3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ze hebben er van de medium en hard toch vier nodig?basvn schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:15:
[...]
omdat je zo graag een overzicht wilt
[Afbeelding]
Zou wel mooi zijn als de FIA en Pirelli gewoon vast houden aan deze keuze... "deal with it".ArcticWolf schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:30:
na 0,75 rondje zijn die soft al opgereden, inb4 5 pitstops
En dan de strategisten maar bakkeleien wat sneller zal zijn, een 5 of een 6 stopper
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Silverstone heeft een lange pitsstraat, dus ze zullen het op zo min mogelijk stops proberen te houden.Chiron schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:32:
[...]
Zou wel mooi zijn als de FIA en Pirelli gewoon vast houden aan deze keuze... "deal with it".
En dan de strategisten maar bakkeleien wat sneller zal zijn, een 5 of een 6 stopper
Echter op Softs die al een qualy rondje gedaan hebben, weet ik niet hoever je nog komt.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Valt reuze mee volgens mij? Of ja, lang is de pitstraat wel, maar je hoeft niet door de Vale chicane, Club corner en Abby. Totale verlies door de pitstraat was volgens mij maar iets van laag in 10 seconden meen ik dat ze gezegd hebben? Waar je normaal toch al snel tegen de 20 seconden aan verlies hebt.YakuzA schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:44:
[...]
Silverstone heeft een lange pitsstraat, dus ze zullen het op zo min mogelijk stops proberen te houden.
Zou het niet uit mijn hoofd weten, maar Grosjean verloor toch al snel 25 seconden oid, toen hij stopte van P7 en terugviel naar P17. (maarja, das GRO)RobertMe schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:51:
[...]
Valt reuze mee volgens mij? Of ja, lang is de pitstraat wel, maar je hoeft niet door de Vale chicane, Club corner en Abby. Totale verlies door de pitstraat was volgens mij maar iets van laag in 10 seconden meen ik dat ze gezegd hebben? Waar je normaal toch al snel tegen de 20 seconden aan verlies hebt.
Verder waren er niet zoveel reguliere pitstops zondag
PSN
En wat te denken van de FP's. Ik denk dat de teams minimaal rondjes zullen rijden om de banden te sparen.Chiron schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:32:
[...]
Zou wel mooi zijn als de FIA en Pirelli gewoon vast houden aan deze keuze... "deal with it".
alles kan off-topic
Gaat niet gebeuren, de banden gebruikt in de FP's leveren ze in, bij Pirelli, na die sessie.Ankona schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:55:
[...]
En wat te denken van de FP's. Ik denk dat de teams minimaal rondjes zullen rijden om de banden te sparen.
Dus het heeft geen zin om niet erop te rijden.
2 sets verplicht inleveren tijdens/na FP1 (1 set na 40 minuten, 1 aan het einde FP1)
2 sets verplicht inleveren na FP2
2 sets verplicht inleveren na FP3
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 03-08-2020 11:58 ]
PSN
Integendeel, ze zullen daar ook wel minmaal een setje mediums opofferen om te kijken wat de levensduur gaat zijn...Ankona schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:55:
[...]
En wat te denken van de FP's. Ik denk dat de teams minimaal rondjes zullen rijden om de banden te sparen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
Grosjean kreeg zijn auto niet in zijn versnelling en verloor iets van 10 seconden, aldus GuentherYakuzA schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:55:
[...]
Zou het niet uit mijn hoofd weten, maar Grosjean verloor toch al snel 25 seconden oid, toen hij stopte van P7 en terugviel naar P17. (maarja, das GRO)
Verder waren er niet zoveel reguliere pitstops zondag
Alleen in de DRS zones. Daarbinnen is DRS vrij te gebruiken.Verwijderd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:58:
Mij niet zo duidelijk: mag in de vrije training en de kwalificatie DRS naar believen gebruikt worden, of, net als in de race, alleen in de DRS-zones?
die 10(volgens mij was het 8 ) seconden was tijdens safetycarRobertMe schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:51:
[...]
Valt reuze mee volgens mij? Of ja, lang is de pitstraat wel, maar je hoeft niet door de Vale chicane, Club corner en Abby. Totale verlies door de pitstraat was volgens mij maar iets van laag in 10 seconden meen ik dat ze gezegd hebben? Waar je normaal toch al snel tegen de 20 seconden aan verlies hebt.
volgens mij ligt het overal wel rond de 20/25seconden
https://www.racedepartmen...d-downforce-levels.37929/
komt wel uit 2011, maar daar zeggen ze 19s
[ Voor 12% gewijzigd door basvn op 03-08-2020 12:49 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Niet zeker of je het grappig bedoelde. Maar het gaat om setjes van vier banden. Dus 2x een set soft (8 banden totaal). Enz.Danielson schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
Ze hebben er van de medium en hard toch vier nodig?Mercedes drie dan...
Als het grappig bedoeld was, vond ik het niet grappig genoeg blijkbaar.
Het kan zat met de huidig gekozen compounds. Grosjean heeft met de mediums 36 ronden weten vol te houden en albon met gebruikte mediums 22, en die had aan het einde de snelheid er nog wel in zitten. Met een 3 stops strategie moet je normaal gesproken zat over kunnen komenChiron schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:32:
[...]
Gaan we meer stops krijgen, vooral met het warme weer (2 stoppers) ?
PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone
Denk dat er wel 2 stoppers gaan komen, maar vooral voorin.Lonestander schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:10:
Wat denken jullie wat komende race gaat brengen met alle compounds die 1tje zachter zijn.
Gaan we meer stops krijgen, vooral met het warme weer (2 stoppers) ?
plekverlies is erg duur.
en de pitstops gister waren uitzonderlijk vroeg (op medium banden) dat maakt ook deels uit
Dan hou je 20 rondes over op de softs, die aankomend weekend de medium compound zullen zijn. Dat is krap gok ik zo. Zeker als de temperaturen hoger liggen. Ik denk dat geen team op die strategie gaat gokken en voor een 2-stopper gaat.
Ik denk dat het net zo leuk wordt als gisteren.
Signatures zijn voor boomers.
Pirelli gaat zwaar onderzoek doen naar de hards van afgelopen weekend, want ze zouden 40 rondes mee moeten kunnen gaan.tweakduke schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:17:
Grosjean verwisselde wel te laat van banden, dus optimaal gezien is plus minus 32 ronden met de medium, wat aankomend weekend de harde band wordt het maximale.
Dan hou je 20 rondes over op de softs, die aankomend weekend de medium compound zullen zijn. Dat is krap gok ik zo. Zeker als de temperaturen hoger liggen. Ik denk dat geen team op die strategie gaat gokken en voor een 2-stopper gaat.
Maar Grosjean reed wel een rondje 10-12(?) op de SC op zijn mediums. Dus ik gok dat de range om en nabij de ~25 laps ligt met goed bandenmanagement.tweakduke schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:17:
Grosjean verwisselde wel te laat van banden, dus optimaal gezien is plus minus 32 ronden met de medium, wat aankomend weekend de harde band wordt het maximale.
Heerlijk, van die sprint-stints op de soft en dan mensen die lang op mediums doorrijden, want een pitstop kost ook veel tijd. Dromen
Nou ja je hebt ook seizoenen gehad dat de hardste band van ze de hele race met 2 vingers in de neus volhield. Dan ben ik blij dat ze nu wel eerder kapot gaan, dan is het geen garantie voor de teams dat ze de race ermee uit kunnen rijden.Jasphur schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:30:
[...]
Pirelli gaat zwaar onderzoek doen naar de hards van afgelopen weekend, want ze zouden 40 rondes mee moeten kunnen gaan.Denk dat de batch voor aankomend weekend hetzelfde is.
Ze mogen van mij nog vaak genoeg ernaast zitten met hun voorspelling
Klappende banden zijn gevaarlijk, maar het maakt de race o zo veel spannendertweakduke schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:36:
[...]
Nou ja je hebt ook seizoenen gehad dat de hardste band van ze de hele race met 2 vingers in de neus volhield. Dan ben ik blij dat ze nu wel eerder kapot gaan, dan is het geen garantie voor de teams dat ze de race ermee uit kunnen rijden.
Ze mogen van mij nog vaak genoeg ernaast zitten met hun voorspelling
Maar die hard was de C1, en die is er komend weekend niet bij. Daarnaast is nog niet duidelijk of het een probleem met de band is of dat er debris was van Räikkönen.Jasphur schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:30:
[...]
Pirelli gaat zwaar onderzoek doen naar de hards van afgelopen weekend, want ze zouden 40 rondes mee moeten kunnen gaan.Denk dat de batch voor aankomend weekend hetzelfde is.
En de batch van komend weekend is denk ik sowieso een andere batch. Pirelli maakt één batch van een compount per weekend. Daardoor heeft iedereen dezelfde banden / uit dezelfde batch. Ze doen dus nooit batches mengen. Hoogstens dat ze uit een batch voldoende banden kunnen halen van één compound voor twee weekenden? Dat zou wellicht wel kunnen. Ook door de over het algemeen "scheve" allocatie. Dat ze vandaag één batch C4 maken die voor één weekend zijn. Maar dat ze morgen één batch C1 maken maar die voor meerdere weekenden zijn. Immers hebben ze toch maar twee sets per auto nodig oftewel 40 sets voor een weekend. Als ze één batch C4 kunnen maken met 160 banden (8 sets per auto) dan kunnen ze dus uit één batch van compound met maar 2 sets per auto voor 4 weekenden in een keer produceren.
https://www.nu.nl/formule...zijn-vooral-langzaam.html
De Mercs zijn niet belachelijk snel, maar RBR en Ferrari zijn gewoon erg langzaam.
RBR moet zich eens stevig gaan afvragen waarom zij niet net zo constant en betrouwbaar kunnen ontwikkelen als Mercedes. Er zit iets mis in de organisatie of in hun processen.
[ Voor 21% gewijzigd door Hmtsjmftsch op 03-08-2020 15:05 ]
No matter the age, never lose the Kramer inside
RBR heeft ook wel door dat hun high-rake concept grote risico’s bevat.Hmtsjmftsch schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:04:
Het komt niet vaak voor, maar bij deze toch een duidelijke analyse van nu.nl, waar ik het best mee eens kan zijn:
https://www.nu.nl/formule...zijn-vooral-langzaam.html
De Mercs zijn niet belachelijk snel, maar RBR en Ferrari zijn gewoon erg langzaam.
RBR moet zich eens stevig gaan afvragen waarom zij niet net zo constant en betrouwbaar kunnen ontwikkelen als Mercedes. Er zit iets mis in de organisatie of in hun processen.
Echter zijn ze blijkbaar nog steeds van overtuigd dat dit een beter concept is.
PSN
Ik zeg ook niet dat het high rake concept niet goed is, maar dat de ontwikkelingen van de auto niet altijd even effectief en voorspelbaar zijn.YakuzA schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:15:
[...]
RBR heeft ook wel door dat hun high-rake concept grote risico’s bevat.
RBR moet nu weer met een inhaalslag gaan beginnen, terwijl Mercedes op deze manier steeds meer resources kan verschuiven naar de ontwikkeling van de auto van 2021 om dan vervolgens weer sterk uit de startblokken te komen.
Roses are red, PETRONAS is green, Lewis had three tyres, Mercedes 1-2-3... pic.twitter.com/t4FZQT1VXe
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) 3 augustus 2020
Lijkt erop dat Honda wel hun huiswerk goed aan het doen is. En dat was het punt waar de meeste mensen eerst aan dachten.YakuzA schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:15:
[...]
RBR heeft ook wel door dat hun high-rake concept grote risico’s bevat.
Ja en ondertussen het asfalt slopen
[ Voor 29% gewijzigd door Illegal_Alien op 03-08-2020 15:32 ]
Dat rijmt niet.
sinds die tijd, heeft Max, 10x in 2018, 9x in 2019 en nu 3x in 2020 een podium gepakt (dus NA monaco 2018)
Zie hier
Wat er ook aangegeven wordt in dit artikel:Ahead of Wednesday’s hearing of the Renault protest of the Racing Point brake ducts, Ferrari has written to the FIA and Formula 1 chiefs requesting clarification on how the Racing Point methodology of ‘reverse-engineering’ its RP20 from last year’s Mercedes W10 can be considered as ‘design’.
McLaren CEO Zak Brown said during the British Grand Prix weekend: “The majority of teams don’t like what Racing Point is doing.
...
Ach, wie weet gooit RP het op een vertrouwelijke overeenkomst met de FIA om kopiëren in de toekomst te voorkomen... mag FER ook niet klagenLuxicon schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:04:
Ferrari wil blijkbaar antwoorden van de FIA over RP 'Ferrari requests Racing Point design clarification from FIA'
Zie hier
[...]
Wat er ook aangegeven wordt in dit artikel:
[...]
per aspera ad astra
Ferrari is tegenwoordig dan ook een midfield team.Luxicon schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:04:
Ferrari wil blijkbaar antwoorden van de FIA over RP 'Ferrari requests Racing Point design clarification from FIA'
Zie hier
[...]
[...]
Beetje achter de schermen hoe ze Max nog aan de finish hebben gekregen in Hongarije.
Oh en deze twee wil je niet naast elkaar hebben.
Ze zullen in ieder geval een hoop besproken kunnen hebben. Alles van "ha ha, je PU is nu slechter dan die van ons" tot "hoe gaan we Mercedes nu saboteren"?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Als iedereen dat nu doet (klonen), krijgen we wellicht weer wat meer spanning om het kampioenschapLuxicon schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:04:
Zie hier
[...]
[...]
Mijn boefje is liev!
"Hoe kregen jullie het voor elkaar dat Sebastian wel doorreed?"DaniëlWW2 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:28:
Oh en deze twee wil je niet naast elkaar hebben.![]()
Ze zullen in ieder geval een hoop besproken kunnen hebben. Alles van "ha ha, je PU is nu slechter dan die van ons" tot "hoe gaan we Mercedes nu saboteren"?
[Afbeelding]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Bied goede hoop op F1 met toeschouwers
Hij is open hoor!
[ Voor 26% gewijzigd door basvn op 04-08-2020 08:09 ]
Ja, ik denk dat er misschien wel iets meer achter kan zitten.Luxicon schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:04:
We kunnen denk ik wel stellen dat je onmogelijk een F1 wagen op het oog kun kopiëren. Ik kan wel kijken naar die Mercedes, en dan kan ik iets bouwen dat er aan de buitenkant grofweg hetzelfde uit ziet, maar je zult ook voor de dingen die je heel makkelijk ziet zoals de bargeboard enzo echt heel specifiek afmetingen moeten hebben. Van een foto zo'n auto nabouwen is onmogelijk. Vooral hoe de aerodynamica zo nauw luistert. Een flapje van een paar mm te kort of te lang kan het verschil zijn tussen een pakket dat goed werkt of dat je gaat vliegen met dat ding.
Ergo: Racing Point moet echt de blauwdrukken hebben gehad. Nou weet ik niet precies wat ze legaal hebben mogen kopen en wat ze zeggen er zelf bij verzonnen te hebben, maar als het gewoon hetzelfde is als op de Mercedes, hebben ze die ook gekregen. Wat ik begrepen heb is dat je in principe niet 1:1 het chassis mag kopen, alleen bepaalde onderdelen. Dus nameten en vergelijken en dan heb je je antwoord.
Maar...nou komt de kicker (volgens mij). Straks komen er budgetbeperkende maatregelen. Ze mogen maar zoveel uitgeven aan dit en zoveel aan dat. De exacte verdeling weet ik zo niet uit het hoofd, maar dat doet er niet toe. Stel nu dat iemand een briefje onder de deur bij Ferrari schuift met een fraai ontwerp voor een nieuwe achtervleugel. Nou, dát is handig, roept Benotti verrukt! En zo lekker goedkoop! Voor €0 een nieuw achtervleugelontwerp. En bouwt de nieuwe vleugel en levert geen bonnetjes in voor het ontwerp bij de forensic accountant van de FIA, want er zijn alleen productiekosten gemaakt; het ontwerp van gratis.
Ben ik nou krom aan het denken, of is het dan straks wel erg gemakkelijk om een ontwerp van iemand anders toe te passen zonder zelf kosten te maken? Tenminste, als die Racing Point geaccepteerd wordt als zijnde de pennevrucht van een RP ontwerper, terwijl ze blijkbaar gewoon Mercedes tekeningen hebben gekregen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Met photogrammetry kom je anders wel een heeeeeeeeeeeeeel eind.mphilipp schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:33:
[...]
Ja, ik denk dat er misschien wel iets meer achter kan zitten.
We kunnen denk ik wel stellen dat je onmogelijk een F1 wagen op het oog kun kopiëren. Ik kan wel kijken naar die Mercedes, en dan kan ik iets bouwen dat er aan de buitenkant grofweg hetzelfde uit ziet, maar je zult ook voor de dingen die je heel makkelijk ziet zoals de bargeboard enzo echt heel specifiek afmetingen moeten hebben. Van een foto zo'n auto nabouwen is onmogelijk. Vooral hoe de aerodynamica zo nauw luistert. Een flapje van een paar mm te kort of te lang kan het verschil zijn tussen een pakket dat goed werkt of dat je gaat vliegen met dat ding.
Ergo: Racing Point moet echt de blauwdrukken hebben gehad. Nou weet ik niet precies wat ze legaal hebben mogen kopen en wat ze zeggen er zelf bij verzonnen te hebben, maar als het gewoon hetzelfde is als op de Mercedes, hebben ze die ook gekregen. Wat ik begrepen heb is dat je in principe niet 1:1 het chassis mag kopen, alleen bepaalde onderdelen. Dus nameten en vergelijken en dan heb je je antwoord.
Maar...nou komt de kicker (volgens mij). Straks komen er budgetbeperkende maatregelen. Ze mogen maar zoveel uitgeven aan dit en zoveel aan dat. De exacte verdeling weet ik zo niet uit het hoofd, maar dat doet er niet toe. Stel nu dat iemand een briefje onder de deur bij Ferrari schuift met een fraai ontwerp voor een nieuwe achtervleugel. Nou, dát is handig, roept Benotti verrukt! En zo lekker goedkoop! Voor €0 een nieuw achtervleugelontwerp. En bouwt de nieuwe vleugel en levert geen bonnetjes in voor het ontwerp bij de forensic accountant van de FIA, want er zijn alleen productiekosten gemaakt; het ontwerp van gratis.
Ben ik nou krom aan het denken, of is het dan straks wel erg gemakkelijk om een ontwerp van iemand anders toe te passen zonder zelf kosten te maken? Tenminste, als die Racing Point geaccepteerd wordt als zijnde de pennevrucht van een RP ontwerper, terwijl ze blijkbaar gewoon Mercedes tekeningen hebben gekregen.
Zo zal het er dan uit zien:
/f/image/GDS9INcjjNDNpMIxHLCn1Vqx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/q2XmN3QXDhro6xpsrQgMoZuh.png?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen op het moment dat blijkt dat de RP illegaal op de grid staat. Boete, disqualified, punten weg?hansvk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:44:
Deze week weten we meer als het goed is of de RP illegaal is gekopieerd.
Niet op basis van één foto. Dus dat komt op hetzelfde neer als met een schuifmaat die auto nalopen. Om een correct beeld te krijgen, moet je op exacte afstanden en hoeken foto's maken. Tenminste, als je het exact wilt hebben. En dat is met F1 toch wel noodzakelijk.Sir_Lion schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:46:
[...]
Met photogrammetry kom je anders wel een heeeeeeeeeeeeeel eind.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Wie zegt dat het op basis is van een foto?! RP?mphilipp schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:48:
[...]
Niet op basis van één foto. Dus dat komt op hetzelfde neer als met een schuifmaat die auto nalopen. Om een correct beeld te krijgen, moet je op exacte afstanden en hoeken foto's maken. Tenminste, als je het exact wilt hebben. En dat is met F1 toch wel noodzakelijk.
Nee, jij zegt dat je met die tool al een heel eind komt. Die tool werkt op basis van foto's, maar je moet er meerdere hebben en niet zomaar foto's uit de losse pols. Als je op die manier een 'scan' van iets wil maken, moeten de foto's op een bepaalde afstand en hoek van het object staan, anders kun je nooit uitvogelen hoe het er exact uitziet. Je krijgt dan hooguit iets dat er een beetje op lijkt, maar 1mm te groot of te klein is in F1 al het verschil tussen werkende aero en een stall...Sir_Lion schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:51:
[...]
Wie zegt dat het op basis is van een foto?! RP?
En dan heb je alleen de buitenkant. Ben benieuwd of de brake ducts intern ook een kopie zijn. Zo ja, dan moet er op een of andere manier informatie van Merc naar RP zijn doorgesluisd.mphilipp schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:48:
[...]
Niet op basis van één foto. Dus dat komt op hetzelfde neer als met een schuifmaat die auto nalopen. Om een correct beeld te krijgen, moet je op exacte afstanden en hoeken foto's maken. Tenminste, als je het exact wilt hebben. En dat is met F1 toch wel noodzakelijk.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Racing Point admitted it had bought a set of 2019 Mercedes brake ducts before they became listed parts. We also heard rumors about a former Racing Point employee now working for Renault who may have provided some useful information.
— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) 4 augustus 2020
AMuS (in German): https://t.co/LkOFq2eYNu
denk dat het vanaf nu los gaat komen!
Dit is sowieso het meest interessante aan het hele verhaal. De brake duct was geen listed part, dat is het pas sinds dit jaar. Mag je daar dan nog een kopie van maken?
En daarnaast bij de aero kun je nog zeggen "is geïnspireerd op maar geen kopie", want iedereen kopieert wel iets van elkaar (Red Bull met de Haas style rear wing end plates bv).
[Twitter: https://twitter.com/Vetteleclerc/status/1290296811001847808]
Klik voor video
Komt Seb dan niet buiten zijn bubble?demo31051987 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:19:
Interessant nieuwtje:
[Twitter]
Klik voor video
Verwijderd
En dan zien we geen video van dat moment.demo31051987 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:19:
Interessant nieuwtje:
[Twitter]
Klik voor video
Tja, het is toch al lang geen geheim meer dat er gesprekken zijn. Ik zou het raar vinden als er géén gesprekken zouden zijn. Maar een gesprek maakt nog geen contract.demo31051987 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:19:
Interessant nieuwtje:
[Twitter]
Klik voor video
Zelf heb ik het idee dat Vettel ook in gesprek is met Red Bull en dat toch zijn eerste keus gaat worden.
Ik vind het maar ongeloofwaardig.demo31051987 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:19:
Interessant nieuwtje:
[Twitter]
Klik voor video
Here's a weird stat. Michael Schumacher made his Grand Prix debut in the 511th world championship event (Belgium 1991). That day now marks the exact halfway point in FIA F1 World Championship history, as the 2020 British GP was race #1022. pic.twitter.com/e8dPEKFG7x
— Sean Kelly (@virtualstatman) 3 augustus 2020
[ Voor 39% gewijzigd door basvn op 04-08-2020 10:39 ]
Ook al is hij illegaal, in de ruling van de FIA wordt hij toch niet als illegaal aangemerkt.hansvk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:44:
Deze week weten we meer als het goed is of de RP illegaal is gekopieerd.
Tik op de vingers achter de schermen, en weer door.
/alu-hoedje weer af
PSN
Ik betwijfel het. Ja 1mm kan het verschil zijn tussen optimaal en net niet, maar er wordt vaak zat doorgereden met schade aan de vloer, bargeboards en vleugels zonder dat die schade tot hele grote problemen lijkt te leiden, dus een vleugeltje wat 1mm te kort of lang is gaat ook prima.mphilipp schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:02:
maar 1mm te groot of te klein is in F1 al het verschil tussen werkende aero en een stall...
Debido a logística, no habrá entrenamientos libres en Imola durante el viernes. Por ese motivo, los libres 3 de sábado se alargarán de 60' a 90'
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) 4 augustus 2020
Due logistics, no free practice will be conducted on Friday in Imola. For that reason, Saturday's FP3 will be extended from 60' to 90'
[ Voor 7% gewijzigd door basvn op 04-08-2020 11:18 ]
Een heel seizoen 2 W10 voorbij je pitbox én pitmuur (links, rechts, hoog, laag) zien rijden, laser radartje en camera, die zullen vast wel meer dan 1 foto daarvan maken.
De vloer zie je niet zo vaak, maar je ziet ‘m niet nooit.
Stop deze ruwe kopie in CFD model en als je ‘m aan Newey geeft is hij (en anderen) we zo slim om erachter te komen wat het concept is, en gaat dan zelf optimaliseren.
En indd, elke mm is ook overdreven: Max in Barcelona had schade aan zn vleugel en ging nog prima rond. En de pace van RP geeft aan dat ze nog lang niet alle performance van de auto hebben unlocked.
Blauwdruk kan, maar zonder blauwdruk kan ook.
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Alle 'journalisten/insiders' die ik gehoord heb in diverse podcasts vermeldden dat het een kwestie is van handtekeningen zetten. Dat gaat echt wel gebeuren en ben blij voor Vettel dat hij in de F1 kan blijven.demo31051987 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:19:
Interessant nieuwtje:
[Twitter]
Klik voor video
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Dat is een veelgehoorde misvatting. Als er (kleine) schade is aan een bargeboard of een vleugel, heeft dat vaak/soms geen enkel merkbaar effect. De auto gaat er niet langzamer door lijkt het. Maar om dan te concluderen dat je van alles maar met de Franse slag kan doen is niet correct.Jory schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:10:
[...]
Ik betwijfel het. Ja 1mm kan het verschil zijn tussen optimaal en net niet, maar er wordt vaak zat doorgereden met schade aan de vloer, bargeboards en vleugels zonder dat die schade tot hele grote problemen lijkt te leiden, dus een vleugeltje wat 1mm te kort of lang is gaat ook prima.
Je hebt een aerodynamisch pakket, dat bestaat uit verschillende onderdelen die met elkaar hét grote verschil maken. Een klein onderdeel kan meer of minder effect hebben op de werking van het geheel. Soms heeft het geen effect, maar soms hoor je na een race dat iemand geen plaatsen kon goedkmaken omdat er ergens schade was die niemand zelfs nog maar gezien had. Soms, op bepaalde plaatsen zijn die mm's wel degelijk van belang. Soms ook niet, maar het is niet zo dat een kleine afwijking niet erg is.
Gewichten spelen ook nog eens een rol, dus hoe iets er achter het carbon dat je aan de buitenkant ziet, uitziet, is ook erg belangrijk. De constructie, wat grote invloed heeft op de gewichtsverdeling en dus de balans, is erg belangrijk.
Dus, naar mijn bescheiden mening kun je géén F1 auto nabouwen 'op het oog'. Niet op basis van foto's of filmpjes. Ja, voor een bioscoopfilm of een demo-auto die op een beurs moet staan. Dan kun je af met iets dat er aan de buitenkant op lijkt. Maar je krijgt écht geen perfecte Mercedes kopie door alleen maar te kijken.
Nee. Kan niet. Het is geen Nascar.ND863 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:21:
Blauwdruk kan, maar zonder blauwdruk kan ook.
Verwijderd
Dat niet alleen. Iemand maakte de opmerking eerder maar kan hem niet terugvinden.mphilipp schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:49:
[...]
Dat is een veelgehoorde misvatting. Als er (kleine) schade is aan een bargeboard of een vleugel, heeft dat vaak/soms geen enkel merkbaar effect. De auto gaat er niet langzamer door lijkt het. Maar om dan te concluderen dat je van alles maar met de Franse slag kan doen is niet correct.
Je hebt een aerodynamisch pakket, dat bestaat uit verschillende onderdelen die met elkaar hét grote verschil maken. Een klein onderdeel kan meer of minder effect hebben op de werking van het geheel. Soms heeft het geen effect, maar soms hoor je na een race dat iemand geen plaatsen kon goedkmaken omdat er ergens schade was die niemand zelfs nog maar gezien had. Soms, op bepaalde plaatsen zijn die mm's wel degelijk van belang. Soms ook niet, maar het is niet zo dat een kleine afwijking niet erg is.
Gewichten spelen ook nog eens een rol, dus hoe iets er achter het carbon dat je aan de buitenkant ziet, uitziet, is ook erg belangrijk. De constructie, wat grote invloed heeft op de gewichtsverdeling en dus de balans, is erg belangrijk.
Dus, naar mijn bescheiden mening kun je géén F1 auto nabouwen 'op het oog'. Niet op basis van foto's of filmpjes. Ja, voor een bioscoopfilm of een demo-auto die op een beurs moet staan. Dan kun je af met iets dat er aan de buitenkant op lijkt. Maar je krijgt écht geen perfecte Mercedes kopie door alleen maar te kijken.
Namaken van tekeningen, foto's of wat dan ook is leuk maar als je de principes erachter niet kent en de wetenschap schiet je er niks mee op. Leuk als je het 1 op 1 namaakt maar als niet weet hoe het werkt en waarom iets is gedaan of hoe met elkaar samenwerkt heeft het 0 zin.
Vandaar dat er een aantal prominenten binnen de F1 ervan overtuigd zijn dat ze hulp van Mercedes moeten hebben gehad.
Ik zie hem liever naar Red Bull gaan.Wom schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:43:
Alle 'journalisten/insiders' die ik gehoord heb in diverse podcasts vermeldden dat het een kwestie is van handtekeningen zetten. Dat gaat echt wel gebeuren en ben blij voor Vettel dat hij in de F1 kan blijven.
Ik denk dat dat hem meer beschadigd. Mag dan wel bekend/oud team zijn voor hem, maar je weet wie er voorop komt...
Het is ook geen 1998 meer.
Maar je zegt het zelf al: van de buitenkant kan de RP20 een prima demo-model zijn van de W10. Dát is toch PRECIES waar we in eerste instantie over vallen?
De brake-duct specifiek is klaarblijkelijk een ander verhaal. Daar hebben ze dat onderdeel letterlijk in eigen hand gehad, toen nog legaal.
De principes van wat? Van aerodynamica? Van een F1 auto ontwerpen?Verwijderd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:02:
[...]
Dat niet alleen. Iemand maakte de opmerking eerder maar kan hem niet terugvinden.
Namaken van tekeningen, foto's of wat dan ook is leuk maar als je de principes erachter niet kent en de wetenschap schiet je er niks mee op. Leuk als je het 1 op 1 namaakt maar als niet weet hoe het werkt en waarom iets is gedaan of hoe met elkaar samenwerkt heeft het 0 zin.
Vandaar dat er een aantal prominenten binnen de F1 ervan overtuigd zijn dat ze hulp van Mercedes moeten hebben gehad.
Je geeft het toch aan een vakspecialist plus zijn/haar analyse tools om de principes te achterhalen? Wanneer ontwerpers T-wings/bargeboards/strays/flipjes/flapjes van andere teams kopieren doen zij toch niet anders? Kwestie van interpreteren wat de ander probeerde te doen, en dan toepassen op je eigen concept. Is het perfect? Nee. RP doet het alleen op alle meerdere vlakken ipv 1 klein onderdeel.
Ik snap gewoon niet dat sommigen 100% uitsluiten dat wat RP deed volstrekt onmogelijk is. Men roept alsof de RP20 een blauwdruk kopie is, terwijl je daar evenmin zekerheid in hebt...
Verwijderd
Je denkt er te makkelijk over.ND863 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
De principes van wat? Van aerodynamica? Van een F1 auto ontwerpen?
Je geeft het toch aan een vakspecialist plus zijn/haar analyse tools om de principes te achterhalen? Wanneer ontwerpers T-wings/bargeboards/strays/flipjes/flapjes van andere teams kopieren doen zij toch niet anders? Kwestie van interpreteren wat de ander probeerde te doen, en dan toepassen op je eigen concept. Is het perfect? Nee. RP doet het alleen op alle meerdere vlakken ipv 1 klein onderdeel.
Ik snap gewoon niet dat sommigen 100% uitsluiten dat wat RP deed volstrekt onmogelijk is. Men roept alsof de RP20 een blauwdruk kopie is, terwijl je daar evenmin zekerheid in hebt...
En/Of denk jij te makkelijk over de capaciteiten van ervaren F1 ontwerpers en de hedendaagse technieken?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uvaPnmjD3rklT8xnkVYN7IkE.jpg?f=user_large)
Ze weten dat het geluid maakt. Kunnen ze dan de binnenkant exact namaken?
Verwijderd
Tja, ik neem het aan van de prominenten in de F1 die al tig jaar meelopen. De uitleg die zij geven komt voor mij geloofwaardiger over.ND863 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:23:
[...]
En/Of denk jij te makkelijk over de capaciteiten van ervaren F1 ontwerpers en de hedendaagse technieken?
Als die als een bel klinkt en ze jarenlang bellen gemaakt hebben ja. Als je aan dat ding rammelt en je hoort het geluid van een kukelende kip dan krabben ze zich misschien wel even achter de oren.hansvk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:28:
Dus als RP dit ziet:
[Afbeelding]
Ze weten dat het geluid maakt. Kunnen ze dan de binnenkant exact namaken?
Ja, maar je kunt niet zonder meer een element van de Mercedes op een Red Bull plakken en hopen dat het ook werkt. Dan zul je inderdaad moeten analyseren wat de principes achter het onderdeel zijn, zodat je een vertaling kunt maken naar je eigen ontwerpfilosofie.ND863 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
Wanneer ontwerpers T-wings/bargeboards/strays/flipjes/flapjes van andere teams kopieren doen zij toch niet anders?
Daarnaast wordt er blijkbaar niet bij stilgestaan dat Racing Point natuurlijk ook hun ingenieurs heeft. Zelfs al schelen de afmetingen van de barge boards allemaal enkele millimeter, ze hebben ook wel genoeg rekenkracht en verstand om er dan iets goed van te maken. Zoals @RobertMe zegt over het voorbeeld van de bel, Racing Point weet ook wel hoe iets moet werken. Als die gasten een CAD tekening krijgen van een barge board die afgeleid is van lidar data, dan kunnen die daar ook wel mee aan de slag. Ze weten toch wel waarover het gaat
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Wellicht... Alleen maakt hij bij Red Bull veel meer kans op podiums dan bij het "één zwaluw maakt nog geen zomer" team van RP, en bovendien hij is bekend met het team én de designfilosofie van Newey. De Newey auto's liggen hem veel beter dan de Ferrari's.Illegal_Alien schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:09:
Ik denk dat dat hem meer beschadigd. Mag dan wel bekend/oud team zijn voor hem, maar je weet wie er voorop komt...
Het gaat erom dat zij beweren dat ze zich hebben gehouden aan de lijst van onderdelen die gekocht mogen worden. Dat is op zich ook geen probleem. Alleen beweren een aantal andere teams dat ze andere onderdelen hebben van Mercedes waarvan RP beweert dat ze die zelf verzonnen hebben (gekopiëerd van Mercedes). Dat klinkt leuk, maar dat is dus in de praktijk niet zo simpel als sommigen hier denken.Holk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:34:
Maar RP heeft toch toegegeven een brakeduct te hebben gekocht van Mercedes voordat deze beschikbaar zou zijn. En laten we niet in lange discussies vallen over hoe en wat, er spelen op de achtergrond veel meer dingen die ervoor zorgen dat dit een exacte kopie is van de 2019 Mercedes die wij nooit gaan horen of zien. Het is aan de FIA om te bepalen aan de hand van bewijzen of het wel of niet mag.
On a sidenote: we mogen hier al niet over de races praten, want daar is een andere topic voor, dus waar mogen we dan nog wel over praten hier? Over issues die spelen in de F1 dacht ik. Of mag dat dan maar 3 posts duren?
Ja, de buitenkant. Maar goed, als jij denkt dat jij die Mercedes even kunt lenen om 'm door jouw laserscanpoort te halen, be my guest...Kenhas schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:36:
Er wordt zo geroepen dat er geen auto kan gemaakt worden, enkel aan de hand van foto's. Maar de dag van vandaag kan je, in combinatie met lidar, zaken opmeten tot op de millimeter juist.
We hebben nu juist beargumenteerd dat er meer is dan alleen de buitenkant. Dat werkt met een Toyota Corolla, maar met een F1 auto is dat allemaal nét ietsje anders. En ja, RBR ziet ook wel eens iets op een andere auto dat zij ook gaan proberen. Dat is dan een kwestie van reverse engineeren en je eigen implementatie daarvan maken. Dat is nét even iets anders dan 1:1 kopieren, want dat gaat meestal niet eens.
En als het allemaal zo simpel was, waarom rommelt Alfa Romeo dan zo? En waarom worstelt Williams dan mee? Ze kunnen toch 'gewoon' een andere, betere auto kopiëren van een paar fotootjes? Simpel toch?
Maar dat onderdeel waar Renault tegen protesteerde heeft RP toegegeven aan te hebben geschaft voordat deze beschikbaar zou zijn. Daarmee geven ze toe iets te hebben gekopieerd te hebben wat eigenlijk niet mocht. Dus de hele heisa rond het kopie gedrag van een plaatje is niet aan de orde.. En ja, de buitenkant krijg je nog wel gekopieerd met plaatjes, maar niet op de mm en de interne zaken kun je nooit 1-op-1 kopieren zonder het origineel te hebbenmphilipp schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:50:
[...]
Het gaat erom dat zij beweren dat ze zich hebben gehouden aan de lijst van onderdelen die gekocht mogen worden. Dat is op zich ook geen probleem. Alleen beweren een aantal andere teams dat ze andere onderdelen hebben van Mercedes waarvan RP beweert dat ze die zelf verzonnen hebben (gekopiëerd van Mercedes). Dat klinkt leuk, maar dat is dus in de praktijk niet zo simpel als sommigen hier denken.
On a sidenote: we mogen hier al niet over de races praten, want daar is een andere topic voor, dus waar mogen we dan nog wel over praten hier? Over issues die spelen in de F1 dacht ik. Of mag dat dan maar 3 posts duren?
Nee, ze geven dan toe iets gekocht te hebben dat buiten de toegestane onderdelen valt. Kopen is niet kopiëren. RP zei aanvankelijk dat ze een aantal spullen gekocht hadden en de rest zelf verzonnen door goed naar de Mercedes te kijken. Maar blijkbaar was dat ene onderdeel iets tè perfect 'verzonnen' en hebben ze nu zelf toegegeven dat het gekocht is.Holk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:55:
[...]
Maar dat onderdeel waar Renault tegen protesteerde heeft RP toegegeven aan te hebben geschaft voordat deze beschikbaar zou zijn. Daarmee geven ze toe iets te hebben gekopieerd te hebben wat eigenlijk niet mocht.
Maar waarschijnlijk hebben ze wel meer onderdelen gezien die ze niet zomaar gekopiëerd kunnen hebben.
Williams vind een B-team idee echt a-relaxed. Dat was niet hun historie, niet hun waarde en normen, niet iets waar ze trots op konden zijn. En RP is de eerste die aandurft om een stapje verder te gaan, en het risico van imago-schade te nemen. Opzich zou met Stroll als kei harde zakenman achter het roer deze stap niet zo heel verassend kunnen zijn.
Aangezien ze met Mercedes motoren rijden, gaan ze ook wel een redelijk goed idee hebben hoe de binnenkant eruit ziet. Ze moeten de wagen toch rond de motor en koeling en zo bouwen?mphilipp schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:54:
[...]
Ja, de buitenkant. Maar goed, als jij denkt dat jij die Mercedes even kunt lenen om 'm door jouw laserscanpoort te halen, be my guest...
We hebben nu juist beargumenteerd dat er meer is dan alleen de buitenkant. Dat werkt met een Toyota Corolla, maar met een F1 auto is dat allemaal nét ietsje anders. En ja, RBR ziet ook wel eens iets op een andere auto dat zij ook gaan proberen. Dat is dan een kwestie van reverse engineeren en je eigen implementatie daarvan maken. Dat is nét even iets anders dan 1:1 kopieren, want dat gaat meestal niet eens.
En als het allemaal zo simpel was, waarom rommelt Alfa Romeo dan zo? En waarom worstelt Williams dan mee? Ze kunnen toch 'gewoon' een andere, betere auto kopiëren van een paar fotootjes? Simpel toch?
En valt de binnenkant wel onder die "verboden onderdelen"? Dacht dat het de remmen en het aero pakket waren dat niet mochten verkocht worden.
Alfa Romeo is misschien geen zeer slechte auto maar dit jaar is het de motor die op "mysterieuze wijze" niet meer zo performant is. En Williams is eigenlijk gewoon te koppig en willen persé hun eigen ding doen
[ Voor 8% gewijzigd door Kenhas op 04-08-2020 13:12 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
alles kan off-topic
Is Bottas al zeker voor volgend jaar bij Mercedes?
Dat is alleen niet het hele verhaal. Racing Point heeft natuurlijk toegang tot de PU, versnellingsbak en elektronica van Mercedes. Ze hebben ophanging ook gekocht en dan weet je al heel wat en kan je gaan puzzelen naar de details. Een grote zal bijvoorbeeld de PU koeling zijn, zeker omdat dit een zwakte was. Ik zou niet verbaast zijn dat als het echt heet is, bijvoorbeeld dit weekend, ze weg gaan vallen omdat de PU teruggeschroefd moet worden. Het is ook de vraag in hoeverre de PU in dat aspect is verbeterd ten opzichte van 2019.
Het grootste probleem is alleen materieelgebruik. Ik wees er al op met de brake ducts. Duidelijk geïnspireerd, maar niet identiek. Kijk naar de bovenkant. Mercedes heeft een andere structuur en er zijn wel meer kleine verschillen. Wat ik zelf in een of twee minuten kijken zag, heb ik maar gemarkeerd met mijn uitstekende paint skills.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ry7s0235gkHcSo5aYc7M4cW1.jpg?f=user_large)
Zie ook: https://nl.motorsport.com...e-ducts-mercedes/4833420/
https://www.reddit.com/r/...son_of_the_2019_mercedes/
Racing Point kan wel leuk beweren in de altijd kortzichtige media dat ze dit hebben gekocht, maar mooi niet. Dit hebben ze zelf gemaakt. Mercedes reed in 2019 met kennelijk minstens vier verschillende ontwerpen en deze matched in concept, maar niet in details van productie.
Het gaat Renault dan ook helemaal niet om de buitenkant. Ze weten daar ook zelf echt wel dat je dit aan de hand van foto's kan doen en dat er verschillen zijn. Het gaat Renault om de binnenkant. Daarom zijn brake ducts van Racing Point in beslag genomen en heeft Mercedes onderdelen moeten aanleveren. De FIA maakt die open en gaat intern vergelijken. Tja, ik zie eigenlijk geen reden om te geloven dat het niet hetzelfde zal zijn, buiten afwijkingen in fabricage.
En dat is denk ik ook waarom het nu al zo lang duurt. De FIA weet waarschijnlijk niet wat ze hiermee aanmoeten. Ik denk dat Racing Point hun echte argument namelijk is dat ze in 2019 de brake ducts van Mercedes hebben gekocht toen dat nog mocht. Daarna hebben ze deze waarschijnlijk zelf nagebouwd en zullen ze tegen de FIA claimen dat ze het "doorontwikkeld" hebben. Immers zijn er kleine verschillen.
En ik ben bang dat ze gelijk gaan krijgen ook. Ja, ik ben het eigenlijk gewoon met Renault eens. Laat die even inzinken mensen.
Als je dit toestaat, dan is het de dood van de sport. Racing Point heeft zoveel botweg gekopieerd, maar als je echt zou inzoomen op de details, dan vind je denk ik overal wel kleine verschillen. Ik denk dat ze over de hele linie simpelweg niet de materieeltechnieken hebben om alles te kopiëren tot de standaard van Mercedes. Verder lijkt de FIA het hele proces gedoogd te hebben en dan ben je eigenlijk wel klaar. Het gaat nog wel even duren, maar uiteindelijk denk ik dat er niks verboden zal worden, hoewel ik dat eigenlijk zou toejuichen.
Zo ga je namelijk heel wat teams krijgen die gewoon de oude onderdelen doorschuiven aan B-teams. Red Bull gaat dit zeer zeker doen als het opeens weer mag. Krijg je een AlphaTauri die opeens een P3 of P4 waardige auto in het WCC is, afhankelijk van hoe goed RBR het jaar ervoor was. Zit je dan als team zoals Renault of in mindere mate McLaren die wel zelf alles doen, maar niet het personeel hebben voor de echt bijzondere dingen.
De budgetcap is een tweede probleem. De echte topteams, Mercedes en RBR hebben gewoon uitstekend personeel onder contract staan en dat gaat niet veranderen. Het zijn waarschijnlijk de onderzoeksafdelingen waar de klappen gaan vallen. Nu schijnt het dat zowel RBR als Mercedes hun faciliteiten nog steeds uitbreiden, waardoor ik vermoed dat beiden zullen gaan kijken naar een andere raceklasse erbij, maar ze gaan verloren voor de Formule 1 teams. De andere teams krijgen ze dus niet en waarschijnlijk gaat de impact van mensen zoals Allison of Newey juist toenemen per 2022. Immers zijn dat waarschijnlijk de twee beste aerodynamici in de Formule 1, beiden zijn technisch directeur/CTO bij de beste teams in de Formule 1. Er lijkt bijzonder weinig vrijheid te zijn binnen de 2022 reglementen, waardoor je juist zulke mensen zal willen hebben die net het beetje extra brengen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
alles kan off-topic
Verwijderd
Voorbeeld hier onder van een Nokia telefoon. Je kunt op basis van materiaal filteren en volledig in 3D-roteren. Is erg indrukwekkend te noemen. Op basis van de scans worden ook direct tekeningen gegenereerd met afmetingen zoals jij dat wenst.
/f/image/hA0YrHkwmGjIcDTUz1cmS8Mi.png?f=fotoalbum_large)
Maar lang verhaal kort, ze gooien een onderdeel in de scanner en 4 uur later heb je de precieze handleiding hoe deze te fabriceren.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Lijken me wel meer gaten in te schieten.Verwijderd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:41:
Kan een Red Bull dan niet hun budget vergroten bij Alpha Tauri en die mensen gewoon laten ontwikkelen voor Red Bull als ze dan mogelijk al hun onderdelen toch doorschuiven? Dat lijk mij een mooie manier om van de cap af te komen? Of zijn daar dan al regels voor, of hoe controleren ze dat?
Je laat een lab diverse concepten doorrekenen/uitproberen etc. Dat lab heeft een eigen budget en wordt niet door het team betaald. Vreemd genoeg gaat kiest het team dan steeds heel gelukkig met het concept waar ze mee doorgaan en hoe ze daarop door gaan ontwikkelen.
alles kan off-topic
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Dan wordt het Formula One World Constructors Championship (WCC) dus straks het Formula One World Copiers Championship (WCC)DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:33:
[...]
En dat is denk ik ook waarom het nu al zo lang duurt. De FIA weet waarschijnlijk niet wat ze hiermee aanmoeten. Ik denk dat Racing Point hun echte argument namelijk is dat ze in 2019 de brake ducts van Mercedes hebben gekocht toen dat nog mocht. Daarna hebben ze deze waarschijnlijk zelf nagebouwd en zullen ze tegen de FIA claimen dat ze het "doorontwikkeld" hebben. Immers zijn er kleine verschillen.
En ik ben bang dat ze gelijk gaan krijgen ook. Ja, ik ben het eigenlijk gewoon met Renault eens. Laat die even inzinken mensen.![]()
Als je dit toestaat, dan is het de dood van de sport. Racing Point heeft zoveel botweg gekopieerd, maar als je echt zou inzoomen op de details, dan vind je denk ik overal wel kleine verschillen. Ik denk dat ze over de hele linie simpelweg niet de materieeltechnieken hebben om alles te kopiëren tot de standaard van Mercedes. Verder lijkt de FIA het hele proces gedoogd te hebben en dan ben je eigenlijk wel klaar. Het gaat nog wel even duren, maar uiteindelijk denk ik dat er niks verboden zal worden, hoewel ik dat eigenlijk zou toejuichen.
Zo ga je namelijk heel wat teams krijgen die gewoon de oude onderdelen doorschuiven aan B-teams. Red Bull gaat dit zeer zeker doen als het opeens weer mag. Krijg je een AlphaTauri die opeens een P3 of P4 waardige auto in het WCC is, afhankelijk van hoe goed RBR het jaar ervoor was. Zit je dan als team zoals Renault of in mindere mate McLaren die wel zelf alles doen, maar niet het personeel hebben voor de echt bijzondere dingen.
[...]
Dat issue is dus niet "by design" maar een designfout.wowly schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:45:
Vwb vertel naar RBR omdat de wagen hem ligt: Vettel rijdt het liefste via de achterzijde, met een wagen die aan de achterzijde veel grip heeft. Laat dat laatste nou net een flink issue zijn bij RBR
En waar in het hele scan proces krijg je de tolerantie eisen van ieder vlak, feature etc te zien? Zodat alle onderdelen ook passen en werken zoals intended als je alles gaat assembleren. (plus vooral nog produceerbaar zijn)Wom schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:42:
Maar lang verhaal kort, ze gooien een onderdeel in de scanner en 4 uur later heb je de precieze handleiding hoe deze te fabriceren.
Ik denk zelf dat RP en Merc een loophole in de regels hebben gebruikt (zoals wanneer ze bepaalde zaken nog mochten kopen) en precies tot de limiet zijn gegaan van wat toegestaan was. En ik denk dat dit veel verder gaat dan gebruik van foto's.
Dit topic is gesloten.
![]()
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport