Als de eerste Formule 1-race op 5 juli in Oostenrijk doorgaat, zullen de Ziggo-verslaggevers @jackontracks en @Olav_Mol afwezig zijn. Op Ziggo Sport ontbreken daardoor de interviews en verslaggeving van Plooij vanuit de pits.https://t.co/C0gxDN5qHF pic.twitter.com/HBxxBJbYo6
— Sportpers (@Sportpers1) 26 mei 2020
[ Voor 8% gewijzigd door rammes op 26-05-2020 22:06 ]
Ik zou het doen!
[ Voor 70% gewijzigd door hardware-lover op 26-05-2020 22:10 ]
Testing, one, two ...
Deze komt in de categorie positief nieuws in barre tijden

Wat Plooij betreft tenminste.
[ Voor 6% gewijzigd door alexbl69 op 26-05-2020 22:32 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat is niet geheel juist: jack gaat wel degelijk interviews maken met de rijders alleen op de ’creatieve’ manier.
— Olav Mol®️ (@Olav_Mol) 26 mei 2020
Aan de ene kant zit ik er niet per se op te wachten, vooral niet op dat "creatieve" van Jack. Aan de andere kant, als het zo geweldig word als de "in your face interview" van Kobe bij League of Legends kan het nog wel eens wat wordendemo31051987 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:12:
Reactie Olav Mol op het bericht van Ziggo:
[Twitter]
Sowieso was al lang en breed bekend dat als Oostenrijk door zou gaan alleen heb absoluut noodzakelijke personeel daar zou zijn. En pers zou daar dus uiteraard niet onder vallen. Wellicht een aantal poppetjes van FOM en dat die beelden door alle zenders gebruikt kunnen worden en that's it.Saturnus schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:10:
Dat is wel heel oud nieuws... Uitgebreid over gesproken in Formule 1 Café (Ziggo niet naar Oostenrijk). Maarja, heb dan ook nog nooit van Sportpers gehoord.
Volgens mij is dat laats nog eens geweest, dat er maar 3 of 4 journalisten bij "de pen" mochten zijn. Wellicht dat Ziggo nu dan weer dezelfde "creatieve" manier toepast. Jack die thuis in de woonkamer een popie-jopie vraag inspreekt waarna ze het FOM interview afspelen.
Vind ik opzich best een leuke manier
Heb je wel minder dat je coureurs die opvallen in de race kan benaderen omdat de afspraken al van te voren gemaakt zijn, maar toch leuk dat ze (in deze vreemde tijden) toch het beste van proberen te maken.
Ferrari heeft natuurlijk de backing van Agnelli (Fiat etc);DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:37:
[...]
Het grootste deel zal de sportauto afdeling zijn, maar ze zullen ook voorsorteren op de budgetcap. McLaren haar sportauto's, tja, het zijn geen Ferrari's. Ze hebben die uitstraling niet, maar er lijken ook serieuze problemen te zijn met heel wat McLaren auto's. Er gaan genoeg verhalen rond dat ze ongeveer net zo betrouwbaar zijn als een McLaren Formule 1 auto de afgelopen jaren.![]()
De klap voor Woking zal alleen serieus zijn. Het zou om een kwart van het totale personeelsbestand gaan.
[Embed]
In die markt moet je gewoon perfect zijn. Ferrari is dat en die kunnen gewoon zeggen dat ze zoveel auto's bouwen en zetten je op een wachtlijst, als je al een Ferrari mag kopen. Ja, zover gaat Ferrari. Al heb je miljarden, Ferrari bepaalt of ze je een Ferrari willen verkopen en je hebt je ernaar te gedragen.
Wikipedia: Exor (company)
McLaren heeft wel backing maar niet zoveel.
Ferrari heeft het niet nodig met hun wachtlijst systeem. Het is een gezond bedrijf met een stabiele lange termijn omzet, met een relatief hopeloos Formule 1 team. Er zitten gewoon geen "winnaars". Het zijn carrièremensen die de politieke cultuur zo hebben gemanipuleerd dat ze tot de top zijn opgeklommen, ten kosten van anderen. Daarna proberen ze iedereen af te houden. Heel anders dan types zoals Frank Williams, Ron Dennis, Horner, Wolff, Brawn of Enzo Ferrari die voor de resultaten gingen.ArcticWolf schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:44:
[...]
Ferrari heeft natuurlijk de backing van Agnelli (Fiat etc);
Wikipedia: Exor (company)
McLaren heeft wel backing maar niet zoveel.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
...die stoppen vast binnenkort.
Ze zullen waarschijnlijk wel moeten gezien hun situatie;Pathogen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:26:
Renault is zo hard bezig aan het roepen dat ze niet zomaar uit de F1 stappen...
...die stoppen vast binnenkort.
https://www.nd.nl/nieuws/...en-als-er-geen-hulp-komt-
En vers van de pers;
https://automotive-online...nen-om-kosten-te-besparen
[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 27-05-2020 12:32 ]
Kweenie. Die Fransen denken anders dan wij. Zie AF-KLM waar de topman ondanks staatssteun zonder ook maar een rimpeltje te veroorzaken (behalve bij ons dan) miljoenen aan bonus extra krijgt.ArcticWolf schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:30:
[...]
Ze zullen waarschijnlijk wel moeten gezien hun situatie;
https://www.nd.nl/nieuws/...en-als-er-geen-hulp-komt-
En vers van de pers;
https://automotive-online...nen-om-kosten-te-besparen
Daarvoor zou je hier met pek en veren door de stad getrokken worden.
Offtopic:alexbl69 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:42:
[...]
Kweenie. Die Fransen denken anders dan wij. Zie AF-KLM waar de topman ondanks staatssteun zonder ook maar een rimpeltje te veroorzaken (behalve bij ons dan) miljoenen aan bonus extra krijgt.
Daarvoor zou je hier met pek en veren door de stad getrokken worden.
1. Het zijn geen miljoenen maar slechts EUR 768.456
2. Dit gaat over resultaten in 2019
3. De Operationele winst in 2019 was EUR 1.1 Miljard
4. Netto winst EUR 570 Miljoen..
Zucht..
En nadat hij zijn bonus voor dit jaar heeft laten vallen en op eigen initiatief 25% van zijn loon inlevert.BasvanS schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:00:
[...]
Offtopic:
Zucht..
Nu gaat het over de langetermijnbonus die hij in 2022 zou ontvangen. Tegen 2022 moeten er bepaalde realisaties zijn maar denk dat met de huidige crisis, die niet echt bereikbaar zijn. Dus wat gaat er nog overschieten van die bonus.
Als ik het mij goed herinner tenminste
Ontopic: denk toch dat de toekomst van Renault als F1 team aan een zijden draadje hangt. Of ze moeten echt de meerwaarde aan marketing kunnen tonen.
Maar ja, als ook McLaren staat te wankelen (en misschien een team of twee waarvan we het nog niet weten), vrees ik de F1 zoals ze nu bestaat, aan een zijden draadje hangt
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Het gaat om EUR 768.456 over 2019 PLUS een mogelijke lange-termijnbonus van EUR 2 miljoen. Als het onmogelijk is dat hij aanspraak kan maken op die 2 miljoen, waarom moest dit dan toch met alle geweld worden aangenomen?BasvanS schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:00:
[...]
Offtopic:
Zucht..
De winst over 2019 is voor 80% behaald door het onderdeel KLM. Het Nederlandse onderdeel waarvan de topman juist afzag van een extra bonus.
De totale nettowinst bedroeg 290 miljoen, een achteruitgang van ruim 30% ten opzichte van het jaar ervoor. Een ronduit belabberd resultaat in een sector die als geheel een winstgroei van 10% kende.
Zucht.
De stijging van de winsten in de luchtvaart komt met name door Azie, resultaten die een negatief effect op deze winsten zijn vliegbelastingen (NL..) en Stakingen (FR.. ). Daarnaast zijn het de marges bij KLM en Transavia die onder druk staan en met meer dan 10% onderuit gingen ondanks een hogere omzet. Het Air France stuk presteerde beter. Ook bij de Cargo tak deed KLM het slecht en Air France goed.alexbl69 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:32:
[...]
Het gaat om EUR 768.456 over 2019 PLUS een mogelijke lange-termijnbonus van EUR 2 miljoen. Als het onmogelijk is dat hij aanspraak kan maken op die 2 miljoen, waarom moest dit dan toch met alle geweld worden aangenomen?
De winst over 2019 is voor 80% behaald door het onderdeel KLM. Het Nederlandse onderdeel waarvan de topman juist afzag van een extra bonus.
De totale nettowinst bedroeg 290 miljoen, een achteruitgang van ruim 30% ten opzichte van het jaar ervoor. Een ronduit belabberd resultaat in een sector die als geheel een winstgroei van 10% kende.
Zucht.
Als alle aandeelhouders tevreden zijn met een topman kan je gewoon een bonus uitkeren over behaalde resultaten. Die 2 miljoen is natuurlijk ook akkoord, zeker als hij de targets haalt tijdens de Corona crisis
Volgens mij is Renault in de F1 ook een stukje Franse trots die we niet zo snel zien verdwijnen.
[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 27-05-2020 14:15 ]
KLM AF en andere maatschappijen in tijden van corona-steun?
[ Voor 24% gewijzigd door Outerspace op 27-05-2020 17:34 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
[YouTube: F1 CLASSIC | 1998 Belgian Grand Prix | Presented by DHL]
begint nu
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Wat een heerlijke chaos was die race, ik kan hem mij nog herinneren live op tv gezien. Stel je voor dat zoiets tegenwoordig zou gebeuren zonder reserve wagens... dan staan er nog 8 man op de gridbasvn schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:03:
vandaag een lekkere classic
begint nu
Heerlijk geluid ook trouwens!

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
BREAKING: The @FIA World Motor Sport Council has confirmed rule changes for 2020, 2021 and 2022, including a new cost cap and aero rules#F1 pic.twitter.com/jZOxNcaNKD
— Formula 1 (@F1) 27 mei 2020
Reduced cost cap for #F1 teams ✅
— Formula 1 (@F1) 27 mei 2020
Sliding scale rule for aero testing ✅
The details of the rule changes ⬇️https://t.co/6vOCbcJv1n
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Verwijderd
Mijn eerste en nog altijd enige GP waar ik live bij ben geweestbasvn schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:03:
vandaag een lekkere classic
begint nu
Ik krijg het nog koud als ik aan die dag terug denk.
Als Mercedes stopt verkopen ze hun aandeel in het team aan een andere eigenaar. Het Brackley team zal niet direct zijn deuren sluiten en van de grid verdwijnen.Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:57:
Dus Red Bull-Mercedes in 2022? Ik zie Honda stoppen, en Mercedes ook (althans dat zijn de geruchten) en die stappen maar al graag in een Oostenrijks team in met geld ipv Mclaren (wat ook een concurrent is).
Ik krijg het koud als ik terugdenk aan de meeste Spa bezoeken. Simpelweg omdat het zo vaak koud wasRichard117 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:45:
[...]
Mijn eerste en nog altijd enige GP waar ik live bij ben geweest![]()

Exact expert nodig?
Verschilt wel per jaar welke regels er van toepassing zijn. Zover ik zie is voor 2020 niet direct een gevolg. Tenzij je mee wilt tellen dat er onderdelen worden overgeheveld naar 2021.
Maar goed dat ze nog reserve auto's haddenRichard117 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:45:
[...]
Halverwege de race werd er een gat in het hek geknipt en konden we erdoor.
Zoals te verwachten was en we eigenlijk ook al wisten.
Begrijp hieruit dat de FOM het zonder publiek nog wel had gewild?demo31051987 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:31:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Zoiets had ik ook begrepen. De organisatie wil niet zonder publiek omdat het niet te betalen zou zijn, dus was het zonder publiek alleen mogelijk als FOM een deel van de kosten op zich zou nemen. Waarschijnlijk wilde de FOM dit niet en is de race dus officieel geannuleerd.hoevenpe schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:35:
[...]
Begrijp hieruit dat de FOM het zonder publiek nog wel had gewild?
Bron: https://www.gpupdate.net/...ndvoort-geen-geld-kosten/
Ik denk dat de FOM nu elke cent wel kan gebruiken, dus ja. Maar ik denk dat toen ze eenmaal genoeg banen konden racen, het ook wat minder noodzaak was.hoevenpe schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:35:
[...]
Begrijp hieruit dat de FOM het zonder publiek nog wel had gewild?
Wellicht heeft het ook te maken met het feit dat ze verwachten dat er toch veel mensen naar Zandvoort komen om een glimp op te vangen van het evenement of de reis naar het circuit en ze dus alsnog veel mensen daar krijgen die ook weer het virus gaan verspreiden. Ook al is er geen race, er gaan toch mensen kijken.
Je zag het al met de aandacht rond die Red Bull roadtrip, er duikt zo 100 man op af. Gezien ze de datum van een race vooraf aankondigen, kun je er vanuit gaan dat er nog steeds een massa richting Zandvoort gaat. Ik verwacht dat dit ook bij andere banen een probleem kan worden en dat ze dus beveiliging moeten inhuren om te voorkomen dat mensen groeperen.
[ Voor 18% gewijzigd door Martinspire op 28-05-2020 10:00 ]
Superseason dan maar?
ergens begin januari Zandvoort
Enige vervelende is dat je het daar ook maar beter bij kunt laten. Goede kans dat de tweede, derde, ... minder zijn dan deze.Richard117 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:45:
[...]
Overigens ook een lekker themesong was dat voor de F1. Herinner het nog van het spel/de simulator die ik de nodige uurtjes heb gespeeld.

https://www.formula1.com/...EQAuYGUJxGteSx3JEmKi.html
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zo dus.demo31051987 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:31:
https://nos.nl/artikel/23...ircuit-van-zandvoort.html

Ik zie het positief; nu heeft Zandvoort nog wat extra tijd gekregen om het circuit tot in de puntjes af te maken (als daar nog geld voor is dan ;-))
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ben het met je eens dat het niet strookt met de budget cap plannen maar als je nu naar de vloer kijkt dan vind ik het er persoonlijk ook niet echt uitzien. Als je nu kijkt naar wat voor groot stuk plank er aan de achterkant hangt dan mag die best wel wat smaller, mss als plus iets meer close racing want minder kans om je banden aan gort te snijden maar dat is even een snelle hersenspinsel hardop.DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:15:
De FIA is ook weer lekker bezig. Nee, we willen niet dat iedereen heel veel geld gaat uitgeven, dus bevriezen we het chassis. Maar kijk eens, we gaan wel aerodynamische aanpassingen doorvoeren want de achterkant van de vloer moet smaller. De auto's moeten weer eens langzamer worden gemaakt. Dat doen ze door de achterkant van de vloer te gaan versmallen. Alsof de teams nu niet vele miljoenen moeten gaan uitgeven aan deze aanpassing compenseren met een geheel nieuw aerodynamisch pakket.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo duur is een decoupeerzaag nietDaniëlWW2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:15:
De FIA is ook weer lekker bezig. Nee, we willen niet dat iedereen heel veel geld gaat uitgeven, dus bevriezen we het chassis. Maar kijk eens, we gaan wel aerodynamische aanpassingen doorvoeren want de achterkant van de vloer moet smaller. De auto's moeten weer eens langzamer worden gemaakt. Dat doen ze door de achterkant van de vloer te gaan versmallen. Alsof de teams nu niet vele miljoenen moeten gaan uitgeven aan deze aanpassing compenseren met een geheel nieuw aerodynamisch pakket.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar je voorvleugel, bargeboards en diffuser opnieuw mogen gaan ontwerpen is dat wel. Tweede is dat ik vermoed dat dit RBR wel eens zou kunnen gaan benadelen en Mercedes minder. Dat hebben we ook vooral nodig, nog meer Mercedes 1-2.

Jup. Zo te zien halen ze ook de slots in de vloer weg, waardoor het weer moeilijker wordt om de vloer te sealen voor het ground effect. Wat dus teams met meer rake, meer benadeeld.DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:22:
[...]
Maar je voorvleugel, bargeboards en diffuser opnieuw mogen gaan ontwerpen is dat wel. Tweede is dat ik vermoed dat dit RBR wel eens zou kunnen gaan benadelen en Mercedes minder. Dat hebben we ook vooral nodig, nog meer Mercedes 1-2.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Mijn boefje is liev!
Dat [Team XYZ] ermee stopt hoor je elk seizoen. En aangezien zelfs een kapotte klok 2x per dag gelijk heeft, zal het best wel een keer uitkomen. Maar zolang die geruchten gebaseerd zijn op bv een gesprek tussen Wolf en Stroll, hecht ik er weinig waarde aan. Het is nooit concreet, het zijn altijd geruchten. Volgens mij doen alle teams elk jaar een rondje langs de velden om te kijken of het nog zinvol is. Wat dat betreft is de huidige crisis voor elk team weer zo'n moment, vooral omdat alle inkomsten behoorlijk teruglopen.Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:57:
Dus Red Bull-Mercedes in 2022? Ik zie Honda stoppen, en Mercedes ook (althans dat zijn de geruchten) en die stappen maar al graag in een Oostenrijks team in met geld ipv Mclaren (wat ook een concurrent is).
Maar of ze er echt mee gaan stoppen...ik weet het niet. Geruchten kun je niet zoveel mee. Zeker niet door te zeggen 'waar rook is, is vuur' wat zo vaak geroepen wordt.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Misschien vloeken in de kerk, maar ik zeg meer standaard onderdelen. Vleugels en vloer standaardiseren. Gare bargeboard troep en alle andere kleine frutsels en flapjes verbieden. Werkt in andere raceklasses ook prima en scheelt een bom duiten.DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:22:
[...]
Tsja, de F1 is (vanuit historisch oogpunt) alleen niet "andere raceklassen".pjlgt schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:36:
[...]
Misschien vloeken in de kerk, maar ik zeg meer standaard onderdelen. Vleugels en vloer standaardiseren. Gare bargeboard troep en alle andere kleine frutsels en flapjes verbieden. Werkt in andere raceklasses ook prima en scheelt een bom duiten.
Maar goed, er moet iets gebeuren om de sport levend te houden. Het windtunnelbudget vind ik hiervan echt de allerbeste richting, geen limiet aan wát je ontwikkelt maar wel aan hoe lang. En een beetje het veld bij elkaar proberen te trekken maakt het ook echt wel leuker.
Wat mij betreft is de enige restrictie die gemaakt zou moeten worden er één die direct, niet indirect, aangeeft hoeveel dirty air je mag creëren. Geen idee hoe je dat uit zou moeten drukken, maar lekker boeiend waar je je downforce vandaan haalt, als je de andere auto's er maar niet teveel mee lastig valt!

Dat zijn er niet eens zoveel, hele GT series, LMP, WCC's, allemaal verschillende merken met verschillende setups, daar kijken ze simpel naar de performance op de baan en kunnen (bij bv WCC of GTs) verplichten tot vermogen, motormanagement, gewicht, etc penalties.pjlgt schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:36:
[...]
Misschien vloeken in de kerk, maar ik zeg meer standaard onderdelen. Vleugels en vloer standaardiseren. Gare bargeboard troep en alle andere kleine frutsels en flapjes verbieden. Werkt in andere raceklasses ook prima en scheelt een bom duiten.
Ze zijn uniek met ontwerp, maar juist net zo uniek met regelgeving van balans (of beter, gebrek aan).
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Dat is een spec series. Als je eenmaal de voorvleugel en de vloer hebt gestandaardiseerd, dan is er weinig meer te ontwikkelen. Goedkoop is het zeker, maar het is geen Formule 1 meer.pjlgt schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:36:
[...]
En geen budgetlimiet, denk dat alle teams na die race wel wat extra onvoorziene kosten hadden.schumi2004 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:22:
[...]
Maar goed dat ze nog reserve auto's hadden
Hoe gaat dat eigenlijk als de budgetlimiet er wel is, moeten teams er in het budget dan rekening mee gaan houden dat er mogelijk een paar wagens afgeschreven moeten worden door ongelukken? En wat als dat buiten hun schuld om gebeurd (ongeluk met een andere wagen, een losliggend putdeksel)?
https://www.planetf1.com/...-valtteri-bottas-to-move/
Lance Stroll naar Mercedes. You heard it here first.
No matter the age, never lose the Kramer inside
Mercedes and Wolff quit speculation "unfounded and irresponsible"Hmtsjmftsch schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:06:
https://www.gpblog.com/en...ogether-with-stroll-.html
https://www.planetf1.com/...-valtteri-bottas-to-move/
Lance Stroll naar Mercedes. You heard it here first.
https://www.gpfans.com/en...ounded-and-irresponsible/
-Bottas zou in gesprek met Renault en RBR zijn.
-Toto Wolff zou voor het hervatten van het 2020 seizoen al aankondigen ermee te stoppen, voor Mercedes.
-Mercedes stopt met hun team en gaat alleen met de PU door. Het plan zou zijn dat Stroll de 70% aandelen van Mercedes in het team overneemt en betaald met Aston Martin aandelen. Daimler-Benz krijgt zo een meerderheidsbelang in Aston Martin, Stroll een veel beter team. Brackley zou dan hernoemd worden naar Aston Martin, Toto blijft teambaas, Mercedes works PU blijft ook.
https://www.formel1.de/ne...tellt-f1-programm-neu-auf
Implicatie is dat zowel Vettel als Hamilton wel eens noodgedwongen moeten gaan stoppen. Immers zal Stroll naar Brackley gaan en het is maar de vraag of daar een Hamilton of Vettel naast past. Die reputatie als de ultieme pay driver is dan wel bevestigd. Ergens is dat echt belachelijk als hij zo naar het Brackley team kan komen en alweer een waarschijnlijk betere coureur, ditmaal Bottas zijn plek verliest en naar Renault moet...
Maar dit seizoen kan hij alvast wennen aan een Mercedes, weliswaar roze maar toch. Ergens lijkt het me alleen wel vermakelijk als Lance Stroll het volgend seizoen wel moet opnemen tegen Hamilton of Vettel.
Racing Point? Tja gisteren was Andrew Green nog best trots dat ze volgend seizoen Aston Martin zouden worden. Het begint erop te lijken dat dit niet gaat gebeuren. De vraag is alleen wat er met Racing Point zal gebeuren. Waarschijnlijk doorverkocht aan een andere miljardair. Misschien wel aan Latifi...
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-05-2020 22:17 ]
'DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:14:
Het gaat opeens los ja.
-Toto Wolff zou voor het hervatten van het 2020 seizoen al aankondigen ermee te stoppen, voor Mercedes.
-Mercedes stopt met hun team en gaat alleen met de PU door. Het plan zou zijn dat Stroll de 70% aandelen van Mercedes in het team overneemt en betaald met Aston Martin aandelen. Daimler-Benz krijgt zo een meerderheidsbelang in Aston Martin, Stroll een veel beter team. Brackley zou dan hernoemd worden naar Aston Martin, Toto blijft teambaas, Mercedes works PU blijft ook.
Implicatie is dat zowel Vettel als Hamilton wel eens noodgedwongen moeten gaan stoppen. Immers zal Stroll naar Brackley gaan en het is maar de vraag of daar een Hamilton of Vettel naast past. Die reputatie als de ultieme pay driver is dan wel bevestigd. Ergens is dat echt belachelijk als hij zo naar het Brackley team kan komen en alweer een waarschijnlijk betere coureur, ditmaal Bottas zijn plek verliest en naar Renault moet...
Maar dit seizoen kan hij alvast wennen aan een Mercedes, weliswaar roze maar toch. Ergens lijkt het me alleen wel vermakelijk als Lance Stroll het volgend seizoen wel moet opnemen tegen Hamilton of Vettel.
Racing Point? Tja gisteren was Andrew Green nog best trots dat ze volgend seizoen Aston Martin zouden worden. Het begint erop te lijken dat dit niet gaat gebeuren. De vraag is alleen wat er met Racing Point zal gebeuren. Waarschijnlijk doorverkocht aan een andere miljardair. Misschien wel aan Latifi...
[YouTube: Andrew Green Interview | Beyond The Grid | Official F1 Podcast]
Droom ik? knijp me eens in de arm, echt ik moet dit even laten inzinken.

Ik zou het doen!
2021 en 2022 gaan er heel anders uit zien, dat kan niet anders.
Waiting on the world to change
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Ze spuiten zijn huidige auto gewoon zilver.Wom schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:00:
Stroll in de 'Mercedes'. Fijn zo net voor dat ik ga sĺapen, dat worden nachtmerries.
maar....DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:14:
Het gaat opeens los ja.
maar...

Maar

ja maar

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 11:26
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Aan de andere kant als Honda doorgaat en Bottas naar RBR dan is dat nog niet eens zo slecht.
Geruchten seizoen
Tenzij Dr Marko zowel Albon, Gasly en Kvyatt al heeft afgeschreven.
Voor Stroll zou ik het leuk vinden persoonlijk, of het verdiend is is een 2-de
Wat Racing Point betreft zou ik niet verbaasd zijn als ze de Toro Roso route gaan als satelliet team en Latifi wat aandelen verkopen.
Zou het verdiend zijn? Nee... Maar het lijkt me wel bijzonder vermakelijk als dit zo gebeurt. En interessant om te zien hoeveel de auto doet en hoeveel de coureur.
Gamertag: FinrazielNL
Stroll in een Mercedes zetten is pure competitievervalsing...DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:14:
Het gaat opeens los ja.
Ik mag hopen dat papa wat betreft zijn prioriteiten wel op orde heeft.
"When you grow up your heart dies"
Vettel zie ik sowieso wel stoppen. Ze kunnen Hamilton natuurlijk gewoon als 1e rijder aanhouden (officieel zijn ze dan natuurlijk 'gelijk'), hem nog 1 of 2 titels laten winnen afhankelijk van wat Hamilton wil, en dan Stroll naar voren schuiven (en Hamilton stopt).DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:14:
Heeft Stroll nog geld voor een derde team ook? Williams verliest zijn hoofdsponsor. Beetje vreemde situatie dit wel.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Williams overweegt nu zelfs de verkoop van het team. Hoelang houden die het vol?Wom schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:20:
https://www.formule1.nl/n...it-per-direct-uit-elkaar/
Heeft Stroll nog geld voor een derde team ook? Williams verliest zijn hoofdsponsor. Beetje vreemde situatie dit wel.
https://nl.motorsport.com...egt-verkoop-team/4798084/
[ Voor 8% gewijzigd door Lekker Ventje op 29-05-2020 09:43 ]
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Ze kunnen de boel nauwelijks verkopen. Immers is de fabriek in onderpand voor een lening. Ze hebben helemaal niks meer...
Ze hebben een licentie. Voor wie in zou willen stappen is dat wel wat waard.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:41:
Williams.![]()
Ze kunnen de boel nauwelijks verkopen. Immers is de fabriek in onderpand voor een lening. Ze hebben helemaal niks meer...
alles kan off-topic
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Waarschijnlijk werden ze niet betaald.VFRRijder schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:48:
Als ik het artikel lees is het Williams die de samenwerking stopt.....waarom zou je dat doen?
Dat lees ik er niet in anders. Hoe dan ook, triest verhaal ditVFRRijder schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:48:
Als ik het artikel lees is het Williams die de samenwerking stopt.....waarom zou je dat doen?
Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik
- tweakduke
https://www.nu.nl/economi...zend-banen-schrappen.htmlRenault wil de komende drie jaar meer dan 2 miljard euro bezuinigen op de kosten en neemt afscheid van zo'n vijftienduizend werknemers wereldwijd, van wie bijna een derde in Frankrijk. Dat blijkt uit het al eerder aangekondigde reorganisatieplan dat vrijdag is gepubliceerd.
De Franse overheid stelt dat ook als voorwaarde voor staatssteun, net zoals dat de hightechactiviteiten in Frankrijk moeten plaatsvinden. Renault wil 5 miljard euro aan steun nu het bedrijf ook hard geraakt wordt door de coronacrisis.
"De problemen die we al hebben gehad, de grote crisis die de automotive-industrie nu wacht en de noodzaak van de ecologische transitie spelen allemaal een rol in het versnellen van de transformatie van het bedrijf", laat Renault weten in een toelichting op de plannen.
In 2021/2022 hebben we een heel andere F1 als dit zo doorgaat. Los van de regelwijzigingen en budgetcap.
Verwijderd
Renault
Mclaren
Williams
Racing point
Allemaal in de problemen en haas is ook altijd maar een kopie ferrari geweest.
Ik zie anders eerder Haas vertrekken dan Racing Point. Die laatste is immers twee jaar terug nog over de kop gegaan. En het Racing Point consortium lijkt ook genoeg geld te hebben, gezien het kopen van Aston Martin en de plannen om onder die naam weer gaan te racen. Tenzij dat hele Mercedes & Racing Point / Stroll verhaal klopt.Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:06:
2021 budgetcap niet meer nodig... alle teams die het niet haalde zijn er dan mogelijk toch al niet meer...
Renault
Mclaren
Williams
Racing point
Allemaal in de problemen en haas is ook altijd maar een kopie ferrari geweest.
- tweakduke
Ik had niet het hele artikel gequote, maar nu komt het wat vertekend over. Dit stond erboven:Pathogen schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:07:
Offtopic, maar toch een reactie: OK dus je geeft staatssteun op voorwaarde dat er 5000 werkelozen bij komen? Heel apart...
Dat dit indirect op een bezuinigingsronde uitdraait is een ander verhaal.Renault moet weer concurrerend worden en wil dat doen door de processen te simplificeren, het aantal verschillende onderdelen te verminderen en de productiefocus te verleggen. Zo zal de Franse automaker zich meer richten op elektrische auto's en innovatieve technieken.
De Franse overheid stelt dat ook als voorwaarde voor staatssteun, net zoals dat de hightechactiviteiten in Frankrijk moeten plaatsvinden. Renault wil 5 miljard euro aan steun nu het bedrijf ook hard geraakt wordt door de coronacrisis.
Die van Manor? Denk dat die al lang is vervallen. Ik vermoed dat als een team wegvalt de licentie ook meteen vervalt, en anders een seizoen later wel.Lekker Ventje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:44:
Die licentie zegt niet veel toch? Volgens mij was er sowieso nog een licentie beschikbaar voor de liefhebber
Immers, met alleen drie rijke teams is er vrij weinig aan, twintig auto's aan de start, dat is het doel. In het tempo waarin het nu gaat, houden we misschien de helft daarvan over.
Waiting on the world to change
Waarom denk je dat we nu een $145 miljoen cap hebben?pinda powerrr schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:26:
Leuk die licentie, maar een team opstarten kost ook wat. Het is een kaalslag aan het worden en ik ben heel benieuwd of ze bij de FIA al aan het zweten zijn.
Immers, met alleen drie rijke teams is er vrij weinig aan, twintig auto's aan de start, dat is het doel. In het tempo waarin het nu gaat, houden we misschien de helft daarvan over.
Chain Bear was gisteren mooi getimed. De FOM gaat gewoon geen circa $200 miljoen meer betalen aan Ferrari of iets minder aan Mercedes en RBR. De pijn voor Liberty gaat zijn dat ze waarschijnlijk meer dan $100 miljoen aan de arme teams zullen moeten gaan betalen. Zeker onder huidige omstandigheden. Williams, Haas, Renault, Alfa Romeo etc hebben het gewoon nodig.
alles kan off-topic
Ik denk niet dat dit gauw gevolgen heeft voor de F1 voor Renault. De F1 komt - volgens Olav Mol - bij die Fransen volledig uit het marketingbudget en voor een autofabrikant is de F1 best goedkope reclame. Daar kun je geen billboard tegenover zetten volgens mij.tweakduke schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:04:
En nog een ander bericht over Renault dat niet direct betrekking heeft op de F1, maar best gevolgen kan gaan hebben:
[...]
https://www.nu.nl/economi...zend-banen-schrappen.html
In 2021/2022 hebben we een heel andere F1 als dit zo doorgaat. Los van de regelwijzigingen en budgetcap.
Nou...ze hebben een licentie én faciliteiten. Je kunt een compleet draaiend team overnemen. Dat ze geen goede auto hebben is secundair. Dat is een kwestie van de juiste poppetjes op de juiste plek neerzetten. De spullen zijn er. Dus overspuiten die hap en draaien!Lekker Ventje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:44:
Die licentie zegt niet veel toch? Volgens mij was er sowieso nog een licentie beschikbaar voor de liefhebber
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ook als je nauwelijks in beeld komt omdat je achteraan rijdt?KevinK92 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:36:
[...]
Ik denk niet dat dit gauw gevolgen heeft voor de F1 voor Renault. De F1 komt - volgens Olav Mol - bij die Fransen volledig uit het marketingbudget en voor een autofabrikant is de F1 best goedkope reclame. Daar kun je geen billboard tegenover zetten volgens mij.
"Het maakt niet uit hoe ze over je lullen, als ze maar over je lullen"mphilipp schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:38:
[...]
Ook als je nauwelijks in beeld komt omdat je achteraan rijdt?
Precies, dat dus....als je niet presteert, praten ze ook niet zoveel over je...KevinK92 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:39:
[...]
"Het maakt niet uit hoe ze over je lullen, als ze maar over je lullen"
Dezelfde Olav Mol beweerd ook dat de F1 een autofabrikant geen geld kost. Ja, er moeten honderden miljoenen uitgegeven worden maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de inkomsten qua sponsoring en marketing exposure.KevinK92 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:36:
[...]
Ik denk niet dat dit gauw gevolgen heeft voor de F1 voor Renault. De F1 komt - volgens Olav Mol - bij die Fransen volledig uit het marketingbudget en voor een autofabrikant is de F1 best goedkope reclame. Daar kun je geen billboard tegenover zetten volgens mij.
Was het maar zo simpel, dan hadden we wel meer fabrikanten in de F1 gezien.
Daarnaast is geld absoluut niet het enige dat telt bij een fabrikant, een goede naam en uitstraling is wat telt bij grote bedrijven en dat mag geld kosten.
Het is voor Renault dus een lastig verhaal om aan de ene kant miljarden te bezuinigen, duizenden mensen te ontslaan en vervolgens wel mee te doen met de F1 (ook al zou dat kostenneutraal kunnen zoals Mol stelt).
Het is tegenwoordig ook bijna onbegonnen werk om als nieuw team in te stappen. Het kost zoveel geld voordat je enigszins op niveau bent, laat staan vooraan mee doet dat is niet grappig meer.
Ik vind dat de F1 nog altijd de ultieme hightech moet zijn, maar dat is niet meer te betalen en dus is het goed dat er een budgetcap gaat komen.
Ik hoop in de toekomst weer eens een seizoen te zien waarin een privateer á la Jordan ineens meedoet om de knikkers.
Niet iedereen is zo knettergek als eddie jordanB-Real schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:46:
[...]
Dezelfde Olav Mol beweerd ook dat de F1 een autofabrikant geen geld kost. Ja, er moeten honderden miljoenen uitgegeven worden maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de inkomsten qua sponsoring en marketing exposure.
Was het maar zo simpel, dan hadden we wel meer fabrikanten in de F1 gezien.
Daarnaast is geld absoluut niet het enige dat telt bij een fabrikant, een goede naam en uitstraling is wat telt bij grote bedrijven en dat mag geld kosten.
Het is voor Renault dus een lastig verhaal om aan de ene kant miljarden te bezuinigen, duizenden mensen te ontslaan en vervolgens wel mee te doen met de F1 (ook al zou dat kostenneutraal kunnen zoals Mol stelt).
Het is tegenwoordig ook bijna onbegonnen werk om als nieuw team in te stappen. Het kost zoveel geld voordat je enigszins op niveau bent, laat staan vooraan mee doet dat is niet grappig meer.
Ik vind dat de F1 nog altijd de ultieme hightech moet zijn, maar dat is niet meer te betalen en dus is het goed dat er een budgetcap gaat komen.
Ik hoop in de toekomst weer eens een seizoen te zien waarin een privateer á la Jordan ineens meedoet om de knikkers.

Ik zou het doen!
Ik zou daar wel eens een bron voor willen zien, Olav Mol vertrouw ik niet zo snel. Verder, als deze breakdown klopt dan kost het Renault 90 miljoen per jaar. Dat is een bank geld waarvan ik mij afvraag of het dat in reclame waard is. Je profileert voornamelijk bij racefans die waarschijnlijk lichtelijk merk gevoelig zijn en niet zo snel in een renault stappen (misschien als ze zo zouden domineren als mercedes). Voor die 90 miljoen kan je volgens mij ook:KevinK92 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:36:
[...]
- een hele pauze van de superbowl afkopen gezien 30 seconden daar ongeveer 5.6 miljoen kan kosten
- Verschillende top voetbalteams sponsoren. Ajax kost tot 10 miljoen per jaar en barcalona kost rond de 15 miljoen per jaar
- en vast nog veel meer.
"De dorpsgek" denkt trouwens ook dat Mercedes ermee gaat stoppen.Cranzai schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:50:
[...]
Niet iedereen is zo knettergek als eddie jordan
Kan het alleen even niet meer terugvinden.
Het probleem is alleen dat het handelsblatt iets heel anders zegt. Mercedes blijft als volwaardig team. Het probleem is dat dit een van de meest gerenommeerde kranten van Duitsland is, zeker als het om zakelijk nieuws gaat. Maar Mercedes zou vooralsnog niet hebben besloten te vertrekken.
https://www.handelsblatt....-egO4mahbOAQrbAnue1GL-ap3
Waarom heeft niemand Manor dan over genomen? Toen werd er zelfs gesproken over dat het voor Mercedes de ideale manier zou zijn om een junior team op te richten ala Toro Rosso. Immers had Manor een fabriek en alles, hell, volgens mij hadden ze zelfs al een auto voor het 2017 seizoen. Ik vermoed zelfs dat je de hele toko voor €1 kon overnemen, als je dan ook de schulden op je nam.Erapaz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:03:
Er staan vast wel wat opportunisten te popelen om voor weinig een F1 team over te nemen. Zeker als de autofabrikanten uitstappen (en historie vertelt ons dat ze dat zeer makkelijk doen als ze moeten bezuinigen).
En dat laatste is waar wellicht ook het probleem zit. Zo'n team (Manor, Williams, ...) heeft waarschijnlijk ettelijke miljoenen aan schulden. De schulden op je nemen is daarmee gok ik zomaar eens duurder dan from scratch beginnen. En dat is wellicht ook wat precies goed is gegaan bij Force India. Perez heeft daar de boel op geblazen door het team onder curatele te laten stellen. Dat is wellicht geweest op het moment dat de schulden nog niet extreem hoog waren opgelopen, waardoor er toen wel een aantal partijen waren die de boel wel wouden overnemen. Had Perez dat toen niet gedaan dan waren ze een aantal maanden later waarschijnlijk nog steeds failliet geweest, maar met zo'n hoge schulden dat niemand meer interesse erin gehad zou hebben.
Vergeten we overigens ook niet dat IIRC Toto Wolff een rol heeft gespeeld in dat hele Force India / Racing Point verhaal. Diezelfde Toto Wolff als dat nu ook met Stroll / Racing Point bezig zou zijn.
Dan ben ik erg benieuwd wieErapaz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:03:
Er staan vast wel wat opportunisten te popelen om voor weinig een F1 team over te nemen. Zeker als de autofabrikanten uitstappen (en historie vertelt ons dat ze dat zeer makkelijk doen als ze moeten bezuinigen).
De automotive gaat meer en meer naar de elektrische kant, dus verwacht dat een groot deel van de motoren makers die genoeg funds hebben om de F1 in te stappen niet gaan instappen.
Daarnaast is een F1 team overnemen niet perse een rendabele investering, als we het hebben over private investors zoals Stroll. Het is niet dat je je geld met winst terugkrijgt. Tenminste, niet als je niet op dat podium komt te staan.
Nee sterker nog, hoe graag ik het ook anders zou willen zien. Ik verwacht de kans dat er een team terugkomt als er een team weggaat nihil is. Overnames zullen misschien nog wel gebeuren, maar ook die kans zie ik steeds kleiner worden.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Manor is geen Williams, Renault, McLaren (historische namen in de F1) of Mercedes (=team Brackley, het team wat de F1 domineert).RobertMe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:16:
[...]
Waarom heeft niemand Manor dan over genomen? Toen werd er zelfs gesproken over dat het voor Mercedes de ideale manier zou zijn om een junior team op te richten ala Toro Rosso. Immers had Manor een fabriek en alles, hell, volgens mij hadden ze zelfs al een auto voor het 2017 seizoen. Ik vermoed zelfs dat je de hele toko voor €1 kon overnemen, als je dan ook de schulden op je nam.
En dat laatste is waar wellicht ook het probleem zit. Zo'n team (Manor, Williams, ...) heeft waarschijnlijk ettelijke miljoenen aan schulden. De schulden op je nemen is daarmee gok ik zomaar eens duurder dan from scratch beginnen. En dat is wellicht ook wat precies goed is gegaan bij Force India. Perez heeft daar de boel op geblazen door het team onder curatele te laten stellen. Dat is wellicht geweest op het moment dat de schulden nog niet extreem hoog waren opgelopen, waardoor er toen wel een aantal partijen waren die de boel wel wouden overnemen. Had Perez dat toen niet gedaan dan waren ze een aantal maanden later waarschijnlijk nog steeds failliet geweest, maar met zo'n hoge schulden dat niemand meer interesse erin gehad zou hebben.
Vergeten we overigens ook niet dat IIRC Toto Wolff een rol heeft gespeeld in dat hele Force India / Racing Point verhaal. Diezelfde Toto Wolff als dat nu ook met Stroll / Racing Point bezig zou zijn.
@Jasphur Ik ben ook benieuwd. Ik verwacht dat dit een moment kan zijn waarop automotive de F1 weer links laat liggen. We zien dit door de hele geschiedenis van de F1, gaat het economisch goed, dan stromen de autofabrikanten toe, moet er worden bezuinigd, dan verlaten ze allen de F1. Kijk maar naar recent Toyota, BMW, Honda, ze kopen teams en in de crisis worden die net zo makkelijk weer verkocht.
Ik zie F1 niet meer als "win on Sunday, sell on Monday" sport, daarvoor is het te ver verwijderd van waar de auto-industrie heen gaat. Persoonlijk hoop ik dat het meer niche wordt, terug naar eenvoudigere verbrandingsmotoren, lagere budgetten, opportunisten die met een oude auto kampioen proberen te worden door een geniale vondst, vriendelijker richting publiek (struinen door de paddock), meer Europese races op oude circuits (Imola). Wat dat betreft is het barsten van de bubbel misschien wel een welkome ontwikkeling op dit moment.
Dit topic is gesloten.
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport