[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 130 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-10 14:03
nero355 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:16:
[...]

Zonde!

Nu nog 802.11ac kopen en dan een duur model ook nog eens is niet handig naar mijn mening, maar goed... zelf weten en zo... :)

Verder is de nanoHD niet krachtiger da de U6 Lite voor zover ik weet, maar is het aantal antennes per frequentie gewoon anders en heeft de eene dus alleen 802.11ac en de ander ook 802.11ax ;)
Fireball86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:53:
[...]

Dit is dus het punt waar ik vrij weinig over heb kunnen vinden. Volgens de specificaties is de nanoHD wel iets krachtiger, maar of het in de praktijk zo is weet ik niet.

Daarnaast wel een aantal reviews gelezen van mensen die een pro of nanoHD hadden vervangen voor een Lite en minder bereik ervaarde.

Ook was de U6 Lite op papier langzamer dan m'n huidige fritzbox 7590 en met de bol.com bonnen was ik nauwelijks meer kwijt. Maar goed, die bonnen kan ik ook anders besteden. Misschien dat ik nog wel een U6 Lite bestel om eens verschil te testen.
Ik spring hier even tussen, de nanohd & de u6 lite zijn inderdaad verschillende apparaten met verschillende technische kenmerken en capaciteiten, kort:

NanoHDU6 lite
2.4ghz rate300 Mbps300 Mbps
2.4ghz MIMO2x22x2
2.4ghz TX power23 dBm23 dBm
5ghz rate1733 Mbps1201 Mbps
5ghz MU-MIMO4x42x2
5ghz TX power26 dBm23 dBm
Antennes 2.4ghz2 Single-Port, Single-Polarity Antennas, 2.8 dBi each
2.8 dBi
Antennes 5ghz2 Single-Port, Dual-Polarity Antennas, 3 dBi each3 dBi

Details over type antennes in de u6 lite zijn er niet.

Dus ja, volgens de technische specs is de nanoHD op de 5ghz band beter en sneller, als je clients 4x4 of 3x3 MIMO kunnen gebruiken tenminste. Ook is de TX power iets hoger als je deze wilt gebruiken op max of auto.

De U6 lite heeft dan weer wifi 6 aan boord, niet te vergeten dat dit niet op de 2.4ghz band is, enkel op de 5ghz band. Hij kan dus wifi 6 features gebruiken, als de client ook een wifi 6 wireless chip heeft uiteraard. De snelheid winst van wifi 6 tegenover wifi 5 zal je niet merken bij een U6 lite want die heeft 'maar' 2x2 MIMO met een theoretische max tot 1200Mbps.

De andere features van wifi 6?

- MU-MIMO wordt standaard, maar de nanoHD had dit al .. Alleen is die bij wifi 6 iets geoptimaliseerd (wordt nu ook toegepast op de upload link terwijl wifi 5 mu-mimo enkel toepast op de download link)
- OFDMA, toepassen van subkanalen waardoor je wifi netwerk efficiënter wordt, zeker bij een groot aantal verbonden apparaten.

Samengevat, ja wifi 6 is beter dan wifi 5, uiteraard, maar je moet het volledige plaatje bekijken. De U6 lite past wifi 6 enkel toe op de 5ghz band & kan de extra snelheid niet benutten wegens enkel 2x2 streams. De verbeterde MU-MIMO & OFDMA zorgt voor een beter wifi netwerk in locaties waar veel clients moeten verbonden worden, maar thuis bijvoorbeeld is dat niet aan de orde.

Ik ga hier geen winnaar uitroepen, alleen dat je het per situatie moet gaan bekijken.

Een U6 LR of PRO vergelijken met een nanoHD zou beter zijn, maar die zijn dan ook weer een pak duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
BushWhacker schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:51:
[...]

Dit is niet vreemd.
De AP's kijken naar het IP die de MBP had en je MBA heeft denk ik een ander IP.
Of IP van de MBA wijzigen in die van de MBP of via SSH inloggen op de AP's en een 'set inform' uitvoeren.
Oef, Ok....SSH Gevonden maar lukt nog niet echt om connectie te krijgen. Is mijn accountnaam dezelfde als die waar ik mee ingelogd ben bij de controller op mn MBA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
readytoflow schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:58:
[...]

Oef, Ok....SSH Gevonden maar lukt nog niet echt om connectie te krijgen. Is mijn accountnaam dezelfde als die waar ik mee ingelogd ben bij de controller op mn MBA?
als je tijdens setup de "device admin" gebruikersnaam en wachtwoord het zelfde heb in gevuld wel, anders kan deze anders zijn.
als je toegang hebt tot de controller kun je deze inzien.

in de classic user interface:
instellingen > site > onderaan bij device authentication.

new user interface:
settings > system settings > controller configuration > Device SSH Authentication

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-10 21:11
Tha Render_2 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:49:
[...]

[...]

Ik spring hier even tussen, de nanohd & de u6 lite zijn inderdaad verschillende apparaten met verschillende technische kenmerken en capaciteiten, kort:

NanoHDU6 lite
2.4ghz rate300 Mbps300 Mbps
2.4ghz MIMO2x22x2
2.4ghz TX power23 dBm23 dBm
5ghz rate1733 Mbps1201 Mbps
5ghz MU-MIMO4x42x2
5ghz TX power26 dBm23 dBm
Antennes 2.4ghz2 Single-Port, Single-Polarity Antennas, 2.8 dBi each
2.8 dBi
Antennes 5ghz2 Single-Port, Dual-Polarity Antennas, 3 dBi each3 dBi

Details over type antennes in de u6 lite zijn er niet.

Dus ja, volgens de technische specs is de nanoHD op de 5ghz band beter en sneller, als je clients 4x4 of 3x3 MIMO kunnen gebruiken tenminste. Ook is de TX power iets hoger als je deze wilt gebruiken op max of auto.

De U6 lite heeft dan weer wifi 6 aan boord, niet te vergeten dat dit niet op de 2.4ghz band is, enkel op de 5ghz band. Hij kan dus wifi 6 features gebruiken, als de client ook een wifi 6 wireless chip heeft uiteraard. De snelheid winst van wifi 6 tegenover wifi 5 zal je niet merken bij een U6 lite want die heeft 'maar' 2x2 MIMO met een theoretische max tot 1200Mbps.

De andere features van wifi 6?

- MU-MIMO wordt standaard, maar de nanoHD had dit al .. Alleen is die bij wifi 6 iets geoptimaliseerd (wordt nu ook toegepast op de upload link terwijl wifi 5 mu-mimo enkel toepast op de download link)
- OFDMA, toepassen van subkanalen waardoor je wifi netwerk efficiënter wordt, zeker bij een groot aantal verbonden apparaten.

Samengevat, ja wifi 6 is beter dan wifi 5, uiteraard, maar je moet het volledige plaatje bekijken. De U6 lite past wifi 6 enkel toe op de 5ghz band & kan de extra snelheid niet benutten wegens enkel 2x2 streams. De verbeterde MU-MIMO & OFDMA zorgt voor een beter wifi netwerk in locaties waar veel clients moeten verbonden worden, maar thuis bijvoorbeeld is dat niet aan de orde.

Ik ga hier geen winnaar uitroepen, alleen dat je het per situatie moet gaan bekijken.

Een U6 LR of PRO vergelijken met een nanoHD zou beter zijn, maar die zijn dan ook weer een pak duurder..
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.

Vandaag heb ik het volgende gedaan.

- de 2.4 en 5 GHz andere namen gegeven en het zendvermogen op medium gezet en het AP boven en beneden een ander kanaal gegeven.

Dit levert in elk geval een stabielere verbinding op.
De S10 van mijn vrouw heeft in elk geval een goede verbinding. Mijn S9+ blijft een vreemd probleem houden. Als ik verbinding heb met de WiFi komt geregeld ook het 4g netwerk erbij.

Daarnaast nu een ander vreemd ding. Ik kan op het 2.4 ghz netwerk de controller direct benaderen via de Unifi app. Op het 5 ghz netwerk krijg ik geen verbinding met de controller. Iemand een idee?

Ik krijg trouwens ook langzaam aan sterk de indruk dat dit voor een deel aan m'n Samsung S9 ligt 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Skynett schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:15:
[...]

Nano HD is gewoon een goed AP. Mbt bereik in de tuin, stond het vorige AP op exact dezelfde plaats als de HD?

Truc voor goed bereik in de achtertuin kan zijn om het AP op de eerste etage ergens aan de achterkant in het huis te plaatsen. Bijv in de uitsparing van de muur waar het raam zit.

Vaak is goede plaatsing van AP's cruciaal. En hoe is de oriëntatie van het AP. Plat tegen de muur of aan het plafond? Plat tegen de muur kan hij wat verder komen dan aan het plafond.

Kan je wat verschillende posities in de woning uittesten om te zien welke het beste presteert over een aantal dagen heen? Daar zou ik persoonlijk mee beginnen en daarna pas zaken aan het wifinetwerk aanpassen. Bij de plaatsing van AP's gaat het om algemene optimalisatie/dekking (gratis winst) en bij WiFi aanpassingen gaat het om minder last te hebben van zaken als drukte in de ether of oude WiFi clients (waar er nog genoeg van zijn).

Succes met aanpakken van de issues.
De beste truc voor bereik in je tuin is gewoon een accespoint in de tuin. Een mesh-m kost geen drol. Het is vaak is meer de schaamte (want zo belangrijk mag WiFi niet lijken) om een accespoint in je tuin te hangen of ja maar het is maar WiFi. Is dat niet een beetje overbodig WiFi in tuin? Als ik wat op de WiFi moet doen dan doe ik dat wel binnen.

En die mensen hebben nog gelijk ook zo belangrijk is WiFi inderdaad niet maar wel het gebruik van de tuin en de irritatie die het oplevert wanneer je lekker in de tuin zit en YouTube /spotify of de tweakers werkt net wel niet niet.

Met het resultaat dat je minder van je tuin geniet omdat je het nieuws dan toch even binnen leest of dat je dan toch maar binnen gaan zitten omdatYouTube daar is.
Net zo dat je op de familie / vrienden barbecue altijd mensen kwijt bent die dan binnen muziek staan uit te wisselen of foto’s en filmpjes te kijken.

