Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mutatie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:40:
RIVM heeft antimalariamiddel gekocht tegen coronavirus
https://www.zeelandnet.nl...gekocht-tegen-coronavirus

Hoe zit dit nou, in china en italie is toch al bewezen dat het niet werkt, enkel soms een beetje in heel milde gevallen is wat ik tijden geleden mee kreeg..blijven ze daar bij het rivm nou nog steeds zo blind over ontwikkelingen in het buitenland of hebben ze daar iets heel verkeerd gedaan met dit middel?
Voor zover ik begreep zorg Chloroquine ervoor dat de virusdeeltjes zich minder goed kunnen vermenigvuldigen en dat vermenigvuldigen ging bij dit virus juist waanzinnig snel. Daarnaast waren er ook testen om chloroquine met een inhalator beter in de longen te laten doordringen. Het zal dus waarschijnlijk niet HET medicijn zijn, maar wel een mogelijkheid om de ziekte te remmen. Dat klinkt als een goed ding...

Wat nu weer niet betekent dat je, zoals een stelletje Amerikanen, als een malle schoonmaakmiddel met chloroquine moet gaan drinken: https://www.telegraaf.nl/...quine-trump-krijgt-schuld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
wolly_a schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Voor zover ik begreep zorg Chloroquine ervoor dat de virusdeeltjes zich minder goed kunnen vermenigvuldigen en dat vermenigvuldigen ging bij dit virus juist waanzinnig snel. Daarnaast waren er ook testen om chloroquine met een inhalator beter in de longen te laten doordringen. Het zal dus waarschijnlijk niet HET medicijn zijn, maar wel een mogelijkheid om de ziekte te remmen. Dat klinkt als een goed ding...

Wat nu weer niet betekent dat je, zoals een stelletje Amerikanen, als een malle schoonmaakmiddel met chloroquine moet gaan drinken: https://www.telegraaf.nl/...quine-trump-krijgt-schuld
But the president said ...

Tja. Welkom bij de mensheid, enkel stupiditeit en volgzaamheid zijn grenzeloos. En dat nota bene in een crisis waar alles gedrag is.

Er lopen allerlei studies inderdaad. Zo is er ook nog de kwestie van TBC medicatie als boost immuunsysteem bij initiële blootstelling, daar zie je ook meteen flinke discussie over hoe het dan zou moeten met zorgmedewerkers en de mantoux test.

Ook inzake opgebouwde immuniteit loopt er van alles, gelukkig maar, want aannames zoals "ziek geweest = immuun" zijn aannames. Alles zal moeten worden uitgewerkt, getest, gevalideerd en zo verder.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
wolly_a schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Ik ken het verhaal ja 8)7
MikeyMan schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Weet niet of het de bedoeling was; maar je reactie toont wel een beetje dat het RIVM het nooit goed kan doen. Bereiden ze zich voor op vraag is het weer niet goed ;)
Ik snap dat het zo overkwam, het was vooral de bedoeling om te begrijpen wat ze ermee willen en denken te kunnen, ik kan zelf niet goed tegen valse hoop want het kwam soms bijna in de media als een wondermiddel.
Ik wil ze niet meer teveel ik twijfel trekken, we moeten een beetje samen blijven staan, choas is vooral nu funest. Het komt vanwege de eerste 2 weken sinds het in nederland ontdekt was. Ik ga geen posts terug halen met een told you so idee maar ze hebben ondanks de info uit china en italie wel eerst een tijd achter de feiten aangelopen, behoorlijk wat zaken die eigenlijk bekend waren ze verkeerd hadden hebben ze met de tijd behoorlijk aangepast. Dat liet een wat nare nasmaak achter en ik ben een beetje bang dat ze in hun eentje het wiel opnieuw gingen uitvinden. Maar daar kunnen we nu niks meer aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edit: verkeerde topic.

[ Voor 90% gewijzigd door MikeyMan op 26-03-2020 16:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@Virtuozzo @Mutatie Het is natuurlijk wel zo dat alle middelen die het virus 'verzachten' heel welkom zijn bij de behandeling ervan. Dat het nog niet meteen het medicijn is tegen het virus is een ander ding. Als het helpt bij de behandeling, dan kan je maar beter zorgen dat je uit voorzorg een goede voorraad hebt, voordat straks de halve wereld alles opkoopt en the Orange Man het wel even komt halen, aangezien hij het middel al roemde...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wolly_a schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:22:
@Virtuozzo @Mutatie Het is natuurlijk wel zo dat alle middelen die het virus 'verzachten' heel welkom zijn bij de behandeling ervan. Dat het nog niet meteen het medicijn is tegen het virus is een ander ding. Als het helpt bij de behandeling, dan kan je maar beter zorgen dat je uit voorzorg een goede voorraad hebt, voordat straks de halve wereld alles opkoopt en the Orange Man het wel even komt halen, aangezien hij het middel al roemde...
Ik ben eigenlijk verbaasd, dat hij nog geen profylactische overdosis heeft genomen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:42
Is er al iets wetenschappelijks bekend over of het virus in de lente/zomermaanden minder actief gaat worden? En dat we dus zo een beetje geholpen gaan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 09:56

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Aristos schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:49:
Is er al iets wetenschappelijks bekend over of het virus in de lente/zomermaanden minder actief gaat worden? En dat we dus zo een beetje geholpen gaan worden?
Nee er is niets bekend, maar de gedachte op het moment is "reken daar maar niet op".
Uit een link van mijn eerdere post:
Will SARS-CoV-2, which has an envelope, prove fragile in spring and summer, when absolute and relative humidity climb? The most notorious of the other coronavirus diseases, SARS and Middle East respiratory syndrome (MERS), offer no clues. SARS emerged in late 2002 and was driven out of the human population in the summer of 2003 through intensive containment efforts. MERS sporadically jumps from camels to humans and has caused outbreaks in hospitals, but never widespread human-to-human transmission like COVID-19. Neither virus circulated for long enough, on a wide enough scale, for any seasonal cycle to emerge.

Four human coronaviruses that cause colds and other respiratory diseases are more revealing. Three have “marked winter seasonality,” with few or no detections in the summer, molecular biologist Kate Templeton, also at the University of Edinburgh, concluded in a 2010 analysis of 11,661 respiratory samples collected between 2006 and 2009. These three viruses essentially behave like the flu.

That does not mean COVID-19 will as well. The virus can clearly transmit in warm, humid climates: Singapore has more than 175 cases. Two new papers published on preprint servers this week come to opposite conclusions. One, co-authored by Lipsitch, looked at COVID-19 spread in 19 provinces across China, which ranged from cold and dry to tropical, and found sustained transmission everywhere. The second study concludes that sustained transmission appears to occur only in specific bands of the globe that have temperatures between 5°C and 11°C and 47% to 70% relative humidity.

In the final analysis, there’s a balancing act between environmental factors and a population’s immune system. The other coronaviruses have long been around, so a certain part of the population has immunity, which may help exile those viruses under unfavorable conditions. But that’s not true for COVID-19. “Even though there might be a big seasonal decline, if enough susceptible people are around, it can counter that and continue for a long time,” Martinez says. Lipsitch doesn’t think the virus will go poof in April either. Any slowdown “is expected to be modest, and not enough to stop transmission on its own,” he wrote in a recent blog post.

geeft geen reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:49

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik heb ook zitten zoeken, het enige wat ik kan vinden zijn 2 onderzoeken naar SARS. Precies wat @LightPhoenix zegt, don't get your hopes up. Er is hooguit een indicatie dat het extreem hoge temperaturen niet lang overleeft, maar daar krijgen wij hier toch niet snel mee te maken:
https://www.hindawi.com/journals/av/2011/734690/

Het is te hopen dat het virus gevoeliger is dan SARS is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenix

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Interessant (maar misschien wat minder leesbaar voor de leek) stukje in de huidige uitgave van Science over het idee achter de slechte adviezen om wel of niet zaken als Ibuprofen te nemen. Moraal is dat er nog te weinig bekend is en alleen anekdotisch bewijs voor beide kanten (het helpt juist of het is juist zeer schadelijk) en dat we vooral gewoon naar onze arts moeten luisteren als die zegt dat we zaken moeten nemen.

Verder ook een stuk over de zoektocht naar een behandeling voor Covid-19. Vooral het plaatje met de hele infectie en de aangrijpingspunten voor de verschillende middelen is misschien voor velen interessant.

geeft geen reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40
Wat is een goede plek voor kaarten etc met betrekking tot uitstootgegevens van NOx/CO(2) etc?

Ben wel benieuwd naar een plek waar de gegevens een beetje up-to-date gehouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reemprive schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Ik heb ook zitten zoeken, het enige wat ik kan vinden zijn 2 onderzoeken naar SARS. Precies wat @LightPhoenix zegt, don't get your hopes up. Er is hooguit een indicatie dat het extreem hoge temperaturen niet lang overleeft, maar daar krijgen wij hier toch niet snel mee te maken:
https://www.hindawi.com/journals/av/2011/734690/

Het is te hopen dat het virus gevoeliger is dan SARS is/was.
Maar dat gaat vooral over of het virus kan overleven.

De aanname dat mensen minder snel niezen/hoesten en wat anders met elkaar om gaan zou los daarvan nog wel een positief effect kunnen hebben op de snelheid van de verspreiding.

En met minder griep is het ook sneller duidelijk of iemand besmet is met Corona.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Suicyder schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:59:
Wat is een goede plek voor kaarten etc met betrekking tot uitstootgegevens van NOx/CO(2) etc?

Ben wel benieuwd naar een plek waar de gegevens een beetje up-to-date gehouden worden.
https://waqi.info/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik vond deze heel erg interessant:
https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.22.20041079v1

Over dat er waarschijnlijk meerdere keren social distancing toegepast moet worden. Zie ook de pdf voor alle details.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightPhoenix

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

.

De ESA heeft wat info van hun Sentinal-5P satelliet over de NOx uitstoto, maar dat is niet live... wel redelijk up to date
MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Maar dat gaat vooral over of het virus kan overleven.

De aanname dat mensen minder snel niezen/hoesten en wat anders met elkaar om gaan zou los daarvan nog wel een positief effect kunnen hebben op de snelheid van de verspreiding.

En met minder griep is het ook sneller duidelijk of iemand besmet is met Corona.
Het kan zijn dat mensen anders met elkaar omgaan, maar ik denk juist dat mensen veel meer bij elkaar willen zitten en meer omgang met verschillende mensen hebben. Lekker om de BBQ met de hele buurt etc (hopelijk niet door de strenge maatregelen... maar je weet het nooit...)
En mensen niezen en hoesten toch juist door het virus? Als dat er nog is neemt dat niet af. Ja als de griep weg is zie je die gevallen iig niet meer aan voor Covid-19, maar aan de aanwezigheid van het virus doe je niets.

geeft geen reacties meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

https://www.luchtmeetnet.nl/
De website www.luchtmeetnet.nl is sinds 2014 beschikbaar en is een initiatief van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM), Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), GGD Amsterdam, DCMR Milieudienst Rijnmond, Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg, Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) en Omgevingsdienst regio Arnhem (ODRA).

