[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 317 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:39
Prx schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:52:
[...]

Welke Synology NAS maak je op dit moment gebruik van? Het is, bij de juiste versie, dan zeer te overwegen om de controller in een Docker container te draaien. Die zijn een stuk beter bijgewerkt dan packages van derden voor Synology.

Na het inladen van de back-up heb je in ieder geval weer je volledige netwerk inzichtelijk. Geen idee of de apparatuur netjes weer gaat melden bij de nieuwe controller, aangezien die wel op een ander IP adres draait vanaf dat moment. Misschien iemand anders die daar meer ervaring mee heeft.

De controller dient in principe alleen in de lucht te zijn voor aanpassing van instellingen en het aanbieden van een Guest Portal op een Guest netwerk. Wanneer je niets te wijzigen hebt, en je dus niet gebruik maakt van een Guest netwerk met die portal functie (dus gewoon wachtwoord bijvoorbeeld), dan kan jouw controller gerust uit de lucht zijn.

De back-up is dan weer afhankelijk van waar de instellingen opgeslagen worden. In mijn geval draai in de controller dus in een Docker container op mijn Synology NAS en slaat hij de configuratie op in één van de Shared Folders. Die neem ik dan mee in de reguliere back-up cyclus, dus bij herstel van de NAS/Docker Container kan ik die data zo weer aanbieden.
Ik maak gebruik van de DS214play. Die kan geen dockers draaien. Via 'Alexander Protasov' als publisher kan ik een package installeren met Ubiquiti networks als ontwikkelaar. Hier zie je alle packages: http://synology.acmenet.ru/

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:43
To be honest.... ik zou 'm dan eerder op een rPI ofwel draaien. En even goed nadenken of je echt wel 24x7 die controller wil hebben draaien. Is dat echt noodzakelijk?
vandermark schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:57:
[...]

Ik maak gebruik van de DS214play. Die kan geen dockers draaien. Via 'Alexander Protasov' als publisher kan ik een package installeren met Ubiquiti networks als ontwikkelaar. Hier zie je alle packages: http://synology.acmenet.ru/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:39
(jarig!)
smeerbartje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:22:
[...]

Thanks; ik twijfel of dit er hier thuis doorheen komt :'( (WAF)
Voor de HD:
https://eu.store.ui.com/p...rs?variant=30020624547949
Ziet niemand 'm :+

En de IW past op alle gebruikelijke wandcontactdozen, alleen even rekening houden met de breedte van de AP en de raampjes van de eventueel naastgelegen wandcontactdozen.

Edit: Zoals @Quad hieronder aangeeft, er zijn wel iets langere boutjes M3 boutjes nodig (let ook even op de breedte van de kop, anders gaat deze zo door het plastic).

[ Voor 15% gewijzigd door Capa op 23-04-2020 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1299462

Laat maar Capa was me al voor :)

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 1299462 op 23-04-2020 10:12 . Reden: te langzaam ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:38

Quad

Doof

Capa schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:03:
[...]

Voor de HD:
https://eu.store.ui.com/p...rs?variant=30020624547949
Ziet niemand 'm :+

En de IW past op alle gebruikelijke wandcontactdozen, alleen even rekening houden met de breedte van de AP en de raampjes van de eventueel naastgelegen wandcontactdozen.
Let wel even op dat je dan wat langere M3 boutjes moet hebben. :)
Capa schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:03:
[...]

Edit: Zoals @Quad hieronder aangeeft, er zijn wel iets langere boutjes M3 boutjes nodig (let ook even op de breedte van de kop, anders gaat deze zo door het plastic).
Ik heb gebruik gemaakt van M3 boutjes 40mm, M3 ringetje voor de kop en M3 moertje.
Maar heb wel zo'n 10mm uiteindelijk weer vanaf gezaagd, ik zou dus even meten of 30mm past.

Uiteindelijk ben ik er dik tevreden over, performt veel beter dan de oude UAP Pro.

[ Voor 37% gewijzigd door Quad op 23-04-2020 10:36 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
smeerbartje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:58:
To be honest.... ik zou 'm dan eerder op een rPI ofwel draaien. En even goed nadenken of je echt wel 24x7 die controller wil hebben draaien. Is dat echt noodzakelijk?

[...]
Noodzakelijk niet, wel prettig ivm presence detection bij Homey op basis van wifi verbonden wel/niet.
Ik twijfel vooral of de ds214play wel genoeg resources heeft. Een nieuwe Raspb is wellicht het beste inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:43
vandermark schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:20:
[...]

Noodzakelijk niet, wel prettig ivm presence detection bij Homey op basis van wifi verbonden wel/niet.
Ik twijfel vooral of de ds214play wel genoeg resources heeft. Een nieuwe Raspb is wellicht het beste inderdaad.
Kun je er gelijk pihole op gassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Anoniem: 1299462 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:25:
[...]

De US8-150W heeft 'maar' 1gb sfp poorten. Alleen de US-16-XG, US-XG-6POE en de Pro switchen hebben 10gb.

Het gaat wel werken alleen niet op 10gb :)
Dat is jammer ik snap niet waarom dat spul nog zo duur is :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:07

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Slux schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:01:
Ik heb net een QNAP QNAP TVS-872XT besteld en wil die met 10Gbe aansluiten op mijn PC.

Aangezien er nog geen betaalbare 10Gbe switches zijn van Unify, zoek ik een andere manier om het aan te sluiten.

Ik heb een UniFi Switch 8 POE-150W waar 2 SFP poorten in zitten, als ik in mijn PC een 10Gbe netwerk kaartje plaats en die samen met de NAS aansluit op de switch, ben ik dan klaar of denk ik te simpel ?

ik dacht aan 2 van deze in de switch.
https://www.fs.com/de-en/...O57uxuDRLLlxoCuywQAvD_BwE

ik had al gezien dat er ook speciale thunderbolt rj45 adapters zijn maar daarmee zit ik niet op hetzelfde netwerk
Binnen Ubiquite is er momenteel helaas geen hele logische oplossing, pricewatch: Ubiquiti USW-Pro-24-PoE heeft 2x SFP+ (maar is erg duur)
pricewatch: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN lijkt mij de meest logische kandidaat op dit moment om betaalbaar 10Gbit te hebben in huis. Helaas heb je waarschijnlijk wel SFP+ > RJ45 dingen nodig (die zijn vrij prijzig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
de UDM Pro heeft ook SFP+ poorten

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 18:21
rens-br schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:36:
[...]

Ach schilder de kap mee in de kleur van de muur en het valt niet eens op.
Je kunt er ook altijd een skin voor kopen: https://store.ui.com/coll...rs?variant=21324575539289

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAI0l4NrBRTgsUIvylsY_4w3EBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dAnmKglE4ARiOVgPRuSx0Hsd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Vraagje van mijn kant voor een nieuwbouw woning van mijn broer.
Mijn idee is om een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (5-Pack) te kopen: AP voor 1e verdieping, 2e verdieping, zolder en garage. Nummer 5 eventueel gebruiken voor tuinhuisje (of voor mezelf straks).

Zit er een substantieel verschil in het bereik tussen de AC LR, AC lite, AC Pro en de Nano?. Zouden 3 AC Pro of nanoHD's een vergelijkbaar resultaat geven of is meer gewoon beter?
Ik vermoed het laatst. De AC LR of AC lite's hebben wel relatief weinig antennes en ondersteunen geen MU-Mimo
Gizzy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:50:
de UDM Pro heeft ook SFP+ poorten
Klopt, alleen (voor zover ik weet) zijn de 2 poorten alleen bruikbaar als WAN en LAN, je kunt niet 2 apparaten vanuit je LAN erop aansluiten zover ik weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Laatst online: 06-05 13:34
Tortelli schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:37:

[...]

Klopt, alleen (voor zover ik weet) zijn de 2 poorten alleen bruikbaar als WAN en LAN, je kunt niet 2 apparaten vanuit je LAN erop aansluiten zover ik weet?
Lijken stappen in te zijn gezet om dit op te lossen: https://community.ui.com/...b4-404d-9d9f-474187a25b81

Maar WAN dedicated port lijkt inderdaad nog wel van kracht.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizzy op 23-04-2020 11:46 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Gizzy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:44:
[...]

Lijken stappen in te zijn gezet om dit op te lossen: https://community.ui.com/...b4-404d-9d9f-474187a25b81

Maar WAN dedicated port lijkt inderdaad nog wel van kracht.
SFP LAN lijkt nu dus te werken, wat ik zou willen (en ik zal hier niet de enige in zijn) is de mogelijkheid om de SFP+ WAN en SFP+ LAN poort te gebruiken om deze te koppelen met bijvoorbeeld mijn NAS en PC (LAN) op 10Gbit.

Heb in beide sinds een poosje een Intel X550 zitten en direct verboden haal ik 10Gbit (alleen loopt er dan een kabel door mijn overloop….). In mijn nieuwe huis komt CAT6a en ik wil de UDM pro kopen. Het zou technisch wel cool zijn om deze te kunnen inzetten voor de 10Gbit verbinding. echter lijkt Ubiquite dit niet te supporten.

Enige “logische” optie is dan (om minstens 2 10Gbit poorten te krijgen):
pricewatch: Ubiquiti USW-Pro-24-PoE maar deze is heel veel duurder dan de non PRO en levert veel teveel PoE vermogen voor mijn "consumenten" doeleind (aan een ~100 watt PoE heb ik zat).
pricewatch: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN is dan wel een leuke betaalbare oplossing om 10Gbit te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 23-04-2020 11:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tortelli schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:37:
Zit er een substantieel verschil in het bereik tussen de AC LR, AC lite, AC Pro en de Nano?. Zouden 3 AC Pro of nanoHD's een vergelijkbaar resultaat geven of is meer gewoon beter?
Ik vermoed het laatst. De AC LR of AC lite's hebben wel relatief weinig antennes en ondersteunen geen MU-Mimo
Meer is inderdaad is altijd beter. En in dat geval zou ik ook voor de Lite gaan, vs LR. En MU-MIMO krijg je alleen op de HD modellen dus een "stukje" duurder. Verder kunnen we uiteraard weinig zeggen over welke en hoeveel je er nodig zult hebben. Want je hebt het alleen over verdiepingen, niet over afstanden, muren, ... noch over aantal / welke clients.
En vergeet de In-Wall modellen niet. Met wat "gratis" extra poorten die je losse outlets schelen.

In ieder geval: persoonlijk zou ik nu niet te zwaar naar MU-MIMO kijken of naar dure modellen. Over een jaar sla je je voor de kop dat je niet op wifi 6 / AX hebt gewacht. Dan kun je beter nu wat bezuinigen en tzt bv in woonkamer een wifi 6 model plaatsen. Want MU-MIMO door het hele huis lijkt mij sowieso onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Als tevreden gebruiker UniFi gebruiker met 3 stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) en 1 pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) overweeg ik het toevoegen van een pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG).
Ik weet echter niet precies waarom ik dat overweeg; op dit moment heb ik geen problemen met mijn Ziggo modem/router die recent nog vervangen is bij overstap op een Next mediabox. Toch kriebelt het, maar dus onduidelijk waarom, enkel het feit dat UniFi mooi spul is, is natuurlijk niet erg sterk. Ik heb niet de ambitie om iets te doen met VLAN's bijvoorbeeld.

Kan iemand me overtuigen van de (ontbrekende) meerwaarde? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 20:26
vandermark schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:45:
Ik heb hier twee AP van Ubiquity in gebruik. Via windows Unifi heb ik die geconfigureerd en dat werkt goed. Nu wil ik op mijn synology NAS de controller software installeren. Ik kan dan 'Unifi SDN controller BETA' installeren, die zit op versie 5.13.

Paar vragen daarover:
(1) Ik maak eerst backup vanuit windows Unifi, die sluit ik af en na installatie op synology importeer ik daar de badkup. Nog aandachtspunten daarbij?
(2) Als de synology een keer uit de lucht is en de Unifi SDN controller dus niet actief is. Dan is de wifi toch nog wel gewoon werkzaam? En als ik regelmatig backup heb, kan ik eea eenvoudig herstellen?
Waarschijnlijk verandert dus het ip nummer van je controller, dat moet je dan van te voren even instellen. Zie deze link voor een stappenplan: https://help.ui.com/hc/en...eate-and-Restore-a-Backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:07

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bah, de Unifi-controller in Docker werkt niet meer bij mij :( Hij lijkt wel op te starten, maar komt niet online...

Ik was al bezig om een alternatief op een RPi te zetten, maar ook dat gaat niet zonder slag of stoot (de meest actuele versie schijnt een bug te hebben, waardoor hij alleen werkt als je hem als update over een oude versie installeert).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:02:
Als tevreden gebruiker UniFi gebruiker met 3 stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) en 1 pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) overweeg ik het toevoegen van een pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG).
Ik weet echter niet precies waarom ik dat overweeg; op dit moment heb ik geen problemen met mijn Ziggo modem/router die recent nog vervangen is bij overstap op een Next mediabox. Toch kriebelt het, maar dus onduidelijk waarom, enkel het feit dat UniFi mooi spul is, is natuurlijk niet erg sterk. Ik heb niet de ambitie om iets te doen met VLAN's bijvoorbeeld.

Kan iemand me overtuigen van de (ontbrekende) meerwaarde? :)
Ik zie in jouw situatie niet echt een voordeel. Als je dan toch echt iets uit de Ubiquiti lijn wil voor firewall/routing dan zou ik niet voor de USG gaan nu maar eerder iets uit de UDM lijn. De usg is zeer gelimiteerd als het gaat om IPS performance en is al een tijdje op de markt.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Tortelli schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:49:
[...]

Binnen Ubiquite is er momenteel helaas geen hele logische oplossing, pricewatch: Ubiquiti USW-Pro-24-PoE heeft 2x SFP+ (maar is erg duur)
pricewatch: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN lijkt mij de meest logische kandidaat op dit moment om betaalbaar 10Gbit te hebben in huis. Helaas heb je waarschijnlijk wel SFP+ > RJ45 dingen nodig (die zijn vrij prijzig).
Ja dat is net even te gek met 700 euro voor 1 nas en 1 pc, dan is de US‑XG‑6POE voordeliger maar nog erg duur.

Zo te zien zijn daar helaas weer geen SFP RJ45 modules voor.
https://mikrotik.com/product/crs305_1g_4s_in#fndtn-downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:57:
Voor diegene die de nieuwe Flex Mini switch hebben gekocht en problemen hebben met het adopten op een remote controller (schijnbaar is er geen SSH beschikbaar op dit apparaat en werkt adoption via de mobiele app (daardoor?) ook niet goed):

Ik kwam de volgende thread tegen op de UI community: https://community.ui.com/...62-406d-9698-e8d11091cc49

En uiteindelijk heb ik het met een tijdelijke local controller opgelost zoals hier, in brak Engels, beschreven: https://kb.ameriza.ro/unifi-usw-mini-adoption-issue-fixed/
Nog geen last van gehad, L3 adoptie gaat tot nu toe Zonder problemen. Maar dat komt waarschijnlijk om dat er op alle locaties ook een USG staat en bij geen USG de het controller adres in dhcp (optie 43) mee gegeven wordt.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:06
Zoals aangegeven wil ik straks gaan werken met onderstaande (nieuw aan te schaffen) producten;
*Ubiquiti UniFi 16-Port PoE Gen2
*Ubiquiti UniFi In-Wall HD
*Ubiquiti UniFi CloudKey Gen2 Plus
*Ubiquiti UniFi Video G3-FLEX Camera

Op dit moment heb ik alleen een AC-pro achter mijn V9 router van KPN hangen (Loft woning). Onder andere mijn Synology NAS is in de V9 router geprikt en hiervoor heb ik een aantal poorten aangepast op de KPN router.Ook in mijn nieuwe woning zal ik voor glasvezel van KPN kiezen.

In deze nieuwe situatie zal mijn NAS in de Unifi 16-port switch geplugd worden. Het openzetten van een poort moet dan nog steeds primair op de KPN router gebeure? Of kan dit dan in eens vanuit de switch/cloudkey ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door rikadoo op 23-04-2020 21:35 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:54
Voor mijn nieuwe (bestaande) woning ben ik aan het kijken naar camera’s.
Nest ed vind ik super qua product en kwaliteit maar de maandelijkse kosten staan mij tegen.
Ik overweeg hier een G3 Bullet voor de achtertuin, voortuin zoek ik nog iets voor. Mogelijk ook hetzelfde, je mist eigenlijk een deurbel model..

Men hier nog steeds positief over na een jaar in gebruik? En is de CK G2+ voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:59

Falcon10

Hit it i would !

Heb hier paar G3's nu al paar jaar draaien, geen klachten over.
En ook de CK G2+ kan ik niet over klagen.
Heb wel de tweak uitgevoer dom de HD erin te vergroten, en dat ging zonder problemen.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UninPro
ro3lie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:59:
Voor mijn nieuwe (bestaande) woning ben ik aan het kijken naar camera’s.
Nest ed vind ik super qua product en kwaliteit maar de maandelijkse kosten staan mij tegen.
Ik overweeg hier een G3 Bullet voor de achtertuin, voortuin zoek ik nog iets voor. Mogelijk ook hetzelfde, je mist eigenlijk een deurbel model..

Men hier nog steeds positief over na een jaar in gebruik? En is de CK G2+ voldoende?
Misschien kunnen lezen dat ik er ook actief mee bezig ben. De G3 bullet is niet heel veel posts geleden hier aan mij geadviseerd omdat deze beter tegen vocht bestand lijkt te zijn dan de G3 Flex die mijn voorkeur heeft in prijs/kwaliteit en de omvang/vorm.

Met de Cloud Key G2+ heb je voldoende. Er zijn goedkopere oplossingen maar misschien wil je net als ik investeren in gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn er al gevallen bekend van mensen die het LED-paneel hebben gemodificeerd door de interne LED er af te halen en te koppelen aan een eigen LED-strip o.i.d.?

Volgens mij moet dit prima mogelijk zijn wanneer je binnen het maximale vermogen blijft. Zo kun je toch lekker je eigen LED-strip koppelen aan je netwerk en zit je niet met een lelijk paneel voor een systeemplafond in huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
UninPro schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:35:
Zoals aangegeven wil ik straks gaan werken met onderstaande (nieuw aan te schaffen) producten;
*Ubiquiti UniFi 16-Port PoE Gen2
*Ubiquiti UniFi In-Wall HD
*Ubiquiti UniFi CloudKey Gen2 Plus
*Ubiquiti UniFi Video G3-FLEX Camera

Op dit moment heb ik alleen een AC-pro achter mijn V9 router van KPN hangen (Loft woning). Onder andere mijn Synology NAS is in de V9 router geprikt en hiervoor heb ik een aantal poorten aangepast op de KPN router.Ook in mijn nieuwe woning zal ik voor glasvezel van KPN kiezen.

In deze nieuwe situatie zal mijn NAS in de Unifi 16-port switch geplugd worden. Het openzetten van een poort moet dan nog steeds primair op de KPN router gebeure? Of kan dit dan in eens vanuit de switch/cloudkey ingesteld worden?
Excuseer mijn lompheid, maar als je niet het verschil weet tussen een switch en een router / gateway die doet NATen dan weet ik niet of je dit allemaal goed aan de praat gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
RobertMe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:52:
[...]

Excuseer mijn lompheid, maar als je niet het verschil weet tussen een switch en een router / gateway die doet NATen dan weet ik niet of je dit allemaal goed aan de praat gaat krijgen.
Haha, nee perfect antwoord 👌
Hier kan ik wat mee. Ik was even in de veronderstelling bij het opstellen van mijn bericht dat ik met de switch het beheer van mijn gehele netwerk kon doen. Meer als inleiding om straks oa. een VLAN in te kunnen stellen voor mijn gastnetwerk (wil ze niet op mijn Hue en Sonos systeem hebben maar wel weer op mijn Playstation) en de G3 (Flex/bullet) camera's die theoretisch een kabel buiten de woning hebben.

Door je bericht ben ik weer op scherp gezet en zie ik ook direct dat ik voor het openen van mijn poorten (voor toegankelijkheid NAS) gewoon in mijn router omgeving moet zijn.

Het is al even geleden dat ik in de materie zat voor het instellen van mijn prima werkende netwerk. Vandaar dat ik nu alvast begin met deze vragen stellen aan de échte Tweakers zodat het straks bij oplevering in juli, enkele weken later prima functioneert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
UninPro schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 01:52:
[...]

Haha, nee perfect antwoord 👌
Hier kan ik wat mee. Ik was even in de veronderstelling bij het opstellen van mijn bericht dat ik met de switch het beheer van mijn gehele netwerk kon doen. Meer als inleiding om straks oa. een VLAN in te kunnen stellen voor mijn gastnetwerk (wil ze niet op mijn Hue en Sonos systeem hebben maar wel weer op mijn Playstation) en de G3 (Flex/bullet) camera's die theoretisch een kabel buiten de woning hebben.

Door je bericht ben ik weer op scherp gezet en zie ik ook direct dat ik voor het openen van mijn poorten (voor toegankelijkheid NAS) gewoon in mijn router omgeving moet zijn.

Het is al even geleden dat ik in de materie zat voor het instellen van mijn prima werkende netwerk. Vandaar dat ik nu alvast begin met deze vragen stellen aan de échte Tweakers zodat het straks bij oplevering in juli, enkele weken later prima functioneert.
Als je wilt gaan werken met vlans etc ga je de ExperiaBox waarschijnlijk moeten vervangen. Als je alles vanuit de CloudKey wil kunnen instellen én IPTV werkend wil ga je een USG nodig hebben. Als je alleen internet en telefonie gebruikt kan je ook de dream machine gebruiken.

pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router
pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine
pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

Op de usg kan je door middel van onderstaande guide internet + iptv werkend krijgen en telefonie door de kpn handleiding te volgen. Op de dream machine kan je de guide van @Coolhva niet volgen en geen iptv krijgen. Wel internet en telefonie.

https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth
https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm (stap 3b)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
xh3adshotx schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:18:
[...]

Als je wilt gaan werken met vlans etc ga je de ExperiaBox waarschijnlijk moeten vervangen. Als je alles vanuit de CloudKey wil kunnen instellen én IPTV werkend wil ga je een USG nodig hebben. Als je alleen internet en telefonie gebruikt kan je ook de dream machine gebruiken.

pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router
pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine
pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

Op de usg kan je door middel van onderstaande guide internet + iptv werkend krijgen en telefonie door de kpn handleiding te volgen. Op de dream machine kan je de guide van @Coolhva niet volgen en geen iptv krijgen. Wel internet en telefonie.

https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth
https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm (stap 3b)
O+
Dan ga ik overwegen de KPN router te vervangen voor de USG. Ik hoef alleen IPTV en geen telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:33
Vanochtend ondervond ik last van een internet storing bij T-Mobile thuis.

Nu heb ik een USG PRO met 2 WAN aansluitingen. Toen ik overstapte van Ziggo naar T-Mobile (glaS) heb ik een paar weken 2 internet providers gehad en de failover heb ik toen ook een enkele keer gebruikt. Helaas is het aanhouden van Ziggo als backup een beetje te prijzig.

Dus ben even benieuwd of mensen in hun thuis situatie een (beetje betaalbare) failover oplossing hebben.

Iets via 4G wellicht of eventueel een oud accesspoint als bridge aan de WAN2 hangen die kan connecten naar een 4G hotspot van een telefoon. Nadeel dan is wellicht dat als je pech hebt veel verkeer over die bundel gaat. Of de client op het (gasten)netwek van de buren aanmelden (mits zij een andere provider hebben). Anderen hier al leuke oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

petermdevries schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:52:

Nu heb ik een USG PRO met 2 WAN aansluitingen. Toen ik overstapte van Ziggo naar T-Mobile (glaS) heb ik een paar weken 2 internet providers gehad en de failover heb ik toen ook een enkele keer gebruikt. Helaas is het aanhouden van Ziggo als backup een beetje te prijzig.

Dus ben even benieuwd of mensen in hun thuis situatie een (beetje betaalbare) failover oplossing hebben.

Iets via 4G wellicht of eventueel een oud accesspoint als bridge aan de WAN2 hangen die kan connecten naar een 4G hotspot van een telefoon. Nadeel dan is wellicht dat als je pech hebt veel verkeer over die bundel gaat. Of de client op het (gasten)netwek van de buren aanmelden (mits zij een andere provider hebben). Anderen hier al leuke oplossingen voor?
Neem gewoon een cheapass 4G modempje van 140 euro ofzo, steek er een SIMkaartje in van 10 euro/maand ?

Bv : deze :

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.be/max/500x500/products/1375182

Netgear LB2120 4G LTE.

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon10 op 24-04-2020 09:18 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1299462

Of als je de mogelijkheid hebt een goedkoop DSL abbo van een andere isp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

Falcon10 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:05:
[...]

Neem gewoon een cheapass 4G modempje van 140 euro ofzo, steek er een SIMkaartje in van 10 euro/maand ?

[Afbeelding]

Netgear LB2120 4G LTE.
10 euro/maand? Dan heb je toch maar 3GB dataverkeer max oid?
Stel het valt uit tijdens het Netflixen, dan is je bundel al op voor je doorhebt dat de USG naar WAN2 is overgeschakeld :)
Of zou je voor WAN2 restricties kunnen zetten en bijv streaming uitsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:33
Deze ziet er ook leuk uit, maar of en wanneer deze in NL beschikbaar komt?

https://store.ui.com/coll...sories/products/unifi-lte

Volgens WiFi shop naar verwachting eind mei leverbaar?

[ Voor 16% gewijzigd door petermdevries op 24-04-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:04
petermdevries schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:30:

Hoop het, maar betwijfel het, aangezien het gemaakt is icm AT&T in de US. Dan zouden ze dat hier al met sim kaartjes moeten gaan doen of iets met providers. Laten we het hopen :P

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:38
Perfect product voor een eSIM. Maar daar lees ik niets over...

Als die er in zit koop ik hem meteen. Ik heb *klopt af* nooit storing met Ziggo hier, maar dan koop ik hem voor de sake of having it. Zoals het nu overkomt ben je overgeleverd aan de SIM support vanuit Unifi en daar heb ik weinig vertrouwen in eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
xh3adshotx schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:18:
Als je wilt gaan werken met vlans etc ga je de ExperiaBox waarschijnlijk moeten vervangen.
Hoeft niet. Je kunt ook al het verkeer doorzetten naar je USG/UDM en van daaruit alle administratie doen. Het enige waar het modem dan voor dient is wat de naam doet vermoeden: verbinding maken met het netwerk van de provider en voor de rest als doorgeefluik fungeren. VLAN's kun je dan lekker op je UBNT spul houden.

Tenzij je bijvoorbeeld glasvezel hebt waarbij je de USG/UDM aan de unit kunt koppelen waar je glas naar ethernet wordt omgezet en je alle nodige instellingen kunt doen om verbinding te maken met je provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:26:
[...]

10 euro/maand? Dan heb je toch maar 3GB dataverkeer max oid?
Stel het valt uit tijdens het Netflixen, dan is je bundel al op voor je doorhebt dat de USG naar WAN2 is overgeschakeld :)
Of zou je voor WAN2 restricties kunnen zetten en bijv streaming uitsluiten?
Als hij daarvoor Ziggo weggedaan heeft wegens te kostelijk als backup ( geen idee, van prijzen bij jullie in NL, maar zo snel zie ik op hun site dat een pakket 40 euro/maand kost ).
Dan vermoed ik ook dat hij de 2de WAN poort zuiver voor backup doelstellingen wil gebruiken, zijnde misschien email, simpel surfen eventu en niet voor Netflix te blijven streamen op 4 PC's/smartphones etc in huis terwijl je hoofdlijn er uit ligt.
Anders moet je inderdaad geen 4G oplossing zoeken, want dan betaal je 30 a 40-50 euro voor meer data/maand, en kan je even goed dus de gewone Ziggo oplossing blijven betalen.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 21:18

Ethirty

Who...me?

petermdevries schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:30:

Ding is zelfs voor de US een "mislukking" omdat ze het gekoppeld hebben aan 1 vaste provider (geen SIM).
Het is dus alleen maar geschikt voor heel specifieke use-cases.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
sypie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:00:
[...]

Hoeft niet. Je kunt ook al het verkeer doorzetten naar je USG/UDM en van daaruit alle administratie doen. Het enige waar het modem dan voor dient is wat de naam doet vermoeden: verbinding maken met het netwerk van de provider en voor de rest als doorgeefluik fungeren. VLAN's kun je dan lekker op je UBNT spul houden.

Tenzij je bijvoorbeeld glasvezel hebt waarbij je de USG/UDM aan de unit kunt koppelen waar je glas naar ethernet wordt omgezet en je alle nodige instellingen kunt doen om verbinding te maken met je provider.
De ExperiaBox is niet alleen een modem maar router met geïntegreerde modem. Het nadeel is dat je sinds het verdwijnen van de verborgen pagina in de ExperiaBox v8 het router deel dus niet meer uit kan zetten. In de situatie dat je dan een tweede router erachter hangt zul je of dubbel NAT krijgen of een gare config waarbij je functionaliteit van het Unifi spul uitschakelt. In het geval van ADSL o.i.d zou ik dus alsnog de ExperiaBox vervangen door iets dat daadwerkelijk alleen een modem is.

In mijn verhaaltje eerder ging ik er inderdaad wel vanuit dat je een glasvezel aansluiting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hier een Tele2 modem i.c.m. ADSL. Modem heeft een DHCP range die buiten van *.10 of zo. Mijn USG Staat op *.1. Verder is er niks ingesteld, ik doe op dit moment geen bijzondere dingen waarvoor poorten open moeten staan.

Doordat de USG een vast IP-adres heeft kan ik eventueel alle poorten daar naar toe open zetten. In de USG kan ik de poorten open zetten naar het betreffende apparaat. Is dubbel NAT, klopt maar geen gezeur omdat de routerfunctie van het modem eigenlijk net niks doet. De overige aansluitingen op het modem worden niet gebruikt, anders klopt mijn theorie niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:32
Falcon10 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:04:
[...]

Als hij daarvoor Ziggo weggedaan heeft wegens te kostelijk als backup ( geen idee, van prijzen bij jullie in NL, maar zo snel zie ik op hun site dat een pakket 40 euro/maand kost ).
Dan vermoed ik ook dat hij de 2de WAN poort zuiver voor backup doelstellingen wil gebruiken, zijnde misschien email, simpel surfen eventu en niet voor Netflix te blijven streamen op 4 PC's/smartphones etc in huis terwijl je hoofdlijn er uit ligt.
Anders moet je inderdaad geen 4G oplossing zoeken, want dan betaal je 30 a 40-50 euro voor meer data/maand, en kan je even goed dus de gewone Ziggo oplossing blijven betalen.
Die 40 euro is voor een zakelijk Start abonnement? Dat is excl btw. Ziggo heeft ook nog een abonnement voor prive, maar dat staat niet op de site, 25/2,5 Mb, rond de 42,50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
UninPro schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:50:
O+
Dan ga ik overwegen de KPN router te vervangen voor de USG. Ik hoef alleen IPTV en geen telefonie.
Weet je zeker dat je daar aan wilt beginnen als je al zoveel problemen hebt met het bij elkaar rapen van de juiste apparatuur :?

Lees dit eens door : [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

IPTV is best wel een kreng op de USG eerlijk gezegd : Zelfs als je net denkt dat het allemaal perfect draait kunnen er allerlei vage problemen optreden na een tijdje... -O-
Ik heb nog een wel een DrayTek 2820 en 2860 die weg mogen en WAN fail-over via Ethernet en USB 3G/LTE Dongles doen : Kan je daar wat mee :?
Falcon10 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:05:

[Afbeelding]

Netgear LB2120 4G LTE.
NOFI, maar dat is echt idioot duur!

Als je al zoiets wilt dan kan je denk ik beter eens naar TP-Link varianten kijken die minder dan € 100 kosten! :)
sypie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:00:

Je bedoelt de USG/UDM in de DMZ zetten van een Experiabox :?

Dan heb je NAT achter NAT, maar je zou dan wel een "VLAN only" kunnen aanmaken die de IPTV meuk bedient en waar tegelijk ook de WAN kant van je USG in zit! :Y)

Het is maar net wat je belangrijker vindt : Reclame TV kijken of fatsoenlijk Internet hebben! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:47:
Het is maar net wat je belangrijker vindt : Reclame TV kijken of fatsoenlijk Internet hebben! :+
Hier kijken we TV via de AppleTV via NLziet etc. Ik houd geen rekening in mijn beredenering met situaties waar mensen een TV-abonnement hebben, sorry. Dus ja, ik heb het beste van beide denk ik. Fatsoenlijk internet (voor zover mogelijk met ADSL) en TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 15:28
Vandaag is het precies 2 weken geleden dat ik de USG Pro heb vervangen met een UDM Pro en ik moet zeggen positief te zijn verrast over de stabiliteit gezien de vele negatieve berichten die ik zowel op Tweakers als op het officiële forum tegenkwam.

De huisgenote is heel blij met de stabiliteit van het internet nu we allebei thuiswerken. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wka3R8a.png

Wel jammer dat ik genoodzaakt was om een pricewatch: Ubiquiti UF-RJ45-1G SFP Module aan te schaffen gezien de problemen met de packet loss over de instabiele UTP WAN poort (aangesloten op een Genexis NT icm KPN Glasvezel). Dit probleem doet zich niet voor als je de WAN aansluiting, via de SFP module, over de SFP poort laat lopen. Een alternatieve oplossing bleek het plaatsen van een simpele switch tussen de Genexis NT en de UDM Pro, maar dit voelde al helemaal belachelijk als oplossing.

[ Voor 42% gewijzigd door Paprika op 24-04-2020 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
sypie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:54:
[...]
Hier kijken we TV via de AppleTV via NLziet etc. Ik houd geen rekening in mijn beredenering met situaties waar mensen een TV-abonnement hebben, sorry. Dus ja, ik heb het beste van beide denk ik. Fatsoenlijk internet (voor zover mogelijk met ADSL) en TV.
Beter zou zijn om een dedicated modem aan te schaffen die voldoet aan de specificaties op die pagina van KPN en deze tussen de WAN poort van je USG/whatever en de ADSL aansluiting zetten. Op dat moment heb je geen dubbel NAT meer en eventueel de mogelijkheid om door middel van de guide van Coolhva (of een ander) IPTV in te stellen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Paprika schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:56:
Vandaag is het precies 2 weken geleden dat ik de USG Pro heb vervangen met een UDM Pro en ik moet zeggen positief te zijn verrast over de stabiliteit gezien de vele negatieve berichten die ik zowel op Tweakers als op het officiële forum tegenkwam.

De huisgenote is heel blij met de stabiliteit van het internet nu we allebei thuiswerken. :+

[Afbeelding]
Hoe groot is jouw bibliotheek dat je daar 2 Accesspoints heb? :o :P

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 15:28
Ethirty schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:59:
[...]

Hoe groot is jouw bibliotheek dat je daar 2 Accesspoints heb? :o :P
Oh, terechte vraag, maar het antwoord is helaas matig. De inwall AP zorgt voor matig bereik voor een wireless up link. Dus de inwall is niets meer dan een kleine switch nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik ga binnenkort Unifi met PiHole op een RaspBpi4 installeren. Voor unifi heb ik nu eea geinstalleerd op mijn win10 desktop die dus niet altijd online is. Voor de migratie lees ik o.a. deze werkwijze:
Controller pulls it all together. And its pretty simple to do.

1. Make a backup of your existing Win10 controller to your local HDD.

2. Shut down the existing controller.

3. Plug in the CK to a spare router port (as you said above)

4. Use discovery tool to find and connect to the CK.

5. At the login/configure screen, there's a portion on the bottom that says "restore from a previous backup" (or words to that effect).

6. Use it to locate the backup file (xxxxx*.unf) from 1. above.

7. Select that file and recover it.

8. It should restore ALL your prior settings from the Win controller backup.

When done, should ask fdor your user/pass - which will be the same as the one you used on your Win10 controller. Should take you into the standard controller interface when done.

NO need to forget or change any devices.
Gaat dit goed? Want de nieuwe controller op de RBpi4 zal een ander IP adres hebben? Of moet ik dan voor maken van backup: controller settings --> advanced configuration --> override the device inform host with the Controller Hostname/IP --> Nieuwe IP aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Laatst online: 09-06 20:06
vandermark schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:59:
Gaat dit goed? Want de nieuwe controller op de RBpi4 zal een ander IP adres hebben? Of moet ik dan voor maken van backup: controller settings --> advanced configuration --> override the device inform host with the Controller Hostname/IP --> Nieuwe IP aangeven?
Ja, dat moet goed gaan. In ieder geval als je op je huidige controller de devices via 'L2 Adoption' hebt toegevoegd. Heb je op je devices eerder een 'set-inform' gedaan dan zal je die aan moeten passen naar het nieuwe adres.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Bart schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:38:
[...]

Ja, dat moet goed gaan. In ieder geval als je op je huidige controller de devices via 'L2 Adoption' hebt toegevoegd. Heb je op je devices eerder een 'set-inform' gedaan dan zal je die aan moeten passen naar het nieuwe adres.
Hoe kan ik dat controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart
  • Laatst online: 09-06 20:06
vandermark schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:48:
[...]

Hoe kan ik dat controleren?
Heb je bij die initiële installatie gewoon de devices via de controller op je Windows 10 machine geadopt (en dus geen SSH sessies opgezet naar je AP's/switches/whatever)? Dan heb je dus L2 Adoption gedaan en komt het vanzelf goed.

Zie ook hier: https://www.smarthomebeginner.com/move-unifi-controller/ (kopje "Controller on Same Network (L2 Adoption)")

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Bart schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:56:
[...]

Heb je bij die initiële installatie gewoon de devices via de controller op je Windows 10 machine geadopt (en dus geen SSH sessies opgezet naar je AP's/switches/whatever)? Dan heb je dus L2 Adoption gedaan en komt het vanzelf goed.

Zie ook hier: https://www.smarthomebeginner.com/move-unifi-controller/ (kopje "Controller on Same Network (L2 Adoption)")
Super, dan kan ik er inderdaad vanuit gaan dat het via L2 is gegaan, bedankt d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:30

tozzke

aka tozzert

vandermark schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:59:
Ik ga binnenkort Unifi met PiHole op een RaspBpi4 installeren. Voor unifi heb ik nu eea geinstalleerd op mijn win10 desktop die dus niet altijd online is. Voor de migratie lees ik o.a. deze werkwijze:

[...]

In UniFi zit gewoon de mogelijkheid ingebouwd om een site te migreren naar een andere controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Tx allen, het is prima gelukt. Unifi en controller draaien prima op de RBp4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:32

The Legend

*Plop*

Ik heb een UAP-AC-LR en UAP-AC-Lite. De Lite wil ik nu met een wireless uplink gebruiken. Heb hem eerst gereset en uit de controller gemikt. Toen opnieuw aangemeld (wired). Kanaal afgestemd op de AC-LR. Vervolgens LAN-kabel eruit gehaald en hem geplaatst waar ik hem wil hebben. De Lite gaat vervolgens van connected naar missed heart beat naar disconnected, maar niet naar isolated. Die laatste status is kennelijk vereist voordat ‘ie een wireless uplink kan maken. Wat doe ik fout? Zowel controller als firmware zijn de laatste versie.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Legend schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:55:
Ik heb een UAP-AC-LR en UAP-AC-Lite. De Lite wil ik nu met een wireless uplink gebruiken. Heb hem eerst gereset en uit de controller gemikt. Toen opnieuw aangemeld (wired). Kanaal afgestemd op de AC-LR. Vervolgens LAN-kabel eruit gehaald en hem geplaatst waar ik hem wil hebben. De Lite gaat vervolgens van connected naar missed heart beat naar disconnected, maar niet naar isolated. Die laatste status is kennelijk vereist voordat ‘ie een wireless uplink kan maken. Wat doe ik fout? Zowel controller als firmware zijn de laatste versie.
Misschien moet je even wat meer info geven over de rest van je netwerk. Waarschijnlijk ben je nu (onbewust) een 'Spanning Tree' aan het creëren en dát wil je absoluut niet ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:32

The Legend

*Plop*

Will_M schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:23:
[...]

Misschien moet je even wat meer info geven over de rest van je netwerk. Waarschijnlijk ben je nu (onbewust) een 'Spanning Tree' aan het creëren en dát wil je absoluut niet ;)
Heel eenvoudig: een Ziggo Next modem (wireless disabled), een Linksys switch, de AP-AC-LR en de Lite. De controller draait op een Win10 laptop.

Inmiddels werkt het! Heb hem weer opnieuw bedraad aangesloten. Alles weer ingesteld en vervolgens de kabel er weer uit gehaald, toen sprong ie vrijwel direct naar “connected (wireless)”.

En dan te bedenken dat ik bijna de Ubiquiti set de deur uit had gedaan voor een TP Link mesh setje, omdat ik niet wist dat Ubiquiti AP’s ook gewoon kunnen meshen :X 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door The Legend op 25-04-2020 21:53 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Op alle plekken en bij de individuele accesspoints de wireless uplink wel aangezet?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Iemand hier ervaring met DNS filtering op de UDM en wat is jullie mening over het ongevraagde dns Forwarden naar cleanbrowsing?

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 26-04-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:39
Ik heb een beetje advies nodig..
Ik heb nu een USG3, wat flex mini switches en AC’s
Heb ook gbit fiber internet (nu met media converter glas->utp).

Nu wil ik graag IPS draaien, wat met de usg3p niet lukt tot 1gbit

De UXGpro komt eraan, de USGpro is te zwak, en de UDMpro heeft war features die ik niet ga gebruiken, dus betaal dan voor iets dat ik niet hoef. De controller software draait op een VM instance op freenas..

Is de UDM toch de moeite waard, of is het slimmer om op de UXG te wachten?
De UXG is waarschijnlijk minder diep, en past makkelijker in de meterkast, maar moet mogelijk nog 6 maanden wachten dan tot ie beschikbaar is.

Wat is slim.. natuurlijk is dit persoonlijk, dat snap ik. Is de UDM volwassen genoeg nu (fiber is nu vlan en dhcp, dus simpel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:32
badnews.nl schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:31:
Ik heb een beetje advies nodig..
Ik heb nu een USG3, wat flex mini switches en AC’s
Heb ook gbit fiber internet (nu met media converter glas->utp).

Nu wil ik graag IPS draaien, wat met de usg3p niet lukt tot 1gbit

De UXGpro komt eraan, de USGpro is te zwak, en de UDMpro heeft war features die ik niet ga gebruiken, dus betaal dan voor iets dat ik niet hoef. De controller software draait op een VM instance op freenas..

Is de UDM toch de moeite waard, of is het slimmer om op de UXG te wachten?
De UXG is waarschijnlijk minder diep, en past makkelijker in de meterkast, maar moet mogelijk nog 6 maanden wachten dan tot ie beschikbaar is.

Wat is slim.. natuurlijk is dit persoonlijk, dat snap ik. Is de UDM volwassen genoeg nu (fiber is nu vlan en dhcp, dus simpel)
Als het goed is gaan ze deze zomer hier glasvezel uitrollen, dus voordat ik het in huis heb, duurt het nog wel even, en heb dus nog tijd genoeg. Maar ik zit ook te wachten op de UXG(Pro), UDM-Pro vind ik voor mij niet interessant. Voor als nog doe ik het nog wel met de USG3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@badnews.nl wat verwacht je van IPS dat je bereid bent om daar diep voor in de buidel te tasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Laatst online: 17:39
CyBeRSPiN schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:00:
@badnews.nl wat verwacht je van IPS dat je bereid bent om daar diep voor in de buidel te tasten?
Yups, helaas wel (denk ik). Al heb ik mijn firewall goed dicht zitten, geen port exposure rechtstreeks naar de boze buitenwereld of via cloudflare voor de https websites die hier draaien. Dus op zich zit ik redelijk goed.

Hiervoor draaide ik een Sophos met IPS, duur in licentie, maar die had ik via mijn werk. Je ziet de raarste dingen voorbij komen. Maar de Sophos haalde bij lange na de gigabit, en ik vertrok bij dit bedrijf.
Sindsdien draai ik een USG3..

Dus.. misschien heb ik het niet nodig en heb je gelijk... en is mijn USG3 voldoende.

Het is lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:26
Ben benieuwd naar jullie ervaring, heb vandaag een AC Lite en AC LR in huis gehaald, config doorgelopen en wat testjes gedaan. Tot mijn verbazing haal ik op beide APs slechts ~250 Mbit max. Op de Ziggo wireless AP van TP-Link (Ziggo C7), haal ik zonder enig probleem ~500 Mbit.

Hebben jullie tips of ideeen hoe nu verder?

---

Huidige setup en tests
  • [Ziggo Modem] ---> Cat5e--> [Ziggo AP/Switch] ---> Cat6 + POE injector---> APs <250Mbit wireless 5Ghz
  • [Ziggo Modem] ---> Cat5e--> [Ziggo AP/Switch] ---> 500 Mbit wireless 5Ghz / 500 Mbit wired PC
  • [Ziggo Modem] ---> Cat6 + POE injector--> APs <250Mbit wireless 5Ghz
  • Getest op VTH 80 en 40
Draadloos getest met Samsung galaxy s20+ en Macbook pro 2019. Alles op 5Ghz.

[ Voor 2% gewijzigd door SharpY op 26-04-2020 18:51 . Reden: Update nav vraag CyBeRSPiN ]

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@SharpY heb je VHT80 aan zodat ie 80Mhz pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
CyBeRSPiN schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:48:
@SharpY heb je VHT80 aan zodat ie 80Mhz pakt?
@CyBeRSPiN Dank voor de snelle reactie, zeker. Ik heb zowel met VTH 80 als 40 getest maar helaas geen merkbaar verschil.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quanticus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-07-2024
Wat ik heb nog heb moeten doorvoeren in de controller is aangeven dat je wireless wilt uplinken. Na dit vinkje moet hij de status “verbonden (wireless)” aangeven in de app/controller.

Ah was al opgelost:)

[ Voor 1% gewijzigd door quanticus op 26-04-2020 21:40 . Reden: Was al opgelost :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quanticus
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik heb zelf een AP in de schuur hangen met een G3 Bullet in “haar” LAN poort. Nu wil ik de Bullet op mijn IoT VLAN. Krijg het niet voor elkaar, AP op managed IoT VLAN geplaatst, AP krijgt goede IP maar Bullet blijft op LAN hangen. Als ik deze omzet (vast ip adres toekennen) dan accepteert hij de nieuwe IP wel, maar zet hem elke keer weer terug van de VLAN naar LAN. Overigens accepteert hij vaste IP wel maar zet hem niet om. Enig idee of dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 16:37
SharpY schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:38:
Ben benieuwd naar jullie ervaring, heb vandaag een AC Lite en AC LR in huis gehaald, config doorgelopen en wat testjes gedaan. Tot mijn verbazing haal ik op beide APs slechts ~250 Mbit max. Op de Ziggo wireless AP van TP-Link (Ziggo C7), haal ik zonder enig probleem ~500 Mbit.

---

Huidige setup en tests
  • [Ziggo Modem] ---> Cat5e--> [Ziggo AP/Switch] ---> Cat6 + POE injector---> APs <250Mbit wireless 5Ghz
  • [Ziggo Modem] ---> Cat5e--> [Ziggo AP/Switch] ---> 500 Mbit wireless 5Ghz / 500 Mbit wired PC
  • Getest op VTH 80 en 40
Misschien de PoE injector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SharpY schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:38:

---

Huidige setup en tests
  • Getest op VTH 80 en 40
Wat zijn je instellingen? Volgens mij staat de 5GHz radio standaard op VHT20 terwijl je die makkelijk op VHT40, en waarschijnlijk ook gewoon op VHT80 kunt zetten. Dan verdubbelt (of verviervoudigd) de bandbreedte omdat er bredere kanalen gebruikt worden (20MHz vs 40MHz vs 80 MHz).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:36:
[...]

Serieus :?

Hoe ben je daar achter gekomen ?!
Omdat er geen dns request meer binnen kwamen van mijn UDM bij mijn secure web gateway provider.

Via https://www.dnsleaktest.com kan zien waar ze dan wel heen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

xbeam schreef op maandag 27 april 2020 @ 00:54:
[...]

Omdat er geen dns request meer binnen kwamen van mijn UDM bij mijn secure web gateway provider.

Via https://www.dnsleaktest.com kan zien waar ze dan wel heen gaan.
Is ooit wel een handige site, inderdaad (y)

Als je op de WAN Interface van een USG-3P niets instelt qua DNS dan gaat 't apparaatje volledig autonoom één server van Cloudflare in de US gebruiken om al z'n DNS request naar toe af te vuren met als gevolg dat 't héle ''Internet' traag aanvoelt ;)

code:
1
162.158.108.100 None    Cloudflare  Lakewood, United States

Ik heb op dát netwerk / Interface een tweetal IPv4 adressen van OpenDNS (Cisco) opgenomen en krijg dan onderstaand resultaat bij de 'Extended Test' :*)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
208.69.35.15    m5.ams.opendns.com. Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.17    m7.ams.opendns.com. Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.19    m9.ams.opendns.com. Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.21    m11.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.65    m17.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.66    m21.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.67    m25.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.68    m29.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.69    m33.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.71    m41.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.72    m45.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.73    m49.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.74    m53.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands

Opgegeven adressen:
  • 208.67.220.220
  • 208.67.222.222

[ Voor 55% gewijzigd door Will_M op 27-04-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Will_M schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:43:
[...]

Is ooit wel een handige site, inderdaad (y)

Als je op de WAN Interface van een USG-3P niets instelt qua DNS dan gaat 't apparaatje volledig autonoom één server van Cloudflare in de US gebruiken om al z'n DNS request naar toe af te vuren met als gevolg dat 't héle ''Internet' traag aanvoelt ;)

code:
1
162.158.108.100 None    Cloudflare  Lakewood, United States

Ik heb op dát netwerk / Interface een tweetal IPv4 adressen van OpenDNS (Cisco) opgenomen en krijg dan onderstaand resultaat bij de 'Extended Test' :*)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
208.69.35.15    m5.ams.opendns.com. Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.17    m7.ams.opendns.com. Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.19    m9.ams.opendns.com. Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.21    m11.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.65    m17.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.66    m21.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.67    m25.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.68    m29.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.69    m33.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.71    m41.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.72    m45.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.73    m49.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands 
208.69.35.74    m53.ams.opendns.com.    Cisco OpenDNS, LLC  Amsterdam, Netherlands

Opgegeven adressen:
  • 208.67.220.220
  • 208.67.222.222
Interessant, maar hoe heb je dit precies aangepast? Als ik de DNS toevoeg in Settings van het WAN netwerk dan zie ik niet direct een verschil. Moet je daarna iets herstarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CyBeRSPiN schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:25:
[...]

Interessant, maar hoe heb je dit precies aangepast? Als ik de DNS toevoeg in Settings van het WAN netwerk dan zie ik niet direct een verschil. Moet je daarna iets herstarten?
Je moet de USG-3P settings vanuit de controller even opnieuw provisionen (geforceerd). Heb ik net dus twee keer mogen doen om de 'originele' waarde weer even boven water te kunnen halen ;)

In de Controller: Settings -> Devices -> USG-3P -> Config -> Manage Device -> Provision.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 27-04-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Will_M schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:39:
[...]

Je moet de USG-3P settings vanuit de controller even opnieuw provisionen (geforceerd). Heb ik net dus twee keer mogen doen om de 'originele' waarde weer even boven water te kunnen halen ;)

In de Controller: Settings -> Devices -> USG-3P -> Config -> Manage Device -> Provision.
Ik zie nog steeds geen verschil. Een (force) provision leek niks te doen en na een volledige herstart van de USG (3 minuten... :/ ) nog steeds de US Cloudflare DNS op 1

Valt me toch tegen hoe ondermaats de documentatie is. En als je googled kom je allerhande comments tegen die niet meer van toepassing zijn op de huidige firmwareversie.

Ik wil dus op het LAN de USG als DNS server gebruiken, en op de USG instellen welke DNS deze gebruikt om te resolven? Op de clients een DNS via DHCP zetten wil ik niet want dan verlies ik de locale hostnames.

Update: lag dus aan een config.gateway.json file die eea rond DNS al zette. Jammer dat de controller interface hier niks over meldt.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-04-2020 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog2K
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 20:51

MadDog2K

The Great Puppy Dog :>

CyBeRSPiN schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:54:
[...]

Ik zie nog steeds geen verschil. Een (force) provision leek niks te doen en na een volledige herstart van de USG (3 minuten... :/ ) nog steeds de US Cloudflare DNS op 1
SSH naar je USG, en doe cat /etc/dnsmasq.conf

Als daar servers=<juiste ip> (evt. meerdere entries) staat,
dubbelcheck dan of je op je client niet al eens eerder handmatig DNS ingesteld hebt

(ik zag ook maar steeds geen verschil, ondanks juiste config... tot ik een andere client pakte. Bleek dat ik op m’n ipad ooit 1.1.1.1 ingesteld had en dat kwam dus in alle tests naar voren 8)7 )

Op de USG release 4.4.50 pagina zie je overigens een verklaring van UI-cmb dat zonder manual DNS settings default idd. altijd de DHCP nameservers van je ISP _en_ 1.1.1.1 gequeried worden, en van de snelste de response gepakt wordt.
With the config as provisioned by >=5.12.x controllers, it'll query every available DNS server simultaneously (1.1.1.1 and the contents of the resolv.conf.dhclient* files in above example), and take the fastest response.

[ Voor 29% gewijzigd door MadDog2K op 27-04-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

MadDog2K schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:28:
[...]

dubbelcheck dan of je op je client niet al eens eerder handmatig DNS ingesteld hebt

(ik zag ook maar steeds geen verschil, ondanks juiste config... tot ik een andere client pakte. Bleek dat ik op m’n ipad ooit 1.1.1.1 ingesteld had en dat kwam dus in alle tests naar voren 8)7 )
Thanks voor de hint, in mijn geval had ik config.gateway.json om de Provisioning van de USG te overriden al eens aangepast waardoor DNS op 1.1.1.1 werd gezet ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
cat config.gateway.json
{
    "service": {
        "dns": {
            "forwarding": {
                "options": [
                   ....
                    "all-servers",
                    "resolv-file=/etc/resolv.conf.dhclient-new-eth0",
                    "server=1.1.1.1",

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Goedemiddag. Ik ga binnenkort verhuizen en wil op iedere verdieping een UniFi accesspoint plaatsen. Nu had ik het idee om in de woonkamer achter de tv-meubel een in-wall HD te monteren zodat ik daar smarttv, Bluesound streamer, PlayStation etc aan kan koppelen met netwerkkabels. Raden jullie dat qua wifi voor de benedenverdieping af zo verscholen achter een meubel? Plafond gaat eruit, kan ik veel beter een Lite of zo ophangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ago schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:42:
Goedemiddag. Ik ga binnenkort verhuizen en wil op iedere verdieping een UniFi accesspoint plaatsen. Nu had ik het idee om in de woonkamer achter de tv-meubel een in-wall HD te monteren zodat ik daar smarttv, Bluesound streamer, PlayStation etc aan kan koppelen met netwerkkabels. Raden jullie dat qua wifi voor de benedenverdieping af zo verscholen achter een meubel? Plafond gaat eruit, kan ik veel beter een Lite of zo ophangen?
Zonder te weten wat de layout van de benedenverdieping is, hoe groot deze is, waar het TV meubel staat, ... valt daar niet veel zinnigs over te zeggen, behalve "waarschijnlijk wel". Zeker als je "zigzaggend" plaatst kan het gewoon werken. Dus bv op benedenverdieping aan de voorkant van het huis, op de eerste verdieping aan de achterkant, en op tweede verdieping / zolder weer aan de voorkant. Plekken die door meerdere muren slechter bereikbaar zijn zullen dan hopelijk wel nog signaal oppakken van het AP een verdieping hoger of lager, wat dus maar door 1 plafond / vloer heen hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

RobertMe schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:03:
[...]

Zonder te weten wat de layout van de benedenverdieping is, hoe groot deze is, waar het TV meubel staat, ... valt daar niet veel zinnigs over te zeggen, behalve "waarschijnlijk wel". Zeker als je "zigzaggend" plaatst kan het gewoon werken. Dus bv op benedenverdieping aan de voorkant van het huis, op de eerste verdieping aan de achterkant, en op tweede verdieping / zolder weer aan de voorkant. Plekken die door meerdere muren slechter bereikbaar zijn zullen dan hopelijk wel nog signaal oppakken van het AP een verdieping hoger of lager, wat dus maar door 1 plafond / vloer heen hoeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-5-ZPcAO5dOZ6oReL4GvfL9yNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsVutTi2APLWsrL3ghfXxBf8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 17:53
Niet de meest ideale plaats in de woonkamer. Maar als je de accesspoint op de 1e verdieping aan de achterzijde van het huis plaatst, zou het best moeten kunnen lijkt mij.

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:04
nero355 schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:36:
[...]

Serieus :?

Hoe ben je daar achter gekomen ?!
Dat klopt ja, Ubiquiti gebruikt Cleanbrowsing voor alle categorie filters op DNS filter (beta). Heb daar al een aantal maanden geleden vragen over gesteld, maar dat is wat ze doen voor nu.

Daarom gebruik ik dat voor nu niet, in plaats daarvan nextdns.

[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 27-04-2020 14:17 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat @OnsDenis schrijft. Zeker geen ideale plek. Zowel voor keuken als bijkeuken. Als je bv naar keuken kijkt moet die door twee muren heen of je moet geluk hebben met reflecties (via de lange muur). Idealiter zou je hem dus juist aan de lange muur hangen, en dan ook op zo'n manier dat die "recht" de keuken in kan, dus wat verder naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ideaal is anders, maar ik denk dat het wel goed komt! :)

Al mijn In-Wall's staan achter een houten kastje en desondanks heb ik gewoon overal prima 5 GHz 802.11ac bereik op één plek na waar het signaal wat meer inzakt, omdat die aan de achterkant van de In-Wall is in feite, zoals jouw keuken straks, maar je houdt gewoon een bruikbaar signaal over om te kunnen internetten op fatsoenlijke snelheid :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 21:17
Weet iemand waarom kanalen 32 & 34 niet beschikbaar zijn in de Unifi Controller?

Volgens Wikipedia zijn deze kanalen wel toegestaan in Europa. Ze zitten op een iets lagere frequentie dan kanaal 36 binnen de 5GHz band en bieden een blok van 40MHz.

Ik heb 2 AC In-Walls en zou graag de ene op 32(+34) willen, die het grootste deel moet dekken inclusief meeste obstakels en de tweede op 36(+38), die minder apparaten en een kleinere ruimte hoeft te dekken.

Gek genoeg optimaliseert de Controller dit helemaal niet, de automatisch geselecteerde kanalen bij eerste installatie zijn nog steeds in gebruik, onveranderd: de meeste apparaten zitten rondom de eerste In-Wall, maar in verschillende kamers (dus ik zou de laagste frequentie verwachten, echter zit deze op kanaal 46!).

De 2e In-Wall is in de slaapkamer en is echt voor die ruimte bedoeld. Tussen die slaapkamer is een grote ruimte waar geen enkel cliënt zit. Dus voor die kamer is een kanaal op de hoogste frequentie prima (zit echter op 36).

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 27-04-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MadDog2K schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:28:
[...]

Op de USG release 4.4.50 pagina zie je overigens een verklaring van UI-cmb dat zonder manual DNS settings default idd. altijd de DHCP nameservers van je ISP _en_ 1.1.1.1 gequeried worden, en van de snelste de response gepakt wordt.

[...]
Hier ook even getest omdat traag. Nou gebruik ik standaard 1.1.1.1 als DNS, waarbij alle clients pihole als DNS krijgen en die weer richting cloudflare gaat. Ik krijg telkens 162.158.108.100 terug....is dat een alias van die 1.1.1.1 of hoor ik meer terug te krijgen bij de uitgebreide dns test?
In de dnsmasq.conf staat overigens ook netjes 1.1.1.1

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SharpY
RobertMe schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:32:
[...]

Wat zijn je instellingen? Volgens mij staat de 5GHz radio standaard op VHT20 terwijl je die makkelijk op VHT40, en waarschijnlijk ook gewoon op VHT80 kunt zetten. Dan verdubbelt (of verviervoudigd) de bandbreedte omdat er bredere kanalen gebruikt worden (20MHz vs 40MHz vs 80 MHz).
Channel Auto 42 44,+1 VHT80
Transmit Power 17 dBm / 20 dBm (EIRP)

Eerdere testen allemaal zowel op 80 als 40 gedaan. Nu een dag later (zonder tussenkomst van mij) draait de hele setup stabiel. Op beide AP's nu nagenoeg maximale snelheid (~500 mbit). Geen idee waarom het nu wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 16:37
Jazco2nd schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:34:
Weet iemand waarom kanalen 32 & 34 niet beschikbaar zijn in de Unifi Controller?

Volgens Wikipedia zijn deze kanalen wel toegestaan in Europa. Ze zitten op een iets lagere frequentie dan kanaal 36 binnen de 5GHz band en bieden een blok van 40MHz.

Ik heb 2 AC In-Walls en zou graag de ene op 32(+34) willen, die het grootste deel moet dekken inclusief meeste obstakels en de tweede op 36(+38), die minder apparaten en een kleinere ruimte hoeft te dekken.

Gek genoeg optimaliseert de Controller dit helemaal niet, de automatisch geselecteerde kanalen bij eerste installatie zijn nog steeds in gebruik, onveranderd: de meeste apparaten zitten rondom de eerste In-Wall, maar in verschillende kamers (dus ik zou de laagste frequentie verwachten, echter zit deze op kanaal 46!).

De 2e In-Wall is in de slaapkamer en is echt voor die ruimte bedoeld. Tussen die slaapkamer is een grote ruimte waar geen enkel cliënt zit. Dus voor die kamer is een kanaal op de hoogste frequentie prima (zit echter op 36).
Ik zit ook een beetje met dit ruimte dilemma, ik dacht altijd dat kanaalkeuze een 2G probleem was, maar geldt dus ook voor 5G (als je VHT40/80 kiest). Wat ik eigenlijk jammer vind is dat de controller altijd VHT20 blokken laat zien, het zou mooier zijn dat als je VHT40 kiest je alleen maar uit niet overlappende VHT40 blokken kunt kiezen. (Of desnoods gewoon VHT40 blokken)
Omdat bij mij de DFS kanalen niet bruikbaar zijn (radar vreemd genoeg) en ik 3 AP's heb, heb ik dus 2 AP's op hetzelfde kanaal moeten zetten. In dit geval zolder en woonkamer. Dit werkt, maar mooier zou zijn als elk AP op zn eigen kanaal zou kunnen. 32 zou dan prettig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Eigenlijk zeg je het zelf al..
Op een plek waar je hoofddoel is om allerlei apparaten bekabeld aan te sluiten, wil je een AP plaatsen. Dat vind ik helemaal niet logisch.
De enige reden hiervoor is wellicht zodat je met 1 apparaat klaar bent? Dat is wat kort door de bocht.

Plaats in je meubel een nette compacte en zuinige PoE switch (bijv Netgear heeft een leuke betaalbare) en plaats je AP op de juiste plek. Zeker als je toch aan het verbouwen bent ("plafond gaat eruit") is dit hét (enige) moment om de juiste keuze te maken en een InWall of andere AP op een zo goed mogelijke plek te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 00:47:
Plaats in je meubel een nette compacte en zuinige PoE switch (bijv Netgear heeft een leuke betaalbare)
Als in : Kan andere apparaten via PoE voeden.
Of als in : Kan zelf via PoE gevoed worden.

Dat laatste heb ik namelijk nog niet bij Netgear gezien :?
En dat kan wel met de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts d:)b

Je zou zelfs de In-Wall die switch kunnen laten voeden als het niet anders kan, maar dan moet je ook weer een wat stevigere switch de In-Wall laten voeden met 802.3at i.p.v. 802.3af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
nero355 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 00:53:
[...]

Als in : Kan andere apparaten via PoE voeden.
Of als in : Kan zelf via PoE gevoed worden.

Dat laatste heb ik namelijk nog niet bij Netgear gezien :?
En dat kan wel met de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts d:)b
Alstublieft: Netgear ProSafe GS105PE
Deze is klein (handig in een compacte tv meubel) en heeft <Energy Efficient Ethernet (IEEE 802.3az) support for maxium power savings.>
Je zou zelfs de In-Wall die switch kunnen laten voeden als het niet anders kan, maar dan moet je ook weer een wat stevigere switch de In-Wall laten voeden met 802.3at i.p.v. 802.3af :)
De Netgear is powered by PoE (enige optie) én heeft PoE passthrough waardoor jouw laatste suggestie mogelijk is, afhankelijk van hoeveel de InWall slurpt en de hoofd switch/router kan leveren:

<PoE pass-thru: 19W with 802.3at/7.9W with 802.3af input power>

Zie ook: https://www.netgear.com/i...aged_Plus_Switches_DS.pdf

Ik koos deze omdat ik aan 3 poorten genoeg had en zo nog 1 extra over hield voor de toekomst, een 8ports versie bestaat ook, wellicht zuiniger dan het Unifi alternatief maar was voor mij overkill:
1) Yamaha receiver
2) Vero 4K (later een Nvidia Shield)
3) Chromecast Ultra (overbodig als de Shield er is)
4) Next-Gen game console (wanneer die uit is)

Ik heb trouwens probleemloos 2 InWalls en deze switch allen via PoE op een MikroTik hEX PoE router aangesloten. Moest wel de zwaardere voedingsadapteradapter bij bestellen. Maar doorlussen van de Switch naar InWall of omgekeerd nooit geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog2K
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 20:51

MadDog2K

The Great Puppy Dog :>

The Eagle schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:06:
[...]
Ik krijg telkens 162.158.108.100 terug....is dat een alias van die 1.1.1.1 of hoor ik meer terug te krijgen bij de uitgebreide dns test?
Is 1 vd echte resolvers van het Cloudflare netwerk achter 1.1.1.1 (de voorkant)

Verander het maar eens in 8.8.8.8 ter test en je ziet een hele riedel aan IP’s van Google terugkomen
Bij Cloudflare doen ze het net iets anders waarsch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
rinkel schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:39:
[...]

Ik zit ook een beetje met dit ruimte dilemma, ik dacht altijd dat kanaalkeuze een 2G probleem was, maar geldt dus ook voor 5G (als je VHT40/80 kiest). Wat ik eigenlijk jammer vind is dat de controller altijd VHT20 blokken laat zien, het zou mooier zijn dat als je VHT40 kiest je alleen maar uit niet overlappende VHT40 blokken kunt kiezen. (Of desnoods gewoon VHT40 blokken)
Omdat bij mij de DFS kanalen niet bruikbaar zijn (radar vreemd genoeg) en ik 3 AP's heb, heb ik dus 2 AP's op hetzelfde kanaal moeten zetten. In dit geval zolder en woonkamer. Dit werkt, maar mooier zou zijn als elk AP op zn eigen kanaal zou kunnen. 32 zou dan prettig zijn.
In nieuwe instellingen bij Wi-Fi AI, onderaan advanced, zag ik dat je kanalen per ap kunt excluden.
Heb er zelf geen ervaring mee maar misschien zoek je iets in de richting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMax12
  • Laatst online: 06-06 22:15
Heb ik wel gebruik van gemaakt om de drukke kanalen om mij heen weg te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL9Y08kHDC-KfvpXXUG9MDTjVug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/79ts5uKDtNXHMPCTtQ63aAVh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Welke type binnenmuur kiezen jullie bij het maken van een floorplan in de Controller?
Al mijn binnenmuren (en van de meeste huizen in NL) zijn 8cm gipsblokken. Met stuc/verf etc kan je dan prima 10cm dik invullen..

Maar Ubiquiti is niet bekend met gips helaas:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f898gGN/Screenshot-2020-04-28-at-11-41-29.png

Ik ben trouwens ook op zoek naar de "auto channels" feature waar ik online over lees. Ik heb al via Settings>Site Advanced Features aangezet, maar ik zie nergens een knop "auto channels", zeker niet op de Map pagina..

[ Voor 24% gewijzigd door Jazco2nd op 28-04-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Jazco2nd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:43:
Welke type binnenmuur kiezen jullie bij het maken van een floorplan in de Controller?
Al mijn binnenmuren (en van de meeste huizen in NL) zijn 8cm gipsblokken. Met stuc/verf etc kan je dan prima 10cm dik invullen..

Maar Ubiquiti is niet bekend met gips helaas:
[Afbeelding]

Ik ben trouwens ook op zoek naar de "auto channels" feature waar ik online over lees. Ik heb al via Settings>Site Advanced Features aangezet, maar ik zie nergens een knop "auto channels", zeker niet op de Map pagina..
Ik denk dat bullet proof glas het dichtste in de buurt komt.
Kanaal instellingen doe je via ap instellingen. Controller- Apparaten- Ap selecteren-Tandwieltje
Pagina: 1 ... 5 ... 317 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.