[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 132 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
pheijms schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:57:
[...]
Iemand ervaring, hoeveel meter deze gaat?
Ver, ik heb er 2 hangen. Eentje met UMA-D.

Zonder UMA-D kan ik met mijn Iphone een meter of 60 nog goed videobellen.
Met UMA-D haal ik 120m ook nog, verder testen gaat niet want dan krijg ik obstakels er tussen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 10:30
Verdiepende keuzestress vraag;

Na fantastische dekking indoors (3 AP's in een oude boerderij zorgt voor 80mb/s overal!) is volgende puntje de tuin. Lees: 40*100 meter. Gelukkig staat er een mooie schuur op 1/3e met een nog op 4,5 meter hoogte, een mooie locatie voor een wifi toverstokje lijkt me zo.
Plan is opnieuw UBT, want dan blijft het allemaal een beetje in het straatje, de AP keuze kom ik echter niet uit.

Ik zit nu op UAP-AC-M of UAP-FlexHD, want beide pole-mount, waarbij de neiging nu naar de M uitgaat, want goedkoper.

Inmiddels heb ik aardig in de specs gezocht naar de echte meerwaarde van de FlexHD, welke ik in mijn case niet kan vinden. Echter, werd ik er op gewezen dat gezien de vrijheid in form factor wellicht een losse atene + hardware ook nog een leuke optie zou kunnen zijn, iemand die mij kan vertellen of die tech van UBT ook bruikbaar zou zijn voor een wifi toepassing?

Doel is simpel een goede coverage te hebben in de tuin, met 100 meter is dat echt wel een uitdaging, dus een zo groot mogelijk fatsoenlijke coverage stelt mij al gelukkig.

Iemand nog inzichten? Of niet moeilijk doen en gewoon aan de slag met een UAP-AC-M?

(Bovenstaande opmerking over directional atenna gaat zoizo niet op, want de schuur staat dus "midden" in de tuin ;) _

[ Voor 4% gewijzigd door mistercmaster op 04-08-2021 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-10 14:03
Vergeet vooral niet dat je toestel ook met zijn signaal terug moet geraken tot bij de AP.. Er zijn wel AP's en antenna's die daar wat beter presteren (de antennes zijn gevoeliger) zoals de LR reeksen of de UMA-D externe antenna voor de AC-M maar die straalt maar 45 graden: https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UMA-D_DS.pdf

De post boven je bevat ook veel informatie, 60m met de AC-M, ik persoonlijk geraak daar niet met een AC-M dus ik zou het op max 50m houden voor een goede verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 10:30
RobertMe schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:26:
@mistercmaster zie letterlijk één post boven die van jouw. Daar deelt iemand zijn ervaring met de Mesh-M en Mesh-M met de antenne die je los erbij kunt kopen.
Dat is precies waar ik op inhaak ;)

De ervaring daarmee en de range i.c.m. met die antenne is duidelijk, en daarmee ook dat dat specifieke antenne model afvalt i.v.m. de hoek.

Ik ben daarom vooral benieuwd of er naast de optie's die ik in beeld heb nog andere beschikbaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:33
Ik kwam deze link tegen met een goed overzicht tussen de verschillende USG's en UDM's
Was nog niet gepost volgens mij.

https://evanmccann.net/blog/unifi-routers-overview

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:08
Ik heb mijn 2 AP's opnieuw ingesteld via de Unifi app op mijn telefoon.
Maar ik kan daar niks vinden over gastennetwerk of backup.

Moet/kan ik dit regelen via de pc?
Ook via een app of site?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:03
NeutraleTeun schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:53:
Ik heb mijn 2 AP's opnieuw ingesteld via de Unifi app op mijn telefoon.
Maar ik kan daar niks vinden over gastennetwerk of backup.

Moet/kan ik dit regelen via de pc?
Ook via een app of site?
Die app niet gebruiken, die heeft veel beperkingen, iig voor gastennetwerk en backuppen wat je aangaf.
https://www.ui.com/download/unifi/
Daar kun je software downloaden voor w10 of ios of eventueel voor nas, pi etc.
Ik gebruik de app alleen om in te loggen in mijn controller die 24/7 draait, maar is niet perse nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Maar kan ik via die W10 software mijn huidige systeem inzien/gebruiken. Of moet ik dan weer opnieuw beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-10 11:13

rally

Deyterra Consultancy

NeutraleTeun schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:20:
Maar kan ik via die W10 software mijn huidige systeem inzien/gebruiken. Of moet ik dan weer opnieuw beginnen.
Omdat je via de app (bij mijn weten) geen backupvan je instellingen kunt maken zul je helaas opnieuw moeten beginnen.

Maar als je zo’n eenvoudig netwerk hebt zal dat niet veel werk zijn.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11-2023
Ik heb net eindelijk de Ubiquiti UAP-AC-M outdoor kunnen adopten dankzij wopper en deze buiten aan de tuinhuis opgehangen.
Maar ik merk dat het bereik ervan best tegenvalt, als ik op 5-6m sta dan hebben de mobiele toestellen maar 2 streepjes verbinding van de 3.
En als ik op 10m sta heb ik geen verbinding meer, is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cronimet schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:52:
Ik heb net eindelijk de Ubiquiti UAP-AC-M outdoor kunnen adopten dankzij wopper en deze buiten aan de tuinhuis opgehangen.

Maar ik merk dat het bereik ervan best tegenvalt, als ik op 5-6m sta dan hebben de mobiele toestellen maar 2 streepjes verbinding van de 3.
En als ik op 10m sta heb ik geen verbinding meer.

Is dit normaal?
Nee, zeker niet!

Maar je moet wel met een aantal dingen rekening houden :
- Streepjes zeggen niks : Pas als je daadwerkelijk data gaat pompen over je WiFi komt de WLAN NIC weer uit zijn "Power Saving Mode" en gaat op volle/gepaste kracht werken!
- Hoe staan de antennes van je accesspoint gericht ?!
Die moeten in een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar staan voor optimaal bereik!

Dus :

\/ of |_ of _|

Vanaf de zijkant gekeken zeg maar :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:10:
[...]

Nee, zeker niet!

