Dennis-L schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:58:
[...]
De FTU (TK-01) heeft volgens mij een afmeting van zo'n 10cm bij 10cm maar er wordt aangeraden om ongeveer 30cm(h) bij 15cm(b) aan ruimte aan te houden zodat een NT/Patchover hier makkelijk zonder problemen op geklikt kan worden.
Op de FTU wordt door een monteur of een NT geplaatst of een patchcover, deze hebben altijd hetzelfde formaat en als je 30x15 aanhoudt is dat prima.
Bedankt voor de uitleg! Ik heb me een beetje meer ingelezen. Het valt niet mee al die termen. Als ik het goed begrijp:
-
FTU (fiber termination unit): het aansluitkastje dat KPN Netwerk NL plaatst om de glasvezel op aan te sluiten.
Wikipedia: Fibre termination unit
-
NT (network termination): kastje dat op de FTU kan worden geklikt en de optische signalen omzet in elektrische.
-
patchcover / patchkap: kastje dat op de FTU kan worden geklikt. Van daar weer een glasvezel-patchkabel naar de mediaconverter of router.
-
mediaconverter, of router met SFP-poort: apparaatje dat glasvezel omzet in elektrische signalen. Eigenlijk is een NT dus hetzelfde als een mediaconverter, toch? Hij zet immers het signaal om naar elektrisch. (Het is dus een soort "modem". Alhoewel, ik weet niet of je bij glasvezel wel kunt spreken van modulatie/demodulatie.

)
Alleen, nog een vraagje, aangezien er uit een patchkap gewoon weer een glasvezel(patchkabel) komt, waar dient een patchkap dan voor? Het lijkt me dan gewoon een passief ding, of niet?
Als je op AON wordt aangesloten dan krijg je óf een NT óf een patchcover. Een NT heeft een ethernetaansluiting voor de koppeling met je router.
Met ethernet bedoel je ethernet over netwerkkabel neem ik aan, met een RJ-45 stekkertje?
En kan een NT dan geen coaxaansluiting hebben?
Een patchcover een los glasvezelkabeltje welke in een mediaconverter of rechtstreek in een daarvoor geschikte router met SFP module.
Dus bij een patchcover blijft het nog glasvezel en er gaat dan een patch-glasvezelkabel in.
Maar als ik een eigen router aanschaf met SFP-module, dan kan ik geen coax-TV-signaal krijgen, toch? Want dat moet echt een uitgebreidere mediaconverter zijn, of niet?
Dat ligt een beetje aan de router die door de provider wordt geleverd.
Wat levert de provider dan eigenlijk allemaal? Een router dus (of mediaconverter), maar ook een NT of een patchcover? Of levert KPN Netwerk NL dat?
Als je GPON wordt aansloten dan krijg je een patchcover én een ONT.
Dus mensen met GPON krijgen een FTU, daarop een patchcover, een ONT (optical network terminal) en dan moeten ze nog hun router of mediaconverter aansluiten. Dus vier kastjes voordat je internet hebt?

Waarom nou weer zo'n extra kastje??
Maar wat ik krijg is trouwens (gelukkig) geen (G)PON, toch? Want KPN Netwerk NL geeft aan dat het een open netwerk is waarbij de glasvezel helemaal tot in de centrale loopt, dus is dat dan
point-to-point, oftewel FttH, oftewel AON? Fourstack geeft ook FttH aan, dus dat klopt neem ik aan?
Met die passieve splitters, (G)PON, krijg je dus niet je eigen glasvezel begrijp ik. Ik lees dat KPN dat helaas wel aanlegt. Althans, dat lees ik hier:
https://www.totaaltv.nl/n...sworst-van-kpn-glasvezel/ GPON is volgens die pagina dus heel slecht (vooral voor de concurrentie).
Maar niet volgens KPN zelf natuurlijk.FTU (TK-01), NT, Patchcover... als je daarop Googlet dan vind je daar genoeg informatie over.
GPON, AON, ONT zijn ook nog wel leuke termen.