En minimaal zo belangrijk: met of zonder chip

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
En minimaal zo belangrijk: met of zonder chip
Ik zou zeggen: "up to 90% efficacy" of zoiets. Ervanuitgaande dat de N groot genoeg is kan die 2 doses de deur uit en kan je verder gaan met includeren van mensen op de 1.5 dose om daar je N van op te krikken en het aantal events op te hogen.Holk schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:12:
Alternatief was zeggen “tussen de 60 en 90% effectief”, wat in de media dan weer “vaccin AZ is maar 60% effectief!” Zou worden
Yep, eventueel in combinatie met "bij optimale dosering" desnoods.RoD schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:13:
[...]
Ik zou zeggen: "up to 90% efficacy" of zoiets. Ervanuitgaande dat de N groot genoeg is kan die 2 doses de deur uit en kan je verder gaan met includeren van mensen op de 1.5 dose om daar je N van op te krikken en het aantal events op te hogen.
Ja, benieuwd of ze de 1.5 dose ook in de US fase 3 hebben zitten, en wanneer die resultaten beschikbaar komen. Zou wellicht de boel flink kunnen boosten.RoD schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:16:
Ik heb er nog even naar gekeken en ik denk dat AZ het wat bescheidener houdt omdat de 1.5 dose alleen in de UK is gedaan met een lagere dosering. Een multi-country-trial is natuurlijk sterker, qua bewijs (al mag je nog steeds niet de 1.5 dose en de 2 dose vergelijken). Ik denk dat AZ zich simpelweg verkeken heeft: ze dachten dat de 2 dose net zo effectief of zelfs nog iets effectiever zou zijn, en dat blijkt een misrekening te zijn.
Dat is niet erg, daarom doe je onderzoek, maar ik zou wel graag wat meer gehoord hebben over hun verdere plannen voor onderzoek.
[Voor 8% gewijzigd door ultimateharry op 23-11-2020 14:43]
[Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2020 14:53]
Vziw: Ja, soortvan en in principe wel.TlighT schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:58:
Wat ik me nog afvraag: testen ze in de vaccin trials alleen op symptomatische gevallen
Vziw: Nee, in principe niet. Tenzij je getest wordt omdat er iemand dichtbij die persoon besmet is denk ik.of ook op asymptomatische gevallen?
Dat je gevaccineerd bent, betekent niet dat er na inademing van covid-19 geen vermeerdering in je keel plaatsvind.M.a.w. kun je gevaccineerd zijn maar asymptomatisch en dus mensen besmetten die niet gevaccineerd zijn of bij wie het vaccin niet aanslaat?
[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 23-11-2020 15:15]
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het persbericht van Oxford heeft het over een vermindering in asymptomatische besmettingen en naar het schijnt hebben ze alle deelnemers elke week getest in tegenstelling tot de andere twee die alleen telden als mensen klachten ontwikkelden en dan positief getest werden.TlighT schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:58:
Wat ik me nog afvraag: testen ze in de vaccin trials alleen op symptomatische gevallen of ook op asymptomatische gevallen? M.a.w. kun je gevaccineerd zijn maar asymptomatisch en dus mensen besmetten die niet gevaccineerd zijn of bij wie het vaccin niet aanslaat?
And to think they once said that computers would take away jobs.
Zouden ze niet parallel nu de low/high dosering doorzetten en een low/low dosering kunnen testen dan?RoD schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:25:
Dit is een interessant Twitterdraadje: https://twitter.com/pbleic/status/1331014373574385664?s=19
Het beschrijft eigenlijk de vragen die er nog zijn met het Oxford-vaccin en welke strategie nu gevolgd gaat worden. Ik denk dat dit het goed scherp neerzet, en het ondersteunt nog maar weer eens het idee dat AZ zich helemaal verkeken heeft op de dosering.
Maar nogmaals, we hebben de data nog niet. Ik geloof wel dat ze dit snel zouden vrijgeven.
Ik ben heel benieuwd of ze het fase 3 protocol gaan amenderen om de lage dosering te testen. Het lijkt mij de beste oplossing.
Het kan allemaal. Maar je moet dus het protocol amenderen, goedkeuring krijgen, en dan weer beginnen met vrijwilligers zoeken. Het pijnlijke is dat AZ een hele hoop vrijwilligers heeft gedoseerd met de "verkeerde" dosis.MikeyMan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:34:
[...]
Zouden ze niet parallel nu de low/high dosering doorzetten en een low/low dosering kunnen testen dan?
Oxford vaccine tells virus about how it went to oxford until the virus gets annoyed and leaves the body.
— Jason Dutton (@DuttonChemistry) 23 november 2020
++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.
Then, on Tuesday, Moncef Slaoui, the head of Operation Warp Speed, the U.S. initiative to fast-track coronavirus vaccines, noted another limitation in AstraZeneca’s data. On a call with reporters, he suggested that the participants who received the half-strength initial dose had been 55 years old or younger. Ms. Meixell declined to say whether that was the case, noting that the data would be published soon in a peer-reviewed journal.
If the initial half-strength dose wasn’t tested in older participants, who are especially vulnerable to Covid-19, it would undermine AstraZeneca’s case to regulators that the vaccine should be authorized for emergency use.
[Voor 46% gewijzigd door Apache4u op 25-11-2020 22:38]
Dat betekent, stam + t .
Ik snap heel weinig van dit artikel.Apache4u schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:32:
Zojuist is er een artikel in de NYT verschenen wat stelt dat het nog wel even kan duren voordat het oxford vaccin wordt goedgekeurd omdat de data een rommeltje lijk. Dat er per ongeluk werd ontdekt dat het eerste shot met een halve dosis ipv een hele dosis betere resultaten geeft kan bijvoorbeeld niet verklaard worden:
https://www.nytimes.com/2...e-astrazeneca-oxford.html
Een quote;
[...]
Wat ik begrepen heb is dat de halve dosering bij de eerste gevaccineerden per ongeluk is gegeven en dat het daarna een bewuste keuze was om dat aan te houden voor de rest. Van de andere kant klopt de hoeveelheid proefpersonen die een halve dosering gehad hebben niet met de totale UK trial, dus dat blijft een vreemd verhaal. Er lijken zoveel vragen te zijn dat goedkeuring nog wel eens vertraagd kan worden.RoD schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:37:
[...]
1. Ik begrijp dat er een fout is gemaakt en AZ helemaal niet de bedoeling had om een halve dosering te geven. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat klopt, want dan zou betekenen dat er duizenden keren een doseerfout is gemaakt, een doodzonde. Normaal beginnen de alarmbellen al te rinkelen als er één doseerfout is gemaakt. Dit roept dus vragen op, maar het artikel geeft niet meer informatie.
[Voor 14% gewijzigd door klaaas op 25-11-2020 23:59]
Ik roep ook maar wat
Zover ik hem snap zijn er dus zo goed als geen infecties aangetoond bij asymptomische of pre-symptomische covid patienten. De conclusie die hieruit getrokken werd (online dus) is dat de maatregelen waarschijnlijk weinig zin hebben voor 'gezonde' mensen. Enkel de bij klachten blijf thuis maatregel zou dan voldoende moeten zijn, aannemende dat mensen dat dan ook daadwerkelijk doen natuurlijk.Stringent COVID-19 control measures were imposed in Wuhan between January 23 and April 8, 2020. Estimates of the prevalence of infection following the release of restrictions could inform post-lockdown pandemic management. Here, we describe a city-wide SARS-CoV-2 nucleic acid screening programme between May 14 and June 1, 2020 in Wuhan. All city residents aged six years or older were eligible and 9,899,828 (92.9%) participated. No new symptomatic cases and 300 asymptomatic cases (detection rate 0.303/10,000, 95% CI 0.270–0.339/10,000) were identified. There were no positive tests amongst 1,174 close contacts of asymptomatic cases. 107 of 34,424 previously recovered COVID-19 patients tested positive again (re-positive rate 0.31%, 95% CI 0.423–0.574%). The prevalence of SARS-CoV-2 infection in Wuhan was therefore very low five to eight weeks after the end of lockdown.
[Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 26-11-2020 08:45]
Ik zou het heel vreemd vinden als je eerst een doseerfout maakt en daarna dat maar gewoon zo laat. Daarnaast zou er een protocol-amendement nodig zijn, en dat maakt het dan weer niet "per ongeluk" zoals door NYT wordt geschetst.klaaas schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:57:
[...]
Wat ik begrepen heb is dat de halve dosering bij de eerste gevaccineerden per ongeluk is gegeven en dat het daarna een bewuste keuze was om dat aan te houden voor de rest. Van de andere kant klopt de hoeveelheid proefpersonen die een halve dosering gehad hebben niet met de totale UK trial, dus dat blijft een vreemd verhaal. Er lijken zoveel vragen te zijn dat goedkeuring nog wel eens vertraagd kan worden.
In dit soort situaties is een persbericht een verplicht nummertje voordat het daadwerkelijke paper gemaakt kan worden.RoD schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:37:
[...]
Het persbericht van AZ was duidelijk bedoeld om de sier te maken met de resultaten
[...]
Wel is duidelijk dat AZ een verkeerde inschatting heeft gemaakt en ze dit persbericht hebben uitgebracht omdat ze vonden dat ze iets moesten brengen.
[...]
Eerst maar eens het paper + de data afwachten.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dat is waar, maar het is ook een manier om aan de markt resultaten te laten zien om zo de aandelenprijs op te stuwen. Inderdaad heeft het geen wetenschappelijke insteek, ondanks dat ze het zich niet kunnen veroorloven om foute gegevens op te schrijven.Rannasha schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:08:
[...]
In dit soort situaties is een persbericht een verplicht nummertje voordat het daadwerkelijke paper gemaakt kan worden.
En dat heeft, helaas, niets met wetenschap te maken, maar alles met geld. Specifiek: Insider trading. Voor dergelijke trials wordt er heel erg beperkt wie er in eerste instantie inzicht krijgt in de data en die mensen moeten ook in de gaten gehouden worden wat betreft hun financiele transacties. Zodra je een paper gaat schrijven, komen er nog meer mensen bij die opeens de gegevens onder ogen krijgen, waaronder mensen die niet eens direct bij het onderzoek betrokken zijn. Denk aan de editor(s) van het journal en de reviewers, wat gewoon vrijwilligers zijn van een ander instituut.
Door eerst een persbericht de deur uit te doen met de belangrijkste getallen haal je de druk van de ketel af en is het veel minder problematisch als meer mensen de data te zien krijgen.
Tja, ik baseer me hierop. Reuters zegt het straight from the horse's mouth te hebben:RoD schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:01:
[...]
Ik zou het heel vreemd vinden als je eerst een doseerfout maakt en daarna dat maar gewoon zo laat. Daarnaast zou er een protocol-amendement nodig zijn, en dat maakt het dan weer niet "per ongeluk" zoals door NYT wordt geschetst.
Maar inderdaad, er zijn nog heel veel vragen.
He added the company decided to continue with the half dose and administer the full dose booster shot at the scheduled time.
Ik roep ook maar wat
[Voor 4% gewijzigd door Holk op 26-11-2020 12:01]
Die injecties worden toch per dosis verpakt? Of krijgen die mensen gewoon een grote fles vloeistof waaruit dan meerdere mensen gevaccineerd worden?Holk schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:00:
Het heeft er alle schijn van dat er toch een fout is gemaakt tijdens deze arm van de trial. Ik vermoed een beetje dat iemand verkeerd gelezen heeft en gedacht heeft
"De patiënt heeft 2 injecties nodig, dus ik geef eerst de helft en bewaar de rest voor de volgende keer"
[Voor 10% gewijzigd door downtime op 26-11-2020 12:25]
I hear a sound of victory, the Lord says it is done
In de fases zelf waarschijnlijk niet. Maar ook al is dit wel het geval kan nog steeds een verpleegkundige/verpleger denken 'ik duw die plunger maar halverwege'downtime schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:24:
[...]
Die injecties worden toch per dosis verpakt? Of krijgen die mensen gewoon een grote fles vloeistof waaruit dan meerdere mensen gevaccineerd worden?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je twee injecties, waar dagen of weken tussen zitten, uit dezelfde verpakking haalt.
Hier staat niets in dat al niet is gemeld, en daarnaast wordt er niets gezegd over een fout.polli_ schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:11:
Twijfels over Oxford-vaccin tegen corona:
Het door farmaceut AstraZeneca en de universiteit van Oxford ontwikkelde vaccin tegen corona is misschien niet zo effectief als de ontwikkelaars hebben voorgespiegeld. Het onderzoek, waarvan maandag de resultaten werden gepubliceerd, bevat mogelijk een fout, meldt de Financial Times.
https://www.telegraaf.nl/...xford-vaccin-tegen-corona
Ben benieuwd hoeveel meer fouten in de andere onderzoeken zitten.
Dat lijkt me een constatering, geen fout.Nu blijkt echter dat de 90% effectiviteit van het Oxford-vaccin mogelijk ook niet klopt. De groep waarbij het vaccin zo succesvol zou zijn geweest, bleek niet alleen kleiner dan de controlegroep (slechts 2300 vrijwilligers), maar ook flink jonger. Niemand in de groep die eerst een halve en daarna een hele dosis kreeg, was ouder dan 55 jaar.
Het is in mijn optiek geen fout als je een 5:1 protocol gebruikt en dan iemand zegt dat er weinig mensen in je controle groep zitten... Gebrek aan ouderen is wel een ding, maar als deze ook niet in de controle groep zitten zou ik daar wederom niet zwaar aan tillenRoD schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:14:
[...]
Hier staat niets in dat al niet is gemeld, en daarnaast wordt er niets gezegd over een fout.
[...]
Dat lijkt me een constatering, geen fout.
Weinig mensen in de controlegroep is juist goed, zolang je maar een statistisch verantwoord aantal hebtHolk schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:16:
[...]
Het is in mijn optiek geen fout als je een 5:1 protocol gebruikt en dan iemand zegt dat er weinig mensen in je controle groep zitten... Gebrek aan ouderen is wel een ding, maar als deze ook niet in de controle groep zitten zou ik daar wederom niet zwaar aan tillen
"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction
De massa gaat geen 60% effectief vaccin nemen als er een 95% is met minder bijwerkingen. Vergeet niet dat er toch al 2 gevallen waren met serieuze bijwerkingen (waarvan 1 niet, maar de andere mogelijk wel). Mrna vaccin is niet duur, het vaccin zelf is maar een klein deel van de kost. Probleem is de beschikbaarheid.The_Woesh schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:26:
Nu ook op de nos: AstraZeneca start waarschijnlijk nieuw grootschalig vaccinonderzoek - https://nos.nl/l/2358214
Ik hoop dat het ondanks de lagere effectiviteit nog goedgekeurd kan worden.
Het is een goedkoper vaccin, makkelijk op te slaan en vervoeren.
Je zou de massa hiermee kunnen inenten terwijl je dure rna vaccins voor de kwetsbare groepen inzet.
Met een R niet ver boven de 1 ga je al snel onder de 1 ook al is het maar 60% effectief
Citeren ook Semmelweiss, en dat het bespotten van onorthodoxe ideeen levens kan kosten. OK, en wat is dus hun onorthodoxe idee:Once you have eliminated the impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.
In a series of articles, we have developed the unorthodox proposal that the Covid-19 virus, like many other pandemic viruses, may have an extraterrestrial origin and was initially dispersed in the high atmosphere from a disintegrating cometary bolide.
Het statement: http://www.icmra.info/dru...nuation_of_vaccine_trialsEMA has endorsed a statement by the International Coalition of Medicines Regulatory Authorities (ICMRA) that urges all stakeholders, including vaccines researchers and investigators, academia, regulators and the pharmaceutical industry, to continue COVID-19 vaccine trials beyond the time when the pre-defined cases of COVID-19 disease for final analysis in a trial have been reached. This can provide important additional and more precise information on longer-term safety and efficacy of a vaccine against COVID-19.
En:Initial positive evidence of the vaccine’s safety and efficacy used to support a regulatory action may be based on planned interim or final analyses that occur when a pre-defined number of cases of COVID-19 disease have occurred in a clinical trial. In these situations, it will be of the utmost importance to continue gathering data about the vaccine safety and efficacy in the longer-term after the interim or final analysis is completed.
Lijkt mij een goede zaak. We willen de hele wereld gaan inenten, dus dan is additionele long-term follow-up een goede zaak. Dat de EMA dit onderschrijft betekent waarschijnlijk dat ze dit gaan eisen in de post-marketing surveillance.Therefore, unless maintaining participants in their randomised treatment groups (vaccinated or control) after a vaccine is approved is clearly infeasible, we recommend that clinical trials should proceed as initially planned with a follow-up of at least one year or more from completion of assigned doses. In making this recommendation, we recognise that the feasibility of maintaining the group assignment for at least one year will depend on factors such as the population enrolled into a trial (e.g. in terms of whether they are young and healthy or have reasons to be predisposed to develop severe COVID-19), informed decisions made by clinical trial participants, the availability of COVID-19 vaccine(s), and the characteristics of SARS-CoV-2 epidemics.
Nee, de figuren op die brief zijn al lang zo. En de BMJ vind dat andere wetenschappers dan maar in debat moeten gaan, ze weigeren minimale kwaliteitsscreening te doen:Amphiebietje schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:17:
@gambieter
Dus zij weten beter dan allerlei wetenschappers in de ruimtevaart dat leven ook buiten de aarde bestaat en waar dat voorkomt?
Ik vermoed dat binnenkort een aantal wetenschappers ofwel afstand gaat nemen van die brief, ofwel hun positie vaarwel kan zeggen...
The doi is for my article and not the user comment (rapid response). The rapid response was screened in any case and it is fully referenced. It's clearly a hypothesis. Feel free to post a your own response explaining why you don't agree with it.
— Kamran Abbasi (@KamranAbbasi) 28 november 2020
Denk ik ook niet, omdat het broddelwerk is. Borger claimt dat het een "review report" is, en als ik naar de auteurslijst kijk is dit een kliekje <blieps>. Michael Yeadon en Clare Craig zijn al berucht op Twitter als mensen die nog niet eens de klok hebben horen luiden, maar zo fel bezig zijn en een script volgen, dat ze meer op "paid shills" lijken. Verder hebben de meesten alleen maar "Proofreading the analyses and research", dwz hun naam er aan toegevoegd om het zo niet op een eenmans-actie te laten lijken.mesa57 schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:32:
De rectraction paper t.a.v. de pcr test is ingediend :
https://cormandrostenreview.com/report/
Ik ben benieuwd of deze geaccepteerd gaat worden. Ik heb zo'n vermoeden van niet.
Ik snap sowieso helemaal niks van de logica achter die anti-pcr groeperingen.gambieter schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:43:
[...]
Denk ik ook niet, omdat het broddelwerk is. Borger claimt dat het een "review report" is, en als ik naar de auteurslijst kijk is dit een kliekje <blieps>. Michael Yeadon en Clare Craig zijn al berucht op Twitter als mensen die nog niet eens de klok hebben horen luiden, maar zo fel bezig zijn en een script volgen, dat ze meer op "paid shills" lijken. Verder hebben de meesten alleen maar "Proofreading the analyses and research", dwz hun naam er aan toegevoegd om het zo niet op een eenmans-actie te laten lijken.
Ook het kiezen van de aanval ipv zelf met resultaten te komen is typerend. Op verschillende punten (zoals 8-10) laten de ondertekenaars zien niet eens te weten hoe peer-review werkt, of hoe wetenschappelijke tijdschriften werken.
Kwaadaardige amateurs.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Tsjah, precies dat dus... Of de verhouding nou 5000:500 is met PCR of 2000:500 met een andere test maakt m.i. geen ene reet uit. Dat er een correlatie tussen zit is inmiddels empirisch wel aangetoond. Beetje strijd zonder doel dit.ijdod schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:05:
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe ze de vrij duidelijke relatie tussen besmettingen en opnames enige tijd later denken te verklaren.
CEO van Moderna Bancel heeft ook al een idee hoe het vaccin zou moeten worden ingezet t.o.v. de andere vaccins:'Absolutely remarkable' : No one who got Moderna's vaccine in trial developed severe COVID-19
Continuing the spate of stunning news about COVID-19 vaccines, the biotech company Moderna announced the final results of the 30,000-person efficacy trial for its candidate in a press release today: Only 11 people who received two doses of the vaccine developed COVID-19 symptoms after being infected with the pandemic coronavirus, versus 185 symptomatic cases in a placebo group. That is an efficacy of 94.1%, the company says, far above what many vaccine scientists were expecting just a few weeks ago.
More impressive still, Moderna’s candidate had 100% efficacy against severe disease. There were zero such COVID-19 cases among the vaccinees, but 30 in the placebo group. The company today plans to file a request for an emergency use authorization (EUA) for its vaccine with the U.S. Food and Drug Administration (FDA), and also is seeking a similar green light from the European Medicines Agency.
.Bancel imagines that the Moderna vaccine, given its high efficacy against both mild and severe disease, will have the most impact if given to people at the greatest risk from SARS-CoV-2. “Give it to healthcare workers, give it to the elderly, give it to people with diabetes, overweight, heart disease,” he says. “A 25 year old healthy man? Give him another vaccine.”
Ik zou m'n kachel er mee aan steken, het enige waar het papier waarop het gedrukt is waard is. Dit artikel wat eigenlijk van Borger zelf is maar 'gewicht' aan moest hangen omdat hij anders als een soort Don Quichotte door het leven zou gaan (althans, nog meer). Inhoudelijk flinterdun, de standaard dingen die een 1ste jaars MBO student nog kan weerleggen zonder veel moeite.mesa57 schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:32:
De rectraction paper t.a.v. de pcr test is ingediend :
https://cormandrostenreview.com/report/
Ik ben benieuwd of deze geaccepteerd gaat worden. Ik heb zo'n vermoeden van niet.
Ja dit zijn mooie cijfers. 0 events in de actieve arm en 30 in de placebo-arm is overtuigend. Maar ik denk dat er meer data nodig is, want er zijn uberhaubt maar 5 positieve COVID-gevallen in de actieve arm. Dat is een te kleine sample om een sub-analyse te doen, en bovendien is de trial hier ook niet op gepowered. Dan klinkt 100% leuk, maar moeten we hier echt nog meer onderzoek naar doen om hier iets zinnigs over te zeggen.LightPhoenix schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:26:
Moderna heeft weer een klinkend bericht de wereld in gestuurd. Deze tekst komt van Sciencemag.org:
[...]
CEO van Moderna Bancel heeft ook al een idee hoe het vaccin zou moeten worden ingezet t.o.v. de andere vaccins:
[...]
.
Lijkt er dus op dat beide doseringsregimes nog op tafel liggen.“Anything which is beyond 50% is always going to be a plus, plus,” Jadhav said in an interview on Monday, referring to efficacy rates. He added that changing the dose regimen now would delay the trials.
A combination of two different measures could also complicate rapid distribution efforts, according to Jadhav, who has worked on vaccines for over four decades.
“When it is one common dose it becomes very easy. Whether it is the first dose, or second it is the same vaccine, same dose,” he said.
Interessant samenwerkingsverband, zie je ook niet heel vaak. Goed om te zien dat die bedrijven samenwerken om te bekijken wat goede behandelstrategieën zouden zijn.The three drugs are Amgen’s psoriasis and psoriatic arthritis med Otezla; an intravenous formulation of Takeda’s hereditary angioedema therapy Takhzyro; and UCB’s experimental autoimmune drug zilucoplan.
The trial, dubbed Community, will recruit a wide range of hospitalized patients, from those with mild symptoms all the way up to the point where the patient requires invasive ventilation or extracorporeal membrane oxygenation, commonly known as ECMO.
“By enrolling both hospitalized intensive care unit and non-intensive care unit patients, the trial seeks to yield greater understanding of how therapeutic interventions may be used with hospitalized COVID-19 patients experiencing a range of symptoms,” the companies said.
Ze zeggen hier toch dat het zowel grote als kleine druppels kunnen zijn geweest? Juist omdat alleen degene met hun gezicht richting de besmetter zijn besmet en de luchtsnelheid 4,3kmh was, waarbij druppels tot 6 meter kunnen komen?IJzerlijm schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 07:52:
Een zeer gedetailleerd onderzoek naar twee besmettingen in een restaurant in Zuid-Korea wijst naar asymptome besmettingen via aerosolen die door luchtstromen binnen worden bepaald.
[Afbeelding]
B zit 2 dagen voor de start van symptomen, de periode van sterke toename in de besmettelijkheid. D was tijdens dit bezoek aan het restaurant al besmet maar nog zo kort dat diegene nog niet besmettelijk was. Persoon A was 5 minuten aanwezig voordat B vertrok en was 6,5 meter weg maar toch was het genoeg voor een besmetting. Geen van de aanwezigen, besmet of niet, droeg een masker.
https://www.jkms.org/Syna...0063JKMS/jkms-35-e415.pdf
[Voor 88% gewijzigd door TrailBlazer op 06-12-2020 18:25]
Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.
[Voor 7% gewijzigd door Cobb op 13-12-2020 17:09]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik ben toch malle pietje niet!
Nee, dat zal niet snel zichtbaar zijn, behalve als het met specifieke schade komt. Er was vandaag ook de suggestie dat auto-antilichamen betrokken zijn bij de klinische problemen met Covid-19. Dat zijn antilichamen die gericht zijn tegen lichaamseigen antigenen, die normaal uitgefilterd worden om te voorkomen dat ze de eigen weefsels aanvallen. Dat schijnt nu fout te gaan bij een aantal mensen.The Legend schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:57:
Ik las laatst dat uit onderzoek bleek dat de middenrifspier (ademhalingsspier) bij sommige coronapatienten zwaar getroffen is. Dat zal niet te zijn op een longfoto denk ik?
Die is en blijft lastig. Is het kouder, gaan mensen eerder naar binnen en komen dichter bij elkaar. Binnen is de kans op overdracht groter dan buiten. Anderen denken dat pollen in de lucht de virusdeeltjes afvangen en daardoor minder verspreiding is (vooral influenza), maar wordt gezien als 'niet heel erg wetenschappelijk onderbouwde wetenschap'. Blijft heel koffiedik kijken wat de invloed is van weerPlenkske schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:28:
Ik was even benieuwd of "het weer" nou veel invloed heeft op de verspreiding.
Verschillende onderzoeken bekeken:
https://www.sciencedaily..../2020/11/201102155409.htm
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2666449620300049
https://www.medicalnewsto...D-19-severity-and-weather
Wisselende resultaten.
Kijkend naar de stijgingen van covid-19 in Nederland de afgelopen weken, is het wel heel makkelijk om te denken dat de lagere temperatuur van invloed is.
Zo steeg het aantal covid-19 gevallen ook in september/oktober en toen was het nog niet zo koud.
Het zal dus waarschijnlijk simpelweg één van de factoren zijn.
Los van indirect (mensen binnen) en meer direct (temperatuur, luchtvochtigheid, pollen), denk je dat ook verminderde weerstand (als gevolg van koud weer) een rol kan spelen?Holk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:38:
[...]
Die is en blijft lastig. Is het kouder, gaan mensen eerder naar binnen en komen dichter bij elkaar. Binnen is de kans op overdracht groter dan buiten. Anderen denken dat pollen in de lucht de virusdeeltjes afvangen en daardoor minder verspreiding is (vooral influenza), maar wordt gezien als 'niet heel erg wetenschappelijk onderbouwde wetenschap'. Blijft heel koffiedik kijken wat de invloed is van weer
Luchtvochtigheid heeft invloed op de slijmvliezen. Bij drogere lucht, zoals je in de winter vaak binnen hebt i.v.m. verwarming, raken je slijmvliezen sneller geirriteerd, en bij sommige mensen leidt een veel te lage luchtvochtigheid zelfs tot bloedneuzen e.d.ultimateharry schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:30:
[...]
Los van indirect (mensen binnen) en meer direct (temperatuur, luchtvochtigheid, pollen), denk je dat ook verminderde weerstand (als gevolg van koud weer) een rol kan spelen?
Geloof eens te gelezen te hebben dat koud weer een invloed heeft op slijmvliezen (in o.a. de neus) en de mate waarin de eerste line of defence tegen virussen werkt.
Ja, excuus, geen link.
En voordat iedereen hier al direct conclusies uit trekt, lees vooral de uitgebreide limitations paragraaf in de discussie door. Het is niet voor niets een abstract.Closing all educational institutions, limiting gatherings to 10 people or less, and closing face-to-face businesses each reduced transmission considerably. The additional effect of stay-at-home orders was comparatively small.
Die bloedneuzen herken ik uit eigen ervaring. Inmiddels heb ik een zelfzorgmiddel gevonden wat ik gebruik waardoor ik er zelden tot nooit meer een heb gehad.Amphiebietje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:50:
[...]
Luchtvochtigheid heeft invloed op de slijmvliezen. Bij drogere lucht, zoals je in de winter vaak binnen hebt i.v.m. verwarming, raken je slijmvliezen sneller geirriteerd, en bij sommige mensen leidt een veel te lage luchtvochtigheid zelfs tot bloedneuzen e.d.
Alhoewel wat daar ook een rol kan spelen is dat er in de winter minder wordt gelucht, waardoor mensen met (ongediagnostiseerde) huisstofallergie daar meer last van hebben.
enSevere acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) has differential effects according to age, with symptomatic and severe infections mostly occurring in older adults. One possible explanation for this variation is that children and younger adults have more preexisting immunity against seasonal human coronaviruses (HCoVs) that cross-react with SARS-CoV-2, providing protection from severe and even symptomatic SARS-CoV-2 infection. Consistently, SARS-CoV-2 cross-reactive memory CD4+ and CD8+ T cells against the spike protein, the major surface protein of coronaviruses, have been reported in unexposed individuals (1, 2). Whether humoral immunity (antibodies and memory B cells) against SARS-CoV-2 cross-reacts with seasonal HCoVs is now emerging. On page 1339 of this issue, Ng et al. and Shrock et al. reveal that individuals exposed and unexposed to SARS-CoV-2 have cross-reactive serum antibodies against the spike protein of SARS-CoV-2 and seasonal HCoVs.
Upon SARS-CoV-2 infection, individuals showed increased production of antibodies that cross-react with the spike proteins of SARS-CoV-2 and seasonal HCoVs, called back-boosting (see the figure). Back-boosting is a common phenomenon observed after influenza virus infection and vaccination that results in the recall of antibodies targeting conserved epitopes of past circulating influenza viruses. Back-boosting can be directed to nonprotective epitopes, such as those on the unexposed nucleocapsid protein, which is referred to as original antigenic sin. However, back-boosting can lead to the recall of broadly neutralizing antibodies, as observed with the 2009 pandemic H1N1 influenza virus. Shrock et al. and Ng et al. both identified that SARS-CoV-2 infection boosted antibody responses against several conserved epitopes, including the fusion peptide of the S2 subunit. Together, these studies solidify the existence of cross-reactive humoral immunity against HCoVs and SARS-CoV-2.
Low antibody titers and low-affinity antibodies have the potential to enhance viral disease by facilitating viral uptake by host cells, a process called antibody-dependent enhancement (ADE). ADE is observed with atypical measles and serial infections with different dengue virus serotypes. Because preexisting antibody titers against SARS-CoV-2 are relatively low and potentially low affinity, concern remains that this could lead to ADE. However, there is no evidence for ADE in SARS-CoV-2 infection, particularly because thousands of acutely infected people have received convalescent plasma from recovered COVID-19 patients, with few adverse events. Additionally, ADE has been suggested as a potential mechanism leading to multisystem inflammatory syndrome in children (MIS-C), which is associated with SARS-CoV-2 infection. However, no distinct antibody response was predictive of MIS-C occurrence, although this study did not analyze the presence of cross-reactive antibodies against seasonal HCoVs. Therefore, antibodies that cross-react with seasonal HCoVs and SARS-CoV-2 are unlikely to worsen COVID-19 and instead are likely to provide some protection against SARS-CoV-2 infection and severe COVID-19. Together, the studies of Shrock et al. and Ng et al. highlight that further research is needed into how SARS-CoV-2 antibody responses are shaped by previous exposures to seasonal HCoVs and how this immunity can be harnessed to provide protection.
Zeker, ik zie daar al meerdere data analyses van voorbij komen. Niet altijd alleen in onderzoeksetting, inderdaad ook daadwerkelijke data van het pandemie verloop. Hier wordt met name gesproken over luchtvochtigheid, niet zozeer temperatuur. Zal ook wel met elkaar samenhangen, maar daar heb ik geen verstand van.Plenkske schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:28:
Ik was even benieuwd of "het weer" nou veel invloed heeft op de verspreiding.
Verschillende onderzoeken bekeken:
https://www.sciencedaily..../2020/11/201102155409.htm
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2666449620300049
https://www.medicalnewsto...D-19-severity-and-weather
Wisselende resultaten.
Kijkend naar de stijgingen van covid-19 in Nederland de afgelopen weken, is het wel heel makkelijk om te denken dat de lagere temperatuur van invloed is.
Zo steeg het aantal covid-19 gevallen ook in september/oktober en toen was het nog niet zo koud.
Het zal dus waarschijnlijk simpelweg één van de factoren zijn.
Zijn er nog grote Vitamine D onderzoeken die lopen? Ik heb daar eigenlijk geen tegenbewijs van gezien, slechts de afwezigheid van voldoende bewijs. Voldoende is hierin relatief, voor mijzelf is namelijk allang duidelijk dat het je immuunssyteem versterkt (plus ik slik het zelf sinds begin dti jaar), maar ik snap dat sommigen meer onderbouwde artikelen willen.Some minor effects of UVB light, defined as 280–320 nm, have been proposed to explain the contradictory findings of lower transmission of COVID-19 in cold and dry conditions at a higher altitude. However, other factors, such as higher vitamin D levels within people in these regions, might be more important.
Een correlatie tussen hogere niveau's vitamine D en gezondheidsuitkomsten is nog wat anders dan een correlatie tussen het slikken van supplementen en gezondheidsuitkomsten. Er worden heel vaak verbanden van de eerste vorm gevonden, maar de effecten in trials die dan het tweede toetsen vallen vaak weer tegen.Tc-Chub schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:12:
Zijn er nog grote Vitamine D onderzoeken die lopen? Ik heb daar eigenlijk geen tegenbewijs van gezien, slechts de afwezigheid van voldoende bewijs. Voldoende is hierin relatief, voor mijzelf is namelijk allang duidelijk dat het je immuunssyteem versterkt (plus ik slik het zelf sinds begin dti jaar), maar ik snap dat sommigen meer onderbouwde artikelen willen.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"
Interessante kwestie. Ik snap de nuance. Omdat de daadwerkelijke opname van de vitamines natuurlijk ook weer afhangen van een aantal factoren. Vraag is wel; als je kunt aantonen dat hogere vitamine D waardes helpen bij de bestrijding, moeten we dan ook niet goed weten hoe we die kunnen bereiken?Mugwump schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:38:
[...]
Een correlatie tussen hogere niveau's vitamine D en gezondheidsuitkomsten is nog wat anders dan een correlatie tussen het slikken van supplementen en gezondheidsuitkomsten. Er worden heel vaak verbanden van de eerste vorm gevonden, maar de effecten in trials die dan het tweede toetsen vallen vaak weer tegen.
Er lopen wel dit soort trials, maar de resultaten laten nog even op zich wachten.
[Voor 4% gewijzigd door Tc-Chub op 16-12-2020 12:16]
Ik denk toch dat je het punt een beetje mist. Een correlatie tussen een vitamine D tekort en vatbaarheid voor ziekte is nog wat anders dan een oorzakelijk verband. Zo is vitamine D tekort vaak ook het gevolg van onderliggende kwalen of een niet al te gezond voedingspatroon. Dus in plaats van dat het vitamine D tekort de oorzaak is van de vatbaarheid voor ziekten (of de ernst van die ziekten), kunnen er ook simpelweg onderliggende oorzaken zijn die tot beiden leiden.Tc-Chub schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:15:
[...]
Interessante kwestie. Ik snap de nuance. Omdat de daadwerkelijke opname van de vitamines natuurlijk ook weer afhangen van een aantal factoren. Vraag is wel; als je kunt aantonen dat hogere vitamine D waardes helpen bij de bestrijding, moeten we dan ook niet goed weten hoe we die kunnen bereiken?
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"
Lijkt me wel heel apart als dat de volgorde van vaccineren zou gaan bepalen. Proef je dit verschil? Kom later maar weer terug danSimple Taste Test Can Predict COVID-19 Outcomes and Severity
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Als het menselijk lichaam zo simpel was, waren we waarschijnlijk te simpel om zelfs dat simpele lichaam te begrijpenMugwump schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:27:
[...]
De mens is ook geen auto. Het is lang niet altijd simpelweg een kwestie van 'oh het oliepeil is laag, dus dan moet ik er even wat extra olie in gooien'. Was het menselijk lichaam maar zo simpel.
[Voor 87% gewijzigd door defiant op 21-12-2020 21:51]
Weet niet wat daar staat, maar met een beetje verstand moet je toch snappen dat een lockdown per definitie helpt tegen airborne virus verspreiding.Tc-Chub schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:36:
Interessant artikel over het effect van lockdowns:
*knip*
[Voor 48% gewijzigd door defiant op 21-12-2020 21:52]
PSN
[Voor 3% gewijzigd door ijdod op 21-12-2020 14:11]
Je linkt een blogpost van een conservatieve/libertarische Amerikaanse thinktank die o.a. klimaatverandering ontkent, die een onsamenhangend verhaal vertellen welke al meermaals is weerlegd door experts.Tc-Chub schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:36:
*knip*
[Voor 33% gewijzigd door defiant op 21-12-2020 21:52]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Ik denk dat je de nuance moet pakken op het woord 'control'.YakuzA schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:44:
[...]
Weet niet wat daar staat, maar met een beetje verstand moet je toch snappen dat een lockdown per definitie helpt tegen airborne virus verspreiding.
Lockdown beperkt het aantal sociale interacties.
Virus verspreid zich via sociale interacties.
Ergo lockdown verminderd verspreiding.
Edit; whoops ik miste even de twee laatste reacties.link0007 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:59:
[...]
Je linkt een blogpost van een conservatieve/libertarische Amerikaanse thinktank die o.a. klimaatverandering ontkent, die een onsamenhangend verhaal vertellen welke al meermaals is weerlegd door experts.
Dat er geen correlatie zou zijn tussen lockdowns en besmettingen is natuurlijk ook krankzinnig, en uit zo'n beetje iedere grafiek die aantal besmettingen/opnames afzet tegen genomen maatregelen laat zien dat die correlatie er wel degelijk is. Als je dat bij voorbaat al niet gelooft, snap ik niet helemaal wat je van ons verwacht?
Ik weet ook niet zeker of je alleen maar pretendeert het "niet zeker te weten", of dat je standpunt al vastligt en je alleen maar hier komt om AIER-nonsense te verspreiden.
[Voor 47% gewijzigd door Tc-Chub op 21-12-2020 14:05]
En zo slaagt men er in mensen te gebruiken voor subversieve doeleinden.Tc-Chub schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:01:
Ik ken niet de achtergrond van deze club, dus ging er gewoon losjes in.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
En dit tig maatregelen zijn?Tc-Chub schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:01:
[...]
Ik denk dat je de nuance moet pakken op het woord 'control'.
Dus helpt ja; maar het is niet dat je er de complete controle over krijgt. M.a.w. er zijn dus tig maatregelen die net zo goed of beter helpen, maar geen controle verschaffen.
Waarom zou je zelf niet zoeken? Bang om uit je eigen bubble te breken?[...]
Edit; whoops ik miste even de twee laatste reacties.
Ik ken niet de achtergrond van deze club, dus ging er gewoon losjes in. Wat is er te zeggen van de wetenschappelijke (?) bronnen waar zij aan refereren?
En zou ik een linkje kunnen krijgen van die correlatie cijfers? Ik ben daar normaal niet naar op zoek, dus ook nog niet tegengekomen.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Dit riekt naar sealioning...Tc-Chub schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:01:
[...]
Ik denk dat je de nuance moet pakken op het woord 'control'.
Dus helpt ja; maar het is niet dat je er de complete controle over krijgt. M.a.w. er zijn dus tig maatregelen die net zo goed of beter helpen, maar geen controle verschaffen.
[...]
Edit; whoops ik miste even de twee laatste reacties.
Ik ken niet de achtergrond van deze club, dus ging er gewoon losjes in. Wat is er te zeggen van de wetenschappelijke (?) bronnen waar zij aan refereren?
En zou ik een linkje kunnen krijgen van die correlatie cijfers? Ik ben daar normaal niet naar op zoek, dus ook nog niet tegengekomen.
[Voor 10% gewijzigd door link0007 op 21-12-2020 14:14]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Ik ben geen pro-lockdowner, maar dit is een onzinverhaal.Tc-Chub schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:36:
Ik heb deze data vergelijkingen zelf ook al vaker gezien. Als je de ziekenhuisopnames terugredeneert van het moment van besmetting en dan kijkt naar de maatregelen in NL was er ook al weinig verband te zien.
Ondanks dat ik zelf (mening) falikant tegen een lockdown ben vanwege alle nevenschade wil ik toch kijken of er mensen zijn die dit stuk onderuit kunnen halen.
Daarnaast; als een lockdown NIET werkt, wat is dan de reden dat we toch zakken qua epedimie. Zijn het dan specifieke maatregelen an sich (evenementen stoppen) of kloppen de computermodellen met een R2.5 die exponentieel zou werken van geen kant?
Dit zijn uiteraard vragen van de pro-lockdowners en ik zou er zelf ook wel een antwoord op willen hebben.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik denk zelf dat we met het enkel stoppen van de 'superspreaders' niet richting een totale lockdown hoeven.Standeman schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:11:
[...]
En dit tig maatregelen zijn?
[...]
Waarom zou je zelf niet zoeken? Bang om uit je eigen bubble te breken?
Helder verhaal en eens. Het zweeft niet zomaar buiten rond zonder menselijke gastheren die het kunnen overdragen.Cyberpope schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:17:
[...]
Ik ben geen pro-lockdowner, maar dit is een onzinverhaal.
Natuurlijk controleert een lockdown het virus niet. De enige plek waar je een virus kunt "controleren" is in een lab. Daarbuiten is het altijd snel niet controleerbaar.
Enige wat je kunt doen is een virus "afremmen" door de mogelijkheden om zich over te dragen te verkleinen. In een extreme vorm kun je dit doen door de mensen die besmet zijn "te ruimen" zoals we doen bij dierenziektes. Ik neem aan dat je dit een beetje drastisch vind. Ik in elk geval wel, nog los van het feit dat dit gedragscomponenten heeft die je alleen in een super-dictatuur een beetje kunt ondervangen.
Dan kom je uit op minder mensen bij elkaar, want dat is minder besmettingen (dat is niet te weerleggen door welk alu hoedje dan ook). En dat is exact wat een lock-down probeert, minder mensen met elkaar in contact laten komen. Zit je ook nog met de gedragscomponent dat mensen zich er niet aan houden.
Maar kan je garanderen dat als ik iedereen opsluit in zijn eigen huis (100%) er na 30 dagen geen virus.
Ergo je gebruik je verstand, met logisch denken kan ik dat artikel al weerleggen, zonder alles uit te hoeven zoeken.
Thanks ik ga kijken. Ik heb de post zelf wel aandachtig gelezen, maar ben op basis van kwantitief brongebruik uitgegaan van een waarheid. Helaas is dat dus blijkbaar niet voldoende.link0007 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:13:
[...]
Dit riekt naar sealioning...
Maar om je toch tegemoet te komen:
https://blogs.lse.ac.uk/c...fectiveness-of-lockdowns/
https://www.thelancet.com...-5370(20)30201-7/fulltext
https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0#Sec6
(Daarnaast vraag ik me af of je zélf wel de AIER post aandachtig gelezen hebt. Ze maken een mooi lijstje met 'bewijs' voor hun positie, maar als je die artikelen leest of nazoekt, zie je toch meteen dat er helemaal niks klopt van wat ze zeggen??)
En dat klopt precies. Je bent zelf in controle.Tc-Chub schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:26:
[...]
Helder verhaal en eens. Het zweeft niet zomaar buiten rond zonder menselijke gastheren die het kunnen overdragen.
Overigens wel leuk dat de overheid wel spreekt over 'samen houden we het onder controle'....
PSN
Ik weet het niet maar als ik een artikel zie, zoals wat jij eerder quote, dan haak ik na twee zinnen af. Die hele quote riekt naar politiek. Het staat vol met woorden die een emotionele reactie moeten uitlokken. Van een objectieve benadering is geen sprake.Tc-Chub schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:24:
[...]
Dus nee ik ben niet bang om uit die bubbel te komen, daarom zoek ik dit topic op.
Op het moment dat je een zin zo vol gooit met beladen woorden (intimidated, frightened, credentials, edicts, speeches, masked gendarmes, alsof je met modder naar "they" gooit en hoopt dat er genoeg blijft plakken) dan ben je gewoon politiek aan het bedrijven.They took it as axiomatic that a virus could be intimidated and frightened by credentials, edicts, speeches, and masked gendarmes
I hear a sound of victory, the Lord says it is done
Onderzoek:50 MINUTEN GELEDEN
Bloedbeeld Covid-patiënt kan ernst voorspellen van het ziekteverloop
Internationaal onderzoek onder leiding van het Radboudumc maakt duidelijk dat aan de hand van het bloedbeeld van een covid-19-patiënt vrij nauwkeurig te voorspellen is of de ziekte ernstig gaat verlopen of niet. Dit maakt het voor zorgverleners makkelijker om een inschatting van het verwachte ziektebeeld te geven.
Op basis van specifieke veranderingen in de bloedcellen is een algoritme gemaakt met een voorspellende waarde. Die blijkt het verloop van covid-19 beter te voorspellen dan de methode die tot nu toe werd gebruikt. Bijkomend voordeel is dat de nieuwe methode goedkoop is en onmiddellijk beschikbaar.
De studie, die werd uitgevoerd in elf ziekenhuizen, is nu gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift eLife.
Aardig, maar het is slechts retrospectief gevalideerd, dus een prospectieve validatie is nog nodig. Ook een ROC van 0.75 op baseline is weliswaar aardig, maar mag nog best wat hoger, zeker omdat dit patiënten zijn die al in het ziekenhuis liggen.Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:15:
Er is blijkbaar een algoritme ontwikkeld om ziektebeeld te voorspellen, aan de hand van bloedbeeld.
[...]
Onderzoek:
https://elifesciences.org/articles/63195
Dat zijn dus de kwaadaardige figuren achter de Great Barrington Declaration/Fraud. Zelfde namen, zelfde idee dat maatregelen allereerst de geldschieters van de AIER ten goede moeten komen en dat honderdduizenden andere slachtoffers een offer is dat zij graag brengen.Tc-Chub schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:36:
*knip*
[Voor 13% gewijzigd door defiant op 21-12-2020 21:52]
Ik kreeg even een flashback naar Theranos, voor mensen die het herkennen zal het een vaag lachje produceren, voor de mensen die nog nooit van gehoord hebben even deze lezen:Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:15:
Er is blijkbaar een algoritme ontwikkeld om ziektebeeld te voorspellen, aan de hand van bloedbeeld.
[...]
Onderzoek:
https://elifesciences.org/articles/63195
[Voor 99% gewijzigd door ZieMaar! op 24-12-2020 14:17]
Zegt volgens mij helemaal niets..ik ken nu ruim 10 personen die positief zijn getest en hun smaak tijdelijk hebben verloren. Allemaal alleen maar milde klachten.steveman schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:04:
Onverwachte correlatie tussen goed kunnen proeven en verloop van covid-19?
Voor zover ik zag is dit nog niet peer-reviewed.
[...]
Lijkt me wel heel apart als dat de volgorde van vaccineren zou gaan bepalen. Proef je dit verschil? Kom later maar weer terug dan
Ben benieuwd of dit een correcte indicator blijkt te zijn, of dat blijkt dat er een erg hoopvol gezicht tegenover de ontvanger van de strookjes stond...
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dit. Ik ken 3 positief geteste personen waarvan er 2 even hun geur en smaak kwijt waren. Bij de ene was dit 2 dagen (40 jaar oud), bij de andere een dikke week (30 jaar oud). De overige persoon (43) ervaarde het als gewone verkoudheid zonder meer. Geen van hen hadden zware symptomen. Hoogstens een dagje 38 graden koorts.Cobb schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:11:
[...]
Zegt volgens mij helemaal niets..ik ken nu ruim 10 personen die positief zijn getest en hun smaak tijdelijk hebben verloren. Allemaal alleen maar milde klachten.
Het gaat niet om het verliezen van geur/smaak tijdens ziekte heCobb schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:11:
[...]
Zegt volgens mij helemaal niets..ik ken nu ruim 10 personen die positief zijn getest en hun smaak tijdelijk hebben verloren. Allemaal alleen maar milde klachten.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite
Tweakers vormt samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021
•
Hosting door True