip adres. Maar subdomein.mijndomein.nl geeft cannot establish secure connection.

Dat begrijp ik niet. Port 443 en 80 geforward naar mijn lokale ip adres. Moet ik nog iets instellen in unify om het subdomein ook te laten forwards naar mijn lokale ip?
Welke reverse proxy draai je ervoor, om het onderscheid te maken tussen de twee domeinen? Of doe je dat op port niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
stormfly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:48:
[...]

Welke reverse proxy draai je ervoor, om het onderscheid te maken tussen de twee domeinen? Of doe je dat op port niveau?
Nu geen onderscheid dus verwacht ik dat deze hetzelfde doen maar ik zie blijkbaar iets over het hoofd. Uiteindelijk was mijn idee om de poorten te forwarden naar mijn Synology en daar de reverse proxy in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HEY_DUDE schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:53:
[...]

Nu geen onderscheid dus verwacht ik dat deze hetzelfde doen maar ik zie blijkbaar iets over het hoofd. Uiteindelijk was mijn idee om de poorten te forwarden naar mijn Synology en daar de reverse proxy in te stellen.
Als je maar één IP hebt en je wilt daar subdomeinen onder hangen met gebruik vn de normale porten 80/443 moet je een reverse proxy gebruiken.

Wat jij wilt met subdomeinen kan alleen werken met port 80 en subdomein op port 81.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-10 11:13

rally

Deyterra Consultancy

HEY_DUDE schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:31:

Waarom geen CNAME?
Micht je IP ooit wijzigen, dan wijzigt je subdomein mee.

En je hebt hier idd een reverse proxy voor nodig. Zit standaard overigens in een Synology NAS en heet “Applications”

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 19:36
ed1703 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:56:
[...]

mdns reflector / repeater aanzetten op je router.
Top, heb de docker container met die functionaliteit geïnstalleerd op de UDM Pro. Nu werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freekers schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:51:
[...]

Tot een maand geleden had ik inderdaad een dyndns.com achtige dienst die mijn IP wegschreef naar mijnnaampje.dyndns.com. Sinds ik een static IP heb, is dat niet meer nodig en heb ik een een A record met mijn IP op nas.mijndomein.nl

Vervolgens heb ik een CNAME domoticz.mijndomein.nl die verwijst naar nas.mijndomein.nl voor iets wat enkel intern draait ja.
Maar extern doet je site het gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFuuZJ3Fs7QHYSm742-yb8i7_gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttzBmQ54TZmFVRrnAZYXhM2A.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb wel direct iets wat werkt.
Dan maak intern toch gewoon nas.mijdomeijn.local

[ Voor 47% gewijzigd door xbeam op 11-07-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
rally schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:37:
[...]

Waarom geen CNAME?
Micht je IP ooit wijzigen, dan wijzigt je subdomein mee.

En je hebt hier idd een reverse proxy voor nodig. Zit standaard overigens in een Synology NAS en heet “Applications”
Beide geprobeerd en werken niet CNAME lijkt inderdaad de standaard te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

HEY_DUDE schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:59:
[...]

Beide geprobeerd en werken niet CNAME lijkt inderdaad de standaard te zijn.
Heb je een screenshot van je reverse proxy instellingen? Mag je de domeinnaam maskeren, maar poorten zijn wel handig.

Ik doe iets vergelijkbaars en dat werkt gewoon prima.

Werkt het benaderen van de applicatie op IP en poortnummer wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
xbeam schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Maar waarom wil je voor nas een publieke toegang en maak deze aan de hele wereld via je domein. Veiliger is gewoon een vpn dan hoef je alleen de interne dns te gebruiken. En dan zou voldoende moet zijn om je NAS als naam NAS of domoticz te geven en het subnet de naam van je domein.TLC Dan maakt de dns er zelf NAS.Freek.info van.

Wil NAS.Freek.info toch vanbinnen uit benaderbaar houden. dan kan voor intern gebruik ook Nas.Freek.local als domein gebruiken.

Ben nu vooral aan het testen. Om eindelijk eens te snappen hoe dit zou kunnen werken. Dat het uiteindelijk misschien een VPN kan worden kan inderdaad. Had eerder inderdaad een lokale DNS maar dat werkte ook niet zo fijn. Uiteindelijk moeten er wel een paar servers extern benaderbaar worden, zoals home assistent.

Ik snap gewoon niet zo goed het verschil tussen een domein en subdomein. Als ik subdomein.mijndomein.nl en mijndomein.nl naar het zelfde ip adres laat wijzen (A record of via CNAME) zou ik verwachten dat ze precies hetzelfde doen, als ik er geen reverse proxy tussen zit.

Ik ga in de browser naar mijndomein.nl, browser raadpleegt DNS, krijgt IP adres terug, belt met mijn router, router forward de poort en browser en serveert mijn web app.

Ik ga in de browser subdomein.mijndomein.nl, browser raadpleegt DNS, krijgt exact zelfde ip adres terug, en belt met mijn router, router forward de poort --> browser serveert een foutmelding !??.

Dat snap ik gewoon niet. Ergens zit er een hiaat in mijn toch al beperkte netwerk kennis. De reden om het hier te posten is dat er misschien nog iets ingesteld moet worden in unifi, dat de router niet transparant is voor subdomeinen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
rally schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Heb je een screenshot van je reverse proxy instellingen? Mag je de domeinnaam maskeren, maar poorten zijn wel handig.

Ik doe iets vergelijkbaars en dat werkt gewoon prima.

Werkt het benaderen van de applicatie op IP en poortnummer wel?
Ipadres en poort werkt prima. Zowel intern als extern (mits ik de poort forward).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0434NQq7V5cbIleWpB-WtCocBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4U0ENkaWWuiUiRiIW0efZ7FV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

HEY_DUDE schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Ipadres en poort werkt prima. Zowel intern als extern (mits ik de poort forward).
Dus als je op DNS naam met een portforward HA benaderd werkt het wel maar niet op poort 80?
Kijk even in de firewall regels van de synology NAS. Wellicht dat daar een regel in staat die het blokkeerd.

Schakel anders (kort) anders de firewall uit om te kijken of het dan wel werkt.

Kun je het ook met je telefoon eens proberen op 4G/5G? Dus niet via je LAN verbinding?

[ Voor 8% gewijzigd door rally op 11-07-2021 21:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Opgelost omdat hij klaagde over een secure connection voor de zekerheid een nieuw certificaat aangemaakt. Nu werkt het ineens wel. Waarom het niet gewoon over http werkte blijft wel een raadsel. Zonder reverse proxy doen subdomein.mijndomein.nl en mijndomein.nl inderdaad exact hetzelfde :)

@rally @xbeam thnx voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

xbeam schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Maar extern doet je site het gewoon.
[Afbeelding]

Dan maak intern toch gewoon nas.mijdomeijn.local
Klopt, extern werkt het naar behoren, enkel vanaf LAN niet. Overigens staat m'n website extern gehost, enkel de subdomeinen hebben services die binnen m'n LAN draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:18
Ik heb een tijdje bewust met een oude controller versie gewerkt omdat de nieuwere niet goed werkte met de scheduler. Nu weer een poging gedaan met de laatste versie (Ubuntu) en de scheduler lijkt te werken.

Ik had ook 2 x LR
Nu heb ik 1 x LR en 1 x Pro

Mijn devices view ziet er raar uit alsof een Pro de master is en die andere de slave.
Voorheen was dat niet zo en had ik gewoon 2 LR's die samen werkten
Ik heb gewoon een switch met de AP ieder op een eigen poort en meshing staat uit
Verder geen Unifi hardware, alleen de AP's

Is dat een foutje/gekkigheidje in de software of speelt er meer ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLqzYbhGh-koKiieoCNobzip2q8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cxYxhHX9hDKCgvYaRmGEPapY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:31
Ik heb een vraag over wat nu de beste/juist oplossing is voor mijn situatie. Ik zal eerst uitleggen hoe de situatie nu is en hoe ik het wel hebben.

Nu:
-ziggo aansluiting komt binnen in meterkast en gaat vanaf daar naar de woonkamer
-in de woonkamer staat het ziggo modem in bridge modus
-aan het modem hangt een Amplifi HD router voor de wifi en hierop zitten ook wat apparaten aangesloten via UTP (tv, mediaspeler, etc)
-op zolder staat nog een Amplifi HD router, de backbone gaat via wifi.

Hoe wil ik het hebben:
-ziggo aansluiting komt binnen in de meterkast.
-in de meterkast komt het Ziggo modem en een router
-vanuit de meterkast loopt een UTP kabel naar de woonkamer, waar een wifi accesspoint met UTP poorten staat
-vanuit de meterkast loopt een UTP kabel naar zolder, waar een wifi accesspoint met UTP poorten staat

Ik zou het liefste de Amplifi HD routers laten staan in de woonkamer en op zolder. Maar ik heb begrepen dat als ik de backbone bedraad wil hebben, dat de zolder router dan direct aangesloten moet zijn op de router in de woonkamer (of via een switch áchter de eerste Amplifi router). Dat lukt dus niet zoals ik het wil. Een aantal oplossingsrichtingen die ik zie :

1) ziggo modem blijft in de woonkamer en de 'master' Amplifi zit hier op. Vanaf de amplifi loopt een UTP naar de meterkast. In de meterkast een switch met een kabel naar zolder waar de 2e amplifi op zit. De backbone is dan wel bedraad, maar de situatie is niet toekomst proof : over 2 jaar krijgen we glasvezel die binnenkomt in de meterkast.

