*knip* Nee, het linken naar een opinie-artikel dat tevens niets te maken heeft met je eigen statement, is niet voldoende.
[ Voor 88% gewijzigd door RoD op 22-10-2021 15:02 ]
[ Voor 88% gewijzigd door RoD op 22-10-2021 15:02 ]
[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 25-10-2021 09:56 ]
Vooral mensen met een slechter immuunsysteem. Ouderen of met (tot dan toe onbekende?) onderliggende problematiek.Turdie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:16:
Wat ik niet snap ik waarom mensen met twee prikken nu toch in het ziekenhuis belanden en/of de IC?
Is daar een wetenschappelijke verklaring voor anders, anders dan dat het vaccin niet 100% beschermt.
Dat, plus afnemende effectiviteit over de tijd, en dat vaccins bij sommige mensen simpelweg niet goed werken. Vergeet ook niet dat er veel gevaccineerden in het ziekenhuis liggen omdat dit nou eenmaal een grote groep is. Dus met een vaccin dat niet 100% effectief is kun je nog steeds een groot aantal mensen in het ziekenhuis hebben.Turdie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:16:
Wat ik niet snap ik waarom mensen met twee prikken nu toch in het ziekenhuis belanden en/of de IC?
Is daar een wetenschappelijke verklaring voor anders, anders dan dat het vaccin niet 100% beschermt.
Turdie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:16:
anders dan dat het vaccin niet 100% beschermt.
Dat is dan ook nooit geclaimd. Geen enkel vaccin kan 100% werken, 95% is al heel erg goed, Het gaat echter om grote aantallen mensen.MikeyMan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:23:
En idd. Het werkt niet 100%.
[ Voor 42% gewijzigd door gambieter op 11-11-2021 12:39 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Wat ik me dan weer afvraag is waar de verwachting vandaan komt dat de vaccins 100% zouden werken.Turdie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:16:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik vraag mij af of de vaccinaties, die als eerste gegeven zijn aan de oudere bevolking, nu nog 95% helpt. Vaccin degradatie is een dingetje op dit moment, dus al die mensen die nu als eerste de prik kregen die nu blijkbaar voor een groot gedeelte uitgewerkt lijkt te zijn: Nu die boosterprik erin!!!gambieter schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:37:
[...]
[...]
Dat is dan ook nooit geclaimd. Geen enkel vaccin kan 100% werken, 95% is al heel erg goed, Het gaat echter om grote aantallen mensen.
[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 12-11-2021 14:48 ]
Zie het rapport van de Gezondheidsraad: https://www.gezondheidsra...en-covid-19-vervolgadviesmierenfokker schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:43:
[...]
Ik vraag mij af of de vaccinaties, die als eerste gegeven zijn aan de oudere bevolking, nu nog 95% helpt. Vaccin degradatie is een dingetje op dit moment, dus al die mensen die nu als eerste de prik kregen die nu blijkbaar voor een groot gedeelte uitgewerkt lijkt te zijn: Nu die boosterprik erin!!!
De webtekst zegt inderdaad dat de bescherming bij ouderen "iets afneemt". De volledige tekst heeft het al over afname van werkzaamheid als algemeen gegeven. En als ik willekeurig en bij wijze van snelle steekproef een van hun bronnen lees, laat die 21-52% degradatie zien bij b.1.351 (a.k.a., Beta, a.k.a. de Zuid-Afrikaanse variant) na 209 dagen. Dan pik ik er natuurlijk heel selectief één variant in één van de bronnen uit, maar dat is verre van "iets".RoD schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:42:
Zie het rapport van de Gezondheidsraad: https://www.gezondheidsra...en-covid-19-vervolgadvies
Er is inderdaad een kleine degradatie zichtbaar over tijd, vooral bij de oudere groep.
In het rapport zelf, of die van het RIVM (ik ben even kwijt welke het nou ook alweer was) staan tabellen met de cijfers van de effectiviteit. Zowel over de tijd, als per leeftijdsgroep. Dan zie je dat het bij de ouderen heel langzaam in effectiviteit afneemt. Dat maakt inderdaad dat je nu niet veel meer winst gaat pakken qua effectiviteit. Wat hiermee wel gebeurt is dat je het echte instorten van de effectiviteit voor bent. We zien het nu aankomen, en we zorgen ervoor dat de effectiviteit op peil blijft.PowerFlower schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:05:
[...]
De webtekst zegt inderdaad dat de bescherming bij ouderen "iets afneemt". De volledige tekst heeft het al over afname van werkzaamheid als algemeen gegeven. En als ik willekeurig en bij wijze van snelle steekproef een van hun bronnen lees, laat die 21-52% degradatie zien bij b.1.351 (a.k.a., Beta, a.k.a. de Zuid-Afrikaanse variant) na 209 dagen. Dan pik ik er natuurlijk heel selectief één variant in één van de bronnen uit, maar dat is verre van "iets".
In feite is hun conclusie voornamelijk dat het nog geen zin heeft omdat de meeste mensen in Nederland vrij kort geleden gevaccineerd zijn, en dat het zolang nog niet iedereen gevaccineerd is, weinig zin heeft boosters te doen voor anderen dan risicogroepen. Pragmatisch gezien hebben ze daar een punt.
Maar de manier hoe ze van wetenschappelijke bron, naar brief, naar webtekst gaan is wel heel erg politiek gekleurd.
(En zelf ben ik dan ook blij dat ik na Sinopharm in December/Januari, ik in Juli/Augustus ook nog 2x Pfizer kon krijgen. Ondanks dat ik niet in de risicogroep zit. Maar dit volledig terzijde.)
Er zijn, afaik ten tijde van de alpha-variant, vroege klinische onderzoeken geweest met een aangepast vaccin, maar het is al geruime tijd stil. Waarschijnlijk omdat er nog geen echte vaccin-escape is geweest. De vaccins beschermen nog steeds bijzonder goed tegen ziekenhuisopname/dood, dus die noodzaak is er niet.TrailBlazer schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:48:
Zijn er eigenlijk ontwikkelingen om het huidige vaccin specifiek voor Delta te maken?
Zou dit echt zoden aan de dijk zette of is dit het?
Er is nooit 100% bescherming beloofd. Vergeet ook niet dat een vaccin "alleen maar" het immuunsysteem activeert en als dat immuunsysteem niet goed werkt dan zal het vaccin ook weinig doen.Turdie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:16:
Helaas was er geen link naar het artikel, maar dat wist Twitter te leveren: Effectiveness of public health measures in reducing the incidence of covid-19, SARS-CoV-2 transmission, and covid-19 mortality: systematic review and meta-analysisMask-wearing is the single most effective public health measure at tackling Covid, reducing incidence by 53%, the first global study of its kind shows.
...
Now a systematic review and meta analysis of non-pharmaceutical interventions has found for the first time that mask wearing, social distancing and handwashing are all effective measures at curbing cases – with mask wearing the most effective.
“This systematic review and meta analysis suggests that several personal protective and social measures, including handwashing, mask wearing, and physical distancing are associated with reductions in the incidence of Covid-19,” the researchers wrote in The BMJ.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Tja, wetenschappelijke taal. Iets wat de figuren op de schreeuw-websites niet hoeven te doen.ijdod schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:42:
Het zal de tegenstanders niet overtuigen:
Dwz: je kunt van de meeste studies niet oordelen over individuele maatregelen, omdat ze gelinkt zijn. Iemand die een gezichtsmasker draagt zal vaak ook eerder afstand houden en handen wassen, en de niet-dragers zullen vaak ook minder goed zijn in de andere maatregelen.What can we take from this new review? It might be reasonable to conclude that a bundle of PHSMs is modestly effective but that individual components cannot be reliability assessed owing to lack of adjustment for confounders or use of randomised or factorial trials.
Uiteindelijk komen we weer terug bij de kaasplakjes analogie:What might explain the 53% reduction associated with handwashing? It is likely that handwashing is a marker for several protective behaviours such as avoiding crowds, distancing, and mask wearing. So, findings from the observational studies might be better interpreted as the impact of a bundle of correlated protective behaviours for which the individual behaviours are a marker. Similar with handwashing, the effects seen in observational studies of mask wearing will be confounded by other protective behaviours not accounted for during adjustment.
