Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Dus?Erapaz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:33:
[...]
Manor is geen Williams, Renault, McLaren (historische namen in de F1) of Mercedes (=team Brackley, het team wat de F1 domineert).
De enige in dat rijtje die ik enige kans zie hebben op verkoop is Renault. Want dat is gewoon een zelfstandig opererend team in een dedicated fabriek, met een historie van overnames. Hetzelfde als "Mercedes (/Brackly)" is dat gewoon "Renault (/Enstone)". Daar kan Renault gewoon de naam van de deur halen en iemand anders binnen lopen. Bij Williams en McLaren zie ik dat gewoon echt niet gebeuren.
Vooral in deze tijden zit niemand te wachten op een nieuwe put waar je geld in verdwijnt.Jasphur schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:18:
[...]
Dan ben ik erg benieuwd wie![]()
De automotive gaat meer en meer naar de elektrische kant, dus verwacht dat een groot deel van de motoren makers die genoeg funds hebben om de F1 in te stappen niet gaan instappen.
Daarnaast is een F1 team overnemen niet perse een rendabele investering, als we het hebben over private investors zoals Stroll. Het is niet dat je je geld met winst terugkrijgt. Tenminste, niet als je niet op dat podium komt te staan.
Nee sterker nog, hoe graag ik het ook anders zou willen zien. Ik verwacht de kans dat er een team terugkomt als er een team weggaat nihil is. Overnames zullen misschien nog wel gebeuren, maar ook die kans zie ik steeds kleiner worden.
Voor Stroll is het denk ik anders. Hij heeft miljarden (in zijn bedrijven, geen cash natuurlijk), dus hij kan met zijn eigen team een 'long game' spelen. Maar vergis je niet: er moet wel een kans in zitten dat het ooit iets gaat opleveren. Hij is niet zo rijk geworden door met geld te smijten.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Right. Maarrehm.. Wat willen ze dan precies verkopen? De licentie? Immers hadden ze al een forse lening met de fabriek en autocollectie als onderpand, toch?
Ik denk dat dit exit Williams is. Of het moet Latifi F1 worden ofzo, die bezit dmv onderpand toch al een groot deel van het team.
Het hele Mercedes/Stroll verhaal. Ik hoop dat het niet waar is. Als zo'n gastje door opkopen (en niet door talent) in een WK waardige auto terecht komt, denk ik dat het daar stopt voor mij als F1 fan.. Ik ben dat nu al ruim 20 jaar, maar als dat zou gebeuren en iemand als Stroll op die manier WK wordt, heeft F1 wmb niets meer te maken met de sport die ik zo mooi vindt.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
https://www.motorsportwee...encouraged-by-budget-cap/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
@RobertMe Met StrollF1 en LatifiF1 heb je er al 2, nog 2 te gaan
[ Voor 12% gewijzigd door Erapaz op 29-05-2020 11:50 ]
Nee, want ik zeg ook dat Stroll wel wil dat het iets gaat opleveren. Hij is niet rijk geworden door met geld te smijten. Goed lezenErapaz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:49:
@mphilipp Volgens mij spreek je jezelf tegen, je zegt dat niemand zit te wachten op een nieuwe put en vervolgens zeg je dat Stroll dat wel doet. Er zijn maar een paar gekken met geld nodig om die 4 F1 teams te kopen die nu op omvallen staan. Never waste a good crisis!
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Stroll heeft al een teamErapaz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:49:
@mphilipp Volgens mij spreek je jezelf tegen, je zegt dat niemand zit te wachten op een nieuwe put en vervolgens zeg je dat Stroll dat wel doet. Er zijn maar een paar gekken met geld nodig om die 4 F1 teams te kopen die nu op omvallen staan. Never waste a good crisis!
En uiteindelijk blijft uiteraard ook staan dat F1 een goede manier is om miljonair te worden, terwijl je miljardair was.
En vele van die hobbybobs die een F1 team kopen doen dat ook niet echt voor lang. Kijk maar naar de historie van bv het Silverstone team. Nu met Stroll zitten ze long term wellicht goed, maar die Vijay Mali heeft er ook niet heel lang gezeten en was nu niet echt een uithangbord, daarvoor Spyker is het ook maar paar jaar geweest, Jordan daarvoor is het dan wel ook weer een tijdje geweest. Maar ook bv een Lotus is niet lang in de sport geweest.
De meest recente "gek met geld teveel" die ook lang in de sport zit is dan denk ik ook Peter Sauber? (Voor zover dat allemaal nog van hem is).
En bij een Stroll en potentieel Latifi is het maar de vraag hoe lang zij door gaan als hun oogappeltje/nageslacht niet presteert / uit de sport is. Want als bv Lance naast een Hamilton komt te zitten "door pappa" en Hamilton rijdt Stroll elke race op een ronde achterstand dan zal er veel druk komen om Stroll uit dat stoeltje te krijgen. Of hij gooit Hamilton uit het team, maar dan denk ik dat het ook snel naar beneden gaat (zowel qua reputatie van team, als wegloop personeel etc).
Zo zie je maar weer...al die geruchten zijn toch gewoon geruchten.
Als ik daar mijn mening over kan geven.
Is het nu al niet zo dat heel de F1 helemaal kapot gereguleerd is/word. En dat door de huidige crisis en de komende regels er gewoon teams zijn die zeggen:
Dit is de druppel, we stoppen er mee. Het kan ons niet eens meer boeien of we een winnend team zijn of ergens achteraan staan, het is gewoon niet meer leuk.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Manor was een 11e team waarmee het moeilijk zou worden om prijzengeld mee te verdienen.RobertMe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:16:
[...]
Waarom heeft niemand Manor dan over genomen? Toen werd er zelfs gesproken over dat het voor Mercedes de ideale manier zou zijn om een junior team op te richten ala Toro Rosso. Immers had Manor een fabriek en alles, hell, volgens mij hadden ze zelfs al een auto voor het 2017 seizoen. Ik vermoed zelfs dat je de hele toko voor €1 kon overnemen, als je dan ook de schulden op je nam.
En dat laatste is waar wellicht ook het probleem zit. Zo'n team (Manor, Williams, ...) heeft waarschijnlijk ettelijke miljoenen aan schulden. De schulden op je nemen is daarmee gok ik zomaar eens duurder dan from scratch beginnen. En dat is wellicht ook wat precies goed is gegaan bij Force India. Perez heeft daar de boel op geblazen door het team onder curatele te laten stellen. Dat is wellicht geweest op het moment dat de schulden nog niet extreem hoog waren opgelopen, waardoor er toen wel een aantal partijen waren die de boel wel wouden overnemen. Had Perez dat toen niet gedaan dan waren ze een aantal maanden later waarschijnlijk nog steeds failliet geweest, maar met zo'n hoge schulden dat niemand meer interesse erin gehad zou hebben.
Vergeten we overigens ook niet dat IIRC Toto Wolff een rol heeft gespeeld in dat hele Force India / Racing Point verhaal. Diezelfde Toto Wolff als dat nu ook met Stroll / Racing Point bezig zou zijn.
Williams zit als 10e team nog in de payment brackets.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kimi Raikkonen just received the car he scored his most recent @F1 race victory in, from @ScuderiaFerrari.
— RaceFans (@racefansdotnet) 29 mei 2020
Pics: https://t.co/c0M7ZiY2rx#F1 pic.twitter.com/bagUeuJOuf
Leuk voor Kimi!
Maar wat zal de reden zijn hier achter?
Zal het in Kimi''s contract hebben gestaan? lijkt me niet dat FER graag van oude auto's af wilt?
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Vast nog genoeg oude onderdelen waar ze anders toch ook weinig meer mee doen. Vraag me ook af of er nog een motor inzit? Maar ook die zullen ze niet echt meer nodig hebben I guess. Denk dat er weinig echt achter zit, gewoon ok PR value en verder wel een mooi kado-tjebasvn schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:45:
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk voor Kimi!
Maar wat zal de reden zijn hier achter?
Zal het in Kimi''s contract hebben gestaan? lijkt me niet dat FER graag van oude auto's af wilt?
https://www.gptoday.net/n...e-terug-doet-bij-mercedes
Belangrijker, ze claimen in F1 te blijven, of Toto weggaat of niet is niet zo boeiend imo.djmelvee schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:02:
Daimler ontkent dat Toto Wolff stapje terug doet bij Mercedes
https://www.gptoday.net/n...e-terug-doet-bij-mercedes
Het echte nieuws is wanneer ze Lance Stroll als 1e rijder bij Mercedes F1 AMG bevestigen....(dan is de sport pas echt failliet)Snowdog schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:03:
[...]
Belangrijker, ze claimen in F1 te blijven, of Toto weggaat of niet is niet zo boeiend imo.
Daar hoef je denk ik niet bang voor te zijn, geld is daar geen probleem en zie dat dan ook nooit gebeuren. Denk dat als ze de sport zouden verlaten dat dat vooral is omdat F1 niet meer bij hun imago zou passen.dr.lowtune schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:04:
[...]
Het echte nieuws is wanneer ze Lance Stroll als 1e rijder bij Mercedes F1 AMG bevestigen....(dan is de sport pas echt failliet)
Toch wel vrij boeiend in dit geval, aangezien het gerucht ging dat hij samen met papa Stroll de toko ging overnemen.. Dus ben blij dit bericht te lezenSnowdog schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:03:
[...]
Belangrijker, ze claimen in F1 te blijven, of Toto weggaat of niet is niet zo boeiend imo.
Veranderende regels is natuurlijk tweeledig. Veranderende regels m.b.t. de auto leveren enerzijds veel kosten met zich mee etc en dus "niet leuk", maar het geeft ook de kans op reshuffles. Williams die ineens een goede vonst doet en daardoor voor aan het midfield mee kan doen i.p.v. ver achteraan bungelen.Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:29:
Ik heb nu even alles zitten lezen over teams die wel en niet er mee stoppen.
Is het nu al niet zo dat heel de F1 helemaal kapot gereguleerd is/word. En dat door de huidige crisis en de komende regels er gewoon teams zijn die zeggen:
Dit is de druppel, we stoppen er mee. Het kan ons niet eens meer boeien of we een winnend team zijn of ergens achteraan staan, het is gewoon niet meer leuk.
Daarnaast zijn er dan nog de veranderende regels m.b.t. alles er omheen. En ik denk dat vele teams wel staan te juigen om de budget caps, reductie van of extra windtunneltijd op basis van resultaten van voorgaande jaren etc. Kosten reductie is natuurlijk sowieso goed voor alle teams met een kleiner budget. Maar de regels m.b.t extra windtunnel tijd als je laatste wordt en juist minder windtunneltijd voor de WCC etc geeft die achteraan juist de mogelijkheid om dichter bij te komen op de rest terwijl de teams vooraan iets geremd worden. Daardoor dat het spelletje juist ook voor de teams buiten zeg de top 5 leuk blijft.
Nouja, volgens mij was meer het idee dat zij samen Force India zouden gaan runnen met eventueel Merc-motoren, volgens mij niet echt dat ze Merc verder zouden overnemen ofzo?djmelvee schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:08:
[...]
Toch wel vrij boeiend in dit geval, aangezien het gerucht ging dat hij samen met papa Stroll de toko ging overnemen.. Dus ben blij dit bericht te lezen
Vraag me af of dat sowieso succesvol zou zijn geweest. Ik bedoel Toto kan vast wat goede mensen meenemen, maar het lijkt me sterk dat ze binnen een paar jaar echt op niveau Mercedes zouden zitten. Denk dat daar wel wat meer tijd overheen zou gaan.
https://www.formule1.nl/n...edes-f1-over-van-daimler/Snowdog schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:11:
[...]
Nouja, volgens mij was meer het idee dat zij samen Force India zouden gaan runnen met eventueel Merc-motoren, volgens mij niet echt dat ze Merc verder zouden overnemen ofzo?
Vraag me af of dat sowieso succesvol zou zijn geweest. Ik bedoel Toto kan vast wat goede mensen meenemen, maar het lijkt me sterk dat ze binnen een paar jaar echt op niveau Mercedes zouden zitten. Denk dat daar wel wat meer tijd overheen zou gaan.
Dit is wat ik heb gelezen gisteren. Verder niet enorm in verdiept tbh.
Ah, ok, dat had ik niet meegekregen. Dat zou wel een hele slechte move voor de sport zijn idd. Ik neem mijn eerdere woorden terug I guess.djmelvee schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:13:
[...]
https://www.formule1.nl/n...edes-f1-over-van-daimler/
Dit is wat ik heb gelezen gisteren. Verder niet enorm in verdiept tbh.
F1 is gewoon veel te dure marketing geworden. En waar een constructeur 20-30 jaar terug nog een mooi R&D platform had is die R&D in de F1 op de meeste vlakken (ook door alle beperkingen ten spijte) helemaal weggevallen. Zie je ons binnenkort overal met vleugels en Wings op onze auto rijden om aerodynamischer te zijn? Echte innovatie zit in F1 niet meer in. Die R&D vinden ze wel in de FE en aan maar een fractie van dat budget. F1 is gewoon een duur prestige project geworden. En gelukkig zijn er rijke zotten die daar willen blijven investeren of geïnvesteerd hebben zoals Mateschitz, Haas, Mallya of Stroll, maar uiteindelijk kan je er bijna enkel bij verliezen.
https://www.grandprixradi...tm_campaign=website_blogs
Ik zou het doen!
Het duurt niet lang meer en de F1 is een klassieke autosport en krijgt het misschien wel dezelfde allure als Goodwood. En daar is helemaal niks mis mee.
[ Voor 5% gewijzigd door Jasphur op 29-05-2020 14:20 ]
Mercedes of Ferrari hebben het geld voor betere en slimmere engineers en halen dus veel meer uit hun windtunnel runs. Dat Williams 9 extra runs per week zou mogen doen (als ze de 2019 resultaten toepassen op de regel) is leuk, maar zij hebben geen geld (of minder geld) om er iets zinvols mee te doen. Het enige dat je bereikt is dat dat de topteams niet meer volgas met 1000 man tijdens het seizoen door ontwikkelen en misschien wel 5 iteraties van hun wagen maken per seizoen. Ik noem maar een getal, ik heb werkelijk geen idee hoe ingrijpend alle wijzigingen zijn. Soms nemen ze een klein flapje mee, maar soms is het echt een nieuw aero pakket.
Dus het zal wel iets helpen, maar ik denk niet dat je nu echt de grote performance gap kwijt raakt.
https://www.telegraaf.nl/...a-voor-bestrijding-corona
Gebruiken ze hem blijkbaar als illustratie voor iets heel anders 😂
Laten we hopen dat nog even duurtJasphur schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:20:
Precies datreagerend op @Mef
Het duurt niet lang meer en de F1 is een klassieke autosport en krijgt het misschien wel dezelfde allure als Goodwood. En daar is helemaal niks mis mee.
Mocht Covid-19 volgende winter weer flink uitbreken dan verwacht ik dat het gedaan is met de F1 zoals we die in 2019 kenden
Als het is is het natuurlijk zo, maar ik zie mezelf niet enthousiast worden van Formule-EJasphur schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:53:
[...]
Mocht Covid-19 volgende winter weer flink uitbreken dan verwacht ik dat het gedaan is met de F1 zoals we die in 2019 kenden
Zelfde als ik niet enthousiast kan worden van een Tesla of een variant er van
Maar goed de wereld blijft de wereld en verandering is moeilijk, maar soms wel de realiteit.
Elk nadeel heb z'n voordeel
Waiting on the world to change
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2020 16:58 ]
Ik ga pas zeker zijn als dat contract van HAM verlengd wordt of VET aangeworven wordt. Maar er zijn langs alle kanten rookwolkjes en waar rook is, is meestal ook vuur. Die contractverlenging van HAM ook, die slepen veel te lang aan. En dan die commentaren van beide kanten: er zijn nog een paar details, maar de wil en de ambitie is er van beide partijen om met elkaar door te gaan... Blablabla. Net hetzelfde klonk bij VET met Ferrari, en we weten allemaal hoe dat afgelopen is.rammes schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:20:
Mercedes blijft, ook na 2020 en reageert op geruchten Duitse krant:
https://www.grandprixradi...tm_campaign=website_blogs
Sauber zou ik nu niet bepaald gek met geld noemen, zet die maar in hetzelfde rijtje als Frank Williams. Privateers die met de hulp van de goeie sponsoren een mooi en standvastig team hebben kunnen besturen, maar in deze omstandigheden het zeer moeilijk hebben.De meest recente "gek met geld teveel" die ook lang in de sport zit is dan denk ik ook Peter Sauber? (Voor zover dat allemaal nog van hem is).
Daar ben ik mee eens. En dat is net wat ik ook met weinig R&D bedoel: alles is zo gereguleerd, zo vastgelegd dat er nog zeer weinig dingen zijn waar er dingen gevonden kunnen worden waar aan ontwikkeld kan worden en die een verschil of voordeel kunnen opbrengen. De motor is al vastgelegd (of voor de meeste teams al vast doordat je hem moet kopen van een ander), de versnellingsbakken ook, vroeger kwamen teams met eigen banden door Michelin of Bridgestone ontwikkeld voor het team. Tegenwoordig is het enige waar echt in gewerkt de aerodynamica en dan zie je de meest absurde vleugeltjes binnen de X-centimer van dit of van dat.Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:29:
Ik heb nu even alles zitten lezen over teams die wel en niet er mee stoppen.
Is het nu al niet zo dat heel de F1 helemaal kapot gereguleerd is/word.
Geef iedereen de vrijheid dat er innovatieve dingen gevonden kunnen worden. Laat ieder zijn eigen goesting doen. Geef een budgetcap en minieme regels om alles wat te reguleren en laat iedereen doen voor de rest. De ene gaat alles op de motor zetten, de andere alles op aerodynamica. En laat ze die motor weer vol opendraaien dat er uitvallers zijn. Nu moet je als je niet-Mercedes, Ferrari of Red Bull bent al tevreden zijn met een 7e plek en bij uitzondering eindig je hoger.
weer wat actueler nieuws ipv speculatie.
httpss://nos.nl/l/2335565
Ik lees alleen dat Oostenrijk toestemming heeft gegeven voor de twee GPs? En ja, daar werd al over gespeculeerd en is nu blijkbaar definitief. Maar de wereld staat niet stil en Engeland heeft nu een inreisverbod. Dus iedereen kan wel naar Oostenrijk voor de GP, maar kunnen de teams uit Engeland (7 stuks?) daarna ook nog terug zonder eerst twee weken in quarantaine te moeten?YoupS schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:17:
Seizoen Formule 1 start begin juli met twee weekenden in Oostenrijk -
weer wat actueler nieuws ipv speculatie.
httpss://nos.nl/l/2335565

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Blijft lastig uit te leggen natuurlijk dat je een vermogen in de F1 steekt en ondertussen duizenden mensen op straat gooit. Vakbonden zijn machtig in Frankrijk.Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:56:
Wanneer de publieke opinie in Frankrijk zich keert tegen F1 deelname van Renault gaat het huidige standpunt snel de afvalemmer in
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
In fe zit toch geen r&d voor de teams zelf? Dat zou juist een goede aanvulling zijn misschien.Mef schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:40:
...
Echte innovatie zit in F1 niet meer in. Die R&D vinden ze wel in de FE en aan maar een fractie van dat budget. F1 is gewoon een duur prestige project geworden. En gelukkig zijn er rijke zotten die daar willen blijven investeren of geïnvesteerd hebben zoals Mateschitz, Haas, Mallya of Stroll, maar uiteindelijk kan je er bijna enkel bij verliezen.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Verwijderd
In ieder geval heeft Williams zich lang verzet maar is dit in mijn ogen het einde van het roemruchte Williams, na al jaren in een spreekwoordelijk rusthuis te zitten.
Na Lotus en Tyrell weer een grote naam met wereldkampioenschappen die door louter financiële zaken aan zijn einde komt. Als die budgetcap er eerder was gekomen (na de vorige economische crisis) hadden we een veel grotere grid gehad denk ik (en niet 6 gratis kampioenschappen op rij voor Lewis en Merc, die simpelweg de Mercedes portemonnee konden omkeren om zichzelf via extreme uitgaven naar voren te werken en houden met belachelijke aantallen personeel en 0 echte concurrentie). Ironisch genoeg dat men dit in het ultra-kapitalistische land Amerika allang doorhad en met budget caps en drafts werkt (de ontwikkelbeperking voor winnaar is een soort draft).
En voordat iemand zegt dat ze nog niet definitief weg zijn: ik geloof niet dat iemand hier als minderheidsaandeelhouder geld in gaat steken. Dat is simpelweg je geld weggooien.
Verwijderd
En terecht.Lekker Ventje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:50:
[...]
Blijft lastig uit te leggen natuurlijk dat je een vermogen in de F1 steekt en ondertussen duizenden mensen op straat gooit. Vakbonden zijn machtig in Frankrijk.
Het valt niet uit te leggen om enerzijds mensen te ontslaan en anderzijds een genant iets als het Renault F1 team te houden.
Als je nou Mercedes was en de kampioen kon je het nog over die boeg gooien (maar blijft ook zuur). Maar Renault? Zelfs zonder de crisis vraag ik mij af waarom ze doorgaan met de huidige vernedering, want dat is het in mijn ogen. Als dit hun marketingboodschap is, dan is het in mijn ogen al jaren: wij zijn de slechtste partner en fabrieksteam in de autosport, lopen de kantjes eraf in ons prestigeproject, dus beste autoshopper heb er alle vertrouwen erin dat wij bij u als lullige klant ineens niet de kantjes eraf lopen. Yeah right, klinkt heel overtuigend.
Williams weg, Haas denkt er over, Renault op randje van afgrond. Dat zijn zes auto's! En het enige dat de FIA al jaren roept is bizarre eisen stellen aan eventuele nieuwkomers. Met als klap op de vuurpijl grote sommen geld aan de rijkste teams geven.
Het is niet houdbaar, ik vrees voor een sneller "einde" van de F1 dan ons lief is.
Verwijderd
Het klinkt een beetje als ons economische model. De crisis legt in beiden (F1 en de wereld als geheel) hoe de ongelijke verdeling tot extreme problemen leidt.pinda powerrr schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:29:
Dus....kunnen we al langzaam gaan concluderen dat de F1 een serieus probleem heeft?
Williams weg, Haas denkt er over, Renault op randje van afgrond. Dat zijn zes auto's! En het enige dat de FIA al jaren roept is bizarre eisen stellen aan eventuele nieuwkomers. Met als klap op de vuurpijl grote sommen geld aan de rijkste teams geven.
Het is niet houdbaar, ik vrees voor een sneller "einde" van de F1 dan ons lief is.
[YouTube: F1 REWIND | 2019 Brazilian Grand Prix | Presented by Pirelli]
Oh wat is het toch mooi hoe Hamilton op de radio zit te zeuren over werkelijk alles als Verstappen vlak achter hem zit.

En we zijn bijna bij de Ferrari's.
[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-05-2020 17:33 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat “langzaam concluderen” doen we al jaren toch?pinda powerrr schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:29:
Dus....kunnen we al langzaam gaan concluderen dat de F1 een serieus probleem heeft?
Jazeker, maar er was altijd nog wel iets om de boel levend te houden. Of het was Bernie die wat geld toe stak aan een team, of er werd iets anders verzonnen. En elke keer kwam de FIA, FOM of beide er goed mee weg.Jasphur schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:59:
[...]
Dat “langzaam concluderen” doen we al jaren toch?
De houding van de grote teams moet wel veranderen, anders racen ze alleen tegen elkaar en wordt Stroll F1 laatste. Dus ook het historische geld dat wordt uitgedeeld, zal nu echt eens moeten verdwijnen, of worden gegeven aan de kleine teams.
Je kunt je misschien afvragen, of dat het einde zou zijn van F1, of dat van de huidige setting van F1 (dat het zo duur is). Als het toegankelijker is, en de budgets lager, dan hou je wel F1, maar ook de teams en is er meer concurrentie. De grote teams hebben er ook niets aan als de rest in de problemen komt.pinda powerrr schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:29:
[ Voor 28% gewijzigd door Luxicon op 30-05-2020 18:19 ]
...
Majah, zo simpel is het niet. Kijk bv naar DTM en hoe die zich ontwikkelde de recente jaren.... Wat er nu bestaat, is nauwelijks nog DTM te noemen. Als de F1 eenzelfde soort ontwikkeling door gaat maken, dan kunnen we niet meer spreken over F1 zoals F1 ooit was. Dan heb je gewoon 'yet another race-klasse'.Luxicon schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:14:
[...]
Je kunt je misschien afvragen, of dat het einde zou zijn van F1, of dat van de huidige setting van F1 (dat het zo duur is). Als het toegankelijker is, en de budgets lager, dan hou je wel F1, maar ook de teams en is er meer concurrentie. De grote teams hebben er ook niets aan als de rest in de problemen komt.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Daar heb je gelijk in, maar ik vraag me af of dat werkelijk zo'n effect heeft als de budgets 'iets' lager worden. Het verschil is nu gigantisch.naitsoezn schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:22:
[...]
Majah, zo simpel is het niet. Kijk bv naar DTM en hoe die zich ontwikkelde de recente jaren.... Wat er nu bestaat, is nauwelijks nog DTM te noemen. Als de F1 eenzelfde soort ontwikkeling door gaat maken, dan kunnen we niet meer spreken over F1 zoals F1 ooit was. Dan heb je gewoon 'yet another race-klasse'.
...
Nu ken ik DTM niet, maar de F1 veranderd toch ook continu. F1 teams nu zijn gewoon bedrijven die toevallig een race auto maken. Vergelijk dat met 50 jaar terug of zo toen je een F1 team gewoon vanuit je garage runde en coureurs niet alleen F1 reden maar ook andere raceklassen, allemaal door elkaar heen in een jaar. Of kijk naar een jaar of 20, 25 terug met veel meer private teams waaronder wat "F1 helden" als Prost en Stewart, en nog een Jordan, Sauber etc. Sauber bestaat nu dan nog maar lijkt niks meer op het oude team, Jordan is wel blijven bestaan en nu dan Racing Point.naitsoezn schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:22:
[...]
Majah, zo simpel is het niet. Kijk bv naar DTM en hoe die zich ontwikkelde de recente jaren.... Wat er nu bestaat, is nauwelijks nog DTM te noemen. Als de F1 eenzelfde soort ontwikkeling door gaat maken, dan kunnen we niet meer spreken over F1 zoals F1 ooit was. Dan heb je gewoon 'yet another race-klasse'.
En ook qua racen is veel veranderd, veel veiliger, compleet andere motoren, meer eenheidsworst (o.a. door de regels uiteraard). De F1 van nu lijkt ook nog maar een beetje op de F1 van wat FOM nu als classics op YouTube zet. Spa '98 zou niet gestart zijn bv. En ook dingen als T-cars die al jaren terug verboden zijn, ook toen al onder kostenreductie.
Juist doordat nu wordt gesproken over "over een aantal jaren ziet F1 er misschien zo uit" en "vroeger zag het er zo uit" zie je voornamelijk de extremen door de langere periodes. Terwijl de meeste veranderingen in stapjes gaan en daardoor niet opvalken.
Een halo hoefde je 5 of 10 jaar terug niet over te praten. Toen die verplicht werd werd er schande geroepen en "dit is mijn F1 niet meer", maar nu hoor je er niemand meer over en als je recentere races van 2016, 2017 kijkt moet je wennen aan dat er geen halo op zit.
DTM ging van 4 manufacturers heel snel naar 2 en misschien wel naar 0...RobertMe schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:36:
[...]
Nu ken ik DTM niet, maar de F1 veranderd toch ook continu. F1 teams nu zijn gewoon bedrijven die toevallig een race auto maken. Vergelijk dat met 50 jaar terug of zo toen je een F1 team gewoon vanuit je garage runde en coureurs niet alleen F1 reden maar ook andere raceklassen, allemaal door elkaar heen in een jaar. Of kijk naar een jaar of 20, 25 terug met veel meer private teams waaronder wat "F1 helden" als Prost en Stewart, en nog een Jordan, Sauber etc. Sauber bestaat nu dan nog maar lijkt niks meer op het oude team, Jordan is wel blijven bestaan en nu dan Racing Point.
En ook qua racen is veel veranderd, veel veiliger, compleet andere motoren, meer eenheidsworst (o.a. door de regels uiteraard). De F1 van nu lijkt ook nog maar een beetje op de F1 van wat FOM nu als classics op YouTube zet. Spa '98 zou niet gestart zijn bv. En ook dingen als T-cars die al jaren terug verboden zijn, ook toen al onder kostenreductie.
Juist doordat nu wordt gesproken over "over een aantal jaren ziet F1 er misschien zo uit" en "vroeger zag het er zo uit" zie je voornamelijk de extremen door de langere periodes. Terwijl de meeste veranderingen in stapjes gaan en daardoor niet opvalken.
Een halo hoefde je 5 of 10 jaar terug niet over te praten. Toen die verplicht werd werd er schande geroepen en "dit is mijn F1 niet meer", maar nu hoor je er niemand meer over en als je recentere races van 2016, 2017 kijkt moet je wennen aan dat er geen halo op zit.
De tijd kan een sport snel inhalen. Als Covid de stoelpoten onder F1 wegzaagt wat betreft geld maar ook ‘relevantie’ (immers is de push naar sustainability nu nog luider), verdwijnen Mercedes en Renault misschien wel heel snel. Kleine teams (Williams) verdwijnen, 14-16 auto’s over. Hamilton stopt wellicht, Vettel ook.
Waar kijken we dan nog naar? Gaat RB nog zn geld pompen in zo’n circus?
Of kijken we over 3 jaar allemaal naar FE op zondagmiddag?
De relevantie zal niet meteen verdwijnen maar dichter naar 2030 toe zal het wel flink af gaan nemen, als de F1 het al gaat redden tot 2030. Steeds meer fabrikanten gaan de kant van elektrisch op en bouwen brandstofmotoren geleidelijk af. Die gaan echt geen kapitalen meer in nieuwe motoren steken.Requiem19 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:50:
[...]
DTM ging van 4 manufacturers heel snel naar 2 en misschien wel naar 0...
De tijd kan een sport snel inhalen. Als Covid de stoelpoten onder F1 wegzaagt wat betreft geld maar ook ‘relevantie’ (immers is de push naar sustainability nu nog luider), verdwijnen Mercedes en Renault misschien wel heel snel. Kleine teams (Williams) verdwijnen, 14-16 auto’s over. Hamilton stopt wellicht, Vettel ook.
Waar kijken we dan nog naar? Gaat RB nog zn geld pompen in zo’n circus?
Of kijken we over 3 jaar allemaal naar FE op zondagmiddag?
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Moet zeggen dat ik even teleurgesteld was in Williams, maar van de andere kant, het is maar een naam. Ook al proberen ze er veel van te maken.... het was de laatste jaren niks, en CLarie heeft totaal gefaald om Williams toekomstproof te maken. Beetje zoals he5 gehele UK, nu met de Brexit is het allemaal vergane glorie...
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
https://streamable.com/nbv3gw
Volgens mij heeft Formula E een afspraak met de FIA dat alleen zij elektrische formule auto's mogen gebruiken oid. Ze hebben in elk geval een bepaalde exclusiviteit waardoor de F1 niet elektrisch kan worden op redelijke termijn.wowly schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:29:
Relevantie van f1 verdwijnt geheel binnen 7 jaar als ze niet veel meer elektrificeren. Geen fabrikant die er aan mee wil doen, hoogstens mannen met teveel geld.
Moet zeggen dat ik even teleurgesteld was in Williams, maar van de andere kant, het is maar een naam. Ook al proberen ze er veel van te maken.... het was de laatste jaren niks, en CLarie heeft totaal gefaald om Williams toekomstproof te maken. Beetje zoals he5 gehele UK, nu met de Brexit is het allemaal vergane glorie...
Ik weet niet of dit waar is maar de Formule E laat wel zien wat er nog moet gebeuren op elektrisch vlak wil het zich kunnen meten met een klasse zoals de F1 (bijvoorbeeld met de energieopslag).Homeland schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:31:
[...]
Volgens mij heeft Formula E een afspraak met de FIA dat alleen zij elektrische formule auto's mogen gebruiken oid. Ze hebben in elk geval een bepaalde exclusiviteit waardoor de F1 niet elektrisch kan worden op redelijke termijn.
Wat eigenlijk nog niemand heeft benoemd is dat F1 ook de waterstof kant op kan gaan, hierbij zijn hele andere manieren van verbranding of omschakeling naar elektrisch mogelijk. In 10 jaar tijd kan er veel veranderen, maar één ding is zeker, ze gaan bij de F1 niet stilzitten. Daarvoor gaat er simpelweg teveel geld in om.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Het zijn al veelal geen nieuwe motors meer, puur door ontwikkeling van hun huidige setup, met straks (stiekem hopelijk) Renault out of the picture, heb je Honda en Mercedes over als motorbouwers, die hebben vervolgens een budget van 6-7 teams om hun motor verder te ontwikkelen.Lekker Ventje schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:25:
[...]
De relevantie zal niet meteen verdwijnen maar dichter naar 2030 toe zal het wel flink af gaan nemen, als de F1 het al gaat redden tot 2030. Steeds meer fabrikanten gaan de kant van elektrisch op en bouwen brandstofmotoren geleidelijk af. Die gaan echt geen kapitalen meer in nieuwe motoren steken.
Niemand heeft een glazen bol voor de toekomst, DTM wat ooit groot was, bestaat niet meer, de grote helden van LMP's zijn gestopt, verandering van autosport kan ook gewoon verschuiving zijn van de sport. F1 is per saldo ook maar 'een tak' van de racesport, elk land, elk continent heeft z'n eigen cups, eigen races, soms gaan er een paar samen en worden groter, anderen zijn minder interessant en stoppen gewoon, niet alleen omdat ze achterhaald zijn, maar het ook simpel niet rendabel meer is daar bezig te zijn.
Gaan ze over 5 jaar over? 10 jaar over? Misschien wel 20? Die zullen echt wel alles er aan doen om de omvang zo groot te houden, maar ook hun teams te blijven laten racen. Als electrisch niveau van F1 auto's (in elk aspect) kan bereiken, mag het van mij prima over, maar niet zo'n consessie zooi wat daar bij FE nu rondrijd.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
Ferrari gaat nooit met niet-Ferrari motoren rijdenSinergyX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 02:30:
[...]
Het zijn al veelal geen nieuwe motors meer, puur door ontwikkeling van hun huidige setup, met straks (stiekem hopelijk) Renault out of the picture, heb je Honda en Mercedes over als motorbouwers, die hebben vervolgens een budget van 6-7 teams om hun motor verder te ontwikkelen.
Niemand heeft een glazen bol voor de toekomst, DTM wat ooit groot was, bestaat niet meer, de grote helden van LMP's zijn gestopt, verandering van autosport kan ook gewoon verschuiving zijn van de sport. F1 is per saldo ook maar 'een tak' van de racesport, elk land, elk continent heeft z'n eigen cups, eigen races, soms gaan er een paar samen en worden groter, anderen zijn minder interessant en stoppen gewoon, niet alleen omdat ze achterhaald zijn, maar het ook simpel niet rendabel meer is daar bezig te zijn.
Gaan ze over 5 jaar over? 10 jaar over? Misschien wel 20? Die zullen echt wel alles er aan doen om de omvang zo groot te houden, maar ook hun teams te blijven laten racen. Als electrisch niveau van F1 auto's (in elk aspect) kan bereiken, mag het van mij prima over, maar niet zo'n consessie zooi wat daar bij FE nu rondrijd.
Daarom noemde ik die even niet, vrij logisch dat die all-out of all-in gaan, maar mercedes blijven de geruchten dat ze eruit stappen als team en als motor-bouwer blijven, net zoals Honda momenteel is.Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 03:41:
[...]
Ferrari gaat nooit met niet-Ferrari motoren rijden
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Inderdaad. Formule E heeft exclusiviteit tot 2039 om de enige volledig elektrische formule te zijn. Tegen die tijd is het al lang niet meer interessant voor autobouwers om te gaan racen met verbrandingsmotoren terwijl die autobouwers in veel landen niet eens meer wagens met verbrandingsmotoren mogen verkopen.Homeland schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:31:
[...]
Volgens mij heeft Formula E een afspraak met de FIA dat alleen zij elektrische formule auto's mogen gebruiken oid. Ze hebben in elk geval een bepaalde exclusiviteit waardoor de F1 niet elektrisch kan worden op redelijke termijn.
Dat FE een afspraak heeft met de FIA voor 25 seizoenen exclusiviteit betekent niet dat het definitef niet kan; Het kan alleen niet zonder dat er met FE een deal wordt gesloten.Mef schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:18:
[...]
Inderdaad. Formule E heeft exclusiviteit tot 2039 om de enige volledig elektrische formule te zijn. Tegen die tijd is het al lang niet meer interessant voor autobouwers om te gaan racen met verbrandingsmotoren terwijl die autobouwers in veel landen niet eens meer wagens met verbrandingsmotoren mogen verkopen.
De chef van FE, Agag, heeft toen deze deal bekend werd doordat Ross Brawn had gezegd dat F1 electrisch zou kunnen gaan, zelf aangegeven dat hij wel open zou staan voor een gesprek met Brawn.
In hoeverre FE werkelijk bereid is tot een deal en wat dit dan precies in zou moeten/kunnen houden kun je alleen maar naar raden uiteraard.
Waarschijnlijk zullen ze er wel op een of andere manier onder uit kunnen als het ooit echt zover zou komen, maar zo niet dan klinkt het meer alsof het de FIA potentieel de kop zou kunnen kosten. Als FE de boel uiteindelijk echt zou frustreren dan klinkt het mij meer alsof er een andere organisatie op zou moeten staan (als we in de situatie zouden komen dat full electric eigenlijk is waar je alle race klassen op wil laten lopen maar FE blokkeert dat).
Gamertag: FinrazielNL
Net zoals Williams maar een naam is, is F1 maar een set van regels en een bedrijfje met de televisierechten. Als de FIA/FE/F1 het op een akkoordje gooien wordt net zo makkelijk FE en F1 samengevoegd en heb je een nieuwe koningsklasse. Of F1 wordt compleet niche en een speelveld voor veredelde hobbyisten met overjarige auto’s en motoren (zie F5000). Maakt dat verder uit? Van mij hoeft F1 niet relevant te zijn. Liever niet zelfs. Het massa publiek en de bubbel die F1 is maakt het alleen maar onbereikbaar. Liever een soort van een paar gekken waar je overal bij kunt en voor een paar tientjes tickets koopt dan de massa hysterie die het nu is.wowly schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:29:
Relevantie van f1 verdwijnt geheel binnen 7 jaar als ze niet veel meer elektrificeren. Geen fabrikant die er aan mee wil doen, hoogstens mannen met teveel geld.
Ondanks verschillende groepen de bouw heeft vertraagd, was de baan op tijd af.
En toen kwam corona.
Dit jaar gaat het niet meer door en met de stand van zaken op dit moment, is het maar de vraag hoe vaak we daar een F1 race gaan zien...
Ik ben vrij zeker dat er een paar in de organisatie zitten die denken: "Fuck my life"...
En stel dat F1 inderdaad over enkele jaren stopt, dan heeft Nyck de Vries achteraf helemaal de juiste keuze gemaakt ipv wachten en hopen op een stoel bij F1
Lastige van weinig publiciteit is natuurlijk ook dat er weer weinig interesse in is om er iets mee te doen.Erapaz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:23:
[...]
Net zoals Williams maar een naam is, is F1 maar een set van regels en een bedrijfje met de televisierechten. Als de FIA/FE/F1 het op een akkoordje gooien wordt net zo makkelijk FE en F1 samengevoegd en heb je een nieuwe koningsklasse. Of F1 wordt compleet niche en een speelveld voor veredelde hobbyisten met overjarige auto’s en motoren (zie F5000). Maakt dat verder uit? Van mij hoeft F1 niet relevant te zijn. Liever niet zelfs. Het massa publiek en de bubbel die F1 is maakt het alleen maar onbereikbaar. Liever een soort van een paar gekken waar je overal bij kunt en voor een paar tientjes tickets koopt dan de massa hysterie die het nu is.
Dan krijg je uiteindelijk situaties als Boss GP waar een aantal liefhebbers met oude auto's racen.
Dat maakt het weer onaantrekkelijk om naar te kijken. Natuurlijk is het een leuke toevoeging als je op het circuit bent maar om naar te kijken via TV of überhaupt qua spanning is er weinig te beleven.
Ik vind het zelf wel een mooie manier om met deze vorm te gaan experimenteren. Zeker om te voorkomen dat we twee identieke races gaan zien in de opvolgende weken, daar ben ik wel wat skeptisch over in de huidige vorm. Mercedes schijnt alleen (als enig team) tegen te zijn.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
En wat is het verschil met een gewone race? Dat deze dus korter is en daardoor min of meer wat meer risico genomen wordt? Ik denk dat in ieder geval de TV stations daar dan niet op staan te popelen. Die hebben immers een contract voor 15(?) races, dus een halve race zullen ze dan ook niet snel willen zien als (hele) race.Arjan90 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:11:
Wat vinden we hier van het idee over sprintraces ipv een gewone kwalificatie voor de tweede race op hetzelfde circuit (Spielberg en hopelijk ook Silver Stone)?
Ik vind het zelf wel een mooie manier om met deze vorm te gaan experimenteren. Zeker om te voorkomen dat we twee identieke races gaan zien in de opvolgende weken, daar ben ik wel wat skeptisch over in de huidige vorm. Mercedes schijnt alleen (als enig team) tegen te zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 31-05-2020 18:46 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Natuurlijk ook Multi 21. Horner zegt dat het begon met Turkije 2010 waar ze beiden verkeerd zaten. Het werd erger doordat Vettel meerdere WDC's won en Webber in Brazilië 2012, Vettel afkneep bij de start waarna daar alles misging. Dat terwijl Webber was gevraagd om Vettel te helpen. Vettel nam dus zijn wraak en iedereen was pisnijdig met die 1-2.
Maar wat is dat toch met Australiërs die hun ongelijk niet kunnen accepteren? Webber had ook schuld aan Turkije 2010 en heeft ook het nodige uitgehaald. Ricciardo was ook zeker niet onschuldig aan Baku 2018, maar die houdt ook vol. Vettel en Verstappen hebben het waarschijnlijk veel makkelijker geaccepteerd en zijn verder gegaan.
Oh en Vettel was dus echt het type dat debriefs na de race van een paar uur had waar elk detail besproken moest worden. Max gaat ondertussen kennelijk dus steeds meer de Vettel kant op naarmate hij ouder word. Newey is bij debriefs een doctor die vraagt wat er mis is en alleen dat wil weten.
[ Voor 34% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-05-2020 19:41 ]
Ook een beetje op de valse sentiment tour. Een beetje suggereren dat als je er niet over twitter dat je dan het geweld wel ok vind.Maurice079 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:50:
En ondertussen slingert Lewis er nog maar eens een mening in over de mensen in de paddock:
Weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hier nou van moet vinden
Lewis heeft iets teveel vrije tijd nu en werkt hard aan zijn imago bij bepaalde doelgroepen.
Gecertificeerd ongeleid projectiel

Hij suggereert dat niemand in zijn 'industry' (waaronder z'n collega's en zijn eigen team) zich uitspreekt omdat ze blank zijn.
En uitspreken tegen wat? Wat er gebeurt is veel breder en complexer dan is een simpele zwart/blank tegenstelling.
Voor prominenten figuren is het dan het verstandigst om maar gewoon je mond te houden, je gaat er immers niet over. Had Lewis ook beter kunnen doen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Maar Hamilton moet vooral zo doorgaan, dan denk iedereen alleen maar aan hem als een zielig persoon met een 'kleur' in plaats van een 6 voudig wereldkampioen. Hij gaat nu in een slachtoffer rol zitten en legt de nadruk erop dat hij anders is, terwijl ik juist vind dat zwart en wit nou niets uit zou moeten maken.
Hamilton roept dat het paddock racistisch is en hierdoor maakt hij van zichzelf een racist. Jammer, maar mijn aanzien voor hem is weg.
Racisme tegengaan is goed, maar doe het vooral niet door anderen racistisch te noemen....

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Maar dat was niet z'n enige 'even nadruk leggen op' momentje
I wanted to take a moment to acknowledge my dad, a strong and successful black man. Because of him, both @nicolashamilton and I have careers, strong mindedness and determination. He has always been my hero. Happy 60th Birthday dad🖤 #blackexcellence #happybirthday pic.twitter.com/CHBnbq0TjG
— Lewis Hamilton (@LewisHamilton) 31 mei 2020
Gamertag: FinrazielNL
Poehee... Ben benieuwd wat Twitter doet als ik exact hetzelfde post over mijn vader met de hashtag whiteexcellence.SinergyX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:46:
Je punt doordrukken met je kleur, spreken over kleur.. ben je geen kloot beter dan de mensen in het andere kamp. Hij praat grappig genoeg zelf ook maar uit '1 kleur', geel/bruin (aziatisch) bedoelt hij natuurlijk zeker niet met z'n non-colour.
Maar dat was niet z'n enige 'even nadruk leggen op' momentje
[Twitter]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Eerst ff paar keer wereldkampioen worden en het dan gewoon proberen.Maarten_E schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:02:
[...]
Poehee... Ben benieuwd wat Twitter doet als ik exact hetzelfde post over mijn vader met de hashtag whiteexcellence.
Ik gok dat het je een paar sponsors kost
Ik ben wereldkampioen onzin uitkramen, heb je dat nog niet door?PalingDrone schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:31:
[...]
Eerst ff paar keer wereldkampioen worden en het dan gewoon proberen.
Ik gok dat het je een paar sponsors kost(en een lifetime ban op Twitter natuurlijk, maargoed zo'n deugclub, boeie.)
Het probleem (zoals wel vaker), is dat politiek en sport niet met elkaar rijmen. Nu snap ik ergens nog wel dat je eenmansactie uit kan halen (kijk in de Bundesliga afgelopen weekeinde of met Kapernick een paar jaar terug). En ik denk dat als Hamilton dat had gedaan en het daarbij had gelaten, er geen commentaar zou zijn.
Maar om vervolgens collega's af te vallen die (bewust of niet) zwijgen? Dat zij zich niet uiten maakt niet dat zij pro racisme/politiegeweld zijn.
Of moet je dan bij elke gebeurtenis als sporter je uiten en zeggen dat je pro/anti die gebeurtenis bent? Dat zou wat zijn.
Bovendien (maar goed, mijn mening), als je je bij iedere negatieve gebeurtenis je afschuw moet gaan uiten vanwege sociale druk, ga ik mij afvragen in hoeverre die persoon het meent, of het puur zegt voor de bühne. Dat het Hamilton persoonlijk raakt, snap ik. Maar spreek dan niet namens anderen die geen stelling hebben genomen.
Politiek en geloof horen gewoon lekker privé te blijven, vooral in de sport, veel beter voor de sfeer.Maarten_E schreef op maandag 1 juni 2020 @ 01:06:
[...]
Ik ben wereldkampioen onzin uitkramen, heb je dat nog niet door?
Het probleem (zoals wel vaker), is dat politiek en sport niet met elkaar rijmen. Nu snap ik ergens nog wel dat je eenmansactie uit kan halen (kijk in de Bundesliga afgelopen weekeinde of met Kapernick een paar jaar terug). En ik denk dat als Hamilton dat had gedaan en het daarbij had gelaten, er geen commentaar zou zijn.
Maar om vervolgens collega's af te vallen die (bewust of niet) zwijgen? Dat zij zich niet uiten maakt niet dat zij pro racisme/politiegeweld zijn.
Of moet je dan bij elke gebeurtenis als sporter je uiten en zeggen dat je pro/anti die gebeurtenis bent? Dat zou wat zijn.
Bovendien (maar goed, mijn mening), als je je bij iedere negatieve gebeurtenis je afschuw moet gaan uiten vanwege sociale druk, ga ik mij afvragen in hoeverre die persoon het meent, of het puur zegt voor de bühne. Dat het Hamilton persoonlijk raakt, snap ik. Maar spreek dan niet namens anderen die geen stelling hebben genomen.
Ik zoek de hele avond al naar een tweet over zijn moeder, krachtige vrouw #whitepower, geweldige moeder #whiteexcellence, tenminste ik neem aan dat hij zijn mams ook wel waardeert, en trots op haar is #whitepride
[ Voor 7% gewijzigd door PalingDrone op 01-06-2020 03:22 ]
Er zijn meerdere coureurs die nu op Twitter laten zien dat ze een mening hebben over racisme...
Edit: en dat bedoel ik niet negatief. Integendeel. Maar ik vind niet dat je nu 1 coureur door de modder moet halen.
Gewoon niemand.
[ Voor 34% gewijzigd door streamnl op 01-06-2020 08:17 ]
Er is niks mis met het uiten van een mening over racisme. Integendeel.streamnl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:02:
Nu niet alleen Ham "aanvallen".
Er zijn meerdere coureurs die nu op Twitter laten zien dat ze een mening hebben over racisme...
Er is wel iets mis met het suggereren dat anderen het allemaal ok vinden omdat ze blank zijn en hun mening niet uiten.
Daarnaast is het erg hypocriet om tegelijk met het uiten van een mening over racisme je eigen ras wel telkens te benoemen als zijnde sterk.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik ben benieuwd wat dat voor de F1 gaat betekenen.
Verwijderd
Dit dus. Mijn inziens is het niet meer als zuigen. Dat gejank over een sport wat gedomineerd word door blanken. Manmanman, wat mij betreft ben je dan gelijk gediskwalificeerd. Ik had al geen sympathie voor de man en dat gaat ook niet meer gebeuren.alexbl69 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:12:
[...]
Er is niks mis met het uiten van een mening over racisme. Integendeel.
Er is wel iets mis met het suggereren dat anderen het allemaal ok vinden omdat ze blank zijn en hun mening niet uiten.
Daarnaast is het erg hypocriet om tegelijk met het uiten van een mening over racisme je eigen ras wel telkens te benoemen als zijnde sterk.
De F1 hoort zich helemaal buiten die discussie over politiegeweld in de USA te houden, we vragen de melkboer toch ook niet om zijn input voor climate change, of hoe fierljeppers hun bijdrage aan de missies naar Mars gaan leveren?
Verwijderd
Of bekende nederlanders.mark-k schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:04:
Hoewel ik het eens ben dat het nogal apart is dat als je tegen racisme bent het voor het ene ras wel goed en normaal is om jezelf als geweldig te bestempelen door je kleur, terwijl als je dit met een andere kleur doet je meteen een neo-nazi bent, is dit niet echt het juiste topic hiervoor. Lewis zijn uitspraak heeft niks met de F1 te maken, dit soort dingen kunnen denk ik beter in een ongelijkheids/minderwaardigheidscomplex topic.
De F1 hoort zich helemaal buiten die discussie over politiegeweld in de USA te houden, we vragen de melkboer toch ook niet om zijn input voor climate change, of hoe fierljeppers hun bijdrage aan de missies naar Mars gaan leveren?

Tja, Lewis koppelt dit aan F1. Wij niet. Niet meer dan normaal dat men er hier dan wat van vind.
Ik zag die tweet van Lewis ook maar waarom zou in hemelsnaam Leclerc of Verstappen iets moeten vinden van de teringzooi in de steden in de US op dit moment. Intern US probleem waar iets al jaren broeit en het wordt alleen maar erger richting november.Verwijderd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:21:
[...]
Of bekende nederlanders.![]()
Tja, Lewis koppelt dit aan F1. Wij niet. Niet meer dan normaal dat men er hier dan wat van vind.
Hamilton zit in z’n eigen “gutmensch” bubble, laat hem daar vooral blijven.
Kan niet wachten op die F1 kalender trouwens, volgende week toch ?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ach je moet er gewoon overheen lezen het is nu eenmaal de gewoonte om op Tweakers Hamilton te bashen .streamnl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:02:
Nu niet alleen Ham "aanvallen".
Edit: en dat bedoel ik niet negatief. Integendeel. Maar ik vind niet dat je nu 1 coureur door de modder moet halen.
Gewoon niemand.
Het schijnt heel moeilijk te zijn voor sommigen hier om gewoon te bekennen dat een van de beste (zo niet de beste) F1 kampioenen aller tijden ook prive een mening heeft .
"Beautiful Clean Coal"
Nu net die Leclerc heeft al iets geroepen (inclusief dat het fout was dat hij niets zei): https://nos.nl/artikel/23...gen-politiegeweld-vs.htmlloekf2 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:31:
[...]
Ik zag die tweet van Lewis ook maar waarom zou in hemelsnaam Leclerc of Verstappen iets moeten vinden van de teringzooi in de steden in de US op dit moment. Intern US probleem waar iets al jaren broeit en het wordt alleen maar erger richting november.
[ Voor 9% gewijzigd door Dadona op 01-06-2020 12:56 ]
Persoonlijk vind ik het ook altijd de reden dat ik zelf geen F1 coureur geworden ben
Ook de rijders zijn niet racistisch, ze gaan altijd om met fans van over de hele wereld. Kleur en afkomst komt niet ter sprake. Ze zijn blij dat ze er zijn.Ook organiseert F1 diverse anti-racisme-initiatieven, dus ik denk ook niet dat het in de paddock echt een ding is. Voor veel coureurs ook niet omdat ze niet in landen wonen waar het een ding is. Volgens mij juicht F1 het juist toe als er meer diversiteit in de paddock is. Ik zie daar het probleem eerder in man vs vrouw dan kleur. Verder vind ik dat je nog altijd de beste voor de job moet kiezen, niet omdat iemand een kleurtje heeft.
Ik ontken niet dat er in Nederland of de rest van Europa geen discriminatie of racisme is. Maar zie dit vooral als een Amerikaanse issue. Volgens mij zit Hamilton momenteel ook in de VS dus dan krijg je er ook automatisch meer van mee. Maar rijders zijn sowieso niet personen die veel nieuws gaan kijken. Het is erg depri en je gaat er niet harder van rijden. Zoals zoveel sporters houden ze zich daarbuiten. En zeker van F1 rijders kan ik het begrijpen, gezien de invloed van geld op waar ze heen gaan.
We gaan ze ook niet vragen over milieuvervuiling of uitstoot, dus waarom wel hierover?
Dit maatschappelijke probleem (h)erkennen heeft niets te maken met de sport, en het feit dat je op zo'n manier anderen (collegae nota bene) dwingt om zich erin te mengen vind ik eerlijk gezegd vrij laag en makkelijk scoren: 'Natuurlijk' is niemand tegen racisme. Bijzonder populistisch weer.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Whut??BlackMonkey schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:40:
Het is niet alleen Ham hoor. Veel youtubers en andere Amerikaanse BN'ers worden door een deel van hun publiek ongeveer verplicht een statement te maken dat ze zich distantieren van het geweld/racisme omdat ze anders net zo erg zijn. Persoonlijk vind ik dat een erg scheve redenering maar het is niet enkel Ham zijn bubbel en hoort wat bij de Amerikaanse cultuur.

Waarmee het dus idd imho off-topic is.BlackMonkey schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:40:
Het is niet alleen Ham hoor. Veel youtubers en andere Amerikaanse BN'ers
Dit topic is gesloten.
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport