Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:

• Xieoxer
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:25
nero355 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:02:
[...]

- Waarom wil je dat :?
- Volgens mij heb je daar SNAT/DNAT voor nodig en is dat nog niet mogelijk vanuit de GUI :)
- Overweeg eens een Site-to-Site VPN ;)
Omdat ik mijn server wil benaderen. Op server niveau heb ik een lijst met IP adressen dat ik hebt gewhitelist
Enig idee hoe dat moet doen? Ik denk via config.gateway.json?

• marinadus
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17
new_guy schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:34:
[...]
En wij moeten nu gokken waar het mis gaat? Iets meer info zou fijn zijn...
Je hebt helemaal gelijk :-)
Ik heb een Budget glasvezel abonnement met IPTV en VOIP. Budget gebruikt apparatuur van KPN en ik kan ook op de KPN iTV app tv kijken.
Heb nu een Unifi USG met 8 port switch aangeschaft om eens wat meer te kunnen doen met netwerken (niet mijn specialiteit maar wel leuk).
Ik heb e.e.a. aangesloten zoals het hoort, UTP uit glasvezelmodem in WAN, de LAN port aangesloten op de switch en een laptop met controller op de switch.
De USG en Switch kan ik netjes adopten in dr controller maar de USG krijgt standaard geen internet IP. Ik heb ingelogd op de USG, die staat op DHCP en krijgt dus geen ip.

Ik heb het stappenplan van coolhva gevolgd, gateway config op de controller en twee bestanden op de USG en opnieuw geforceerd de USG geprovisiond. Dit lijkt allemaal goed maar dus geen internet wan ip...

Hopelijk is dit genoeg info om mij op weg te helpen? Moet ik ik een static ip instellen of is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:28

martinvdm

www.martinvdm.nl

Xieoxer schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:57:
Ik ben net achtergekomen dat Ziggo uitgaande traffic vanuit port 445 (samba) blokkeert wegens veiligheidsredenen: https://community.ziggo.n...445-outbound-openen-50948. Ik probeer op de USG nu het uitgaande verkeer 445 redirecten naar 4455, maar dat lijkt niet werken? Ik heb de firewall rule ingesteld op WAN OUT. Op Windows kun je geen custom port gebruiken voor Samba..

[Afbeelding]
Ik zou niet graag SMB over internet doen ondanks dat het misschien best veilig kan. Volgens mij wordt het ook niet heel veel gebruikt, behalve Azure File Share wat ik weet. Ik zou toch de VPN kiezen hiervoor eigenlijk.

offtopic:
eerlijk gezegd vind ik het belachelijk dat ISP zich bezighouden met outbound port restricties. Inbound kan ik me nog ergens bij voorstellen maar ik vind het niet echt netjes om outbound port restricties op te leggen aan je klanten

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• Xieoxer
martinvdm schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:25:
[...]

Ik zou niet graag SMB over internet doen ondanks dat het misschien best veilig kan. Volgens mij wordt het ook niet heel veel gebruikt, behalve Azure File Share wat ik weet. Ik zou toch de VPN kiezen hiervoor eigenlijk.

offtopic:
eerlijk gezegd vind ik het belachelijk dat ISP zich bezighouden met outbound port restricties. Inbound kan ik me nog ergens bij voorstellen maar ik vind het niet echt netjes om outbound port restricties op te leggen aan je klanten
Enige nadeel is dat al het verkeer dan weer mee wordt gestuurd naar de server. Ik wil zo simpel mogelijk houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:02:
[...]

- Waarom wil je dat :?
- Volgens mij heb je daar SNAT/DNAT voor nodig en is dat nog niet mogelijk vanuit de GUI :)
- Overweeg eens een Site-to-Site VPN ;)
Je Kan de poorten in de portforward ook forwarden naar andere Port bijv. Wan 80 > lan 8080
Xieoxer schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:57:
Ik ben net achtergekomen dat Ziggo uitgaande traffic vanuit port 445 (samba) blokkeert wegens veiligheidsredenen: https://community.ziggo.n...445-outbound-openen-50948. Ik probeer op de USG nu het uitgaande verkeer 445 redirecten naar 4455, maar dat lijkt niet werken? Ik heb de firewall rule ingesteld op WAN OUT. Op Windows kun je geen custom port gebruiken voor Samba..

[Afbeelding]
Ik ben echt heel benieuwd waarom wil SMB naar buiten open wil zetten?

Er is een rede dat ziggo deze poort afschermt.
Namelijk om dat SMB niet bedoeld /gemaakt is om naar buiten open te zetten. Maar lokaal en in een Afgeschermd omgeving printers en gedeelde mappen en bestanden binnen de zelfde workgroup en domein voor computers bereikbaar te maken.

Zodra je van de LAN kant van je firewall naar de WAN kant wil gebruik je daar IPSec/L2TP/OpenVPN voor. En als je de gedeelde bestanden publiek wil delen met de wereld gebruik je daar iets als ftp voor.

En nee een ip whitelist in niet veilig. Zonder encryptie kan Iedereen mee lezen.

[Voor 32% gewijzigd door xbeam op 16-05-2020 21:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

xbeam schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Je Kan de poorten in de portforward ook forwarden naar andere Port bijv. Wan 80 > lan 8080

[...]

Ik ben echt heel benieuwd waarom wil SMB naar buiten open wil zetten?

Er een rede dat ziggo deze poort afschermt.
Namelijk om dat SMB niet bedoeld /gemaakt is om naar buiten open te zetten. Daar gebruik je IPSec/L2TP Als het er om gaat om je gedeelde bestanden met andere te delen gebruik je daar ftp voor.

SMB één van de meest kwetsbare en minst veilige protocollen/services die in je netwerk/computer kan hebben bedoelt om binnen de zelfde workgroup/domein bestanden/mappen hardeschijfruimte en printers met elkaar te delen. SMB is het laatste dat direct zonder beveiliging aan het doen internet koppelen.
Offtopic. Azure files gebruikt dit. En met SMB3.0 en channel encryption kan dit wel veilig hoor. Dan nog zou ik idd ook vpn gebruiken.

martinvdm schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:59:
[...]

Offtopic. Azure files gebruikt dit. En met SMB3.0 en channel encryption kan dit wel veilig hoor. Dan nog zou ik idd ook vpn gebruiken.
klopt alleen in mijn beleving (het is een tijd terug) zijn er altijd smb3 performance problemen geweest met SAMBA. En zijn bijna alle samba servers die ik tegen kom nog steeds smb2.

Je hebt gelijk misschien een iets te voorbarig reactie van mijn kant.
offtopic:
Nee moeten ze meer doen je wil niet dat niets vermoedende consumenten dit soort poorten zomaar open zetten en zo hun shared folders aan hun publieke ip hangen. Zakelijk blokkeren ze volgens niets. Maar ik ben het met Je eens dat er mogelijkheid moet zijn de blokkade op te heffen desnoods met een vrijwaring voor kpn en Ziggo en ondertekening dat je bewust bent van risico’s en gevolgen van de daar uit voorkomen de schade.

Het uitgaand verkeer blokkeren is logisch zo kan ook van binnenuit geen Established and Related Return verkeer creeren wat bij een ingaande blokkade gewoon door gelaten wordt.

[Voor 47% gewijzigd door xbeam op 17-05-2020 11:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Xieoxer schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:42:
[...]

Enige nadeel is dat al het verkeer dan weer mee wordt gestuurd naar de server. Ik wil zo simpel mogelijk houden.
Daar heb je GRE voor dan kan al het verkeer tussen 2 locaties in ieder geval voor zien van IPsec en Vindt er verificatie van je data plaats een portforward doet niet source validation waardoor iedereen die jouw ip spooft naar binnen kan.

https://help.ui.com/hc/en...690-EdgeRouter-GRE-Tunnel

• theduke1989
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:25
Xieoxer schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:41:
[...]

Dat is inderdaad mogelijk. Bij deze het bewijs:

[Afbeelding]
een vraag, hebt een USG PRO4 volgens mij in combinatie met een PoE switch van Ubi?
Maar bijvoorbeeld een USG PRO4 met een netgear PoE switch kan ook werken ? qua prijs scheelt dat toch wel voor ons.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andre PE1PQX
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 26-05 15:42
Dat gaat vast werken, maar dan heb je niet de unifi voordelen die je in de controller hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 06:36

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

theduke1989 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:15:
[...]

een vraag, hebt een USG PRO4 volgens mij in combinatie met een PoE switch van Ubi?
Maar bijvoorbeeld een USG PRO4 met een netgear PoE switch kan ook werken ? qua prijs scheelt dat toch wel voor ons.
Ja dat gaat gewoon werken. Maar dat wil je niet.

A wise man once said: 'Work is not a place."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 29-05 21:16
Eindelijk mijn USG geplaatst en al m'n kabeltjes goed gestoken. Ik ben tevreden, maar ook een beetje teleurgesteld in de DPI mogelijkheden van de Controller. Vooral in vergelijking met wat ik tevoren met de Synology Router kon. Zo kon ik vroeger zien of m'n kinderen stiekem hebben zitten youtuben ipv preteachen 😁
Ik heb de indruk dat alle data aanwezig is, maar de UI schiet te kort om een goede drilldown te doen. Of kijk ik op de verkeerde plaats?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:02
Er is weer een productje voor in de TS (@Jeroen_ae92 @Kavaa ):
De UniFi 6 Lite Access Point!

[Voor 12% gewijzigd door Groentjuh op 17-05-2020 11:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xieoxer
theduke1989 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:15:
[...]

Ik raad dat niet aan, omdat je dan de keten niet kan beheren.

Bedankt iedereen voor jullie advies! Ik ga maar een VPN server opzetten voor dit probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

Zullen we daarmee wachten tot deze in de GA-store staat? Wel zo handig voor de meesten hier denk ik.

Solaredge, Trinasolar 3600W, Cisco(Catalyst/Nexus)/VMWare/De(Rasp)bian/Raspberry's/Ubiquiti(edge+unifi)/Mikrotik. Droomt over IP Subnetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Xieoxer schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Ik raad dat niet aan, omdat je dan de keten niet kan beheren.

Bedankt iedereen voor jullie advies! Ik ga maar een VPN server opzetten voor dit probleem.
Je USG-4P bevat deze service’s. Dus als je niets bijzonders wil doen met die vpn zou ik geen server opzetten. Maar gebruik maken van vpn en Radius sever van USG4

Vpn:
https://help.ui.com/hc/en...ng-L2TP-Remote-Access-VPN

Radius:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360015268353

Of als het om vaste locatie gaat de Routes/gateway’s via IPsec site tot site direct met elkaar laten praten.

Site to site;
https://help.ui.com/hc/en...onfigure-Site-to-Site-VPN

[Voor 31% gewijzigd door xbeam op 17-05-2020 11:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xieoxer
xbeam schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:47:
[...]

Je USG-4P bevat deze service’s. Dus als je niets bijzonders wil doen met die vpn zou ik geen server opzetten. Maar gebruik maken van vpn en Radius sever van USG4
https://help.ui.com/hc/en...ng-L2TP-Remote-Access-VPN

Of als het om vaste locatie gaat de Routes/gateway’s via IPsec site tot site direct met elkaar laten praten.
De samba server staat ergens anders. Ik moet dus een computer met deze server laten verbinden om de samba mount te kunnen openen. Ziggo blokkeer uitgaande porten zoals 445, wat ik persoonlijk raar vind.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Xieoxer schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:54:
[...]

De samba server staat ergens anders. Ik moet dus een computer met deze server laten verbinden om de samba mount te kunnen openen. Ziggo blokkeer uitgaande porten zoals 445, wat ik persoonlijk raar vind.
Maar als je tussen de 2 locaties een vaste IPSec site to site opzet of op losse apparaten zoals je laptop/telefoon/ pc een L2TP vpn dan Hoef je die porten ook niet open te zetten.

Je creëert dan als het ware een kabel tussen de 2 locaties of tussen een computer en je samba locatie. waardoor de samba server aan de Lan kant van je firewall komt te staan. Je voegt dus delen van je 2 netwerk locaties samen tot 1 fysiek lokaal netwerk. Hierdoor kan je de samba server benaderen als of hij bij jouw op de zelfde locatie en netwerk in andere vlan staat, Je kan dan op beide locaties met //samba.local.ip/share de server benaderen zonder druk te maken over programma specifieke porten in je firewall.

Daarom is het niet relevant dat ziggo die porten blokkeert en echt alleen een bescherming van onkundige gebruikers en het onbedoeld open zetten van de poorten. Want is namelijk geen enkele rede om die poorten open te zetten.

[Voor 23% gewijzigd door xbeam op 17-05-2020 14:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 23:25
Ik wil graag binnenkort m'n bestaande asus router vervangen. Aangezien ik 2 AP van unifi heb draaien dacht ik een unifi product te kopen. ik dacht eventueel aan de Dream Machine, of mogelijk de nieuwe UXG (opvolger van de USG, maar dan met een extra AP).
Op het eerste zicht lijkt de dream machine wel een goeie oplossing maar het is me onduidelijk of onderstaande wel zal lukken zonder problemen volgende te draaien
  • gratis DDNS : hier lees ik op sommige plaatsen dat het nog niet goed werkt?
  • Openvpn om te kunnen verbinden met m'n telefoon, dus geen speciale instellingen: hier lees ik wat tegenstrijdige berichten
  • guest network: dit zou waarschijnlijk zonder probleem moeten werken dacht ik, ook met de dlink switch ertussen. minimaal voor wifi, maar ideaal ook voor enkele rj45-poorten.
Zij er hier mensen met een UDM die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Promy schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:49:
Ik wil graag binnenkort m'n bestaande asus router vervangen. Aangezien ik 2 AP van unifi heb draaien dacht ik een unifi product te kopen. ik dacht eventueel aan de Dream Machine, of mogelijk de nieuwe UXG (opvolger van de USG, maar dan met een extra AP).
Op het eerste zicht lijkt de dream machine wel een goeie oplossing maar het is me onduidelijk of onderstaande wel zal lukken zonder problemen volgende te draaien
  • gratis DDNS : hier lees ik op sommige plaatsen dat het nog niet goed werkt?
  • Openvpn om te kunnen verbinden met m'n telefoon, dus geen speciale instellingen: hier lees ik wat tegenstrijdige berichten
  • guest network: dit zou waarschijnlijk zonder probleem moeten werken dacht ik, ook met de dlink switch ertussen. minimaal voor wifi, maar ideaal ook voor enkele rj45-poorten.
Zij er hier mensen met een UDM die hier ervaring mee hebben?
Op die UXG zou ik niet te snel rekenen. Die is er nog niet, en dan komt hij eerst een paar maanden EA (Beta) in de VS Dan gaat GA release en dan duurt vaak nog 2 of 3 maanden voordat hij hier bij de importeur is beschikbaar is. Alleen al het transport (Container) op de boot vanuit China en douane duurt al een maand en nu door covid19 waarschijnlijk nog langer.

Voor thuis/single use gaat de UXG niet veel toevoegen. Het wordt waarschijnlijk een UDM met een remote controller koppeling zoals de USG en meer CLI/json mogelijkheden. Wat alleen een voordeel is voor IT/bedrijven die het beheer voor meerdere locaties doen vanuit een centrale locatie in een 1 controller.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ehm... =>
svenvg93 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:14:
UniFi 6 Lite Access Point in EA:

Wi-Fi 6 Access Point with dual-band 2x2 MIMO in a compact design for low-profile mounting.

UniFi 6 Lite is a 2x2 Wi-Fi 6 access point that delivers up to 1.5 Gbps aggregate radio rate with 5 GHz (MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz (MIMO) radios. Mount UniFi 6 Lite horizontally in the ceiling to cover a high-density environment, or mount it vertically on the wall to extend its range. UniFi 6 Lite has a compact and nano-sized design, so it can use nanoHD covers and mounting accessories.

Features:

2x2 high-efficiency Wi-Fi 6
5 GHz band 2x2 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 1.2 Gbps
2.4 GHz band 2x2 MIMO with radio rate of 300 Mbps
Gigabit Ethernet, powered with 802.3af PoE
Compatible with UAP-nanoHD covers and recessed mounting bracket Wi-Fi 6 Access Point with dual-band 2x2 MIMO in a compact design for low-profile mounting.

https://store.ui.com/coll.../products/unifi-ap-6-lite

99 dollar
RobertMe schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:35:
Toch vind ik het een goede mededeling. Het geeft in ieder geval aan dat Ubiquiti er serieus mee bezig is. En dat het nu alleen in de US store staat betekend niet dat het niet in de EU store kan komen. Immers heeft die ook al een aantal maanden een Early Access deel (of het daadwerkelijk al gebruikt is buiten die Leaf weet ik niet). Daarnaast kunnen we hieruit ook opmaken dat er wellicht al een wifi 6 AP in de loop van het jaar komt, of in ieder geval dat waarschijnlijker is dan dat het bv zomer 2021 of nog later wordt.

Voor de geïnteresseerden het volledige plaatje:
[Afbeelding]
Je bent dus ruim te laat op het feestje aangekomen! >:) :P :+

/Kon het niet laten! O-)

/EDIT :
En jij ook! :P O-) :+

[Voor 7% gewijzigd door nero355 op 18-05-2020 15:24]

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:03
xbeam schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:35:
[...]
Voor thuis/single use gaat de UXG niet veel toevoegen. Het wordt waarschijnlijk een UDM met een remote controller koppeling zoals de USG en meer CLI/json mogelijkheden. Wat alleen een voordeel is voor IT/bedrijven die het beheer voor meerdere locaties doen vanuit een centrale locatie in een 1 controller.
Ik denk dus dat de UXG wel wat voor thuis/single use kan/gaat toevoegen.

Een stuk sneller dan de alweer jaren oude USG voor bijvoorbeeld ids/ips en i.t.t. de UDM is IPTV van bijvoorbeeld KPN hopelijk wel aan de praat te krijgen i.v.m. meer CLI/json mogelijkheden.

Ik wacht persoonlijk op de UXG om dan de overstap te maken vanaf mijn al weer jaren oude maar nog goed werkende ERLite-3... :P

Acties:
  • +3Henk 'm!
1975Mark30 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Een stuk sneller dan de alweer jaren oude USG voor bijvoorbeeld ids/ips en i.t.t. de UDM is IPTV van bijvoorbeeld KPN hopelijk wel aan de praat te krijgen i.v.m. meer CLI/json mogelijkheden.
De UXG krijgt dezelfde hardware als de UDM (of in ieder geval dezelfde SoC etc). De software / OS zal om die reden dan waarschijnlijk ook hetzelfde worden, zijnde Ubi OS / UniFi OS. Gevolg is dan ook dat de UXG niet meer zal kunnen dan de UDM. Als tegen die tijd de UXG dus ondersteuning heeft voor bv IPTV zal de UDM dat dus ook hebben.

Eigenlijk wordt de UXG dus een UDM Pro, alleen dan met minder features (geen Protect etc, en geen ingebouwde controller), maar wel een aantal iteraties verder ontwikkeld.

Vergelijk het met Windows Vista :P Slechte reputatie omdat het niet af was, maar met wat updates en een rebrand naar Windows 7 vind iedereen het ineens een geweldig OS.

Acties:
  • +2Henk 'm!
1975Mark30 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Ik wacht persoonlijk op de UXG om dan de overstap te maken vanaf mijn al weer jaren oude maar nog goed werkende ERLite-3... :P
Ik denk dat kans groter is dat ze dit imgp proxy op de UDM toevoegen dan dat de UXG op redelijk termijn, de aankomende 6, 9 ,12 maanden op de markt komt. De USG is namelijk voor het meeste zakelijk gebruik nog prima.

Wereldwijd is bij de zakelijk usg/UXG doelgroep 500mbit eerder een uitzondering dan wat je als NL thuis gebruiker zou verwachten Het Is Echt een luxe dat we hier in Nederland thuis beschikking over 500mbit/s en sneller. De Kleinen en mkb meeste bedrijven In Nederland zitten ook op een DSL verbinding. En dan voldoet de USG echt prima prima. Dus zo veel haast heeft het niet. De zorgen en ophef over UDM ging niet over apparaat zelf maar over niet gebruik kunnen maken van een remote control voor beheer en onderhoud.

[Voor 16% gewijzigd door xbeam op 17-05-2020 14:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:03
@RobertMe en @xbeam Klinkt aannemelijk. We zullen zien. Zodra een UDM of UXG ondersteuning biedt voor (KPN) IPTV, schaf ik er één aan. Tot die tijd hou ik de ontwikkelingen in de gaten...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marinadus
Vraag ter aanvulling op mijn eerdere vraag. Ik probeer de USG werkend te krijgen (zonder Experiabox ertussen). Maar ben bang dat er het mis gaat met de user-id en password. Hebben jullie tips voor de ideale combi? :-) ik heb glasvezel van budget/nle.
Combi mac adres met kpn of ppp helaas geen succes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

marinadus schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:18:
Vraag ter aanvulling op mijn eerdere vraag. Ik probeer de USG werkend te krijgen (zonder Experiabox ertussen). Maar ben bang dat er het mis gaat met de user-id en password. Hebben jullie tips voor de ideale combi? :-) ik heb glasvezel van budget/nle.
Als het over een USG-3P uit gaat:

Ik heb er hier vorige week naar aanleiding van zo'n zelfde vraag van @The Real Gunnar ook nog even naar gekeken (alleen dan op een KPN vDSL2 lijn) en we kwamen geen van beide tot een werkende PPPoE verbinding met dat 'ding'. Hij had ook nog een ander L3 Device liggen wat de PPPoE verbinding wél keurig opbouwde met exact dezelfde inloggegevens....

Ik heb daarna m'n héle netwerk opnieuw op mogen bouwen doordat ik bewust even ALLES naar een factory-default gezet had om zo uit te kunnen sluiten dat 't ergens een persoonlijk misconfiguratie was. Was ik al langer van plan in verband met een compleet nieuw IP-Nummerplan / VLAN segmentering dus...

Why do subtitles never really tell you what's going on?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marinadus
Het is inderdaad een USG-3P.
Maar kan me niet voorstellen dat er niet talloze tweakers zijn die dit op een vergelijkbare manier hebben draaien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

Moest de frontpage vol? nieuws: Wifi 6-access point van Ubiquiti verschijnt in webshop voor 99 dollar
Dit is overigens voor het eerst dat ik een EA-product op de frontpage van Tweakers zie verschijnen.

[Voor 18% gewijzigd door ed1703 op 17-05-2020 16:48]

Solaredge, Trinasolar 3600W, Cisco(Catalyst/Nexus)/VMWare/De(Rasp)bian/Raspberry's/Ubiquiti(edge+unifi)/Mikrotik. Droomt over IP Subnetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:38

HKLM_

www.cloud23.nl

ed1703 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:45:
Moest de frontpage vol? nieuws: Wifi 6-access point van Ubiquiti verschijnt in webshop voor 99 dollar
Dit is overigens voor het eerst dat ik een EA-product op de frontpage van Tweakers zie verschijnen.
Komkommer tijd op zondag denk ik zo of ze proberen na het commentaar dat ubiquiti niet genoemd is in de kansloze Wifi Best Buy Guide toch wat met de feedback te doen ofzo.

[Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 17-05-2020 16:55]

Ubiquiti • Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w •Unifi Switch 8 Ports• Unifi AC-LR • Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HKLM_ schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:52:
[...]

Komkommer tijd op zondag denk ik zo :P Misschien proberen ze na het commentaar dat ubiquiti niet genoemd is in de Wifi Best Buy Guide toch wat met de feedback te doen ofzo.
Óf een FP Poster welke zelf ook UI spullen in huis heeft en hier toevallig mee leest? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik snap dat er een Hype is omdat het een WiFi 6 Access Point is, maar er zijn de laatste tijd meer mooie nieuwe producten aangekondigd in EA.
Daarom ben ik een beetje terughoudend om de TS aan te passen en vind het al zeker niet frontpage waardig.
Maar goed dat is mijn mening...

Gaat eens goed bedenken hoe we de startpost beter vorm kunnen geven, het worden erg veel producten en zeker als we de nieuwe producten erbij nemen. Om nog maar te zwijgen over de Edgemax lijn

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

Kavaa schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:26:
Ik snap dat er een Hype is omdat het een WiFi 6 Access Point is, maar er zijn de laatste tijd meer mooie nieuwe producten aangekondigd in EA.
Daarom ben ik een beetje terughoudend om de TS aan te passen en vind het al zeker niet frontpage waardig.
Maar goed dat is mijn mening...
Er zit overigens ook al een 'nieuwe' 8 poorts switch in EA met net als de 8-60w 4 poorten voor PoE.
Maar Wifi 6 met gruwelijke theoretische snelheden valt meer op in een post ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
ed1703 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:35:
[...]

Er zit overigens ook al een 'nieuwe' 8 poorts switch in EA met net als de 8-60w 4 poorten voor PoE.
Maar Wifi 6 met gruwelijke theoretische snelheden valt meer op in een post ;)
Dat en nog veel meer leuke nieuwe dingen... Denk aan de Deurbel van Ubiquiti etc. Waarom wordt daar een Frontpage post van gemaakt dan >:) Om maar even iets te noemen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

Kavaa schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Dat en nog veel meer leuke nieuwe dingen... Denk aan de Deurbel van Ubiquiti etc. Waarom wordt daar een Frontpage post van gemaakt dan >:) Om maar even iets te noemen.
Uh
nieuws: Digitale deurbel van Ubiquiti met UniFi Protect-integratie verschijnt...

Acties:
  • +1Henk 'm!
Kavaa schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:26:
Gaat eens goed bedenken hoe we de startpost beter vorm kunnen geven, het worden erg veel producten en zeker als we de nieuwe producten erbij nemen. Om nog maar te zwijgen over de Edgemax lijn
Gevoelsmatig is 90% UniFi wat hier de klok slaat. Een "UniFi netwerken" topic losstaand van een algemeen UI topic (of allemaal losse topics) zou natuurlijk kunnen. UniFi Protect hoort denk ik dan ook weer meer in de domotica categorieën op GoT dan in netwerken, om maar eens iets te noemen.

Vraag is dan uiteraard wel hoeveel waarde bv een EdgeMax en Amplifi topic hebben (TS lang niet gelezen, staat Amplifi daar überhaupt in?). Gezien dus het overgrote deel over UniFi (networks) gaat, een EdgeMax of Amplifi topic zal dan waarschijnlijk heel snel ergens in de krochten van GoT verdwijnen totdat iemand er toevallig tegenaan loopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mutsje
  • Laatst online: 29-05 22:07

mutsje

Certified Prutser

Zo dit weekeinde tv meubel voorzien van planken en toen dacht vrouwlief nou kan je de electronica even... naar de bovenste plank verhuizen. Gelukkig enige wat bokte waren de 2 nano's die ptp doen van woonkamer naar zolder.

Over het WiFi 6 wat is er het voordeel aan ? Zijn er uberhaupt al clients die dit ondersteunen. Ik heb wel 5G apparatuur maar deze praten toch geen wifi 6?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

www.martinvdm.nl

mutsje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:03:
Zo dit weekeinde tv meubel voorzien van planken en toen dacht vrouwlief nou kan je de electronica even... naar de bovenste plank verhuizen. Gelukkig enige wat bokte waren de 2 nano's die ptp doen van woonkamer naar zolder.

Over het WiFi 6 wat is er het voordeel aan ? Zijn er uberhaupt al clients die dit ondersteunen. Ik heb wel 5G apparatuur maar deze praten toch geen wifi 6?
iPhone 11 kan het bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@martinvdm heb me even ingelezen, nieuwere telefoons ondersteunen het. maar ik zit thuis niet op wifi hebben 4 telefoons en 200gb data p/m :) dus gaat alleen om 1 iot en wat andere wifi meuk die er toch geen baat bij hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• significant
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23:15
nero355 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Hoe heb je de boel precies ingesteld dat je zo'n raar resultaat krijgt :?

Je moet gewoon de DHCP van je Router vertellen om al je Clients het IP van je Pi-Hole als DNS Server uit te delen : That's it! :)
[...]
Tsja, dat is dus de hamvraag waar het "raar" is ingesteld. Op de EdegeRouter Lite staat bij de DHCP servers voor het VLAN de PiHole ingesteld.
Geen idee dus waar ik het nu zoeken moet.

Acties:
  • +2Henk 'm!
mutsje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:03:

mutsje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:29:
@martinvdm heb me even ingelezen, nieuwere telefoons ondersteunen het. maar ik zit thuis niet op wifi hebben 4 telefoons en 200gb data p/m :) dus gaat alleen om 1 iot en wat andere wifi meuk die er toch geen baat bij hebben.
Dus je koopt 2x een access point van E150 om alleen maar IoT apparaten aan te koppelen, omdat je voor de telefoons al een "duur" / "uitgebried" abo hebt? En vraagt je dan af waarom anderen een (waarschijnlijk) veel goedkoper AP willen gebruiken zodat ze thuis snel wifi kunnen gebruiken en dus een goedkoper abo kunnen afnemen? :o En begrijp ik dan ook dat je 0 tablets, en 0 laptops hebt? (uiteraard, dat kan, maar er zullen ook vele huishoudens zijn met zowel een of meerdere tablets en een of meerdere laptops)
Overigens is "telefoon" ook geen heilige graal. Juist bij nieuwe / moderne (goed geïsoleerde) huizen is de demping van het isolatiemateriaal zo hoog dat je binnen slecht bereik hebt. Dus daar heeft de data verbinding ook onder te lijden. Oplossing? Of femtocells in huis plaatsen waarmee je een "prive" telefoonnetwerk uitzend, of juist ook bellen over wifi via het mobiele nummer, dus i.p.v. via telefoonnetwerk communiceren met de telefooncentrale van je provider dat via wifi en je eigen internet verbinding laten lopen.

Voor ~E20 extra ten opzichte van een AC Lite een AX/6 Lite kunnen kopen vind ik in ieder geval een koopje. En het zal weer flink wat voordelen geven, zoals dus de hogere snelheden door nieuwere technieken. En het gaat natuurlijk ook niet om "waarom zou je dat kopen, er zijn geen clients voor", want dat is een kip / ei verhaal. Ik vind het, zoals het er nu uit ziet, een instant buy, wetende dat ik op het moment nog 0 apparaten heb die het ondersteunen. Maar ik weet dan wel ook dat als ik nieuwe hardware koop (telefoon / tablet / laptop) en daar zit een AX / wifi 6 adapter in dat ik er meteen gebruik van kan maken. Daarnaast vind ik het ook een instant buy omdat ik nu juist nog oudere AC Lite modellen heb die alleen maar werken via passive PoE, en ondanks dat ik uiteraard de gevaren ken en me er bewust van ben, doe ik ze toch liever upgraden zodat ik niet continu prik op die kabels hoef te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wromsi
  • Laatst online: 00:57
Iemand die de V2.x firmware heeft draaien op een Edgerouter X SFP? Las een tijdje terug veel doemverhalen over deze firmware.

Zeker omdat V1 nog steeds wordt geupdate door Ubiquiti ben ik een beetje huiverig om hem te updaten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:41

breinonline

Are you afraid to be known?

Wromsi schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:21:
Iemand die de V2.x firmware heeft draaien op een Edgerouter X SFP? Las een tijdje terug veel doemverhalen over deze firmware.

Zeker omdat V1 nog steeds wordt geupdate door Ubiquiti ben ik een beetje huiverig om hem te updaten.
Op aanraden draai ik op v2 maar ik heb het apparaat pas een 1,5 week in bezit. Draait tot nu toe gewoon stabiel.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

v.10.11 is de laatste firmware die is uitgebracht in die tak. Er zullen geen nieuwe V1 security patches meer komen. Op dit moment is ie nog up to date, dat is alles.

Onder het mom van to much info...

4 maart zei @Kavaa
Kavaa schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 06:53:
We draaien al een ruime tijd met 2.0.X hebben misschien nog een paar devices die op 1.10.X draaien maar die gaan ook snel over.
Geen issues eigenlijk op 2.0.6 / 2.0.8
Daarnaast vind ik v2.0.9, die nog in beta zit, ook veelbelovend; hier bijvoorbeeld een willekeurige flard uit de changenote van beta2
Improvements
[Performance] Improved forwarding performance on all ER models when offloading is disabled ---> +30% in simple NAT scenario, +10% in QoS/NetFlow scenario when comparing with v2.0.8.
[Performance] Improved IPsec performance on ER-X/ER-X-SFP/ER-10X/EP-R6 when offloading is enabled ---> +10% when comparing with v2.0.8.
Met de ER-X-SPF zit je wel goed op v.2.0.x omdat die MediaTek-based is. Cavium based heeft nog wat sidenotes maar daar heb jij dus geen last van. Zelf ben ik al even overstag en draai ik vanaf v2.0.9beta2 en 3 stabiel op een ER-X, 0 packet errors oid.

Ik zou het dus gewoon proberen, an sich kan je heen en weer flashen met dezelfde config (backup maken kan nooit kwaad natuurlijk).

Acties:
  • +1Henk 'm!

Dat zal dan inderdaad een tijdje terug zijn geweest. 2.0.0 etc waren bij mijn weten niet heel stabiel, maar wat nieuwere versies / sinds een aantal bugfix versies is dat allemaal glad bestreken.

Maar ook m.b.t. v1 loop je dan AFAIK achter. Volgens mij is daarvan een tijdje terug een update uitgekomen waarbij ze aangaven dat dat de laatste update was (voor v1). Heeft bij mijn weten ook ermee te maken dat v1 nog op Debian stretch draait en die intussen end-of-life is bij Debian zelf.

Fun fact, EdgeOS op de USGs draait wel nog steeds op stretch. Er is wel gewerkt aan een major firmware upgrade voor de USGs maar die is nooit "erdoor gekomen" en toen zijn ze zich gaan focussen op Ubi OS / UniFi OS zoals het draait op de UDMs

Overigens is dit voor mij ook weer een mooie reminder dat ik een ER 4 die ik ergens heb geplaatst eens een keer een schop moet geven. Want die draait nog v1.<niet helemaal up to date> :X

Edit: wat @Chris.nl dus twee minuten eerder ook al poste :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

RobertMe schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:19:
[...]

[...]

Dus je koopt 2x een access point van E150 om alleen maar IoT apparaten aan te koppelen, omdat je voor de telefoons al een "duur" / "uitgebried" abo hebt? En vraagt je dan af waarom anderen een (waarschijnlijk) veel goedkoper AP willen gebruiken zodat ze thuis snel wifi kunnen gebruiken en dus een goedkoper abo kunnen afnemen? :o En begrijp ik dan ook dat je 0 tablets, en 0 laptops hebt? (uiteraard, dat kan, maar er zullen ook vele huishoudens zijn met zowel een of meerdere tablets en een of meerdere laptops)
Overigens is "telefoon" ook geen heilige graal. Juist bij nieuwe / moderne (goed geïsoleerde) huizen is de demping van het isolatiemateriaal zo hoog dat je binnen slecht bereik hebt. Dus daar heeft de data verbinding ook onder te lijden. Oplossing? Of femtocells in huis plaatsen waarmee je een "prive" telefoonnetwerk uitzend, of juist ook bellen over wifi via het mobiele nummer, dus i.p.v. via telefoonnetwerk communiceren met de telefooncentrale van je provider dat via wifi en je eigen internet verbinding laten lopen.

Voor ~E20 extra ten opzichte van een AC Lite een AX/6 Lite kunnen kopen vind ik in ieder geval een koopje. En het zal weer flink wat voordelen geven, zoals dus de hogere snelheden door nieuwere technieken. En het gaat natuurlijk ook niet om "waarom zou je dat kopen, er zijn geen clients voor", want dat is een kip / ei verhaal. Ik vind het, zoals het er nu uit ziet, een instant buy, wetende dat ik op het moment nog 0 apparaten heb die het ondersteunen. Maar ik weet dan wel ook dat als ik nieuwe hardware koop (telefoon / tablet / laptop) en daar zit een AX / wifi 6 adapter in dat ik er meteen gebruik van kan maken. Daarnaast vind ik het ook een instant buy omdat ik nu juist nog oudere AC Lite modellen heb die alleen maar werken via passive PoE, en ondanks dat ik uiteraard de gevaren ken en me er bewust van ben, doe ik ze toch liever upgraden zodat ik niet continu prik op die kabels hoef te zetten.
De nano's zijn geen access points en kosten ook geen 150 euro. Die doen peer to peer maar dat zou je zelf ook moeten weten. Ik heb geen zin om een kabel te trekken van woonkamer naar zolder. Verder heb ik 1 ap lr draaien die het hele huis bedient van wifi. 5 laptops en wat andere meuk draaien er prima op :+ en het abbo is goedkoper en heel fijn als de kids op vakantie zijn en willen youtuben/netflixen etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wromsi
Dank voor jullie reacties @breinonline @Chris.nl @RobertMe! Ik ga hem morgen (zeker omdat v1 end of life is, dat wist ik niet) maar eens updaten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Alles netjes weer up to date gemaakt. IGMP Snooping werkt nu ook flawless met de originele firmware. Ik draaide al maanden op een test versie om deze bug te bypassen.

Maar Toon wilt echt geen verbinding meer maken met wifi. Uit frustratie een apart SSID op alleen 2.4Ghz gemaakt op 1 AP met zelf WEP beveiliging. Maar nog steeds een nogo.

Toon maar terug naar de fabrieksinstellingen (helaas 3+ jaar aan data stroom en gas data kwijt) maar nog steeds geen verbinding.

Toen maar op de wifi van de buren gezet :P Ik ga toch verhuizen over een maandje of 2 :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wromsi
Tylen schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:20:
Alles netjes weer up to date gemaakt. IGMP Snooping werkt nu ook flawless met de originele firmware. Ik draaide al maanden op een test versie om deze bug te bypassen.

Maar Toon wilt echt geen verbinding meer maken met wifi. Uit frustratie een apart SSID op alleen 2.4Ghz gemaakt op 1 AP met zelf WEP beveiliging. Maar nog steeds een nogo.

Toon maar terug naar de fabrieksinstellingen (helaas 3+ jaar aan data stroom en gas data kwijt) maar nog steeds geen verbinding.

Toen maar op de wifi van de buren gezet :P Ik ga toch verhuizen over een maandje of 2 :P
Ik had zo'n zelfde probleem met een Chromecast Audio. Wat bij mij hielp was authenticatie compleet uitschakelen, verbinding maken, authenticatie inschakelen en weer opnieuw verbinding maken.

Waarom? Geen idee, maar het werkt 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Tylen Heb je misschien aanpassingen gemaakt aan de bandbreedtes binnen de WiFi frequenties? Sommige apparaten willen tijdens het aanmelden op 2,4Ghz alleen maar op HT20 babbelen en bij 5Ghz maar op vHT40.

@RobertMe Ik doe het hier voorlopig nog maar even met m'n 4 NanoHD's, voorlopig nog genoeg throughput IMHO ;)

[Voor 52% gewijzigd door Will_M op 18-05-2020 10:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Will_M schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:49:
@Tylen Heb je misschien aanpassingen gemaakt aan de bandbreedtes binnen de WiFi frequenties? Sommige apparaten willen tijdens het aanmelden op 2,4Ghz alleen maar op HT20 babbelen en bij 5Ghz maar op vHT40.
Toon doet alleen maar 2.4Ghz en die heb ik op HT20 staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
mutsje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:18:
[...]

De nano's zijn geen access points en kosten ook geen 150 euro. Die doen peer to peer maar dat zou je zelf ook moeten weten.
De NanoStations dus. Bij nano's moest ik toch echt aan de NanoHD APs denken. En ook die kunnen een wireless bridge opzetten waarbij het tweede AP dienst doet als repeater en tegelijkertijd het "signaal" ook op de kabel zet. De point-to-point oplossingen zijn in die zin veel interessanter voor grote afstanden en/of buitenshuis (en ook buitenshuis zou je de wireless uplink van de AC Mesh APs kunnen gebruiken). Enige voordeel van de NanoStations is dat het een gerichte setup is en daardoor beter bereik zal geven. Maar zelf zou ik ze niet binnenshuis gebruiken als vervanging van een kabel. Dan zou ik dus eerder voor gewoon twee APs gaan met een wireless uplink ertussen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Tylen schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Toon doet alleen maar 2.4Ghz en die heb ik op HT20 staan.
Ik zo iets dat ook keer gehad. Om gek van te worden 10 gecheckt of ik hem echt niet als blocked device had staat. Bleek dat ik een aanpassen in de beacon settings had gemaakt en dat allang was vergeten.

Omdat ik vaak niet weet Waneer precies een issue is begonnen weet ik niet welke change het is geweest.

Daarom wis ik het WiFi profiel (Copier en bewaar wel de SSiD’s en WPA’s in in text file)
Om ze daarna zo standaard mogelijk weer op nieuw aan te maken met zelfde ssid en wpa

Vaak verbindt dan alles weer zonder problemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 30-05 17:25
RobertMe schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:07:
[...]

Dat zal dan inderdaad een tijdje terug zijn geweest. 2.0.0 etc waren bij mijn weten niet heel stabiel, maar wat nieuwere versies / sinds een aantal bugfix versies is dat allemaal glad bestreken.

Maar ook m.b.t. v1 loop je dan AFAIK achter. Volgens mij is daarvan een tijdje terug een update uitgekomen waarbij ze aangaven dat dat de laatste update was (voor v1). Heeft bij mijn weten ook ermee te maken dat v1 nog op Debian stretch draait en die intussen end-of-life is bij Debian zelf.

Fun fact, EdgeOS op de USGs draait wel nog steeds op stretch. Er is wel gewerkt aan een major firmware upgrade voor de USGs maar die is nooit "erdoor gekomen" en toen zijn ze zich gaan focussen op Ubi OS / UniFi OS zoals het draait op de UDMs

Overigens is dit voor mij ook weer een mooie reminder dat ik een ER 4 die ik ergens heb geplaatst eens een keer een schop moet geven. Want die draait nog v1.<niet helemaal up to date> :X

Edit: wat @Chris.nl dus twee minuten eerder ook al poste :P
Ik heb sinds een paar weken een ER4 met firmware 2.08 hotfix 1. Lijkt stabiel maar toch al 1 keer een volledige crash waardoor ik de ER in en uit moest pluggen (door de buurman, ik was weg...)
Voorheen een ER3 lite die half jaar stabiel draaide op firmware 1.10

Ik vind het ook lastig om te achterhalen waardoor zo'n crash kan komen. Ik heb nu wel logging naar synology ingesteld. Verder zie ik in de UNMS controller geregeld een paar minuten dat ER4 disconnect (bijvoorbeeld midden in de nacht)...Geen idee waar dat vandaan komt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

RobertMe schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:25:
[...]

De NanoStations dus. Bij nano's moest ik toch echt aan de NanoHD APs denken. En ook die kunnen een wireless bridge opzetten waarbij het tweede AP dienst doet als repeater en tegelijkertijd het "signaal" ook op de kabel zet. De point-to-point oplossingen zijn in die zin veel interessanter voor grote afstanden en/of buitenshuis (en ook buitenshuis zou je de wireless uplink van de AC Mesh APs kunnen gebruiken). Enige voordeel van de NanoStations is dat het een gerichte setup is en daardoor beter bereik zal geven. Maar zelf zou ik ze niet binnenshuis gebruiken als vervanging van een kabel. Dan zou ik dus eerder voor gewoon twee APs gaan met een wireless uplink ertussen.
De nano op zolder voed de switch waar weer computer en printer aan gekoppeld zitten. Ik heb gekeken om draad te trekken maar enige manier is gaten in de vloeren boren. Hier had ik niet zoveel trek in. Kabel is wel betere oplossing ja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23:50
Ik heb sinds een maandje of 2 een tal van random mac adressen in de clients list staan. Na wat Google werk zie ik snel dat ik niet de enige ben, maar heb tot op heden niet echt een oplossing kunnen vinden. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Ik probeer m'n streaming devices op een apart VLAN te zetten, maar ik loop tegen het probleem aan dat de apparaten op het VLAN niet benaderbaar zijn vanuit het normale wifi netwerk.

Ik heb deze guide doorlopen:
https://help.ui.com/hc/en...e-on-UniFi-Network#enable

Ik heb alle stappen doorlopen en achteraf nagekeken en het klopt volgens bovenstaande stappenplan.
Ontbreekt er wellicht iets in het stappenplan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 25-05 19:45
nero355 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:08:
[...]

Heb je niet last van Java of MongoDB die helemaal zit te trippen :?

Wat zegt een top bijvoorbeeld ?!

[...]

Gewoon installeren en gaan met die banaan! :)

Als je de boel naar een HDD wil afsplitsen zal je wat mounts moeten maken en het een en ander aan data verplaatsen, maar ik zou daar niet al teveel tijd aan besteden heel eerlijk gezegd...

[...]

Dan heb jij een hele speciale versie! :P

Een Raspberry Pi draait niet eens standaard op eMMC geheugen dus laat staan een SSD :D

[...]

Dat valt wel mee : Een fatsoenlijke voeding en microSDXC kaart erin en je draait makkelijk meerdere jaren daarop! :)

[...]

Een SSD en microSDXC kaartje zijn totaal niet te vergelijken! :P

T.R.I.M/Garbage Collection/Wear leveling/Elco's bij de betere modellen...

NO WAY dat je die 1:1 kan vergelijken!

[...]

[...]

Lees eens dit artikel voor de grap als je het echt serieus over SSD's hebt : https://nl.hardware.info/...9-eindconclusie-20-6-2013

Ik denk echter dat je het over een microSDXC kaartje hebt :?
Momenteel kan ik het niet testen want de Raspberry Pi geeft geen problemen nu. Heb ondertussen de Unifi Controller op de server geïnstalleerd en probeer nu via een symlink de database op een andere hd te zetten volgens dit artikel maar loop tegen wat problemen aan ivm de rechten van mijn gebruiker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 00:54

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Will_M schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:49:

@RobertMe Ik doe het hier voorlopig nog maar even met m'n 4 NanoHD's, voorlopig nog genoeg throughput IMHO ;)

[Afbeelding]
Ik heb ook een vergelijkbaar probleem gehad met m'n printer (Canon MG5750) en slimme wasmachine. Uiteindelijk was de enige oplossing om voor 2,4GHz en 5 GHz eigen SSID's te maken en iedere vorm van optimalisatie uit te schakelen. Zette ik ook maar 1 ding aan, dan ging de printer al de fout in. Uiteindelijk werkt alles gewoon goed zonder al die optimalisaties, dus blijkbaar was het ook niet nodig.

Ik zit nog steeds tegen het puntje aan te hikken dat ik mijn ER-X nog in moet richten voor XS4ALL internet en IPTV. Internet geloof ik wel dat gaat lukken, de configuratie daarvan is niet bijster spannend. Maar het IPTV is wel een ander puntje... En daar heb ik nog geen goede handleiding voor gevonden. XS4ALL maakt er absoluut geen geheim van hoe het ingesteld moet worden, maar ik moet dit nog zien te vertalen naar config-regels.
Daarnaast is het mij niet duidelijk of ik nou een VLAN op m'n switch (UniFi Switch24) kan inrichten en via software de multicast stream naar de juiste poorten kan sturen, of dat ik de ontvangers direct op de ER-X moet aansluiten (zoals nu ook het geval is met de huidige Fritz!Box).

Ik heb de ER-X al wel draaien als router achter de Fritz!Box (in feite een NAT-achter-NAT) en dat werkt wonderbaarlijk goed, maar dus alleen voor het internet deel en is op het moment vooral een veredelde DHCP-server (die wel gelijk heeft bewezen dat de DHCP in de Fritz!Box prut is, want mijn oude problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1Henk 'm!
deepbass909 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Ik heb ook een vergelijkbaar probleem gehad met m'n printer (Canon MG5750) en slimme wasmachine. Uiteindelijk was de enige oplossing om voor 2,4GHz en 5 GHz eigen SSID's te maken en iedere vorm van optimalisatie uit te schakelen. Zette ik ook maar 1 ding aan, dan ging de printer al de fout in. Uiteindelijk werkt alles gewoon goed zonder al die optimalisaties, dus blijkbaar was het ook niet nodig.

Ik zit nog steeds tegen het puntje aan te hikken dat ik mijn ER-X nog in moet richten voor XS4ALL internet en IPTV. Internet geloof ik wel dat gaat lukken, de configuratie daarvan is niet bijster spannend. Maar het IPTV is wel een ander puntje... En daar heb ik nog geen goede handleiding voor gevonden. XS4ALL maakt er absoluut geen geheim van hoe het ingesteld moet worden, maar ik moet dit nog zien te vertalen naar config-regels.
Daarnaast is het mij niet duidelijk of ik nou een VLAN op m'n switch (UniFi Switch24) kan inrichten en via software de multicast stream naar de juiste poorten kan sturen, of dat ik de ontvangers direct op de ER-X moet aansluiten (zoals nu ook het geval is met de huidige Fritz!Box).

Ik heb de ER-X al wel draaien als router achter de Fritz!Box (in feite een NAT-achter-NAT) en dat werkt wonderbaarlijk goed, maar dus alleen voor het internet deel en is op het moment vooral een veredelde DHCP-server (die wel gelijk heeft bewezen dat de DHCP in de Fritz!Box prut is, want mijn oude problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen).
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:52
Ik heb een vraagje,

Hier de volgend setup

1x USG
2x POE switch
3x Unifi AP

Er draait een "normaal netwerk" in de 192.168.100.X
Er draait een "gasten" guest network in de 10.10.x.x in vlan X
Dit draait op een camping en het gasten netwerk is uiteraard voor de gasten.

Nu dient er een chromecast in het gasten netwerk te komen, maar een telefoon ziet natuurlijk vanaf het gasten netwerk de chromecast niet, immers elke client is geisoleerd middels client isolation. Is het ook mogelijk om een uitzondering op basis van MAC of IP te maken dat bepaalde devices welk gevonden kunnen worden in een guest netwerk? Ik kan me ook voorstellen dat je bijvoorbeeld een printer wel actief wilt in een gasten netwerk.

Ik zie onder de advanced opties dat je Excepted devices kunt toevoegen. Als ik hier het MAC van de chromecast toevoeg dan zou het moeten werken?

[Voor 9% gewijzigd door NL_Scratch op 18-05-2020 16:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!
HKLM_ schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:52:
Komkommer tijd op zondag denk ik zo of ze proberen na het commentaar dat ubiquiti niet genoemd is in de kansloze Wifi Best Buy Guide toch wat met de feedback te doen ofzo.
Ik heb die guide niet gelezen, maar misschien is dat maar goed ook :

De hele UniFi setup/logica is niet voor iedereen geschikt en die groep is dan beter af met simpeler spul van ASUS/Netgear/TP-Link (niet de Omada reeks!)/AVM Fritz serie/enz. wat ook prima kan werken op voorwaarde dat de hardware en firmware gewoon stabiel draait en dat is echt geen onmogelijke eis of zo :)
marinadus schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:18:
Verhuis naar het IPTV Topic en vermeld daar duidelijk wat er misgaat! ;)

Zie :
B)
RobertMe schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:25:
Gevoelsmatig is 90% UniFi wat hier de klok slaat. Een "UniFi netwerken" topic losstaand van een algemeen UI topic (of allemaal losse topics) zou natuurlijk kunnen. UniFi Protect hoort denk ik dan ook weer meer in de domotica categorieën op GoT dan in netwerken, om maar eens iets te noemen.

Vraag is dan uiteraard wel hoeveel waarde bv een EdgeMax en Amplifi topic hebben (TS lang niet gelezen, staat Amplifi daar überhaupt in?). Gezien dus het overgrote deel over UniFi (networks) gaat, een EdgeMax of Amplifi topic zal dan waarschijnlijk heel snel ergens in de krochten van GoT verdwijnen totdat iemand er toevallig tegenaan loopt.
De meesten hebben al moeite om dit Topic en het IPTV Topic uit elkaar te houden dus meerdere Topics gaan echt niet helpen... :/

Lekker laten zoals het nu is! d:)b
significant schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:43:
Tsja, dat is dus de hamvraag waar het "raar" is ingesteld. Op de EdegeRouter Lite staat bij de DHCP servers voor het VLAN de PiHole ingesteld.
Geen idee dus waar ik het nu zoeken moet.
Geef gewoon eens uitgebreide details van je netwerk samen met het een en ander aan troubelshooting en we komen er vast wel uit! :)
NL_Scratch schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:01:
Er draait een "normaal netwerk" in de 192.168.100.X
Er draait een "gasten" guest network in de 10.10.x.x in vlan X
Dit draait op een camping en het gasten netwerk is uiteraard voor de gasten.

Nu dient er een chromecast in het gasten netwerk te komen, maar een telefoon ziet natuurlijk vanaf het gasten netwerk de chromecast niet, immers elke client is geisoleerd middels client isolation. Is het ook mogelijk om een uitzondering op basis van MAC of IP te maken dat bepaalde devices welk gevonden kunnen worden in een guest netwerk? Ik kan me ook voorstellen dat je bijvoorbeeld een printer wel actief wilt in een gasten netwerk.

Ik zie onder de advanced opties dat je Excepted devices kunt toevoegen. Als ik hier het MAC van de chromecast toevoeg dan zou het moeten werken?
Geen idee waarom je gasten zouden moeten printen of via de Chromecast streamen, maar waarom probeer je het niet gewoon als je toch al alles hebt draaien :?

[Voor 16% gewijzigd door nero355 op 18-05-2020 16:09]

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 25-05 17:53
Ik heb een vraagje over de functionaliteit "Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data".
Er is vrij weinig over te vinden, anders dan dat Ubiquiti zelf (en een andere site waar ik de bronvermelding niet meer van kan vinden) aangeeft dat je het beter kunt activeren, om te voorkomen dat het betreffende verkeer niet ten kosten gaat van je airtime.

Ik vraag me echter af, in een thuissituatie met niet meer dan 10-15 clients, maakt dat überhaupt iets uit en introduceer je daarmee niet meer complexiteit (omdat je ook weer clients moet gaan whitelisten, zoals SONOS speakers, een Chromecast en een printer bijvoorbeeld)?

Met andere woorden: gebruiken jullie deze feature? En zo ja, is er merkbaar verschil ten opzichte wanneer het uit staat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:52
nero355 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:06:

[...]

Geen idee waarom je gasten zouden moeten printen of via de Chromecast streamen, maar waarom probeer je het niet gewoon als je toch al alles hebt draaien :?
De chromecast hangt in een tent welke verhuurd wordt. De gasten kunnen daarmee tv kijken. Nu hangt de chromecast in het privé netwerk en dat betekend dat gasten dus ook in het prive netwerk moeten.

Ik zag dat je bij de chromecast ook een gasten optie hebt. Dan kun je middels een pincode blijkbaar zelfs over 4g de chromecast bedienen.

Testen gaat niet direct omdat het niet bij mijzelf is.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Yoshimi schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:01:
Ik heb een vraagje over de functionaliteit "Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data".
Er is vrij weinig over te vinden, anders dan dat Ubiquiti zelf (en een andere site waar ik de bronvermelding niet meer van kan vinden) aangeeft dat je het beter kunt activeren, om te voorkomen dat het betreffende verkeer niet ten kosten gaat van je airtime.

Ik vraag me echter af, in een thuissituatie met niet meer dan 10-15 clients, maakt dat überhaupt iets uit en introduceer je daarmee niet meer complexiteit (omdat je ook weer clients moet gaan whitelisten, zoals SONOS speakers, een Chromecast en een printer bijvoorbeeld)?

Met andere woorden: gebruiken jullie deze feature? En zo ja, is er merkbaar verschil ten opzichte wanneer het uit staat?
Ik denk dat je met je sonos hier eerst meer aan hebt.

https://help.ui.com/hc/en...gle-Home-on-UniFi-Network

Daarna kan je bezig houden met broadcast control. Alleen als je met 10 cliënt broadcast problemen hebt zit iets anders niet goed in netwerk.

[Voor 5% gewijzigd door xbeam op 18-05-2020 19:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!
NL_Scratch schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:59:
[...]

De chromecast hangt in een tent welke verhuurd wordt. De gasten kunnen daarmee tv kijken. Nu hangt de chromecast in het privé netwerk en dat betekend dat gasten dus ook in het prive netwerk moeten.

Ik zag dat je bij de chromecast ook een gasten optie hebt. Dan kun je middels een pincode blijkbaar zelfs over 4g de chromecast bedienen.

Testen gaat niet direct omdat het niet bij mijzelf is.
Check je PM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 30-05 14:16
Heb nu een paar dagen een CK2+ actief icm een AP AC Pro en UVC-G3-Micro.

Geinig ding die Micro, goed over nagedacht qua opties voor ophangen en wegwerken.

Nu heb ik de FPS op 30 gezet en bitrate maximaal.
De camera verstookt nu flink wat data :+
Iemand hier issues mee gehad of gaat dat prima?

Nu aan het twijfelen over een G3/G3 Pro/G4 Pro (je mist hier eigenlijk een normale G4). Dit voor de toekomstige achtertuin.
Voordeur (klein afdakje) twijfel ik nog over het model. Micro is niet geschikt voor buiten en makkelijk mee te nemen.
De G3-Dome is er wel geschikt voor maar schijnt het buiten niet super te doen qua beeld.

Iemand ervaringen? :-)

My RIPE Atlas v4 Probe!How to install: HomeBridge on a UniFi CloudKey Gen1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
Ik ben bezig met een Wifi/Camera plan voor onze nieuwbouwwoning. Het gaat om een ruime eengezinswoning met 3 lagen en in elke ruimte een CAT aansluiting.

Bij de voordeur, oprit en achtertuin heb ik ook een CAT kabel aan laten brengen (op 2.4m) t.b.v. de IP-camera's. De camera's zullen gevoed gaan worden door een PoE switch. Ik heb even getwijfeld om dit via een NVR te doen maar zou het liever integreren binnen Unifi.

Ook zou ik in de woning een aantal in-wall's AP's willen plaatsen. Bij de TV en mijn werkkamer wil ik een switch (Flex mini?) voor de TV/Sonos/PC/PS4 etc.

Ik kom nu tot het volgende lijstje:
  • UDM Pro
  • UniFi Switch 16 (150W)
  • 2x USW Flex mini
  • 2x Unifi In-Wall HD
  • 1x UniFi AC In-Wall AP
  • 3x Camera TBD
In de achtertuin zou ik de camera graag combineren met een Outdoor AP. Weet alleen niet hoe ik die ene CAT kabel kan splitsen zodat de camera en de Wifi extender gevoed kunnen worden.

Ben ik op de goede weg, of zie ik nog zaken over het hoofd? Ik merk dat de kosten aardig oplopen, dus als jullie nog suggesties hebben waardoor het efficiënter zou kunnen hoor ik het ook graag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• svenvg93
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 22:02
@san.okk als het met de locaties uitkomt zo je de InWall kunnen plaatsen i.p.v. flex. Je houdt even veel poorten over voor de Tv enzo. Schilt weer wat geld ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
svenvg93 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:00:
@san.okk als het met de locaties uitkomt zo je de InWall kunnen plaatsen i.p.v. flex. Je houdt even veel poorten over voor de Tv enzo. Schilt weer wat geld ;)
ja eens. Daar zitten 4 poorten op maar verstop de kabels liever in het meubel of onder het bureau.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 23:25
xbeam schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:35:
[...]

Op die UXG zou ik niet te snel rekenen. Die is er nog niet, en dan komt hij eerst een paar maanden EA (Beta) in de VS Dan gaat GA release en dan duurt vaak nog 2 of 3 maanden voordat hij hier bij de importeur is beschikbaar is. Alleen al het transport (Container) op de boot vanuit China en douane duurt al een maand en nu door covid19 waarschijnlijk nog langer.

Dus beter de UDM (of de UDM-se, iemand een idee wanneer deze uitkomt?)
Maar kan de UDM die zaken (openvpn en gratis ddns) zonder probleem?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 00:07
san.okk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:40:
Ik ben bezig met een Wifi/Camera plan voor onze nieuwbouwwoning. Het gaat om een ruime eengezinswoning met 3 lagen en in elke ruimte een CAT aansluiting.

Bij de voordeur, oprit en achtertuin heb ik ook een CAT kabel aan laten brengen (op 2.4m) t.b.v. de IP-camera's. De camera's zullen gevoed gaan worden door een PoE switch. Ik heb even getwijfeld om dit via een NVR te doen maar zou het liever integreren binnen Unifi.

Ook zou ik in de woning een aantal in-wall's AP's willen plaatsen. Bij de TV en mijn werkkamer wil ik een switch (Flex mini?) voor de TV/Sonos/PC/PS4 etc.

Ik kom nu tot het volgende lijstje:
  • UDM Pro
  • UniFi Switch 16 (150W)
  • 2x USW Flex mini
  • 2x Unifi In-Wall HD
  • 1x UniFi AC In-Wall AP
  • 3x Camera TBD
In de achtertuin zou ik de camera graag combineren met een Outdoor AP. Weet alleen niet hoe ik die ene CAT kabel kan splitsen zodat de camera en de Wifi extender gevoed kunnen worden.

Ben ik op de goede weg, of zie ik nog zaken over het hoofd? Ik merk dat de kosten aardig oplopen, dus als jullie nog suggesties hebben waardoor het efficiënter zou kunnen hoor ik het ook graag.
Waarom trek je niet 2 kabels vanuit de meterkast naar de achtertuin? Beide PoE.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01:46
san.okk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:22:
[...]

ja eens. Daar zitten 4 poorten op maar verstop de kabels liever in het meubel of onder het bureau.
De Flex mini's zijn in de eu store volgens mij goedkoper dan in nl. Ik heb 77,50 betaald voor 2 stuks incl verzk.
Ze zijn wel mooi klein, ik voed ze ook via poe en je hebt dan 2 mooie usb c laders over met 1,5 m1 snoer.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Promy schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Dus beter de UDM (of de UDM-se, iemand een idee wanneer deze uitkomt?)
Maar kan de UDM die zaken (openvpn en gratis ddns) zonder probleem?
UDM SE staat denk ik in de vriezer. De handleiding is een aantal maanden terug al uitgelekt, maar Ubiquiti heeft nooit over de SE gesproken. Mijn vermoeden is dat ze de SE als een beafed up UDM wouden verkopen, met de SFP poort(en?), PoE, etc. Dit dus voor de meer power users. Alleen hebben de power users flink van zich laten horen dat ze geen alles-in-een apparaat willen, geen verplichte koppeling met de Ubiquiti Cloud, geen ingebouwde controller, en voor de Pro geen ondersteuning voor HDD / UniFi Protect, geen 19" formfactor, ... En daarnaast dat er ook aardig wat wordt geklaagd over het ontbreken van software features. Daarom dat UI ineens kwam met de feature requests voor een UXG. Mijn vermoeden is dan ook dat om UI de UXG gaat maken om de power users te pleasen, en de UDM SE is stopgezet (oneindig?) om resources vrij te maken voor het ontwikkelen van de UXG hardware + harder aan de software te werken om missende features terug te brengen. En ze dus minder tijd spenderen aan "another UDM".

Overigens delen de UDM, UDM Pro, en UXG wel veel hardware zoals de SoC, dus software ontwikkeling komt al deze hardware ten goede. Het is dan ook niet zo dat de UDM nu al is afgeschreven en er verder ontwikkelen al op een lager pitje staat. De missende software featues die voor de UXG opgelost zullen worden zullen dus ook wel in de UDM komen (potentieel zelfs eerder, zolang de UXG überhaupt niet klaar is maar bepaalde features bv al wel).

Acties:
  • +2Henk 'm!
UI-Glenn
3 hours ago

1.7.0 has been released as stable.

Regards,
Glenn R
https://community.ui.com/...1c-4065-93c9-490724663fd6
UniFi Dream Machine Firmware 1.7.0
Stable

Important notes
* This release contains BETA support for the UDM.
* You can find the UniFi OS introduction here.
* This release does not include 1.6.7-public.test.1.

Bundled Controller
UniFi Network controller 5.13.27.

As of UDM firmware 1.2.0 (and later) Smart Queues are default enabled for existing and new installs when the WAN speed is <=300Mbps. If you're experiencing unexpected slowness then please double check the configured speeds or disable Smart Queues under Settings>Networks>WAN>Common Settings>Smart Queues in Classic Mode or Settings>Internet>WAN Networks>WAN>Common Settings>Enable Smart Queues in New Settings.

Features
  1. Support DHCP options in advanced configuration of setup.
  2. Add reboot/shutdown via LCM.
  3. Add shutdown button to settings.
  4. Beta support for UDM-Base.
Improvements
  1. Improve LCM setup and error screens.
  2. Improve fingerprinting.
  3. Improve support file by adding more firmware logs.
  4. Improve setup.
  5. Improve HDD detection.
  6. Enforce ssh password must be 8 characters.
Bugfixes
  1. Fix OpenVPN RADIUS authentication timeout issue.
  2. Fix DHCP Option 60.
  3. Fix the issue causing Network Dashboard to show "No Internet" when internet is available.
  4. Fix MSS clamping issue causing throughput degradation with PPPoE links.
  5. Fix default WAN configuration that caused issues with internet connectivity.
  6. Fix default country on setup.
Known issues
  1. With user-defined firewall rules on both IPv4 and IPv6, a commit error will result from duplicate rule IDs. Those with only IPv4 or only IPv6 user-added rules, or who have not added any custom firewall rules, are not impacted.
  2. UDM-Pro can show up as client in the client list.
  3. DPI statistics may go way up in case a client device changes it's IP address while connected to the network.
Related to UDM-Base Migration:
  1. UI preferences for owner of device may be lost.
Instructions
Manual upgrade instructions for UDM ( not UDM-Pro )

SSH into your UDM and execute the following in it's shell:
code:
1
ubnt-upgrade https://fw-download.ubnt.com/data/udm/2df8-udmpro-1.7.0-617c7595ddca4a52b2c07cb42cb003c5.bin

Checksum
code:
1
2
md5: ae9b220e6ec839f727960aedff7fb201
sha256: 1dd318fa1a60d174a7a1ad440aec503c93408679bf21a51d47de40629c35e4de

[Voor 7% gewijzigd door xbeam op 19-05-2020 00:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
rinkel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:34:
[...]

Waarom trek je niet 2 kabels vanuit de meterkast naar de achtertuin? Beide PoE.
vanuit de bouw word standaard 1 cat kabel aangelegd. Weet ook niet of de loze leiding een dubbele CAT kabel toestaat maar is zeker een poging waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
san.okk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:51:
[...]

vanuit de bouw word standaard 1 cat kabel aangelegd. Weet ook niet of de loze leiding een dubbele CAT kabel toestaat maar is zeker een poging waard.
Dat moet zeker lukken, ik heb door bijna elke buis 2 kabels getrokken.
Zal soms wat lastiger zijn, zeker bij cat6 en hoger, maar desnoods trek je er 2x cat5e door, dat past zeker.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 00:54

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

rinkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:00:
[...]

Zal soms wat lastiger zijn, zeker bij cat6 en hoger, maar desnoods trek je er 2x cat5e door, dat past zeker.
Een Cat6 kabel is 6 tot 7 mm in diameter. Daarmee passen er net 2 in een standaard 15mm buis, maar is tricky. Cat6a of STP/SFTP Cat6(a) is vaak 7,5mm of meer en die passen niet meer samen in een 15mm buis.
In principe is Cat6 geschikt voor 10Gbit en dus voorlopig future proof, dus ook als je maar 1 kabel kan trekken (en je niet per sé fysiek 2 kabels nog hebt), zou dat voor thuisgebruik voldoende moeten zijn. (ik had er zelf 2 nodig vanwege IPTV).

Cat5e is 5 tot 6 mm doorsnede en daarvan passen er 2 of 3 in één buis.

Wat mij heel erg heeft geholpen, is de kabel inspuiten met vaseline voor hij de buis in ging. Siliconen kunnen ook, maar heeft tot risico dat alles zo glad wordt dat je juist geen grip meer kan krijgen op kabels ed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!
rinkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:00:
[...]

Waarom 2
Is het niet goedkoper en makkelijker om gewoon switch gebruiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
xbeam schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Waarom 2
Is het niet goedkoper en makkelijker om gewoon switch gebruiken?
Hij wil toch naar de gevel toe? Daar komt de kabel naar buiten (dacht ik te lezen), een switch aan de gevel lijkt me wat lastig.

[Voor 7% gewijzigd door rinkel op 19-05-2020 10:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 00:48
rinkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Hij wil toch naar de gevel toe? Daar komt de kabel naar buiten (dacht ik te lezen)
Ja, ging om buiten idd. Dus dan moet je een switch hebben die je buiten kan gebruiken.

Dan kom je dus op de volgende opties:
https://store.ui.com/coll...d-ltu/products/nanoswitch
https://store.ui.com/coll...itching/products/usw-flex

[Voor 26% gewijzigd door Phoolie op 19-05-2020 10:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
Phoolie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Ja, ging om buiten idd. Dus dan moet je een switch hebben die je buiten kan gebruiken.

Dan kom je dus op de volgende opties:
https://store.ui.com/coll...d-ltu/products/nanoswitch
https://store.ui.com/coll...itching/products/usw-flex
Gaat inderdaad om de buitengevel. Wel interessant die outdoor switch met PoE pass-through. 24v PoE out moet genoeg zijn voor het AP en de camera. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rinkel
san.okk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Gaat inderdaad om de buitengevel. Wel interessant die outdoor switch met PoE pass-through. 24v PoE out moet genoeg zijn voor het AP en de camera. Bedankt voor het meedenken.
Ondersteund die camera passive PoE dan? Meeste camera's zijn toch af of at ?

Acties:
  • +2Henk 'm!
rinkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:52:
[...]

Ondersteund die camera passive PoE dan? Meeste camera's zijn toch af of at ?
What he said :p Die NanoSwitch zou ik niet kopen. Enerzijds omdat het geen UniFi apparaat is (oftewel: moet los beheert worden), en anderzijds omdat het een passive PoE feestje is. Oftewel: datgene dat je niet wilt gebruiken en recente Ubiquiti apparatuur ook niet ondersteund omdat het PoE volgens de 802.3af / at standaard moet zijn.

Daarnaast is de USW Flex denk ik sowieso wel een leuk apparaat, ook naar de toekomst toe. In ieder geval kan de switch zelf gevoed worden via 802.3bt (IIRC) als in: een nog zwaardere PoE standaard, waardoor je later nog meer en zwaarder verbruikende apparaten eraan kunt hangen (bv 4x een at apparaat van, zolang je binnen de max van 90 tot 100W blijft).

Edit:
Toch maar even goed gelezen :+. Blijkbaar heeft de USW Flex 4 poorten die maar 802.3af doen, geen at dus. (En dan één at/bt input).

[Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 19-05-2020 12:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
RobertMe schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:12:
[...]

What he said :p Die NanoSwitch zou ik niet kopen. Enerzijds omdat het geen UniFi apparaat is (oftewel: moet los beheert worden), en anderzijds omdat het een passive PoE feestje is. Oftewel: datgene dat je niet wilt gebruiken en recente Ubiquiti apparatuur ook niet ondersteund omdat het PoE volgens de 802.3af / at standaard moet zijn.

Daarnaast is de USW Flex denk ik sowieso wel een leuk apparaat, ook naar de toekomst toe. In ieder geval kan de switch zelf gevoed worden via 802.3bt (IIRC) als in: een nog zwaardere PoE standaard, waardoor je later nog meer en zwaarder verbruikende apparaten eraan kunt hangen (bv 4x een at apparaat van, zolang je binnen de max van 90 tot 100W blijft).
[zeurmodus]
Blijft dan toch mooier om even 2 kabels te trekken 8)
[/zeurmodus]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
rinkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:20:
[...]

[zeurmodus]
Blijft dan toch mooier om even 2 kabels te trekken 8)
[/zeurmodus]
Als je aan 2 kabels voldoende hebt wel ja. Verwacht je in de toekomst nog meer apparaten aan te moeten sluiten, kan je beter voor een switch gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Phoolie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Als je aan 2 kabels voldoende hebt wel ja. Verwacht je in de toekomst nog meer apparaten aan te moeten sluiten, kan je beter voor een switch gaan.
Ook dan zou ik er twee trekken. Vrijwel net zo duur en heb je nog een "backup" als de ander kapot gaat. Veel later nog een nieuwe moeten trekken is een stuk "duurder".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phoolie
RobertMe schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Ook dan zou ik er twee trekken. Vrijwel net zo duur en heb je nog een "backup" als de ander kapot gaat. Veel later nog een nieuwe moeten trekken is een stuk "duurder".
Ik ga zelf van de zomer netwerk richting mijn schuur leggen, zal er dan meteen 2 trekken. Maar de initiële vraag was van @san.okk ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!
Phoolie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:55:
[...]

Ik ga zelf van de zomer netwerk richting mijn schuur leggen, zal er dan meteen 2 trekken. Maar de initiële vraag was van @san.okk ;)
Mijn opmerking was dan ook meer een algemeen advies en niet specifiek voor in een bepaalde situatie bedoeld. Twee kabels tegelijkertijd trekken is gewoon makkelijker dan later een kapotte eruit halen en een nieuwe trekken (of, nog erger, een tweede erbij trekken). En voor de prijs hoef je het niet te laten, zo ontzettend duur is (bv) 100m op rol ook niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!
rinkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Hij wil toch naar de gevel toe? Daar komt de kabel naar buiten (dacht ik te lezen), een switch aan de gevel lijkt me wat lastig.
Unifi flex 5port is een buiten switch.
Ik dacht te begrijpen dat Hij vanaf meterkast naar zijn tuin wilde.

Vandaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
RobertMe schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:07:
[...]

Mijn opmerking was dan ook meer een algemeen advies en niet specifiek voor in een bepaalde situatie bedoeld. Twee kabels tegelijkertijd trekken is gewoon makkelijker dan later een kapotte eruit halen en een nieuwe trekken (of, nog erger, een tweede erbij trekken). En voor de prijs hoef je het niet te laten, zo ontzettend duur is (bv) 100m op rol ook niet.
Voor in mijn eigen situatie was ik sowieso al van plan een rol te kopen en dan waarschijnlijk meteen 100m. Wellicht iets teveel, maar dan kan ik meteen wat andere/oude Cat5 gaan vervangen. Moet me alleen weer ff verdiepen over wat er allemaal te koop is en wat ik dan moet hebben. Maar daar zijn andere topics voor :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
xbeam schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:08:
[...]

Unifi flex 5port is een buiten switch.
Ik dacht te begrijpen dat Hij vanaf meterkast naar zijn tuin wilde.

Vandaar.
Eigenlijk was het ook niet geheel duidelijk, voor interpretatie vatbaar ;-)
Phoolie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:23:
[...]
Voor in mijn eigen situatie was ik sowieso al van plan een rol te kopen en dan waarschijnlijk meteen 100m. Wellicht iets teveel, maar dan kan ik meteen wat andere/oude Cat5 gaan vervangen. Moet me alleen weer ff verdiepen over wat er allemaal te koop is en wat ik dan moet hebben. Maar daar zijn andere topics voor :)
Het utpkabel-topic _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: juli 2006

Totaalgeflipt

De enige echte

Phoolie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Ik zou er altijd 2 trekken, als je dan toch eens naar een exotische provider wil overstappen met IPTV en dit niet werkend krijgt via een .json dan heb je altijd een werkend backup.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Behoorlijk Leek schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:48:
De Flex mini's zijn in de eu store volgens mij goedkoper dan in nl. Ik heb 77,50 betaald voor 2 stuks incl verzk.
Ze zijn wel mooi klein, ik voed ze ook via poe en je hebt dan 2 mooie usb c laders over met 1,5 m1 snoer.
Doen die aan Quick Charge 3.0 dan ?! ;)

Leuk dat je er wat aan overhoudt, maar de meeste hedendaagse toestellen willen vaak wat meer sap dan een suffe standaard 5V/2A of iets dergelijks!
Totaalgeflipt schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:54:
Ik zou er altijd 2 trekken, als je dan toch eens naar een exotische provider wil overstappen met IPTV en dit niet werkend krijgt via een .json dan heb je altijd een werkend backup.
Hou er rekening mee dat er steeds minder ISP's een Bridged IPTV Setup ondersteunen en je dat ook makkelijk via meerdere VLAN's kan regelen ;)
deepbass909 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:28:
Een Cat6 kabel is 6 tot 7 mm in diameter. Daarmee passen er net 2 in een standaard 15mm buis, maar is tricky. Cat6a of STP/SFTP Cat6(a) is vaak 7,5mm of meer en die passen niet meer samen in een 15mm buis.
In principe is Cat6 geschikt voor 10Gbit en dus voorlopig future proof, dus ook als je maar 1 kabel kan trekken (en je niet per sé fysiek 2 kabels nog hebt), zou dat voor thuisgebruik voldoende moeten zijn. (ik had er zelf 2 nodig vanwege IPTV).

Cat5e is 5 tot 6 mm doorsnede en daarvan passen er 2 of 3 in één buis.

Wat mij heel erg heeft geholpen, is de kabel inspuiten met vaseline voor hij de buis in ging. Siliconen kunnen ook, maar heeft tot risico dat alles zo glad wordt dat je juist geen grip meer kan krijgen op kabels ed.
Gewoon de Belden CAT6 kabel kopen die heel GoT zowat gebruikt in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 namelijk : https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Is 5,8 mm. dik en gewoon betrouwbaar spul! d:)b
Phoolie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:23:
san.okk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:33:
Gaat inderdaad om de buitengevel.
Bedankt voor het meedenken.
Lees of Search eens dit Topic door : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

IMHO de beste plek om alles bij elkaar te zoeken! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• we_are_borg
  • Laatst online: 29-05 21:50

we_are_borg

You will Comply

Ik zit er over na te denken om een AP te kopen van Ubiquitti ik heb namelijk al een 24 poort switch en wil binnenkort een USG Pro 4 kopen is het waard om dan gelijk alles om te gooien en één merk te gebruiken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
nero355 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:18:
[...]

Doen die aan Quick Charge 3.0 dan ?! ;)

Leuk dat je er wat aan overhoudt, maar de meeste hedendaagse toestellen willen vaak wat meer sap dan een suffe standaard 5V/2A of iets dergelijks!
Het is zelfs een whopping 5V/1A....

Acties:
  • 0Henk 'm!
we_are_borg schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:21:
Ik zit er over na te denken om een AP te kopen van Ubiquitti ik heb namelijk al een 24 poort switch en wil binnenkort een USG Pro 4 kopen is het waard om dan gelijk alles om te gooien en één merk te gebruiken.
What did the Search say :? :P
rinkel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:26:
Het is zelfs een whopping 5V/1A....
LOL! _O-

Dat is echt helemaal niks in deze tijd! :D

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True