Na nog 5 keer dat ding aan en uitgezet te hebben, heb ik toch maar KPN gebeld. Ze hebben een monteur voor me ingepland (volgende week), maar dat was wel een moeizaam telefoongesprek. Ik heb het gevoel dat ik een verkeerde monteur krijg voor een ander probleem en dat ik een tolk nodig heb om het probleem überhaupt in KPN-termen aan de monteur uit te kunnen leggen.
De WAN-indicator van mijn eigen router springt op foutmelding, en die foutmelding gaat weg 1 minuut nadat ik het glasvezelkastje aan- en uitzet. Eerst had ik het nooit, en dit jaar al een keer of 15.
De klantenservice vraagt dingen als: Hebt u dat op alle apparaten of alleen op uw telefoon? Heeft u een monteur nodig voor uw wifi of voor uw televisie? U moet eerst de KPN-modem installeren, etc.
Ik wil eigenlijk gewoon dat een technicus in de KPN-logs ziet: Ja inderdaad, het Glasvezelkastje is al 15 keer uitgevallen, dus die moet vervangen worden. We sturen een monteur met nieuw kastje die de ferrule mag hanteren. Nu ben ik bang dat er iemand komt voor de Wifi en de Smart TV en vervolgens zegt: Ik heb geen FON-kastje en ik mag de glasvezel niet aanraken. Je moet een nieuwe afspraak maken.
Of we gaan samen de KPN-router aansluiten en mijn hele LAN onnodig slopen, terwijl de storing misschien pas over twee weken weer terugkomt en daar heeft het hele LAN natuurlijk verder niets mee te maken.
Heeft iemand tips? Shiboleet? Hoe worden die monteurs intern genoemd? Moet ik terugbellen naar de klantenservice en vragen in de aantekeningen te zetten: Neem een Nokia genexis kastje mee? Kijk in de FON-connectielogs?
Ik heb deze dingen proberen uit te leggen maar de klantenservice zei dat de monteur zelf een andere monteur zal inschakelen als dat nodig is. Zo ging dat bij het aansluiten ook.
(De eerste monteur keek 10 seconden in de meterkast en constateerde wat ik zo uitgebreid had uitgelegd: Je hebt helemaal geen FTU. Daarvoor heb je een andere monteur nodig.)