• QSYS
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 28-11 22:53
*knip* Nee, het linken naar een opinie-artikel dat tevens niets te maken heeft met je eigen statement, is niet voldoende.

[Voor 88% gewijzigd door RoD op 22-10-2021 15:02]

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
https://www.ema.europa.eu...ld-tixagevimab-cilgavimab

Ik had dit even gemist, maar de EMA is met een rolling review van de MAb's van AstraZeneca begonnen (tixagevimab en cilgavimab).

AZ heeft dit al getest in een trial als profylaxe: https://www.astrazeneca.c...met-primary-endpoint.html In die studie zijn 5000 mensen geïncludeerd, en werd er een bescherming van 77% (95% CI: 46-90) gezien tegen symptomatisch Covid, waarbij moet worden aangetekend dat er maar 25 cases in de trial zijn gezien, eigenlijk dus te weinig.

Wat verder zorgwekkend is dat een andere trial negatief was: https://www.astrazeneca.c...2-storm-chaser-trial.html
In deze studie werd het gegeven als profylaxe aan mensen die zijn blootgesteld aan mensen met een Covid-besmetting. Er werd wel bescherming gezien, maar de aantallen waren te klein om statistisch signifcant te zijn. Eigenlijk ook weer een kwestie van te weinig events, maar heel bemoedigend is het niet. En dat is jammer, want deze situatie is vrij "natuurlijk" voor de behandeling: mocht je er achter komen dat iemand in je omgeving Covid hebt gehad, zou je de behandeling kunnen starten, en zo jezelf alvast beter beschermen.

Maar dat lijkt dus niet te werken, mogelijk omdat de behandeling al te laat is begonnen. Dat blijkt ook uit een post-hoc-analyse, zie de tabel hieronder. Uiteraard mag je een post-hoc analyse niet als bewijs gebruiken, en daarom is er dus de Provent trial. Daar werden namelijk mensen geïncludeerd zonder dat bekend was of er exposure is geweest: ofwel, je geeft mensen "gewoon" het middel zonder enige medische aanleiding.

Uiteraard biedt dit middel kansen voor behandeling, maar gegeven dat het, zoals het nu lijkt, niet gegeven kan worden aan mensen met een bepaalde indicatie (bijvoorbeeld: exposure aan Covid, positieve PCR-test, beginnende symptomen, etc), maakt het veel minder aantrekkelijk. Het lijkt me niet haalbaar om de hele populatie profylactisch een antibodycocktail te geven.

En dan is er nog een studie die heeft gekeken naar ziekenhuisopnames en dood: https://www.astrazeneca.c...in-covid-outpatients.html

Daar werd een bescherming gezien van 50%. Maar, dan zijn de mensen dus al in een vergevorderd stadium (mild to moderate Covid), en eigenlijk wil je eerder behandelen. In de pijplijn zit nog deze trial: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04501978 Daarbij liggen de geïncludeerde patiënten al in het ziekenhuis op het moment dat ze de behandeling starten. Dit is natuurlijk ook een interessant scenario, want dat maakt het veel gemakkelijker om de behandeling te timen. Maar, ook dit zou wel weer eens te laat kunnen zijn. We gaan het zien.

We zullen de analyse van de EMA even afwachten, wellicht hebben die al meer data in handen.

[Voor 13% gewijzigd door RoD op 25-10-2021 09:56]

• Turdie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:21
Wat ik niet snap ik waarom mensen met twee prikken nu toch in het ziekenhuis belanden en/of de IC?
Is daar een wetenschappelijke verklaring voor anders, anders dan dat het vaccin niet 100% beschermt.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Turdie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:16:
Wat ik niet snap ik waarom mensen met twee prikken nu toch in het ziekenhuis belanden en/of de IC?
Is daar een wetenschappelijke verklaring voor anders, anders dan dat het vaccin niet 100% beschermt.
Vooral mensen met een slechter immuunsysteem. Ouderen of met (tot dan toe onbekende?) onderliggende problematiek.

En idd. Het werkt niet 100%.

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat, plus afnemende effectiviteit over de tijd, en dat vaccins bij sommige mensen simpelweg niet goed werken. Vergeet ook niet dat er veel gevaccineerden in het ziekenhuis liggen omdat dit nou eenmaal een grote groep is. Dus met een vaccin dat niet 100% effectief is kun je nog steeds een groot aantal mensen in het ziekenhuis hebben.

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

anders dan dat het vaccin niet 100% beschermt.
Dat is dan ook nooit geclaimd. Geen enkel vaccin kan 100% werken, 95% is al heel erg goed, Het gaat echter om grote aantallen mensen.

[Voor 42% gewijzigd door gambieter op 11-11-2021 12:39]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Team Welles

Wat ik me dan weer afvraag is waar de verwachting vandaan komt dat de vaccins 100% zouden werken.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met R290 monoblock

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:13
gambieter schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:37:
[...]

[...]

Dat is dan ook nooit geclaimd. Geen enkel vaccin kan 100% werken, 95% is al heel erg goed, Het gaat echter om grote aantallen mensen.
Ik vraag mij af of de vaccinaties, die als eerste gegeven zijn aan de oudere bevolking, nu nog 95% helpt. Vaccin degradatie is een dingetje op dit moment, dus al die mensen die nu als eerste de prik kregen die nu blijkbaar voor een groot gedeelte uitgewerkt lijkt te zijn: Nu die boosterprik erin!!!

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:13
*knip* dit heeft hier niets te zoeken

[Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 12-11-2021 14:48]

• RoD
  • Niet online

RoD

mierenfokker schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:43:
[...]

Ik vraag mij af of de vaccinaties, die als eerste gegeven zijn aan de oudere bevolking, nu nog 95% helpt. Vaccin degradatie is een dingetje op dit moment, dus al die mensen die nu als eerste de prik kregen die nu blijkbaar voor een groot gedeelte uitgewerkt lijkt te zijn: Nu die boosterprik erin!!!
Zie het rapport van de Gezondheidsraad: https://www.gezondheidsra...en-covid-19-vervolgadvies

Er is inderdaad een kleine degradatie zichtbaar over tijd, vooral bij de oudere groep.

• PowerFlower
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

RoD schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:42:
Zie het rapport van de Gezondheidsraad: https://www.gezondheidsra...en-covid-19-vervolgadvies

Er is inderdaad een kleine degradatie zichtbaar over tijd, vooral bij de oudere groep.
De webtekst zegt inderdaad dat de bescherming bij ouderen "iets afneemt". De volledige tekst heeft het al over afname van werkzaamheid als algemeen gegeven. En als ik willekeurig en bij wijze van snelle steekproef een van hun bronnen lees, laat die 21-52% degradatie zien bij b.1.351 (a.k.a., Beta, a.k.a. de Zuid-Afrikaanse variant) na 209 dagen. Dan pik ik er natuurlijk heel selectief één variant in één van de bronnen uit, maar dat is verre van "iets".

In feite is hun conclusie voornamelijk dat het nog geen zin heeft omdat de meeste mensen in Nederland vrij kort geleden gevaccineerd zijn, en dat het zolang nog niet iedereen gevaccineerd is, weinig zin heeft boosters te doen voor anderen dan risicogroepen. Pragmatisch gezien hebben ze daar een punt.

Maar de manier hoe ze van wetenschappelijke bron, naar brief, naar webtekst gaan is wel heel erg politiek gekleurd.

(En zelf ben ik dan ook blij dat ik na Sinopharm in December/Januari, ik in Juli/Augustus ook nog 2x Pfizer kon krijgen. Ondanks dat ik niet in de risicogroep zit. Maar dit volledig terzijde.)

• RoD
  • Niet online

RoD

PowerFlower schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:05:
[...]

De webtekst zegt inderdaad dat de bescherming bij ouderen "iets afneemt". De volledige tekst heeft het al over afname van werkzaamheid als algemeen gegeven. En als ik willekeurig en bij wijze van snelle steekproef een van hun bronnen lees, laat die 21-52% degradatie zien bij b.1.351 (a.k.a., Beta, a.k.a. de Zuid-Afrikaanse variant) na 209 dagen. Dan pik ik er natuurlijk heel selectief één variant in één van de bronnen uit, maar dat is verre van "iets".

In feite is hun conclusie voornamelijk dat het nog geen zin heeft omdat de meeste mensen in Nederland vrij kort geleden gevaccineerd zijn, en dat het zolang nog niet iedereen gevaccineerd is, weinig zin heeft boosters te doen voor anderen dan risicogroepen. Pragmatisch gezien hebben ze daar een punt.

Maar de manier hoe ze van wetenschappelijke bron, naar brief, naar webtekst gaan is wel heel erg politiek gekleurd.

(En zelf ben ik dan ook blij dat ik na Sinopharm in December/Januari, ik in Juli/Augustus ook nog 2x Pfizer kon krijgen. Ondanks dat ik niet in de risicogroep zit. Maar dit volledig terzijde.)
In het rapport zelf, of die van het RIVM (ik ben even kwijt welke het nou ook alweer was) staan tabellen met de cijfers van de effectiviteit. Zowel over de tijd, als per leeftijdsgroep. Dan zie je dat het bij de ouderen heel langzaam in effectiviteit afneemt. Dat maakt inderdaad dat je nu niet veel meer winst gaat pakken qua effectiviteit. Wat hiermee wel gebeurt is dat je het echte instorten van de effectiviteit voor bent. We zien het nu aankomen, en we zorgen ervoor dat de effectiviteit op peil blijft.

Wat dat betreft kan ik me wel voorstellen dat er nu met de risicogroepen wordt begonnen. Maar we hoeven er niet al te paniekerig over te doen, inderdaad.

Ik denk overigens dat ik met mijn Janssen binnenkort wel moet :P Bij Janssen neemt de effectiviteit eerder af.

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:22

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Zijn er eigenlijk ontwikkelingen om het huidige vaccin specifiek voor Delta te maken?
Zou dit echt zoden aan de dijk zette of is dit het?

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• RoD
  • Niet online

RoD

TrailBlazer schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:48:
Zijn er eigenlijk ontwikkelingen om het huidige vaccin specifiek voor Delta te maken?
Zou dit echt zoden aan de dijk zette of is dit het?
Er zijn, afaik ten tijde van de alpha-variant, vroege klinische onderzoeken geweest met een aangepast vaccin, maar het is al geruime tijd stil. Waarschijnlijk omdat er nog geen echte vaccin-escape is geweest. De vaccins beschermen nog steeds bijzonder goed tegen ziekenhuisopname/dood, dus die noodzaak is er niet.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Er is nooit 100% bescherming beloofd. Vergeet ook niet dat een vaccin "alleen maar" het immuunsysteem activeert en als dat immuunsysteem niet goed werkt dan zal het vaccin ook weinig doen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Er is een nieuwe meta-analyse over beschermende maatregelen tegen Covid. Ik zag het eerst genoemd in dit artikel in de Guardian: Mask-wearing cuts Covid incidence by 53%, says global study.
Mask-wearing is the single most effective public health measure at tackling Covid, reducing incidence by 53%, the first global study of its kind shows.
...
Now a systematic review and meta analysis of non-pharmaceutical interventions has found for the first time that mask wearing, social distancing and handwashing are all effective measures at curbing cases – with mask wearing the most effective.

“This systematic review and meta analysis suggests that several personal protective and social measures, including handwashing, mask wearing, and physical distancing are associated with reductions in the incidence of Covid-19,” the researchers wrote in The BMJ.
Helaas was er geen link naar het artikel, maar dat wist Twitter te leveren: Effectiveness of public health measures in reducing the incidence of covid-19, SARS-CoV-2 transmission, and covid-19 mortality: systematic review and meta-analysis

Dit is het grafische abstract, werkt misschien wel beter dan een lap tekst:

Ja, het is misschien een open deur intrappen, maar aangezien er nog steeds mensen zijn die denken dat gezichtsmaskers en afstand houden niet werken....

• SniperEye
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 06:04
Ik moet de studie nog lezen. Ik ben altijd kritisch geweest op mondkapjes vanwege de eenvoudige reden dat ze niet correct worden gebruikt. Ze worden in jaszakken en broekzakken gedaan en vaak hergebruikt terwijl dat eigenlijk niet goed is.

Nu ik weer met de trein naar het werk ga heb ik op basis van eigen analyse besloten om ffp2 maskers te gebruiken. Deze houden tenminste 94% van de deeltjes tegen.

Overigens is er onderzoek geweest in supermarkten naar 1,5 meter. Blijkt dat de meeste contacten in de supermarkt minder dan 10 seconden duurde. Vraag is of je in die korte tijd voldoende virusload binnenkrijgt om ziek te worden. Nieuwsartikel naar dat onderzoek: https://www.uva.nl/conten...and-in-de-supermarkt.html

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 28-11 22:15

Amphiebietje

In de blubber

Dat hangt waarschijnlijk sterk met het luchtverversingssysteem van de desbetreffende supermarkt samen. Als die alleen de aanwezige lucht hercirculeert, zal het virus op den duur in concentratie toenemen als er over de tijd meer mensen naar binnen gaan die besmet zijn.

