[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 129 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!
m3gA schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:24:
[...]

Ik heb de afgelopen tijd meerdere MKB bedrijven van UniFi zien afstappen vanwege kwaliteitsissues met de software. En zie ze ook wel eens in horeca hangen. Ben ze ook nog niet in grotere omgevingen tegengekomen. Is toch vooral Cisco (Meraki), Rukus of Aruba.

Geloof best trouwens dat ze er zijn, maar zelf gewoon nog nooit gezien.
Hier Nederland zie ze inderdaad bij veel bij de kleinere bedrijven maar de rest van wereld heeft wat minder budget, daar zie veel al in hotels. In Caribisch gebied heeft ubnt de zelfs de grote merken zoals Aruba helemaal verdrongen. Puur van wegen aanschaf en licentie kosten

Beveiliging is iets waar daar gewoonweg geen budget voor hebben. Wij met onze westerse salaris denken ow wat nu 100 voor accespoint als je 300 dollar per maand verdient is gelijk 10 keer zo veel.

[ Voor 14% gewijzigd door xbeam op 21-07-2021 15:09 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:29
m3gA schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Ik gebruik UniFi thuis omdat ik hun ecosysteem zit en geen zin heb van scratch te beginnen. En voor thuis is het opzich prima. Maar zou niet nogmaals de keuze maken. Voor MKB zijn er ondertussen ook betere keuzes.
In de VS hebbben ze het voordeel van de WISPs. Die zijn hier niet nodig.
waar zou je dan voor gaan indien je vanaf scratch zou kunnen beginnen?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-10 21:26
Kees_frl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Fortinet. Kan het via het werk met NFR korting krijgen. Iets duurder maar wel een stuk beter. Heb via mijn vorige werkgever een Meraki setje gekregen (wifi + switch en router), dat was heel mooi spul maar gruwelijk duur voor thuis.

[ Voor 19% gewijzigd door m3gA op 21-07-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
m3gA schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:29:
[...]

Fortinet. Kan het via het werk met NFR korting krijgen. Iets duurder maar wel een stuk beter. Heb via mijn vorige werkgever een Meraki setje gekregen (wifi + switch en router), dat was heel mooi spul maar gruwelijk duur voor thuis.
Vooral door de licenties, right?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-10 21:26
DennusB schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:31:
[...]

Vooral door de licenties, right?
Yep. Ik ging uit dienst en mocht daardoor de licenties niet gratis verlengen. Set was onbruikbaar en heb hem weggegooid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
- pfSense Router op een of ander leuk doosje zoals de Qotom modellen.
- Eventueel OpenWRT op een goedkoper ARM kastje.
- Grote "Core Switch" met PoE/PoE+ waarschijnlijk van HP omdat die als het goed is PoE modellen hebben die passief gekoeld zijn.
Daarnaast lekker via SSH makkelijk te beheren :)
- WiFi zou ik waarschijnlijk nog steeds door de UniFi In Wall modellen laten doen, want die zijn best wel uniek en het enige andere merk dat ik misschien zou overwegen is TP-Link die soortgelijke modellen heeft, maar IMHO meer op de budgetmarkt is gericht en toch wat mindere support en updates heeft.

Opzich hebben een stuk of drie andere merken ook wel zoiets, maar die vertrouw ik niet : ZyXel en nog twee andere waarvan ik effe de naam kwijt ben...

Blijft wel één ding over dat ik je zo gauw niet kan vertellen : Kleine 5 of 8 poorts switches verspreid door het huis.
Misschien die webGUI dingen van TP-Link of Netgear dan maar :? :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Als ik voor thuis mijn bedrijf budget zou hebben zou mijn netwerk een een WatchGuard zijn.*
Zelfs met NFR voor thuis nog nog aan de prijzig kant maar wel een van de weinigen die kunnen zeggen dat ze tot nu toe 100% van all ransomware aanvallen succesvol en hebben kunnen detecteren en ook hebben kunnen stoppen.

Maar dit zijn complete security oplossing die veel verder gaan dan alleen netwerk hardware zoals een unifi oplossing

Wat al begint met de WiFi detection mogelijkheden maar daar betaal in vergelijking met unifi dus meer voor.

https://www.secplicity.or...itis-unifi-access-points/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3T69BTiQmdWz-FUrK7J9FiJSbg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/10g6VyadO3SfROp9mzg7IQtB.png?f=user_large
https://miercom.com/pdf/reports/180720H.pdf Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjKu55d6vXfeEqX1-wIV4iw_dig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnTIaLBvRszZZFr6Q67SUHLw.jpg?f=fotoalbum_large
*ben als watchguard partner wel ligt biased ter nadelen van fortigate. :+

[ Voor 58% gewijzigd door xbeam op 22-07-2021 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

rally schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:23:
[...]

En recent heb ik dat de voeding het "spontaan" begeeft :( :( :(
Hier (bij een netwerk dat ik beheer) heeft de voeding het ook net begeven na 3 jaar.
Gelukkig had ik er nog 1 liggen.
12V/1A en het gaatje 2.5mm diameter.
Gelukkig redelijk standaard.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
Ik wacht een beetje op de AP 6 Pro.. maar die is al zo lang out of stock dat ik nu toch misschien de 6 LR pak. Heeft iemand hetzelfde dilemma?

Ik heb dan ook een nieuwe POE switch nodig, zag toevallig net deze op iBood staan: Netgear 16-Poorts POE Smart Switch GS716TPP-100EUS, Poe+ 802.3at. Moet lukken met de 6 series toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nel!s schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:51:
Ik wacht een beetje op de AP 6 Pro.. maar die is al zo lang out of stock dat ik nu toch misschien de 6 LR pak. Heeft iemand hetzelfde dilemma?

Ik heb dan ook een nieuwe POE switch nodig, zag toevallig net deze op iBood staan: Netgear 16-Poorts POE Smart Switch GS716TPP-100EUS, Poe+ 802.3at. Moet lukken met de 6 series toch?
Dat komt omdat we in een overgang zitten. Wanneer je nu toch gaat investeren wil je dat eigenlijk niet meer in WiFi 5 doen,
Probleem is dat fabrikanten net zijn begonnen (het duurt een jaar voordat een product op de markt komt ) met vervangen van hun WiFi5 portfolio dit in combinatie met COVID en alle tekorten in de industrie gaat deze transitie langzaam.

Dus ja ik ken het dilemma. Maar zolang de WiFi 6 accesspoints nog met een 1Gb/s eth geleverd worden zou ik lekker wachten en defecte AP vervangen met een goedkope wifi5 ac-lite. Dit voorkomt voorlopig een hoop gezeur van de kinderziektes in de wifi 6 drivers van ubnt en behoud de mogelijkheid tot 1gb/s + WiFi upgrades anders is straks je LAN aansluiting op de AP de bottleneck van je netwerk.

Zoals @nero355 al vaker aan heeft gegeven wacht met WiFi 6 tot de 2e wave accespoints

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 22-07-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
Dank @xbeam . Deze Netgear Poe switch lijkt me wel klaar voor WiFi 6 (met 802.3at), correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:16:
[...]

Dat komt omdat we in een overgang zitten. Wanneer je nu toch gaat investeren wil je dat niet in WiFi 5 doen,
Probleem is dat fabrikanten net zijn begonnen (het duurt jaar voor een product op de markt komt ) met vervangen van hun WiFi5 portfolio dit in combinatie met COVID en alle te korten in de industrie gaat deze transitie langzaam.

Dus ja ik ken het dilemma. Maar zolang de WiFi 6 accesspoints nog met een 1Gb/s eth geleverd worden zou ik lekker wachten en defecte vervangen met een wifi5 ac-lite. Dit voorkomt voorlopig een hoop gezeur van de kinderziektes in de wifi 6 drivers van ubnt

Zoals @nero355 al vaker aan heeft gegeven wacht met WiFi 6 tot de 2 wave accespoints
Ik laat het van mijn clients afhangen, de AP lijn + Switching lijn van UniFi sponsor ik graag omdat het in mijn ogen een goed product is. Nu transformeren mijn clients naar WiFi6 AX en mijn AP's ook, als er zo dadelijk meer dan 3 WiFi6 Wave 2 clients zijn dan komt de volgende overweging weer op tafel.

Het is wel hobby, er moet wel geld en hardware door de hobby keten vloeien :*) Anders kort ze mijn budget volgend jaar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:26:
[...]

Ik laat het van mijn clients afhangen, de AP lijn + Switching lijn van UniFi sponsor ik graag omdat het in mijn ogen een goed product is. Nu transformeren mijn clients naar WiFi6 AX en mijn AP's ook, als er zo dadelijk meer dan 3 WiFi6 Wave 2 clients zijn dan komt de volgende overweging weer op tafel.

Het is wel hobby, er moet wel geld en hardware door de hobby keten vloeien :*) Anders kort ze mijn budget volgend jaar :+
Precies hobby’s zijn irrationeel en mogen geld kosten en bijvoorbaat iets te veel :-) anders wordt het budget inderdaad gekort en besteed aan het tegenovergestelde van mijn hobby.

Bedrijfs economische is wanneer je nu beschikt over een WiFi 5 wave 2 omgeving technische niet (uitzondering daar gelaten) niet noodzakelijk en rendabel als lange termijn investering nu al te kiezen voor wifi6 Accespoints met een 1gb/s eth. Je wil minimaal 2.5.

De meeste bedrijven willen 5 tot 8 jaar met een accespoint doen 🤔. Dan kom je gewoon niet uit wanneer je nu nog gaat inverteren in 1gb/s hardware. Technische kan je met wave2 makkelijk nog een jaar vooruit en wachten tot alle kinderziektes er uit en 2.5gb/s zal vanwege WiFi rap goedkoper worden. Je nu de prijs voor 10gb/s al rap dalen en voor thuis betaalbaar worden.
nel!s schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:25:
Dank @xbeam . Deze Netgear Poe switch lijkt me wel klaar voor WiFi 6 (met 802.3at), correct?
Poe+ 802.3at. Heeft niet veel met WiFi 6 te maken dat gaat over hoeveel wat een ETH poortje op de switch aan. Ik verwacht niet dat wifi6 veel meer stroom gebruikt dan WiFi 5. Voor WiFi6 heb aan 15 watt van poe ruim voldoende poe+ 30 watt is volgens mij echt niet nodig. poe++ 60 watt heb naar mij menging echt alleen nodig wanneer er een complete TV en stereo in je WiFi accespoint zit 8)7

Maar hier geld het zelfde als deze 1gb/s switch voor 5 tot 8 jaar koopt dan koop je nu al verouderd product.

Koop je deze met het doel hobby en is de verwachting dat je hem volgend jaar de ladekast bij alle 100mbit switches gooit . Dan is het prima ding, wel duur er zijn volgens mij wel goedkopere overbruggings switches voor thuis en de hobby.

Zie hier een SHD gebruikt is maar 7watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4Vs3Q1SiOg_uLd_XkJsBpHlfMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHzAt2WdFHjIzOyJAHCATADi.jpg?f=fotoalbum_large

En lite/inwall en NanoHD’s
Zitten zo rond de 4 watt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cSynsGY_Ea6Gctl7K0gkpXbsoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHw17jaWW1Xb5bLb6grcIHUa.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, de flex uplink is kabelbreukje wordt aan gewerkt)

En ja vet overkill voor thuis maar zoals @stormfly al aangaf het hobby budget is afhankelijk van de besteding van het voorgaande jaar })
lubbertkramer schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Ziet er goed uit! Ik was benieuwd, heb je die van jou ook eerst geschuurd voor het spuiten zoals hier https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-rack/ of heb je deze ook nog in de oven moeten doen zoals hier als voorbeeld aangedragen wordt om krassen tegen te gaan -> https://florianmuller.com...-rack-in-ikea-besta-shelf

Ik wilde in de vakantie de meterkast opruimen en UDM Pro, Unify POE switch e.d. in een rack gaan plaatsen en dan ook de afdekplaat e.d. spuiten.
Ziet heel goed uit, ik denk dat dit ook mijn volgende thuis projectje wordt. Patchkast style en vanuit de meter kast naar mij mijn mancave/werkkamer waar hij in het zicht mag staan ;)

[ Voor 68% gewijzigd door xbeam op 22-07-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-10 10:56
Mr-D. schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:37:
hoi mijn afdek plaatje die was gewoon zwart en die heb ik met een simpele aluminium spray mat gespoten.
zal straks even de bus in kwestie opzoeken.
maar hieronder het resultaat.

als de garantie van de Mikrotik is verlopen zal ik de andere 2 ook eens in die kleur gaan maken.

[Afbeelding]

gebruikte spuitbus

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Ik was benieuwd, heb je die van jou ook eerst geschuurd voor het spuiten zoals hier https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-rack/ of heb je deze ook nog in de oven moeten doen zoals hier als voorbeeld aangedragen wordt om krassen tegen te gaan -> https://florianmuller.com...-rack-in-ikea-besta-shelf

Ik wilde in de vakantie de meterkast opruimen en UDM Pro, Unify POE switch e.d. in een rack gaan plaatsen en dan ook de afdekplaat e.d. spuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 11:31
Interessant, maar ook jammer dat er zo weinig alternatieven zijn voor UniFi op het gebied van WiFi voor de enthousiaste thuisgebruiker.

Zelf vind ik de router / security gateway van UniFi echt de achilleshiel. We hebben op het werk een USG Pro maar om dat lekker af te configureren dat is niet fijn. Als echte Linuxman heb helemaal niks tegen de CLI, maar zo'n config.gateway.json, oh please.. En met de UDM-lineup is dat niet eens meer mogelijk. Lekker dan. Mijn router/firewall is dus een Qotom-doos met OPNSense. Deze bevalt echt uitstekend. Mijn zul je niet snel een UniFi-router zien gebruiken.

Mijn switches zijn allemaal Ubiquity EdgeSwitches. Op zich had dit ook wel UniFi kunnen zijn, maar ik vind dat traditionele manier van VLAN's managen in de iets complexere scenario's makkelijker. Ook omdat mijn router toch al geen USG is, dacht ik dat die UniFi-managementlaag al een stuk minder toegevoegde waarde zou hebben (en dat is ook zo).

Mijn APs zijn dus U6-LR. Heb inderdaad nog wel zitten twijfelen of ik dan inderdaad zou moeten wachten op wave 2, maar uiteindelijk vond ik dat ik het al lang genoeg heb volgehouden, want tot voor kort was ik nog aan het wachten tot ik überhaupt een goede AX AP kon kopen. Niet per se vanwege de snelheid (>Gbit boeit me dus ook niet zoveel), maar omdat ik dan eerder en langer (danzij LDPC en de resulterende superieure SnR kun je met dezelfde demping/interferentie langer een goede verbinding houden) die Gbit vol kan trekken.

Mijn vorige AP was een TP-Link AC1200. Niet verkeerd hoor, maar mijn nieuwe deurbel die uiteraard aan de buitenkant van mijn huis hangt, had eigenlijk alleen bereik als ik de voordeel open had staan. Dus tijdens de montage leek alles nog koek en ei, maar eenmaal binnen begon ik mensen ineens mis te lopen :P. Dus ik zat wel op hete kolen als het ware.

Ik heb bij een vriend van me ook nog gekeken naar de Asus ZenWifi mesh APs, maar dat was het toch ook niet helemaal. Dus toch voor UniFi gegaan. Zelf zou ik het wel leuk hebben gevonden als Ubnt ook APs zou uitbrengen in de EdgeMax line-up. Minder slick enzo, maar ook stabieler en minder buggy waarschijnlijk.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HarmoniousVibe schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:34:
Interessant, maar ook jammer dat er zo weinig alternatieven zijn voor UniFi op het gebied van WiFi voor de enthousiaste thuisgebruiker.

Zelf vind ik de router / security gateway van UniFi echt de achilleshiel. We hebben op het werk een USG Pro maar om dat lekker af te configureren dat is niet fijn. Als echte Linuxman heb helemaal niks tegen de CLI, maar zo'n config.gateway.json, oh please.. En met de UDM-lineup is dat niet eens meer mogelijk. Lekker dan. Mijn router/firewall is dus een Qotom-doos met OPNSense. Deze bevalt echt uitstekend. Mijn zul je niet snel een UniFi-router zien gebruiken.

Mijn switches zijn allemaal Ubiquity EdgeSwitches. Op zich had dit ook wel UniFi kunnen zijn, maar ik vind dat traditionele manier van VLAN's managen in de iets complexere scenario's makkelijker. Ook omdat mijn router toch al geen USG is, dacht ik dat die UniFi-managementlaag al een stuk minder toegevoegde waarde zou hebben (en dat is ook zo).

Mijn APs zijn dus U6-LR. Heb inderdaad nog wel zitten twijfelen of ik dan inderdaad zou moeten wachten op wave 2, maar uiteindelijk vond ik dat ik het al lang genoeg heb volgehouden, want tot voor kort was ik nog aan het wachten tot ik überhaupt een goede AX AP kon kopen. Niet per se vanwege de snelheid (>Gbit boeit me dus ook niet zoveel), maar omdat ik dan eerder en langer (danzij LDPC en de resulterende superieure SnR kun je met dezelfde demping/interferentie langer een goede verbinding houden) die Gbit vol kan trekken.

Mijn vorige AP was een TP-Link AC1200. Niet verkeerd hoor, maar mijn nieuwe deurbel die uiteraard aan de buitenkant van mijn huis hangt, had eigenlijk alleen bereik als ik de voordeel open had staan. Dus tijdens de montage leek alles nog koek en ei, maar eenmaal binnen begon ik mensen ineens mis te lopen :P. Dus ik zat wel op hete kolen als het ware.

Ik heb bij een vriend van me ook nog gekeken naar de Asus ZenWifi mesh APs, maar dat was het toch ook niet helemaal. Dus toch voor UniFi gegaan. Zelf zou ik het wel leuk hebben gevonden als Ubnt ook APs zou uitbrengen in de EdgeMax line-up. Minder slick enzo, maar ook stabieler en minder buggy waarschijnlijk.
@nero355 ik heb hier laatste naar zitten kijken https://www.netgate.com/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v-j7F-DsNvtZ7ERJOuW_ylsdys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qwb3WXpfuXgqe12xz0TaQ7NQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 23:27
Hoi, ik heb sinds kort ook Ubiquiti apparatuur. Tevreden over de Wifi dekking. In de app kun je AP-clients blocken / unblocken.
Ik gebruik dit nu voor de kinderen. is er een manier om dit met vaste tijdstippen (bijv om 1700 uur) te doen IPV manueel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:34

Mr-D.

interpunctie? no hero here

[...]

het enige wat ik gedaan heb is het ontvetten van de plaat en zo 2 x gespoten en gemonteerd.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:34

Mr-D.

interpunctie? no hero here

volgens mij vroeg @HarmoniousVibe iets over een alternatief voor WiFi en dit is nartuurlijk alleen een softwarepakket voor een firewall of met hardware erbij.

ikzelf gebruik Opnsense, draait gevoelsmatig beter dan PFsense en word zeker sneller en vaker geupdated.
lees maar ook eens div reacties bij de software updates van PF en OPN sense.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

aprofet schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:38:
Hoi, ik heb sinds kort ook Ubiquiti apparatuur. Tevreden over de Wifi dekking. In de app kun je AP-clients blocken / unblocken.
Ik gebruik dit nu voor de kinderen. is er een manier om dit met vaste tijdstippen (bijv om 1700 uur) te doen IPV manueel?
Ondanks dat ik niet van dat soort opvoedmethodes hou zou je het kunnen proberen door een apart SSID te maken en onder advanced kan je schedules instellen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 19:47

360Degreez

Typisch weer dit...

Hi Ubiquitisten,

De verbouwing van mijn thuiskantoor leek me een mooie gelegenheid om enkele (stok)oude netwerkkabels te vervangen en mijn oude 24P TPLink switch met pensioen te sturen. Mijn keuze gaat vallen om een 2nd gen Unifi switch zonder POE.

Er is echter nog wat onduidelijkheid betreffende monitoring van aangesloten devices. Omdat ik niet de mogelijkheid heb om alle devices 1:1 aan de switch te hangen staan er op de slaaplamer en benedeverdieping switches (niet Ubiquiti) waarop meerdere devices staan aangesloten.

Geeft de Switch alleen een volledige monitoring op devices die direct staan aangesloten of kan hij dit ook "verderop" in het netwerk doen?

Zo niet; Is een alternatief om ook de 2 kleine switches te vervangen voor Uniquiti modellen en zo op alle devices de juiste monitoring te krijgen?

Netwerk:
  • CaiWay glas 500/500
  • Cloud key in docker op Synology DS1517+
  • Ubiquiti USG3
  • Ubiquiti UniFi 6 Lite (2x)
  • Ubiquiti PoE injector (2x)
  • Netgear 5 poort switch (slaapkamer)
  • Netgear 8 poort switch (Huiskamer)

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:06
360Degreez schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:23:
Hi Ubiquitisten,

De verbouwing van mijn thuiskantoor leek me een mooie gelegenheid om enkele (stok)oude netwerkkabels te vervangen en mijn oude 24P TPLink switch met pensioen te sturen. Mijn keuze gaat vallen om een 2nd gen Unifi switch zonder POE.

Er is echter nog wat onduidelijkheid betreffende monitoring van aangesloten devices. Omdat ik niet de mogelijkheid heb om alle devices 1:1 aan de switch te hangen staan er op de slaaplamer en benedeverdieping switches (niet Ubiquiti) waarop meerdere devices staan aangesloten.

Geeft de Switch alleen een volledige monitoring op devices die direct staan aangesloten of kan hij dit ook "verderop" in het netwerk doen?

Zo niet; Is een alternatief om ook de 2 kleine switches te vervangen voor Uniquiti modellen en zo op alle devices de juiste monitoring te krijgen?

