[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Executer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:07:
Vanavond mijn eerste Ubiquiti accespoint in huis gehaald, een UAP-AC-Pro.

Na het adopten gaat alles erg moeilijk, accespoint heeft bijna continue geen verbinding met de controller software. Missed heartbeat, niet meer in kunnen loggen in de controller software, ondanks (naar mijn weten) het goede wachtwoord.

Heb hem zojuist een herstart gegeven, hij was even zichtbaar maar kort daarna opnieuw een missed heartbeat en niet meer te benaderen. Kan hem wel pingen, maar telnetten/SSH lukt niet omdat ik het wachtwoord niet weet. Deze zou ik uit de site settings kunnen halen, maar hier zie ik de genoemde items opties voor "Device authentication" niet.

Iemand die deze 'noob' op gebied van Ubiquiti op gang wil helpen?

Edit: En vervolgens is de AP plotseling weer verbonden... Ik begrijp er weinig van waarom het zo problematisch moet zijn.
1:Wat is je internet provider?
2: Als dat geen ziggo is. Heb je dan tv aanstaan?
3: bij ja, verdwijnt het probleem na 10 min als je tv uitzet?
4: bij ja welk merk en type switch’s gebruik je?
Yukkie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:58:
Sinds kort heb ik een USG ter vervanging van mijn DD-WRT router en ik ben de zaken die ik op mijn DD-WRT router ingesteld had aan het overzetten naar mijn USG. Ik zit nu te kijken om Open VPN te activeren op mijn USG en ik heb daarvoor deze guide gevonden: https://community.ui.com/...ateway-Step-by-Step-Guide Daarin wordt beschreven dat ik een config.gateway.json file aan moet/kan maken (stap 8 in de Guide) welke ik in de folder ‘/var/lib/unifi/sites/default/‘ moet zetten. Echter, dit pad bestaat niet op mijn controller. Voor de duidelijkheid, ik heb Unifi in een docker container draaien(deze image om precies te zijn). Ik heb het pad binnen in de container opgezocht, maar ik kom niet verder dan /var/lib/unifi. De folder sites en subfolders bestaan (nog) niet.

Om het voor mij nog verwarrender te maken: in de documentatie van Ubiquiti zelf staat weer een andere folder genoemd: /usr/lib/unifi/data/sites/[site name/default]/. Ook de folder data en verdere subfolders bestaan dus niet.

Dus waar moet ik nou heen met mijn config.gateway.json file? :) Kan ik de missende folders zelf aan maken? En dan de documentatie van Ubiquiti volgen, of die van de auteur van de OpenVPN instructies?
😂/ lib/unifi/data/sites/😉
Default is de default naam van je site als je deze aangepast hebt of een nieuwe site hebt aangemaakt dan heeft je site naam een code zoals 6x54Fc die kan terug vinden in de url van de Dashboard manage/site/6x54Fc/dashboard

[ Voor 44% gewijzigd door xbeam op 01-05-2020 23:33 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

De reden/betekenis van je smilies ontgaat me even, maar ik heb het inmiddels gevonden. Ik heb een plaatje als floorplan geupload en daarmee zijn de missende folders aangemaakt.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:21
Is het mogelijk om een OpenVPN server te configureren op een UDM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yukkie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:29:
De reden/betekenis van je smilies ontgaat me even, maar ik heb het inmiddels gevonden. Ik heb een plaatje als floorplan geupload en daarmee zijn de missende folders aangemaakt.
Omdat beide padden naar het zelfde punt verwijzen. lib/unifi/data/sites

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 01-05-2020 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 00:25
xbeam schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:38:
Zijn er meer mensen bij wie het ui.com forum heel slecht en langzaam wil laden.

Ook zie ik met kpn een slechtere routering dan Waneer ik via een vpn eerst naar bijv, tsjechië of Caribische gebied ga. Beide routeren via Denemarken (telia). De lantancy vanaf Bonaire over Denemarken is bijna gelijk. Zelfs inclusief extra latency van de vpn daar heen laad de pagina en het forum 100 keer sneller.

Kpn:
[Afbeelding]

Curaçao:
[Afbeelding]
Welke app is dit? Ziet er mooi uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:44

The Executer

Lekker belangrijk!

xbeam schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:17:
[...]

1:Wat is je internet provider?
2: Als dat geen ziggo is. Heb je dan tv aanstaan?
3: bij ja, verdwijnt het probleem na 10 min als je tv uitzet?
4: bij ja welk merk en type switch’s gebruik je?
Heb inderdaad Ziggo als provider.

Het gekke was, na installatie van de controller hebben we de AP moeten resetten, deze had niet meer de default username/password. Prima. Hierna samen met een collega deze redelijk default ingesteld. Plotseling waren we de AP kwijt, offline, LED knipperde wit, totaal niet duidelijk wat er aan de hand was. Plots was deze terug, maar konden op zowel laptop, Galaxy S10 als iPhone geen verbinding maken, terwijl beide SSID's zichtbaar waren. Daarnaast ben de AP al 5 keer kwijt geweest geloof ik.

De AP hangt achter een Mikrotik 951G-2HnD.

Vooralsnog lijkt het nu weer stabiel te draaien.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Executer schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 00:26:
[...]

Het gekke was, na installatie van de controller hebben we de AP moeten resetten, deze had niet meer de default username/password. Prima. Hierna samen met een collega deze redelijk default ingesteld. Plotseling waren we de AP kwijt, offline, LED knipperde wit, totaal niet duidelijk wat er aan de hand was. Plots was deze terug, maar konden op zowel laptop, Galaxy S10 als iPhone geen verbinding maken, terwijl beide SSID's zichtbaar waren. Daarnaast ben de AP al 5 keer kwijt geweest geloof ik.

Je bent gewoon de snel geweest wanneer hij adopt krijgt inderdaad de login en het wachtwoord van de controller en daarna gaat een uit en knipperen (of line ) tot dat hij klaar is met provisioneren. Dat proces kan een aantal minuten duren voor dat weer online komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:44

The Executer

Lekker belangrijk!

xbeam schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 00:57:
[...]

Je bent gewoon de snel geweest wanneer hij adopt krijgt inderdaad de login en het wachtwoord van de controller en daarna gaat een uit en knipperen (of line ) tot dat hij klaar is met provisioneren. Dat proces kan een aantal minuten duren voor dat weer online komt.
Hij was op dat moment reeds 30 minuten actief na provisioning gek genoeg. Ach, draait nu allemaal goed. Nu nog de controller software van de laptop (draadloos) overhevelen naar de pc (bekabeld), zal vast ook stuk beter gaan :).

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 14-09 18:30

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Zover ik zie zijn er twee versies van de AC Pro op de markt. Eentje met een glanzend ‘U’ logo en eentje met een gegraveerd Ubiquiti logo. Het zou niets moeten uitmaken maar welke is nou de nieuwere en welke de oudere versie ?
Ik zou zeggen het nieuwere U logo is de nieuwste versie, maar iemand die dit kan onderbouwen ?

