Hallo allemaal,
Ik weet niet in hoe verre mijn vraag in welke topic hoort.
Zie bij Quickreply hier van alles staan:
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL:
[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel:
[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied:
[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk:
[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen:
[KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+:
[KPN TV+] - Ervaringen en discussie
Heb de keuze gemaakt om het hier te posten, aangezien het over mijn KPN glasvezel abbo gaat en de infrastructuur.
Heb al sinds 2023 KPN glasvezel via glaspoort. En toen der tijd gekozen om er een Fritzbox 5530Fiber aan te hangen met eigen SFP ONT in deze router aan de NTU Via fiberdraad (groen naar blauw). Opzicht draait dit op dit moment gewoon prima.
(bespaart ook nog die extra 8 watt van de ONT)(misschien win ik er ook niks mee als de SFP ONT net zo veel als meer gebruikt) (daarnaast heb ik er momenteel ook geen stopcontact er meer voor)
Maar ben een beetje aan het orienteren voor een aanpassing / upgrade. Ik lijkt vast te zitten in de wereld van de Fritzbox.
Van KPNs eigen router wilde ik liever niks van weten (aangezien ik van de openheid hou van de Fritzbox.
Ook heb ik hier nog het oudere genexis ONT liggen waar volgens mij eerder al problemen mee zijn geweest.
(enkel tijdig gebruik geweest in het begin) toen afgekoppeld en over gegaan op de SFP Ont van Fritz.
De Fritzbox een leuk ding tot bepaalde hoogte.. Tot je erachter komt dat de hardware ontwikkelingen bij AVM je tegenhouden.
Had op de nieuwe Fritzbox 5690 XGS eigenlijk wel 2x 2.5Gbe verwacht anno 2026. Ja ik weet dat je de WAN poort op mijn oude 5530 fiber ook kan gebruiken, maar die gaat helaas al naar boven. En ja ik zou er nog een 2,5Gbit switch er tussen kunnen zetten, dat is denk ik ook niet bepaald handig als ik naar het aantal stopcontact aansluitingen kijk en het aantal verbruikers die erbij komen.
Maar zag dat op de Fritzbox 5690 XGS ook een veel sterkere WIFI performance heeft. (zeker het dubbele op de 2,4Ghz band dan wat ik nou heb op de 5530fiber. Maar goed zo`n 5690 XGS kost je ook al snel 339 euro. En voor dat geld verwacht je eigenlijk toch wel een beter apparaat.
De tekort komingen zijn bij de 5530fiber to meer en snellere ethernet poorten en een snellere wifi (ontvangst gaat door woonkamer naar begaande grond slaapkamer (totaal door 2 muren en of 2 deuren)
Weet ook dat het huidige router max 2.5Gbe kan op de WAN poort. Liever ben ik de tijd wat vooruit met een upgrade naar een 10G WAN poort minimaal.
Ander probleem is dat wij hier nog gebruik maken van de vaste telefoon (gok dat dit via Voip gaat)
Ik ben wel me aan het bedenken dat ik wellicht toch een Nokia ONT ga overwegen.
Vermoed dat ik niet zo heel veel keuze heb als ik via router SFP ONT naar NTU wil gaan klopt dit?
Ja ik zou voor de Fritzbox 5690 XGS kunnen kiezen, alleen dan beperk ik mij mezelf misschien met betere opties?
Denk dat het bij AVM net zo gaat als bij Synology met hun Nassen. Dat ze toen al ook niet zo snel wilde overgaan op 2,5Gbit Ethernet en hoger voor normale consument producten. Als dat zo is, denk ik niet als AVM met een nieuwe router komt na de 5690XGS er veel verbetering te zien zal zien.
Betreft de vaste telefonie.. Ik las dat zoiets zou kunnen met een Voip bridge aangezien er veel van die merken zoals ASUS geen telefoon aansluiting erop hebben zitten. Wat is daar de ervaring mee. (aangezien ik dit zelf nog nooit gebruikt heb)
Mijn vraag is wat is de beste weg om te bewandelen om het meeste uit mijn glasvezel config te halen.
Met behoud dat ik de vaste telefoon zou kunnen blijven gebruiken.
https://www.zyxel.com/service-provider/global/en/products/fiber-oltsonts/xgs-pon/hgus/pm7513-r0
Ik vond online nog wel iets info van een voip bridge van zyxel. Nou weet ik dat zoiets standaard niet gebruik word bij een kpn glasvezel aansluiting XGS-Pon.. Vroeg me af of deze ervoor te gebruiken is.
Klopt het dat de Nokia ONT dan komt te vervallen?
Ik vond ook nog deze ONT:
https://www.dectdirect.nl/nl/uisp-fiber-xgs.html?gad_source=1&gad_campaignid=23225793770&gbraid=0AAAAADmKXR8IgYXurZZ59AjY3fF0Sx9t7
Maar vermoed dat deze niet compatible is met de Nokia infrastuctuur van KPN zelf.
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.