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het makkelijkste is om daarvoor in het stikstof topic te checken, denk dat alles daar wel vermeld staat qua bronnen en overzichten. Ook de Corona zal daar wel al aangehaald zijn :)
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:57
LightPhoenix schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:52:
Interessant (maar misschien wat minder leesbaar voor de leek) stukje in de huidige uitgave van Science over het idee achter de slechte adviezen om wel of niet zaken als Ibuprofen te nemen. Moraal is dat er nog te weinig bekend is en alleen anekdotisch bewijs voor beide kanten (het helpt juist of het is juist zeer schadelijk) en dat we vooral gewoon naar onze arts moeten luisteren als die zegt dat we zaken moeten nemen.

Verder ook een stuk over de zoektocht naar een behandeling voor Covid-19. Vooral het plaatje met de hele infectie en de aangrijpingspunten voor de verschillende middelen is misschien voor velen interessant.
Volgens mij was het idee achter Ibuprofen dat deze de expressie van ACE2 receptor negatief beinvloed. Nadeel is dan weer dat er een feedback loop is die deze receptor dan weer harder aan zet (chronisch gebruik van Ibuprofen).

Vandaag nog een artikel tegen gekomen die naar de hoeveelheid T cellen keek bij patienten en het zag een relatie tussen waar de patienten lagen (thuis, ziekenhuisbed of IC) en hun CD4+ en CD8+ T cellen.

https://www.medrxiv.org/c...vate&src=linkedin-elevate

Conclusie is dat er een vrij duidelijke relatie is en het 'schokkende' is dat de cellen die een immuun reactie moeten bewerkstelligen er bijna niet meer zijn. De cellen die er nog zijn, zijn uitgeput... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenix

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Holk schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:02:
[...]

Volgens mij was het idee achter Ibuprofen dat deze de expressie van ACE2 receptor negatief beinvloed. Nadeel is dan weer dat er een feedback loop is die deze receptor dan weer harder aan zet (chronisch gebruik van Ibuprofen).
Dat was het negatieve inderdaad, maar zoals in de tekst staat zijn er ideeën dat NSAIDs juist een positief en remmend effect op het virus zouden kunnen hebben. Ideeën die tot nu toe niet bewezen zijn.
Vandaag nog een artikel tegen gekomen die naar de hoeveelheid T cellen keek bij patienten en het zag een relatie tussen waar de patienten lagen (thuis, ziekenhuisbed of IC) en hun CD4+ en CD8+ T cellen.

https://www.medrxiv.org/c...vate&src=linkedin-elevate

Conclusie is dat er een vrij duidelijke relatie is en het 'schokkende' is dat de cellen die een immuun reactie moeten bewerkstelligen er bijna niet meer zijn. De cellen die er nog zijn, zijn uitgeput... :|
Zeker een interessant stukje. De review in de tekst eronder geeft wel nog wat meer nuance op de gevolgde methodiek. Als ik ook kijk naar de discussie dan wordt er niet echt ingegaan op de limitaties van de studie, iets wat eigenlijk wel gebruikelijk is bij dit soort publicaties. Maar zoals je aangeeft is het echt duidelijk dat het immuunsysteem een enorme klap krijgt bij de mensen waar het tot zware symptomen komt.

geeft geen reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik moet het op mijn boerenverstand doen, en veel wat hier wordt getypt is niet te volgen voor mij. Evengoed bedankt voor al jullie verschillende inzichten!

Wat ik inmiddels wel heb begrepen (heb zelf Colitis Ulcerosa), is dat het niet makkelijk is voor artsen om de juiste behandeling te vinden. Iedereen is toch uniek op de een of andere manier.

Het spectrum bij CU is medicijnvrij en nauwelijks last t/m er aan overlijden.
Ik zat tot vorig jaar sep. 6 wekelijks aan de remicade en voor mij hielp dat redelijk maar niet meer dan dat.
Doordat voor een CU studie 1,5 jr geleden mijn blinde darm is verwijderd, ben ik momenteel medicijnvrij en in volledige remissie. Dat was de oplossing voor mij! In deze tijd ontzettend blij mee dat mijn imuuunsysteem niet langer geremd wordt door de remicade uiteraard.

Bij mij heeft dit dus geholpen, maar Ik ken echter ook verhalen van mensen waarbij deze behandeling dus niet hielp.

Met Covid 19 net zo. De een wordt er heel erg ziek van, de ander niet. Bij de een 'werkt' Chloroquine, bij de ander niet of in mindere mate.

We lijken heel ver met de wetenschap, maar tegelijkertijd is het zeer complex omdat er zoveel variabelen zijn.

Ik hoop dat we snel iets vinden dat voor het gros helpt, want dat zal nodig zijn.

Oh ja, mijn bechterew was door de remicade wel lekker rustig, maar dat is wel weer terug.
Ik laat toch mijn naproxen even links liggen nu.

@Holk Bedankt, maar kun je je laatste post iets meer uitleggen, want het stuk waarnaar wordt verwezen is voor mij onleesbaar.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23
Motrax schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:02:
Ik vond deze heel erg interessant:
https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.22.20041079v1

Over dat er waarschijnlijk meerdere keren social distancing toegepast moet worden. Zie ook de pdf voor alle details.
Dit ligt in lijn met wat ik zelf inderdaad ook voorzie op dit moment.

De vraag is, hoe moet dit het best vorm gegeven worden. Waarin kun je verzwakken, waarin niet. Een onderzoek zoals het RIVM daarin doet gericht op de invloed van kinderen is een belangrijke. Maar zo zou het ook goed zijn om te gaan onderzoeken wat de opties voor horeca zijn zodra deze piek voorbij is. Wat zijn veilige aantallen die bij evenementen aangehouden kunnen worden. Wat zijn mogelijkheden voor sportscholen om weer te openen. Hoeveel mensen kan / moet je toestaan binnen het OV. Hoe behaal je beperkte aantallen binnen het OV. Etcetera.

Binnen ons sociale leven zit normaal gesproken een dusdanige hoeveelheid nauw contact verweven dat wij voor lief nemen, waarbij voor al deze zaken de invloed van verspreiding op SARS-CoV-2 niet goed bekend is.

Ook ben ik benieuwd wat er daarin blijvend anders zal gaan blijven op langere termijn. Er zijn in rap tempo nu namelijk een aantal interessante maatschappelijke ontwikkelingen aan het plaats vinden. Denk aan zaken zoals de snelle stijging aan thuiswerkmogelijkheden en de forse toename aan thuisbezorgingen voor boodschappen, zeker indien de noodzaak tot soortgelijke maatregelen als nu op dit soort facetten van onze maatschappij voor langere tijd aanhoudt, vermoed ik dat veel hiervan toch een meer permanente verandering teweeg kan gaan brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
psychodude schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Dit ligt in lijn met wat ik zelf inderdaad ook voorzie op dit moment.

De vraag is, hoe moet dit het best vorm gegeven worden. Waarin kun je verzwakken, waarin niet. Een onderzoek zoals het RIVM daarin doet gericht op de invloed van kinderen is een belangrijke. Maar zo zou het ook goed zijn om te gaan onderzoeken wat de opties voor horeca zijn zodra deze piek voorbij is. Wat zijn veilige aantallen die bij evenementen aangehouden kunnen worden. Wat zijn mogelijkheden voor sportscholen om weer te openen. Hoeveel mensen kan / moet je toestaan binnen het OV. Hoe behaal je beperkte aantallen binnen het OV. Etcetera.

Binnen ons sociale leven zit normaal gesproken een dusdanige hoeveelheid nauw contact verweven dat wij voor lief nemen, waarbij voor al deze zaken de invloed van verspreiding op SARS-CoV-2 niet goed bekend is.

Ook ben ik benieuwd wat er daarin blijvend anders zal gaan blijven op langere termijn. Er zijn in rap tempo nu namelijk een aantal interessante maatschappelijke ontwikkelingen aan het plaats vinden. Denk aan zaken zoals de snelle stijging aan thuiswerkmogelijkheden en de forse toename aan thuisbezorgingen voor boodschappen, zeker indien de noodzaak tot soortgelijke maatregelen als nu op dit soort facetten van onze maatschappij voor langere tijd aanhoudt, vermoed ik dat veel hiervan toch een meer permanente verandering teweeg kan gaan brengen.
Ik denk ook dat AH, Jumbo en Picnic een grote groei gaan meemaken de komende jaren. Maar of het echt gaat veranderen, ik moet het nog zien. Sociale contacten, vooral op het werk blijven ook sterk gewenst. Ik schat wel in dat contant geld echt een enorme knauw gaat krijgen; overal en alles gaat via pin deze dagen

@albino71 Het artikel stelt dat ze gekeken hebben naar de aanwezigheid van witte bloedcellen in het bloed van patienten en gezonde mensen. Daar zagen ze een relatie tussen gezondheid en hoeveelheid; hoe zieker des te minder witte bloedcellen. Specifiek gekeken naar het type witte bloedcel die voor de immuunreactie zorgt (CD4+ en CD8+), dan zijn die nog wel aanwezig maar veel minder na mate je zieker bent en de cellen die er zijn, vertonen tekenen van uitputting. CD4 en CD8 zijn specifieke eiwitten op de buitenkant van deze cellen waarmee ze een interactie aan gaan met andere cellen. Ze 'voelen' op deze manier of ze de cel waar ze langs komen moeten aanvallen. ACE2 is ook zo'n eiwit op de buitenkant van cellen. Doet niets aan je immuun systeem, maar die gebruikt dit virus om binnen te komen. Virus zweeft langs een cel, haakt zich vast aan een ACE2 eiwit, de combinatie kan dan fuseren en het virale RNA komt de cel binnen en kan gaan delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Laatste cijfers uit Duitsland:

https://www.rki.de/DE/Con...erichte/2020-03-26-en.pdf

Duitsland test zeer veel en heeft daardoor minder last van onderrapportage tgv patiënten met weinig klachten.

Uit de gegevens blijkt dat 12,812 besmettingen binnen Duitsland hebben plaatsgevonden en 9,046 in het buitenland.

Opmerkelijk is de volgende constatering:
Hospitalisation was reported in 2,664 (10%) of the 26,563 COVID-19 cases with data available.
Dit is in lijn met de verslagen die meer dan een maand geleden uit China kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

gws24

Thinking is hard!

ledog schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:23:
Laatste cijfers uit Duitsland:

https://www.rki.de/DE/Con...erichte/2020-03-26-en.pdf

Duitsland test zeer veel en heeft daardoor minder last van onderrapportage tgv patiënten met weinig klachten.

Uit de gegevens blijkt dat 12,812 besmettingen binnen Duitsland hebben plaatsgevonden en 9,046 in het buitenland.

Hospitalisation was reported in 2,664 (10%) of the 26,563 COVID-19 cases with data available.
Dit is in lijn met de verslagen die meer dan een maand geleden uit China kwamen.
Ik dacht dat een maand geleden China aangaf dat 15 á 20% naar het ziekenhuis moest?

edit:
De duitsers zijn dus vooral in Oostenrijk geinfecteerd als we over het buitenland praten en niet in Italie (~6500 om ~1400). Ook zie je hier weer het grotere aandeel van mannen in de doden (ongeveer 2:1) en vooral ouderen >70 die sterven net zoals in de rest van de wereld.

[ Voor 14% gewijzigd door gws24 op 27-03-2020 18:36 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
gws24 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:31:
[...]
Ik dacht dat een maand geleden China aangaf dat 15 á 20% naar het ziekenhuis moest?
Let wel dat in China er ook sprake was van een zeer waarschijnlijke onderraportage in Wuhan, reeds vrij vroeg in de uitbraak, nog voordat het zorgsysteem echt overbelast was, bestond er een duidelijke discrepantie tussen de cijfers in deze regio en de rest van China.

Dat maakt interpretatie van cijfers tussen landen ook zo lastig, een tekort aan testen of ander test beleid zorgt ervoor dat dit soort getallen in grootte van elkaar kunnen variëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

psychodude schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:09:
[...]
Let wel dat in China er ook sprake was van een zeer waarschijnlijke onderraportage in Wuhan, reeds vrij vroeg in de uitbraak, nog voordat het zorgsysteem echt overbelast was, bestond er een duidelijke discrepantie tussen de cijfers in deze regio en de rest van China.

Dat maakt interpretatie van cijfers tussen landen ook zo lastig, een tekort aan testen of ander test beleid zorgt ervoor dat dit soort getallen in grootte van elkaar kunnen variëren.
Dat snap en weet ik ;) maar @ledog geeft aan dat de rapporten in China spraken van 10% terwijl ik die niet voorbij heb zien komen (ik kan ze natuurlijk gemist hebben). Ik vraag dus eigenlijk om een bron daar van.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.washingtonpos...8-e4ce3fbd85b5_story.html

Goed artikel waarbij wetenschappers zeggen dat het erop lijkt dat Covid-19 veel minder snel muteert dan bijvoorbeeld Influenza.

Ook een reden waarom een vaccin meer zin heeft tegen Covid-19 dan tegen Influenza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
https://www.medrxiv.org/c...03.22.20040071v1.full.pdf

case beschrijving van iemand met milde klachten maar wel 49 dagen besmettelijk. Maarja dat is er maar 1.

Maar ze hebben het er ook over dat plasma van ex corona patienten hem van corona afhielp.

Wat is de status van patienten plasma van beter geworden patienten toedienen hier in NL? Ik geloof dat er alleen mee getest wordt niet? Het klinkt als een redelijk risicoloze interventie?

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
gws24 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:16:
[...]

Dat snap en weet ik ;) maar @ledog geeft aan dat de rapporten in China spraken van 10% terwijl ik die niet voorbij heb zien komen (ik kan ze natuurlijk gemist hebben). Ik vraag dus eigenlijk om een bron daar van.
In februari kreeg ik al een rapport onder ogen van de WHO:
"13.8% have severe disease (dyspnea, respiratory frequency ≥30/minute, blood oxygen saturation ≤93%, PaO2/FiO2 ratio <300, and/or lung infiltrates >50% of the lung field within 24-48 hours)"

Dit is iets meer dan 10%, maar wellicht hoeft niet iedereen met deze ademhalingsproblemen te worden opgenomen. Voor de "6.1% are critical (respiratory failure, septic shock, and/or multiple organ dysfunction/failure)" lijkt ziekenhuisopname toch wel een aanbeveling. Die 10% uit Duitsland ligt daar zo'n beetje toevallig precies tussenin.

https://www.who.int/docs/...covid-19-final-report.pdf

Is er hier ruimte op het forum om op wetenschappelijke basis van gedachten te wisselen over de implicaties van een opname van 10% van minstens 60% van de Nederlanders voor een periode van twee weken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:23:
https://www.washingtonpos...8-e4ce3fbd85b5_story.html

Goed artikel waarbij wetenschappers zeggen dat het erop lijkt dat Covid-19 veel minder snel muteert dan bijvoorbeeld Influenza.

Ook een reden waarom een vaccin meer zin heeft tegen Covid-19 dan tegen Influenza.
Dat zou schitterend nieuws zijn, maar 10 mutaties. Echter, in IJsland zijn er 260 mutaties gevonden, waarvan de helft uniek is voor IJsland. Dat hoeft totaal niet te zeggen dat een vaccin niet kan natuurlijk.

Bron: Interview WGNTV met Kari Stefansson – Neurologist, Decode Genetics Founder
ledog schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:23:
Dat is opmerkelijk, maar per hoofd van de bevolking test IJsland nog meer dan Duitsland. Ze hebben een mooie website: https://www.covid.is/data
Nu 890 confirmed, 18 hospitalized, 6 intensive care. Dus 2%. De getallen in Duitsland verschillen statistisch gezien met deze getallen. En daarnaast is zelfs het aantal gevallen in IJsland te laag, op basis van tests onder de normale populatie verwacht Decode Genetics alsnog minstens een factor 3 te kort. Het zou me dus niet verbazen als het werkelijke aantal meer in de buurt van 0.5% zit, ook gezien bijvoorbeeld de 5% van de Erasmusmedewerkers. Toch een factor 20 verschil.

Wat enkel erg jammer is aan deCode Genetics, is dat ze wel in de media zijn, maar dat ik nog geen wetenschappelijke artikelen kan vinden, dat komt hopelijk nog.
LightPhoenix schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:52:
Een vrij leesbaar stukje is dit:
Considering all of this, should patients with clinically complicated SARS-CoV-2 infections be administered NSAIDs as a treatment? No. There is no evidence of benefit.
(En gaat door met redenen om het vanwege andere redenen misschien juist wel te nemen, vooral naar de arts luisteren dus.)
Enkel dat artikel gaat gek genoeg totaal niet in op mogelijke nuttige effecten van koorts, dat maakt het wat mij betreft een slecht artikel. Hier een medicus die dat op basis van wetenschappelijke artikelen wel doet (met zelfs een hypothese dat kinderen vaker koorts hebben en wellicht daarom minder vatbaar zijn):
YouTube: Coronavirus Pandemic Update 44: Loss of Smell & Conjunctivitis in CO...

Het is zeker niet aan iemand persoonlijk gericht, maar een belangrijke les om onder de aandacht te houden:
Coronavirus disease 2019: the harms of exaggerated information and non‐evidence‐based measures
It is important to differentiate promptly the true epidemic from an epidemic of false claims and potentially harmful actions.
Getallen die nu worden geschat kunnen er makkelijk ordegroottes naast zitten. Ook wetenschappelijk hoogstaande peer-reviewed journals zijn al goed de mist in gegaan. Ook van de vele genomen maatregelen hebben er maar weinig sterke bewijzen, en veel kunnen duidelijke schade meebrengen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:29
Ik had dit linkje al in de slowchat gepost, maar misschien hier ook wel op zijn plaats.

https://www.scientificame...-results-are-not-yet-out/

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:23
Misschien al ergens voorbij gekomen. Numberphile (youtube-kanaal) over het wiskundig benaderen van de verspreiding van een virus.
YouTube: The Coronavirus Curve - Numberphile

En op Wikipedia: Reproductiegetal is ook de wiskundige achtergrond goed terug te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik wist dat griepvaccins veelal kippenei gebaseerd zijn. Maar dat je zoveel eieren nodig hebt om vaccins te maken:

https://edition.cnn.com/2...-intl-hnk-scli/index.html

Wow! Eigenlijk best wel inefficiënt dan. Slechts 1 vaccin per ei.
En als je jaarlijks, alleen al in de USofA, 175 miljoen vaccins wilt distrubueren, waarvan 82% ei-gebaseerd is. Dat zijn een hele hoop eieren...

Zoals het er nu uitziet, zal een mogelijk COVID-19 vaccin niet ei-gebaseerd zijn.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ab Oosterhaus had het gisteravond bij op 1 over nieuw onderzoek waaruit zo blijken dat het virus zich ook via de adem verspreidt en dat 15 minuten praten gelijk staat aan 1 keer niezen of hoesten. Ik kan het onderzoek niet vinden. Misschien iemand anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
iamcj schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:54:
Ab Oosterhaus had het gisteravond bij op 1 over nieuw onderzoek waaruit zo blijken dat het virus zich ook via de adem verspreidt en dat 15 minuten praten gelijk staat aan 1 keer niezen of hoesten. Ik kan het onderzoek niet vinden. Misschien iemand anders?
Als je ademt komen er ook druppels vrij, maar kan me voorstellen dat die niet ver komen. Tenzij je met ‘consumptie’ praat. Nu heb ik Ab wel vrij hoog zitten en is deels onterecht vergruisd door velen inclusief de media ten tijde van de H1N1 pandemie, maar hij heeft ook wel een handje van om een onderwerp groter te maken dan het vaak is, iets wat de media dan weer gretig gebruik van maakt.

@ehtweak Jep, influenza vaccine worden op bevruchte eieren geproduceerd. Zover ik weet groeit corona niet in eieren. Het vaccin van Moderna is een synthetisch RNA die een deel van het virus bevat en na toediening ga je dat zelf produceren en uitscheiden zodat je immuunsysteem er op kan reageren. Vaccin van Janssen zal op een heel specifieke cellijn geproduceerd worden (Per.C6) wat wel adenovirus deeltjes kan maken, maar de nieuwe virus deeltjes kunnen in het lichaam waar ze ingebracht worden niet delen. Ook die zullen een deel van het virus produceren in cellen die geraakt worden voor een afweerreactie

[ Voor 10% gewijzigd door Holk op 28-03-2020 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
Holk schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:35:
[...]

Als je ademt komen er ook druppels vrij, maar kan me voorstellen dat die niet ver komen. Tenzij je met ‘consumptie’ praat. Nu heb ik Ab wel vrij hoog zitten en is deels onterecht vergruisd door velen inclusief de media ten tijde van de H1N1 pandemie, maar hij heeft ook wel een handje van om een onderwerp groter te maken dan het vaak is, iets wat de media dan weer gretig gebruik van maakt.

@ehtweak Jep, influenza vaccine worden op bevruchte eieren geproduceerd. Zover ik weet groeit corona niet in eieren. Het vaccin van Moderna is een synthetisch RNA die een deel van het virus bevat en na toediening ga je dat zelf produceren en uitscheiden zodat je immuunsysteem er op kan reageren. Vaccin van Janssen zal op een heel specifieke cellijn geproduceerd worden (Per.C6) wat wel adenovirus deeltjes kan maken, maar de nieuwe virus deeltjes kunnen in het lichaam waar ze ingebracht worden niet delen. Ook die zullen een deel van het virus produceren in cellen die geraakt worden voor een afweerreactie
Er komen aerosolen vrij, dat is vergelijkbaar met sigarettenrook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psychodude
iamcj schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:54:
Ken het onderzoek niet, heb ook de aflevering verder niet gezien. Maar Osterhaus refereert tijdens dit soort crisis' soms ook nog wel eens naar onderzoeken die nog niet gepubliceerd zijn, dus er bestaat ook kans dat het gewoon niet vindbaar is op dit moment.

Geheel onlogisch klinkt het overigens niet. Bij diverse andere virussen weten we namelijk dat uitademing een overdracht van lichte hoeveelheid aerosolen met zich mee kan brengen. De afstand dat dit soort aerosolen aflegt is beperkt, in de winter kun je een beetje een idee krijgen hoe ver zo iets komt door die 'ijswolkjes' die je uitademt.

Indien je je dan ook gewoon aan social distancing houdt vormt dit geen enkel probleem. Het is met name relevant voor mensen die niet kunnen distancen, binnen de gezondheidszorg hierin met name de mensen die dit soort patiënten moet intuberen.
Holk schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:35:
Nu heb ik Ab wel vrij hoog zitten en is deels onterecht vergruisd door velen inclusief de media ten tijde van de H1N1 pandemie, maar hij heeft ook wel een handje van om een onderwerp groter te maken dan het vaak is, iets wat de media dan weer gretig gebruik van maakt.
Osterhaus is defensief. Maakt een onderwerp daarbij niet direct groter dan dat het is, maar is iemand die binnen de beschikbare modellen geneigd is om safety first te verkiezen en aan de ongunstige kant van de curve te gaan zitten. Deels is dat natuurlijk een karaktereigenschap, deels vermoed ik dat het ook gedreven is door het eigen werk dat virologen doen. Osterhaus is dan ook verre van de enige viroloog die zich dusdanig uit. Terwijl epidemiologen zich juist weer meer richten op de modellen, eerdere uitbraken, etc. en daarmee meer zullen uitgaan van de gemiddelde scenarios. Dit maakt het één niet goed, fout, beter of slechter dan het ander. Enkel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
psychodude schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:35:
[...]

De afstand dat dit soort aerosolen aflegt is beperkt, in de winter kun je een beetje een idee krijgen hoe ver zo iets komt door die 'ijswolkjes' die je uitademt.
Bron?

Ik heb dit nog gevonden, gaat over influenza:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3372341/
By definition, aerosols are suspensions in air (or in a gas) of solid or liquid particles, small enough that they remain airborne for prolonged periods because of their low settling velocity. For spherical particles of unit density, settling times (for a 3-m fall) for specific diameters are 10 s for 100 μm, 4 min for 20 μm, 17 min for 10 μm, and 62 min for 5 μm; particles with a diameter <3 μm essentially do not settle. Settling times can be further affected by air turbulence

[ Voor 42% gewijzigd door iamcj op 28-03-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ik zou die <3 even tussen [nosmilies]-tags zetten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Bron van wat? Je vraagt in dat geval namelijk naar een woordenboek lijkt het? Maar is vast je bedoeling niet.

Of speel je meer in op ruimte besmetting? Hoewel een valide punt, moet je dat los zien van de initiële aerosol verspreiding. Dat wordt namelijk te veel bepaald door factoren anderszins als mate van lucht circulatie, luchtvochtigheid, temperatuur en indien buitenshuis bijvoorbeeld neerslag. De mate van aerosol verspreiding tijdens praten primair wordt bepaald door airflow tijdens expiratie gedurende het spreken. En daarin zijn de ijswolkjes zoals je die 's winters ziet een illustratie van hoever dat dit reikt.

Maar mocht je twijfel hebben over die afstand, zijn er ook studies die dit vastgelegd hebben, zoals bijvoorbeeld de volgende:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21731730/

Soortgelijke studies zijn ook gedaan voor droplet transmissie, zowel neerslag als in air aanwezigheid. Artikelen hiertoe even niet paraat, maar bij spreken en normale ademhaling komt dat neer op ongeveer 90% van droplets binnen een afstand van ongeveer 30 cm. En ook qua aerosol metingen soortgelijke beperkte afstanden.

Wil je meer ingaan op omgeving en gedrag van de aerosol binnen een ruimte, dan zijn de volgende twee artikelen interessant:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22440971/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23365758/

Maar moet je eigenlijk los zien van de activiteit van praten of ademenen per sé, omdat dit verder overwegend door omgevingsfactoren bepaald is, is het hoofdzakelijk dat wat je verder gaat beoordelen. Het spreken of ademenen is dan niet langer de determinerende factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ehtweak schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 07:27:
Ik wist dat griepvaccins veelal kippenei gebaseerd zijn. Maar dat je zoveel eieren nodig hebt om vaccins te maken:

https://edition.cnn.com/2...-intl-hnk-scli/index.html

Wow! Eigenlijk best wel inefficiënt dan. Slechts 1 vaccin per ei.
En als je jaarlijks, alleen al in de USofA, 175 miljoen vaccins wilt distrubueren, waarvan 82% ei-gebaseerd is. Dat zijn een hele hoop eieren...

Zoals het er nu uitziet, zal een mogelijk COVID-19 vaccin niet ei-gebaseerd zijn.
Nederland produceert per jaar 10 miljard eieren. Dus dat valt best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@TrailBlazer I know... (ze gebruiken trouwens bevruchte eieren)

Maar ik verbaasde me over het feit dat je slechts 1 vaccin per ei aanmaakt. M.a.w. lijkt me gewoon veel werk. Want je moet enorme hoeveelheden objecten hanteren en handelingen mee uitvoeren om een paar ml (?) vaccin te produceren.

Gist of b.v. antibiotica wordt in enorme hoeveelheden tegelijk geproduceerd. Maar het griepvaccin; 1 dosis per ei...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

TrailBlazer schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:13:
[...]
Nederland produceert per jaar 10 miljard eieren. Dus dat valt best mee.
En hoeveel daarvan zijn bevrucht :? En hoeveel daarvan zijn er niet voor de productie van nieuwe legkippen en slachtkuikens :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:20:
@TrailBlazer I know... (ze gebruiken trouwens bevruchte eieren)

Maar ik verbaasde me over het feit dat je slechts 1 vaccin per ei aanmaakt. M.a.w. lijkt me gewoon veel werk. Want je moet enorme hoeveelheden objecten hanteren en handelingen mee uitvoeren om een paar ml (?) vaccin te produceren.

Gist of b.v. antibiotica wordt in enorme hoeveelheden tegelijk geproduceerd. Maar het griepvaccin; 1 dosis per ei...
Injecteren ed zal allemaal wel zwaar geautomatiseerd zijn.. De 10-15 staps syntheses van medicijnen is ook geen kattepis. Dat is veel ingewikkelder en per productie waarschijnlijk veel duurder. We hebben toendertijd tijdens de mexiaanse griep met spoed voor 20 miljoen dosissen gemaakt (fractie van gebruikt uiteindelijk) , kosten nog geen 140 miljoen. 7 euro per patient/persoon is natuurlijk peanuts... Jammer dat voor corona we nog geen vaccin hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Freee!! schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:20:
[...]

En hoeveel daarvan zijn bevrucht :? En hoeveel daarvan zijn er niet voor de productie van nieuwe legkippen en slachtkuikens :?
Geen idee maar als ik lees dat er een bedrijf in nederland is wat al een kwart miljoen kippen per dag slacht Zijn ook bevruchte Eieren niet echt een issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
psychodude schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:46:
[...]

Bron van wat? Je vraagt in dat geval namelijk naar een woordenboek lijkt het? Maar is vast je bedoeling niet.

Of speel je meer in op ruimte besmetting? Hoewel een valide punt, moet je dat los zien van de initiële aerosol verspreiding. Dat wordt namelijk te veel bepaald door factoren anderszins als mate van lucht circulatie, luchtvochtigheid, temperatuur en indien buitenshuis bijvoorbeeld neerslag. De mate van aerosol verspreiding tijdens praten primair wordt bepaald door airflow tijdens expiratie gedurende het spreken. En daarin zijn de ijswolkjes zoals je die 's winters ziet een illustratie van hoever dat dit reikt.

Maar mocht je twijfel hebben over die afstand, zijn er ook studies die dit vastgelegd hebben, zoals bijvoorbeeld de volgende:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21731730/

Soortgelijke studies zijn ook gedaan voor droplet transmissie, zowel neerslag als in air aanwezigheid. Artikelen hiertoe even niet paraat, maar bij spreken en normale ademhaling komt dat neer op ongeveer 90% van droplets binnen een afstand van ongeveer 30 cm. En ook qua aerosol metingen soortgelijke beperkte afstanden.

Wil je meer ingaan op omgeving en gedrag van de aerosol binnen een ruimte, dan zijn de volgende twee artikelen interessant:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22440971/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23365758/

Maar moet je eigenlijk los zien van de activiteit van praten of ademenen per sé, omdat dit verder overwegend door omgevingsfactoren bepaald is, is het hoofdzakelijk dat wat je verder gaat beoordelen. Het spreken of ademenen is dan niet langer de determinerende factor.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:08
RIVM update van 28/3 staat online:
  • Het totaal aantal gemelde positief geteste patiënten: 9762 (+1159)
  • Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 2954 (+454)
  • Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 639 (+93)
Lees voor het begrip wat de cijfers zeggen en vooral wat niet, de duiding op de RIVM site zelf.

Op de site van Stichting NICE lijk je heel voorzichtig te kunnen zien dat de aantallen opnames op de IC rond de 100 per dag blijft schommelen en niet toeneemt.

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-03-2020 14:17 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
NiGeLaToR schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:15:
RIVM update van 28/3 staat online:
  • Het totaal aantal gemelde positief geteste patiënten: 9762 (+1159)
  • Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 2954 (+454)
  • Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 639 (+93)
Lees voor het begrip wat de cijfers zeggen en vooral wat niet, de duiding op de RIVM site zelf.

Op de site van Stichting NICE lijk je heel voorzichtig te kunnen zien dat de aantallen opnames op de IC rond de 100 per dag blijft schommelen en niet toeneemt.
Met een positieve blik inderdaad een gunstig beloop, suggereert namelijk dat conform wat we weten uit de eerdere RIVM data waaruit blijkt dat het exponentiële verloop aan het afvlakken was richting een meer lineair verloop, zich nu ook door begint te zetten in het aantal IC opnames.

Aan de andere kant moeten we ons natuurlijk goed blijven realiseren dat een positieve lineaire lijn nog steeds groei betreft. Het ware kantelpunt moet nog altijd komen, en zelfs na het kantelpunt moeten we rekening houden met toch nog een aantal benodigde IC bedden van multipele honderden ervan uitgaande dat het beloop van nieuwe IC-opnames (of in ieder geval behoefte daartoe) een redelijke klokvormige distributie zal gaan verkrijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
TrailBlazer schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:49:
[...]

Geen idee maar als ik lees dat er een bedrijf in nederland is wat al een kwart miljoen kippen per dag slacht Zijn ook bevruchte Eieren niet echt een issue
Er is in Nederland geen enkel bedrijf die de eieren levert voor de griep vaccin productie. Deze bedrijven staan namelijk volledig vrij van andere bedrijven in de buurt (tot wel 100den kilometers in een straal). De bevruchte eieren komen uit Amerika of Australië. De aanname dat we heel veel eieren produceren betekent niet direct dat het ‘maar even snor zit’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@psychodude ja dit is absoluut geen reden tot juichen. Zeker als je de ziekenhuisopnames ziet. Die leiden voor een deel uiteraard weer tot IC opnames, terwijl we de 2-3 weken van bestaande patienten nog niet keihard gaan zien dalen.

It's not over untill it's over.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

psychodude schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:34:
[...]

Met een positieve blik inderdaad een gunstig beloop, suggereert namelijk dat conform wat we weten uit de eerdere RIVM data waaruit blijkt dat het exponentiële verloop aan het afvlakken was richting een meer lineair verloop, zich nu ook door begint te zetten in het aantal IC opnames.

Aan de andere kant moeten we ons natuurlijk goed blijven realiseren dat een positieve lineaire lijn nog steeds groei betreft. Het ware kantelpunt moet nog altijd komen, en zelfs na het kantelpunt moeten we rekening houden met toch nog een aantal benodigde IC bedden van multipele honderden ervan uitgaande dat het beloop van nieuwe IC-opnames (of in ieder geval behoefte daartoe) een redelijke klokvormige distributie zal gaan verkrijgen.
Als het inderdaad rond de 100 opnames per dag gaat stabiliseren en dat een poosje aanhoudt en je pakt de eerder genoemde ~3weken opname per patiënt er bij, dan zou je dus ~2100 bedden nodig hebben. Dat is dus nog een verdubbeling van waar ze voor 1 april op mikken. En dat punt zou je dan over iets meer dan 2 weken bereiken (aangezien we inmiddels bijna een week aan die ~100 per dag zitten.

Daarmee ligt die piek dus ruimschoots eerder dan de eind mei waar het RIVM eerder deze week vanuit ging. Of het aantal opnames per dag moet dus nog langer door blijven groeien, waardoor de piek later ligt (maar dus ook nog hoger zou liggen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 20:14
[quote]psychodude schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:35:
[...]

Ken het onderzoek niet, heb ook de aflevering verder niet gezien. Maar Osterhaus refereert tijdens dit soort crisis' soms ook nog wel eens naar onderzoeken die nog niet gepubliceerd zijn, dus er bestaat ook kans dat het gewoon niet vindbaar is op dit moment.

Geheel onlogisch klinkt het overigens niet. Bij diverse andere virussen weten we namelijk dat uitademing een overdracht van lichte hoeveelheid aerosolen met zich mee kan brengen. De afstand dat dit soort aerosolen aflegt is beperkt, in de winter kun je een beetje een idee krijgen hoe ver zo iets komt door die 'ijswolkjes' die je uitademt.

Indien je je dan ook gewoon aan social distancing houdt vormt dit geen enkel probleem. Het is met name relevant voor mensen die niet kunnen distancen, binnen de gezondheidszorg hierin met name de mensen die dit soort patiënten moet intuberen.

[...]

Osterhaus is defensief. Maakt een onderwerp daarbij niet direct groter dan dat het is, maar is iemand die binnen de beschikbare modellen geneigd is om safety first te verkiezen en aan de ongunstige kant van de curve te gaan zitten. Deels is dat natuurlijk een karaktereigenschap, deels vermoed ik dat het ook gedreven is door het eigen werk dat virologen doen. Osterhaus is dan ook verre van de enige viroloog die zich dusdanig uit. Terwijl epidemiologen zich juist weer meer richten op de modellen, eerdere uitbraken, etc. en daarmee meer zullen uitgaan van de gemiddelde scenarios. Dit maakt het één niet goed, fout, beter of slechter dan het ander. Enkel anders.
[/quote

Ik heb het stuk met Oosterhuis gezien. Hij zegt ook niets meer of minder dan we al weten. Bij praten komt aerosol vrij. Echter legt deze een veel mindere afstand af dan bij hoesten bijvoorbeeld. Dat heeft hij letterlijk zo gezegd.

OT
Ik volg dit topic met veel belangstelling. Echter lijkt dit topic soms een dumpplaats voor linkjes te zijn. Een toelichting waarom dat zo zou zijn is voor mij erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Orion84 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:12:
[...]

Als het inderdaad rond de 100 opnames per dag gaat stabiliseren en dat een poosje aanhoudt en je pakt de eerder genoemde ~3weken opname per patiënt er bij, dan zou je dus ~2100 bedden nodig hebben. Dat is dus nog een verdubbeling van waar ze voor 1 april op mikken. En dat punt zou je dan over iets meer dan 2 weken bereiken (aangezien we inmiddels bijna een week aan die ~100 per dag zitten.

Daarmee ligt die piek dus ruimschoots eerder dan de eind mei waar het RIVM eerder deze week vanuit ging. Of het aantal opnames per dag moet dus nog langer door blijven groeien, waardoor de piek later ligt (maar dus ook nog hoger zou liggen).
+454 opnames in de telling vandaag betekent in feite pakweg 30% IC opnames, dus +150 IC opnames ergens de komende twee weken die daar dan nog 2-3 weken resideren.

Dus ik ben met je eens dat het zowel op korte termijn, als op lange termijn écht nog een moeilijk verhaal gaat worden op basis van de eerder genoemde aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
NiGeLaToR schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:19:
[...]

+454 opnames in de telling vandaag betekent in feite pakweg 30% IC opnames, dus +150 IC opnames ergens de komende twee weken die daar dan nog 2-3 weken resideren.

Dus ik ben met je eens dat het zowel op korte termijn, als op lange termijn écht nog een moeilijk verhaal gaat worden op basis van de eerder genoemde aantallen.
Wat nogal vergeten wordt is dat er ook mensen weer van de IC af gaan. Zelfde met het optellen dan het aantal positief geteste mensen en ziek zijn; die worden ook weer beter maar blijven in dat getal staan. Enige wat blijft is het aantal overleden mensen, helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

NiGeLaToR schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:19:
[...]

Ik ben bang, dat jullie een categorie op de IC vergeten zijn. De sterfgevallen op de IC nemen daar over het algemeen minder tijd voor dan die twee tot drie weken, dus die bedden zijn eerder vrij. En nee, daar word ik ook niet blij van, maar dat zijn wel de cijfers, die nodig zijn voor een correcte calculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Holk en @Freee!! ja natuurlijk gaan ze er vanaf.. op welke manier dan ook. Soort halfwaardetijd van IC bezoek :/

We kunnen zo lang speculeren en proberen te calculeren als we willen: feit is dat er nog steeds veel patienten bij komen elke dag en er géén duidelijk signaal is dat het afneemt. Wellicht alleen dat het minder hard toeneemt. En dat is niet echt onverwacht, maar wel ronduit zuur als we nagaan dat dit hele lockdown gedoe hoe langer het duurt ook een ontzettende tol eist.

Vanochtend nog een klant geholpen met rapportages over welzijn rondom corona, denk aan crisis in gezinnen en ander sociaal maatschappelijke problemen. Week 2 en de hoeveelheid problemen is geëxplodeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye
De uitgebreide statistieken over opnames op de IC kan je hier vinden: https://stichting-nice.nl/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 08:59

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Ik heb hier weinig wetenschappelijks over te melden, behalve dat het begrip "lente" en "zomer" volstrekt onwetenschappelijk zijn, en daar heel veel aan opgehangen lijkt te worden. Klimaten wereldwijd verschillen nogal. Ik woon in Dubai en "zomer" betekent 43 - 50 C. "Lente" is 30 C en dat is het vandaag. Desondanks hebben we hier nu 468 gevallen dus "warm weer" is geen magisch panacee.

Daarbij komt een aantal andere reminders aan hoe naïef we ons blindstaren op dingen;

• Er zijn hier meer mensen getest dan waar dan ook. Meer dan 125.000. Maar met welke test? Zijn het er echt maar 468?
• Het is een enorm doorreisgebied; veel toeristen, veel in transit, en er wonen hier veel Chinezen; dus... zie bovenstaande.
• Er zijn hier 2 mensen overleden. Dat is veel minder dan elders. Komt dat door het hoge aantal tests? Wordt het hier sneller opgespoord? (Fwiw, als voorbeeld, al sinds begin van deze maand werd mijn temperatuur gemeten elke keer dat ik ons kantoorgebouw in kwam, en dat was hier al snel gebruikelijk. Dus het zou zo maar eens kunnen.)
• Alle keren dat ik in 9 jaar hier ziek was, was het in de zomer. Bij 47C zit iedereen gezellig binnen in de AC.
• Maar misschien bewijst dat juist dat zolang het warm is, maar niet heet genoeg dat het effect door binnenzitten ongedaan wordt, het minder snel verspreid?

Als ik dus de statistiekjes zie wereldwijd, neem ik het niet met een korreltje zout, maar een kilo. De cijfers zijn volstrekt onvergelijkbaar. Het verschil tussen een 0.3% mortality en 3% is honderden miljoenen mensen. En we hebben eigenlijk geen idee.

Aangezien ik zoals gezegd weinig wetenschappelijks kan toevoegen naast een cynische critical note ga ik weer verder met lurken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
National Geographic heeft zelf de analyse van de Spaanse griep nog eens op een rij gezet:

https://www.nationalgeogr...flu-pandemic-coronavirus/

Alle varianten van quarantaine maatregelen op een rij incl het effect op het dodenaantal.

Ook interessant: de virusuitbraak begon in 1918 en duurde tot in 1920. De plekken met de minste slachtoffers hebben een quarantaine van 20-24 weken gehad.

Qua besmettelijkheid en verdere vergelijking met de situatie nu kan ik geen oordeel geven, maar het geeft een mooi inzicht in wat er nodig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:30
Een linkdrop is niet heel nuttig, bovendien geen wetenschappelijke ontwikkeling. :) Ik haal dit weg om verdere offtopicdiscussie te voorkomen.

[ Voor 117% gewijzigd door RoD op 29-03-2020 11:19 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:30
Apart hoor, was net iets meer info aan het plaatsen.

Zeker niet wetenschappelijk genoeg dat er 1000 man in een dorpje in Italië zijn, die dus blijkbaar immuun zijn en waar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt.

Gloort er echt hoop, is het niet interessant genoeg.

Dan maar weer terug naar de spaanse griep. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10 21:46

ultimateharry

Team Slayer:-)

PowerFlower schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:54:
[...]

Ik heb hier weinig wetenschappelijks over te melden, behalve dat het begrip "lente" en "zomer" volstrekt onwetenschappelijk zijn, en daar heel veel aan opgehangen lijkt te worden. Klimaten wereldwijd verschillen nogal. Ik woon in Dubai en "zomer" betekent 43 - 50 C. "Lente" is 30 C en dat is het vandaag. Desondanks hebben we hier nu 468 gevallen dus "warm weer" is geen magisch panacee.

Daarbij komt een aantal andere reminders aan hoe naïef we ons blindstaren op dingen;

• Er zijn hier meer mensen getest dan waar dan ook. Meer dan 125.000. Maar met welke test? Zijn het er echt maar 468?
• Het is een enorm doorreisgebied; veel toeristen, veel in transit, en er wonen hier veel Chinezen; dus... zie bovenstaande.
• Er zijn hier 2 mensen overleden. Dat is veel minder dan elders. Komt dat door het hoge aantal tests? Wordt het hier sneller opgespoord? (Fwiw, als voorbeeld, al sinds begin van deze maand werd mijn temperatuur gemeten elke keer dat ik ons kantoorgebouw in kwam, en dat was hier al snel gebruikelijk. Dus het zou zo maar eens kunnen.)
• Alle keren dat ik in 9 jaar hier ziek was, was het in de zomer. Bij 47C zit iedereen gezellig binnen in de AC.
• Maar misschien bewijst dat juist dat zolang het warm is, maar niet heet genoeg dat het effect door binnenzitten ongedaan wordt, het minder snel verspreid?

Als ik dus de statistiekjes zie wereldwijd, neem ik het niet met een korreltje zout, maar een kilo. De cijfers zijn volstrekt onvergelijkbaar. Het verschil tussen een 0.3% mortality en 3% is honderden miljoenen mensen. En we hebben eigenlijk geen idee.

Aangezien ik zoals gezegd weinig wetenschappelijks kan toevoegen naast een cynische critical note ga ik weer verder met lurken.
Dit paper is hier eerder geplaatst: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/2003/2003.05003.pdf

Hier is dus een correlatie gevonden tussen temperatuur + luchtvochtigheid en de waarde van R.
De kaart met prognose voor juli op pagina 11 (obv historische temperatuur & luchtvochtigheid) voor R per geografisch gebied is dan ook best interessant voor een aantal wereld-delen (waaronder Europa).
Potentieel een dempend effect dus.

Maar er zijn natuurlijk veel meer variabelen met een effect op de daadwerkelijke verspreiding.
Zo kan ik me voorstellen dat warm zomers weer veel effect heeft op het (sociale) gedrag van de bevolking, en zo weer tot meer verspreiding kan leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 12:32
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat dit volgens mij de eerste keer is in menselijke historie dat we grootschalige inzet van robots/computersystemen nodig hebben om mensen in leven te houden. Zonder deze mogelijkheden zou het er voor veel mensen slecht uitzien en zou het sterftecijfer veel hoger liggen.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
KaMiKaZe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:49:
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat dit volgens mij de eerste keer is in menselijke historie dat we grootschalige inzet van robots/computersystemen nodig hebben om mensen in leven te houden. Zonder deze mogelijkheden zou het er voor veel mensen slecht uitzien en zou het sterftecijfer veel hoger liggen.
Want in 1918 hadden we die ook... En laten we even alle oorlogen vergeten. ;) En, als laatste, de zorg is nu heel specifiek op 1 doel gericht en er zal procentueel vast meer inzet zijn van apparatuur, maar er staan er ook heel veel op idle nu omdat niet-noodzakelijke zorg/ingrepen niet gedaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

Weten we al waarom het virus bij sommigen zo'n enorme impact heeft, ook op sommige jongere mensen, met coma of dood als een van de gevolgen? Zijn er meerdere versies van het virus, lokale mutaties, of hebben sommigen van ons gewoon net de verkeerde genen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Sebazzz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 06:29:
Weten we al waarom het virus bij sommigen zo'n enorme impact heeft, ook op sommige jongere mensen, met coma of dood als een van de gevolgen? Zijn er meerdere versies van het virus, lokale mutaties, of hebben sommigen van ons gewoon net de verkeerde genen?
Kijkend naar de cijfers, dan wordt het risico groter als je:
- man bent
- ouder bent
- onderliggende ziektes hebt
- zwaarder bent

Eea heeft wel met elkaar te maken, maar hoe exact is niet bekend. Loop je meer risico omdat je dik bent? Of juist doordat je eerder kortademig bent als je dik bent? Of ben je dik door die kortademigheid? Misschien roken mannen vaker? Talloze vragen waar bijna geen exact oorzakelijk verband te vinden gaat zijn.

Dat gezegd hebbende: als je als fitte dertiger heel ziek wordt van Corona, dan lijkt dat vooral hele dikke pech te zijn. De cynische persoon in mij (die zit wel ergens) kijkt vooral naar wat er niet genoemd is bij die gevallen, maar ik weet niet of dat terecht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Sebazzz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 06:29:
Mijn niet onderbouwde theorie:
1. Hoe komt het virus binnen, smeer je het in je neus of in je mond of adem je het in. Dus de plek.
2. Hoeveelheid virus. Als je veel virus binnenkrijgt heeft je immuunsysteem minder tijd om zich aan te passen. daar komen denk ik ook die verschillen in incubatietijd vandaan.
3. De weerstand van de persoon.
4. etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
psychodude schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Nu je het zegt, ik snapte nooit waarom bezorging met drones überhaupt onderzocht werd, maar dat is een prachtige oplossing nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
ZieMaar! schreef op maandag 30 maart 2020 @ 07:53:
[...]

- man bent
- ouder bent
- zwaarder bent

Eea heeft wel met elkaar te maken, maar hoe exact is niet bekend. Loop je meer risico omdat je dik bent? Of juist doordat je eerder kortademig bent als je dik bent? Of ben je dik door die kortademigheid? Misschien roken mannen vaker? Talloze vragen waar bijna geen exact oorzakelijk verband te vinden gaat zijn.

Dat gezegd hebbende: als je als fitte dertiger heel ziek wordt van Corona, dan lijkt dat vooral hele dikke pech te zijn. De cynische persoon in mij (die zit wel ergens) kijkt vooral naar wat er niet genoemd is bij die gevallen, maar ik weet niet of dat terecht is...
‘Man’ komt waarschijnlijk door roken / vapen. Ook zal houtvuur stoken in huis niet het beste zijn, irritaties van de luchtwegen in welke vorm dan ook zou ik even laten (ideaal moment om te stoppen met roken lijkt me). Maar dit is tot op heden gissen en geen wetenschappelijke onderbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Holk schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:07:
[...]

‘Man’ komt waarschijnlijk door roken / vapen. Ook zal houtvuur stoken in huis niet het beste zijn, irritaties van de luchtwegen in welke vorm dan ook zou ik even laten (ideaal moment om te stoppen met roken lijkt me). Maar dit is tot op heden gissen en geen wetenschappelijke onderbouwing
Die relatie is al omver geworden. Percentage rokers is inderdaad hoger onder mannen, en rokers hebben een verhoogde kans op IC opnamen.. maar dit kan statistisch gezien niet verklaren waarom er veel meer mannen dan vrouwen doodgaan. Dat is toch echt iets genetisch dat de kans voor mannen verhoogd. (Dit is overigens bij meer virusinfecties zo, de reden is nog onbekend, maar een bekend verschijnsel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Laatst online: 15-07 12:13
Ter info:
Mochten jullie in de gezondheidszorg werkzaam zijn en weten dat er bepaalde onderdelen of materialen ontbreken dan bij deze.

De 'commerciële' 3D community heeft een grote groep vrijwilligers die zich inzetten bij het maken en produceren van (reserve-)onderdelen nodig in de gezondheidszorg.

Mochten jullie een instantie weten die verlegen zit om onderdelen laat hun weten dat zij hiertoe een aanvraag indienen.Ook het optuigen van een 'lokale productiefaciliteit' door vrijwilligers in de buurt (vanwege hygiene voorschriften) behoort ook tot de mogelijkheden.

Denk hierbij aan Swaps, Faceshields tot onderdelen voor de beademingsapparatuur.

De meest actieve in de Benelux is (denk ik) Ultimaker.

Ultimaker

Formlabs
https://formlabs.com/covid-19-response/

Bron (voor ideeën):
https://3dprintingindustr...navirus-resources-169143/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
kwakzalver schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:03:
Ter info:
Mochten jullie in de gezondheidszorg werkzaam zijn en weten dat er bepaalde onderdelen of materialen ontbreken dan bij deze.

De 'commerciële' 3D community heeft een grote groep vrijwilligers die zich inzetten bij het maken en produceren van (reserve-)onderdelen nodig in de gezondheidszorg.

Mochten jullie een instantie weten die verlegen zit om onderdelen laat hun weten dat zij hiertoe een aanvraag indienen.Ook het optuigen van een 'lokale productiefaciliteit' door vrijwilligers in de buurt (vanwege hygiene voorschriften) behoort ook tot de mogelijkheden.

Denk hierbij aan Swaps, Faceshields tot onderdelen voor de beademingsapparatuur.

De meest actieve in de Benelux is (denk ik) Ultimaker.

Ultimaker

Formlabs
https://formlabs.com/covid-19-response/

Bron (voor ideeën):
https://3dprintingindustr...navirus-resources-169143/
De meeste ziekenhuizen hebben heel serieus niet de tijd of ruimte om te shoppen. Ik ken er een aantal waar dat zelfs van toepassing is bij reguliere kanalen van toelevering.
Teijgetje schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:24:
Apart hoor, was net iets meer info aan het plaatsen.

Zeker niet wetenschappelijk genoeg dat er 1000 man in een dorpje in Italië zijn, die dus blijkbaar immuun zijn en waar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt.

Gloort er echt hoop, is het niet interessant genoeg.

Dan maar weer terug naar de spaanse griep. ;)
Het verhaal kwam al eerder langs in een ander topic, bleek echter terug te brengen op de factor van minimale mobiliteit. Maar in een tijd van consumptieve omgang met informatie was de kop met "immuun!" veel beter te verkopen.

[ Voor 50% gewijzigd door Virtuozzo op 30-03-2020 13:56 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dit linkje ben ik hier nog niet tegengekomen, maar dit is een van de meest uitgebreide en interessante onderzoeken die ik tot nu toe ben tegengekomen rondom Covid-19:

https://icsb.org/theeconomicsofapandemic/ (site)
https://icsb.org/wp-conte...pdf.pdf.pdf.pdf-1.pdf.pdf (pdf)

Ze hebben in dit onderzoek o.a. gekeken naar de wetenschappelijke kant van Covid-19, maar ook de zorg en economische en macro-economische effecten.

[ Voor 6% gewijzigd door Nordlys op 31-03-2020 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Laatst online: 15-07 12:13
Helaas (daarom zijn ze daar in Italië als eerste mee begonnen) weigeren fabrikanten, gedurende de calamiteiten periode, nog steeds alle mogelijke medewerking.
Het is triest dat van hun zijde 0,0% meegedacht wordt aan een oplossing. Maar het principe gehanteerd wordt 'uitverkocht, pech gehad'

En dan krijg je dus, uit noodzaak, deze mooie oplossingen.
ETZ PRINT ZELF VENTIELEN VOOR ZUURSTOFMASKERS
31 maart 2020

De coronacrisis brengt veel creativiteit naar boven bij zorgverleners. Zo zijn de traumachirurgen van het ETZ in het eigen 3D-laboratorium gestart met het printen van ventielen voor zuurstofmaskers. “Dit is ons adequate antwoord op het dreigend tekort aan deze ventielen”, verklaart traumachirurg Mike Bemelman.

Bij de verpleging van coronapatiënten in het ETZ wordt gebruik gemaakt van Venturi zuurstofmaskers. Deze maskers zijn onder meer uitgerust met kleur gecodeerde ventielen. Via deze ventielen kan de concentratie van de ingeademde zuurstof worden ingesteld. De ventielen kunnen niet worden hergebruikt en worden daarom na gebruik weggegooid. Bemelman: “Omdat nieuwe bestellingen op zich lieten wachten, heb ik op internet gezocht naar technische informatie over het ventiel. Ik vond al snel de digitale tekening en die hebben we om weten te zetten in een printopdracht voor onze 3D-printers."
GOEDE BUFFER
In het 3D-laboratorium van de chirurgen staan drie printers. Daarmee worden normaal gesproken bijvoorbeeld botten of gewrichten geprint, die de chirurgen gebruiken bij de voorbereidingen op complexe operaties. Nu produceren de printers de klok rond ventielen voor de zuurstofmaskers. “Dagelijks gebruiken we in het ETZ 60 tot 80 ventielen, met de drie printers kunnen we nu ruim 100 ventielen per dag maken. We hebben een vierde printer in bestelling staan, waarmee we de productie verder kunnen opvoeren en een goede buffer kunnen opbouwen”, aldus Bemelman.
RODE EN GROENE VARIANT
De printers printen een rode en een groene variant. Bemelman: “De rode laat een zuurstofpercentage van 40 procent door en de groene een van 60 procent. De opening van de diameter bepaalt hoeveel lucht er bij de zuurstof komt. Hoe groter de gaatjes, hoe meer lucht en minder zuurstof. Beide ventielen voldoen aan alle eisen, ze zijn dan ook door de afdeling Medische Technologie van het ETZ goedgekeurd na zorgvuldige inspectie. De ventielen zijn ook bestand tegen het verplichte alcohol-bad om ze te ontsmetten."

Omdat er veel vraag is naar de ventielen, wordt Bemelman door andere bedrijven benaderd. Hij stuurt de digitale bestanden desgevraagd op zodat ook zij aan de slag kunnen met het printen van de ventielen.

Afbeeldingslocatie: https://www.etz.nl/getattachment/Over-ETZ/Nieuws/2020/03/ETZ-print-zelf-ventielen-voor-zuurstofmaskers/200330-3D-printing-Bemelmans-5974-web.jpg.aspx?lang=nl-NL
Bron: https://www.etz.nl/Over-E...elen-voor-zuurstofmaskers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Vandaag werd in het nieuws geschreven over de opkomst van zelftests in de nabije toekomst.

https://www.ad.nl/binnenl...or-thuisgebruik~a042ec6b/

Kan iemand de wetenschappelijke materie achter zo'n zelftest verklaren en wellicht iets durven roepen over betrouwbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
kwakzalver schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:31:
Helaas (daarom zijn ze daar in Italië als eerste mee begonnen) weigeren fabrikanten, gedurende de calamiteiten periode, nog steeds alle mogelijke medewerking.
Het is triest dat van hun zijde 0,0% meegedacht wordt aan een oplossing. Maar het principe gehanteerd wordt 'uitverkocht, pech gehad'

En dan krijg je dus, uit noodzaak, deze mooie oplossingen.

[...]

[Afbeelding]
Bron: https://www.etz.nl/Over-E...elen-voor-zuurstofmaskers
Leuk idee, maar zelf dingen printen is geen wetenschappelijke ontwikkeling. Discussie mag dus elders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
SniperEye schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:16:
Vandaag werd in het nieuws geschreven over de opkomst van zelftests in de nabije toekomst.

https://www.ad.nl/binnenl...or-thuisgebruik~a042ec6b/

Kan iemand de wetenschappelijke materie achter zo'n zelftest verklaren en wellicht iets durven roepen over betrouwbaarheid?
Voor wat betreft het tweede deel van je vraag, nee.
Of in iets meer detail, niet zonder een gedegen vergelijkende studie met een meer acceptabele standaard. Gezien door diverse instanties zoals de FDA dit soort testen momenteel wordt afgeschoten, zal de betrouwbaarheid laag zijn.

Qua achterliggende gedachte moet je het zoeken in antilichaam detectie. Soortgelijke self-tests zijn er ook voor andere virussen, zoals bijvoorbeeld de OraQuick self-test voor HIV. Het zelf-testen op zich is dan ook zeker niet onmogelijk, maar je hebt wel een betrouwbare test nodig alvorens je dit op grote schaal op de markt kunt introduceren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

@SniperEye Om wat voort te borduren op de post hierboven. De huidige test om te kijken of iemand positief is wordt gedaan door middel van pcr tests (Wikipedia: Polymerasekettingreactie) waarbij de aanwezigheid van virus RNA wordt vastgesteld. Deze tests hebben vaak een zeer hoge betrouwbaarheid. De sneltests waar jij naar verwijst kijken niet naar het virus zelf maar of er antistoffen in je bloed zitten die aangemaakt zijn door je lichaam om het virus te bestrijden.

Probleem is dat die aanmaak vaak dagen achter loopt op de besmetting zelf en je dus in het begin met zo'n sneltest helemaal niks kan testen. Ook zijn de meeste van dat soort tests die ik de afgelopen week ben tegen gekomen maar 80 á 90% betrouwbaar en dat levert veel teveel foutieve uitslagen op waardoor er schijnzekerheid wordt gecreeerd zoals in het artikel gemeld. Voor achteraf testen is zo'n sneltest dus interessant maar alleen als ze veel betrouwbaarder worden dan wat ze op het moment zijn.

edit: twee tweets van Marion Koopmans, virologe bij het Erasmus

[ Voor 9% gewijzigd door gws24 op 31-03-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Holk schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:07:
[...]

Eh, er is terdege onderzoek wat wijst op sterke correlaties bij Covid-19 en de daarbij bijzondere (schadelijke) vormen van cellulaire reacties en zowel roken als luchtvervuiling. Onderzoek bij dat eerste is op dit moment meer aanwezig dan voor het tweede, er is wel enige weerstand waar het aankomt op praktisch publiek-wetenschappelijk onderzoek t.a.v. luchtvervuiling en gezondheidszorg - al begint daar verbetering in te komen.

Ik heb er een aantal uitgelicht:

Ambient levels of air pollution induce goblet-cell hyperplasia in human conjunctival epithelium.

Cell proliferation in nasal respiratory epithelium of people exposed to urbanpollution.

Cigarette smoke triggers the expansion of a subpopulation of respiratory epithelial cells that express the SARS-CoV-2 receptor ACE2.

Op een aantal locaties, met name SEH/IC in gebieden waar vanuit omgevingsgerelateerde hogere risico's geïndiceerd zijn in relatie tot demografische spreiding van bovengenoemde wordt op punten nu al gelet op verschillende risico indicaties die daar uit volgen. Zoals bijvoorbeeld in Wuhan, inmiddels wel bekend, maar ook andere gebieden waar sprake is van bredere aanwezigheid industrie en andere bronnen van luchtvervuiling en/of demografisch beeld rokers in regionaal gebied. Het Duitse onderzoek in Heinsberg heeft hier trouwens een speerpunt van aandacht bij, net als een vergelijkbaar overheidsonderzoek in Frankrijk en een tweetal onderzoeken in Noord-Italië.

Ik zal de eerste zijn om te erkennen dat het mij op veel punten boven het hoofd gaat, echter gezien de opvallende correlaties in een verrassend breed aantal onderzoeksprojecten én de opvallende focus van onderzoeksinstellingen zoals het Robert Koch Institut et alii is dit wel een spoor van bovengemiddelde interesse.

Wel een waar risico bij zit van gevoeligheid, gezien de verwevenheid met luchtvervuiling, echter enkel al de scope van cellulaire reacties bij aanwezige triggers is interessant genoeg om als onderzoeksbasis te verdiepen. Gedrag -> consumptief, werk (geschiedenis) + locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Virtuozzo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:37:
[...]

Eh, er is terdege onderzoek wat wijst op sterke correlaties bij Covid-19 en de daarbij bijzondere (schadelijke) vormen van cellulaire reacties en zowel roken als luchtvervuiling. Onderzoek bij dat eerste is op dit moment meer aanwezig dan voor het tweede, er is wel enige weerstand waar het aankomt op praktisch publiek-wetenschappelijk onderzoek t.a.v. luchtvervuiling en gezondheidszorg - al begint daar verbetering in te komen.
Roken is slecht voor je, no sh*t Sherlock ;) Waar ik op doelde en wat je hebt gemist is dat de correlatie tussen roken / hout verbranden met de bijbehorende irritaties van de luchtwegen en de verhoogde kans op infectie met SARS-Cov-2 en een zwaarder COVID-19 ziektebeeld is nog niet wetenschappelijk onderzocht. Aannames tot op heden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leidse farmaceut: 'Eerste resultaten coronavaccin zijn echt positief' https://www.nu.nl/coronav...n-zijn-echt-positief.html (via @NUnl)

Wellicht klein sprankje hoop. Verbaast me wel dat ze de productie al gestart zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
MikeyMan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:17:
Leidse farmaceut: 'Eerste resultaten coronavaccin zijn echt positief' https://www.nu.nl/coronav...n-zijn-echt-positief.html (via @NUnl)

Wellicht klein sprankje hoop. Verbaast me wel dat ze de productie al gestart zijn.
Bij productie moet je zien als het maken van een eerste batch. Die gaan ze dan uitvoerig testen op stabiliteit van het genoom, de expressie unit (die het Cov2 eiwit maakt waar je uiteindelijk bescherming tegen wil opbouwen) en misschien later ook kunnen gebruiken voor nieuwe dierstudies of kleine studies op mensen. De productie van uiteindelijke gekozen kandidaat voor vaccin productie zal pas veel later plaatsvinden, het is nu niet handig om 10 verschillende types groot op te schalen als je van 1 uiteindelijk 10 keer zo veel kan maken met dezelfde capaciteit. Overigens hebben ze in Leiden ook de faciliteiten staan voor productie (oude Centocor, nu ook een J&J) maar weet niet zeker of die ingedeeld is op productie vaccins

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

Holk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:55:
[...]

Bij productie moet je zien als het maken van een eerste batch. Die gaan ze dan uitvoerig testen op stabiliteit van het genoom, de expressie unit (die het Cov2 eiwit maakt waar je uiteindelijk bescherming tegen wil opbouwen) en misschien later ook kunnen gebruiken voor nieuwe dierstudies of kleine studies op mensen. De productie van uiteindelijke gekozen kandidaat voor vaccin productie zal pas veel later plaatsvinden, het is nu niet handig om 10 verschillende types groot op te schalen als je van 1 uiteindelijk 10 keer zo veel kan maken met dezelfde capaciteit. Overigens hebben ze in Leiden ook de faciliteiten staan voor productie (oude Centocor, nu ook een J&J) maar weet niet zeker of die ingedeeld is op productie vaccins
Ze hebben al een kandidaat vaccin gekozen en die gaan ze nu produceren om in te zetten op grote schaal zodra testen zijn afgerond. Blijkbaar hebben ze er alle vertrouwen in dat het gaat werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 01-04-2020 10:43 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standeman schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:42:
[...]

Ze hebben al een kandidaat vaccin gekozen en die gaan ze nu produceren om in te zetten op grote schaal zodra testen zijn afgerond. Blijkbaar hebben ze er alle vertrouwen in dat het gaat werken.
Dat is natuurlijk ook een kostencalculatie / businesscase voor dit bedrijf. Mogelijk is de actieve stof (die ze nu produceren) maar een fractie van het totale verkoopprijs (kwaliteitscontrole, verpakking etc etc etc etc). Dan kan het nu een gewogen risico zijn om wel op het moment van succes gelijk een miljarden omzet te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:37:
[...]

Dat is natuurlijk ook een kostencalculatie / businesscase voor dit bedrijf. Mogelijk is de actieve stof (die ze nu produceren) maar een fractie van het totale verkoopprijs (kwaliteitscontrole, verpakking etc etc etc etc). Dan kan het nu een gewogen risico zijn om wel op het moment van succes gelijk een miljarden omzet te genereren.
Er is natuurlijk een reden waarom er een miljard in gepompt wordt. Wanneer je de eerste met een vaccin bent en voldoende voorraad, is het flink cashen. Ik hoop alleen dat ze er geen misbruik van maken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Standeman schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:21:
[...]
Er is natuurlijk een reden waarom er een miljard in gepompt wordt. Wanneer je de eerste met een vaccin bent en voldoende voorraad, is het flink cashen. Ik hoop alleen dat ze er geen misbruik van maken.
Nederlandse toko, dus ik verwacht, dat ze voor een beschaafde marge gaan (en een fantastische omzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Standeman schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:21:
[...]

Ik hoop dat het idd bij de human trials goed gaat en de vaccinatie werkt.
Het blijft natuurlijk een risico om hier vanuit hun kant in te investeren.

Ben ook benieuwd hoe stil de anti-vac beweging zal zijn in het komende jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2020 12:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:32:

Onderschat nooit menselijke bias. Of het nu om spreekwoordelijke idioten gaat, of nadenkende mensen. Met andere woorden: mensen, vreemde diersoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Freee!! schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:30:
[...]

Nederlandse toko, dus ik verwacht, dat ze voor een beschaafde marge gaan (en een fantastische omzet).
Janssen is onderdeel van J&J, een grote Amerikaanse farmaceut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:39
YakuzA schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:32:
[...]

Zolang maar >60% vaccineert (of al immuun geworden is) zal het virus iig uitdoven, en krijgen degene die niet vaccineren daardoor groepsbescherming. Al zal dat nog wel even duren voordat dit (zeker wereldwijd) het geval is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Weet niet of het hier al gepost is:

Sarah Ives, Head Research bij Distributed Bio, tweet dat er positieve ontwikkelingen zijn qua corona vaccin. Ze zijn ook bezig met Centivax, een universeel anti-griep vaccin. Het bedrijf is ook bekend van de Netflix docu Pandemic.

https://twitter.com/sives54/status/1245233590931079169

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
thunder8 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:59:
Weet niet of het hier al gepost is:

Sarah Ives, Head Research bij Distributed Bio, tweet dat er positieve ontwikkelingen zijn qua corona vaccin. Ze zijn ook bezig met Centivax, een universeel anti-griep vaccin. Het bedrijf is ook bekend van de Netflix docu Pandemic.

https://twitter.com/sives54/status/1245233590931079169
Dat zijn antilichamen tegen het virus, dit is geen vaccin maar meer een medicijn die te gebruiken is als je een infectie doormaakt met een zwaar ziektebeeld. Beetje zoals het geven van bloedplasma van mensen die de ziekte succesvol hebben doorstaan aan patiënten. edit: of als diagnostische test is dit antilichaam een optie

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 01-04-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
- J.W. - schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:56:
[...]

Zolang maar >60% vaccineert (of al immuun geworden is) zal het virus iig uitdoven, en krijgen degene die niet vaccineren daardoor groepsbescherming. Al zal dat nog wel even duren voordat dit (zeker wereldwijd) het geval is..
60% is een aanname. Veel vaccinatie programma's gaan uit van >95% om het tegen te gaan. Die laatste 5% is nodig om de druk op het virus niet te hoog te laten worden dat het gaat muteren. Tel daar bij op dat dit virus waarschijnlijk (<-- aanname!) geen stevige immuunreactie veroorzaakt en waarschijnlijk (idem) elk jaar weer opnieuw een vaccinatie nodig heeft om bescherming te houden, dan zul je een veel hoger percentage willen aanhouden om die groepsimmuniteit te behouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Holk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:16:
[...]

60% is een aanname. Veel vaccinatie programma's gaan uit van >95% om het tegen te gaan. Die laatste 5% is nodig om de druk op het virus niet te hoog te laten worden dat het gaat muteren. Tel daar bij op dat dit virus waarschijnlijk (<-- aanname!) geen stevige immuunreactie veroorzaakt en waarschijnlijk (idem) elk jaar weer opnieuw een vaccinatie nodig heeft om bescherming te houden, dan zul je een veel hoger percentage willen aanhouden om die groepsimmuniteit te behouden
Vooropgesteld, ik weet te weinig van vaccins om hier iets goeds over te kunnen zeggen, maar ik vraag me af wat het doel is dat we proberen te bereiken. Voor griep is er elk jaar een vaccin waarmee we de uitbraak proberen te beheersen, voornamelijk in de zorg. Je hoeft dan niet >95% van de bevolking te vaccineren, want influenza muteert te snel om het helemaal uit te roeien. Dat lijkt me bij SARS-CoV-2 ook het geval. Dus ik kan me voorstellen je een vaccinatieprogramma zoals bij influenza gaat volgen, met dus als doel om de uitbraak beheersbaar te houden, en niet per se op het uitbannen van de uitbraak te mikken.

Maar ik doe hier een aantal aannames op basis van incomplete informatie, dus het is voornamelijk een vraag van mijn kant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Holk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:16:
[...]

60% is geen aanname. Deze waarde is gebaseerd op de R0 waarde van het virus. De reden waarom bijvoorbeeld bij de mazelen-vaccinatie van 95% wordt uitgegaan is dat de R0 waarde van dat virus vele malen hoger ligt dan die van COVID-19.

Mazelen R0 : 12-18
COVID-19 R0: 1,4-3,9

Kortom, hoe besmettelijker het virus, hoe hoger de vaccinatie-graad/immuniteit moet zijn om het virus uit te roeien.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Apache4u schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:31:
[...]

60% is geen aanname. Deze waarde is gebaseerd op de R0 waarde van het virus. De reden waarom bijvoorbeeld bij de mazelen-vaccinatie van 95% wordt uitgegaan is dat de R0 waarde van dat virus vele malen hoger ligt dan die van COVID-19.

Mazelen R0 : 12-18
COVID-19 R0: 1,4-3,9

Kortom, hoe besmettelijker het virus, hoe hoger de vaccinatie-graad/immuniteit moet zijn om het virus uit te roeien.
Bij een R0 van 4 heb je toch al ~75% nodig en als je Poisson moet geloven wil je gewoon meer. Geeft overigens ook geen antwoord op de vraag hoe sterk de immuniteit is die het virus opwekt na vaccinatie en hoe lang die blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
RoD schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:31:
[...]

Vooropgesteld, ik weet te weinig van vaccins om hier iets goeds over te kunnen zeggen, maar ik vraag me af wat het doel is dat we proberen te bereiken. Voor griep is er elk jaar een vaccin waarmee we de uitbraak proberen te beheersen, voornamelijk in de zorg. Je hoeft dan niet >95% van de bevolking te vaccineren, want influenza muteert te snel om het helemaal uit te roeien. Dat lijkt me bij SARS-CoV-2 ook het geval. Dus ik kan me voorstellen je een vaccinatieprogramma zoals bij influenza gaat volgen, met dus als doel om de uitbraak beheersbaar te houden, en niet per se op het uitbannen van de uitbraak te mikken.

Maar ik doe hier een aantal aannames op basis van incomplete informatie, dus het is voornamelijk een vraag van mijn kant :)
Griep is elk jaar ‘anders’ waardoor je elk jaar een nieuwe mix in het vaccin hebt zitten. Deze vaccinatie haalt bijna niemand (slechts ~50% van de hoog risicogroep krijgt/haalt een vaccinatie, laat staan de ‘gezonde’ groep) en de meeste mensen maken de ziekte door. Zoals je aangeeft is dit elk jaar wel anders, maar ik denk zelf niet dat SARS-Cov-2 snel zal veranderen. Het heeft jaren geduurd voordat we deze hadden en de druk/selectie is nu groot met ongeveer 1 miljoen mensen nu al besmet, maar dan nog is de kans veel kleiner om een variant te krijgen die niet onder de toekomstige vaccinatie valt. Je vergelijk met griep qua risicogroep gaat ook niet helemaal op; iedereen is in principe een risicogroep voor ziek worden, sterfte ligt misschien wel bij 60+, maar ook jongeren worden ziek, soms ernstig ziek. Ik zou toch pleiten voor minimaal 80% vaccinatiegraad als ondergrens voor Cov2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 13:10
ZieMaar! schreef op maandag 30 maart 2020 @ 07:53:
[...]

- man bent
- ouder bent
- zwaarder bent

Stuk van het UMCGroningen,
Het SARS-Covid19-virus, dat we van plaatjes kennen als een soort zeemijn, dringt de longcellen binnen via de ACE2-receptoren, legt Van der Voort uit. Deze angiotensine-converterende enzymen zijn eiwitten aan de buitenkant van cellen. Het coronavirus is er dol op.

Het virus is specifiek dol op ACE2-receptoren in de longen. Het grijpt zich aan dit eiwit vast en dringt vervolgens de longcellen binnen. Hoe meer vetweefsel(in de longen/slokdarm), des te meer ACE2-receptoren, des te meer plek voor het virus om schade aan te richten.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

- J.W. - schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:56:
[...]
Zolang maar >60% vaccineert (of al immuun geworden is of doodgaat) zal het virus iig uitdoven, en krijgen degene die niet vaccineren daardoor groepsbescherming. Al zal dat nog wel even duren voordat dit (zeker wereldwijd) het geval is..
Kleine aanvulling, klinkt hard, maar zo werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Freee!! schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:10:
[...]

Kleine aanvulling, klinkt hard, maar zo werkt het wel.
De doden zorgen niet noodzakelijk in erg sterke mate voor herd immunity.

De ziekte verspreid door contacten tussen levenden, dus juist in die groep moet de immuniteit bestaan.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 01-04-2020 20:50 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 27 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus in het algemeen, dus nieuws over onderzoek naar symptomen, verspreiding, vaccins en ander wetenschappelijk nieuws.

Overige topics:
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling, net als elders in ~~~[COR] en ~~~[AWM] om hier met allerlei vage complottheorieën op de proppen te komen. Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee.