Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:08
Was het bij de GGD niet sowieso de bedoeling dat die tests vooral gebruikt wordt om positieven er uit te vissen, en negatieven dan alsnog richting de PCR straat te sturen?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

ijdod schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:08:
Was het bij de GGD niet sowieso de bedoeling dat die tests vooral gebruikt wordt om positieven er uit te vissen, en negatieven dan alsnog richting de PCR straat te sturen?
Nee gek genoeg precies andersom. (ik had twee weken geleden een negatieve sneltest in de Utrechtse testsstraat). Maar volgens mij wordt dat ook niet gedaan.

Ik weet ook niet of je al die testen op 1 hoop moet gooien. Ik ga ervanuit dat de door de GGD uitgevoerde testen onafhankelijk gevalideerd zijn.

[Voor 30% gewijzigd door JvS op 26-12-2020 11:22]

• ijdod
  • Laatst online: 11:08
@JvS Da's vreemd, want vziw was de sensitiviteit nooit het probleem. Specificiteit wel,.. edit:
Dat lijkt ook niet zo te zijn. Van de site van GGD Gelderland:
Mensen mét klachten die uit een sneltest een negatieve uitslag krijgen, moeten een afspraak maken bij een teststraat van de GGD voor een her-test. Bel hiervoor het landelijke afspraken nummer: 0800 – 1202. Zij blijven thuis in isolatie tot de uitslag van deze test bekend is.

Mensen mét klachten die uit een goedgekeurde sneltest een positieve uitslag krijgen, hoeven geen her-test te laten doen.
Dat verbaast me juist aan dat artikel. Ze hebben het over de test van Abbott die ook door de GGD gebruikt wordt, die zou dus gevalideerd moeten zijn.

@MikeyMan Zie de edit hierboven

[Voor 105% gewijzigd door ijdod op 26-12-2020 12:21]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ijdod schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:11:
@JvS Da's vreemd, want vziw was de sensitiviteit nooit het probleem. Specificiteit wel,..

Dat verbaast me juist aan dat artikel. Ze hebben het over de test van Abbott die ook door de GGD gebruikt wordt, die zou dus gevalideerd moeten zijn.
Ik zat ook al te zoeken, was er vrij zeker van dat er bij positief resultaat alsnog een PCR gedaan zou moeten worden. Werd specifiek aangehaald als voorselectie bij de teststraten.

https://www.rijksoverheid...advies-antigeensneltesten

Hier het advies van oktober. Word daar niet direct veel wijzer van in dit kader.
Zou kunnen dat de 40% genieten asymotomatisch waren, gezien daar vziw de validatie nog voor loopt.

Hier nog een update van 23 december:
https://www.rivm.nl/docum...cov-2-antigeen-sneltesten
2.3 Voorlopige conclusie op grond beschikbare validatie data
Op grond van de beschikbare resultaten uit Nederlandse validatie studies kunnen de volgende
voorlopige conclusies getrokken worden:
1. Over het algemeen is de prestatie van antigeen testen afhankelijk van de doelpopulatie (tabel
3, 4 en 5). De sensitiviteit van de test wordt beter naarmate de virusconcentratie in monsters
toeneemt (lagere Ct).
2. De tot op heden in Nederlandse studies geëvalueerde antigeen sneltesten in mild
symptomatische populatie (Tabel 2 en 3) geven gemiddeld 0 - 33% fout-negatieve uitslagen
ten opzicht van de PCR test. Indien monsters met een relatief hoge virale load worden
geselecteerd (Ct < 30), is het percentage fout-negatieve uitslagen sterk gereduceerd (~ 5 –
10%). Het risico van gemiste SARS-CoV-2 besmette personen met een antigeen sneltest zal
voor elke situatie moeten worden overwogen.
3. In Nederland heeft het OMT (met inachtneming van de criteria zoals beschreven in paragraaf
1.3) beoordeeld dat antigeen sneltesten met bepaalde prestatie kenmerken gebruikt kunnen
worden bij mensen met klachten in GGD teststraten.
4. De in tabel 3 vermelde antigeen sneltesten zijn gevalideerd door ISO 15189 geaccrediteerde
laboratoria in mensen met klachten. Elk laboratorium en elke aanvragende arts is zelf
verantwoordelijk er op toe te zien dat de testen voor gebruik in specifieke doelgroepen (als
ook in een teststraat) afdoende gevalideerd zijn.
@ijdod er zal wel gedacht worden dat mensen bij positieve uitslag thuis blijven. Liever false positive dan false negative dus?

[Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 26-12-2020 12:27]

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik herinner me het vooral omdat ik er ook een wenkbrauw bij optrok. Maar het is wel op herinnering. Misschien was het wel verkeerd gecommuniceerd? Of verkeerd onthouden door mij.

Ik kan het ook niet echt meer terug vinden

[Voor 11% gewijzigd door JvS op 26-12-2020 12:32]

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-01 21:19

TerraGuy

The weirdo with the beard

The story of vitamin D continues: frustratie bij meerdere hoogleraren over het uitblijven van advies over vitamine D als preventief middel om kans op corona of ernstige klachten daarvan te verminderen.
De afwachtende houding van overheden schiet bij wetenschappers in het verkeerde keelgat. Het ‘frustreert’ bijvoorbeeld hoogleraar immunologie van de Wageningen Universiteit Huub Savelkoul. ,,Er zijn steeds meer studies die het voordeel van vitamine D aantonen. Ik vind het een soort van arrogantie dat de overheid eerst een metastudie wil afwachten. Het lijkt wel alsof het ons niks interesseert dat er ondertussen mensen in het ziekenhuis komen en dood gaan. Met die opmerking moet u maar voorzichtig zijn, maar dat is wel waar mijn frustratie zit.’’

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
TerraGuy schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:11:
The story of vitamin D continues: frustratie bij meerdere hoogleraren over het uitblijven van advies over vitamine D als preventief middel om kans op corona of ernstige klachten daarvan te verminderen.

[...]
Ik weet niet zo goed wat we hier mee moeten in dit topic. Het artikel van AD bevat verder geen wetenschap, alleen uitspraken.

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-01 21:19

TerraGuy

The weirdo with the beard

RoD schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:31:
[...]

Ik weet niet zo goed wat we hier mee moeten in dit topic. Het artikel van AD bevat verder geen wetenschap, alleen uitspraken.
Nederlandse hoogleraren die aan de hand van steeds meer onderzoeken pleiten voor vitamine D-advies past niet in een topic voor wetenschappelijke ontwikkelingen? Staan trouwens genoeg links in naar onderzoeken voor de geïnteresseerde, incl overzichten van studies.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• RoD
  • Niet online

RoD

TerraGuy schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:18:
[...]

Nederlandse hoogleraren die aan de hand van steeds meer onderzoeken pleiten voor vitamine D-advies past niet in een topic voor wetenschappelijke ontwikkelingen? Staan trouwens genoeg links in naar onderzoeken voor de geïnteresseerde, incl overzichten van studies.
Dit was al bekend. Het enige wat ik zie is dat dezelfde hoogleraren dezelfde standpunten herhalen die ze een paar maanden geleden ook al hadden.

Er wordt op dit moment wel meer onderzoek gedaan naar Vitamine D, maar er is dus op dit moment niets nieuws te melden op dit front vanuit wetenschappelijk oogpunt. De huidige studies die er naar gedaan zijn, zijn matig opgezet en bovendien zijn nogal wat resultaten "inconclusive". Ik weet overigens niet wat de laatste stand van zaken is.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:01

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TerraGuy schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:18:
[...]

Probleem zit uiteraard ook in de dataset:
Ouderen hebben vaker Covid complicaties.
Ouderen hebben vaker Vitamine D tekort.

Dat hoeft niet te betekenen dat met het een directe relatie heeft.
Aangezien het lijkt dat in de andere leeftijds groepen met Vitamine D tekort niet hetzelfde zichtbaar is, zal het ook moeilijk zijn om die relatie aan te tonen. (Jonge kinderen/zwangere vrouwen)

Los daarvan wordt vanuit het Voedingscentrum sowieso al aanbevolen voor 50+ mensen om vitamine D bij te slikken.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• The_Woesh
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:17

The_Woesh

De man die.....

Nu dat de vacinatie zijn begonnen vond ik het interessant om de voortgang te volgen en ook het effect op de pandemie.
Hebben jullie goede bronnen? Ik vond zelf deze via Google:

https://ourworldindata.or...-10..latest&region=Europe

En weten jullie wat de reden is dat nederland zo laat begint? De regering heeft steeds gezegd we volgen de experts. Maar wat is het wetenschappelijke nut van wachten op een computer registratie systeem? Mijn gevoel zou zeggen gewoon beginnen waar het kan. Bv ziekenhuizen die de juiste vriezers hebben. En laat ze zelf de registratie bijhouden tot er een centraal systeem is. Dat is volgens mij de strategie van de uk.

Volgens bovenstaande bron hebben ze nu al >1% van de totale populatie gevaccineerd en tegen de tijd dat NL goed op gang is zitten ze al tussen de 5 en 10%. Dan is wachten zoals wij doen toch niet uit te leggen?

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:25

TrailBlazer

Karnemelk FTW

The_Woesh schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:27:
Nu dat de vacinatie zijn begonnen vond ik het interessant om de voortgang te volgen en ook het effect op de pandemie.
Hebben jullie goede bronnen? Ik vond zelf deze via Google:

https://ourworldindata.or...-10..latest&region=Europe

En weten jullie wat de reden is dat nederland zo laat begint? De regering heeft steeds gezegd we volgen de experts. Maar wat is het wetenschappelijke nut van wachten op een computer systeem? Mijn gevoel zou zeggen gewoon beginnen waar het kan. Bv ziekenhuizen die de juiste vriezers hebben. En laat ze zelf de registratie bijhouden tot er een centraal systeem is. Dat is volgens mij de strategie van de uk.

Volgens bovenstaande bron hebben ze nu al >1% van de totale populatie gevaccineerd en tegen de tijd dat NL goed op gang is zitten ze al tussen de 5 en 10%. Dan is wachten zoals wij doen toch niet uit te leggen?
Systemen zijn vooral niet op orde en met het aantal vaccins wat tussen nu en 8 januari geleverd wordt zou het een druppel op de gloeiende plaat zijn. Puur wetenschappelijk is hier wel wat voor te zeggen. Voor de beeldvorming richting het publiek vind ik het heel slecht.

Engeland kon zijn eigen plan trekken omdat ze al uit de EU waren. Het is daar ook een licentie voor noodgebruik geworden in de EU is die al volledig volgens mij. Ook zijn er verhalen dat in de UK het slecht te achterhalen is wie wat gehad heeft dit is zeker met een nieuw vaccin niet optimaal.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@The_Woesh die sytemen zijn nodig om bij te houden wie wanneer welke prik heeft gehsd. Vooral om eventuele bijwerkingen te traceren, maar ook omdat we dadelijk met drie vaccins met een ander regime zitten.