Nou die gezelligeheid en de opmerking van collega’s “Altijd als ik jou bel/zoom/FaceTime zit je buiten moet je niet werken” waarop kan dan antwoorden het is hartstikke warm binnen waarom werk je niet lekker buiten. Het antwoord is te raden en het excuus ook. (Voor die paar mooie dagen dat ik dan buiten kan werken)

Maar dan wel geld uitgegeven aan een mooie tuin of tuinmeubelen om juist die paar mooie dagen van die tuin te genieten, juist die dagen zitten iedereen binnen te werken omdat ze bezuinigen op goede WiFi in de tuin met excuus voor die paar mooi dagen in jaar 7(8)7

Koop dan huis zonder tuin want die paar mooie dagen ga je toch niet buiten zitten ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 28-07-2021 14:20 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!
4Ramos schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:38:
Ik ben mezelf sinds kort aan het verdiepen in het aanleggen van een beter (zo goed mogelijk) thuisnetwerk voor mijn nieuwe huis. Nu las ik jouw visie hierop en ben ik zelf zeker geen expert op dit gebied.
Is een UniFi systeem dan te uitgebreid? Beter met bijvoorbeeld Netgear AP's en switches in de weer gaan?
Ik kan dat niet voor jou bepalen, maar het punt is dat mensen vaak geen weet hebben van :
- VLAN's in het algemeen.
- Het feit dat je het standaard subnet in VLAN 1 beter als Management VLAN kan overlaten en je daadwerkelijke netwerk gewoon in een apart VLAN kan proppen!
- Hoe WiFi in elkaar zit qua SSID/Zendkracht/allerlei andere settings...

En misschien wel het ergste : Dat alles "automagisch" werkt, omdat ze net een shitload aan geld hebben uitgegeven aan het voor hen magische prachtig klinkende populaire Ubiquiti UniFi systeem... wat dus niet zo is! :X ;(

Kortom : Ga eens voor jezelf na hoeveel voordelen je gaat benutten en of dat het geld waard is ?!
Nou zijn de accesspoints opzich niet duur, maar accesspointje hier, accesspointje daar, PoE switchje erbij en je zit al gauw aan de € 300 grofweg en dan heb je niet eens de USG erbij ;)

Daarbij nog een laatste kleine algemene opmerking :
Welk systeem je ook koopt je zal altijd je WiFi Settings goed moeten instellen om een netjes roamend draadloos netwerk te krijgen!
Fireball86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:53:
Ook was de U6 Lite op papier langzamer dan m'n huidige fritzbox 7590 en met de bol.com bonnen was ik nauwelijks meer kwijt. Maar goed, die bonnen kan ik ook anders besteden. Misschien dat ik nog wel een U6 Lite bestel om eens verschil te testen. Wat zijn jouw ervaringen ermee?
Geen ervaring met de U6 producten helaas, maar als ik nu iets nieuws zou moeten kopen, omdat bijvoorbeeld één van de huidige In Wall modellen kapot is gegaan of zo dan zou ik wel gelijk de U6 versie daarvan willen hebben :)
Dit is juist wat het voor mij interessant maakt. In m'n nieuwe huis heb ik juist punten laten maken voor PoE gevoede accesspoints.
NICE! d:)b
Wat is het voordeel over ac vs ax op dit moment?
Zo uit het blote hoofd :
- Meer Switch dan Hub verbinding.
- WiFi SSID's die "buren zijn" worden uit elkaar gehouden door middel van "Coloring" van elk SSID.
- Verder inderdaad het hele MIMO verhaal en zo, maar dat hebben we al, echter had niet elke client het helaas...
Tylen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:10:
Ben ik niet met je eens. Gewoon een lite in de schuur ophangen:

[Afbeelding]
Als je daarmee je behoefte aan WiFi hebt gedekt : Prima! :)

Maar ik heb liever zoiets aan het huis of die schuur :
Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!
Daarmee verstuur ik nu dit bericht namelijk! 8) :*) :P :+
Masimo schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:45:
Vraag als nieuwkomer in de Unifi-wereld: Is er een lijstje van optimale instellingen?
Ik snap wel dat het voor iedere situatie zal verschillen, maar het gaat me vooral om algemene tips & tricks.
Pak de Search erbij en je zal genoeg dingen vinden! ;)

Waar je wel gelijk mee kan beginnen in elke situatie :
- 2.4 GHz op Low zetten.
- 5 GHz op High zetten.

Dan blijven je clients zoveel mogelijk op 5 GHz en heb je fijnere roaming door het huis heen met een beetje geluk! :)
De_Bastaard schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:43:
Momenteel heb ik een Netgear R7000 Nighthawk die het opzich prima deed totdat ik de woonkamer verbouwde en met metalstud een mooie faraday kooi/plafond creëerde. WiFi ontvangst op zolder is nu uitermate bagger.

Nu wil ik dus eigenlijk over naar Ubuiqiti, maar waar begint men? Kan ik om te beginnen gewoon een losse AP (Lite) kopen met PoE adapter en die aan mijn R7000 koppelen, of is het toch verstandiger om meteen ook een Ubiquiti Router erbij te nemen?

In de toekomst zal ik sowieso nog wel een switch erbij willen aangezien ik nog e.e.a. bekabeld heb hier in huis.

Edit: ik lees dus online ook dat men aan raad om een AP te nemen, Security Gateway en Controller.
Dit soort dingen bedoel ik dus...

Wat houdt je tegen om je huidige netwerk te verbeteren :?

Koop wat leuke spulletjes erbij :
- Belden CAT6 kabel a € 42 of zo voor 100 meter.
- Wat RJ45 connectoren, patch panels, enz.
- Nog meer Netgear accesspoints :
pricewatch: Netgear WAX204
pricewatch: Netgear WAC104 Acces Point
pricewatch: Netgear WAC120

En gaan met die banaan! :)
Nadat je alles goed hebt ingesteld uiteraard... :+
Fireball86 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:15:
Mijn S9+ blijft een vreemd probleem houden. Als ik verbinding heb met de WiFi komt geregeld ook het 4g netwerk erbij.
Voor wat het waard is : Ik regel dat altijd zelf en laat nooit de telefoon beslissen waarmee die verbindt!
Dus zet gewoon je 4G uit en ga dan eens kijken wat je WiFi doet :)
Daarnaast nu een ander vreemd ding. Ik kan op het 2.4 ghz netwerk de controller direct benaderen via de Unifi app. Op het 5 ghz netwerk krijg ik geen verbinding met de controller. Iemand een idee?
Vergeet de app en zet een normale UniFi Controller op ;)

Ook zoiets : Iedereen wil alles via een of andere domme app op hun telefoon beheren! NIET DOEN!!! |:( :F
Ik krijg trouwens ook langzaam aan sterk de indruk dat dit voor een deel aan m'n Samsung S9 ligt 8)7
Vast wel! }) :+
xbeam schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:24:
De beste truc voor bereik in je tuin is gewoon een accespoint in de tuin. Een mesh-m kost geen drol. Het is vaak is het meer de schaamte (want zo belangrijk mag WiFi lijken) om een accespoint in je tuin te hangen of ja maar het is maar WiFi. Is dat niet een beetje overbodig om daar voor WiFi in tuin een paar tientjes extra uit te geven. Als wat op de WiFi moet doe ik dat wel binnen.

En die mensen hebben nog gelijk ook zo belangrijk is WiFi inderdaad niet maar wel het gebruik van de tuin en de irritatie die het oplevert als je lekker in de tuin zit en YouTube /spotify of de krant als dat allemaal net wel niet werkt

Met het resultaat dat je minder van tuin geniet omdat je de krant/nieuws dan toch even binnen leest als je thuis komt en kinderen dan toch binnen gaan zitten YouTuben die zitten waar is. Of dat je op de familie / vrienden barbecue altijd mensen kwijt bent omdat die binnen staan om elkaar foto’s en filmpjes of muziek laten zien omdat foto en filmpjes zijn.

Nou die gezelligeheid en de opmerking van collega’s “Altijd als ik jou bel/zoom/FaceTime zit je buiten moet je niet werken” waarop kan dan antwoorden het is hartstikke warm binnen waarom werk je niet lekker buiten. Het antwoord is te raden en het excuus ook. (Voor die paar mooie dagen dat ik dan buiten werken)

Maar wel veel geld uitgegeven aan een mooie tuin om juist die paar mooie dagen die zijn om van die tuin te genieten, juist die dagen zitten iedereen binnen te werken omdat bezuinigen op goede WiFi in de tuin met excuus voor die paar mooi dagen in jaar 7(8)7

Koop dan huis zonder tuin want die paar mooie dagen ga je toch niet buiten zitten ;-)
AMEN! _O_

Het begint net te regenen... :( ... dan maar weer naar binnen! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

nero355 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:11:

Als je daarmee je behoefte aan WiFi hebt gedekt : Prima! :)

Maar ik heb liever zoiets aan het huis of die schuur :
[Afbeelding: Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!]
Daarmee verstuur ik nu dit bericht namelijk! 8) :*) :P :+
Ziet er toch niet uit ;). Mooie lite in de houten schuur is mooier. (Er ligt ook nog een unifi poe switch naast). De foto (g3 flex) is ook via die ap gemaakt en er hang ook nog een g3 pro in de veranda zelf 😅😅

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:43
[...]

Dit soort dingen bedoel ik dus...

Wat houdt je tegen om je huidige netwerk te verbeteren :?

Koop wat leuke spulletjes erbij :
- Belden CAT6 kabel a € 42 of zo voor 100 meter.
- Wat RJ45 connectoren, patch panels, enz.
- Nog meer Netgear accesspoints :
pricewatch: Netgear WAX204
pricewatch: Netgear WAC104 Acces Point
pricewatch: Netgear WAC120

En gaan met die banaan! :)
Nadat je alles goed hebt ingesteld uiteraard... :+
Haha nou ik heb net toch een AP LR gekocht. Netgear is/was een redelijk ding maar nu wil ik toch uitbouwen met Ubiquiti, vooral ook vanwege zo’n deurbel tzt, tenzij er nog leuke Homekit varianten op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:59
Tylen schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:32:
[...]

Ziet er toch niet uit ;). Mooie lite in de houten schuur is mooier. (Er ligt ook nog een unifi poe switch naast). De foto (g3 flex) is ook via die ap gemaakt en er hang ook nog een g3 pro in de veranda zelf 😅😅
Denk dat je hem wel beter aan het plafond kan monteren ivm bereik, tenzij je iets onder / boven je schuur wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Ramos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-08 11:51
Ik kan dat niet voor jou bepalen, maar het punt is dat mensen vaak geen weet hebben van :
- VLAN's in het algemeen.
- Het feit dat je het standaard subnet in VLAN 1 beter als Management VLAN kan overlaten en je daadwerkelijke netwerk gewoon in een apart VLAN kan proppen!
- Hoe WiFi in elkaar zit qua SSID/Zendkracht/allerlei andere settings...
Daar heb ik het antwoord wel op, hier weet ik veel en veel te weinig van
Kortom : Ga eens voor jezelf na hoeveel voordelen je gaat benutten en of dat het geld waard is ?!
Nou zijn de accesspoints opzich niet duur, maar accesspointje hier, accesspointje daar, PoE switchje erbij en je zit al gauw aan de € 300 grofweg en dan heb je niet eens de USG erbij ;)
Ook daar ga ik veel te weinig van gebruiken. Goed wifi netwerk en een goed gast netwerk in het hele huis dan ben ik tevreden. Misschien een paar switches om aantal apparaten met een draad aan te sluiten dan ben ik er wel.

Conclusie is denk ik dat Unifi dan veel te veel functies heeft. Volgende probleem: wat dan??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
4Ramos schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:08:
[...]

Daar heb ik het antwoord wel op, hier weet ik veel en veel te weinig van

[...]

Ook daar ga ik veel te weinig van gebruiken. Goed wifi netwerk en een goed gast netwerk in het hele huis dan ben ik tevreden. Misschien een paar switches om aantal apparaten met een draad aan te sluiten dan ben ik er wel.

Conclusie is denk ik dat Unifi dan veel te veel functies heeft. Volgende probleem: wat dan??
Ik denk dat Unify prima kan, alleen is het niet plug & play. Je zult je moeten verdiepen in netwerken om het optimaal te laten werken. Dit topic staat vol met tips. Ook het ubiquiti forum staat vol met tips en howto's. En dan zul je zien dat de tips van @nero355 op z'n plek vallen.

Kortom er in duiken en tijd voor vrij maken. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:33

Prx

Is misschien een valide conclusie, maar je kunt gewoon laagdrempeling instappen. Al heb je alleen maar de Access Points van UniFi en laat je de rest achterwege, dan kun je met een plat netwerk (dus 1 VLAN) gewoon met de ingebouwde "Guest Control" regels werken.

Dat betekent dat je dus een gasten Wi-Fi netwerk aanlegt, maar dat het Access Point voorkomt dat ze vanaf dat Wi-Fi netwerk kunnen praten met jouw privé apparaten die ook op datzelfde netwerk zitten. Voor jezelf heb je dan een normaal Wi-Fi netwerk waar die restricties niet op zitten.

Zo heb je dus toch nog een stukje scheiding en kun je voorzichtig aftasten of je dit wel echt wilt en kunt. Begin gewoon met een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) als je een schoteltje acceptabel vindt. Het is dan voor weinig geld instappen en als je liever toch een zwaarder model wilt (of een in-wall) dan is upgraden goed te doen in de toekomst.

De benodigde controller software kun je installeren op een Raspberry Pi, een NAS of een vaste computer. Maar net welke mogelijkheden jij hebt. Ook daar kun je later altijd nog upgraden naar dedicated hardware voor je controller.

[ Voor 8% gewijzigd door Prx op 27-07-2021 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:25
Ik draai al bijna 5 jaar met 2 locaties op unifi zonder tweaking, en het werkt out of the box gewoon erg goed.

Zowel zakelijk als privé.

Dus fine Tuning is niet perse nodig naar mijn mening.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:27
Grolsch schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:01:
Ik draai al bijna 5 jaar met 2 locaties op unifi zonder tweaking, en het werkt out of the box gewoon erg goed.

Ik heb die ervaring ook met meerdere omgevingen, maar zo veel verschillende mensen, zo veel verschillende ervaringen. Zo ook hier op het forum.

Één ding weet je wel zeker, heb je wat vragen over aanpassingen dan zit je hier in elk geval goed.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:41
Prx schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:00:
[...]
De benodigde controller software kun je installeren op een Raspberry Pi, een NAS of een vaste computer. Maar net welke mogelijkheden jij hebt. Ook daar kun je later altijd nog upgraden naar dedicated hardware voor je controller.
En als je écht kleinschalig wil beginnen, kan je gewoon de Unifi app gebruiken op je smartphone. Je hebt helemaal geen controller nodig als je alleen access points hebt en niets fancy wil doen. Zo ben ik voorzichtig begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
Hulliee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:48:
[...]
Ik denk dat Unify prima kan, alleen is het niet plug & play. Je zult je moeten verdiepen in netwerken om het optimaal te laten werken.
Niet mee akkoord, we zitten hier gewoon op Tweakers, en dan nog in het Ubiqiuiti topic waar veel ervaring zit m.b.t. deze producten maar de 'auto' stand van Unifi producten werkt net hetzelfde als de 'auto' stand bij een TP-Link of Netgear, dat werkt gewoon en regelt alles zelf. Wil je het optimaliseren, dan duik je in de settings maar dat is bij elk merk zo, bij Unifi producten is dat niet persé ingewikkelder, wel heb je naar mijn gevoel meer opties en instellingen, wat nog wel van pas kan komen als je er meer over wilt weten. Maar mijn punt is, voor een leek werkt de auto modus net zelfde als bij andere merken dus kies gerust voor Unifi, het is plug & play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-10 07:55
Als je een beetje interesse hebt (Tweakers?) in ICT en aanverwanten, dan lijkt het te wel dat je het moet kunnen realiseren. Zeker een basis setup met alleen acces points moet lukken. Lees jezelf van te voren in. Hoe werkt de controller, waar kan ik deze op draaien Zelf kwam ik ook van een huis tuin en keuken router, eerst eens alternatieve rom geflasht (ddwrt). Google google google.....zoeken zoeken zoeken.....en zo heb ik uiteindelijk zelf alles geregeld (met doorlezen van dit topic) dat ik nu een usg, 3 accespoints, 2 managed switches (wel van Netgear) heb, alles met een management LAN, meerdere vlans en correct ingesteld met firewall.

Je moet er gewoon je interesse voor hebben en de moeite willen doen om te zoeken op internet. En nee, ik ben niet werkzaam in de IT, maar ben gewoon hobby matig veel bezig met computers, netwerken e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tha Render_2 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:23:
[...]

Niet mee akkoord, we zitten hier gewoon op Tweakers, en dan nog in het Ubiqiuiti topic waar veel ervaring zit m.b.t. deze producten maar de 'auto' stand van Unifi producten werkt net hetzelfde als de 'auto' stand bij een TP-Link of Netgear, dat werkt gewoon en regelt alles zelf. Wil je het optimaliseren, dan duik je in de settings maar dat is bij elk merk zo, bij Unifi producten is dat niet persé ingewikkelder, wel heb je naar mijn gevoel meer opties en instellingen, wat nog wel van pas kan komen als je er meer over wilt weten. Maar mijn punt is, voor een leek werkt de auto modus net zelfde als bij andere merken dus kies gerust voor Unifi, het is plug & play.
https://community.ui.com/...71-4750-835d-b65af04c44c3

In de laatste beta lijken al die advanced settings te verdwijnen.

Remove "Disable CCK Rates" and "Send beacons at 1Mbps" from minimum rate controls

Disable WiFi Legacy Support if Auto-optimize is enabled.

Disable WiFi Data Rate settings if Network Auto-Optimize is enabled.

Add "Optimize IoT WiFi connectivity" field for WiFi configuration.

Lijkt meer naar single button acties te transformeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
geenwindows schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:36:
[...]

als je tijdens setup de "device admin" gebruikersnaam en wachtwoord het zelfde heb in gevuld wel, anders kan deze anders zijn.
als je toegang hebt tot de controller kun je deze inzien.

in de classic user interface:
instellingen > site > onderaan bij device authentication.

new user interface:
settings > system settings > controller configuration > Device SSH Authentication
Echt...sorry hoor... O+
Snap er niks van. UBNT/UBNT gebruikt en mijn eigen accountnaam en WW. Die laatste pakt ie ook standaard. Dat moet de goede zijn. log ik ook mee in in de controller.

Maar devices blijven not adopted.

Nu heb ik poging gedaan om ze een harde reset te geven maar zelfs dat werkt bij een van de 2 niet??blijft gewoon blauw als ik de resetknop indruk. Zowel op het device geprobeerd als op de POE connector.

De andere lijkt wel te resetten. Maar adoption blijft status failed terug geven.

Voor de zekerheid net een 2e Odin account aangemaakt die mag adepten, resetten etc. Zodat ik 100% het juiste ww heb. Maar ook met dat account blijft adoption failed.

De USG is gewoon groen en goede status in het dashboard. blijf ik dus mooi af :+

Dus:
1 blijft gewoon steady blauw en krijg ik niet gereset. Status not adopted
1 is nu steady wit maar krijg ik niet adopted. Status not adopted.

En de wifi werkt (nog) wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:27
readytoflow schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:10:
[...]

Echt...sorry hoor... O+
Snap er niks van. UBNT/UBNT gebruikt en mijn eigen accountnaam en WW. Die laatste pakt ie ook standaard. Dat moet de goede zijn. log ik ook mee in in de controller.

Maar devices blijven not adopted.

Nu heb ik poging gedaan om ze een harde reset te geven maar zelfs dat werkt bij een van de 2 niet??blijft gewoon blauw als ik de resetknop indruk. Zowel op het device geprobeerd als op de POE connector.

De andere lijkt wel te resetten. Maar adoption blijft status failed terug geven.

Voor de zekerheid net een 2e Odin account aangemaakt die mag adepten, resetten etc. Zodat ik 100% het juiste ww heb. Maar ook met dat account blijft adoption failed.

De USG is gewoon groen en goede status in het dashboard. blijf ik dus mooi af :+

Dus:
1 blijft gewoon steady blauw en krijg ik niet gereset. Status not adopted
1 is nu steady wit maar krijg ik niet adopted. Status not adopted.

En de wifi werkt (nog) wel.
In het verleden heb ik daar ook daar ook problemen mee gehad, en voor mij was de oplossing destijds onder inzichten-clientgeschiedenis- even 24 uur op alle selecteren, en daarin de betreffende devices(of het identieke macadres) een vergeet te geven.
Trouwens om de paar maanden kijk ik daar even en geef alles een forget wat niet meer relevant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
[...]

Ik vraag ook niet om een akkoord. Ik geef aan dat 4Ramos prima voor Unify kan kiezen maar dat je wel kennis van netwerken nodig hebt om alles er uit te halen. Je kan alles op default laten staan en alles kan prima werken.

Maar als je vindt dat je snelheid tegenvalt of connectie problemen hebt, dan zul je toch moeten verdiepen om dat op te lossen.

We bedoelen denk ik hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hulliee schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:37:
[...]

Ik vraag ook niet om een akkoord. Ik geef aan dat 4Ramos prima voor Unify kan kiezen maar dat je wel kennis van netwerken nodig hebt om alles er uit te halen. Je kan alles op default laten staan en alles kan prima werken.

Maar als je vindt dat je snelheid tegenvalt of connectie problemen hebt, dan zul je toch moeten verdiepen om dat op te lossen.

We bedoelen denk ik hetzelfde.
Maar hij heeft al netgear apparatuur/Wifi Waarom die weg doen en niet zoals hierboven aangegeven deze uit te breiden met netgear acces point? Dit kent hij en dat maakt de leercurve een heel stuk kleiner

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Daar heb ik het antwoord wel op, hier weet ik veel en veel te weinig van.
Dan zou ik dus eens beginnen met WiFi onder de knie krijgen en de rest gewoon helemaal vergeten! :)

Wat ik al eerder zei : Ga eens rondkijken bij de reguliere "consumentenmerken" of beter gezegd modellen :)
Hulliee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:48:
Ik denk dat Unify prima kan, alleen is het niet plug & play.
Je zult je moeten verdiepen in netwerken om het optimaal te laten werken. Dit topic staat vol met tips. Ook het ubiquiti forum staat vol met tips en howto's. En dan zul je zien dat de tips van @nero355 op z'n plek vallen.

Kortom er in duiken en tijd voor vrij maken. :)
d:)b :Y
Prx schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:00:
Is misschien een valide conclusie, maar je kunt gewoon laagdrempeling instappen. Al heb je alleen maar de Access Points van UniFi en laat je de rest achterwege, dan kun je met een plat netwerk (dus 1 VLAN) gewoon met de ingebouwde "Guest Control" regels werken.

Dat betekent dat je dus een gasten Wi-Fi netwerk aanlegt, maar dat het Access Point voorkomt dat ze vanaf dat Wi-Fi netwerk kunnen praten met jouw privé apparaten die ook op datzelfde netwerk zitten. Voor jezelf heb je dan een normaal Wi-Fi netwerk waar die restricties niet op zitten.

Zo heb je dus toch nog een stukje scheiding en kun je voorzichtig aftasten of je dit wel echt wilt en kunt.
Dat heeft zo'n beetje elk ander merk ook : Van ASUS tot ZyXel :)
Grolsch schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:01:

Skynett schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:43:
Ik heb die ervaring ook met meerdere omgevingen, maar zo veel verschillende mensen, zo veel verschillende ervaringen. Zo ook hier op het forum.
Sorry, maar dat kan niet!

Jullie setups zitten nu dus gewoon 2.4 GHz te stralen alle kanten op en mogelijk zelfs andere netwerken te verstoren! :/
Kr7Br schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:04:
En als je écht kleinschalig wil beginnen, kan je gewoon de Unifi app gebruiken op je smartphone.

Je hebt helemaal geen controller nodig als je alleen access points hebt en niets fancy wil doen. Zo ben ik voorzichtig begonnen.
Nee, Nee en nog eens gewoon NEE!!! :N

Vergeet allerlei domme apps en installeer gewoon de UniFi Controller op een apparaat naar voorkeur als je toch al ermee gaat beginnen!
Niet mee akkoord, we zitten hier gewoon op Tweakers
Het Tweakers/GoT van nu en 10 jaar of langer geleden is niet meer hetzelfde hé! :)
En dan nog in het Ubiqiuiti topic waar veel ervaring zit m.b.t. deze producten maar de 'auto' stand van Unifi producten werkt net hetzelfde als de 'auto' stand bij een TP-Link of Netgear, dat werkt gewoon en regelt alles zelf.
NEE! B)
Wil je het optimaliseren, dan duik je in de settings maar dat is bij elk merk zo, bij Unifi producten is dat niet persé ingewikkelder, wel heb je naar mijn gevoel meer opties en instellingen, wat nog wel van pas kan komen als je er meer over wilt weten. Maar mijn punt is, voor een leek werkt de auto modus net zelfde als bij andere merken dus kies gerust voor Unifi, het is plug & play.
Dubbel NEE! :X
caspertje19 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:18:
Als je een beetje interesse hebt (Tweakers?) in ICT en aanverwanten, dan lijkt het te wel dat je het moet kunnen realiseren.
Mee eens, maar tegenwoordig moet je dus voorzichtig zijn. Zelfs op GoT :)
Zeker een basis setup met alleen acces points moet lukken. Lees jezelf van te voren in. Hoe werkt de controller, waar kan ik deze op draaien Zelf kwam ik ook van een huis tuin en keuken router, eerst eens alternatieve rom geflasht (ddwrt). Google google google.....zoeken zoeken zoeken.....en zo heb ik uiteindelijk zelf alles geregeld (met doorlezen van dit topic) dat ik nu een usg, 3 accespoints, 2 managed switches (wel van Netgear) heb, alles met een management LAN, meerdere vlans en correct ingesteld met firewall.

Je moet er gewoon je interesse voor hebben en de moeite willen doen om te zoeken op internet. En nee, ik ben niet werkzaam in de IT, maar ben gewoon hobby matig veel bezig met computers, netwerken e.d.
Inlezen en flink vooronderzoek doen is zeker aan te raden!

Goed bezig geweest dan! d:)b
stormfly schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:03:
https://community.ui.com/...71-4750-835d-b65af04c44c3

In de laatste beta lijken al die advanced settings te verdwijnen.

Remove "Disable CCK Rates" and "Send beacons at 1Mbps" from minimum rate controls

Disable WiFi Legacy Support if Auto-optimize is enabled.

Disable WiFi Data Rate settings if Network Auto-Optimize is enabled.

Add "Optimize IoT WiFi connectivity" field for WiFi configuration.

Lijkt meer naar single button acties te transformeren.
Zat ik net in mijn e-mail ook te lezen...

W-T-F ?!?! is dat Optimize IoT gebeuren :?

Hebben ze een hele reeks MAC adressen van fabrikanten als IoT gemarkeerd in hun WiFi Experience AI meuk ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:06:
[...]

Hebben ze een hele reeks MAC adressen van fabrikanten als IoT gemarkeerd in hun WiFi Experience AI meuk ?!
DTIM op 1 voor 2.4Ghz voert deze instelling uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Ik heb het niet over karma punten etc. maar hoeveel unifi setups heb jij al geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:25
[...]

Dan zou ik dus eens beginnen met WiFi onder de knie krijgen en de rest gewoon helemaal vergeten! :)

[...]

Wat ik al eerder zei : Ga eens rondkijken bij de reguliere "consumentenmerken" of beter gezegd modellen :)

[...]

[...]

[...]

[...]

Jullie setups zitten nu dus gewoon 2.4 GHz te stralen alle kanten op en mogelijk zelfs andere netwerken te verstoren! :/

[...]

Vergeet allerlei domme apps en installeer gewoon de UniFi Controller op een apparaat naar voorkeur als je toch al ermee gaat beginnen!

[...]

Het Tweakers/GoT van nu en 10 jaar of langer geleden is niet meer hetzelfde hé! :)

[...]

NEE! B)

[...]

[...]

[...]

[...]

Het is toch de bedoeling dat die 2,4g overal heen straalt? Why not? Of zet jij al je apparatuur alleen maar links of rechts naast je ap neer?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tha Render_2 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:41:
Ik heb het niet over karma punten etc. maar hoeveel unifi setups heb jij al geïnstalleerd?
Genoeg WiFi setups om mee te kunnen praten over dit soort dingen :)
Grolsch schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:54:
Het is toch de bedoeling dat die 2,4g overal heen straalt? Why not?
Omdat je roaming dan helemaal bagger wordt! :P
Of zet jij al je apparatuur alleen maar links of rechts naast je ap neer?
Nee, maar ik heb wel liever zoveel mogelijk 5 GHz pratende clients die ook nog eens fijn roamen en niet blijven plakken op die eene accesspoint met 0,1% signaal B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 08:27
Tylen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:10:
[...]

Ben ik niet met je eens. Gewoon een lite in de schuur ophangen:

[Afbeelding]
Dat idd. Ik heb een nettwerkkabeltje naar de garage getrokken en daar een AP opgehangen. :)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04
Tha Render_2 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Feitelijk doet dat er helemaal niet toe. Als je de basis principes van een goed WiFi netwerk i.c.m. de correcte instellingen in de controller meegeeft kom je een heel eind met een prima stabiel en performant netwerk.

Het vervelende is dat de "standaard" instellingen van UI helaas veel te wensen overlaat. De handmatige instelling van het zendvermogen met name op de 2,4Ghz band is daar al een goed voorbeeld van. Daarnaast is bijvoorbeeld WiFi AI een notoire boef die je vaak het leven zuur maakt dan wat het daadwerkelijk zou moeten doen.
Netgear en TP-Link (Deco setjes) doen het met dat betreft veel beter en nemen veel kopzorgen over al hebben die setjes ook zo hun beperkingen.

@nero355 geeft veelvudig goede tips en aanwijzingen dat hij die batch verdiend heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:43
Ok, de AC LR komt dus toch mét PoE injector...

Is er Ubiquiti / UniFi apparatuur die zónder geleverd wordt? Dan weet ik of ik hem moet bewaren (just in case), of terug moet sturen als er overal een PoE injector bij zit. Gaat om een 24V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:18
De_Bastaard schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:12:

Is er Ubiquiti / UniFi apparatuur die zónder geleverd wordt? Dan weet ik of ik hem moet bewaren (just in case), of terug moet sturen als er overal een PoE injector bij zit. Gaat om een 24V.
De 24V wordt bijna nergens meer voor gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-10 07:25
Ik lees hier erg veel statements over dat het allemaal op een bepaalde manier moet, want anders werkt het niet of slecht.

Ik denk niet dat je zo stellig kunt zijn. De out of the box settings zorgen er gewoon voor dat de boel zal werken. De vraag is of het in jouw specifieke situatie het beste uit het systeem haalt. En het beste is ook in zekere zin arbitrair. Het helpt vaak wel als je je een beetje verdiept in wat er allemaal mogelijk is voordat je het een en ander gaat herconfigureren.

Las net ook weer dat de WiFi AI je het leven zuur maakt. Bij mij staat deze gewoon aan en scant het elke ochtend om 04:00. Soms voert het een wijziging door en soms niet, afhankelijk van wat er op dat moment allemaal bij mij in de buurt gevonden wordt wat invloed kan hebben. Ik heb er nooit problemen mee ondervonden. Die “AI” kan dit beter doen dan ik en daarbij geautomatiseerd.l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:12:

de G3 flex camera werken ook op 24v. geen idee of de andere camera's op 24v werkt :?

de u6 AP's hebben geen poe injector en werken ook niet op 24volt.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:50

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Iemand ervaring met link aggregation tussen een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) en Zyxel switch?

Gister geprobeerd in te stellen maar er ging iets niet helemaal lekker waarna niets meer werkte :D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Valderrama schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:11:
Ik lees hier erg veel statements over dat het allemaal op een bepaalde manier moet, want anders werkt het niet of slecht.

Ik denk niet dat je zo stellig kunt zijn. De out of the box settings zorgen er gewoon voor dat de boel zal werken. De vraag is of het in jouw specifieke situatie het beste uit het systeem haalt. En het beste is ook in zekere zin arbitrair. Het helpt vaak wel als je je een beetje verdiept in wat er allemaal mogelijk is voordat je het een en ander gaat herconfigureren.

Las net ook weer dat de WiFi AI je het leven zuur maakt. Bij mij staat deze gewoon aan en scant het elke ochtend om 04:00. Soms voert het een wijziging door en soms niet, afhankelijk van wat er op dat moment allemaal bij mij in de buurt gevonden wordt wat invloed kan hebben. Ik heb er nooit problemen mee ondervonden. Die “AI” kan dit beter doen dan ik en daarbij geautomatiseerd.l
Tot dat je vlakbij Schiphol woont en WiFi AI in eens besluit dat een vrij DFS kanaal beter is dan een kanaal delen met de buren. Waardoor er bij een overkomend vliegtuig in eens een afdelingen of jij zelf thuis zonder WiFi zit. Dit gebeurt uiteraard altijd precies tijdens de belangrijkste zoom sessie van de maand en daardoor moet jij baas gaan vertellen dat WiFi AI de oorzaak was van het mislopen van die miljoenen opdracht.

Je baas zie je aankomen met WiFi AI ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:40:
[...]

Tot dat je vlakbij Schiphol woont en WiFi AI in eens besluit dat een vrij DFS kanaal beter is dan een kanaal delen met de buren. Waardoor er bij een overkomend vliegtuig afdelingen of jij zelf thuis zonder WiFi zit. Dit gebeurt uiteraard altijd precies tijdens de belangrijkste zoom sessie van de dag en daardoor moet jij baas gaan vertellen dat WiFi AI de oorzaak was het mislopen van die miljoenen opdracht.

Je baas zie je aankomen met WiFi AI ;w
100% mee eens.
Features zoals dit moet je per situatie bekijken of het zinnig is te implementeren en welke risico’s er aan zit.
Dan nog staan er genoeg zaken default in die niet ok zijn. Waaronder channelselectie en de default van AI is al helemaal niet ok.

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 29-07-2021 15:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Miki schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:14:
@nero355 geeft veelvudig goede tips en aanwijzingen dat hij die batch verdiend heeft.
Nog een kleine aanvulling daarover : Al die karma badges of hoe die zooi ook heet kunnen mij echt 0,0 schelen en hadden er net zo goed niet hoeven te zijn naast het feit dat je soms hele gekke dingen toegedeeld krijgt die je niet eens interessant vindt! :F

Vroeger deden we op GoT ook zonder en IMHO kunnen we dat nog steeds! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tortelli schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:27:
Iemand ervaring met link aggregation tussen een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) en Zyxel switch?

Gister geprobeerd in te stellen maar er ging iets niet helemaal lekker waarna niets meer werkte :D.
LACP?

Maar: Als jij hier alléén aangeeft dat 't niet werkt zónder daarbij aan te geven wat er uit je logging blijkt dan is er weinig over te zeggen / roepen.

Ik vraag me overigens wel af waarom je LA(CP) tussen twee L2/3 switches wilt gebruiken. Is OSPF daar niet voor ontwikkelt, ooit?

Je logging zal waarschijnlijk wat STP meldingen herbergen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 29-07-2021 20:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:50

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@Will_M denk dat ik daar ergens iets verkeerd gedaan heb. Heb nu de link tussen 2 Ubiquiti switches draaien als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvWBrufL8L3Oe1a6NGEKmDCK23M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2R1YZYiq2E1lnnb9QS07Dkjw.png?f=user_large

Echter pas ik mijn setup aan en neem ik (als alles nu stabiel blijft draaien op de Zyxel) afscheid van pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation en vervang die door pricewatch: ZyXEL XS1930-10

Blijf problemen houden met mijn 10Gbit verbinding naar zolder (met tranciever, heb daarvoor een andere gekocht die stabieler is maar ook issues blijft geven). Zit op de grens van de kabellengte en hiermee kan ik ook eventueel terug naar 5Gbit (wat voor mijn doel prima zou zijn).

Door een gebrek aan 10Gbit RJ45 opties bij Ubiquiti maar voor een alternatief gegaan. Mijn idee is om de 24 poort PoE switch met 2x SFP aan de Zyxel te knopen op 2Gbit. Mijn NAS en PC hangen iig aan de Zyxel op 10Gbit. Zo heeft het overige netwerk ook bandbreedte zat.
Met mijn Gbit glasvezel internet hebben we zo bandbreedte genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVMTNMoO8IEsCGeY6x_bz-cRrz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RWrDh2BKAbhJOpXx9MVJnHXE.png?f=user_large
Dit had ik ingesteld
Hier heb ik echter niets mee gedaan zie ik nu 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHPQQbrBniDkB8Z5I7lKtS6ucnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1TvX5x7njPCSDRb8NFA9u6gN.png?f=user_large
Denk dat ik group 1 actief had moeten maken in LACP? Geen expert op dit gebied ;)

Momenteel de Zyxel met 10Gbit DAC aan de UniFi Switch Aggregation hangen voor testdoeleind..

[ Voor 8% gewijzigd door Tortelli op 29-07-2021 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:24
Mensen hier al de Crosstalk solutions vid gezien omtrent de UDM-Pro-SE?
$499,- in de early access Store van Ubiquiti
8x Poe en 2,5 Gbps WAN poort en 128 ssd opslag.
Take my money!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 09:36
Mijn situatie: B&B met 5 gasten kamers. Ik heb een UDM PRO met een zevental ap's. Hierop draait een privé netwerk en een gasten netwerk met portal.

Elke kamer is nu voorzien van Philips hue verlichting met een eigen bridge. De verlichting kan nu enkel bedient worden met een wall switch op de kamer. De bridges hangen nu in mijn privé netwerk.

Voor de airconditioning is een sensibo geïnstalleerd zodat deze via het netwerk bedient kan worden. Deze hangen vooralsnog ook in mijn privé netwerk.

Waar ik heen wil: Smart rooms. TV met Chromecast, Google Home om verlichting en airco mee aan te sturen. Later eventueel nog uitbreiding met slimme gordijnen etc.

Dus heb ik per kamer een eigen netwerk nodig. Al lang vraag ik mij af wat de beste en meest gebruiksvriendelijke oplossing moet gaan worden.

Mijn gedachte is nu, elke kamer een eigen SSID te geven en in een Vlan te plaatsen. Volgens mij moet dit kunnen met slechts 5 kamers. De bekabelde dingen, zoals de Philips hue bridges kan ik toch op de switches ook toewijzen aan de betreffende vlan?

De vraag is eigenlijk of dit de beste manier is om het netwerk in te richten? Zijn er andere manieren die beter zijn om te bereiken wat ik wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@verzenden Yes! Lekker voor VLAN’s gaan. Je zou eventueel nog 802.1X authenticatie op je wifi kunnen doen, dan kan je ze op basis van username het goede VLAN insturen :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:15:
@verzenden Yes! Lekker voor VLAN’s gaan. Je zou eventueel nog 802.1X authenticatie op je wifi kunnen doen, dan kan je ze op basis van username het goede VLAN insturen :)
Dat wat je aanhaalt ontkom je eigenlijk al niet aan als je één SSID gaat uitstralen over meerdere kamers in 1 en de zelfde B&B (tenzij de kamers vér genoeg uit lekaar liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:20:
[...]

Dat wat je aanhaalt ontkom je eigenlijk al niet aan als je één SSID gaat uitstralen over meerdere kamers in 1 en de zelfde B&B (tenzij de kamers vér genoeg uit lekaar liggen).
Je zou nog steeds per kamer een SSID kunnen maken natuurlijk, en die gewoon over alle AP’s broadcasten maar isoleren op basis van VLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:28:
[...]

Je zou nog steeds per kamer een SSID kunnen maken natuurlijk, en die gewoon over alle AP’s broadcasten maar isoleren op basis van VLAN
Is alleen een beetje jammer dat je de capaciteit van de antennes dan niet ten volle benut. Dat soort AAA dingen laat je beter over aan een centrale controller (IMHO) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verzenden
Het idee is wel dat gasten over het gehele terrein op 1 en dezelfde SSID blijven zitten en dus alle aps alle SSID's uitzenden.

Nu heeft niet elke kamer een eigen ap en dat laat ik bij voorkeur ook zo.

Voordeel van een radius server draaien zie ik niet zo. Voor gasten geld dat het vooral makkelijk moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
verzenden schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:33:
Het idee is wel dat gasten over het gehele terrein op 1 en dezelfde SSID blijven zitten en dus alle aps alle SSID's uitzenden.

Voordeel van een radius server draaien zie ik niet zo. Voor gasten geld dat het vooral makkelijk moet zijn.
UniFi controller draait een radius server voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[romessage=68213970,noline]verzenden schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:33[/message]:

Nee, je maakt maar 1 ssd te voor alle gasten en alle kamers. Deze ssid ga uitzenden over het hele complex.

En aan deze enkele SSID koppel je alle vlans en via een unieke login per kamer koppel je elke kamer aan juiste vlan op deze enkele SSD.

Iedere kamer zijn eigen ssid geeft ook problemen dat gasten het niet meer snappen omdat hun ssd helemaal onderaan in het lijstje staat en niet direct in beeld komt en dat op verkeerde ssd gaan klikken.

[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 29-07-2021 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verzenden
Ok, het is nu voor mij duidelijk dat je middels een radius server met 1 SSID af kan. Maar ik begrijp ook dat elke gast dan een username en password nodig heeft?

Ik denk dat het voor gasten te ingewikkeld wordt als er om meer dan een wifi code gevraagd wordt.

De portal op het moment draait overigens zonder WiFi wachtwoord. De B&B ligt afgelegen en scheelt mij heel vaak de vraag: "Wat is de wifi code?"

Acties:
  • +3 Henk 'm!
verzenden schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:48:
Ok, het is nu voor mij duidelijk dat je middels een radius server met 1 SSID af kan. Maar ik begrijp ook dat elke gast dan een username en password nodig heeft?

Ik denk dat het voor gasten te ingewikkeld wordt als er om meer dan een wifi code gevraagd wordt.

De portal op het moment draait overigens zonder WiFi wachtwoord. De B&B ligt afgelegen en scheelt mij heel vaak de vraag: "Wat is de wifi code?"
Dat kan heel simple bijv je kamer nummer plus de code die als WiFi code in elke kamer hangt.
Of je maakt een vouchers en geeft elke kamer/gast een voucher met unieke login bij aankomst

En anders heb ik wel een leuke oplossing voor je gebaseerd op aan te melden accespoint of ssd zodat iedere kamer zijn eigen unieke welkoms unifi Portal heeft. Alleen dat zijn geen doet it your self instellingen unifi instellingen

[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 30-07-2021 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:44
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

NEE! B)

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik ben nu wel benieuwd. Ik heb een setup met 1x AP Lite 6, 2x AP AC lite, 1x 60w switch en controller. Mijn doel is betrouwbare WiFi, niet de snelst mogelijke WiFi.

Wat zou voor mij het nut zijn om te tweaken? Ik heb me uitgebreid ingelezen en het wel geprobeerd maar ik merk eerlijk gezegd geen (of soms negatief) verschil. Het enige wat ik nu handmatig heb ingesteld is het zendvermogen van 2.4ghz op low en de kanalen van de APs zodat ze niet overlappen. De rest staat weer op auto en het draait betrouwbaarder dan welke setup dan ook die ik eerder heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenHaemels
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb sinds een half jaar een USG 3P. Eerst had ik de "Threat Management" uit staan omwille van de throttling. Maar sinds kort heb ik deze terug aan staan, maar sinds deze terug aan staat stopt mijn USG met werken. Zo erg zelfs dat ik de USG remote niet meer kan bereiken, geen ssh kan doen er naartoe, geen internet meer...

Het enige dat helpt is een force reboot en terug insteken.

Iemand nog deze ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verzenden
Ik heb dus nog geen ervaring met radius. Is het dan zo dat als je op een device het wifi netwerk selecteerd, deze vraagt om username en password?

Als dat het geval is klinkt mij dit wel als een nettere oplossing dan 5 SSID's uitzenden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
verzenden schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:48:

Hotels waar ik kom werken precies zoals @xbeam aangeeft. Het is overigens wat jij zegt wel zo.. als ik bij de incheck sta, staat er altijd wel iemand: “het werkt niet” maar andere smaken zijn er eigenlijk niet. Ben eigenlijk maar een paar hotels tegengekomen die per kamer een SSID hadden en dat werkt nog waardelozer omdat je een keer tegen limieten gaat aanlopen en met radius simpelweg flexibeler bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KoenHaemels schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:57:
Ik heb sinds een half jaar een USG 3P. Eerst had ik de "Threat Management" uit staan omwille van de throttling. Maar sinds kort heb ik deze terug aan staan, maar sinds deze terug aan staat stopt mijn USG met werken. Zo erg zelfs dat ik de USG remote niet meer kan bereiken, geen ssh kan doen er naartoe, geen internet meer...

Het enige dat helpt is een force reboot en terug insteken.

Iemand nog deze ervaring?
Je usg stopt dan niet met werken maar iemand in huis trekt met een download de cpu van de usg tot 100% vol. (Dat is dan oom de snelheids beperking van 85 mbit/s) door reageert je usg heel traag zo traag dat zelfs tijdelijk de verbinding met de controller verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
ed1703 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:59:
[...]

Hotels waar ik kom werken precies zoals @xbeam aangeeft. Het is overigens wat jij zegt wel zo.. als ik bij de incheck sta, staat er altijd wel iemand: “het werkt niet” maar andere smaken zijn er eigenlijk niet. Ben eigenlijk maar een paar hotels tegengekomen die per kamer een SSID hadden en dat werkt nog waardelozer omdat je een keer tegen limieten gaat aanlopen en met radius simpelweg flexibeler bent.
Meer dan 5 kamers ga ik nooit krijgen dus limieten zal ik wel niet tegen aanlopen. Ik lees net dat bijvoorbeeld de Chromecast niet werkt icm een WPA enterprise oplossing. Zo zijn er nog meer smart home devices die hier niet mee overweg kunnen. Alles bedraad aansluiten is ook geen optie. Dus volgens mij wordt een SSID en vlan per kamer dan toch de meest praktische oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
verzenden schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:28:
[...]

Meer dan 5 kamers ga ik nooit krijgen dus limieten zal ik wel niet tegen aanlopen. Ik lees net dat bijvoorbeeld de Chromecast niet werkt icm een WPA enterprise oplossing. Zo zijn er nog meer smart home devices die hier niet mee overweg kunnen. Alles bedraad aansluiten is ook geen optie. Dus volgens mij wordt een SSID en vlan per kamer dan toch de meest praktische oplossing.
Klopt voor IoT maakt je 1 aparte IOT ssid en op basis van Mac adress ga je de Chromecast in de vlan van de kamer plaatsen
Dat geeft je ook de vrijheid om remote snel een Chrome cast van kamer te kunnen wisselen als er bijv 1 stuk of kwijt is /ontbreekt op een kamer.
@verzenden https://help.ui.com/hc/en...nfiguring-RADIUS-Server#5

Het probleem is dat naast deze 5 kamers je vast ook nog een eigen bedrijf en privé en een IoT ssd’s krijgt, dan zit op 8 SSD’s per accespoint. Dat betekent dat je verplicht bent om mesh mogelijkheden van unifi uit schakelen en echt alles moet gaan bekabelen.

Daarnaast kan je de unifi welkom Portal dan niet zomaar met alle kamers delen. Deze werkt standaard out te box maar met 1SSD dus 5 SSID’s betekent waarschijnlijk ook expertise in huren om de dit juist configure en onderhouden

Beter richt je het nu gelijk goed in volgens plaatje in de handleiding ondersteund unifi guest portal radius based authorisation
https://help.ui.com/hc/en...Portal-and-Hotspot-System

[ Voor 20% gewijzigd door xbeam op 30-07-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenHaemels
xbeam schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:03:
[...]

Je usg stopt dan niet met werken maar iemand in huis trekt met een download de cpu van de usg tot 100% vol. (Dat is dan oom de snelheids beperking van 85 mbit/s) door reageert je usg heel traag zo traag dat zelfs tijdelijk de verbinding met de controller verliest.
Dat lijkt me sterk want telkens het gebeurt, is er niemand aanwezig? Kan dit door de speedtest gebeuren die hij zelf doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KoenHaemels schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:54:
[...]

Dat lijkt me sterk want telkens het gebeurt, is er niemand aanwezig? Kan dit door de speedtest gebeuren die hij zelf doe?
Zeker want dan belast je de cpu 100% ( als internet sneller is dan 85 mbit/s die de usg met ips aan kan verwerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenHaemels
xbeam schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:00:
[...]

Zeker want dan belast je de cpu 100% ( als internet sneller is dan 85 mbit/s die de usg met ips aan kan verwerken)
Ok bedankt, ik kijk het na!
Weet jij direct waar ik deze disable?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verzenden
Dus even samengevat wordt het zo:
-1 SSID voor gasten netwerk
-1 SSID voor Iot devices (eventueel Verborgen)
-1 SSID voor privé/zakelijk
-Vlan per kamer
-Radius server op UDM PRO instellen.
-Iot devices op basis van Mac aan vlan toewijzen
-Portal instellen op WPA enterprise
-Bordje in elke kamer met login gegevens of voucher bij inchecken.

Is toch zeker een schonere oplossing dan ik initieel voor ogen had! Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kevinns schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:56:
Ik ben nu wel benieuwd. Ik heb een setup met 1x AP Lite 6, 2x AP AC lite, 1x 60w switch en controller. Mijn doel is betrouwbare WiFi, niet de snelst mogelijke WiFi.

Wat zou voor mij het nut zijn om te tweaken? Ik heb me uitgebreid ingelezen en het wel geprobeerd maar ik merk eerlijk gezegd geen (of soms negatief) verschil.
Wat heb je dan precies zitten tweaken ?
Het enige wat ik nu handmatig heb ingesteld is :
- het zendvermogen van 2.4ghz op low
- de kanalen van de APs zodat ze niet overlappen.

De rest staat weer op auto en het draait betrouwbaarder dan welke setup dan ook die ik eerder heb gehad.
Prima toch! :)

Fun fact : Auto bij het zendvermogen van 2.4 GHz en 5 GHz betekent dus gewoon High :+
verzenden schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:15:
Nooit je SSID op Hidden zetten! ;)

Als je me niet gelooft dan kan je honderden pagina's daarover vinden met je favoriete zoekmachine...
verzenden schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:28:
Ik lees net dat bijvoorbeeld de Chromecast niet werkt icm een WPA enterprise oplossing.
Zo zijn er nog meer smart home devices die hier niet mee overweg kunnen.
De Chromecast kan je ook via zijn eigen WiFi Ad-hoc benaderen via de code die op de TV wordt weegegeven als het goed is :)

Verder zijn het inderdaad allemaal verschrikkelijk beperkte apparaten die vaak niet eens je eigen DNS Server respecteren en ook niet zoiets als een BSSID kennen... :F
Alles bedraad aansluiten is ook geen optie.
Waarom niet :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
verzenden schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:15:
[...]

Dus even samengevat wordt het zo:
-1 SSID voor gasten netwerk
-1 SSID voor privé/zakelijk
-Vlan per kamer
-Radius server op UDM PRO instellen.
-Iot devices op basis van Mac aan vlan toewijzen
-Portal instellen op WPA enterprise
-Bordje in elke kamer met login gegevens of voucher bij inchecken.

Is toch zeker een schonere oplossing dan ik initieel voor ogen had! Thx!
Iot hidden kan maar heeft niet de voorkeur, iemand die er naar zoekt vindt hem toch wel in 2 minuten.

En met extra hulp van @slooffmaster is zo zelfs mogelijk om je reserveringssysteem/Pos systeem te koppel waardoor gasten bijv met hun eigennaam of reserverings nummer kunnen inloggen of dat je ze tijdens het inloggen wat uitleg over de omgeving of Iot kan geven of bijv een andere snelheid waarvoor ze betaald hebben tijdens de online boeking. (Als je dat willen) Of dat de lampen /airco automatisch uit gaan wanneer geen van de gast zich op de accespoint rond zijn kamer bevindt.

ik kan je helpen met de multi portal oplossing per accespoint en SSID maar niet het koppelen van je POS en Reservering systeem dat sloopmaster zijn ding

@nero355
Omdat het niet alleen om Chrome cast (ik als Apple TV gebruiker heb weinig ervaring met chrome cast ) gaat maar ook om bijv lampen en andere kamer bediening, althans dat is zoals ik het een beetje begrijp.
Maar als er voor zijn gasten makkelijker oplossing zij. heeft dat denk ik de voor.

[ Voor 41% gewijzigd door xbeam op 30-07-2021 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
nero355 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:56:
[...]

Wat heb je dan precies zitten tweaken ?

[...]

Prima toch! :)

Fun fact : Auto bij het zendvermogen van 2.4 GHz en 5 GHz betekent dus gewoon High :+

[...]
Ja OK goed punt, er is wel íets getweakt :Y)

En dat van het auto zendvermogen… echt?! Wauw. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
nero355 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:56:

Nooit je SSID op Hidden zetten! ;)

Als je me niet gelooft dan kan je honderden pagina's daarover vinden met je favoriete zoekmachine...

Waarom niet :?
SSID op hidden zetten was meer met de gedachte dat hoe minder SSID's er zichtbaar zijn, hoe minder men probeert met de verkeerde te verbinden. Niet vanuit beveiliging.

Niet alle iot devices kunnen op een kabel aangesloten worden. Daarnaast bewoon ik een ouder pand in Frankrijk met veelal muren van 50cm dik. Dat maakt bekabeling ook erg lastig. 7 van de 6 aps zijn wel bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verzenden schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:58:
[...]

SSID op hidden zetten was meer met de gedachte dat hoe minder SSID's er zichtbaar zijn, hoe minder men probeert met de verkeerde te verbinden. Niet vanuit beveiliging.

Niet alle iot devices kunnen op een kabel aangesloten worden. Daarnaast bewoon ik een ouder pand in Frankrijk met veelal muren van 50cm dik. Dat maakt bekabeling ook erg lastig. 7 van de 6 aps zijn wel bekabeld.
Gaat dit toevallig om een B&B in Malaucène? Frankrijk is groot maar wij zijn daar toevallig ook bezig met offerte voor 5 kamer/huisje B&B

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 30-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
Nee, onze b&b ligt in de Vaucluse, naast Avignon.

(5 kamers is de wettelijke max voor een b&b in Frankrijk, daarboven ben je een hotel)

[ Voor 47% gewijzigd door verzenden op 30-07-2021 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verzenden schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:46:
Nee, onze b&b ligt in de Vaucluse, naast Avignon.

(5 kamers is de wettelijke max voor een b&b in Frankrijk, daarboven ben je een hotel)
Ik vindt het altijd bijzonder hoeveel hoeveel Nederlanders er een B&B hebben in het Franse rijk en voor dit soort zaken toch liever via een Nederlandse partij werken.

Malaucène ligt iets veder richting Carpentras. Maar overál in de omgeving is de situatie een beetje het zelfde meerdere orange boxen met een 5 mbit/s dsl en als het ergens op lijn hard stormt hapert het internet door het zwabberen van tussen liggende PTP link van orange. De uitrol van glas door orange schiet niet op (ligt al en jaar COVID stil) ze net te ver van het dorpscentrum. Deze uitrol gaat waarschijnlijk onze eerste via E.musk _/-\o_ worden

[ Voor 15% gewijzigd door xbeam op 30-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
[...]

7 van de 6 aps zijn wel bekabeld.
:? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verzenden
Comp User schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:38:
[...]

:? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :?
Bekabeling buiten het huis om onder de dakgoot. Via gaatjes in kozijnen weer naar binnen. Een berg kabelgootjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 13:58
[...]
7 van de 6 aps zijn wel bekabeld.
offtopic:
Ah, dus daar is die tweede netwerk poort voor bedoeld? >:)

[ Voor 17% gewijzigd door dbeusink op 30-07-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
Gelukkig heb ik sinds een week 5g bereik en hangt de UDM PRO nu achter een Huawei 5g modem. Nu haal ik ongeveer 300mb down en 60 up. Ik moet nog even spelen met de positie van het 5g modem. Met mijn mobiele telefoon haal ik een 600mb down. Helaas kan het Huawei modem niet met externe antennes overweg. Maar ik ben al erg tevreden. Gasten zijn nu geknepen op 40/8.

Glasvezel gaat hier nog lang duren denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dbeusink schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:41:
[...]

offtopic:
Ah, dus daar is die tweede netwerk poort voor bedoeld? >:)
Dat is correct
verzenden schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:46:
[...]

Gelukkig heb ik sinds een week 5g bereik en hangt de UDM PRO nu achter een Huawei 5g modem. Nu haal ik ongeveer 300mb down en 60 up. Ik moet nog even spelen met de positie van het 5g modem. Met mijn mobiele telefoon haal ik een 600mb down. Helaas kan het Huawei modem niet met externe antennes overweg. Maar ik ben al erg tevreden. Gasten zijn nu geknepen op 40/8.

Glasvezel gaat hier nog lang duren denk ik.
Waarom wil je gasten/bezoekers knijpen als er geen up-selling tegenover staat. Je hebt band breedte zat, dus hoe sneller iemand iets kan downloaden hoe sneller er weer ruimte op op het WiFi spectrum is voor de volgende. Als je knijpt houd iemand alleen maar langer je WiFi signaal in gebruik. WiFi gebruikers vechten niet om internet bandbreedte maar spectrum ruimte. Airtime fairness lost dit op voor ongelijke clients maar niet voor het aantal clients op een accespoint deze delen evenredig de beschikbaar airtime. Dus hoe sneller sneller een cliënt iets binnen heeft meer air time er beschikbaar blijft voor de rest. Nu zal dat met aantallen bij jou geen groot issue zijn. Maar dan nog waarom mag een gast niet beschikken over de de maximale snelheid. Het doet niemand kwaad het aantal MB/s dat ze binnen halen blijft het zelfde

[ Voor 74% gewijzigd door xbeam op 13-08-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:53
xbeam schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Ik vindt het altijd bijzonder hoeveel hoeveel Nederlanders er een B&B hebben in het Franse rijk en voor dit soort zaken toch liever via een Nederlandse partij werken.

Malencane ligt iets veder richting Carpentras. Maar overál in de omgeving is de situatie een beetje het zelfde meerdere orange boxen met een 5 mbit/s dsl en als het ergens op lijn hard stormt hapert het internet door het zwabberen van tussen liggende PTP link van orange. De uitrol van glas door orange schiet niet op (ligt al en jaar COVID stil) ze net te ver van het dorpscentrum. Deze uitrol gaat waarschijnlijk onze eerste via E.musk _/-\o_ worden
Het is toch Malaucène? Onderaan de Ventoux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verzenden
xbeam schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Maar dan nog waarom mag een gast niet beschikken over de de maximale snelheid. Het doet niemand kwaad het aantal MB/s dat ze binnen halen blijft het zelfde

[YouTube: Airtime Fairness]
Bedankt voor deze uitleg. Ik heb de bandbreedte direct aangepast en op unlimited gezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
verzenden schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:53:

Waar ik heen wil: Smart rooms. TV met Chromecast, Google Home om verlichting en airco mee aan te sturen. Later eventueel nog uitbreiding met slimme gordijnen etc.
Niet aan beginnen, althans niet zoals jij wil met bediening met device van gast. Dat wordt een grote puinhoop met een hoop gezeur van gasten. Omdat software niet werkt, device te oud is etc etc.

Koop 5 goedkope tablets en leg/hang die op iedere kamer met eigen vlan en software etc.

En dan gewoon een standaard gezamenlijk gastennetwerk voor al je gasten.

Ik verhuur zelf, 9 appartementen met Max 45 bedden.
Je wil niet weten wat voor werk je alleen al hebt aan gasten met het voucher systeem al niet op de WiFi komen. Laat staan als je ze dan nog allerlei smart zaken mee wil laten besturen.

“KISS” is in de vakantieverhuur een belangrijk principe. Gasten zijn op vakantie en willen dat dingen gewoon werken en niet nog een hoop dingen moeten installeren en leren.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
yzf1kr schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:25:
[...]
Niet aan beginnen, althans niet zoals jij wil met bediening met device van gast.
Sorry, misschien was ik niet duidelijk. Het idee was om een Google Nest hub in de kamer te plaatsen. Dus geen Google Home op een eigen device.

Verder met kiss eens..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
yzf1kr schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Niet aan beginnen, althans niet zoals jij wil met bediening met device van gast. Dat wordt een grote puinhoop met een hoop gezeur van gasten. Omdat software niet werkt, device te oud is etc etc.

Koop 5 goedkope tablets en leg/hang die op iedere kamer met eigen vlan en software etc.

En dan gewoon een standaard gezamenlijk gastennetwerk voor al je gasten.

Ik verhuur zelf, 9 appartementen met Max 45 bedden.
Je wil niet weten wat voor werk je alleen al hebt aan gasten met het voucher systeem al niet op de WiFi komen. Laat staan als je ze dan nog allerlei smart zaken mee wil laten besturen.

“KISS” is in de vakantieverhuur een belangrijk principe. Gasten zijn op vakantie en willen dat dingen gewoon werken en niet nog een hoop dingen moeten installeren en leren.
Sorry ik ben vandaag even van de filmpjes komt vaak beter over dan my dyslectische getyp.

Maar dan moet wel een waarschuwing ophangen “gebruik de WiFi niet zonder vpn en doe geen bank of andere privé zaken op het netwerk”.

Want dit is een reëel voorkomt probleem en gevaar waar jij je gasten nu aan blood stelt
[YouTube: Wi-Fi Threat Category: "Evil Twin" Access Point]

Zie hoe makkelijk het is.

Je wil dus een omgeving die op een of andere manier beschermt.
Unifi beschikt niet over wips of over andere beveiligings of detectie middelen, dus enige manier is een een radius based omgeving met unieke credentials per gebruiker of familie/kamer, Natuurlijk is jou weg de makkelijke het hoeft maar 1 keer te gebeuren en schade bij gasten kan enorm zijn die. En jij denkt dat verzekeraars deze niet probeer deze te verhalen op de eigenaar van het netwerk komt in die discussie wil je gewoon niet belanden levert alleen maar reputatie schade op.

Nu kost accespoints die grote hotels gebruiken om veilig zonder WiFi key of radius login te kunnen werken on redelijk veel voor een B&B. Namelijk zo rond de 1000 euro per accespoint. Vandaar dit the next best thing is.

[ Voor 26% gewijzigd door xbeam op 30-07-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:23
Vraagje...

Heb een UAP-AC-M waar ik maar geen fixed ip aan kan hangen. Tenminste dat gaat wel maar dan is hij disconnected in de controller. Ik kan wel naar het fixed ip SSH-en. Ifconfig laat natuurlijk ook correcte ip (op br0 adapter) zien.

M.a.w. hij krijgt wel zijn IP maar wil niet meer connecten in de controller.

Enige manier om hem terug te krijgen is een hardreset en opnieuw adopten in de controller. Via DHCP werkt hij wel naar behoren.

What gives?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
lowfi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:48:
Vraagje...

Heb een UAP-AC-M waar ik maar geen fixed ip aan kan hangen. Tenminste dat gaat wel maar dan is hij disconnected in de controller. Ik kan wel naar het fixed ip SSH-en. Ifconfig laat natuurlijk ook correcte ip (op br0 adapter) zien.

Enige manier om hem terug te krijgen is een hardreset en opnieuw adopten in de controller. Via DHCP werkt hij wel naar behoren.

What gives?
Goede gateway/DNS ingesteld bij het static maken van het IP ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
DennusB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:50:
[...]

Goede gateway/DNS ingesteld bij het static maken van het IP ?
Ja deze staat hetzelfde ingesteld als op de overige unifi producten (7 totaal). Deze werken allemaal wel met deze instellingen.

Het fixed Ip is natuurlijk uniek. Oplopend van x.1 tm x.7. Deze AP wil ik x.6 toekennen.

Heb inmiddels al via SSH een reboot gedaan.Via een persistent ping zie ik dat hij offline gaat vervolgens weer terug online komt.... Maar offline blijft in de controller.

[ Voor 17% gewijzigd door lowfi op 30-07-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vraagje...

What gives?
Er is ook een relatie met verificatie onderwater. Wat meestal het snelste werkt is even het AP helemaal vergeten/verwijderen. En opnieuw toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Er is ook een relatie met verificatie onderwater. Wat meestal het snelste werkt is even het AP helemaal vergeten/verwijderen. En opnieuw toevoegen.
Bedoel je vergeten nadat ik het fixed ip heb toegekend?

Dan komt ie denk ik terug als een soort rogue AP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
lowfi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Waarschijnlijk heb je dat ip eerder gebruikt voor een ander device? Kan dan dit zijn mss.

Behoorlijk Leek in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 14:48
hopelijk heeft 1 van jullie de oplossing voor mijn probleem:

Ik heb een Experiabox V10 (hiervan staat de wifi uit). Mijn wifi netwerk word verzorg door 2 Ubiquiti Wifi 6 Acces points. Ook heb ik veel sonos boxen in mijn huis, veel als in een stuk of 12. Hiervan zijn er 3 bekabeld aangesloten.

Nu het probleem:

Wifi valt regelmatig uit, voor een minuut of 10 dan komt het weer terug.

Ik heb kpn gebeld, en die zeiden gelijk dit komt door de sonos boxen, deze vragen dan opeens zoveel "pingetjes" aan de experiabox, dat deze het even niet meer aankan, en er dus voor 10 minuten mee stopt (zowel Wifi, Als bedraad).

Na een telefoontje met Sonos bleek dit een soort van bekend probleem te zijn, alleen kon de beste man via hulp op afstand de juiste instellingen die hij wilde aanpassen in de Ubiquiti manager, niet vinden...

Er zullen hopelijk vast wel tweakers zijn, die zowel ubiquiti als Sonos hebben, en mij kunnen vertellen, welke instellingen ik moet aanpassen/ aanvinken zodat dit probleem zich niet meer voordoet. Volgens de Sonos helpdesk meneer, was het een kwestie van de goede instellingen en dan zou het probleem verholpen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lowfi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Even helemaal uit de DB van de controller gooien “forget” en dan alles opnieuw uitvoeren.

Heb je een mgmt vlan? In de laatste bèta’s is dat volgens mij “reworked”. Kan misschien nog een bugje in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:47:
[...]

Even helemaal uit de DB van de controller gooien “forget” en dan alles opnieuw uitvoeren.

Heb je een mgmt vlan? In de laatste bèta’s is dat volgens mij “reworked”. Kan misschien nog een bugje in zitten.
Ik ga hier eens mee aan de slag: https://aaron.vansledrigh...nadoptable-unifi-devices/

Mijn controller draait alweer tig jaar dus mss is deze een beetje bugged :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lowfi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:50:
[...]

Ik ga hier eens mee aan de slag: https://aaron.vansledrigh...nadoptable-unifi-devices/

Mijn controller draait alweer tig jaar dus mss is deze een beetje bugged :S
De stap ervoor is in de device settings “forget” uitvoeren. Doet hetzelfde kost je alleen minder tijd :)

Jij zegt een harde reset, dat ja aan de hardware zijde. Je zou hem ook softwarematig moeten resetten.

Updaten van je controller kan nooit kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:52:
[...]

De stap ervoor is in de device settings “forget” uitvoeren. Doet hetzelfde kost je alleen minder tijd :)

Jij zegt een harde reset, dat ja aan de hardware zijde. Je zou hem ook softwarematig moeten resetten.

De controller draait tig jaar maar is wel altijd geupdate naar de laatste release versie. In dit geval 6.2.26.0. Alle unifi devices draaien op de mngt lan.

Ik doe een forget en daarna een hardreset. Of een soft reset. Heb inmiddels beide geprobeerd maar lijkt niks uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lowfi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:59:
[...]

De controller draait tig jaar maar is wel altijd geupdate naar de laatste release versie. In dit geval 6.2.26.0. Alle unifi devices draaien op de mngt lan.

Ik doe een forget en daarna een hardreset. Of een soft reset. Heb inmiddels beide geprobeerd maar lijkt niks uit te maken.
Is het een plat vlan of meerdere VLANs? Bij dat laatste is er ook een gateway noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vraagje...

What gives?
Gebruik je misschien een Tagged VLAN als Management VLAN en ben je dat vergeten in te stellen :?

Standaard is VLAN 1 Untagged als Management VLAN in gebruik :)
stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:16:
Er is ook een relatie met verificatie onderwater.
Wat bedoel je daarmee :?
Behoorlijk Leek schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:32:
Waarschijnlijk heb je dat ip eerder gebruikt voor een ander device? Kan dan dit zijn mss.

Behoorlijk Leek in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Dat is wel maf en zou eigenlijk niet mogen gebeuren! :/
duc848 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:44:
Ik heb een Experiabox V10 (hiervan staat de wifi uit). Mijn wifi netwerk word verzorg door 2 Ubiquiti Wifi 6 Acces points. Ook heb ik veel sonos boxen in mijn huis, veel als in een stuk of 12. Hiervan zijn er 3 bekabeld aangesloten.

Nu het probleem:

Wifi valt regelmatig uit, voor een minuut of 10 dan komt het weer terug.

Ik heb kpn gebeld, en die zeiden gelijk dit komt door de sonos boxen, deze vragen dan opeens zoveel "pingetjes" aan de experiabox, dat deze het even niet meer aankan, en er dus voor 10 minuten mee stopt (zowel Wifi, Als bedraad).

Na een telefoontje met Sonos bleek dit een soort van bekend probleem te zijn, alleen kon de beste man via hulp op afstand de juiste instellingen die hij wilde aanpassen in de Ubiquiti manager, niet vinden...

Er zullen hopelijk vast wel tweakers zijn, die zowel ubiquiti als Sonos hebben, en mij kunnen vertellen, welke instellingen ik moet aanpassen/ aanvinken zodat dit probleem zich niet meer voordoet. Volgens de Sonos helpdesk meneer, was het een kwestie van de goede instellingen en dan zou het probleem verholpen zijn...
Sonos is een lang raar verhaal over outdated STP en dergelijken...

Paar tips :
- Pak de Search bovenaan erbij en zoek erop los.
- Een Quick Fix zou kunnen zijn om maar één Sonos apparaat met je netwerk te verbinden en de Sonos eigen WiFi meuk te gebruiken voor de overige apparaten.

Sterkte alvast! :)
stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:47:
Wat hebben ze dan precies gedaan :?
stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:52:
YOLO!!! >:) :+
stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:20:
Is het een plat vlan of meerdere VLANs? Bij dat laatste is er ook een gateway noodzakelijk.
In principe niet, maar wel zo handig om je UAP's hun NTP goed te laten syncen na een reboot/firmware upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51

NDF82

Doomed Space Marine

Advies voor een nieuwbouw woning gevraagd.

Ik heb de planner tool gebruikt en kom uit op het volgende advies voor een woning van 180m2 en een tuin van 300m2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Vb0j4iVXMAKKoZCufscRTkSeqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCy2UchxV7dxRjkAllGBA6Fp.png?f=fotoalbum_large

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)€ 287,98€ 287,98
1Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 111,93€ 111,93
1Access pointsUbiquiti UniFi AC Mesh Pro (1-pack)€ 179,90€ 179,90
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 102,90€ 102,90
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus€ 194,89€ 194,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,60

Ik vraag me echter af of ik in plaats van de security gateway, cloud key en 16p switch niet beter een Dream Machine pro + 8 poorts switch kan nemen.

In de toekomst wil ik nog een deurbel/camera en drie+ beveiliging camera's aansluiten. Dat kun je echter niet aangeven in de planner tool.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
NDF82 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:49:
Advies voor een nieuwbouw woning gevraagd.

Ik heb de planner tool gebruikt en kom uit op het volgende advies voor een woning van 180m2 en een tuin van 300m2.
[Afbeelding]

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)€ 287,98€ 287,98
1Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 111,93€ 111,93
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 102,90€ 102,90
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus€ 194,89€ 194,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,60

Ik vraag me echter af of ik in plaats van de security gateway, cloud key en 16p switch niet beter een Dream Machine pro + 8 poorts switch kan nemen.

In de toekomst wil ik nog een deurbel/camera en drie+ beveiliging camera's aansluiten. Dat kun je echter niet aangeven in de planner tool.
Persoonlijk vind ik de cloud key in thuisomgevingen nutteloos. Ik heb zelf de controller op een pi zero waar ook pi-hole op draait. dat scheelt je weer 150 euro.

Verder zou ik in jouw geval voor de 8p 60w switch gaan (weer 100 euro). Over de iot devices van ubiquiti hoor ik niet de beste verhalen en ik vraag me af of je vendor lock in wil van iot in je netwerk setup, maar die keuze is aan jou. Dan zou inderdaad de keuze voor een dream machine voor de hand liggen.

Qua access points is mijn ervaring dat je beter een groter aantal simpele APs (lite) kan hebben dan een kleiner aantal fancy (pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51

NDF82

Doomed Space Marine

Kevinns schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Persoonlijk vind ik de cloud key in thuisomgevingen nutteloos. Ik heb zelf de controller op een pi zero waar ook pi-hole op draait. dat scheelt je weer 150 euro.

Verder zou ik in jouw geval voor de 8p 60w switch gaan (weer 100 euro). Over de iot devices van ubiquiti hoor ik niet de beste verhalen en ik vraag me af of je vendor lock in wil van iot in je netwerk setup, maar die keuze is aan jou. Dan zou inderdaad de keuze voor een dream machine voor de hand liggen.

Qua access points is mijn ervaring dat je beter een groter aantal simpele APs (lite) kan hebben dan een kleiner aantal fancy (pro).
Een RBP oplossing zie ik niet zitten omdat ik dan weer een zaterdag extra moet knutselen. Vendor lock in vind ik geen probleem zolang alles perfect integreert. Ben op zoek naar een "Apple" ervaring voor wat betreft naadloze integratie.

Dan neig ik op basis van jouw antwoord naar de Dream machine in combinatie met acces points en camera's.

Dan kom ik op deze lijst:
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 106,80€ 106,80
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 111,93€ 223,86
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 375,-€ 375,-
1BedieningUbiquiti UniFi Protect G4 Doorbell€ 197,97€ 197,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.083,53

[ Voor 48% gewijzigd door NDF82 op 30-07-2021 16:34 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat er ook iets met certificaten of keys onderwater gebeurd.
Sonos is een lang raar verhaal over outdated STP en dergelijken...

Paar tips :
- Pak de Search bovenaan erbij en zoek erop los.
- Een Quick Fix zou kunnen zijn om maar één Sonos apparaat met je netwerk te verbinden en de Sonos eigen WiFi meuk te gebruiken voor de overige apparaten.

Sterkte alvast! :)
Ja vooral met slechts 1 UTP en de rest verbinden over het interne sonosnet naar de node met UTP(gaat automatisch na reboot). Er is een sonos KB waarin staat hoe je kunt achterhalen of alles op sonosnet draait of op UniFi WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
[quote]nero355 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:49:

Dat is wel maf en zou eigenlijk niet mogen gebeuren! :/
[...]

In mijn unifi begin een paar keer meegemaakt dat ik een device een fixed ip gegeven had, zonder een forget te geven aan de kant gegooit, waarna ik dat zelfde ip niet meer kon gebruiken voor een nieuw device, vandaar die actie.
Dat is al weer een tijdje geleden uiteraard, want dat overkomt me nu niet meer 8)7
Pagina: 1 ... 130 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.