[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:01:
[...]

Dat is toch alleen als je het beheer van je apparaten via SSH Keys laat uitvoeren/toepassen in de UniFi Controller :?

Volgens mij kan je dan de gewenste SSH Key zowel Uploaden als Downloaden :)
Volgens mijn er wat dingen door elkaar.
Wat wel eens fout gaat met adopteren is

1:de uap zit nog in andere site op de zelfde controleren. Dan kan je resetten wat je wat je wil maar de adoptie blijft een fout geven.
Oplossing. Net zo lang zoeken tot je hem andere site hebt gevonden en hebt verwijderd (na zoveel resets gaat verplaatsen ook vaak mis )

2: er is corruptie opgereden tussen in de adoptie keys. Controler accepteert de UAP als bestaande adoptie maar kan hem als nieuw Adopteren.
Oplossing: verwijder/forget eerst de AUP in de controleren dan pas de UAP resetten shh run (set-default) daarna kan je hem weer adopteren (dit eigenlijk niet meer moeten komen)

3: de UAP/devices op de UAP zelf een vast ip geven maar geen of incorrect gateway en DNS. Hier dan het de UAP het de inform niet sesolve.
Oplossing: via ssh in UAP dit corrigeren en op de controleren setting van de UAP dit ook aanpassen (of doe forget UAP en dan pas via SSH een set-default uitvoeren op de UAP.

4:UAP met fix up gaat na een tijd je offline
Oplossing: vaak wordt dan direct op de UAP of als forward DNS in de dhcp en externe dns of pi-hole opgeven. Deze dnsen kunnen de inform niet resolve omdat ze geen weet hebben van de devices op je interne netwerk. Dus wanneer de lease verloopt kan de de UAP de interne controle niet meer vinden. Gebruik altijd de router als DNS en voor pi-hole de router als upstream waarna je de router naar iedere dns kan laten forwarde.

5: UAP is offline en krijgt geen IP of verkeerde de service LAN op de UAP gewijzigd of te wel de management VLAN heeft andere Tag dan 1 gekregen en zoekt dus op de verkeerde vlan.
Oplossing: ssh UAP en run set-default en zorg dat de controler zich bevindt op de de Nativ vlan
Dat is standaard altijd 1 en untagged.

6:De UAP is offline net zo als bin 5 alleen nu zit het probleem switch:
Oplossing: controleer je switch Port profiel in je truck naar je app kan je geen andere vlan als untagged selecteren dan de native.

Gebruik thuis gewoon altijd profiel ALL als trunk en beheer je devices/unifi netwerk op de Native vlan en gebruik hier voor altijd dhcp en geen vast ip adressen. Daarnaast zet altijd je cliënt-netwerk op een andere vlan.
Mocht er dan een keer iets fout gaan dan is reset van je UAP of switch voldoende om dit te herstel de dhcp geeft de UAP/switch toch altijd het zelfde ip adres en de sdn-controler configureert het geresette device volledig automatisch zonder risico op fouten.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:01:
[...]

Dat is toch alleen als je het beheer van je apparaten via SSH Keys laat uitvoeren/toepassen in de UniFi Controller :?

Volgens mij kan je dan de gewenste SSH Key zowel Uploaden als Downloaden :)
Ook ja. Als je de controller logs op debug zet zie je meer van de info die ik bedoel.

Zie 2 van xbeam in de vorige post. Dat bedoel ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 31-07-2021 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:48
stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:14:
[...]

Dat er ook iets met certificaten of keys onderwater gebeurd.

[...]

Ja vooral met slechts 1 UTP en de rest verbinden over het interne sonosnet naar de node met UTP(gaat automatisch na reboot). Er is een sonos KB waarin staat hoe je kunt achterhalen of alles op sonosnet draait of op UniFi WiFi
Ik heb nog ietsje verder gelezen, over het sonos verhaal. En heb juist nu 1 speaker aangesloten met een UTP kabel, en de rest dan via de sonos Wifi laten lopen. Ik ga nu eens kijken hoe dat gaat.

Voorheen had ik 3 speakers via UTP aangesloten, en daarvan de wifi uitgezet. Maar ik denk nu gelezen te hebben dat het beter is 1 bekabeld aan te sluiten en die het sonos net laten regelen, en de rest van de speakers zich er niet mee te laten bemoeien.. over een paar dagen weten we of het heeft geholpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 11:53
Ik zit te kijken naar https://www.coolblue.nl/p...fi-hd-multiroom-wifi.html

Dit omdat wifi in mijn huis dramatisch is. Nu ben ik echter aan het zoeken, en ik kan dus nergens een eenduidig antwoord vinden op 3 vragen.

1. Het basisstation heeft 4 netwerkpoorten op de achterkant (los van de 5e waarmee je hem op je modem aansluit).

Kan ik op een van die 4 netwerkpoorten bijvoorbeeld een 8 poorts switch aansluiten, waar ik dan vervolgens 8 bekabelde apparaten op aansluit, die vervolgens alle 8 internet hebben?

2. Ik zie dat er van dit apparaat 2 versies zijn. 1 is alleen het basis station. Ik lees dan bij de beschrijving dat als je de extenders er niet bij hebt, dat het ding dan werkt als een normale router.

Wat betekent dat, dat ik met alleen het basisstation helemaal geen wifi krijg van het ding, of betekent dat dat het wifi zonder de extenders niet zo ver reikt als mét extenders?

3. Als ik de versie met extenders koop, (en ik vraag dit omdat je die zin op meerdere manieren kunt lezen) werkt het apparaat dan niet meer als een 'normale' router, maw, gaat wat ik vraag onder punt 1 dan niet meer? Dus dat omdat die extenders erbij zitten, het hele apparaat alleen nog maar werkt als een wifi ding?

OF is het zo dat als ik de versie met extenders koop, ik zowel wifi overal heb, alsmede de functionaliteit die ik zoek onder vraag 1? Want als vraag 1 met 'nee' beantwoordt wordt, dan moet ik dit apparaat dus niet hebben, want ik heb nou eenmaal bekabelde apparaten.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper8014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-09 11:48
Just_A_User schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:04:
Ik zit te kijken naar https://www.coolblue.nl/p...fi-hd-multiroom-wifi.html

Dit omdat wifi in mijn huis dramatisch is. Nu ben ik echter aan het zoeken, en ik kan dus nergens een eenduidig antwoord vinden op 3 vragen.

1. Het basisstation heeft 4 netwerkpoorten op de achterkant (los van de 5e waarmee je hem op je modem aansluit).

Kan ik op een van die 4 netwerkpoorten bijvoorbeeld een 8 poorts switch aansluiten, waar ik dan vervolgens 8 bekabelde apparaten op aansluit, die vervolgens alle 8 internet hebben?

2. Ik zie dat er van dit apparaat 2 versies zijn. 1 is alleen het basis station. Ik lees dan bij de beschrijving dat als je de extenders er niet bij hebt, dat het ding dan werkt als een normale router.

Wat betekent dat, dat ik met alleen het basisstation helemaal geen wifi krijg van het ding, of betekent dat dat het wifi zonder de extenders niet zo ver reikt als mét extenders?

3. Als ik de versie met extenders koop, (en ik vraag dit omdat je die zin op meerdere manieren kunt lezen) werkt het apparaat dan niet meer als een 'normale' router, maw, gaat wat ik vraag onder punt 1 dan niet meer? Dus dat omdat die extenders erbij zitten, het hele apparaat alleen nog maar werkt als een wifi ding?

OF is het zo dat als ik de versie met extenders koop, ik zowel wifi overal heb, alsmede de functionaliteit die ik zoek onder vraag 1? Want als vraag 1 met 'nee' beantwoordt wordt, dan moet ik dit apparaat dus niet hebben, want ik heb nou eenmaal bekabelde apparaten.
De amplifi set werkt exact hoe jij het zou willen hebben.
Dus vraag 1 word met ja beantwoord.

De wifi reikt zonder de extenders minder verder dan met extenders.
Daarom word hij ook als set verkocht.

Je zou onderstaande video kunnen kijken voor wat meer informatie over de amplifi set.
YouTube: The BEST Simple WiFi Solution: Amplifi HD Mesh Review!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 20:24
Iemand een idee wanneer de UDM Pro SE uitkomt in de EU/Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:22
bluecupra schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:56:
Iemand een idee wanneer de UDM Pro SE uitkomt in de EU/Nederland?
Had niet verwacht dat er oprecht interesse is in de SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 11:53
Jasper8014 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:22:
[...]

De amplifi set werkt exact hoe jij het zou willen hebben.
Dus vraag 1 word met ja beantwoord.

De wifi reikt zonder de extenders minder verder dan met extenders.
Daarom word hij ook als set verkocht.

Je zou onderstaande video kunnen kijken voor wat meer informatie over de amplifi set.
YouTube: The BEST Simple WiFi Solution: Amplifi HD Mesh Review!
Dank je voor je snelle en heldere reactie. Voor wat ik zoek is het dus het juiste product. Mooi, dan ga ik de uitgebreide set bestellen. Dank nogmaals. :)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr.DJ95 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:05:
[...]

Had niet verwacht dat er oprecht interesse is in de SE.
Jammer van PoE AF en geen AT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
ed1703 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:25:
[...]

Jammer van PoE AF en geen AT.
En volgens mij nog steeds een backplane in de switch met maximaal 1Gb/s verdeeld over die 8 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ja, een LR of Pro kan je er dus niet mee voeden..je hebt nu al bt Poe dan is af een beetje oud. En de aansluiting van de switch op de CPU is volgens mij nog steeds maar 1 Gbit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:29
Mr_gadget schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:07:
Ja, een LR of Pro kan je er dus niet mee voeden..je hebt nu al bt Poe dan is af een beetje oud. En de aansluiting van de switch op de CPU is volgens mij nog steeds maar 1 Gbit
https://www.reddit.com/r/...gigabit_switch_backplane/

Confirmed, lijkt me.

Dus per definitie geen UDM Pro SE voor me. Next!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:12
GioStyle schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:25:
[...]

Confirmed, lijkt me.

Tsja... wat is dan next? Is een oprechte vraag hoor, zit al een lange tijd te twijfelen over de DM-Pro. Maar dan lees ik de vele issues (ik weet dat je die meer tegenkomt dan positieve verhalen ;) ), en dan laat ik het weer even liggen. Nu de SE komt....ben ik weer geïnteresseerd. Hoe " erg" is de 1 Gbit backplane? Daar staat wel tegenover de ingebouwde SSD en de hogere wanpoort....

Wat is het alternatief voor een vergelijkbare prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-09 14:56
GroeneThee schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:07:
[...]

Tsja... wat is dan next? Is een oprechte vraag hoor, zit al een lange tijd te twijfelen over de DM-Pro. Maar dan lees ik de vele issues (ik weet dat je die meer tegenkomt dan positieve verhalen ;) ), en dan laat ik het weer even liggen. Nu de SE komt....ben ik weer geïnteresseerd. Hoe " erg" is de 1 Gbit backplane? Daar staat wel tegenover de ingebouwde SSD en de hogere wanpoort....

Ik heb de DM-Pro sinds een paar weken in gebruik en ben er uitermate tevreden over :) Draait super stabiel, snel en soepel tot nu toe. KPN IPTV ook super eenvoudig draaiend gekregen door de scripts uit te voeren uit het tweakers topic dat daarover gaat.

Ik ben in ieder geval nog niets tegengekomen waardoor ik het je zou afraden er 1 aan te schaffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 15:29
GroeneThee schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:07:
[...]

Ik gebruik hier thuis nog gewoon de oude vertrouwde USG. Doet het prima, helaas geen IPS, maar mis het denk ik niet.

Een echte alternatief? Ja, verder kijken dan Ubiquiti, maar is niet zo makkelijk als je zo'n beetje alles van dat merk heb. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:12
Thanks (y)
GioStyle schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:27:
[...]

Een echte alternatief? Ja, verder kijken dan Ubiquiti, maar is niet zo makkelijk als je zo'n beetje alles van dat merk heb. ;)
Momenteel nog alleen een AP van Ubiquiti hangen maar als ik een UDM-Pro (SE) zou halen zou dat uitgebreid worden met nog een AP en een deurbel. Misschien nog zo'n instant G3 omdat het kan ;)

Maar ik kom er niet echt uit qua alternatieven.... Dus vrees dat ik er toch eens echt aan moet ;)

Overigens mijn meterkast is niet diep genoeg maar zag ergens dat ze de UDM-Pro verticaal hadden opgehangen.

[ Voor 7% gewijzigd door GroeneThee op 31-07-2021 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhAsSsAaA
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hier toch ook wel serieuze interesse in de udm pro se. Op dit moment één AP in gebruik met controller op een rpi. In het nieuwe huis komen drie additionele AP’s en een deurbel. In dat opzicht lijkt het mij een ideale all-in-one oplossing.

Toegegeven poe af voelt niet helemaal lekker, en misschien hebben we ooit een switch nodig met meer poorten, maar dat kan tzt altijd nog weer vervangen worden en de SE wellicht doorgegeven via vraag&aanbod

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bes-r
  • Laatst online: 06-10 18:18
rickjehh schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:14:
[...]

KPN IPTV ook super eenvoudig draaiend gekregen door de scripts uit te voeren uit het tweakers topic dat daarover gaat.
Nu heb je mijn aandacht. Ik krijg maandag mijn UDM Pro, maar heb niets anders kunnen vinden dan een costum kernel: Github van Fabianishere
Een eenvoudig script kan naar mijn weten alleen met de usg3 en usg4p. Mis ik iets?

Offtopic: ik mag bijna bij de club horen *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickjehh
bes-r schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:28:
[...]

Nu heb je mijn aandacht. Ik krijg maandag mijn UDM Pro, maar heb niets anders kunnen vinden dan een costum kernel: Github van Fabianishere
Een eenvoudig script kan naar mijn weten alleen met de usg3 en usg4p. Mis ik iets?

Offtopic: ik mag bijna bij de club horen *O*
Daar doelde ik inderdaad op. Als je zijn stappenplan volgt en de custom kernel installeert ben je in een half uurtje klaar. Werkt bij mij sindsdien vlekkeloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 21:15
GioStyle schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:27:
[...]

Ik gebruik hier thuis nog gewoon de oude vertrouwde USG. Doet het prima, helaas geen IPS, maar mis het denk ik niet.

Hier ook een nog een USG en IPS e.d. is grappig, maar ik mis het niet.

Als de USG kapot gaat/support eindigt, schakel ik over op een OpnSense/Pfsense doosje. Dan maar geen router van Unifi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
UTMachine schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

Hier ook een nog een USG en IPS e.d. is grappig, maar ik mis het niet.

Als de USG kapot gaat/support eindigt, schakel ik over op een OpnSense/Pfsense doosje. Dan maar geen router van Unifi.
Wat fabian doet is zeker wel interessant. Hij vergelijkt gewoon de alpine kernel met de unifi-os kernel en en past de .H files aan van de alpine kernel aan met unifi-os file inhoud. _/-\o_ als hij ook apk toevoegt hoef je igmp-proxy niet eens via een container te installeren.

Daarnaast zou je dus ook van raspberry 4 een udm kunnen maken en misschien dat het op deze manier nog portable naar x86 is ook.

Alle netwerk componenten zitten als in alpine
https://wiki.alpinelinux....als_and_Howtos#Networking

En ik heb sterk het vermoeden dat de controller die trouwens gewoon in een debian container draait alpineOS (dus de router software) aanstuurt via ACF (Alpine Configuration Framework).
https://wiki.alpinelinux....guration_Framework_Design of op een vergelijkbare manier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik wist dus niet tot nu toe dat men iets met keys doet tijdens de adoptie! :$

Wat voor keys zijn het ? SSH/SSL/iets anders ?
3: de UAP/devices op de UAP zelf een vast ip geven maar geen of incorrect gateway en DNS. Hier dan het de UAP het de inform niet sesolve.
Oplossing: via ssh in UAP dit corrigeren en op de controleren setting van de UAP dit ook aanpassen (of doe forget UAP en dan pas via SSH een set-default uitvoeren op de UAP.
Als het goed is kan je dan wel DNS zonder Gateway opgeven als het verkeer niet naar een externe UniFi Controller toe moet :?
4:UAP met fix up gaat na een tijd je offline
Oplossing: vaak wordt dan direct op de UAP of als forward DNS in de dhcp en externe dns of pi-hole opgeven. Deze dnsen kunnen de inform niet resolve omdat ze geen weet hebben van de devices op je interne netwerk. Dus wanneer de lease verloopt kan de de UAP de interne controle niet meer vinden. Gebruik altijd de router als DNS en voor pi-hole de router als upstream waarna je de router naar iedere dns kan laten forwarde.
Ik heb gewoon in mijn Pi-Hole setup een "DNS Record" genaamd unifi die naar het IP van de UniFi Controller wijst :Y)
5: UAP is offline en krijgt geen IP of verkeerde de service LAN op de UAP gewijzigd of te wel de management VLAN heeft andere Tag dan 1 gekregen en zoekt dus op de verkeerde vlan.
Oplossing: ssh UAP en run set-default en zorg dat de controler zich bevindt op de de Nativ vlan
Dat is standaard altijd 1 en untagged.
Stiekem vraag ik me wel af hoe het dan werkt als je niks met Untagged VLAN 1 doet en alleen Tagged VLAN 10 of zo draait...
Gebruik thuis gewoon altijd profiel ALL als trunk en beheer je devices/unifi netwerk op de Native vlan en gebruik hier voor altijd dhcp en geen vast ip adressen. Daarnaast zet altijd je cliënt-netwerk op een andere vlan.
Mocht er dan een keer iets fout gaan dan is reset van je UAP of switch voldoende om dit te herstel de dhcp geeft de UAP/switch toch altijd het zelfde ip adres en de sdn-controler configureert het geresette device volledig automatisch zonder risico op fouten.
Ik heb gewoon alles dubbelop :
- DHCP draait.
- Statische IP adressen.
- En voor alles een DNS Record :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

nero355 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:41:

Stiekem vraag ik me wel af hoe het dan werkt als je niks met Untagged VLAN 1 doet en alleen Tagged VLAN 10 of zo draait...
Als je het ap op een poort zet welke in vlan 10 zit gaat dit toch gewoon werken? ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Kben benieuwd wel alarm systeem hebben jullie gekoppeld, ik heb zelf de ubi cameras, maar nog geen alarm in huis.

Mijn huis is voornamelijk opgebouwd met netwerkspul en cameras van ubiquiti. En de andere iot producten staan in verbinding met google assistent

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:41:

Aanbieden van een trunk met daarin vlan10 werkt gewoon.

Overigens kun je een AP alleen initieel untagged configureren, daarna kun je pas om naar tagged. Welke dat ook moge zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door ed1703 op 01-08-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:33
jzoin2 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:54:
Kben benieuwd wel alarm systeem hebben jullie gekoppeld, ik heb zelf de ubi cameras, maar nog geen alarm in huis.

Mijn huis is voornamelijk opgebouwd met netwerkspul en cameras van ubiquiti. En de andere iot producten staan in verbinding met google assistent
Satel Integra, en die is weer gekoppeld in Homey en zo kun je de sensoren gebruiken en ook icm Protect 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-10 23:28
Maakt het veel verschil als ik de nieuw te plaatsen "Ubiquiti UniFi AP AC Nanohd Wave2" verticaal aan de meterkast monteer? Horizontaal is voor mij geen optie, dit kan niet namelijk... Deze AP moet de beneden verdieping voorzien van een goed signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Straalpatroon is vaak een soort donut. Bij verticale montage heb je dan wat verder weg, loodrecht op de meterkast iets minder bereik waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
  • Laatst online: 07-11-2023
Ik heb een Ubiquiti UAP-AC-M aan de buitenkant van de tuinhuis met een netwerkkabel aangesloten.
Heb hem via de app op mijn Iphone geinstalleerd maar daar kon ik enkel een nieuw netwerk aanmaken en niet hetzelfde netwerk als binnen gebruiken.
Dus wil ik proberen om de installatie via de laptop te doen, waarschijnlijk kan je dan wel hetzelfde netwerk gebruiken. Maar op de site van Ubiquiti moet ik dan firmware downloaden en dit is een bin bestand, iemand een idee hoe ik dit kan openen? Met winrar lukt het alvast niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Cronimet schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:19:
Ik heb een Ubiquiti UAP-AC-M aan de buitenkant van de tuinhuis met een netwerkkabel aangesloten.
Heb hem via de app op mijn Iphone geinstalleerd maar daar kon ik enkel een nieuw netwerk aanmaken en niet hetzelfde netwerk als binnen gebruiken.
Dus wil ik proberen om de installatie via de laptop te doen, waarschijnlijk kan je dan wel hetzelfde netwerk gebruiken. Maar op de site van Ubiquiti moet ik dan firmware downloaden en dit is een bin bestand, iemand een idee hoe ik dit kan openen? Met winrar lukt het alvast niet...
dat .bin bestand is de firmware. deze dien je via de controller toe uploaden (al geeft de controller zelf aan dat er een firmware update is) of via ssh de ap updaten.
https://support.hostifi.c...i-device-firmware-via-ssh

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Laatst online: 06-10 18:30
Hi all,

lang verhaal kort ik wil Wake On Lan tussen twee subnets werkend krijgen met een UDM Pro.
Static ARP tabel in de UDM-Pro schijnt niet mogelijk te zijn.

Wat ik nu als workaround probeer is via SSH naar de UDM Pro en dan de (geinstalleerde) wakeonlan commando te sturen.

Handmatig gaat dat goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 ssh 192.168.10.1 -i /config/.ssh/id_rsa unifi-os shell
Welcome to UbiOS

By logging in, accessing, or using the Ubiquiti product, you
acknowledge that you have read and understood the Ubiquiti
License Agreement and agree to be bound by its terms.

root@ubnt:/# wakeonlan -p 7 192.168.14.255  xx:xx:xx:xx:xx:xx
Sending magic packet to 255.255.255.255:7 with xx:xx:xx:xx:xx:xx

Maar ik krijg het niet via een .sh script voor elkaar. Na het commando unifi-os shell wordt er geen nieuw commando gestuurd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

set -e

cd $(dirname $0)

if [ "$1" = "NAS" ]; then
        ssh 192.168.10.1 -i /config/.ssh/id_rsa unifi-os shell wakeonlan -p 7 -i 192.168.14.255 xx:xx:xx:xx:xx:xx
fi

Heeft iemand een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon Heavy op 02-08-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rctroodt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-08 08:49
Beste tweakers, ik voel me een beetje dom 8)7 ...
Op basis van alle goede ervaringen en gemakkelijke installaties die jullie posten over de Ubiquiti UAC AP Lite dacht ik deze ook wel te kunnen installeren. Setje gisteren online besteld, vandaag binnen. POE netjes aansluiten, LAN erbij, en ja, de AP begint te shinen. Vervolgens de Network App (Android) geinstalleerd, maar deze kan het AP niet vinden? Als ik dan terug ga naar het beginscherm, zie ik ineens wel een standalone device staan, dat 'connected' is. Zit wel in mijn IP range, maar het WiFi SSID is untp, en ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar dit over te laten nemen van mijn netwerk. AP al rgereset, nieuwste firmware geupload, ...
Graag jullie hulp om me te vertellen waar ik te kort door de bocht ben gegaan, of wat ik over het hoofd heb gezien. :?

[ Voor 3% gewijzigd door rctroodt op 02-08-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:51
rctroodt schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:50:
Op basis van alle goede ervaringen en gemakkelijke installaties die jullie posten over de Ubiquiti UAC AP Lite dacht ik deze ook wel te kunnen installeren. Setje gisteren online besteld, vandaag binnen. POE netjes aansluiten, LAN erbij, en ja, de AP begint te shinen. Vervolgens de Network App (Android) geinstalleerd, maar deze kan het AP niet vinden? Als ik dan terug ga naar het beginscherm, zie ik ineens wel een standalone device staan, dat 'connected' is. Zit wel in mijn IP range, maar het WiFi SSID is untp, en ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar dit over te laten nemen van mijn netwerk. AP al rgereset, nieuwste firmware geupload, ...
Graag jullie hulp om me te vertellen waar ik te kort door de bocht ben gegaan, of wat ik over het hoofd heb gezien. :?
Welke kleur geeft de AP Lite als hij een tijdje aanstaat? Ik geloof dat je hem kan adopteren in je Unifi netwerk als hij permanent wit brand als hij volledig opgestart is. Zie: https://help.ui.com/hc/en...atterns-for-UniFi-Devices

Als hij bijvoorbeeld permanent blauw brand, dan is hij al geadopteerd in een ander netwerk maar dan zie je hem wel voorbij komen in de controller. In dat geval moet je hem resetten (met een dunne paperclip 10 seconden het knopje induwen) en dan kan je hem alsnog toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Dan een vraag van mijn kant. Ik ben zelf ook in het bezet van twee AP Lites. Tijdens de verhuizing heb ik beide meegenomen maar ben de backplate / mount van één van de twee access points kwijtgeraakt. Wat is de meest makkelijke manier om een aan nieuwe houder te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
tcviper schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:31:
[...]

Satel Integra, en die is weer gekoppeld in Homey en zo kun je de sensoren gebruiken en ook icm Protect 😀
Ja das super spul, maar wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rctroodt
Robkazoe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Welke kleur geeft de AP Lite als hij een tijdje aanstaat? Ik geloof dat je hem kan adopteren in je Unifi netwerk als hij permanent wit brand als hij volledig opgestart is. Zie: https://help.ui.com/hc/en...atterns-for-UniFi-Devices

Als hij bijvoorbeeld permanent blauw brand, dan is hij al geadopteerd in een ander netwerk maar dan zie je hem wel voorbij komen in de controller. In dat geval moet je hem resetten (met een dunne paperclip 10 seconden het knopje induwen) en dan kan je hem alsnog toevoegen.
Hij brandt wit. Ik gebruik de Unify Network app op android, is dat de juiste?
Ik heb al gereset, maar helpt me niet verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Robkazoe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:05:
Dan een vraag van mijn kant. Ik ben zelf ook in het bezet van twee AP Lites. Tijdens de verhuizing heb ik beide meegenomen maar ben de backplate / mount van één van de twee access points kwijtgeraakt. Wat is de meest makkelijke manier om een aan nieuwe houder te komen?
welke bedoel je? die plastice mount waar je hem opdraait? Of die metalen dieje aan de adere kant van een systeemplafond kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluecupra
  • Laatst online: 02-10 20:24
GioStyle schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:25:
[...]

Confirmed, lijkt me.

Dat van de gigabit backplane wist ik niet, samen met PoE AF wordt dit hem voor mij ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
geenwindows schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

dat .bin bestand is de firmware. deze dien je via de controller toe uploaden (al geeft de controller zelf aan dat er een firmware update is) of via ssh de ap updaten.
thanks voor de tip!

