De enige juiste oplossing voor WiFi in de tuin is gewoon deze kopen en bekabeld aansluiten op de muur van je huis of schuur :
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) 
Vaak is goede plaatsing van AP's cruciaal. En hoe is de oriëntatie van het AP. Plat tegen de muur of aan het plafond? Plat tegen de muur kan hij wat verder komen dan aan het plafond.
De ¨ronde kant" is de kant die je richting je clients wilt hebben, want de "achterkant/platte kant" heeft veel minder signaal dus hoe je de UAP ook in een kamer plaatst je signaal in de tuin zal niet geweldig zijn!

Fireball86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:10:
Na lang onderzoek de stap genomen om 2 AP's te kopen van Unifi. Eerder werden de U6 lite's aangeraden, maar aangezien ik nog bol.com bonnen had heb ik de nanoHD gekocht. Die zou volgens de specificaties nog iets sneller en krachtiger moeten zijn. Daarnaast is retourneren bij unifi op eigen kosten, bij bol is dat gratis.
Zonde!
Nu nog 802.11ac kopen en dan een duur model ook nog eens is niet handig naar mijn mening, maar goed... zelf weten en zo...
Verder is de nanoHD niet krachtiger da de U6 Lite voor zover ik weet, maar is het aantal antennes per frequentie gewoon anders en heeft de eene dus alleen 802.11ac en de ander ook 802.11ax

Het gekke is dat ik juist beneden problemen ervaar. Vooral met mijn Samsung S9+. De verbinding is niet stabiel, valt geregeld weg enz. Met vlagen is de snelheid fantastisch en soms haal ik nog geen 2 Mbps. Daarnaast kost het geregeld heel lang voordat de Samsung verbinding maakt.
Dat kan aan wat instellingen liggen in de UniFi Controller maar het zou me niet verbazen als het aan de Samsung ligt : Ik heb echt hele vreemde dingen gezien in het verleden met mijn oude Note II
Sindsdien koop ik ook nooit meer een Samsung telefoon, vooral toen ik dit tegenkwam :
-
deldens in "Persoonlijke Privacy Topic"
-
Persoonlijke Privacy Topic

In de controller heb ik vrijwel alles op standaard laten staan en laat deze de boel automatisch regelen.
Je moet juist gewoon alles zelf instellen!
Dus zet alle Advanced Options overal aan en al die AI meuk uit en ga ermee aan de slag

Voor het geld van deze AP's had ik toch wat meer verwacht.
Ik roep het wel vaker hier : Ubiquiti UniFi is niet voor iedereen geschikt!
Heel veel mensen zijn beter af met wat ASUS/Netgear/non-Omada TP-link/enz... units i.p.v. dit soort prosumer hardware

Ik ben al aan het googlen geweest, maar kan niet echt wat vinden. Ik twijfel dus nu of ik met de nanoHD een goede keuze heb gemaakt, of kan ik toch beter een U6 bestellen? Het liefst had ik daarvan de pro willen hebben, maar die zijn niet leverbaar op dit moment. De Lite is prima leverbaar, net als de U6 LR. Eventueel zou ook een combi kunnen, een Lite boven en een LR beneden. Een van de andere dingen die me opvalt is namelijk dat het bereik van de nanoHD in de achtertuin me wat tegenvalt. Met m'n vorige router kon ik daar prima internetten, nu niet. Vandaar mijn idee dat de LR voor beneden en een Lite voor boven?
De hardware maakt niet uit : De juiste instellingen wel!
- Zendkracht
- Juiste kanalen per frequentie.
- AI uit.
- Fast Roaming uit.
- Elke accesspoint effe een Static IP geven.
- Wireless Uplink uit.
- enz.
- enz.
- enz.

readytoflow schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:10:
Ok, sorry. ben het even kwijt.
Lang geleden dat ik hier iets mee gedaan heb omdat het gewoon goed werkte.
Onlangs merkte ik steeds vaker een gebrek aan verbinding en ook tijdens videovergaderingen ben ik laatste dagen regelmatig diegene met de slechte verbinding.
Nu is mn MBP net kaduuk. Nu configureren via mn MBA. Controller erop gezet, ingelogd. Zie mijn netwerk. Maar ik zie ook dat mijn 2 AP's beide offline staan?
Wat vreemd is, want ik typ dit toch echt draadloos en verbonden via mn eigen SSID.
Wat is het handigst om die devices weer online te krijgen? Stekker eruit en erin helpt niet.
en hoe kan het dat ik toch een vorm van Wifi heb?
Setup:
Ziggo router (brug)>Unifi sec. gateway >Direct aan AP's en naar mn switch voor andere vaste verbindingen.
Dit :
BushWhacker schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:51:
Dit is niet vreemd.
De AP's kijken naar het IP die de MBP had en je MBA heeft denk ik een ander IP.
Of IP van de MBA wijzigen in die van de MBP of via SSH inloggen op de AP's en een 'set inform' uitvoeren.
En daarnaast zou een recente backup van je oude UniFi Controller installatie ook niet verkeerd zijn, want een adoptie van je accesspoint op de nieuwe installatie ervan betekent dus dat je alle instellingen kwijt bent en alles opnieuw moet instellen!