[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
Ik weet niet of het al gemeld was, maar de postcodecheck bij KPN is weer gefixt.
Als er glasvezel beschikbaar is dan staat dat er weer en worden de snelheden weer symmetrisch weegegeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJorpk5.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0EbfCgu.png

[ Voor 22% gewijzigd door Dennis-L op 14-11-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
De beste aanbieding die ik voor verlenging kan krijgen (met moeite) is van 3 maanden €15 korting per maand naar 6 maanden €15 korting per maand. En 2 wifi-boosters voor €100 ipv €200 om wifi te verbeteren. Valt mij wel tegen. Ik heb jaar na jaar meer korting voor elkaar gekregen en dat dan 6 maanden ook.

Edit: ik heb opgezegd. Ga naar dochter Solcon. Prijstechnisch vrijwel geen verschil en ook daar 2 gratis wifi-versterkers als nieuwe klant, waar ik op dit moment wel behoefte aan heb. AVM FRITZ!WLAN Repeater 1200 is wellicht wel lage kwaliteit dan de nieuwe wifi-boosters?

[ Voor 29% gewijzigd door PLAE op 14-11-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 20:13
PLAE schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:01:
De beste aanbieding die ik voor verlenging kan krijgen (met moeite) is van 3 maanden €15 korting per maand naar 6 maanden €15 korting per maand. En 2 wifi-boosters voor €100 ipv €200 om wifi te verbeteren. Valt mij wel tegen. Ik heb jaar na jaar meer korting voor elkaar gekregen en dat dan 6 maanden ook.
Ja ik zit ook op black friday te wachten in de hoop dat dat nog een beetje interessant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapanui
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-10-2024
Iemand enig idee of KPN nog 1Gbit upload gaat aanbieden ? Volgens een eerdere planning zou dit voor het eind van het jaar mogelijk zijn.

Ervan uitgaande dat KPN vanaf half december een network freeze heeft tot de 2e week van Januari mogen ze wel opschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
rapanui schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:43:
Iemand enig idee of KPN nog 1Gbit upload gaat aanbieden ? Volgens een eerdere planning zou dit voor het eind van het jaar mogelijk zijn.

Ervan uitgaande dat KPN vanaf half december een network freeze heeft tot de 2e week van Januari mogen ze wel opschieten.
Gaat op korte termijn niet komen.
Eerder in dit topic was dit al ter sprake gekomen. Wordt zeker niet verwacht voor de 2e helft van 2021.
Dennis-L schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:40:
Ik weet niet of het al gemeld was, maar de postcodecheck bij KPN is weer gefixt.
Als er glasvezel beschikbaar is dan staat dat er weer en worden de snelheden weer symmetrisch weegegeven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, ik had er ook een melding gemaakt op het KPN forum. En had netjes de bevestiging gekregen dat het gefixed is :)

[ Voor 34% gewijzigd door Soundwork op 15-11-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 17:17
Vraagje over de status van de site KPN NetwerkNL voor Glasvezel.

Al een tijdje geleden werd er gesproken over dat onze woonplaats Glasvezel zou krijgen door KPN. Maar na een lokaal kranten bericht bleef stil. In de tussentijd heb ik wel eens KPN NetwerkNL site gecheckt, en de FOURSTACK omgeving.

Nou viel gisteravond bij invoeren van postcode/huisnummer dat op KPN NetwerkNL nu staat:
Wanneer krijg ik glasvezel? Op dit moment maken wij plannen voor de aanleg van glasvezel in jouw gemeente. Zodra het plan van aanpak gereed is vertellen wij hier meer over.

Wat is dit bericht op de KPN site waard?
Iemand ervaring met de doorlooptijden na beschikbaar worden van zo'n bericht? Of is dit een U staat op de back-log soort van uistspraken?
Wat zijn aansluittijden na het informeren van de huizen per post over glasvezel tot aan plaatsing?

Fourstack meldt nog niets aan verandering in 2 maanden.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 09:18
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:49:
Vraagje over de status van de site KPN NetwerkNL voor Glasvezel.

Al een tijdje geleden werd er gesproken over dat onze woonplaats Glasvezel zou krijgen door KPN. Maar na een lokaal kranten bericht bleef stil. In de tussentijd heb ik wel eens KPN NetwerkNL site gecheckt, en de FOURSTACK omgeving.

Nou viel gisteravond bij invoeren van postcode/huisnummer dat op KPN NetwerkNL nu staat:
Wanneer krijg ik glasvezel? Op dit moment maken wij plannen voor de aanleg van glasvezel in jouw gemeente. Zodra het plan van aanpak gereed is vertellen wij hier meer over.

Wat is dit bericht op de KPN site waard?
Iemand ervaring met de doorlooptijden na beschikbaar worden van zo'n bericht? Of is dit een U staat op de back-log soort van uistspraken?
Wat zijn aansluittijden na het informeren van de huizen per post over glasvezel tot aan plaatsing?

Fourstack meldt nog niets aan verandering in 2 maanden.
Als je echt een brief van KPN Netwerk NL krijgt (waarin ook meteen een code voor toestemming online geven), dan komt een paar weken later de voorbereider van de aannemer langs, dan weer een paar weken later gaat men graven in de straat. En dan verschilt het een beetje per project en of je in hoogbouw of laagbouw woont en waar je in het gebied woont, maar maximaal 9 weken later zou de huisaansluiting dan wel moeten worden gemaakt.

Jij refereert aan krantenartikelen e.d. maar die komen niet van KPN Netwerk Communicatie af.

Wel kan ik zeggen dat KPN Netwerk NL tot het laatste moment wacht om alles openbaar te maken. Heel kort erna wordt er al begonnen. Maar bewoners die in een verderop gelegen deel van een wijk of plaats wonen merken daar wellicht nog maanden niks van.

Welke woonplaats is dit?

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 17-11-2020 18:25 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
rapanui schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:43:

Volgens de nieuwe
tarievenlijst op de site van KPN Wholesale pas vanaf Q2-2021 (pagina 3 onderaan in de kleine lettertjes).

[ Voor 17% gewijzigd door Barre73 op 17-11-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:00
Barre73 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:22:
[...]

Als je echt een brief van KPN Netwerk NL krijgt (waarin ook meteen een code voor toestemming online geven), dan komt een paar weken later de voorbereider van de aannemer langs, dan weer een paar weken later gaat men graven in de straat. En dan verschilt het een beetje per project en of je in hoogbouw of laagbouw woont en waar je in het gebied woont, maar maximaal 9 weken later zou de huisaansluiting dan wel moeten worden gemaakt.
Barre, kun jij toevallig ook iets zeggen over de glasvezelaanleg in Groningen Noordoost (stad)? Ongeveer een jaar geleden kreeg ik de brief met toestemmingscode, maar de glasvezel is nog niet in de woning gebracht. De graafwerkzaamheden zijn in juni afgerond, en sindsdien steekt er een glasvezelkabel tegen de gevel. Als ik de postcodecheck doe op de website van KPN Netwerk NL klopt de status ook niet. Daar staat namelijk dat ik nog de toestemmingsbrief moet ontvangen. Gaat hier iets mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
OosterF schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:32:
[...]

Barre, kun jij toevallig ook iets zeggen over de glasvezelaanleg in Groningen Noordoost (stad)? Ongeveer een jaar geleden kreeg ik de brief met toestemmingscode, maar de glasvezel is nog niet in de woning gebracht. De graafwerkzaamheden zijn in juni afgerond, en sindsdien steekt er een glasvezelkabel tegen de gevel. Als ik de postcodecheck doe op de website van KPN Netwerk NL klopt de status ook niet. Daar staat namelijk dat ik nog de toestemmingsbrief moet ontvangen. Gaat hier iets mis?
Daar lijkt het wel een beetje op. Als ik me goed herinner zijn dit hoogbouw woningen die dat eigenlijk ook weer niet zijn. Ik denk dat Allinq moeite heeft met het plannen van deze woningen.
Anderzijds is de volgorde van uitrollen van de 5 deelgebieden ondertussen ook gewijzigd en moeten er nog vele woningen worden aangesloten. Ze moeten/mogen nog een lange tijd door..

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 17-11-2020 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:29

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Jurjen08 schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:50:
Hallo allemaal,

Binnenkort gaan we verhuizen naar ons nieuwe huis, waar we glasvezel kunnen ontvangen.
De deal met 2 KPN super wifi punten klinkt ons best goed.
We hebben echter al een punt in het plafond laten maken voor een mogelijk accesspoint, bvb een "Ubiquiti UniFi AC Pro met PoE adapter". De vraag is, is dat handiger dan de KPN super wifi punten?
Stel we willen later overstappen naar een andere provider, zijn de wifi punten dan nog wel te gebruiken?
Die SuperWifi-punten waren in het begin echt een ramp. Om de twee weken verloren ze alle settings en kon je de boel opnieuw gaan pairen met de Experiabox.

Dat is inmiddels (stilltjes) gefixt en nu werken ze erg goed.

Er zijn zelfs wat "undocumented features", zoals de ethernetport als een uitgang gebruiken zodat een apparaat dat je daarop aansluit, gebruik kan maken van het netwerk. Dat werkt zelfs erg goed met de iTV-setopboxjes (die normaal bedraad aangesloten moeten worden).

Ik heb zelf een punt bijgekocht (totaal dus drie punten), waarvan de eerste twee bedraad zijn aangesloten. De derde staat draadloos op zolder, waar mijn compouter via ethernet op is aangesloten (en de printer en een telefoon via wifi). Ik haal een heel behoorlijke snelheid op die manier en de latency is ook erg goed.