Hier een mooi overzichtje van Eric Topol, https://twitter.com/erictopol/status/1460629386646806534RoD schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:11:
In het rapport zelf, of die van het RIVM (ik ben even kwijt welke het nou ook alweer was) staan tabellen met de cijfers van de effectiviteit. Zowel over de tijd, als per leeftijdsgroep. Dan zie je dat het bij de ouderen heel langzaam in effectiviteit afneemt. Dat maakt inderdaad dat je nu niet veel meer winst gaat pakken qua effectiviteit. Wat hiermee wel gebeurt is dat je het echte instorten van de effectiviteit voor bent. We zien het nu aankomen, en we zorgen ervoor dat de effectiviteit op peil blijft.
Het artikel (web) : https://www.nature.com/articles/s41577-021-00657-1The germinal centre (GC) response is critical for the generation of affinity-matured plasma cells and memory B cells capable of mediating long-term protective immunity. Understanding whether severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection or vaccination elicits a GC response has profound implications for the capacity of responding B cells to contribute to protection against infection. However, direct assessment of the GC response in humans remains a major challenge. Here we summarize emerging evidence for the importance of the GC response in the establishment of durable and broad immunity against SARS-CoV-2 and discuss new approaches to modulate the GC response to better protect against newly emerging SARS-CoV-2 variants. We also discuss new findings showing that the GC B cell response persists in the draining lymph nodes for at least 6 months in some individuals following vaccination with SARS-CoV-2 mRNA-based vaccines.
Dat betekent, stam + t .
Het is een leuk en informatief artikel, erg goedApache4u schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:54:
Zojuist is er in Nature een onderzoek gepubliceerd genaamd "The germinal centre B cell response to SARS-Cov-2. Een zeer uitgebreid artikel waar ik als leek niet echt ver mee kwam. Het gaat in ieder geval om langdurige bescherming tegen SARS-Cov-2 na besmetting en/of vaccinatie. Volgens mij wordt er ook gekeken naar bescherming tegen mutaties. Misschien dat tweakers die meer kaas van dit onderwerp hebben gegeten zoals @RoD en @Holk (en dan sla ik vast wat kundige tweakers over, sorry!) hier meer duiding bij kunnen geven:
het abstract:
[...]
Het artikel (web) : https://www.nature.com/articles/s41577-021-00657-1
en in pdf-format : https://www.nature.com/articles/s41577-021-00657-1.pdf
Dank voor de duiding. Ik wist niet dat al aangetoond was dat vaccinatie in sommige gevallen tot langere bescherming kan leiden maar dat blijkt dus al wel zo te zijn? Betekent dat dan ook, dat indien er simpele testen zouden zijn waarmee je aan kan tonen dat een persoon een persistente gc-response heeft, die niet persé in aanmerking hoeft te komen voor een booster bijvoorbeeld?RoD schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:15:
[...]
Het is een leuk en informatief artikel, erg goedOok hele mooie, duidelijke plaatjes over de cellulaire mechanismes die leiden tot immuunreactie en geheugen. Ik denk echter niet dat het per se echt heel relevant is voor de meeste mensen. We weten namelijk de uiteindelijke klinische uitwerking al: de vaccins blijven een behoorlijke tijd zeer effectief, maar na verloop van tijd begint de effectiviteit licht af te nemen, waarbij het waarschijnlijk harder gaat in ouderen. Dit artikel beschrijft dan een van de onderliggende immunologische mechanismes.
Interessant als je meer van de onderliggende immunologie wil weten en wil begrijpen wat het vaccin/infectie nou precies doet en de wisselwerkingen tussen cellen en signaalstoffen om tot een immuunreactie en geheugen te komen. Maar klinisch relevant is het voor de meeste leken verder niet, denk ik zo. Het zou wel interessant kunnen zijn om erachter te komen waarom sommige mensen wel een persistente GC-response hebben, en andere niet, zodat we kunnen voorspellen wie wel en wie niet goed reageert op een vaccinatie. Maar als we dat wisten, dan hadden we zo'n beetje de holy grail van personalized medicine te pakken
Is er iets specifiek dat je van dit artikel wil weten dat wellicht nader toegelicht kan worden?
Dat betekent, stam + t .
Even voor de duidelijkheid, dit is niet in Nature, het is in Nature Reviews in Immunology. Het is geen onderzoeks artikel, het is een review artikel, welke dus kijkt naar de beschikbare kennis. Bij Nature Reviews papers wordt hard gewerkt aan de illustraties door professionals, en dat is altijd goed te zien; ik gebruik de Nature Reviews figuren graag in mijn collegesApache4u schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:59:
Dank voor de duiding. Ik wist niet dat al aangetoond was dat vaccinatie in sommige gevallen tot langere bescherming kan leiden maar dat blijkt dus al wel zo te zijn? Betekent dat dan ook, dat indien er simpele testen zouden zijn waarmee je aan kan tonen dat een persoon een persistente gc-response heeft, die niet persé in aanmerking hoeft te komen voor een booster bijvoorbeeld?
Wat @gambieter dus hierboven zegtApache4u schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:59:
[...]
Dank voor de duiding. Ik wist niet dat al aangetoond was dat vaccinatie in sommige gevallen tot langere bescherming kan leiden maar dat blijkt dus al wel zo te zijn? Betekent dat dan ook, dat indien er simpele testen zouden zijn waarmee je aan kan tonen dat een persoon een persistente gc-response heeft, die niet persé in aanmerking hoeft te komen voor een booster bijvoorbeeld?
We have completed our first experiments on neutralization of Omicron by Pfizer BNT162b2 vaccination elicited immunity
— Alex Sigal (@sigallab) 7 december 2021
Manuscript available at https://t.co/rGaEB9GdmS
and should be available on medRxiv in the coming days
There are a few results:
1. Omicron still uses ACE2
2. There is a very large drop in neutralization of Omicron by BNT162b2 immunity relative to ancestral virus
3. Omicron escape from BNT162b2 neutralization is incomplete. Previous infection + vaccination still neutralizes
This is our first set of data and is not corrected for values going below the lowest dilution used - we present the raw fold change, which is likely to be adjusted as we do more experiments.
[ Voor 18% gewijzigd door Apache4u op 07-12-2021 23:17 ]
Dat betekent, stam + t .
Ben zeer benieuwd of @RoD hier een licht op kan werpen.The emergence of the Omicron variant (1)of SARS-CoV-2 in November 2021 in South Africa has raised concerns that, based on the large number of mutations in the spike protein and elsewhere on the virus (https://covdb.stanford.edu/page/mutation-viewer/#sec_b-1-351), this variant will have considerable escape from vaccine elicited immunity. Furthermore, several mutations in the receptor binding domain and S2are predicted to impacttransmissibilityand affinity for ACE-2.
Important that these are neutralising antibodies only. Other antibodies, swift reaction and adaptation, and T cell response should prevent severe disease. Booster is important. But this is in line with expectations; omicron is very infectious and NAb activity much lower. https://t.co/ZoahRgeBkz
— Marc Veldhoen (@Marc_Veld) 8 december 2021
All over the place. Verwacht dat er minder binding is. Data v 3 labs: 7x minder, 40x minder, geen binding.
— Marc Veldhoen (@Marc_Veld) 8 december 2021
Pas op iedereen brengt dit uit als eerste data sets. Dit zijn niet eens pre-prints!
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 08-12-2021 11:44 ]
Ik had mijn ideeën al in het vaccintopic geplaatst, daar past het wmb ook beter: RoD in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"MikeyMan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:43:
Maar in alle eerlijkheid wordt er wel bij het startpunt een enorme aanname gedaan:
[...]
Ben zeer benieuwd of @RoD hier een licht op kan werpen.
Marc Veldhoen zegt het volgende:
[Twitter]
[Twitter]
[ Voor 38% gewijzigd door RoD op 08-12-2021 11:52 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
De Gezondheidsraad adviseert de vaccins van Pfizer/BioNTech en Moderna te gebruiken als booster, ongeacht het vaccin dat is gebruikt voor de primaire vaccinatie. Verder geldt dat tussen de booster en de laatste dosis van de primaire vaccinatie ten minste 6 maanden moet zitten.Deathchant schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:29:
Ik hoorde Ernst Kuipers zeggen dat je die booster wel pas moet krijgen ná je 6e maand van laatste prik, omdat het anders weinig effectief is.
Nu is de bedoeling dat iedere 18+'er dus in januari de oproep krijgt en wordt het dus na 3 maanden van je laatste prik. Die 2 spreken zich tegen. Heeft een booster dan wel zin? Wie heeft gelijk?
[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 14-12-2021 21:08 ]
Het kwam in het andere topic ook al naar voren, maar blijkbaar hanteert de RIVM andere definities voor "booster" en "derde prik". De booster doe je dan inderdaad na 6 maanden, maar een derde prik mag al na 3 maanden. Maar dit is nogal vreemd, want het is geen zwart-wit verschil tussen een booster en derde prik. De verwachting is nu dat een derde prik nodig is om voldoende te beschermen tegen omicron, maar een derde prik verlengt ook je bescherming, dus fungeert in die zien ook als een booster.Turdie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:02:
[...]
De Gezondheidsraad adviseert de vaccins van Pfizer/BioNTech en Moderna te gebruiken als booster, ongeacht het vaccin dat is gebruikt voor de primaire vaccinatie. Verder geldt dat tussen de booster en de laatste dosis van de primaire vaccinatie ten minste 6 maanden moet zitten.
https://www.gezondheidsra...rsonen-van-18-tot-60-jaar
Conform de productinformatie adviseert de raad een interval van ten minste 6 maanden na de laatste dosis van de primaire vaccinatie.
https://www.gezondheidsra...en-covid-19-vervolgadvies
Dan zou Ernst Kuipers gelijk hebben.
Jazeker, dus het is ook goed dat het wordt aangepast, alleen de RIVM hanteert verwarrende definities. Het begint er sterk op te lijken dat we gewoon een drie-prikken-regime als standaard gaan krijgen (mogelijk tot we betere vaccins hebben) door de ontwikkelingen met omicron. De afnemende immuniteit is dan eigenlijk geen factor meer, want je moet die derde prik sowieso.user109731 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:38:
Omicron heeft de situatie wel veranderd, met een booster is daar meer winst te behalen van wat ik begrijp. Even kort door de bocht, je wilt niet dat mensen straks massaal in het ziekenhuis komen omdat ze nog op de 5,5 maand zitten en geen booster mochten halen.
Bovendien hebben de meeste gevaccineerden de tweede prik uiterlijk in augustus gehaald, dus die zitten al rond de 4-5 maanden. Iedereen zal vrij zijn om z'n 6 maanden uit te zitten, maar het is wel fijn dat het eerder kan.
[ Voor 63% gewijzigd door Turdie op 14-12-2021 22:15 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 14-12-2021 22:28 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Nouja, je moet hier bij bedenken dat dit echt heel recente inzichten zijn in de wetenschap. Bovendien is nog niet alles bekend. Wat is het juiste interval voor de derde prik (of booster), hoe lang werkt die? Zitten er nog verschillen tussen subgroepen? Etc. We weten het simpelweg nog niet goed genoeg, dus het stof moet echt nog neerdwarrelen.Deathchant schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:22:
Dank voor de antwoorden. Ik vind het gewoon uitermate vervelend om steeds die tegenstrijdigheden te horen. Ik ben pro wetenschap en ik wil die boosterprik graag hebben, maar ik ben geen viroloog.
Ik heb 26 juli mijn 2e prik gehad dus in feite hoef ik me niet het hoofd te breken want ik zal toch geen afspraak vóór 26 januari krijgen (dan zijn de 6 maanden om).
Maar ik wilde toch graag weten hoe het nou werkelijk zit.
Als Kuipers (hij is dan wel geen viroloog maar goed) zegt dat je minimaal 6 maanden ertussen moet laten omdat eerder geen zin heeft, en vervolgens ziet dat De Jonge nu zegt dat alle 18 plussers een booster aangeboden krijgen in januari en dat die termijn naar 3 maanden is gegaan, tja, dan wil ik wel weten hoe het zit.
Dus nu is het al een kwestie van "boosterprik" en "derde prik". Ik dacht altijd dat we gewoon exact dezelfde prik (zelfde inhoud, zelfde hoeveelheid) kregen, dus dan snap ik nog niet goed wat het verschil is tussen een 3e prik en een booster als t allebei hetzelfde resultaat heeft...
Je moet je goed realiseren dat we nu publiekelijk allemaal onderzoeken en studies aan het bespreken zijn die normaal gesproken over een periode van jaren achter (relatief) gesloten deuren plaatsvinden. Nieuwe medicijnen worden ontwikkeld voor aandoeningen die al jaren bekend zijn en onderzocht worden. Die medicijnen worden vervolgens uitgebreid getest in gerandomiseerde en blinde studies (clinical trials) . Daar worden normaal gesproken de juiste doseringen vastgesteld (en ook daar wordt gedurende de studie continu in gemonitord en bijgesteld) .Deathchant schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:22:
En waarom zeggen ze niet gewoon tegen de hele bevolking dat we ons moeten voorbereiden op elk half jaar een prik totdat er iets beters verzonnen wordt? Kep het idee dat ze dat met opzet niet zeggen ofzo. Communicatie is echt van lik mijn vestje.
HKUMed shows Omicron infects and multiplies 70X faster than Delta in the human bronchus, which may explain why it transmits faster, BUT also shows Omicron infection in the lung is significantly LOWER than the original virus, which may be an indicator of lower disease severity. 🧵
— Chise (@sailorrooscout) 15 december 2021
They found that Omicron replicates faster than the original SARS-CoV-2 virus and Delta in the human bronchus. At 24 hours after infection, Omicron replicated around 70X higher than Delta and the original SARS-CoV-2 virus. pic.twitter.com/XLoBA8alB8
— Chise (@sailorrooscout) 15 december 2021
[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2021 15:14 ]
[ Voor 92% gewijzigd door defiant op 17-12-2021 23:31 ]
Nee.
[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 17-12-2021 23:33 ]
Dit is nogal een ongeïnformeerde voorstelling van zaken. Bij de ontwikkeling van vaccins en medicijnen voor Covid worden precies dezelfde ontwikkelingstrajecten gevolgd dan anders. Het wordt alleen sneller gedaan door wachttijden te verminderen, omdat iedereen alles uit z'n handen laat vallen om Covid voorrang te geven. Dose finding is gedaan, vaststelling van veiligheid en effectiviteit is gedaan, alle benodigde informatie is beschikbaar om tot marktautorisatie te komen. We weten voldoende van het virus, hoe we het moeten bestrijden en wat het vaccin/geneesmiddel in het lichaam doet.anboni schreef op woensdag 15 december 2021 @ 01:04:
[...]
Je moet je goed realiseren dat we nu publiekelijk allemaal onderzoeken en studies aan het bespreken zijn die normaal gesproken over een periode van jaren achter (relatief) gesloten deuren plaatsvinden. Nieuwe medicijnen worden ontwikkeld voor aandoeningen die al jaren bekend zijn en onderzocht worden. Die medicijnen worden vervolgens uitgebreid getest in gerandomiseerde en blinde studies (clinical trials) . Daar worden normaal gesproken de juiste doseringen vastgesteld (en ook daar wordt gedurende de studie continu in gemonitord en bijgesteld) .
Nu zitten we in een situatie waarin we medicijnen en vaccins aan het ontwikkelen zijn voor een aandoening waar we nog niet eens alles van weten en die vervolgens ook nog eens muteert. In zekere zin zijn we op dit moment met z'n allen mee aan het doen in een clinical trial. Dan is het onvermijdelijk om op basis van nieuwe inzichten nieuwe regels op te stellen. Voor de buitenstaander lijkt het alsof men maar wat doet, maar dit is eigenlijk gewoon pure wetenschap die nu in de media terecht komt.
Extra complicerende factor hierbij is dan wel dat de regering niet alleen de wetenschap in de gaten moet houden, maar ook rekening houdt met economische gevolgen, draagvlak en allerlei andere dingen (die verder niet in dit topic thuis horen)
Deze wilde ik hier ook net posten. Hier is de link naar hun persbericht, paper is er nog niet: https://www.med.hku.hk/en...cron-sars-cov-2-infection
LinkDepending on the estimates used for vaccine effectiveness against symptomatic infection from the Delta variant, this translates into vaccine effectiveness estimates against symptomatic Omicron infection of between 0% and 20% after two doses, and between 55% and 80% after a booster dose. Similar estimates were obtained using genotype data, albeit with greater uncertainty.
Dat is dan iets om eens serieus uit te werken voor bestendigheid van onze collectieve continuïteit- kritieke sectoren, arbeidsprocessen, cumulatieve effecten e.d.RoD schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:33:
Imperial College heeft met NHS-data becijferd wat het risico van herinfectie is na voorgaande besmetting met Delta of bescherming door vaccinatie. De kans op herinfectie is maar liefst met 5,4x toegenomen. Specifiek voor de bescherming van vaccinatie is dit wat ze er over zeggen:
[...]
Link
Inmiddels hebben we dus wel voldoende signalen over de besmettelijkheid en de immune escape. Het is echt heel ernstig. De enige hoop blijft de mate waarin je er ziek van wordt. De signalen uit Zuid-Afrika waren bemoedigend, maar nog wel erg prematuur.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
SGTF is een proxy voor omicron. We zien dus:Among hospitalised individuals, after controlling for factors associated with severe disease, the odds of severe disease did not differ between SGTF-infected individuals compared to non-SGTF individuals diagnosed during the same time period (aOR 0.7, 95% CI 0.3-1.4). Compared to earlier Delta infections, after controlling for factors associated with severe disease, SGTF-infected individuals had a lower odds of severe disease (aOR 0.3, 95% CI 0.2-0.6).
Hele mooie cijfers, een 80% reductie in ziekenhuisopname voor omicron vergeleken met niet-omicron, in dezelfde tijdsperiode, gecorrigeerd voor de belangrijkste demografische variabelen, zodat verschillen in bijvoorbeeld leeftijdsverdeling mee wordt genomen in de analyse.SGTF vs. non-SGTF infection analysis
Among individuals with SGTF infection diagnosed between 1 October - 30 November 2021, 2.5%
(261/10,547) were admitted to hospital, compared to 12.8% (121/948) of individuals with non-SGTF
infection (P<0.001). On multivariable analysis, after controlling for factors associated with
hospitalisation, individuals with SGTF infection had lower odds of being admitted to hospital
compared to non-SGTF infections (adjusted odds ratio (aOR) 0.2, 95% confidence interval (CI) 0.1-
0.3)
Blijkbaar hebben hele jonge kinderen een véél hogere kans op ziekenhuisopname vergeleken met adolescenten. Opvallende vondst, maar het is niet uitgesloten dat hier iets anders achter zit, aangezien dit observationeel is. Ook hebben blijkbaar vrouwen een hoger risico dan mannen, ik meende dat dit voorheen andersom was.In addition to geographic factors, hospital admission was associated with young age
(<5 years, aOR 9.3, 95% CI 5.2-16.8) and older age (≥60 years, aOR 3.1, 95% CI 1.9-5.0) compared to
individuals aged 19-24 years and female sex (aOR 1.3, 95% CI 1.1-1.6)
Interessant is dus dat omicron veel minder IC-opnames oplevert dan delta in het verleden. Niet verrassend is dat jongeren minder vaak op de IC komen en vrouwen dus ook minder.After controlling for factors associated with severe disease, SGTF infections
diagnosed between 1 October and 30 November 2021 compared to Delta infections diagnosed
between April and November 2021 had a lower odds of severe disease (aOR 0.3, 95% CI 0.2-0.5)
(Table 3). In addition to geographical differences, other factors identified as associated with an
increased odds of severe disease included older age [40-59 years (aOR 2.2, 95% CI 1.0-5.0) and ≥60
years (aOR 3.8, 95% CI 1.7-8.6), compared to 19-24 years] and having a co-morbid condition (aOR
2.8, 95% CI 2.0-4.0). Individuals aged 13-18 years (aOR 0.2, 95% CI 0.0-0.8, compared to 19-24 years)
and females (aOR 0.7, 95% CI 0.5-1.0) had a lower odds of severe disease.
We weten al dat omicron zich nestelt in de bronchiën en daar bizar veel harder groeit dan delta, en bovenstaande quote is daar mogelijk een reflectie van, en geeft mogelijk ook aan waarom omicron zoveel besmettelijker is, als het minder diep in de longen zit (en je het sneller ophoest), en je daarbij een hoop meer virusdeeltjes aanmaakt.In addition, we found that early Omicron wave infections had a significantly lower mean PCR Ct-value compared to early Delta wave infections, which may reflect higher viral loads in Omicron infected individuals.
MooiOur findings correlate with DATCOV surveillance hospitalisation data showing that, among patients
who had a known hospital outcome, 32% of COVID-19 admissions during the early fourth wave were
severe compared to 65% during the early third wave
Er is dus niet gecorrigeerd voor vaccinatiestatus, wat de boel nog een beetje kan vertroebelen. Het is de vraag of vaccinatiestatus echt anders is tussen de groepen omicron en niet-omicron, maar dit is wel iets om nog even na te kijken. Wel lijkt mij dat de resultaten blijven staan ook als je vaccinatie meeneemt, gezien de hoeveelheid cases die ze hebben en het feit dat de vaccins zonder booster echt weinig doen qua immuniteit.It is difficult to disentangle the
relative contribution of high levels of previous population immunity versus intrinsic lower virulence
to the observed lower disease severity. Our finding of no difference in severity in SGTF compared to
non-SGTF infected individuals in the same time period, and the lower risk of severity in SGTF
compared to earlier Delta infected individuals, suggests that this reduced severity may be in part a
result of high levels of population immunity (due to natural infection and/or vaccination).
Of lees ik het helemaal verkeerd. Wel fijn btw, komen toch langzaam wel wat positieve berichten binnen sijpelen.compared to
individuals aged 19-24 years and female sex
Het is wat verwarrend opgeschreven, sowieso het hele artikel. Deze preprint moest natuurlijk zo snel mogelijk online. Hoe dan ook, ze geven female sex een eigen aOR van 1.3, dus naar mijn idee moet je dat los van het voorgaande deel van de zin lezen, en dan hebben vrouwen dus een hogere kans.codex schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:20:
@RoD
Ik maak hieruit op dat vrouwen minder kans dan mannen hebben:
[...]
Of lees ik het helemaal verkeerd. Wel fijn btw, komen toch langzaam wel wat positieve berichten binnen sijpelen.
BREAKING New #Omicron study in Scotland and it looks like good news. ‘Early national data suggests that Omicron is associated with a two-thirds reduction in the risk of COVID-19 hospitalisation when compared to Delta.’ Experts from Edinburgh & Strathclyde Uni.
— Nichola Kane (@NicholaKane_) 22 december 2021
Lijkt niet zo sterk te zijn: https://news.sky.com/stor...d-study-suggests-12502277autje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:21:
Kennelijk nog meer onderzoek wat de goede kant op wijst, maar het daadwerkelijke onderzoek kan ik nog niet vinden:
[Twitter]
We moeten echt wachten op grotere aantallen.The study by University of Edinburgh scientists and other experts bases in Scotland was based on only 15 people in hospital.
It has not been peer-reviewed.
Ik kan me niet voorstellen dat een gerenommeerde universiteit zoals die van Edinburgh zo iets knulligs presenteert. Maar we wachten het even afBlackMonkey schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:34:
[...]
Lijkt niet zo sterk te zijn: https://news.sky.com/stor...d-study-suggests-12502277
[...]
We moeten echt wachten op grotere aantallen.
Zeker met deze conclusie. Maar die professor van de University of Oxford zegt wel dat de studie goed nieuws is ondanks de grootte. Mag toch aannemen dat hij hem daarvoor heeft gezien, gezien hij zelf claimt:RoD schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:35:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat een gerenommeerde universiteit zoals die van Edinburgh zo iets knulligs presenteert. Maar we wachten het even af
Ik ben heel benieuwd naar de inhoud.In my view, there is now solid reason to favour a more optimistic outcome of Omicron in the UK than was feared.
Inderdaad, zou kunnen dat ze het krap aan statistisch significant hebben gekregen, maar ik zou toch graag een aantal cases zien die een factor 100 groter is. Het onderzoek in Z-A is daardoor een stuk robuuster.BlackMonkey schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:42:
[...]
Zeker met deze conclusie. Maar die professor van de University of Oxford zegt wel dat de studie goed nieuws is ondanks de grootte. Mag toch aannemen dat hij hem daarvoor heeft gezien, gezien hij zelf claimt:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar de inhoud.
[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 22-12-2021 18:44 ]
Dat kan misschien al snel, als het gene waar je het tegen af zet, de initiële aanname bij gebrek aan betere data, die was van even ziekmakend als delta was.
Maar daarvoor moet je wel heel zeker van je zaak zijn dat het klopt. Daarom ook dat ik vermoed dat hij hem wel gelezen heeft. We hebben tijdens de pandemie wel meer papers gezien waar snel publiceren meer het doel leek dan de inhoud. Je wil niet dat je op basis van een dergelijk paper de gok hebt genomen dat het wel goed komt.gekkie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:10:
[...]
Dat kan misschien al snel, als het gene waar je het tegen af zet, de initiële aanname bij gebrek aan betere data, die was van even ziekmakend als delta was.
Geheel mee eens, al denk ik dat de waarschijnlijkheid dat het precies gelijk dan wel meer ziekmakend is dan delta, onderhand toch wel vrij onwaarschijnlijk lijkt te worden, dat heb ik nog geen enkel onderzoek zien opleveren.BlackMonkey schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:15:
[...]
Maar daarvoor moet je wel heel zeker van je zaak zijn dat het klopt. Daarom ook dat ik vermoed dat hij hem wel gelezen heeft. We hebben tijdens de pandemie wel meer papers gezien waar snel publiceren meer het doel leek dan de inhoud. Je wil niet dat je op basis van een dergelijk paper de gok hebt genomen dat het wel goed komt.
[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 22-12-2021 19:30 ]
Tussen de 20-45% dus. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het eindpunt bij de 40-45% reductie een betere graadmeter is, "any attendance at hospital" lijkt mij het echte effect wat te verdoezelen, zeg ik gevoelsmatig.Overall, we find evidence of a reduction in the risk of hospitalisation for Omicron relative to Delta infections, averaging over all cases in the study period. The extent of reduction is sensitive to the inclusion criteria used for cases and hospitalisation, being in the range 20-25% when using any attendance at hospital as the endpoint, and 40-45% when using hospitalisation lasting 1 day or longer or hospitalisations with the ECDS discharge field recorded as “admitted” as the endpoint
Dus dat lijkt erop dat een eerdere besmetting behoorlijk helpt in het voorkomen van ziekenhuisopname. Overigens blijkt uit tabel 3 in het rapport dat vaccinatie tegen omicron ook nog behoorlijk helpt. Gek genoeg lijkt AZ juist beter te werken, maar dat zal wel een of andere toevalligheid zijn. De auteurs waarschuwen ook dat voor sommige categorieën nog meer data nodig is vanwege de kleine aantal cases.Using a hospital stay of 1+ days as the endpoint, the adjusted estimate of the relative risk of reinfections versus primary cases is 0.31, a 69% reduction in hospitalisation risk
Dus hier ook een voorzichtig positief signaal.Moderately reduced severity is also supported by the observation that the mean lengths of hospital stay
(averaging over days measured as integer) for Delta and Omicron cases in our primary analysis were 0.32
(95%Ci: 0.29-0.34) and 0.22 (95%CI: 0.15-0.28) days, respectively – though it should be noted that
Omicron cases (given rapidly rising incidence over the study period) on average had less follow-up time.
Voordeel van booster bij Omicron is ook niet zichtbaar in ziekenhuisopnames. Het verschil tussen AZ en Pfizer/Moderna is inderdaad opmerkelijk, zal het te maken hebben met een specifiek leeftijdscohort dat is geprikt met Pfizer?RoD schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:03:
Er zijn nu ook meer concrete cijfers vanuit Engeland, van Imperial College, niet de minsten: https://www.imperial.ac.u...port-50-severity-omicron/ (met dank aan @Lycaon uit het andere topic)
Belangrijkste conclusie:
[...]
Tussen de 20-45% dus. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het eindpunt bij de 40-45% reductie een betere graadmeter is, "any attendance at hospital" lijkt mij het echte effect wat te verdoezelen, zeg ik gevoelsmatig.
Ook het stukje herinfectie is wel interessant:
[...]
Dus dat lijkt erop dat een eerdere besmetting behoorlijk helpt in het voorkomen van ziekenhuisopname. Overigens blijkt uit tabel 3 in het rapport dat vaccinatie tegen omicron ook nog behoorlijk helpt. Gek genoeg lijkt AZ juist beter te werken, maar dat zal wel een of andere toevalligheid zijn. De auteurs waarschuwen ook dat voor sommige categorieën nog meer data nodig is vanwege de kleine aantal cases.
En dan nog iets over de severity:
[...]
Dus hier ook een voorzichtig positief signaal.
Al met al dus positief. En gezamenlijk met de data uit Zuid-Afrika, en de goeie signalen uit Denemarken, begint er toch een goed beeld te ontstaan.
Dat is goed mogelijk inderdaad. De booster zou trouwens voor de interpretatie van de data geen verschil moeten maken, aangezien we Omicron vs Delta onafhankelijk van vaccinatiestatus willen vergelijken qua ziekmakendheid, en de booster voor beide varianten werkt. Wel kan het natuurlijk een verder dempend effect hebben op de ziekenhuisopnames, maar dat zou dan met delta ook wel zijn gebeurd.codex schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:26:
[...]
Voordeel van booster bij Omicron is ook niet zichtbaar in ziekenhuisopnames. Het verschil tussen AZ en Pfizer/Moderna is inderdaad opmerkelijk, zal het te maken hebben met een specifiek leeftijdscohort dat is geprikt met Pfizer?
[ Voor 20% gewijzigd door RoD op 22-12-2021 22:33 ]
Ik kwam van de week deze berichten tegen: https://inews.co.uk/news/...aved-jabs-az-boss-1314681codex schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:26:
[...]
Voordeel van booster bij Omicron is ook niet zichtbaar in ziekenhuisopnames. Het verschil tussen AZ en Pfizer/Moderna is inderdaad opmerkelijk, zal het te maken hebben met een specifiek leeftijdscohort dat is geprikt met Pfizer?
Goed dat je het zegt, ik heb nog is gekeken: https://www.research.ed.a...nd-vaccine-effectiveness- dit is hem volgens mij.RoD schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:30:
Er zou trouwens ook een preprint moeten bestaan van de Schotse studie, maar die kan ik nog niet vinden. Misschien iemand anders die hem al heeft gevonden.
Hier zijn nu ook de resultaten van de UK studie aan toegevoegd.
Die Soriot kan ik niet echt serieus nemen, die heeft een hele hoop dingen voor z'n beurt geroepen. De aangehaalde experts in dat artikel geven ook een stukje context, overigens. Wat die Soriot doet is observatie X linken aan observatie Y, maar geeft geen enkel bewijs dat die causaal gelinkt zijn. Hij heeft het over T-cellen, maar elk vaccin stimuleert de T-cellen. Kortom, voorbarig en ongefundeerd.BlackMonkey schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:00:
[...]
Ik kwam van de week deze berichten tegen: https://inews.co.uk/news/...aved-jabs-az-boss-1314681
Zou dat iets kunnen uitmaken @RoD? Ik vond het een beetje een bijzonder verhaal zo op het eerste gezicht.
Dat is hem inderdaadBlackMonkey schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:04:
[...]
Goed dat je het zegt, ik heb nog is gekeken: https://www.research.ed.a...nd-vaccine-effectiveness- dit is hem volgens mij.
Prima, alhoewel er echt nog wel wat cases bij moeten om een goede estimate te krijgenThere were 15 hospital admissions in those S gene negative giving an adjusted observed/expected ratio of 0.32 (95% CI 0.19, 0.52).
Een vroeg, maar robuust cijfer over bescherming tegen symptomatisch besmetting. Niet super, maar ook niet heel slecht. Als je een denkbeeldig lijntje trekt naar de ziekenhuisopnames/IC, dan zou het nog wel behoorlijk wat bescherming moeten bieden. Maar ook dat moeten we nog even afwachten.The third/booster vaccine dose was associated with a 57% (95% CI 55, 60) reduction in the risk of symptomatic S gene negative symptomatic infection relative to ≥25 weeks post second dose.
Thanks. Zoiets vermoede ik al, vandaar dat ik hem ook niet eerder had gedeeld. Maar omdat je nu AZ opmerkte was ik toch benieuwd.RoD schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:17:
[...]
Die Soriot kan ik niet echt serieus nemen, die heeft een hele hoop dingen voor z'n beurt geroepen. De aangehaalde experts in dat artikel geven ook een stukje context, overigens. Wat die Soriot doet is observatie X linken aan observatie Y, maar geeft geen enkel bewijs dat die causaal gelinkt zijn. Hij heeft het over T-cellen, maar elk vaccin stimuleert de T-cellen. Kortom, voorbarig en ongefundeerd.
Tot nu toe is AZ er in elke analyse slechter uit gekomen. Nu komen er cijfers waarin het beter lijkt, maar dat is maar een enkel signaal, en meteen staat meneer Soriot van de daken te schreeuwen. Nee, ik ga er niet in mee. Laten we dit eerst maar even rustig afwachten.
Lang leven zoektools
In navolging op bovenstaande, ook een analyse van UKHSA (de Britse RIVM) voor de UK. The Guardian schrijft erover, maar ik kan het nog niet op de website zelf vinden: https://www.theguardian.c...on-than-delta-ukhsa-findsRoD schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:03:
Er zijn nu ook meer concrete cijfers vanuit Engeland, van Imperial College, niet de minsten: https://www.imperial.ac.u...port-50-severity-omicron/ (met dank aan @Lycaon uit het andere topic)
En:The risk of being admitted to hospital is up to 70% less for people with Omicron compared to those infected with Delta, according to the first UK government study of its kind.