Maar je moet wel met een aantal dingen rekening houden :
- Streepjes zeggen niks : Pas als je daadwerkelijk data gaat pompen over je WiFi komt de WLAN NIC weer uit zijn "Power Saving Mode" en gaat op volle/gepaste kracht werken!
- Hoe staan de antennes van je accesspoint gericht ?!
Die moeten in een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar staan voor optimaal bereik!

Dus :

\/ of |_ of _|

Vanaf de zijkant gekeken zeg maar :)
Ik snap niet echt hoe men aan de L schap komt de V kan maar L conflicteert met de polarisatie van de omni van de antennes.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:17:
Ik snap niet echt hoe men aan de L schap komt de V kan nog maar L conflicteert met polarisatie van je handset in combinatie met de omni van de antennes.
Ik zou zweren dat er zoiets in de handleiding staat :?

/EDIT :

* nero355 pakt handleiding erbij...

Hmm...

Alleen de \/ positie wordt aangeraden als "45° angle for optimal performance" blijkbaar...

Maar dat is de rest toch ook :?

Bij andere accesspoints met zulke antennes wordt het zelfs aangeraden, zoals een exemplaar met drie antennes dat ik ken : _ | _ krijg je dan i.p.v. | | | :)

[ Voor 36% gewijzigd door nero355 op 05-08-2021 19:30 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Ik zou zweren dat er zoiets in de handleiding staat :?

/EDIT :

* nero355 pakt handleiding erbij...

Hmm...

Alleen de \/ positie wordt aangeraden als "45° angle for optimal performance" blijkbaar...

Maar dat is de rest toch :?

Bij andere accesspoints met zulke antennes wordt het zelfs aangeraden, zoals een exemplaar met drie antennes dat ik ken : _ | _ krijg je dan i.p.v. | | | :)
Daar staat 45 geen 90 maar ik kom het inderdaad heel vaak tegen. Of ik moet ergens iets over het hooft zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iqom2Qn7oWGRYuFMhSAR0hhDokY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqeAnno5rKdptrI4pZoToJtY.jpg?f=fotoalbum_large

@nero355 Die handleiding er ter controle bij pakken deed Xbeam ook want hem kenende heeft hij het ook vaak niet goed gelezen

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 05-08-2021 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
xbeam schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:31:
[...]
Daar staat 45 geen 90 maar ik kom het inderdaad heel vaak tegen. Of ik moet ergens iets over het hooft zien.
45° per Antenne …. 45+45 = ?

Maar het is een beetje spelen met de antennes waar je de optimale ontvangst wil hebben.
Je wil ze niet in het zelfde vlak hebben dus liefst 90° t.o.v. elkaar.

En dan moet je kijken of je meer ontvangst wil recht vooruit of meer naar de zijkant. Aan de hand daarvan kies je voor L (naar voor of naar de zijkant) of V.

UBNT test ze zelf ook op 90°
https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns

[ Voor 9% gewijzigd door yzf1kr op 05-08-2021 20:45 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +1 Henk 'm!
yzf1kr schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:43:
[...]

45° per Antenne …. 45+45 = ?

Maar het is een beetje spelen met de antennes waar je de optimale ontvangst wil hebben.
Je wil ze niet in het zelfde vlak hebben dus liefst 90° t.o.v. elkaar.

En dan moet je kijken of je meer ontvangst wil recht vooruit of meer naar de zijkant. Aan de hand daarvan kies je voor L (naar voor of naar de zijkant) of V.

UBNT test ze zelf ook op 90°
https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns
Het gaat er om de L shape niet gewest is voor optimaal gebruik.

UBNT test inderdaad in de V shape.
Bij een L gebruik je maar 1 antenne ongeacht hoe jij je devices vast houd. De polarisatie van de een antennes moet in lijn zijn. Wanneer deze 90 graden is tegenover de ontvanger is het contact oppervlak nihil. Zie het als 2 polaroid die 90 graden tegen over elkaar staan dan matchen fotonen/radiowaves niet en zie ook niets.

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 06-08-2021 00:09 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 18:19
Ben nog maar pas overgestapt naar het Ubiquiti kamp en ben erg tevreden. Er zijn echter nog geen Unifi wifi 6 accesspoints voor buiten. Maar met een beetje creativiteit kom je er ook wel.
Resultaat na een beetje klussen met een Switch Flex Utility en een U6-Lite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRMlfqDmHzDoG51DG6pNrFlPqz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/frvgWgTmsTYd4GePxzBfkD4d.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqkw3SnVWjicedCuQ-rCLeluUc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqpyOsqRwBrBojoOK80vajsL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRm7A3hJRBgDYEGXHDfVgzvtw6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXNRP07HXwT3lRuXVZSxUjzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Niet verkeerd, dacht ik zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Masimo op 05-08-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:12
Sta op het punt de trekker over te halen op de UDM-Pro, 16 POE 150W switch, in wall accespoint en de deurbel. Nu heb ik helaas weinig ruimte in mijn meterkast maar kan ik de UDM en de switch wel soort van verticaal hangen. Nu ben ik ook aan het kijken naar een wallmount, wil iemand even meekijken of deze zou voldoen?

pricewatch: Startech.com 2U 19in Steel Vertical Wall Mount Equipment Rack Bra...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
GroeneThee schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:16:
Sta op het punt de trekker over te halen op de UDM-Pro, 16 POE 150W switch, in wall accespoint en de deurbel. Nu heb ik helaas weinig ruimte in mijn meterkast maar kan ik de UDM en de switch wel soort van verticaal hangen. Nu ben ik ook aan het kijken naar een wallmount, wil iemand even meekijken of deze zou voldoen?

pricewatch: Startech.com 2U 19in Steel Vertical Wall Mount Equipment Rack Bra...
Lijkt een beetje op ppeterr in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4", dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
Ah top! Nu alleen die 16 port 150W switch nog op voorraad vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GroeneThee schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:48:
[...]

Ah top! Nu alleen die 16 port 150W switch nog op voorraad vinden :(
Bij UI zelf hebben ze hem nog. https://eu.store.ui.com/c.../products/usw-16-poe-gen2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34

Heb je zoveel poorten nodig udm pro en 16p. anders is de udm-pro SE in de nabije toekomst ook een optie?