Ik ben nu enkele stappen verder in de controller maar hij vraagt nog steeds om een naam en paswoord op te geven voor een nieuw netwerk.
Hoe zorg ik ervoor dat hij het netwerk van in het huis kopieert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Tylen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

welke bedoel je? die plastice mount waar je hem opdraait? Of die metalen dieje aan de adere kant van een systeemplafond kan doen?
Die plastic draai mount.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:20

iMars

Full time prutser

Hmmm, al die negatieve verhalen over de UDM Pro SE -O-

Ik krijg binnenkort (als alles goed gaat en door gaat) glasvezel. Met dat in gedachte wilde ik mijn huidige USG vervangen voor een iets zwaardere jongen. Ook draai ik momenteel de controller via een docker, wat ik eigenlijk toch wel wil omzetten naar een originele controller. Alleen al een USG Pro en een Cloud Key gen2 samen is al de prijs van een UDM Pro SE (of komt goed in de buurt).

De backplane van 1Gb zuigt, maar mijn thuisnetwerk is sowieso al 1Gb ... denk niet dat ik daar veel van ga merken though...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:23:

Ik krijg binnenkort (als alles goed gaat en door gaat) glasvezel. Met dat in gedachte wilde ik mijn huidige USG vervangen voor een iets zwaardere jongen. Ook draai ik momenteel de controller via een docker, wat ik eigenlijk toch wel wil omzetten naar een originele controller. Alleen al een USG Pro en een Cloud Key gen2 samen is al de prijs van een UDM Pro SE (of komt goed in de buurt).

De backplane van 1Gb zuigt, maar mijn thuisnetwerk is sowieso al 1Gb ... denk niet dat ik daar veel van ga merken though...
USG Pro moet je niet meer kopen, oude hardware, net als een USG. Ooit stopt dat platform met ontwikkelen, features komen er jaren niet meer bij.

Het is dan de UDM of pfSense/OPNsense, owh ja of een ERX als je toch UI wilt sponsoren. Alleen de UDM heeft moeite met IPTV van KPN, de rest kan dat gewoon afhandelen.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 02-08-2021 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Cronimet schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:43:
[...]

thanks voor de tip!

Ik ben nu enkele stappen verder in de controller maar hij vraagt nog steeds om een naam en paswoord op te geven voor een nieuw netwerk.
Hoe zorg ik ervoor dat hij het netwerk van in het huis kopieert?
heb je al unifi apparatuur? zo ja, dan zou de nieuwe acces point automatisch de wifi settings overnemen, mits je natuurlijk de zelfde controller gebruikt..
heb dit niet dan dien je zelf handmatig de wifi instellingen in te stellen.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rctroodt
Inmiddels de eerste horde genomen: Unify Network op een andere PC geïnstalleerd, in elk geval strict filtering in de Draytek uitgezet, en voila: het APwordt gezien en ik kan het adopten.

Nu de volgende: ik wil dit als een AP configureren in mijn bestaande netwerk, met dezlfde DHCP e.d Deze moet uit het Draytek router van TMobile komen. Klopt het dat ik dan de volgende instellingen moet doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2lwzYcPoq3ScKDl2OpajK-J29M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K49e49gD7e2tEpmYXxhjjU70.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcMkqtG3EF38yp8O_ro1j9pM4Wc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fYwBZxFzv2PYM2pw4pvna906.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:32

TheVMaster

Moderator WOS
Ik word zo niet goed van de UDM Pro. Vanmorgen ‘ out of the blue’ was de internetverbinding ineens weg (ik zit gewoon op de bank te surfen). Gebeurt wel eens vaker, maar nu ik na 10-15 min nog geen werkende verbinding had toch de UDM een herstart gegeven (via het menu aan de voorkant van het apparaat).

Na ongeveer 20 minuten (stond eerst een melding in beeld dat het booten langer duurde) stond deze foutmelding in beeld. (Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnC_gy4mw2dqxZ9cK1d4uiEeMjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kteKlJREVNyWrFDmbbPNdlH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik word hier toch zo ongelooflijk niet goed van. Als ik dan de HDD (voor Protect) loskoppel en opnieuw boot, dan is het issue weg.

Dit is al de 3e of 4e keer dat ik dit issue heb. Wat zou dit toch kunnen zijn? Hij doet niets met de HDD die ik voor Protect gebruik en toch zorgt die ervoor dat de boel blijft hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 02-08-2021 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheVMaster schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:10:
Ik word zo niet goed van de UDM Pro. Vanmorgen ‘ out of the blue’ was de internetverbinding ineens weg (ik zit gewoon op de bank te surfen). Gebeurt wel eens vaker, maar nu ik na 10-15 min nog geen werkende verbinding had toch de UDM een herstart gegeven (via het menu aan de voorkant van het apparaat).

Na ongeveer 20 minuten (stond eerst een melding in beeld dat het booten langer duurde) stond deze foutmelding in beeld. ([Afbeelding]

Ik word hier toch zo ongelooflijk niet goed van. Als ik dan de HDD (voor Protect) loskoppel en opnieuw boot, dan is het issue weg.

Dit is al de 3e of 4e keer dat ik dit issue heb. Wat zou dit toch kunnen zijn? Hij doet niets met de HDD die ik voor Protect gebruik en toch zorgt die ervoor dat de boel blijft hangen.
Hoever ben je bij met firmware? Misschien een beta proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
geenwindows schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

heb je al unifi apparatuur? zo ja, dan zou de nieuwe acces point automatisch de wifi settings overnemen, mits je natuurlijk de zelfde controller gebruikt..
heb dit niet dan dien je zelf handmatig de wifi instellingen in te stellen.
Nee dit is de eerste.
Ik vind nergens waar ik dit handmatig kan instellen, is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
stormfly schreef op Monday 2 August 2021 @ 15:00:
[...]

Hoever ben je bij met firmware? Misschien een beta proberen.
Ik ben sinds een paar maanden beetje angstig voor beta firmwares van Unifi, heb daar ook best veel gedoe mee gehad. Zit al een tijdje op UnifiOS 1.10.0.

Of is er onderhand weer een nieuwere uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheVMaster schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Ik ben sinds een paar maanden beetje angstig voor beta firmwares van Unifi, heb daar ook best veel gedoe mee gehad. Zit al een tijdje op UnifiOS 1.10.0.

Of is er onderhand weer een nieuwere uit?
Denk ik wel. https://community.ui.com/...f7-466a-8b0e-16721238c29d

https://community.ui.com/...d5-4968-91ca-b2517baf1932

Lijkt inderdaad HDD gerelateerd te zijn. Misschien even jouw HD types doorgeven?

[ Voor 18% gewijzigd door stormfly op 02-08-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Oke, maar dat is een beta firmware ;-) Die sla ik echt even over. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-10 22:32
De link is nog naar de beta, maar 1.10 is een week of 4 geleden als final gereleased: https://community.ui.com/...dc-4a6d-8991-d469959d366e

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TheVMaster schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Er zijn veel UI situaties waarbij een beta meer oplost dan de fouten in stable ;)

Ik draai graag beta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
stormfly schreef op Monday 2 August 2021 @ 15:18:
[...]

Er zijn veel UI situaties waarbij een beta meer oplost dan de fouten in stable ;)

Ik draai graag beta.
Oke, maar ik heb hier toch ook wel ‘rare issues’ mee gehad, vandaar dat ik er een tijd geleden vanaf ben gestapt. Heb geen zin om weer een halve dag het hele netwerk onderuit te hebben liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tylen schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:44:
Als je het ap op een poort zet welke in vlan 10 zit gaat dit toch gewoon werken? ;)
Dit is wat ik wilde weten :
ed1703 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:41:
Aanbieden van een trunk met daarin vlan10 werkt gewoon.

Overigens kun je een AP alleen initieel untagged configureren, daarna kun je pas om naar tagged. Welke dat ook moge zijn.
;)

Thnx! @ed1703 d:)b
Cronimet schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:19:
Je bent een beetje raar bezig :
- Dump die app troep!
- Installeer de UniFi Controller op een Raspberry Pi/Intel NUC/NAS of gewoon je PC of Laptop.
- Adopt alle apparatuur van Ubiquiti UniFi
- Stel alles goed in en zoals jij het wilt hebben.

KLAAR!!! :)
geenwindows schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:34:
Maar daar ging het niet over...

Eerst de UniFi Controller installeren en dan pas rommelen met firmware! :P
Falcon Heavy schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:49:
lang verhaal kort ik wil Wake On Lan tussen twee subnets werkend krijgen met een UDM Pro.

Wat ik nu als workaround probeer is via SSH naar de UDM Pro en dan de (geinstalleerde) wakeonlan commando te sturen.

Handmatig gaat dat goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Welcome to UbiOS

Maar ik krijg het niet via een .sh script voor elkaar. Na het commando unifi-os shell wordt er geen nieuw commando gestuurd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

set -e

cd $(dirname $0)

ssh 192.168.10.1 -i /config/.ssh/id_rsa unifi-os shell wakeonlan -p 7 -i 192.168.14.255 xx:xx:xx:xx:xx:xx
fi

Heeft iemand een idee?
Geen idee, maar wel een gokje :
- Het SSH en WakeOnLan gedeelte in twee delen opsplitsen.
- Misschien iets van " " eromheen of het een en ander escapen :?

* nero355 is echt een n00b als het aankomt op scripts :$ :X
Zie wat ik eerder heb geschreven : Dump die app troep en ga aan de slag zoals het hoort! :P
rctroodt schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:54:
Inmiddels de eerste horde genomen: Unify Network op een andere PC geïnstalleerd, in elk geval strict filtering in de Draytek uitgezet, en voila: het APwordt gezien en ik kan het adopten.

Nu de volgende: ik wil dit als een AP configureren in mijn bestaande netwerk, met dezlfde DHCP e.d Deze moet uit het Draytek router van TMobile komen. Klopt het dat ik dan de volgende instellingen moet doen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn de Static IP Settings van een Accesspoint inderdaad d:)b

Alleen één ding : Je accesspoint gaat nu bij zowel een Interne als een Externe DNS Server queries doen en dat moet je maar net willen... ;)
iMars schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:23:

Het kan wel een negatief effect hebben op een bepaald moment en heel eerlijk gezegd wil ik niet eens over zulke dingen moeten nadenken in mijn netwerk :)

Daarnaast heb ik altijd zoiets van als we met zijn allen met onze portemonnee stemmen en dat ding niet kopen dan gaat er hopelijk iemand bij Ubiquiti eens hard nadenken waarom dat ding niet verkoopt! }) 8) :*)
stormfly schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:28:
USG Pro moet je niet meer kopen, oude hardware, net als een USG. Ooit stopt dat platform met ontwikkelen, features komen er jaren niet meer bij.

Het is dan de UDM of pfSense/OPNsense, owh ja of een ERX als je toch UI wilt sponsoren. Alleen de UDM heeft moeite met IPTV van KPN, de rest kan dat gewoon afhandelen.
Noem me maar gek, maar ik zou nog steeds liever de USG 3P kopen dan alle UDM's bij elkaar! :$

De meerwaarde in de duurdere USG's is zeer beperkt en de EdgeRouters waren toch ook al soort van half EOL net als de USG qua firmware :?
Gelukkig kosten de drie laagste EdgeRouter modellen geen drol dus die kan je altijd nog overwegen als tijdelijke oplossing :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:04
Tsja poort op de AP beide Wifi 6 is ook 1 Gb

Je geeft aan op gegeven moment, hoeveel jaar is dat dan voor je met die 1Gb tegen problemen aanloopt?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:26:

Noem me maar gek, maar ik zou nog steeds liever de USG 3P kopen dan alle UDM's bij elkaar! :$

De meerwaarde in de duurdere USG's is zeer beperkt en de EdgeRouters waren toch ook al soort van half EOL net als de USG qua firmware :?
Gelukkig kosten de drie laagste EdgeRouter modellen geen drol dus die kan je altijd nog overwegen als tijdelijke oplossing :)
Eens qua hobby gedachten zeker! De USG geeft de combinatie tussen de controller en de vrijheid van USG (ala ERX) configuratie via JSON.

Ja die duurdere USG is zonde. Hoop warmte en weinig of geen features worden er toegevoegd.

Als je echt regelmatig met je netwerk prutst vanuit hobby oogpunt is ERX het leukste als je hardware set zoekt zonder dat je de stap maakt naar zelfbouw. Zeker voor die 49,95 voor een ERX en je hebt dan gigabit snelheden. In kan van vlan a vlan b op één poort 110MB/s halen. Dat haalt de UDM-se niet zag ik in de Reddit post?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kees_frl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:31:
Tsja poort op de AP beide Wifi 6 is ook 1 Gb

Je geeft aan op gegeven moment, hoeveel jaar is dat dan voor je met die 1Gb tegen problemen aanloopt?
Bij de UDM Pro gaat het over een 1Gbit/s link tussen de 8 poorts switch en de CPU die alle routering en NAT moet doen. Als je dus bv een NAS aansluit op een van de poorten van de UDM en deze in een ander VLAN plaatst dan heb je al een probleem als één PC de 1Gbit/s verbinding naar je NAS dicht trekt. Andere clients kunnen dan niet meer met het internet of andere VLANs babbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
RobertMe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Bij de UDM Pro gaat het over een 1Gbit/s link tussen de 8 poorts switch en de CPU die alke routering en NAT .oet doen. Als je dus bv een NAS aansluit op een van de poorten van de UDM en deze in een ander VLAN plaatst dan heb je al een probleem als één PC de 1Gbit/s verbinding naar je NAS dicht trekt. Andere clients kunnen dan niet meer met het internet of andere VLANs babbelen.
Thnx! we leren iedere dag weer. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheVMaster schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Nog even wat navraag voor je gedaan. De eerste indruk is dat je HDD niet helemaal fris meer is en voor problemen zorgt. Kan je dat uitsluiten?

dmesg kan meer inzicht geven in de logs.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 02-08-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet

Je bent een beetje raar bezig :
- Dump die app troep!
- Installeer de UniFi Controller op een Raspberry Pi/Intel NUC/NAS of gewoon je PC of Laptop.
- Adopt alle apparatuur van Ubiquiti UniFi
- Stel alles goed in en zoals jij het wilt hebben.

KLAAR!!! :)
Ik heb er dan ook totaal geen verstand van 🤓

Ik heb de controller geïnstalleerd op de laptop maar ik vind nergens een optie om te apdopten?
Is het misschien omdat ik binnen een router van Proximus heb? Kan hij deze instellingen niet overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cronimet schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:57:
Ik heb er dan ook totaal geen verstand van B)
Dan had je eigenlijk niet hieraan moeten beginnen... :)
Ik heb de controller geïnstalleerd op de laptop maar ik vind nergens een optie om te apdopten?
Is het misschien omdat ik binnen een router van Proximus heb? Kan hij deze instellingen niet overnemen?
Dat maakt niks uit : Heb je de laptop wel BEKABELD aangesloten :?

Via WiFi ga je niks bereiken namelijk :+

Vertel eens wat je precies hebt gedaan in ieder geval en dan komen we er misschien wel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
nero355 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:02:
[...]

Dan had je eigenlijk niet hieraan moeten beginnen... :)

[...]

Dat maakt niks uit : Heb je de laptop wel BEKABELD aangesloten :?

Via WiFi ga je niks bereiken namelijk :+

Vertel eens wat je precies hebt gedaan in ieder geval en dan komen we er misschien wel uit...
Je weet precies niet hoe frustrerend het is om in de tuin te zitten en geen wifi te hebben 😁

Ik heb dus de Ubiquiti Unifi uap-ac-m aan de achterkant van de tuinhuis opgehangen en verbonden met de netwerkkabel die ik van binnen naar de tuinhuis heb getrokken.

Dan had ik de app van ubiquiti gedownload op men iphone maar ik kon enkel een nieuw netwerk opstarten.

Dan heb ik dat terug op fabrieksinstellingen gezet en de software op de laptop gedownload maar daar kwam ik op hetzelfde probleem terecht.
Maar dus blijkbaar moet ik men laptop bekabeld met de acces point verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cronimet schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:21:
Je weet precies niet hoe frustrerend het is om in de tuin te zitten en geen wifi te hebben 😁
Daarom heb ik ook zo'n UAP-AC-M ding in de tuin staan! ;) :+
Ik heb dus de Ubiquiti Unifi uap-ac-m aan de achterkant van de tuinhuis opgehangen en verbonden met de netwerkkabel die ik van binnen naar de tuinhuis heb getrokken.
NICE! d:)b
Dan had ik de app van ubiquiti gedownload op men iphone maar ik kon enkel een nieuw netwerk opstarten.
Dat moet je dus niet doen...
Dan heb ik dat terug op fabrieksinstellingen gezet en de software op de laptop gedownload maar daar kwam ik op hetzelfde probleem terecht.
Je hebt wel de UniFi Controller webGUI gevonden ondertussen :?
Maar dus blijkbaar moet ik men laptop bekabeld met de acces point verbinden?
Zowel je accesspoint als je laptop bekabeld aansluiten op je router of een switch in je netwerk en dan met elkaar laten kletsen inderdaad! :)

En omdat je laptop dan voor UniFi Controller speelt ook effe het IP adres dat je laptop op dat moment heeft goed noteren of opslaan in je Favorieten/Bookmarks voor de volgende keer dat je iets moet updaten of anders instellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
nero355 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:29:
[...]

Je hebt wel de UniFi Controller webGUI gevonden ondertussen :?

Zowel je accesspoint als je laptop bekabeld aansluiten op je router of een switch in je netwerk en dan met elkaar laten kletsen inderdaad! :)

En omdat je laptop dan voor UniFi Controller speelt ook effe het IP adres dat je laptop op dat moment heeft goed noteren of opslaan in je Favorieten/Bookmarks voor de volgende keer dat je iets moet updaten of anders instellen!
Ja dat is ondertussen wel goed gelukt 👍

Hmm dan vrees ik dat ik vast zit want men router staat letterlijk 20m verwijderd van de acces point, zo een lange netwerkkabel heb ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
verzenden schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Bekabeling buiten het huis om onder de dakgoot. Via gaatjes in kozijnen weer naar binnen. Een berg kabelgootjes...
7 van 6 lijkt mij rekenkundig niet mogelijk, vandaar dat ik het niet volgde. Andersom kan natuurlijk altijd.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 09:36
Comp User schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

7 van 6 lijkt mij rekenkundig niet mogelijk, vandaar dat ik het niet volgde. Andersom kan natuurlijk altijd.
Uhh, juist ja, andersom inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 21:15
jzoin2 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Ja das super spul, maar wel prijzig.
Ja en nee ;-) Je kan de Nederlandse centrale koppelen aan de sensoren/sirens/etc die je direct in Polen besteld (scheelt 50%+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjehh
UTMachine schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:15:
[...]

Ja en nee ;-) Je kan de Nederlandse centrale koppelen aan de sensoren/sirens/etc die je direct in Polen besteld (scheelt 50%+).
Het is off-topic maar ik ben me aan het oriënteren op een alarmsysteem. Kan je me via dm wellicht van advies voorzien waar ik eea kan bestellen zoals je aangeeft? Ik heb ook een Homey namelijk dus dat spreekt me wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
nero355 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:48:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64LRb88nmAj48aR4B0xmuEpStDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u063KcXPvDeDE0Yv51LysCLY.jpg?f=fotoalbum_large
Ehh...

[...]

Hoe heb je dan alles aangesloten :? _O- 8)7
Bedoel je dan dat ik de netwerkkabel waarmee ik de acces point heb verbonden moet aansluiten op men laptop en men laptop dan met een USB kabel met de acces point?
Want die kabel hangt hoog en is heel kort

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cronimet schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:21:
[...]

Bedoel je dan dat ik de netwerkkabel waarmee ik de acces point heb verbonden moet aansluiten op men laptop en men laptop dan met een USB kabel met de acces point?
Want die kabel hangt hoog en is heel kort
Die kabel gaat vanaf het AP naar een POE injector en vanuit die POE injector naar…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Vandaag m'n Cloudkey gen1 afgesloten. Nadat Unifi heel lang over deed om te starten, af en toe crashte tijdens een wijziging, en dit met een nieuw sd kaart geen verbetering bracht, leek het alsof hij simpelweg is versleten na 3 jaar 24/7 gebruik.

Dus draai hem nu softwarematig op m'n server.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Hebben jullie ook dat je met de USG geen 1 gbs halen? En met de AP’s max rond de 250mbs?

Valt me wat tegen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-10 11:13

rally

Deyterra Consultancy

Ferra schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:41:
Hebben jullie ook dat je met de USG geen 1 gbs halen? En met de AP’s max rond de 250mbs?

Valt me wat tegen…
Wat voor verbinding? PPPoE of bijv Ziggo Connectbox in bridge?

Want zelfs met PPPoE (KPN etc) moet je nog wel makkelijk 500-600Mbit halen.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
stormfly schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:22:
[...]

Die kabel gaat vanaf het AP naar een POE injector en vanuit die POE injector naar…?
Naar de router van Proximus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
stormfly schreef op Monday 2 August 2021 @ 17:30:
[...]

Nog even wat navraag voor je gedaan. De eerste indruk is dat je HDD niet helemaal fris meer is en voor problemen zorgt. Kan je dat uitsluiten?

dmesg kan meer inzicht geven in de logs.
Het is een vrij nieuwe HDD. Moet zeggen dat ik de HDD een tijd terug vervangen heb (zat een oudere disk in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjehh
rally schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:09:
[...]

Ik herken dat wel, haal met een AP Lite 6 ook ongeveer 250mbit via WiFi terwijl ik een 1gbit glasvezel verbinding van KPN heb. Heb niet direct een idee waardoor dat zou kunnen komen.

WiFiman geeft met een Speedtest wel een physical speed aan die erg dicht bij de 1gbit ligt. Ik heb overigens een udm-pro en geen usg.

[ Voor 13% gewijzigd door rickjehh op 02-08-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
[...]

Ziggo in Bridge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rickjehh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:53:
[...]

Ik herken dat wel, haal met een AP Lite 6 ook ongeveer 250mbit via WiFi terwijl ik een 1gbit glasvezel verbinding van KPN heb. Heb niet direct een idee waardoor dat zou kunnen komen.

WiFiman geeft met een Speedtest wel een physical speed aan die erg dicht bij de 1gbit ligt. Ik heb overigens een udm-pro en geen usg.
WiFi AI ingeschakeld staan, die zet kanalen vaak op 40Mhz ipv 80. Je hebt 80Mhz nodig voor de maximale snelheid. En dan hangt het nog af van het aantal cliënt antennes 2x2 of 3x3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjehh
stormfly schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:13:
[...]

WiFi AI ingeschakeld staan, die zet kanalen vaak op 40Mhz ipv 80. Je hebt 80Mhz nodig voor de maximale snelheid. En dan hangt het nog af van het aantal cliënt antennes 2x2 of 3x3
Yes dat staat uit en ook m’n 5Ghz radio staat op 80Mhz. Net een andere Speedtest geprobeerd en die zat op +-420 mbit dus dat is al aanzienlijk beter. Overigens is ook 250mbit meer dan voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ferra schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:41:

Valt me wat tegen…
Heb je ids/ips aanstaan? Dat beperkt de snelheid van de usg-p tot Max 250mbit/s

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 03-08-2021 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Falcon Heavy schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:49:
Hi all,

Handmatig gaat dat goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Welcome to UbiOS

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

set -e

cd $(dirname $0)

fi

Heeft iemand een idee?
ik kan je niet verder helpen maar volgens mij is ubi-os is een fork van alpine Linux en die gebruikt standaard musl libc en openRC en busybox in plaats van het init system en bash

___ ___      .__________.__
 |   |   |____ |__\_  ____/__|
 |   |   /    \|  ||  __) |  |   (c) 2010-2021
 |   |  |   |  \  ||  \   |  |   Ubiquiti Inc.
 |______|___|  /__||__/   |__|
            |_/                  http://www.ui.com

Welcome to UniFi Dream Machine!
# cat /etc/os-release
NAME=UbiOS
VERSION=UDM.alpinev2.v1.10.0.a2edd0c.210709.0332
ID=ubios
VERSION_ID=v1.10.0.3686-a2edd0c
PRETTY_NAME="UbiOS 1.10.0.3686"
BUILD_ID=210709.0332
VARIANT=UDM.alpinev2
#

Ook moet je bij alpine WOL aanzetten in de Netwerk config van je eth
etc/network/interfaces
code:
1
2
auto eth0
  pre-up /usr/sbin/ethtool -s eth0 wol g

In hoe verre het nog op deze manier werkt weet ik niet. Omdat ubnt er allemaal dingen uit sloopt om de voorkomen dat dat zo direct de UDM kan aansturen. APK hebben ze sowieso verwijdert wat het alemaal extra lastig maakt.

Alpine Linux
https://alpinelinux.org/about/
OpenRC
https://wiki.alpinelinux.org/wiki/Alpine_Linux_Init_System
Uitgebreide uitleg
https://wiki.gentoo.org/wiki/OpenRC#Network_management

[ Voor 32% gewijzigd door xbeam op 03-08-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

[...]

Dit is wat ik wilde weten :
Als je het ap aan een access poort hangt welke in vlan 10 zit werkt het ook gewoon. Het ap verstuurd gewoon untagged verkeer. De switch fixxed het daarna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:29:
[...]

Heb ids/ips aanstaan? Dat beperkt de snelheid van de usg-p tot Max 250mbit/s
Staat uit! Ga morgen een andere router ertussen gooien. Kijken wat dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ferra schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:45:
[...]

Staat uit! Ga morgen een andere router ertussen gooien. Kijken wat dat doet.
Test ook nog even bedraad met oud/nieuw. Dan heb je alle WiFi zaken direct uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 16:45
Hallo,

Ik heb momenteel twee maal "Ubiquiti UniFi AP-AC-LR" in gebruik (boven en beneden), op mijn Raspberry Pi is de controller geïnstalleerd. Nu heb ik buiten bijna geen bereik en ben ik op zoek naar een derde wifi punt voor buiten (onder afdak van huis). We hebben een enorme tuin. Wie weet welke Ubiquiti ik het beste hier voor kan kopen, zodat ik alles als één draadloos netwerk kan beschouwen?

Thanks.

Grtz,
Pieter

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pheijms schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:47:
Hallo,

Ik heb momenteel twee maal "Ubiquiti UniFi AP-AC-LR" in gebruik (boven en beneden), op mijn Raspberry Pi is de controller geïnstalleerd. Nu heb ik buiten bijna geen bereik en ben ik op zoek naar een derde wifi punt voor buiten (onder afdak van huis). We hebben een enorme tuin. Wie weet welke Ubiquiti ik het beste hier voor kan kopen, zodat ik alles als één draadloos netwerk kan beschouwen?

Thanks.

Grtz,
Pieter
AC-M heeft een rondstraal antenne. Ideaal voor tuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
stormfly schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:50:
[...]

AC-M heeft een rondstraal antenne. Ideaal voor tuinen.
Iemand ervaring, hoeveel meter deze gaat?
En die werkt ook goed samen met mijn andere Wifi punten? Je kunt dit device toevoegen in de unifi controller software?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pheijms schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

En die werkt ook goed samen met mijn andere Wifi punten? Je kunt dit device toevoegen in de unifi controller software?
Onbekend hangt af van instelling, muren etc.
Jeps
Jeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
stormfly schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Onbekend hangt af van instelling, muren etc.
Jeps
Jeps
Thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
[...]

Hoe ver is inderdaad van veel afhankelijk. Maar hou er ook rekening mee dat het apparaat wat je gebruikt ook weer het bereik moet hebben naar het betreffende AP.

Dus ontvangen prima - maar moet ook die afstand weer iets kunnen versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PPPoE gaat gewoon via een Offload Chip dus die haalt ook gewoon 1 Gbps ;)
Tylen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:50:
Als je het ap aan een access poort hangt welke in vlan 10 zit werkt het ook gewoon. Het ap verstuurd gewoon untagged verkeer. De switch fixxed het daarna wel.
Ja, maar dat is niet wat ik vroeg of wilde weten en ondertussen heb ik het antwoord al gekregen ;)
Al je vragen kan je beantwoorden door de Search te gebruiken in zowel dit deel van de reeks als in het vorige deel waarin zelfs een afstand wordt genoemd vanaf een balkon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
Kees_frl schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:13:
[...]

Hoe ver is inderdaad van veel afhankelijk. Maar hou er ook rekening mee dat het apparaat wat je gebruikt ook weer het bereik moet hebben naar het betreffende AP.

Dus ontvangen prima - maar moet ook die afstand weer iets kunnen versturen.
Bedankt, ik zal wel eens gaan testen.

Weet iemand trouwens een gratis tool om een wifi mapping van je huis / tuin te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand verstand van suricata?
Ik heb suricata yaml op de UDMP gevonden en deze lijkt inderdaad maar 1 cpu core te gebruiken ondanks ubnt op hun eigen forum anders beweert dat dit namelijk niet het geval is
Wat ik van de suricata wiki begrijp is het dat aantal gedefinieerd bij workers het aantal is dat wordt gebruikt om verkeer te inspecteren.
Hier staat momenteel 1 maar dit zou dan toch eigenlijk “all’of 4 moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmGnNZXwO053naqD4QbDqw6KTpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbItd3mWwuiTSF5ys9eQJZOx.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
%YAML 1.1
---
runmode: workers

include: /run/ips/config/homenet.yaml
include: /run/ips/config/rules.yaml

classification-file: /usr/share/ubios-udapi-server/ips/config/classification.config
reference-config-file: /usr/share/ubios-udapi-server/ips/config/reference.config
threshold-file: /run/ips/config/threshold.config
default-log-dir: /run/utm/

stats:
  enabled: no
  interval: 60

outputs:
  - eve-log:
      filetype: unix_dgram #regular|syslog|unix_dgram|unix_stream|redis
      filename: eve_stat.json
      types:
        - stats:
            totals: yes       # stats for all threads merged together
            threads: no       # per thread stats
            deltas: yes        # include delta values

- eve-log:
      enabled: yes
      filename: eve_alert.json
      types:
        - alert:
            payload: no             # enable dumping payload in Base64
            payload-buffer-size: 4kb # max size of payload buffer to output in eve-log
            http-body: no                # enable dumping of http fields
            tagged-packets: yes
        - http:
            extended: yes
        - tls:
        - dns:                                                          
            query: yes     # enable logging of DNS queries                 
            answer: no   # enable logging of DNS answers                  
            custom: [a]      
        - drop:
            alerts: yes      # log alerts that caused drops
            flows: start     # start or all: 'start' logs only a single drop
                             # per flow direction. All logs each dropped pkt.
        - files:
logging:
  default-log-level: notice
  default-output-filter:
  outputs:
  - console:
      # type: json
  - file:
      level: info
      filename: /run/ips/suricata.log
  - syslog:
      facility: local5
      format: "[%i] <%d> -- "

app-layer:
  protocols:
    tls:
      detection-ports:
        dp: 443
      #no-reassemble: yes
    dcerpc:
      enabled: detection-only 
    ftp:
    ssh:
    smtp:
      mime:
        decode-mime: yes
        decode-base64: yes
        decode-quoted-printable: yes
        header-value-depth: 2000
        extract-urls: yes
        body-md5: no
      inspected-tracker:
        content-limit: 100000
        content-inspect-min-size: 32768
        content-inspect-window: 4096
    imap:
    msn:
    smb:
      detection-ports:
        dp: 139, 445
    smb2:
    dns:
      #global-memcap: 16mb
      #state-memcap: 512kb
      #request-flood: 500
      tcp:
        detection-ports:
          dp: 53
      udp:
        detection-ports:
    http:
      memcap: 64mb

libhtp:
         default-config:
           personality: IDS
           request-body-limit: 100kb
           response-body-limit: 100kb
           request-body-minimal-inspect-size: 32kb
           request-body-inspect-window: 4kb
           response-body-minimal-inspect-size: 40kb
           response-body-inspect-window: 16kb
           response-body-decompress-layer-limit: 2
           http-body-inline: auto
           #randomize-inspection-sizes: yes
           #randomize-inspection-range: 10
           double-decode-path: no
           double-decode-query: no

asn1-max-frames: 256

#run-as:
#  user: suri
#  group: suri

sensor-name: usg-sensor
pid-file: /var/run/suricata.pid
#daemon-directory: "/"

coredump:
  max-dump: unlimited

host-mode: auto

max-pending-packets: 5000

#default-packet-size: 1514

legacy:
  uricontent: enabled

action-order:
   - reject
   - pass
   - drop
   - alert

engine-analysis:
  rules-fast-pattern: yes
  rules: yes

pcre:
  match-limit: 3500
  match-limit-recursion: 1500

host-os-policy:
  windows: [0.0.0.0/0]
  bsd: []
  bsd-right: []
  old-linux: []
  linux: []
  old-solaris: []
  solaris: []
  hpux10: []
  hpux11: []
  irix: []
  macos: []
  vista: []
  windows2k3: []

defrag:
  memcap: 16mb
  hash-size: 65536
  trackers: 65535 # number of defragmented flows to follow
  max-frags: 65535 # number of fragments to keep (higher than trackers)
  prealloc: yes
  timeout: 60

flow:
  prealloc: 1000
  emergency-recovery: 30
  #managers: 1 # default to one flow manager
  #recyclers: 1 # default to one flow recycler thread

vlan:
  use-for-tracking: true

flow-timeouts:

default:
    new: 30
    established: 300
    closed: 0
    bypassed: 100
    emergency-new: 10
    emergency-established: 100
    emergency-closed: 0
    emergency-bypassed: 50
  tcp:
    new: 60
    established: 600
    closed: 60
    emergency-new: 5
    emergency-closed: 10
  udp:
  icmp:

stream:
  checksum-validation: yes      # reject wrong csums
  inline: auto                  # auto will use inline mode in IPS mode, yes or no set it statically
  reassembly:
    memcap: 17mb
    depth: 1mb                  # reassemble 1mb into a stream
    toserver-chunk-size: 2560
    toclient-chunk-size: 2560
    randomize-chunk-size: yes

host:
  hash-size: 4096

detect:
  profile: medium
  custom-values:
    toclient-groups: 3
    toserver-groups: 25
  sgh-mpm-context: auto
  inspection-recursion-limit: 3000
  #delayed-detect: yes

prefilter:
    default: mpm

grouping:
    #tcp-whitelist: 53, 80, 139, 443, 445, 1433, 3306, 3389, 6666, 6667, 8080
    #udp-whitelist: 53, 135, 5060

profiling:
    #inspect-logging-threshold: 200
    grouping:
      dump-to-disk: false
      include-rules: false      # very verbose
      include-mpm-stats: false

mpm-algo: ac
spm-algo: bm

threading:
  set-cpu-affinity: yes
  cpu-affinity:
    - management-cpu-set:
        cpu: [ 0 ]  # include only these cpus in affinity settings
    - receive-cpu-set:
        cpu: [ "all" ]  # include only these cpus in affinity settings
    - worker-cpu-set:
        cpu: [ “1” ]
        prio:
          default: "high"
    - verdict-cpu-set:
        cpu: [ 1 ]
        prio:
  detect-thread-ratio: 1.0

nfq:
  mode: repeat 
  repeat-mark: 1
  repeat-mask: 1
  bypass-mark: 1
  bypass-mask: 1
  fail-open: yes

include: /run/ips/config/iface.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:23:
Je zou eens in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP rond kunnen vragen :)
Ik heb suricata yaml op de UDMP gevonden en deze lijkt inderdaad maar 1 cpu core te gebruiken ondanks ubnt op eigen forum beweert dat dat niet zo is
[Afbeelding]
Is dat effe lelijk... :/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
%YAML 1.1
---
runmode: workers

include: /run/ips/config/homenet.yaml
include: /run/ips/config/rules.yaml

classification-file: /usr/share/ubios-udapi-server/ips/config/classification.config
reference-config-file: /usr/share/ubios-udapi-server/ips/config/reference.config
threshold-file: /run/ips/config/threshold.config
default-log-dir: /run/utm/

stats:
  interval: 60

outputs:
  - eve-log:
      filename: eve_stat.json
      types:
        - stats:
            totals: yes       # stats for all threads merged together
            threads: no       # per thread stats
            deltas: yes        # include delta values

- eve-log:
      filename: eve_alert.json
      types:
        - alert:
            payload: no             # enable dumping payload in Base64
            payload-buffer-size: 4kb # max size of payload buffer to output in eve-log
            http-body: no                # enable dumping of http fields
            tagged-packets: yes
        - http:
        - tls:
        - dns:                                                          
            query: yes     # enable logging of DNS queries                 
            answer: no   # enable logging of DNS answers                  
            custom: [a]      
        - drop:
            alerts: yes      # log alerts that caused drops
            flows: start     # start or all: 'start' logs only a single drop
                             # per flow direction. All logs each dropped pkt.
        - files:
logging:
  default-log-level: notice
  default-output-filter:
  outputs:
  - console:
  - file:
      level: info
      filename: /run/ips/suricata.log
  - syslog:
      facility: local5
      format: "[%i] <%d> -- "

app-layer:
  protocols:
    tls:
      detection-ports:
        dp: 443
      #no-reassemble: yes
    dcerpc:
    ftp:
    ssh:
    smtp:
      mime:
        decode-mime: yes
        decode-base64: yes
        decode-quoted-printable: yes
        header-value-depth: 2000
        extract-urls: yes
        body-md5: no
      inspected-tracker:
        content-limit: 100000
        content-inspect-min-size: 32768
        content-inspect-window: 4096
    imap:
    msn:
    smb:
      detection-ports:
        dp: 139, 445
    smb2:
    dns:
      #global-memcap: 16mb
      #state-memcap: 512kb
      #request-flood: 500
      tcp:
        detection-ports:
      udp:
        detection-ports:
    http:
      memcap: 64mb

libhtp:
         default-config:
           personality: IDS
           request-body-limit: 100kb
           response-body-limit: 100kb
           request-body-minimal-inspect-size: 32kb
           request-body-inspect-window: 4kb
           response-body-minimal-inspect-size: 40kb
           response-body-inspect-window: 16kb
           response-body-decompress-layer-limit: 2
           http-body-inline: auto
           #randomize-inspection-sizes: yes
           #randomize-inspection-range: 10
           double-decode-path: no
           double-decode-query: no

asn1-max-frames: 256

#run-as:
#  user: suri
#  group: suri

sensor-name: usg-sensor
pid-file: /var/run/suricata.pid
#daemon-directory: "/"

coredump:
  max-dump: unlimited

host-mode: auto

max-pending-packets: 5000

#default-packet-size: 1514

legacy:
  uricontent: enabled

action-order:
   - reject
   - pass
   - drop
   - alert

engine-analysis:
  rules-fast-pattern: yes
  rules: yes

pcre:
  match-limit: 3500
  match-limit-recursion: 1500

host-os-policy:
  windows: [0.0.0.0/0]
  bsd: []
  bsd-right: []
  old-linux: []
  linux: []
  old-solaris: []
  solaris: []
  hpux10: []
  hpux11: []
  irix: []
  macos: []
  vista: []
  windows2k3: []

defrag:
  trackers: 65535 # number of defragmented flows to follow
  max-frags: 65535 # number of fragments to keep (higher than trackers)
  prealloc: yes
  timeout: 60

flow:
  emergency-recovery: 30
  #managers: 1 # default to one flow manager
  #recyclers: 1 # default to one flow recycler thread

vlan:
  use-for-tracking: true

flow-timeouts:

default:
    closed: 0
    emergency-closed: 0
  tcp:
    new: 60
    established: 600
    closed: 60
    emergency-new: 5
    emergency-closed: 10
  udp:
  icmp:

stream:
  checksum-validation: yes      # reject wrong csums
  inline: auto                  # auto will use inline mode in IPS mode, yes or no set it statically
  reassembly:
    memcap: 17mb
    depth: 1mb                  # reassemble 1mb into a stream
    toserver-chunk-size: 2560
    toclient-chunk-size: 2560
    randomize-chunk-size: yes

host:
  hash-size: 4096

detect:
  profile: medium
  custom-values:
    toclient-groups: 3
    toserver-groups: 25
  sgh-mpm-context: auto
  inspection-recursion-limit: 3000
  #delayed-detect: yes

prefilter:
    default: mpm

grouping:
    #tcp-whitelist: 53, 80, 139, 443, 445, 1433, 3306, 3389, 6666, 6667, 8080
    #udp-whitelist: 53, 135, 5060

profiling:
    #inspect-logging-threshold: 200
    grouping:
      dump-to-disk: false
      include-rules: false      # very verbose
      include-mpm-stats: false

mpm-algo: ac
spm-algo: bm

threading:
  cpu-affinity:
    - management-cpu-set:
        cpu: [ 0 ]  # include only these cpus in affinity settings
    - receive-cpu-set:
        cpu: [ "all" ]  # include only these cpus in affinity settings
    - worker-cpu-set:
        prio:
    - verdict-cpu-set:
        prio:

nfq:
  mode: repeat 
  repeat-mark: 1
  repeat-mask: 1
  bypass-mark: 1
  bypass-mask: 1
  fail-open: yes

include: /run/ips/config/iface.yaml
TIP : Zet zulke lange code blokken effe tussen quote tags ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
xbeam schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:23:
Ik heb suricata yaml op de UDMP gevonden en deze lijkt inderdaad maar 1 cpu core te gebruiken ondanks ubnt op hun eigen forum anders beweert dat dit namelijk niet het geval is
Wat ik van de suricata wiki begrijp is het dat aantal gedefinieerd bij workers het aantal is dat wordt gebruikt om verkeer te inspecteren.
Hier staat momenteel 1 maar dit zou dan toch eigenlijk “all’of 4 moeten zijn?
[Afbeelding]

[...]
Heb je de userguide al gezien?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ja zeker, vandaar ook mijn vraag want de cpu settings zijn mij niet heel helder maar zo als ik het lees is suricata op de udm verkeerd geconfigureerd en voordat ik ruzie ga maken op het ubnt forum wil ik zeker weten dat het ik goed begrijp
https://suricata.readthed...tml#cpu-affinity-and-numa

Dit is het multi core voorbeeld van suricata zelf
# Suricata is multi-threaded. Here the threading can be influenced.
threading:
cpu-affinity:
- management-cpu-set:
cpu: [ "120-127" ] # include only these cpus in affinity settings
- receive-cpu-set:
cpu: [ 0 ] # include only these cpus in affinity settings
- worker-cpu-set:
cpu: [ "8-55" ]
mode: "exclusive"
prio:
high: [ "8-55" ]
En dit zijn de instelling van ubnt in de udm-p
threading:
cpu-affinity:
- management-cpu-set:
cpu: [ 0 ] # include only these cpus in affinity settings
- receive-cpu-set:
cpu: [ "all" ] # include only these cpus in affinity settings
- worker-cpu-set:
prio:
- verdict-cpu-set:
prio:
Zoals jet lijkt heeft ubnt het aantal cores niet juist gedifferentieerd en volgens mij worker en reciever omgedraaid volgen mij moet “all” bij worker staan en niet bij recieve. Je kan niet recieven definiëren zonder de eerste het aantal core in management-set-cpu op te geven

[ Voor 63% gewijzigd door xbeam op 03-08-2021 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xbeam schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:40:
[...]

Ja zeker, vandaar ook mijn vraag want de cpu settings zijn mij niet heel helder maar zo als ik het lees is suricata op de udm verkeerd geconfigureerd en voordat ik ruzie ga maken op het ubnt forum wil ik zeker weten dat het ik goed begrijp
https://suricata.readthed...tml#cpu-affinity-and-numa

Zoals je ziet heeft ubnt het aan cores niet gedifferentieerd en worker en reciever omgedraaid volgen mij moet “all” bij worker staan en niet bij recieve.
Lijkt er inderdaad op. Je kan het altijd ff dubbel checken op de ui discord. Zetten ook nog wat gasten die er veel van weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-10 11:13

rally

Deyterra Consultancy

nero355 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

PPPoE gaat gewoon via een Offload Chip dus die haalt ook gewoon 1 Gbps ;)
Klopt, was ik vergeten. Ik heb een UXG waarbij dat (nog) niet goed werkt en ondanks de in theorie snellere processor haalt mijn 1Gbit verbinding “slechts” 600-650Mbit (Wel met IPS ingeschakeld).

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rally schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:57:
[...]

Klopt, was ik vergeten. Ik heb een UXG waarbij dat (nog) niet goed werkt en ondanks de in theorie snellere processor haalt mijn 1Gbit verbinding “slechts” 600-650Mbit (Wel met IPS ingeschakeld).
Dat heb ik dus ook mijn udm-p vandaar dat ik (een beetje uit wanhoop)nu maar eens wat dieper in de ips/suricata instellingen duik om te kijken of daar niet zelf iets te verbeteren is

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 03-08-2021 22:07 ]

Pagina: 1 ... 131 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.