People with Omicron are estimated to be between 31% and 45% less likely to go to A&E compared with those with Delta, and 50% to 70% less likely to require admission to hospital, according to the UK Health Security Agency (UKHSA). The early findings, described as “encouraging” and “promising”, are consistent with analysis published on Wednesday by Imperial College London and the University of Edinburgh.
Prima, mooi consistent met de andere data.Dr Jenny Harries, the chief executive of the UKHSA, said: “Our latest analysis shows an encouraging early signal that people who contract the Omicron variant may be at a relatively lower risk of hospitalisation than those who contract other variants. However, it should be noted both that this is early data and more research is required to confirm these findings.
Lijkt mij deze? https://assets.publishing...technical-briefing-33.pdfRoD schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:44:
[...]
In navolging op bovenstaande, ook een analyse van UKHSA (de Britse RIVM) voor de UK. The Guardian schrijft erover, maar ik kan het nog niet op de website zelf vinden: https://www.theguardian.c...on-than-delta-ukhsa-finds
Yes
Ze halen ook het onderzoek van Imperial College aan, en hebben daar zo hun mening over:Stratified Cox proportional hazard regression assessed that the risk of presentation to
emergency care or hospital admission with Omicron was approximately three-fifths of that for
Delta (Hazard Ratio 0.62, 95% CI: 0.55 to 0.69). The risk of hospital admission alone with
Omicron was approximately two-fifths of that for Delta (Hazard Ratio 0.38, 95% CI: 0.30 to
0.50). These analyses stratified on week of specimen and area of residence and further
adjusted for age, exact calendar date, sex, ethnicity, local area deprivation, international travel
and vaccination status.
We weten al dat de huidige estimates niet perfect zijn en nog nadere opvolging verdienen. We zullen zien wat er op termijn van de data overblijft. Al met al begint er wel een robuust beeld te ontstaan, maar het zal nog wel iets te rooskleurig zijn.However, there are a number of important caveats to this data:
• limited circulation of S negative among the over 60s and therefore this estimate will
lean to an over optimistic conclusion for this group
• it does not include those tested in the NHS hospital laboratories which may give an
underestimate for admissions and biases towards individuals who test in the
community compared to those that test in hospitals
• an incomplete assessment of undiagnosed previous infection of COVID-19 and any
impact of waning of vaccine effectiveness in the over 60s who received their
vaccination more than 8 to 10 weeks ago
Koopmans en van Ranst zijn ook nog wat terughoudend:RoD schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:22:
[...]
YesEn daarin is dus te lezen dat ze naar 132 ziekenhuisopnames door omicron hebben gekeken. Mediane leeftijd was 45 jaar, dus vrij jong nog.
Dit is het meest relevante stukje:
[...]
Ze halen ook het onderzoek van Imperial College aan, en hebben daar zo hun mening over:
[...]
We weten al dat de huidige estimates niet perfect zijn en nog nadere opvolging verdienen. We zullen zien wat er op termijn van de data overblijft. Al met al begint er wel een robuust beeld te ontstaan, maar het zal nog wel iets te rooskleurig zijn.
Caveat: de meeste van de infecties in het VK zijn momenteel bij relatief jongeren. We moeten nog even afwachten om te zien wat omicron kan aanrichten bij onze (weliswaar goed gevaccineerde) senioren.
— Marc Van Ranst (@vanranstmarc) 23 december 2021
infectie historie is hier volgens mij bepaald aan de hand van eerdere test records. Maar veel infecties worden niet opgemerkt en dat kan vertekenen. Is in VK wschl hoger dan in NL. In DK geen verschil in kans op opname volgens presentatie vandaag
— Marion Koopmans, publications: https://pure.eur.nl (@MarionKoopmans) 22 december 2021
🧵on the Imperial study on omicron severity TL;DR:
— Dr. Deepti Gurdasani (@dgurdasani1) 22 december 2021
-*intrinsic* omicron severity similar/bit lower to delta
-*observed* severity lower due to omicron more likely to re-infect
-vaccine efficacy against hosps maintained
-growth rate likely to override impact of lower severity
Dit is een mooie uitleg. Het laat mooi zien hoe je de intrinsieke eigenschappen van het virus moet uitzetten tegenover de praktijkeffecten. Het is dus in feite een optelsom, het virus is iets minder ziekmakend, en het komt op een moment dat er al behoorlijk wat bescherming in de maatschappij bestaat. Beide factoren dragen bij aan een minder grote golf aan ziekenhuisopnames. Relatief dan, want een grote golf aan infecties gaat nog steeds zorgen voor een groot aantal opnames.
[ Voor 10% gewijzigd door RoD op 24-12-2021 14:55 ]
Zie je edit nu pas. Ik had van Ranst toegevoegd omdat mensen in het andere topic wouden weten waarom hij nog vrij pessimistisch overkwam. Koopmans had ik toegevoegd omdat we het signaal over DK hier meen ik nog niet op deze manier hadden gezien. Daar leken mensen eerder enthousiast over.RoD schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:53:
Edit: leuk wat die virologen verder roepen, maar daar hebben we niet zoveel aanWe weten dat het nog maar vroege signalen zijn, maar de epidemioloog die je aanhaalt, geeft gewoon goed aan wat we op dit moment weten en wat we met de data kunnen.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Je hebt grotendeels wel gelijk, maar ik wil er toch wat nuances in aanbrengen. Die 50-70 % is een vrij optimistisch getal dat niet uit alle onderzoeken naar voren komt, en waarschijnlijk zijn die onderzoeken sowieso iets te rooskleurig qua percentage, omdat de geobserveerde ziekmakendheid hoger licht dan de intrinsieke ziekmakendheid van het virus zelf. Voorbeeldje: een groot deel van de omicron-cases zijn herinfecties omdat het door de opgebouwde bescherming heen breekt. Die mensen hebben echter al een voorgaande besmetting overleefd en zijn dus per definitie ook beter dan gemiddeld beschermd tegen ziekenhuisopname. Dat drijft het ziekenhuispercentage omlaag, terwijl het niets met de intrinsieke ziekmakendheid van het virus te maken heeft.geerttttt schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:12:
Had een topic geopend, maar misschien beter in dit topic. Ik zie veel berichten en onderzoeken langs komen over Omicron die allemaal in meer of mindere mate hetzelfde zeggen:Als je dit alles optelt en samenvat zou ik bijna concluderen dat dit een variant waarvan je zou willen dat zoveel mogelijk mensen dit krijgen en blijven krijgen zodat een vorm van groepsimmuniteit binnen bereik komt en dat deze variant de andere varianten zoals Delta uitdrijft.
- Omicron is mega besmettelijk, op 1 na de meest snelverspreidende en besmettelijke ziekte ooit
- Omicron geeft 50-70% minder kans op ziekenhuisopnames
- Omicron infecties zorgen voor antilichamen die immuniteit genereert voor deze maar ook voor voorgaande SARS-CoV2 varianten.
- Vanwege de aard van Omicron is de kans op Long Covid veel kleiner
Met andere woorden, deze variant klonk in eerste instantie heel besmettelijk en gevaarlijk, maar zou net zo goed het begin van het einde van de Coronapandemie kunnen zijn toch?
Ik denk wellicht vrij gemakkelijk, en uiteraard lijkt het mij dat het voorlopig puzzelen blijft om de ziekenhuizen niet te laten overspoelen, maar ik hoor graag hoe anderen hierover denken
Eens, dat het veel herinfecties zijn en dat vooralsnog veel jongeren het krijgen is een factor die je niet moet vergeten inderdaad.RoD schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:24:
[...]
Je hebt grotendeels wel gelijk, maar ik wil er toch wat nuances in aanbrengen. Die 50-70 % is een vrij optimistisch getal dat niet uit alle onderzoeken naar voren komt, en waarschijnlijk zijn die onderzoeken sowieso iets te rooskleurig qua percentage, omdat de geobserveerde ziekmakendheid hoger licht dan de intrinsieke ziekmakendheid van het virus zelf. Voorbeeldje: een groot deel van de omicron-cases zijn herinfecties omdat het door de opgebouwde bescherming heen breekt. Die mensen hebben echter al een voorgaande besmetting overleefd en zijn dus per definitie ook beter dan gemiddeld beschermd tegen ziekenhuisopname. Dat drijft het ziekenhuispercentage omlaag, terwijl het niets met de intrinsieke ziekmakendheid van het virus te maken heeft.
Daarnaast is het best logisch dat omicron antilichamen opwekt die ook tegen andere varianten werken. Zo is het tot nu toe altijd gegaan, en ook met voorgaande coronavirussen was het zo. Het is wel zodat het opbouwen van bescherming na omicron tegen een volgende omicron-besmetting véél hoger is dan tegen een volgende delta-besmetting.
Mensen komen nog steeds in het ziekenhuis terecht, en daarom wil je niet dat zoveel mogelijk mensen die krijgen. Ja, leuk voor de groepsimmuniteit, maar door de (vermoedelijke) hogere besmettelijkheid kun je nog steeds een piek krijgen die de zorg overbelast. Op de langere termijn kan het inderdaad wel eens het einde van de pandemie zijn, al moet dat nog blijken. Ondertussen gaan er in Nederland nog altijd tientallen mensen op een vreselijke manier dood. Dat moeten we niet uit het oog verliezen.
Overigens moeten we nog betere schattingen krijgen van de daadwerkelijke besmettelijkheid, aangezien het ook aan de snellere generatietijd kan liggen dat omicron besmettelijker lijkt (waarschijnlijk omdat het meer in de bronchiën zit dan in het longweefsel). Ook afwachten.
Ik heb nog niet gehoord over een kleinere kans op long Covid, heb je daar een bron voor? Het lijkt me nog wel veel te vroeg voor dit soort conclusies.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ik denk het welgeerttttt schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:30:
[...]
Eens, dat het veel herinfecties zijn en dat vooralsnog veel jongeren het krijgen is een factor die je niet moet vergeten inderdaad.
Hoe het zit met Long Covid, ik dacht daar iets over gelezen te hebben, maar ik kan dat artikel niet direct terug vinden, dus ik zal dat later verder moeten zoeken, misschien is dat aspect te optimistisch...
Ik heb je reactie even verplaatst naar dit topiccodex schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:11:
Een onderzoek(pre-print) naar kans op ziekenhuisopname en sterfte vanuit Canada, met daarin rekening gehouden met de getroffen cohort:
https://www.medrxiv.org/c...101/2021.12.24.21268382v1
Feitelijk ben ik wel benieuwd hoe dit zich gaat verhouden met influenza.
MooiWe identified 6,314 Omicron cases that met eligibility criteria, of which 6,312 could be matched with at least one Delta case (N=8,875) based on age, gender, and onset date. There were 21 (0.3%) hospitalizations and 0 (0%) deaths among matched Omicron cases, compared to 116 (2.2%) hospitalizations and 7 (0.3%) deaths among matched Delta cases. The adjusted risk of hospitalization or death was 54% lower (HR=0.46, 95%CI: 0.27, 0.77) among Omicron cases compared to Delta cases.
Dit lijkt me goed nieuws, en misschien ook wel 1 van de verklaringen waarom bij Omicron de verhouding besmettingen vs ziekenhuisopnames zo ver afwijkt van eerdere golven.The severe acute respiratory distress syndrome coronavirus-2 (SARS-CoV-2) Omicron variant
(B.1.1.529) is spreading rapidly, even in vaccinated individuals, raising concerns about immune escape.
Here, we studied neutralizing antibodies and T-cell responses to SARS-CoV-2 D614G (wildtype, WT),
and the B.1.351 (Beta), B.1.617.2 (Delta), and B.1.1.529 (Omicron) variants of concern (VOC) in a cohort
of 60 health care workers (HCW) after immunization with ChAdOx-1 S, Ad26.COV2.S, mRNA-1273 or
BNT162b2. High binding antibody levels against WT SARS-CoV-2 spike (S) were detected 28 days after
vaccination with both mRNA vaccines (mRNA-1273 or BNT162b2), which significantly decreased after
6 months. In contrast, antibody levels were lower after Ad26.COV2.S vaccination but did not wane.
Neutralization assays with authentic virus showed consistent cross-neutralization of the Beta and Delta
variants in study participants, but Omicron-specific responses were significantly lower or absent (up to
a 34-fold decrease compared to D614G). Notably, BNT162b2 booster vaccination after either two
mRNA-1273 immunizations or Ad26.COV.2 priming partially restored neutralization of the Omicron
variant, but responses were still up to-17-fold decreased compared to D614G. CD4+ T-cell responses
were detected up to 6 months after all vaccination regimens; S-specific T-cell responses were highest
after mRNA-1273 vaccination. No significant differences were detected between D614G- and variant52 specific T-cell responses, including Omicron, indicating minimal escape at the T-cell level. This study
shows that vaccinated individuals retain T-cell immunity to the SARS-CoV-2 Omicron variant, potentially balancing the lack of neutralizing antibodies in preventing or limiting severe COVID-19.
Booster vaccinations may be needed to further restore Omicron cross-neutralization by antibodies.
Dat betekent, stam + t .
Ik ben vooral geintereseerd in de laatste twee zinnen:Apache4u schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:29:
Bij het ErasmusMC hebben ze volgens mij tijdens de kerstdagen flink doorgewerkt om deze studie te kunnen publiceren:
"Divergent SARS CoV-2 Omicron-specific T- and B-cell responses in COVID-19 vaccine 2 recipients"
https://www.medrxiv.org/c...12.27.21268416v1.full.pdf
abstract:
[...]
Dit lijkt me goed nieuws, en misschien ook wel 1 van de verklaringen waarom bij Omicron de verhouding besmettingen vs ziekenhuisopnames zo ver afwijkt van eerdere golven.
[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 30-12-2021 09:58 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Kort door de bocht en ongenuanceerd: bij gevaccineerde en/of genezen mensen zorgen antistoffen ervoor dat het afweersysteem snel en gericht in actie komt waardoor het virus bijna niet of maar kort kan huishouden. Praktisch: wel een loopneus, maar geen keelpijn of longontsteking. Als antistoffen afwezig zijn maar T-cellen wel aanwezig zijn (doordat het vaccin of de infectie langer geleden is) komt het afweersysteem trager maar nog steeds gericht in actie, waardoor het virus wel eventjes kan huishouden maar niet uit de bocht kan vliegen. Praktisch: loopneus én keelpijn en misschien wat koorts, maar geen longontsteking.spartacusNLD schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:57:
[...]
Ik ben vooral geintereseerd in de laatste twee zinnen:
'' This study shows that vaccinated individuals retain T-cell immunity to the SARS-CoV-2 Omicron variant, potentially balancing the lack of neutralizing antibodies in preventing or limiting severe COVID-19.''
&
''Booster vaccinations may be needed to further restore Omicron cross-neutralization by antibodies.''
Als ik het goed begrijp staat hier: omdat t cell immuniteit op niveau blijft kan je lichaam er nog voor zorgen dat je niet heel ernstig ziek wordt van omicron. (Maar je kan er dus als gevacineerde dus ook nog wel enigsinds ziek van worden?)
En vervolgens staat er staat er boosters nodig zijn. Waarvoor snap ik niet helemaal.. Wat betekend ''cross-neutralization''?
[ Voor 6% gewijzigd door Hafermaut op 30-12-2021 11:31 ]
Is het artikel van de NOS zie verder https://nos.nl/artikel/24...ekte-zelfs-zonder-booster hetzelfde onderzoek? Zo ja, dan is dit een artikel voor leken mits de NOS het goed heeft vertaald in ABN (Algemeen Begrijpend Nederlands).Apache4u schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:29:
Bij het ErasmusMC hebben ze volgens mij tijdens de kerstdagen flink doorgewerkt om deze studie te kunnen publiceren:
"Divergent SARS CoV-2 Omicron-specific T- and B-cell responses in COVID-19 vaccine 2 recipients"
https://www.medrxiv.org/c...12.27.21268416v1.full.pdf
Ja lijkt me dezelfdemartwoutnl schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:02:
[...]
Is het artikel van de NOS zie verder https://nos.nl/artikel/24...ekte-zelfs-zonder-booster hetzelfde onderzoek? Zo ja, dan is dit een artikel voor leken mits de NOS het goed heeft vertaald in ABN (Algemeen Begrijpend Nederlands).
https://twitter.com/EricT.../1476253179503251461?s=20Hafermaut schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:31:
[...]
Kort door de bocht en ongenuanceerd: bij gevaccineerde en/of genezen mensen zorgen antistoffen ervoor dat het afweersysteem snel en gericht in actie komt waardoor het virus bijna niet of maar kort kan huishouden. Praktisch: wel een loopneus, maar geen keelpijn of longontsteking. Als antistoffen afwezig zijn maar T-cellen wel aanwezig zijn (doordat het vaccin of de infectie langer geleden is) komt het afweersysteem trager maar nog steeds gericht in actie, waardoor het virus wel eventjes kan huishouden maar niet uit de bocht kan vliegen. Praktisch: loopneus én keelpijn en misschien wat koorts, maar geen longontsteking.
Ontbreken antistoffen en T-cellen dan er nog steeds een ongericht afweersysteem wat breed werkt. Soms is dat genoeg, soms niet.
En antistoffen kunnen héél nauwkeurig zijn, of een beetje nauwkeurig maar toch voldoende. En daar komt de cross-neutralization vandaan.
(In gedachten houdend dat ons afweersysteem uiterst complex in elkaar steekt!)
Dat tussenhaakjes is wel belangrijk, want we hebben nog een hoop ongevaccineerden over.brothermaynard schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:14:
[...]
https://twitter.com/EricT.../1476253179503251461?s=20
Gekoppeld met de studies die in deze tweet worden aangehaald lijkt me dat 'we' (mits gevaccineerd/eerder ziek) nu toch langzaam de pandemie achter ons laten?
Het zijn positieve signalen, maar we moeten niet op de zaken vooruitlopen. Voor de studies die in je tweet aangehaald worden, geldt dat ook. Dat zijn diermodellen. Positief, maar een slag om de arm.brothermaynard schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:14:
[...]
https://twitter.com/EricT.../1476253179503251461?s=20
Gekoppeld met de studies die in deze tweet worden aangehaald lijkt me dat 'we' (mits gevaccineerd/eerder ziek) nu toch langzaam de pandemie achter ons laten?
mee eens, maar het aantal observationele studies, case reports, dier studies etc neemt dagelijks toe en geeft toch consistent hetzelfde plaatje en daarmee het beeld weer dat omicron niet de 'doomsday' variant is die sommige twitteraars en andere 'bronnen'ons willen aanpratenRoD schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:02:
[...]
Het zijn positieve signalen, maar we moeten niet op de zaken vooruitlopen. Voor de studies die in je tweet aangehaald worden, geldt dat ook. Dat zijn diermodellen. Positief, maar een slag om de arm.
Zeker waar. De optelsom van alle studies laat een vrij consistent beeld zien, dus dat is absoluut goed nieuwsbrothermaynard schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:13:
[...]
mee eens, maar het aantal observationele studies, case reports, dier studies etc neemt dagelijks toe en geeft toch consistent hetzelfde plaatje en daarmee het beeld weer dat omicron niet de 'doomsday' variant is die sommige twitteraars en andere 'bronnen'ons willen aanpraten
[ Voor 4% gewijzigd door brothermaynard op 01-01-2022 16:12 ]
Dit is echt een heel erg interessant onderzoek, ik doe een pogingbrothermaynard schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 08:29:
https://www.gla.ac.uk/media/Media_829360_smxx.pdf
Was deze studie hier al gedeeld? Waar mijn begrip over deze studie me toelaat er iets over te zeggen … ( ik ben geen celbiologie):
Blijkbaar gedraagt het omicron virusdeeltje zich significant anders. Zowel bij binnendringen in de cel, als daarna. Antistoffen maar beperkt neutraliserend ( ook na 3e prik), maar het virus is minder goed (=lees : amper optredend) in ‘fusie’ van geïnfecteerde cellen ( wat schijnbaar de hyper inflammatie triggered). Daarnaast is het in kweek lijnen beduidend minder goed in het binnen dringen van de cellen in de onderste luchtwegen in vergelijking met hogere luchtwegen.
Ik neem aan dat daarmee een verklaring voor de snellere besmettelijkheid is gegeven (replicatie van virus vind hogerop plaats, daardoor ‘sneller’), voor de reden dat er meer jongeren getroffenen lijken ( die waren biologisch wat meer beschermd door lagere hoeveelheden ACE-receptoren) en waarom het virus inherent minder ziekmakend is ( geen ‘cyncitia’ vorming die inflammatie uitlokken en extra destructie van weefsel geven en veel slechtere penetratie naar de diepere luchtwegen). En de real life observatie van bronchitis achtige klachten gecombineerd met nagenoeg ‘schone’ x-thorax
Is er een user die meer celbiologisch is opgeleid die over dit stuk wat meer kan zeggen?
mooie uitleg, dank! ik had de kennis niet dit zo te doen. volgens mij liggen deze resultaten in het vervolg van die studie uit hongkong die liet zien dat het voornamelijk bovenste luchtweginfecties/bronchitis geeft.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Slechte ventilatie correleert sterk met allerlei gezondheidsproblemen. Ik herhaal nog maar weer even dat de Duitse overheid speciaal een rapport naar het Nederlands vertaalde omdat de normen hier zo laag zijn.IJzerlijm schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:34:
Ventilatie is al sinds dag 1 een discussiepunt en ik heb altijd twijfels gehad of het echt een oplossing is. Tussen het moment dat iemand virus uitademt en het ook echt onschadelijk is (in de buitenlucht of een filter) kan altijd een ander iemand staan, ook met ventilatie. Misschien is er door ventilatie wel meer verspreiding.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Even een cross-quote uit het wereldwijd topic, aangezien het hier beter op zijn plaats is. Ik zag gisteren dat het UMC Utrecht is bezig met een onderzoek of onstekingsremmers bij het reukverlies kunnen helpen:RoD schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:59:
Ik weet het niet. Wat ik wel al langer denk, is dat de long Covid-achtige schade wat onderbelicht is. Het is nogal wat, die klachten die genoemd worden. Brain fog, aantasting van geur en smaak (klinkt geinig, maar is gewoon neurologische schade), effecten op het hart, longen, en nu ook nieren, etc.
Hopelijk levert het gunstige resultaten op.Onderzoekers kwamen erachter dat het reukverlies te maken heeft met een ontstekingsproces, maar tot nu toe was er geen medicijn tegen. Het UMC Utrecht test nu een ontstekingsremmer, prednisolon, volgens Kamalski hetzelfde middel als het bekendere prednison, maar onder een andere naam op de markt gebracht.
Vooropgesteld: prima om onderzoek te doen, hoe meer (goed) onderzoek hoe beter. Maar ik zie hier geen andere onderbouwing om vaccinaties te verdenken dan "zou kunnen". Ja, het immuunsysteem in stelling brengen is nooit helemaal zonder risico, maar tot nu toe wijst alles er volgens mij op dat de voordelen van vaccinatie ruimschoots opwegen tegen de risico's. En gegeven dat er andere landen zijn die op ons voorlopen met vaccineren (zoals bijvoorbeeld Israel) zou ik verwachten dat een schadelijk effect dat groot genoeg is om de oversterfte significant te doen stijgen elders al eerder waargenomen zou zijn. Het aangehaalde verzoek om onderzoek van Omtzigt noemt zelfs:In de loop van december liep de oversterfte nog verder op, tot ongeveer 1.200 mensen per week, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De oorzaken voor deze hoge sterfte zijn onduidelijk: het zouden gedeeltelijk (wel of niet geregistreerde) coronaslachtoffers kunnen zijn, het zou gerelateerd kunnen zijn aan uitgestelde zorg, maar we kunnen ook niet uitsluiten dat de massavaccinaties er iets mee te maken hebben. Immers: recent onderzoek toont aan dat het op basis van de huidige gegevens niet uit te sluiten is dat vaccinaties naast beschermend ook tot op zekere hoogte riskant zijn boven de 65 jaar. Tijdens de maand december, waarin opnieuw lockdownmaatregelen werden ingevoerd, zou de verwachting zijn dat oversterfte juist afneemt. Door het gebrek aan brondata is niet vast te stellen wat het effect van de maatregelen op de sterfte is.
Nogmaals, prima om onderzoek er naar te doen, al was het maar om het uit te sluiten, maar om nou een stuk naar de krant te sturen waar zonder onderbouwing vaccinaties verdacht worden gemaakt midden in een boostercampagne lijkt me niet echt verstandig.Voor mensen die mij emailen omdat ze denken dat bijna de hele oversterfte wordt veroorzaakt door vaccinatie, wijs ik graag naar landen zoals Nieuw Zeeland. Daar is ook bijna de hele bevolking met Pfizer gevaccineerd (net als hier), maar in Nieuw-Zeeland is dit jaar geen sprake van noemenswaardige oversterfte.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq