[F1] Seizoen 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 166 Laatste
Acties:
  • 1.185.151 views

Onderwerpen

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:14

rammes

koekebakker 1e klas

gezellig hier, zit iedereen te wachten tot het racetopic open gaat ? :+

Ik zou het doen!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-12 14:52
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:57:
Maar silliest of silly seasons slaat wederom ook toe. Het lijkt er namelijk steeds meer op dat zowel Magnussen als Grosjean einde verhaal zijn in de Formule 1. Perez en Mazepin lijken die plekken in te gaan nemen. Het alternatief zou zijn dat Mazepin naar Williams gaat en Russel eruit geschopt zou worden...

Is er ook nog Hulkenberg waar het maar niet stil over word omtrent RBR en dan ook nog het idee dat Gasly, Ocon gaat vervangen en dat Ocon ook klaar is. Dan zou Tsunoda naar AlphaTauri komen en Albon terug. Kvyat is waarschijnlijk ook klaar in de Formule 1.

Is er ook nog Schumacher die naar Haas of Alfa zou gaan. Denk zelf Alfa en dat is einde Giovinazzi. Is er ook nog Perez naar Williams voor Russel of Schwartzman ook naar Haas naast Mazepin.

Dit seizoen, werkelijk wat is het silly aan het worden. :P
https://www.racefans.net/...021-silly-season-rumours/

edit: Dus zodat ik het ook nog begrijp zijn dit de mogelijkheden.
-Perez naar Haas of Williams
-Hulkenberg naar RBR en Albon naar AlphaTauri
-Gasly naar Renault en Ocon eruit
-Mazepin naar Williams of Haas
-Schumacher en Schwatzman naar Haas en/of Alfa
-Tsunoda naar AlphaTauri, Kvyat eruit
-Grosjean, Magnussen, Russel, Kvyat, Giovinazzi en Ocon dus in gevaar voor einde carrière.
- Mazepin zal het écht alleen van geld moeten hebben, dan zijn/waren zelfs pay drivers Latifi Stroll & Sirotkin nog beter.
- Gasly zie ik eigenlijk nog niet vertrekken, en wellicht is dat het probleem van Helmut Marko: Gasly nog vast, Tsunoda beloofd en Albon die ze eigenlijk over een paar jaar weer willen proberen als Hulk weer uitstapt.
- Schumacher naar Alfa lijkt me voorlopig een done deal, de andere stoel zal afhangen van Kimi. Perez en Hulkenberg worden genoemd als opties, Perez brengt geld mee natuurlijk en Hulkenberg en Vasseur kennen elkaar.
- Ferrari heeft nog 2 andere coureurs die ze graag ergens willen plaatsen met Schwartzmann en Ilott, en een paar maanden geleden waren de geruchten dat 1 van de 2 Haas-coureurs voor Schwatzmann mocht plaatsmaken erg sterk. Om wat olie op het vuur te gooien: Ik denk dat Magnussen eerder mag vertrekken dan Grosjean. Ja, hij haalt meer punten, maar bij Grosjean hebben ze vertrouwen in zijn feedback.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01

mphilipp

Romanes eunt domus

mavamal schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:53:
[...]
- Gasly zie ik eigenlijk nog niet vertrekken
Nou , ik wel. Hij zit nl vast bij AT. Hij krijgt echt geen promotie meer naar RBR, dus als hij een kans krijgt, is ie weg. En ik heb geen idee of Renault echt interesse in hem heeft, maar ik kan het mij zomaar voorstellen dat ie daar wel oren naar heeft. Ik durf niet te zeggen of ie veel kans maakt om te shinen naast Alonso, maar wie weet. Hij moet een kans krijgen om uit de klauwen van RB weg te komen, want dáár komt ie in ieder geval niet verder. Als ie nóg een jaar blijft zitten, is zijn carrière ook voorbij.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
mphilipp schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:46:
[...]

Nou , ik wel. Hij zit nl vast bij AT. Hij krijgt echt geen promotie meer naar RBR, dus als hij een kans krijgt, is ie weg. En ik heb geen idee of Renault echt interesse in hem heeft, maar ik kan het mij zomaar voorstellen dat ie daar wel oren naar heeft. Ik durf niet te zeggen of ie veel kans maakt om te shinen naast Alonso, maar wie weet. Hij moet een kans krijgen om uit de klauwen van RB weg te komen, want dáár komt ie in ieder geval niet verder. Als ie nóg een jaar blijft zitten, is zijn carrière ook voorbij.
Ding is alleen dat Red Bull coureurs nogal hard vast liggen aan Red Bull en niet veel te zeggen hebben. Ricciardo kreeg "nu" pas de eerste keer de keuze in zijn F1 carrière. Zo lang Red Bull hem aan zijn contract wil houden heeft Gasly dus niks te verkassen naar (bv) Renault. Semi uitzondering was Sainz, die Red Bull niet meer in hun programma wou hebben maar wel geld voor kon vangen, door hem (initieel) aan Renault te verhuren en daarna toch maar contract niet te verlengen (of af te laten kopen?)

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12 21:32

Damian

Insane Obtrusion

Uitgelekte kalender voor 2021, aldus spaanse site soymotor.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg_ynveW4Xe2zWY1Nr3Y0ooom-w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hmRwlYt0J5IgEcQEDMeJHa8t.png?f=user_large

Maakt NL de eerste Europese GP. Dus ook de eerste GP waar waarschijnlijk updates e.d. gaan komen zo aan het begin van het seizoen.

[ Voor 33% gewijzigd door Damian op 19-10-2020 23:26 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-12 22:32

Martinspire

Awesomeness

Damian schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:24:

[Afbeelding]

Maakt NL de eerste Europese GP. Dus ook de eerste GP waar waarschijnlijk updates e.d. gaan komen zo aan het begin van het seizoen.
Vrijdag bij F1 Cafe zij plooi dat Nederland pas in September was en dat Australië eind maart de eerste race zou zijn (want ze hadden nog wat goed te maken)

Dit ziet er ook meer uit als de wishlist van iemand, dan een echte kalender

Martinspire - PC, PS5, XSX

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Martinspire schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 01:03:
[...]
Vrijdag bij F1 Cafe zij plooi dat Nederland pas in September was en dat Australië eind maart de eerste race zou zijn (want ze hadden nog wat goed te maken)

Ik zou eerder verwachten dat het beproefde veilige concept van dit jaar in Europa voorzichtig wat uitgebreid gaat worden. Er is gewoon nog te weinig bekend over het vervolg van dit virus in de komende tijd.
Voorlopig neemt het nog niet af en zijn er nog genoeg problemen met reizen, laat staan met publiek overal.
Eerst maar eens zien hoe dit, overigens wel verrassend leuke, seizoen afloopt.
Die soya site heeft weer wat leuke traffic gegenereerd met hun verzinsels maar zolang zelfs de officiële kalender van de FIA nogal aan verandering onderhevig bleek lijkt het me verstandig om daar eerst op te wachten.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

[...]

Australië gaat niet zo vroeg gebeuren, land heeft aangegeven dat de reisbeperkingen waarschijnlijk heel 2021 ook nog gaan gelden. Op dit moment dan. Ook de 12 uur van Bathurst gaat om die reden volgend jaar niet door.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12 19:11

Bloodclot

Jawier!

[Afbeelding]

22 races... is dat niet wat veel? coureurs hebben aangegeven dat 20 echt wel de max is.
En Baku>Zandvoort is 1 week. Weet niet of dat door de planning komt.
Races waarbij er moet worden gevlogen zit meestal 2 weken tussen.
Denk dat er veel niet klopt in het overzicht.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RobertMe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:00:
[...]
Ding is alleen dat Red Bull coureurs nogal hard vast liggen aan Red Bull en niet veel te zeggen hebben. Ricciardo kreeg "nu" pas de eerste keer de keuze in zijn F1 carrière. Zo lang Red Bull hem aan zijn contract wil houden heeft Gasly dus niks te verkassen naar (bv) Renault. Semi uitzondering was Sainz, die Red Bull niet meer in hun programma wou hebben maar wel geld voor kon vangen, door hem (initieel) aan Renault te verhuren en daarna toch maar contract niet te verlengen (of af te laten kopen?)
Misschien willen ze ook wel van Gasly af. Tot hoe lang ligt ie eigenlijk vast? Het was toch 'altijd' de gewoonte dat ze na 2 jaar ofwel promoveerden of eruit geknikkerd werden? Nou hebben ze geen hele ruime talent pool meer (met dank aan MV :+ ) maar als ik even snel reken, komt volgens de verhalen Albon terug bij AT, gaat Kvyat eruit en komt er een Japannertje bij. Misschien is het een klein mannetje, maar toch denk ik niet dat ze met zijn tweeën de auto gaan besturen... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-12 19:57
It's lights out and away we go!

[F1 2020] Race 12 GP van Portugal

[ Voor 14% gewijzigd door Jasphur op 20-10-2020 08:02 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Umamiplayer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-11 11:05

[Afbeelding]
Saudi-Arabië? Ik heb even het nieuws gemist wanneer die in de F1 zou komen

• Damian
  • Laatst online: 20-12 21:32

Damian

Insane Obtrusion

Umamiplayer schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:41:
[...]

Saudi-Arabië? Ik heb even het nieuws gemist wanneer die in de F1 zou komen
https://www.gpupdate.net/...eld-voor-f1-race-in-2021/

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]

Oh, Plooi? Dan moet het wel kloppen, want die praat normaal gesproken geen onzin :F

Testing, one, two ...

• Knul
  • Nu online
Ik hoop dat Ocon eruit wordt gebonjoured bij Renault, samen met Albon de minst sympathieke coureur van het veld imho. Daarnaast wordt hij toch wel stevig geklopt door Ricciardo, ben benieuwd hoe hij het ten opzichte van Alonso gaat doen.

Ocon heeft een contract voor volgend jaar toch?

Als Williams idd voor de combi Mazepin/Latifi gaat kunnen net zo goed gelijk opdoeken. Kunnen ze de auto wel sneller maken, met die coureur pakken ze nog geen stevige punten.

Perez/Illiot lijkt mee en erg goede combinatie voor Haas, net zoals Kimi/Schumacher voor Alfa. Tsunoda lijkt me eigenlijk geen optie voor TR, maar misschien dat hij een pion is in het grote RedBull-neemt-de-Hondamotoren over-spel.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Knul schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:20:
Ik hoop dat Ocon eruit wordt gebonjoured bij Renault, samen met Albon de minst sympathieke coureur van het veld imho. Daarnaast wordt hij toch wel stevig geklopt door Ricciardo, ben benieuwd hoe hij het ten opzichte van Alonso gaat doen.

Als Williams idd voor de combi Mazepin/Latifi gaat kunnen net zo goed gelijk opdoeken. Kunnen ze de auto wel sneller maken, met die coureur pakken ze nog geen stevige punten.
t is een "fransman" [..] misschien dat ze m kunnen vervangen voor romain :+ Tsunoda is snelllll

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Knul
  • Nu online
@himlims_ Mwoah, ik vind hem oké. Illot, Schumacher en Schwarzman schat ik hoger in, hoewel laatstgenoemde echt even aan moet poten nu.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@Knul vind maar raar dat schwarzman zo ver terugzakte tozv begin seizeon (of dat schumacher zo veel progressie heeft gemaakt) [..] verschil is 'te groot' voor zon kleine periode

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-12 00:15

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:47:
[...]

Ik vermoed dat RBR bewust probeert om hun vuile lucht van onder de vloer, niet al te veel naar boven te duwen maar het juist laag te houden als ze het even kunnen helpen met als doel het saboteren van de concurrent hun neerwaartse druk. Dit met als doel ze buiten DRS te houden. Officieel zal het zijn omdat de diffuser zijn taak het normaliseren van de verschillende snelheden en luchtdruk van stromen boven en onder de auto, maar dit kan wel eens een welkom bijeffect zijn.

Ik vermoed dit omdat in 2017 en 2018 het me opviel dat zowel Mercedes als Ferrari best wel eens op 1,5s van elkaar konden rijden, maar voor een Red Bull was 2s meestal al het uiterste tenzij ze echt veel sneller waren. Omgedraaid kon een Red Bull ook makkelijker op 1,5s zitten op een Mercedes of Ferrari in bepaalde scenario's waar het vermogen een kleinere rol speelde. :)
Als het al is dat de Red Bull meer effect heeft op achterliggers dan andere auto's, dan denk ik niet dat het bewust is. Een andere uitleg voor deze observatie is om te beginnen dat de Red Bull beter om gaat met vuile lucht dan de andere auto's. Maar stel dat de Red Bull inderdaad moeilijker te volgen is:

Het RB-concept gaat uit van zo veel mogelijk downforce creëren door de onderkant van de auto. Het FIA concept van 2021 is dan ook helemaal niet zo vernieuwend, want eigenlijk maakt Red Bull al jaren gebruik van het grondeffect (net als de andere teams trouwens). Het afsluiten van de Venturi-tunnels doet Red Bull door te zorgen voor veel outwash, en dit is wat het moeilijk maakt voor een achterliggende auto om te volgen, omdat er ten opzichte van de overige auto's een breder gebied met turbulente stroming achter de RB is. Ze moeten hierdoor verder afwijken van hun normale racelijn als ze de RB volgen, omdat ze anders inderdaad downforce verliezen of oververhitten. Dit is ook waarom de nieuwe voorvleugel in 2019 zo slecht uitpakte voor Red Bull, want de nieuwe variant biedt veel minder mogelijkheden om die outwash te krijgen. Echter doet Red Bull nog steeds harder zijn best dan de andere teamsom zo veel mogelijk outwash te krijgen, want hun concept is hier het meest afhankelijk van.

Mercedes doet het bijvoorbeeld heel anders en probeert vooral downforce te creëren door elk mogelijk oppervlak aan de bovenkant van de auto zo goed mogelijk te benutten. Ook mercedes wil natuurlijk outwash, maar er zal wat minder nadruk op liggen dan bij Red Bull.

TL:DR: Dat het effect er echt is, kan ik niet eens bevestigen, maar als het er is, dan is er een prima verklaring voor, namelijk outwash en het RB-concept. Red Bull probeert zelf zo snel mogelijk te zijn, wat er achter die auto gebeurt zal ze een worst wezen.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:51
Knul schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:20:

Perez/Illiot lijkt mee en erg goede combinatie voor Haas, net zoals Kimi/Schumacher voor Alfa. Tsunoda lijkt me eigenlijk geen optie voor TR, maar misschien dat hij een pion is in het grote RedBull-neemt-de-Hondamotoren over-spel.
Albon onsympathiek? Heb je ooit wat beelden van hem buiten de auto gezien? Man is de rust zelve. Vind hem persoonlijk echt het compleet tegenovergestelde van Ocon met z'n sarcastische lachje.

• Knul
  • Nu online
BlackMonkey schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

Albon onsympathiek? Heb je ooit wat beelden van hem buiten de auto gezien? Man is de rust zelve. Vind hem persoonlijk echt het compleet tegenovergestelde van Ocon met z'n sarcastische lachje.
Ja! Kan hem gewoon niet sympathiek vinden. Dat z'n moeder een veroordeelde crimineel is en hij over de radio altijd zo zeikerig klinkt helpt zeker niet mee.

Maarja, ik vind Stroll en Grosjean beiden wel leuk, dus misschien ligt het aan mij :+

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Knul schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Ja! Kan hem gewoon niet sympathiek vinden. Dat z'n moeder een veroordeelde crimineel is en hij over de radio altijd zo zeikerig klinkt helpt zeker niet mee.

Maarja, ik vind Stroll en Grosjean beiden wel leuk, dus misschien ligt het aan mij :+
Geeft niks. Niemand is perfect. :+

Te koop....

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

himlims_ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:57:
@Knul vind maar raar dat schwarzman zo ver terugzakte tozv begin seizeon (of dat schumacher zo veel progressie heeft gemaakt) [..] verschil is 'te groot' voor zon kleine periode
4 races met 0 punten, dan gaat het hard. En Monza was ook niet echt geweldig. Overigens is plek 3 nog te halen en hoger als ie ook nog een overwinning weet te halen. Plek 1 is denk ik te ver weg, maar plek 2 is nog wel mogelijk. Maar ik denk dat ie gewoon P3 haalt en dat is ook nog best knap. Hij heeft de laatste races gewoon wat pech.

[ Voor 15% gewijzigd door Martinspire op 20-10-2020 14:44 ]

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:11
[...] .... Dat z'n moeder een veroordeelde crimineel is....
Kom op man, wat kan die jongen daar aan doen? 8)7

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 15:12

Vuvuzela

My spire is forming

[...]
...Dat z'n moeder een veroordeelde crimineel is ..
Zoek ff op wat Jos Verstappen heeft gedaan.. :X Daar reken je Max toch ook niet op af..

[ Voor 8% gewijzigd door Vuvuzela op 20-10-2020 15:02 ]

I served in a company of heroes.

• Knul
  • Nu online
Nee, maar het helpt niet mee. En ja, ik weet wat Jos gedaan heeft, maar ik ben ook geen Max fan ;)

Verwijderd

Knul schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:51:
Nee, maar het helpt niet mee. En ja, ik weet wat Jos gedaan heeft, maar ik ben ook geen Max fan ;)
Mooi man. En doorrrrrr.....

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-12 11:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

himlims_ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

t is een "fransman" [..] misschien dat ze m kunnen vervangen voor romain :+ Tsunoda is snelllll
Vanuit het perspectief van RB/AT is Tsunoda ook interessant omdat hij zou kunnen helpen om Honda te motiveren om zich tot het laatste moment vol in te zetten en/of kennis over de motoren over te dragen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:25

Crazy D

I think we should take a look.

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:33:
[...]

Vanuit het perspectief van RB/AT is Tsunoda ook interessant omdat hij zou kunnen helpen om Honda te motiveren om zich tot het laatste moment vol in te zetten en/of kennis over de motoren over te dragen.
Zal eerder part of the deal zijn om Honda sowieso volgend jaar zich nog wel in te laten zetten, en om de boel over te mogen kopen "prima als je onze motor en know how koopt maar dan moet die dude nog wel een paar jaar voor jullie rijden". Zodra Honda eruit is gestapt zal het ze jeuken wat een Japanse coureur doet...

Exact expert nodig?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Afbeelding]

oef tripleheader Baku, Zandvoort, Barca

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[Afbeelding]

Dus Mugello, Portimao, Imola en Nurburgring worden bedankt voor bewezen diensten, en we gaan weer over tot de orde van de dag? -O-

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

naitsoezn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

Dus Mugello, Portimao, Imola en Nurburgring worden bedankt voor bewezen diensten, en we gaan weer over tot de orde van de dag? -O-
Dat is altijd toch al de bedoeling geweest? Het waren (tijdelijke) alternatieven.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:19

ThunderNet

Flits!

[Afbeelding]

Of het de eerste is valt te betwijfelen natuurlijk. ;) Afhankelijk van welke definitie je gebruikt zal Baku de 1e europese gp zijn.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Paulus07
  • Niet online
Ach zelfs 2021 is denk nog maar afwachten mbt races, publiek, covid etc.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Om weer even de Hulkenberg naar RB geruchten aan te wakkeren: https://f1i.com/news/3873...tenths-of-verstappen.html
Nico Hulkenberg would relish the chance to go up against Max Verstappen, believing he could get with three tenths of the Dutchman "on a very good day".
But given half a chance, the Hulk would love to measure up against Verstappen. But could he get within three tenths of the Red Bull charger, the benchmark set by Marko?

"Yes, on my very good days," Hulkenberg told Motorsport-Magazin.

"Max is an absolute killer, and in terms of speed one of the fastest, if not the fastest. So it is already a huge task to have him as a team-mate.

"I would like to find out, measure myself against him. Let’s see if it comes to that."
_/-\o_

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

[Afbeelding]

Geen Brazilië?

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:11

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Dus mischien weer Hulkenback 3.0? Volgens mij willen de racegoden iets vertellen. :+

Ja i know, Stroll mag nu wel weer racen...

[ Voor 9% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-10-2020 10:16 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Die hadden een fittie met een nieuw circuit enzo, kan me dus idd voorstellen dat die niet op een voorlopige kalender staat.

PSN

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Interessante views op wat er in 2022 gaat gebeuren en de veronderstelling wat voor impact dit op RBR heeft.

Ground Effect vraagt om low rake. En wie heeft dat niet? Daarnaast kan/mag je niet twee concepten tegelijk ontwikkelen. Ivm restricties op CFD en windtunnels.

Gaan we weer een periode totale Mercedes dominantie in na volgens jaar?

https://www.auto-motor-un...-regeln-2021-konzept/amp/

• mavamal
Ik ben eerder terechtgewezen dat ik het precies verkeerd om had, dus bij deze de uitleg zoals ik hem nu inclusief terechtwijzing heb ontvangen:
Het high-rake concept zorgt voor een effectief langere vloer in een kleinere lengte. Nadeel ervan is dat het lastiger is om de vloer goed te sealen.
Een minder high-rake (Mercedes heeft ook een vrij positieve rake inmiddels) is beter te sealen en dus voorspelbaarder, maar heeft een grotere lengte nodig om dezelfde downforce te kunnen creëren.

Het zal er vanaf hangen wie het best tussen de regels kan lezen, in principe zouden de bargeboards en vloer versimpeld moeten worden (en dus minder goed kunnen sealen), maar Newey heeft eerder bewezen tussen de regels door iets te kunnen lezen wat de verloren downforce weer terugpakte.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:54

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Heel vervelend voor Stroll, hopelijk is het snel weer voorbij!
Zal HULKIE dan weer rijden dit weekend? oOo _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door G_Dragon op 21-10-2020 10:42 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• basvn

basvn

Breezand - NHN

G_Dragon schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Heel vervelend voor Stroll, hopelijk is het snel weer voorbij!
Zal HULKIE dan weer rijden dit weekend? oOo _/-\o_
Hij is ondertussen negatief getest
dus kans is vrij klein :'(

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• G_Dragon

G_Dragon

basvn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Hij is ondertussen negatief getest
dus kans is vrij klein :'(
Ben blij voor Stroll dat hij negatief is, maar aan de andere kant ook teleurgesteld dat de kans om HULKIE te zien nu vrij klein is O-)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BlauweFles schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:26:
Interessante views op wat er in 2022 gaat gebeuren en de veronderstelling wat voor impact dit op RBR heeft.

Ground Effect vraagt om low rake. En wie heeft dat niet? Daarnaast kan/mag je niet twee concepten tegelijk ontwikkelen. Ivm restricties op CFD en windtunnels.

Gaan we weer een periode totale Mercedes dominantie in na volgens jaar?

https://www.auto-motor-un...-regeln-2021-konzept/amp/
Ik snap nog niet helemaal waarom High rake niet zou kunnen werken in 2022?

Zodra je in het high rake concept de diffuser kan sealen aan de zijkanten zou dat gewoon moeten werken.
Plus het voordeel dat je voorvleugel dichter bij de grond zit met high rake, waardoor je voorvleugel ook meer ground effect genereert.

PSN

• MikeyMan
  • Laatst online: 03:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Ik snap nog niet helemaal waarom High rake niet zou kunnen werken in 2022?

Zodra je in het high rake concept de diffuser kan sealen aan de zijkanten zou dat gewoon moeten werken.
Plus het voordeel dat je voorvleugel dichter bij de grond zit met high rake, waardoor je voorvleugel ook meer ground effect genereert.
Er ontstaat toch een gat tussen vloer en achterbanden waardoor je juist niet kunt sealen?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:59:
[...]

Er ontstaat toch een gat tussen vloer en achterbanden waardoor je juist niet kunt sealen?
Totdat er iemand een bargeboard creëert wat een vortex maakt die de vloer buitenom sealt.
Niet 'kunnen' bestaat toch niet in de F1? :*)

(of zoals in het verleden met uitlaatgassen, slots in de vloer, of strakes onder de vloer)

/edit: We zullen het zien of iemand een truukje weet, in 2021 worden ze ook opgezadeld met een gat in de vloer vlak voor de achterwielen.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 21-10-2020 11:06 ]

PSN

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

BlauweFles schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:26:

Toch is het grappig dat de deskundologen van een tijdschrijft het beter weten dan Newey en zijn team. Hij is vast niet de enige die aan de ontwerpen werkt. Ik heb er zelf geen fluit verstand van, maar je zou toch zeggen dat Newey weet waar ie mee bezig is. En hij slaagt er toch steeds weer in om een auto te ontwerpen die met een mindere motor de Mercedessen op de hielen zit. Iets zegt mij dat 'm dat alleen maar lukt omdat ie dat high rake concept aanhangt. Het enige probleem is dat het steeds erg lastig blijkt om de nieuwe auto in de vingers te krijgen qua setup en details. Want meestal zijn ze in het laatste deel van het seizoen erg snel.

Ik denk dus dat, ondanks wat al die deskundologen beweren, het high rake concept nog helemaal niet uitgespeeld is. Ze zijn bij Red Bull toch ook niet gek? Die lui van zo'n tijdschrift zullen ongetwijfeld een deskundig persoon raadplegen, maar niemand, behalve Newey, heeft de details van het ontwerp. Van de buitenkant kun je lang niet alles zien, en niemand heet inzage in de CFD en windtunnel data. Dus zo'n deskundige die door een tijdschrift wordt geraadpleegd, kan alleen vanuit de theorie zijn mening geven over de auto. En Newey heeft wel vaker laten zien dat hij iets kan, wat anderen voor onmogelijk (of te moeilijk) hadden gehouden.

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-12 01:47

Wie kopt hem in? :+

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Geen idee wat ik in moet koppen, maar zelfs ik die niks afweet van kleding, vind dit toch wel een rampzalige combinatie. :X

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 14:36

DataGhost

iPL dev

Illegal_Alien schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Geen idee wat ik in moet koppen
Bono pls, my tires

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Toch is het grappig dat de deskundologen van een tijdschrijft het beter weten dan Newey en zijn team. Hij is vast niet de enige die aan de ontwerpen werkt. Ik heb er zelf geen fluit verstand van, maar je zou toch zeggen dat Newey weet waar ie mee bezig is. En hij slaagt er toch steeds weer in om een auto te ontwerpen die met een mindere motor de Mercedessen op de hielen zit. Iets zegt mij dat 'm dat alleen maar lukt omdat ie dat high rake concept aanhangt. Het enige probleem is dat het steeds erg lastig blijkt om de nieuwe auto in de vingers te krijgen qua setup en details. Want meestal zijn ze in het laatste deel van het seizoen erg snel.
Maar er vanuit gaan dat Newey als enige de wijsheid in pacht heeft een goede auto te bouwen is net zo fout. Daarnaast slaat het ontwerpteam van RBR bij aanvang van het seizoen de plank mis om dat vervolgens weer gedurende het seizoen als de kampioenschappen al lang en breed zijn verdeeld weer een beetje recht te breien.

Het high rake concept is gewoon heel lastig , niet alleen qua performance om het in de juiste window te krijgen maar schijnbaar ook voor coureurs om de wagen onder de knie te krijgen. Iedereen heeft het wel over de "Mercedes motor" die er voor zou zorgen dat Hamilton de kampioenschappen aaneen rijgt maar die Mercedes motor heeft lang niet meer zo'n grote voorsprong op de rest als 5 jaar geleden en de aero afdeling bij Mercedes functioneert momenteel ook beter dan die van de rest van het veld.

Weliswaar is Mercedes door de jaren ook in de richtig van een high rake concept geschoven maar lang niet in de mate waarin RBR dat heeft gedaan. Het lijkt er bij Newey soms wel op dat wanneer het niet lukt er nog een schepje "extremer" bovenop gaat ;)

Daarnaast zijn de prestaties van de RBR van dit jaar natuurlijk ook wel enigszins vertekend, Verstappen mag dan een top jaar draaien en zich thuis voelen in de RBR van dit jaar (en de mazzel hebben dat Ferrari dit jaar echt presteert als een bos winterpenen), Albon heeft er de grootste moeite mee om binnen een halve minuut achter Verstappen of P4 te finishen dus zo heel veel beter dan de rest zal die RBR ook weer niet zijn.
Ik denk dus dat, ondanks wat al die deskundologen beweren, het high rake concept nog helemaal niet uitgespeeld is. Ze zijn bij Red Bull toch ook niet gek? Die lui van zo'n tijdschrift zullen ongetwijfeld een deskundig persoon raadplegen, maar niemand, behalve Newey, heeft de details van het ontwerp. Van de buitenkant kun je lang niet alles zien, en niemand heet inzage in de CFD en windtunnel data. Dus zo'n deskundige die door een tijdschrift wordt geraadpleegd, kan alleen vanuit de theorie zijn mening geven over de auto. En Newey heeft wel vaker laten zien dat hij iets kan, wat anderen voor onmogelijk (of te moeilijk) hadden gehouden.
Newey als heilige zien heeft er bij RBR toe geleid dat James Key vertrok naar McLaren nadat hem jaren een wortel voor was gehouden. Newey heeft na de kampioenschappen van Vettel geen wagen meer ontworpen die in staat was ook maar in de buurt te komen van een kampioenschap.

Newey moet gewoon met pensioen, de laatste jaren komen er iets te vaak berichten dat "hij weer volledige focus op F1 gaat hebben" in de media en ieder jaar is het aan het begin van het seizoen weer rommelen om op het podium te komen en in de tweede helft van het seizoen om podiums, de magie lijkt nu toch echt wel een beetje op bij één van de betere ontwerpers die de F1 gekend heeft.

Ik zou als ik RBR was toch eens voorzichtig gaan kijken of ene Key geen zin heeft terug te komen en anders toch eens rond te gaan kijken naar vervanging.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Toch is het grappig dat de deskundologen van een tijdschrijft het beter weten dan Newey en zijn team.
Nou ja. Het gaat in deze om Andy Green. TD van Racing Point. Hij praat gedeeltelijk voor eigen parochie. Maar het geluid dat het concept van RBR eindig is, is al vaker gemeld dit jaar.

Mijn punt is: dit wordt wel zorgelijk. En Newey is geen pannenkoek, maar als je ziet dat de nieuwe Aero ook al richting Merc gaat. Ja, dan vind ik dat niet best.

• mavamal
Ik ga er voorlopig vanuit dat Newey er prima mee om kan gaan en al ideeën heeft, die hij eventueel later pas kan testen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

R2D2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Het high rake concept is gewoon heel lastig , niet alleen qua performance om het in de juiste window te krijgen maar schijnbaar ook voor coureurs om de wagen onder de knie te krijgen. Iedereen heeft het wel over de "Mercedes motor" die er voor zou zorgen dat Hamilton de kampioenschappen aaneen rijgt maar die Mercedes motor heeft lang niet meer zo'n grote voorsprong op de rest als 5 jaar geleden en de aero afdeling bij Mercedes functioneert momenteel ook beter dan die van de rest van het veld.
Nouja...dat is een beetje het ding. De voorsprong van Mercedes is misschien niet meer zo groot, maar hij is er nog wel. Met een 'normale' auto komen ze er dan helemaal niet bij lijkt mij. Daarbij komt dat Mercedes vanuit een positie van dominantie doorontwikkelt op de punten waar ze denken/weten nog winst te behalen valt. Soms zijn het maar hele kleine dingen, maar de totale driveability van de auto wordt verbeterd en de setup wordt vereenvoudigd. Hoewel ze daar ook wel eens een keer de plank hebben mis geslagen en best wel een tijd bezig waren om het onder de knie te krijgen (de 'diva').
Newey als heilige zien heeft er bij RBR toe geleid dat James Key vertrok naar McLaren nadat hem jaren een wortel voor was gehouden.
Dat weten we niet. Key speelde tweede viool en hij wilde ook eens wat meer. Dat kan een heel normaal verloop zijn in iemand carrière. Tenminste, ik volg niet alle roddels, maar volgens mij is hij niet met ruzie weg gegaan. Hij zag gewoon een kans om het ergens beter te doen, en dat heeft ie gedaan.

Kijk, al die tijdschriften, columnisten en vloggers moeten ook hun verhaal kwijt. En vaak moet je een beetje een prikkelend verhaal schrijven zodat mensen het graag willen lezen. Ik neem dus wat die lui schrijven altijd met een flinke korrel zout. Zij schrijven het vaak op alsof ze de hele dag achter Newey en Horner aan lopen bijvoorbeeld. Maar nee, ze baseren zich op roddels, en wat zij zelf denken. Maar daarin zijn zij niet beter dan de mensen hier op het forum die vanuit hun gevoel menen te weten wat Helmut denkt of gaat doen. Dus ik weet het niet. Ik zie Newey niet als een heilige, maar wél als iemand die heel goed weet hoe zo'n wagen in elkaar moet zitten. Punt is alleen dat ie op het randje balanceert. Zijn concept is goed, dat kunnen we zien. Ze wisten ook al met de Renault vaak heel dicht in de buurt van de Mercedes te komen en ver weg van de andere Renaults te blijven. En dat is niet alleen te danken aan Max. Ricciardo kon het ook best goed. Newey maakt een bleeding edge ontwerp, en ja, dat kost tijd om te finetunen. Voorlopig zijn ze er bij RBR tevreden mee, want ze hebben 'm nog steeds niet eruit getrapt. Aan de andere kant: is er een betere ontwerper beschikbaar? Zouden ze het echt gaan redden met een klassiek ontwerp? Ik zie voorlopig McLaren nog niet echt aan de hielen van Mercedes zitten...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

BlauweFles schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:05:
[...]
Nou ja. Het gaat in deze om Andy Green. TD van Racing Point. Hij praat gedeeltelijk voor eigen parochie. Maar het geluid dat het concept van RBR eindig is, is al vaker gemeld dit jaar.
Door wie? Door columnisten en andere mensen die niet aan de ontwerptafel staan. Dat is een beetje mijn punt. Iedereen kan een verhaal ophangen dat het niet werkt wat ze doen. Maar we zien niemand anders die bijna zo snel is als de Mercedes. Dus ergens werkt het toch wel. En dat ze onderdelen van de Mercedes aero pakken is niet zo raar. Als iets werkt, dan werkt het. Dat wordt over en weer gedaan.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BlauweFles schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Mijn punt is: dit wordt wel zorgelijk. En Newey is geen pannenkoek, maar als je ziet dat de nieuwe Aero ook al richting Merc gaat. Ja, dan vind ik dat niet best.
Waarom is zijn botweg gekopieerde W10 van vorig jaar dan niet zo snel als de RB16? ;)
Dit hele low vs. high rake verhaal is zo hopeloos. Het is een methode voor een probleemoplossing. Het probleem is hoe trek je zo veel mogelijk lucht onder de vloer door en hoe vermeng je het weer met de veel langzamere luchtstromen aan de achterkant van de auto zodat je daar de luchtdruk weer normaliseert. RBR doet het met een kunstmatig groter gemaakt venturi effect, Mercedes met een fysiek langere auto. De rest van de teams worden regelmatig op een ronde gezet.

Inmiddels heeft eigenlijk het hele veld, inclusief Mercedes, allemaal "high rake" concepten. De meeste teams komen simpelweg niet in de buurt komen van wat RBR bereikt. Newey en zijn team hebben gezamenlijk die iets hebben ontwikkeld dat niet te reproduceren lijkt voor de concurrentie. Dat zien we ook omdat zowel Renault als McLaren heel wat overgenomen lijken te hebben, maar die worden ook regelmatig op een ronde gezet en doen zeker niet mee voor de podia onder normale omstandigheden.

Ik moet ook nog maar zien of de kennis die opgebouwd is de afgelopen jaren, niet toepasbaar is op 2022. Het hele punt van de 2022 reglementen is om de vloer veel belangrijker te maken en dat kan alleen door er veel meer lucht onderdoor te laten gaan. Dat is het trucje dat ze juist bij Mercedes en RBR al beter begrijpen dan de andere teams.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• mavamal
Vergeet niet dat Andy Green als designer van Force India/Racing Point, voor hij Mercedes kopieerde, jarenlang ook onderdelen van Red Bull overnam. Hij was er zelfs zo goed in dat hij en het hele team geprezen werden voor het zo snel kunnen zijn met zo weinig budget.

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-12 16:27
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:56:
[...]

<knip> RBR doet het met een kunstmatig groter gemaakt venturi effect, Mercedes met een fysiek langere auto. <knip>
Toen ik dit gedeelte las was het eerste wat in me op kwam van: "Maar waarom zijn er geen min/max afmetingen waaraan een auto moet voldoen?"

Nu blijken die er wel te zijn maar niet voor de lengte en dan vraag ik me af, waarom niet?

/edit
Mercedes lijkt hier een voordeel van te hebben want hun hebben de langste wagen.

[ Voor 8% gewijzigd door schumi2004 op 21-10-2020 14:24 ]

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-11 09:18
En, zoals gesuggereerd wordt dat Newey maar met pensioen moet, wie moet het dan overnemen die wel een kampioenschapsauto kan bouwen?

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

• Jasphur
Kenny73 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:21:
En, zoals gesuggereerd wordt dat Newey maar met pensioen moet, wie moet het dan overnemen die wel een kampioenschapsauto kan bouwen?
Tweakers.net

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Klopt het dat iemand anders dus de band erop heeft gelegd? 8)7

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

schumi2004 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Toen ik dit gedeelte las was het eerste wat in me op kwam van: "Maar waarom zijn er geen min/max afmetingen waaraan een auto moet voldoen?"

Nu blijken die er wel te zijn maar niet voor de lengte en dan vraag ik me af, waarom niet?

/edit
Mercedes lijkt hier een voordeel van te hebben want hun hebben de langste wagen.
Van mij zou je het mogen doen. Daar zal alleen fors tegen gelobbyd zijn als ik kijk wat ze voor 2022 doen.
Het komt blijkbaar ook omdat deze PU's zo complex zijn geworden dat ze meer ruimte innemen en ze daarom meer auto willen hebben ter compensatie. Het blijft gewoon het dilemma tussen de snelste auto's en het vermaak. Dat het nu te veel doorgeslagen is naar snel, lijkt me evident.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Martinspire schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Klopt het dat iemand anders dus de band erop heeft gelegd? 8)7
Bono :D

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• mavamal
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Van mij zou je het mogen doen. Daar zal alleen fors tegen gelobbyd zijn als ik kijk wat ze voor 2022 doen.
Het komt blijkbaar ook omdat deze PU's zo complex zijn geworden dat ze meer ruimte innemen en ze daarom meer auto willen hebben ter compensatie. Het blijft gewoon het dilemma tussen de snelste auto's en het vermaak. Dat het nu te veel doorgeslagen is naar snel, lijkt me evident.
Tegelijkertijd zag je bij de Racing Point van Lance Stroll in Mugello dat er toch ook wel erg veel spacers gebruikt werden en er veel 'loze' ruimte achter de PU zat.

• BlackMonkey
Lando!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Nouja...dat is een beetje het ding. De voorsprong van Mercedes is misschien niet meer zo groot, maar hij is er nog wel. Met een 'normale' auto komen ze er dan helemaal niet bij lijkt mij. Daarbij komt dat Mercedes vanuit een positie van dominantie doorontwikkelt op de punten waar ze denken/weten nog winst te behalen valt. Soms zijn het maar hele kleine dingen, maar de totale driveability van de auto wordt verbeterd en de setup wordt vereenvoudigd. Hoewel ze daar ook wel eens een keer de plank hebben mis geslagen en best wel een tijd bezig waren om het onder de knie te krijgen (de 'diva').
Klopt maar waar RBR ieder jaar met een auto kampt die aan het begin van het seizoen niet doet wat hij moet doen is die bij Mercedes vanaf race 1 spot on. Waar de drivability van de RBR tekort schiet door de aero problemen aan het begin van het jaar lag de Mercedes meteen als een trein op rails.

Dan kunnen we Newey dus bestempelen als de "high rake" man die het concept altijd wel aan de praat weet te krijgen gedurende het seizoen, Jarrod Murphy (hoofd aero bij Mercedes F1) heeft de Mercedes getransformeerd van low rake en een hele lange wagen die vooral op de hoge snelheids circuits wist te presteren getransformeerd naar een wagen met een hogere rake die als een trein op rails ligt in pak hem beet 2 á 3 jaar tijd... in dat opzicht heeft Mercedes dan toch een stuk beter door hoe dat concept werkt dan RBR ;)
Dat weten we niet. Key speelde tweede viool en hij wilde ook eens wat meer. Dat kan een heel normaal verloop zijn in iemand carrière. Tenminste, ik volg niet alle roddels, maar volgens mij is hij niet met ruzie weg gegaan. Hij zag gewoon een kans om het ergens beter te doen, en dat heeft ie gedaan.
Key werd altijd beschouwd als de troonopvolger van Newey binnen de organisatie, Newey ging er vervolgens dingen naast doen en Key moest altijd maar in de pas blijven lopen bij Torro Rosso waar hij met een beperkt budget en middelen toch in staat was hele goede wagens te bouwen.

Newey schijnt een eigenwijze man te zijn die alles graag op zijn manier en in zijn eentje doet, allemaal leuk en aardig als je de successen aan elkaar rijgt maar RBR had toen gewoon een opvolger voor Key moeten zoeken, Key door moeten schuiven naar RBR en tegen Newey moeten zeggen, "leuk die boten en hypercars, ga vooral je gang maar vanaf nu heb je Key er bij op de aero afdeling bij RBR".
Kijk, al die tijdschriften, columnisten en vloggers moeten ook hun verhaal kwijt. En vaak moet je een beetje een prikkelend verhaal schrijven zodat mensen het graag willen lezen. Ik neem dus wat die lui schrijven altijd met een flinke korrel zout. Zij schrijven het vaak op alsof ze de hele dag achter Newey en Horner aan lopen bijvoorbeeld. Maar nee, ze baseren zich op roddels, en wat zij zelf denken. Maar daarin zijn zij niet beter dan de mensen hier op het forum die vanuit hun gevoel menen te weten wat Helmut denkt of gaat doen. Dus ik weet het niet. Ik zie Newey niet als een heilige, maar wél als iemand die heel goed weet hoe zo'n wagen in elkaar moet zitten. Punt is alleen dat ie op het randje balanceert. Zijn concept is goed, dat kunnen we zien. Ze wisten ook al met de Renault vaak heel dicht in de buurt van de Mercedes te komen en ver weg van de andere Renaults te blijven. En dat is niet alleen te danken aan Max. Ricciardo kon het ook best goed. Newey maakt een bleeding edge ontwerp, en ja, dat kost tijd om te finetunen. Voorlopig zijn ze er bij RBR tevreden mee, want ze hebben 'm nog steeds niet eruit getrapt. Aan de andere kant: is er een betere ontwerper beschikbaar? Zouden ze het echt gaan redden met een klassiek ontwerp? Ik zie voorlopig McLaren nog niet echt aan de hielen van Mercedes zitten...
Mercedes blijft ook ver weg van alle andere Mercedes aangedreven teams... het zegt niet zoveel en vergeet ook niet dat Renault van ver moest komen als het ging om "eigen" auto's bouwen. Een totaalpakket is wat anders als alleen een PU in elkaar moeten schroeven.

Ik denk dat McLaren komende jaren nog wel behoorlijke stappen gaat maken met die Mercedes PU achterin, ze hebben de middelen niet die Mercedes heeft maar wie weet wat er straks met de budget cap en de regelements wijzigingen uit het vat komt. Ze hebben een een goede ontwerper, de beste PU en ook 2 goede coureurs, management zit goed in het zadel en het team straalt weer wat uit vergeleken met afgelopen jaren.

En Mercedes zal ook niet eeuwig onverslaanbaar blijven, Toto gaat vroeg of laat ook wel een keer wat anders doen en als Hamilton z'n helm aan de wilgen hangt wil ik nog wel eens zien wat er dan over blijft van een Mercedes wanneer die mensen niet met goede alternatieven vervangen worden.

Het is natuurlijk allemaal koffiedik kijken onderaan de streep maar als ik RBR was zou ik me niet alleen maar blind staren op een nieuwe PU en ook met een schuin oog kijken naar wat er eventueel anders moet op de aero afdeling.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

R2D2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:27:
[...]
Dan kunnen we Newey dus bestempelen als de "high rake" man die het concept altijd wel aan de praat weet te krijgen gedurende het seizoen, Jarrod Murphy (hoofd aero bij Mercedes F1) heeft de Mercedes getransformeerd van low rake en een hele lange wagen die vooral op de hoge snelheids circuits wist te presteren getransformeerd naar een wagen met een hogere rake die als een trein op rails ligt in pak hem beet 2 á 3 jaar tijd... in dat opzicht heeft Mercedes dan toch een stuk beter door hoe dat concept werkt dan RBR ;)
Dat is waar. Punt is denk ik dat RBR het high rake concept ook gedurende lange tijd heeft ontwikkeld en uiteindelijk wel in de vingers heeft. Als ze nu gaan veranderen naar een ander concept, moeten ze dus dáár weer ervaring mee opdoen en een aantal seizoenen spenderen voordat ze snappen hoe ze dat kunnen tweaken. Andere teams zijn ook bezig met high rake, maar gaan met kleine stapjes.

Het kan best zijn dat Newey eigenwijs is, maar hij is niet de baas van RBR. Blijkbaar hebben ze vertrouwen in hem. Als wij de wijsheid in pacht denken te hebben en weten dat het high rake concept niets is, waarom hebben Helmut, Dieter en Christian dan niets door? Zijn die ook eigenwijs, of weten ze dat het op een andere manier op korte termijn in ieder geval niets wordt? Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze met AT stiekem kunnen proberen om een ander concept uit te testen en als blijkt dat het goed werkt, adopteren bij RBR. Maar dat doen ze ook niet.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit raakt ondergesneeuwd, maar toch even uitlichten. Dus Stroll werd ziek en kon niet rijden. Die is zondagochtend naar huis gevlogen en daarna is die getest en positief bevonden op COVID19. Uh WTF?

Hoe kan een coureur die helemaal niet kon rijden op zaterdag vanwege ziekte, iets dat in de jaren ervoor niet was voorgekomen en symptomen gehad moet hebben, niet onmiddellijk zijn getest? Dit terwijl ze bij Mercedes een positieve test hadden op donderdag, het hele team toen opnieuw is getest en toen nog een paar positief zijn getest.
https://www.bbc.com/sport/formula1/54468026

Wat is dus nu alweer voor een dubbele standaard bij Racing Point haar coureurs? Een paar maanden geleden hadden we het gedoe met Perez en nu Stroll. Hulkenberg kon wel steeds meteen getest worden.

Dat hele protocol is opgezet om de Formule 1 door te laten gaan. Er staan hier vele honderden miljoenen dollars op het spel, maar als het een coureur ziek is, dan veegt Racing Point het even onder de tafel tot na het GP weekend. :N

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:23:
[...]

Dit raakt ondergesneeuwd, maar toch even uitlichten. Dus Stroll werd ziek en kon niet rijden. Die is zondagochtend naar huis gevlogen en daarna is die getest en positief bevonden op COVID19. Uh WTF?

Hoe kan een coureur die helemaal niet kon rijden op zaterdag vanwege ziekte, iets dat in de jaren ervoor niet was voorgekomen en symptomen gehad moet hebben, niet onmiddellijk zijn getest? Dit terwijl ze bij Mercedes een positieve test hadden op donderdag, het hele team toen opnieuw is getest en toen nog een paar positief zijn getest.

Wat is dus nu alweer voor een dubbele standaard bij Racing Point haar coureurs? Een paar maanden geleden hadden we het gedoe met Perez en nu Stroll.

Dat hele protocol is opgezet om de Formule 1 door te laten gaan. Er staan hier vele honderden miljoenen dollars op het spel, maar als het een coureur ziek is, dan veegt Racing Point het even onder de tafel tot na het GP weekend. :N
Stroll had ook donderdag een negatieve test zoals je kan zien in het (andere) bericht?

PSN

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:25:
[...]

Stroll had ook donderdag een negatieve test zoals je kan zien in het bericht?
En als de symptomen erger worden, dan test je nogmaals. Zeker als de coureur niet kan rijden. Ze konden Hulkenberg wel heel snel testen. ;)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:26:
[...]

En als de symptomen erger worden, dan test je nogmaals. Zeker als de coureur niet kan rijden. Ze konden Hulkenberg wel heel snel testen. ;)
Volgens het bericht had hij zaterdag ochtend last en is toen het motorhome niet uit gegaan.

Wat hadden ze nog meer kunnen doen qua bubbel/bescherming van de rest van het team?

/edit het bericht was hier ergens in een topic gepost, kan em alleen niet zo snel vinden.
Type-R739 in "[F1 2020] Race 12 GP van Portugal"
Andere topic uiteraard.

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 21-10-2020 19:31 ]

PSN

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:23:
[...]

Wat is dus nu alweer voor een dubbele standaard bij Racing Point haar coureurs? Een paar maanden geleden hadden we het gedoe met Perez en nu Stroll. Hulkenberg kon wel steeds meteen getest worden.

Zo te merken is er wel een arts bij geweest, maar die had besloten dat een test niet nodig was want het leek er niet op dat het Covid was. Maar later dus wel.

Dus het is ook bij sommigen lastig te detecteren blijkbaar.

Ik hoop dat ze toch wel kijken naar de richtlijnen en ook mensen die gewoon ziek/verkouden zijn nu gewoon lekker thuis laten. Ook al geeft de test dan niks aan.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Martinspire schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:35:
Zo te merken is er wel een arts bij geweest, maar die had besloten dat een test niet nodig was want het leek er niet op dat het Covid was. Maar later dus wel.

[knip]
Nederlandse arts, inmiddels weggestuurd bij het RIVM? :+

Testing, one, two ...

• BlackMonkey
[...]

En dit is ook precies waar de schoen wringt. Het vermoeden bestaat dat Stroll en zijn team expres niet opnieuw getest zijn omdat het wel eens een positieve uitslag kon hebben en dat dan die hele kant van de garage of misschien zelfs heel RP in isolatie moest. Dan hadden ze zondag de race dus niet mee kunnen doen. Officieel hebben ze zich netjes aan de regels gehouden maar ethisch kan je er enkele vraagtekens bij zetten.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

BlackMonkey schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:54:
[...]
En dit is ook precies waar de schoen wringt. Het vermoeden bestaat dat Stroll en zijn team expres niet opnieuw getest zijn omdat het wel eens een positieve uitslag kon hebben en dat dan die hele kant van de garage of misschien zelfs heel RP in isolatie moest. Dan hadden ze zondag de race dus niet mee kunnen doen. Officieel hebben ze zich netjes aan de regels gehouden maar ethisch kan je er enkele vraagtekens bij zetten.
Ik dacht dat er tot in de treuren zou worden getest daar in die F1 bubble, dus ook bij enige twijfel, maar dat is nu niet gebeurd omdat "iemand" vond dat het niet nodig was en dit paste binnen de regels, WTH? Die F1 Covid regels zijn dan al net zo vaag als sommige beslissingen die genomen worden.

Het lijkt er idd op dat de knikkers soms toch belangrijker zijn dan het spel.

Testing, one, two ...

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 20-12 11:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zo'n test is natuurlijk ook geen 100% zekerheid. Af en toe zit de test er naast. Het zou best kunnen dat hij na de eerste verschijnselen een keer (onjuist) negatief is getest.
Als Mercedes op woensdag een geval heeft gemeld dan zou het dus kunnen dat hij op donderdag of vrijdag negatief getest.

Of het omgekeerde, dat hij gewoon een verkoudheid had maar dat de test onterecht positief was.

[ Voor 14% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 21-10-2020 20:39 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• BlackMonkey
hardware-lover schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:27:
[...]

Ik dacht dat er tot in de treuren zou worden getest daar in die F1 bubble, dus ook bij enige twijfel, maar dat is nu niet gebeurd omdat "iemand" vond dat het niet nodig was en dit paste binnen de regels, WTH? Die F1 Covid regels zijn dan al net zo vaag als sommige beslissingen die genomen worden.

Het lijkt er idd op dat de knikkers soms toch belangrijker zijn dan het spel.
En naar mijn mening waren die twijfels er wel degelijk. Helemaal gezien ze daarvoor al veel extra getest hebben, enkel op dat moment niet. Goed, de waarheid zullen we wel nooit weten. Dit is in ieder geval wat RP er zelf over zegt: https://www.racingpointf1...-bwt-racing-point-f1-team

Verder schijnt ook zijn vader positief getest te zijn:

• RobertMe
Ze konden Hulkenberg wel heel snel testen. ;)
Bron? Bij mijn weten zou Hulkenberg zaterdagmiddag sowieso in het paddock zijn, voor RTL. Die was dus al lang getest, net zoals alle andere journalisten die toegang tot het paddock hebben.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobertMe schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:16:
[...]
Bron? Bij mijn weten zou Hulkenberg zaterdagmiddag sowieso in het paddock zijn, voor RTL. Die was dus al lang getest, net zoals alle andere journalisten die toegang tot het paddock hebben.
https://formulaspy.com/f1...ter-making-the-grid-71681 << zwetsen ze het daar, dan ik ook hier ;)

Getting through a very quick COVID test before entering the paddock, Hulkenberg had about 40 minutes with the engineers before he got into the RP20 and headed out for his first laps in an F1 car since finishing the race at Silverstone.

Testing, one, two ...

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

[...]

Hij zal vast regelmatig getest zijn, maar dan mag je de paddock nog niet meteen in. Die testen voor zichzelf.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Weet niet of hij ook in de paddock zou komen?
Uit de late test lijkt van niet.

PSN

• RobertMe
Martinspire schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:34:
[...]

Hij zal vast regelmatig getest zijn, maar dan mag je de paddock nog niet meteen in. Die testen voor zichzelf.
Ik meen dat je een negatieve test moet kunnen laten zien. Maar dat het uiteindelijk handiger is als een "tester" in het team opereert i.p.v. ieder voor zich een test te laten doen (door een private partij). Daarom dat de FIA/FOM dan wel hun mannetjes in het paddock heeft, maar volgens mij zonder verplichting dat de test door hun is afgenomen. Zolang je maar 1, 2 dagen van tevoren getest bent en een negatieve uitslag hebt.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

we krijgen weer een HAM vs ROS?

[Streamable: https://streamable.com/jvdvky]
https://streamable.com/jvdvky

Hamilton krijgt hier ook een team

Jean Eric Vergne en Newey zijn oprichters van deze klasse

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03:43
basvn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:53:
we krijgen weer een HAM vs ROS?

[Twitter]
[Streamable]
https://streamable.com/jvdvky

Hamilton krijgt hier ook een team

Jean Eric Vergne en Newey zijn oprichters van deze klasse
RXR is the ninth team to sign up to Extreme E, which goes racing in early 2021 in five remote locations; arctic, desert, rainforest, glacier, and coastal; which are already damaged or severely under threat of climate change from a range of serious issues including melting ice caps, deforestation, desertification and rising sea levels.
En dan nog even met terreinwagens met 40 centimeter brede banden een berg begroeiing omploegen 8) .

Nee maar zonder gekheid, dit ziet er wel tof uit en ga deze klasse wel een beetje in de gaten houden, kende het niet en ziet er goed uit.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

doomtech schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

[...]

En dan nog even met terreinwagens met 40 centimeter brede banden een berg begroeiing omploegen 8) .

Nee maar zonder gekheid, dit ziet er wel tof uit en ga deze klasse wel een beetje in de gaten houden, kende het niet en ziet er goed uit.
Mwa ze gaan rijden op plekken die het al zwaar hebben, zal weinig meer groeien :+

Ziet er zeker tof uit :) en helemaal met al die namen er achter

• Jasphur
Extreme E is erg tof en heeft onlangs een officiele FIA klasse status gekregen, maarrrrr Algemeen race topic Deel 2

• basvn

basvn

Breezand - NHN

GRO weg bij Haas
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/322axaodnlu51.jpg?width=640&height=962&crop=smart&auto=webp&s=942d3d7e07133fbc2deb317da1ad9a71e8ab6d71

• G_Dragon

G_Dragon

:o Oh nee!
Op wie moeten we nu losgaan? O-)

• mavamal
Dat had ik toch niet helemaal aan zien komen, zeker omdat zijn feedback door iedereen gewaardeerd werd. Hopelijk kan hij nog 1x laten zien dat hij best snel is, want ik denk niet dat er veel teams hun eigen coureurs overboord gooien voor hem.

• Jasphur
G_Dragon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

Flauw :/

Gemixde gevoelens. Aan de ene kant vond ik het altijd wel een leuk persoon om te zien op de paddock en als de wagen een goede dag had kon hij best goed meekomen, maar echt een topper is hij niet en dan snap ik de beslissing om hem te laten gaan. Er moet immers continue in de punten gereden worden en niet zo af en toe.

• G_Dragon

G_Dragon

Jasphur schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

Flauw :/

Gemixde gevoelens. Aan de ene kant vond ik het altijd wel een leuk persoon om te zien op de paddock en als de wagen een goede dag had kon hij best goed meekomen, maar echt een topper is hij niet en dan snap ik de beslissing om hem te laten gaan. Er moet immers continue in de punten gereden worden en niet zo af en toe.
Sorry kon het niet laten :), hij was zeker een leuke coureur en had inderdaad net zoals iedereen zijn mindere kanten. Ik ben benieuwd wie er op zijn plek gaat komen :)

• basvn

basvn

Breezand - NHN

G_Dragon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

Magnussen? :+

maar daar zien we vandaag waarschijnlijk eenzelfde bericht van langskomen

• G_Dragon

G_Dragon

basvn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Magnussen? :+

maar daar zien we vandaag waarschijnlijk eenzelfde bericht van langskomen
Hoezo ? :)
Denk je dat die ook weg zal gaan dan :o

• basvn

basvn

Breezand - NHN

G_Dragon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

Hoezo ? :)
Denk je dat die ook weg zal gaan dan :o
Ik denk het wel ja.
ze doen het beide niet heel goed afgelopen jaar

• G_Dragon

G_Dragon

Ik heb het nogmaals over gelezen, maar het staat er alsof hij per direct weg is bij Haas?
Maar het seizoen is toch nog bezig..

• Jasphur
Om eerlijk te zijn vind ik het zelfs een beetje vreemd dat GRO zijn vertrek al voor die van MAG aankondingd, maar dan herinner ik mij ineens weer een aflevering van Drive to Survive en dan denk ik "oja, toch wel logisch eigenlijk".... arme vent.

• G_Dragon

G_Dragon

basvn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Ik denk het wel ja.
ze doen het beide niet heel goed afgelopen jaar
Ja dat klopt, het gaat niet geweldig met beide rijders :) !

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:46
Grosjean leek me een bijzonder aardige kerel. Als coureur fantastisch maar tussen de 20 beste coureurs mij wat te wisselvallig

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• basvn

basvn

Breezand - NHN

G_Dragon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:58:
[...]

Ik heb het nogmaals over gelezen, maar het staat er alsof hij per direct weg is bij Haas?
Maar het seizoen is toch nog bezig..
Zo klinkt het wel
maar denk dat het ''gewoon'' een aankondiging is dat hij eind van het jaar klaar is

eind van seizoen dus

[ Voor 11% gewijzigd door basvn op 22-10-2020 10:01 ]

Pagina: 1 ... 138 ... 166 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport