[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 128 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 14:20
Volgens mij moet je ook even mijn eerdere post teruglezen :P

Daar zeg ik immers dat de UXG-Pro een opvolger is voor de USG-Pro en ja die kost 500 euro.

Ik had het echter over een UXG (Standard/Lite/3P/whatever ze hem straks gaan noemen) welke na verschijnen van de pro vast nog op de rit staat en dat die 250-300 zal gaan kosten en als opvolger van de USG-3P gezien gaat worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaguar645 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:22:
Volgens mij moet je ook even mijn eerdere post teruglezen :P

Daar zeg ik immers dat de UXG-Pro een opvolger is voor de USG-Pro en ja die kost 500 euro.

Ik had het echter over een UXG (Standard/Lite/3P/whatever ze hem straks gaan noemen) welke na verschijnen van de pro vast nog op de rit staat en dat die 250-300 zal gaan kosten en als opvolger van de USG-3P gezien gaat worden
Nee de USG-pro kost geen 500 euro ex btw zoals UXG

De usg-pro kost 200 euro de UDM-pro is de opvolger van de van de USG-pro ook wat betreft prijs. De gewoon usg-3p kost nog geen 90 euro

Ik begrijp niet zo goed hoe je een devices dat 3 keer zo duur is kan zien als opvolger van de USG-pro of een device van 250 tot 350 zoals jij verwacht als opvolger voor USG-3P?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJRdeAF2DDUqZiJbTKFTNDvBkaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocyUB4XTCx2HigvNWmSaMnvS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door xbeam op 16-07-2021 12:39 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
mijn god zeg ik bedoelde met die 500 euro natuurlijk niet de USG-Pro maar de UXG-Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaguar645 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:06:
mijn god zeg ik bedoelde met die 500 euro natuurlijk niet de USG-Pro maar de UXG-Pro
De UXG is echt van een ander kaliber ook wat betreft prijs. Hij heet niet voor niets XG dat is de enterprise categorie van unifi. XG acdespoint kosten ook 600 tot 1500 euro per stuk. XG (enterprise) is gewoon niet voor thuis of klein zakelijk.

De UXG is de goedkopere opvolger van de niet meer leverbare vorige UXG.
Zie hier de vorige UXG gateway.
https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_XG_Gateway_DS.pdf

En zie prijzen van de XG (enterprise) serie WiFi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GeIDMl1EXN_tiIWbZu8eUi_vu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAT7GfESrZiljKJoPksOrwQy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdA0fIsQ-1lemIgFCFwNm1G0SE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N3iPWCAW4QiKyZKdcGqaFUDl.png?f=fotoalbum_large

Zie hier wat voorbeelden XG switches

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLgb1Q1oi8ZzdPd-yNK5uQ5J7Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hB5lD2ArqXr2Dj68TFbcGjEK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiiOSQFbp8JUIA3KvVb7lqIuZng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vjROtqV89GY4gpCAmXAOpbCA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door xbeam op 16-07-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Ik post alleen dit nog als laatste want ik ben een beetje klaar met de discussie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SL_mjJBfONlW1goQIzTRa06NTrg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ArBmnTZCuj8nDY8Vcw574E91.jpg?f=user_large

komt uit de aankondigings draad: https://community.ui.com/...bf-463c-8622-382d77702872

[ Voor 23% gewijzigd door Jaguar645 op 16-07-2021 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaguar645 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:22:
Ik post alleen dit nog als laatste want ik ben een beetje klaar met de discussie

[Afbeelding]
Dat is een post van meer dan een jaar oud.
Veel plezier met wachten dan _O- op de UDM-base want ubnt ziet die echt als opvolger voor de USG voor thuis of kleinzakelijk gebruik.

En dat klopt ook wat betreft prijs usg + cloudkey +accespoint = duurder dan UDM-base

Er gaan zelf geruchten dat de UXG niet eens gereleased gaat worden in Europa vanwege tegenvallende verkopen en dat ze pas sinds deze week door hun eerste batch EA devices heen zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door xbeam op 16-07-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:59
@xbeam Doe even relaxed :)

Die UXG-Pro lijkt mij een prima vervanger voor de USG-Pro die we zakelijk wegzetten. Natuurlijk duurder, maar voor wat betreft functionaliteit in elk geval.

Begrijp ik het alleen goed dat dit ding een jaar na introductie hier nog steeds niet te krijgen is? Dat is wel wat zorgelijk dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-10 11:31

jurroen

Security en privacy geek

xbeam schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:17:
[...]

XG (enterprise) is gewoon niet voor thuis of klein zakelijk.
Eens! Heb vier van die UAP-XGs op mogen hangen bij een toko die 250 gelijktijdige werknemers over de vloer moet kunnen hebben (...en minimaal het dubbele aan devices) verdeelt over twee verdiepingen; daar zijn ze goed voor.

Voor een homelab of thuis situatie is de XG serie dikke overkill. Het ka, maar ik zou het zelf ook niet zo snel doen :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rookie no. 1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:35:
@xbeam Doe even relaxed :)

Die UXG-Pro lijkt mij een prima vervanger voor de USG-Pro die we zakelijk wegzetten. Natuurlijk duurder, maar voor wat betreft functionaliteit in elk geval.

Begrijp ik het alleen goed dat dit ding een jaar na introductie hier nog steeds niet te krijgen is? Dat is wel wat zorgelijk dan.
Ik zeg niet dat het geen prima vervanger kan zijn/ worden. Maar dat het gewoon niet de vervanger is kwa positionering.

Zoals het er nu uit ziet heb je minimaal een console zoals de UDM-pro nodig om de UXG te kunnen gebruiken.
De UXG lijkt dus een soort van upgrade voor de UDM-Pro te worden (routing offloading) om cpu ruimte vrij te maken voor protect /Acces / Talk / UID op de udm-pro voor grotere zakelijk gebruik.

De PRO en XG (enterprise) lijn is gewoon een compleet andere markt en niet bedoeld voor de markt waar de USG gepositioneerd was. In de huidige positionering zou de USG-pro in de standaard lijn/categorie zitten en USG in de flex. Zie de ook vormgeving van de UDM die komt overeen met de flex switches. En de de UDM met de Standaard en PRO lijn en de UXG lijnt op met de PRO en enterprise (XG)

Als er nog ruimte is voor een gateway zit dan die aan bovenkant als echt XG/enterprise only maar dat zou kwa prijs eerder richting de 2000 euro zitten zoals de vorige UXG. Wat altijd een enorme stap was en dat. Nieuwe UXG juist daarom naar meer naar pro lijn van 500 euro getrokken is.

Ik begrijp gewoon niet wat daar zo lastig aan is.

[ Voor 40% gewijzigd door xbeam op 16-07-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Die UXG-Pro werkt dus niet i.c.m. één centrale Unifi controller? We hebben namelijk één centrale controller voor alle klanten en dat werkt natuurlijk uitstekend i.c.m. allemaal USG 3's en de Pro 4's maar die serie is zga eol en we weten echt niet wat dan een goed model is.

Sorry dat ik het kennelijk niet begrijp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
rookie no. 1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:40:
Die UXG-Pro werkt dus niet i.c.m. één centrale Unifi controller? We hebben namelijk één centrale controller voor alle klanten en dat werkt natuurlijk uitstekend i.c.m. allemaal USG 3's en de Pro 4's maar die serie is zga eol en we weten echt niet wat dan een goed model is.

Zoals ik het begrepen heb is dat ze willen dat je een Unifi OS Console gebruikt voor management en dat kan een van de volgende zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKVgPdafEifTKCgRU3lI1mXS0YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgltKGfdWkDpHvoLrUlxrG3f.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.ui.com/consoles/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaguar645 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:49:
[...]

Zoals ik het begrepen heb is dat ze willen dat je een Unifi OS Console gebruikt voor management en dat kan een van de volgende zijn:

[Afbeelding]
https://www.ui.com/consoles/
Lees even terug naar het laatste gelekte UXG release filmpje. Waar in ze schijnbaar aankondiging dat hij als upgrade /toevoeging op de udm-pro bedoeld is. Ik ga er ook vanuit dat cloudkey in huidige vorm niet heel lang meer in ubnt shop zal staan. Omdat deze al in de UDM zit en omdat ubnt SSO omgeving en beheer omgeving niet zijn ingericht voor een multisite oplossing zoals op de manier hoe dat op een eigen server en cloudkey werkt.

Net zo als eigen server hosten. Iets wat ubnt al regelmatig heeft laten door sijpelen te willen stoppen. Dit Omdat de hosted unifi controler diensten ze een doorn in het oog zijn en ze de rechtszaak verloren hebben om dit te verbieden.

Maar op dit moment kunnen ze de self hosted controleren voor de WiFi kwa support niet stoppen. De enige manier om hosted service tegen te gaan is de controler inbakken in de hardware of via een agent aan hun eigen Beheer omgeving te koppelen om multi-site toepassing mogelijk te maken.

[ Voor 37% gewijzigd door xbeam op 16-07-2021 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-10 11:13

rally

Deyterra Consultancy

rookie no. 1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:40:

Ik heb een UXG-Pro en die kan wel degelijk op een Cloud Controller geadopteerd worden.
Mijn controller draait op een externe host, dus ook geen CloudKey nodig.

En hij werkt prima, maar de performance over de KPN verbinding valt wel tegen met IPS ingeschakeld, maar dat is een bekend problem met PPoE verbindingen. Dus ik hoop dat ze daar nog een oplossing voor vinden.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rally schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:49:
[...]

Ik heb een UXG-Pro en die kan wel degelijk op een Cloud Controller geadopteerd worden.
Mijn controller draait op een externe host, dus ook geen CloudKey nodig.

En hij werkt prima, maar de performance over de KPN verbinding valt wel tegen met IPS ingeschakeld, maar dat is een bekend problem met PPoE verbindingen. Dus ik hoop dat ze daar nog een oplossing voor vinden.
Dat is dus een structuur die ze nu echt te lijken te gaan uitfaseren. Je kan een eigen hosted server ook niet meer koppelen in de nieuwe unifi beheer omgeving en krijgt het het label legacy product waardoor je geen gebruik kan maken van nieuwe/ alle functies en apps in het unifi ecosysteem.

Ook het gelekte release filmpje lijkt daar op te hinte door te suggereren dat je voor de UXG een UDM-Pro nodig hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 16-07-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ik werd hoopvol van de post van rally, afgezien dat mij onbekend is waar je die UXG-Pro in NL kunt kopen om vervolgens een test setup op te stellen, maar xbeam je maakt weer duidelijk dat het niet een toekomst waardige richting is.

We zien wel waar het schip strand als de USG 3P en 4 Pro niet meer te krijgen zijn :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rookie no. 1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:45:
Ik werd hoopvol van de post van rally, afgezien dat mij onbekend is waar je die UXG-Pro in NL kunt kopen om vervolgens een test setup op te stellen, maar xbeam je maakt weer duidelijk dat het niet een toekomst waardige richting is.

We zien wel waar het schip strand als de USG 3P en 4 Pro niet meer te krijgen zijn :O
Ik had het ook liever anders gezien. Maar in mijn opinie is het duidelijk dat ubnt niet voor behoud deze route kiest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:57:
[...]

Dat is dus een structuur die ze nu echt te lijken te gaan uitfaseren. Je kan een eigen hosted server ook niet meer koppelen in de nieuwe unifi beheer omgeving en krijgt het het label legacy product waardoor je geen gebruik kan maken van nieuwe/ alle functies en apps in het unifi ecosysteem.

Ook het gelekte release filmpje lijkt daar op te hinte door te suggereren dat je voor de UXG een UDM-Pro nodig hebt.
Hilarisch je zegt voor een router (zonder vayatta cli) betaal je 500 en dan nog een paar honderd voor de controller? Dan heb je alsnog een router waar je niets mee kunt als Tweakers.

Jammer dat het filmpje offline is. Niemand een kopie?

pfSense en OPNsense op proxmox op een Intel NUC is dan nog goedkoper. Los van zelfbouw goedkopere hardware.

Ik loop nog op twee benen. De pfSense router kan veel meer maar voelt een fractie langzamer. De ERX met UniFi switches en AP’s vond ik de gouden combinatie. Dan heb je de voordelen van hardware offloading, wat je wel echt merkt met DNS request bij het laden van een page.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:22:
[...]

Hilarisch je zegt voor een router (zonder vayatta cli) betaal je 500 en dan nog een paar honderd voor de controller? Dan heb je alsnog een router waar je niets mee kunt als Tweakers.

Jammer dat het filmpje offline is. Niemand een kopie?

pfSense en OPNsense op proxmox op een Intel NUC is dan nog goedkoper. Los van zelfbouw goedkopere hardware.

Ik loop nog op twee benen. De pfSense router kan veel meer maar voelt een fractie langzamer. De ERX met UniFi switches en AP’s vond ik de gouden combinatie. Dan heb je de voordelen van hardware offloading, wat je wel echt merkt met DNS request bij het laden van een page.
Ik ben het volledig met eens. Maar de vorige UXG was nog duurder.

ik had filmpje ook graag willen zien. Want nu hebben we alleen de reacties. Waar ik ook van baal als die kloppen. Maar het lijkt te passen in de beweging UBNT al tijdje maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 16-07-2021 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:06
xbeam schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:18:
[...]

Ik ben het volledig met eens. Maar de vorige UXG was nog duurder.

ik had filmpje ook graag willen zien. Want nu hebben we alleen de reacties. Waar ik van baal als het het klopt. Maar het lijkt te passen in de beweging UBNT al tijdje maakt.
Het filmje klopt, er werd genoemd dat je de uxg-pro toe kon voegen aan de udm-pro in b.v. een bedrijfs omgeving, helaas hebben ze hem opnieuw geupload op youtube waar ze dat stukje uitgehaald hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:33
Kan jullie vertellen (heb er zelf een) dat de UXG Pro toch anders laatste 2 weken veel updates krijgt. Dus ik denk dat het niet meer lang duurt voor ie in de EU store komt.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:44:
Kan jullie vertellen (heb er zelf een) dat de UXG Pro toch anders laatste 2 weken veel updates krijgt. Dus ik denk dat het niet meer lang duurt voor ie in de EU store komt.
Ik hoop het en dat het niet alleen VS release is.

[ Voor 107% gewijzigd door xbeam op 16-07-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Vriendinlief had geen bereik op de eerste verdieping op haar Samsung Galaxy A50. Vreemd, want ik had op mijn OnePlus Nord nagenoeg 'volle bak' (300Mbps speedtest up/down), maar zij had gewoon echt 0 bereik (SSID werd niet eens getoond in de lijst). Qua antenna design hebben ze dus nog wat te leren bij Samsung.

Uiteindelijk maar een UAP-Inwall aangeschaft en die in mesh gezet met de U6-LR (met als gedachte dan heb ik ook meteen een ethernet poort voor bekabeld netwerk). Werkt voor nu prima, installatie stelde niks voor, maar het snelheidsverlies is wel groot. Als ik direct op de U6-LR zit op de 1e verdieping haal ik 300Mbps up/down, zit ik op de UAP-Inwall (die dus draadlos gemeshed zit op dezelfde U6-LR) haal ik 100Mbps up/down.
Enfin (voor nu) is het probleem opgelost. Misschien trek ik ooit nog eens een UTP kabeltje naar die kamer of ethernet over coax (die ligt er wel).

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:57:
Je kan een eigen hosted server ook niet meer koppelen in de nieuwe unifi beheer omgeving en krijgt het het label legacy product waardoor je geen gebruik kan maken van nieuwe/ alle functies en apps in het unifi ecosysteem.
DIY UniFi Controllers kon je toch sowieso niet koppelen aan de UniFi Cloud meuk :?

Dat dacht ik tenminste altijd... :$
pfSense en OPNsense op proxmox op een Intel NUC is dan nog goedkoper.
Los van zelfbouw goedkopere hardware.
IMHO is dat sowieso de toekomst voor heel veel medeTweakers in dit topic :)

Allerlei leuke pfSense/OPNsense/OpenWRT/Sophos/enz. oplossingen zat!
En nog flexibeler dan een USG + UniFi Controller ook! >:) :Y) 8) :*)
Volgens mij is jouw DNS gewoon vreselijk traag, want ik draai pfSense weleens in een VM en merk daarbij totaal geen vertragingen vanuit een andere VM die pfSense weer als gateway heeft ;)
Freekers schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:42:
Vriendinlief had geen bereik op de eerste verdieping op haar Samsung Galaxy A50. Vreemd, want ik had op mijn OnePlus Nord nagenoeg 'volle bak' (300Mbps speedtest up/down), maar zij had gewoon echt 0 bereik (SSID werd niet eens getoond in de lijst). Qua antenna design hebben ze dus nog wat te leren bij Samsung.
Ze hebben sowieso een hoop te leren bij Samsung zoals privacy :
- deldens in "Persoonlijke Privacy Topic"
- Persoonlijke Privacy Topic

:X
Uiteindelijk maar een UAP-Inwall aangeschaft en die in mesh gezet met de U6-LR (met als gedachte dan heb ik ook meteen een ethernet poort voor bekabeld netwerk). Werkt voor nu prima, installatie stelde niks voor, maar het snelheidsverlies is wel groot. Als ik direct op de U6-LR zit op de 1e verdieping haal ik 300Mbps up/down, zit ik op de UAP-Inwall (die dus draadlos gemeshed zit op dezelfde U6-LR) haal ik 100Mbps up/down.
Enfin (voor nu) is het probleem opgelost. Misschien trek ik ooit nog eens een UTP kabeltje naar die kamer of ethernet over coax (die ligt er wel).
Dat verlies is logisch, want beide accesspoints hebben geen dedicated radio/backhaul voor Wireless Uplink en ik geloof dat er daarbij ook nog eens 5 GHz wordt gebruikt dus de eerste de beste dikke muur sloopt gelijk een flink stuk van je snelheid! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:00:
[...]

DIY UniFi Controllers kon je toch sowieso niet koppelen aan de UniFi Cloud meuk :?

Dat dacht ik tenminste altijd... :$
Fout gedacht, het is mogelijk om dit te koppelen aan het oude portal.
IMHO is dat sowieso de toekomst voor heel veel medeTweakers in dit topic :)

Allerlei leuke pfSense/OPNsense/OpenWRT/Sophos/enz. oplossingen zat!
En nog flexibeler dan een USG + UniFi Controller ook! >:) :Y) 8) :*)
Ik krijg het idee dat UI nog niet zo heel goed doorheeft hoeveel routing en firewall klantjes ze gaan verliezen. Voor switches en AP’s blijven die wel, maar dat is verder wel aardig exit, want een fatsoenlijk ui alternatief is er niet. Nog afgezien dat men qua ontwikkeling en verdienmodel maar blijft aanrommelen wat onhoudbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Heb nu een diverse reverse proxies ingesteld op mijn Synology NAS. homeassistent.mijndomein.nl opent nu netjes de interface van homeassistent op mijn rpi.

ALs ik poort 80 en 443 forward naar mijn NAS werkt dit ook buiten mijn eigen netwerk. Nu hoeft het alleen binnen mijn netwerk te werken, dus ik dacht als ik de forwarding restrict tot 192.168.0.0/16 dan heb ik een veilige oplossing. So far so good.

Nu draait op mijn NAS ook een openvpn server. Hiermee kan ik van buiten connecten en mijn lokale netwerk benaderen. Ik krijg ip adres 192.168.1.10 toegewezen wat binnen de forwarding range valt. Echter via vpn werken mijn reverse proxies niet :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

iMars

Full time prutser

Weet niet of dit al bekend was, maar stond toch ff raar te kijken...
Ik maak eigenlijk alleen maar gebruik van de "oude" layout... had vorige maand een paar updates, maar op enkele devices... paar keer laten controleren, geen updates.

Toen schakelde ik even over naar de nieuwe UI,... staan er in ene allemaal updates klaar! Ik weer terug schakelen naar oude UI, en nee, geen updates. Ook niet als ik per device kijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21CCOCcKfcL1YpTMHIgAlNjR5VY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ptMlkPMHhDuihoyjEe8cZXsy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5dhIz6NUE8BRwpO5JEmNjGpiRI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PMXIsc0tyPa7grRIlpstK6iV.png?f=fotoalbum_tile

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:15:

Volgens mij is jouw DNS gewoon vreselijk traag, want ik draai pfSense weleens in een VM en merk daarbij totaal geen vertragingen vanuit een andere VM die pfSense weer als gateway heeft ;)
Sorry ik ben zo'n noob die met DNSbench de snelste forwarder uitzocht maandelijks, ben gewoon heul erg kritisch "klik = pageload". Ik wil niet zien dat een page een fractie van een ms wacht op het laden van overige content.

Mijn DNS is erg snel, het is echt de hypervisor laag die ik ertussen ervaar. Nu op een NUC7i3 baremetal merk ik dat het wel instant is. Noem het gelijkwaardig aan de ERX _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:52
Ik krijg het idee dat UI nog niet zo heel goed doorheeft hoeveel routing en firewall klantjes ze gaan verliezen. Voor switches en AP’s blijven die wel, maar dat is verder wel aardig exit, want een fatsoenlijk ui alternatief is er niet. Nog afgezien dat men qua ontwikkeling en verdienmodel maar blijft aanrommelen wat onhoudbaar is.
[/quote]

Misschien idee om naar edgerouter en switch over te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
iMars schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:10:
Ik maar eigenlijk alleen maar gebruik van de "oude" layout... had vorige maand een paar updates, maar op enkele devices... paar keer laten controleren, geen updates.

Toen schakelde ik even over naar de nieuwe UI,... staan er in ene allemaal updates klaar! Ik weer terug schakelen naar oude UI, en nee, geen updates. Ook niet als ik per device kijk.
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier getest en inderdaad precies hetzelfde!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +2 Henk 'm!
boomer21 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:00:
Misschien idee om naar edgerouter en switch over te stappen?
Ik denk niet dat jij scherp hebt hoeveel pfSense kan ten aanzien van een Edge Router en dan voor de opensource prijs van 0 euro :9

EdgeRouter is zeker een hele goede in-between als je van UniFi komt, maar als je echt van software features + ontwikkeling houdt dan is het geen goede optie.

UniFi AP's en Switches zijn top, draaien hier ook maar dan sinds kort met pfSense als router. En de ERX staat er naast als spare.

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 18-07-2021 20:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

nero355 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:00:
Dat verlies is logisch, want beide accesspoints hebben geen dedicated radio/backhaul voor Wireless Uplink en ik geloof dat er daarbij ook nog eens 5 GHz wordt gebruikt dus de eerste de beste dikke muur sloopt gelijk een flink stuk van je snelheid! ;)
Ah, kijk, weer wat geleerd! Al denk ik met name dat laatste; de muren in dit huis uit 2017 lijken wel ontworpen voor een bunker. De muren in mijn vorige woning uit 1947 waren dan weer het andere uiterste; dat was net peperkoek.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

xbeam schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:27:
[...]

Als het niet werkt zal de je deze vraag nu niet stellen :-) of juist wel omdat de Tweakers volgens mij een van de weinigen is die met een kleinere mtu om kan gaan. Mss knipt en plat de te kleine pakketjes weer samen tot 1500 zodat je computer/ telefoon er mee overweg kan.

Hmm zal pppoe het dan niet ondersteunen? Of soms heb andere protocolen andere benaming voor een functie. Het kan zijn dus gewoon niet kan of ander commando nodigt of andere naam moet gebruiken.

Voor vlan’s gebruik bijv eth0.2 voor het ene en vif 2 voor het andere. Of dat ook voor proxie ARP en pppoe is weet ik niet.

Toevoeging:
Hier wat info. Over proxy-ARP en waar pppoe gewoon zou moeten kunnen
https://support.sophos.co...-000037597?language=en_US

Dat het niet kan op pppoe
https://community.ui.com/...f2-4581-8f74-30fa82ab7072

Dat volgens de handleiding juist met pppoe zou moeten en iemand die juist zonder pppoe wil doen
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=4101

Ik zit even te Google
https://community.ui.com/...85-445f-965c-5d660b0760a2

Uitleg van ubnt
https://community.ui.com/...c7-44f2-8329-770184aa4c8e

[...]

Misschien omdat je maar 1 public ip dat we je edgerouter zelf een fake non routable wan ip moet geven en UDM er achter static je public ip. Zo dat edge antwoord uit naam van de UDM.
https://community.ui.com/...00-418f-b550-00aeeef08142

Interessante en leuke materie did. Kan alleen niet testen vanuit mijn vakantie bestemming
Ik heb het Proxy ARP op PPPoE verhaal nog nagevraagd bij Ubiquiti Support. Zij gaven aan dat ik dit niet kon inschakelen omdat er slechts één IP adres assigned was aan de WAN kant en dan kun je (en hoef je) geen Proxy ARP inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:31
Ik heb een vraag over het aansluiten van een AP op een niet helemaal werkende UTP-kabel.

Ik wil voor het verbeteren van mijn WiFi-ontvangst in de achtertuin een outdoor access point ophangen. Ik dacht aan een UAP-AC-M.

Bij het testen van de kabel kwam ik erachter dat een van de 8 aders niet werkt. Tijdens het trekken van de kabel een paar jaar geleden is ie dus ergens kapot gegaan en vervangen kan ik hem ook niet meer (want ligt boven een stucplafond en gaat door een ventilatieschacht).

Nu vraag ik me af of ik alle aders in de praktijk nodig heb om het apparaat te voorzien van data en van spanning.
Het apparaat kan met 24V Passive PoE (Pairs 4, 5+; 7, 8 Return); en met 802.3af Alternative A (Pairs 1, 2+; 3, 6 Return) gevoed worden.

Met 24V passive gaat ie denk ik nooit werken. Ik kan er geen pinout van vinden maar als ik bovenstaande tekst goed begrijp dan wordt de spanning op ader 4,5,7 en 8 gezet en wordt de rest voor data gebruikt.

Bij de pinout van 802.3af Alternative A kwam ik onderstaande afbeelding tegen:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/planetechusa.com/wp-content/uploads/2015/01/802.3af-mode-a.png
Zoals ik het begrijp zal het werken maar op een snelheid van 100Mbit.

Conclusie denk ik tot zover: met 24V passive gaat het nooit werken, met 802.3af alleen op 100Mbit. Toch?
Of is er toch een manier om er 1000Mbit uit te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 19:24
badkuip schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:22:
Nee, heb je echt 8 aders voor nodig. Weet je zeker dat je connectoren goed zijn en niet toevallig daar een slecht contact in zit? Mijn ervaring is dat hier vaker iets fout zit dan dat er zomaar ergens in de kabel een breuk zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een vraag over het aansluiten van een AP op een niet helemaal werkende UTP-kabel.

Ik wil voor het verbeteren van mijn WiFi-ontvangst in de achtertuin een outdoor access point ophangen. Ik dacht aan een UAP-AC-M.

Bij het testen van de kabel kwam ik erachter dat een van de 8 aders niet werkt. Tijdens het trekken van de kabel een paar jaar geleden is ie dus ergens kapot gegaan en vervangen kan ik hem ook niet meer (want ligt boven een stucplafond en gaat door een ventilatieschacht).

Nu vraag ik me af of ik alle aders in de praktijk nodig heb om het apparaat te voorzien van data en van spanning.
Het apparaat kan met 24V Passive PoE (Pairs 4, 5+; 7, 8 Return); en met 802.3af Alternative A (Pairs 1, 2+; 3, 6 Return) gevoed worden.

Met 24V passive gaat ie denk ik nooit werken. Ik kan er geen pinout van vinden maar als ik bovenstaande tekst goed begrijp dan wordt de spanning op ader 4,5,7 en 8 gezet en wordt de rest voor data gebruikt.

[Afbeelding]

Conclusie denk ik tot zover: met 24V passive gaat het nooit werken, met 802.3af alleen op 100Mbit. Toch?
POE adapter in de tuin leggen een meter voor het AP en dan de kabel aansluiten voor 100Mbit. Gaat prima werken voor Netflix of F1 streams_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Freekers schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:47:
[...]

Ik heb het Proxy ARP op PPPoE verhaal nog nagevraagd bij Ubiquiti Support. Zij gaven aan dat ik dit niet kon inschakelen omdat er slechts één IP adres assigned was aan de WAN kant en dan kun je (en hoef je) geen Proxy ARP inschakelen.
Yes, zoon vermoede had ik al. Maar ik heb door de vakantie geen hardware bij de hand om te testen.
Wat gebeurt als je op de wan een voor de edge een self signed ip gebruikt en proxy arp je udm static het echte wan IP geeft. Het lijkt mij dat de edge zelf geen routable wan IP te hoeft hebben wanneer hij alleen maar de UDM ARP requests/response hoeft proxyen en al het verkeer 1op1 door stuurt. (Dit is een experimentele suggestie)

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 18-07-2021 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

Weet je ook waar hij ongeveer stuk is.
Als het op een bereikbaar plek is kan je het fixen om daar de breuk tussenuit te knippen en er een koppel stuk tussen te zetten.

https://www.netwerkkabels...oppelstuk-waterdicht-cat6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yrLDuVZOJz_iE3QhuTbI-YZ9t8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s1AvNhjmLGmlTVDtukr2Bj3R.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:50:
[...]

Yes, zoon vermoede had ik al. Maar ik heb door de vakantie geen hardware bij de hand om te testen.
Wat gebeurt als je op de wan een voor de edge een self signed ip gebruikt en proxy arp je udm static het echte wan IP geeft. Het lijkt mij dat de edge zelf geen routable wan IP te hoeft hebben wanneer hij alleen maar de UDM ARP requests/response hoeft proxyen en al het verkeer 1op1 door stuurt. (Dit is een experimentele suggestie)
Proxy arp gebruik je als je een /29 van je provider krijgt. IP 1 kan je dan plaatsen op de interface, de overige IPS 2,3,4 etc wil je ook gebruiken voor web services. De router kent het hele netwerk al, ja kan het niet nogmaals configureren op een andere interface (subnet overlap). Je dient dan voor IP 2,3,4 etc proxy ARP in te stellen op de /29 WAN interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:09:
[...]

Proxy arp gebruik je als je een /29 van je provider krijgt. IP 1 kan je dan plaatsen op de interface, de overige IPS 2,3,4 etc wil je ook gebruiken voor web services. De router kent het hele netwerk al, ja kan het niet nogmaals configureren op een andere interface (subnet overlap). Je dient dan voor IP 2,3,4 etc proxy ARP in te stellen op de /29 WAN interface.
🤔 ik heb proxy ARP dacht ik wel eens in het verleden gebruikt bij een PTP bridge om site 1 en site 2 te linken zonder de switch (het netwerk ) weten deze link bestaat. De AirMax proxyed dan de Mac van switch’s en die dachten dan direct met elkaar verbonden zijn zonder airmax er tussen.

Zoals ik de handleiding begrijp die ik gevonden heb kan je proxy ARP gebruiken om public ip’s lokaal te distribueren zo dat locale pc je publieke ip kan gebruiken.

Daarom mijn idee om te kijken of we het konden/kunnen misbruiken door edge non routable adressen te geven en /32 toe toewijzen aan zijn UDM. Maar het kan ook zomaar zijn dat ik ARP proxy niet helemaal juist interpreteer. ik het moet een handleiding altijd even zelf doorlopen (soms 2 of 3 keer ;-)) voor dat ik het zelf snap) en dat kan ik nu tijdens de vakantie

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• captain007
Vorige week maar eens de USW Flex utility, USW Flex Switch en Outdoor AP gemonteerd in het schuurtje van de veranda. Op de Flex Switch zitten twee G4 Bullet camera's en alles wordt gevoed over PoE vanuit de meterkast.

De USW Flex Utility. Aangezien het hier kan vriezen in de winter zit het beter in een afgesloten kast. De PoE injector heb ik er maar in gestopt (anders raak ik die kwijt), maar doet niks aangezien de inkomende aansluiting al voldoende prik levert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKTmuzcuLBulRmAVzKgM-a-tzwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s31X5569wtRXdWxopGe79U0o.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt netjes af als de boel dicht zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iib-Acgd6sXTpE7oBiULUgiw7hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saMs8btE27y0VwXeki4ETjkK.jpg?f=fotoalbum_large

Een van de andere kabels gaat naar een fysieke aansluiting in de veranda. Die staat nu softwarematig even uit, zodat niet iedere gast zomaar even een kabeltje kan inprikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixPUtXZdoa0bJ-UKhRwINtukIiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfVeE56V0Tadsypx2DXRxni8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
iMars schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:10:
Ik maak eigenlijk alleen maar gebruik van de "oude" layout... had vorige maand een paar updates, maar op enkele devices... paar keer laten controleren, geen updates.

[Afbeelding][Afbeelding]
Je kunt natuurlijk ook gewoon in de 'classic' GUI even het item 'Version' aanzetten.... :+

Hamburgmenuutje rechtsboven -> Customize columns -> Version

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0e_-vcqFnxUwLxP4FOha66oSfak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1nfdNAN7PO2UlsT3UvrLW2a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 19-07-2021 10:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
[...]

Heb hier een nog prima werkende USG-3P... maar weet dat dat ding ooit tegen zn limieten aan gaat lopen. Je gaat me nu vertellen dat ik de opvolger al heb staan? (gebruik al een i3 NUC met Proxmox voor oa Home Assistant, Pi-Hole en Unifi controller :p)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:17
Will_M schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Je kunt natuurlijk ook gewoon in de 'classic' GUI even het item 'Version' aanzetten.... :+

[Afbeelding]
Idd, en als men ook nog "laat altijd acties zien" aanvinkt zie je ook oa het icoontje om te up of downgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:59:
[...]

Heb hier een nog prima werkende USG-3P... maar weet dat dat ding ooit tegen zn limieten aan gaat lopen. Je gaat me nu vertellen dat ik de opvolger al heb staan? (gebruik al een i3 NUC met Proxmox voor oa Home Assistant, Pi-Hole en Unifi controller :p)
Ja je hebt alles al in huis, je bent er alleen zelf nog niet aan toe(gekomen) :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:17
[quote]captain007 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:43:

Aangezien het hier kan vriezen in de winter zit het beter in een afgesloten kast.

Lijkt me niet dat er een unifi device kan bevriezen, als ik iets wil ontdooien zet ik het in de meterkast. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:51:
Sorry ik ben zo'n noob die met DNSbench de snelste forwarder uitzocht maandelijks, ben gewoon heul erg kritisch "klik = pageload". Ik wil niet zien dat een page een fractie van een ms wacht op het laden van overige content.

Mijn DNS is erg snel, het is echt de hypervisor laag die ik ertussen ervaar. Nu op een NUC7i3 baremetal merk ik dat het wel instant is. Noem het gelijkwaardig aan de ERX _/-\o_
Gewoon zelf je DNS draaien : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ ;)

TIP : Als je mij wilt quoten moet je dat niet doen door iemand anders te quoten en dan mijn tekst erbij te zetten! :P :+
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:59:
Dat is DE PERFECTE OPVOLGER van je USG ;) 8) :*) :Y)
Behoorlijk Leek schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:15:
Lijkt me niet dat er een unifi device kan bevriezen, als ik iets wil ontdooien zet ik het in de meterkast. :X
Maar water over je spullen heen als het begint te ontdooien is ook weer zoiets... :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:41:
TIP : Als je mij wilt quoten moet je dat niet doen door iemand anders te quoten en dan mijn tekst erbij te zetten! :P :+
Gosh dat is wel slecht, heb jij een howto hoe jij die separate quotes maakt, the easy way? Dat was nl een poging om jouw quote stijl over te nemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:47:
Gosh dat is wel slecht, heb jij een howto hoe jij die separate quotes maakt, the easy way? Dat was nl een poging om jouw quote stijl over te nemen 8)7
Gewoon elke reactie in een tabje gooien en alles netjes onder elkaar copy -> pasten in de eerste tab die je opent = Klaar!!! :)

En als je een stukje van de tekst afbreekt dan gooi je die tussen quote tags :
code:
1
[quote] jouw tekst hier [/quote]

Easy! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:59:
[...]

Gewoon elke reactie in een tabje gooien en alles netjes onder elkaar copy -> pasten in de eerste tab die je opent = Klaar!!! :)

En als je een stukje van de tekst afbreekt dan gooi je die tussen quote tags :
code:
1
[quote] jouw tekst hier [/quote]

Easy! :Y)
Ja hmmm dat is nog vrij bewerkelijk, ik zocht eigenlijk naar de gouden tip voor de quote en splits quote knop in geheel.

Als ik zelf ga freubelen dan komt het neer op losse stukken tekst waarvan de schrijver niet meer zichtbaar is...

Maar goed nog maar eens een keer kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:02:
Ja hmmm dat is nog vrij bewerkelijk, ik zocht eigenlijk naar de gouden tip voor de quote en splits quote knop in geheel.

Als ik zelf ga freubelen dan komt het neer op losse stukken tekst waarvan de schrijver niet meer zichtbaar is...

Maar goed nog maar eens een keer kijken.
Gewoon oefenen! d:)b

Ik zit al zo lang op GoT dat ik niks met die knoppen doe of ooit heb gedaan, want volgens mij waren die er vroeger niet eens! :+

Lees anders eens de F.A.Q. door : Forum FAQ #quote :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Will_M schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:52:
[...]

[Afbeelding]
Hmmm maar dat verklaard niet dat ik vorige maand nog wel een update zag van 1 of 2 devices…
En als ik op de device zelf klik, gaf ie ook aan dat er een update was. Nu niet, ook al was dat er wel…

Mja, blijft ubiquiti he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 09:25
captain007 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:43:
Vorige week maar eens de USW Flex utility, USW Flex Switch en Outdoor AP gemonteerd in het schuurtje van de veranda. Op de Flex Switch zitten twee G4 Bullet camera's en alles wordt gevoed over PoE vanuit de meterkast.

De USW Flex Utility. Aangezien het hier kan vriezen in de winter zit het beter in een afgesloten kast. De PoE injector heb ik er maar in gestopt (anders raak ik die kwijt), maar doet niks aangezien de inkomende aansluiting al voldoende prik levert:
[Afbeelding]

Werkt netjes af als de boel dicht zit:
[Afbeelding]

Een van de andere kabels gaat naar een fysieke aansluiting in de veranda. Die staat nu softwarematig even uit, zodat niet iedere gast zomaar even een kabeltje kan inprikken:
[Afbeelding]
Waar heb je die kast gekocht? Heb je een linkje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:50
austin_77 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:43:
[...]

Waar heb je die kast gekocht? Heb je een linkje?
Je kan die ook gewoon op de UI site zelf kopen: https://eu.store.ui.com/c.../unfi-switch-flex-utility

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En inmiddels ook een youtube clipje, al heeft dat weinig om het lijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 19:44
ed1703 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:32:
[...]

[YouTube: Introducing: UniFi Dream Machine Pro SE [Early Access]]
Dus als het ik goed begrijp POE, SSD en 2.5Gb WAN voor de rest hetzelfde als de UDM-Pro niet echt het upgraden waard als je het mij vraagt.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 19:44
[...]

Dus als het ik goed begrijp PoE, SSD en 2.5Gb WAN voor de rest hetzelfde als de UDM-Pro niet echt het upgraden waard als je het mij vraagt.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
De zaag er in én.... Naar 10" terug brengen.

Spul is leuk voor (M)KB toepassingen maar niet als 19" :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-10 14:10
Will_M schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:27:

Voor MKB is 19" toch wel handig vanwege de patching? Op 10" de werkplekken, printers, AP's afmonteren is chaotisch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Will_M schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:27:

???

MKB wil je toch juist 19"

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:01
Tylen schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:55:
[...]

???

MKB wil je toch juist 19"
Dat is situatie specifiek, het format van het sigarendoosje (USG-3P) was prima voor kleine omgevingen en genoot veel populariteit vanwege het modulair kunnen opzetten van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 00:52
Wij beheren veel appartementencomplexen met een kleine meterkast, de USG is/was ideaal, maar dat ding is inmiddels zo hopeloos verouderd, echt heel irritant en jammer. Alternatieven zijn er niet echt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:01
moppentappers schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:08:
Wij beheren veel appartementencomplexen met een kleine meterkast, de USG is/was ideaal, maar dat ding is inmiddels zo hopeloos verouderd, echt heel irritant en jammer. Alternatieven zijn er niet echt helaas.
Een PFsense doosje (bv. SG-1100) dan wel een custom PFsense/OPNsense doosje (Qotom of Yanling) kom je ook een heel eind.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 20-07-2021 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 17:38
Waarom geen EdgeRouter? Met UISP is dat prima te beheren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

[...]

Finally! Ze hebben mijn verzoek op Tweakers gelezen :+ :+ :+
Waarom hebben ze de UDM Pro niet gewoon een paar PoE poorten gegegven... ? (injectors wil ik gewoon niet).
Zat al een tijdje te loeren naar de UniFi Dream Machine Pro, maar omdat deze geen PoE heeft, hield me dat voorlopig tegen. Op de plek waar ie komt te hangen, hangt momenteel een 8 poort switch met PoE (150W) om 3 camera's en een AP te voeden. Extra injectors of switch is dan gewoon niet wenselijk...

Nu ik gelezen heb dat ze - E I N D E L I J K - glasvezel gaan aanleggen in mijn buurt, Wil ik deze dus hebben, mooie upgrade voor mijn netwerk omgeving :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Miki schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Een PFsense doosje (bv. SG-1100) dan wel een custom PFsense/OPNsense doosje (Qotom of Yanling) kom je ook een heel eind.
Of gelijk Debian, dan heb je geen beperkingen meer (voor zover pfSense die heeft, IPFire i.i.g. wel) en zo moeilijk is het niet Debian in te stellen als router. Als je een Tweaker lief aankijkt kun je vast wel een script krijgen waar de belangrijkste configs en firewall in staan O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:53:

Waarom hebben ze de UDM Pro niet gewoon een paar PoE poorten gegegven... ? (injectors wil ik gewoon niet).
Omdat ze leven van de hardware sales, hun verdien model is zoveel mogelijk diverse modellen op de markt brengen waardoor ze elke keer een renew cycle starten bij klanten.

Als je één keer een box maakt die alles kan, dan dip je in je sales over een aantal jaren, immers mensen vervangen het dan niet meer voor iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
esky schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:16:
[...]

Waarom geen EdgeRouter? Met UISP is dat prima te beheren.
Edgerouters heb ik inderaad ook bekeken, maar die zijn op dit moment ook niet heel goed leverbaar, wel beter als een pfsense/linux oplossing, dat kost gewoon veel meer tijd om goed in te stellen en te beheren.

Grote voordeel van de USG is natuurlijk dat je alles in 1 interface hebt, in UNMS/UISP kan je nog steeds geen rechten per site instellen, daar zit vrijwel geen voortgang in.

[ Voor 3% gewijzigd door moppentappers op 20-07-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-10 10:56
iMars schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:53:
Ik heb momenteel een USG (3p) meerdere switches, ap's en de controller op mijn server draaien. Nu wil ik al tijden eigenlijk een zwaardere/sterkere USG ... Maar prijstechnisch is het interessanter om een UDM Pro te kopen dan een USG Pro (toch?)

Nu heb ik op 3 locaties in mijn huis een switch met POE (woonkamer, meterkast en zolder). Mooie zou zijn als de UDM ook PoE had, dan had het een no-brainer geweest. 1 switchje vervangen door de UDM en gaan... Maar ik zit met PoE (iets met schotels en camera's ;) ).

Omdat ze daarvoor met een nieuw model komen van de UDM Pro de UDM Pro SE -> https://store.ui.com/coll...s/dream-machine-pro-se-ea

Ik laat hem mijn UDM Pro vervangen als ik later ga verhuizen en dan in de EU store hopelijk te koop is. Al is importeren vanuit US (ook gedaan met camera's) redelijk makkelijk te doen.

Edit:
Zie nu dat @Wopper hem ook al los gepost heeft

[ Voor 18% gewijzigd door lubbertkramer op 20-07-2021 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat is er dan zo hopeloos verouderd aan de USG :?

Dat ding doet wat die moet doen : NAT Routertje spelen!

Of wil je soms 10 Gbps poorten erop hebben of zo ?!
Raven schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:36:
Of gelijk Debian, dan heb je geen beperkingen meer (voor zover pfSense die heeft, IPFire i.i.g. wel) en zo moeilijk is het niet Debian in te stellen als router. Als je een Tweaker lief aankijkt kun je vast wel een script krijgen waar de belangrijkste configs en firewall in staan O-)
pfSense heeft gewoon een volledig prachtig bruikbaar FreeBSD OS onderhuids dus geen probleem daar! ;)

Maar Debian is ook leuk! :*)
moppentappers schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:25:
Edgerouters heb ik inderaad ook bekeken, maar die zijn op dit moment ook niet heel goed leverbaar, wel beter als een pfsense/linux oplossing, dat kost gewoon veel meer tijd om goed in te stellen en te beheren.
IMHO valt dat wel mee : Mijn VM met pfSense was de laatste keer binnen een half uurtje up & running :)
stormfly schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:22:
Omdat ze leven van de hardware sales, hun verdien model is zoveel mogelijk diverse modellen op de markt brengen waardoor ze elke keer een renew cycle starten bij klanten.

Als je één keer een box maakt die alles kan, dan dip je in je sales over een aantal jaren, immers mensen vervangen het dan niet meer voor iets beters.
lubbertkramer schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:18:
Omdat ze daarvoor met een nieuw model komen van de UDM Pro de UDM Pro SE -> https://store.ui.com/coll...s/dream-machine-pro-se-ea

Ik laat hem mijn UDM Pro vervangen als ik later ga verhuizen en dan in de EU store hopelijk te koop is. Al is importeren vanuit US (ook gedaan met camera's) redelijk makkelijk te doen.
Jullie reageren op een hele oude reactie uit April :P B) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
nero355 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Wat is er dan zo hopeloos verouderd aan de USG :?

Dat ding doet wat die moet doen : NAT Routertje spelen!

Of wil je soms 10 Gbps poorten erop hebben of zo ?!

[...]

pfSense heeft gewoon een volledig prachtig bruikbaar FreeBSD OS onderhuids dus geen probleem daar! ;)

[...]

IMHO valt dat wel mee : Mijn VM met pfSense was de laatste keer binnen een half uurtje up & running :)

[...]

[...]

Jullie reageren op een hele oude reactie uit April :P B) :+
Die USG doet maar 85 mbit met IPS/IDS, regelmatig zijn die USG's niet meer verbonden, die staat dan op disconnected en als je dan kijkt hoe lang is het altijd een paar seconden.
Firmware upgrades gaan vaak niet goed, het is gewoon vrij dramatisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

moppentappers schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:04:
[...]

Die USG doet maar 85 mbit met IPS/IDS, regelmatig zijn die USG's niet meer verbonden, die staat dan op disconnected en als je dan kijkt hoe lang is het altijd een paar seconden.
En recent heb ik dat de voeding het "spontaan" begeeft :( :( :(

Overigens rol ik nog steeds USG's uit, want het zijn prima apparaten. En IPS/IDS gebruik ik voor vrijwel geen van mijn klanten. USG is voornamelijk omdat ze gebruik willen maken van VLAN's om gasten netwerken te scheiden en ook steeds vaker IoT netwerken.

Dus ik vind het nog steeds fijne apparaten die vaak (veel) meer mogelijkheden heeft dan de router van de ISP (denk aan de ConnectBox en ExperiaBox |:( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 08:26
Over de UDP Pro SE, is 499$ (UDM Pro is 379$) dus 120$ meer voor PoE 802.3af , 2.5gbit wan en 128GB SSD, valt nog mee vind ik.

Datasheet: https://web.archive.org/w...ubnt.com/ds/udm-pro-se_ds

Acties:
  • +2 Henk 'm!
moppentappers schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:04:
Die USG doet maar 85 mbit met IPS/IDS
Als je dat ECHT nodig hebt dan kan je dat beter zelf opzetten i.c.m. Suricata of een ander pakket ;)
regelmatig zijn die USG's niet meer verbonden, die staat dan op disconnected en als je dan kijkt hoe lang is het altijd een paar seconden.
Geen last van en ook niet echt hier op GoT in beide UniFi topics langs zien komen als probleem :)
Het enige wat ik daarover weet is dat je soms nog effe één of twee reboots extra moet doen : Niet echt spannend IMHO :?

Ik denk dat je er zelf een beetje een drama van maakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

nero355 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:36:
[...]

Geen last van en ook niet echt hier op GoT in beide UniFi topics langs zien komen als probleem :)

[...]

Het enige wat ik daarover weet is dat je soms nog effe één of twee reboots extra moet doen : Niet echt spannend IMHO :?

Ik denk dat je er zelf een beetje een drama van maakt ;)
Ik heb inderdaad ook geen last van "spontane disconnect". En bij sommige heb ik redundante verbindingen en dat loopt ook prima. Zowel voor de USG-3P als de USG-Pro, als de UXG

Enige probleem dat ik heb met updates zijn USG's die via een PPPoE verbinding zijn verbonden.
Daarvan gaat de upgrade goed, maar naar 15-60 minuten valt de verbinding uit en die komt pas weer online als de USG is herstart.

Maarrrrr... als ik meteen *na* de firmware upgrade het apparaat reboot, dan blijft hij gewoon online (terwijl hij na de reboot weer online komt). Waarom is me een raadsel, maar ik heb er mee leren leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

moppentappers schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:25:
dat kost gewoon veel meer tijd om goed in te stellen en te beheren.
offtopic:
Valt wel mee hoor, het lijkt ingewikkelder en tijdrovender dan het is, plus als je alle veranderingen en te installeren pakketten eenmaal weet dit in een bash-script zetten zodat het later nóg sneller gaat. Voor basis routerfunctionaliteit is dit voldoende:
- kale install Debian (alleen SSH Server en standard system utilities aanvinken), paar minuten;
- forwarding aanzetten: 2 regels in een configbestand uncommenten en commando voor het toepassen;
- netwerkconfig: network-manager installeren (paar seconden), dan of een paar commando's (nmcli) of de text-based interface (nmtui) gebruiken voor het instellen;
- DHCP Server installeren en instellen: Installeren is secondenwerk, gevolgd door het copypasten van een van de vele voorbeeldconfigs, netwerkinterfaces waarop geluisterd moet worden opgeven in een ander config bestand, dan commando voor DHCP Server herstart;
- Firewall: In het geval van iptables zijn er meer dan genoeg voorbeelden die, als je geluk hebt, alleen een aanpassing m.b.t. netwerkinterfacenamen nodig hebben. Voor nftables zijn volgens mij nog geen kant en klare bruikbare voorbeelden, of je moet iemand die er al een heeft vragen ;)

en...... that's it.
nero355 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:48:
[...]

offtopic:
De laatste keer dat ik pfSense (embedded versie) gebruikte als router moesten de NIC's nog via null-modem kabel ingesteld worden om de webinterface aan de gang te krijgen (had ik toen nog een 386-era laptop met W3.11 voor gekocht in V&A :+ ) , lang geleden dus :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• extreme8eight
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-10 17:57
abusimbal schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:23:
Over de UDP Pro SE, is 499$ (UDM Pro is 379$) dus 120$ meer voor PoE 802.3af , 2.5gbit wan en 128GB SSD, valt nog mee vind ik.

Datasheet: https://web.archive.org/w...ubnt.com/ds/udm-pro-se_ds
Is er al gekend hoeveel de switch backplane speed is?

PSN: extreme8eight

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 08:26
@extreme8eight
Ik vermoed 1Gbit zoals de originele UDM Pro
https://ubntwiki.com/products/unifi/unifi_dream_machine_pro

Initiële hardware revision had 2.5Gbps backplane.

Dat valt dus dik tegen vind ik of niet ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
abusimbal schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:16:
@extreme8eight

Ik zeg tijd voor weer een nieuwe versie, nu met 2,5G lan poorten. :+

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
abusimbal schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:16:
@extreme8eight

Dat zal wel heel slecht zijn. Gezien de 8 poort switch in de SE 2.5gbit/s eth’s zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
xbeam schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:26:
[...]

Dat zal wel heel slecht zijn. Gezien de 8 poort switch in de SE 2.5gbit/s eth’s zijn
In het filmpje wordt gesproken over 8port gigabit PoE switch en 2,5gigabit Eth Wan port.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Skynett schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:36:
[...]

In het filmpje wordt gesproken over 8port gigabit PoE switch en 2,5gigabit Eth Wan port.
Je hebt gelijk. Lekker nutteloos dan. Als je 2.5gbit internet wil gebruik je toch gewoon de sfp Poort.

Ik dacht 2,5 switch poortjes met poe+ dat is wel handig voor WiFi6

Maar nu heeft de SE echt nul toegevoegde waarde. Of heeft SE wel dual WAN?

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 20-07-2021 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:58:
[...]

Je hebt gelijk. Lekker nutteloos dan. Als je 2.5gbit internet wil gebruik je toch gewoon de sfp Poort.

Ik dacht 2,5 switch poortjes met poe+ das handig voor WiFi6

Maar nu heeft de SE echt nul toegevoegde waarde.
dual-WAN connectivity (10G SFP+ and 2.5GbE RJ45), a Gigabit, PoE switch

Geniaal verwoord _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
xbeam schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:58:
[...]

Ik dacht 2,5 switch poortjes met poe+ dat is wel handig voor WiFi6

Maar nu heeft de SE echt nul toegevoegde waarde. Of heeft SE wel dual WAN?
PoE was (wat mij betreft) de grootste omissie van de niet-SE. Dat had er vanaf dag één al in moeten zitten. Dus ze hebben niet echt een stap vooruit gezet, maar meer het ene been bijgetrokken om het zo maar uit te drukken.

2.5G Eth lan poorten op de switch zou wel echt een stap vooruit zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Skynett schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:43:
[...]

PoE was (wat mij betreft) de grootste omissie van de niet-SE. Dat had er vanaf dag één al in moeten zitten. Dus ze hebben niet echt een stap vooruit gezet, maar meer het ene been bijgetrokken om het zo maar uit te drukken.

2.5G Eth lan poorten op de switch zou wel echt een stap vooruit zijn geweest.
Hmm, ik heb liever geen POE op mijn gateway dat creëert alleen maar warmte en kan stuk gaan. Ik gebruik alleen maar de 2 SFP poorten in een router in a stick configuratie. En dat is in mijn visie ook de enige juiste voor de UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Een maand of 2 geleden heeft mijn oude netgear AP het begeven en heb ik een AP AC pro gekocht voor de bovenverdieping. Ik krijg de boel echter niet lekker aan het werk. Als ik de kabel rechtstreeks aansluit op mijn laptop krijg ik gewoon 1000Mbit. Dus dat zit allemaal goed.

Met wat handleidingen online (vast kanaal, sterkte aanpassen e.d.) lukt het nu om max 200Mbps te krijgen als ik mijn telefoon of laptop zo'n beetje op het AP druk. Zodra ik een kamer verder ben zakt het alweer terug naar 100 tot 150. Dit terwijl de standaard Ziggo modem nagenoeg overal op de benedenverdieping de maximale 500 gewoon vol trekt. 2.4ghz zit hier van voor naar achteren helemaal vol dus draai alleen nog maar op 5ghz.

Meer mensen die hier tegenaan lopen of liepen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:10
Detmer schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:59:
Een maand of 2 geleden heeft mijn oude netgear AP het begeven en heb ik een AP AC pro gekocht voor de bovenverdieping. Ik krijg de boel echter niet lekker aan het werk. Als ik de kabel rechtstreeks aansluit op mijn laptop krijg ik gewoon 1000Mbit. Dus dat zit allemaal goed.

Met wat handleidingen online (vast kanaal, sterkte aanpassen e.d.) lukt het nu om max 200Mbps te krijgen als ik mijn telefoon of laptop zo'n beetje op het AP druk. Zodra ik een kamer verder ben zakt het alweer terug naar 100 tot 150. Dit terwijl de standaard Ziggo modem nagenoeg overal op de benedenverdieping de maximale 500 gewoon vol trekt. 2.4ghz zit hier van voor naar achteren helemaal vol dus draai alleen nog maar op 5ghz.

Meer mensen die hier tegenaan lopen of liepen?
Staat de kanaal breedte op 80 mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik wilde een cloud key er extra bij kopen (gen1) maar ik zie dat alle verkopers ze niet op voorraad hebben?
Is deze uigefasseerd of problemen productie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
De Gen1 is volgens mij gewoon niet meer in productie. Wordt ook niet meer op de shop van Ubiquiti zelf verkocht. Volgens mij alleen nooit iets officieel over gecommuniceerd, maar stilletjes verdwenen. Niet heel vreemd aangezien de Gen 2 al een tijd in omloop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Cloud_VII schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:08:
[...]

Staat de kanaal breedte op 80 mhz?
Kanaal breedte staat op 80mhz. Op 20mhz haal ik nog geen 100Mbps en met 40mhz zit ik zo rond de 150Mbps.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:32
reactie verwijderd.

[ Voor 61% gewijzigd door loeberce op 21-07-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-10 21:26
xbeam schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:38:
[...]

Product intergratie en keuzes wat wat betreft hardware. Ik werk al sinds vortige jaar met UID en dit werkt niet met een usg en ook de unifi.ui.com portal verplaats naar de UID omgeving
Weer typisch dit. Iets nieuws introduceren terwijl ze de bestaande zaken nog lang niet op orde hebben. Ben benieuwd waar het straks heen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
m3gA schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:53:
[...]

Weer typisch dit. Iets nieuws introduceren terwijl ze de bestaande zaken nog lang niet op orde hebben. Ben benieuwd waar het straks heen gaat.
Zijn we de laatste jaren anders gewend? Dit is misschien leuk voor bedrijven in de VS en Canada, maar daarbuiten is er lack of support en dat is voor vrijwel elk redelijk bedrijf onacceptabel. Hiermee richt je je immers niet op de K van MKB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
ed1703 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Zijn we de laatste jaren anders gewend? Dit is misschien leuk voor bedrijven in de VS en Canada, maar daarbuiten is er lack of support en dat is voor vrijwel elk redelijk bedrijf onacceptabel. Hiermee richt je je immers niet op de K van MKB.
Ik gebruik UniFi thuis omdat ik hun ecosysteem zit en geen zin heb van scratch te beginnen. En voor thuis is het opzich prima. Maar zou niet nogmaals de keuze maken. Voor MKB zijn er ondertussen ook betere keuzes.
In de VS hebbben ze het voordeel van de WISPs. Die zijn hier niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
m3gA schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Ik gebruik UniFi thuis omdat ik hun ecosysteem zit en geen zin heb van scratch te beginnen. En voor thuis is het opzich prima. Maar zou niet nogmaals de keuze maken. Voor MKB zijn er ondertussen ook betere keuzes.
In de VS hebbben ze het voordeel van de WISPs. Die zijn hier niet nodig.
Maar UI heeft die thuisgebruikers nog steeds nodig. Je denkt toch niet dat admins van bedrijven graag proefkonijn (EA) willen spelen voor UI. Voor dit product zal het wellicht anders zijn (misschien betere ontwikkeling), maar ze zullen veel te veel markt verliezen als ze de thuisgebruiker vaarwel zeggen. Aangezien er geen statistisch onderscheid is tussen thuisgebruikers en bedrijven (market share = market share) stel je met 8% ook nog niet zo heel veel voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
ed1703 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:13:
[...]

Maar UI heeft die thuisgebruikers nog steeds nodig. Je denkt toch niet dat admins van bedrijven graag proefkonijn (EA) willen spelen voor UI. Voor dit product zal het wellicht anders zijn (misschien betere ontwikkeling), maar ze zullen veel te veel markt verliezen als ze de thuisgebruiker vaarwel zeggen. Aangezien er geen statistisch onderscheid is tussen thuisgebruikers en bedrijven (market share = market share) stel je met 8% ook nog niet zo heel veel voor.
Ik denk dat pro-sumers het grootste deel van hun markt is. Al noemen ze zichzelf graag nog enterprise. Grootste probleem met UI is ook hele kleine ontwikkelteams en de community gebruiken als proefkonijnen. Veel te snel releasen ook. Heb ook het idee dat de kwaliteit zienderogen achteruit is gegaan sinds Brandon en later Mike zijn vertrokken.

[ Voor 15% gewijzigd door m3gA op 21-07-2021 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
m3gA schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:15:
[...]

Ik denk dat pro-sumers het grootste deel van hun markt is. Al noemen ze zichzelf graag nog enterprise. Grootste probleem met UI is ook hele kleine ontwikkelteams en de community gebruiken als proefkonijnen. Veel te snel releasen ook. Heb ook het idee dat de kwaliteit zienderogen achteruit is gegaan sinds Brandon en later Mike zijn vertrokken.
Ik denk dat je daar in vergist. Er worden ook in Nederland hele delen en van ziekenhuizen met ubnt ingericht.
Waar de thuis gebruiker 1 of 2 Accespoints heeft kopen service providers en bijv hotspot providers cruiseschepen en de hoge scholen/ universiteiten in de wereld deze met 100 en soms duizenden stuks tegelijk.

Ik ken partijen die cruise schepen inrichten en daar zitten zomaar duizend tot 5 duizend Accespoint in

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 21-07-2021 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
xbeam schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat je daar in vergist. Er worden ook in Nederland hele delen en van ziekenhuizen met ubnt ingericht.
Waar de thuis gebruiker 1 of 2 Accespoints heeft kopen service providers en bijv hotspot providers cruiseschepen en de hoge scholen/ universiteiten in de wereld deze met 100 en soms duizenden stuks tegelijk.
Ik heb de afgelopen tijd meerdere MKB bedrijven van UniFi zien afstappen vanwege kwaliteitsissues met de software. En zie ze ook wel eens in horeca hangen. Ben ze ook nog niet in grotere omgevingen tegengekomen. Is toch vooral Cisco (Meraki), Rukus of Aruba.

Geloof best trouwens dat ze er zijn, maar zelf gewoon nog nooit gezien.
Pagina: 1 ... 128 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.