Uiteraard moet je daar niet mee beginnen. Als ik bij Ferrari werkte en ineens de FIA voor de deur stond met "bewijs maar eens dat jullie motor legaal is" zou ik ze ook hard weglachenDeKaerften schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:41:
[...]
Dat lijkt mij juridisch niet mogelijk. De bewijslast zal liggen bij degene die de beschuldiging uit.
echter: ianal
In die zin zou je ook kunnen zeggen dat het wellicht wel vaker in bv moordzaken zo gaat. Als niemand een moord gezien heeft (& geen camerabeelden) kan iemand nog veroordeeld worden op basis van: je bent in het bezit van het wapen, je hebt geen alibi, ...
Edit:
Wellicht kun je het zelfs vergelijken met trajectcontrole? De politie heeft dan ook geen hard bewijs dat je te hard gereden hebt. Alleen dat het zeer onwaarschijnlijk is dat je met inachthouding van de maximum snelheid van A naar B kunt rijden binnen dat tijdsbestek. Als jij er vervolgens heilig van overtuigd bent dat je niet te hard hebt gereden moet je dat ook zelf aantonen.
En in dit geval dus hetzelfde. Ferrari accelereerde harder bochten uit dan deskundige voor mogelijk houden, rekening houdende met de max fuel flow. Dan is het aan Ferrari om aan te tonen waar dat hoge rendement ineens vandaan komt.
Edit2:.@DeKaerften hieronder. Zie het nieuwe voorbeeld hierboven van trajectcontrole. Dat is nog passender. Niet geflitst / betrapt op te hard rijden, maar wel "wat je gedaan hebt is onmogelijk binnen de regels".
[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 05-03-2020 17:02 ]