[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Real Gunnar schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:28:
KPN xDSL aansluiting -> Draytek Vigor160 in bridge -> USG3 -> unifi switch -> ap's, waaronder unifi controller etc.

Lijkt er op dat er geen pppoe verbinding opgebouwd wordt. Als ik de USG3 vervang door een edgerouter x werkt de pppoe wel, dus het modem functioneert. Er zit dus iets mis in de unifi instellingen.

Wat zie ik over het hoofd?
Gooi eens IPTV effe eruit en bouw eens gewoon heel simpel een PPPoE verbinding op vanuit de UniFi Controller in VLAN 6 aan de WAN kant van de USG : Werkt dat wel gewoon :?

Daarna kan je nog kijken wat je erbij moet zetten om IPTV ook werkend te krijgen :)

Maar als ik heel eerlijk ben is de EdgeRouter X sowieso een veel betere keuze voor dat hele IPTV geneuzel als ik dit Topic af en toe mee lees : [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
significant schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:50:
Na installeren van PiHole zag ik geen enkele device voorbij komen.
Uit de logs blijkt dat alle draadloze verbindingen op de PiHole binnen komen met het IP van mijn unifi acces point.
Ik zoek blijkbaar met verkeerde termen in Google. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de pihole het apparaat ip krijgt? Intern netwerk verkeer gaat prima. Ik kan b.v. een Shelly, printer oid benaderen op de bijbehorende ip adressen.
Hoe heb je de boel precies ingesteld dat je zo'n raar resultaat krijgt :?

Je moet gewoon de DHCP van je Router vertellen om al je Clients het IP van je Pi-Hole als DNS Server uit te delen : That's it! :)
xbeam schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:59:
Je kan ook een Guest vlan (4321) aanmaken op de USG en een nieuwe SSDI aanmaken gekoppeld aan vlan (4321) en daar dan niet de Guest Policy aanvinken. Daarmee zet je volgens mij de L2 en L3 cliënt broadcast isolation aan die op het acces point zelf plaats vind. Als deze namelijk aan vinkt op een willekeurige AP en ssid zonder gast-vlan (usg) en er is ook geen guest-portal aangezet/gemaakt op de controller vindt er namelijk toch cliënt isolation plaats zonder dat er ook maar iets is ingesteld op een firewall. En volgens mij gebeurt dit op broadcast en icmp niveau in Het acces point.

Als je dan in de controller ook de guest portal niet aanzet heb geen active portal maar wel gewoon gasten WiFi-netwerk met pre-shared WPA2(3) key Waar de Guest firewall regels op van van toepassing zijn.
ERROR : Invalid VLAN number! >:) :+

Maar ehh... :
RobertMe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 04:53:
Volgens mij kan dat ook door wel een guest VLAN te gebruiken? Alleen moet je nog steeds de "Apply guest policies" uit laten bij het Wireless network. Immers zullen alle apparaten van de kinderen in hetzelfde VLAN zitten dus hoeft er niks gerouteerd te worden tussen de VLANs en dus kan de firewall ook dicht.
Enige reden om wel toe te staan dat ze verbinden met je main VLAN is als je zelf een (Minecraft) server draait in je main VLAN, maar in dat geval kun je nog steeds een aparte firewall rule maken op GUEST IN om verkeer naar de Minecraft server wel te accepteren.

Immers is het guest network type niks meer of minder dan een set predefined firewall rules. Jij past die regels nu niet toe, maar hebt wel zelf een set soortgelijke regels opgesteld. Ergo: is hetzelfde en guest VLAN zal wel werken (evt. met wat extra accepts als toch een bepaalde vorm van verkeer naar je main VLAN nodig zou zijn).
Volgens mij begrijpen jullie twee @rinkel helemaal verkeerd, want als ik dit lees dan heeft hij alles gewoon prima opgelost :
rinkel schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:21:
Met Guest bedoelde ik idd die guest policies.
Je kunt 2 kanten op, of starten met meer regels en een aantal uitzetten, of starten met niets en opbouwen.
Ik ben voor t laatste gegaan.
rinkel schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:48:
Daarbij kun je nog wel wat spelen met firewall rules.
Zo heb ik bijvoorbeeld 2 VLANs
- MAIN
- GUEST

Ik heb hierbij geen gast wifi aangemaakt omdat kinderen die komen spelen dan niet bij elkaar in de minecraft-wereld kunnen. Hiervoor heb ik een Guest-VLAN aangemaakt die, via firewall rule, niet bij MAIN kan komen.
Nu kunnen de kinderen wel bij elkaar op de iPad (minecraft) komen, maar niet op MAIN
Het zijn gewoon twee VLAN's met normale SSID's en dan met wat Firewall rules zo afgestemd dat zijn zoontje in een apart netwerk met zijn vriendjes Minecraft kan spelen d:)b

Of je het nou linksom of rechtsom doet... Whatever works! :D :P
Gunner schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:33:
Ik wacht altijd eerst een paar weken voordat ik upgrade. Je leest in de community toch te vaak problemen en er is alweer gezeik over de privacy opties.....

[...]
Is dat gedoe nou nog steeds niet helemaal voorbij :?

Eergisteren de USG geupdate en gisteren de USW's en UAP's omdat ik toch al wat zat te klooien met LLDP/Topology Changes/een extra VLAN voor het een en ander, maar omdat ik overal Pi-Hole draai en daar niks meer van terug zag dacht ik dat het wel voorbij is ondertussen als je alleen de boel uitvinkt in de UniFi Controller :?

Misschien dan maar die extra optie ook één dezer dagen erbij zetten... Wat een gedoe! :F

[ Voor 53% gewijzigd door nero355 op 09-05-2020 15:01 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@nero355 4321 telt en typt wat lekkerder dan 4095 en tijdens de Hollywood avond colleges geleerd. altijd technische onmogelijk ip adressen en waarden gebruiken anders gaan mensen het na doen🤡📺

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 09-05-2020 23:04 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb een simpel Unifi netwerkje thuis. Gaat prima.

Nu heb ik er ook 2 wireless bridges inzitten. Kleine mini TP link routertjes, in client modus. Daarachter hangt een kleine mini switch en een pc in de schuur (want geen utp in de schuur) en een vaag ding voor de CV omdat die ook alleen via ethernet kan en in de buurt van de CV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EY3l38bOsQMIRd3C3WKVSMXRHRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lt8VK6nKpglbfiANfQ521e0H.png?f=fotoalbum_large

Zoals te zien in de afbeelding snapt de unifi controller geen fluit van deze setup, en dat is niet zo handig. Ik mis gewoon allerlei clients en hij denkt dat de verbinding 0% is....:S

zou moeten zijn
- TP link > Client 1 | Client 2
- andere TP link > Client 3

Sowieso vind ik het erg vreemd dat de DHCP IP''s uitdeelt aan devices die vervolgens niet in de controller te zien zijn...dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling maar soit.

Welke apparatuur kan ik het beste aanschaffen om dit probleem te fixen? Die 25 euro TP link mini routertjes zijn super handig maar leveren nu dus wel een irritant probleempje op.

Ik denk dat ik met een simpele unifi AP het gaat lukken? (helaas wel 80 euro :( )

[ Voor 17% gewijzigd door bonzz.netninja op 10-05-2020 07:56 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:31

nexhil

BAM!

bonzz.netninja schreef op zondag 10 mei 2020 @ 07:13:

Nu heb ik er ook 2 wireless bridges inzitten. Kleine mini TP link routertjes, in client modus. Daarachter hangt een kleine mini switch en een pc in de schuur (want geen utp in de schuur) en een vaag ding voor de CV omdat die ook alleen via ethernet kan en in de buurt van de CV.

[Afbeelding]

Zoals te zien in de afbeelding snapt de unifi controller geen fluit van deze setup, en dat is niet zo handig. Ik mis gewoon allerlei clients en hij denkt dat de verbinding 0% is....:S

zou moeten zijn

Sowieso vind ik het erg vreemd dat de DHCP IP''s uitdeelt aan devices die vervolgens niet in de controller te zien zijn...dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling maar soit.

Welke apparatuur kan ik het beste aanschaffen om dit probleem te fixen? Die 25 euro TP link mini routertjes zijn super handig maar leveren nu dus wel een irritant probleempje op.

Ik denk dat ik met een simpele unifi AP het gaat lukken? (helaas wel 80 euro :( )
Ik kijk even met je mee, zit met hetzelfde probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@bonzz.netninja Lijkt er op dat die TP-Link apparaatjes nú niets van LLDP snappen. Misschien dat er ergens in de configuratie van die dingen iets te vinden is in die trend zodat je het alsnog áán kunt zetten?

Aangaande dat DHCP: Da's gewoon de protocol werking zoals 't hoort te zijn. DHCP begint te werken als een 'lompe' broadcast vanuit de client naar 255.255.255.255 en als er vervolgens (tenminste) één DHCP server in je netwerk staat dan gaan de client en die server met elkaar onderhandelen over een geschikt IPv4 adres.

Ook weer zoiets 'wazigs' hier. Ik heb middels m'n iPad / de UBNT App ooit eens alle vier m'n AP's (NanoHD) voorzien van afwijkende ChannelWidth settings (2,4Ghz op HT40 en 5Ghz op VHT160). Kijk in net ná de firmware update van die dingen middels Safari / MacOS in de webinterface van de controller: Staan al die velden op 'blanco' (niet eens Default, dus). In de App stonden ze nog wel gewoon conform mijn instellingen... In de WebInterface alle radiosettings dus ook maar even aangepast en alles opnieuw aan het provisionen gegaan. Leest de App dan andere velden uit en staat de data qua settings dus op meerdere mogelijke locaties én welke set is vervolgens dan leidend? |:(

Én waarom moeten die 'Privacy' settings weer zo moeilijk aangepast kunnen worden. Maak dán in de interface twéé selectboxjes waarbij er één voor 'personal data' is en de andere voor 'other' (wat dat dan ook weer mag zijn in het geval van UBNT).

[ Voor 60% gewijzigd door Will_M op 10-05-2020 13:54 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 08:01
Blijf het jammer vinden dat Flex mini nog geen IGMP snooping heeft. Iemand enig idee of dat nog achteraf erin gebouwd gaat worden met behulp van een software update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Xieoxer schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:17:
Blijf het jammer vinden dat Flex mini nog geen IGMP snooping heeft. Iemand enig idee of dat nog achteraf erin gebouwd gaat worden met behulp van een software update?
Staat duidelijk in de specs dus ik denk het niet. Anders hadden ze wel vermeld dat het nog zou komen. Was voor mij een reden om ze niet aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

[..]

Ga er maar niet vanuit dat je met de aanschaf van een AP een correct plaatje krijgt. In mijn netwerk worden apparaten verbonden aan de lan van de in-wall getoond als aangesloten aan de switch (waar de in-wall aan hangt).

Zolang alle apparaten bij het client overzicht te zien zijn zou ik me niet druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Op zoek naar een Unifi AP voor buiten, keek ik voor de lol ook op de website van de WiFi alliance. Hier de lijst met WiFi gecertificeerde producten van Ubiquity Networks:

https://www.wi-fi.org/pro...order=desc&companies=1954

Nou zie ik daar bijvoorbeeld wel de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) (leuk, maar ik wil geen gen2 meer) en de pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack) staan, maar niet de pricewatch: Ubiquiti UniFi FlexHD . Weet iemand waarom dat is, waarom lijkt het er op dat er producten ontbreken?

En tweede vraag; een product als de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) uit 2015 heeft een laatste certificering gehad op 25 maart van dit jaar: http://certifications.pro...lic/download?cid=WFA97339
Ook uit interesse, waarom wordt deze dan nu pas, of nogmaals (?) gecertificeerd?

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Packetloss schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:26:
Op zoek naar een Unifi AP voor buiten, keek ik voor de lol ook op de website van de WiFi alliance. Hier de lijst met WiFi gecertificeerde producten van Ubiquity Networks:

https://www.wi-fi.org/pro...order=desc&companies=1954

Nou zie ik daar bijvoorbeeld wel de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) (leuk, maar ik wil geen gen2 meer) en de pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack) staan, maar niet de pricewatch: Ubiquiti UniFi FlexHD . Weet iemand waarom dat is, waarom lijkt het er op dat er producten ontbreken?

En tweede vraag; een product als de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) uit 2015 heeft een laatste certificering gehad op 25 maart van dit jaar: http://certifications.pro...lic/download?cid=WFA97339
Ook uit interesse, waarom wordt deze dan nu pas, of nogmaals (?) gecertificeerd?
Ik werk (groot)zakelijk veel met Enterprise WiFi omgevingen van diverse 'pluimage' waarbij ik ook regelmatig bij klanten een volledig nieuwe omgeving, al dan niet als vervanging van een verouderde omgeving, mede op mag zetten. Daarbij ben ik nog nooit afgegaan op alléén dát wat er door die organisatie geadviseerd werd of wordt. Ze testen en certificeren daar vaak alleen de meest gangbare producten per merk en missen dus automatisch ook veel data (kort door de bocht: Die certificering zegt amper wat zinnigs buiten het feit dat ze 't getest hebben volgens RFC standaarden én dat de geteste apparaatjes dáár aan voldoen).

Spullen van UBNT heb ik overigens alléén thuis 'in beheer' ..... Met een rede :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Packetloss schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:26:
Op zoek naar een Unifi AP voor buiten

Nou zie ik daar bijvoorbeeld wel de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) (leuk, maar ik wil geen gen2 meer)
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk dus koop nou maar gewoon die AC Mesh en geniet ervan! ;)

[Afbeelding]

zou moeten zijn

nexhil schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:05:
Ik kijk even met je mee, zit met hetzelfde probleem :)
Jullie probleem is dat er geen probleem is dus laat het lekker zo, tenzij er iets niet lekker werkt om wat voor reden dan ook! :P

Ik heb zelf ook een brakke Topology Overview net als :
job schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:29:
Ga er maar niet vanuit dat je met de aanschaf van een AP een correct plaatje krijgt. In mijn netwerk worden apparaten verbonden aan de lan van de in-wall getoond als aangesloten aan de switch (waar de in-wall aan hangt).

Zolang alle apparaten bij het client overzicht te zien zijn zou ik me niet druk maken.
Omdat daar ook In-Wall modellen tussen zitten dus...

Lekker belangrijk!!! :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

nero355 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:24:
[...]

Je maakt het jezelf onnodig moeilijk dus koop nou maar gewoon die AC Mesh en geniet ervan! ;)
gheghe, dank, misschien wel, want hij past erg mooi achter een plastic regenpijp.

En @Will_M ; ik vraag niet wat nou wel of niet goed is, of wat wel of niet gecertificeerd is of niet, ik ben gewoon benieuwd hoe dat proces gaat.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Packetloss schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:38:
[...]

gheghe, dank, misschien wel, want hij past erg mooi achter een plastic regenpijp.

En @Will_M ; ik vraag niet wat nou wel of niet goed is, of wat wel of niet gecertificeerd is of niet, ik ben gewoon benieuwd hoe dat proces gaat.
Zelfs met een incorrecte 'Mention' antwoord ik maar even ... Maar: Lees op de site onder "Who We Are" zelf maar even wat 'ze' zijn en HOE ze zaken bepalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
nero355 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Gooi eens IPTV effe eruit en bouw eens gewoon heel simpel een PPPoE verbinding op vanuit de UniFi Controller in VLAN 6 aan de WAN kant van de USG : Werkt dat wel gewoon :?

Daarna kan je nog kijken wat je erbij moet zetten om IPTV ook werkend te krijgen :)

Maar als ik heel eerlijk ben is de EdgeRouter X sowieso een veel betere keuze voor dat hele IPTV geneuzel als ik dit Topic af en toe mee lees : [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
Ja misschien heb je gelijk dat de EdgeRouter X een betere keuze is. Al vind ik het IPTV deel niet het belangrijkste, leuk als het werkt, meer niet. Ik heb de USG eerst alleen via de controller ingesteld, simper pppoe gekozen met VLAN6 en kpn kpn als inlog en wachtwoord. Helaas werkt dat ook niet.

Ik begrijp alleen niet waarom ik de USG niet op de VDSL verbinding van KPN aan de praat krijg en de EdgeRouter het blijkbaar redelijk eenvoudig doet. . In de log file kom ik nog tegen:

Jan 1 08:56:22 ubnt pppd[4303]: Timeout waiting for PADO packets

en dan heel vaak. Kan iemand daar iets mee om mij een stapje verder te helpen?

Het lijkt er toch op dat de instructie van @Coolhva voor veel mensen werkt, waarom bij mij dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
The Real Gunnar schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:07:
[...]

Ja misschien heb je gelijk dat de EdgeRouter X een betere keuze is. Al vind ik het IPTV deel niet het belangrijkste, leuk als het werkt, meer niet. Ik heb de USG eerst alleen via de controller ingesteld, simper pppoe gekozen met VLAN6 en kpn kpn als inlog en wachtwoord. Helaas werkt dat ook niet.

Ik begrijp alleen niet waarom ik de USG niet op de VDSL verbinding van KPN aan de praat krijg en de EdgeRouter het blijkbaar redelijk eenvoudig doet. . In de log file kom ik nog tegen:

Jan 1 08:56:22 ubnt pppd[4303]: Timeout waiting for PADO packets

en dan heel vaak. Kan iemand daar iets mee om mij een stapje verder te helpen?

Het lijkt er toch op dat de instructie van @Coolhva voor veel mensen werkt, waarom bij mij dan niet?
Wát heb je als 'modem' draaien momenteel? Er moet iets draaien om de pakketjes van een (V)DSL(2) verbinding om te kunnen zetten naar iets wat PPPoE babbelt.

Het gaat om vrije 'router' keuze, niet om een vrij (DSL) 'modem' (technisch gezien zijn dat ook twee verschillende apparaten welke op verschillende lagen van het OSI model leven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
@Will_M natuurlijk zit er een modem tussen de USG en het telefoonlijntje, een Draytek Vigor160. Die doet het prima met de Edgerouter X samen, maar op één of andere manier niet met de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Heb je in dat Draytek Vigor apparaatje toevallig ook nog ergens aangegeven dat 't apparaatje van (bijvoorbeeld) VLAN 6 gebruik moet maken terwijl 't ding alléén aan 'pass-through' moet doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 10-05-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
@Will_M De Draytek Vigor160 staat in full bridge, daar kun je verder niets meer instellen. Denk niet dat het probleem in het modem zit, want mijn EdgerouterX zit nu aangesloten en die bouwt een prima pppoe verbinding op. Het lijkt er dus op dat er iets niet goed is in de instellingen van de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
The Real Gunnar schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:06:
@Will_M De Draytek Vigor160 staat in full bridge, daar kun je verder niets meer instellen. Denk niet dat het probleem in het modem zit, want mijn EdgerouterX zit nu aangesloten en die bouwt een prima pppoe verbinding op. Het lijkt er dus op dat er iets niet goed is in de instellingen van de USG.
Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig naar dát wat er gebeurd (kan alleen m'n eigen privé meuk nú niet even onderuit halen vanwege consignatiedienst). Tot een aantal maanden geleden had ik op m'n KPN VDSL2 lijn een AVM FritzBox 7590 alléén als modem in gebruik met een USG-3P over PPPoE :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
Ik ben net zo nieuwsgierig, normaal klooi ik gewoon door tot het werkt, maar dit keer wil het echt niet lukken en weet niet goed waar de oplossing te zoeken. Fijn dat je mee denkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:38:
[...]

Wát heb je als 'modem' draaien momenteel? Er moet iets draaien om de pakketjes van een (V)DSL(2) verbinding om te kunnen zetten naar iets wat PPPoE babbelt.

Het gaat om vrije 'router' keuze, niet om een vrij (DSL) 'modem' (technisch gezien zijn dat ook twee verschillende apparaten welke op verschillende lagen van het OSI model leven).
Ook de dsl modem valt volgens mij onder de vrije router keuze. Scheiding wordt gemaakt door de stroomvoorzieningen van het netwerk. Wie betaald de stroom die bepaald het apparaat op een paar kleinen uitzondering na zoals de TV STB’s omdat je daar met encryptie en beveiliging van zenders zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Elke nacht tussen 3:05 en 3:15 disconnecten alle devices in de controller; al weken lang zie ik in de controller alerts. Hoe kan ik hier verder onderzoek doen naar wat dit veroorzaakt? Hardop gedacht is de NAS waar de container met controller op draait dan backups aan t uploaden wat teveel stress veroorzaakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
Mogelijk een klein stapje verder, maar nog geen oplossing. Heb me wat meer verdiept in het pppoe gebeuren en het lijkt er op dat de USG geen reactie krijgt van KPN na het verzenden van het eerste verzoek (PADI). Vandaar de melding ' ubnt pppd[4303]: Timeout waiting for PADO packets' in het logbestand.

Na wat googelen lijkt de meest voorkomende oorzaak van deze fout een VLAN probleem. Wat ik gelezen heb is dat de pppoe interface via VLAN6 moet, VLAN6 is volgens mij goed ingesteld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Gunnar@ubnt:~$ show interfaces
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface    IP Address                        S/L  Description
---------    ----------                        ---  -----------
eth0         -                                 u/u  WAN
eth0.4       -                                 u/u  IPTV
eth0.6       -                                 u/u  WAN
eth1         192.168.178.1/24                  u/u  LAN
             fd38:3ac2:daa0:1:e263:daff:fe26:27e/64
eth2         -                                 A/D
lo           127.0.0.1/8                       u/u
             ::1/128

Of zie ik dat verkeerd en staat VLAN6 toch niet goed voor de pppoe interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Hey een vraagje. Is het waard om de ER X die als switch fungeert te vervangen door een 'dedicated switch'? Of tenminste, de ER X is op zich ook wel een ds te noemen. Maar nee, ook niet echt. Ik mis een stukje inzicht van het verkeer. Wat op zich ook niet waar is aangezien ik het een en ander via de router en controller kan zien. Ik heb ongeveer 20 clients die via de AP's van Unifi draadloos zijn aangesloten. 1 pc draait op een aparte LAN bekabeld. Eigenlijk 2 pc's. De andere pc is ook bekabeld op een Netgear switch waar ook een AP op zit. Maar die valt dus onder de tweede LAN die eigenlijk bedoeld is voor draadloos. Maar goed, om een lang verhaal niet al te kort te houden, ik zoek dus iets dat beter is qua inzicht. Dan zou je denken dat je dan makkelijk uitkomt op de Unifi switch. Maar op zich, ik houd wel van de Edgerouter lijn. Lekker met de CLI werken. Maar goed, de Unifi is qua instellingen wat makkelijker misschien. Zeker voor een switch waar ik ws met VLAN's zal gaan werken. Wat op zich eigenlijk ook wel te doen is op de ER X.

Ik twijfel tussen een Unifi of een Edgerouter switch. Of gewoon de ER X blijven gebruiken als switch? Alles draait eigenlijk gewoon stabiel. Maar ik mis gewoon een stukje meer inzicht in het verkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 02:27:
Hey een vraagje. Is het waard om de ER X die als switch fungeert te vervangen door een 'dedicated switch'? Of tenminste, de ER X is op zich ook wel een ds te noemen. Maar nee, ook niet echt. Ik mis een stukje inzicht van het verkeer. Wat op zich ook niet waar is aangezien ik het een en ander via de router en controller kan zien. Ik heb ongeveer 20 clients die via de AP's van Unifi draadloos zijn aangesloten. 1 pc draait op een aparte LAN bekabeld. Eigenlijk 2 pc's. De andere pc is ook bekabeld op een Netgear switch waar ook een AP op zit. Maar die valt dus onder de tweede LAN die eigenlijk bedoeld is voor draadloos. Maar goed, om een lang verhaal niet al te kort te houden, ik zoek dus iets dat beter is qua inzicht. Dan zou je denken dat je dan makkelijk uitkomt op de Unifi switch. Maar op zich, ik houd wel van de Edgerouter lijn. Lekker met de CLI werken. Maar goed, de Unifi is qua instellingen wat makkelijker misschien. Zeker voor een switch waar ik ws met VLAN's zal gaan werken. Wat op zich eigenlijk ook wel te doen is op de ER X.

Ik twijfel tussen een Unifi of een Edgerouter switch. Of gewoon de ER X blijven gebruiken als switch? Alles draait eigenlijk gewoon stabiel. Maar ik mis gewoon een stukje meer inzicht in het verkeer.
Huh wat??? 8)7

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Wat begrijp je niet precies? Scheelt je weer wat hamers op je heufd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 05:49:
[...]

Wat je vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

job schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Ik begrijp de verwarring, maar dat plaatje was ter verduidelijking, geen doel op zich.

Maar helaas is het niet zo dat ze het overzicht staan. Bij client's overview mis ik een rij clients, namelijk precies de clients die achter de tp-link wireless bridge zitten.

Er zijn nu dus 3 clients (1 pc, 1 tradfri hub en 1 vaag apparaat van de CV) die wel een ip krijgen, wel internet maar niet gemeten worden in statistics en/of inzichtelijk zijn te krijgen in de controller.

Met ubiquiti wifiman kan ik ze met een netwerk scan wel zien (en op de devices zelf natllrijk ook :) )

Dat zou ik ook niet zo erg vinden, als er niet enorm veel onverklaarbaar verkeer door die tp-link heen gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door bonzz.netninja op 11-05-2020 08:51 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
The Real Gunnar schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:20:
Ik ben net zo nieuwsgierig, normaal klooi ik gewoon door tot het werkt, maar dit keer wil het echt niet lukken en weet niet goed waar de oplossing te zoeken. Fijn dat je mee denkt!
Ik ben tóch nog maar even aan't klooien geweest met het spel maar: Helaas is het hier ook nog niet gelukt om de USG-3P middels PPPoE aan de gang te krijgen :X :?

Ik ben inmiddels zover dat ik m'n eigen LAN volledig opnieuw op kan gaan trekken, geloof ik O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:09

Typhone

Who Dares Wins

XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 05:49:
[...]

Je gebruikt een EdgeRouter X als switch, je mist inzicht in je verkeer en je twijfelt nu tussen een UniFi switch of een Edgerouter switch omdat je met VLANs gaat werken?

Waarom kies je dan überhaupt voor een switch en maak je geen keuze voor een dedicated router en een losse switch die je via een controller goed kunt monitoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Real Gunnar
Will_M schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Ik ben tóch nog maar even aan't klooien geweest met het spel maar: Helaas is het hier ook nog niet gelukt om de USG-3P middels PPPoE aan de gang te krijgen :X :?
Toch bedankt voor het proberen. Als iemand het wel gelukt is om op een xDSL verbinding met modem in bridge een USG aan de praat te krijgen dan graag wat tips, of aanwijzingen. Ik ga voorlopig verder met de Edgerouter X, die bouwt keurig een pppoe verbinding op maar lukt me nog niet op IPv6 voor elkaar te krijgen, dat is voor volgend weekend. (krijg klachten als de verbinding er regelmatig uit ligt omdat ik aan het klooien ben). Met de Draytek Vigor160 met Edgerouter X 20mb downloadsnelheid gewonnen ten opzichte van de Experiabox. Das al een mooie verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Typhone schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Je gebruikt een EdgeRouter X als switch, je mist inzicht in je verkeer en je twijfelt nu tussen een UniFi switch of een Edgerouter switch omdat je met VLANs gaat werken?

Waarom kies je dan überhaupt voor een switch en maak je geen keuze voor een dedicated router en een losse switch die je via een controller goed kunt monitoren?
Hmm, ik ben vergeten te melden dat ik een ER 4 gebruik als router. Ik kwam poorten te kort dus heb ik de ER X als switch ingesteld. De ER X doet alle draadloze gebeuren zoals de AP''s. Of nou ja, ook niet echt, draait nu enkel als "domme" switch. DHCP subnet 2 zit op de router.

UNMS heb ik op een virtuele Ubuntu server draaien en de Unifi Controller op een RPI.

Ik zie dat de ER X ook VLANs aankan, maar misschien is een Unifi switch iets makkelijker in beheer te nemen via de controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Real Gunnar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:16:
[...]

Toch bedankt voor het proberen. Als iemand het wel gelukt is om op een xDSL verbinding met modem in bridge een USG aan de praat te krijgen dan graag wat tips, of aanwijzingen. Ik ga voorlopig verder met de Edgerouter X, die bouwt keurig een pppoe verbinding op maar lukt me nog niet op IPv6 voor elkaar te krijgen, dat is voor volgend weekend. (krijg klachten als de verbinding er regelmatig uit ligt omdat ik aan het klooien ben). Met de Draytek Vigor160 met Edgerouter X 20mb downloadsnelheid gewonnen ten opzichte van de Experiabox. Das al een mooie verbetering.
yes,ik doe niet anders ;-) alleen gebruik ik nergens ipv6. Het probleem daarmee is dat er te veel B2B bedrijven zijn die voor hun klanten een zelf gebouwde webportal hebben en deze zelf beheren.
helaas ik nog te vaak tegen dat ze bijv wel ipv6 draaien op de server/vps en d vps provider heeft deze ook netjes aan de dns en het domein gekoppeld maar dat bedrijf heeft webserver op ip4 only staan.

Daardoor geeft ipv6 gebruik bij mijn klanten regelmatig klachten dat bestel pagina's van hun leveracier niet bereijkbaar zijn, dus dan hellaas voor mijn klant ( merkt hij toch niets van ) alleen ipv4

ik wel best wel even met je mee kijken. meestal gaat het fout met pppoe forward in de modem.
is er nog een specifieke noodzaak voor ipv6 ?

Dit zijn de ipv6 programmeer regels de firwall moet je zelf doen omdat ik je regel namen niet ken/weet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
configure

set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 enable
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 address autoconf
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1

set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd no-dns
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 prefix-id :1
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 service slaac
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd pd 0 prefix-length /48
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd rapid-commit disable

set protocols static interface-route6 ::/0 next-hop-interface pppoe0

set interfaces ethernet eth1 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert cur-hop-limit 64
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert link-mtu 0
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert managed-flag false
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert max-interval 600
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert name-server 2001:4860:4860::8888
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert name-server 2001:4860:4860::8844
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert radvd-options "RDNSS 2001:4860:4860::8888 2001:4860:4860::8844 {};"

set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert other-config-flag false
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert reachable-time 0
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert retrans-timer 0
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert send-advert true
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert prefix ::/64 autonomous-flag true
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert prefix ::/64 on-link-flag true
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert prefix ::/64 valid-lifetime 2592000

set system name-server 2001:4860:4860::8888
set system name-server 2001:4860:4860::8844

commit
save
exit

[ Voor 45% gewijzigd door xbeam op 11-05-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 13:16
Kan ik een AP lite wireless verbinden met mijn netwerk (mesh) en dan aan de lanpoort een MINI switch hangen of een "apparaat"?

Ik heb een mesh op mijn tuinhuisje hangen (aan een zonnepaneel/accu) en wil in de werkplaats nog een extra hangen zodat ik daar wat "bekabelde" aansluitingen heb voor (geen idee, maar altijd handig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 02:27:

XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Hmm, ik ben vergeten te melden dat ik een ER 4 gebruik als router. Ik kwam poorten te kort dus heb ik de ER X als switch ingesteld. De ER X doet alle draadloze gebeuren zoals de AP''s. Of nou ja, ook niet echt, draait nu enkel als "domme" switch. DHCP subnet 2 zit op de router.

UNMS heb ik op een virtuele Ubuntu server draaien en de Unifi Controller op een RPI.

Ik zie dat de ER X ook VLANs aankan, maar misschien is een Unifi switch iets makkelijker in beheer te nemen via de controller.
Even proberen samen te vatten:
Je gebruikt een router als switch, maar niet als dedicated switch maar toch wel. Want je hebt nog een 2e router als router.
Je gebruikt 1 maar toch eigenlijk 2 pc's
Je mist inzicht in verkeer, maar dat is niet waar.
Je wil een andere switch en denkt aan Unifi, maar je wil wel een CLI
Dan snap ik deze wel. _O-

Ik kan in mijn ERX heel mooi grafiekjes bekijken van de bandbreedte per poort. Volgens mij doet Unifi dat niet eens.

Als je nou eens begint met gewoon stellen dat je uit een managed switch niet genoeg info haalt, dan zou onze vraag kunnen zijn: Welk inzicht of info mis je?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:20:
[...]

Ik kan in mijn ERX heel mooi grafiekjes bekijken van de bandbreedte per poort. Volgens mij doet Unifi dat niet eens.

Als je nou eens begint met gewoon stellen dat je uit een managed switch niet genoeg info haalt, dan zou onze vraag kunnen zijn: Welk inzicht of info mis je?
bedoel je dit ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHO9zYIuKjzO45BYvK0aVxdp38g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJ69n5LZLAiQcFiJQYJfsEhf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Een eettafel met netwerkmogelijkheden.. waar koop je die? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nooit verder gekeken dan mijn neus :$

Maar goed, heb ook mijn switch tijdelijk offline gegooid om mijn standby energie te halveren en vervangen door een domme switch.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Een eettafel met netwerkmogelijkheden.. waar koop je die?
Hier bij mij, Dan kom ik lang met een schroefmachine en switch die ik onder iedere willekeurige tafel schroef in ruil 💰💵💷💸💶 voor het uitvoeren van werkzaamheden die je makkelijk zelf had kunnen had doen maar waar je geen zin in hebt

[ Voor 105% gewijzigd door xbeam op 12-05-2020 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

[...]

[...]

Even proberen samen te vatten:
Ik zal jouw poging om grappig te doen maar gemakshalve negeren. Laat staan het popiyopi gehalte ervan.
Unifi heeft dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Is dat van een switch of de USG?

[ Voor 57% gewijzigd door XunFar op 11-05-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:05
Ik heb sinds een maand mijn volledige netwerk naar Ubiquiti apparatuur gewijzigd:

Fritzbox 7490 -> USG -> 150W 8P PoE switch -> 2 AC LR access points. Het enige wat bij installatie langer duurde was de Fritzbox als bridge ingesteld krijgen, maar dat was door mijn gebrek aan geduld.

Alles draait uitermate goed en de DPI inzichten zijn heel leuk om op te volgen.

Het enige nadeel is dat de UniFi controller op mijn Synology 216+II duidelijk tegen zijn limieten aanloopt. Als ik bijvoorbeeld een Time Machine backup laat doen is de controller niet meer toegankelijk wegens time-out.
Dat wordt op termijn dus een uitbreiding om de controller elders te laten draaien zodat deze altijd toegankelijk is.

Keep on running

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:48:
[...]

[...]

Is dat van een switch of de USG?
Switch:

Je kan in het schema elke switch in netwerk selecteren en krijg van de poortje die in gebruik zijn ( zie overzicht van de groen en oranje actieve porten op de switch. Daar onder van die grafiekjes per poort en wel device er op die poort zit aangesloten. zals aan aangeven bij ed gebuik resulteert bij mij in vreemde naam weergaven om dat ik switches de naam geef van waar ze liggen/hangen en de poortjes waar ze heen gaan.

wat van deze on overzichtelijke naamgeving van porten device het voor deel de fysieke vindbaarheid
als klant zegt toch altijd; dat poortje naast de wc of die switch in de kantine.

dan hoef ik niet na te denken poortje naast de wc is poort is te verdieping dus 0 en dan ?
nu ga ik naar overzicht porten en type in zoek wc en klaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUJL3vrmeqvT667iExNV8RlYcYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NG0D7ZGoTWI1zB9vslqcEpeO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door xbeam op 11-05-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
xbeam schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:48:
[...]
yes,ik doe niet anders ;-) alleen gebruik ik nergens ipv6. Het probleem daarmee is dat er te veel B2B bedrijven zijn die voor hun klanten een zelf gebouwde webportal hebben en deze zelf beheren.
helaas ik nog te vaak tegen dat ze bijv wel ipv6 draaien op de server/vps en d vps provider heeft deze ook netjes aan de dns en het domein gekoppeld maar dat bedrijf heeft webserver op ip4 only staan.

Daardoor geeft ipv6 gebruik bij mijn klanten regelmatig klachten dat bestel pagina's van hun leveracier niet bereijkbaar zijn, dus dan hellaas voor mijn klant ( merkt hij toch niets van ) alleen ipv4

ik wel best wel even met je mee kijken. meestal gaat het fout met pppoe forward in de modem.
is er nog een specifieke noodzaak voor ipv6 ?
Fijn dat je mee wilt kijken! specifieke noodzaak voor ipv6 is er niet, voor de leuk zeg maar. Eerst USG met pppoe aan de praat is het belangrijkste. Wat heb je nodig om mee te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:43:
[...]

Ik zal jouw poging om grappig te doen maar gemakshalve negeren. Laat staan het popiyopi gehalte ervan.
Ik deed een poging om te laten zien hoe onduidelijk je verhaal en je vraag was.

Want volgens mij begrijpt niemand wat voor advies je nu van ons verlangt. Kan je er een heel epistel omheen typen, maar dat maakt het er niet duidelijker op. ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

xbeam schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:54:
[...]

Switch je in het schema elke switch in netwerk selecteren en krijg van de poortje die in gebruik zijn ( zie overzicht van de groen en oranje actieve porten op de switch. Daar onder van die grafiekjes per poort en wel device er op die poort zit aangesloten. zals aan aangeven bij ed gebuik resulteert bij mij in vreemde naam weergaven om dat ik switches de naam geef van waar ze liggen/hangen en de poortjes waar ze heen gaan.
Daar is niks vreemds aan. Handig zo'n benaming. *knip* Doe eensch lief

Welke switch gebruik je?

[ Voor 8% gewijzigd door MisteRMeesteR op 12-05-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:14
Wellicht dat iemand hier een idee heeft. Ik zit met het probleem dat ik mijn pihole in een ander VLAN wel kan pingen, maar als DNS werkt hij niet. Verder geen firewall ingesteld tussen de vlans (vooralsnog, moet nog gebeuren)

Ik zie de DNS request in de pi-hole ook niet voorbij komen.

Iemand een idee waar ik zou kunnen beginnen met mijn analyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Ferrox1 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:10:
Wellicht dat iemand hier een idee heeft. Ik zit met het probleem dat ik mijn pihole in een ander VLAN wel kan pingen, maar als DNS werkt hij niet. Verder geen firewall ingesteld tussen de vlans (vooralsnog, moet nog gebeuren)

Heb je het ip-adres van de pi-hole ingegeven in de router als DNS?

v4 van pihole deed dat bij mij eerst ook niet. Sinds gisterennacht wel toen v5 is vrijgegeven. Ik zie ook het verkeer van mijn andere subnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ferrox1 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:10:

ligt er aan wat jij doet.

Heb jij je pi-hole actief op meerdere vlans en heeft de pi-hole een eigen ip adress in iedere vlan? ( dit is hoe het eigenlijk moet)

veel voorkomen de work a rounds zijn
1 : je maakt een firewall regel dat alle apparaten op je netwerk(vlans) toegang hebben tot de pi-hole ( intervlan routing)
2 laat je de router de pi-hole als upstream gebruiken.

De mooiste oplossing is dat je alle clients op net netwerk met host naam kan terug vinden zonder dat die clients kunnen zien dat er meerdere vlans zijn.

Je moet er dus zorgen dat all clients op dns basis te benaderen zijn //devicenaam.vlan/netwerknaam/map/bestand.exe

Hier mooie voorbeeld.
Edit: deze how to blijkt verouderd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
SH into your Pi-hole. First, edit /etc/network/interfaces with sudo

For each VLAN, add a section like the following. In this example, the VLAN ID is 10 and I’m assigning the Pi-hole to 172.16.10.3

auto eth0.10
iface eth0.10 inet static
  address 172.16.10.3/24
Then run sudo ifup eth0.10 and then running ip addr you should see this interface up and running with the given IP. That’s it!

You can add as many of these as you like. Here’s my full interfaces config. The first entry is the main/primary IP and I give it the gateway so when it goes to access the internet, it’s doing it via the main/private LAN.

auto eth0
iface eth0 inet static
  address 10.65.0.3/24
  gateway 10.65.0.1

auto eth0.2
iface eth0.2 inet static
  address 10.65.2.3/24

auto eth0.5
iface eth0.5 inet static
  address 10.65.5.3/24

auto eth0.7
iface eth0.7 inet static
  address 10.65.7.3/24

auto eth0.10
  address 172.16.10.3/24

auto eth0.20
iface eth0.20 inet static
  address 172.16.20.3/24

auto eth0.30
iface eth0.30 inet static
  address 172.16.30.3/24
Block DNS queries to the WAN
With my DHCP settings pointing all devices to Pi-hole on all networks, the last change I made was to my firewall to block all outbound port 53 traffic. This prevents naughty devices from ignoring the DNS settings and talking directly to DNS servers they have hardcoded. Chrome, Amazon Echo, smart TVs, and all sorts of “smart” devices have been caught with hardcoded DNS.

Securing Pi-hole with iptables
Now that the Pi-hole is joined to every VLAN, by default any host on any VLAN would have access to the HTTP admin, SSH, or any other services you have running on the host. Since it’s joined directly to the VLAN and requests won’t go through your router, locking-down ports has to be done on the Pi-hole using iptables.

In my case, my VLAN 2 is for management, so any traffic from that VLAN is permitted. On all other VLANs, only port 53 traffic is accepted.

Here’s what I did, using sudo:

sudo iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.2 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.3 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.3 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.5 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.5 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.7 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.7 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.10 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.10 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.20 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.20 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.30 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.30 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -P INPUT DROP
Bonus fun: if you have a lot of VLANs you can create a Cartesian product of VLAN IDs and tcp/udp and generate the script:

echo {2,3,5,7,10,20,30}" "{tcp,udp} | \
  xargs -n2 sh -c 'echo iptables -A INPUT -i eth0.$1 -p $2 -m $2 --dport 53 -j ACCEPT' sh
Then once you’re happy with how everything is working, save the configuration:

sudo iptables-save | sudo tee /etc/pihole/rules.v4

http://www.mroach.com/2019/11/28/pihole-on-multiple-vlans/

[ Voor 76% gewijzigd door xbeam op 12-05-2020 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:17:
[...]

Heb je het ip-adres van de pi-hole ingegeven in de router als DNS?

v4 van pihole deed dat bij mij eerst ook niet. Sinds gisterennacht wel toen v5 is vrijgegeven. Ik zie ook het verkeer van mijn andere subnet.
Yes, een NSLOOKUP op de switch (SSH) geeft het ip adres van de pi-hole terug. maar geen antwoord met het uiteindelijke IP voor de domeinnaam

Wel vreemd dat een nieuwe versie dit wel toe zou laten? Ik draai nu nog de V5 beta. De V4 kreeg ik niet eens aan de gang (al twijfel ik achteraf of dat aan mijn toenmalige onkunde lag of aan pi-hole zelf). Ik kan nog eens een nieuwe V5 instellen.
xbeam schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:19:
[...]

ligt er aan wat jij doet.
heb je pi-hole actief op meerdere vlans en heeft de pi-hole een eigen ip adress in iedere vlan?
of heb je firewall regel gemaakt dat alle aparaten toegang hebben tot de pi-hole ( intervlan routing)
Bij alles wat ik lees zou het standaard moeten werken, en moet je juist blocken om intervlan routing te voorkomen (wil ik nog doen, maar de pi-hole moet wel bereikbaar blijven voor iedereen). Ik kan nog indenken dat het met het subnet te maken heeft? want moet die groter om het bereikbaar te maken over VLAN's heen?
Pi hole is actief op 1 adres en dat wil ik eigenlijk zo houden. Omdat hij in docker zit zou ik hem nog wel aan het ubiquiti VLAN kunnen toevoegen. Maar dat zou niet nodig hoeven zijn toch?

Trace route lijkt ook goed te gaan naar dat ip adres via de gateway. Dus ik weet niet wat er nog voor opties zijn om te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ferrox1 zie mijn toevoeging met wat de mooiste oplossing is en voorbeeld van hie dat kan doen.

inter vlan blocking is wel iets dat ik aanraad te toen.
Anders heeft het opdelen van je netwerk niet zo veel zin. Want waarom zou je al je Bijv all je IoT devices op een andere vlan zetten als ze dan nog ongestoord met al clients kunnen praten?
Het doel juist dat een besmet of gehackte lamp niet bij heel heel je netwerk en je andere clients kan zien.

[ Voor 23% gewijzigd door xbeam op 12-05-2020 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jantje112 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:13:
Kan ik een AP lite wireless verbinden met mijn netwerk (mesh) en dan aan de lanpoort een MINI switch hangen of een "apparaat"?

Ik heb een mesh op mijn tuinhuisje hangen (aan een zonnepaneel/accu) en wil in de werkplaats nog een extra hangen zodat ik daar wat "bekabelde" aansluitingen heb voor (geen idee, maar altijd handig)
Zo te zien is deze vraag onder gesneeuwd? :P Ja, dit zou moeten werken. Tussen het AP en de poort zit een bridge en de kant die het verkeer op gaat maakt niet uit. Je kunt dus de wireless bridge zo doorzetten naar de LAN poort. Uiteraard niet vergeten de PoE injector ertussen te plaatsen, maar verder geen probleem. Op de injector het PoE pootje naar het AP en het data-only pootje naar de switch / PC / .... Dit zou ook moeten werken met alle APs, dus bv ook een In-Wall (waarbij ik het altijd wel een grappige gedachte vind, gezien de PoE poort natuurlijk al in de muur zit en je daarvoor dus al kabel door de hele woning trekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
xbeam schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:35:
@Ferrox1 zie mijn toevoeging met wat de mooiste oplossing en voorbeeld hoe dat moet.
inter vlan blocking is wel iets wat ik aanraad te toen. anders heeft het opdelen van je netwerk niet zo veel meer waarden. want waarom zou je iot op andere vlan zetten als dan een besmet of gehackte lamp nog steeds bij heel je netwerk kan?
Ik zag het. Klopt helemaal, ik was alleen de andere kant op aan het denken. Dus al het intervlan verkeer blokken en dan een gaatje prikken voor de DNS server. Ik heb de pihole draaien in een docker van Synology. Ik kan daar nog een macvlan netwerk op toevoegen en kijken of dit wel bereikbaar is in hetzelfde VLAN. Maar hiervoor moet ik wat meer aanpassen omdat ik verwacht had alleen unificontroller te draaien in dat VLAN. Ik dacht het via de router en firewall te doen :) .

Ik vind het alleen nog steeds vreemd dat pingen wel werkt, maar een dns resolve niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:08:
[...]

Daar is niks vreemds aan. Handig zo'n benaming. *Knip*

Welke switch gebruik je?
*knip*

Want nogmaals, je vraag was niet duidelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door MisteRMeesteR op 12-05-2020 09:21 . Reden: quote aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Zo te zien is deze vraag onder gesneeuwd? :P Ja, dit zou moeten werken. Tussen het AP en de poort zit een bridge en de kant die het verkeer op gaat maakt niet uit. Je kunt dus de wireless bridge zo doorzetten naar de LAN poort. Uiteraard niet vergeten de PoE injector ertussen te plaatsen, maar verder geen probleem. Op de injector het PoE pootje naar het AP en het data-only pootje naar de switch / PC / .... Dit zou ook moeten werken met alle APs, dus bv ook een In-Wall (waarbij ik het altijd wel een grappige gedachte vind, gezien de PoE poort natuurlijk al in de muur zit en je daarvoor dus al kabel door de hele woning trekt)
ja, dat doe ik wel eens als tijdelijk oplossing op deze manier

Swicht/camera> in de poe van de injector> lan uit de injector > lan ander injector >poe injector in de AP.

If the magic is doing his work properly.
you creating network/internet out of the air and sun waves

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 11-05-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
RobertMe schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:36:
[...]

bedankt, ga ik even een AP uit de bak pakken ;) Netwerk bestaat nu uit 2 inwall, 1 LR, 1 Lite (hangt buiten onder afdak) en straks nog een Lite. Gelukkig heeft de app nog overzicht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik was er al een beetje bang voor dus vandaar dat ik mijn losse topic reactie even hierheen tover aangezien ik genoeg ervaring met UniFi heb maar duidelijk niet de juiste doelgroep aanspreek ;).

Ik ben op zoek naar de beste all-in-one oplossing voor mijn nieuwe huis zie beneden. In de oude situatie (die nog draait bij mijn ex-vriendin) draait/draaide deze setup:

USG Pro 4
UniFi Switch 16
UniFi Switch 8-150W
UniFi Switch 8-60W
UniFi Switch 8-60W
UniFi Switch 8-60W
UniFi Switch 8 (x3) (extra switches nodig omdat er wat kabels door de vorige bewoners kapotgetrokken waren in bestaande buizen)

UniFi AP AC Lite (x1)
UniFi AP AC Pro (x3)

Zie beneden. Huidige vriendin is nogal fan van KPN (i.v.m. wat kortingen die lopen) maar ik ben zelf meer een Ziggo aanhanger. Meer informatie in de quote below:
Morgen allen,

Rond oktober wordt onze nieuwe woning opgeleverd. Twee-onder-een-kapper met 793m3 inhoud(166m2 woonoppervlakte) en onder andere een WTW unit (Zehnder ComfoAir Q600) en een grondwarmtepomp Nibe F1255PC die ver uit elkaar staan. Ook komt er op de zolder nog een SolarEdge omvormer te hangen.

In mijn oude huis (bestaande bouw, BJ 2000) was de isolatie een stuk minder dan in dit huis. Om alles in goede banen te leiden wil ik wederom gebruik gaan maken van UniFi. Mij is echter ter ore gekomen dat niet alle apparatuur even lekker werkt wanneer deze gebruikt wordt met glasvezel (wanneer je dat afzet tegen Ziggo). Mijn persoonlijke voorkeur heeft Ziggo (gebaseerd op ervaringen uit het verleden) maar het is goed mogelijk dat het ook een glasvezel verbinding kan worden.

In eerste instantie opteerde ik voor de Unifi Dream Machine Pro. Deze blijkt echter niet heel goed overweg te kunnen met VLAN's die noodzakelijk zijn om IPTV goed te configureren bij gebruik van glasvezelproviders. Die zou ik dan gaan vervangen door de UniFi USG Pro 4 of de, nieuwe, UniFi XG Pro die elk moment gelanceerd kan worden. Alle apparatuur komt samen in een kast achter de meterkast (onder de trap) en het netwerk ga ik opbouwen uit de volgende producten:

1x UniFi XG Pro / USG Pro 4
1x UniFi Switch 16 PoE Gen2
5x UniFi Switch 8
4x UniFi AP HD
3x UniFi G4 Pro (camera's)

Ik heb nog een Cloud Key Gen 2 liggen maar zou eigenlijk graag de controller hosted hebben in de cloud. Ik heb mijn oude controller ook nog gehost staan in de cloud en vond dat altijd wel makkelijk met troubleshooten. Zou ik voor Ziggo kiezen dan is de Dream Machine Pro (voor het videogedeelte) een welkome oplossing en heb ik alles-in-één.

De switches komen te staan in de buurt van de grondwarmtepomp (bijkeuken/garage), TV woonkamer, TV 1e verdieping, slaapkamer 1e verdieping en zolder bij de omvormer/WTW unit. Die zouden nog vervangen kunnen worden voor andere switches (argumenten welkom!).

De access points komen te hangen op de volgende locaties:

1x achterin de garage/bijkeuken vlakbij de tuin
1x centraal in de kast achter de meterkast
1x op eerste verdieping overloop
1x op de zolder hoog tegen de nok

Waarom de AP HD's? Snelheid en toekomstbestendigheid. AP AC Pro's had ik in mijn oude huis hangen (ook 4 stuks) en voldeden prima maar geen idee of er een reden is om de HD niet te pakken.

Als het glasvezel wordt is er wel de noodzaak om deze rechtstreeks (SFP) aan te sluiten op de router. Het is niet de bedoeling dat er (op een modem na bij Ziggo) hardware van derden zaken gaat lopen regelen op mijn interne netwerk. Bedoeling is dat zowel de monitoring van het geheel als de performance van alle apparatuur in huis optimaal is en blijft. Is dat met deze apparatuur gewaarborgd? Zijn er zaken die ik beter anders kan aanpakken of nu over het hoofd zie?

Loze leidingen worden ook naar alle ruimtes getrokken en kunnen allemaal direct op de switch worden aangesloten (de 16P). Wellicht is daar een 24P beter. Extreem technisch ben ik niet maar met UniFi kom ik meestal een heel eind uit de voeten bij het instellen en configureren via SSH met wat hulp en tutorials :+

Brand los zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ferrox1 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:39:
[...]

Ik zag het. Klopt helemaal, ik was alleen de andere kant op aan het denken. Dus al het intervlan verkeer blokken en dan een gaatje prikken voor de DNS server. Ik heb de pihole draaien in een docker van Synology. Ik kan daar nog een macvlan netwerk op toevoegen en kijken of dit wel bereikbaar is in hetzelfde VLAN. Maar hiervoor moet ik wat meer aanpassen omdat ik verwacht had alleen unificontroller te draaien in dat VLAN. Ik dacht het via de router en firewall te doen :) .

Ik vind het alleen nog steeds vreemd dat pingen wel werkt, maar een dns resolve niet |:(
Hoe creëer je dan volledige cliënt besef op je DNS of ga je een split DNS opzetten en je internal requests door zetten naar naar je router dhcp/dns?

de toegevoede waarde is juist dat gewoon wil zien dat iphone kees block requests heeft en niet 192.168.1.13.

Als ip192.168.1.14 2000 dns requests perdag doet valt dat niet op.Voor en computer is dit heel normaal voor je je thermostaat, lamp en media box niet. dus je wil weten en kunnen zien of het je computer of iets anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
xbeam schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Hoe creëer je dan volledige cliënt besef op je DNS of ga je een split DNS opzetten en je internal requests door zetten naar naar je router dhcp/dns?

de toegevoede waarde is juist dat gewoon wil zien dat iphone kees block requests heeft en niet 192.168.1.13.

Als ip192.168.1.14 2000 dns requests perdag doet valt dat niet op.Voor en computer is dit heel normaal voor je je thermostaat, lamp en media box niet. dus je wil weten en kunnen zien of het je computer of iets anders is.
Hmmm interessant! Mijn aanname was dat je bij intervlan verkeer nog steeds het IP adres van de client zou zien. Maar als ik jou goed begrijp al krijg ik het werkend, dan zie ik alleen de gateway de request doen? Of begrijp ik het dan verkeerd? Want wat je aangeeft wil ik ook uiteraard, iedere client moet zichtbaar zijn in de DNS server.

Ik zal eens zoeken op docker pi-hole met meerdere vlan connecties. Wellicht dat ik er dan uit kom!

Yes, dat was de oplossing. Inderdaad de pi-hole toevoegen aan de macvlan's. Thnx voor je gedachtgang! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Ferrox1 op 11-05-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Tylen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:44:
[...]
Want nogmaals, je vraag was niet duidelijk.
Never mind. Ik ga gewoon een switch kopen. Ik wil de ER X die als switch fungeert er tussenuit halen.
Denk dat het een Unifi gaat worden. Handig om dan alles wat niet bekabeld is via de controller te gaan zien. Ik had wat moeite met het vinden van specifiek verkeer op een interface op de switch. Heb het kunnen vinden. Iemand had een apparaatje met DLNA services opgehangen die keihard aan het blèren was op de switch.

Alhoewel ik nog steeds een beetje twijfel over een Edgeswitch of Unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Laatst online: 09-09 00:12
vraagje over Ubiquiti unifa en WPS
Ik heb een device die ik met WPS moet connecten aan mijn wifi thuisnetwerk. Normaal gesproken druk je dan op de WPS knop op de router en kun je de connectie maken (zo staat het ook in de manual van het device) . Ik heb echter WIFI op de router UIT staan omdat ik een ubiquitit unifi WIFI netwerk heb. Hoe kan ik het apparaat nu connecten? heeft iemand hier ervaring mee? Is er een soort 'WPS' knop in de unifi-network portal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

kuwerti schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:52:
vraagje over Ubiquiti unifa en WPS
Ik heb een device die ik met WPS moet connecten aan mijn wifi thuisnetwerk. Normaal gesproken druk je dan op de WPS knop op de router en kun je de connectie maken (zo staat het ook in de manual van het device) . Ik heb echter WIFI op de router UIT staan omdat ik een ubiquitit unifi WIFI netwerk heb. Hoe kan ik het apparaat nu connecten? heeft iemand hier ervaring mee? Is er een soort 'WPS' knop in de unifi-network portal??
WPS wordt niet ondersteunt door Ubiquity. WPS heeft al jaren een groot beveiligingsprobleem. Ik neem aan dat je je code kent, dus invoeren op desbetreffende apparaat. Of aansluiten bekabeld op je laptop en deze dan een statisch ip-adres geven en inloggen op het apparaat. Het ip-adres zal wel ergens in de handleiding staan van het apparaat. Kan me niet voorstellen dat het apparaat alleen maar via WPS aangesloten kan worden. Ik zou het dan sowieso niet gebruiken als het alleen maar via WPS kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:04:
[...]

WPS wordt niet ondersteunt door Ubiquity. WPS heeft al jaren een groot beveiligingsprobleem. Ik neem aan dat je je code kent, dus invoeren op desbetreffende apparaat. Of aansluiten bekabeld op je laptop en deze dan een statisch ip-adres geven en inloggen op het apparaat. Het ip-adres zal wel ergens in de handleiding staan van het apparaat. Kan me niet voorstellen dat het apparaat alleen maar via WPS aangesloten kan worden. Ik zou het dan sowieso niet gebruiken als het alleen maar via WPS kan.
ok. dank je. ik ga het even met een kabel proberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
kuwerti schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:10:
[...]

hmmm. er is geen netwerkaansluiting op het device. wat nu? iemand die weet of ik een WPS op unifi kan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:53
kuwerti schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Volgens mij kan je ook tijdelijk je WiFi van je router aanzetten met hetzelfde ssid en wachtwoord als je unifi WiFi.

Dan je WPS laten verbinden met dat ssid via WPS . Vervolgens zet je de WiFi op je router weer uit. Je WPS Device zal dan verbinden met unifi omdat hij het hetzelfde WiFi netwerk en password tegenkom.

Hehe ik wist dat ik dat al een keer op got had geroepen :P
Hoe kun je met de WPS connecten op het guest network

[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 11-05-2020 21:16 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
HKLM_ schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:13:
[...]

Volgens mij kan je ook tijdelijk je WiFi van je router aanzetten met hetzelfde ssid en wachtwoord als je unifi WiFi.

Dan je WPS laten verbinden met dat ssid via WPS . Vervolgens zet je de WiFi op je router weer uit. Je WPS Device zal dan verbinden met unifi omdat hij het hetzelfde WiFi netwerk en password tegenkom.

Hehe ik wist dat ik dat al een keer op got had geroepen :P
Hoe kun je met de WPS connecten op het guest network
Dat is een goede tip. ga ik meteen proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
XunFar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:34:
[...]

Ik had wat moeite met het vinden van specifiek verkeer op een interface op de switch.
.....
Iemand had een apparaatje met DLNA services opgehangen die keihard aan het blèren was op de switch.
7(8)7 Wacht even? 7(8)7
Als ik je werkgever was dan had je direct all je spullen kunnen ophalen en zal ik je aanraden dat op een moment te doen wanneer ik er niet ben.😆
Ferrox1 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:20:
[...]

Hmmm interessant! Mijn aanname was dat je bij intervlan verkeer nog steeds het IP adres van de client zou zien. Maar als ik jou goed begrijp al krijg ik het werkend, dan zie ik alleen de gateway de request doen? Of begrijp ik het dan verkeerd? Want wat je aangeeft wil ik ook uiteraard, iedere client moet zichtbaar zijn in de DNS server.

Ik zal eens zoeken op docker pi-hole met meerdere vlan connecties. Wellicht dat ik er dan uit kom!

Yes, dat was de oplossing. Inderdaad de pi-hole toevoegen aan de macvlan's. Thnx voor je gedachtgang! _/-\o_
Dit is dus precies waarom je wil dat je pi-hole actief op al je vlans en zich per subnet bewust is van alle gebruikte domein en clients.

[ Voor 78% gewijzigd door xbeam op 12-05-2020 01:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cartman! schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:34:
Elke nacht tussen 3:05 en 3:15 disconnecten alle devices in de controller; al weken lang zie ik in de controller alerts. Hoe kan ik hier verder onderzoek doen naar wat dit veroorzaakt? Hardop gedacht is de NAS waar de container met controller op draait dan backups aan t uploaden wat teveel stress veroorzaakt :?
Ik heb zelfde soort probleem gehad omdat De server op 80 procent van zijn CPU liep en de controller back-up (meerdere giga bytes) hem door 100 procent heen probeerde te drukken ;-)

Het problem bleek hem te zitten in een te klein voor gedifferentieerd werkgeheugen voor Java. Waardoor Java meer cpu besteedde aan het swappen van het geheugen dan aan wat de werkelijke uit te voeren taak was. De back-up was de druppel die de cpu liet overlopen, waardoor er informs gemist werden tijdens de back-ups
Symptom: High CPU Usage
One of the most important metrics to monitor, is CPU usage on your UniFi Network Controller. High CPU usage is the first indication that there is an issue. Unfortunately, there is no silver bullet for this and just increasing the CPU is not necessarily the answer.

Allocating Additional Memory
Before increasing the size of your box, try increasing the `XMX` and `XMS` options. By default, a UniFi Network Controller has these set to 1 GB. They can be increased by making the following entries in the system.properties file (see Related Articles below for more information on the system.properties file).

unifi.xmx=2048
unifi.xms=2048

User Tip: Units here are in MB.
The changes above would increase the memory the UniFi Network Controller is allowed to consume from 1 GB to 2GB. The reason why not having enough memory could cause high CPU usage, is because the Java Virtual Machine would be spending too many CPU cycles collecting garbage to stay within the 1 GB of memory allocated to the Controller. So before moving to a machine with more CPU, it is recommended to max out the available memory on that machine with the above settings. Then observe if CPU usage decreases.

If 2GB is not sufficient, administrators may want to raise the limit to 4-8GB depending on the scale. In this case it would simply be increasing the value above in increments of 1024, i.e. 4 GB= 4096. To test whether your memory is sufficient on your UniFi Network Controller server, you can use the jstat -gcutil command to check. For more information on doing this, see the following Oracle documentation: jstat - Java Virtual Machine Statistics Monitoring Tool

Enabling High Performance Java Garbage Collector
If increasing memory does not solve the problem, administrators may consider also adding this line to the system.properties file (note this only applies to Controllers other than Cloud Key):

unifi.G1GC.enabled=true

This enables a new Java Garbage Collector that can help optimize performance. However, if after these changes high CPU usage does continue after memory increase, a larger machine with more CPU cores and more memory to handle the workload may be necessary.

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 12-05-2020 00:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Real Gunnar schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Fijn dat je mee wilt kijken! specifieke noodzaak voor ipv6 is er niet, voor de leuk zeg maar. Eerst USG met pppoe aan de praat is het belangrijkste. Wat heb je nodig om mee te kijken?
(controller invite is voldoende) O-) [ik] }) (Zijn bankrekening login en bankpas)

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 12-05-2020 00:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:19:
Heb je pi-hole actief op meerdere vlans en heeft de pi-hole een eigen ip adress in iedere vlan? ( dit is hoe het eigenlijk moet)
Dat is inderdaad hoe het gewoon MOET en niet anders! d:)b
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
SH into your Pi-hole. First, edit /etc/network/interfaces with sudo

For each VLAN, add a section like the following. In this example, the VLAN ID is 10 and I’m assigning the Pi-hole to 172.16.10.3

auto eth0.10
  address 172.16.10.3/24
Then run sudo ifup eth0.10 and then running ip addr you should see this interface up and running with the given IP. That’s it!

You can add as many of these as you like. Here’s my full interfaces config. The first entry is the main/primary IP and I give it the gateway so when it goes to access the internet, it’s doing it via the main/private LAN.

auto eth0
iface eth0 inet static
  address 10.65.0.3/24
  gateway 10.65.0.1

auto eth0.2
iface eth0.2 inet static
  address 10.65.2.3/24

auto eth0.5
iface eth0.5 inet static
  address 10.65.5.3/24

auto eth0.7
iface eth0.7 inet static
  address 10.65.7.3/24

auto eth0.10
  address 172.16.10.3/24

auto eth0.20
iface eth0.20 inet static
  address 172.16.20.3/24

auto eth0.30
iface eth0.30 inet static
  address 172.16.30.3/24
Block DNS queries to the WAN
With my DHCP settings pointing all devices to Pi-hole on all networks, the last change I made was to my firewall to block all outbound port 53 traffic. This prevents naughty devices from ignoring the DNS settings and talking directly to DNS servers they have hardcoded. Chrome, Amazon Echo, smart TVs, and all sorts of “smart” devices have been caught with hardcoded DNS.

Securing Pi-hole with iptables
Now that the Pi-hole is joined to every VLAN, by default any host on any VLAN would have access to the HTTP admin, SSH, or any other services you have running on the host. Since it’s joined directly to the VLAN and requests won’t go through your router, locking-down ports has to be done on the Pi-hole using iptables.

In my case, my VLAN 2 is for management, so any traffic from that VLAN is permitted. On all other VLANs, only port 53 traffic is accepted.

Here’s what I did, using sudo:

sudo iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.2 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.3 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.3 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.5 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.5 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.7 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.7 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.10 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.10 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.20 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.20 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.30 -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -i eth0.30 -p udp -m udp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -P INPUT DROP
Bonus fun: if you have a lot of VLANs you can create a Cartesian product of VLAN IDs and tcp/udp and generate the script:

echo {2,3,5,7,10,20,30}" "{tcp,udp} | \
  xargs -n2 sh -c 'echo iptables -A INPUT -i eth0.$1 -p $2 -m $2 --dport 53 -j ACCEPT' sh
Then once you’re happy with how everything is working, save the configuration:

sudo iptables-save | sudo tee /etc/pihole/rules.v4

http://www.mroach.com/2019/11/28/pihole-on-multiple-vlans/
Mooie guide voor op een standaard Debian installatie, maar de Raspberry Pi RaspBian versie heeft liever dat je van /etc/network/interfaces afblijft -O-

Maar...

Gelukkig heb ik hier een mooie guide gepost : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" :+

Zaten alleen geen mooie firewall regeltjes bij, want daar was ik nog niet aan toe gekomen dus die kan men eventueel gewoon overnemen!

Binnenkort zelf ook maar effe doen... O-) :$ :>
Typhone schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:06:
Ik was er al een beetje bang voor dus vandaar dat ik mijn losse topic reactie even hierheen tover aangezien ik genoeg ervaring met UniFi heb maar duidelijk niet de juiste doelgroep aanspreek ;)
Geef eens een link naar je Topic dan ? :)
Ik ben op zoek naar de beste all-in-one oplossing voor mijn nieuwe huis zie beneden. In de oude situatie (die nog draait bij mijn ex-vriendin) draait/draaide deze setup:

USG Pro 4
UniFi Switch 16
UniFi Switch 8-150W
UniFi Switch 8-60W
UniFi Switch 8-60W
UniFi Switch 8-60W
UniFi Switch 8 (x3) (extra switches nodig omdat er wat kabels door de vorige bewoners kapotgetrokken waren in bestaande buizen)

UniFi AP AC Lite (x1)
UniFi AP AC Pro (x3)
Als je al die spullen hebt gehad dan zou je toch ondertussen wel een beetje moeten kunnen bepalen wat je precies nodig gaat hebben :?
Zie beneden. Huidige vriendin is nogal fan van KPN (i.v.m. wat kortingen die lopen) maar ik ben zelf meer een Ziggo aanhanger. Meer informatie in de quote below:
When in doubt : C4 ...ehh... KPN! 8) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@nero355
Maar in dat geval is een dreammachine pro geen optie ;) (bij KPN).

En de nieuwe generatie routers komt er ook aan begreep ik waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben. De USG gaat inmiddels ook alweer een aantal jaren mee en een goede opvolger voor de Pro is ook welkom. Zit even te denken welk apparaat zo heet werd want ik heb ergens nog eens twee noctua fans in geplaatst om een betere airflow te krijgen. Ofwel de switch, ofwel de router maar ik weet niet meer zeker welke van de twee ;).

[ Voor 13% gewijzigd door Typhone op 12-05-2020 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
Typhone schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:06:
Ik was er al een beetje bang voor dus vandaar dat ik mijn losse topic reactie even hierheen tover aangezien ik genoeg ervaring met UniFi heb maar duidelijk niet de juiste doelgroep aanspreek ;).

USG Pro 4
UniFi Switch 16
UniFi Switch 8-150W
UniFi Switch 8-60W
UniFi Switch 8-60W
UniFi Switch 8-60W

UniFi AP AC Lite (x1)
UniFi AP AC Pro (x3)

[...]
Vanwaar de behoefte aan zoveel switchen? Allicht deze vervangen voor 1 "grote" en waar dat nog nodig is een mini of een IW-HD (met ingebouwde switch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

1 grote zou teveel kabels trekken betekenen en dat ging niet omdat twee belangrijke leidingen in huis reeds kapot gemaakt waren. Vanwege de layout van het huis daarom maar overal switches neergelegd. Die situatie is echter niet meer actueel en zal dat ook niet meer worden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1989
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 10:52
Sinds 2 maanden ben ik overgestapt van mijn UniFi USG naar een dream machine. Dit omdat ik graag gebruik wilde maken van de functies van de USG in combinatie met mijn internet snelheid (200 down/ 60 up). Vanwege ruimte gebrek kon ik helaas niet kiezen voor een USG pro of een Dream machine pro.
Echter merk ik nu we veel thuis zijn dat het netwerk niet erg stabiel is. Het netwerk heeft zowel bekabeld als draadloos enorme snelheidsverliezen soms tot maar 10 Mbps down. Ook bekabeld aan de dream machine kom ik niet meer aan de 200 Mpbs (haal nu 130) die ik bekabeld direct aan de Fritzbox wel haal.

Situatie schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0MxnuG1TY4Z1gIXvrq40wH7aoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2e3DaOTdwWUXqfE8IB2drT9.png?f=fotoalbum_large

Op de dm heb ik de extra opties zoals WiFi AI en network scans uitgezet daarnaast staat threat management op IDS. Zijn er nog opties die ik kan doen om alles weer "normaal" werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Robert1989 weet je zeker dat al je netwerkkabels in orde zijn? Je kunt met iPerf tussen 2 machines een snelheidstest doen met elk stuk kabel, daarmee moet je dan in de buurt van de 1000 Mbps kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:29
Robert1989 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:28:
Sinds 2 maanden ben ik overgestapt van mijn UniFi USG naar een dream machine. Dit omdat ik graag gebruik wilde maken van de functies van de USG in combinatie met mijn internet snelheid (200 down/ 60 up). Vanwege ruimte gebrek kon ik helaas niet kiezen voor een USG pro of een Dream machine pro.
Echter merk ik nu we veel thuis zijn dat het netwerk niet erg stabiel is. Het netwerk heeft zowel bekabeld als draadloos enorme snelheidsverliezen soms tot maar 10 Mbps down. Ook bekabeld aan de dream machine kom ik niet meer aan de 200 Mpbs (haal nu 130) die ik bekabeld direct aan de Fritzbox wel haal.

Situatie schets:
[Afbeelding]

Op de dm heb ik de extra opties zoals WiFi AI en network scans uitgezet daarnaast staat threat management op IDS. Zijn er nog opties die ik kan doen om alles weer "normaal" werkend te krijgen?
heb je smart queues / slimme wachtrijen op je WAN aanstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1989
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 10:52
@CyBeRSPiN Dit ga ik vanavond gelijk even testen, bedankt.

@Cloud_VII Dit stond inderdaad aan. Nu ik dit heb uitgezet, heb ik een down van 196 en een up van 65 _/-\o_
Hopelijk lost dit direct ook de andere problemen op.

[ Voor 39% gewijzigd door Robert1989 op 12-05-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:33
Mijn USG is eindelijk binnengerold zodat ik m'n netwerk verder kan unifyen. Ik had gepland om het als volgt aan te sluiten:

USG
  • LAN1 -> (domme) Switch -> Wireless APs en bekabeld netwerk in huis
  • LAN2 -> (domme) Switch -> NAS, Raspberries en ander IoT spul in de netwerkkast
Nu ben ik me aan het inlezen en zie ik dat die LAN2 dus niet zomaar een tweede poort is, maar bedoeld is voor een tweede (gescheiden) netwerk (subnet). Mits de juiste instellingen kan je die twee met elkaar laten praten, maar er wordt gesproken over performantieverlies als je de USG laat draaien als switch tussen die twee poorten.

Is dit dan een goede opstelling, of zou ik beter die tweede switch aan de eerste switch hangen voor de zekerheid? Hoeveel switchen kan je op die manier eigenlijk aan elkaar hangen voor je in de problemen geraakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kr7Br schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:53:
Mijn USG is eindelijk binnengerold zodat ik m'n netwerk verder kan unifyen. Ik had gepland om het als volgt aan te sluiten:

USG
  • LAN2 -> (domme) Switch -> NAS, Raspberries en ander IoT spul in de netwerkkast
Nu ben ik me aan het inlezen en zie ik dat die LAN2 dus niet zomaar een tweede poort is, maar bedoeld is voor een tweede (gescheiden) netwerk (subnet). Mits de juiste instellingen kan je die twee met elkaar laten praten, maar er wordt gesproken over performantieverlies als je de USG laat draaien als switch tussen die twee poorten.

Is dit dan een goede opstelling, of zou ik beter die tweede switch aan de eerste switch hangen voor de zekerheid? Hoeveel switchen kan je op die manier eigenlijk aan elkaar hangen voor je in de problemen geraakt?
Gewoon 1e switch op LAN 1 en je 2e switch inderdaad aan je eerste switch hangen. De USG is een router en geen switch dus dat ga je wel merken.
En hoeveel switches? Ik denk dat je heel veel geld kwijt bent als je op het maximaal aantal wil komen :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 13:21

beerns

it is I, Leclerc

USG

Heb dezelfde opstelling, maar wel achter beide kanten een Edgeswitch (dus managed) hangen. Bij mij pure noodzaak ivm oude bekabeling in het huis links en rechts. IK heb nooit iets gemerkt van Performance verlies. (echt eerste keer dat ik dit hoor). En ik kan middels intervlan routing netjes het netwerk (van achter poort 1) in het andere netwerk (poort 2 dus) beheren (in een ander subnet/vlan)

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

nero355 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:44:
[...]

WAN instellen op VLAN 6 + PPPoE moet gewoon kunnen!

Je moet alleen geen IPTV Reclame TV erbij willen! :)
Ja maar dat wordt een issue met F1 en voetbal (als dat weer eens gaat beginnen). Vandaar dat ik heel erg neig naar Ziggo om dat probleem te tackelen. Die dingen falen altijd wanneer je het niet kunt gebruiken en dan staat er druk op de ketel met die config scripts waar ik zelf (op adviezen van hier en elders) geen kennis van heb ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hoeveel switchen kan je op die manier eigenlijk aan elkaar hangen voor je in de problemen geraakt?
Limieten zitten niet zozeer in het aantal devices van unifi, maar eerder heel veel clients. Thuis zal je niet over de 1000 gaan. Met DPI krijgt je controller het dan erg druk.

Volgens UI kun je op een CK1 1000 clients hebben, al heb ik daar wat twijfels bij.

Oneindig switches achter elkaar knopen is in ieder geval niet zoals je met gebruik van spanning-tree een netwerk behoort te bouwen. Netwerken behoor je altijd zoveel mogelijk als 'ster-netwerk' te bouwen.
Voor STP was het altijd max 7, al kun je bij 6 al problemen krijgen. Bij RSTP weet ik die waardes niet. Het is iig niet recommended.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 12-05-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Okay, dan ga ik voor het gemak de twee switchen achter elkaar hangen. Lijkt me het simpelst om mee te starten. Nu nog een gaatje vinden waarbij er niemand online wil om de boel aan te sluiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Typhone schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:02:
Ja maar dat wordt een issue met F1 en voetbal (als dat weer eens gaat beginnen). Vandaar dat ik heel erg neig naar Ziggo om dat probleem te tackelen. Die dingen falen altijd wanneer je het niet kunt gebruiken en dan staat er druk op de ketel met die config scripts waar ik zelf (op adviezen van hier en elders) geen kennis van heb ;)
De F1 via Ziggo is dankzij Olav Mol en de andere muppets een zeer onaangename tijdverspillende toestand geworden dus tegenwoordig kijk ik dat lekker via https://f1tv.formula1.com en dan met het commentaar van Sky F1 TV :Y)

De € 65 per jaar 100% waard en als je een aanbieding meepakt dan kan je tot wel 50% korting scoren! :*)

Voetbal heeft KPN ongetwijfeld ook wel... geen idee...

En anders kan je ook wel zoiets als NLZIET proberen :)
Kr7Br schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:37:
Okay, dan ga ik voor het gemak de twee switchen achter elkaar hangen. Lijkt me het simpelst om mee te starten. Nu nog een gaatje vinden waarbij er niemand online wil om de boel aan te sluiten...
Gewoon de UniFi setup als een nieuw NAT achter NAT netwerk achter je huidige netwerk aansluiten en opzetten.

Als je dan een moment hebt waarbij er niemand meer online is in huis kan je de boel zo overprikken en met een beetje geluk werkt alles meteen en kan je het oude netwerk opruimen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kr7Br
nero355 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:12:
[...]
en met een beetje geluk werkt alles meteen en kan je het oude netwerk opruimen! :)
Famous last words 😁

'k Heb dat ook zitten denken, maar ik wil ervan profiteren om eens de kabelkluwen op te ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
stomme vraag: ik heb een wifi-netwerk met de naam THUISWIFI, deze kan ik configureren in de uninfi-webportal. Ik heb echter ook een THUISWIFI_IoT, maar deze zie ik nergens staan in mijn wifi-configuraties. Weet iemand waar ik deze kan zien? of is het ergens een vinkje dat er aanstaan zoals enable IOT-wifi??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

kuwerti schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:16:
stomme vraag: ik heb een wifi-netwerk met de naam THUISWIFI, deze kan ik configureren in de uninfi-webportal. Ik heb echter ook een THUISWIFI_IoT, maar deze zie ik nergens staan in mijn wifi-configuraties. Weet iemand waar ik deze kan zien? of is het ergens een vinkje dat er aanstaan zoals enable IOT-wifi??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1t9oXKYX8Q4G-QgGkZPx5Nz7Sc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5Rf4p9GDoiYzC7eU3Bak203.jpg?f=fotoalbum_large
Als Combine uit staat dan is de default _IoT voor de 2Ghz SSID

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-05-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt na veel problemen met mijn Ziggo modem/router om de UniFi Security Gateway 3P en de UniFi Switch 8 POE-60W aangeschaft. Ik had verwacht dat dit appeltje eitje zou zijn. Echter, de UniFi Switch 8 POE-60W wordt niet geadopteerd door de controller.

Controller versie: 5.12.66
UniFi Switch 8 POE-60W versie: 4.3.13.11253

Ik heb alles geprobeerd, een reset van de UniFi Switch 8 POE-60W, een upgrade via de CLI, aanmelden via de CLI, rebooten. Niks helpt :(

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htyvm5XTvrc0O1JrM96tx9lr6c8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W1LJm1ZQ01IZfgePR7GaEhD2.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
UBNT-US.v4.3.13# upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/US24P250/4.3.13.11253/US.bcm5334x.v4.3.13.11253.200430.2020.bin
Downloading firmware from 'https://dl.ui.com/unifi/firmware/US24P250/4.3.13.11253/US.bcm5334x.v4.3.13.11253.200430.2020.bin'.

Scheduling firmware upgrade...
Inform or provisioning in progress. Upgrade will start soon.
Waiting for upgrade to start...
Writing 'u-boot         ' to /dev/mtd0(u-boot         ) ...  [%100]
Writing 'kernel0        ' to /dev/mtd3(kernel0        ) ...  [%100]
Done

packet_write_wait: Connection to 192.168.1.6 port 22: Broken pipe
unifi:~ Jurrien$ ssh ubnt@192.168.1.6
ubnt@192.168.1.6's password: 

BusyBox v1.23.2 (2020-04-30 20:21:34 UTC) built-in shell (ash)

___ ___      .__________.__
 |   |   |____ |__\_  ____/__|
 |   |   /    \|  ||  __) |  |   (c) 2010-2020
 |   |  |   |  \  ||  \   |  |   Ubiquiti Networks, Inc.
 |______|___|  /__||__/   |__|
            |_/                  https://www.ui.com/

Welcome to UniFi USW-8P-60!

UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# help
UniFi Command Line Interface - Ubiquiti Networks

info                      display device information
   set-default               restore to factory default
   set-inform <inform_url>   attempt inform URL (e.g. set-inform http://192.168.0.8:8080/inform)
   upgrade <firmware_url>    upgrade firmware (e.g. upgrade http://192.168.0.8/unifi_fw.bin)
   fwupdate --url <firmware_url|firmware_name> [--dl-only] [--md5sum <sum_of_fw>]
            [--keep-firmware] [--keep-running] [--reboot-sys] 
                                   new firmware update command
   reboot                    reboot the device

UBNT-US.v4.3.13# info

Model:       USW-8P-60
Version:     4.3.13.11253
MAC Address: e0:63:da:ca:43:72
IP Address:  192.168.1.6
Hostname:    UBNT
Uptime:      584 seconds

Status:      Not Adopted (http://192.168.1.18:8080/inform)
UBNT-US.v4.3.13# http://192.168.1.18:8080/inform
-sh: http://192.168.1.18:8080/inform: not found
UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# ?
-sh: ?: not found
UBNT-US.v4.3.13# help

set-inform <inform_url>   attempt inform URL (e.g. set-inform http://192.168.0.8:8080/inform)
   upgrade <firmware_url>    upgrade firmware (e.g. upgrade http://192.168.0.8/unifi_fw.bin)

UBNT-US.v4.3.13# set-inform http://192.168.1.18:8080/inform

Adoption request sent to 'http://192.168.1.18:8080/inform'.  Use the controller to complete the adopt process.

UBNT-US.v4.3.13# reboot
UBNT-US.v4.3.13# packet_write_wait: Connection to 192.168.1.6 port 22: Broken pipe
unifi:~ Jurrien$ 

UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# info

Uptime:      240 seconds

Adoption request sent to 'http://192.168.1.18:8080/inform'.  Use the controller to complete the adopt process.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Typhone schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Ja maar dat wordt een issue met F1 en voetbal (als dat weer eens gaat beginnen). Vandaar dat ik heel erg neig naar Ziggo om dat probleem te tackelen. Die dingen falen altijd wanneer je het niet kunt gebruiken en dan staat er druk op de ketel met die config scripts waar ik zelf (op adviezen van hier en elders) geen kennis van heb ;).
Dreammachine en KPN IPTV werkt in geheel niet vooralsnog dus er zijn geen config scripts ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Torgo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:54:
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt na veel problemen met mijn Ziggo modem/router om de UniFi Security Gateway 3P en de UniFi Switch 8 POE-60W aangeschaft. Ik had verwacht dat dit appeltje eitje zou zijn. Echter, de UniFi Switch 8 POE-60W wordt niet geadopteerd door de controller.

Controller versie: 5.12.66
UniFi Switch 8 POE-60W versie: 4.3.13.11253

Ik heb alles geprobeerd, een reset van de UniFi Switch 8 POE-60W, een upgrade via de CLI, aanmelden via de CLI, rebooten. Niks helpt :(

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
UBNT-US.v4.3.13# upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/US24P250/4.3.13.11253/US.bcm5334x.v4.3.13.11253.200430.2020.bin
Downloading firmware from 'https://dl.ui.com/unifi/firmware/US24P250/4.3.13.11253/US.bcm5334x.v4.3.13.11253.200430.2020.bin'.

Scheduling firmware upgrade...
Inform or provisioning in progress. Upgrade will start soon.
Writing 'u-boot         ' to /dev/mtd0(u-boot         ) ...  [%100]
Writing 'kernel0        ' to /dev/mtd3(kernel0        ) ...  [%100]
Done

packet_write_wait: Connection to 192.168.1.6 port 22: Broken pipe

UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# help

UBNT-US.v4.3.13# info

Uptime:      584 seconds

UBNT-US.v4.3.13# http://192.168.1.18:8080/inform
-sh: http://192.168.1.18:8080/inform: not found
UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# ?
-sh: ?: not found
UBNT-US.v4.3.13# help

UBNT-US.v4.3.13# reboot
UBNT-US.v4.3.13# packet_write_wait: Connection to 192.168.1.6 port 22: Broken pipe
unifi:~ Jurrien$ 

UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# 
UBNT-US.v4.3.13# info

Uptime:      240 seconds

1:Switch verwijderen/vergeten in de controller.
2:Daarna ssh naar de switch en login
3: geef de switch het commando set-default (duurt even )

4 reboot de switch dan moet je hem automatisch in de controller zien opkomen voor adoptie. De USG zorgt automatisch voor het juiste inform verwijzing voor de switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46
Gelukt!

Gedowngraded naar de vorige versie van de software 4.0.66.10832 en toen werd hij wel herkend en toen vanuit de controller geüpgrade naar de laatste versie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jodFjSTU8i6UAa8Tx8RFvLxFrQs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uZQKfSzpBlPkcVtf3bkyMppF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Aangezien ik nu een paar WallHD's heb en een switch van Ubiquity, wil ik ook graag mn KPN router gaan vervangen met eentje van Ubiquiti. Iemand al ervaring met het instellen van KPN Glasvezel met een router? En welke router raden jullie aan? Heeft ubiquiti routers ook de optie om een vpn service in te stellen voor routing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaannO schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:06:
Aangezien ik nu een paar WallHD's heb en een switch van Ubiquity, wil ik ook graag mn KPN router gaan vervangen met eentje van Ubiquiti. Iemand al ervaring met het instellen van KPN Glasvezel met een router? En welke router raden jullie aan? Heeft ubiquiti routers ook de optie om een vpn service in te stellen voor routing?
Zie hier het sub topic IPTV. Daar kan je alle vinden om kpn werkend te krijgen met een edgerouter en USG. IPTV is namelijk je grootste uitdaging en je belangrijkste overweging om wel of niet voor Ubiquiti te gaan.
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 13-05-2020 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
Manne,

Ik heb een cloudkey V1 en wil graag meer loggen.
Kan ik het sd kaartje verwijderen en dit vervangen voor een 128G Ext4 kaart?

THX!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

DaannO schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:06:
Zou je s.v.p. eerst de zoekfunctie willen gebruiken alvorens je vraag hier te dumpen? Is meer dan genoeg over te vinden en je draait lang genoeg mee om dit ook zelf te weten.

Dank.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

cautje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:45:
Manne,

Ik heb een cloudkey V1 en wil graag meer loggen.
Kan ik het sd kaartje verwijderen en dit vervangen voor een 128G Ext4 kaart?

THX!!!
Voor de prijz kun je het zo testen (ik verwacht wel dat het werkt) maar wat wil je extra of meer gaan loggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:07
Hallo

Momenteel heb ik de Unifi Controller software op een Raspberry Pi 3 lopen. Ik merk echter dat deze soms helemaal vast loopt waardoor herstart elke keer nodig is. Nu heb ik hier nog een oude pc die ik als server (met Ubuntu) gebruik waar enkel Plex op draait. Ik zou de controller hier op willen installeren. In die server zit een SSD. Ik weet dat je met veel IO de levensduur van een SSD stevig kunt verkorten. Ik ga er van uit dat logging door de controller toch ook heel wat IO oplevert. Of heb ik het hier mis.
In dat geval zou ik dan misschien de Cloud Key kopen.

Ik heb ook nog een oude HD liggen. Als ik deze in de server steek, kan je het loggen dan splitsen naar de HD? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:51
In je Raspberry Pi zit ook een Solid State disk (SD kaart) en daar doe je net zoveel IO acties op ;)

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:31

nexhil

BAM!

Tomovich schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:31:
Hallo

Momenteel heb ik de Unifi Controller software op een Raspberry Pi 3 lopen. Ik merk echter dat deze soms helemaal vast loopt waardoor herstart elke keer nodig is. Nu heb ik hier nog een oude pc die ik als server (met Ubuntu) gebruik waar enkel Plex op draait. Ik zou de controller hier op willen installeren. In die server zit een SSD. Ik weet dat je met veel IO de levensduur van een SSD stevig kunt verkorten. Ik ga er van uit dat logging door de controller toch ook heel wat IO oplevert. Of heb ik het hier mis.
In dat geval zou ik dan misschien de Cloud Key kopen.

Ik heb ook nog een oude HD liggen. Als ik deze in de server steek, kan je het loggen dan splitsen naar de HD? Iemand ervaring?
klinkt een beetje als een verotte SD kaart. Ik heb hier ook maanden een controller op een SSD gedraaid, geen enkel problem gehad en die SSD is al een jaar of 2 oud. Echt heel spannend is het allemaal niet volgens mij.
Pagina: 1 ... 9 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.