Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ubuntu Server: gebruiker geen rechten: "permission denied"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 30-04 21:54
Hallo

Recentelijk heb ik een oude pc omgevormd tot een headless server met Ubuntu 18.04 LTS op. Ik wil deze gebruiken om services die her en der draaien op één systeem te krijgen. Ik heb weinig ervaring met Linux maar tot nog toe is alles me wel gelukt mits serieus wat bijlezen.

Een van de problemen waar ik steeds tegen aan loop zijn de rechten van mijn gebruiker (diegene die tijdens de install werd aangemaakt). Ik heb al veel gelezen over UID en GID maar raak er niet aan uit. Gisteren heb ik de Unifi Controller geïnstalleerd. Deze heeft een eigen gebruiker en groep aangemaakt. Wanneer ik cd naar /var/lib/unifi dan krijg ik de melding "Permission denied". Met ls -la zoek ik de rechten op van deze map:
code:
1
drwxr-x---  4 unifi     unifi     4096 May 18 12:49 unifi

Het is dus de unifi user die alle rechten op de map heeft.
Ik heb mijn gebruiker toegevoegd aan de unifi group (sudo adduser [user] [group]) maar ook dan krijg ik dezelfde melding. Nochtans denk ik dat het zou moeten lukken aangezien de group permissions r-x zijn. Tenzij ik het niet correct begrijp.

Hoe kan ik met mijn user alsnog toegang krijgen tot deze map? Ik heb met sudo geprobeerd toegang te krijgen maar dit lukt blijkbaar niet in combinatie met het cd command. Ik heb dit met nog andere services gemerkt. Als die een eigen gebruiker aanmaakt dan heb ik met mijn gebruiker geen toegang.

Kan iemand me hier wat meer wegwijs in maken?

Bedankt!

Beste antwoord (via Tomovich op 18-05-2020 21:10)

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09-06 11:06
Tomovich schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:18:
Ik heb mijn gebruiker toegevoegd aan de unifi group (sudo adduser [user] [group]) maar ook dan krijg ik dezelfde melding. Nochtans denk ik dat het zou moeten lukken aangezien de group permissions r-x zijn. Tenzij ik het niet correct begrijp.
Wel even opnieuw inloggen dan!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Wat laat 'groups [user]' zien? Heeft de user wel toegang tot /var/lib?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Springuin
Tomovich schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:18:
Wel even opnieuw inloggen dan!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 30-04 21:54
Ik had niet opnieuw ingelogd, blijkbaar is dat dus wel belangrijk. Heb even de ssh-connectie verbroken en opnieuw geconnecteerd. Daarna had ik wel toegang tot deze map.

Hoe komt het eigenlijk dat je uw user altijd toegang moet geven tot zulke zaken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17-06 14:43

DaFeliX

Tnet Devver
Tomovich schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Hoe komt het eigenlijk dat je uw user altijd toegang moet geven tot zulke zaken?
Linux is gebaseerd op UNIX, wat per definitie een multi-user operating system is. Door gebruik te maken van users, groupen en bijbehorende rechten kun je op operating system-niveau zaken afschermen.

In Windows is onderscheid tussen een gast-gebruiker, een gebruiker en een administrator ("uitvoeren als administrator"); waarbij de eerstgenoemde de minste rechten heeft. Binnen Linux werkt dit met gebruikers, groepen en rechten voor een beter fine-tuning van welke gebruiker wat mag. De "administrator" van Linux is root, die mag en kan alles. Je wordt afgeraden alles onder de root-gebruiker te doen, want met alles mogen komt ook het risico dat je vroeg-of-laat wat stuk maakt waardoor het hele systeem stuk is.

Met groepen kun je bepaalde gebruikers bepaalde rechten geven. Zo kun je een groep maken die kan printen, en door het selecteren van welke gebruiker in deze groep zit beperken dat je printer misbruikt wordt.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Springuin
Een gewone gebruiker heeft niets te zoeken in de /var/lib/unifi map. Die is van je unifi service. Dus het beste wat je dan kunt doen is die netjes afschermen zodat andere gebruikers daar niet in kunnen rommelen. Die gewone gebruiker kan via de normale interface (ik ken het niet, maar het zal waarschijnlijk een web interface zijn) erbij en alles doen wat nodig is.
Bijkomend voordeel van het indelen per user is dat wanneer de unifi service onveilig blijkt te zijn, deze niet zomaar andere bestanden op je systeem kan wijzigen (er vanuitgaande dat die rechten ook goed staan).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True