[ Voor 17% gewijzigd door martinvdm op 02-05-2020 09:31 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindless999
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-03 12:52
The Executer schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 01:16:
[...]

Hij was op dat moment reeds 30 minuten actief na provisioning gek genoeg. Ach, draait nu allemaal goed. Nu nog de controller software van de laptop (draadloos) overhevelen naar de pc (bekabeld), zal vast ook stuk beter gaan :).
Het zou ook zo kunnen zijn dat hij bezig is geweest met het updaten van de firmware naar een bepaalde versie. Nadat ik een nieuwe switch (ubiquiti) had geïnstalleerd moest hij geüpdate worden naar een bepaalde versie voordat hij een echte adopt deed.

Daarna kon ik hem ook updaten naar de laatste versie (en als je op update drukt gaat hij automatisch herstarten, hij vraagt niet of je wilt herstarten en doet het gewoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:40
Als ik in m'n controller de client-list alle devices laat zijn, dan zie ik echt heel veel "wired" clients. En ik heb werkelijk waar geen flauw idee waar deze vandaag komen. Hebben jullie dit ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svkVA9MDDu82QtBd3YvrPG7n8UA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMrLvtj2SYibDTBsqx5tNxx0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
Ziggo box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:40
Nee, heb xs4all. Kan me niet voorstellen dat dat ding zoveel verschillende mac adressen heeft/genereert, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smeerbartje schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:45:
Als ik in m'n controller de client-list alle devices laat zijn, dan zie ik echt heel veel "wired" clients. En ik heb werkelijk waar geen flauw idee waar deze vandaag komen. Hebben jullie dit ook?

[Afbeelding]
Hoeveel AP’s en SSid’s heb je?
Kan op de telefoon de Mac net niet lezen. Maar als ze allemaal bijna het zelfde zijn als je AP’s dan zijn het SSid. Door bug kunnen die als user gezien worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Een gedeelte hiervan zijn "private" mac-adressen, die het apparaat nodig heeft om extra ipadressen te genereren? Zoek de sourceport?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 10:34

[Afbeelding]
Alle toestellen die op de wifi van je airports zitten zullen door de unifi app als wired clients gezien worden. Misschien is dit de verklaring?

Discogs collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@smeerbartje Heb je toevallig 'Wireless Uplink' aanstaan? :)

Hier vorige week een UVC-G3-AF van 1,5 jaar oud middels RMA terug naar de leverancier gestuurd. Afgelopen week keurig een nieuwe gekregen (y).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Executer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:07:
Vanavond mijn eerste Ubiquiti accespoint in huis gehaald, een UAP-AC-Pro.

Na het adopten gaat alles erg moeilijk, accespoint heeft bijna continue geen verbinding met de controller software. Missed heartbeat, niet meer in kunnen loggen in de controller software, ondanks (naar mijn weten) het goede wachtwoord.

Heb hem zojuist een herstart gegeven, hij was even zichtbaar maar kort daarna opnieuw een missed heartbeat en niet meer te benaderen. Kan hem wel pingen, maar telnetten/SSH lukt niet omdat ik het wachtwoord niet weet. Deze zou ik uit de site settings kunnen halen, maar hier zie ik de genoemde items opties voor "Device authentication" niet.

Iemand die deze 'noob' op gebied van Ubiquiti op gang wil helpen?

Edit: En vervolgens is de AP plotseling weer verbonden... Ik begrijp er weinig van waarom het zo problematisch moet zijn.
Hij was op dat moment reeds 30 minuten actief na provisioning gek genoeg. Ach, draait nu allemaal goed. Nu nog de controller software van de laptop (draadloos) overhevelen naar de pc (bekabeld), zal vast ook stuk beter gaan :)
Tja, als je via WiFi een WiFi Accesspoint probeert te adopten dan kan je dat soort dingen verwachten... :P :+
The Executer schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 00:26:

Dat komt omdat je UAP na de adoptie tegenwoordig altijd een andere username en wachtwoord krijgt als ik het goed heb begrepen.

Vroeger moest je dat zelf handmatig doen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:17:
Dat komt omdat je UAP na de adoptie tegenwoordig altijd een andere username en wachtwoord krijgt als ik het goed heb begrepen.

Vroeger moest je dat zelf handmatig doen :)
Op een UAP krijgt het standaard account een rename naar "nobody".. de controller-administrator voegt unifi dan toe. Nobody overigens zonder shell.

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 02-05-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Op een UAP krijgt het standaard account een rename naar "nobody".. de controller-administrator voegt unifi dan toe. Nobody overigens zonder shell.
Nobody? Is dat niet gewoon wat jij perongeluk hebt in gevuld bij de ssh settings in de controller.

Bij mij krijgen ze altijd mijn controller login met per nieuwe site een random wachtwoord. Die je kan terug vinden bij site info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

[...]

Ik geef je 99% kans dat het daar aan lag. Zeker ook niet even een vast ip adres gegeven voor je aan de slag ging?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:35:
[...]

Nobody? Is dat niet gewoon wat jij perongeluk hebt in gevuld bij de ssh settings in de controller.

Bij mij krijgen ze altijd mijn controller mijn login met per nieuwe site een random wachtwoord. Die netje is terug te vinden bij site info.
Het is ook per site.. maar nee, dit is geen account die ik zelf heb ingevuld. Het lokale account van de UAP krijgt bij mij iig een rename en het wachtwoord is verwijderd (disabled account). Het site-account voegt unifi op elk device toe. Een account met een random wachtwoord is nergens te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Het is ook per site.. maar nee, dit is geen account die ik zelf heb ingevuld. Het lokale account van de UAP krijgt bij mij iig een rename en het wachtwoord is verwijderd (disabled account). Het site-account voegt unifi op elk device toe. Een account met een random wachtwoord is nergens te vinden.
Of we praten langs elkaar heen, maar je bedoelt toch met (nobody) deze site specifieke device login instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xzuhok-Z9KtNtUp3GnSonURdM0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsTmyzQCyXu349EQOnFhVqyM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Weet iemand hoe ik dit aan de praat kan krijgen? Wil in de woonkamer met een managed switch zowel IPTV (VLAN640) als Internet (VLAN300) werkend krijgen over 1 UTP kabel.

Heb zowel routed als bridged IPTV werkend gekregen. Met routed heb je performance verlies en kan ik alleen VLAN 640 routeren naar eth1 (switch met IPTV) maar heb dan geen daar dan geen LAN/Internet toegang.

Met switched kan dit wel met tagged VLAN's per switchpoort. Echter heb ik nu eth10 (SFP) als WAN poort in gebruik, die is geen onderdeel van de switch dus valt switched af.

Iemand een die hoe ik wel IPTV en LAN werkend krijg i.c.m. SFP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Of we praten langs elkaar heen, maar je bedoelt toch met (nobody) deze site specifieke device login instellingen?
[Afbeelding]
Nee, nobody leeft alleen op je USW, USG of UAP in de lokale password-file.
Het site-account (je screenshot dus) voegt unifi toe bij het adopten op elk device. Wat dan het account met het randompassword is, mis ik even.

UAP:
cat /etc/passwd
siteaccount:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx:0:0:Administrator:/etc/persistent:/bin/ash
nobody:x:0:0:Administrator:/etc/persistent:/bin/false

USW:
cat /etc/passwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Nee, nobody leeft alleen op je USW, USG of UAP in de lokale password-file.
Het site-account (je screenshot dus) voegt unifi toe bij het adopten op elk device. Wat dan het account met het randompassword is, mis ik even.

UAP:
cat /etc/passwd

USW:
cat /etc/passwd
Wat bedoel jij met unifi?
Deze login sittings op screenshot zijn niet voor je Site maar de ssh login voor je Switch en AP’s deze worden bij het aanmaken van site radom gegenereerd en in je accespoint en switches geladen. Zo dat je switch of acces point of USG is geadopteerd kan je met deze gegevens via SSH inloggen op je devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:04:
[...]

Wat bedoel jij met unifi?
Met unifi bedoel ik de login per site binnen unifi op alle devices (op een aantal na waarop SSH niet meer mogelijk is) die in je devices van de site staan inderdaad. We bedoelen hetzelfde hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 02-05-2020 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:06:
[...]

Met unifi bedoel ik de login per site binnen unifi op alle devices (op een aantal na waarop SSH niet meer mogelijk is) die in je devices van de site staan inderdaad.
Het is standaard je controller global admin login met een random per site gegenereerd passwoord. Waarmee de controller bij adoptie de ubnt/ubnt van het geadopteerde device overschrijft.

Misschien is nobody de tag om ssh login niet toe staan.

[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 02-05-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
Iemand die hier problemen heeft gehad met een site to site vpn waarbij een usg zijn IPSec service niet start ?

helaas niet thuis momenteel en de oplossing die ik overal lees is opnieuw provisionen (aanpassing maken en dan laten provisionen helpt niet)

ben nu vooral benieuwd of iemand nog een andere oplossing heeft om dit remote op te lossen.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39
Kan mij iemand uitleggen waarom je wel/niet voor bepaalde setup zou gaan;

Edgerouter X vs Unifiy Security Gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mits112 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:15:

Dat ligt helemaal aan je zelf en hoeveel netwerk kennis je hebt. Niet aan de apparaten die kunnen precies het zelfde waarbij een meer cpu heeft dan ander.

Het verschil zit hem het type gebruiker.
Ben je edgeOS of Unifi liefhebber

[ Voor 14% gewijzigd door xbeam op 02-05-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mits112 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:15:

De 1ste heeft geen integratie binnen Unifi, de 2e wel, maar is op leeftijd en heeft geen toekomst als je volledig gebruik wilt maken van alle security-onderdelen binnen Unifi. Het valt en staat ook met een setje eisen/verwachtingen die je hebt van beide devices en daarnaast kan een edegrouter complexer zijn zonder netwerkkennis.

[ Voor 16% gewijzigd door ed1703 op 02-05-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:04:
Weet iemand hoe ik dit aan de praat kan krijgen? Wil in de woonkamer met een managed switch zowel IPTV (VLAN640) als Internet (VLAN300) werkend krijgen over 1 UTP kabel.

Heb zowel routed als bridged IPTV werkend gekregen. Met routed heb je performance verlies en kan ik alleen VLAN 640 routeren naar eth1 (switch met IPTV) maar heb dan geen daar dan geen LAN/Internet toegang.

Met switched kan dit wel met tagged VLAN's per switchpoort. Echter heb ik nu eth10 (SFP) als WAN poort in gebruik, die is geen onderdeel van de switch dus valt switched af.

Iemand een die hoe ik wel IPTV en LAN werkend krijg i.c.m. SFP?
Daarvoor hebben we de luxe dat we een heel mooi subtopic hebben.
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zojuist m'n tweede AP opgehangen maar dat is toch een tegenvaller, deze maakt een behoorlijke takkeherrie als je hem stevig belast.
Nu had ik daar wel eerder over gelezen en ook dat het altijd wel een klein beetje is, maar dit vind ik te extreem. Mijn eerste AP hoor ik gewoon niet op één meter afstand, de tweede op drie meter overduidelijk en irritant.

Morgen nog eens kijken of de manier van aansluiten uit maakt, maar anders gaat hij gewoon terug. :/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Gonadan schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:07:
Zojuist m'n tweede AP opgehangen maar dat is toch een tegenvaller, deze maakt een behoorlijke takkeherrie als je hem stevig belast.
Nu had ik daar wel eerder over gelezen en ook dat het altijd wel een klein beetje is, maar dit vind ik te extreem. Mijn eerste AP hoor ik gewoon niet op één meter afstand, de tweede op drie meter overduidelijk en irritant.

Morgen nog eens kijken of de manier van aansluiten uit maakt, maar anders gaat hij gewoon terug. :/
Welk type ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De AC Lite.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Doen de AC lites die ik sinds een 2 maanden heb ook. Heb ze op plekken hangen waar je ze niet hoort, want het is idd storend bij volle belasting.. “coil whine” is de zoekterm geloof ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Geluid lijkt een beetje op een ouderwetse HDD kop die 80.000 keer per seconde heen en weer gaat, of niet? :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nee, meer een gierend geluid. Piepen en schuren gecombineerd zeg maar.
Het verschil tussen de twee AP's van identiek type is te groot om dit normaal te vinden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Ah, ik had vroegah een UAP welke dus een reïncarnatie was van een HDD :p

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Vreemd . Heb zelf de ac pro en hoor je totaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:07:

Electromagnetically induced acoustic noise.
Komt vaker voor bij AP’s
Wikipedia: Electromagnetically induced acoustic noise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:57
Ik zit te twijfelen tussen de AC PRO en NanoHD en snap niet helemaal hoe ik ze moet vergelijken. Het gaat om een AP voor op de eerste verdieping, die hopelijk ook deels zolder kan bereiken.

Het gaat er mij vooral om, welke de beste zendkracht heeft op de 2.4 GHz zodat ik ook kan verbinden met de zonnepanelen op zolder (alleen 2.4 GHZ). Iemand een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De zonnepanelen zelf moeten dan ook sterk genoeg zenden, het gaat twee kanten op.

@xbeam dat zeg ik, ik had er al over gelezen. Toch is dit verschil te groot om gewoon weg te zetten als 'hoort erbij'.

@martinvdm ik vind het ook vreemd, zeker omdat mijn andere AP onhoorbaar is.
Morgen eens uitgebreid testen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:18:
Geluid lijkt een beetje op een ouderwetse HDD kop die 80.000 keer per seconde heen en weer gaat, of niet? :+
Dat is knap : Die gaan niet verder dan 15.000 rpm :P :+
Gonadan schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:22:
Nee, meer een gierend geluid. Piepen en schuren gecombineerd zeg maar.
Het verschil tussen de twee AP's van identiek type is te groot om dit normaal te vinden.
Je kan eventueel wat zacht PWM gezoem horen als je flink gaat downloaden of zo in een volledig stille kamer en ook nog eens op 1 a 2 meter bij de accesspoint vandaan zit, maar echte luide geluiden horen gewoon niet!

Dus lekker RMA met dat gekke ding! >:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

nero355 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:55:
[...]

Dat is knap : Die gaan niet verder dan 15.000 rpm :P :+

[...]

Je kan eventueel wat zacht PWM gezoem horen als je flink gaat downloaden of zo in een volledig stille kamer en ook nog eens op 1 a 2 meter bij de accesspoint vandaan zit, maar echte luide geluiden horen gewoon niet!

Dus lekker RMA met dat gekke ding! >:)
Ik had er 6 platters inzitten met elke een eigen leeskop O-)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Gonadan schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:30:
De zonnepanelen zelf moeten dan ook sterk genoeg zenden, het gaat twee kanten op.
Dat snap ik, maar het zou helpen als de AP gevoeliger is, dan maakt het weer makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cardinal schreef op zondag 3 mei 2020 @ 00:10:
[...]

Dat snap ik, maar het zou helpen als de AP gevoeliger is, dan maakt het weer makkelijker.
Of je hangt er voor die paar euro gewoon 1 buiten in je tuin. Aangezien het mooie weer er aankomt en je deze zomer toch niet veel meer kan doen dan bier drinken en Bqqen in je eigen tuin, vang je zo gelijk twee vliegen. B)

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 03-05-2020 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Cardinal schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:26:
Ik zit te twijfelen tussen de AC PRO en NanoHD en snap niet helemaal hoe ik ze moet vergelijken. Het gaat om een AP voor op de eerste verdieping, die hopelijk ook deels zolder kan bereiken.

Het gaat er mij vooral om, welke de beste zendkracht heeft op de 2.4 GHz zodat ik ook kan verbinden met de zonnepanelen op zolder (alleen 2.4 GHZ). Iemand een suggestie?
Als je de reviews moet geloven dan schijnt de nanohd wel een ander antennedesign te hebben waardoor de 2,4ghz iets ondergeschikt is van de 5ghz. Of het waar is maar de vraag, maar je vraag is mbt tot 2,4ghz en rijkwijdte. Ik zou lekker de extra centen in je zak houden en voor de Pro gaan, of wellicht zelfs de Lite en dan voor de extra centen een 2e lite op de zolder hangen indien het niet blijkt te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:47
Ik heb 2 flex mini switches die prima hun werk doen. Ik zie alleen in de controller dat het ip adres blauw is itt andere switches. En ik krijg geen experience getal. Allemaal natuurlijk niet belangrijk maar nu ik vaak thuis zit kan ik me eraan irriteren. ;) Ik zag toen ik ze installeerden even kort een opmerking dat STUN server niet benaderbaar was maar dit lijkt me niet een probleem omdat andere switches wel blauw zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYd7cQFyt33v7jhI5jEBNATju2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1T0AJO99TAZ4eV6VHbejdUdf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 16:36
martinvdm schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:44:
[...]

Als je de reviews moet geloven dan schijnt de nanohd wel een ander antennedesign te hebben waardoor de 2,4ghz iets ondergeschikt is van de 5ghz. Of het waar is maar de vraag, maar je vraag is mbt tot 2,4ghz en rijkwijdte. Ik zou lekker de extra centen in je zak houden en voor de Pro gaan, of wellicht zelfs de Lite en dan voor de extra centen een 2e lite op de zolder hangen indien het niet blijkt te werken.
Ik zou zelf nu wachten op de versies met Wifi 6, ze schijnen al in de software te zitten, het is alleen wachten tot ze uitkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
tomdh76 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:04:
Ik heb 2 flex mini switches die prima hun werk doen. Ik zie alleen in de controller dat het ip adres blauw is itt andere switches. En ik krijg geen experience getal. Allemaal natuurlijk niet belangrijk maar nu ik vaak thuis zit kan ik me eraan irriteren. ;) Ik zag toen ik ze installeerden even kort een opmerking dat STUN server niet benaderbaar was maar dit lijkt me niet een probleem omdat andere switches wel blauw zijn...

[Afbeelding]
Dat blauwe is een URL om op de console c.q. webinterface(USG) van het device te komen. Iets wat de Flex Mini beide niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

LightStar schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:12:
[...]

Ik zou zelf nu wachten op de versies met Wifi 6, ze schijnen al in de software te zitten, het is alleen wachten tot ze uitkomen.
Wat ook veel zal uit gaan maken voor rijkwijdte op de 2,4ghz band.
“ Het gaat er mij vooral om, welke de beste zendkracht heeft op de 2.4 GHz zodat ik ook kan verbinden met de zonnepanelen op zolder (alleen 2.4 GHZ). ”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 16:36
martinvdm schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:44:
[...]

Wat ook veel zal uit gaan maken voor rijkwijdte op de 2,4ghz band.
“ Het gaat er mij vooral om, welke de beste zendkracht heeft op de 2.4 GHz zodat ik ook kan verbinden met de zonnepanelen op zolder (alleen 2.4 GHZ). ”
Die specs zijn nog niet bekend ;)

Maar wil je max lengte dan moet je niet voor de pro gaan.., de LR versie komt verder namelijk, ik zelf heb op de eerste verdieping een ac-pro hangen (aan het plafond in de overloop) en daar kom ik makkelijk op de zolder (ook met 5Ghz dus 2.4Ghz zal nog beter zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
xbeam schreef op zondag 3 mei 2020 @ 01:02:
[...]
Of je hangt er voor die paar euro gewoon 1 buiten in tuin. Aangezien het mooie weer er aankomt en je deze zomer toch niet veel meer kan doen dan bier drinken en Bqqen in je eigen tuin, vang je zo gelijk twee vliegen. B)
Tuin is achter, omvormer hangt voor. Daarnaast is de tuin gecoverd door een inwall HD bij de TV (gisteren getest, pas in de poort valt het signaal weg (met zwaar geïsoleerde schuifpui dicht).
martinvdm schreef op zondag 3 mei 2020 @ 08:44:
[...]
De lite is een goed alternatief, alleen zou het mooi zijn als het voor 1 apparaat niet nodig zou zijn.
LightStar schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:17:
[...]

Maar wil je max lengte dan moet je niet voor de pro gaan.., de LR versie komt verder namelijk, ik zelf heb op de eerste verdieping een ac-pro hangen (aan het plafond in de overloop) en daar kom ik makkelijk op de zolder (ook met 5Ghz dus 2.4Ghz zal nog beter zijn)
Het zal in mijn geval op een van de kamers zijn, maar er is ruimte om hem binnen die kamer te verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

[...]