Wat betreft de mondkapjes, ik ga ervan uit dat men in NL wel weer een andere reden zal vinden om ze zo min mogelijk te gebruiken. Elke mogelijke maatregel wordt direct aangegrepen om er zoveel mogelijk onderuit te komen, en daarmee zitten we hier nog wel een tijdje met ernstige corona (2030 o.i.d.?)

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Het zal de tegenstanders niet overtuigen:

"However, the quality of the current evidence would be graded—by GRADE criteria—as low or very low, as it consists of mainly observational studies with poor methods (biases in measurement of outcomes, classification of PHSM, and missing data), and high heterogeneity of effect size. More and better research are needed"

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

ijdod schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:42:
Het zal de tegenstanders niet overtuigen:
Tja, wetenschappelijke taal. Iets wat de figuren op de schreeuw-websites niet hoeven te doen.

Er is uberhaupt niets wat de tegenstanders zal overtuigen. Een mening die niet op kennis, feiten of expertise is gebaseerd, kan niet worden veranderd door kennis, feiten of expertise.

• ijdod
  • Nu online
@gambieter Eens hoor. Als er nu een evengrote berg falsifiërende onderzoeken er tegenover stond hadden de tegenstanders wellicht nog een punt gehad. As it stands is het een maatregel met (voor de meesten) een objectief minimale impact. (wat niet hetzelfde is als 'leuk').

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

The BMJ heeft ook een editorial geschreven n.a.v. dit artikel: Public health measures for covid-19
What can we take from this new review? It might be reasonable to conclude that a bundle of PHSMs is modestly effective but that individual components cannot be reliability assessed owing to lack of adjustment for confounders or use of randomised or factorial trials.
Dwz: je kunt van de meeste studies niet oordelen over individuele maatregelen, omdat ze gelinkt zijn. Iemand die een gezichtsmasker draagt zal vaak ook eerder afstand houden en handen wassen, en de niet-dragers zullen vaak ook minder goed zijn in de andere maatregelen.
What might explain the 53% reduction associated with handwashing? It is likely that handwashing is a marker for several protective behaviours such as avoiding crowds, distancing, and mask wearing. So, findings from the observational studies might be better interpreted as the impact of a bundle of correlated protective behaviours for which the individual behaviours are a marker. Similar with handwashing, the effects seen in observational studies of mask wearing will be confounded by other protective behaviours not accounted for during adjustment.
Uiteindelijk komen we weer terug bij de kaasplakjes analogie:

Dit is de meest recente versie van Ian MacKay. Het toevoegen van de "misinformation mouse" is een goeie, en veel mensen zouden zich dat deel van de analogie moeten aantrekken.

• ijdod
  • Nu online
Aardige read over de historische achtergrond van de discussie of en hoe aerosolen een rol spelen bij Corona en eerdere ziekten, en hoe bepaalde standpunten ontstaan zijn.

Wired.com

• PowerFlower
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

RoD schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:11:
In het rapport zelf, of die van het RIVM (ik ben even kwijt welke het nou ook alweer was) staan tabellen met de cijfers van de effectiviteit. Zowel over de tijd, als per leeftijdsgroep. Dan zie je dat het bij de ouderen heel langzaam in effectiviteit afneemt. Dat maakt inderdaad dat je nu niet veel meer winst gaat pakken qua effectiviteit. Wat hiermee wel gebeurt is dat je het echte instorten van de effectiviteit voor bent. We zien het nu aankomen, en we zorgen ervoor dat de effectiviteit op peil blijft.
Hier een mooi overzichtje van Eric Topol, https://twitter.com/erictopol/status/1460629386646806534

Dus de enige reden dat het "langzaam" afneemt is omdat het in Nederland de vaccinatie zo ontzettend traag is gegaan. Het effect is pas zichtbaar 4-6 maanden later. In Nederland is nu nog niet eens driekwart gevaccineerd, en dat is een groter probleem dan de afnemende werking van de vaccins.

Overigens interessant om te zien dat continu Israel als voorloper aangehaald wordt, terwijl de VAE er nog sneller bij was. Ik kreeg mijn eerste inenting midden December, en in Juli al een booster. Maar de VAE publiceert geen onderzoeken, en wordt dus enigszins genegeerd.
Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee