UXG (Lite) dus. Gezien er veel vraag was naar een USG achtig apparaat (in kleine formfactor dus) en ze intussen spreken over "UXG lineup te beginnen met UXG Pro" zal er vast ook wel een kleinere variant komen. En de nieuwe features van de UXG Pro zullen voor 99% betrekking hebben op de software. Dus dat zal allemaal ook wel op de UDM komen, immers delen ze dezelfde hardware.Will_M schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:36:
[...]
Als ze nou gewoon eens luisteren en de UDM-PRO als 10" Device uitbrengen zonder dat er zelfs maar een tweede disk in past. Zelfs PoE+hoeft er niet eens in te komen!
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 23:37
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Verwijderd
Auteur hier. Excuses als de vertaling slecht is, ik ben een Engelse spreker die Google Translate gebruikt.ardvark99 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:44:
[...]
Leuk geschreven, maar dit lijkt meer op een samenvatting van het UI blog en discussies over de introductie van de UXG, voegt verder niet veel toe.
Introducing the UniFi Next-Gen Gateway Product Line, Starting with UXG-Pro.
https://community.ui.com/...bf-463c-8622-382d77702872
Dank u. Ik probeerde alleen een samenvatting te schrijven, omdat ik probeerde dit te onderzoeken door veel forumberichten te lezen en uit te zoeken wat de waarheid was. Ik probeerde het gewoon samen te stellen om behulpzaam te zijn. Ik zou een meer diepgaande beoordeling moeten hebben nadat deze uitkomt.
Bedankt voor het lezen.
Verwijderd
Sorry als de vertaling slecht is, ik ben een Engelse spreker die Google Translate gebruikt.ed1703 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:37:
[...]
Wat een superslecht artikel is dit eigenlijk.. weet die persoon wel waar hij het over heeft?
"You’re essentially generating the JSON files and pushing them out to the devices manually." Nee dus. Er is maar 1 plek waar die file op leeft en in het geval van meerdere sites op leven... Verder is er weinig van een preview te lezen, behalve wat we al weten van het uxg-topic op de community.
Excuses, wat had ik verkeerd? Laat het me weten zodat ik het bericht kan updaten. Ik probeer gewoon behulpzaam en accuraat te zijn.
Dank u.
Een json-file leeft op de controller, per site een config.gateway.json.Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:53:
[...]
Sorry als de vertaling slecht is, ik ben een Engelse spreker die Google Translate gebruikt.
Excuses, wat had ik verkeerd? Laat het me weten zodat ik het bericht kan updaten. Ik probeer gewoon behulpzaam en accuraat te zijn.
Dank u.
En devices.. het gaat om de USG, het enige wat hij doet is het uitlezen van de json-file op de controller en de configuratieopties uitvoeren. Er worden geen files geupload naar allerlei devices in ieder geval.
De andere devices maken gebruik van een eventuele config.properties, ook op de controller en ook weer per site.
[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 04-05-2020 19:14 ]
Verwijderd
Interessant. Goed om te weten. Ik ben niet super bekend met de methode config.gateway.json, ik ben meer bekend met de UDM-producten die dat niet ondersteunen.ed1703 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:12:
[...]
Een json-file leeft op de controller, per site een config.gateway.json.
En devices.. het gaat om de USG, het enige wat hij doet is het uitlezen van de json-file op de controller en de configuratieopties uitvoeren. Er worden geen files geupload naar allerlei devices in ieder geval.
De andere devices maken gebruik van een eventuele config.properties, ook op de controller en ook weer per site.
Ik zal dit meer onderzoeken en oplossen. Bedankt voor het corrigeren van mij. Ik leer ook nog steeds. : D
Hoe bekend ben je dan met Unifi producten?Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:16:
[...]
Interessant. Goed om te weten. Ik ben niet super bekend met de methode config.gateway.json, ik ben meer bekend met de UDM-producten die dat niet ondersteunen.
Ik zal dit meer onderzoeken en oplossen. Bedankt voor het corrigeren van mij. Ik leer ook nog steeds. : D
Aangezien de UDM de uitzondering is?
Lesdictische is mijn hash#
Voor mij is die nieuwe juist een mooie Opvolger voor de usg.
[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 04-05-2020 19:27 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Verwijderd
Ik ben een netwerkingenieur, meest bekend met Cisco-producten.xbeam schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:23:
[...]
Hoe bekend ben je dan met Unifi producten?
Aangezien de UDM de uitzondering is?
Ik heb thuis een UDM en ik heb UniFi AP's gebruikt bij een eerdere baan. Ik hield altijd al van UniFi-toegangspunten en de controller-software. Om eerlijk te zijn was ik nooit een fan van de USG, of een van de Ubiquiti routing- of firewallproducten. Daarom klink ik misschien een beetje dwaas als ik erover praat, omdat ik voornamelijk tweedehands leer.
Zoals ik al zei, ik leer nog steeds, en ik probeer alleen informatie te verzamelen en behulpzaam te zijn. Ik had gisteren een man uit Frankrijk die me een bericht stuurde, en ik zag jullie vandaag allemaal naar mij linken, ik ben het niet gewend om dit niveau van aandacht te krijgen! Het zorgt ervoor dat ik in de toekomst veel voorzichtiger wil zijn om ervoor te zorgen dat alles correct is.
Ik waardeer de feedback enorm. Proost.
No problem, and don’t be careful. We all here to learn and to exchange knowledge.Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:44:
[...]
Ik ben een netwerkingenieur, meest bekend met Cisco-producten.
Ik heb thuis een UDM en ik heb UniFi AP's gebruikt bij een eerdere baan. Ik hield altijd al van UniFi-toegangspunten en de controller-software. Om eerlijk te zijn was ik nooit een fan van de USG, of een van de Ubiquiti routing- of firewallproducten. Daarom klink ik misschien een beetje dwaas als ik erover praat, omdat ik voornamelijk tweedehands leer.
Zoals ik al zei, ik leer nog steeds, en ik probeer alleen informatie te verzamelen en behulpzaam te zijn. Ik had gisteren een man uit Frankrijk die me een bericht stuurde, en ik zag jullie vandaag allemaal naar mij linken, ik ben het niet gewend om dit niveau van aandacht te krijgen! Het zorgt ervoor dat ik in de toekomst veel voorzichtiger wil zijn om ervoor te zorgen dat alles correct is.
Ik waardeer de feedback enorm. Proost.
Great to have you onboard
Net door mijn apparaten aan het gaan, zag dat mijn Cloud Key (Gen 1) op 100MBit draaide. Deze op 1GBbit gezet. Daarna was die niet meer te bereiken. Ook niet na een herstart. In een andere poort doen heeft geen zin, daar waar geen PoE apparaten op zitten heb ik uitgezet.
Deze week de hele zooi maar een reset geven en alles even opnieuw instellen.
Andere kabel gebruiken.sypie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:26:
Net door mijn apparaten aan het gaan, zag dat mijn Cloud Key (Gen 1) op 100MBit draaide. Deze op 1GBbit gezet. Daarna was die niet meer te bereiken. Ook niet na een herstart. In een andere poort doen heeft geen zin, daar waar geen PoE apparaten op zitten heb ik uitgezet.
Wanneer leren mensen nou eindelijk eens dat 'Auto/Auto' qua speed/duplex tegenwoordig gewoon 't beste werkt?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ach het is niet meer allemaal zoals het vroeger was 😂Will_M schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:46:
[...]
Wanneer leren mensen nou eindelijk eens dat 'Auto/Auto' qua speed/duplex tegenwoordig gewoon 't beste werkt?
Will_M schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:46:
[...]
offtopic:
Meestal wel maar niet altijd hoor. Kom nog steeds diverse FTUs tegen van o.a. Tele2 (Cisco) en KPN (Alcatel) welke stoïcijns half duplex onderhandelen.
Meestal wel maar niet altijd hoor. Kom nog steeds diverse FTUs tegen van o.a. Tele2 (Cisco) en KPN (Alcatel) welke stoïcijns half duplex onderhandelen.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Daar loop ik (intern KPN) ook regelmatig tegen aan... Kwestie van een paar keer vloeken en schelden én zien wie vervolgens de langste adem heeft....martinvdm schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:02:
[...]
offtopic:
Die discussie voer ik al jaren met een collega. Maar ja, hij werkt veel met Cisco en die houden zich kennelijk niet goed aan de ethernet standaarden als ik hem moet geloven.Will_M schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:46:
[...]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Weet hier iemand toevallig de DSL settings en login van rout-it.
Kan je toch opvragen in het portal van RoutIT?xbeam schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:44:
Bij de klant waar de internetverbinding geactiveerd is?
[ Voor 11% gewijzigd door hb96 op 05-05-2020 09:54 ]
Zoals @hb96 al zei. Dit verschilt per klant. Gewoon inloggen in hun IRMA portaal en daar de lijn gegevens opvragen.xbeam schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:44:
Dit is een nieuwe klant en wij werken niet met rout-it. De oude partij werkt niet echt mee vandaar mij vraag. Kan ik als niet rout-it partner daar ook inloggen ?hb96 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:53:
[...]
Kan je toch opvragen in het portal van RoutIT?
Bij de klant waar de internetverbinding geactiveerd is?
Als niet RoutIT partner inloggen zal lastig gaan, dit kan alleen de partner zelf doen.xbeam schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:34:
[...]
Dit is nieuwe klant en wij werken niet met rout-it
De oude partij werkt niet echt mee vandaar mij vraag. Kan ik als niet rout-it partner daar ook inloggen ?
De oude partij zal de gegevens moeten verstrekken, zonder die gegevens kom je niet verder vrees ik.
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Dat is een vies woord dat je niet meer mag gebruiken en ook niet meer werkt op welk 802.11ac model dan ook!DennusB schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:32:
Alleen voor de guest portal of als je zero-handoff wilt.
En eigenlijk werkt het op de oude 2.4 GHz modellen ook niet meer in de praktijk als je voorbij een bepaalde firmware upgrade gaat...
Er was ook nooit een 24/7 draaiende UniFi Controller voor nodig trouwens!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Goeden dag allen,
Ik krijg binnenkort glasvezel van KPN aangesloten. Met een klein kastje met een blauw klepje er onder. Heb begrepen dat hier een groene connector onder verstopt zit.
:strip_exif()/f/image/qfTaWW7ItpLCQpucRPzxwXMh.jpg?f=fotoalbum_large)
(foto is niet van mij zelf, maar door een wijkgenoot gemaakt)
Ik wil graag mijn USG-Pro 4 zonder tussenkomst van koper/UTP direct op glasvezel aangesloten hebben.
Ik ben diverse topics aan het door worstelen en zie door de bomen het bos niet meer.
Kan/wil iemand mijn AUB even wijzen naar de juist info met betrekking tot de aan te schaffen hardware?
Dan bedoel ik koppelblokje, pigtail/fiber kabel en welke SFP module? Ik wil graag alvast de spullen in huis hebben. Bijkomend voordeel is dat je een energieverbruiker minder hebt op deze manier.
Dit mag bij FS.com zijn, maar elders wat niet al te duur is, is mij ook prima.
Instellingen (VLAN, PPPoE instellingen etc.) kom ik wel uit, hoop ik...
(heb geen IPTV, wel VoiP)
Bedankt tot zover.
Ik krijg binnenkort glasvezel van KPN aangesloten. Met een klein kastje met een blauw klepje er onder. Heb begrepen dat hier een groene connector onder verstopt zit.
:strip_exif()/f/image/qfTaWW7ItpLCQpucRPzxwXMh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil graag mijn USG-Pro 4 zonder tussenkomst van koper/UTP direct op glasvezel aangesloten hebben.
Ik ben diverse topics aan het door worstelen en zie door de bomen het bos niet meer.
Kan/wil iemand mijn AUB even wijzen naar de juist info met betrekking tot de aan te schaffen hardware?
Dan bedoel ik koppelblokje, pigtail/fiber kabel en welke SFP module? Ik wil graag alvast de spullen in huis hebben. Bijkomend voordeel is dat je een energieverbruiker minder hebt op deze manier.
Instellingen (VLAN, PPPoE instellingen etc.) kom ik wel uit, hoop ik...
Bedankt tot zover.
Als je het nieuwe type GPON glasvezel hebt gekregen, dan kan je dat plan mogelijk schudden. KPN is vziw gestopt met PtP glas bij nieuwe aanleg.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Omdat...? (meer info is welkom!)Ethirty schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:42:
Als je het nieuwe type GPON glasvezel hebt gekregen, dan kan je dat plan mogelijk schudden. KPN is vziw gestopt met PtP glas bij nieuwe aanleg.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Omdat cheapass KPN en dus om kosten te besparen!Andre PE1PQX schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:45:
Omdat...? (meer info is welkom!)
Ubiquiti heeft wel iets ervoor, maar tot nu toe heeft niemand het hier kunnen testen dus ik denk dat geduld een schone zaak is in dit geval!
Dat ziet eruit als een FTU dus de NTU moet je nog krijgen denk ikAndre PE1PQX schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:10:
Wacht gewoon effe totdat je aangesloten bent en alles al een tijdje goed werkt en ga dan pas eens zelf ermee rommelen![Afbeelding]
Instellingen (VLAN, PPPoE instellingen etc.) kom ik wel uit, hoop ik...(heb geen IPTV, wel VoiP)
Bedankt tot zover.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Die NTU wil ik dus niet... Voor zover ik weet is dat een fiber-2-UTP omzet geval (tenzij dit ook een glas ding is, maar heb begrepen van XS4ALL dat zij dit niet gaan leveren helaas)
Wil gewoon zonder koper naar mijn USG-Pro 4, niets meer, niets minder.
Voor zover ik kan na gaan krijg ik nog geen GPON glasvezel geleverd, maar dat weet ik niet zeker.
Wil gewoon zonder koper naar mijn USG-Pro 4, niets meer, niets minder.
Voor zover ik kan na gaan krijg ik nog geen GPON glasvezel geleverd, maar dat weet ik niet zeker.
@Andre PE1PQX waarom? Omdat je dat qua techniek interessanter vindt? Of heb je een andere reden?
Niet om dat het moet, maar omdat het kan... Daarnaast scheelt het een (sluipende) energie verbruiker en we moeten allemaal een beetje aan dat verbruik denken, nietwaar?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Prima, maar wat nou als je iets krijgt dat daar geen last van heeftAndre PE1PQX schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:34:
Niet om dat het moet, maar omdat het kan... Daarnaast scheelt het een (sluipende) energie verbruiker en we moeten allemaal een beetje aan dat verbruik denken, nietwaar?
Of gewoon een andere FTU zoals die bij Caiway aansluitingen
Wacht nou maar gewoon effe af en ga dan pas aan de slag!
Is caiway niet te vergelijken met Ziggo/UPC?? En die zitten hier nog steeds op coax.
Er wordt wel enig eigen initiatief verwacht hier.
Gpon is een techniek om meerdere mensen 1 glasvezel te laten delen. Dit is niet compatible met standaard Ubiquiti hardware.
PtP is wat de meeste huidige aansluitingen nu hebben: 1 op 1 glas. Dit is wel compatible.
Ubiquiti heeft ook wel Gpon hardware, maar daar is nog weinig tot geen ervaring mee op het KPN netwerk, als het überhaupt al technisch compatible is met de hardware aan KPN zijde.
#team_UTC+1
Ik heb me een klein beetje ingelezen in GPON verhaal, en voor zover ik nu kan nagaan is men alleen nog maar in Zeeland gestart met de uitrol.
Hier in Emmen hebben we het 'geluk' dat er meerdere centrales (Emmen-Centrum, Rietlanden en Angelslo) gebouwd zijn, en ik hemelsbreed nog geen kilometer van 'mijn' centrale (Angelslo) zit. Ik weet het, hemelsbrede afstand zegt niet zo veel.
Ook is de GPON techniek niet synchroon wat ik begrepen heb, dus verschillende up- en download snelheden en op mijn adres zou ik al 500/500 kunnen bestellen... Geen GPON lijkt me dus.
Hier in Emmen hebben we het 'geluk' dat er meerdere centrales (Emmen-Centrum, Rietlanden en Angelslo) gebouwd zijn, en ik hemelsbreed nog geen kilometer van 'mijn' centrale (Angelslo) zit. Ik weet het, hemelsbrede afstand zegt niet zo veel.
Ook is de GPON techniek niet synchroon wat ik begrepen heb, dus verschillende up- en download snelheden en op mijn adres zou ik al 500/500 kunnen bestellen... Geen GPON lijkt me dus.
Uiteindelijk voor de NanoHD gegaan en werkt lekker. Omvormer geeft goed signaal signaal en 5GHz is prima op zolder. De controller draait momenteel op een Synology en draait goed.xbeam schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:33:
[...]
Dan heb je toch je antwoord? Voor veel thuis gebruikers zijn de lite’s prima. Daar mee haal je ook 500mbit download over wifi. Maar als Je een echte thuis gebruiker kan beter gaan voor de ubnt AMPLIFI line. Die zijn makkelijk te configureren en hebben geen controller/pc/cloud-key nodig.
https://amplifi.com/
Het enige wat echt wat speelt is het aantal tegelijk tijdig gebruikers en de prijs. Hier heb je overzicht met alle verschillende producten en specs.
https://www.ui.com/products/#unifi
Die zag ik niet aankomen. Gezien ik T-mobile glasvezel heb, maar geen TV. als je alleen internet wilt, dat werkt wel op een UDM (Pro)? Is het gebrek van meerdere VLAN's een hardware of software ding?xbeam schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:52:
[...]
Het klopt dat je het niet voor elkaar krijgt. Want het kan ook niet op een UDM.
Alleen de USG en edge kunnen IPTV ondersteunen.
Het komt omdat bij deny UDM de controller op de UDM zelf draait, Hierdoor heb je geen toegang tot site root van de controller en kan je de UDM niet via een json of command line programmeren.Cardinal schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:46:
[...]
Die zag ik niet aankomen. Gezien ik T-mobile glasvezel heb, maar geen TV. als je alleen internet wilt, dat werkt wel op een UDM (Pro)? Is het gebrek van meerdere VLAN's een hardware of software ding?
Dus ja het is software ding maar gelijktijdig ook een hardware omdat de hardware firmware draait op basis van unifi-os en niet edge-os zoals een een USG.
[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 06-05-2020 01:19 ]
Sinds vorige week in het bezit van de cloud key gen2+. Nu wil ik mijn oude NVR graag te koop aanbieden. Ik heb hem via de CLI naar de fabrieksinstellingen gereset. Is er nog iets anders te doen waardoor ik er vrij zeker van kan zijn dat mijn opnames niet gerecoverd kunnen worden?
Of kan ik nu het beste de vrije ruimte opvullen met dummy-bestanden zodat de sectoren op de HD weer overschreven worden?
Of kan ik nu het beste de vrije ruimte opvullen met dummy-bestanden zodat de sectoren op de HD weer overschreven worden?
[ Voor 18% gewijzigd door nexhil op 06-05-2020 11:21 ]
Ultimate Unifi "Dream" machine.. Hmm, misschien alleen voor diegenen die een basic setup draaien dan.xbeam schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 01:17:
[...]
Het komt omdat bij deny UDM de controller op de UDM zelf draait, Hierdoor heb je geen toegang tot site root van de controller en kan je de UDM niet via een json of command line programmeren.
Heb zelf al een reden gehad om de config.json aan te willen passen (cnames toevoegen in DNS).
Op de dozen staat toch echt Unifi en geen ultimate.CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:24:
[...]
"Ultimate Dream" machine.. Hmm, misschien alleen voor diegenen die een basic setup draaien dan.
Heb zelf al een reden gehad om de config.json aan te willen passen (cnames toevoegen in DNS).
Zelf heb ik all 100 redden waar een json file voor nodig is. 1 daar van is multi wan vlan voor glascentrum en dsl.
[ Voor 14% gewijzigd door xbeam op 06-05-2020 11:51 ]
Korte vraag: ik draaide net INSSIDer om even te checken hoe het er her en dr voorstond in het spectrum. Die gaf als Max Rate bij mijn SSID's op 5Ghz overal 54. Lijkt me wat weinig
Ik ervaar totaal geen snelheidsissues, maar dit bevreemdt me wel. Channels staan allemaal op VTH80. Enig idee wat dit veroorzaakt? Of is dat gewoon inSSIDer die de kuren heeft?
Daarnaast zag ik een aantal 5Ghz netwerken in de buurt de DFS kanalen gebruiken. Gebruik ik zelf niet, maar vroeg me af of ik met UBNT spul zelf een DFS signaal kan transmitten zodat die andere netwerken even wat anders gaan doen. Bestaat die mogelijkheid?
Daarnaast zag ik een aantal 5Ghz netwerken in de buurt de DFS kanalen gebruiken. Gebruik ik zelf niet, maar vroeg me af of ik met UBNT spul zelf een DFS signaal kan transmitten zodat die andere netwerken even wat anders gaan doen. Bestaat die mogelijkheid?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Toch de sprong maar gewaagd en begonnen met het installeren van twee AP AC PRo's.
Degelijk spul, installatie verliep voorspoedig.
Vind het design niet direct heel gewedig, maar das minder van belang.
Het bereik valt me nog een beetje tegen, maar dat zal ook komen doordat ik ze niet optimaal heb opgehangen. Ze mogen van mijn vrouw niet in het zicht, dus er hangt er eentje in de meterkast nu.
Nu even in de gaten houden hoe de performance gaat. Als ik mijn telefoon de standaard google speedtest laat doen, blijf ik hangen op 18Mbps down en 20 Mbps up. Maar dat kan aan de telefoon liggen. Laptop haalt netjes 200Mbps.
Enige vraag die ik nu nog heb; aangezien de AP's nu als standalone zijn aangemerkt; werkt het optimaliseren nu wel? Of moet ik daar echt een controller voor hebben?
Volgende aanschaf wordt sowieso de 8 port switch met POE. Heb nu de losse POE injectors gebruikt.
Degelijk spul, installatie verliep voorspoedig.
Vind het design niet direct heel gewedig, maar das minder van belang.
Het bereik valt me nog een beetje tegen, maar dat zal ook komen doordat ik ze niet optimaal heb opgehangen. Ze mogen van mijn vrouw niet in het zicht, dus er hangt er eentje in de meterkast nu.
Nu even in de gaten houden hoe de performance gaat. Als ik mijn telefoon de standaard google speedtest laat doen, blijf ik hangen op 18Mbps down en 20 Mbps up. Maar dat kan aan de telefoon liggen. Laptop haalt netjes 200Mbps.
Enige vraag die ik nu nog heb; aangezien de AP's nu als standalone zijn aangemerkt; werkt het optimaliseren nu wel? Of moet ik daar echt een controller voor hebben?
Volgende aanschaf wordt sowieso de 8 port switch met POE. Heb nu de losse POE injectors gebruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 06-05-2020 14:24 ]
@MikeyMan sowieso is het draaien van de controller software, al dan niet tijdelijk vanaf een pc/laptop heel fijn tijdens de configuratie.
Je kan dan de Unifi app gebruiken die een ingebouwde wifi tester heeft. Dan test je de maximale bandbreedte op je interne netwerk, dan kun je dus tot 1GBps gaan in theorie.
Waarom voor de Pro gegaan en niet voor de Lite? Je had voor hetzelfde geld dan nog een extra Lite kunnen plaatsen. Neem aan dat je (zeker voorlopig) geen 300 man thuis aan je wifi verwacht dat je de extra performance nodig hebt?
Je kan dan de Unifi app gebruiken die een ingebouwde wifi tester heeft. Dan test je de maximale bandbreedte op je interne netwerk, dan kun je dus tot 1GBps gaan in theorie.
Waarom voor de Pro gegaan en niet voor de Lite? Je had voor hetzelfde geld dan nog een extra Lite kunnen plaatsen. Neem aan dat je (zeker voorlopig) geen 300 man thuis aan je wifi verwacht dat je de extra performance nodig hebt?
@CyBeRSPiN Why not? 
Waarschijnlijk overkill, maar kwaad kan het sowieso niet. Wellicht hang ik nog een derde op, eens kijken hoe het in de tuin gaat. Better safe than sorry zeg maar
De Unifi App werkt op zich best fijn voor de setup, maar die wifi tester werkt idd niet met standalone apparaten.
Waarschijnlijk overkill, maar kwaad kan het sowieso niet. Wellicht hang ik nog een derde op, eens kijken hoe het in de tuin gaat. Better safe than sorry zeg maar
De Unifi App werkt op zich best fijn voor de setup, maar die wifi tester werkt idd niet met standalone apparaten.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Geld besparen om eind dit jaar of begin volgend jaat een of meerdere wifi 6 / 802.11ax APs te kopen?
Ik heb die van mij buiten de meterkast gehangen, dun half rond kabel gootje, AP hangt nu midden in de hal. En het valt niet eens meer op, wij kijken niet de hele tijd naar het plafond... En als voordeel, de verlichting van hetMikeyMan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:04:
[...]
[...]
Volgende aanschaf wordt sowieso de 8 port hub met POE. Heb nu de losse POE injectors gebruikt.
AP zorgt er 's nachts voor een beetje verlichting in de hal.
Gelukkig hebben we geen hub's meer, maar switches
Wat men wel vaak vergeet te melden wanneer je de controller op PC/Laptop draait, deze hetzelfde IP adres moet hebben.CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:13:
@MikeyMan sowieso is het draaien van de controller software, al dan niet tijdelijk vanaf een pc/laptop heel fijn tijdens de configuratie.
[...]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dat zal per gebied anders zijn, maar ik had het uiteraard over glasvezelAndre PE1PQX schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:03:
Is caiway niet te vergelijken met Ziggo/UPC?? En die zitten hier nog steeds op coax.
Dan krijg je zoiets thuis aan de muur : wian in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Waarin je vervolgens zoiets kan proppen : wian in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Daarom stel ik dus voor om even te wachten met eventuele spullen bestellen!
EVIL!!!The Eagle schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:01:

Als je de HDD eruit kan halen dan zijn er zat tooltjes die je verder kunnen helpen met random data erop schrijven en ook weer verwijderennexhil schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:20:
Volgens mij moet dat wel werken, want niet heel anders dan bij een USG i.c.m. de opties daarvoor in de UniFi ControllerCardinal schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:46:
Die zag ik niet aankomen. Gezien ik T-mobile glasvezel heb, maar geen TV. als je alleen internet wilt, dat werkt wel op een UDM (Pro)? Is het gebrek van meerdere VLAN's een hardware of software ding?
Het probleem is toch dat er maar 1 VLAN aan de WAN kant zit in de controller?nero355 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:42:
[...]
Volgens mij moet dat wel werken, want niet heel anders dan bij een USG i.c.m. de opties daarvoor in de UniFi Controller
Dit is dan op te vangen met een eigen config, maar dat is op de UDM niet mogelijk, wat ik zo begrijp.
Overigens onbegrijpelijk dat Ubiquiti dit nog steeds niet beschikbaar heeft gemaakt in de controller, maar die discussie is volgens mij al heel vaak gevoerd.
[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 06-05-2020 13:56 ]
@nero355 Ik krijg KPN glasvezel, niet van Ziggo of Caiway. Het aansluitdoosje heb ik al laten zien.
Ziggo zal hier voorlopig toch geen glasvezel neerleggen verwacht ik. (hoewel ze wel met groene mantelbuizen bezig zijn geweest hier langs de openbare wegen)
Ziggo zal hier voorlopig toch geen glasvezel neerleggen verwacht ik. (hoewel ze wel met groene mantelbuizen bezig zijn geweest hier langs de openbare wegen)
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Klopt, maar als je alleen Internet afneemt dan heb je ook maar één VLAN nodig en dat kan nog net wel i.c.m. een enkele PPPoE verbindingrinkel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:55:
Het probleem is toch dat er maar 1 VLAN aan de WAN kant zit in de controller?
Dit is dan op te vangen met een eigen config, maar dat is op de UDM niet mogelijk, wat ik zo begrijp.
Cosmetische aanpassingen zijn veel te belangrijk voor ze natuurlijk!Overigens onbegrijpelijk dat Ubiquiti dit nog steeds niet beschikbaar heeft gemaakt in de controller, maar die discussie is volgens mij al heel vaak gevoerd.
Dat zeg ik ook niet...Andre PE1PQX schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:03:
@nero355 Ik krijg KPN glasvezel, niet van Ziggo of Caiway. Het aansluitdoosje heb ik al laten zien.
[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 06-05-2020 14:10 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Backbone bij Ziggo zal dan ook gewoon glasvezel zijn. Tot de wijkkast zal glasvezel liggen, en van daaruit komt dan coax. En wat Ziggo volgens mij dan ook nog eens doet is de ring opdelen. Coax is namelijk een ring van wijkkast naar huis naar huis naar huis ... terug naar de wijkkast. Hoe meer huizen in dezelfde ring zitten met hoe meer personen je de maximale bandbreedte deelt. Wat Ziggo vervolgens heeft gedaan, en kan blijven doen, is de ring in steeds kleinere stukjes knippen. Als er vroeger bv in een dorp van bv 1000 huishoudens één wijkkast / ring was dan beelde je de maximale bandbreedte dus met die 1000 huishoudens, maar het kan best dat het tegenwoordig is opgedeeld over 10 wijkkasten / ringen waardoor je nog maar de maximale bandbreedte met ongeveer 100 huishoudens deelt. Dat, in combinatie met steeds nieuwere modulatie technieken zorgt ervoor dat Ziggo nog lang niet de coax kabels uit de grond hoeft te trekken. Want volgens mij kunnen ze met de nieuwste DOCSIS standaarden ook al 1Gbit/s symmetrisch aanbieden als ze dat zouden willen. En dat over die "antieke" kabel die misschien al 50 jaar in de grond ligt.Andre PE1PQX schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:03:
offtopic:
@RobertMe beetje offtopic, maar hoop echt dat Ziggo snel iets meer dan 30-50 Mbit upstream kan leveren, ben verder best tevreden en voorlopig geen glas hier.
Dit nieuwsbericht lijkt dat tegen te spreken: nieuws: Ziggo: hogere uploadsnelheid komt pas bij docsis 3.1 10Gbit/s - update
@RobertMe beetje offtopic, maar hoop echt dat Ziggo snel iets meer dan 30-50 Mbit upstream kan leveren, ben verder best tevreden en voorlopig geen glas hier.
Dit nieuwsbericht lijkt dat tegen te spreken: nieuws: Ziggo: hogere uploadsnelheid komt pas bij docsis 3.1 10Gbit/s - update
Voor een nieuwe woning ben ik me aan het verdiepen in wifi apparatuur van Ubiquiti en zodoende de controller eens geïnstalleerd.
Ik ging er vanuit dat je dan een map van je woning kon importeren, maar ik kan het met geen mogelijkheid vinden.
Iemand hier ervaring met het importen van een map in versie 15.12.16?
Ik ging er vanuit dat je dan een map van je woning kon importeren, maar ik kan het met geen mogelijkheid vinden.
Iemand hier ervaring met het importen van een map in versie 15.12.16?
In het Nederlands: linker menu kiezen voor "Kaart". Je krijgt dan een topologie overzicht. Klik in het menu boven je netwerk tekening op topologie, kies vervolgens voor plattegrond.
In deze view kun je ook je eigen plattegrond uploaden.
Thanks echt de enige button die ik niet had gekliktnew_guy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:31:
In het Nederlands: linker menu kiezen voor "Kaart". Je krijgt dan een topologie overzicht. Klik in het menu boven je netwerk tekening op topologie, kies vervolgens voor plattegrond.

Ik ben momenteel ook een beetje mijn bestaande installatie aan het "updaten" naar Ubiquiti en wilde eigenlijk de UDM base hebben. Maar de verhalen die ik lees op het forum (ui.com) vind ik weinig hoopgevend ivm software die nog (lang) niet af is. Wat raden jullie aan? Momenteel heb ik een ap ac pro op de 1e verdieping, en is er een ac lr onderweg voor de zolder en wil ik een ac mesh voor in de tuin. Eerst zorgen dat dit allemaal werkt en dan pas de UDM, zodart hopelijk de software wat verder af is. Of toch de knoop gelijk door hakken en de UDM gelijk bestellen, of een ander optie:)
Ben eigenlijk een normale thuis gebruiker, maar vind het ook leuk en fijn om wat meer inzicht te krijgen over mijn installatie. Ook redelijk wat IoT apparaten in huis en in combinatie met Home Assistant lijkt mij unifi erg fijn
Ben eigenlijk een normale thuis gebruiker, maar vind het ook leuk en fijn om wat meer inzicht te krijgen over mijn installatie. Ook redelijk wat IoT apparaten in huis en in combinatie met Home Assistant lijkt mij unifi erg fijn
[ Voor 16% gewijzigd door anor op 06-05-2020 22:51 ]
http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849
Ik ben nieuw in het ecosysteem van Unifi. Ik heb omdat ik graag zonder mediaconverter op mijn glasvezelverbinding wilde aansluiten een EdgeRouter X SFP gekocht om mijn aansluiting op het internet te verzorgen. Nu wil ik de firmware van dat apparaat updaten. Welke moet ik hebben? Ik zie er twee met een compleet verschillend versienummer:
/f/image/K7xd8m3zZ1GKJ1x4U1d81jFh.png?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Unifi != EdgeMax seriebreinonline schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:16:
Ik ben nieuw in het ecosysteem van Unifi. Ik heb omdat ik graag zonder mediaconverter op mijn glasvezelverbinding wilde aansluiten een EdgeRouter X SFP gekocht om mijn aansluiting op het internet te verzorgen. Nu wil ik de firmware van dat apparaat updaten. Welke moet ik hebben? Ik zie er twee met een compleet verschillend versienummer:
[Afbeelding]
Als je alles binnen de Unifi wilt hebben moet je kiezen voor de USG-PRO-4, al is dit al wel een ouder model, deze kun je rechtstreeks aansluiten op de binnenkomende glasvezel, net wat je nu probeert met je EdgeRouter
Volgens mij is Ubiquiti ook bezig met de UDM-SE, welke ook voorzien is van SFP WAN poort AFAIK
www.google.nl
Nee, de EdgeRouter hangt al in het netwerk en doet het prima. Ik weet dat ik dan niet alles in Unifi heb 
Maar ik wil wel de laatste firmware op de EdgeRouter zetten maar welke dat dan is, is me dus niet duidelijk.
Maar ik wil wel de laatste firmware op de EdgeRouter zetten maar welke dat dan is, is me dus niet duidelijk.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Heb nu een maandje de UDM draaien. Geen problemen hier. Fijn ding en erg stabiel.anor schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:47:
Ik ben momenteel ook een beetje mijn bestaande installatie aan het "updaten" naar Ubiquiti en wilde eigenlijk de UDM base hebben. Maar de verhalen die ik lees op het forum (ui.com) vind ik weinig hoopgevend ivm software die nog (lang) niet af is. Wat raden jullie aan? Momenteel heb ik een ap ac pro op de 1e verdieping, en is er een ac lr onderweg voor de zolder en wil ik een ac mesh voor in de tuin. Eerst zorgen dat dit allemaal werkt en dan pas de UDM, zodart hopelijk de software wat verder af is. Of toch de knoop gelijk door hakken en de UDM gelijk bestellen, of een ander optie:)
Als antwoord op je vraag, even beknopt; v1.10.11 en v2.0.8-hotfix.1 zijn beiden up-to-date met CVE patches.breinonline schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:16:
[Afbeelding]
Alleen v1.10.11 draait op een oudere kernel die niet meer geüpdatet zal worden (dus geen CVE patches meer). Voordeel van v1.10.11 is wel dat ie super stabiel is, maar de meesten draaien v2.x ook simpelweg stabiel.
An sich kan je probleemloos heen en weer tussen v1 en v2 met dezelfde config. (Ik gok dat je zelf geen exotische config gaat draaien met aanvullende linux packages, anders had je deze vraag niet gesteld) Ik zou direct naar v2 gaan, gezien die in de toekomst ook geüpdatet zal worden.
Suc7!
Na installeren van PiHole zag ik geen enkele device voorbij komen.
Uit de logs blijkt dat alle draadloze verbindingen op de PiHole binnen komen met het IP van mijn unifi acces point.
Ik zoek blijkbaar met verkeerde termen in Google. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de pihole het apparaat ip krijgt? Intern netwerk verkeer gaat prima. Ik kan b.v. een Shelly, printer oid benaderen op de bijbehorende ip adressen.
Uit de logs blijkt dat alle draadloze verbindingen op de PiHole binnen komen met het IP van mijn unifi acces point.
Ik zoek blijkbaar met verkeerde termen in Google. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de pihole het apparaat ip krijgt? Intern netwerk verkeer gaat prima. Ik kan b.v. een Shelly, printer oid benaderen op de bijbehorende ip adressen.
M'n pa wil graag ook goede WiFi in de tuin en aangezien alles er al Unifi is gaat dat een Unifi AP worden. Maar nu twijfel ik welke ik nou moet pakken?
Is dit nou het juiste AP voor buiten ?
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ja, de Mesh modellen en de FlexHD zijn geschikt voor buiten, in weer en wind. De AC Pro kan ook buiten, maar dan wel beschut uit de regen en niet in vorst (dus kan wel onder een afdak, maar niet op een paal bv). De Mesh is daarmee dan ook (by far) de goedkoopste oplossing.DennusB schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:51:
M'n pa wil graag ook goede WiFi in de tuin en aangezien alles er al Unifi is gaat dat een Unifi AP worden. Maar nu twijfel ik welke ik nou moet pakken?
Hier ook al 1,5 maand over op de UDM en nog geen problemen of rare dingen gehad. Draait super stabiel zoals het hoort. En als het dan raar doet, is het meestal mijn eigen fout, omdat ik in de instellingen bezig ben.anor schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:47:
Dus gewoon doen als je het mij vraagt.
TL;DR weet niet of het al benoemd is, leuk spielerei dingetje, in mijn geval voor de UAC-AC-LR.
De blauwe led in mijn accespoint is praktisch niet meer zichtbaar. Die leds slijten behoorlijk snel waardoor de helderheid enorm afneemt.
Als je leuk wil stoeien, of bewust bij je nieuwe AP de blauwe led wil sparen, kun je via SSH rechtstreeks in de router het patroon aanpassen waarin de LED brand of knippert.
Je kan dus instellen dat de LED maar 1/10 van de tijd oplicht, dus af en toe knippert, of zelfs een andere kleur (wit) knippert.
Ik heb dit in mijn AP ook gedaan om mijn AP toch weer enigszins zichtbaar te krijgen. Je kan na het wijzigen de instellingen saven met 'save' echter bij mij stopt hij dan met pulseren en ook na een reboot komt het knipperen niet terug, wel heeft hij vanaf dat moment een witte led ipv blauw.
Log in met SSH:
----
echo '01101303' >/proc/gpio/led_pattern
echo '500' >/proc/gpio/led_tempo
----
Dit is maar een voorbeeld, geeft een soort heartbeat patroontje. Wat je dus eigenlijk zegt tegen het AP, ga dit patroon doen van ledjes:
uit, blauw, blauw, uit, blauw, alles, uit, alles
iirc is het als volgt: 0= uit 1=blauw 2=wit 3=blauw+wit.
De tempo regel is het aantal BPM, hoe snel doorloopt hij het patroon.
1 nadeeltje is wel, dat na een tijdje dit weer stopt. Mogelijk omdat ik de controller heb meedraaien. Ik weet niet of daar een fix voor bestaat, maar het is in ieder geval leuk om mee te spelen en als je wilt kun je het desnoods op een of andere manier wel scripten op een servertje zodat die dit elk uur weer aanslingert.
Cronjob functionaliteit zit er helaas niet in denk ik.
Edit: Mijn post is misschien handig om live te zien wat er gebeurd, maar deze post kun je beter volgen, want daarmee zet je het werkelijk in de config. Let op, als je tevreden bent doe dan ook een reboot van je router via het reboot commando, als je dat niet doet, pakt hij de vorige (backup) config.
De blauwe led in mijn accespoint is praktisch niet meer zichtbaar. Die leds slijten behoorlijk snel waardoor de helderheid enorm afneemt.
Als je leuk wil stoeien, of bewust bij je nieuwe AP de blauwe led wil sparen, kun je via SSH rechtstreeks in de router het patroon aanpassen waarin de LED brand of knippert.
Je kan dus instellen dat de LED maar 1/10 van de tijd oplicht, dus af en toe knippert, of zelfs een andere kleur (wit) knippert.
Ik heb dit in mijn AP ook gedaan om mijn AP toch weer enigszins zichtbaar te krijgen. Je kan na het wijzigen de instellingen saven met 'save' echter bij mij stopt hij dan met pulseren en ook na een reboot komt het knipperen niet terug, wel heeft hij vanaf dat moment een witte led ipv blauw.
Log in met SSH:
----
echo '01101303' >/proc/gpio/led_pattern
echo '500' >/proc/gpio/led_tempo
----
Dit is maar een voorbeeld, geeft een soort heartbeat patroontje. Wat je dus eigenlijk zegt tegen het AP, ga dit patroon doen van ledjes:
uit, blauw, blauw, uit, blauw, alles, uit, alles
iirc is het als volgt: 0= uit 1=blauw 2=wit 3=blauw+wit.
De tempo regel is het aantal BPM, hoe snel doorloopt hij het patroon.
1 nadeeltje is wel, dat na een tijdje dit weer stopt. Mogelijk omdat ik de controller heb meedraaien. Ik weet niet of daar een fix voor bestaat, maar het is in ieder geval leuk om mee te spelen en als je wilt kun je het desnoods op een of andere manier wel scripten op een servertje zodat die dit elk uur weer aanslingert.
Cronjob functionaliteit zit er helaas niet in denk ik.
Edit: Mijn post is misschien handig om live te zien wat er gebeurd, maar deze post kun je beter volgen, want daarmee zet je het werkelijk in de config. Let op, als je tevreden bent doe dan ook een reboot van je router via het reboot commando, als je dat niet doet, pakt hij de vorige (backup) config.
[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 07-05-2020 14:48 ]
@Fairy hehe geinig. Ik heb de leds gewoon uitstaan. Vind ze alleen nuttig tijdens het configureren zodat je kunt zien dat er wat gebeurt en of je de goede te pakken hebt.
Nog over gedacht om ze via mn domoticaysteem schakelbaar te maken als een soort nachtlampje, maar heb de APs nu allemaal uit het zicht hangen
Nog over gedacht om ze via mn domoticaysteem schakelbaar te maken als een soort nachtlampje, maar heb de APs nu allemaal uit het zicht hangen
Gewoon na het configureren uit zetten. (Permanente) blauwe leds zouden sowieso verboden moeten worden. 
Rood/geel/groen/wit zijn veel betere kleuren om status te communiceren.
#team_UTC+1
LED's staan hier ook uit, want WAF
www.google.nl
Wat wel leuk is, als je de bpm op 3000+ zet dan kun spelen met het patroon en op die manier de kleur mengen of als een soort PWM op lager nivo laten branden. Ik weet alleen niet wat de impact is op de CPU of dat dit door een dedicated chip wordt gedaan (vermoed ik), aangezien het ritme heel constant is.
Als je dat op een of andere manier een beetje netjes mixt kun je mooi zacht licht maken en gaan je leds nog amper slijten.
Als je dat op een of andere manier een beetje netjes mixt kun je mooi zacht licht maken en gaan je leds nog amper slijten.
[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 07-05-2020 11:39 ]
Hoezo er na? Algemene config in het hele netwerk is hier led uit. AP's volgen dat netjes.Ethirty schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:43:
Gewoon na het configureren uit zetten. (Permanente) blauwe leds zouden sowieso verboden moeten worden.
Ik hoef namelijk geen felle led ring in mijn woonkamer, slaapkamer of zolder. Ik moet gewoon goede wifi hebben en meer niet
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ieder zijn eigen keuze. een zachtwitte ring zou ik op zich wel fijn vinden als indicatie.The Eagle schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:45:
[...]
Hoezo er na? Algemene config in het hele netwerk is hier led uit. AP's volgen dat netjes.
Ik hoef namelijk geen felle led ring in mijn woonkamer, slaapkamer of zolder. Ik moet gewoon goede wifi hebben en meer niet
Weet iemand overigins wat het qua stroom uitmaakt met de leds aan of uit? Heb ooit begrepen dat blauwe leds die, ook al zijn ze donker geworden nog steeds evenveel stroom vragen.
Omdat als ik met een nieuwe site bezig ben ik het wel handig vind om iets van status te zien tot ik klaar ben met het werk. Daarna gaat de hele site op donker.The Eagle schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:45:
[...]
Hoezo er na? Algemene config in het hele netwerk is hier led uit. AP's volgen dat netjes.
#team_UTC+1
Interessant dat jij nog een andere optie had gevonden, ik heb op deze manier de LED op wit staan.Fairy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:49:
[...]
Ieder zijn eigen keuze. een zachtwitte ring zou ik op zich wel fijn vinden als indicatie.
Ik denk dat dit te verwaarlozen is, wellicht te nihil verschil om te meten. 't Zal vast geen € per jaar verschil maken.Weet iemand overigens wat het qua stroom uitmaakt met de leds aan of uit? Heb ooit begrepen dat blauwe leds die, ook al zijn ze donker geworden nog steeds evenveel stroom vragen.
Ik vermoed dat jouw methode de configuratie is en de methode die ik vond rechtstreeks dat register aanspreekt.Chris.nl schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:59:
[...]
Interessant dat jij nog een andere optie had gevonden, ik heb op deze manier de LED op wit staan.
[...]
Ik denk dat dit te verwaarlozen is, wellicht te nihil verschil om te meten. 't Zal vast geen € per jaar verschil maken.
Jouw methode werkt net zo goed zie ik. Ik krijg het alleen nog niet voor elkaar dat het er na een reboot nog steeds in staat.
Edit: Blijkbaar werkt jouw optie wél na een reboot, dus jouw methode is beter. Ik had de stroom eraf gehaald als zijnde reboot, maar blijkbaar gaat ie dan de backup config draaien gok ik. Toen ik reboot als commando gaf was het wel in orde, ook na een harde uit aan.
Heb 'm aangepast met "vi /var/etc/persistent/cfg/mgmt" dat vond ik het makkelijkst.
[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 07-05-2020 12:42 ]
Wat dat betreft heeft UniFi het wel goed op orde voor wat betreft vendor locking en het overhalen tot aanschaf meerdere spullen. Begin met 2 APs, heb een derde bijbesteld en ook al 2 switchen
Ik zit even met een uitdaging. Wij gaan 4-5 maanden lang verbouwen waarna ook de hele LAN structuur optimaal wordt.
Oorspronkelijke situatie.
USG>LAN kabel>Switch>AP(nano HD), dikke prima allemaal qua snelheid/latency
Echter wil ik mijn kantoorunit (buiten bereik van WIFI) aansluiten via netwerkkabel.
Nieuwe situatie: (=huidig)
USG-->Switch-->Ethernet over Power (EOP)-->Switch-->AP's
Ik overweeg nu het volgende:
USG-->Switch-->AP --> AP--->Switch-->wired (oftwel EOP eruit en 3e AP erbij via uplink mogelijkheid)
Zou dit de situatie verbeteren? Specifiek kijkend naar latency.
Echter wil ik mijn kantoorunit (buiten bereik van WIFI) aansluiten via netwerkkabel.
Nieuwe situatie: (=huidig)
USG-->Switch-->AP --> AP--->Switch-->wired (oftwel EOP eruit en 3e AP erbij via uplink mogelijkheid)
Zou dit de situatie verbeteren? Specifiek kijkend naar latency.
[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 07-05-2020 17:29 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Als je 4-5 maanden gaat verbouwen kun je vast ook wel een kabel trekken? Alle andere oplossingen zijn prut. Via EoP zit je volgens mij op ongeveer 300Mbit/s max. En als je op kantoor nu geen wifi hebt dan gaat het AP in het kantoor ook geen signaal hebben om de wireless bridge te vormen, dus ook dat zal niet, of maar suboptimaal, werken.Appie Heijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:28:
Ik zit even met een uitdaging. Wij gaan 4-5 maanden lang verbouwen waarna ook de hele LAN structuur optimaal wordt.
Nieuwe situatie:
Zou dit de situatie verbeteren?
@RobertMe probleem is om van de woonkamer (USG) naar de meterkast (AP1/nanoHD) te komen met een kabel, moet ik door de kelder heen(waterdichtheid issue),door de trap, langs de voordeur enz. Niet te doen, en dat gedeelte wordt ook niet verbouwd.
Tijdens de verbouwing gaat er een mantelbuis de meterkast uit, onder de bestrating door dan onder de fundering door ri aansluitpunt Ziggo waar ook de USG momenteel staat.
EOP had ik nog liggen en werkt, zij het met hoge latency.
Afstand tussen AP1 (nanoHD) en AP3 (nog aan te schaffen) zou 5mtr zijn.(signaal zal top zijn)
AP1 is reeds hardwired verbonden met de switch waar ook AP2 al aan hangt.
Probleem zit hem echt in de verbinding tussen USG en de switch in de meterkast waar alle wifi ook weer aan hangt.
Tijdelijk een NanoHD erbij hangen heb ik geen moeite mee maar als ik van te voren al weet dat het slechter/gelijk is aan de EOP "oplossing" dan heeft dat geen zin.
Over 5 maanden is alles uiteindelijk toch goed bekabelt.
Tijdens de verbouwing gaat er een mantelbuis de meterkast uit, onder de bestrating door dan onder de fundering door ri aansluitpunt Ziggo waar ook de USG momenteel staat.
EOP had ik nog liggen en werkt, zij het met hoge latency.
Afstand tussen AP1 (nanoHD) en AP3 (nog aan te schaffen) zou 5mtr zijn.(signaal zal top zijn)
AP1 is reeds hardwired verbonden met de switch waar ook AP2 al aan hangt.
Probleem zit hem echt in de verbinding tussen USG en de switch in de meterkast waar alle wifi ook weer aan hangt.
Tijdelijk een NanoHD erbij hangen heb ik geen moeite mee maar als ik van te voren al weet dat het slechter/gelijk is aan de EOP "oplossing" dan heeft dat geen zin.
Over 5 maanden is alles uiteindelijk toch goed bekabelt.
[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 07-05-2020 17:41 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Hier gisteren ook de nieuwe firmware op m'n USG-3P laten landen en ik ben weer van de ellende af dat m'n CK Gen2+ iedere nacht z'n verbinding ging resetten (issue wat er in zat sinds dát ding van de laatste controllersoftware voorzien was). De USG-3P is meteen ook weer 'rustig' qua CPU gebruik. Dat gebruik liep binnen een dag telkens op naar ~70% en was alleen te verhelpen middels een reboot van de USG-3P 
Ik kreeg net op Youtube overigens een erg slechte maar toch wel vermakelijke 'in-video' advertentie aangeboden. Normaliter klik ik die zooi meteen weg maar deze had ik maar even door gekeken.... HOE SLECHT!!
Ik denk dat ik dat spul van die toko écht nodig heb. 't Is dat ik geen Mike heet, maar....... AMAZING
Ik kreeg net op Youtube overigens een erg slechte maar toch wel vermakelijke 'in-video' advertentie aangeboden. Normaliter klik ik die zooi meteen weg maar deze had ik maar even door gekeken.... HOE SLECHT!!
Ik denk dat ik dat spul van die toko écht nodig heb. 't Is dat ik geen Mike heet, maar....... AMAZING

Op een grote Chinese webshop te koop voor nog geen tientjeWill_M schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:26:
Hier gisteren ook de nieuwe firmware op m'n USG-3P laten landen en ik ben weer van de ellende af dat m'n CK Gen2+ iedere nacht z'n verbinding ging resetten (issue wat er in zat sinds dát ding van de laatste controllersoftware voorzien was). De USG-3P is meteen ook weer 'rustig' qua CPU gebruik. Dat gebruik liep binnen een dag telkens op naar ~70% en was alleen te verhelpen middels een reboot van de USG-3P
Ik wil de USG aanschaffen, de Dream Machine Pro is wat overkill voor wat ik wil doen.
Maar op elke plaatje zie ik altijd ook de USG er tussen staan, maar waarom? bieft het ook bijvoorbeeld DHCP, firewall, dns portforwarding etc etc?
op de foto's en sheets wordt ik er ook niet echt wijzer op.
Maar op elke plaatje zie ik altijd ook de USG er tussen staan, maar waarom? bieft het ook bijvoorbeeld DHCP, firewall, dns portforwarding etc etc?
Je ziet op plaatjes van de USG de USG staan?theduke1989 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:19:
Ik wil de USG aanschaffen, de Dream Machine Pro is wat overkill voor wat ik wil doen.
de USG is een gateway/firewall. die gebruik je voor DHCP, firewall taken, en je kan ten opzichte van de UDM ook dns fordwards instellen (json config), de UDM kan dat (nog) niet.theduke1989 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:19:
en daarbij, als je gewoon los een controller gebruik hoef je niet perse een UI account aan te maken, een lokaal account kan nog steeds. (de UDM heeft de controller ingebakken en Moet je een ui account aanmaken.)
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
message to self: doe geen rolling upgrade als je met beta software werkt..
pfff gaan mijn flex mini's ineens gedowngrade worden...
pfff gaan mijn flex mini's ineens gedowngrade worden...
There are no secrets, only information you do not yet have
Voor zover ik weet combineert de UDM een controller / cloudkey, een AP en een router (USG). Daarnaast heeft een UDM wat meer CPU power waardoor ie IDS/IPS kan doen zonder dat ie daarbij de internetsnelheid terug hoeft te brengen.theduke1989 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:19:
Een USG is gewoon een losse router / gateway met behoorlijk wat functionaliteiten, zelfs nog wat meer dan de UDM als ik dat zo lees.
Crux is: een UDM zou je neerzetten waar je ergens een AP nodig hebt, en in een meterkast is dat meestal niet het geval of onhandig. Maar het kan wel - je zou een UDM neer kunnen zetten als combi van USG en contntroller / cloudkey en dan het AP deel gewoon niet gebruiken. Beetje dure oplossing though.
@The Eagle ik wou dat eigenlijk als een soort firewall applieance gebruiken.
Opstelling
- Patch panel
- Ubi switch - 16 poorten door het huis.
- Ubiq AP Pro wordt in de gang gezet.
- USG - verbonden met de switch. (en dan vanaf hier alle firewall rules uitvoeren.) Had gedacht is bijvoorbeeld een beetje zoals Watchguard, Barracuda met firewall rules, maar dan voor een leukere prijs.
- Modem - verbonden met de USG.
Opstelling
- Patch panel
- USG - verbonden met de switch. (en dan vanaf hier alle firewall rules uitvoeren.) Had gedacht is bijvoorbeeld een beetje zoals Watchguard, Barracuda met firewall rules, maar dan voor een leukere prijs.
[ Voor 25% gewijzigd door theduke1989 op 08-05-2020 16:02 ]
Ik zit met een probleem, ik heb momenteel een unifi setup, USG, Switch POE 8p, Switch 8p, In-wall, LC Lite.
Mijn vriendin die wou laatst muziek van haar telefoon (spotify) streamen naar de Onkyo versterker of naar de Google Mini`s. Echter na een minuut of 5 a 10 klapt spotify op de telefoon eruit en is de verbinding weg.
Mijn netwerk heeft een 3 tal vlan`s IoT, Private, CCTV. Ook beschik ik over een Wifi voor prive en IoT (draadloze spullen) hier zit de Google mini dus ook op. De Onkyo overigens niet die zit in mijn prive lan.
Nu heb ik alle firewall rules uitgezet, had geen effect, ik heb de telefoon in hetzelfde vlan/en wifi gehangen als de Google Mini, had ook geen effect. Ik heb AUTO-OPTIMIZE NETWORK uitgezet, geen effect.
mDNS staat aan, Enable IGMP snooping staat ook aan en op de Wifi staat Enable multicast enhancement (IGMPv3) ook aan.
Ik ben momenteel een beetje uitgedacht is er iemand die dit probleem herkent? Of wellicht een oplossing heeft.
Mijn vriendin die wou laatst muziek van haar telefoon (spotify) streamen naar de Onkyo versterker of naar de Google Mini`s. Echter na een minuut of 5 a 10 klapt spotify op de telefoon eruit en is de verbinding weg.
Mijn netwerk heeft een 3 tal vlan`s IoT, Private, CCTV. Ook beschik ik over een Wifi voor prive en IoT (draadloze spullen) hier zit de Google mini dus ook op. De Onkyo overigens niet die zit in mijn prive lan.
Nu heb ik alle firewall rules uitgezet, had geen effect, ik heb de telefoon in hetzelfde vlan/en wifi gehangen als de Google Mini, had ook geen effect. Ik heb AUTO-OPTIMIZE NETWORK uitgezet, geen effect.
mDNS staat aan, Enable IGMP snooping staat ook aan en op de Wifi staat Enable multicast enhancement (IGMPv3) ook aan.
Ik ben momenteel een beetje uitgedacht is er iemand die dit probleem herkent? Of wellicht een oplossing heeft.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Ik durf niet te zeggen of een USG de firewall functionaliteit hebt die jij zoekt. Hij komt wel een eind, maar als je de vergelijking trekt met een watchguard of Barracuda dan zou ik daarvoor eerder naar een los PFsense bakki kijken oid.theduke1989 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:01:
@The Eagle ik wou dat eigenlijk als een soort firewall applieance gebruiken.
Opstelling
- Patch panel
Having said that: die USG van mij houdt meer dan voldoende tegen, portforwarding en VLAN's enzo is geen issue. Maar ik heb wat dat betreft een relatief eenvoudige setup; ik draai intern namelijk niks. Staan alleen een tweetal p2p poorten open en that's it.
Streamen als in Airplay of Chromecast?rikadoo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:12:
Ik zit met een probleem, ik heb momenteel een unifi setup, USG, Switch POE 8p, Switch 8p, In-wall, LC Lite.
Vraag 2 zou zijn Apple of Android?
Van Android telefoon, samsung s9 laatste updates. Ik heb overigens met mijn Huawei P30 getest en had ik precies hetzelfde.Totaalgeflipt schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:06:
[...]
Streamen als in Airplay of Chromecast?
Vraag 2 zou zijn Apple of Android?
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
https://community.ui.com/...1b-441c-94e1-bb0ec0e705b1
een hoop fixen in de nieuwe UAP/USW Firmware 4.3.13.11253
Daarbij kun je nog wel wat spelen met firewall rules.The Eagle schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:24:
[...]
Ik durf niet te zeggen of een USG de firewall functionaliteit hebt die jij zoekt. Hij komt wel een eind, maar als je de vergelijking trekt met een watchguard of Barracuda dan zou ik daarvoor eerder naar een los PFsense bakki kijken oid.
Having said that: die USG van mij houdt meer dan voldoende tegen, portforwarding en VLAN's enzo is geen issue. Maar ik heb wat dat betreft een relatief eenvoudige setup; ik draai intern namelijk niks. Staan alleen een tweetal p2p poorten open en that's it.
Zo heb ik bijvoorbeeld 2 VLANs
- MAIN
- GUEST
Ik heb hierbij geen gast wifi aangemaakt omdat kinderen die komen spelen dan niet bij elkaar in de minecraft-wereld kunnen. Hiervoor heb ik een Guest-VLAN aangemaakt die, via firewall rule, niet bij MAIN kan komen.
Nu kunnen de kinderen wel bij elkaar op de iPad (minecraft) komen, maar niet op MAIN
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Volgens mij kan dat ook door wel een guest VLAN te gebruiken? Alleen moet je nog steeds de "Apply guest policies" uit laten bij het Wireless network. Immers zullen alle apparaten van de kinderen in hetzelfde VLAN zitten dus hoeft er niks gerouteerd te worden tussen de VLANs en dus kan de firewall ook dicht.rinkel schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:48:
[...]
Daarbij kun je nog wel wat spelen met firewall rules.
Zo heb ik bijvoorbeeld 2 VLANs
- MAIN
- GUEST
Ik heb hierbij geen gast wifi aangemaakt omdat kinderen die komen spelen dan niet bij elkaar in de minecraft-wereld kunnen. Hiervoor heb ik een Guest-VLAN aangemaakt die, via firewall rule, niet bij MAIN kan komen.
Nu kunnen de kinderen wel bij elkaar op de iPad (minecraft) komen, maar niet op MAIN
Enige reden om wel toe te staan dat ze verbinden met je main VLAN is als je zelf een (Minecraft) server draait in je main VLAN, maar in dat geval kun je nog steeds een aparte firewall rule maken op GUEST IN om verkeer naar de Minecraft server wel te accepteren.
Immers is het guest network type niks meer of minder dan een set predefined firewall rules. Jij past die regels nu niet toe, maar hebt wel zelf een set soortgelijke regels opgesteld. Ergo: is hetzelfde en guest VLAN zal wel werken (evt. met wat extra accepts als toch een bepaalde vorm van verkeer naar je main VLAN nodig zou zijn).
Battery optimization uitzetten voor Spotify misschien een oplossing?rikadoo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:41:
[...]
Van Android telefoon, samsung s9 laatste updates. Ik heb overigens met mijn Huawei P30 getest en had ik precies hetzelfde.
Met Guest bedoelde ik idd die guest policies.RobertMe schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 04:53:
[...]
Volgens mij kan dat ook door wel een guest VLAN te gebruiken? Alleen moet je nog steeds de "Apply guest policies" uit laten bij het Wireless network. Immers zullen alle apparaten van de kinderen in hetzelfde VLAN zitten dus hoeft er niks gerouteerd te worden tussen de VLANs en dus kan de firewall ook dicht.
Enige reden om wel toe te staan dat ze verbinden met je main VLAN is als je zelf een (Minecraft) server draait in je main VLAN, maar in dat geval kun je nog steeds een aparte firewall rule maken op GUEST IN om verkeer naar de Minecraft server wel te accepteren.
Immers is het guest network type niks meer of minder dan een set predefined firewall rules. Jij past die regels nu niet toe, maar hebt wel zelf een set soortgelijke regels opgesteld. Ergo: is hetzelfde en guest VLAN zal wel werken (evt. met wat extra accepts als toch een bepaalde vorm van verkeer naar je main VLAN nodig zou zijn).
Je kunt 2 kanten op, of starten met meer regels en een aantal uitzetten, of starten met niets en opbouwen.
Ik ben voor t laatste gegaan.
Het was eigenlijk een voorbeeld om aan te geven dat firewall rules ook mogelijk zijn op de USG @theduke1989
Ik wacht altijd eerst een paar weken voordat ik upgrade. Je leest in de community toch te vaak problemen en er is alweer gezeik over de privacy opties.....martinvdm schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:47:
https://community.ui.com/...1b-441c-94e1-bb0ec0e705b1
Notes On Analytics
The analytics framework of UniFi Networking products collects two types of analytics data: personal data and other data (described in detail here).
When we first added the controller option for enabling analytics in 5.12.35, personal data and other data were not separated, so the feature either collected both personal and other data, or no data at all. We learned from the previous roll-out of analytics reporting that, even though users want to contribute to making products better, they are rightfully concerned about data privacy and the impact that it may have on their own business. As a result, we have separated the reporting of personal and other data, so that we can continue collecting valuable statistics that improve our products while keeping identifiable data out of the picture.
As of today, we are in the process of updating the analytics feature in UniFi Networking products to report personal data and other data separately. Once the products are updated, they will behave this way:
If the controller option is enabled, analytics will send personal and other data.
If the controller option is disabled, analytics will send other data.
If the controller option is disabled and you use the custom config value, analytics will report no data.
In USW/UAP firmware 4.1.0 and newer, you can set the custom config value as follows:
Use config.properties in the controller (described here) and setting system.analytics.anonymous to disabled. For example:
config.system_cfg.1=system.analytics.anonymous=disabled
Since we are in the process of making the above update, some UniFi Network products still follow the initial behavior of not separating personal data from other data (in which case the controller will enable/disable analytics entirely), but these products will be updated in future releases.
[ Voor 68% gewijzigd door Gunner op 09-05-2020 09:33 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ja ik ook hoor. Ubiquiti firmwares hebben nogal en bug historyGunner schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:33:
[...]
Ik wacht altijd eerst een paar weken voordat ik upgrade. Je leest in de community toch te vaak problemen en er is alweer gezeik over de privacy opties.....
[...]
Je kan ook een Guest vlan (4321) aanmaken op de USG en een nieuwe SSDI aanmaken gekoppeld aan vlan (4321) en daar dan niet de Guest Policy aanvinken. Daarmee zet je volgens mij de L2 en L3 cliënt broadcast isolation aan die op het acces point zelf plaats vind. Als deze namelijk aan vinkt op een willekeurige AP en ssid zonder gast-vlan (usg) en er is ook geen guest-portal aangezet/gemaakt op de controller vindt er namelijk toch cliënt isolation plaats zonder dat er ook maar iets is ingesteld op een firewall. En volgens mij gebeurt dit op broadcast en icmp niveau in Het acces point.rinkel schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:21:
[...]
Met Guest bedoelde ik idd die guest policies.
Je kunt 2 kanten op, of starten met meer regels en een aantal uitzetten, of starten met niets en opbouwen.
Ik ben voor t laatste gegaan.
Het was eigenlijk een voorbeeld om aan te geven dat firewall rules ook mogelijk zijn op de USG @theduke1989
Als je dan in de controller ook de guest portal niet aanzet heb geen active portal maar wel gewoon gasten WiFi-netwerk met pre-shared WPA2(3) key Waar de Guest firewall regels op van van toepassing zijn.
Daarom zit er nu veel meer tijd (maanden) tussen de release en Is de bug fix lijst ook zo veel groter.martinvdm schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:49:
[...]
Ja ik ook hoor. Ubiquiti firmwares hebben nogal en bug history
Ze hebben de release kwaliteit verbeterd en daarom is ook een nieuwe nummering van de firmware. 4 staat de Firmware versie, 3 voor het services pack/patch en 13 voor de RC(release candidate. Voor dat deze update is gereleased is hij 13 keer herzien en niet door het beta forum gekomen.
Je kan het zo zien. Nieuw (functie of technische aanpassingen ) in deze firmware (4) zijn de Improvements (3). De bug’s is wat er allemaal bug gevonden en verbetert is in de 13 pogingen tot Release. Na het beta forum is de firmware eerst een week (7dagen) alleen via het forum te downloaden. als er dan niets ernstigs meer naar boven komt drijven wordt hij naar de controller gepusht en als download op site aangeboden.
Met dit nieuwe beleid zien we ook dag improvements verwijderd en terug gedraaid worden in de RC’s en dat is positief.Posted 8 days ago
UAP/USW Firmware 4.3.13.11253
Om een klein idee te geven hoe zoon firmware release tot staand door het beta forum voordat hij gereleased wordt. Een klein stukje uit het UDM-beta testing releases.
In zoon topic zitten ook niet paar mensen dat er maar 3 berichten zijn. Je kan er met dit nieuw beleid in mijn optiek wel op vertrouwen dat de firmware die via de controller wordt aangeboden stabiel is.Fix the issue causing Network Dashboard to show "No Internet" when it's available. ( new in rc13 )
Fix Safari not being able to setup UDM. ( new in rc15 )
Fix upgrade firmware from the controller. ( new in rc15 )
Fix local non-owner login. ( new in rc15 )
Fix RADIUS Mac Authentication on UAP. ( new in rc15 )
Fix starting video for UDM. ( new in rc16 )
Fix UI issue allowing to see multiple sites. ( new in rc16 )
Revert recent topology changes for stabilization. ( new in rc16 )
:strip_exif()/f/image/lYwTIx5d692tiWABB0jr16Vc.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je goed op de tags let kan je op het reguliere forum zien dat ze echt heel voorzichtig zijn geworden release van pushen van de firmware naar de controller je ziet dat ze meerdere keren de firmware tijdens 7dagen op het reguliere forum Hebben af gekeurd en dat hij niet heeft gehaald om te worden aangeboden via de controller en op software en firmware pagina op de site.
:strip_exif()/f/image/PcRMWsSxJmEBJvSnoqZdg3FW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door xbeam op 09-05-2020 22:29 ]
Ben aan het klooien met de USG3 en kom er niet uit, daarom graag jullie hulp. Volgende setup:
KPN xDSL aansluiting -> Draytek Vigor160 in bridge -> USG3 -> unifi switch -> ap's, waaronder unifi controller etc.
Ik heb @Coolhva ’s instructies op https://coolhva.github.io/ exact gevolgd en de daar aangeboden bestanden in de USG3 en de controller geplaatst. Alles herstart maar geen internet.
Show interfaces geeft:
Lijkt er op dat er geen pppoe verbinding opgebouwd wordt. Als ik de USG3 vervang door een edgerouter x werkt de pppoe wel, dus het modem functioneert. Er zit dus iets mis in de unifi instellingen.
Wat zie ik over het hoofd?
KPN xDSL aansluiting -> Draytek Vigor160 in bridge -> USG3 -> unifi switch -> ap's, waaronder unifi controller etc.
Ik heb @Coolhva ’s instructies op https://coolhva.github.io/ exact gevolgd en de daar aangeboden bestanden in de USG3 en de controller geplaatst. Alles herstart maar geen internet.
Show interfaces geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Gunnar@ubnt:~$ show interfaces Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down Interface IP Address S/L Description --------- ---------- --- ----------- eth0 - u/u WAN eth0.4 - u/u IPTV eth0.6 - u/u WAN eth1 192.168.178.1/24 u/u LAN fd38:3ac2:daa0:1:e263:daff:fe26:27e/64 eth2 - A/D lo 127.0.0.1/8 u/u ::1/128 |
Lijkt er op dat er geen pppoe verbinding opgebouwd wordt. Als ik de USG3 vervang door een edgerouter x werkt de pppoe wel, dus het modem functioneert. Er zit dus iets mis in de unifi instellingen.
Wat zie ik over het hoofd?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.