4Ramos schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:38:
Ik ben mezelf sinds kort aan het verdiepen in het aanleggen van een beter (zo goed mogelijk) thuisnetwerk voor mijn nieuwe huis. Nu las ik jouw visie hierop en ben ik zelf zeker geen expert op dit gebied.
Is een UniFi systeem dan te uitgebreid? Beter met bijvoorbeeld Netgear AP's en switches in de weer gaan?
Ik kan dat niet voor jou bepalen, maar het punt is dat mensen vaak geen weet hebben van :
- VLAN's in het algemeen.
- Het feit dat je het standaard subnet in VLAN 1 beter als Management VLAN kan overlaten en je daadwerkelijke netwerk gewoon in een apart VLAN kan proppen!
- Hoe WiFi in elkaar zit qua SSID/Zendkracht/allerlei andere settings...
En misschien wel het ergste : Dat alles "automagisch" werkt, omdat ze net een shitload aan geld hebben uitgegeven aan het voor hen magische prachtig klinkende populaire Ubiquiti UniFi systeem... wat dus niet zo is!
Kortom : Ga eens voor jezelf na hoeveel voordelen je gaat benutten en of dat het geld waard is ?!
Nou zijn de accesspoints opzich niet duur, maar accesspointje hier, accesspointje daar, PoE switchje erbij en je zit al gauw aan de € 300 grofweg en dan heb je niet eens de USG erbij
Daarbij nog een laatste kleine algemene opmerking :
Welk systeem je ook koopt je zal altijd je WiFi Settings goed moeten instellen om een netjes roamend draadloos netwerk te krijgen!
Fireball86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:53:
Ook was de U6 Lite op papier langzamer dan m'n huidige fritzbox 7590 en met de bol.com bonnen was ik nauwelijks meer kwijt. Maar goed, die bonnen kan ik ook anders besteden. Misschien dat ik nog wel een U6 Lite bestel om eens verschil te testen. Wat zijn jouw ervaringen ermee?
Geen ervaring met de U6 producten helaas, maar als ik nu iets nieuws zou moeten kopen, omdat bijvoorbeeld één van de huidige In Wall modellen kapot is gegaan of zo dan zou ik wel gelijk de U6 versie daarvan willen hebben

Dit is juist wat het voor mij interessant maakt. In m'n nieuwe huis heb ik juist punten laten maken voor PoE gevoede accesspoints.
NICE!

Wat is het voordeel over ac vs ax op dit moment?
Zo uit het blote hoofd :
- Meer Switch dan Hub verbinding.
- WiFi SSID's die "buren zijn" worden uit elkaar gehouden door middel van "Coloring" van elk SSID.
- Verder inderdaad het hele MIMO verhaal en zo, maar dat hebben we al, echter had niet elke client het helaas...
Als je daarmee je behoefte aan WiFi hebt gedekt : Prima!
Maar ik heb liever zoiets aan het huis of die schuur :
:strip_exif()/f/image/Kzzj9cODbv1NTJXLu7zohQCV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Daarmee verstuur ik nu dit bericht namelijk!

Masimo schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:45:
Vraag als nieuwkomer in de Unifi-wereld: Is er een lijstje van optimale instellingen?
Ik snap wel dat het voor iedere situatie zal verschillen, maar het gaat me vooral om algemene tips & tricks.
Pak de Search erbij en je zal genoeg dingen vinden!
Waar je wel gelijk mee kan beginnen in elke situatie :
- 2.4 GHz op Low zetten.
- 5 GHz op High zetten.
Dan blijven je clients zoveel mogelijk op 5 GHz en heb je fijnere roaming door het huis heen met een beetje geluk!

De_Bastaard schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:43:
Momenteel heb ik een Netgear R7000 Nighthawk die het opzich prima deed totdat ik de woonkamer verbouwde en met metalstud een mooie faraday kooi/plafond creëerde. WiFi ontvangst op zolder is nu uitermate bagger.
Nu wil ik dus eigenlijk over naar Ubuiqiti, maar waar begint men? Kan ik om te beginnen gewoon een losse AP (Lite) kopen met PoE adapter en die aan mijn R7000 koppelen, of is het toch verstandiger om meteen ook een Ubiquiti Router erbij te nemen?
In de toekomst zal ik sowieso nog wel een switch erbij willen aangezien ik nog e.e.a. bekabeld heb hier in huis.
Edit: ik lees dus online ook dat men aan raad om een AP te nemen, Security Gateway en Controller.
Dit soort dingen bedoel ik dus...
Wat houdt je tegen om je huidige netwerk te verbeteren
Koop wat leuke spulletjes erbij :
- Belden CAT6 kabel a € 42 of zo voor 100 meter.
- Wat RJ45 connectoren, patch panels, enz.
- Nog meer Netgear accesspoints :
pricewatch: Netgear WAX204
pricewatch: Netgear WAC104 Acces Point
pricewatch: Netgear WAC120
En gaan met die banaan!
Nadat je alles goed hebt ingesteld uiteraard...
Voor wat het waard is : Ik regel dat altijd zelf en laat nooit de telefoon beslissen waarmee die verbindt!
Dus zet gewoon je 4G uit en ga dan eens kijken wat je WiFi doet

Daarnaast nu een ander vreemd ding. Ik kan op het 2.4 ghz netwerk de controller direct benaderen via de Unifi app. Op het 5 ghz netwerk krijg ik geen verbinding met de controller. Iemand een idee?
Vergeet de app en zet een normale UniFi Controller op
Ook zoiets : Iedereen wil alles via een of andere domme app op hun telefoon beheren! NIET DOEN!!!

Ik krijg trouwens ook langzaam aan sterk de indruk dat dit voor een deel aan m'n Samsung S9 ligt

Vast wel!

xbeam schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:24:
De beste truc voor bereik in je tuin is gewoon een accespoint in de tuin. Een mesh-m kost geen drol. Het is vaak is het meer de schaamte (want zo belangrijk mag WiFi lijken) om een accespoint in je tuin te hangen of ja maar het is maar WiFi. Is dat niet een beetje overbodig om daar voor WiFi in tuin een paar tientjes extra uit te geven. Als wat op de WiFi moet doe ik dat wel binnen.
En die mensen hebben nog gelijk ook zo belangrijk is WiFi inderdaad niet maar wel het gebruik van de tuin en de irritatie die het oplevert als je lekker in de tuin zit en YouTube /spotify of de krant als dat allemaal net wel niet werkt
Met het resultaat dat je minder van tuin geniet omdat je de krant/nieuws dan toch even binnen leest als je thuis komt en kinderen dan toch binnen gaan zitten YouTuben die zitten waar is. Of dat je op de familie / vrienden barbecue altijd mensen kwijt bent omdat die binnen staan om elkaar foto’s en filmpjes of muziek laten zien omdat foto en filmpjes zijn.
Nou die gezelligeheid en de opmerking van collega’s “Altijd als ik jou bel/zoom/FaceTime zit je buiten moet je niet werken” waarop kan dan antwoorden het is hartstikke warm binnen waarom werk je niet lekker buiten. Het antwoord is te raden en het excuus ook. (Voor die paar mooie dagen dat ik dan buiten werken)
Maar wel veel geld uitgegeven aan een mooie tuin om juist die paar mooie dagen die zijn om van die tuin te genieten, juist die dagen zitten iedereen binnen te werken omdat bezuinigen op goede WiFi in de tuin met excuus voor die paar mooi dagen in jaar
Koop dan huis zonder tuin want die paar mooie dagen ga je toch niet buiten zitten ;-)
AMEN!
Het begint net te regenen...
... dan maar weer naar binnen!