2) in plaats van een simpele switch een extra Amplifi HD router die in de meterkast komt. Best overkill, maar vanaf daar lopen dan de UTP naar de woonkamer en zolder. Voordeel : toekomst proof. Nadeel : duurder dan nodig, in de meterkast heb ik geen wifi nodig. De radio's van de Amplifi HD routers kan ik geloof ik niet uitzetten in de meterkast.

3) ??? is er een mooie andere oplossing van Ubiquiti?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 15:10
WVL_KsZeN schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:34:
Ik heb een vraag over wat nu de beste/juist oplossing is voor mijn situatie.
Ik kan 1 en 2 niet beantwoorden, maar onder 3) kan je de In-Wall HD access points gebruiken. Die fungeren ook als switch; er kunnen uit mijn hoofd via UTP nog vier apparaten aan worden verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freekers schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:00:
[...]

Klopt, extern werkt het naar behoren, enkel vanaf LAN niet. Overigens staat m'n website extern gehost, enkel de subdomeinen hebben services die binnen m'n LAN draaien. :)
I see
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5c8ZHWeamqE5BizjArw9sdDA7pQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78HiwTxPVBgFpctIN42QzVXe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
loeberce schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Ik kan 1 en 2 niet beantwoorden, maar onder 3) kan je de In-Wall HD access points gebruiken. Die fungeren ook als switch; er kunnen uit mijn hoofd via UTP nog vier apparaten aan worden verbonden.
Ik had nog niet gezien dat die In-Walls ook UTP hadden. Dat is interessant, maar het gaat wel een dure oplossing worden..

Misschien kan ik toch het beste gaan voor een extra Amplifi HD router, of eventueel een Amplifi instant router voor op zolder. Ik twijfel echter over het wifi bereik van die instant routers vergeleken met een HD router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

WVL_KsZeN schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Ik had nog niet gezien dat die In-Walls ook UTP hadden. Dat is interessant, maar het gaat wel een dure oplossing worden..

Misschien kan ik toch het beste gaan voor een extra Amplifi HD router, of eventueel een Amplifi instant router voor op zolder. Ik twijfel echter over het wifi bereik van die instant routers vergeleken met een HD router.
Waarom zoveel routers? Je hebt er maar 1 nodig. En die staat achter je Ziggo modem (welke in bridged mode staat).

Vanuit je router ga je naar een switch (tenzij je router zelf ook een x aantal switch poorten heeft). En vanuit daar ga je naar je access points.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Tylen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Waarom zoveel routers? Je hebt er maar 1 nodig. En die staat achter je Ziggo modem (welke in bridged mode staat).

Vanuit je router ga je naar een switch (tenzij je router zelf ook een x aantal switch poorten heeft). En vanuit daar ga je naar je access points.
Maar ik wil niet alleen een wifi access point in de woonkamer en zolder, ik wil daar ook UTP poorten. Ik kan niet meer UTP kabels trekken, en ben beperkt tot 1. Ik moet dus zoeken naar een oplossing met wifi én UTP poorten in 1 apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

WVL_KsZeN schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:21:
[...]

Maar ik wil niet alleen een wifi access point in de woonkamer en zolder, ik wil daar ook UTP poorten. Ik kan niet meer UTP kabels trekken, en ben beperkt tot 1. Ik moet dus zoeken naar een oplossing met wifi én UTP poorten in 1 apparaat.
Of je legt er een switch neer. Of je pakt de een Access Point welke extra poorten heeft. Zoals de inwall of de pro.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Yes :) Ben met je eens dat het een niet standaard / Frankenstein oplossing is, maar bij veel apps kun je geen onderscheid maken tussen de hostname als je lokaal zit of extern, vandaar dat ik dit inelkaar geknutseld heb. Maar goed, sinds de ERX er tussen zit moet ik dus voor elk subdomein een rewrite rule opnemen in mn DNS, terwijl ze allemaal naar dezelfde record wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-10 14:39

Mr-D.

interpunctie? no hero here

WVL_KsZeN schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:34:
Ik heb een vraag over wat nu de beste/juist oplossing is voor mijn situatie. Ik zal eerst uitleggen hoe de situatie nu is en hoe ik het wel hebben.

Nu:
-ziggo aansluiting komt binnen in meterkast en gaat vanaf daar naar de woonkamer
-in de woonkamer staat het ziggo modem in bridge modus
-aan het modem hangt een Amplifi HD router voor de wifi en hierop zitten ook wat apparaten aangesloten via UTP (tv, mediaspeler, etc)
-op zolder staat nog een Amplifi HD router, de backbone gaat via wifi.