• PowerFlower
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:58

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Schildpadje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:51:
Staat genoeg op Chinese websites, hoe betrouwbaar het is durf ik niet te zeggen. Dat die Chinezen een werkend vaccin kunnen maken ben ik wel zeker van.
Ik ook, maar het zou prettig zijn om wat meer data te zien ;)
Voor ons compleet irrelevant, aangezien we ze niet ingeslagen hebben.
Voor mij tamelijk relevant, aangezien ik vorige week de eerste dosis heb gehad :P

• The_Woesh

The_Woesh

De man die.....

@TrailBlazer : of het een druppel is zullen we de komende tijd wel zien, als eind Q1 nederland achterloopt op de andere landen om ons heen dan hebben we toch iets verkeerd gedaan. Dat gaan we zien.

Punt 2 snap ik alleen niet: wat is de waarde van 'goed en zorgevuldig' vs gewoon beginnen. Ik heb het kamer debat gevolgd en Hugo de Jonge kon dat niet goed uitleggen. Je kan ook in excel per locatie bijhouden en later samenvoegen. Dat is minder nauwkeurig en zal wel eens mis gaan, maar is dat beter dan wachten? De argumentatie daarvoor is mij niet duidelijk

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• Holk
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11:48
The_Woesh schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:39:
@TrailBlazer : of het een druppel is zullen we de komende tijd wel zien, als eind Q1 nederland achterloopt op de andere landen om ons heen dan hebben we toch iets verkeerd gedaan. Dat gaan we zien.

Punt 2 snap ik alleen niet: wat is de waarde van 'goed en zorgevuldig' vs gewoon beginnen. Ik heb het kamer debat gevolgd en Hugo de Jonge kon dat niet goed uitleggen. Je kan ook in excel per locatie bijhouden en later samenvoegen. Dat is minder nauwkeurig en zal wel eens mis gaan, maar is dat beter dan wachten? De argumentatie daarvoor is mij niet duidelijk
Ieder Europees land heeft 10.000 vaccins gekregen met kerst. De rest komt begin januari. Dat is de druppel op de gloeiende plaat, je kunt 5.000 mensen vaccineren op een populatie van 17 miljoen. Voor de bühne noemen we dat. Liever een goed opgezet systeem met registratie dan lukraak die 5.000 mensen een shot geven en trots op tv kunnen zeggen dat we nu het verschil maken

Registratie is voor bijwerkingen. Deze vaccins worden in batches gemaakt, als er een batch tussen zit die relatief meer bijwerkingen laat zien wil je die er uit kunnen halen. In Engeland kan dat niet, daar waren ze te druk met de prestatie van het injecteren zelf (kijk eens EU, wij kunnen het wel) dat ze niet weten welke persoon welke batch heeft. En nu hebben we nog maar 1 vaccin type, laat staan dat we er 3, 4 of 5 hebben met elk hun eigen lotnummer...

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

The_Woesh schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:27:
En weten jullie wat de reden is dat nederland zo laat begint?
Ja die is heel simpel.

Ze hebben te lang ingezet op het vaccineren via bedrijfsarts en huisarts... Dat bleek niet te lukken en daarna moest de opdracht naar de GGD. Gemeentes zijn nu locaties aan het zoeken waar dat plaats kan vinden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Holk schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:13:
[...]

Ieder Europees land heeft 10.000 vaccins gekregen met kerst. De rest komt begin januari. Dat is de druppel op de gloeiende plaat, je kunt 5.000 mensen vaccineren op een populatie van 17 miljoen. Voor de bühne noemen we dat. Liever een goed opgezet systeem met registratie dan lukraak die 5.000 mensen een shot geven en trots op tv kunnen zeggen dat we nu het verschil maken
Die paar duizend kunnen wel problemen in de haastig ontworpen processen en systemen alvast vinden. Want die gaan er komen, de complexiteit van de betrokken organisaties, wetgeving, systemen, procedures, middelen en dat een aardig deel van de betrokkenen, waaronder ook die ene expert die het wel snapt, ziek zal zijn leidt tot onvermijdelijke verstoringen. Of we vandaag, 8 januari of 8 maart beginnen verandert daar niks aan, het wordt een teringzooi zodra je begint. En hoe eerder je begint hoe eerder je die teringzooi kan constateren en oplossen in plaats van nog een paar weken te testen en vervolgens niks met die resultaten te doen want het zal allemaal wel goed komen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Holk
Als je het opzet voor laten we zeggen 1000 personen per dag op 1 locatie, 150 per uur. Dat is niet eens een hele drukke locatie. Wat is dan de toegevoegde waarde dat je 50 personen per dag langs laat komen? Dan ga je echt niet stress-testen en haal je hooguit de ‘de stoel moet aan de andere kant staan want dat is makkelijker voor de arts’ uit.

En dat het een teringzooi gaat worden ben ik het deels mee eens. Niet voor de eerste groepen, die zijn te overzien, maar als de massa komt in het dorpshuis gaat het wel chaotischer worden. De griepprik is al een lange rij tot bij de kerk, animo voor deze prik gaat veel groter worden dus ik ga er vanuit dat dit in batches gaat gebeuren (als we zover zijn, zal dan juli zijn)

[Voor 35% gewijzigd door Holk op 27-12-2020 11:42]

• RoD
  • Niet online

RoD

Modbreak:Graag weer verder over wetenschappelijke ontwikkelingen. Praktische zaken over het vaccineren horen hier niet thuis.

• Apache4u
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
N.a.v. de "Britse" mutatie, kwam bij mij de volgende vraag op..
Is de mens in staat een virus te bouwen met dezelfde eigenschappen als COVID-19 met uitzondering van het volgende:
- wel de spikes van covid-19
- maar de uitwerking van een ongevaarlijk virus
- besmettelijker dan het huidige corona virus

Er zullen wel allerlei ethische kwesties te bedenken zijn waarom dit niet gewenst is, maar mijn redenatie was de volgende: Als de meest besmettelijke variant van een virus de dominante wordt (wat op zich logisch is), waarom dan geen onschadelijk virus bouwen wat dominant wordt en zorgt voor een immuunresponse op dat spike eiwit.

Grote risico mijns inziens is dat dit onschadelijke virus achteraf toch niet zo onschadelijk blijkt te zijn, Ik ben dan ook geen voorstander, maar vroeg me af of het uberhaupt technisch mogelijk is. Misschien dat andere landen hier namelijk anders tegenaan kijken.

Dat betekent, stam + t .

• Holk
Apache4u schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:02:
Is de mens in staat een virus te bouwen met dezelfde eigenschappen als COVID-19 met uitzondering van het volgende:

Er zullen wel allerlei ethische kwesties te bedenken zijn waarom dit niet gewenst is, maar mijn redenatie was de volgende: Als de meest besmettelijke variant van een virus de dominante wordt (wat op zich logisch is), waarom dan geen onschadelijk virus bouwen wat dominant wordt en zorgt voor een immuunresponse op dat spike eiwit.

Grote risico mijns inziens is dat dit onschadelijke virus achteraf toch niet zo onschadelijk blijkt te zijn, Ik ben dan ook geen voorstander, maar vroeg me af of het uberhaupt technisch mogelijk is. Misschien dat andere landen hier namelijk anders tegenaan kijken.
Heb je even? :P

Heel lang technisch verhaal in een heel erg versimpelde versie; het zou kunnen, maar de haken en ogen en aannames zijn legio.

• RoD
  • Niet online

RoD

We kunnen een hoop bouwen, kwestie van de bouwsteentjes goed op een rijtje zetten (ik versimpel het even heel erg). Het punt is dat je het evolutionaire proces dat vervolgens op gang kunt, minder goed kunt sturen. Bij vliegen die malaria bestrijden gaat dit iets makkelijker dan bij virussen die onophoudelijk muteren en waarbij dus constant op basis van de dan geldende selectiedruk "verbeterde" eigenschappen worden ontwikkeld bij het virus.

Het is mogelijk ook nog gevaarlijk, want een succesvol virus geeft klachten: hoesten zorgt er bijvoorbeeld voor dat je het virus zelf beter verspreidt, dus een luchtweginfectie is wel praktisch voor het virus. Dus waarom zou het in het lab ontwikkelde virus niet naarmate de tijd vordert meer klachten gaan geven?

Ik denk, al met al, dat zoiets niet realistisch is.

• link0007
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:36
Apache4u schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:02:

De beeldvorming, ethische implicaties, en het risico van onbedoelde neveneffecten zal er waarschijnlijk voor zorgen dat het geen realistische strategie is. Maar het idee is zeker interessant; een soort self-replicating / self-spreading vaccin.

Een ander idee zou zijn om een vaccin te ontwikkelen die burgers zelf kunnen toedienen. Stuur iedereen een pilletje/drankje/neusspray op met een inert virus, en je haalt iig de complexe logistiek van toediening weg. De droom zou zijn als je dit zou kunnen combineren met rapid-development mRNA vaccins, zodat je binnen 3 maanden van een nieuwe ziekte naar de uitrol van het vaccin kan gaan.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Holk
De TL;DR versie dan

Met de huidige technieken in moleculaire biologie kunnen we best veel. Virussen kun je combineren, eigenschappen van de ene kun je in andere plaatsen maar er zijn wel een hele boel haken en ogen aan deze aanpassingen. Bijvoorbeeld; je kun het Spike gen van SARS-Cov2 in een Adenovirus zetten. Dit Adenovirus is dan zelf niet meer in staat te vermenigvuldigen en zal alleen dit ene eiwit aan maken. Cellen blijven intact, Spike komt op de buitenkant van deze cellen en zorgt ervoor dat er een immuunrespons optreed tegen dit eiwit wat lichaamsvreemd is; zie daar het vaccin van Oxford en J&J in een notendop.

Maar een adenovirus is een dubbelstrengs DNA virus, een SARS-Cov2 (of Corona-virussen per se) zijn positief enkelstrengs RNA en dan gaan andere regels gelden. Allereest het maken van een genoom; dit is voor het Adenovirus niet heel erg makkelijk, maar zeker te doen door iemand die verstand en gevoel heeft voor klonering en moleculaire biologie. Het genoom kun je opbouwen in een plasmide (een autonoom in bacteriën meedelend stuk circulair DNA) en na transfectie van cellen die het virus kunnen produceren (HEK293 of Per.C6 vanuit het voorbeeld van Oxford en J&J) zal dit daar plaatsvinden. De plasmides kunnen aangepast worden met wat je er in wilt hebben, zitten wat restricties aan de lengte van je gen; hele lange genen of meerdere genen achter elkaar passen niet, daarvoor zul je nog meer uit het genoom van het adenovirus moeten halen en heb je nog gespecialiseerde cellen nodig hebben. Maar dat kan.

Terug naar het RNA virus; de plasmiden werken hier niet mee. RNA strengen opbouwen met standaard technieken is nagenoeg onmogelijk, zeker in die lengte en vooral complexiteit. SARS-Cov2 is een 30.000 nucleotiden lang genoom, iets wat je kan synthetiseren is een fractie daarvan. Ook even een stukje eruit halen en vervangen is onmogelijk. Maar waar een wil is, is een weg. Je zou een plasmide kunnen maken met de DNA versie van dit genoom en daar een RNA streng van laten maken door de cellen zelf, na transfectie. En nee, dit is niet de manier waarop het genoom van SARS-Cov2 gemaakt is in Wuhan, want de opbouw in de plasmide zou de handtekening van het kloneren laten zien plus, belangrijker, het einde van het genoom is enorm complex en niet te maken in een DNA of RNA vorm. Zelfs als dit zou lukken, is de sequentie van Cov2 tov Cov1 zo verschillend dat dit niet te "verzinnen" is.

Maar stel nu dat we dit wel willen en dat we nu zeggen 'we pakken een genoom van een betacoronavirus die een mild ziektebeeld geeft, zetten daar Spike van Cov2 in en laten dit door een cel maken'. Technisch bijna onmogelijk (door de complexiteit) en het is een aanname dat de rest van het virus werkzaam is met deze versie van Spike. Het is geen kwestie van bandjes wisselen en gaan, de steek is anders, de diepte van de velg klopt misschien niet, de assen zijn anders gebalanceerd en je zet zomerbanden zonder profiel onder een auto in de sneeuw.

Maar stel nu dat het wel kan. Dan hebben we cellen nodig die het produceren, maar die zijn er bijna niet en heel erg inefficiënt daarin. Kunnen we zeggen dat je niet veel nodig hebt, zolang het voldoende is voor 'Patient 0' en die gaat iedereen in z'n gezicht niezen waardoor we onze eigen productiefaciliteit worden. Dan moeten we wel hopen dat het virus niet gaat muteren in iets wat een zwaarder ziektebeeld vormt (spoiler voor dadelijk; oeps) of juist een laf ding blijkt te zijn wat na een paar keer doorgeven al uitgedoofd is..

Maar als we kijken naar de genomen van deze SARS-Cov2 en andere mildere betacoronavirussen, dan is eigenlijk het grootste verschil; Spike. Deze versie (en Cov1 en MERS) hadden een andere Spike waardoor de initiële infectie kom plaatsvinden zonder dat het immuunsysteem geactiveerd werd. Dus als je de Cov2 Spike op een veel voorkomende corona zet, heb je best kans dat je een Cov1-like virus maakt (IFR van 10%)... Niet echt de weg die we willen bewandelen (I am Legend rings a bell?)

Oke, andere kant op dan; we gaan een replicatie competente adenovirus maken die Spike tot expressie brengt tijdens z'n infectie. Goed idee, maar het past niet in het capsid van het virus. Maar stel nu dat het wel past, we halen wat stukjes er uit, proppen het er in en we kunnen wel zo'n virus maken, wat dan? Dit virus kan wel een infectie veroorzaken en Spike tot expressie brengen, maar zal niet door de populatie gaan omdat we bijna allemaal seropositief zijn voor het adenovirus. De Ad26 of Chimp-variant van dit virus een stuk minder (zie post 1 van het vaccin topic) maar dan nog moeten we elkaar in de snuffert niezen om het door te geven. Met de aanwezigheid van SARS-Cov2 niet echt een lekker plan.

Als laatste optie een adenovirus wat kan delen in mensen en dan Spike ipv de standaard fiber (26) van adeno. Maar stel nu... aka dat kan niet ivm de manier waarop adenovirus hun fiber gebruiken en maken, maar stel nu... Dan krijg je een virus op een plek in je lichaam waar het normaal niet komt in cellen waar het normaal niet aanwezig kan zijn. Kan het wel delen, of zal het mutaties nodig hebben om dit te doen...

Ergo conclusio; technisch heel erg lastig, nagenoeg onmogelijk en het resultaat van deze uitvoering is net zo onzeker als het origineel...

• soto
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-01 18:49
Is er enig onderzoek in NL vergelijkbaar met dit ?

https://www.ijidonline.co...-9712(20)32558-3/fulltext

Verspreiding Corona in appartementen complexen.

FD NODE 605 | Samsung 850 EVO M.2 500GB | E3-1231V3 | MSI H97M-G43 | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 1600Mhz | Seasonic M12II Evo 520W

• YakuzA

YakuzA

soto schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:40:

Zoals in NL waar ze in de slachthuizen etc nu geen hercirculatie mogen gebruiken sinds april/mei oid?

PSN

• soto
@YakuzA ja lijkt erop maar is dat hetzelfde? Vroeg me af of appartementen complexen + ventilaties hierop zijn of worden aangepast..

FD NODE 605 | Samsung 850 EVO M.2 500GB | E3-1231V3 | MSI H97M-G43 | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 1600Mhz | Seasonic M12II Evo 520W

• YakuzA

YakuzA

soto schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:46:
@YakuzA ja lijkt erop maar is dat hetzelfde? Vroeg me af of appartementen complexen + ventilaties hierop zijn of worden aangepast..
Het RIVM heeft er iig een hele pagina voor:
https://lci.rivm.nl/ventilatie-en-covid-19

PSN

• soto
@YakuzA ik lees dat er niet wordt afgeweken van bouwbesluit en wat er staat heeft niet per se te maken met luchtcirculatie van appartementen complexen.. het advies lijkt meer micro gericht, 1 bedrijfspand, gemeenschappelijke ruimtes. Het is ook sinds augustus niet geüpdate..

Maar thnx voor input @YakuzA

• henkzelf
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 25-01 18:00
soto schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:40:

Deze is niet zo spannend. Eén gezamenlijk verticaal afvoerkanaal zonder dakventilator dus natuurlijke trek. (Warme lucht stijgt op). En patiënt 1 had wel een badkamerventilator die dus stevig in het gezamenlijk kanaal blies. Bij hoge buitentemperatuur en lage binnen temperatuur (airco?) en 8 a 15 verdiepingen leidde dat (veronderstelt men) tot enige luchtverspreiding naar de onder- en boven gelegen buren.

In vergelijkbare situaties in NL hoort er in het woonreglement te staan dat je geen motorische afzuigkap enz mag aansluiten.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12:18
NRC heeft een interessant artikel online gezet omtrent de nieuwe mutaties.

De Engelse mutatie heeft bv al 23 mutaties t.o.v de gangbare variant, waarvan 6 de eiwitten/spikes betreffen en 17 niet.

https://www.nrc.nl/nieuws...nd-veel-mutaties-a4025804

Voorlopig komt het er op neer dat bv een 50% besmettelijker virus ca 5x meer doden oplevert dan een 50% dodelijker virus, gerekend vanaf een R van 1,1 in een maand tijd

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:46:
NRC heeft een interessant artikel online gezet omtrent de nieuwe mutaties.

De Engelse mutatie heeft bv al 23 mutaties t.o.v de gangbare variant, waarvan 6 de eiwitten/spikes betreffen en 17 niet.

https://www.nrc.nl/nieuws...nd-veel-mutaties-a4025804

Voorlopig komt het er op neer dat bv een 50% besmettelijker virus ca 5x meer doden oplevert dan een 50% dodelijker virus, gerekend vanaf een R van 1,1 in een maand tijd
Dat hele “wel besmettelijker, niet gevaarlijker” mantra klonk meteen als wishful thinking..

specs

• Turdie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:42
Mogelijk problemen met allergisch reacties op het mRNA vaccin van Pfizer en Modena in bepaalde gevallen:
Suspicions grow that nanoparticles in Pfizer’s COVID-19 vaccine trigger rare allergic reactions

• YakuzA

YakuzA

Turdie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:16:
Mogelijk problemen met allergisch reacties op het mRNA vaccin van Pfizer en Modena in bepaalde gevallen:
Suspicions grow that nanoparticles in Pfizer’s COVID-19 vaccine trigger rare allergic reactions
Dit is toch al een tijdje bekend en de reden dat mensen nu 15 minuten na het krijgen van een vaccin even geobserveerd moeten blijven?

PSN

• Turdie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:42
YakuzA schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:25:
[...]

Dit is toch al een tijdje bekend en de reden dat mensen nu 15 minuten na het krijgen van een vaccin even geobserveerd moeten blijven?
Owh dat wist ik niet.

• YakuzA

YakuzA

Close observation for at least 15 minutes is recommended following vaccination.
https://www.ema.europa.eu...roduct-information_en.pdf

PSN

• dr snuggles
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
maratropa schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:16:
[...]

Dat hele “wel besmettelijker, niet gevaarlijker” mantra klonk meteen als wishful thinking..
Niet helemaal, met een besmettelijke variant heb je sneller groepsimmuniteit waarna het aantal doden nauwelijks meer stijgt.

Als de besmettelijke variant ook een lagere ifr heeft, zal bij het streven naar groepsimmuniteit zonder vaccin ook minder doden vallen.

• Holk
dr snuggles schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:29:
[...]

Niet helemaal, met een besmettelijke variant heb je sneller groepsimmuniteit waarna het aantal doden nauwelijks meer stijgt.

Als de besmettelijke variant ook een lagere ifr heeft, zal bij het streven naar groepsimmuniteit zonder vaccin ook minder doden vallen.
Maar als de besmettelijkere variant even schadelijk is, krijg je veel meer mensen in het ziekenhuis en IC etc... Kijk even naar London wat het probleem is met je redenatie

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

dr snuggles schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:29:
Nou nee, want transmissie en pathogeniciteit zijn niet noodzakelijkerwijs gekoppeld. Hogere transmissie kan ook bij gelijkblijvende pathogeniciteit gebeuren, zoals met de B.1.1.7 variant. Die is besmettelijker maar niet minder ziekteverwekkend, en dan krijg je dus de worst of both worlds.

Mutaties gebeuren continu, het is selectie die er voor zorgt wat er door blijft gaan.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• spartacusNLD
  • Laatst online: 09:58

spartacusNLD

This is Sparta!!

Turdie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:16:
"Severe allergy-like reactions in at least eight people who received the COVID-19 vaccine produced by Pfizer and BioNTech over the past 2 weeks may be due to a compound in the packaging of the messenger RNA (mRNA)"

nou nou.. 8 mensen op hoeveel? Dan is de kans aanzienlijk groter dat je op weg naar het supermarkt een auto-ongeluk krijg. Dan zou ik maar alvast in een bunker gaan leven als je je om die kans druk maakt.

Ik krijg dit verhaal ook om mijn oren geslingerd door familie die in de ''wappie'' hoek zitten met daarbij de opmerking ''zie je wel''. Als je ze dan kansberekening probeert uit te leggen houd het verhaal op.. dat is te moeilijk voor ze :F

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• Holk
@spartacusNLD Vorige week stond de teller op 21 allergische reacties bij 1.8 miljoen shots. Ze leven allemaal nog, 17 waren bekent met allergische reacties, 7 anafylactisch. Reacties komen binnen 15 minuten (vandaar dat kwartiertje wachten voordat je naar buiten mag) en waren met anti-histaminica of epi-pen in de ergste gevallen weer te behandelen.

• Holk
De meer een land politiek verdeeld is, de meer doden door COVID-19... ongeacht leeftijd of het gezondheidszorg systeem

https://www.gu.se/sites/d...puente_Rodriguez-Pose.pdf

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Holk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:05:
@spartacusNLD Vorige week stond de teller op 21 allergische reacties bij 1.8 miljoen shots. Ze leven allemaal nog, 17 waren bekent met allergische reacties, 7 anafylactisch. Reacties komen binnen 15 minuten (vandaar dat kwartiertje wachten voordat je naar buiten mag) en waren met anti-histaminica of epi-pen in de ergste gevallen weer te behandelen.
Yup, ik ga van tevoren ff anti histamine halen. Aardig opgezwollen geraakt na de vorige vaccinatie :+

• Holk
MikeyMan schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:43:
[...]

Yup, ik ga van tevoren ff anti histamine halen. Aardig opgezwollen geraakt na de vorige vaccinatie :+
Griepprik?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, voor een reis naar Albanie een reis inenting. Geen idee welke het was ook :D

Edit; was Cuba. DTP of Hepatitis A dus. ;)

[Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 12-01-2021 18:48]

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 11:19
Engelse variant op hoop proberen buiten de deur te houden. Mensen houden zich nu niet aan de regels. Teveel visite besmettingen. Waarom nu geen verplichting om thuis te blijven. Je kan mijns inziens geen risico meer lopen. Je kan wel afwachten tot de variant dominant is. Maar dan ben je sowieso te laat.

Je kan nu beter even extra pijn nemen dan langer aan speldenprikken langzaam doodgaan. Men staart naar cijfers die allang achterhaald zijn naar alle waarschijnlijkheid.

• elmertje
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 17-01 10:07
Ik ben geen complot denker. Maar ik ben benieuwd of hier iemand kan uitleggen of het gewoon toeval is dat de nieuwe varianten ( ZA, UK enBra) nou juist die landen zijn waar de vaccins getest zijn.
Lijkt mij ook wel logisch dat het virus zich aanpast aan de gevaccineerde proefpersonen, maar die vaccins schijnen toch te werken? Of werkt het UK vaccin dan wel tegen Bra variant en andersom?

Amd Phenom II X3 705e 2,5 GHZ, Gigabyte GA-880GM-UD2H, Video: HIS HD 5550 Silence 1GB DDR2 PCIe, Creative X-Fi Extreme Gamer,Geheugen: 4GB , HD: Kingston V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle)

• YakuzA

YakuzA

elmertje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:11:
Ik ben geen complot denker. Maar ik ben benieuwd of hier iemand kan uitleggen of het gewoon toeval is dat de nieuwe varianten ( ZA, UK enBra) nou juist die landen zijn waar de vaccins getest zijn.
De vaccins zijn ook getest o.a. in de VS, Rusland, China.

Verder zijn er al honderden mutaties, dus omdat er 3 in het nieuws komen is heb jij daar meer aandacht voor die 3.

[Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 16-01-2021 10:16]

PSN

• elmertje
Ja. Dat had ik ook al bedacht. Maar deze zijn wel de gevaarlijkste. China test trouwens ook in Bra. Omdat er geen Corona in China is. Dan kan het ook niet muteren.
Edit: Oh ja, en die Russische vaccin neemt niemand serieus volgens mij.

[Voor 18% gewijzigd door elmertje op 16-01-2021 10:28]

Amd Phenom II X3 705e 2,5 GHZ, Gigabyte GA-880GM-UD2H, Video: HIS HD 5550 Silence 1GB DDR2 PCIe, Creative X-Fi Extreme Gamer,Geheugen: 4GB , HD: Kingston V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle)

• Frappuccino
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 25-01 22:41
CornermanNL schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:39:
Je kan nu beter even extra pijn nemen dan langer aan speldenprikken langzaam doodgaan. Men staart naar cijfers die allang achterhaald zijn naar alle waarschijnlijkheid.
Mee eens, maar dat krijg je de wappies en SACcers (Schijt Aan Corona) niet uitgelegd.
"Je leeft maar één keer ftw" is hun strategie.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Lijkt mij ook wel logisch dat het virus zich aanpast aan de gevaccineerde proefpersonen, maar die vaccins schijnen toch te werken? Of werkt het UK vaccin dan wel tegen Bra variant en andersom?
De UK variant heet zo omdat die daar ontdekt is omdat de variant een bepaald resultaat geeft bij de standaard PCR test die ze daar gebruiken en er daar tot voor kort veel meer genetische analyse werd gedaan die de variant identificeerde. Of die ook daar is ontstaan weten we niet en de explosieve groei daar was veel sterker dan je door gebruik van vaccins kan verklaren.

Zowel Brazilie als ZA hadden delen waar het virus als een razende door de bevolking heen ging die er niet zo veel last van had doordat ze jong zijn en misschien wel meer dan 50% van de mensen het gehad heeft(*). Daarmee krijg je een evolutionaire druk op het virus die de standaard variant met besmettelijkheid X tot staan heeft gebracht maar waarin alleen een variant met besmettelijkheid X+1 wel zich kan blijven verspreiden, ook naar degenen die nog niet besmet waren. En met die X+1 besmetteijkheid gaat het nog sneller als dat onder groepen komt die een veel lagere besmettingsgraad van vorig jaar hadden.

Voorlopig lijkt me dit gewoon de natuurlijke evolutionaire reactie op het ontstaan van een hoge graad van immuniteit door besmet te zijn geweest. Vaccinaties zullen een vergelijkbare evolutionaire druk op het virus leggen en besmettelijkere varianten dominant maken doordat de normale uitsterft. Maar omdat je steeds meer mensen via vaccinaties veel beter voorbereid hebt op het virus krijgen neemt het probleem nog steeds af.

(*)Manaus heeft wellicht 75% besmettingen gehad in 2020: https://science.sciencemag.org/content/371/6526/288

• Holk
De Britse variant is tot stand gekomen doordat ze iemand die ‘immune compromised’ was en besmet met SARS-Cov2 koste wat het kost wilden laten overleven (want zo zijn wij mensen en het zorgsysteem, dat is goed). Deze persoon heeft alle mogelijke remmers ontvangen plus twee antilichaam behandelingen. Deze antilichamen kwamen van genezen mensen, dus niet van hemzelf. Het virus in z’n lichaam kreeg dus tijdelijk 2 keer een serieuze aanval te verduren en er is daardoor een variant ontstaan die kon uitgroeien; de B117 versie. Deze heeft kunnen verspreiden en nu zit 90%+ van de Britten met deze variant ziek te zijn

Althans, dat is het verhaal achter deze variant

Een virus kan het immuunsysteem ontwijken door een aanpassing te doen waardoor antilichamen niet meer binden, maar heeft daar wel mogelijkheid voor nodig; deze patiënt bood die mogelijkheid. In de populatie zal dat niet zo zijn na vaccinatie; de mensen met vaccin reageren sneller en harder op het virus wat de tijd voor een mutant drastisch teniet doet. Het is meer toeval dat daar varianten ontstaan die uitgroeien; het zijn ook de plekken waar de meeste patiënten zijn dus die kans is groter

• elmertje
Dat soort immune compromised gevallen komen vaker voor. Ook een goed beschreven geval in VS. Ook hier veel mutaties en dus ook besmettelijkere varianten. Maar waarom nou juist in deze landen de meest gevaarlijke/ bekende? Maar ja. Ze zeggen wel eens, toeval bestaat niet. Maar dat bestaat natuurlijk wél. Toch zal het me niet verbazen als het toch van invloed is geweest in extra selectie druk op besmettelijkheid.

elmertje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:04:
Dat soort immune compromised gevallen komen vaker voor. Ook een goed beschreven geval in VS. Ook hier veel mutaties en dus ook besmettelijkere varianten. Maar waarom nou juist in deze landen de meest gevaarlijke/ bekende? Maar ja. Ze zeggen wel eens, toeval bestaat niet. Maar dat bestaat natuurlijk wél. Toch zal het me niet verbazen als het toch van invloed is geweest in extra selectie druk op besmettelijkheid.
Selectie druk op basis van gegeven therapie is natuurlijk een zeker risico. Dit hebben we dan ook bij vele infectieziekten mee te maken. Maar ook niet therapie gerelateerde veranderingen in strains moeten niet vergeten worden. In dunner bevolkte gebieden waar contacten meer sporadisch zijn, is ook te verwachten dat een variant met hogere transmissie rate aan dominantie zal kunnen winnen. En binnen vele gebieden in de wereld wordt gewoonweg niet dusdanig getest om dit aan het licht te brengen, de resources zijn er niet.

Uiteindelijk zie je dat voor wat betreft virussen er eigenlijk altijd wel een zekere evolutie plaats vindt naar een variant met hoge transmissie, lage mortaliteit, binnen de host species. En indien de virus gerelateerde mortaliteit wel hoog is, dan is dit veelal een pas late uiting van ziekte, denk bijvoorbeeld aan virussen als hepatitis en HIV.

Als mens moeten we ons hierin zelf dan ook niet teveel 'credits' toebedelen als je het mij vraagt, ook zonder ingezette therapieën zijn dit soort mutaties voor de hand liggend. Desondanks natuurlijk niet minder problematisch voor nu.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09:06
Onderzoek van onder andere Ioannidis over het effect van maatregelen op verspreiding covid. Conclusie is dat meer restrictieve maatregelen niet tot significant betere effecten leiden dan minder restrictieve maatregelen.

Assessing Mandatory Stay‐at‐Home and Business Closure Effects on the Spread of COVID‐19
Background and Aims

The most restrictive non‐pharmaceutical interventions (NPIs) for controlling the spread of COVID‐19 are mandatory stay‐at‐home and business closures. Given the consequences of these policies, it is important to assess their effects. We evaluate the effects on epidemic case growth of more restrictive NPIs (mrNPIs), above and beyond those of less restrictive NPIs (lrNPIs).

Methods

We first estimate COVID‐19 case growth in relation to any NPI implementation in subnational regions of 10 countries: England, France, Germany, Iran, Italy, Netherlands, Spain, South Korea, Sweden, and the US. Using first‐difference models with fixed effects, we isolate the effects of mrNPIs by subtracting the combined effects of lrNPIs and epidemic dynamics from all NPIs. We use case growth in Sweden and South Korea, two countries that did not implement mandatory stay‐at‐home and business closures, as comparison countries for the other 8 countries (16 total comparisons).

Results

Implementing any NPIs was associated with significant reductions in case growth in 9 out of 10 study countries, including South Korea and Sweden that implemented only lrNPIs (Spain had a non‐significant effect). After subtracting the epidemic and lrNPI effects, we find no clear, significant beneficial effect of mrNPIs on case growth in any country. In France, e.g., the effect of mrNPIs was +7% (95CI ‐5%‐19%) when compared with Sweden, and +13% (‐12%‐38%) when compared with South Korea (positive means pro‐contagion). The 95% confidence intervals excluded 30% declines in all 16 comparisons and 15% declines in 11/16 comparisons.

Conclusions

While small benefits cannot be excluded, we do not find significant benefits on case growth of more restrictive NPIs. Similar reductions in case growth may be achievable with less restrictive interventions.