Voor jouw use case is het belangrijk om te weten dat de poot van de schoteltjes er niet af kan (niet zonder het appraat te demonteren in ieder geval). Dat is jammer, want het appraat heeft wel bevestigingsogen voor muur of plafondmontage, maar die zijn onbruikbaar door de vast gemonteerde poot.

Daarnaast kunnen de SuperWifi punten niet via PoE gevoed worden.

Dus aan het plafond hangen zal een uitdaging worden.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:00
Barre73 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:54:
[...]

Daar lijkt het wel een beetje op. Als ik me goed herinner zijn dit hoogbouw woningen die dat eigenlijk ook weer niet zijn. Ik denk dat Allinq moeite heeft met het plannen van deze woningen.
Anderzijds is de volgorde van uitrollen van de 5 deelgebieden ondertussen ook gewijzigd en moeten er nog vele woningen worden aangesloten. Ze moeten/mogen nog een lange tijd door..
Daar was ik al een beetje bang voor. Bijna de hele wijk bestaat uit jaren 30 boven- en benedenwoningen. Dus niet per se hoogbouw, maar wellicht dat dit wel een complicerende factor is. Is er iets wat ik kan doen om het proces te versnellen? Had na het ontvangen van de brief verwacht snel van mijn 14Mbits ADSL lijntje af te zijn, maar misschien moet ik mijn verwachtingen daarin wat temperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:23
Ik heb vandaag mijn KPN-pakket ontvangen, maar er zit geen ONT in. Mag ik aannemen dat de monteur die meeneemt?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
OosterF schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:47:
[...]

Daar was ik al een beetje bang voor. Bijna de hele wijk bestaat uit jaren 30 boven- en benedenwoningen. Dus niet per se hoogbouw, maar wellicht dat dit wel een complicerende factor is. Is er iets wat ik kan doen om het proces te versnellen? Had na het ontvangen van de brief verwacht snel van mijn 14Mbits ADSL lijntje af te zijn, maar misschien moet ik mijn verwachtingen daarin wat temperen.
Zie mijn bericht via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:01:
Ik heb vandaag mijn KPN-pakket ontvangen, maar er zit geen ONT in. Mag ik aannemen dat de monteur die meeneemt?
Dat denk ik wel.
Er is ook een tijd geweest dat de NT niet werd opgestuurd maar door de monteur werd meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Barre73 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:22:
[...]
Nou dan is er in Den Haag Bezuidenhout iets niet helemaal lekker. Vandaag is het precies 11 weken geleden dat de vezel naast mijn voordeur is ingegraven. Verder geen enkele indicatie van wanneer dit in huis aangesloten gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Dennis-L schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:16:
[...]

Dat denk ik wel.
Er is ook een tijd geweest dat de NT niet werd opgestuurd maar door de monteur werd meegenomen.
Sterker nog: Die tijd is nooit gestopt. Dat begon een paar jaar geleden en sindsdien zit de NT of ONT standaard niet meer in je pakket maar wordt meegenomen door de verplichte monteur.
Dat kan overigens ook de monteur zijn van KPN Netwerk NL op het moment van je def. aansluiting (kabel naar binnen dus). Als de order vooraf al bij KPN bekend is en door is gegeven aan KPN Netwerk NL, dan plaatst die monteur je (O)NT en kan je als klant zelf verder met aansluiten en activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-08 10:51

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Ik ben een paar weken (verplicht) gemigreerd van Telfort naar KPN. Mijn Experia box ondersteunt nog geen ipv6. Zijn er plannen bekend wanneer KPN deze bakjes van een ipv6 firmware gaan voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Moraxv schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:56:
Ik ben een paar weken (verplicht) gemigreerd van Telfort naar KPN. Mijn Experia box ondersteunt nog geen ipv6. Zijn er plannen bekend wanneer KPN deze bakjes van een ipv6 firmware gaan voorzien?
Welk modem heb je nu dan? Een V10 of 12?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Moraxv schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:56:
administratief ben je omgezet na kpn.
maar technisch gezien blijft je gewoon telfort profiel/firmware van het modem draaien op vlan34
was je ingegaan op de aanbieding die kpn je deed in de brief dan was technisch gezien omgezet na kpn hussel dan krijg je wel ipv6

maak je zelf nu pakket wijzing na 1 van de kpn abbomenten dan krijg je wel ipv6 standaard geleverd

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Even een vraagje, ik ben van plan over te stappen naar KPN glas (nu Oxxio/KPN glas maar mijn contract loopt af en dus geen korting meer)

Nu valt het mij op dat het veel goedkoper is om KPN glas af te sluiten via breedbandwinkel.nl (KPN
Hussel Glasvezel Internet 50 Mb, internet only, geen 'gratis' wifi punten e.d.) dan direct via de website van KPN zelf. Maar het verschil is wel erg groot, nu vraag ik mij of klopt dat wel?

[ Voor 5% gewijzigd door xabre16v op 19-11-2020 10:27 ]

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:56

Mr. Freeze

¡GO!

xabre16v schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:24:
Even een vraagje, ik ben van plan over te stappen naar KPN glas (nu Oxxio/KPN glas maar mijn contract loopt af en dus geen korting meer)

Nu valt het mij op dat het veel goedkoper is om KPN glas af te sluiten via breedbandwinkel.nl (KPN
Hussel Glasvezel Internet 50 Mb, internet only, geen 'gratis' wifi punten e.d.) dan direct via de website van KPN zelf. Maar het verschil is wel erg groot, nu vraag ik mij of klopt dat wel?
Als ik 500/500 afsluit met twee ontvangers ben ik duurder uit op die site dan rechtstreeks bij KPN. Ik vindt het altijd maar vage sites.

XBL gamertag StayingPow3r

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 20:01
Deze week is er ook glasvezel bij ons aangelegd, althans, draadje tot aan de deur.
1) Op welk moment wordt glasvezel aangesloten in de meterkast? Bij afsluiten abonnement?
2) Ik heb een Deco mesh systeem wat nu 'begint' in de woonkamer omdat het ISRA punt daar binnenkomt. Daar ligt ook een switch (met IGMP snooping). Nu heb ik geen netwerkkabel liggen tussen meterkast en de woonkamer en dat is op korte termijn ook niet mogelijk. Kan ik de Deco aansluiten via een TL-PA7017 KIT?

[ Voor 19% gewijzigd door rick85 op 19-11-2020 11:25 . Reden: URL gewijzigd. ]

• BRETOR
  • Laatst online: 30-09 21:16
Gisteren bericht ontvangen dat er glasvezel van KPN in de wijk wordt aangelegd (Rijswijk). Op zich mooi, want concurrentie kan geen kwaad en heb al een mobiel abonnement van ze. Verder ben ik eigenlijk heel tevreden met Ziggo.

Paar vraagjes als ik zou overstappen:

1. Heb nu een 50/5 Mbit pakket en dit is voldoende. Klopt het dat tv kijken bij Ziggo niks van je internet bandbreedte snoept en bij KPN wel? Want dan is 50/50 van KPN wellicht niet meer genoeg.

2. Heb nu 2 tv's. Een met CI+ module en een zonder module of box (wel gewoon digitale tv). Klopt het dat er geen alternatief is bij KPN voor de CI+ module? Dat zou ik wel heel jammer vinden. Heb in elke kamer UTP en Coax aansluitingen maar zit niet te wachten op extra kastjes en snoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:38
BRETOR schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:14:
Gisteren bericht ontvangen dat er glasvezel van KPN in de wijk wordt aangelegd (Rijswijk). Op zich mooi, want concurrentie kan geen kwaad en heb al een mobiel abonnement van ze. Verder ben ik eigenlijk heel tevreden met Ziggo.

1. Heb nu een 50/5 Mbit pakket en dit is voldoende. Klopt het dat tv kijken bij Ziggo niks van je internet bandbreedte snoept en bij KPN wel? Want dan is 50/50 van KPN wellicht niet meer genoeg.

2. Heb nu 2 tv's. Een met CI+ module en een zonder module of box (wel gewoon digitale tv). Klopt het dat er geen alternatief is bij KPN voor de CI+ module? Dat zou ik wel heel jammer vinden. Heb in elke kamer UTP en Coax aansluitingen maar zit niet te wachten op extra kastjes en snoeren.
1. Bij KPN krijg je met het 50/50 pakket in de praktijk 70/70. En de ITV ontvangers snoepen daar niks vanaf, er wordt per ontvanger extra capaciteit gereserveerd. Zie reactie van Dennis of Barre.

2. CI module heeft KPN inderdaad niet, KPN werkt met ontvangers. Wel zijn de nieuwe ontvangers heel klein en kun je ze gewoon achter de tv met de meegeleverde plakstrik vastmaken. Afstandsbediening werkt met IR of Bluetooth. Best simpel allemaal weg te werken, tenzij de tv echt strak aan de muur vastzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Gisteren bericht ontvangen dat er glasvezel van KPN in de wijk wordt aangelegd (Rijswijk).

Kwam er zeer recentelijk achter dat KPN ook een iTV app op de LG (en Android) TV heeft, waarbij je dus op je TV kan streamen. Handig om het nieuws te kijken op je TV in de slaapkamer zonder extra (betaald) kastje.

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Zijn er hier glasvezel klanten van KPN met een Fritzbox met ipv6? Zoja, zou je dan eventuele extra instellingen hier willen posten die met ipv6 samenhangen?

Dus de Fritz rechtstreeks op de Genexis bedoel ik dan.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr. Freeze op 19-11-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73

1) TV gebruikt bandbreedte maar dan van de technisch haalbare snelheid. Bij glasvezel is dat nu altijd 1000 Mbit. Daar gaat dan max 13 Mbit per TV vanaf. Reken dan maar uit wat je nog over hebt :-).
Dus bij een 50/50 abonnement geen enkel probleem.

2) Er is bij KPN een alternatief voor een decoder in de vorm van de TV app direct op je smart TV van LG of Samsung. Maar die heeft soms wat minder zenders dan de decoder en de beeldkwaliteit kan als minder ervaren worden. En uiteraard kan je streamen vanaf je telefoon
Beste TV ervaring is wel met een decoder bij de TV.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

Mr. Freeze schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:40:
Zijn er hier glasvezel klanten van KPN met een Fritzbox met ipv6? Zoja, zou je dan eventuele extra instellingen hier willen posten die met ipv6 samenhangen?

Dus de Fritz rechtstreeks op de Genexis bedoel ik dan.
Hier draait mijn Fritz!Box 7590 via glas op KPN en IPv6 werkt prima.
Maar hoezo "extra instellingen"? Gewoon KPN als provider kiezen en dat is het. IPv6 werkt dan out-of-the-box.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

TFHfony schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:02:
[...]

Hier draait mijn Fritz!Box 7590 via glas op KPN en IPv6 werkt prima.
Maar hoezo "extra instellingen"? Gewoon KPN als provider kiezen en dat is het. IPv6 werkt dan out-of-the-box.
Ok dan, ik meen me te herinneren dat er nog een paar instellingen achteraan kwamen. Mooi zo.

Dank je wel voor info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
gjtm schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:22:
[...]

1. Bij KPN krijg je met het 50/50 pakket in de praktijk 70/70. En de ITV ontvangers snoepen daar niks vanaf, er wordt per ontvanger extra capaciteit gereserveerd.

2. CI module heeft KPN inderdaad niet, KPN werkt met ontvangers. Wel zijn de nieuwe ontvangers heel klein en kun je ze gewoon achter de tv met de meegeleverde plakstrik vastmaken. Afstandsbediening werkt met IR of Bluetooth. Best simpel allemaal weg te werken, tenzij de tv echt strak aan de muur vastzit.
IPTV (Vlan 4) gaat via de eventueel resterende bandbreedte (fysieke linksnelheid - snelheid abonnement)
Er wordt niets gereserveerd per ontvanger.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis-L op 19-11-2020 13:30 ]

• BRETOR
  • Laatst online: 30-09 21:16
[...]

1. Bij KPN krijg je met het 50/50 pakket in de praktijk 70/70. En de ITV ontvangers snoepen daar niks vanaf, er wordt per ontvanger extra capaciteit gereserveerd.

Stinger_Ventura schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:32:
[...]

Kwam er zeer recentelijk achter dat KPN ook een iTV app op de LG (en Android) TV heeft, waarbij je dus op je TV kan streamen. Handig om het nieuws te kijken op je TV in de slaapkamer zonder extra (betaald) kastje.
Barre73 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:42:
[...]

1) TV gebruikt bandbreedte maar dan van de technisch haalbare snelheid. Bij glasvezel is dat nu altijd 1000 Mbit. Daar gaat dan max 13 Mbit per TV vanaf. Reken dan maar uit wat je nog over hebt :-).
Dus bij een 50/50 abonnement geen enkel probleem.

2) Er is bij KPN een alternatief voor een decoder in de vorm van de TV app direct op je smart TV van LG of Samsung. Maar die heeft soms wat minder zenders dan de decoder en de beeldkwaliteit kan als minder ervaren worden. En uiteraard kan je streamen vanaf je telefoon
Beste TV ervaring is wel met een decoder bij de TV.
Alledrie bedankt. :) Dit neemt mijn bezwaren grotendeels weg.

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 09:06
Ze zijn hier in de wijk bezig met het afmonteren van de kabels in de huizen. Hoe snel daarna kan je een aanvraag doen voor een abonnement ?

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• Barre73
The Druid schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:23:
Ze zijn hier in de wijk bezig met het afmonteren van de kabels in de huizen. Hoe snel daarna kan je een aanvraag doen voor een abonnement ?
Nu al meestal (bij de provider KPN dan) Dus al voor de aansluiting. Voordeel voor jou is dat de aannemer die de aansluiting doet bij jou ook meteen de actieve NT plaatst. Dan heb je als echte tweaker geen monteur meer nodig om zelf je router en de rest van je netwerk aan te sluiten.

En anders de werkdag na de aansluiting.

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-08 10:51

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Dennis-L schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:00:
[...]

Welk modem heb je nu dan? Een V10 of 12?
Het is een V10A.

• Dennis-L
Die ondersteunt volgens mij wel ipv6, maar jij bent alleen adminstratief omgezet.
Technisch nog niet, daarom heb je nog geen ipv6.
Oud-Telfortklanten worden later ook technisch omgezet.

Je kan het eventueel zelf forceren door je abonnement om te zetten naar Hussel.
Dit is alleen niet voor iederen voordeliger en je krijgt waarschijnlijk een V12 en die ondersteunt nog geen ipv6.
Op de dag dat je Hussel abonnement actief gaat worden, sluit je eenmalig de V12 aan om alles te activeren en daarna een eigen router om met ipv6 te spelen.
Maar ja, of je dat er allemaal voor over hebt... :P

[ Voor 47% gewijzigd door Dennis-L op 19-11-2020 18:58 ]

• The Druid
Barre73 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:00:
[...]

Nu al meestal (bij de provider KPN dan) Dus al voor de aansluiting. Voordeel voor jou is dat de aannemer die de aansluiting doet bij jou ook meteen de actieve NT plaatst. Dan heb je als echte tweaker geen monteur meer nodig om zelf je router en de rest van je netwerk aan te sluiten.

En anders de werkdag na de aansluiting.
Thanks, meteen een pre-order gedaan voor 500/500 bij KPN.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:05
Dennis-L schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:43:
[...]

Die ondersteunt volgens mij wel ipv6, maar jij bent alleen adminstratief omgezet.
Technisch nog niet, daarom heb je nog geen ipv6.
Oud-Telfortklanten worden later ook technisch omgezet.

Je kan het eventueel zelf forceren door je abonnement om te zetten naar Hussel.
Dit is alleen niet voor iederen voordeliger en je krijgt waarschijnlijk een V12 en die ondersteunt nog geen ipv6.
Op de dag dat je Hussel abonnement actief gaat worden, sluit je eenmalig de V12 aan om alles te activeren en daarna een eigen router om met ipv6 te spelen.
Maar ja, of je dat er allemaal voor over hebt... :P
Ondersteunt de v12 nog geen IPv6??? Wat is dat nou dan weer voor een ruk actie van KPN 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
St00mwals schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:01:
[...]

Ondersteunt de v12 nog geen IPv6??? Wat is dat nou dan weer voor een ruk actie van KPN 8)7
Ja, geen idee :)
Misschien inmiddels wel overigens, 4 maanden geleden in ieder geval nog niet en toen was ook niet niet bekend wanneer de v12 het wel zou ondersteunen

6 dagen geleden ondersteunde de v12 nog steeds geen ipv6 zie ik op het KPN forum.

"Dat klopt. Op dit moment zijn de KPN Experia Box V8, V9, V10 en V10a al geschikt voor IPv6. De V9 en de V10 zijn voor IPv6 ook al in gebruik. De verwachting is dat vanaf het najaar ook de V8 en de V10a in gebruik worden genomen. Je leest hier een update zodra er nieuws is. Voor de Box 12 is het dus nog niet zover."

Oh de v10a dus (nog) ook niet

[ Voor 43% gewijzigd door Dennis-L op 19-11-2020 19:12 ]

• rick85
rick85 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:21:
Deze week is er ook glasvezel bij ons aangelegd, althans, draadje tot aan de deur.
1) Op welk moment wordt glasvezel aangesloten in de meterkast? Bij afsluiten abonnement?
2) Ik heb een Deco mesh systeem wat nu 'begint' in de woonkamer omdat het ISRA punt daar binnenkomt. Daar ligt ook een switch (met IGMP snooping). Nu heb ik geen netwerkkabel liggen tussen meterkast en de woonkamer en dat is op korte termijn ook niet mogelijk. Kan ik de Deco aansluiten via een TL-PA7017 KIT?
Iemand die dit toevallig weet? O+

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
rick85 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:24:
[...]

Volgens mij krijg of heb je hier informatie over gekregen wanneer de lijn in huis wordt opgeleverd.
Kun je al een abonnement afsluiten?

En verder misschien heb je nog invloed waar de vezel wordt aangesloten in huis. Een powerline adapter kan werken, maar is zeker niet storingsvrij bij hogere snelheden en IPTV.

Tweakers Discord

• rick85
tweakduke schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:30:
[...]

Volgens mij krijg of heb je hier informatie over gekregen wanneer de lijn in huis wordt opgeleverd.
Kun je al een abonnement afsluiten?

En verder misschien heb je nog invloed waar de vezels wordt aangesloten in huis. Een powerline adapter kan werken, maar zeker niet storingsvrij bij hogere snelheden en IPTV.
Eerder vanavond ben ik naar de KPN winkel geweest en heb ik het snelle beslissers abonnement afgesloten.
Ze konden mij ook vertellen dat lijn ongeveer 12 februari wordt aangesloten in huis. Abonnement gaat ook na die datum pas in.

Ik had inderdaad invloed op de locatie van de FTU (weer een nieuwe term geleerd). Ik heb echter geen plaats voor zo'n unit in de woonkamer dus wordt deze nu in de meterkast geplaatst. De woning is gebouwd in 1940 en heeft een kruipruimte onder de vloer. Er is momenteel echter geen toegang tot de kruipruimte omdat de vloer door de vorige bewoners over het luik is gelegd. Ik wil vloer nog eens isoleren met PIR dus dan komt er ook een luik. Maar tot die tijd zoek ik dus een andere oplossing.

De afstand tussen meterkast en ISRA/Deco is maar 5 meter. Een afstand die ik probleemloos hoop te overbruggen met het Powerline setje.

De verkoper bij KPN was trouwens ook benieuwd of dit gaat werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
rick85 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:24:
[...]

Als je toestemming hebt gegeven, dat heb je, dan wordt de vezel direct in je huis afgemonteerd op de FTU.
Alleen daar kan je nog niet zoveel mee, als je een abonnement hebt afgesloten dan komt er een monteur om de (O)NT te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
SilencerNL schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Ja ik, de fiber gaat direct in een SFP in mijn USG Pro, geen mediaconverter er meer tussen. Werkt prima!
Draait dit zonder enige aanpassingen in je config (kom over van Ziggo) ? Ga het gebruiken zonder telefonie en IpTV en heb een USG3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
The Druid schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:25:
[...]

Draait dit zonder enige aanpassingen in je config (kom over van Ziggo) ? Ga het gebruiken zonder telefonie en IpTV en heb een USG3.
nee, Ziggo gebruikt dhcp, plug&play is dat.
KPN gebruikt PPPoe, daar zul je wat moeten instellen (kpn heeft de gegevens op hun site staan.
daarbij de usg3 heeft geen sfp aansluiting, de NTU zul je er tussen moeten laten, iets wat KPN ook wil hebben...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
geenwindows schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:45:
[...]

nee, Ziggo gebruikt dhcp, plug&play is dat.
KPN gebruikt PPPoe, daar zul je wat moeten instellen (kpn heeft de gegevens op hun site staan.
daarbij de usg3 heeft geen sfp aansluiting, de NTU zul je er tussen moeten laten, iets wat KPN ook wil hebben...
Ai ik was vergeten er dat naast de Experia Box er ook nog een NTU was. Ik vroeg mij dus af of ik mijn USG3 rechtstreeks op de NTU kan aansluiten zonder Experia Box. Dat kan dus alleen wel de settings wijzigen. Gaan we ons daar eens even over inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Toch leuk die 3 maanden gratis zenderpakket of extra dienst naar keuze. Tijdens de kerstdagen Ziggo sport voor velen denk ik ;) Zelf ga ik binnenkort 3 maanden 200/200 aanzetten. In een dag geregeld, en na die drie maanden kijk ik wel of ik weer deels op kantoor zit en gaat de boel naar 500/500 wat mij betreft.

Ben wel door KPN in een man veranderd in hun administratie :+
Maar de ingelogde omgeving..wat een traagheid zeg, brrrr!

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 20-11-2020 10:53 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:33
2Dutch schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:40:
Toch leuk die 3 maanden gratis zenderpakket of extra dienst naar keuze. Tijdens de kerstdagen Ziggo sport voor velen denk ik ;) Zelf ga ik binnenkort 3 maanden 200/200 aanzetten. In een dag geregeld, en na die drie maanden kijk ik wel of ik weer deels op kantoor zit en gaat de boel naar 500/500 wat mij betreft.

Ben wel door KPN in een man veranderd in hun administratie :+
Maar de ingelogde omgeving..wat een traagheid zeg, brrrr!
??

Ik heb nog niks gezien ;) Nieuwsbrief vanuit KPN? Anders gaat hier ook Ziggo Sport aan :)

edit: Hmm, hier 50% korting op Ziggo Sport.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 20-11-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

krakendmodem schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:10:
[...]

??

Ik heb nog niks gezien ;) Nieuwsbrief vanuit KPN? Anders gaat hier ook Ziggo Sport aan :)
Mail ja :) https://www.kpn.com/kies-...-dienst-met-je-kpn-id.htm

Wel weer lekker vaag en traag, maar uiteindelijk kom je er wel. Overigens zag ik dat mijn opnamepakket ook 3 maanden gratis werd, dus weer minimale extra besparing ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:10:
[...]

??

edit: Hmm, hier 50% korting op Ziggo Sport.
Als je dat voor de F1 zou doen heb je er helaas niet zoveel aan aangezien de laatste race over een week of drie is :-)
Zou je een maandje kunnen aanzetten voor 7,50 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:13:
[...]

Als je dat voor de F1 zou doen heb je er helaas niet zoveel aan aangezien de laatste race over een week of drie is :-)
Zou je een maandje kunnen aanzetten voor 7,50 :-)
Nou, we hebben nog een Canal Digitaal ernaast draaien op een Smart TV van LG. Dus we kunnen via de App ook nog Ziggo Select kijken. Maar rechtstreeks op de decoder is natuurlijk veel beter.

Vind de prijs van 15 euro dan alleen net wat te fors. Als Ziggo slim was en voor 7,50 alleen Ziggo Select zou aanbieden aan de concurrentie, dan denk ik dat veel meer klanten alsnog het Ziggo pakket afnemen. Alleen stapt er dan niemand meer over naar Ziggo :+

De internetsnelheid verhogen (we hebben glas 50/50) kost hier dan wel weer extra. Dus bij ons zijn het alleen de zenders die we of gratis of met korting kunnen kijken.

Duits pakket is dan weer even lachen om aan te zetten, al kunnen we die ook via de schotel in SD bekijken :P

[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 20-11-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Ik ben recentelijk overgestapt van Telfort ADSL naar KPN glasvezel. Ik kan het niet echt een succes noemen. Het is waardeloos instabiel. Ik heb nu een Experiabox V10. Die heb ik er tussen uitgegooid en verder gegaan met een Mikrotik router en een losse accesspoint voor de WIFI. Maar dat lijkt niet veel verschil te maken. Paar dagen redelijk stabiel geweest en nu is het weer een lag feest van heb ik jou daar. Iemand nog leuke suggesties voor een stabieler internet?

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

HawVer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:13:
Ik ben recentelijk overgestapt van Telfort ADSL naar KPN glasvezel. Ik kan het niet echt een succes noemen. Het is waardeloos instabiel. Ik heb nu een Experiabox V10. Die heb ik er tussen uitgegooid en verder gegaan met een Mikrotik router en een losse accesspoint voor de WIFI. Maar dat lijkt niet veel verschil te maken. Paar dagen redelijk stabiel geweest en nu is het weer een lag feest van heb ik jou daar. Iemand nog leuke suggesties voor een stabieler internet?
Wat zei KPN helpdesk/support?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-09 15:14
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je op de website glasvezel kan bestellen nadat de monteur de aansluiting heeft geplaatst? De monteur gaf gisteren aan dat het direct zou moeten kunnen.
Maar ook nu staat er met de postcode check nog dit: "Glasvezel wordt momenteel op jouw adres aangelegd. Pre-order nu!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Lizard schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:09:
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je op de website glasvezel kan bestellen nadat de monteur de aansluiting heeft geplaatst? De monteur gaf gisteren aan dat het direct zou moeten kunnen.
Maar ook nu staat er met de postcode check nog dit: "Glasvezel wordt momenteel op jouw adres aangelegd. Pre-order nu!"
Als de aannemer netjes diezelfde avond je adres heeft bijgewerkt in de database van KPN Netwerk NL zou het vandaag al moeten kunnen. Anders heel snel. Gewoon elke dag even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:30:
[...]

Nou, we hebben nog een Canal Digitaal ernaast draaien op een Smart TV van LG. Dus we kunnen via de App ook nog Ziggo Select kijken. Maar rechtstreeks op de decoder is natuurlijk veel beter.

Vind de prijs van 15 euro dan alleen net wat te fors. Als Ziggo slim was en voor 7,50 alleen Ziggo Select zou aanbieden aan de concurrentie, dan denk ik dat veel meer klanten alsnog het Ziggo pakket afnemen. Alleen stapt er dan niemand meer over naar Ziggo :+

De internetsnelheid verhogen (we hebben glas 50/50) kost hier dan wel weer extra. Dus bij ons zijn het alleen de zenders die we of gratis of met korting kunnen kijken.

Duits pakket is dan weer even lachen om aan te zetten, al kunnen we die ook via de schotel in SD bekijken :P
Ik weet niet hoe jij hebt gekeken in MijnKPN maar via de app zie ik geen gratis drie maanden bij snelheden. Maar via MijnKPN op de computer zie ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:55:
[...]

Ik weet niet hoe jij hebt gekeken in MijnKPN maar via de app zie ik geen gratis drie maanden bij snelheden. Maar via MijnKPN op de computer zie ik het wel.
Zowel bij de app als bij de website op de pc zie ik deze opties niet. Ik kan natuurlijk wel upgraden naar een hogere snelheid met hoger tarief. :P

Of de actie geldt niet voor alle klanten?? Geeft mijn KPN daar een melding van?

Ik zie alleen extra zenderpakketten die ik aan kan zetten; gratis 3 maanden Duitse zenders of Ziggo sport voor de halve prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 20-11-2020 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:58:
[...]

Zowel bij de app als bij de website op de pc zie ik deze opties niet. Ik kan natuurlijk wel upgraden naar een hogere snelheid met hoger tarief. :P

Of de actie geldt niet voor alle klanten?? Geeft mijn KPN daar een melding van?

Ik zie alleen extra zenderpakketten die ik aan kan zetten; gratis 3 maanden Duitse zenders of Ziggo sport voor de halve prijs.
Ik heb helemaal geen mail gekregen en ik keek gewoon naar aanleiding van een paar berichten hierboven.

Dit is wat ik via de laptop zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4VH2yHkP6HcNLwkxRmytJygOQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cQs5GFu3wQOakQXzFdf8oeT5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:15:
[...]

Ik heb helemaal geen mail gekregen en ik keek gewoon naar aanleiding van een paar berichten hierboven.

Dit is wat ik via de laptop zie:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZlSZIuXnOSMjUWvrbVlrIKS1Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjHAY4hmHVZR7M4Qy7XROjX0.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zie ik.

Ik val onder dat Hussel, heb jij dat ook? Dit lijkt namelijk nog een ouder pakket te zijn, KPN hussel is tot 1Gbit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOX8KFQ0wjbjJB3iEbdrNg4Q-A0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j1eDnoIb2CXy3FgwQspZSRZo.jpg?f=user_large

Geen korting dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
krakendmodem schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:03:
[...]

[Afbeelding]

En dit zie ik.

Ik val onder dat Hussel, heb jij dat ook? Dit lijkt namelijk nog een ouder pakket te zijn, KPN hussel is tot 1Gbit.

[Afbeelding]

Geen korting dus.
Toevallig net deze maand een nieuwe abonnement genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dennis-L schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:15:
[...]

Toevallig net deze maand een nieuwe abonnement genomen?
Nope.

Hussel hebben wij al vanaf het begin eigenlijk. December 2019. Dus we kunnen al weer bijna verlengen. Destijds nog 50Mb VDSL, glasvezel hebben we nu enkele maandjes pas.

Einddatum contract staat overigens nog steeds op 2013..

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 20-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Hmm, oké.
Bij mij staat die aanbieding er ook niet, maar ik heb pas sinds deze maand Hussel (ex-Telfortklant), dus dacht dat het zoiets zou zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
Ik heb door mijn hele huis UTP aansluitingen zitten in de muren. Op 4 plaatsen heb ik een KPN Wifi Versterker staan. Daar ben ik behoorlijk tevreden over. Verbinding met 5Ghz is bijna overal 200/200+, op 2,4Ghz zit ik rond de 50/50.

Nu kreeg ik eerder deze week van KPN een email dat ze hadden geconstateerd :? dat mijn WiFI niet de beloofde snelheden haalde. Nooit met de app van KPN getest, dus hoe weten ze dat? Maar goed, lang verhaal kort, ik kreeg een code om gratis twee SuperWiFi punten te ontvangen ter waarde van €149. Direct gedaan natuurlijk.

Nu wil ik eigenlijk voor ik alles om ga gooien weten op welke vlakken deze dingen beter zijn dan mijn huidige inrichting. Ik heb de huidige versterkers allemaal in access mode staan, dus heb geen repeat-verlies. Ook deze SuperWifi zou ik bedraad aan kunnen sluiten als dat verschil zou maken.

Zijn ze sneller, beter bereik? Heb nog nergens een vergelijking gevonden. En zou ik ze kunnen inpassen in mijn huidige opstelling, zodat ik er een bij zet in de keuken en een in de tuin, of gaat het niet lukken om ze in hetzelfde netwerk op te nemen als mijn oude Wifiversterkers?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
Dennis-L schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:31:
Hmm, oké.
Bij mij staat die aanbieding er ook niet, maar ik heb pas sinds deze maand Hussel (ex-Telfortklant), dus dacht dat het zoiets zou zijn ;)
Dat is juist. Alleen klanten met een Hussel- abonnement kunnen 1000 Mbps afnemen. Heb je nog het oude alles-in-één, Compleet of whatever, dan zul je eerst naar Hussel moeten. Dat kan financieel gunstig zijn maar vaak niet (i.v.m. oude rechten). Eenmaal gekozen voor Hussel dan kun je NIET meer terug, ook niet binnen de 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Edje040 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:18:
[...]

Dat is juist. Alleen klanten met een Hussel- abonnement kunnen 1000 Mbps afnemen. Heb je nog het oude alles-in-één, Compleet of whatever, dan zul je eerst naar Hussel moeten. Dat kan financieel gunstig zijn maar vaak niet (i.v.m. oude rechten). Eenmaal gekozen voor Hussel dan kun je NIET meer terug, ook niet binnen de 14 dagen bedenktijd.
Huh? Het gaat toch helemaal niet over 1000Mbit, het gaat over die 3 maanden dingen gratis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
Dennis-L schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:51:
[...]

Huh? Het gaat toch helemaal niet over 1000Mbit, het gaat over die 3 maanden dingen gratis :+
😂😅 ik dacht mede van wel gezien het bericht van Krakenmodem gisteren om 21.03....my bad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Edje040 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:12:
[...]

😂😅 ik dacht mede van wel gezien het bericht van Krakenmodem gisteren om 21.03....my bad..
Half en half. We proberen te bedenken waarom sommigen die aanbieding van drie maanden gratis snelheidsverhoging wel zien en anderen niet. Een mogelijkheid kan zijn dat ik (die het wel ziet) nog een ouder niet-hussel abonnement heb.
En dat zag @krakendmodem aan mijn mogelijke upgrades, namelijk max 500/500. Vandaar dat het daar even over ging.

Maar back on topic: kan me niet voorstellen dat dit zo zou zijn. Mogelijkheid 2 zou kunnen zijn dat je binnen je jaarcontract deze optie niet ziet. Meer mogelijkheden kan ik niet bedenken eigenlijk, anders dan een bug in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Momenteel heeft KPN de aanbieding 6 maanden korting voor nieuwe klanten, op zich niets mis mee maar zal dit nog worden overtroffen worden vrijdag a.s. ivm black friday? Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat de eenmalige 25 euro wordt geschrapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 17:23
Mr. Freeze schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:54:
Momenteel heeft KPN de aanbieding 6 maanden korting voor nieuwe klanten, op zich niets mis mee maar zal dit nog worden overtroffen worden vrijdag a.s. ivm black friday? Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat de eenmalige 25 euro wordt geschrapt.
5 posts terug gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Barre73 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:43:
[...]

Half en half. We proberen te bedenken waarom sommigen die aanbieding van drie maanden gratis snelheidsverhoging wel zien en anderen niet. Een mogelijkheid kan zijn dat ik (die het wel ziet) nog een ouder niet-hussel abonnement heb.
En dat zag @krakendmodem aan mijn mogelijke upgrades, namelijk max 500/500. Vandaar dat het daar even over ging.

Maar back on topic: kan me niet voorstellen dat dit zo zou zijn. Mogelijkheid 2 zou kunnen zijn dat je binnen je jaarcontract deze optie niet ziet. Meer mogelijkheden kan ik niet bedenken eigenlijk, anders dan een bug in het systeem.
voor bestaande klanten zijn 2 groepen gemaakt .

kleine groep krijgt VAS dienst verschillende tv pakketen aangeboden

de grote groep krijgt 3maanden gratis vas dienst op snelheid verhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
jopoh schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:31:
[...]

voor bestaande klanten zijn 2 groepen gemaakt .

kleine groep krijgt VAS dienst verschillende tv pakketen aangeboden

de grote groep krijgt 3maanden gratis vas dienst op snelheid verhoging
@Barre73 Toevallig heb ik vanmiddag bij m'n buurman alles opnieuw aangesloten en bij hem zag ik op mijnkpn dezelfde opties staan als op je screenshot.

Hij heeft een stokoud Alles in 1 Instap met gratis opnemen en Gratis Fox Sports voor nog geen 55 euro :D

Gaan we dus niet verlengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
[...]

1. Bij KPN krijg je met het 50/50 pakket in de praktijk 70/70.
Dit roept bij mij de vraag op wat je krijgt bij de andere snelheden?

50/50 = 70/70 in de praktijk
100/100 = ?
200/200 = ?
500/500 = ?
100/500 = ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Stinger_Ventura Bij een 100/100 abo (weliswaar Xs4all) krijg je 'gewoon' minimaal 100/100:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/10462451337.png
Prima, toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Stinger_Ventura schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:50:
[...]

100/100 = ?
200/200 = ?
500/500 = ?
100/500 = ?
100/100 op EoF = +/- 95/95, op GoF ietjes boven de 100 (up er iets meer boven dan down)
200/200 en 500/500 ook ietsjes boven de genoemde snelheden (up er iets meer boven dan down)
1000/500 (later 1000/1000) is +/- 980-990 en de 500 ook weer iets er boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
ehtweak schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:02:
@Stinger_Ventura Bij een 100/100 abo (weliswaar Xs4all) krijg je 'gewoon' minimaal 100/100:

[Afbeelding]
Prima, toch?
Prima inderdaad.
Was benieuwd of er ook een 40% extra snelheid zit op de andere snelheden.
Maar voor de andere snelheden is dat dus niet of in marginale mate het geval.

En de snelheid loopt die op naar Max van de lijn? Of begint die veel hoger en gaat dan richting de max van waar je voor betaald?
Was nl laatst bij een familie lid dat bij T-Mobile op ODF 50/50 glas zit.
Download begint op 350mbit en zakt dan in naar ~130/115mbit.
Upload begint op 500mbit en zakt dan in naar ~220mbit

Bij downloaden zijn die eerste paar (snellere) MBs natuurljk goud waard, mits je niet de hele dag grote bestanden aan het up/downloaden bent. In de praktijk zal het dus weinig tot geen effect hebben om doe 50/50 naar 100/100 of hoger te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Stinger_Ventura schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:12:
[...]

Prima inderdaad.
Was benieuwd of er ook een 40% extra snelheid zit op de andere snelheden.
Maar voor de andere snelheden is dat dus niet of in marginale mate het geval.

En de snelheid loopt die op naar Max van de lijn? Of begint die veel hoger en gaat dan richting de max van waar je voor betaald?
Was nl laatst bij een familie lid dat bij T-Mobile op ODF 50/50 glas zit.
Download begint op 350mbit en zakt dan in naar ~130/115mbit.
Upload begint op 500mbit en zakt dan in naar ~220mbit

Bij downloaden zijn die eerste paar (snellere) MBs natuurljk goud waard, mits je niet de hele dag grote bestanden aan het up/downloaden bent. In de praktijk zal het dus weinig tot geen effect hebben om doe 50/50 naar 100/100 of hoger te brengen.
Wat jij omschrijft als hoog beginnen en dan snel zakken naar de abonnementssnelheid is typisch gedrag voor een speedtest.
Bij downloaden van echte bestanden zie je dat bijna niet, dus laat jezelf daar niet door (mis)leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Barre73 schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:53:
[...]

Wat jij omschrijft als hoog beginnen en dan snel zakken naar de abonnementssnelheid is typisch gedrag voor een speedtest.
Bij downloaden van echte bestanden zie je dat bijna niet, dus laat jezelf daar niet door (mis)leiden.
Hoe komt het dan dat ik down en up met zowel Ziggo (250/25) als KPN (102/28) zie dat die wat lager begint en daarna (heel snel) opbouwt naar maximale snelheid? Ofwel het tegenovergestelde van de TM glas verbinding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
Stinger_Ventura schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:50:
[...]

100/100 = ?
200/200 = ?
500/500 = ?
100/500 = ?
100/100 is 120/130 in de praktijk. Andere abonnementen weet ik zo niet.
https://www.speedtest.net/my-result/a/6299670467

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Stinger_Ventura schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:37:
[...]

Hoe komt het dan dat ik down en up met zowel Ziggo (250/25) als KPN (102/28) zie dat die wat lager begint en daarna (heel snel) opbouwt naar maximale snelheid? Ofwel het tegenovergestelde van de TM glas verbinding?
Ik weet niet waar je dat bij ziet. In een speedtest? Bij downloaden via torrents of Usenet? Downloaden van bestanden vanuit een browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Barre73 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:05:
[...]

Ik weet niet waar je dat bij ziet. In een speedtest? Bij downloaden via torrents of Usenet? Downloaden van bestanden vanuit een browser?
Speedtest via speedtest.net bedraad en WiFi ( naast het AP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
Stinger_Ventura schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:56:
[...]

Speedtest via speedtest.net bedraad en WiFi ( naast het AP).
Maar gebruik je ook de Ookla Speedtest Windows desktop app?
Via deze app test ik altijd en zowel bij T-Mobile Thuis als bij KPN nu zie ik altijd dat de download meteen zichtbaar wordt en de upload schiet eerst omhoog om vervolgens terug te lopen naar de snelheid van het abonnement. Dus ik heb nu KPN Hussel 200/200 dus ik zie via de speedtest de download direct op 203-204 Mbps zitten en de upload start bij 930 Mbps en valt dan terug naar 230 Mbps. Vreemd dat het bij jou andersom is.... Heb je niet toevallig andere nodes die zitten te downloaden op het moment dat jij meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:28
Wat is jullie ervaring. Als je belt met KPN voor verlening internet thuis. Krijg je daar nog een deal? Bij ziggo was ik gewend om te bellen en dan kreeg je altijd een korting op abonnementsgeld voor bijvoorbeeld 6 maanden.

[ Voor 37% gewijzigd door giantgiantus op 23-11-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 01-10 16:53
https://www.kpn.com/aanbiedingen/black-friday.htm

Black friday acties zijn bekend. Ik zie zo direct geen actie voor bestaande klanten. Dat wordt weer bellen en eeuwig in de wachtrij staan vrees ik...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 14:44
B-Bandit schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:24:
https://www.kpn.com/aanbiedingen/black-friday.htm

Black friday acties zijn bekend. Ik zie zo direct geen actie voor bestaande klanten. Dat wordt weer bellen en eeuwig in de wachtrij staan vrees ik...
Ik heb een topic aangemaakt voor de Black Friday deals zodat we een beetje weten wat er voor bestaande klanten te halen valt.

2020 - [Black Friday week] KPN Thuis & Mobiel
2019 - KPN Black Friday 2019 aanbieding topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
giantgiantus schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:35:
Wat is jullie ervaring. Als je belt met KPN voor verlening internet thuis. Krijg je daar nog een deal? Bij ziggo was ik gewend om te bellen en dan kreeg je altijd een korting op abonnementsgeld voor bijvoorbeeld 6 maanden.
Ik heb gebeld omdat ik zag dat KPN nieuwe klanten in de watten legt met kortingen en gratis producten en bestaande klanten zoals in mijn geval vaak extra betalen wanneer ze overgaan tot Hussel.

Voor mij kon ze niets betekenen, wel zou 26 november een Black Friday actie komen voor bestaande klanten wist ze me te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 01-10 16:53
robcoenen schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:39:
[...]

Ik heb een topic aangemaakt voor de Black Friday deals zodat we een beetje weten wat er voor bestaande klanten te halen valt.

2020 - [Black Friday week] KPN Thuis & Mobiel
2019 - KPN Black Friday 2019 aanbieding topic
Hey super man, gaan we daar verder d:)b

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 08:30
Zijn er hier toevallig mensen met het stb-nmc-400 probleem? Bij ons is dit sinds een aantal weken/maanden normaal. Bij zowel TV/Radio om te haverklap een stb-nmc-400 melding waardoor het kijken danwel het luisteren wordt onderbroken.

In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn interne netwerk lag (volledig unifi setup) echter heb ik alles omgebouwd naar origineel (Experiabox) en tevens mijn Unifi setup opnieuw geïnstalleerd maar het probleem blijft nog steeds. Vervolgens via een kennis bij KPN een meting laten doen tot aan de NTU (deze is zelfs al vervangen door een monteur) echter tot op heden hetzelfde probleem. Op het KPN forum staat er één topic over open en daar is het voorlopig klaar mee zo lijkt het.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxdelta-mods op 23-11-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Vreemd: ik heb voor 8 december een afspraak staan bij NetwerkNL om de glasvezel bij mijn voordeur naar binnen te trekken, maar volgens kpn.com is er nu al glasvezel beschikbaar. Ook kan ik in MijnKPN de snelheid verhogen tot maximaal naar max. 1000/500. Is het verstandig om nu al via chat omzetting van DSL naar glas aan te vragen? Of ben ik dan ook gelijk het signaal op koper kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 16:43
KPN Netwerk NL legt binnenkort glasvezel aan in onze straat. Nu heb ik enkele vragen want ik vind de technische communicatie vanuit KPN zéér karig. Verder dan enkele filmpjes komen ze niet: https://www.kpnnetwerk.nl/glasvezel-aansluiten/

Eerste vraag: om een beetje rekening te kunnen houden met de aanleg wil ik graag weten hoe groot het aansluitkastje (AOP) is dat op de muur komt waar de glasvezel in zit.

Tweede vraag: als ik het goed begrijp zal er bij het activeren door een provider (het is een open netwerk) een kastje over het aansluitkastje heen geplaatst moeten worden waar meerdere aansluitingen op kunnen zitten. Hoe werkt dat precies, hoe ziet het eruit en wat is het formaat hiervan (l x b x h)? Verschilt dit per provider? Weet iemand welk merk en type KPN precies plaatst of andere providers?

Derde vraag: welke aansluitingen kunnen er uiteindelijk op dat "overzetkastje" zitten? Ik neem aan in ieder geval een modemaansluiting (is dat dan RJ45 of nog steeds glas?) en ook coax misschien zodat dat kastje een coax-signaal uit de glasvezel haalt?

Vierde vraag: is dit principe van een "kastje over een kastje" een bepaalde standaard en kan ik er ergens meer over lezen? Bijvoorbeeld over de koppeling tussen aansluitkastje en overzetkastje? Wat zijn de correcte benamingen hiervoor eigenlijk? ;-)

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
TimoDimo schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:20:
KPN Netwerk NL legt binnenkort glasvezel aan in onze straat. Nu heb ik enkele vragen want ik vind de technische communicatie vanuit KPN zéér karig. Verder dan enkele filmpjes komen ze niet: https://www.kpnnetwerk.nl/glasvezel-aansluiten/

Eerste vraag: om een beetje rekening te kunnen houden met de aanleg wil ik graag weten hoe groot het aansluitkastje (AOP) is dat op de muur komt waar de glasvezel in zit.

Tweede vraag: als ik het goed begrijp zal er bij het activeren door een provider (het is een open netwerk) een kastje over het aansluitkastje heen geplaatst moeten worden waar meerdere aansluitingen op kunnen zitten. Hoe werkt dat precies, hoe ziet het eruit en wat is het formaat hiervan (l x b x h)? Verschilt dit per provider? Weet iemand welk merk en type KPN precies plaatst of andere providers?

Derde vraag: welke aansluitingen kunnen er uiteindelijk op dat "overzetkastje" zitten? Ik neem aan in ieder geval een modemaansluiting (is dat dan RJ45 of nog steeds glas?) en ook coax misschien zodat dat kastje een coax-signaal uit de glasvezel haalt?

Vierde vraag: is dit principe van een "kastje over een kastje" een bepaalde standaard en kan ik er ergens meer over lezen? Bijvoorbeeld over de koppeling tussen aansluitkastje en overzetkastje? Wat zijn de correcte benamingen hiervoor eigenlijk? ;-)

De FTU (TK-01) heeft volgens mij een afmeting van zo'n 10cm bij 10cm maar er wordt aangeraden om ongeveer 30cm(h) bij 15cm(b) aan ruimte aan te houden zodat een NT/Patchover hier makkelijk zonder problemen op geklikt kan worden.

Op de FTU wordt door een monteur of een NT geplaatst of een patchcover, deze hebben altijd hetzelfde formaat en als je 30x15 aanhoudt is dat prima.

Als je op AON wordt aangesloten dan krijg je óf een NT óf een patchcover. Een NT heeft een ethernetaansluiting voor de koppeling met je router. Een patchcover een los glasvezelkabeltje welke in een mediaconverter of rechtstreek in een daarvoor geschikte router met SFP module. Dat ligt een beetje aan de router die door de provider wordt geleverd.
Als je GPON wordt aansloten dan krijg je een patchcover én een ONT.

FTU (TK-01), NT, Patchcover... als je daarop Googlet dan vind je daar genoeg informatie over.
GPON, AON, ONT zijn ook nog wel leuke termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:02
Foxdelta-mods schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:14:
Zijn er hier toevallig mensen met het stb-nmc-400 probleem? Bij ons is dit sinds een aantal weken/maanden normaal. Bij zowel TV/Radio om te haverklap een stb-nmc-400 melding waardoor het kijken danwel het luisteren wordt onderbroken.

In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn interne netwerk lag (volledig unifi setup) echter heb ik alles omgebouwd naar origineel (Experiabox) en tevens mijn Unifi setup opnieuw geïnstalleerd maar het probleem blijft nog steeds. Vervolgens via een kennis bij KPN een meting laten doen tot aan de NTU (deze is zelfs al vervangen door een monteur) echter tot op heden hetzelfde probleem. Op het KPN forum staat er één topic over open en daar is het voorlopig klaar mee zo lijkt het.
Bedankt voor jouw melding en link naar het topic. Hier hetzelfde probleem. In ieder geval goed om te lezen dat we niet de enige zijn en dat het probleem zeer waarschijnlijk buiten onze voordeur ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 13:39
TimoDimo schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:20:

Er is al veel informatie gegeven over de afmetingen e.d. maar wacht zeker ook even het bezoek met de voorbereider af. Deze kan prima met jou bespreken waar het aansluitpunt komt en heeft als het goed is ook een sticker mee die op de plek geplakt wordt en die bevat dus ook de afmeting die nodig is.

Ik heb sinds juni zo'n mooie sticker in huis en zo'n drie week geleden hebben ze hier de graafwerkzaamheden gedaan. 7 december staat de afspraak voor de aansluiting in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dennis-L schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:58:
[...]

De FTU (TK-01) heeft volgens mij een afmeting van zo'n 10cm bij 10cm maar er wordt aangeraden om ongeveer 30cm(h) bij 15cm(b) aan ruimte aan te houden zodat een NT/Patchover hier makkelijk zonder problemen op geklikt kan worden.

Op de FTU wordt door een monteur of een NT geplaatst of een patchcover, deze hebben altijd hetzelfde formaat en als je 30x15 aanhoudt is dat prima.
Bedankt voor de uitleg! Ik heb me een beetje meer ingelezen. Het valt niet mee al die termen. Als ik het goed begrijp:

- FTU (fiber termination unit): het aansluitkastje dat KPN Netwerk NL plaatst om de glasvezel op aan te sluiten. Wikipedia: Fibre termination unit
- NT (network termination): kastje dat op de FTU kan worden geklikt en de optische signalen omzet in elektrische.
- patchcover / patchkap: kastje dat op de FTU kan worden geklikt. Van daar weer een glasvezel-patchkabel naar de mediaconverter of router.
- mediaconverter, of router met SFP-poort: apparaatje dat glasvezel omzet in elektrische signalen. Eigenlijk is een NT dus hetzelfde als een mediaconverter, toch? Hij zet immers het signaal om naar elektrisch. (Het is dus een soort "modem". Alhoewel, ik weet niet of je bij glasvezel wel kunt spreken van modulatie/demodulatie. :/)

Alleen, nog een vraagje, aangezien er uit een patchkap gewoon weer een glasvezel(patchkabel) komt, waar dient een patchkap dan voor? Het lijkt me dan gewoon een passief ding, of niet?
Als je op AON wordt aangesloten dan krijg je óf een NT óf een patchcover. Een NT heeft een ethernetaansluiting voor de koppeling met je router.
Met ethernet bedoel je ethernet over netwerkkabel neem ik aan, met een RJ-45 stekkertje?

En kan een NT dan geen coaxaansluiting hebben?
Een patchcover een los glasvezelkabeltje welke in een mediaconverter of rechtstreek in een daarvoor geschikte router met SFP module.
Dus bij een patchcover blijft het nog glasvezel en er gaat dan een patch-glasvezelkabel in.

Maar als ik een eigen router aanschaf met SFP-module, dan kan ik geen coax-TV-signaal krijgen, toch? Want dat moet echt een uitgebreidere mediaconverter zijn, of niet?
Dat ligt een beetje aan de router die door de provider wordt geleverd.
Wat levert de provider dan eigenlijk allemaal? Een router dus (of mediaconverter), maar ook een NT of een patchcover? Of levert KPN Netwerk NL dat?
Als je GPON wordt aansloten dan krijg je een patchcover én een ONT.
Dus mensen met GPON krijgen een FTU, daarop een patchcover, een ONT (optical network terminal) en dan moeten ze nog hun router of mediaconverter aansluiten. Dus vier kastjes voordat je internet hebt? 8)7 Waarom nou weer zo'n extra kastje??

Maar wat ik krijg is trouwens (gelukkig) geen (G)PON, toch? Want KPN Netwerk NL geeft aan dat het een open netwerk is waarbij de glasvezel helemaal tot in de centrale loopt, dus is dat dan point-to-point, oftewel FttH, oftewel AON? Fourstack geeft ook FttH aan, dus dat klopt neem ik aan?

Met die passieve splitters, (G)PON, krijg je dus niet je eigen glasvezel begrijp ik. Ik lees dat KPN dat helaas wel aanlegt. Althans, dat lees ik hier: https://www.totaaltv.nl/n...sworst-van-kpn-glasvezel/ GPON is volgens die pagina dus heel slecht (vooral voor de concurrentie). Maar niet volgens KPN zelf natuurlijk.
FTU (TK-01), NT, Patchcover... als je daarop Googlet dan vind je daar genoeg informatie over.
GPON, AON, ONT zijn ook nog wel leuke termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Sabes schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:12:
[...]

Er is al veel informatie gegeven over de afmetingen e.d. maar wacht zeker ook even het bezoek met de voorbereider af. Deze kan prima met jou bespreken waar het aansluitpunt komt en heeft als het goed is ook een sticker mee die op de plek geplakt wordt en die bevat dus ook de afmeting die nodig is.

Ik heb sinds juni zo'n mooie sticker in huis en zo'n drie week geleden hebben ze hier de graafwerkzaamheden gedaan. 7 december staat de afspraak voor de aansluiting in huis.
Die voorbereider is al geweest, al meerdere keren. De locatie waar hij komt is inmiddels duidelijk. Hij komt waarschijnlijk in de woonkamer, al had ik de aansluiting eigenlijk liever in een kast in de hal gehad. Ik heb daar mijn coax-splitter zitten en netwerkswitch en andere apparatuur. Maar helaas dat willen ze niet, aangezien ze het uniform willen doen bij alle adressen en je daarvoor een stukje door de kruipruimte moet, en dat zou geheel anders zijn dan bij andere adressen.

Misschien dat als ik een loze buis leg van de woonkamer naar die halkast dat ze hem dan van het woonkamerpunt wel daar naartoe willen trekken?

Ik heb verder helemaal geen sticker gekregen en het blijft erg summier qua informatie die ze geven. Ik heb nog geen afspraak voor de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanR1969
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 16:44
TimoDimo schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:51:
[...]

Die voorbereider is al geweest, al meerdere keren. De locatie waar hij komt is inmiddels duidelijk. Hij komt waarschijnlijk in de woonkamer, al had ik de aansluiting eigenlijk liever in een kast in de hal gehad. Ik heb daar mijn coax-splitter zitten en netwerkswitch en andere apparatuur. Maar helaas dat willen ze niet, aangezien ze het uniform willen doen bij alle adressen en je daarvoor een stukje door de kruipruimte moet, en dat zou geheel anders zijn dan bij andere adressen.

Misschien dat als ik een loze buis leg van de woonkamer naar die halkast dat ze hem dan van het woonkamerpunt wel daar naartoe willen trekken?

Ik heb verder helemaal geen sticker gekregen en het blijft erg summier qua informatie die ze geven. Ik heb nog geen afspraak voor de installatie.
Bij mij is de monteur wel in de kruipruimte geweest. Wilde de aansluiting in de meterkast hebben omdat ik daar dus ook mijn netwerk switch heb. Heb wel zelf een loze leiding in de kelder moeten maken omdat de glasvezelkabel via kruipruimte en kelder naar de meterkast moest.

De monteur vond het niet heel leuk om de kruipruimte in te moeten, maar zo was het afgesproken met de voorbereider.
Dus misschien moet je even contact opnemen met KPNNetwerk en duidelijk maken dat de woonkamer geen optie is. Reageren wel snel via chat of Whatsapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
TimoDimo schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:51:
[...]

Bedankt voor de uitleg! Ik heb me een beetje meer ingelezen. Het valt niet mee al die termen. Als ik het goed begrijp:

- FTU (fiber termination unit): het aansluitkastje dat KPN Netwerk NL plaatst om de glasvezel op aan te sluiten. Wikipedia: Fibre termination unit
- NT (network termination): kastje dat op de FTU kan worden geklikt en de optische signalen omzet in elektrische.
- patchcover / patchkap: kastje dat op de FTU kan worden geklikt. Van daar weer een glasvezel-patchkabel naar de mediaconverter of router.
- mediaconverter, of router met SFP-poort: apparaatje dat glasvezel omzet in elektrische signalen. Eigenlijk is een NT dus hetzelfde als een mediaconverter, toch? Hij zet immers het signaal om naar elektrisch. (Het is dus een soort "modem". Alhoewel, ik weet niet of je bij glasvezel wel kunt spreken van modulatie/demodulatie. :/)

Alleen, nog een vraagje, aangezien er uit een patchkap gewoon weer een glasvezel(patchkabel) komt, waar dient een patchkap dan voor? Het lijkt me dan gewoon een passief ding, of niet?

[...]

Met ethernet bedoel je ethernet over netwerkkabel neem ik aan, met een RJ-45 stekkertje?

En kan een NT dan geen coaxaansluiting hebben?

[...]

Dus bij een patchcover blijft het nog glasvezel en er gaat dan een patch-glasvezelkabel in.

Maar als ik een eigen router aanschaf met SFP-module, dan kan ik geen coax-TV-signaal krijgen, toch? Want dat moet echt een uitgebreidere mediaconverter zijn, of niet?

[...]

Wat levert de provider dan eigenlijk allemaal? Een router dus (of mediaconverter), maar ook een NT of een patchcover? Of levert KPN Netwerk NL dat?

[...]

Dus mensen met GPON krijgen een FTU, daarop een patchcover, een ONT (optical network terminal) en dan moeten ze nog hun router of mediaconverter aansluiten. Dus vier kastjes voordat je internet hebt? 8)7 Waarom nou weer zo'n extra kastje??

Maar wat ik krijg is trouwens (gelukkig) geen (G)PON, toch? Want KPN Netwerk NL geeft aan dat het een open netwerk is waarbij de glasvezel helemaal tot in de centrale loopt, dus is dat dan point-to-point, oftewel FttH, oftewel AON? Fourstack geeft ook FttH aan, dus dat klopt neem ik aan?

Met die passieve splitters, (G)PON, krijg je dus niet je eigen glasvezel begrijp ik. Ik lees dat KPN dat helaas wel aanlegt. Althans, dat lees ik hier: https://www.totaaltv.nl/n...sworst-van-kpn-glasvezel/ GPON is volgens die pagina dus heel slecht (vooral voor de concurrentie). Maar niet volgens KPN zelf natuurlijk.

[...]
Ik ga proberen je vragen kort te beantwoorden en dan op basis van KPN NetwerkNL/KPN WBA/KPN.

De patchcover, om de FTU af te dekken/beschermen :)

Ja, RJ45

Een NTU kan een Coax aansluiting hebben, maar de actieve operator KPN WBA (waar de provider KPN de diensten via levert) biedt geen TV via coax aan, alleen IPTV.
Als je een abonnement neemt bij KPN of een andere provider (budget/oxxio/xs4all e.d.) die via WBA levert krijg je een NTU zonder coax (als je een NTU krijgt)

Een provider levert de router inderdaad, de NTU/Patchcover/Mediaconverter/ONT worden vaak door de monteur meegenomen (afhankelijk van wat er nodig is).

Met GPON heb je maar 2 actieve "kastjes", de FTU is passief, de patchcover is passief en zit op de FTU geklikt, de ONT is actief en is ook direct je mediaconverter en natuurlijk je router.

Het netwerk van KPN NetwerkNL is open maar dat betekent niet dat het per se P2P is, het betekent dat er meerdere actieve operators diensten op zouden kunnen aanbieden als zij hun eigen appratuur in de PoPs plaatsen.
Dit zie je bijvoorbeeld in Almere, dat is een netwerk van KPN NetwerkNL (vroegâh Reggefiber) maar daar heb je o.a. de volgende actieve operators actief:
KPN WBA (de bekende KPN providers)
Cambrium (Tweak/Freedom)
Glasoperator (T-Mobile)
Jonas (Jonas) <- GPON overigens

KPN WBA is inmiddels begonnen met het plaatsen van GPON apparatuur in de bestaande PoPs.
Jouw vezel loopt van jouw huis rechstreeks naar de PoP, maar dat zegt niet zoveel.
Als er GPON apparatuur (OLT e.d.) in de PoP hangt en je wordt daarop aangesloten dan heb je een GPON aansluiting.
Hangen er alleen traditionele switches/DSLAM's dan heb je daar een dedicated poort op en dan is het AON.

Echt heel globaal geantwoord hoor @Barre73 kan vast nog wat aanvullen/verbeteren waar nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik vul nog een beetje aan:

Het netwerk van PoP tot woning kan point to point zijn of point to multi point (ook wel GPON genoemd hier).
In het eerste geval eindigt jouw eigen vezel zonder splitters in de PoP en wordt daar aangesloten op de actieve apparatuur van een operator. Dennis heeft al wat mogelijke operators genoemd.
Die operator kan echter zelf uiteraard bepalen of hij jou op GPON apparatuur (1 actieve poort voor meerdere klanten) zet of op AON (1 actieve poort per klant). Dat maakt voor je snelheid relatief weinig uit aangezien overboeking toch wel ergens plaats vindt. Het scheelt de operator echter wel kostbare apparatuur en jij krijgt een ander soort NT thuis.
KPN is nog niet echt begonnen met het bijplaatsen van GPON apparatuur in bestaande Point-to_point PoPs op een paar proefjes na.
T-Mobile is dit wel gaan doen de laatste tijd.

Bij point to multi point is het inderdaad een iets ander verhaal en dit lijkt eigenlijk heel veel op het oude kopernetwerk. Bovenin het netwerk zit een PoP met apparatuur. Vanuit die PoP loopt een meervoudige glaskabel naar een splitterkast en daar wordt worden enkele honderden woningen op die splitters aangesloten. Ik zal hier de splitterratio niet noemen maar als je erop googled kom je vast wel wat getallen tegen.
Je hebt dus je eigen glasvezel tot in die splitterkast en vanaf daar via een meervoudige kabel gaat het signaal gebundeld naar de PoP.
In dit netwerk is het vrijwel onmogelijk om apparatuur van andere operators in de PoP te zetten omdat die meervoudige kabels en die splitters dat niet uit elkaar kunnen houden.

@TimoDimo ik had nog een paar vragen gemist:
Een patchcover is geen apparaat. De FTU is niet zo ontworpen dat je er simpel een kabel in kan prikken. Toen dat wel nodig bleek werd er een plastic kapje bedacht om er over heen te schuiven (is ook maar een paar mm dik) en daardoor opent het klepje waar de connector achter zit. Daardoor kan je wel simpel een patchkabeltje inprikken. De FTU is ook geen apparaat maar een grondplaat waarin de vezel eindigt op een connector en beschermd zit. Bij koper noemen we het de ISRA. Andere naam, zelfde idee.

Dus in totaal heb je normaliter 2 apparaten voor je internet hebt: een NT of ONT (mediaconverter mag je het ook noemen) en een router. Die router kan je eigen router zijn of die van de provider. Elke provider levert een router mee. Je eigen router kan bij steeds meer providers als vervanging dienen mits deze met een paar specifieke zaken overweg kan.

Coax mag je geheel vergeten. Er is op netwerken van KPN NetwerkNL bijna geen provider die nog een coax signaal levert via glasvezel. Alleen nog Jonaz in Amersfoort en Almere. Verder niemand.

Je hebt UTP nodig om de signalen naar TV decoders (die ook van je provider komen) te krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door Barre73 op 23-11-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:29
@TimoDimo Gewoon staan op aanleg in de meterkast hoor. Een aansluiting in de woonkamer moet je niet willen. Standaard? Goedkoper bedoelen ze.

Ik zie je overigens een aantal malen coax noemen. Je weet dat glasvezelproviders niet aan coax doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Rallye schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:48:
@TimoDimo Gewoon staan op aanleg in de meterkast hoor. Een aansluiting in de woonkamer moet je niet willen. Standaard? Goedkoper bedoelen ze.

Ik zie je overigens een aantal malen coax noemen. Je weet dat glasvezelproviders niet aan coax doen?
Via KPN WBA niet.
Er zijn andere operators die het wel aanbieden hoor ;)
Pagina: 1 ... 26 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen