Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Deze heeft aan de fiber kabel een blauwe SC/PC connector.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DsIy7X8vfy4AsAjnji6u6GTm.jpg?f=user_large)
Welke SFP module heb ik nodig voor mijn USG Pro 4?? Vorkeur graag direct met die blauwe connector in de SFP in de USG Pro 4. (en als het even kan zonder het kabeltje te vervangen of verlengen)
Provider: XS4ALL (nog wel)
Wat zijn jullie ervaringen nu met de controller op SSD? Ik weet dat een SD-kaartje idd ook dezelfde technologie is maar toch stel ik me vragen bij een SSD.
Databass services en (micro) ssdTomovich schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:53:
Ik zou de controller toch van de Raspberry Pi willen halen, die draait al Pi-Hole en denk dat het beter is om deze gescheiden te houden.
Wat zijn jullie ervaringen nu met de controller op SSD? Ik weet dat een SD-kaartje idd ook dezelfde technologie is maar toch stel ik me vragen bij een SSD.

1
2
3
4
| sudo mkdir /var/ramdata sudo nano /etc/fstab tmpfs /var/ramdata tmpfs nodev,nosuid,size=1024M 0 0 sudo mount -a |
1
2
3
4
| dbpath=/ramdata nojournal = true smallFiles = true noprealloc = true |
[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 13-05-2020 12:39 ]
Lesdictische is mijn hash#
Is al zo vaak langs gekomen. Verschilt per provider.Andre PE1PQX schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:45:
Om even terug te komen op mijn vragen van vorige week: eerste hardware is binnen: De Fiber patch cover.
[Afbeelding]
Welke SFP module heb ik nodig voor mijn USG Pro 4?? Vorkeur graag direct met die blauwe connector in de SFP in de USG Pro 4. (en als het even kan zonder het kabeltje te vervangen of verlengen)
Van Xs4all staan de specs gewoon online: https://www.xs4all.nl/ser...stellingen-andere-modems/
Bestellen kan oa bij FS.com
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zou deze dan de juiste zijn?? https://www.fs.com/de-en/products/39135.htmlEthirty schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:59:
[...]
Is al zo vaak langs gekomen. Verschilt per provider.
Van Xs4all staan de specs gewoon online: https://www.xs4all.nl/ser...stellingen-andere-modems/
Bestellen kan oa bij FS.com
Ik weet het n.l. niet zeker i.v.m. de SC/PC connector omdat er onderaan staat bij description een 'LC' connector. En da's wat anders dan een SC/PC connector.
[ Voor 10% gewijzigd door Andre PE1PQX op 13-05-2020 13:35 ]
Now, dat heb ik al gedaan op de verschillende fora maar ik lees overal tegenstrijdige berichten.MisteRMeesteR schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:04:
[...]
[mbr]Zou je s.v.p. eerst de zoekfunctie willen gebruiken alvorens je vraag hier te dumpen? Is meer dan genoeg over te vinden en je draait lang genoeg mee om dit ook zelf te weten.
Dank.
[/mbr]
De een zegt dat de cloudkey zelf de nieuwe kaart goed formatteert, de ander zegt dat deze in Ext4 geformatteerd moet worden. Weer een ander zegt dat de het plaatsen van een nieuwe kaart de hele cloudkey configuratie vernacheld. Dus vandaar hier mijn vraag, het liefst van iemand die dit al een keer gedaan heeft.
Ik wil deze functie graag gaan gebruiken:
Clients Historical Data:
Collect clients' historical data
Enabling this feature can cause increased storage usage. It is not recommended for the first generation Cloud Key.
Het is maar een simple verwijzing in juiste richting. maar de het idee is inderdaad dat je database niet op de ssd draait maar volledig in het in werkgeheugen. en pas bij het uit zetten van de controller of 1 keer in de zoveel uur/dagen de database vanuit het werkgeheugen wegschrijft op op de ssd.Tomovich schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:11:
xbeam, als ik het goed kan ontcijferen (sorry, tamelijke leek hier) dan laat je de controller de logs in het ram wegschrijven? Kan je misschien wat meer uitleg geven?
De ssd gaan voornamelijk stuk vanwege alle schijf opdrachten die de database uitvoert en door het uitvallen de ck of pi tijdens deze schrijf opdrachten.
Door bij het opstarten een ramdriv ( hdd in het werk geheugen ) aan te maken en daar dan een copie van de database heen te verplaatsen vinden er niet zo veel schrijf opdrachten op ssd meer plaats.
Nadeel op de ramdrive is dat er niets bewaard blijft wanneer de stroom weg is. Gaat je pi uit (reboot) is je hele database weg. Dit los je op door regelmatig 1 keer per week de database naar de ssd te kopiëren of de controller back-up te laten maken. Dan ben alleen de instelling van laatste week/periode kwijt n. zo kan je iedere keer bij het opstarten van de pi de laatst opgeslagen database te kopiëren naar de ramdrive kopieren voor dat de controller start. of laat de controller
een single mode blauw ;-) de connector kleur staat voor het type aansluiting en komt vaak ook terug op de sfpAndre PE1PQX schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:45:
Om even terug te komen op mijn vragen van vorige week: eerste hardware is binnen: De Fiber patch cover.
[Afbeelding]
https://www.ui.com/accessories/fiber-modules-cable/
Bijna goed... de kleur is voor de TX/RX golflengten en LC accepteert bij mijn weten geen SC/PC connector.xbeam schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:02:
[...]
een single mode blauw ;-) de connector kleur staat voor het type aansluiting en komt vaak ook terug op de sfp
https://www.ui.com/accessories/fiber-modules-cable/
Blauw en geel zijn "matching" pairs om een werkende verbinding te kunnen maken.
Ik weet dat de blauwe connector een 'rechte' afgeslepen fiber heeft, en de groene een schuine (8 gr of 11 gr) en zijn onderling niet uitwisselbaar.
Blauw -> TX=1310nm, RX=1550nm
Geel-> TX=1550nm, RX=1310nm
Check jouw linkje eens bij 'model comparison'?
Mijn huidge switch heeft geen PoE dus ik wil sowieso een nieuwe aanschaffen maar ik vraag mij de volgende dingen af:
- Is de Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) de meerprijs waard is boven bijvoorbeeld de D-Link DGS-1008P (kost iets meer dan de helft).
- Wat is het verschil tussen de router die ik hierboven genoemd heb en de Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) die ik ook overweeg.
- Is de UniFi AP-AC LITE geschikt om buiten op te hangen? AP Suggesties voor buitengebruik zijn welkom.
Relevante informatie:
- woning: 2-onder-1-kap van 163m2 woonoppervlak, 3 verdiepingen. Redelijk dikke muren/vloeren/plafonds. - Huidige bereik van de T-mobile router vanuit de meterkas is op de begane grond redelijk, 1e en 2e verdieping slecht. Bereik op 2e verdieping is niet belangrijk.
- wireless apparaten: 2 telefoons (5Ghz), 1 smartTV (denk 2,4Ghz maar weet ik niet zeker, is nu bekabeld maar die kabel gaat in de AP), 1 versterker 2,4 Ghz (met spotify connect)
- AP1 komt in de woonkamer
- AP2 komt in de slaapkamer (1e verdieping)
- bij verbouwing bijkeuken trek ik een kabel om een 3e AP buiten op te hangen voor bereik in de tuin.
Bedankt alvast!
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 13:44
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Ik ken de D-Link niet, dus over features kan ik niks zeggen. Maar deze vraag komt heel vaak neer op: wat is het je waard om alles eenvoudig via een centraal systeem te kunnen beheren.QuintusDias schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:16:
- Is de Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) de meerprijs waard is boven bijvoorbeeld de D-Link DGS-1008P (kost iets meer dan de helft).
De EdgeRouter is een EdgeRouter en de USG een UniFi device- Wat is het verschil tussen de router die ik hierboven genoemd heb en de Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) die ik ook overweeg.
Neen, absoluut niet. De Pro (+€50) kan wel buiten mits beschut. Maar de AC Mesh (+€10) kan echt volledig buiten worden gehangen, onbeschut in weer en wind. Dus voor ~€90 heb je dan een AP dat geschikt is voor buiten.- Is de UniFi AP-AC LITE geschikt om buiten op te hangen? AP Suggesties voor buitengebruik zijn welkom.
ik snap even niet wat ik anders zeg. hij heeft SC het model ( setje) waar jij naar refereert.Andre PE1PQX schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:11:
[...]
Bijna goed... de kleur is voor de TX/RX golflengten en LC accepteert bij mijn weten geen SC/PC connector.
Blauw en geel zijn "matching" pairs om een werkende verbinding te kunnen maken.
Ik weet dat de blauwe connector een 'rechte' afgeslepen fiber heeft, en de groene een schuine (8 gr of 11 gr) en zijn onderling niet uitwisselbaar.
Blauw -> TX=1310nm, RX=1550nm
Geel-> TX=1550nm, RX=1310nm
Check jouw linkje eens bij 'model comparison'?
is singel LC en heeft blauwe markering op de sfp. maar voor SC gaat dat precies het zelfde
Maar ik had inderdaad iets duidelijker mogen zijn dat LC en SC een beetje gezien kan worden als rj45 en rj11. En dat mij linkje een voorbeeld was van de kleur coderingen niet oplettende dat er geen SC op de pagina staat en dat daar een andere pagina voor hebben.
excuus
https://www.ui.com/accessories/gpon-network-accessories/
Bedankt voor je reactie! Ben wel iemand die dit soort dingen het liefst in 1x goed wil doen dus dan gaan we voor de USG --> Unify switch --> 2x AP AC lite + 1x de AC MeshRobertMe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:26:
[...]
Ik ken de D-Link niet, dus over features kan ik niks zeggen. Maar deze vraag komt heel vaak neer op: wat is het je waard om alles eenvoudig via een centraal systeem te kunnen beheren.
[...]
De EdgeRouter is een EdgeRouter en de USG een UniFi device. De EdgeRouter moet daardoor apart beheert worden via zijn eigen interface daar waar je de USG beheert via de UniFi Controller waar dus al alles in zit. De EdgeRouter heeft daarbij veel meer features, waardoor je bv iets als IPTV via een EdgeRouter wel (eenvoudig) aan de praat krijgt en bij een USG niet (eenvoudig).
[...]
Neen, absoluut niet. De Pro (+€50) kan wel buiten mits beschut. Maar de AC Mesh (+€10) kan echt volledig buiten worden gehangen, onbeschut in weer en wind. Dus voor ~€90 heb je dan een AP dat geschikt is voor buiten.
Excuus niet nodig... Ik maak ook vergissingen
Toch bedankt voor je bijdrage, ik zoek gewoon door.
Het lijkt er wel op dat de link die je nu geeft wel de juiste modules laat zien.
Nogmaals, DANK!!
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Het stukje m.b.t. IPTV heb je ook bekeken? Als je IPTV hebt moet je even uitzoeken of je dat aan de praat kunt krijgen met een USG. Potentieel niet, of dat er flink wat werk voor nodig is om het aan de praat te krijgen.QuintusDias schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:34:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ben wel iemand die dit soort dingen het liefst in 1x goed wil doen dus dan gaan we voor de USG --> Unify switch --> 2x AP AC lite + 1x de AC Mesh
Niet dat je dadelijk een USG hebt en vervolgens geen TV meer kunt kijken.
Goed dat je het zegt. Wij hebben/willen normaal gesproken geen TV abbo (ben van mening dat betalen + reclame kijken + de hoeveelheid onzin niet het geld waard is; maar dat is een andere discussie). Tijdens grote sportevenementen (WK/EK/Olympische spelen) wil ik echter wel eens een tijdelijk abbotje afsluiten en dat moet dan wel werken natuurlijk.RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:09:
[...]
Het stukje m.b.t. IPTV heb je ook bekeken? Als je IPTV hebt moet je even uitzoeken of je dat aan de praat kunt krijgen met een USG. Potentieel niet, of dat er flink wat werk voor nodig is om het aan de praat te krijgen.
Hoe doen mensen dit normaal gesproken? Telco modem uit bridgemodus halen en Unifi router alleen voor internet gebruiken? Ik ga ook even googelen!
Met een Edgerouter 4 / 6P - in mijn geval.QuintusDias schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:17:
[...]
Hoe doen mensen dit normaal gesproken? Telco modem uit bridgemodus halen en Unifi router alleen voor internet gebruiken? Ik ga ook even googelen!
Vaste locatie, vast netwerk.
Wauw bedankt voor deze info. Zeer waardevol
Klopt het dat je nu wel twee UI's moet gebruiken om alles in te beheren? Unifi en Edge naast elkaar?
Ik heb een draadloos guest netwerk en alle poorten die verbonden zijn met een AP die dat netwerk aansluiten krijgen van mijn DHCP server (edgerouter) een IP adres in het guest netwerk. Dus ik zie het mac adress van de switch poort die dan in mijn edgerouter een lease ip heeft gekregen in het guest netwerk (bijv 192.168.200.109). Ik dacht max 10 gasten te hebben (corona tijd :-) en dus de dhcp range 10 adressen uit te laten geven maar nu wordt de helft dus al geleased door een poort op de switch... Ook zie ik in mijn edgerouter logs dat er constant DCHP discover en offer elkaar afwisselen voor een mac address zonder een DHCP ack.
Iemand enig idee waar ik dit probleem moet zoeken?
Je maakt t imo negatiever dan t is, met de guide van @Coolhva is dit prima te doen als je er een paar uurtjes de tijd in wil steken. T draait hier al zeker een jaar als n zonnetje sinds ik verhuisd ben, daarvoor ook geen problemen.RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:09:
[...]
Het stukje m.b.t. IPTV heb je ook bekeken? Als je IPTV hebt moet je even uitzoeken of je dat aan de praat kunt krijgen met een USG. Potentieel niet, of dat er flink wat werk voor nodig is om het aan de praat te krijgen.
Wellicht dat een Tweaker voor de zelfde keuze heeft gestaan en advies heeft?
Ik lees erg wisselende recensies (video dito tekst) over de UniFi Dream Machine. Het zit mij niet lekker.
Het volgende komt geregeld naar voren uit recensies van binnen en buitenland.
UniFi Dream Machine
- Verplicht UI online account
- WAN instabilteit
- Wifi instabiliteit met snelheid degradaties (bijv. plots zonder verklaring van 500 naar 50Mbits)
- Diverse functies en opties in beta of compleet ontbreken
- Gehorige ventilator bij het downloaden van grote bestanden op volle snelheid
- Geen config.gateway.json ondersteuning (gebruikte ik bij USG voor o.a. configuratie Pi-hole)
- Threat Management enz. lijken erg globaal wat betreft instel opties en mogelijkheden.
Bijv. je schakelt de 'Malware' optie aan. Maar wat wordt er vervolgens specifiek gefilterd?
- Ik lees her en der dat er nogal eens een NAS of printer haar verbinding verliest via de kabel
Ubiquiti Unifi Security Gateway
- 5 jaar oud, hoe lang zal deze nog worden ondersteunt?
- Cloud Key (evt Raspberry) en switch optie niet beschikbaar op het apparaat (los bijkopen)
Het valt mij daarnaast op dat er diverse buitenlandse reviews (2 maanden of jonger) 'verdacht' wel heel erg positief zijn over de UniFi Dream Machine.
Er wordt met geen woord gerept over ook maar iets negatiefs.
Waarschijnlijk mogen ze het product houden voor een recensie als tegen prestatie.
Aangezien Tweakers graag meedenken. Hieronder de situatie kort uit een gezet.
Vriendin met een nieuw rijtjes huis (bouwjaar 2019) komt er in de Corona thuiswerk periode achter dat haar wifi verbinding, nu ze er op aangewezen is, slecht is. Het huis is smal, hoog en heeft 3 verdiepingen.
Internet op benedenverdieping 1 is ok.
Verdieping 2 en 3 haast onbruikbaar.
Het idee is simpel.
Op benedenverdieping 1 een dream machine of USG en deze via de loze leidingen verbinding met een UTP kabel met:
Afhankelijk van het basisstation op verdieping 2 en 3 een UniFi AC Lite.
Ik heb een pc draaien als server voor mijn IP camera's. Dit werkt prima op 1 ding na, de deur camera heeft wifi (Yosee doorcam) deze staan berucht om hun slechte wifi sterkte.
Nu heb ik het volgende gedaan, op de server draait nu een DHCP server (software matig) deze is verbonden met een Netgear switch welke weer is verbonden met een Unifi AC Inwall AP. Nu zou ik verwachten dat de wifi werkt en klanten via de DHCP van de server een IP nummer krijgen. Dit gebeurd dus niet. Ik kan verbinden met het AP echter krijg geen IP toebedeeld.
Waar ga ik nu mis ?
Een quote is een gebrek aan originaliteit
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Waarom dit niet gewoon doen? Achter het modem/router wat ze nu al heeft. Of wil die vriendin ook gebruik gaan maken van de uitgebreide firewall, IDS/IPS, VLANs, ...? Plaats gewoon een aantal AC Lites en gaan met die banaan. Enige wat je dan uiteraard even moet kijken is of/waar je de controller gaat draaien. Maar wellicht kun je die zelf "in de cloud" draaien? Gewoon op een VPSje. En als je dan ook nog andere aan een UniFi setup helpt kun je die op dezelfde controller erbij zetten.kelly.hipolito schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:31:
Het idee is simpel.
Op benedenverdieping 1 een dream machine of USG en deze via de loze leidingen verbinding met een UTP kabel met:
Je uiteenzetting van USG vs UDM is denk ik correct. En in die zin kiezen tussen twee kwaden. Beiden zullen werken, maar de vraag is hoe lang de USG nog support krijgt (+ extra kosten voor switch(es) + evt iets voor controller), vs het ontbreken van features op de UDM (maar hoeveel daarvan ga je er daadwerkelijk missen?)
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ja, ik heb besloten even te wachten, dit door geruchten over de de UDM-SE en mogelijk een nieuwe versie van de USG. Alleen ik heb de luxe dat er geen haast is, al is mijn router wel brak.kelly.hipolito schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:31:
Zijn er Tweakers die net als mij de afweging maken tussen de Ubiquiti Unifi Security Gateway v.s. UniFi Dream Machine?
Wellicht dat een Tweaker voor de zelfde keuze heeft gestaan en advies heeft?
Ik heb tot die tijd domweg een AP boven gehangen en werkt prima met een cloudkey op mijn NAS.Het idee is simpel.
Zal wel meevallen in de praktijk. De unifi flushed zijn logs na elke x megabytes. Het is dus niet zo dat je een io-write krijgt bij elke logregel.Tomovich schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:31:
Hallo
Momenteel heb ik de Unifi Controller software op een Raspberry Pi 3 lopen. Ik merk echter dat deze soms helemaal vast loopt waardoor herstart elke keer nodig is. Nu heb ik hier nog een oude pc die ik als server (met Ubuntu) gebruik waar enkel Plex op draait. Ik zou de controller hier op willen installeren. In die server zit een SSD. Ik weet dat je met veel IO de levensduur van een SSD stevig kunt verkorten. Ik ga er van uit dat logging door de controller toch ook heel wat IO oplevert. Of heb ik het hier mis.
In dat geval zou ik dan misschien de Cloud Key kopen.
Ik heb ook nog een oude HD liggen. Als ik deze in de server steek, kan je het loggen dan splitsen naar de HD? Iemand ervaring?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Maar die geruchten (en uitlekken handleiding) over de UDM SE zijn er al langer. Zou mij niks verbazen als die in de koelkast is gezet om eerst aan de UXG te werken. De UDM (Pro) is immers niet heel enthousiast ontvangen door de community, en de UXG zou dat weer moeten recht poetsen.TheKerremenke schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:04:
@RobertMe Duidelijk verhaal 👍🏽 Kleine toevoeging is dat het interessant kan zijn om te wachten op de nog niet officieel aangekondigde UDM SE. Welke wel POE en glasvezel ondersteund. Mits ik de geruchten mag geloven.
Daarnaast lost de UDM SE ook geen van de problemen op die @kelly.hipolito noemt. In de basis is de hardware immers hetzelfde, en de software is sowieso identiek. De UDM SE lost dus niet spontaan stabiliteitsproblemen op bv, en ook de missende software features zullen niet ineens op de UDM SE zitten. (Wat uiteraard wel kan is dat tegen de tijd dat de UDM SE uit komt de missende features wel in Ubi OS / UniFi OS zitten en dus zowel voor de UDM, UDM Pro als UDM SE beschikbaar zijn).
Ik denk dat je gelijk hebt.RobertMe schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:47:
[...]
Waarom dit niet gewoon doen? Achter het modem/router wat ze nu al heeft. Of wil die vriendin ook gebruik gaan maken van de uitgebreide firewall, IDS/IPS, VLANs, ...? Plaats gewoon een aantal AC Lites en gaan met die banaan. Enige wat je dan uiteraard even moet kijken is of/waar je de controller gaat draaien. Maar wellicht kun je die zelf "in de cloud" draaien? Gewoon op een VPSje. En als je dan ook nog andere aan een UniFi setup helpt kun je die op dezelfde controller erbij zetten.
Ik kan dit deel van het netwerk zo ie zo alvast 'doen' omdat het niet afhankelijk zal zijn van USG, UDM, geen USG, UDM of nieuw model USG, UDM. De controller gaat draaien (indien los nodig, afhankelijk van de gekozen oplossing) op een Raspberry.
Waarom een USG vs UDM? I.v.m. kleine kinderen een content filter, netwerk loggen en knijpen, Wlan tijdslot enz.
De Ziggo Connectbox (IPV6) draait niet lekker met bijv. Pi-hole.
Je kunt DNS niet forceren op een Connectbox en bijv. smartpones en tablets met ingebakken DNS omzeilen zo standaard je filter.
In het verlengde van @Cardinal lijkt het mij inderdaad niet het juiste moment om een keuze te maken tussen de USG vs UDM. Er zitten simpelweg teveel haken en ogen aan.
Ik begin met de AC lite met een leen-MikroTik router.
Dan zien we later, afhankelijk van de ervaring, wel of een USG vs UDM nog wenselijk is.
Super! Dank voor je reactie. Zelfde voor @TheKerremenke @CardinRobertMe schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:47:
[...]
Je uiteenzetting van USG vs UDM is denk ik correct. En in die zin kiezen tussen twee kwaden. Beiden zullen werken, maar de vraag is hoe lang de USG nog support krijgt (+ extra kosten voor switch(es) + evt iets voor controller), vs het ontbreken van features op de UDM (maar hoeveel daarvan ga je er daadwerkelijk missen?)
Chips. Vergeet ik te vragen. Een UniFi nanoHD is deze aan te bevelen boven de lite?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Als je dan toch een router "moet" zetten kan de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X ook nog interessant zijn. Kost niks maar wel aardig wat features. Hoe die staat ten opzichte van een Mikrotik weet ik niet (waarschijnlijk om en nabij gelijk?). En los beheren ontkom je dan toch al niet aan. Let overigens wel op dat je niks aan PoE hebt van de ER, dat is allemaal passive 24Vkelly.hipolito schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:03:
Waarom een USG vs UDM? I.v.m. kleine kinderen een content filter, netwerk loggen en knijpen, Wlan tijdslot enz.
De Ziggo Connectbox (IPV6) draait niet lekker met bijv. Pi-hole.
Je kunt DNS niet forceren op een Connectbox en bijv. smartpones en tablets met ingebakken DNS omzeilen zo standaard je filter.
[...]
Ik begin met de AC lite met een leen-MikroTik router.
Dan zien we later, afhankelijk van de ervaring, wel of een USG vs UDM nog wenselijk is.
In principe niet. Ja, de NanoHD is beter, sneller en heeft een groter bereik, maar kost ook het dubbele van een AC Lite, en twee AC Lites gegeven gegarandeerd een beter bereik dan één NanoHD. In principe zou ik dus gewoon voor de AC Lites gaan. Tenzij je hele goede redenen hebt om voor de NanoHD te gaan (in woonkamer ophangen en feestjes geven met 100+ genodigden die allemaal op wifi bezig zijnChips. Vergeet ik te vragen. Een UniFi nanoHD is deze aan te bevelen boven de lite?
Ik heb nog een MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX in de la liggen van mijn anti-kraak tijd.RobertMe schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:11:
[...]
Als je dan toch een router "moet" zetten kan de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X ook nog interessant zijn. Kost niks maar wel aardig wat features. Hoe die staat ten opzichte van een Mikrotik weet ik niet (waarschijnlijk om en nabij gelijk?). En los beheren ontkom je dan toch al niet aan. Let overigens wel op dat je niks aan PoE hebt van de ER, dat is allemaal passive 24V
Vandaar dat ik vanuit het niets met MikroTik aankom zetten
[...]
Ik bedoelde vanzelfsprekend een NanoHD op elke etage.RobertMe schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:11:
In principe niet. Ja, de NanoHD is beter, sneller en heeft een groter bereik, maar kost ook het dubbele van een AC Lite, en twee AC Lites gegeven gegarandeerd een beter bereik dan één NanoHD. In principe zou ik dus gewoon voor de AC Lites gaan. Tenzij je hele goede redenen hebt om voor de NanoHD te gaan (in woonkamer ophangen en feestjes geven met 100+ genodigden die allemaal op wifi bezig zijn).
Het lijkt mij nu duidelijk dat de AC Lite afdoende is.
Je/ik moet erg goed door de marketing praatjes van producenten heen lezen tegenwoordig.
Dank voor jullie hoor en wederhoor!
Eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik nog niet erg bekend ben met de wondere wereld van Ubiquiti. Bedankt voor de toelichting.RobertMe schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:58:
[...]
Maar die geruchten (en uitlekken handleiding) over de UDM SE zijn er al langer. Zou mij niks verbazen als die in de koelkast is gezet om eerst aan de UXG te werken. De UDM (Pro) is immers niet heel enthousiast ontvangen door de community, en de UXG zou dat weer moeten recht poetsen.
Daarnaast lost de UDM SE ook geen van de problemen op die @kelly.hipolito noemt. In de basis is de hardware immers hetzelfde, en de software is sowieso identiek. De UDM SE lost dus niet spontaan stabiliteitsproblemen op bv, en ook de missende software features zullen niet ineens op de UDM SE zitten. (Wat uiteraard wel kan is dat tegen de tijd dat de UDM SE uit komt de missende features wel in Ubi OS / UniFi OS zitten en dus zowel voor de UDM, UDM Pro als UDM SE beschikbaar zijn).
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
In principe is de NanoHD geen marketing praat. Deze heeft ondersteuning voor 802.11ac wave 2 waar echt wat features in zitten die het beter maken, zoals MU-MIMO (wel maar in een richting, ik meen van AP richting client). Maar je moet dan ook clients hebben met ondersteuning voor AC wave 2. En misschien nog wel belangrijker, wat merk je er uiteindelijk echt van in een thuissituatie met misschien 10 wifi clients? Je betaalt dan gewoon (te) veel voor features waar je in een thuissituatie bij normaal gebruik niks van merkt.kelly.hipolito schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:21:
Je/ik moet erg goed door de marketing praatjes van producenten heen lezen tegenwoordig.
Dank voor jullie hoor en wederhoor!
Daarom ook de "feestjes met 100+ man". Dan zal een NandoHD wel voordeel kunnen bieden, maarja, dat komt thuis natuurlijk niet (snel) voor.
En met de aanschaf van de Lites (en recyclen van Mikrotik) blijft er mooi wat budget over om eind dit jaar of volgend jaar de "belangrijke" APs te upgraden naar 802.11ax (/"wifi 6") modellen.
* RobertMe vraagt zich nu af, als AC wifi 5 is en AX wifi 6, wat is AC wave 2 dan? Wifi 5.1?
Die sportevenementen die je noemt zijn allemaal via de NOS site en/of app (NPO) te volgen. Daar hoef je geen abonnement voor af te sluiten.QuintusDias schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:17:
[...]
Goed dat je het zegt. Wij hebben/willen normaal gesproken geen TV abbo (ben van mening dat betalen + reclame kijken + de hoeveelheid onzin niet het geld waard is; maar dat is een andere discussie). Tijdens grote sportevenementen (WK/EK/Olympische spelen) wil ik echter wel eens een tijdelijk abbotje afsluiten en dat moet dan wel werken natuurlijk.
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Heb je niet last van Java of MongoDB die helemaal zit te trippenTomovich schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:31:
Momenteel heb ik de Unifi Controller software op een Raspberry Pi 3 lopen. Ik merk echter dat deze soms helemaal vast loopt waardoor herstart elke keer nodig is.
Wat zegt een top bijvoorbeeld ?!
Gewoon installeren en gaan met die banaan!Nu heb ik hier nog een oude pc die ik als server (met Ubuntu) gebruik waar enkel Plex op draait. Ik zou de controller hier op willen installeren. In die server zit een SSD. Ik weet dat je met veel IO de levensduur van een SSD stevig kunt verkorten. Ik ga er van uit dat logging door de controller toch ook heel wat IO oplevert. Of heb ik het hier mis.
In dat geval zou ik dan misschien de Cloud Key kopen.
Ik heb ook nog een oude HD liggen. Als ik deze in de server steek, kan je het loggen dan splitsen naar de HD? Iemand ervaring?
Als je de boel naar een HDD wil afsplitsen zal je wat mounts moeten maken en het een en ander aan data verplaatsen, maar ik zou daar niet al teveel tijd aan besteden heel eerlijk gezegd...
Dan heb jij een hele speciale versie!Sand0rf schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:42:
In je Raspberry Pi zit ook een Solid State disk (SD kaart) en daar doe je net zoveel IO acties op
Een Raspberry Pi draait niet eens standaard op eMMC geheugen dus laat staan een SSD
Dat valt wel mee : Een fatsoenlijke voeding en microSDXC kaart erin en je draait makkelijk meerdere jaren daarop!Tomovich schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:53:
Ik zou de controller toch van de Raspberry Pi willen halen, die draait al Pi-Hole en denk dat het beter is om deze gescheiden te houden.
Een SSD en microSDXC kaartje zijn totaal niet te vergelijken!Wat zijn jullie ervaringen nu met de controller op SSD? Ik weet dat een SD-kaartje idd ook dezelfde technologie is maar toch stel ik me vragen bij een SSD.
T.R.I.M/Garbage Collection/Wear leveling/Elco's bij de betere modellen...
NO WAY dat je die 1:1 kan vergelijken!
Lees eens dit artikel voor de grap als je het echt serieus over SSD's hebt : https://nl.hardware.info/...9-eindconclusie-20-6-2013xbeam schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:55:
De ssd gaan voornamelijk stuk vanwege alle schijf opdrachten die de database uitvoert en door het uitvallen de ck of pi tijdens deze schrijf opdrachten.
Ik denk echter dat je het over een microSDXC kaartje hebt
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Maar is in de veronderstelling dat SSD net zo als SD nog steeds te beperkt was in het totaal aantal schrijf opdrachten. En dat je daarom ook niet NVR’s kan gebruiken.
Die van mij welnero355 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:08:
[...]
Een Raspberry Pi draait niet eens standaard op eMMC geheugen dus laat staan een SSD
Klopt maar de kwaliteit is belabberd te noemen helaas. Daar heb ik geen mooie OLED voor aangeschaftPhoolie schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:14:
[...]
Die sportevenementen die je noemt zijn allemaal via de NOS site en/of app (NPO) te volgen. Daar hoef je geen abonnement voor af te sluiten.
Neemt niet weg dat IPTV voor mij geen prio is.
Is dit waarheidsgetrouw de realiteit van snelheid die ik gebruik van mijn ISP?
Ik heb iets gevonden van "verkeer" onder systeem status, hier zie ik af en toe pieken tot 6Mbps.
Als ik hiernaar kijk, vraag ik mij af of een hogere snelheid (lees duurder abbonement) wel zin heeft.
Nu heb ik een 200/20 verbinding en binnenkort (Orange) een verhoging naar 400/40.. (mits een extra opleg van 15€.. zoniet afzwakken naar 100/10....
:fill(white):strip_exif()/f/image/D5FuJe3XysPgucvE8IMtKZ9I.png?f=user_large)
/f/image/CcfJjU2wx3ItvnSINNTAj53C.png?f=fotoalbum_large)
Dit zie ik bv in het beginscherm, ISP is nu 200/20... en komt nu amper belast over...
vervolgens heb ik ergens een menu gevonden voor de "systeem status", hier zie je ook pieken die niet boven de 10Mbps komen. Onderstaande grafiek lijkt me dus het verbruik van de USG te zijn.
/f/image/LKcLF1ALeWq180E5jWP58P8W.png?f=fotoalbum_large)
De ISP max snelheidstest geeft een redelijk stabiele verbinding weer.
/f/image/hnuyYXNMD9IdlHHObhxOJa4u.png?f=fotoalbum_large)
En als ik dan op de switch, op de poort ga kijken die gekoppeld is aan de USG, vrijwel hetzelfde resultaat.
/f/image/PVXUpEQkcqgT3WHL6OsOfry3.png?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk, wel rekening houden dat: ik via internet een backup maak naar een 2e nas "offsite", en we momenteel met het gezin van thuis werken
Het lukt mij gewoon niet om mijn unifi apparatuur een fixed IP te geven. Elke keer als ik een fixed IP invul en toepas dan worden de velden weer leeggehaald en mijn device krijgt het IP adres niet. Verschillende dingen al geprobeerd, zoals herstarten, wachten tot DHCP lease is verlopen, reboot UDM-pro machine. Maar mocht allemaal niet baten.
Ook merk ik dat mijn clientslist niet update. Wanneer ik een IP adres op een device wordt aangepast (b.v. raspberry PI) dan komt hij in de clients list met de oude IP adres naar voren.
Iemand een idee wat hier mis gaat? Of loop ik tegen een bug aan?
Houd er rekening mee dat dit soort grafiekjes worden afgevlakt. Je moet voor langere tijd die snelheid halen wil hij echt uit de hoek komen. Kijk bijvoorbeeld hieronder eens bij mijn grafiekje. Op basis van het lijntje zou je denken dat ik de 40Mbit niet haal, maar als je met de muis erover gaat dan zie je dat dit een gemiddelde is van 5 minuten. Ik heb wel degelijk een piek gehaald van 103Mbit (heb 100/100).grindal81 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:21:
Wat is jullie idee over deze snelheidsmeting van de USG3p ?
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/BpnAvLIyXVaa7mUCyWJDrO2y.png?f=user_large)
Je betaalt natuurlijk altijd voor die piek, want internetverbindingen hebben per definitie een overboeking. Als jouw provider een uplink heeft van 10Gbit, dan gaat hij meer dan 100 verbindingen van 100Mbit erop aansluiten hoor. Want niemand die 24/7 de volledige bandbreedte loopt te douwen, tenzij je een hardcore downloader hebt.
edit
Ik vergelijk het altijd een beetje met een autosnelweg (slecht voorbeeld nu in Corona tijdperk, maar toch). Het is een groot deel van de dag rustig op de A2, zeker 's nachts rijdt er echt geen hond. Maar om op basis van het gemiddelde dan de snelweg maar uit te rusten met 2 banen lijdt alsnog tot hele grote problemen. Je moet ook naar die piekbelasting kijken, wat je dan nodig hebt en voor hoelang. Daarnaast komt bij ons (technische) consumenten ook om de hoek kijken dat het toch ook wel tof is om gewoon -digitaal- hard te gaan, omdat het kan.
[ Voor 20% gewijzigd door Prx op 14-05-2020 23:12 ]
Metingen zijn vooral onzinnig.grindal81 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:21:
Wat is jullie idee over deze snelheidsmeting van de USG3p ?
Is dit waarheidsgetrouw de realiteit van snelheid die ik gebruik van mijn ISP?
UI heeft de speedmetingen zo ingericht dat ze gebruik maken van speed.ui.com. De gehele ui-cloud is gehost bij Amazon. Je bent dus afhankelijk van de peering van ziggo/kpn/T-Mobile met die partij. Speedtesten hebben alleen zin als deze binnen de omgeving van je eigen isp blijven. Wel is het zo dat door het gebruik van de amazoncloud het dichtbijgelegen datacenter zal worden gekozen, al is dat soms afhankelijk welk pakket de klant bij Amazon heeft gekozen.
De speedmetingen zijn overigens cpuintensief op een 3p. Routers zijn van zichzelf ook niet geschikt voor metingen, dat moet je vanaf een eindnode doen, want op een router start je geen chromesessie.
[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 14-05-2020 23:37 ]
Het valt mij trouwens op dat beide apparaten alweer bijna 5 jaar oud zijn.RobertMe schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:11:
[...]
Als je dan toch een router "moet" zetten kan de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X ook nog interessant zijn. Kost niks maar wel aardig wat features. Hoe die staat ten opzichte van een Mikrotik weet ik niet (waarschijnlijk om en nabij gelijk?). En los beheren ontkom je dan toch al niet aan. Let overigens wel op dat je niks aan PoE hebt van de ER, dat is allemaal passive 24V
wat gaat de tijd toch snel.
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
- Hebben jullie het dan over blocken in de USG of in een andere firewall.
- Als je het in hun eigen USG blocked, is het dan ook wel daadwerkelijk geblocked?
- Trek ik het ten onrechte in twijfel of is het gegrond?
- Hoe goed werkt het blocken in Pi-Hole?
Ik heb soms het gevoel dat ik me te veel aanstel en daardoor onterecht het spul links laat liggen.
USG heeft een firewall. Dus het blokken gebeurt in de USG. Ik snap je twijfel over blocken niet helemaal. Zelf een heel tijd USG gehad en de firewall werkt gewoon zoals ik verwacht. Weet niet wat ik er meer van moet verwachten. Ook in combinatie met Pi-Hole werk USG goed. Het blocken in pi-hole is wel heel wat anders dan het blocken op een firewall. Pi-Hole "blockt" reclame op basis van DNS.Sppak schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:46:
Ondanks de diverse miskleunen van Ubiquiti blijft het toch trekken, omdat ik met andere apparatuur blijf klooien om het een beetje dekkend te krijgen in mijn huis. Het grootste bezwaar dat ik heb is het data collecten. Nu kun je dat schijnbaar uitzetten en heeft men het ook over blocken in de firewall.
- Als je het in hun eigen USG blocked, is het dan ook wel daadwerkelijk geblocked?
Ik heb soms het gevoel dat ik me te veel aanstel en daardoor onterecht het spul links laat liggen.
USG is gewoon logische stap in je hele unifi ecosysteem. Het maakt de controller vollediger.
Ik begrijp dat ik een converter nodig heb (TP-link mC220L of Ubiquiti UF-AE bijvoorbeeld). Maar daarnaast moet ik een SFP module in de converter stoppen voordat ik de glasvezelkabel kan aansluiten toch? Kan ik die uit mijn Draytek router trekken (zit behoorlijk vast!) of moet ik er 1 aanschaffen? En welke dan want er zijn verschillende beschikbaar. Ik weet dat ik een enkele glasvezelkabel heb en geen dubbele.
Overigens gaat het mij vooralsnog alleen om internet. IPTV is niet nodig.
Dank alvast!
Jij doelt op datacollectie door Ubiquiti zelf neem ik aan. Dat kan idd uit. Bij een upgrade van je hardware is het soms even kijken naar de releasenotes, maar er zijn er genoeg hier en op het UBNT forum die dat voor je uitvissen, dus dan is het een kwestie van opzoeken wat er nodig isSppak schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:46:
Ondanks de diverse miskleunen van Ubiquiti blijft het toch trekken, omdat ik met andere apparatuur blijf klooien om het een beetje dekkend te krijgen in mijn huis. Het grootste bezwaar dat ik heb is het data collecten. Nu kun je dat schijnbaar uitzetten en heeft men het ook over blocken in de firewall.
Verder kan ik beamen dat de overgang naar UBNT spul hier in huis het beste is wat ik ooit gedaan heb voro mijn netwerk. Ik begon met een PoE switch, die had ik toch nodig. Vervolgens 3 AP's omdat de wifi prut was en toen het er eenmaal stond had ik al snel een USG te pakken. De Dlink DIR-825 die ik daarvoor had was nog steeds prima, maar het integrale management is gewoon veel makkelijker en het spul is net een mac; het doet het gewoon. Al kijk je er een jaar niet naar om, het blijft gewoon zonder moeite draaien en geeft stabiele wifi en normaal netwerk. En met een controller op een Pi (ook een aanrader) ook nog eens mooie dashboards.
Pihole is als je toch een pi hebt gewoon handig. Scheelt echt een shitload aan popups en reclame.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik blokkeer ping.ui.com en trace.svc.ui.com vanwege die data-collectie op m'n Pi-Hole, en ja het is een programma voor blokkade van ads maar uiteindelijk doet hij in eerst instantie je dns.grote_oever schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:10:
Pi-Hole "blockt" reclame op basis van DNS.
Als ik nu ping.ui.com wil pingen krijg ik geen response (cannot find hostname). Doe ik dat op een externe verbinding doet hij het wel. EN de blokkade staat ook gewoon in de logs;
:fill(white):strip_exif()/f/image/ifjmI3P6OXQxiSQXDCnjRrnq.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 15-05-2020 11:53 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
@The Eagle: Thanks, dat bedoelde ik idd, hun eigen data collectie. Precies met hetzelfde probleem zit ik ook. Ik heb nu de Asus 87U, maar de wifi daarvan is niet voldoende en moet ik regelmatig even een reboot geven. Het missen van VLAN's en denkende over site-to-site vpn speelt ook mee.
@Gunner: Bedankt voor de extra uitleg en bevestiging.
roT- in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Dan zou je nog kunnen overwegen voor die periode TV van T-Mobile aan te zetten en dan alleen de TV Anywhere gebruiken. Heb zelf die app op mn Apple TV en dat werkt prima.QuintusDias schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:44:
[...]
Klopt maar de kwaliteit is belabberd te noemen helaas. Daar heb ik geen mooie OLED voor aangeschaft![]()
Neemt niet weg dat IPTV voor mij geen prio is.
Dank voor de tip!Phoolie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:02:
[...]
Dan zou je nog kunnen overwegen voor die periode TV van T-Mobile aan te zetten en dan alleen de TV Anywhere gebruiken. Heb zelf die app op mn Apple TV en dat werkt prima.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Zolang je van de uitersten wegblijft kan je dat IMHO niet verkeerd doen!LinkinTED schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:22:
Op welke hoogte kan de In Wall het beste gemonteerd worden?
Bij mij zitten ze op "telefoon WCD hoogte" zeg maar en dat werkt prima!
Als je dan ook nog eens aan beide kanten van het huis één In Wall plaatst op de eerste en tweede/zolder verdieping dan kan je overal via 5 GHz 802.11ac van je Internet aansluiting genieten, omdat elke In Wall gelijk twee verdiepingen voor de helft dekt!
Let er effe op dat je een SFP module moet "losclicken" als het ware!QuintusDias schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:21:
Kan ik die uit mijn Draytek router trekken (zit behoorlijk vast!)
Zie :
- https://www.cisco.com/c/e...stall-guide/bald_sin.html
- https://community.fs.com/...-transceiver-modules.html
- https://docstore.mik.ua/u..._3200/mar_hdw/mr60sfp.htm
Check dus effe goed welke variant je hebt, VOORDAT je wat sloopt!
Ik geloof dat je de meeste modules gewoon in een Ubiquiti switch kan overprikken trouwens, maar dan moet je maar net behoefte hebben aan een model dat ook 2 of meer SFP poorten heeft
[ Voor 43% gewijzigd door nero355 op 15-05-2020 14:36 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dankje. Heb het gelezen, maar heel vrolijk word je er ook niet van.Gunner schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:17:
@Sppak als je er meer over wil lezen; vanaf deze post in het vorige deel is er over gesproken toen; daar heb ik ook die twee adressen vandaan.
roT- in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Welke alternatieven zijn als je een beetje fatsoenlijke performance wilt hebben zonder de jackpot te betalen? Nu gaan er enkele mensen weer zeggen dat andere fabrikanten het ook doen en in je telefoon etc, maar toch blijft de manier van Ubiquiti twijfelachtig.
Je kan alles uitzetten door de switch in de web interface uit te zetten én onderstaande toe te voegen aan de config.properties:Sppak schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:31:
[...]
Dankje. Heb het gelezen, maar heel vrolijk word je er ook niet van.
Welke alternatieven zijn als je een beetje fatsoenlijke performance wilt hebben zonder de jackpot te betalen? Nu gaan er enkele mensen weer zeggen dat andere fabrikanten het ook doen en in je telefoon etc, maar toch blijft de manier van Ubiquiti twijfelachtig.
1
| config.system_cfg.1=system.analytics.anonymous=disabled |
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Als je alles gewoon uitzet is er niks aan de hand!Sppak schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:31:
Dankje. Heb het gelezen, maar heel vrolijk word je er ook niet van.
Met een beetje geluk worden het straks 2 vinkjes i.p.v. 1 vinkje in de GUI en dan hebben we dat gezeik ook weer gehad...
De goedkopere HP switches, MikroTik 10 Gbps switches, Netgear, TP-Link, een leuk DIY pfSense bakkie... Pick your poison!Welke alternatieven zijn als je een beetje fatsoenlijke performance wilt hebben zonder de jackpot te betalen? Nu gaan er enkele mensen weer zeggen dat andere fabrikanten het ook doen en in je telefoon etc, maar toch blijft de manier van Ubiquiti twijfelachtig.
Bedankt dit is precies de info die ik nodig hadnero355 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:26:
Let er effe op dat je een SFP module moet "losclicken" als het ware!
Zie :
- https://www.cisco.com/c/e...stall-guide/bald_sin.html
- https://community.fs.com/...-transceiver-modules.html
- https://docstore.mik.ua/u..._3200/mar_hdw/mr60sfp.htm
Check dus effe goed welke variant je hebt, VOORDAT je wat sloopt!![]()
Ik geloof dat je de meeste modules gewoon in een Ubiquiti switch kan overprikken trouwens, maar dan moet je maar net behoefte hebben aan een model dat ook 2 of meer SFP poorten heeft
Bij EdgeOS 2.0.9 wordt 't (gelukkig) opt-in, dan is er geen gezeik om mee te beginnen.nero355 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:44:
[...]
Als je alles gewoon uitzet is er niks aan de hand!
Met een beetje geluk worden het straks 2 vinkjes i.p.v. 1 vinkje in de GUI en dan hebben we dat gezeik ook weer gehad...
We hebben ons huis bijna 3 jaar geleden gekocht en nooit echt iets bekeken aan de bekabeling. Blijkt dat de mensen gewoon CAT5E hebben (misschien later) laten trekken naar meerdere vertrekken. UTP zat samen metde CAI kabel in de muur... Dus de CAI er af gehaald en:

Deze hangt nu op zolder. Nu is er ook nog een aansluiting op onze slaapkamer en in de woonkamer.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Waarom heb je dan geen In-Wall variant gekozen?Possible schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:57:
Ook ik heb nu een AC Lite op zolder geinstalleerd.. Damns wat een verschil zeg...
We hebben ons huis bijna 3 jaar geleden gekocht en nooit echt iets bekeken aan de bekabeling. Blijkt dat de mensen gewoon CAT5E hebben (misschien later) laten trekken naar meerdere vertrekken. UTP zat samen metde CAI kabel in de muur... Dus de CAI er af gehaald en:
[Afbeelding]
Deze hangt nu op zolder. Nu is er ook nog een aansluiting op onze slaapkamer en in de woonkamer.
Omdat ik deze van iemand heb over kunnen nemen. En ik dit ook dikke prima vind. Volgens mij is de in-wall ook duurder.Phoolie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:00:
[...]
Waarom heb je dan geen In-Wall variant gekozen?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@nero355: Dat zijn inderdaad alternatieven, maar niet allemaal gebruiksvriendelijk. Ik ben niet op zoek naar dagen/weken lang alles uit moeten zoeken om het eenmaal geconfigureerd te krijgen. Daarom kom je al snel bij Unifi uit.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-WallPossible schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:08:
Omdat ik deze van iemand heb over kunnen nemen. En ik dit ook dikke prima vind. Volgens mij is de in-wall ook duurder.
vs.
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Peanuts!
Een beetje netwerken aangelegde Tweaker heeft dat binnen een dag wel voor elkaarSppak schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:17:
@nero355: Dat zijn inderdaad alternatieven, maar niet allemaal gebruiksvriendelijk. Ik ben niet op zoek naar dagen/weken lang alles uit moeten zoeken om het eenmaal geconfigureerd te krijgen. Daarom kom je al snel bij Unifi uit.
Maar als je nog heeel lang wacht dan is er kans dat TP-Link hun Omada accesspoints ook met switches en routers heeft uitgebreid dus kijk daar effe naar : Miki in "[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"
Als je he over hebt kunnen nemen snap ik je. Maar bij een nieuwe was ik voor zo'n plek voor de In-Wall gegaan. Heb je ook nog eens de beschikking over een extra netwerkpoort op die plek.Possible schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:08:
[...]
Omdat ik deze van iemand heb over kunnen nemen. En ik dit ook dikke prima vind. Volgens mij is de in-wall ook duurder.
Overigens koop je als starter op de Ubiquiti/Unifi markt ook niet altijd het juiste. Zo heb ik zelf een AC-LR gekocht omdat ik in de veronderstelling was dat de 2,4 Ghz daar beter van zou zijn. Blijkt dat alleen van toegevoegde waarde te zijn in grote open ruimtes.
Wil graag een tweetal switches bestellen en die zijn daar goedkoper (incl vat + shipping) dan enige NL shop. Ben alleen benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik het in huis heb.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Op de dag dat de UniFi Switch Flex Mini in hun shop beschikbaar kwam besteld, was een woensdag. Op maandag waren ze geleverd. Niks mis mee dus. En meen dat er andere Tweakers waren die 's ochtends al hadden besteld en waar UPS op vrijdag al voor de deur stond.Cardinal schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:46:
Iemand ervaringen met de EU UI.com shop?
Wil graag een tweetal switches bestellen en die zijn daar goedkoper (incl vat + shipping) dan enige NL shop. Ben alleen benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik het in huis heb.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Die is niet van Ubiquiti en de Flex Mini is daar alles bij elkaar ongeveer €10 duurder. Dus denk dat die om die reden al was afgevallen.
Ik had er zelf nog één nodig, maar heb er twee besteld om de verzendkosten per stuk wat lager te laten uitvallen. Staat nu bij V&A. Heb ik een keer eerder gedaan om er nu achter te komen dat ik er toch eigenlijk 2 nodig hebCardinal schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:46:
Iemand ervaringen met de EU UI.com shop?

[ Voor 13% gewijzigd door 1975Mark30 op 15-05-2020 17:47 ]
Ik zou, gezien de levertijden, bijna gaan denken dat die shop de spullen bij andere shops bestelt en vervolgens pas door gaat sturen nadat ze daar geleverd zijn (dus niet eens 'drop-shipping' maar fysiek "om-boxen" van spullen).
Gaat je serieus tegen werken op het moment dat er een RMA mag plaats vinden als dát zo is.
[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 15-05-2020 18:43 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ach ik heb nu 3 x AP voor 70 euro per stuk.. Daarnaast heb ik de inwall ook wat minder ''mooi''Phoolie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:46:
[...]
Als je he over hebt kunnen nemen snap ik je. Maar bij een nieuwe was ik voor zo'n plek voor de In-Wall gegaan. Heb je ook nog eens de beschikking over een extra netwerkpoort op die plek.
Overigens koop je als starter op de Ubiquiti/Unifi markt ook niet altijd het juiste. Zo heb ik zelf een AC-LR gekocht omdat ik in de veronderstelling was dat de 2,4 Ghz daar beter van zou zijn. Blijkt dat alleen van toegevoegde waarde te zijn in grote open ruimtes.
En de netwerkaansluiting heb ik niet nodig.. Als dat wel het geval is dan zet ik er gewoon even een switch neer.
Verwijderd
Wi-Fi 6 Access Point with dual-band 2x2 MIMO in a compact design for low-profile mounting.
UniFi 6 Lite is a 2x2 Wi-Fi 6 access point that delivers up to 1.5 Gbps aggregate radio rate with 5 GHz (MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz (MIMO) radios. Mount UniFi 6 Lite horizontally in the ceiling to cover a high-density environment, or mount it vertically on the wall to extend its range. UniFi 6 Lite has a compact and nano-sized design, so it can use nanoHD covers and mounting accessories.
Features:
2x2 high-efficiency Wi-Fi 6
5 GHz band 2x2 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 1.2 Gbps
2.4 GHz band 2x2 MIMO with radio rate of 300 Mbps
Gigabit Ethernet, powered with 802.3af PoE
Compatible with UAP-nanoHD covers and recessed mounting bracket Wi-Fi 6 Access Point with dual-band 2x2 MIMO in a compact design for low-profile mounting.
https://store.ui.com/coll.../products/unifi-ap-6-lite
99 dollar
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Toch vind ik het een goede mededeling. Het geeft in ieder geval aan dat Ubiquiti er serieus mee bezig is. En dat het nu alleen in de US store staat betekend niet dat het niet in de EU store kan komen. Immers heeft die ook al een aantal maanden een Early Access deel (of het daadwerkelijk al gebruikt is buiten die Leaf weet ik niet). Daarnaast kunnen we hieruit ook opmaken dat er wellicht al een wifi 6 AP in de loop van het jaar komt, of in ieder geval dat waarschijnlijker is dan dat het bv zomer 2021 of nog later wordt.Will_M schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:21:
@Verwijderd : Die dingen worden (voorlopig) alleen nog maar binnen de US verzonden plus je hebt er momenteel nog niets aan doordat er amper/geen WiFi-6 (AX) adapters te verkrijgen zijn (Kip-Ei discussie).
Voor de geïnteresseerden het volledige plaatje:
/f/image/4IjGakppSyUUO8KH9923qDQ0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 15-05-2020 22:38 ]
Hoe zat dat ook alweer, er was een ER model als je daarbij ging switchen dan schakelde hij HW offloading uit?
De ER-X lijkt krachtiger dan de ER-3Lite?
Ik lees zowel in de reviews op tweakers als op reddit dat de temperatuur behoorlijk kan oplopen van dit apparaat. In mijn geval wil ik er ook 4 poe devices op aansluiten, dus dat betekend dat op vol vermogen zal draaien en vermoed dus goed warm wordt.
Valt wel mee hoor. Ik heb 3 poe devices draaien (retropie, hifiberry en een normale pi) en je kunt gewoon zowel onder als boven je hand erop leggenCardinal schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:30:
Voordat ik tot aankoop overga van een US-8-60W. wat zijn jullie meningen over de temperatuur?
Ik lees zowel in de reviews op tweakers als op reddit dat de temperatuur behoorlijk kan oplopen van dit apparaat. In mijn geval wil ik er ook 4 poe devices op aansluiten, dus dat betekend dat op vol vermogen zal draaien en vermoed dus goed warm wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 16-05-2020 09:18 ]
Het lijkt een beetje een tijdelijk issue geweest te zijn volgens mij. Ik heb nergens last van met die switch.Cardinal schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:30:
Voordat ik tot aankoop overga van een US-8-60W. wat zijn jullie meningen over de temperatuur?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
De unifi switches worden wel een stuk warmer dan de tp-link. Al kun je nog wel je hand erop leggen.
Bij 1 zitten alle poe aansluitingen vol en gaan naar 3 AP's en 1 raspberry (controller). Veel verschil maakt het niet uit kwa warmte tussen de twee.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/piDv2hUYNw5EmPb2sazJlOgE.jpg?f=user_large)
Het gaat om een Netgear GS116PP. Levert totaal 183W PoE. Ik zocht een 16 poort switch die net in de meterkast past, maar ook voldoende voeding geeft voor de access points. De 16 poort van UniFi is helaas net te groot.
http://www.xbmcfreak.nl/
Ik heb de GS108PP, daar hangt 1 AC Lite en een R-Pi met de UniFi Controller ism Pi-hole & Unbound aan als PoE cliënten, verder de gewone - non PoE - apparatuur, gaat prima, maar dat neemt niet weg dat ik later misschien het eea ga veranderen naar UniFi spullen, naast de Edgerouter 6P.Erhnam schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:43:
Zijn er meer mensen die deze combinatie gebruiken:
[Afbeelding]
Het gaat om een Netgear GS116PP. Levert totaal 183W PoE. Ik zocht een 16 poort switch die net in de meterkast past, maar ook voldoende voeding geeft voor de access points. De 16 poort van UniFi is helaas net te groot.
Vaste locatie, vast netwerk.
Handwarm. Mooi woord. Zou zou ik het ook inderdaad willen omschrijven.breinonline schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:09:
Hier ook handwarm, voelt niet té warm.
is dat de detail van de USG-3P bij "prestatie" ?
als ik de kalender op "hourly" zet en zo dag / dag scrol, komt ik niet boven de 10Mbps download en 3,5Mbps upload.
Dat met een abba van 200/20, wat als ik dit verlaag naar 100/10 ga ik dit merken ?
Of mis ik hier de calculatie van de ISP 100/10 = 10:8 = 1,25MB upload?
of klopt de legende in de Unifi grafiek niet volledig?
Of zou ik in de grafiek in ideale omstandigheden 20Mbps download en pieken van +/- 180Mbps moeten halen?
/f/image/NADTEp6ZjTe3M9LIY3k4BfK5.png?f=fotoalbum_large)
Prx schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:09:
[...]
Houd er rekening mee dat dit soort grafiekjes worden afgevlakt. Je moet voor langere tijd die snelheid halen wil hij echt uit de hoek komen. Kijk bijvoorbeeld hieronder eens bij mijn grafiekje. Op basis van het lijntje zou je denken dat ik de 40Mbit niet haal, maar als je met de muis erover gaat dan zie je dat dit een gemiddelde is van 5 minuten. Ik heb wel degelijk een piek gehaald van 103Mbit (heb 100/100).
[Afbeelding]
Je betaalt natuurlijk altijd voor die piek, want internetverbindingen hebben per definitie een overboeking. Als jouw provider een uplink heeft van 10Gbit, dan gaat hij meer dan 100 verbindingen van 100Mbit erop aansluiten hoor. Want niemand die 24/7 de volledige bandbreedte loopt te douwen, tenzij je een hardcore downloader hebt.
edit
Ik vergelijk het altijd een beetje met een autosnelweg (slecht voorbeeld nu in Corona tijdperk, maar toch). Het is een groot deel van de dag rustig op de A2, zeker 's nachts rijdt er echt geen hond. Maar om op basis van het gemiddelde dan de snelweg maar uit te rusten met 2 banen lijdt alsnog tot hele grote problemen. Je moet ook naar die piekbelasting kijken, wat je dan nodig hebt en voor hoelang. Daarnaast komt bij ons (technische) consumenten ook om de hoek kijken dat het toch ook wel tof is om gewoon -digitaal- hard te gaan, omdat het kan.
[ Voor 9% gewijzigd door grindal81 op 16-05-2020 11:53 ]
Ik heb de 8-poort Netgear met een in-wall en een lite. Nog geen problemen ondervonden.Erhnam schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:43:
Zijn er meer mensen die deze combinatie gebruiken
Zet eens een download aan waarvan jij weet dat die met 200Mbits binnen gaat komen. Kijk dan nog eens in je statistieken, dan heb je je antwoord.grindal81 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:46:
als ik de kalender op "hourly" zet en zo dag / dag scrol, komt ik niet boven de 10Mbps download en 3,5Mbps upload.
De kans is bijzonder groot dat met zo nu en dan een bestand of programma downloaden je niet aan die 200Mbits komt. Daarom even een download doen van een server waarvan je zeker weet dat die het gaat redden.
Dat is echt een mooi formaat 16p router switch, en ook nog met PoE. Helaas heeft Unifi (tot nu toe) alleen van die enorme dingen.Erhnam schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:43:
[Afbeelding]
Ik heb daardoor 2x een 8p naast elkaar, waardoor ik 2 extra poorten kwijt ben.
[ Voor 0% gewijzigd door rinkel op 16-05-2020 18:27 . Reden: dank Nero ]
Ik heb tussen de switches onderling een glasvezeltje liggen... Werkt goed!Dat is echt een mooi formaat 16p router, en ook nog met PoE. Helaas heeft Unifi (tot nu toe) alleen van die enorme dingen.
Ik heb daardoor 2x een 8p naast elkaar, waardoor ik 2 extra poorten kwijt ben.
Als je 2x 8-150Watt switch hebt is dat een optie.
Overigens heb ik vanaf mijn USG Pro 4 ook een glasvezeltje liggen naar mijn 1e switch.
(Ja dat kan, je kunt de poorten aanpassen van WAN naar LAN)
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Je hebt dus iets gekocht en daarna pas gekeken of het met elkaar zal werkenErhnam schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:43:
[Afbeelding]
Handig!
Maar goed...
Zolang alle apparaten hetzelfde protocol praten (802.3af/802.3at) moet dat gewoon goed gaan!
rinkel schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:33:
Dat is echt een mooi formaat 16p router switch, en ook nog met PoE.

Speedtests gedaan door de USG zijn CPU afhankelijk en totaal niet betrouwbaar!grindal81 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:46:
Waar vind je deze link ?
is dat de detail van de USG-3P bij "prestatie" ?
Dat met een abba van 200/20, wat als ik dit verlaag naar 100/10 ga ik dit merken ?
Of mis ik hier de calculatie van de ISP 100/10 = 10:8 = 1,25MB upload?
of klopt de legende in de Unifi grafiek niet volledig?
Of zou ik in de grafiek in ideale omstandigheden 20Mbps download en pieken van +/- 180Mbps moeten halen?
[Afbeelding]
Gewoon lekker zelf testen met een PC/Laptop die via UTP is aangesloten
Totaal niet mee eensWill_M schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:21:
@Verwijderd : Die dingen worden (voorlopig) alleen nog maar binnen de US verzonden plus je hebt er momenteel nog niets aan doordat er amper/geen WiFi-6 (AX) adapters te verkrijgen zijn (Kip-Ei discussie).
- Alle nieuwe duurdere smartphones hebben 802.11ax ondersteuning!
- Alle nieuwe duurdere laptops die uitkomen hebben een Intel AX200 of een variant daarvan aan boord!
En er zijn al oudere modellen van beiden die het al aan boord hebben
NICE!RobertMe schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:35:
Toch vind ik het een goede mededeling. Het geeft in ieder geval aan dat Ubiquiti er serieus mee bezig is. En dat het nu alleen in de US store staat betekend niet dat het niet in de EU store kan komen. Immers heeft die ook al een aantal maanden een Early Access deel (of het daadwerkelijk al gebruikt is buiten die Leaf weet ik niet). Daarnaast kunnen we hieruit ook opmaken dat er wellicht al een wifi 6 AP in de loop van het jaar komt, of in ieder geval dat waarschijnlijker is dan dat het bv zomer 2021 of nog later wordt.
[Afbeelding]
Kom maar op met de IW en Mesh variant hiervan!

Dat is inderdaad mogelijk. Bij deze het bewijs:Andre PE1PQX schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:32:
[...]
Ik heb tussen de switches onderling een glasvezeltje liggen... Werkt goed!
Als je 2x 8-150Watt switch hebt is dat een optie.
Overigens heb ik vanaf mijn USG Pro 4 ook een glasvezeltje liggen naar mijn 1e switch.
(Ja dat kan, je kunt de poorten aanpassen van WAN naar LAN)
:strip_exif()/f/image/M8tm82xfVv8h6xgfCjCxkHUh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 88% gewijzigd door rens-br op 18-05-2020 08:03 ]
Misschien zijn zijn ze bang dat ze met die leaf blijven zitten en hem daarom in ook in de EU Beta shop hebben gezet. Want wat ik begrepen heb, is er geen EU beta shop omdat ze anders voor el beta product dubbel certificering moeten aanvragen namelijk voor de VS en Europa. Dus dat ze daar alleen de vs doen.RobertMe schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:35:
[...]
Toch vind ik het een goede mededeling. Het geeft in ieder geval aan dat Ubiquiti er serieus mee bezig is. En dat het nu alleen in de US store staat betekend niet dat het niet in de EU store kan komen. Immers heeft die ook al een aantal maanden een Early Access deel (of het daadwerkelijk al gebruikt is buiten die Leaf weet ik niet). Daarnaast kunnen we hieruit ook opmaken dat er wellicht al een wifi 6 AP in de loop van het jaar komt, of in ieder geval dat waarschijnlijker is dan dat het bv zomer 2021 of nog later wordt.
[Afbeelding]
Maar voor switch van 11duizend euro maakrnnze graag een uitzondering zo te zien.
En wij moeten nu gokken waar het mis gaat? Iets meer info zou fijn zijn...marinadus schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:18:
Hoi allemaal,
Ik heb vandaag een unifi usg proberen in te richten maar krijg geen internet. Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen?
Ik heb glasvezel van Budget en heb de handleiding van coolhva gebruikt.
Ben bang dat het wellicht in de config.gateway.json het mis gaat met user-id en password kpn...
Hoop wat van jullie te horen!
na lang zoeken, toch ergens een menu gevonden om de actuele download snelheid te achterhalen... kwam netjes op 180Mbps te staan, zowel via lan als via wifi... dus vrij tevreden...
Ook opgemerkt dat in de cloud-key de knop voor data-retention niet stond in geschakeld, .. vandaar dat ik mogelijk dus niet alle grafiekjes netjes kon bekijken...
Terug ingeschakeld, zullen morgen wel resultaat zien
/f/image/TP2OUzVc7Q2zhKAIuVsZrAZJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Xieoxer op 16-05-2020 20:00 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
- Waarom wil je datXieoxer schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:57:
Ik ben net achtergekomen dat Ziggo uitgaande traffic vanuit port 445 (samba) blokkeert wegens veiligheidsredenen: https://community.ziggo.n...445-outbound-openen-50948. Ik probeer op de USG nu het uitgaande verkeer 445 redirecten naar 4455, maar dat lijkt niet werken? Ik heb de firewall rule ingesteld op WAN OUT. Op Windows kun je geen custom port gebruiken voor Samba..
[Afbeelding]
- Volgens mij heb je daar SNAT/DNAT voor nodig en is dat nog niet mogelijk vanuit de GUI
- Overweeg eens een Site-to-Site VPN
/EDIT :
Dat kan uiteraard ook nog inderdaad!xbeam schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:47:
Je Kan de poorten in de portforward ook forwarden naar andere Port bijv. Wan 80 > lan 8080
[ Voor 12% gewijzigd door nero355 op 17-05-2020 13:42 ]
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.