Hoe wil ik het hebben:
-ziggo aansluiting komt binnen in de meterkast.
-in de meterkast komt het Ziggo modem en een router
-vanuit de meterkast loopt een UTP kabel naar de woonkamer, waar een wifi accesspoint met UTP poorten staat
-vanuit de meterkast loopt een UTP kabel naar zolder, waar een wifi accesspoint met UTP poorten staat

Ik zou het liefste de Amplifi HD routers laten staan in de woonkamer en op zolder. Maar ik heb begrepen dat als ik de backbone bedraad wil hebben, dat de zolder router dan direct aangesloten moet zijn op de router in de woonkamer (of via een switch áchter de eerste Amplifi router). Dat lukt dus niet zoals ik het wil. Een aantal oplossingsrichtingen die ik zie :

1) ziggo modem blijft in de woonkamer en de 'master' Amplifi zit hier op. Vanaf de amplifi loopt een UTP naar de meterkast. In de meterkast een switch met een kabel naar zolder waar de 2e amplifi op zit. De backbone is dan wel bedraad, maar de situatie is niet toekomst proof : over 2 jaar krijgen we glasvezel die binnenkomt in de meterkast.

2) in plaats van een simpele switch een extra Amplifi HD router die in de meterkast komt. Best overkill, maar vanaf daar lopen dan de UTP naar de woonkamer en zolder. Voordeel : toekomst proof. Nadeel : duurder dan nodig, in de meterkast heb ik geen wifi nodig. De radio's van de Amplifi HD routers kan ik geloof ik niet uitzetten in de meterkast.

3) ??? is er een mooie andere oplossing van Ubiquiti?
voor nu een goedkope switch met een extra meshpoint in de meterkast.

als glasvezel er is dan router uit woonkamer in meterkast en de hd meshpiont de woonkamer in en klaar denk ik zo.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 08:02
stormfly schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:07:
@nero355 @Kavaa @xbeam

Misschien een stomme vraag, maar waarom geen Edgerouter X SFP ? Die zijn maar 20 euro duurder en je kan meteen het glas erin prikken. Of werkt dit zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Gisteren een aantal domeinen geblokkeerd in mijn USG, zoals op deze site staat omschreven. Blijkt achteraf dat er ook domeinen tussen zitten die reclames laten zien in spelletjes op mijn telefoon. Nu kan ik in sommige spellen nét niet dat extra's krijgen wat ik soms even nodig heb omdat ik geen reclame kan bekijken... Leuke grap voor mezelf. En nee, ik ga dat niet terug draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:33
stormfly schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:05:
[...]

Als je maar één IP hebt en je wilt daar subdomeinen onder hangen met gebruik vn de normale porten 80/443 moet je een reverse proxy gebruiken.

Wat jij wilt met subdomeinen kan alleen werken met port 80 en subdomein op port 81.
Waarom zou je een reverse proxy nodig hebben... gewoon een HTTP server met SNI support is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sypie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:47:
Gisteren een aantal domeinen geblokkeerd in mijn USG, zoals op deze site staat omschreven. Blijkt achteraf dat er ook domeinen tussen zitten die reclames laten zien in spelletjes op mijn telefoon. Nu kan ik in sommige spellen nét niet dat extra's krijgen wat ik soms even nodig heb omdat ik geen reclame kan bekijken... Leuke grap voor mezelf. En nee, ik ga dat niet terug draaien.
Moet je maar Pi-Hole gebruiken dan kan je het allemaal per apparaat bepalen! :P
r2504 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:22:
Waarom zou je een reverse proxy nodig hebben... gewoon een HTTP server met SNI support is voldoende.
Met Apache kan je dat inderdaad gewoon allemaal regelen via Virtual Hosts en heb je dus helemaal geen Reverse Proxy nodig! :Y) 8) :*)
oltk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:34:
Misschien een stomme vraag, maar waarom geen Edgerouter X SFP ? Die zijn maar 20 euro duurder en je kan meteen het glas erin prikken.

Of werkt dit zo niet?
Ligt eraan welke aansluiting je hebt en zo, maar de reden om dat ding te kopen was sowieso niet het type aansluiting, maar de manier waarop de verbinding met de ISP wordt opgebouwd en het gebruik van IDS/IPS op de UDMP die erachter zit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oltk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:34:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar waarom geen Edgerouter X SFP ? Die zijn maar 20 euro duurder en je kan meteen het glas erin prikken. Of werkt dit zo niet?
Nee UTP is prima, met de uitrol van KPN met GPON is eigen sfps sowieso verleden tijd.

Bij caiway moet je dan over TV vlans na gaan denken. Dit is makkelijker voor mijn ouders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Laatst online: 06-10 14:49
Ik heb een hele korte vraag, waarvan ik weet dat deze in het topic voor aankoopadvies moet. Maar de reactietijd daar valt me beetje tegen. En ik zit omhoog omdat ik nu helemaal geen internet heb😟
Ik heb tijdens de verhuizing bij het losmaken de kabel van de adapter voor mijn USG voor de helft doorgeknipt. Ik had iets voorzichtiger met m'n tiewrap woede moeten zijn😁

Nu heb ik dus een vervangende adapter nodig. Volgens mij moet deze passen. Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Rohem schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:34:
Ik heb een hele korte vraag, waarvan ik weet dat deze in het topic voor aankoopadvies moet. Maar de reactietijd daar valt me beetje tegen. En ik zit omhoog omdat ik nu helemaal geen internet heb😟
Ik heb tijdens de verhuizing bij het losmaken de kabel van de adapter voor mijn USG voor de helft doorgeknipt. Ik had iets voorzichtiger met m'n tiewrap woede moeten zijn😁

Nu heb ik dus een vervangende adapter nodig. Volgens mij moet deze passen. Klopt dit?
nee die gaat niet passen
als je je boekje erbij pakt zit er standaard een adapter bij van 1 Ampère en die jij wilt bestellen is 0.6 Ampère.
daar kan je de meest vage storingen mee krijgen.
beter bestel je deze of anders even met je soldeerbout aan de gang gaan om je adapter te herstellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nliROQTp-LWx9WNyWP2f1HEUn90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dNkdd326GUZOUtnKF9sd4Bhd.png?f=user_large
Falcon10 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Men neme kniptang, knipt kabel helemaal door.
Men neme soldeerbout en krimpkous.
5 minuutjes en 2 of 3 draadjes solderen later + krimpkous doen krimpen zou ie terug 1 geheel moeten zijn en werken als daarvoor.
Goedkoper, sneller, en normaal elk zichzelf respecterende persoon die zich man noemt, zou dit moeten kunnen ;) * edit* en zeker als je op tweakers zit ! ;)
ik ken voldoende Tweakers die superieur zijn in code schrijven en te programmeren maar niet weten hoe handgereedschap te gebruiken.
ook hier heb je Tweakers met verschillende eigenschappen,

[ Voor 26% gewijzigd door Mr-D. op 13-07-2021 09:50 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30

Falcon10

Hit it i would !

5 minuutjes en 2 of 3 draadjes solderen later + krimpkous doen krimpen zou ie terug 1 geheel moeten zijn en werken als daarvoor.
Goedkoper, sneller, en normaal elk zichzelf respecterende persoon die zich man noemt, zou dit moeten kunnen ;) * edit* en zeker als je op tweakers zit ! ;)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Is het iemand al gelukt om bij een UDMpro de Wan2 als hoofd aansluiting in te stellen en Wan1 als fail over?
krijg over 2 weken een extra lijntje en wil daar graag Wan1 voor gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Vraagje; welk 19" patchpaneel (max. 24 poorten) matcht qua kleur het best met de kleur van de Unifi-apparatuur? Heb er nu een paar gezien en niet heel fraai in het rack. Hoor graag (wellicht met een foto) wat jullie oplossingen zijn :)

Nb; advies van een spuitbus / RAL-kleur is ook prima ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

hoi mijn afdek plaatje die was gewoon zwart en die heb ik met een simpele aluminium spray mat gespoten.
zal straks even de bus in kwestie opzoeken.
maar hieronder het resultaat.

als de garantie van de Mikrotik is verlopen zal ik de andere 2 ook eens in die kleur gaan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCzBCSCFw9QUTawM6QMunsj96Yg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ARGEu3Xn6jkamsFshVWARsfd.jpg?f=user_large

gebruikte spuitbus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTfQOJArx1c7QGkEQh95c-WqNfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eaqaD0DVNbimWcn4euRznOjB.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Mr-D. op 13-07-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 07:18

nexhil

BAM!

Mr-D. schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:37:
hoi mijn afdek plaatje die was gewoon zwart en die heb ik met een simpele aluminium spray mat gespoten.
zal straks even de bus in kwestie opzoeken.
maar hieronder het resultaat.

als de garantie van de Mikrotik is verlopen zal ik de andere 2 ook eens in die kleur gaan maken.

[Afbeelding]
Ziet er prima uit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

thanks
plaatje van spuitbus ook meteen toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Mr-D. schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:13:
[...]

thanks
plaatje van spuitbus ook meteen toegevoegd
Ontzettend bedankt! Dit ziet er goed uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vaak heeft apparatuur ook stekkers van 2.1 dit is een 2.5. Heb je een schuifmaat?

En wat is het amperage van je huidige adapter 500mA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:52:
Nee UTP is prima, met de uitrol van KPN met GPON is eigen sfps sowieso verleden tijd.
Jammer, maar helaas inderdaad! :-(
Bij Caiway moet je dan over TV vlans na gaan denken. Dit is makkelijker voor mijn ouders ;)
Niet meer als je een nieuwe aansluiting/nieuwe klant bent : Alles gaat over de WAN verbinding en dus alleen VLAN 100 en dan ook nog eens lekker simpel i.c.m. DHCP alleen! ;)
Mr-D. schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:44:
nee die gaat niet passen
als je je boekje erbij pakt zit er standaard een adapter bij van 1 Ampère en die jij wilt bestellen is 0.6 Ampère.
beter bestel je deze of anders even met je soldeerbout aan de gang gaan om je adapter te herstellen.
[Afbeelding]
Als je toch iets gaat kopen dan kan je net zo goed de originele bestellen en zo niet let dan op :
- De polen van de connector : + en - die soms binnen en soms buitenom zitten.
- Inderdaad het aantal Ampere naast de juiste Voltage.
Pepppie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:15:
Vraagje; welk 19" patchpaneel (max. 24 poorten) matcht qua kleur het best met de kleur van de Unifi-apparatuur? Heb er nu een paar gezien en niet heel fraai in het rack. Hoor graag (wellicht met een foto) wat jullie oplossingen zijn :)

Nb; advies van een spuitbus / RAL-kleur is ook prima ;)
Ik zou zeggen stuur @LightStar effe een berichtje, want die heeft het ook aardig goed gematcht destijds : LightStar in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" _O_ d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb hiervoor wat 12V, 2A adapters op voorraad liggen. Mocht je interesse hebben DM me dan even.
Woon in de omgeving Leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:24:

Niet meer als je een nieuwe aansluiting/nieuwe klant bent : Alles gaat over de WAN verbinding en dus alleen VLAN 100 en dan ook nog eens lekker simpel i.c.m. DHCP alleen! ;)
Is het dan multicast of unicast TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:06:
Is het dan multicast of unicast TV?
Voor zover ik het goed heb gekregen is het allemaal Unicast geworden, want technisch gezien ook niet anders mogelijk! :)

/EDIT :
stormfly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:19:
Je zou multicast in hetzelfde vlan als internet kunnen zetten, netjes is het niet los van de IP heisa ;-)
Jaaa!!! Laten we de boel verzuipen met Multicast verkeer! _O- :P :+

Zelfs de beste IGMP Snooping implementatie gaat dat niet voor je fixen! :X 7(8)7
In het TM topic lees je veel verstopte uplinks die écht vol lijken te zitten tijdens primetime. Voelt voor mij als een hoger aantal klachten dan voor hun unicast TV platform.
TM als in T-Mobile :?

Die hebben wel vaker allerlei rare issues...
Krijg je ervan als je Mobiel + Vast voor maar € 50 aanbiedt en daarbij ook nog eens 1 Gbps synchroon levert! :P

[ Voor 59% gewijzigd door nero355 op 14-07-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:21:
[...]

Voor zover ik het goed heb gekregen is het allemaal Unicast geworden, want technisch gezien ook niet anders mogelijk! :)
Je zou multicast in hetzelfde vlan als internet kunnen zetten, netjes is het niet los van de IP heisa ;-)

In het TM topic lees je veel verstopte uplinks die écht vol lijken te zitten tijdens primetime. Voelt voor mij als een hoger aantal klachten dan voor hun unicast TV platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 07-10 08:02
[...]

Een soldeerbout hoeft niet eens.

Optie 1: de kabel is door vlak bij de ingang bij de USG
Gewoon doorknippen, strippen dat de aders blank liggen (3 mm) en een kroonsteentje gebruiken. Stukje tape over het geheel en je adapter houdt het vol totdat je een goede vervangende adapter gevonden hebt.

Optie 2: de kabel is door op grotere afstand
Doorknippen en strippen, en een stekker van de bouwmarkt eraan monteren.

edit: of het moet ná de trafo zijn natuurlijk. Dan kan een kroonsteentje ook prima (maar de stekkervariant uiteraard niet)

[ Voor 6% gewijzigd door oltk op 13-07-2021 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

oltk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:36:
[...]

Gewoon doorknippen, strippen dat de aders blank liggen (3 mm) en een kroonsteentje gebruiken. Stukje tape over het geheel en je adapter houdt het vol totdat je een goede vervangende adapter gevonden hebt.

edit: of het moet ná de trafo zijn natuurlijk. Dan kan een kroonsteentje ook prima (maar de stekkervariant uiteraard niet)
Tja.... een kroonsteentje werkt natuurlijk wel... :X
Maar ik zou het wat netter afwerken (incl. krimpkous). Er is vast wel iemand die je hier mee kan/wil helpen.

En ik heb ook nog een aanbod open staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
Mr-D. schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:44:
[...]

nee die gaat niet passen
[Afbeelding]

[...]

ik ken voldoende Tweakers die superieur zijn in code schrijven en te programmeren maar niet weten hoe handgereedschap te gebruiken.
ook hier heb je Tweakers met verschillende eigenschappen,
Bijna de verkeerde besteld, dank!

De opmerking(en) over het solderen hebben me nog wel op een idee gebracht. Ik ben daar zelf totaal niet handig in. Maar iemand in de familie wel, dus die gaat morgen een poging wagen om hem in orde te krijgen👍🏻 En anders bestel ik alsnog de gesuggereerde adapter.

Nogmaals, dank voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
[...]

Niet iedereen is zo handig helaas. Solderen behoort niet tot m'n skills 😟 Gelukkig wel mensen in de familie die dit kunnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohem
oltk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:36:
[...]

Grrr ik denk soms echt te moeilijk |:( Waarom heb ik niet gewoon aan een kroonsteentje gedacht. Daarmee is het zo gefixed _/-\o_ Gouden tip, dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
rally schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Ik heb hiervoor wat 12V, 2A adapters op voorraad liggen. Mocht je interesse hebben DM me dan even.
Woon in de omgeving Leiden.
Heel erg bedankt voor je aanbod! Maar dat is helaas voor mij te ver uit de richting ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:17
Rohem schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:23:
[...]

Niet iedereen is zo handig helaas. Solderen behoort niet tot m'n skills 😟 Gelukkig wel mensen in de familie die dit kunnen
En wat stiet dr bei oen avatar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 15:39
Ik weet niet of deze vraag een eigen topic nodig heeft.. maar ik probeer het eerst hier.

Mijn opstelling is alsvolgt:
  • UDM + USW + UAP
  • Meerdere VLAN's (voor het scheiden van verkeer)
  • L2TP VPN (werkend op Windows, IOS & Android. Nog niet op Synology NAS op externe locatie)
Dat ik de L2TP werkend heb ben ik content mee, alleen nog niet op de manier waarop (alle VLAN's zijn direct benaderbaar en dat is (voor mij) een "security no-no")

Ik wil namelijk met de L2TP het volgende bereiken (en ik weet niet of dat allemaal haalbaar is)
  1. L2TP DNS routeren over een Pi-Hole (Pi-Hole setup is geen probleem om uit te voeren.. gaat alleen om het routeren van DNS request van de L2TP naar de Pi-Hole)
  2. Verkeer van de L2TP scheiden, zodat deze alleen via Firewall rules onderdelen van mijn netwerk kunnen bereiken
  3. L2TP verkeer laten uitkomen op een dedicated VLAN of een VLAN wat ik nu al gebruik
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd
  • De Radius User een VLAN ID meegegeven, maar het apparaat krijgt een ip uit het VPN Netwerk (wat geen VLAN id heeft)
  • DNS van het VPN Netwerk aangepast, maar dit mocht niet baten
Mocht iemand op bovenstaande 3 vragen een antwoord hebben, dan hoor ik dat graag.

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ik gooi hem d'r maar weer eens in, al is het waarschijnlijk tevergeefs: iemand inmiddels wat (inside) info of er een waardige vervanger voor de USG 3p en 4 Pro aan zit te komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rookie no. 1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:50:
Ik gooi hem d'r maar weer eens in, al is het waarschijnlijk tevergeefs: iemand inmiddels wat (inside) info of er een waardige vervanger voor de USG 3p en 4 Pro aan zit te komen?
Ja voor de zo veelste keer. die is al een jaar op markt en draagt de naam udm en udm-pro.

De UXG is en wordt geen opvolger voor de USG. Daarvoor zit hij in een totaal andere de prijsklasse en user case. En daarnaast is hij momenteel ook alleen in de VS verkrijgbaar (helaas nog niet in Nederland)

En voor de rest zitten er volgens mij geen andere gateways in pijplijn dan de UDM-pro-SE (een poe versie van de udm-pro.

Ik begrijp niet zo goed waar jij hoopt of denkt waar ubnt nog komen gaat?

Het enige wat ik verwacht zijn wat (hotel) deursloten en sensoren voor acces en protect en nieuwe wall mounted achtingen CloudKey/solaraccupack.

[ Voor 33% gewijzigd door xbeam op 24-07-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Voor de zoveelste keer; alleen een router functie, in de Unifi lijn. De UDM/UDM-pro zijn echt andere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rookie no. 1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:05:
Voor de zoveelste keer; alleen een router functie, in de Unifi lijn. De UDM/UDM-pro zijn echt andere dingen.
Komt er niet. Ubnt ziet de UDM als vervanger.
De UXG is een enterprise device en dient als offload van de UDM-pro waarvoor je flink meer voor in de buidel moet tasten dan een USG van 99 euro en iets anders komt niet.

De UNiFI console opbouw is gewoon waar UBNT voor kiest. Zo ingewikkeld is dat toch niet? De USG is gewoon een gepasseerd station.

https://www.ui.com/consoles/

[ Voor 69% gewijzigd door xbeam op 24-07-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 14:20
eh volgens mij dient de UXG echt een andere markt aan mensen dan de UDM-Pro anders hoor.... Beide worden door UI als enterprise networking neergezet met als verschil dat de UDM een all-in-one is en de UXG alleen een security gateway.

Ik denk ook wel dat als de UXG-Pro wat verder uit ontwikkeld is ze alsnog met een "normale" UXG gaan komen. Legio bedrijven/consultants/mensen die echt geen alles in een aparaat willen hebben ook niet bij hun kleine klanten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaguar645 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:37:
eh volgens mij dient de UXG echt een andere markt aan mensen dan de UDM-Pro anders hoor.... Beide worden door UI als enterprise networking neergezet met als verschil dat de UDM een all-in-one is en de UXG alleen een security gateway.

Ik denk ook wel dat als de UXG-Pro wat verder uit ontwikkeld is ze alsnog met een "normale" UXG gaan komen. Legio bedrijven/consultants/mensen die echt geen alles in een aparaat willen hebben ook niet bij hun kleine klanten
Precies en niet zo als de USG voor thuis gebruik.

Zoals het er nu uit ziet wordt de UXG een product in de enterprise serie (boven de flex en standaard serie voor klein zakelijk). waar je nog steeds een console voor nodig hebt/moet aanschaffen. Omdat hij als offload of redundancy wordt ingezet.

Voor alle nieuwe producten ga je gewoon een een UniFi Console device nodig hebben. En geen self hosted controler.

Hier wat uitleg over nieuwe serie/lijn indeling van unifi , enterprise betekend groot zakelijk met switches van rond de duizend euro of meer per stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuSKtBiCyDqUGX3RGUO_tjPq_tM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zlc4VD9NprWbCsy58rAKEnKw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door xbeam op 24-07-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
nee hoor dat hoeft niet perse een UDM-Pro te zijn. Je hoeft alleen een network controller te hebben en en dat kan self hosted of een CK-G2+ zijn. gezien de UDM-Pro dezelfde functionaliteiten (op security/gateway gebied) heeft is dat ook geheel onlogisch dat die verplicht zou moeten zijn/worden

gezien de vele vraag naar een echte opvolger van de USG-3P denk ik ook zomaar zijn dat de normale UXG gaat worden dan heb je namelijk

Oud -> Nieuw:
USG -> UXG
USG-Pro -> UXG-Pro

gezien de hardware/ontwerp/etc zal het wel een prijskaartje a 250-300 euro hebben dan

[ Voor 3% gewijzigd door Jaguar645 op 15-07-2021 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaguar645 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:48:
nee hoor dat hoeft niet perse een UDM-Pro te zijn. Je hoeft alleen een network controller te hebben en en dat kan self hosted of een CK-G2+ zijn. gezien de UDM-Pro dezelfde functionaliteiten heeft is dat ook geheel onlogisch dat die verplicht zou moeten zijn/worden

gezien de vele vraag naar een echte opvolger van de USG-3P denk ik ook zomaar zijn dat de normale UXG gaat worden dan heb je namelijk

Oud -> Nieuw:
USG -> UXG
USG-Pro -> UXG-Pro

gezien de hardware/ontwerp/etc zal het wel een prijskaartje a 250-300 euro hebben dan
In de laatste gelekte video schijnt er iets vermeld te zijn dat het minimaal een UDM-pro moest zijn.

De video is ook direct weer offline gehaald omdat deze per ongeluk public stond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ag1E5fFXaugm4U5d0eXDFUvPSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHqtqYfKbPsq9pRMInWas4xj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 24-07-2021 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaguar645
laatste wat ik wist is dat Unifi OS een vereiste was en dat is sinds firmware 2.0 voor de CK-G2+ het geval

Niets zo veranderlijk als UI dus we zullen het wel zien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaguar645 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:01:
laatste wat ik wist is dat Unifi OS een vereiste was en dat is sinds firmware 2.0 voor de CK-G2+ het geval

Niets zo veranderlijk als UI dus we zullen het wel zien :P
Precies, het jammer is dat video niet meer voor iedereen toegankelijk en we het dus niet zeker weten wat er van klopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ED2HgDqgBbSxG_1H1ixtH8S-LqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CZKljm3lLozYR0jOAbfyzK1F.png?f=fotoalbum_large
Jaguar645 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:48:

Helaas, de UXG zal in Europa rond de 500 €uro gaan kosten en is alleen daarom al geen vervanger van een de USG (die kost 99 euro)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAc3Hyru6OOjkEHd7b7NuGTPDX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSBPAvqqg6v6Ksm2yFSFRFsO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door xbeam op 16-07-2021 01:02 ]

Pagina: 1 ... 127 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.