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
Gizzy schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

Heb je zoveel poorten nodig udm pro en 16p. anders is de udm-pro SE in de nabije toekomst ook een optie?
(Nog) niet maar zit meer met de POE versie. De in wall heeft POE+ nodig om passtrhough te bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Die gaat ook niet meer op voorraad komen, dus dan moet een webshop hem nog ergens hebben liggen.

Je kunt overigens prima toe met die gen2, access points gebruiken nog geen 5W per stuk. Moet nog wel even kijken hoe het verbruik gaat zijn als er een Protect cam aan hangt hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Oa voordeel van die gen2 is datie stil is.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • +3 Henk 'm!
EagleTitan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Die gaat ook niet meer op voorraad komen, dus dan moet een webshop hem nog ergens hebben liggen.

Je kunt overigens prima toe met die gen2, access points gebruiken nog geen 5W per stuk. Moet nog wel even kijken hoe het verbruik gaat zijn als er een Protect cam aan hangt hier.
Die Gen2 switch is echt de fijnste switch die ik ooit van UniFi heb gehad. Heerlijk stil, mooi uiterlijk, leuk display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:18
Packetloss schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Oa voordeel van die gen2 is datie stil is.
Inderdaad. De gen1 maakt aardige herrie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gizzy schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

Zowel de Pro als Pro SE hebben een 1Gbit/s backplane naar de CPU. Even wat data kopiëren tussen twee VLANs (of van internet downloaden) en je kunt in je handen klappen als je een snelheid in de buurt van de 1Gbit/s haalt, en als je dat al lukt dan kan geen enkel ander apparaat meer met een ander VLAN noch internet babbelen omdat die ene transfer de boel dicht trekt. De UDM Pro (SE) is in dat opzicht echt een waardeloos apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
m3gA schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Inderdaad. De gen1 maakt aardige herrie.
Als de ventilator draait, en bij de USW 16-150W is dat in mijn ervaring meer uitzondering dan regel. Als in: ventilator draait alleen als die (te) warm wordt, maar onder normaal gebruik bij normale temperaturen komt dat eigenlijk niet voor. Mijne ligt dan wel op zolder waardoor ik hem überhaupt niet hoor, maar in mijn ervaring gaat de ventilator alleen soms in de zomer aan als het op de zolder ook dik in de 30°, als niet 40° is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:26:
[...]

Als de ventilator draait, en bij de USW 16-150W is dat in mijn ervaring meer uitzondering dan regel. Als in: ventilator draait alleen als die (te) warm wordt, maar onder normaal gebruik bij normale temperaturen komt dat eigenlijk niet voor. Mijne ligt dan wel op zolder waardoor ik hem überhaupt niet hoor, maar in mijn ervaring gaat de ventilator alleen soms in de zomer aan als het op de zolder ook dik in de 30°, als niet 40° is.
Hoofdreden voor mij was het energie verbruik van de 16-150 in rust. Dat is al 21 watt. Terwijl de gen2 al draait met 5 of 6 watt meen ik te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
rally schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:37:
[...]

Omdat je via de app (bij mijn weten) geen backupvan je instellingen kunt maken zul je helaas opnieuw moeten beginnen.

Maar als je zo’n eenvoudig netwerk hebt zal dat niet veel werk zijn.
Die 2 AP's zullen het probleem ook niet zijn.

Maar al het smart home weer opnieuw verbinden/instellen wel (Google, Logitech, printers etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
RobertMe schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Zowel de Pro als Pro SE hebben een 1Gbit/s backplane naar de CPU. Even wat data kopiëren tussen twee VLANs (of van internet downloaden) en je kunt in je handen klappen als je een snelheid in de buurt van de 1Gbit/s haalt, en als je dat al lukt dan kan geen enkel ander apparaat meer met een ander VLAN noch internet babbelen omdat die ene transfer de boel dicht trekt. De UDM Pro (SE) is in dat opzicht echt een waardeloos apparaat.
Ow dat wist ik niet. Geen saillant detail.

Ik ben overgestapt naar een QNAP QGD-1602P , heb geen Unifi videostation nodig. Nog ff de 3p gateway ervoor totdat pfsense ook draait. Dan alleen nog de Unifi controller draaien op de nas voor mij AP’s, want dat is gewoon zo chill voor beheer.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

Maar al het smart home weer opnieuw verbinden/instellen wel (Google, Logitech, printers etc).
Als je de APs weer instelt met hetzelfde SSID en wachtwoord (+ gelijke security settings zoals WPA2-only vs WPA/WPA2 etc) zou je natuurlijk niks opnieuw hoeven te verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vragen vragen en nog eens vragen.
2 maanden terug AP van een klant vervangen de oude ap’s gerest en andere locatie her gebruikt.

Ze zou dus denken dat nieuwe udm op een andere locatie geen weet heeft van de oude omgeving waar het accespoint heeft gehangen.

Toch ?

Maar wat blijkt nu
[YouTube: https://youtube.com/shorts/L3IGDr1sS0A?]

Hoe dan? 7(8)7
Ik wil niet te veel op de complot stoel gaan zitten maar Je zou bijna denken dat UBNT een centrale database met Accepoint info heeft waar de app zijn info uit leest :?

Edit: @GroeneThee YouTube maakt er zelfs shorts van kan hem niet als gewonen video posten via de telefoon, heb echt geprobeerd vandaar dat eerst niet beschikbaar was

[ Voor 73% gewijzigd door xbeam op 06-08-2021 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
xbeam schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:28:
Vragen vragen en nog eens vragen.
2 maanden terug een AP gewisseld vanuit onze bedrijfs controler een ander naar een udm.

Ze zou dus denken de udm heeft geen weet van oude omgeving van het accespoint.

Maar wat blijkt nu[Video]
Video is niet beschikbaar

Edit: nu doet hij het!

Wel een bizar verhaal overigens

[ Voor 5% gewijzigd door GroeneThee op 06-08-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
Nope! Heel bizar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-10 11:13

rally

Deyterra Consultancy

NeutraleTeun schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

?!?!? Hoezo dat? Je stelt toch gewoon weer dezelfde SSID en wachtwoord in? Alle apparaten verbinden dan gewoon weer met het wifi netwerk.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

EagleTitan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Mijn gen2 heeft de volgende poe devices eraan:

- 3x camera’s (waaronder een g4 pro en een g3 met ir extender)
- 2x 8 poort switches.
- 3x access point (1 inwall, 1 ac pro en een lite 6)
- 1x raspberry pi
- 1x somfy controller

En dan gebruikt het ongeveer 35Watt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:02

Kijk ook eens op thomann.nl naar de Millennium Wall Rack. Die hangt hier met o.a. een 16-Ports gen2 in de meterkast en dat bevalt uitstekend. Is bovendien wat vriendelijker geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
Gert456 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:07:
[...]

Kijk ook eens op thomann.nl naar de Millennium Wall Rack. Die hangt hier met o.a. een 16-Ports gen2 in de meterkast en dat bevalt uitstekend. Is bovendien wat vriendelijker geprijsd.
Die is top zeg! Thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:32
nieuw bij Ubiquiti... Ik werk normaal alleen met AeroHive en Meraki in mijn professionele carriere..

Pa en ma hadden wat goedkoops maar wel goed nodig op de zaak dus 2x AP-AC-Lite aan laten schaffen.
IT beheer toko laten vragen een los VLAN aan te maken op de firewall zodat WiFI volledig los van intern netwerk staat.

WiFi setup met de app ging prima maar mis toch wat opties...
Ik zie geen mogelijkheid om meerdere SSID's toe te passen en VLAN tagging toe te passen.

Is dit gewoon geen optie met enkel 2 AP's? Moet daar een controller/UDM oid bij dan?

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Csotranme schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 03:19:
nieuw bij Ubiquiti... Ik werk normaal alleen met AeroHive en Meraki in mijn professionele carriere..

Pa en ma hadden wat goedkoops maar wel goed nodig op de zaak dus 2x AP-AC-Lite aan laten schaffen.
IT beheer toko laten vragen een los VLAN aan te maken op de firewall zodat WiFI volledig los van intern netwerk staat.

WiFi setup met de app ging prima maar mis toch wat opties...
Ik zie geen mogelijkheid om meerdere SSID's toe te passen en VLAN tagging toe te passen.

Is dit gewoon geen optie met enkel 2 AP's? Moet daar een controller/UDM oid bij dan?
De app bevat een "mini controller", dus ja, ik vermoed dat dit een van de beperkingen is daarin. Met de volledige controller is dit uiteraard wel mogelijk. Een aantal opties: CloudKey Gen2 plaatsen; controller op een PC/laptop draaien, boel inrichten, backup maken, en zo nu en dan controller nog eens opstarten; controller op een RPi draaien; controller op een NAS / serverigs draaien dat er potentieel al staat; controller remote draaien, bv op een VPS;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 09:21

Bruzski

watte ??

Ik heb inmiddels gezinsuitbreiding in de vorm van een G4 Bullet. :P

Echter zodra ik live view bekijk is het de eerste paar seconden blokkerig, mijn G4 deurbel werkt daarintegen uitstekend, herkend iemand dit euvel ?

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:33
Bruzski schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:33:
Ik heb inmiddels gezinsuitbreiding in de vorm van een G4 Bullet. :P

Echter zodra ik live view bekijk is het de eerste paar seconden blokkerig, mijn G4 deurbel werkt daarintegen uitstekend, herkend iemand dit euvel ?
Heb ik ook, mijn Flex G3's zijn een paar seconden blokkerig, maar mijn G3 Instant, is 'instant' scherp. Vandaar de naam zeker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 09:21

Bruzski

watte ??

Polyphemus schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Heb ik ook, mijn Flex G3's zijn een paar seconden blokkerig, maar mijn G3 Instant, is 'instant' scherp. Vandaar de naam zeker :P
Oke, mmm.. ik lees wel verontrustende zaken dat sommige G4 bullets out of the box "out of focus" zijn? ik hoop niet dat dat in mijn geval ook zo is. :/

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
Bruzski schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:40:
[...]

Oke, mmm.. ik lees wel verontrustende zaken dat sommige G4 bullets out of the box "out of focus" zijn? ik hoop niet dat dat in mijn geval ook zo is. :/
Als je, volgens mij, rechtstreeks het ip-adres van de camera in je browser invult, kun je ook de live-stream bekijken, misschien kun je dat eens vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 02:08
Ik wil graag vanuit de Unify-app op mijn UDM kunnen inloggen. Dat werkte altijd prima, maar ik heb sinds kort 'remote access' uitgezet. Ik heb dat niet nodig, want ik heb een permanente VPN naar m'n eigen huis toe. Dus ik kan eigenlijk altijd inloggen met een lokaal account, via de webbrowser gaat dit ook prima. Maar de app wil per se een ui-account.

Heeft iemand het voor elkaar om in de app in te loggen met een lokaal account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PhilipsFan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:28:
Ik wil graag vanuit de Unify-app op mijn UDM kunnen inloggen. Dat werkte altijd prima, maar ik heb sinds kort 'remote access' uitgezet. Ik heb dat niet nodig, want ik heb een permanente VPN naar m'n eigen huis toe. Dus ik kan eigenlijk altijd inloggen met een lokaal account, via de webbrowser gaat dit ook prima. Maar de app wil per se een ui-account.

Heeft iemand het voor elkaar om in de app in te loggen met een lokaal account?
Heb je de lokale instellingen in de app staan?
De app werkt default via de cloud en remote access

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
xbeam schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

Heb je de lokale instellingen in de app staan?
Want app werkt default via de cloud en remote access
Nee, je kunt inderdaad alleen inloggen met een ui-account op de app. Op het eerste gezicht. Het had toch gekund dat je ergens een knopje moet flippen om ook te kunnen inloggen met een lokaal account? Hij zegt namelijk na het inloggen wel dat hij verbonden is met een 'direct connection'. Dus dan lijkt het erop dat hij ondanks dat hij een geldige inlog met het ui-account heeft, de UDM toch lokaal benadert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:02
PhilipsFan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:40:
[...]

Nee, je kunt inderdaad alleen inloggen met een ui-account op de app. Op het eerste gezicht. Het had toch gekund dat je ergens een knopje moet flippen om ook te kunnen inloggen met een lokaal account? Hij zegt namelijk na het inloggen wel dat hij verbonden is met een 'direct connection'. Dus dan lijkt het erop dat hij ondanks dat hij een geldige inlog met het ui-account heeft, de UDM toch lokaal benadert.
Ik weet honderd procent zeker dat je met een lokaal account in kan loggen op de Unifi Network app, ik doe dat namelijk zowel op mijn thuis controller, als die op de zaak (met verschillende telefoons). Je moet uiteraard wel een lokale account hebben. Hij probeert wel altijd eerst via de cloud in te loggen, maar als je dat annuleert werkt het bij mij prima. En of het ook met een UDM werkt durf ik niet te zeggen, want heb thuis een Cloud Key en op de zaak een controller op Windows.

[ Voor 6% gewijzigd door wvanommen op 10-08-2021 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
wvanommen schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:14:
[...]

Ik weet honderd procent zeker dat je met een lokaal account in kan loggen op de Unifi Network app, ik doe dat namelijk zowel op mijn thuis controller, als die op de zaak (met verschillende telefoons). Je moet uiteraard wel een lokale account hebben. Hij probeert wel altijd eerst via de cloud in te loggen, maar als je dat annuleert werkt het bij mij prima. En of het ook met een UDM werkt durf ik niet te zeggen, want heb thuis een Cloud Key en op de zaak een controller op Windows.
Je hebt gelijk, het kan inderdaad. Ze hebben het wel goed verstopt. Hier is hoe het moet:
  • Log uit in de app (als je nog ingelogd was met ui-account)
  • Herstart de app.
  • Klik op 'setup new device'.
  • Hij gaat dan zoeken naar nieuwe Unify devices, maar onderin beeld staat de optie 'Connect to a Unify OS Console manually, klik daarop
  • Je kunt nu zelf een lokaal ip-adres invoeren, met bijbehorende lokale username en password
  • Je bent lokaal ingelogd.
Het lijkt erop dat je dan ook nog kunt inloggen via de VPN. En het werkt ook met 'remote access' op uitgeschakeld, waarom het allemaal begonnen was. Toch weer m'n attack surface een klein beetje verminderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 08:39
ik probeer mijn site to site vpn verbinding via de ingebouwde firewall te blokkeren.
Wat en hoe ik het ook invul, ik krijg het niet voor elkaar.

Ook via google kom je alleen maar wazige artikels waarin dingen tegen gesproken worden. en de meeste zijn dan ook nog 4 jaar oud.

heeft iemand een duidelijke manier om verkeer wat met vpn binnen komt via 192.168.1.0/24 te blokkeren zodat deze niet bij 192.168.0.0/24 kan komen..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:40

T1psY

Dumo-Technics

furian88 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:49:
ik probeer mijn site to site vpn verbinding via de ingebouwde firewall te blokkeren.

Ook via google kom je alleen maar wazige artikels waarin dingen tegen gesproken worden. en de meeste zijn dan ook nog 4 jaar oud.

heeft iemand een duidelijke manier om verkeer wat met vpn binnen komt via 192.168.1.0/24 te blokkeren zodat deze niet bij 192.168.0.0/24 kan komen..
Waarom zou je dit willen?

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
furian88 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:49:

Ik weet niet waar je op zoekt of waaruit jouw internet bubbel uit bestaat dat wazig sites krijgt :+ maar er is genoeg over geschreven op het ubnt forum zelf en staan genoeg uitleg filmpje op normale sites zoals YouTube;-) Die uit leggen het op een usg via de json gaat en op de udm gewoon in firewall

https://community.ui.com/...74-45af-bae3-ee50d401f146

[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 13-08-2021 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
Het is druk in de EU store, jammer genoeg 🙁 Maandag middag zaken besteld die op stock waren, stond bij “2 day shipping”. Dinsdag nog geen verzendmail, berichtje gestuurd, krijg ik antwoord dat het verzenden tot 5 dagen kan duren.. Daar kan ik echt lastig van worden, op je site zetten “2 day shipping” en dan na de bestelling sturen dat het 5 dagen is.. Nu woensdag ochtend mail:

Thank you for your recent purchase from our Ubiquiti EU Online Store. Due to an unexpected volume of orders, your order may experience a slight delay by 1-2 business days. We are working hard to fulfill your order.

En nog steeds geen verzendmail, moet ik het materiaal weer dubbel ergens anders bestellen want installatiedatum ligt al vast 😒 Hadden ze nu gewoon op hun site eerlijk gezegd dat het langer duurt had ik al ergens anders besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
Hmmm mijn bestelling netjes op de derde dag binnen gehad gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Ik zal weer pech hebben dan.. Met klant afgesproken zaterdag installatie en als ik iets afspreek wil ik me daar ook aan houden dus maandag besteld, “in stock en 2 day shipping” dus dan mag er al wat vertraging op zitten maar nu woensdag nog altijd niet verzonden, dat ziet er niet goed uit dus moet dan weer nog ergens anders dubbel bestellen (waar het dan weer duurder is)

[ Voor 4% gewijzigd door Tha Render_2 op 11-08-2021 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 22:06
Ik heb een firewall gerelateerde vraag over unifi, geen idee of dit hier het correcte topic is.

Ik heb een webserver in een corporate VLAN (DMZ) in mijn unifi omgeving en een interne pihole DNS.
Vanaf mijn wireless netwerk kan ik het private IP van mijn webserver resolven om mijn website intern te kunnen bereiken.
Deze site is ook publiek beschikbaar via het public IP van mijn ISP.

Daarnaast heb ik ook een guest wifi netwerk, met 1.1.1.1 als DNS. Als ik vanaf dit netwerk wil surfen naar de website op mijn servertje, kan ik geen connectie maken.
Welke firewall rules moet ik toevoegen in de controller om traffiek vanaf mijn guest wifi langs het public IP van de USG naar mijn interne webserver toe te laten? Ik heb al wat gegoogled en geprobeerd, maar nog geen oplossing.

Thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
briecht schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:24:
Ik heb een firewall gerelateerde vraag over unifi, geen idee of dit hier het correcte topic is.

Ik heb een webserver in een corporate VLAN (DMZ) in mijn unifi omgeving en een interne pihole DNS.
Vanaf mijn wireless netwerk kan ik het private IP van mijn webserver resolven om mijn website intern te kunnen bereiken.

Daarnaast heb ik ook een guest wifi netwerk, met 1.1.1.1 als DNS. Als ik vanaf dit netwerk wil surfen naar de website op mijn servertje, kan ik geen connectie maken.
Welke firewall rules moet ik toevoegen in de controller om traffiek vanaf mijn guest wifi langs het public IP van de USG naar mijn interne webserver toe te laten? Ik heb al wat gegoogled en geprobeerd, maar nog geen oplossing.

Thanks!
In iedere geval Welkom in bij wekelijkse ubnt hobby club :9B je gaat hier zo te lezen de aankomende weekenden nog wat uurtjes door brengen _/-\o_
  1. Houd er rekening mee dat unifi geen DMZ kan draaien. En dat je nu gewoon een normaal subnet gebruikt. Wikipedia: DMZ (computing)
  2. zorg eerst voor een correcte indeling van je netwerk met de juiste intervlan blokade. Zoals ik het nu aan je setup omschrijving inschat is dit momenteel niet het geval.https://help.ui.com/hc/en...Disable-InterVLAN-Routing
  3. Een externe DNS zoals 8888 of KPN/ziggo heeft bewustzijn van jou locale apparaten en kan deze dus nooit vinden daarvoor heb altijd local een dns nodig
  4. zorg dat je de pi-hole in ieder afgeschermde vlan met een eigen ip binnen dat vlan/sub actief maakt en ga niet via intervlan routing proberen je pi-hole toegankelijk te maken.https://access.redhat.com...ng_using_the_command_line
  5. gebruik geen 1111 of 8888 als upstream voor dns / Pinole maar je eigen nl provider dns dit geeft meer privacy.YouTube: Tweakers Digital Meet-up Privacy & Security - Bert Hubert
Waneer je weet hoe je intervlan routing blokkeert dan weet je ook hoe je deze toe kan staan, dit is de zelfde ubnt help / uitleg pagina.

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 13-08-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
xbeam schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

In iedere geval Welkom in bij wekelijkse ubnt hobby club :9B je gaat hier zo te lezen de aankomende weekenden nog uurtjes door brengen _/-\o_
1 ding houd er rekening mee dat unifi geen DMZ kan draaien. En dat je nu gewoon een normaal subnet gebruikt. Wikipedia: DMZ (computing)
2 zorg eerst voor een correcte indeling van je netwerk met de juiste intervlan blokade. Zoals ik het nu aan je setup omschrijving inschat is dit momenteel niet het geval.https://help.ui.com/hc/en...Disable-InterVLAN-Routing
3 zorg dat de pi-hole in ieder afgeschermd vlan met een eigen Mac adres en ip actief is en ga deze niet via intervlan routing proberen toegankelijk te maken.https://access.redhat.com...ng_using_the_command_line
4 gebruik geen 1111 of 8888 maar liever gewoon je eigen nl provider dns dit geeft meer privacy.YouTube: Tweakers Digital Meet-up Privacy & Security - Bert Hubert

Waneer je weet hoe je intervlan routing blokkeert dan weet je ook hoe je deze toe kan staan, dit is de zelfde ubnt help / uitleg pagina.
Volgens mij heb je gewoon hairpin NAT nodig : https://community.ui.com/...0f-433b-a367-fc5177933387

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee, :9B Hairpin is quick en dirty/ huis, tuin en keuken oplossing.
Waneer hij/zij/jij je netwerk goed inricht kan je dit heel makkelijk en netjes per vlan vanuit de usg dns of pi-hole aansturen.

Maar dat is de volgende stap/hoofdstuk nadat je eerste een correcte basis config draait
Afhankelijk van je keuze kan dit bijv via de Usg
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
   "forwarding": {
       "options": [
            "ptr-record=1.0.0.10.in-addr.arpa,router",
            "host-record=Server.home.briecht.nl,10.0.0.254",
            "host-record=nas.home.briecht.nl,10.0.0.254"
             ]
      }
}

[ Voor 30% gewijzigd door xbeam op 11-08-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
xbeam schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Nee, Hairpin is quick en dirty/ noodoplossing.
Waneer hij zijn netwerk goed inricht kan hij dit heel makkelijk en netjes per vlan vanuit de usg dns of pi-hole aansturen.

Maar dat is de volgende stap/hoofdstuk nadat je eerste een correcte basis config draait

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
                                ]
                }
}
Ik vind split-dns eigenlijk meer een nasty-workaround dan Hairpin 8)7

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DennusB schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Ik mag hopen dat je een ziggo/KPN supporter medewerker een grap maakt :?
Niemand zit te wachten op onnodige extra router belasting en verspilling van kostbare utm resources met alle problemen die Hairpin met zich mee brengt

[ Voor 98% gewijzigd door xbeam op 11-08-2021 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:56
DennusB schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

:/ Echt?

Overigens @xbeam, het is al sinds jaar en dag (ok ok, 2009) een Microsoft Best Practise om je AD domainname een sub-domain van je public domain te maken. Dus het AD van tweakers.net zou bijvoorbeeld corp.tweakers.net worden. Die standaard hanteer ik thuis ook, kun je meteen intern ook je public SSL certificaten gebruiken voor al je services.

[ Voor 53% gewijzigd door lolgast op 11-08-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

:/ Echt?

Overigens @xbeam, het is al sinds jaar en dag (ok ok, 2009) een Microsoft Best Practise om je AD domainname een sub-domain van je public domain te maken. Dus het AD van tweakers.net zou bijvoorbeeld corp.tweakers.net worden. Die standaard hanteer ik thuis ook, kun je meteen intern ook je public SSL certificaten gebruiken voor al je services.
Precies geen Hairpin NAT *O* Dat is een Split-Brain / zone DNS
https://docs.microsoft.co...plit-brain-dns-deployment
In combinatie met AD
https://docs.microsoft.co...dns/deploy/dns-sb-with-ad

Wat jij nu doet is zoals het hoort je gebruikt een domeinnaam met resolve naar een intern ip adres. Jij gebruikt net zoals in mijn usg voorbeeld een aparte subname waarvan je de interne request resolved naar een intern ip adres. En dat precies hoe je spit dns werkt en waarom je geen Hairpin NAT moet gebruiken.

