Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackzonztyl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 14:46
Voor de netwerk / Ubiquiti experts onder ons

Ik krijg de sleutels van mijn nieuwbouw in ongeveer 6 maanden en was het volgende van plan:

T-Mobile glas -> Bridge mode kan niet dus dacht ik aan -> TP-Link MC220L - Gigabit Media Converter te gebruiken i.p.v modem van T-Mobile.

Zal dit plug and play zijn en volle 1gb up / down halen?

Ik wil graag op 3 lagen Ubiquiti Access Point U6 Lite gebruiken in combinatie met Asus AC66u (als router voor DHCP etc)
Nu weet ik niet of deze AP goed samen gaan met deze Asus router en of ik mogelijk problemen kan ervaren met roaming.

Zelf ben ik van plan alle SSiD's gelijk te houden (2.4Ghz / 5Ghz apart) maar maak ik me nu een beetje zorgen over roaming als ik tussen woonlagen zit bijvoorbeeld. ik wil namelijk niet zelf constant handmatig switchen van netwerk of lang vast houden op een zwakkere AP terwijl ik op de verdieping ben met een AP.

Mijn vraag is dus of ik mijn huidige router kan inzetten als router en 3 Ubiquiti U6 Lite als AP.
En of dit problemen zal geven met roaming.

Ik ben niet van plan om de controller ergens constant te draaien, maar enkel op te starten voor wijzigingen in configuratie wanneer dit nodig zal zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@jackzonztyl ik heb je vraag afgeplitst vanaf [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4.

Verder mis ik aan je topic nog een beetje eigen inzet. Wat heb je zelf al gevonden, bijvoorbeeld in het bovengenoemde topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Kan gewoon
Roaming heeft geen fluit met de router te maken, is voornamelijk een client ding

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-04 15:26
Zal dit plug and play zijn en volle 1gb up / down halen?
Dat ligt volledig aan de hardware die je inzet, de mediaconverter die je noemt die haalt dat wel.
Mijn vraag is dus of ik mijn huidige router kan inzetten als router en 3 Ubiquiti U6 Lite als AP.
En of dit problemen zal geven met roaming.
Zolang je de wifi radio's op je router uitzet komt dit helemaal goed. Roaming werkt meestal beter met dezelfde hardware, je moet dus niet Asus en Ubiquiti mixen. Een andere router dan een Ubiquiti router maakt niets uit.

Daarnaast is de plaatsing van je APs, radio zendsterkte, kanaal breedte en kanaalkeuze van belang.
Zoals @rens-br als aangeeft kun je hier ontzettend veel over vinden op het forum, dus zoek vooral even rond.

Verder heb ik geen ervaring met Asus, maar het moet ten minste mogelijk zijn om een VLAN id (300 voor T-Mobile internet?) op te geven aan de WAN zijde van je router. Als je ook IPTV wilt kijken dan komt er waarschijnlijk nog een stuk meer bij kijken. Maar daar is vast voldoende over te vinden op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je wil gaan mixen is het belangrijk dat all je AP’s deze protocollen op juiste manier ondersteunen.
Sommige fabrikanten hebben een eigen implementatie van het R protocol.
https://support.apple.com/nl-nl/HT202628
802.11k
Door het gebruik van de 802.11k-standaard kunnen apparaten snel toegangspunten in de buurt vinden die beschikbaar zijn als roamingdoel door een geoptimaliseerde lijst van kanalen aan te leggen. Als het signaal van het huidige toegangspunt zwakker wordt, zoekt uw apparaat naar doeltoegangspunten uit die lijst.

802.11r
Wanneer een apparaat roamt van het ene naar het andere toegangspunt binnen hetzelfde netwerk, gebruikt 802.11r de functie Fast Basic Service Set Transition (FT) om de identiteitscontrole sneller uit te voeren. FT werkt met zowel een vooraf gedeelde sleutel (PSK) als een 802.1X-identiteitscontrole.
iOS 10 en nieuwer en iPadOS ondersteunen adaptive 802.11r op draadloze Cisco-netwerken. Adaptive 802.11r maakt FT mogelijk zonder dat daarvoor 802.11r ingeschakeld hoeft te zijn op het geconfigureerde draadloze Cisco-netwerk. Om adaptive 802.11r te kunnen gebruiken, moet het Cisco-netwerk versie 8.3 of hoger van de controllercode gebruiken.

802.11v
iOS en iPadOS ondersteunen de volgende 802.11v-functies op bepaalde apparaten:
  • BSS-transitiebeheer (Basic Service Set)
  • Disassociation Imminent (Kan op elk moment worden losgekoppeld)
  • Directed Multicast Service (DMS)
  • BSS Max Idle Service
Met BSS-transitiebeheer en 'Disassociation Imminent' kan de controlelaag van het netwerk de clientroaming sturen door informatie door te geven over hoe zwaar de toegangspunten in de buurt worden belast. Het apparaat houdt rekening met deze informatie wanneer tussen de mogelijke roamingdoelen moet worden gekozen.

DMS optimaliseert de transmissie van multicast-verkeer op draadloze netwerken. Het apparaat gebruikt deze informatie om de multicast-transmissie te verbeteren en de gebruiksduur van de batterij van het apparaat te verlengen.

Dankzij de BSS Max Idle Service kunnen clients en toegangspunten op efficiënte wijze bepalen hoelang ze gekoppeld moeten blijven wanneer er geen transmissie van verkeer plaatsvindt. Het apparaat gebruikt deze informatie om de gebruiksduur van de batterij van het apparaat te verlengen.

De combinatie van snellere identificatie van het beste doeltoegangspunt door 802.11k en 802.11v en de snellere koppelingsmethode voor toegangspunten van FT zorgt voor beter presterende apps en een betere wifi-ervaring in iOS en iPadOS.

Compatibiliteit controleren
De meeste leveranciers van hardware voor wifinetwerken bieden ondersteuning voor 802.11k, 802.11v en 802.11r (FT). U moet deze functies op de wifirouter inschakelen en configureren zodat het netwerk deze kan gebruiken. De configuratie verschilt; raadpleeg dus de gebruikershandleiding van de wifirouter voor informatie.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zolang je de AC66U als router gebruikt zonder AP is er niets aan de hand. Enige kanttekening is dat dat ding ondertussen stokoud is (ontwerp uit 2013...) en je rekening moet houden met uitval door ouderdom (meestal: gare condensatoren in het voedingsblokje). Dan kan UniFi de WiFi netjes doen. Moet je het op gegeven moment vervangen, kijk dan naar goedkope, degelijke routers zonder WiFi zoals die van MikroTik.

Wil je de AC66U ook voor WiFi gebruiken, dan zou ik het afraden. Pluspunt van UniFi is juist dat het centraal managed is. Daar doet de AC66U niet aan mee. Dan kun je net zo goed drie random AP's kopen ipv een managed set.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
MikroTik leuk maar geen beginners router veel te complex. Een ubnt edgerouter is voor velen al hele opgaven en leercurve.

Als van netwerken zijn hobby wil maken, zou ik beginnen met een Edgerouter X-SFP daar zijn glasvezel direct zonder modem/media converter in. En deze instap modelletjes van ubnt kosten bijna niets 69,- en je kan toch kennis maken de CLI van een professioneel router met BGP/OSFP en GRE mogelijkheden.
https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-x-sfp/

Met Edgemax kan veel meer als met unifi en zit veel meer op Hoger niveau wat betreft de mogelijkheden en ook de prijs van de grotere routers.
https://www.ui.com/uisp/wired-technologies

[ Voor 35% gewijzigd door xbeam op 08-06-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Een edgerouter x sfp is leuk speelgoed ja, ook jaren veel plezier van gehad

Mikrotik complex? Nee hoor. Bij de edgerouter moet je al redelijk snel naar de cli en bij een usg moet je gaan json hacken

Winbox kun je alles, grafisch, mee instellen
Als je heel plat internet wilt is een edgerouter makkelijk ja maar tegelijk: waarom zou je dan je provider router vervangen ;)

Wil je wat advanced dan zou ik ook mikrotik overwegen. Hangt er vooral vanaf of je iptv wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:06:
Een edgerouter x sfp is leuk speelgoed ja, ook jaren veel plezier van gehad

Mikrotik complex? Nee hoor. Bij de edgerouter moet je al redelijk snel naar de cli en bij een usg moet je gaan json hacken

Winbox kun je alles, grafisch, mee instellen
Als je heel plat internet wilt is een edgerouter makkelijk ja maar tegelijk: waarom zou je dan je provider router vervangen ;)

Wil je wat advanced dan zou ik ook mikrotik overwegen. Hangt er vooral vanaf of je iptv wilt
Ik weet niet hoe je edgerouter gebruikte maar plat en vergelijkbaar met isp router is het zeker niet. Kwa mogelijkheden en beheer controller gaat dit veel verder dan unifi en MikroTik.

Met Edgemax worden hele isp gebouwd en inclusief het toegang en abonnement/klant profielbeheer.
Zie hier de controller
https://uisp.ui.com/

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 08-06-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@xbeam lees ff goed ;) je kunt er kneiter veel mee maar ik zeg dat de gui redelijk beperkt is en je snel naar de cli moet (niet dat de router beperkt is net als isp router)

Mij boeide de cli niet, maar dat maakt de edgerouter voor advanced cases complexer dan de mikrotik waar wel alles via de gui kan

For the record: ik hekel de usg en dream machine en ben groot fan van de x/mikrotik

Edit: ik snap he verwarring, in heb het wat krom opgeschreven

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:26:
@xbeam lees ff goed ;) je kunt er kneiter veel mee maar ik zeg dat de gui redelijk beperkt is en je snel naar de cli moet (niet dat de router beperkt is net als isp router)

Mij boeide de cli niet, maar dat maakt de edgerouter voor advanced cases complexer dan de mikrotik waar wel alles via de gui kan

For the record: ik hekel de usg en dream machine en ben groot fan van de x/mikrotik
Het licht waarschijnlijk aan mij maar ik snap MikroTik gewoon niet. Ik heb hier een LtAP LR8 LTE kit liggen vanwege trippel Sim voor op de boot maar krijg 4G gewoon niet aan de praat.

Een Edgemax heb ik binnen 5 min in de lucht met een basic config. Vandaan mijn edgerouter voorkeur boven MikroTik en daarnaast is edge gebaseerd op vyOS en ZebOS https://blog.vyos.io/versions-mystery-revealed
Wat zeer professioneel platform is
https://vyos.io/
https://www.ipinfusion.com/products/zebos/

Maar misschien heb je gelijk en moet ik gewoon eens de tijd voor MikroTik nemen want ze hebben mooie spullen

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 08-06-2021 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@xbeam gaaf ding!
Tis niet erg complex en erg leuk. Ethernet over ip, mpls het kan allemaal. Echt leuk om te pielen en anders mag je m altijd doneren

Vroegah was dit ook de hotel setup die je vaak zag. De good old red mikrotik 2011 met een stapel unifi 2.4 only nodes

Anyway we raken offtopic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackzonztyl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 14:46
dbeusink schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:42:
[...]

Dat ligt volledig aan de hardware die je inzet, de mediaconverter die je noemt die haalt dat wel.

[...]

Zolang je de wifi radio's op je router uitzet komt dit helemaal goed. Roaming werkt meestal beter met dezelfde hardware, je moet dus niet Asus en Ubiquiti mixen. Een andere router dan een Ubiquiti router maakt niets uit.

Daarnaast is de plaatsing van je APs, radio zendsterkte, kanaal breedte en kanaalkeuze van belang.
Zoals @rens-br als aangeeft kun je hier ontzettend veel over vinden op het forum, dus zoek vooral even rond.

Verder heb ik geen ervaring met Asus, maar het moet ten minste mogelijk zijn om een VLAN id (300 voor T-Mobile internet?) op te geven aan de WAN zijde van je router. Als je ook IPTV wilt kijken dan komt er waarschijnlijk nog een stuk meer bij kijken. Maar daar is vast voldoende over te vinden op het forum.
Goed om te horen! Ik zal zowiezo WiFi uitschakelen op AC68U (in my post stond er AC66U was een typo)
Pagina: 1