Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ubuntu Server: gebruiker geen rechten: "permission denied"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 30-04 21:54
Hallo

Recentelijk heb ik een oude pc omgevormd tot een headless server met Ubuntu 18.04 LTS op. Ik wil deze gebruiken om services die her en der draaien op één systeem te krijgen. Ik heb weinig ervaring met Linux maar tot nog toe is alles me wel gelukt mits serieus wat bijlezen.

Een van de problemen waar ik steeds tegen aan loop zijn de rechten van mijn gebruiker (diegene die tijdens de install werd aangemaakt). Ik heb al veel gelezen over UID en GID maar raak er niet aan uit. Gisteren heb ik de Unifi Controller geïnstalleerd. Deze heeft een eigen gebruiker en groep aangemaakt. Wanneer ik cd naar /var/lib/unifi dan krijg ik de melding "Permission denied". Met ls -la zoek ik de rechten op van deze map:
code:
1
drwxr-x---  4 unifi     unifi     4096 May 18 12:49 unifi

Het is dus de unifi user die alle rechten op de map heeft.
Ik heb mijn gebruiker toegevoegd aan de unifi group (sudo adduser [user] [group]) maar ook dan krijg ik dezelfde melding. Nochtans denk ik dat het zou moeten lukken aangezien de group permissions r-x zijn. Tenzij ik het niet correct begrijp.