Ik zit nu zelf in die discussie van boodschap 2: ben net "hersteld" van dit prachtige virus. Ik woon in kikkerland, maar werk bij de oosterburen. De definitie van hersteld zijn blijkt echter enorm te verschillen, en bovendien ook niet duidelijk door de GGD medegedeeld te worden.
GGD verteld je dit na een positieve test: (mits niet in risicogroep) 48 uur tot eerste symptoom tot 24 uur na klachtvrij (en tenminste 7 dagen na eerste symptoom) is je besmettelijke periode waarin je vriendelijk verzocht wordt in quarantaine te gaan. Mijn Duitse werkgever heeft mij vanaf testuitslagdatum 14 dagen in quarantaine gezet, want dat is zoals het daar gaat. Dat is praktisch bijna 2 weken langer, terwijl beide voortkomen uit ongetwijfeld doorwrochte analyses van de respectievelijke RIVM-equivalenten. Oh, en klachtenvrij is koortsvrij (wat hier is gedefinieerd als sub 38 graden, terwijl zo'n absolute grenswaarde totaal niet strookt met wetenschap over temperatuurverdelingen binnen populaties, voor mij is 37.9 absoluut een teken dat er iets aan de hand is), en hoesten telt ook niet mee, terwijl dat toch een klassieke vector is voor dit virus.
Maar wacht, dat is nog niet alles! We weten dat je COVID fractioneel kunt hebben, dat wil zeggen dat de viral load per persoon een andere max kan behalen, maar ook in de tijd in een persoon sterk van variëren. Zo'n test meet boven een drempel, maar wat is precies de juiste drempel? Ik heb niet kunnen achterhalen wat deze is, maar ik kan me zo voorstellen dat deze per test-product (en dus per land) kan variëren. De hamvraag: we nemen aan dat er een binaire toestand is (ziek of niet), maar er zijn inmiddels genoeg publicaties met waarnemeningen van patienten die besmettelijk blijven ondanks dat ze 'beter' zijn. Dus ook met een lage viral load kun je misschien blijven besmetten. Hier zijn de RIVMs, of in elk geval het RIVM, volgens mij helemaal niet mentaal op voorbereid. De zeer korte quarantainetermijn kan ik in elk geval alleen zo verklaren.
Zelf ben ik nu weer 'beter', maar hoest nog steeds en ruik/proef weinig, ben zo omstreeks nu echt bekaf zodat ik niet veel meer kan dan posten op GoT. Ben ik niet meer besmettelijk? Ik kan daar niet met zekerheid over spreken, maar ik denk dat het alleszins waarschijnlijk is dat er nog wat virus in me ronddobbert, en dientengevolge ga ik zoveel mogelijk contact uit de weg, ook al hoeft dat niet. Ik denk dat de GGD in het bijzonder de besmettelijke periode zwaar onderschat, als er al een harde grens op zit. Ik heb geen enkele publicatie kunnen vinden die die richtlijnen hardmaakt. Ik denk dat ze ons op een koers zetten waarbij dit virus nooit zal verdwijnen, en de slechte Nederlandse cijfers ondersteunen dat.
Zit er een verschil in halfwaardetijd van zelfgemaakte antilichamen en ingespoten (als onderdeel van een injectie)?