Netwerk:
  • CaiWay glas 500/500
  • Ubiquiti USG3
Zolang je devices (de accesspoint) bij de controller kunnen komen dan zullen ze daar gewoon zichtbaar zijn, ook als ze aangesloten zijn op een Netgear switch, voor het complete plaatje is het natuurlijk mooier om ook een UniFi Switch te hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door LightStar op 22-07-2021 15:24 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:32
Hi Ubiquitisten,

Netwerk:
  • CaiWay glas 500/500
  • Ubiquiti USG3
En Ubiquiti heeft ook kleine switches zoals de mini en de Lite 8. Helemaal mooi als je de mini en je APs via PoE kan voeden, maar dan voldoet de 2nd gen switch die je wilt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr-D. schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:50:
[...]

volgens mij vroeg @HarmoniousVibe iets over een alternatief voor WiFi en dit is nartuurlijk alleen een softwarepakket voor een firewall of met hardware erbij.

ikzelf gebruik Opnsense, draait gevoelsmatig beter dan PFsense en word zeker sneller en vaker geupdated.
lees maar ook eens div reacties bij de software updates van PF en OPN sense.
Sorry werd afgeleid door zijn verhaal over de usg en pfsense maar voor WiFi wordt een er door een redelijke fabrikant. Momenteel voor de zakelijke markt hard aan de uitrol van een alternatief gewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 22-07-2021 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:16:
Dat komt omdat we in een overgang zitten.
IMHO niet echt :
- De clients zijn er al.
- De accesspoints zijn er al.
- De losse Intel WLAN NIC's zijn er al voor je oude laptops en zo :)
Wanneer je nu toch gaat investeren wil je dat eigenlijk niet meer in WiFi 5 doen,
Dat dan weer wel! d:)b
Dus ja ik ken het dilemma. Maar zolang de WiFi 6 accesspoints nog met een 1Gb/s eth geleverd worden zou ik lekker wachten en defecte AP vervangen met een goedkope wifi5 ac-lite. Dit voorkomt voorlopig een hoop gezeur van de kinderziektes in de wifi 6 drivers van ubnt en behoud de mogelijkheid tot 1gb/s + WiFi upgrades anders is straks je LAN aansluiting op de AP de bottleneck van je netwerk.

Zoals @nero355 al vaker aan heeft gegeven wacht met WiFi 6 tot de 2e wave accespoints
* nero355 heeft nooit zoiets gezegd :P

Gewoon lekker iedereen aan de 802.11ax wat mij betreft! *O*

Eindelijk van het Hub geneuzel af en meer de Switch kant op samen met al die andere voordelen! d:)b
stormfly schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:26:
Misschien moet je haar dan ook eens upgraden voor een jonger beter model! >:) :+

Kijk eens rond in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor leuke tips over dat soort dingen! ;)

Laatst nog deze gepost in dit topic : LightStar in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Bekende oplossing inderdaad van het bedrijf achter pfSense zelf ;)

Ook vaak genoeg besproken in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP d:)b
Wat wil je precies monitoren :?

In de UniFi Controller heb je het Clients overzicht en dat is eigenlijk niks anders dan een ARP/RARP tabel (met een fancy GUI en logo's en dergelijke) en die kan zowel een Switch als bijvoorbeeld je Router bijhouden! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:24:

Misschien moet je haar dan ook eens upgraden voor een jonger beter model! >:) :+
Ze is 5 jaar jonger dus dat plan is al toegepast _/-\o_ overigens nog wel mijn eerste model O+

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 22-07-2021 15:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Ze is 5 jaar jonger dus dat plan is al toegepast _/-\o_ overigens nog wel mijn eerste model O+
Maar dat is toch een beetje het gemiddelde? Er zijn er heel wat in Nederland die dat verschil maal 3..

https://www.cbs.nl/nl-nl/...m-meestal-ouder-dan-bruid

[ Voor 99% gewijzigd door xbeam op 22-07-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:29
Ik heb op 2 van onze externe locaties vandaag een Edgerouter-X geplaatst met in totaal 8 UAP-AC-Pro's erachter.

De Edgerouter heb ik vervolgens aan een Cloud controller (UISP) account gekoppeld. De Edgerouters worden volledig herkend, maar de AP's niet. Daar zie ik enkel een IP van, meer niet. De Cloud controller begint dus te zeuren dat ik minimum 10 devices nodig heb (wist ik), maar hij herkent er maar 2 zijnde de Edgerouters.

Ik ben sowieso nog van plan om meer locaties met telkens enkele UAP's toe te voegen, maar wil die dus wel graag volledig herkend krijgen.

Wat heb ik gemist dat de AP's niet volledig in mijn dashboard verschijnen? Ubiquiti is vrij nieuw voor me, dus het is de eerste duik erin.

[ Voor 5% gewijzigd door Drwho1 op 22-07-2021 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Drwho1 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:26:
Ik heb op 2 van onze externe locaties vandaag een Edgerouter-X geplaatst met in totaal 8 UAP-AC-Pro's erachter.

De Edgerouter heb ik vervolgens aan een Cloud controller (UISP) account gekoppeld. De Edgerouters worden volledig herkend, maar de AP's niet. Daar zie ik enkel een IP van, meer niet. De Cloud controller begint dus te zeuren dat ik minimum 10 devices nodig heb (wist ik), maar hij herkent er maar 2 zijnde de Edgerouters.

Ik ben sowieso nog van plan om meer locaties met telkens enkele UAP's toe te voegen, maar wil die dus wel graag volledig herkend krijgen.

Wat heb ik gemist dat de AP's niet volledig in mijn dashboard verschijnen? Ubiquiti is vrij nieuw voor me, dus het is de eerste duik erin.
die worden simpelweg niet ondersteund :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
What... -O- :F

Kan ik dus enkel de edgerouters beheren...moet ik nog gaan tellen of ik aan 10 geraak...

Als ik zelf een controller opzet lokaal op een VM, kom ik dan wel aan een volledig beheer?
Volgens dit artikel dan ook weer niet? https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115012196527

[ Voor 20% gewijzigd door Drwho1 op 22-07-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

LightStar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Zolang je devices (de accesspoint) bij de controller kunnen komen dan zullen ze daar gewoon zichtbaar zijn, ook als ze aangesloten zijn op een Netgear switch, voor het complete plaatje is het natuurlijk mooier om ook een UniFi Switch te hebben.
Dank je! Ik was in de veronderstelling dat je alleen direct op de poort aangesloten devices goed kon managen. Zojuist de USW-24 + 2X Flex mini switch op de kop getikt bij Azerty!

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

loeberce schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:10:
[...]

En Ubiquiti heeft ook kleine switches zoals de mini en de Lite 8. Helemaal mooi als je de mini en je APs via PoE kan voeden, maar dan voldoet de 2nd gen switch die je wilt niet.
Nee precies. Maar ik heb al PoE injectors voor de accesspoints. Daarom de USW-24 gekocht plus twee 5 poorts Flex Mini switches. Dan zijn we compleet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:27
360Degreez schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:04:
[...]

Nee precies. Maar ik heb al PoE injectors voor de accesspoints. Daarom de USW-24 gekocht plus twee 5 poorts Flex Mini switches. Dan zijn we compleet :-)
Het grote voordeel van een PoE switch is dat je van al die losse adapters af bent. Jij hebt er nu 4 extra nodig die je anders niet had hoeven te gebruiken. En wie weet wat er in de toekomst nog meer aan PoE gevoed spul bij gaat komen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Drwho1 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:34:
[...]

What... -O- :F

Kan ik dus enkel de edgerouters beheren...moet ik nog gaan tellen of ik aan 10 geraak...

Als ik zelf een controller opzet lokaal op een VM, kom ik dan wel aan een volledig beheer?
Volgens dit artikel dan ook weer niet? https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115012196527
Nope, je kunt Edgemax devices en UniFi devices niet in 1 omgeving combineren. Het zijn 2 verschillende series producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-10 10:56
Ziet er strak uit, dat is inderdaad wat ik ook wil realiseren om ook de wederhelft mee te houden aangezien het nu meer in het zicht komt te hangen :) Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
tozzke schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 06:25:
[...]

Nope, je kunt Edgemax devices en UniFi devices niet in 1 omgeving combineren. Het zijn 2 verschillende series producten
Dus dan zijn de AP's enkel volledig te beheren achter een USG ipv Edgerouter?
Wat een klotesite ook van Ubiquiti, veel duidelijkheid over de verschillende productlijnen krijg je daar ook niet of het zit goed verborgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
Drwho1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:34:
[...]

Wat een klotesite ook van Ubiquiti, veel duidelijkheid over de verschillende productlijnen krijg je daar ook niet of het zit goed verborgen.
Nee hoor, beheer kan via de Unifi app of de Unifi controller. Die kan je draaien op een RPi of Synology NAS, of een Unifi Cloudkey (1/2/2+) kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 17:38
Drwho1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:34:
[...]

Volgens mij is de filosofie dat EdgeRouters (en alle andere hardware om een (W)ISP te starten) door een provider worden geleverd en beheerd. Dat zit inclusief CRM en facturatie in UISP.

Alles wat je zeg maar binnen 1 bedrijf/huis draait zoals wifi accespoints, switches, camera's valt onder Unifi OS Consoles (Cloud Key/Dream Machine). Daar vallen ook routers (USG, Dream Machine, UXG) onder dus er is wat overlap tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
loeberce schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Nee hoor, beheer kan via de Unifi app of de Unifi controller. Die kan je draaien op een RPi of Synology NAS, of een Unifi Cloudkey (1/2/2+) kopen.
Het zijn meerdere remote locaties, een RPi zie ik daar niet zitten. Heb zelf thuis eentje en weet uit ervaring dat ze gevoelig zijn aan stroomonderbrekingen, UPS is nergens aanwezig op die sites. Synology NAS is daar helemaal niet van toepassing, het zijn activiteitenzalen zonder administratie.

Rest me dus nog de cloudkey... :/
Damnit. |:(

Edit: Cloudkey gen 2 is al zeker geen optie owv de prijs, dat krijg ik hier niet 'verkocht'.

[ Voor 7% gewijzigd door Drwho1 op 23-07-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 16:10

Midas.e

Is handig met dinges

Controller in docker draaien is geen optie op een centrale locatie en meerdere sites aanmaken?

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Drwho1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Het zijn meerdere remote locaties, een RPi zie ik daar niet zitten. Heb zelf thuis eentje en weet uit ervaring dat ze gevoelig zijn aan stroomonderbrekingen, UPS is nergens aanwezig op die sites. Synology NAS is daar helemaal niet van toepassing, het zijn activiteitenzalen zonder administratie.

Rest me dus nog de cloudkey... :/
Damnit. |:(
Tja vooronderzoek is ter preventie van teleurstelling:)

1 CK met een IP filter voor de sites is dan denk ik het gemakkelijkst. Let wel goed op dat er wat pogingen zijn gedaan door UI ik de CK single site te maken. De VM controller is nog wel multi site, maar dan val je onder legacy.

Ze willen graag dat je zoveel mogelijk kastjes koopt. En de Nederlandse zuinigheid wil graag zoveel mogelijk uit één kastje halen. Daarom lees je wat gebrom de laatste maanden in dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 23-07-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Midas.e schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:02:
Controller in docker draaien is geen optie op een centrale locatie en meerdere sites aanmaken?
Zeker wel, onze centrale site heeft een eigen serverpark waarop ik een VM kan zetten met ubuntu en dan docker. Maar dan nog zit ik met de verschillende productlijnen? (edge / unifi)
stormfly schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:04:
[...]

Tja vooronderzoek is ter preventie van teleurstelling:)

1 CK met een IP filter voor de sites is dan denk ik het gemakkelijkst. :+ Let wel goed op dat er wat pogingen zijn gedaan door UI ik de CK single site te maken. De VM controller is nog wel multi site, maar dan val je onder legacy.

Ze willen graag dat je zoveel mogelijk kastjes koopt. En de Nederlandse zuinigheid wil graag zoveel mogelijk uit één kastje halen. Daarom lees je wat gebrom de laatste maanden in dit topic.
Slechts een beetje boter op het hoofd wat dat vooronderzoek betreft. De AP's hingen er, de Edgerouters hebben we er een drietal gekocht om 'te testen'...test is dus niet echt geslaagd. O-) :X

Was ik nou net nog erg onder de indruk geraakt van de Dream Machine om thuis de centrale spil in mijn netwerk te worden...maar zonder 802.11ax is dat geen goede toekomstgerichte investering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Maar liefst 4 delen aan UniFi en EdgeRouters gerelateerde reacties en je hebt niet één keer eraan gedacht om de Search te gebruiken of de TS door te lezen :?

Zonde... -O-
Drwho1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:00:
Het zijn meerdere remote locaties, een RPi zie ik daar niet zitten. Heb zelf thuis eentje en weet uit ervaring dat ze gevoelig zijn aan stroomonderbrekingen.
Als je gewoon een fatsoenlijk kaartje combineert met de officiële voeding dan heb je een redelijk betrouwbare oplossing voor je UniFi Controller en zal die niet zomaar corrupt raken! :Y) d:)b
Drwho1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:10:
Zeker wel, onze centrale site heeft een eigen serverpark waarop ik een VM kan zetten met ubuntu en dan docker.
Ik zou dan Docker lekker negeren en gewoon alleen Debian/Ubuntu draaien i.c.m. de UniFi Controller in zo'n VM voor zo min mogelijk gezeik! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
De goedkopere thuis camera G3 Flex is nergens te krijgen. Al heel lang. Denken jullie dat deze nog op voorraad komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:02
Mezkeijou schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:57:
De goedkopere thuis camera G3 Flex is nergens te krijgen. Al heel lang. Denken jullie dat deze nog op voorraad komen?
Ik denk dat er een G4 Flex zit aan te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
UID Beta/EA Staat online
https://www.ui.com/uid/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJXELYbzivLXrocqOkB6zE_VOLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vVkwWIeY1n9YHY2Pac05xefO.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOlJ9XOla-4x6pJhsehwanUSKf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijXhA7BzYZwo7OkTYkXVuUGy.jpg?f=fotoalbum_large
Jaguar645 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:49:
[...]

Zoals ik het begrepen heb is dat ze willen dat je een Unifi OS Console gebruikt voor management en dat kan een van de volgende zijn:

[Afbeelding]
https://www.ui.com/consoles/
De UXG zal voornamelijk in een zakelijk UID omgeving komen te draaien draaien en door het ontbreekt aan netwerk en WiFi functionaliteiten op de cloudkey zorgen ze dat je straks minimaal een UDM-P console nodig hebt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFViMwVwFzkdxX18bOOfk0ThbQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gTxK9ND0VBXVahTF2zW8IugH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door xbeam op 24-07-2021 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

:X volgens mij is niet alleen ubiquiti nieuwe :X

Je wil ook meer sites (locaties) gaan beheren?

Als je een Ubiquiti Internet Service Provider ( UISP) wil beginnen heb je de Aircube’s met WiFi nodig als end point bij de klant.
https://www.ui.com/accessories/aircube/

Wil je dat niet. Dan kan je inderdaad voor de accespoints een SDN controller op een centrale plaats gebruiken. Maar ook daarover stel je beginners vragen. Dat is niet erg maar ik vraag me dan wel af waarom je zelf de digitale fundering van je bedrijf wil gaan bouwen,beveiliging en onderhouden.

Want ik zie echt problemen aankomen ubnt is al onderkant van de markt van het low budget segment. Unifi word met nul beveiliging features geleverd deze moet je allemaal zelf bouwen en als cloudkeys al te duur zijn hebben ze echt serieus een prioriteits probleem. zeker als het een bedrijf met medere locaties en een remote server omgeving is.

Mag ik vragen wat je achtergrond is en waarom je dit wil? Want de vraag die je stelt is vergelijkbaar met: Ik heb thuis een Xbox en heb 8 PlayStation spellen gekocht, maar als ik ze de Xbox stop starten de spellen niet . Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 27% gewijzigd door xbeam op 24-07-2021 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
xbeam schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:22:
[...]

:X volgens mij is niet alleen ubiquiti nieuwe :X

Je wil ook meer sites (locaties) gaan beheren?

Als je een Ubiquiti Internet Iervice Provider ( UISP) wil beginnen heb je de Aircube’s met WiFi nodig als end point bij de klant.
https://www.ui.com/accessories/aircube/

Wil je dat niet. Dan kan je inderdaad voor de accespoints een SDN controller op een centrale plaats gebruiken. Maar ook daarover stel je beginners vragen. Dat is niet erg maar ik vraag me dan af waar je om zelf de digitale fundering van je bedrijf wil gaan bouwen beveiliging en onderhouden.

Want ik zie echt problemen aankomen ubnt is al onderkant van de markt van het low budget segment. Met nul beveiliging features mee geleverd deze moet je allemaal zelf bouwen en als cloudkeys al te duur zijn heb echt serieus een probleem als bedrijf met medere locaties en remote server omgeving.

Mag ik vragen wat je achtergrond is en waarom je dit wil? Want de vraag die je stelt is vergelijkbaar met: Ik heb thuis een Xbox en heb 8 PlayStation spellen gekocht, maar als ik ze de Xbox stop starten de spellen niet . Wat zie ik over het hoofd?
Ik begrijp dat het makkelijk is om uit de hoogte te doen over mijn beginnersfouten inzake Ubiquiti en gebrek aan vooronderzoek. Mea culpa. Ik wil gerust door het stof gaan en ruiterlijk toegeven dat er haastwerk aan te pas is gekomen, maar ik heb ook een deel geërfd (de AP's) en daar moest ik het dan maar mee doen.

In al mijn naïviteit ging ik ervan uit dat het beheer van Ubiquiti materiaal in één uniform systeem kon, maar dat blijkt dus niet het geval. Ik dacht in een ecosysteem terecht te komen genre Apple...

Ik heb ook geen achtergrond gegeven over de locaties. Het gaat om kleine externe 'polyvalente' ruimtes (te huren) waar een simpele coaxlijn ligt (+/- 50/7 down/up) en waar men wifi wil voor huurders. Er is verder nul infrastructuur aanwezig, alles is louter voorzien voor de wifi. Het is een typische set-and-forget situatie, maar een centraal beheer zou wel makkelijk geweest zijn.

Voor mijn persoonlijke situatie heb ik nu wel interesse in een UDM ter vervanging van mijn RT-AC66U_B1 met de AsusWRT-Merlin firmware.

Ondertussen ben ik me aan het verdiepen en probeer ik wat overzicht/inzicht te krijgen in de verschillende producten van Ubiquiti.

Ik zal mijn best doen om geen overbodige vragen meer te stellen en beloof de zoekfunctie eerst te gebruiken. :)B

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Drwho1 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Ik begrijp dat het makkelijk is om uit de hoogte te doen over mijn beginnersfouten inzake Ubiquiti en gebrek aan vooronderzoek. Mea culpa. Ik wil gerust door het stof gaan en ruiterlijk toegeven dat er haastwerk aan te pas is gekomen, maar ik heb ook een deel geërfd (de AP's) en daar moest ik het dan maar mee doen.

In al mijn naïviteit ging ik ervan uit dat het beheer van Ubiquiti materiaal in één uniform systeem kon, maar dat blijkt dus niet het geval. Ik dacht in een ecosysteem terecht te komen genre Apple...

Ik heb ook geen achtergrond gegeven over de locaties. Het gaat om kleine externe 'polyvalente' ruimtes (te huren) waar een simpele coaxlijn ligt (+/- 50/7 down/up) en waar men wifi wil voor huurders. Er is verder nul infrastructuur aanwezig, alles is louter voorzien voor de wifi. Het is een typische set-and-forget situatie, maar een centraal beheer zou wel makkelijk geweest zijn.

Voor mijn persoonlijke situatie heb ik nu wel interesse in een UDM ter vervanging van mijn RT-AC66U_B1 met de AsusWRT-Merlin firmware.

Ondertussen ben ik me aan het verdiepen en probeer ik wat overzicht/inzicht te krijgen in de verschillende producten van Ubiquiti.

Ik zal mijn best doen om geen overbodige vragen meer te stellen en beloof de zoekfunctie eerst te gebruiken. :)B
Het is niet uit de hoogte het is oprechte bezorgdheid. Netwerkbeheer niet iets wat je er even bij doet en tegenwoordig zeker niet meer. Je netwerk is en wordt steeds meer het belangrijkste beveiligingsonderdeel van je bedrijf.

Jij gaf een situatie schets van een toch toch iets groter dan klein mkb netwerk omgeving met meerde locaties en remote server ruimte. En uit de vragen de stelt lijk het als of je het onderschat. Dat soort vragen over vm/kvm om je idee staven geef ook de indruk dat dit je nog redelijk nieuw bent hiermee. om voor 1services eerst een podman/docker te willen gaan draaien op VM? Dat komt over dat je niet heb zo veel Linux ervaring hebt en online wat unifi-sdn containers hebt gevonden. Maar wat Hier boven ook al wordt aangeeft waarom voor 1 services een extra laag toevoegen en het zelf alleen maar lastiger maken.

Set en forget bestaat niet in Netwerk land. Probleem is dat veel electro-installatie/kassa/camera/ telecombedrijven dat wel denken omdat ze thuis ook netwerk kunnen aanleggen. En dat zie je terug in het hoge aantal bedrijven dat gehackt en gegijzeld worden.

Vandaar mijn bezorgdheid netwerkbeheer/beveiliging is niet voor niets een van de best betaaalde specialisme binnen de IT.

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 24-07-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
xbeam schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:18:
[...]

Het is niet uit de hoogte het is oprechte bezorgdheid. Netwerk beheer niet iets wat je er even bij doet en zeker tegenwoordig niet meer.
Je netwerk is en wordt steeds meer het belangrijkste beveiligingsonderdeel van je bedrijf

Jij gaf een situatie schets van toch redelijk redelijke netwerk omgeving met meerde locatie en server ruimte. En uit de vragen die stelt blijkt ook nu dat nu weer dat je het onderschat. Dat is niet erg als het voor thuis is helpen we graag.

Set en forget bestaat niet in Netwerk land. Probleem is dat wel dat veel electro-installatie/kassa/camera/ telecombedrijf bedrijven dat denken omdat ze thuis ook netwerk kunnen aanleggen. En dat zie terug in het hoge aantal bedrijven dat gehackt en gegijzeld worden.

Vandaar mijn bezorgdheid netwerk beheer/beveiliging is niet voor niets een van de best betaaalde specialisme binnen de IT.
Ik ben zeker geen expert op vlak van it security, maar ik weet hoe belangrijk het is en dat je netwerkbeheer er niet zomaar bij doet.

De serverruimte die we hebben heeft de nodige capaciteit waar ik makkelijk een vm kan opzetten, maar de desbetreffende buitenlocaties zitten elk fysiek volledig gescheiden van ons netwerk. Er is op geen enkele manier een interconnectie.

Er zit nul kritieke bedrijfsinfrastructuur op de locaties. Modem, router, PoE-switch en AP's dat is al. Veel te hacken valt er niet, te gijzelen al helemaal niet.

Dus ja, ik wil daar een (grotendeels) set-and-forget wifi netwerk opzetten met enige mate van extern beheer voor de occasionele update en monitoring.

Bedankt voor je bezorgdheid, maar die is in dit geval niet helemaal gegrond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Drwho1 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:30:
[...]

Ik ben zeker geen expert op vlak van it security, maar ik weet hoe belangrijk het is en dat je netwerkbeheer er niet zomaar bij doet.

De serverruimte die we hebben heeft de nodige capaciteit waar ik makkelijk een vm kan opzetten, maar de desbetreffende buitenlocaties zitten elk fysiek volledig gescheiden van ons netwerk. Er is op geen enkele manier een interconnectie.

Er zit nul kritieke bedrijfsinfrastructuur op de locaties. Modem, router, PoE-switch en AP's dat is al. Veel te hacken valt er niet, te gijzelen al helemaal niet.

Dus ja, ik wil daar een (grotendeels) set-and-forget wifi netwerk opzetten met enige mate van extern beheer voor de occasionele update en monitoring.

Bedankt voor je bezorgdheid, maar die is in dit geval niet helemaal gegrond.
Maar dat was voor mij of ik heb het gemist (zou zo zomaar kunnen) niet helemaal duidelijk uit je bericht. Maar als je Intern server voorzieningen aircapt is en je er daardoor dus geen public services op kan draaien. Is er voor dit dit soort zaken toch wel budget of omgeving om public services draaien of te testen 😵‍💫

Als het echt alleen om deze 10 ap’s gaat. Waarom pak je dan niet een 5 euro p/m vps. Knal daar de SDN en fail to ban op. Verander de default poorten. Configureer Fail to ban.
15 min werk

Als het zakelijk is ga je voor 5 euro per maand (dat is 50 cent per locatie ) toch niet met lopen kutten met een raspberry. Thuis zeker doen (omdat leuke is en omdat het kan) maar als je bedrijf of klant betaalt?

Dus Pak een kop koffie en ga zitten, klik met Chris mee;-) Als het dan nog niet lukt kunnen we je ook echt helpen met het oplossen van de foutmelding.

[YouTube: 15 Minute Hosted UniFi Controller Setup]

[ Voor 77% gewijzigd door xbeam op 25-07-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 12:35
Ik ben sinds een paar dagen over op een Unifi netwerk (USG + 2x AC lite). Alles heb ik weer werkend behalve vpn. Ik draai OpenVPN op een Raspberry Pi (hier draait ook de Unifi controler op), maar het lijkt er op dat het met port forwarding niet goed gaat.

Ik kan op de USG zien dat VPN binnen komt op port 1194
code:
1
2
3
[
20:25:19.735753 IP X.X.X.X.13010 > X.X.X.X.1194: UDP, length 54
20:25:19.736952 IP X.X.X.X> X.X.X.X: ICMP X.X.X.X udp port 1194 unreachable, length 90

Port forward settings (192.168.0.13 is de Pi met vpn server en unifi controller, USG zit op 192.168.0.1)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wYBYH2w/Capture98.png

Firewall settings
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/85XrXcN/Capture99.png

Iemand enig idee waarom het nog niet werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door flyboarder op 24-07-2021 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flyboarder schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:28:
Ik ben sinds een paar dagen over op een Unifi netwerk (USG + 2x AC lite). Alles heb ik weer werkend behalve vpn. Ik draai OpenVPN op een Raspberry Pi (hier draait ook de Unifi controler op), maar het lijkt er op dat het met port forwarding niet goed gaat.

[code][
20:25:19.735753 IP xx.xx.xx.xx.13010 > xx.xx.xx.xx.1194: UDP, length 54
20:25:19.736952 IP xx.xx.xx.xx > xx.xx.xx.xx: ICMP xx.xx.xx.xx udp port 1194 unreachable, length 90/code]

Port forward settings (192.168.0.13 is de Pi met vpn server en unifi controller, USG zit op 192.168.0.1)
[Afbeelding]

Firewall settings
[Afbeelding]

Verwijder even je publieke IP-adres uit je bericht.

Wat voor verbinding heb je pppoe en iptv of dhcp? Bij die eerste combinatie moet je de vpn handig in de json config file aan aan de juiste pppoe connectie toewijzen.

Edit:laat maar je gebruikt een Pi dan is dit niet relevant. Dat is alleen wanneer de USG de vpn laat afhandelen

@Dennisweb scherp

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 24-07-2021 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 16:50
flyboarder schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:28:

[code]

[Afbeelding]

Firewall settings
[Afbeelding]

In je laatste screenshot staat Drop All boven je OpenVPN. Moet dat niet andersom zijn? Drop all komt toch altijd als laatst, na al je accept rules? :?

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisweb op 24-07-2021 22:25 . Reden: Publiek IP verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
@xbeam Heb de ip adressen er uit gehaalt, bedankt voor de opmerking.

@Dennisweb De firewall regel is automatisch aangemaakt bij het aanmaken van de port forwarding regel. Ik kan de volgorde ook niet wijzigen lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisweb schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:24:
[...]

In je laatste screenshot staat Drop All boven je OpenVPN. Moet dat niet andersom zijn? Drop all komt toch altijd als laatst, na al je accept rules? :?
Scherp gezien. Ik Zag een portforward regel waarbij de firewall regel automatisch wordt aangemaakt. Dan verwacht je geen custom firewall regel ik heb daar dus ook niet naar gekeken

Edit: dubbel check. Dat is een drop invalid state regel die staat daar goed. De portforward hoort daar onder.

@flyboarder

Waar zie je de verbinding op binnenkomen?
is dat op USG of op PI?
En heeft De PI hiervoor wel altijd gewerkt?

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 24-07-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
@xbeam
Die verbinding waar ik UDP op poort 1194 zie is op de WAN poort van de USG. Voor de unifi setup had ik een Netgear router (R7000) waarbij VPN prima werkte op de Pi. Aan de Pi en VPN cliënt is niks gewijzigd.

Net ook even met TCP dump op de Pi gekeken. Maar daar zie ik niks voorbij komen op port 1194 als ik verbinding probeer te maken. Dus ik heb het idee dat het vpn verkeer strand bij de WAN port van de USG.

[ Voor 34% gewijzigd door flyboarder op 24-07-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flyboarder schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:52:
Die verbinding waar ik UDP op poort 1194 zie is op de WAN poort van de USG. Voor de unifi setup had ik een Netgear router (R7000) waarbij VPN prima werkte op de Pi. Aan de Pi en VPN cliënt is niks gewijzigd.
Duidelijk. Ik zag ook dat je een Ziggo verbinding hebt. Dat is vrij basic en zonder apparte json config kan er de usg niet zo veel fout gaan.

Kan je iets meer vertellen je voor je configuratie dat geeft ons meer inzicht dus al vast sorry voor de simpele en voor de hand liggende handelingen vragen.

Draai je de laatste nieuwe firmware op de USG dat fixed een dhcp/dns security dingetje

heb je internet op de pi?
Zo ja werkt een andere portforward wel? Bijv poort 80?

Edit; tcpdump :9B mooi dan is het niet als of je dit voor de eerste keer doet.
flyboarder schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:52:
@xbeam

Net ook even met TCP dump op de Pi gekeken. Maar daar zie ik niks voorbij komen op port 1194 als ik verbinding probeer te maken. Dus ik heb het idee dat het vpn verkeer strand bij de WAN port van de USG.
Je hebt niet toevallig voor dual wan of failback in gesteld of een Port remap? Dat is vaak het probleem met een json config dat de portforward of vpn (als die op de usg draait ) aan de verkeerde wan groep staat toe gewezen.

Hebben de usg en je Pi nog de zelfde ip adressen? Gebeurt mij ook wel eens dat ik het subnet wijzig en dat een device inkomend verkeer verwacht uit het oude subnet.

[ Voor 40% gewijzigd door xbeam op 25-07-2021 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 16:50
xbeam schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Scherp gezien. Ik Zag een portforward regel waarbij de firewall regel automatisch wordt aangemaakt. Dan verwacht je geen custom firewall regel ik heb daar dus ook niet naar gekeken

Edit: dubbel check. Dat is een drop invalid state regel die staat daar goed. De portforward hoort daar onder.

@flyboarder

Waar zie je dr verbinding op binnenkomen?
is dat op USG of op PI?
En heeft De PI hiervoor wel altijd gewerkt?
Hnnn. Ik schreef het vooral omdat het bijvoorbeeld bij de firewall van ESXi en volgens mij ook OPNSense wel zo werkt. Ik kreeg zelf ook geen verbinding, totdat ik de volgorde omdraaide. :)

@flyboarder Kun je via een UDP Port checker (online te vinden, gewoon webbased) eens kijken of je poort dan überhaupt wel openstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisweb schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:45:
[...]

Hnnn. Ik schreef het vooral omdat het bijvoorbeeld bij de firewall van ESXi en volgens mij ook OPNSense wel zo werkt. Ik kreeg zelf ook geen verbinding, totdat ik de volgorde omdraaide. :)

@flyboarder Kun je via een UDP Port checker (online te vinden, gewoon webbased) eens kijken of je poort dan überhaupt wel openstaat?
zegt closed. Maar dat kan ook de pi zijn die filtert
Daarom even dubbel testen of hij Port 80 wel werkend krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx0g4m4V9ZR3iKtOWHyZdU5a_ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dp6WDalQBBgHnEpdbsd3BhuL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
@xbeam geen probleem hoor al die vragen, ik ben blij met alle snelle hulp.

Controller versie: 6.2.26.0
USG Firmware: 4.4.55.5377096

Netwerkopstelling:
Ziggo modem in bridge -> Usg -> TP-Link TL-SG108E switch -> Pi 3B

Die switch heb ik ook nog niet zo lang, kan het zijn dat het daar ook fout kan gaan?

Ik heb voor test ook poort 80 geforward naar de Pi
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W6fRymh/Capture101.png

Maar het lijkt er op dat ook deze niet werkt.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q7LkH1q/Capture100.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flyboarder schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:42:
@xbeam geen probleem hoor al die vragen, ik ben blij met alle snelle hulp.

Netwerkopstelling:

Die switch heb ik ook nog niet zo lang, kan het zijn dat het daar ook fout kan gaan?

Ik heb voor test ook poort 80 geforward naar de Pi
[Afbeelding]

Maar het lijkt er op dat ook deze niet werkt.
[Afbeelding]
Heeft je Pi de default gateway goed staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
Ik zie net met tcp dump dat verkeer op poort 80 en 1194 ook op de LAN poort van de USG verschijnen dus ik denk dat het port forwarden op de USG gewoon werkt en dat het op de Pi fout gaat.

code:
1
2
3
4
Joost@Router:~$ sudo tcpdump -npi eth1 port 1194
tcpdump: verbose output suppressed, use -v or -vv for full protocol decode
listening on eth1, link-type EN10MB (Ethernet), capture size 262144 bytes
09:14:57.230440 IP x.x.x.x.3272 > 192.168.0.13.1194: UDP, length 54

@stormfly Dit staat er in /etc/dhcpcd.conf op de Pi.
code:
1
2
3
4
5
6
# Example static IP configuration:
interface eth0
static ip_address=192.168.0.13/24
#static ip6_address=fd51:42f8:caae:d92e::ff/64
static routers=192.168.0.1
static domain_name_servers=192.168.0.1 8.8.8.8 fd51:42f8:caae:d92e::1

En dit zegt ifconfig
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
eth0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1500
        inet 192.168.0.13  netmask 255.255.255.0  broadcast 192.168.0.255
        inet6 fe80::d917:7f0e:fe4d:ff82  prefixlen 64  scopeid 0x20<link>
        ether b8:27:eb:08:5e:3b  txqueuelen 1000  (Ethernet)
        RX packets 1616545  bytes 225478155 (215.0 MiB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 1330526  bytes 449509965 (428.6 MiB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

Kan het zijn dat het installeren van de unifi controller op de Pi iets met de netwerk settings gedaan heeft wat nu voor problemen zorgt?

[ Voor 29% gewijzigd door flyboarder op 25-07-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flyboarder schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:22:
Ik zie net met tcp dump dat verkeer op poort 80 en 1194 ook op de LAN poort van de USG verschijnen dus ik denk dat het port forwarden op de USG gewoon werkt en dat het op de Pi fout gaat.

code:
1
2
3
4

code:
1
2
3
4
5
6
interface eth0

En dit zegt ifconfig
code:
1
2
3
4
5
6
7
8

Kan het zijn dat het installeren van de unifi controller op de Pi iets met de netwerk settings gedaan heeft wat nu voor problemen zorgt?
Kan je vanaf de Pi gewoon ping nu.nl uitvoeren?

TCP of UDP door elkaar gehaald in de portforward?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 21:15
flyboarder schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:22:

code:
1
2
3
4

code:
1
2
3
4
5
6
interface eth0

En dit zegt ifconfig
code:
1
2
3
4
5
6
7
8

Als je het volgende command op de Pi uitvoert:
code:
1
sudo netstat -nạp | grep 1194

Zie je dan iets? Als je iets ziet luisteren dan is internet -> USG -> Pi in orde en moet je gaan zoeken op je Pi of OpenVPN. Ik herinner met toen ik eerst OpenVPN opzette met certificaten, de client het certificaat *moet* meesturen anders reageert OpenVPN niet (geen enkele response op UDP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
De Pi heeft internet en kan bv nu.nl prima pingen.

code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi:~ $ ping nu.nl
PING nu.nl (2.19.195.88) 56(84) bytes of data.
64 bytes from a2-19-195-88.deploy.static.akamaitechnologies.com (2.19.195.88): icmp_seq=1 ttl=56 time=10.6 ms
64 bytes from a2-19-195-88.deploy.static.akamaitechnologies.com (2.19.195.88): icmp_seq=2 ttl=56 time=8.37 ms

Port forward voor OpenVpn staat op UDP
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nrt6SRS/Capture102.png

Als ik het netstat commando uitvoer dan krijg ik geen response.

code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ sudo netstat -nap | grep 1194
pi@raspberrypi:~ $

Als ik "openvpn -d" uitvoer krijg ik wel een error

code:
1
2
3
4
5
6
::::            Self check               ::::
:: [OK] IP forwarding is enabled
:: [OK] Iptables MASQUERADE rule set
:: [OK] OpenVPN is running
:: [OK] OpenVPN is enabled (it will automatically start on reboot)
:: [ERR] OpenVPN is not listening, try to restart now? [Y/n]

Het gekke is dat OpenVPN prima heeft gewerkt voor de overstap naar Unifi.

[ Voor 24% gewijzigd door flyboarder op 25-07-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flyboarder schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:05:
De Pi heeft internet en kan bv nu.nl prima pingen.

code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi:~ $ ping nu.nl
PING nu.nl (2.19.195.88) 56(84) bytes of data.
64 bytes from a2-19-195-88.deploy.static.akamaitechnologies.com (2.19.195.88): icmp_seq=1 ttl=56 time=10.6 ms
64 bytes from a2-19-195-88.deploy.static.akamaitechnologies.com (2.19.195.88): icmp_seq=2 ttl=56 time=8.37 ms

Port forward voor OpenVpn staat op UDP
[Afbeelding]

Als ik het netstat commando uitvoer dan krijg ik geen response.

code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ sudo netstat -nap | grep 1194
Draait openvpn eigenlijk wel?
code:
1
sudo systemctl status openvpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
Dat lijkt er wel op

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
pi@raspberrypi:~ $ sudo systemctl status openvpn
● openvpn.service - OpenVPN service
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/openvpn.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: active (exited) since Sun 2021-07-25 10:36:38 BST; 31min ago
  Process: 494 ExecStart=/bin/true (code=exited, status=0/SUCCESS)
 Main PID: 494 (code=exited, status=0/SUCCESS)

Jul 25 10:36:38 raspberrypi systemd[1]: Starting OpenVPN service...
Jul 25 10:36:38 raspberrypi systemd[1]: Started OpenVPN service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 21:15
flyboarder schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:08:
Dat lijkt er wel op

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/openvpn.service; enabled; vendor preset: enabled)

Nee, want bij "active" wordt "exited" gemeld. Je OpenVPN proces draait dus niet (meer).

Of anders even sjecken of het proces draait zoals:
code:
1
2
3
# ps -ef | grep -i open
    1 nobody    0:44 openvpn --config /etc/openvpn/openvpn.conf --client-config-dir /etc/openvpn/ccd --crl-verify /etc/openvpn/crl.pem
  138 root      0:00 grep -i open

[ Voor 15% gewijzigd door UTMachine op 25-07-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flyboarder schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:08:
Dat lijkt er wel op

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

code:
1
sudo lsof -i -P | grep openvpn

Weet niet of deze standaard geinstalleerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
UTMachine schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:11:
[...]
Nee, want bij "active" wordt "exited" gemeld. Je OpenVPN proces draait dus niet (meer).
My bad, dat had ik gemist.
ed1703 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:11:
[...]

code:
1
sudo lsof -i -P | grep openvpn

Weet niet of deze standaard geinstalleerd staat.
Dat levert geen resultaat op
code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ sudo lsof -i -P | grep openvpn

Als het makkelijker/beter is kan ik ook kijken om OpenVpn op de USG te draaien.Of misschien is het makkelijker om een ander type vpn te gaan gebruiken wat native ondersteund wordt door unifi? Ben zelf niet zo thuis in alle vpn smaken.Ik gebruik de VPN client op een Android telefoon en een Android tablet.

[ Voor 14% gewijzigd door flyboarder op 25-07-2021 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flyboarder schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:32:
[...]

My bad, dat had ik gemist.

[...]

Dat levert geen resultaat op
code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ sudo lsof -i -P | grep openvpn

Als het makkelijker/beter is kan ik ook kijken om OpenVpn op de USG te draaien.Of misschien is het makkelijker om een ander type vpn te gaan gebruiken wat native ondersteund wordt door unifi? Ben zelf niet zo thuis in alle vpn smaken.Ik gebruik de VPN client op een Android telefoon en een Android tablet.
WireGuard is de nieuwe standard. Heel weinig overhead.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyboarder
stormfly schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:18:
[...]

Bedankt voor de tip. WireGuard add-on geinstalleerd via Home Assistant en binnen 2 minuten vpn werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flyboarder schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Bedankt voor de tip. WireGuard add-on geinstalleerd via Home Assistant en binnen 2 minuten vpn werkend.
Ja in HA is dat helemaal easy peasy. Heb het nu naar pfSense gezet maar lange tijd via HA gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:07:
zegt closed. Maar dat kan ook de pi zijn die filtert
Daarom even dubbel testen of hij Port 80 wel werkend krijgt.
[Afbeelding]
Is het niet zo dat UDP poorten op een Linux bak veel moeilijker te sniffen zijn met nmap en dergelijken :?

Opzich niet raar dat er Closed staat dan :)
flyboarder schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:42:

Netwerkopstelling:

Zorg ervoor dat je de VLAN Settings op die Switch goed kent : Als het daar misgaat dan maakt het niet uit dat alle andere apparaten goed zijn ingesteld! :)
flyboarder schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:32:
Ik gebruik de VPN client op een Android telefoon en een Android tablet.
Zoals @stormfly al voorstelt :
stormfly schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:18:
WireGuard is vooral handiger voor mobiele apparaten, want de accu wordt minder belast! :)

Verder vind ik PiVPN erg makkelijk om effe snel een VPN Servertje op te starten dus je zou daar ook eens naar kunnen kijken ;)

/EDIT :
ed1703 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:12:
Het is trager, maar toch niet moeilijker?
Weet het exacte verhaal niet meer... te lang geleden... :$ :X
Het nadeel van PiVPN vind ik toch wel dat het (weet niet of dat nog zo is) ongevraagd apt-conf-d configuratieopties op een Pi plaatste waar ik niet heel erg gelukkig mee was.
APT::Periodic::Unattended-Upgrade op "1" zetten is voor mij echt een no-go. Weg met die zooi.
Volgens mij is/was dat tijdens de installatie een optie :?

[ Voor 14% gewijzigd door nero355 op 25-07-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:24:
[...]

Is het niet zo dat UDP poorten op een Linux bak veel moeilijker te sniffen zijn met nmap en dergelijken :?
Het is trager, maar toch niet moeilijker?
Verder vind ik PiVPN erg makkelijk om effe snel een VPN Servertje op te starten dus je zou daar ook eens naar kunnen kijken ;)
Het nadeel van PiVPN vind ik toch wel dat het (weet niet of dat nog zo is) ongevraagd apt-conf-d configuratieopties op een Pi plaatste waar ik niet heel erg gelukkig mee was.
APT::Periodic::Unattended-Upgrade op "1" zetten is voor mij echt een no-go. Weg met die zooi.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 18:19
Een paar maanden lezen in dit topic heeft me uiteindelijk over de schreef getrokken. Eerst wat extra bekabeling door het huis en buiten het huis aangelegd, samen met een verbouwing en terrasaanleg.
Ik ben er gelijk maar goed ingestapt met 2 x USW Lite 8, 2 x U6-LR, 2 x U6-Lite en 3 x USW Flex mini.
Kost een paar centen, maar heb je ook wat, toch?

Vandaag alles aangesloten en ingesteld. Ik kom van een opstelling met 2 x Netgear R7800 in AP mode en een paar unmanaged Netgear switches. Ik vond mezelf best goed op de hoogte van netwerken en de werking daarvan, maar ik moet wel toegeven dat de Unifi set-up en instellen me een beetje overweldigd heeft. Wat een enorme zee aan opties en mogelijkheden. Er gaat echt een nieuwe wereld voor me open. Komende tijd veel leren en fine-tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:29
Masimo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:00:
Een paar maanden lezen in dit topic heeft me uiteindelijk over de schreef getrokken. Eerst wat extra bekabeling door het huis en buiten het huis aangelegd, samen met een verbouwing en terrasaanleg.
Ik ben er gelijk maar goed ingestapt met 2 x USW Lite 8, 2 x U6-LR, 2 x U6-Lite en 3 x USW Flex mini.

Vandaag alles aangesloten en ingesteld. Ik kom van een opstelling met 2 x Netgear R7800 in AP mode en een paar unmanaged Netgear switches. Ik vond mezelf best goed op de hoogte van netwerken en de werking daarvan, maar ik moet wel toegeven dat de Unifi set-up en instellen me een beetje overweldigd heeft. Wat een enorme zee aan opties en mogelijkheden. Er gaat echt een nieuwe wereld voor me open. Komende tijd veel leren en fine-tunen.
Ik moet ook nog veel leren - nieuwbouwwoning in de planning en na oplevering ook los.

Dus vergeef me een stomme vraag - maar waar heb je de controller draaien? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Masimo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:00:

Kon wel eens meevallen met dat finetunen, dat is lang niet altijd nodig. Zelfs twee maal een LR, heb je soms een enorme tuin om het huis heen?
Maar mooie setup verder en veel plezier er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Kees_frl schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:10:
[...]

Ik moet ook nog veel leren - nieuwbouwwoning in de planning en na oplevering ook los.

Dus vergeef me een stomme vraag - maar waar heb je de controller draaien? :)
Ik heb de controller op mijn laptop draaien. Niet continu, alleen wanneer nodig. Nu zit ik er natuurlijk veel in in het kader van het leerproces. Ik zie nu (nog) geen toegevoegde waarde van permanente monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Skynett schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:58:
[...]

Kon wel eens meevallen met dat finetunen, dat is lang niet altijd nodig. Zelfs twee maal een LR, heb je soms een enorme tuin om het huis heen?
Maar mooie setup verder en veel plezier er mee.
De twee LR's zitten zo'n 50 meter van elkaar af. Ik heb er eentje binnen en eentje achter in de tuin onder de overkapping van het tuinhuis. De achtergevel van het huis is met de verbouwing voorzien van inbraak- en zonwerend HR+++ glas . Dat betekent dat het wifi-signaal van de U6-LR binnen meteen weg valt zodra je naar buiten het terras op stapt en de deur of pui sluit. En dan neemt de LR in de tuin het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-10 21:11
Na lang onderzoek de stap genomen om 2 AP's te kopen van Unifi. Eerder werden de U6 lite's aangeraden, maar aangezien ik nog bol.com bonnen had heb ik de nanoHD gekocht. Die zou volgens de specificaties nog iets sneller en krachtiger moeten zijn. Daarnaast is retourneren bij unifi op eigen kosten, bij bol is dat gratis.

De meeste apparaten in huis doen het fantastisch. Boven ligt het AP op een vensterbank (I know, niet ideaal, maar het werkt prima). Beneden hangt deze in de gang. Beneden is de afstand van het AP naar de bank +/- 7 m en er zit alleen een deur tussen.
Het gekke is dat ik juist beneden problemen ervaar. Vooral met mijn Samsung S9+. De verbinding is niet stabiel, valt geregeld weg enz. Met vlagen is de snelheid fantastisch en soms haal ik nog geen 2 Mbps. Daarnaast kost het geregeld heel lang voordat de Samsung verbinding maakt.

In de controller heb ik vrijwel alles op standaard laten staan en laat deze de boel automatisch regelen.

Voor het geld van deze AP's had ik toch wat meer verwacht. Ik ben al aan het googlen geweest, maar kan niet echt wat vinden. Ik twijfel dus nu of ik met de nanoHD een goede keuze heb gemaakt, of kan ik toch beter een U6 bestellen? Het liefst had ik daarvan de pro willen hebben, maar die zijn niet leverbaar op dit moment. De Lite is prima leverbaar, net als de U6 LR. Eventueel zou ook een combi kunnen, een Lite boven en een LR beneden. Een van de andere dingen die me opvalt is namelijk dat het bereik van de nanoHD in de achtertuin me wat tegenvalt. Met m'n vorige router kon ik daar prima internetten, nu niet. Vandaar mijn idee dat de LR voor beneden en een Lite voor boven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Fireball86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:10:
Na lang onderzoek de stap genomen om 2 AP's te kopen van Unifi. Eerder werden de U6 lite's aangeraden, maar aangezien ik nog bol.com bonnen had heb ik de nanoHD gekocht. Die zou volgens de specificaties nog iets sneller en krachtiger moeten zijn. Daarnaast is retourneren bij unifi op eigen kosten, bij bol is dat gratis.

De meeste apparaten in huis doen het fantastisch. Boven ligt het AP op een vensterbank (I know, niet ideaal, maar het werkt prima). Beneden hangt deze in de gang. Beneden is de afstand van het AP naar de bank +/- 7 m en er zit alleen een deur tussen.
Het gekke is dat ik juist beneden problemen ervaar. Vooral met mijn Samsung S9+. De verbinding is niet stabiel, valt geregeld weg enz. Met vlagen is de snelheid fantastisch en soms haal ik nog geen 2 Mbps. Daarnaast kost het geregeld heel lang voordat de Samsung verbinding maakt.

In de controller heb ik vrijwel alles op standaard laten staan en laat deze de boel automatisch regelen.

Voor het geld van deze AP's had ik toch wat meer verwacht. Ik ben al aan het googlen geweest, maar kan niet echt wat vinden. Ik twijfel dus nu of ik met de nanoHD een goede keuze heb gemaakt, of kan ik toch beter een U6 bestellen? Het liefst had ik daarvan de pro willen hebben, maar die zijn niet leverbaar op dit moment. De Lite is prima leverbaar, net als de U6 LR. Eventueel zou ook een combi kunnen, een Lite boven en een LR beneden. Een van de andere dingen die me opvalt is namelijk dat het bereik van de nanoHD in de achtertuin me wat tegenvalt. Met m'n vorige router kon ik daar prima internetten, nu niet. Vandaar mijn idee dat de LR voor beneden en een Lite voor boven?
Het automatisch laten regelen is juist geen goed idee. Er is vaak genoeg in dit topic hierover advies gegeven. Dus bv kanaal niet automatisch laten kiezen; transmit power niet te hoog etc, aparte SSID's voor 2.4G en 5G. Op welke band heb je met je Samsung problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 12:51

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Geen idee of het helpt, maar ik had last van slechte en wegvallen verbinding bij oudere apparaten wanneer de fast roaming optie aan stond bij de wifi settings.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
loeberce schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Het automatisch laten regelen is juist geen goed idee. Er is vaak genoeg in dit topic hierover advies gegeven. Dus bv kanaal niet automatisch laten kiezen; transmit power niet te hoog etc, aparte SSID's voor 2.4G en 5G. Op welke band heb je met je Samsung problemen?
Dan ga ik daar eerst eens even naar kijken! Op de samsung heb ik problemen met kanaal 36. Aparte SSID's ga ik even aanmaken.
[RNMC] Viper schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Geen idee of het helpt, maar ik had last van slechte en wegvallen verbinding bij oudere apparaten wanneer de fast roaming optie aan stond bij de wifi settings.
Dat had ik gelezen inderdaad, die optie staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ok, sorry. ben het even kwijt.
Lang geleden dat ik hier iets mee gedaan heb omdat het gewoon goed werkte.

Onlangs merkte ik steeds vaker een gebrek aan verbinding en ook tijdens videovergaderingen ben ik laatste dagen regelmatig diegene met de slechte verbinding.

Nu is mn MBP net kaduuk. Nu configureren via mn MBA. Controller erop gezet, ingelogd. Zie mijn netwerk. Maar ik zie ook dat mijn 2 AP's beide offline staan?

Wat vreemd is, want ik typ dit toch echt draadloos en verbonden via mn eigen SSID.

Wat is het handigst om die devices weer online te krijgen? Stekker eruit en erin helpt niet.
en hoe kan het dat ik toch een vorm van Wifi heb?

Setup:
Ziggo router (brug)>Unifi sec. gateway >Direct aan AP's en naar mn switch voor andere vaste verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett

Nano HD is gewoon een goed AP. Mbt bereik in de tuin, stond het vorige AP op exact dezelfde plaats als de HD?

Truc voor goed bereik in de achtertuin kan zijn om het AP op de eerste etage ergens aan de achterkant in het huis te plaatsen. Bijv in de uitsparing van de muur waar het raam zit.

Vaak is goede plaatsing van AP's cruciaal. En hoe is de oriëntatie van het AP. Plat tegen de muur of aan het plafond? Plat tegen de muur kan hij wat verder komen dan aan het plafond.

Kan je wat verschillende posities in de woning uittesten om te zien welke het beste presteert over een aantal dagen heen? Daar zou ik persoonlijk mee beginnen en daarna pas zaken aan het wifinetwerk aanpassen. Bij de plaatsing van AP's gaat het om algemene optimalisatie/dekking (gratis winst) en bij WiFi aanpassingen gaat het om minder last te hebben van zaken als drukte in de ether of oude WiFi clients (waar er nog genoeg van zijn).

Succes met aanpakken van de issues.

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 26-07-2021 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

readytoflow schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:10:

Onlangs merkte ik steeds vaker een gebrek aan verbinding en ook tijdens videovergaderingen ben ik laatste dagen regelmatig diegene met de slechte verbinding.

Nu is mn MBP net kaduuk. Nu configureren via mn MBA. Controller erop gezet, ingelogd. Zie mijn netwerk. Maar ik zie ook dat mijn 2 AP's beide offline staan?

Wat vreemd is, want ik typ dit toch echt draadloos en verbonden via mn eigen SSID.

Wat is het handigst om die devices weer online te krijgen? Stekker eruit en erin helpt niet.

Setup:
Ziggo router (brug)>Unifi sec. gateway >Direct aan AP's en naar mn switch voor andere vaste verbindingen.
Dit is niet vreemd.
De AP's kijken naar het IP die de MBP had en je MBA heeft denk ik een ander IP.
Of IP van de MBA wijzigen in die van de MBP of via SSH inloggen op de AP's en een 'set inform' uitvoeren.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Skynett schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:15:
Truc voor goed bereik in de achtertuin kan zijn om het AP op de eerste etage ergens aan de achterkant in het huis te plaatsen. Bijv in de uitsparing van de muur waar het raam zit.
De enige juiste oplossing voor WiFi in de tuin is gewoon deze kopen en bekabeld aansluiten op de muur van je huis of schuur : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) :)
Vaak is goede plaatsing van AP's cruciaal. En hoe is de oriëntatie van het AP. Plat tegen de muur of aan het plafond? Plat tegen de muur kan hij wat verder komen dan aan het plafond.
De ¨ronde kant" is de kant die je richting je clients wilt hebben, want de "achterkant/platte kant" heeft veel minder signaal dus hoe je de UAP ook in een kamer plaatst je signaal in de tuin zal niet geweldig zijn! :P
Zonde!

Nu nog 802.11ac kopen en dan een duur model ook nog eens is niet handig naar mijn mening, maar goed... zelf weten en zo... :)

Verder is de nanoHD niet krachtiger da de U6 Lite voor zover ik weet, maar is het aantal antennes per frequentie gewoon anders en heeft de eene dus alleen 802.11ac en de ander ook 802.11ax ;)
Dat kan aan wat instellingen liggen in de UniFi Controller maar het zou me niet verbazen als het aan de Samsung ligt : Ik heb echt hele vreemde dingen gezien in het verleden met mijn oude Note II :X

Sindsdien koop ik ook nooit meer een Samsung telefoon, vooral toen ik dit tegenkwam :
- deldens in "Persoonlijke Privacy Topic"
- Persoonlijke Privacy Topic
:X _O-
Je moet juist gewoon alles zelf instellen! d:)b

Dus zet alle Advanced Options overal aan en al die AI meuk uit en ga ermee aan de slag ;)
Voor het geld van deze AP's had ik toch wat meer verwacht.
Ik roep het wel vaker hier : Ubiquiti UniFi is niet voor iedereen geschikt!

Heel veel mensen zijn beter af met wat ASUS/Netgear/non-Omada TP-link/enz... units i.p.v. dit soort prosumer hardware :)
Ik ben al aan het googlen geweest, maar kan niet echt wat vinden. Ik twijfel dus nu of ik met de nanoHD een goede keuze heb gemaakt, of kan ik toch beter een U6 bestellen? Het liefst had ik daarvan de pro willen hebben, maar die zijn niet leverbaar op dit moment. De Lite is prima leverbaar, net als de U6 LR. Eventueel zou ook een combi kunnen, een Lite boven en een LR beneden. Een van de andere dingen die me opvalt is namelijk dat het bereik van de nanoHD in de achtertuin me wat tegenvalt. Met m'n vorige router kon ik daar prima internetten, nu niet. Vandaar mijn idee dat de LR voor beneden en een Lite voor boven?
De hardware maakt niet uit : De juiste instellingen wel! ;)

- Zendkracht
- Juiste kanalen per frequentie.
- AI uit.
- Fast Roaming uit.
- Elke accesspoint effe een Static IP geven.
- Wireless Uplink uit.
- enz.
- enz.
- enz.

B)
readytoflow schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:10:

Setup:
Dit :
BushWhacker schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:51:
Dit is niet vreemd.
De AP's kijken naar het IP die de MBP had en je MBA heeft denk ik een ander IP.
Of IP van de MBA wijzigen in die van de MBP of via SSH inloggen op de AP's en een 'set inform' uitvoeren.
En daarnaast zou een recente backup van je oude UniFi Controller installatie ook niet verkeerd zijn, want een adoptie van je accesspoint op de nieuwe installatie ervan betekent dus dat je alle instellingen kwijt bent en alles opnieuw moet instellen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Ramos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-08 11:51
nero355 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:16:

Heel veel mensen zijn beter af met wat ASUS/Netgear/non-Omada TP-link/enz... units i.p.v. dit soort prosumer hardware :)
Ik ben mezelf sinds kort aan het verdiepen in het aanleggen van een beter (zo goed mogelijk) thuisnetwerk voor mijn nieuwe huis. Nu las ik jouw visie hierop en ben ik zelf zeker geen expert op dit gebied.
Is een UniFi systeem dan te uitgebreid? Beter met bijvoorbeeld Netgear AP's en switches in de weer gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
Skynett schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:15:
[...]

Nano HD is gewoon een goed AP. Mbt bereik in de tuin, stond het vorige AP op exact dezelfde plaats als de HD?

Kan je wat verschillende posities in de woning uittesten om te zien welke het beste presteert over een aantal dagen heen? Daar zou ik persoonlijk mee beginnen en daarna pas zaken aan het wifinetwerk aanpassen. Bij de plaatsing van AP's gaat het om algemene optimalisatie/dekking (gratis winst) en bij WiFi aanpassingen gaat het om minder last te hebben van zaken als drukte in de ether of oude WiFi clients (waar er nog genoeg van zijn).

Succes met aanpakken van de issues.
Thanks! Ik ga eens even uitproberen thuis.
[...]

De enige juiste oplossing voor WiFi in de tuin is gewoon deze kopen en bekabeld aansluiten op de muur van je huis of schuur : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) :)
Zoiets hang ik dan op in m'n nieuwe huis. Dat vind ik nu zonde. Over een paar maanden wordt m'n nieuwbouwwoning opgeleverd.

De ¨ronde kant" is de kant die je richting je clients wilt hebben, want de "achterkant/platte kant" heeft veel minder signaal dus hoe je de UAP ook in een kamer plaatst je signaal in de tuin zal niet geweldig zijn! :P
Hij hangt nu aan het plafond in de gang. In m'n huidige huis de enige plek waar ik hem goed kan ophangen.

Zonde!

Nu nog 802.11ac kopen en dan een duur model ook nog eens is niet handig naar mijn mening, maar goed... zelf weten en zo... :)

Verder is de nanoHD niet krachtiger da de U6 Lite voor zover ik weet, maar is het aantal antennes per frequentie gewoon anders en heeft de eene dus alleen 802.11ac en de ander ook 802.11ax ;)
Dit is dus het punt waar ik vrij weinig over heb kunnen vinden. Volgens de specificaties is de nanoHD wel iets krachtiger, maar of het in de praktijk zo is weet ik niet.

Daarnaast wel een aantal reviews gelezen van mensen die een pro of nanoHD hadden vervangen voor een Lite en minder bereik ervaarde.

Ook was de U6 Lite op papier langzamer dan m'n huidige fritzbox 7590 en met de bol.com bonnen was ik nauwelijks meer kwijt. Maar goed, die bonnen kan ik ook anders besteden. Misschien dat ik nog wel een U6 Lite bestel om eens verschil te testen. Wat zijn jouw ervaringen ermee?

Dat kan aan wat instellingen liggen in de UniFi Controller maar het zou me niet verbazen als het aan de Samsung ligt : Ik heb echt hele vreemde dingen gezien in het verleden met mijn oude Note II :X

Sindsdien koop ik ook nooit meer een Samsung telefoon, vooral toen ik dit tegenkwam :
- deldens in "Persoonlijke Privacy Topic"
- Persoonlijke Privacy Topic
:X _O-

Je moet juist gewoon alles zelf instellen! d:)b

Dus zet alle Advanced Options overal aan en al die AI meuk uit en ga ermee aan de slag ;)
Hier ga ik mee aan de slag! Morgen eens ff in de instellingen duiken.

Dit is juist wat het voor mij interessant maakt. In m'n nieuwe huis heb ik juist punten laten maken voor PoE gevoede accesspoints. M'n fritz repeater ging kapot en dus kan ik nu vast wat experimenteren. Laten we vooropstellen dat ik blij ben met de waarschuwing. M'n vraag is vooral als hulp bedoelt om dit goed aan de praat te krijgen en eventueel advies of dit de goede accesspoints zijn of dat ik toch beter af ben met de U6 Lite of LR. M'n nieuwe huis is behoorlijk groter, vandaar de vraag of de LR misschien een goede optie is voor beneden en dan een Lite voor boven bijvoorbeeld.

Maar de nanoHD zou wat sterkte betreft ook behoorlijk moeten zijn.

Wat is het voordeel over ac vs ax op dit moment?

Bedankt voor je uitgebreide antwoord in elk geval!

[ Voor 12% gewijzigd door Fireball86 op 27-07-2021 09:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Ben ik niet met je eens. Gewoon een lite in de schuur ophangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoRGrxQAX7tmkMcDO31JVYfjz7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPrxcqSwMv1m2Br6stYXhT4Z.jpg?f=fotoalbum_large

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
[...]

De hardware maakt niet uit : De juiste instellingen wel! ;)

- Zendkracht
- Juiste kanalen per frequentie.
- AI uit.
- Fast Roaming uit.
- Elke accesspoint effe een Static IP geven.
- Wireless Uplink uit.
- enz.
- enz.
- enz.
Vraag als nieuwkomer in de Unifi-wereld: Is er een lijstje van optimale instellingen?
Ik snap wel dat het voor iedere situatie zal verschillen, maar het gaat me vooral om algemene tips & tricks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-10 22:17
Masimo schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:45:
[...]

Vraag als nieuwkomer in de Unifi-wereld: Is er een lijstje van optimale instellingen?
Ik snap wel dat het voor iedere situatie zal verschillen, maar het gaat me vooral om algemene tips & tricks.
Hier een klein duwtje de goeie kant op, alleen kunnen er mss enkele instellingen in de oude en of nieuwe gui verstopt zijn inmiddels. https://community.ui.com/...30-4e25-9121-7387fc3dc912

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 07:18

nexhil

BAM!

xbeam schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Yes, je kan een station aan elke willekeurige 5Ghz AC ssid koppelen. Let wel op dat je het airmax protocol/ vinkje uitzet. Airmax is Ubiquiti eigen TDMA (Time Division Multiple Access) protocol wat alleen werkt tussen airmax producten onderling. Uit gevinkt maakt hij gewoon gebruik van het CSMA/CA (Carrier Sense Multiple Access / Collision Avoidance) protocol.
https://dl.ubnt.com/datas...x/UBNT_DS_airMAX_TDMA.pdf
hey Xbeam, heb je enig idee waar ik deze instelling kan wijzigen? Ik heb er 1 aangeschaft maar zie nergens de optie om dit aan te passen. Firmware is van Juni 2020 naar 23 juli 2021 gezet, maar zie het in beide niet staan.

Ik kan ik via de web GUI iets vanden wat dit zou kunnen zijn, denk toch dat ik een 2e nodig heb.

edit: Na een factory reset heb ik opeens meer opties en een andere opmaak van de App :

AP PTP
AP PTMP Airmax Mixed
AP PTMP Airmax AC
Station PTP
Station PTMP

Maar welke ik ook selecteer, ik kan mijn huidige Unifi SSID wel zien maar niet selecteren.
Ik zal nog even proberen hem op basis van MAC te koppelen.

[ Voor 14% gewijzigd door nexhil op 27-07-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:43
Hoi!

Nieuw hier met betrekking tot Ubiquiti spul.

Momenteel heb ik een Netgear R7000 Nighthawk die het opzich prima deed totdat ik de woonkamer verbouwde en met metalstud een mooie faraday kooi/plafond creëerde. WiFi ontvangst op zolder is nu uitermate bagger.

Nu wil ik dus eigenlijk over naar Ubuiqiti, maar waar begint men? Kan ik om te beginnen gewoon een losse AP (Lite) kopen met PoE adapter en die aan mijn R7000 koppelen, of is het toch verstandiger om meteen ook een Ubiquiti Router erbij te nemen?

In de toekomst zal ik sowieso nog wel een switch erbij willen aangezien ik nog e.e.a. bekabeld heb hier in huis.

Edit: ik lees dus online ook dat men aan raad om een AP te nemen, Security Gateway en Controller.

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 27-07-2021 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De_Bastaard schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:43:
Hoi!

Nieuw hier met betrekking tot Ubiquiti spul.

Momenteel heb ik een Netgear R7000 Nighthawk die het opzich prima deed totdat ik de woonkamer verbouwde en met metalstud een mooie faraday kooi/plafond creëerde. WiFi ontvangst op zolder is nu uitermate bagger.

Nu wil ik dus eigenlijk over naar Ubuiqiti, maar waar begint men? Kan ik om te beginnen gewoon een losse AP (Lite) kopen met PoE adapter en die aan mijn R7000 koppelen, of is het toch verstandiger om meteen ook een Ubiquiti Router erbij te nemen?

In de toekomst zal ik sowieso nog wel een switch erbij willen aangezien ik nog e.e.a. bekabeld heb hier in huis.
Beste even naar aankoopadvies gaan..:
[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

Lees je ook even goed in over de controller, bepaal je budget etc. Een losse AP koppelen aan je bestaande infra kan overigens prima. Afstand woonkamer -> zolder zou ik overigens altijd zoveel mogelijk met kabel overbruggen. Daar eventueel een AP.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:43
Workaholic schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Beste even naar aankoopadvies gaan..:
[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

Lees je ook even goed in over de controller, bepaal je budget etc. Een losse AP koppelen aan je bestaande infra kan overigens prima. Afstand woonkamer -> zolder zou ik overigens altijd zoveel mogelijk met kabel overbruggen. Daar eventueel een AP.
Ah thanks, die had ik helemaal over het hoofd gezien. Excuus!

En ja klopt, die kabel heb ik recent al getrokken :-) Moet alleen de RJ45 nog even erop knijpen :)

[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 27-07-2021 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nexhil schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:56:
[...]

hey Xbeam, heb je enig idee waar ik deze instelling kan wijzigen? Ik heb er 1 aangeschaft maar zie nergens de optie om dit aan te passen. Firmware is van Juni 2020 naar 23 juli 2021 gezet, maar zie het in beide niet staan.

Ik kan ik via de web GUI iets vanden wat dit zou kunnen zijn, denk toch dat ik een 2e nodig heb.

edit: Na een factory reset heb ik opeens meer opties en een andere opmaak van de App :

AP PTP
AP PTMP Airmax Mixed
AP PTMP Airmax AC
Station PTP
Station PTMP

Maar welke ik ook selecteer, ik kan mijn huidige Unifi SSID wel zien maar niet selecteren.
Ik zal nog even proberen hem op basis van MAC te koppelen.
https://help.ui.com/hc/en...yer-2-Transparent-Bridge-
En
https://help.ui.com/hc/en...a-Point-to-Point-PtP-Link

En hier alles om de meest voorkomende problemen op te lossen
https://help.ui.com/hc/en...74-airMAX-Troubleshooting

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 27-07-2021 13:19 ]

Pagina: 1 ... 129 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.