Dan is er niks aan de hand, want oud model dat alleen 802.11n deed en die is nog steeds bruikbaar in de laatste UniFi Controller inderdaad!

Daar was ik inderdaad bang voor!

trinite_t schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:37:
Ik heb alleen op kantoor maar 1 netwerk aansluiting. Dus kan ik volgens mij met dit AP niet doorlussen naar en switch. Klopt dit? Dan zou ik dus de switch eerst moeten plaatsen en een POE injector er bij moeten aanschaffen.
Indien mogelijk gewoon een In-Wall nemen en omdat de 16 poorts 150 Watt switch die via 802.3at kan voeden kan je weer een simpelere US 8 nemen die je met 802.3af voedt vanaf de In-Wall

Hier heb ik dan wel een andere switch tussen zitten, dus zal het vast lastiger worden om een goed gasten netwerk op te zetten (switch is wel managed).
Als die maar Managed is dan komt het wel goed als je gewoon alles goed instelt

Een andere oplossing zou zijn om een AP pro te kopen, waarbij ik de switch dan doorlussen via het accespoint.
Welke oplossing is beter?
Ligt aan jouw situatie IMHO en met beide opties is opzich niks mis

Voor het AP in de meterkast en de schuur kan ik makkelijk wegkomen qua directe netwerk kabels.
En hoe werkt het als ik de switches vervang door 2 managed switches met poe, is het dan (goedkoper) ook goed op te lossen?
Btw, als router heb ik een edgerouter lite staan

.
IMHO komt het allemaal wel goed, zolang je weet wat je aan het doen bent

Als je een oudere UniFi Controller draait krijg je ook geen nieuwere Firmware versies binnen voor je nieuwere UAP's op een gegeven moment dus dat is wel iets om rekening mee te houden...
@
trinite_t Je krijgt een PoE injector bij de AP. Je kan deze dus na de switch aansluiten voor je AP.
Ik geloof dat de UAP AC Pro ook zonder PoE Injector tekoop is dus kijk daarmee uit :
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO-EDat zou ik wel doen, maar het kan ook op de simpelere non-VLAN manier : Er draait dan een Firewall op je UniFi Accesspoints die de boel scheidt, maar dus ook weer CPU kracht kost!
Prx schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:29:
Ik zat met hetzelfde dilemma. Maar één poort bij mijn werkplek en graag de mogelijkheid om toch iets met PoE te doen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om op mijn werkplek de
US-8 switch uit de UniFi range te plaatsen.
[
Afbeelding]
Het voordeel van deze switch is dat hij zijn aangeboden PoE vanuit de meterkast kan 'doorlussen' naar poort 8 van de switch. Als gevolg hang ik daar dan ook het accesspoint aan. Ik ben dan ruim voorzien van poorten voor al mijn hobbyspul wat ik op mijn bureau wil gebruiken, en toch alles binnen de UniFi wereld.
Dan moet je wel een model pakken dat vanuit Poort 8 via Passive 48V/0,5A PoE te voeden is, want daar komt dus geen 802.3af uit!

Staan alle Advanced Settings bij jou wel aan
Die moet je op 2 plekken aanzetten geloof ik dus kijk effe goed rond!
Moet zeggen dat het "automatische" van de Unfi Controller mij erg tegenvalt.
Mooi! Dat hoort zo!
Niks aan het lot overlaten en gewoon alles handmatig aanpassen aan je eigen situatie!

Zo verbinden devices makkelijk met de compleet verkeerde AP als je 2 APs hebt die even hard transmitten (high), een device in de woonkamer blijft connected met de AP ("slaapkamer") die 3 kamers verderop staat, al staat hier ook een AP.
Helaas is de slaapkamer AP te ver voor de client om weer data terug te sturen (dit voorbeeld wordt ook genoemd in dit artikel op pagina 6), waardoor in dit geval mijn telefoon overschakelt op 4G, terwijl de 2e AP nog geen 4 meter achter mij staat
Hoe kan dat toch? Waarom doet de Unifi Controller hier niets tegen? Fast roaming staat aan maar helpt hier niet.Van de dikke Unifi Controller software verwacht ik dat ie de client direct overzet naar de juiste AP.
Als workaround heb ik nu 1 AP handmatig op 12 dBm gezet (ipv Low of Medium) en de ander AP die op 17 (ipv Medium of High) na eerst op Auto te hebben gezet en na 2 dagen paar keer checken waar het op staat (constant beide op 19.. is dus niks "auto" aan).
Dit lijkt in elk geval te werken: devices in de woonkamer zijn nu netjes met die AP verbonden (17dBm) alleen het is nog echt trial&error om ervoor te zorgen dat devices in de volgende kamer ook met deze AP verbinden ipv met de AP 3 kamers verderop.
Ik zou gewoon altijd beginnen met 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High en dan kijken hoe goed/slecht het voor je uitpakt

Prx schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:53:
Naast power kun je beter spelen met de Minimum RSSI functie. Die staat daar bij radios onder de Advanced Settings van het AP. Op die manier heb je meer controle over wanneer een AP een client 'los laat', omdat hij niet meer voldoet aan de benodigde waarde. Als je dan gewoon je netwerk wel overlappend hebt qua dekking, zou dit een stuk beter moeten gaan.
MinRSSI is een noodoplossing IMHO en moet je alleen gebruiken als het echt niet anders kan!
Fast Roaming hebben een hoop mensen uit staan, wat ik begrijp. Niet alles gaat lekker om met 802.11r.
Helaas is dat inderdaad vaak de ervaring hier op GoT geweest...

Ik geloof dat bijvoorbeeld zowel Apple als Samsung documentatie daarover hebben op hun websites die je dat precies kan vertellen!