Op toplevel een externe resolvable (sub)domein aanmaken naar een local rfc1918) adressen is helemaal not done. Je domein wordt zelfs door virusscanners en beveiligings bedrijven als malicious beschouwd en wereldwijde op de Domain block/black list gezet.

En Hairpin NAT wil je niet omdat je dan als nog alles onnodig extern benader/ zichtbaar maakt en moet beveiliging, daarnaast zorgt het ook nog eens voor extra en onnodig UTM/USG/UDM belasting. Omdat all het verkeer door je router/ firewall gaat/moet

[ Voor 72% gewijzigd door xbeam op 12-08-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Tha Render_2 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 07:18:
Het is druk in de EU store, jammer genoeg 🙁 Maandag middag zaken besteld die op stock waren, stond bij “2 day shipping”. Dinsdag nog geen verzendmail, berichtje gestuurd, krijg ik antwoord dat het verzenden tot 5 dagen kan duren.. Daar kan ik echt lastig van worden, op je site zetten “2 day shipping” en dan na de bestelling sturen dat het 5 dagen is.. Nu woensdag ochtend mail:

Thank you for your recent purchase from our Ubiquiti EU Online Store. Due to an unexpected volume of orders, your order may experience a slight delay by 1-2 business days. We are working hard to fulfill your order.

En nog steeds geen verzendmail, moet ik het materiaal weer dubbel ergens anders bestellen want installatiedatum ligt al vast 😒 Hadden ze nu gewoon op hun site eerlijk gezegd dat het langer duurt had ik al ergens anders besteld.
Hier precies hetzelfde, wel voor mezelf dus gelukkig geen deadline.
Deurbel, g3 instant en ck+ g2

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:58:
4 gebruik geen 1111 of 8888 maar liever gewoon je eigen nl provider dns dit geeft meer privacy.YouTube: Tweakers Digital Meet-up Privacy & Security - Bert Hubert
Bijna goed!

Gewoon zelf ALLE DNS draaien i.c.m. Pi-Hole d.m.v. Unbound : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ ;)
xbeam schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:57:
Nee, :9B Hairpin is quick en dirty/ huis, tuin en keuken oplossing.
AMEN! :)
Wanneer hij zijn netwerk goed inricht kan hij dit heel makkelijk en netjes per vlan vanuit de usg dns of pi-hole aansturen.
En daar hebben we het al vaak genoeg over gehad in [Pi-Hole] Ervaringen & discussie :*)

Usg
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
             ]
      }
}
:o DNSmasq settings die je dus ook in Pi-Hole nog makkelijker kan toepassen via de webGUI en die PTR Record via de CLI/Terminal/SSH want FTLDNS is tenslotte een fork van DNSmasq :Y) 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
MantaMaartuh schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:12:
[...]

Hier precies hetzelfde, wel voor mezelf dus gelukkig geen deadline.
Deurbel, g3 instant en ck+ g2
Vandaag ineens zonder t&t alles binnen!

• Tha Render_2
MantaMaartuh schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:01:
[...]

Vandaag ineens zonder t&t alles binnen!
Heb gisteren tracking gekregen en zou inderdaad ook vandaag moeten toekomen, net als het materiaal dat ik dan gisteren maar voor de zekerheid dubbel besteld had ergens anders :D Agh, Unifi verkoopt zijn eigen, heb alleen maar tevreden klanten, volgende week gaat dit gewoon weer naar de volgende klant, heb 3 installaties staan voor de komende 2 weken.

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:52
briecht schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:24:

Thanks!
Kan je geen vpn met alleen webserver op de usg maken weet niet als het kan maar dat hoor je dan wel van experts,bij ons werk vpn perfect maar ik heb voor het hele interne netwerk moet toch ook kunnen op 1 appperaat?

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 23:35
Afgelopen weekend de buitenmuur van de garage geboord om 2x UTP op de buitenmuur van de garage te krijgen. Voor een UAP-AC-M en een G3 camera.

Nog tips voor het installeren hiervan? Ik heb keuze tussen een muur op het zuiden of op het oosten. Dit in verband met het verkleuren door de zon, al zal dat toch wel gebeuren op termijn. De camera en AP komen naast elkaar te hangen.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polyphemus
Peutpeut schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:30:
Afgelopen weekend de buitenmuur van de garage geboord om 2x UTP op de buitenmuur van de garage te krijgen. Voor een UAP-AC-M en een G3 camera.

Nog tips voor het installeren hiervan? Ik heb keuze tussen een muur op het zuiden of op het oosten. Dit in verband met het verkleuren door de zon, al zal dat toch wel gebeuren op termijn. De camera en AP komen naast elkaar te hangen.
Ik zou in ieder geval een lusje, naar beneden, in je kabels overlaten, want anders loopt eventueel het water wat de kabels raakt mocht het regenen, zo je muur in.. Sja, en zuid of oost, wat wil je 'afdekken' met het AP en de camera? Of staan de muren haaks op elkaar? :) Op het zuiden staat de hele dag de zon erop, vermoed ik, op het oosten alleen 's ochtends.

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 23:35
Polyphemus schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Ik zou in ieder geval een lusje, naar beneden, in je kabels overlaten, want anders loopt eventueel het water wat de kabels raakt mocht het regenen, zo je muur in.. Sja, en zuid of oost, wat wil je 'afdekken' met het AP en de camera? Of staan de muren haaks op elkaar? :) Op het zuiden staat de hele dag de zon erop, vermoed ik, op het oosten alleen 's ochtends.
Klein lusje was ik zeker van plan. Heb beide muren beschikbaar, denk dat ik toch voor zuid ga en het verkleuren maar voor lief neem. Foto's volgen!

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:12
Besloten om een kleine euro meer per maand te gaan betalen voor de upgrade van 500Mbit naar 1Gbit bij KPN om erachter te komen dat de UDM Pro stiekem met 500mbit al bijna aan z'n max zat. Dan kan ik net zo goed de USG Pro 4 weer uit de kast halen om in ieder geval wel 1Gbit te kunnen halen.

Ik dacht toch echt iets van 3.5Gbit te hebben gelezen bij de aanschaf in april 2020.

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 12-08-2021 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Paprika schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:54:
Besloten om een kleine euro meer per maand te gaan betalen voor de upgrade van 500Mbit naar 1Gbit bij KPN om erachter te komen dat de UDM Pro stiekem met 500mbit al bijna aan z'n max zat. Dan kan ik net zo goed de USG Pro 4 weer uit de kast halen om in ieder geval wel 1Gbit te kunnen halen.

Ik dacht toch echt iets van 3.5Gbit te hebben gelezen bij de aanschaf in april 2020.

[ Voor 27% gewijzigd door xbeam op 12-08-2021 23:31 ]

• Paprika
Wat zijn de mogelijke opties om in ieder geval nog iets van die 1Gbit te zien buiten alle Ubiquiti hardware de deur uit gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paprika schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:02:
[...]

Wat zijn de mogelijke opties om in ieder geval nog iets van die 1Gbit te zien buiten alle Ubiquiti hardware de deur uit gooien?
De cpu zo min mogelijk belasten dus zorgen dat je zo min mogelijk aan login en firewall filtering doet
┐('~`;)┌ Klagen bij ubnt

[ Voor 15% gewijzigd door xbeam op 12-08-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik haal toch echt gig up en down door de udmp.

Edit: maar ik gebruik geen pppoe. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tylen op 13-08-2021 08:19 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online

Vreemd, ik trek 900Mbit door de UDM Pro met KPN. En heb ook gewoon IDS/IPS aan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:33

Ik heb toch echt bij een aantal klanten die KPN glas hebben ca 800--950Mb/s wat ik meet met een UDM Pro, met IDS/IPS aan. Welke firmware, heb je toevallig geprobeerd dit uit te zetten?

- Unifi settings
- Networks
- WAN
- Actions -> Edit
- Common settings -> disable 'smart queues'

En verder eens proberen de WAN poort op Full duplex te zetten handmatig?
En met en zonder IDS/IPS? Maakt dat verschil

[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 13-08-2021 10:15 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:05
Nog meer mensen hier met een Instant G3? Even de loftrompet over afsteken.
30 eu excl. verzenden, 1080p, infrarood en microfoon en luidspreker via wifi.

Heerlijk dingetje, heb hem besteld voor op de babykamer in aanleg. Werkt beter dan de gemiddelde babyfoon!

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:42
loewie1984 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:28:

Heerlijk dingetje, heb hem besteld voor op de babykamer in aanleg. Werkt beter dan de gemiddelde babyfoon!
Ja heb 'em ook een week of 4: voor het geld een top ding. Erg tevreden over. Ik gebruik 'em enkel wanneer de hond even een tijdje alleen moet zijn of als we met vakantie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 10:08

ranzige pad

kwaaak kwaak

renegrunn schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Ja heb 'em ook een week of 4: voor het geld een top ding. Erg tevreden over. Ik gebruik 'em enkel wanneer de hond even een tijdje alleen moet zijn of als we met vakantie zijn.
Daar heb ik hem ook voor besteld. Gebruikt iemand hem ook op een power bank?

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
@Tylen, @EagleTitan, @tcviper

Hoe ziet de opstelling vanaf glasvezel kabel tot UDM Pro er bij jullie uit dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:33
Paprika schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:38:

Rechtstreeks UTP kabel in het glasvezel punt binnen, niks verder ertussen en dan naar de WAN poort van de UDM Pro.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16

Gebruik je PPPoE want dat schijnt niet helemaal goed te zijn nog

UniFi OS - Dream Machines 1.10.0
Known issues

PPPoE throughput could be affected when IPS/IDS is enabled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
De reguliere WAN poort was zeer instabiel bij de uitgave van de UDM Pro. Hopelijk is dit inmiddels opgelost dan. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
Paprika schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:47:
De reguliere WAN poort was zeer instabiel bij de uitgave van de UDM Pro. Hopelijk is dit inmiddels opgelost dan. 7(8)7
Nog nooit issue's mee gehad, mijn primaire verbinding zit op wan1 (t-mobile getrunkt middels mijn switch) en ziggo hangt aan de wan2, beide nooit issue's mee gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
LightStar schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:48:
[...]

Nog nooit issue's mee gehad, mijn primaire verbinding zit op wan1 (t-mobile getrunkt middels mijn switch) en ziggo hangt aan de wan2, beide nooit issue's mee gehad.
Geen KPN begrijp ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online

Glasvezel -> Genexis NTU -> Cat6 UTP -> UDM Pro WAN1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
Ooit XS4ALL gehad met PPPoE ook dat werkte zonder issues :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Inmiddels weet ik dat ook EagleTitan wel hetzelfde issue heeft, dus dan voel ik me toch al iets minder dom :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
tcviper schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Ik heb toch echt bij een aantal klanten die KPN glas hebben ca 800--950Mb/s wat ik meet met een UDM Pro, met IDS/IPS aan. Welke firmware, heb je toevallig geprobeerd dit uit te zetten?
Laatste RC.
- Unifi settings
- Networks
- WAN
- Actions -> Edit
- Common settings -> disable 'smart queues'
Nooit aangezet.
En verder eens proberen de WAN poort op Full duplex te zetten handmatig?
Alle settings geven hetzelfde resultaat.
En met en zonder IDS/IPS? Maakt dat verschil
600 vs 700-900mbit (zeer wisselvallend).

Het issue doet zich alleen voor op clients, ongeacht hoe ze zijn aangesloten (bekabeld op de UDM Pro of eerst via SFP poort naar een switch). De UDM Pro z'n eigen speedtest doet gewoon 930mbit consistent. Als ik alles uit moet zetten om ook maar in de buurt te komen van de 930mbit kan ik dus net zo goed de USG Pro weer uit de kast halen en wel de beoogde snelheid halen (en het plezier van de json configs terugkrijgen). :O

[ Voor 24% gewijzigd door Paprika op 13-08-2021 14:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polyphemus
Nou, de UDMPSE staat ook in de EA-store...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:57

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

same here top ding als babyfoon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 19:30

Hier ook mee besteld van de week. Ding is top, weliswaar (nog) niet in een babykamer ;)
Bij ons staat ie in de woonkamer, kunnen we de hond in de gaten houden. Schattig klein ding, met meer dan prima kwaliteit, die instant!

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Pagina: 1 ... 132 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.