Wat weinig zin heeft als het device niet zo ver terug kan zenden. Ik zou lekker voor de lite gaan en deze op zolder plaatsen en de extra centen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cardinal schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:27:
[...]

Tuin is achter, omvormer hangt voor. Daarnaast is de tuin gecoverd door een inwall HD bij de TV (gisteren getest, pas in de poort valt het signaal weg (met zwaar geïsoleerde schuifpui dicht).

[...]

De lite is een goed alternatief, alleen zou het mooi zijn als het voor 1 apparaat niet nodig zou zijn.

[...]

Het zal in mijn geval op een van de kamers zijn, maar er is ruimte om hem binnen die kamer te verplaatsen.
Ik weet niet hoe groot je huis is. Maar buiten aan het dak (Zonder muren en bomen) heeft een mesh-M op papier een Radius van 150 meter en kan dus 300 meter overbruggen. Laat dat in werkelijkheid de helft zijn.

Dat je signaal pas in Port weg valt betekent niet dat je goede WiFi in je tuin hebt.
Met èèn telefoon een pagina opvragen kan dan Misschien, Maar beeldbellen of een filmpje kijken of met meerder mensen iets tegelijk doen (dan moet toch al beperkte airtime delen). Signaal hebben staat namelijk niet gelijk internet hebben. Hoeveel internet/data dat over dat signaal kan is namelijk afhankelijk je noise floor en link budget en die kan buiten per dag/uur verschillen.

Maar met een lite op zolder ga die zonnepanelen ook zeker redden. Mijn tip was alleen omdat het plezier van echt goede WiFi in tuin vaak onderschat wordt tot ze merken wat een buiten antenne/accespoint kan toevoegen,
Maar ik ken jouw precieze situatie niet. Waardoor een zolder AP kan net zo goed kan zijn voor jou doel.
[...]

Long range zijn niet voor thuis gebruik. Zodra je muren hebt voegt een LR niets toe en is het zonde van je geld. LR is voor grote overdekte ruimtes zonder muren. Een AP kan wel een groter bereik hebben maar je telefoon niet. En WiFi van een telefoon is al minder dan van een laptop. Je bereikt dus veel meer door meer AP’s met een lager zend vermogen te nemen. Zo houd je link budget op peil.

Alles wat je nu met een LR kan had je ook gekund met een Lite. Tenzij je in een fabriekshal hal woont zonder muren;-)

[ Voor 22% gewijzigd door xbeam op 03-05-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
xbeam schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:21:
[...]
Ik weet niet hoe groot je huis is. Maar buiten aan het dak (Zonder muren en bomen) heeft een mesh-M op papier een Radius van 150 meter en kan dus 300 meter overbruggen. Laat dat in werkelijkheid de helft zijn.

Dat je signaal pas in Port weg valt betekent niet dat je goede WiFi in je tuin hebt.
Met èèn telefoon een pagina opvragen kan dan Misschien, Maar beeldbellen of een filmpje kijken of met meerder mensen iets tegelijk doen (dan moet toch al beperkte airtime delen). Signaal hebben staat namelijk niet gelijk internet hebben. Hoeveel internet/data dat over dat signaal kan is namelijk afhankelijk je noise floor en link budget en die kan buiten per dag/uur verschillen.

Maar met een lite op zolder ga die zonnepanelen ook zeker redden. Mijn tip was alleen omdat het plezier van echt goede WiFi in tuin vaak onderschat wordt tot ze merken wat een buiten antenne/accespoint kan toevoegen,
Maar ik ken jouw precieze situatie niet. Waardoor een zolder AP kan net zo goed kan zijn voor jou doel.
Ik heb een normaal rijtjeshuis, niks spectaculairs. Op de eerste verdieping zitten een 5+ clients, waarbij die allemaal op 5Ghz met uitzondering van de omvormer (2,4). Het doel is om een AP op de eerste verdieping aan te sluiten voor deze clients, plus de omvormer op zolder. Nu zit die omvormer aangesloten op de router (Asus AC87-U, wrt-Merlin, vermoed te hoge TX) die beneden in de meterkast hangt en dat werkt prima, maar router-wifi wil ik er tussenuit hebben.

Het testen in de tuin heb ik ook gedaan door middel van web pagina's inladen. Voor mijn gebruik functioneert het prima. De grap met mijn Asus router was ook, schuifpui open = goed bereik, schuifpui dicht = geen bereik, met de Wallin heb ik nu ook bereik in de tuin met schuifpui dicht = improvement. :Y

Nu de vraag wat zouden jullie aanraden in deze situatie? Nano of Pro?

Ook veel video's van crosstalk gezien, maar kan daar ook niet echt destilleren welke beter is, behalve dat NanoHD beter is voor veel 5 Ghz clients.

[ Voor 8% gewijzigd door Cardinal op 03-05-2020 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cardinal schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:56:
[...]

Ik heb een normaal rijtjeshuis, niks spectaculairs. Op de eerste verdieping zitten een 5+ clients, waarbij die allemaal op 5Ghz met uitzondering van de omvormer (2,4). Het doel is om een AP op de eerste verdieping aan te sluiten voor deze clients, plus de omvormer op zolder. Nu zit die omvormer aangesloten op de router (Asus AC87-U, wrt-Merlin, vermoed te hoge TX) die beneden in de meterkast hangt en dat werkt prima, maar router-wifi wil ik er tussenuit hebben.

Het testen in de tuin heb ik ook gedaan door middel van web pagina's inladen. Voor mijn gebruik functioneert het prima. De grap met mijn Asus router was ook, schuifpui open = goed bereik, schuifpui dicht = geen bereik, met de Wallin heb ik nu ook bereik in de tuin met schuifpui dicht = improvement. :Y

Nu de vraag wat zouden jullie aanraden in deze situatie? Nano of Pro?

Ook veel video's van crosstalk gezien, maar kan daar ook niet echt destilleren welke beter is, behalve dat NanoHD beter is voor veel 5 Ghz clients.
Dan heb je toch je antwoord? Voor veel thuis gebruikers zijn de lite’s prima. Daar mee haal je ook 500mbit download over wifi. Maar als Je een echte thuis gebruiker kan beter gaan voor de ubnt AMPLIFI line. Die zijn makkelijk te configureren en hebben geen controller/pc/cloud-key nodig.
https://amplifi.com/

Het enige wat echt wat speelt is het aantal tegelijk tijdig gebruikers en de prijs. Hier heb je overzicht met alle verschillende producten en specs.
https://www.ui.com/products/#unifi

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 03-05-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Korte vraag voor de mensen met een CK2 (al dan niet plus):
Wordt de CK2 met een losse adapter geleverd, krijg je er een PoE injector bij of zit er helemaal niks bij? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Eagle schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:11:
Korte vraag voor de mensen met een CK2 (al dan niet plus):
Wordt de CK2 met een losse adapter geleverd, krijg je er een PoE injector bij of zit er helemaal niks bij? :)
Geen adapter. Ze gaan er vanuit dat je een unifi switch hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@martinvdm @nero355 @xbeam vanochtend geluid van beiden opgenomen en getest.
Die van beneden is blijkbaar niet onhoorbaar als je er echt op let, maar wordt overstemd door de HD's van m'n NAS. Of dat iets over de AP zegt of over m'n NAS laat ik in het midden. :D

Die van boven klonk nu met geluiden in huis minder hard dan gisteren, maar toch zeker een veelvoud van die van beneden. Toen heb ik bij wijze van test even de PoE-injector afgekoppeld en hem direct op de kabel die naar boven loopt gehangen. (hij ging via een Switch Flex en had dus een injector nodig)
Zonder injector en gewoon gevoed door de Switch 8 van beneden zakt het geluidsniveau ineens immens in, dan is hij vergelijkbaar met die van beneden. 8)7

Aangezien dat de uiteindelijke beoogde opstelling is (Switch Flex gaat nog verhuizen naar zolder als de werkkamer af is), laat ik het lekker zo. Verder werkt het natuurlijk gewoon top. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:03
Beste alle,

Ik wil in onze nieuwe woning(apartement) een netwerk aanleggen.
En dacht aan deze Ubiquiti Security Gateway aan te schaffen. Kost niet zoveel maar biedt wel redelijk voor voor een apartement?

Ik ga een 10'' serverkast monteren. In de complete woning komen 6 netwerkdozen met allemaal 2x aansluiting.
1. Keuken (voor kleine tv etc)
1. Gang (voor de Ubiquiti AP Pro)
1. Woonkamer (voor de smart IP gedeelte zoals console, tv etc)
1. Slaapkamer (voor tv eventueel voor netflix etc)
2. In mijn werk / IT kamer.

Omdat ik een klein kastje ga nemen is er qua switches geen ideale oplossing dan er twee te nemen.
1 PoE switch, en dan nog een normale voor de rest van de aalsuitingen.

Nu vroeg ik me af als ik hier in Duitsland de Vodafone kabel modem in Bridge modus zet, en dan op de USG op LAN1 = PoE op LAN2 = normale aansluitingen dit gaat werken? en dan op beide gewoon een IP range kan doorgeven en dan firewall rules etc??

Had eerst een 19'' opstelling met een Watchguard, maar is een overkill voor de woning.

[ Voor 4% gewijzigd door theduke1989 op 03-05-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RobertMe schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:20:
[...]

Dan zullen ze nog wel steeds passive 24V injectors meeleveren? En dat het 24V vs 48V verschil (802.3af is 48V) die coil whine oplevert.
Geen idee, kan je dat zien aan de injector zelf? Dan wil ik wel even kijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Gonadan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:37:
[...]

Geen idee, kan je dat zien aan de injector zelf? Dan wil ik wel even kijken.
Yeap.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ah, verstopt achter het ophangplaatje. 24V output inderdaad.
Op de doos van de switch staat 802.3af met auto sensing, klinkt inderdaad slimmer.

Nou, weer een mysterie opgelost. Leg je je netwerk op een inferieure manier aan dan word je gestraft met takkegeluid. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:11:
@martinvdm @nero355 @xbeam vanochtend geluid van beiden opgenomen en getest.
Die van beneden is blijkbaar niet onhoorbaar als je er echt op let, maar wordt overstemd door de HD's van m'n NAS. Of dat iets over de AP zegt of over m'n NAS laat ik in het midden. :D

Die van boven klonk nu met geluiden in huis minder hard dan gisteren, maar toch zeker een veelvoud van die van beneden. Toen heb ik bij wijze van test even de PoE-injector afgekoppeld en hem direct op de kabel die naar boven loopt gehangen. (hij ging via een Switch Flex en had dus een injector nodig)
Zonder injector en gewoon gevoed door de Switch 8 van beneden zakt het geluidsniveau ineens immens in, dan is hij vergelijkbaar met die van beneden. 8)7

Aangezien dat de uiteindelijke beoogde opstelling is (Switch Flex gaat nog verhuizen naar zolder als de werkkamer af is), laat ik het lekker zo. Verder werkt het natuurlijk gewoon top. :)
As hij te veel geluid maakt stuur je hem terug voor RMA. Volgens mij is er geen fabrikant die daar moeilijk over doet, en groot gelijk heb je want het is niet fraai. Maar het is veel voorkomend verschijnsel wat voor komt bij alle merken. volgens mij niet schadelijk ik nog nooit gehoord dat een WiFi AP van kapot is gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 03-05-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:04:
As hij te veel geluid maakt stuur je hem terug voor RMA. Volgens mij is er geen fabrikant die daar moeilijk over doet, en groot gelijk heb je want het is niet fraai. Maar het is veel voorkomend verschijnsel wat voor komt bij alle merken. volgens mij niet schadelijk ik nog nooit gehoord dat een WiFi AP van kapot is gegaan.
Ik zou er echt knettergek van worden : PWM gezoem is al erg genoeg! Of een bijna kapotte TL balk/lamp! :X |:(

Ook de reden dat ik zoveel mogelijk PWM fans vermijd in mijn PC en waar mogelijk voor reguliere 3-pin modellen kies :Y)
Dat kon mijn cheapass simpele oude 2.4 GHz UAP ook in een rijtjeshuis :P
Cardinal schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:27:
Dat klinkt als een 2.4 GHz signaal dat veel te sterk staat ingesteld! :P :+
xbeam schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:21:
Heb je dat zelf getest of is dat alleen volgens de specificaties ?

Ik ben namelijk nog steeds best wel benieuwd naar het gebruik van die dingen om een Wireless Bridge te creëren en wat daarbij de limieten zijn in de praktijk :)
Met de oude 2.4 GHz UAP hield ik iets van 20 a 25 Mbps over in een rijtjeshuis als ik op de zolder met de UAP op de begane grond was verbonden : Helemaal zo gek nog niet! _O_
Mijn tip was alleen omdat het plezier van echt goede WiFi in tuin vaak onderschat wordt tot ze merken wat een buiten antenne/accespoint kan toevoegen,
"Dit bericht werd u mede mogelijk gemaakt door de AC Mesh Tuin WiFi accesspoint!" O-) :+
Long range zijn niet voor thuis gebruik. Zodra je muren hebt voegt een LR niets toe en is het zonde van je geld. LR is voor grote overdekte ruimtes zonder muren. Een AP kan wel een groter bereik hebben maar je telefoon niet. En WiFi van een telefoon is al minder dan van een laptop. Je bereikt dus veel meer door meer AP’s met een lager zend vermogen te nemen. Zo houd je link budget op peil.

Alles wat je nu met een LR kan had je ook gekund met een Lite. Tenzij je in een fabriekshal hal woont zonder muren ;-)
En toch blijven mensen ze maar kopen... voor thuisgebruik! _O- 8)7
Gonadan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:11:
Nou... lekker dan! :o

Maar goed...

"Now we know!" zullen we maar zeggen ?! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Ik zou er echt knettergek van worden : PWM gezoem is al erg genoeg! Of een bijna kapotte TL balk/lamp! :X |:(
Eens
Met de oude 2.4 GHz UAP hield ik iets van 20 a 25 Mbps over in een rijtjeshuis als ik op de zolder met de UAP op de begane grond was verbonden : Helemaal zo gek nog niet! _O_
👾Uitzonderingen bevestigen de regel.
Heb je dat zelf getest of is dat alleen volgens de specificaties ?

Ik ben namelijk nog steeds best wel benieuwd naar het gebruik van die dingen om een Wireless Bridge te creëren en wat daarbij de limieten zijn in de praktijk :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0QJUocuoYApxbdjiB5OJ25A9dc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aBF24HsFLeTomMnfE6HGUFUi.jpg?f=user_large
300 meter Meshing voor een festival gaat echt 👍🏻. Alleen moet ik wel toegeven dat ik daarbij altijd een mesh-m in combi met een UMA-Doe gebruiken.

[ Voor 73% gewijzigd door xbeam op 03-05-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:41

Lancer

What the......

theduke1989 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:14:
Omdat ik een klein kastje ga nemen is er qua switches geen ideale oplossing dan er twee te nemen.
1 PoE switch, en dan nog een normale voor de rest van de aalsuitingen.

Nu vroeg ik me af als ik hier in Duitsland de Vodafone kabel modem in Bridge modus zet, en dan op de USG op LAN1 = PoE op LAN2 = normale aansluitingen dit gaat werken? en dan op beide gewoon een IP range kan doorgeven en dan firewall rules etc??

Had eerst een 19'' opstelling met een Watchguard, maar is een overkill voor de woning.
Als je er gescheiden netwerken van maakt met eigen IP ranges kan dat. Ik zou niet beide poorten in hetzelfde netwerk zetten. De USG heeft namelijk alleen echte router poorten. Als je veel verkeer tussen de switches hebt, moet je ze direct koppelen. Anders wordt de USG een netwerk bottleneck.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:49
Lancer schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:48:
[...]

Als je er gescheiden netwerken van maakt met eigen IP ranges kan dat. Ik zou niet beide poorten in hetzelfde netwerk zetten. De USG heeft namelijk alleen echte router poorten. Als je veel verkeer tussen de switches hebt, moet je ze direct koppelen. Anders wordt de USG een netwerk bottleneck.
Ik heb een tijdje mijn camera vlan op lan2 gehad, niet zo goed bevallen, aangezien er ook op de camera’s gekeken wordt vanaf main-vlan. De boel wordt dan een stuk trager dan als alles via een switch loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
nero355 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Ook de reden dat ik zoveel mogelijk PWM fans vermijd in mijn PC en waar mogelijk voor reguliere 3-pin modellen kies :Y)
Als je een beetje degelijk merk PWM fan hebt, zou die geen onbedoeld geluid moeten maken.
Ik heb dit in ieder geval niet met de Be Quiet Silentwings 3 PWM fan op mijn CPU koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekhuis
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 13:55
Cyleo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:36:
[...]

Ik had hier ook last van, bij mij was het de combinatie WiFi optimization + falende DNS server (ik snap niet hoe die laatste er mee te maken had, maar pas toen ik mijn pihole had gefixed bleef alles netjes in de lucht). Welke auto optimize had je uitgezet? Er zijn er namelijk 2, eentje algemeen en eentje specifiek voor Wifi.
Ik heb deze beide uitgezet. Zijn er nog meer instellingen die jij heb aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: https://www.area61.nl/pics/albums/userpics/10001/1~136.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.area61.nl/pics/albums/userpics/10001/2~127.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.area61.nl/pics/albums/userpics/10001/3~113.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.area61.nl/pics/albums/userpics/10001/4~76.jpg
Dat is geen Unifi!

Klopt, na 7 jaar Unifi had ik zin om eens wat anders uit te proberen, dus kwam ik uit bij Aruba Instant On, dit is net zoiets als Cisco Meraki maar zonder licentiekosten en wel cloud managed.
Voor de mensen die 1 of 2 AP's zoeken maar geen Unifi controller willen draaien is dit een simpel alternatief :)
Ik heb mijn AC-LR's vervangen en deze bevallen mij zeer goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Bierkameel op 04-05-2020 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:10
@Bierkameel Aruba heeft idd ook leuke spullen, deze reeks is eigenlijk alleen WiFi, voor switches en routers moet je weer kijken naar een andere lijn of fabrikant. Zonder een licentie model om alles op 1 platform te beheren kom je weer gauw uit op UniFi.
Maar deze lijn is idd interessant voor diegene die alleen een WiFi oplossing zoeken, en niet geïnteresseerd zijn in (managed) switches en gebruik maken van een standaard ISP router.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bierkameel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:24:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is geen Unifi!

Klopt, na 7 jaar Unifi had ik zin om eens wat anders uit te proberen, dus kwam ik uit bij Aruba Instant On, dit is net zoiets als Cisco Meraki maar zonder licentiekosten en wel cloud managed.
Voor de mensen die 1 of 2 AP's zoeken maar geen Unifi controller willen draaien is dit een simpel alternatief :)
Ik heb mijn AC-LR's vervangen en deze bevallen mij zeer goed.
Je hoeft voor Unifi AP's ook geen controller permanent te draaien hoor.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

En ook geen switches of een extra router toch? Wat is dan de meerwaarde van een Aruba AP ten opzichte van bijvoorbeeld een Nanohd AP? €170 is geen koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
ago schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:22:
En ook geen switches of een extra router toch? Wat is dan de meerwaarde van een Aruba AP ten opzichte van bijvoorbeeld een Nanohd AP? €170 is geen koopje.
Voor switches en routers ook niet. Alleen voor de guest portal of als je zero-handoff wilt.

Geen idee wat de meerwaarde van zo’n Aruba is ... vraag me af of die er is of dat poster dacht “ik wil gewoon weer eens wat anders” :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postmen
  • Laatst online: 01-09 15:22
Twijfel of dit in het T-Mobile of Ubiquiti topic hoort:

Heeft er al iemand een Unifi Dream Machine Pro in combinatie met T-Mobile internet en IPTV aangesloten? Het lukt mij niet om IPTV aan de praat te krijgen omdat ik bij de WAN2 (SFP) verbinding maar 1 VLAN ID kan meegeven (VLAN 300). Het lijkt er op dat voor IPTV ook VLAN 640 meegeven zou moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Postmen schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:50:
Twijfel of dit in het T-Mobile of Ubiquiti topic hoort:

Heeft er al iemand een Unifi Dream Machine Pro in combinatie met T-Mobile internet en IPTV aangesloten? Het lukt mij niet om IPTV aan de praat te krijgen omdat ik bij de WAN2 (SFP) verbinding maar 1 VLAN ID kan meegeven (VLAN 300). Het lijkt er op dat voor IPTV ook VLAN 640 meegeven zou moeten worden.
Het klopt dat je het niet voor elkaar krijgt. Want het kan ook niet op een UDM.
Alleen de USG en edge kunnen IPTV ondersteunen.

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 04-05-2020 17:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 21:23
UniFi Next-Gen Gateway (UXG-Pro) Preview

https://www.eva.nmccann.net/blog/unifi-uxg-pro

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

DennusB schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:27:
[...]

Je hoeft voor Unifi AP's ook geen controller permanent te draaien hoor.
I know, gebruik het al 7 jaar en beheer nog diverse site's, maar je wil je apparatuur wel af en toe update en daarvoor heb je een controller nodig die je ook wel moet updaten, bij Aruba Instant On gebeurt dat vanuit de cloud en stel je in wanneer je AP's kunnen rebooten
Ook voor troubleshooten of monitoren heb je dus geen extra spulleboel nodig.
ago schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:22:
Wat is dan de meerwaarde van een Aruba AP ten opzichte van bijvoorbeeld een Nanohd AP? €170 is geen koopje.
Die AP15 is een bruut model en misschien een beetje overkill maar het is ook een beetje hobby.
pricewatch: Aruba Instant On AP11 (RW)
Dit is een mooi alternatief voor een AC-LR of Lite :)

Ik post het in dit topic omdat ik standaard overal Unifi uitrolde en nu een goedkoop en simpel alternatief heb gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postmen
  • Laatst online: 01-09 15:22
xbeam schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Het klopt dat je het niet voor elkaar krijgt. Want het ook niet op een UDM.
Alleen de USG en edge kunnen IPTV ondersteunen.
Balen... kan ik em terugsturen. Wist dat ik wat ellende kon verwachten, maar deze zag ik niet aankomen! Opnieuw oriënteren op een oplossing....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat een superslecht artikel is dit eigenlijk.. weet die persoon wel waar hij het over heeft?
"You’re essentially generating the JSON files and pushing them out to the devices manually." Nee dus. Er is maar 1 plek waar die file op leeft en in het geval van meerdere sites op leven... Verder is er weinig van een preview te lezen, behalve wat we al weten van het uxg-topic op de community.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
Leuk geschreven, maar dit lijkt meer op een samenvatting van het UI blog en discussies over de introductie van de UXG, voegt verder niet veel toe.

Introducing the UniFi Next-Gen Gateway Product Line, Starting with UXG-Pro.
https://community.ui.com/...bf-463c-8622-382d77702872

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Bierkameel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:28:
[...]

I know, gebruik het al 7 jaar en beheer nog diverse site's, maar je wil je apparatuur wel af en toe update en daarvoor heb je een controller nodig die je ook wel moet updaten, bij Aruba Instant On gebeurt dat vanuit de cloud en stel je in wanneer je AP's kunnen rebooten

[...]

Die AP15 is een bruut model en misschien een beetje overkill maar het is ook een beetje hobby.

Ik post het in dit topic omdat ik standaard overal Unifi uitrolde en nu een goedkoop en simpel alternatief heb gevonden :)
Ik wil geen muggenzifter zijn, maar de Lite kost ook 8 tientjes. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb een UniFi Flex mini switch. Na een herstart van de switch en ook de poe switch waar deze aan verbonden zit, komt die niet meer online in de controller. De flex mini is net nieuw en deed het wel hiervoor, was ook prima te adopten. Led knippert wit, wat Initializing zou beteken, echter blijft de controller ‘disconnected’ aangeven.

Iemand enig idee hoe je dit oplost? Factory reset lijkt me toch wat overkill. Ssh lijkt niet ondersteund te zijn op de flex mini zover ik lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Bierkameel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:28:
[...]

[...]

Leuk alternatief maar je bent opeens geheel afhankelijk van een extern bedrijf. Als ze besluiten te stoppen, het betaald te maken of failliet gaan zit je met onbruikbare AP’s. Dat is juist het voordeel bij UniFi vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
martinvdm schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:48:
Ik heb een UniFi Flex mini switch. Na een herstart van de switch en ook de poe switch waar deze aan verbonden zit, komt die niet meer online in de controller. De flex mini is net nieuw en deed het wel hiervoor, was ook prima te adopten. Led knippert wit, wat Initializing zou beteken, echter blijft de controller ‘disconnected’ aangeven.

Iemand enig idee hoe je dit oplost? Factory reset lijkt me toch wat overkill. Ssh lijkt niet ondersteund te zijn op de flex mini zover ik lees.
De laatste firmware geïnstalleerd? Dat zou al een aantal problemen gefixed hebben. Wat de procedure is, weet ik zo niet, ik heb geen problemen met mijn flex mini's.

https://community.ui.com/...d3-43e8-85d3-e5178e13513c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

ardvark99 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:56:
[...]

De laatste firmware geïnstalleerd? Dat zou al een aantal problemen gefixed hebben. Wat de procedure is, weet ik zo niet, ik heb geen problemen met mijn flex mini's.

https://community.ui.com/...d3-43e8-85d3-e5178e13513c
Ja de laatste firmware stond er al op. Het werkte ook goed. Inmiddels een reset gedaan. Lampje brandt nu blauw wat goed zou moeten zijn. Controller geeft echter ‘adopting’ aan al enkele minuten. Ik denk dat ik maar ff af wacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
martinvdm schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:00:
[...]

Ja de laatste firmware stond er al op. Het werkte ook goed. Inmiddels een reset gedaan. Lampje brandt nu blauw wat goed zou moeten zijn. Controller geeft echter ‘adopting’ aan al enkele minuten. Ik denk dat ik maar ff af wacht.
Voor als het nodig is: https://help.ui.com/hc/en...Fi-USW-Flex-Mini-Recovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Mmm inmiddels weer Disconnected. Pfff moedeloos. Ding is 1 week oud. Lijkt een soort loopt tussen Adopting en Disconnected

[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 04-05-2020 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ok heb de procedure doorlopen. Switch is weer online en connected. Maar vreemd genoeg blijft de firmware aldus de controller op 1.6.525. Ondanks dat mijn webserver de nieuwste 1.6.3.574 had gedownload. Ook een custom upgrade directe URL lijkt wel te upgraden (switch reboot netjes), maar controller blijft oude versie aangeven. vaag.
iig wel weer connected

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je begrijpt toch wel dat het gewoon proof ballon is die in paniek is gelanceerd vanwege het negatieve ontvangst van de UDM. En duidelijk nooit greep om duidelijk te krijgen welke features de Gebruikers wel willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:10:
[...]

Je begrijpt toch wel dat het gewoon proof ballon is die in paniek is gelanceerd vanwege het negatieve ontvangst van de UDM. En duidelijk nooit greep om duidelijk te krijgen welke features de Gebruikers wel willen.
Als ze nou gewoon eens luisteren en de UDM-PRO als 10" Device uitbrengen zonder dat er zelfs maar een tweede disk in past. Zelfs PoE+hoeft er niet eens in te komen!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1 ... 7 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.