[Voor 5% gewijzigd door Jedi_Pimp op 17-01-2021 20:47]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• RoD
  • Niet online

RoD

Jedi_Pimp schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:44:
Onderzoek van onder andere Ioannidis over het effect van maatregelen op verspreiding covid. Conclusie is dat meer restrictieve maatregelen niet tot significant betere effecten leiden dan minder restrictieve maatregelen.

Assessing Mandatory Stay‐at‐Home and Business Closure Effects on the Spread of COVID‐19

[...]
Dat gaat wat te kort door de bocht. "Leiden tot" impliceert een causaal verband, terwijl het onderzoek dat niet heeft aangetoond. Daarnaast lijkt de data wel goed gemodelleerd, maar wordt er niet gecorrigeerd voor landspecifieke variabelen, waarbij ik onder nadere denk aan het naleven van de regels in elk land. Juist omdat er wordt vergeleken tussen landen en niet binnen landen, is dit relevant.

Zo zie je dat in Zuid-Korea (met lichtere regels) het effect groter is dan in landen zoals Engeland (met strenge regels). Ik vraag me af of we hier niet te maken hebben met een omgekeerde causaliteit: juist omdat het in die landen minder goed gaat, worden er strengere regels afgekondigd. Er wordt wel gecorrigeerd voor tijd als variabele in het model, maar ik kan hier niet heel goed de vinger er achter krijgen. Overigens noemen de auteurs dit zelf ook al in hun discussie.

Daarbij het volgende:
These observations are consistent with a model where the severity of the risk perceived by individuals was a stronger driver of anti-contagion behaviors than the specific nature of the NPIs. In other words, reductions in social activities that led to reduction in case growth were happening prior to implementation of mrNPIs because populations in affected countries were internalizing the impact of the pandemic in China, Italy, and New York, and noting a growing set of recommendations to reduce social contacts, all of which happened before mrNPIs. This may also explain the highly variable effect sizes of the same NPI in different countries. For example the effects of international travel bans were positive (unhelpful) in Germany and negative (beneficial) in the Netherlands (Figure 2).
Kortom: individueel gedrag is de primaire driver van case growth, en eigenlijk is regelgeving (mrNPIs of lrNPIs) juist een gevolg daar weer van. Dat is niet onderzocht, maar dat lijkt wel de implicatie te zijn.

Nog een voorbeeld van hoe problematisch dit onderzoek is, is dat bijvoorbeeld in Spanje geen effect kon worden aangetoond van de case growth vóór het instellen van maatregelen en ná het instellen van de maatregelen. Ofwel: de maatregelen hebben geen effect, schaf ze dus maar weer af en we kunnen terug naar het normale leven. Dat lijkt me toch wel wat te veel van het goede, dus laten we die resultaten maar niet als leidraad nemen.

Ik ben dus niet overtuigd, en kan niet zoveel met dit onderzoek. De vraag of maatregelen daadwerkelijk effectief zijn is terecht en relevant, maar dit onderzoek is te beperkt om goede conclusies te trekken.

• Jedi_Pimp
RoD schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:30:
[...]

Dat gaat wat te kort door de bocht. "Leiden tot" impliceert een causaal verband, terwijl het onderzoek dat niet heeft aangetoond. Daarnaast lijkt de data wel goed gemodelleerd, maar wordt er niet gecorrigeerd voor landspecifieke variabelen, waarbij ik onder nadere denk aan het naleven van de regels in elk land. Juist omdat er wordt vergeleken tussen landen en niet binnen landen, is dit relevant.
Ter verduidelijking: ik verwijs hier naar de conclusie van het artikel - dit is niet mijn persoonlijke conclusie.
Ik ben dus niet overtuigd, en kan niet zoveel met dit onderzoek. De vraag of maatregelen daadwerkelijk effectief zijn is terecht en relevant, maar dit onderzoek is te beperkt om goede conclusies te trekken.
Prima natuurlijk! Iedereen recht op zijn of haar mening. Wel vraag ik me af in hoeverre de door jou genoemde bezwaren (niet) deel uitmaken van de review of anderzijds in het beoordelingsproces naar boven zouden zijn gekomen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• link0007
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:36
Jedi_Pimp schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:44:

[...]
Ik ben geen wetenschapper, maar het lijkt mij dat je in dit soort onderzoek juist een onafhankelijke variabele wil vinden, en het effect daarvan wil bepalen op een afhankelijke variabele. Maar aangezien je niet zelf als wetenschapper aan de knoppen kan draaien, en menselijk gedrag óók een factor is, kan je 'ernst van de maatregelen' niet loskoppelen van allerlei andere factoren. In principe kan je wél verwachten dat ieder land streeft naar een zo minimaal mogelijk maatregelenpakket, en dat alle extra maatregelen dus waarschijnlijk nodig waren om R < 1 te halen. Anders gezegd: in situaties waar iedere individuele maatregel minder effect heeft (bv. vanwege naleving, of seizoensverschillen), moeten heftigere maatregelen worden getroffen om covid in te dammen. We hebben in NL ook gezien dat we in het voorjaar minder maatregelen nodig hadden dan in het najaar, maar daaruit kunnen we toch zeker niet concluderen dat de extra maatregelen in het najaar onnodig waren, enkel omdat ze in het voorjaar ook niet nodig waren.

Dit geven ze zelf ook aan, en het haalt het paper toch wel behoorlijk onderuit IMO:
Because the location and timing of policies is endogenous to perceived epidemic stage, the noise in case counts is associated with the policies, making bias possible and very difficult to eradicate. The fixed effects approach provides unbiased estimates so long as the location or timing of policies is quasi-arbitrary with respect to the outcome. This may fail to hold in this assessment of NPI effects because the underlying epidemic dynamics are non-linear, and the policies respond to – and modify – the epidemic stage. This limitation also holds for all other empirical assessments of NPI effects.
Met andere woorden: Mensen die onder behandeling zijn bij een psychiater hebben vaker psychiatrische klachten, kinderen die vaak in het strafhoekje zitten zijn vaker stout, hoe meer VN blauwhelmen er in je land rondlopen hoe slechter het met je land gaat, en hoe warmer ik mij aankleed hoe kouder ik het heb.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• RoD
  • Niet online

RoD

Jedi_Pimp schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:32:
[...]

Ter verduidelijking: ik verwijs hier naar de conclusie van het artikel - dit is niet mijn persoonlijke conclusie.
Mijn punt is: er is een correlatie aangetoond, geen causaal verband. Jouw post suggereert dat dat er wel is. Vandaar mijn opmerking :)
Prima natuurlijk! Iedereen recht op zijn of haar mening. Wel vraag ik me af in hoeverre de door jou genoemde bezwaren (niet) deel uitmaken van de review of anderzijds in het beoordelingsproces naar boven zouden zijn gekomen.
De reviewcommentaren ongetwijfeld terugkomen in de discussie: het is goed genuanceerd neergezet, waarschijnlijk ook na opmerkingen van reviewers.

Ioannidis is ook best wel een bekende naam. Die weet wel hoe hij een artikel moet schrijven. Het staat er dan verder ook gewoon goed in. Je moet alleen oppassen met de interpretatie.

• RoD
  • Niet online

RoD

link0007 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:19:
[...]

Ik ben geen wetenschapper, maar het lijkt mij dat je in dit soort onderzoek juist een onafhankelijke variabele wil vinden, en het effect daarvan wil bepalen op een afhankelijke variabele. Maar aangezien je niet zelf als wetenschapper aan de knoppen kan draaien, en menselijk gedrag óók een factor is, kan je 'ernst van de maatregelen' niet loskoppelen van allerlei andere factoren. In principe kan je wél verwachten dat ieder land streeft naar een zo minimaal mogelijk maatregelenpakket, en dat alle extra maatregelen dus waarschijnlijk nodig waren om R < 1 te halen. Anders gezegd: in situaties waar iedere individuele maatregel minder effect heeft (bv. vanwege naleving, of seizoensverschillen), moeten heftigere maatregelen worden getroffen om covid in te dammen. We hebben in NL ook gezien dat we in het voorjaar minder maatregelen nodig hadden dan in het najaar, maar daaruit kunnen we toch zeker niet concluderen dat de extra maatregelen in het najaar onnodig waren, enkel omdat ze in het voorjaar ook niet nodig waren.

Dit geven ze zelf ook aan, en het haalt het paper toch wel behoorlijk onderuit IMO:
Spijker, kop :) Maar we moeten natuurlijk ook vaststellen dat het bijna onmogelijk goed te analyseren is. Misschien is dit wel het beste wat we kunnen doen.
Met andere woorden: Mensen die onder behandeling zijn bij een psychiater hebben vaker psychiatrische klachten, kinderen die vaak in het strafhoekje zitten zijn vaker stout, hoe meer VN blauwhelmen er in je land rondlopen hoe slechter het met je land gaat, en hoe warmer ik mij aankleed hoe kouder ik het heb.
Inderdaad, omgekeerde causaliteit wat ik al zei :) Ik heb er nog wel eentje voor je: als je meer medicijnen slikt, ga je eerder dood.

[Voor 3% gewijzigd door RoD op 18-01-2021 10:22]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

De reputatie van Ioannidis mbt Covid is niet groots. Hij was een van de senior auteurs van de Santa Clara studie die claimde dat seroprevalentie van Covid tot 85x hoger was dan werd aangenomen, waar en passant financiele belangen en conflicts of interest werden verzwegen, en waar ze weigerden toe te geven dat er wat mis was met de gegevens en conclusies. Dat zijn Covid-werk met Jay Bhattacharya wordt gedaan (1 van de 3 Great Barrington Declaration auteurs) is imo geen goed teken voor de onafhankelijkheid van de conclusies.

Dus dat hij blijft aangeven dat lockdowns niet werken is niet zo verrassend, het zou eerder verrassend zijn als Ioannidis zou aangeven het fout te hebben gehad. Die Santa Clara studie is nog steeds niet gepubliceerd.

Dus ik neem die publicatie met een korrel zout. Het is ook bekend dat geen enkele maatregel op zichzelf volledig werkt, het "Swiss Cheese" model laat dat mooi zien:

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:11
gambieter schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:45:

Dus ik neem die publicatie met een korrel zout. Het is ook bekend dat geen enkele maatregel op zichzelf volledig werkt, het "Swiss Cheese" model laat dat mooi zien:
[Afbeelding]
Als we nu eens een RVD/RIVM/regering hadden die zo helder communiceren. Ik werk in Duitsland, en als ik de voorlichting (met uitleg) naast elkaar leg, dan constateer ik dat deze zo'n beetje afwezig is hier.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Brent schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:13:
Als we nu eens een RVD/RIVM/regering hadden die zo helder communiceren. Ik werk in Duitsland, en als ik de voorlichting (met uitleg) naast elkaar leg, dan constateer ik dat deze zo'n beetje afwezig is hier.
Het is niet een baan die ik graag zou hebben. Je hebt te maken met een groot publiek waarvan het meerendeel niet wil horen of zien of begrijpen zodra maatregelen henzelf raken (ze hebben vaak minder moeite met maatregelen die alleen anderen raken).

Maar dat de communicatie beter kan, absoluut :)

• Jedi_Pimp
gambieter schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:45:
De reputatie van Ioannidis mbt Covid is niet groots. Hij was een van de senior auteurs van de Santa Clara studie die claimde dat seroprevalentie van Covid tot 85x hoger was dan werd aangenomen, waar en passant financiele belangen en conflicts of interest werden verzwegen, en waar ze weigerden toe te geven dat er wat mis was met de gegevens en conclusies. Dat zijn Covid-werk met Jay Bhattacharya wordt gedaan (1 van de 3 Great Barrington Declaration auteurs) is imo geen goed teken voor de onafhankelijkheid van de conclusies.

Dus dat hij blijft aangeven dat lockdowns niet werken is niet zo verrassend, het zou eerder verrassend zijn als Ioannidis zou aangeven het fout te hebben gehad. Die Santa Clara studie is nog steeds niet gepubliceerd.

[Afbeelding]
De post waarvan je wist dat die ging komen. Frappant dat één van de meest geciteerde wetenschappers op het gebied van virologie/epidemiologie wordt beoordeeld op basis van associaties met co-auteurs. Ik kan dezelfde redenatie andersom toepassen: het kleine aantal wetenschappers dat onderzoek doet naar het effect van maatregelen en met resultaten komt die door sommigen als verrassend bestempeld worden, wordt op basis van onduidelijke criteria gediskwalificeerd. Wat zegt dat over het huidige discours?

• YakuzA

YakuzA

Uit onderzoek blijkt nu dat de hypothese dat het TBC vaccin ook beschermd tegen Corona waarschijnlijk niet correct is:
https://www.nu.nl/coronav...ij-kwetsbare-ouderen.html
Van de meer dan zesduizend patiënten kreeg een deel het BCG-vaccin en een deel een placebo (een nepvaccin).

Uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt nu dat een besmetting met het coronavirus in combinatie met ziekteverschijnselen even vaak optrad bij kwetsbare ouderen die een placebo hadden gekregen als bij kwetsbare ouderen die een BCG-vaccin hadden gekregen.

[Voor 45% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2021 17:30]

PSN

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Jedi_Pimp schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:38:
De post waarvan je wist dat die ging komen. Frappant dat één van de meest geciteerde wetenschappers op het gebied van virologie/epidemiologie wordt beoordeeld op basis van associaties met co-auteurs. Ik kan dezelfde redenatie andersom toepassen: het kleine aantal wetenschappers dat onderzoek doet naar het effect van maatregelen en met resultaten komt die door sommigen als verrassend bestempeld worden, wordt op basis van onduidelijke criteria gediskwalificeerd. Wat zegt dat over het huidige discours?
Je haalt de autoriteitsdrogreden van stal. Michael Levitt heeft een Nobelprijs en die geprobeerd in te zetten als reden dat zijn onderzoek aan Covid zo goed zou zijn, maar omzeilde peer-review in PNAS. En in het geval van de Great Barrington Declaration is associatie een probleem, omdat dit gelinkt is aan de gelden van broertje Koch en andere stinkende geldstromen via het AIER. Dat Ioannides het vroeger goed gedaan heeft betekent niet dat hij nu ook goed zit gebaseerd op die reputatie. Het gaat erom wat er nu wordt geproduceerd, en met die Santa Clara studie en de manier van reageren daarop heeft Ioannides zijn eigen reputatie flink beschadigd.

Verder negeer je de kritiek over dat je maatregelen niet zomaar los kunt beoordelen omdat ze samenhangen in een netwerk van maatregelen. En nee, ik vind het niet verrassed dat Ioannides zegt dat lockdown niets doet. Het alternatief is toegeven dat hij in eerdere uitingen fout heeft gezeten, en dat gebeurt niet vaak. Tegnell doet ook nog steeds alsof er niets mis is met het Zweedse beleid.

En verder is Jay Bhattacharya hier een co-auteur en die is wel degelijk "besmet" te verklaren en heeft een bepaalde uitkomst nodig voor zijn visie.
YakuzA schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:29:
Uit onderzoek blijkt nu dat de hypothese dat het TBC vaccin ook beschermd tegen Corona waarschijnlijk niet correct is:
https://www.nu.nl/coronav...ij-kwetsbare-ouderen.html
Het verschil tussen een hoopvolle associatie gebaseerd op retrospectief onderzoek en het prospectief testen. Jammer, het klonk als een interessante optie :)

[Voor 16% gewijzigd door gambieter op 18-01-2021 20:51]

• Jedi_Pimp
gambieter schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:33:
[...]

Je haalt de autoriteitsdrogreden van stal. Michael Levitt heeft een Nobelprijs en die geprobeerd in te zetten als reden dat zijn onderzoek aan Covid zo goled zou zijn, maar omzeilde peer-review in PNAS. En in het geval van de Great Barrington Declaration is associatie een probleem, omdat dit gelinkt is aan de gelden van broertje Koch en andere stinkende geldstromen via het AIER. Dat Ioannides het vroeger goed gedaan heeft betekent niet dat hij nu ook goed zit gebaseerd op die reputatie. Het gaat erom wat er nu wordt geproduceerd, en met die Santa Clara studie en de manier van reageren daarop heeft Ioannides zijn eigen reputatie flink beschadigd.
Ik rechtvaardig de kwaliteit van dit stuk niet door zijn autoriteit aan te halen. Ik poog te laten zien dat wat jij doet de facto de inverse is: het diskwalificeren van de bijdragen van een persoon door associaties of door studies uit het verleden. Veel interessanter vind ik het om op de inhoud in te gaan, zoals hierboven gebeurt (en wat volgens mij het doel van dit topic is).
Verder negeer je de kritiek over dat je maatregelen niet zomaar los kunt beoordelen omdat ze samenhangen in een netwerk van maatregelen. En nee, ik vind het niet verrassed dat Ioannides zegt dat lockdown niets doet. Het alternatief is toegeven dat hij in eerdere uitingen fout heeft gezeten, en dat gebeurt niet vaak. Tegnell doet ook nog steeds alsof er niets mis is met het Zweedse beleid.
Ten eerste, Zweden heeft (in de vorm van de regering, de koning en Tegnell zelf) al meerdere malen erkend dat het beleid verre van feilloos was. Het lijkt wel alsof er een automatische diskwalificatie hangt aan wetenschappers die in de afgelopen maanden op een bepaald vlak een foutieve voorspelling of uitspraak hebben gedaan. Wetenschap is de kunst van de falsificatie, me dunkt - het lijkt me niet de bedoeling dat we een blacklist bijhouden van wetenschappers die we niet meer salonfähig achten door associatie of gefalsificeerde stukken uit het verleden (tenzij er uiteraard vastgehouden wordt aan bewezen foutieve denkbeelden).

Daarnaast negeer ik de kritiek niet - ik heb tijd nodig om te bepalen wat ik er van vind. Het is evident dat de auteurs hierover voetnoten hebben opgenomen, sterker nog, er wordt een gehele pagina aan gewijd in de discussie. Verder is het stuk doorregen van nuances ten aanzien van de (voorzichtige) conclusies die getrokken worden. Dit is wat mij betreft volledig in lijn met veel andere studies en ik zie dan ook geen reden om het gehele stuk af te doen als nietszeggend. Ik vind daarnaast de uitspraak dat menselijk gedrag van dusdanige invloed is dat er niks gezegd kan worden over de ernst van de maatregelen, tamelijk vergaand. Met deze redenatie kan ik de uitkomsten van veel andere studies ook compleet relativeren.

• RoD
  • Niet online

RoD

Modbreak:Wat hierboven al gezegd wordt, laten we ophouden met argumenten aan te voeren op basis van autoriteit/reputatie, en het hier houden bij de wetenschappelijke discussie.

• RoD
  • Niet online

RoD

Jedi_Pimp schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:44:

Daarnaast negeer ik de kritiek niet - ik heb tijd nodig om te bepalen wat ik er van vind. Het is evident dat de auteurs hierover voetnoten hebben opgenomen, sterker nog, er wordt een gehele pagina aan gewijd in de discussie. Verder is het stuk doorregen van nuances ten aanzien van de (voorzichtige) conclusies die getrokken worden. Dit is wat mij betreft volledig in lijn met veel andere studies en ik zie dan ook geen reden om het gehele stuk af te doen als nietszeggend. Ik vind daarnaast de uitspraak dat menselijk gedrag van dusdanige invloed is dat er niks gezegd kan worden over de ernst van de maatregelen, tamelijk vergaand. Met deze redenatie kan ik de uitkomsten van veel andere studies ook compleet relativeren.
Dat is wat kort door de bocht inderdaad, maar het is een belangrijke variabele die in grote mate de uitkomst bepaald, en ook rechtstreeks invloed heeft op een van de parameters die gebruikt wordt om effectgrootte te bepalen, lees: lichtere of zwaardere maatregelen.

En aangezien ook uit de resultaten blijkt dat het uberhaubt nemen van maatregelen geen verschil lijkt te maken in Spanje, lijkt het erop dat er onvoldoende gegevens zijn om goed te kunnen analyseren wat voor effecten de maatregelen hebben.

Het is vanuit de gekozen analysemethode een interessante benadering, maar het helpt te weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik denk ook niet dat je tussen landen moet vergelijken, het aantal variabelen is te groot. Ik denk dat je scherper naar de data binnen landen moet kijken. Ik vermoed echter dat de auteurs dat niet gedaan hebben, omdat er te weinig gedetailleerde gegevens zijn voor een analyse op nationaal niveau. Ik denk ook dat je moet kijken naar wat je uitkomstparameters zijn.

Ze hebben nu alleen gekeken naar case growth, maar voordat je case growth hebt, heb je overdracht tussen mensen, en daarvoor heb je weer sociale interacties. Ik denk dat het beter zou zijn om die keten goed in kaart te brengen, en kijken hoe maatregelen effect hebben op dergelijke parameters. En dan allereerst kijken wat de effecten zijn binnen een land, en vervolgens kijken of je het nog breder kan trekken en een vergelijking tussen landen kan maken.

We moeten deze discussie wel aangaan, ook om de simpele reden dat er uberhaubt een goede analyse ontbreekt en iets kunnen zeggen over de effectgrootte van maatregelen in de toekomst van grote waarde kan zijn.

• Jedi_Pimp
RoD schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:59:
[...]

Dat is wat kort door de bocht inderdaad, maar het is een belangrijke variabele die in grote mate de uitkomst bepaald, en ook rechtstreeks invloed heeft op een van de parameters die gebruikt wordt om effectgrootte te bepalen, lees: lichtere of zwaardere maatregelen.

En aangezien ook uit de resultaten blijkt dat het uberhaubt nemen van maatregelen geen verschil lijkt te maken in Spanje, lijkt het erop dat er onvoldoende gegevens zijn om goed te kunnen analyseren wat voor effecten de maatregelen hebben.

Het is vanuit de gekozen analysemethode een interessante benadering, maar het helpt te weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik denk ook niet dat je tussen landen moet vergelijken, het aantal variabelen is te groot. Ik denk dat je scherper naar de data binnen landen moet kijken. Ik vermoed echter dat de auteurs dat niet gedaan hebben, omdat er te weinig gedetailleerde gegevens zijn voor een analyse op nationaal niveau. Ik denk ook dat je moet kijken naar wat je uitkomstparameters zijn.

Ze hebben nu alleen gekeken naar case growth, maar voordat je case growth hebt, heb je overdracht tussen mensen, en daarvoor heb je weer sociale interacties. Ik denk dat het beter zou zijn om die keten goed in kaart te brengen, en kijken hoe maatregelen effect hebben op dergelijke parameters. En dan allereerst kijken wat de effecten zijn binnen een land, en vervolgens kijken of je het nog breder kan trekken en een vergelijking tussen landen kan maken.

We moeten deze discussie wel aangaan, ook om de simpele reden dat er uberhaubt een goede analyse ontbreekt en iets kunnen zeggen over de effectgrootte van maatregelen in de toekomst van grote waarde kan zijn.
Volledig mee eens. Wellicht dat er ook winst behaald kan worden door de 'behavioral dynamics' (forensen, gegevens over visitaties etc.) endogeen in het model te betrekken. Ik vrees echter dat het nog een tijd gaat duren voordat er een robuust onderzoek c.q. model gepresenteerd kan worden dat echt breed gedragen wordt.

• RoD
  • Niet online

RoD

Jedi_Pimp schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Volledig mee eens. Wellicht dat er ook winst behaald kan worden door de 'behavioral dynamics' (forensen, gegevens over visitaties etc.) endogeen in het model te betrekken. Ik vrees echter dat het nog een tijd gaat duren voordat er een robuust onderzoek c.q. model gepresenteerd kan worden dat echt breed gedragen wordt.
Ja, want wat er momenteel wordt gedaan qua modellering lijkt vooral bedoeld te zijn om nieuw beleid vorm te geven. Ik denk wel dat het goed is dat er nu ook een poging gedaan wordt om de effectiviteit van maatregelen goed in kaart te brengen. Het is begrijpelijk dat daar op dit moment weinig aandacht voor is, maar aangezien covid voorlopig niet weg is, wordt het stilletjes aan wel eens tijd om het beleid meer evidence based te maken.

• SniperEye
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 24-01 17:14
Interessant om te volgen zijn de ontwikkelingen in Beieren (Duitsland) en Israël. Beieren vanwege de verplichting voor FFP2 mondmaskers, en de effecten die dit kan hebben, en Israël vanwege de vorderingen met inenten.

Ik ben benieuwd of in beiden landen/ regio's snel significante verschillen gaan optreden. Dat kan mogelijk een les zijn voor de aanpak in andere landen.

• The_Woesh

The_Woesh

De man die.....

Israel, gek land is dat.

De meeste vacinaties:

Maar ook de meeste besmettingen:

Zou je niet minder besmettingen verwachten als je al zoveel gevaccineerd hebt?

[Voor 4% gewijzigd door The_Woesh op 19-01-2021 07:16]

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:25

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Maskers verwacht ik niks van omdat de meeste besmettingen volgen uit de thuissituatie. Vaccins lijken al een effect te hebben Israel.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• YakuzA

YakuzA

The_Woesh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 07:15:
Israel, gek land is dat.

De meeste vacinaties:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Aangezien een vaccin niet direct op dag 1 begint te werken zal dat langzamerhand effect gaan hebben, het is niet een aan/uit schakelaar dat je ineens immuun bent oid.

De tijd schalen van je geposte grafieken wijken ook af btw.

PSN

• autje
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Israel, gek land is dat.

De meeste vacinaties:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let op: die mensen zijn nog niet volledig gevaccineerd, maar hebben alleen hun eerste shot gehad. Dat heeft al wel effect, maar nog niet zoveel effect dat de boel meteen gaat dalen. Vooral omdat zulke juichende berichten over hoeveelheid vaccinaties er waarschijnlijk toe leidt dat mensen ook minder zorgvuldig gaan zijn met de maatregelen.

• The_Woesh

The_Woesh

De man die.....

autje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:11:
[...]

Let op: die mensen zijn nog niet volledig gevaccineerd, maar hebben alleen hun eerste shot gehad. Dat heeft al wel effect, maar nog niet zoveel effect dat de boel meteen gaat dalen. Vooral omdat zulke juichende berichten over hoeveelheid vaccinaties er waarschijnlijk toe leidt dat mensen ook minder zorgvuldig gaan zijn met de maatregelen.
Dat mensen door alle berichten over vacinaties losser met de regels omgaan vermoed ik ook.
Maar toch blijft Israel mij verbazen. De geheime dienst die 'contactonderzoek' doet, verplichte quarantaine,
FFP2 maskers nu verplicht, vaccinatie graad hoogste ter wereld en dan toch zo veel bemettingen. (Overigens testen ze enorm veel, % besmet is volgens mij rond de 7%)

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Israel test 12,58 per duizend per dag, Nederland 1,51. En ze vinden daar 6,8% positief tegen 12,5% hier. Hoewel het percentage positief langzaam naar elkaar toe kruipt, Nederland omlaag en Israel omhoog.

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 10:02

Nox

Noxiuz

IJzerlijm schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:30:
Israel test 12,58 per duizend per dag, Nederland 1,51. En ze vinden daar 6,8% positief tegen 12,5% hier. Hoewel het percentage positief langzaam naar elkaar toe kruipt, Nederland omlaag en Israel omhoog.
Ze testen daar toch niet at random mensen van de straat? Dan is het moeilijk om iets met percentages te zeggen waar een vergelijking is van Nederland of een ander land met afwijkend testbeleid.

Misschien test men daar wel heel veel preventief voor bepaalde bijeenkomsten ofzo en worden die gemeld aan de overheidsdienst.

Overlever van KampeerMeet 4.1
All your Acer belongs to /dev/null

• autje
  • Nu online
Schaamteloos gejat van @Drardollan uit het Nederland\België topic: Israelisch onderzoek toont aan dat Pfizer gevaccineerden het virus niet kunnen overdragen.

Mensen met meer wetenschappelijk inzicht hier die hun licht hierover kunnen laten schijnen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

autje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:48:
Schaamteloos gejat van @Drardollan uit het Nederland\België topic: Israelisch onderzoek toont aan dat Pfizer gevaccineerden het virus niet kunnen overdragen.

Mensen met meer wetenschappelijk inzicht hier die hun licht hierover kunnen laten schijnen?
Zoals wel vaker, is de kop van het krantenbericht veel positiever dan de inhoud (clickbait). Er is nog niets aangetoond, ze zien alleen veel hogere niveaus van antilichamen, iets wat gecorreleerd is aan mensen die geen drager worden. Echter, je kunt dit niet zomaar vertalen naar "je kunt het niet overdragen".

Meten is weten, gissen is missen. Laat ze maar eens testen.

Aangezien de bron (Telegraph) achter een paywall zit, kijk hier: https://www.mirror.co.uk/...cine-stop-people-23346678. De onderzoeker zelf geeft aan:
"There is certainly reason for optimism.”
Dat is wat anders dan dat het een feit is. Denk ook dat het een onverantwoordelijke manier is om in het nieuws te willen komen, gebaseerd op een heel kleine steekproef en een boodschap zonder bewijs.

Nu ga je gegarandeerd <bleeps> krijgen die denken dat alles weer moet mogen.

[Voor 24% gewijzigd door gambieter op 19-01-2021 19:11]

• Sergelwd
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 05:12
gambieter schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:08:
[...]

Zoals wel vaker, is de kop van het krantenbericht veel positiever dan de inhoud (clickbait). Er is nog niets aangetoond, ze zien alleen veel hogere niveaus van antilichamen, iets wat gecorreleerd is aan mensen die geen drager worden. Echter, je kunt dit niet zomaar vertalen naar "je kunt het niet overdragen".

Aangezien de bron (Telegraph) achter een paywall zit, kijk hier: https://www.mirror.co.uk/...cine-stop-people-23346678. De onderzoeker zelf geeft aan:

[...]

Dat is wat anders dan dat het een feit is. Denk ook dat het een onverantwoordelijke manier is om in het nieuws te willen komen, gebaseerd op een heel kleine steekproef en een boodschap zonder bewijs.

Ik kan het artikel gewoon lezen als ik leesweergave(firefox) gebruik en daarna refresh.
"Professor Gili Regev-Yohai, director of Sheba’s Infectious Disease Epidemiology Unit, said that people who received both doses of the vaccine will most likely not become carriers of the virus and will not spread it further due to the high level of antibodies they have obtained. "

Meer is het blijkbaar niet... we wachten het maar af :9
Toch gek dat je van een inschatting van een doktor dat het wel zal werken kan overgaan op een "Israelisch onderzoek toont aan"

[Voor 4% gewijzigd door Sergelwd op 19-01-2021 19:39]

• RoD
  • Niet online

RoD

autje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:48:

Er staat hier helaas niets nieuws in. Na vaccinatie ontwikkel je antilichamen. Tsja, dat wisten we bij de allereerste trials al.

Misschien dat er uit het onderliggende onderzoek meer te halen valt, maar in het door jou aangehaalde artikel staat niets dat we niet al wisten. Kans is overigens levensgroot dat het is opgeschreven door een journalist zonder achtergrondkennis zoals helaas tegenwoordig gangbaar is.

• autje
  • Nu online
RoD schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Er staat hier helaas niets nieuws in. Na vaccinatie ontwikkel je antilichamen. Tsja, dat wisten we bij de allereerste trials al.

Misschien dat er uit het onderliggende onderzoek meer te halen valt, maar in het door jou aangehaalde artikel staat niets dat we niet al wisten. Kans is overigens levensgroot dat het is opgeschreven door een journalist zonder achtergrondkennis zoals helaas tegenwoordig gangbaar is.
Helaas zit het Telegraph artikel waarop dit artikel dan weer op gebaseerd is achter een paywall, misschien had daar iets meer in gestaan.

• RoD
  • Niet online

RoD

autje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:44:
[...]

Helaas zit het Telegraph artikel waarop dit artikel dan weer op gebaseerd is achter een paywall, misschien had daar iets meer in gestaan.
Ik heb even gekeken, maar helaas niet. Er staat alleen in dat ze blij zijn met het de antilichamenproductie, en dat dit wellicht nog de resultaten van de trials overstijgt. Goed teken, maar met 102 personen die zijn geanalyseerd uit een selectief cohort, valt er natuurlijk niet heel veel over te zeggen.

Non-nieuws dus. Ik gok dat het Israëlische ziekenhuis bezig was met media-aandacht zoeken. En dat is gelukt :)

• Holk
Helaas

Om dit te testen; 100 mensen vaccineren (2 shots), deze bewust infecteren met SARS-Cov2 en na 5 dagen bij iemand een week in huis opsluiten. Krijgen die anderen COVID dan niet, krijgen ze niets dan geeft het bescherming

Denk dat ze ook in Israël daar toch met een ‘zullen we dat nu wel doen’ ethische blik naar gaan kijken. Dit gaat wel komen die data, maar als studie niet echt een ding om te doen

Ironisch gezien; de medewerkers van ICs in Nederland die gevaccineerd zijn en hun partners niet kan die data gaan opleveren

[Voor 13% gewijzigd door Holk op 19-01-2021 20:53]

• RoD
  • Niet online

RoD

Holk schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:52:
Helaas

Om dit te testen; 100 mensen vaccineren (2 shots), deze bewust infecteren met SARS-Cov2 en na 5 dagen bij iemand een week in huis opsluiten. Krijgen die anderen COVID dan niet, krijgen ze niets dan geeft het bescherming

Denk dat ze ook in Israël daar toch met een ‘zullen we dat nu wel doen’ ethische blik naar gaan kijken. Dit gaat wel komen die data, maar als studie niet echt een ding om te doen

Ironisch gezien; de medewerkers van ICs in Nederland die gevaccineerd zijn en hun partners niet kan die data gaan opleveren
Zodra er een redelijk aantal mensen gevaccineerd is, het aantal besmettingen dagelijks weer wat daalt, het bron- en contactonderzoek goed opgestart kan worden, zou je ook via die route data kunnen vergaren. Als je kan achterhalen wat de bron van de besmetting is, kun je uiteenzetten hoe vaak de bron iemand is die al is gevaccineerd is, en hoe vaak dat niet het geval is.

Dat is niet waterdicht, maar met grote getallen kun je de ruis er wel uit filteren.

• siren
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-01 07:29
Israel, gek land is dat.

De meeste vacinaties:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

* knip* de politieke situatie in Israel is hier offtopic

[Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 20-01-2021 11:10]

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08:06

Amphiebietje

In de blubber

The_Woesh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Dat mensen door alle berichten over vacinaties losser met de regels omgaan vermoed ik ook.
Maar toch blijft Israel mij verbazen. De geheime dienst die 'contactonderzoek' doet, verplichte quarantaine,
FFP2 maskers nu verplicht, vaccinatie graad hoogste ter wereld en dan toch zo veel bemettingen. (Overigens testen ze enorm veel, % besmet is volgens mij rond de 7%)
Het kan zijn dat de groepen die zich laten vaccineren en de groepen waar de meeste besmettingen plaatsvinden niet dezelfden zijn. Dan krijg je dat onder gevaccineerde mensen (die zich waarschijnlijk ook beter aan de regels houden) minder besmettingen bij komen wegens het vaccin, terwijl in de andere groepen het aantal besmettingen doorstijgt, zeker als daar groepen onder zitten die om religieuze redenen zich ofwel niet laten vaccineren ofwel denken dat het coronavirus een test van God (o.i.d.) is en zich daarom ook minder aan de regels houden.

Op een gegeven moment komt er waarschijnlijk een publicatie met een kaartje van de staat Israel waarop te zien zal zijn waar de vaccinatiegraad hoog is en het aantal besmettingen laag. Mijn gok is dat dat niet de ultra-orthodoxe gebieden zullen zijn...

• joppe113
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:20
Een paar dagen geleden ook de directeur nederland hier over gehoord. In de studie die in Isreal werd gedaan waren de eerste geluiden op dat gebied zeer possitief maar hij hield nog een behoorlijke slag om de arm....
gambieter schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:08:
[...]

[...]

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:53
Amphiebietje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Het kan zijn dat de groepen die zich laten vaccineren en de groepen waar de meeste besmettingen plaatsvinden niet dezelfden zijn. Dan krijg je dat onder gevaccineerde mensen (die zich waarschijnlijk ook beter aan de regels houden) minder besmettingen bij komen wegens het vaccin, terwijl in de andere groepen het aantal besmettingen doorstijgt, zeker als daar groepen onder zitten die om religieuze redenen zich ofwel niet laten vaccineren ofwel denken dat het coronavirus een test van God (o.i.d.) is en zich daarom ook minder aan de regels houden.

Op een gegeven moment komt er waarschijnlijk een publicatie met een kaartje van de staat Israel waarop te zien zal zijn waar de vaccinatiegraad hoog is en het aantal besmettingen laag. Mijn gok is dat dat niet de ultra-orthodoxe gebieden zullen zijn...
In de Joodse traditie ligt vaccineren dichter bij een plicht dan bij een probleem. Heb je aanleiding om aan te nemen dat de vaccinatie bereidheid onder bepaalde groepen erg laag is?

Ik roep ook maar wat

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Sergelwd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:37:
[...]

Ik kan het artikel gewoon lezen als ik leesweergave(firefox) gebruik en daarna refresh.
"Professor Gili Regev-Yohai, director of Sheba’s Infectious Disease Epidemiology Unit, said that people who received both doses of the vaccine will most likely not become carriers of the virus and will not spread it further due to the high level of antibodies they have obtained. "

Meer is het blijkbaar niet... we wachten het maar af :9
Toch gek dat je van een inschatting van een doktor dat het wel zal werken kan overgaan op een "Israelisch onderzoek toont aan"
"Most likely". Want er zijn geen andere complicerende factoren, zoals de P.1 variant waarvan men vermoedt dat die o.a. sneller kan herinfecteren, en hoe snel/langzaam/variabel neemt die immuniteit af?

Dat eventuele vermogen om sneller weer te herbesmetten zou potentieel 'een dingetje' kunnen worden vrees ik. Als dat snel genoeg kan én men dan toch ook weer anderen zou kunnen besmetten (waar men dan vooralsnog misschien niet (erg) ziek van zal worden), dan zou het virus wellicht ook zelfs in een 100% gevaccineerde populatie (die we niet zullen hebben) kunnen blijven circuleren, en doormuteren, .... tot....?

Die P.1 variant willen we hier dus het liefst écht niet hebben.

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08:06

Amphiebietje

In de blubber

klaaas schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:48:
[...]

In de Joodse traditie ligt vaccineren dichter bij een plicht dan bij een probleem. Heb je aanleiding om aan te nemen dat de vaccinatie bereidheid onder bepaalde groepen erg laag is?
Ik maakte een algemeen statement dat een verklaring biedt voor de waargenomen cijfers. Ik heb geen goede kennis over de specifieke Israelische situatie en maakte maar een aanname gebaseerd op het gedrag omtrent vaccinatie bij andere religieus extreme groeperingen. End of statement.

Affijn, we zullen zien.

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:53
Amphiebietje schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Ik maakte een algemeen statement dat een verklaring biedt voor de waargenomen cijfers. Ik heb geen goede kennis over de specifieke Israelische situatie en maakte maar een aanname gebaseerd op het gedrag omtrent vaccinatie bij andere religieus extreme groeperingen. End of statement.

Affijn, we zullen zien.
Ok. Het was ook enkel een vraag uit interesse. Bezwaren zoals die hier onder orthodoxe christenen leven kennen ze nl. niet in het Jodendom. Niet voor zover ik weet althans. Ik vreesde even een lacune in mijn kennis ;)

Ik roep ook maar wat

• Jedi_Pimp
Evolution of antibody immunity to SARS-CoV-2

Interessant paper over immuniteitsreactie volgend op een covid besmetting en de (veranderende) samenstelling van antilichamen/lymfocyten door de tijd heen. Eerder onderzoek heeft zich met name gericht op T-lymfocyten (of T-cellen), hier wordt met name ingegaan op de eigenschappen van de B-cellen. Mijn take-away is dat B-cellen na verloop van tijd (>6 maanden) zich ontwikkelen en zowaar geactiveerd worden bij meerdere varianten c.q. mutaties van covid.
Abstract

Severe acute respiratory syndrome coronavirus-2 (SARS-CoV-2) has infected 78 million individuals and is responsible for over 1.7 million deaths to date. Infection is associated with development of variable levels of antibodies with neutralizing activity that can protect against infection in animal models1,2. Antibody levels decrease with time, but the nature and quality of the memory B cells that would be called upon to produce antibodies upon re-infection has not been examined. Here we report on the humoral memory response in a cohort of 87 individuals assessed at 1.3 and 6.2 months after infection. We find that IgM, and IgG anti-SARS-CoV-2 spike protein receptor binding domain (RBD) antibody titres decrease significantly with IgA being less affected. Concurrently, neutralizing activity in plasma decreases by fivefold in pseudotype virus assays. In contrast, the number of RBD-specific memory B cells is unchanged. Memory B cells display clonal turnover after 6.2 months, and the antibodies they express have greater somatic hypermutation, increased potency and resistance to RBD mutations, indicative of continued evolution of the humoral response. Analysis of intestinal biopsies obtained from asymptomatic individuals 4 months after the onset of coronavirus disease-2019 (COVID-19), using immunofluorescence, or polymerase chain reaction, revealed persistence of SARS-CoV-2 nucleic acids and immunoreactivity in the small bowel of 7 out of 14 volunteers. We conclude that the memory B cell response to SARS-CoV-2 evolves between 1.3 and 6.2 months after infection in a manner that is consistent with antigen persistence.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Jedi_Pimp schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:03:

Interessant paper over immuniteitsreactie volgend op een covid besmetting en de (veranderende) samenstelling van antilichamen/lymfocyten door de tijd heen. Eerder onderzoek heeft zich met name gericht op T-lymfocyten (of T-cellen), hier wordt met name ingegaan op de eigenschappen van de B-cellen. Mijn take-away is dat B-cellen na verloop van tijd (>6 maanden) zich ontwikkelen en zowaar geactiveerd worden bij meerdere varianten c.q. mutaties van covid.
Interessant paper :) . Ik vond de aanwezigheid van SARS-CoV-2 in darmcellen verrassend, zeer lage expressie maar mogelijk genoeg voor "memory"-doeleinden. Die mensen zijn negatief met de PCR/LFD aangezien die op samples uit de luchtwegen gebaseerd zijn, niet op de darm.

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]
Interessant. Uit het Zuid-Afrikaanse onderzoek bleek dat het RBD van het Spike-eiwit dusdanige veranderingen had ondergaan dat bloed met antilichamen van mensen die een infectie hebben doorgemaakt, niet meer werkt.

Nu ben ik geen expert, maar lijkt het erop dat de memory B-cellen wel eens voor wat meer flexibiliteit zouden kunnen zorgen, wat weer zou kunnen helpen bij een herinfectie met bijvoorbeeld de Zuid-Afrikaanse variant? Maar misschien slaat het nergens op wat ik zeg.

Wel staat dit natuurlijk los van de vaccinrespons, waarbij ook antilichamen worden opgewekt die iets anders dan het RBD targetten.

• mesa57
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:00
Ik weet niet of deze al aan de orde is gekomen ?
Uit deze pdf kun je lezen waar Marion Koopmans in Wuhan mee aan de gang gaat.
https://www.who.int/publi...the-origins-of-sars-cov-2

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:10

Rannasha

aka "Species5618"

[...]
Hier is een populair-wetenschappelijk blog dat in gaat op de inhoud van dit artikel:

https://blogs.sciencemag....infection-and-vaccination

Iets beter leesbaar voor niet-experts.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True