Sinds vandaag overgestapt van Odido naar KPN. Nu krijg ik echter niet de volledige snelheid van 1Gbps/1Gbps. Ik snap dat je er soms wat onder zit maar ik zit er naar mijn mening ruim onder. Ik zal op een later moment nog even met de meegeleverde hardware testen van KPN.
Met Odio haalde ik altijd de volle snelheid en soms zelf nog wat erboven. Ook heb ik via Odido een paar maanden geleden de 2Gbps/2Gbps verbinding gehad en dit kon de UCG-Fiber ook gewoon aan met IDS/IPS enabled.
Mijn situatie is het volgende:
- AON Glasvezelverbinding (KPN)
- Rechtstreeks aangesloten op mijn UCG-Fiber (Unifi) via deze SFP module.
- Achter de UCG-Fiber zit een USW Pro Max 16 PoE (aangesloten via 10G DAC op de UCG-Fiber) en mijn PC zit met 2.5G (CAT6) aangesloten op deze switch.
- IDS/IPS is ingeschakeld op de UCG-Fiber (uitgeschakeld geen verschil)
- IPV6 ingeschakeld (uitgeschakeld geen verschil)
- SFP poort (naar kpn) handmatig ingesteld op 1 Gbps FDX i.p.v. Auto Negotiate
- Speedtest rechtstreeks op UCG-Fiber (804 Mbps / 792 Mbps)
- Speedtest via https://www.kpn.com/internet/speedtest (636.7 Mbps / 830.5 Mbps)
Is dit een bekend probleem (KPN in combinatie met Unifi apparatuur) / Iemand die mijn in de juiste richting kan wijzen?
Met Odio haalde ik altijd de volle snelheid en soms zelf nog wat erboven. Ook heb ik via Odido een paar maanden geleden de 2Gbps/2Gbps verbinding gehad en dit kon de UCG-Fiber ook gewoon aan met IDS/IPS enabled.
Mijn situatie is het volgende:
- AON Glasvezelverbinding (KPN)
- Rechtstreeks aangesloten op mijn UCG-Fiber (Unifi) via deze SFP module.
- Achter de UCG-Fiber zit een USW Pro Max 16 PoE (aangesloten via 10G DAC op de UCG-Fiber) en mijn PC zit met 2.5G (CAT6) aangesloten op deze switch.
- IDS/IPS is ingeschakeld op de UCG-Fiber (uitgeschakeld geen verschil)
- IPV6 ingeschakeld (uitgeschakeld geen verschil)
- SFP poort (naar kpn) handmatig ingesteld op 1 Gbps FDX i.p.v. Auto Negotiate
- Speedtest rechtstreeks op UCG-Fiber (804 Mbps / 792 Mbps)
- Speedtest via https://www.kpn.com/internet/speedtest (636.7 Mbps / 830.5 Mbps)
Is dit een bekend probleem (KPN in combinatie met Unifi apparatuur) / Iemand die mijn in de juiste richting kan wijzen?
EDIT: Volgens mij heb ik het opgelost. Als ik de QOS rule "Critical Apps Prioritization" verwijder dan haal ik met de laatste speedtest op de UCG-Fiber 934 Mbps / 940 Mbps en van KPN 927 Mbps / 833 Mbps. Iemand anders had dit probleem ook (zie hier) met Unifi apparatuur lijkt het. Wel raar dat ik er met Odido nooit problemen mee heb gehad maar dat zal met met PPPOE te maken hebben?
[ Voor 21% gewijzigd door qwasd op 27-06-2026 03:30 ]
:strip_exif()/f/image/czbaWozviVR8NKL6O7hIiJK1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QuDsEBroIjUF7mp9XHEDRtsL.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/v87hCDffubfqwDv6o7uqwNfn.jpg?f=fotoalbum_large)