[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-02 14:20
boschhd schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:29:
@Barre73 Ik heb afgelopen maandag de 4k optie uitgezet. En vandaag heb ik een zte zxhn 3100 media converter gekregen, zonder handleiding. Maar ik zie de samenhang niet? Wat mis ik hier? Hangt dat samen of worden er oude ntus vervangen dat dat toevallig gelijk loopt met mijn abonnements aanpassing?

Net de oude eens eraf gehaald en vergeleken met de nieuwe, die twee zijn fysiek niet compatibel.
Geen idee. Ik zit niet echt in de actieve diensten kant. Maar 4K televisie heeft niets te maken met je NT dus volgens mij toeval.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:47:
[...]

Geen idee. Ik zit niet echt in de actieve diensten kant. Maar 4K televisie heeft niets te maken met je NT dus volgens mij toeval.
Dank voor je antwoord, ik ga morgen eens bellen.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:39
boschhd schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:29:
@Barre73 Ik heb afgelopen maandag de 4k optie uitgezet. En vandaag heb ik een zte zxhn 3100 media converter gekregen, zonder handleiding. Maar ik zie de samenhang niet? Wat mis ik hier? Hangt dat samen of worden er oude ntus vervangen dat dat toevallig gelijk loopt met mijn abonnements aanpassing?

Net de oude eens eraf gehaald en vergeleken met de nieuwe, die twee zijn fysiek niet compatibel.
Als je me een PM met gegevens stuurt kan ik even voor je kijken. Ik gok dat je nog op EoF(max 100Mbit) zit en wordt overgezet op GoF(max Gigabit).

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
BGLAdmin schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:47:
Ik zie de laatste tijd veel posts over KPN TV, dat heeft niets te maken met KPN glazevezel, behalve dan dat glasvezel de infrastuctuur is waarover je KPN TV kan afnemen.
Voor KPN TV is een appart forum!
Ik was om eerlijk te zijn niet bekend met dat topic, dus dank voor de tip. Lijkt me een mooie plek om de IPTV dienst te bespreken. Ik heb het nu in ieder geval opgenomen in de topic warning.

Ervaringen en discussie over de KPN IPTV dienst mag dus voortaan in: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 22-01-2026 08:24 ]

• mad-dog
Barre73 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:47:
[...]

Gevalletje NL11. Geregistreerd staat een TK01, echter aanwezig is vermoedelijk GN01/2(op basis van aanlegdatum sep 2009). Ik gok dat je op basis van deze info wel iets kan vertellen? Die info is aan ISP-zijde weer lastig te achterhalen :)

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 22-01-2026 09:02 ]

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:19
mad-dog schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Gevalletje NL11. Geregistreerd staat een TK01, echter aanwezig is vermoedelijk GN01/2(op basis van aanlegdatum sep 2009). Ik gok dat je op basis van deze info wel iets kan vertellen? Die info is aan ISP-zijde weer lastig te achterhalen :)
stuur adres maar door :)

• Economics
volgens onze gegevens hangt daar nog een packetfront, hoe dan ook, we gaan hem laten ombouwen naar een TK01 :)

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:18
Vandaag is mijn KPN glasvezel (1 Gbit) geactiveerd. Helaas haal ik de beloofde snelheid totaal niet.
Huidige snelheden:
Download: ~300 Mbps
Upload: ~400–460 Mbps

Setup:
Glasvezel NTU: Nokia (in meterkast)
Modem/Router: Modem KPN 12b.

Wat ik al geprobeerd heb:
Modem/router meerdere keren gereset
Netwerkkabels vervangen (Cat5e/Cat6)
Speedtests met én zonder kabel
Meerdere apparaten getest

Geen verschil, snelheid blijft hangen rond 300/400.
Daarnaast is de router/modempagina soms wel en soms niet bereikbaar, wat het extra vreemd maakt.
Ik heb bewust een 1 Gbit abonnement genomen, dus verwacht ook snelheden in die richting (±900 Mbps).
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? NTU? Router? KPN-profiel?

• crunchytail
  • Laatst online: 18:22
MrOsman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:32:
Vandaag is mijn KPN glasvezel (1 Gbit) geactiveerd. Helaas haal ik de beloofde snelheid totaal niet.
Huidige snelheden:
Download: ~300 Mbps
Upload: ~400–460 Mbps

Setup:
Glasvezel NTU: Nokia (in meterkast)
Modem/Router: Modem KPN v12.

Wat ik al geprobeerd heb:
Modem/router meerdere keren gereset
Netwerkkabels vervangen (Cat5e/Cat6)
Speedtests met én zonder kabel
Meerdere apparaten getest

Geen verschil, snelheid blijft hangen rond 300/400.
Daarnaast is de router/modempagina soms wel en soms niet bereikbaar, wat het extra vreemd maakt.
Ik heb bewust een 1 Gbit abonnement genomen, dus verwacht ook snelheden in die richting (±900 Mbps).
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? NTU? Router? KPN-profiel?
Modem geüpdatet naar de nieuwste versie?

Ik zie in je posthistorie dat het een nieuwe glasvezellijn betreft. Dan zou ik KPN inschakelen om een monteur te laten komen. Na installatie moet je met de meegeleverde apparatuur (bedraad) gewoon in de buurt komen van 1Gbit/s. :)

• MrOsman
crunchytail schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Modem geüpdatet naar de nieuwste versie?

Ik zie in je posthistorie dat het een nieuwe glasvezellijn betreft. Dan zou ik KPN inschakelen om een monteur te laten komen. Na installatie moet je met de meegeleverde apparatuur (bedraad) gewoon in de buurt komen van 1Gbit/s. :)
Hoi, bedankt voor je reactie,
modem update zou automatisch moeten gaan toch? en ja vandaag modem aangesloten op glasvezel punt alles geprobeerd. ik zal morgen even bellen met KPN.s

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

MrOsman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:43:
[...]

modem update zou automatisch moeten gaan toch? en ja vandaag modem aangesloten op glasvezel punt alles geprobeerd. ik zal morgen even bellen met KPN.s
Lijkt mij wel maar dat zullen ze vast niet overdag gaan installeren. Toen ik mijn kpn modem voor de eerste keer aansloot stond er een update klaar onder Instellingen -> Systeem -> "Upgrade je apparaat".

• crunchytail
MrOsman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Ik heb laatst een nieuwe Box 12 aangesloten en daar moest ik de firmware upgrade zelf starten. Zou dus even checken of je al de nieuwste versie draait. :)

• MrOsman
Mrlten schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Lijkt mij wel maar dat zullen ze vast niet overdag gaan installeren. Toen ik mijn kpn modem voor de eerste keer aansloot stond er een update klaar onder Instellingen -> Systeem -> "Upgrade je apparaat".
Thanks ga ik meteen kijken of ik dat ook heb staan.
crunchytail schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Ik heb laatst een nieuwe Box 12 aangesloten en daar moest ik de firmware upgrade zelf starten. Zou dus even checken of je al de nieuwste versie draait. :)
Hey Bedankt ga ik meteen doen even kijken of ik zo iets zien staan! :)

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:37
TV vragen zet ik wel in een ander topic.

[ Voor 93% gewijzigd door krakendmodem op 23-01-2026 11:57 ]

• MrOsman
Wat ik ook heel vreemd vind is dat Modem 12b de wachtwoord niet pakt. na tig resetten en all geen succes.

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:21
MrOsman schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:45:
Wat ik ook heel vreemd vind is dat Modem 12b de wachtwoord niet pakt. na tig resetten en all geen succes.
Als de Box 12 nog oude Firmware heeft, wil het nog wel eens helpen om te controleren of het IP-adres (192.168.2.254) in de adresbalk van de browser staat, in plaats van de DNS naam "Mijnmodem.kpn" of iets in die richting.

• MrOsman
Sende115 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Als de Box 12 nog oude Firmware heeft, wil het nog wel eens helpen om te controleren of het IP-adres (192.168.2.254) in de adresbalk van de browser staat, in plaats van de DNS naam "Mijnmodem.kpn" of iets in die richting.
Bedankt voor je reactie, Modem heeft nog de oude firmware, ik zie nergens een update bellen met KPN helpt ook niet echt, Medewerker had geen idee wel was het bekend met zwarte modems dat dat probleem was, een monteur plannen was de oplossing volgens medewerker.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
MrOsman schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:45:
Ik denk dat je tegen dit probleem aanloopt:
Raven schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:43:
*zucht*

Paar jaar terug (v12):
192.168.2.254 -> admin wachtwoord incorrect
192.168.2.254/2.0/gui/#/-> admin wachtwoord werkt

Nu (v12B):
mijnmodem.kpn -> admin wachtwoord incorrect
192.168.2.254/2.0/gui/#/ -> admin wachtwoord werkt

Overigens, degene die de webinterface voor de EB v12B heeft gemaakt weet het verschil tussen Mb en MB niet, of ik moet een 8Gb lijntje hebben gekregen terwijl ik het 1Gb abo heb :P Helaas geen goede speedtest kunnen doen, had geen pc mee, alleen smartphone.

• MrOsman
synoniem schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat je tegen dit probleem aanloopt:

[...]
Geprobeerd helaas, ik blijf melding krijgen Wrong login information

• MrOsman
Software Version SGEJ1000060E

• MrOsman
Hoe of waar kan ik zien of er nieuwe update klaar staat?

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:37
Ik moet even mijn gal spuwen over de glasvezel ervaring by KPN zo ver. In Augustus is het kastje bij ons in de flat aangelegd door een losstaand bedrijf. We kregen toen de info dat we twee weken moesten wachten voordat de aansluiting door KPN werd gecheckt. Nooit meer iets vernomen of dit gelukt was ja of nee.

In Oktober overstap aangevraagd van Ziggo koper naar KPN glasvezel en sindsdien niks meer vernomen. In de APP staat een datum die elke maand vooruit schuift dat ik mijn apparatuur kan aansluiten maar geen bezorg datum over apparatuur. Nu een paar keer gebeld met de klanten service die elke keer een ticket aan maakt en dan niks. Gebeld met KPN netwerk en die verwijst door naar de partij die het heeft aangelegd, die lijn is elke keer zo druk dat na 10 minuten je postcode en telefoon nummer mag inspreken en dan niks.

Ik heb letterlijk geen partij meer over waartoe ik me kan wenden. Nog nooit zoiets mee gemaakt.

Het bizarre is dat een andere inwoner van mijn flat gewoon fluitend glasvezel heeft maar dan van een andere partij.

/rant end

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05
TopsNL schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:27:
Het bizarre is dat een andere inwoner van mijn flat gewoon fluitend glasvezel heeft maar dan van een andere partij.
Waarom wil je zo graag naar KPN? Ga lekker naar die andere partij die het wel voor elkaar krijgt...

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:37
jongetje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Waarom wil je zo graag naar KPN? Ga lekker naar die andere partij die het wel voor elkaar krijgt...
Ik heb een mobiel abbo van KPN en in combinatie heeft dat redelijk wat voordelen. Anders had ik vanochtend na het gesprek met drie verschillende afdelingen wel gezegd van zoek het maar lekker uit.

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:01
Dit soort acties heeft mij er toe doen bewegen bij KPN glasvezel te blijven i.p.v. overstappen.
Hier op Tweakers is de ondersteuning geweldig en omdat dit zo is blijf ik dus vanwege deze goede ondersteuning gewoon lekker bij KPN voor mijn glasvezel aansluiting!!

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.3.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• MrOsman
@Economics @mad-dog kunnen jullie mij ook helpen?

• mad-dog
Ik ga even voor je kijken!

• MrOsman
mad-dog schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Ik ga even voor je kijken!
er staat een monteur gepland voor maandag ook niets van ontvangen en ik ben bang dat monteur weinig kan betekenen als modem niet echt mee werkt, optie zal zijn vervangen van modem maar heb je daarvoor echt een monteur nodig?

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik (geen KPN-monteur ;)) was laatst bij een klant waar een KPN-monteur een "extra wifi" had ingesteld met de naam "Klantnaam 2,4GHz" en de normale wifi was "Klantnaam". Klant klaagde over traag internet, was via wifi met dat "extra wifi"-netwerk verbonden en haalde maar 4Mbps. Geprobeerd wat ie op het normale wifi-netwerk deed, dat was 8Mbps. Modem even herstart en toen was het "al" bijna 20Mbps.
Aangezien er geen apparaten in huis waren die problemen hadden met 5GHz-wifi heb ik dat "extra wifi" uitgeschakeld, weer een speedtest gedaan, ruim 100Mbps (ze heeft ook een 100Mbit-verbinding dus dat kan kloppen :P). Extra-wifi weer aangezet, snelheid was weer amper 20Mbps 7(8)7. Die dus maar uitgezet en zo gelaten.

Zou bijna denken dat er iets niet helemaal lekker gaat in dat modem als dat "extra wifi" geactiveerd is..

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:00:
Ik (geen KPN-monteur ;)) was laatst bij een klant waar een KPN-monteur een "extra wifi" had ingesteld met de naam "Klantnaam 2,4GHz" en de normale wifi was "Klantnaam". Klant klaagde over traag internet, was via wifi met dat "extra wifi"-netwerk verbonden en haalde maar 4Mbps. Geprobeerd wat ie op het normale wifi-netwerk deed, dat was 8Mbps. Modem even herstart en toen was het "al" bijna 20Mbps.
Aangezien er geen apparaten in huis waren die problemen hadden met 5GHz-wifi heb ik dat "extra wifi" uitgeschakeld, weer een speedtest gedaan, ruim 100Mbps (ze heeft ook een 100Mbit-verbinding dus dat kan kloppen :P). Extra-wifi weer aangezet, snelheid was weer amper 20Mbps 7(8)7. Die dus maar uitgezet en zo gelaten.

Zou bijna denken dat er iets niet helemaal lekker gaat in dat modem als dat "extra wifi" geactiveerd is..
Ja dat zal dan ook wel een oude modem zijn, de meeste kunnen tegenwoordig wel 2.4/5Ghz tegelijk met dezelfde netwerknaam.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

FlipFluitketel

Frontpage Admin
dutchgio schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Ja dat zal dan ook wel een oude modem zijn, de meeste kunnen tegenwoordig wel 2.4/5Ghz tegelijk met dezelfde netwerknaam.
V10 was het en die kan dus ook beide tegelijk met dezelfde naam.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• synoniem
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:00:

Als het modem geen wifi mesh ondersteund dan gaat er een hoop bandbreedte verloren aan de verbinding tussen modem en extra-wifi zelf. Ik kan me ook herinneren dat aangeraden werd om de wifi van het modem uit te zetten als je extra-wifi installeerde.

• mad-dog
synoniem schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Als het modem geen wifi mesh ondersteund dan gaat er een hoop bandbreedte verloren aan de verbinding tussen modem en extra-wifi zelf. Ik kan me ook herinneren dat aangeraden werd om de wifi van het modem uit te zetten als je extra-wifi installeerde.
Extrawifi is niks meer dan een extra SSID en code, heeft niks met Mesh te maken

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ergens begin 2025 heb ik Super Wifi 2 geprobeerd. Hoewel ik het aan de praat kreeg, nam het AP de instellingen die ik meegaf via het modem niet goed over met als gevolg allerlei gedoe met verkeerde kanalen en bandbreedtes die te ruim werden ingesteld.

Iemand die dit destijds ook is opgevallen en nu een stabielere ervaring heeft?

• vr6-only
  • Registratie: December 2004

vr6-only

Blub Blub

Ronwiel schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:40:
Ergens begin 2025 heb ik Super Wifi 2 geprobeerd. Hoewel ik het aan de praat kreeg, nam het AP de instellingen die ik meegaf via het modem niet goed over met als gevolg allerlei gedoe met verkeerde kanalen en bandbreedtes die te ruim werden ingesteld.

Iemand die dit destijds ook is opgevallen en nu een stabielere ervaring heeft?
Volgens mij is dat zo ontworpen en verwacht jij ander gedrag?

Elk wifi punt heeft zijn eigen kanaal en de bandbreedte (hoeveel MHz neem ik aan?) wordt wel door de router bepaald.

Ik weet alleen niet of je ook handmatig kanalen kunt selecteren in mesh modus.

It ain't stupid if it works!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@vr6-only wat er bijvoorbeeld gebeurde: ik wilde graag 5ghz op 40 mhz laten draaien maar het AP ging direct over naar 160 mhz en bleef vervolgens continu switchen.

Edit: ik zie dat ik dit in juli 2024 heb geprobeerd. Misschien nog maar eens een kans geven. Heb inmiddels een Unifi setup. Maar de no nonsens setup dat KPN waardeer ik dan ook wel weer.

Edit 2: nog niet opgelost lijkt het.
Wat blijft is dat ondanks de sync status de wifi instellingen niet volledig zijn overgenomen. Zoals ik schreef staat op de Superwifi voor de 5GHz het kanaal op auto en de bandbreedte op 80MHz (dat lijkt mij de default waarde). Op Box12 staat de voor mij optimale bandbreedte op 40MHz en het kanaal op 36. Dit is bewust zo gekozen omdat dit op mijn locatie het optimale resultaat geeft (snelheid versus stabiliteit).

[ Voor 84% gewijzigd door Ronwiel op 25-01-2026 14:26 ]

• MrOsman
Vandaag vroeg in de ochtend KPN monteur gehad, 2 dingen heeft hij gedaan, Glasvezelpunt vervangen van Nokia naar Genexis nieuwe versie 2.1 en modem van 12b naar V12.

Monteur gaf aan dat Nokias niet meer worden geleverd en problemen oplevert waardoor kpn genexis 2.1 installeert. klopt dit of maak dit niet uit?

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ug5UyGoX1C4S9o0kVObHF15-gy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bu90C41gLqfAgNrqjMoNe80G.png?f=fotoalbum_small
Onze aansluiting is besteld vanaf 2 feb. en kunnen het vanaf dan "aansluiten". Ik denk dat dit nog niet zoveel zegt dan? Ook al staat er active. Want krijg wel een IP adres maar data werkt nog niet.

Wil m'n andere provider pas opzeggen als ik zeker weet dat alles werkt zonder downtime.

• Economics
Justevo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:35:
[Afbeelding]
Onze aansluiting is besteld vanaf 2 feb. en kunnen het vanaf dan "aansluiten". Ik denk dat dit nog niet zoveel zegt dan? Ook al staat er active. Want krijg wel een IP adres maar data werkt nog niet.

Wil m'n andere provider pas opzeggen als ik zeker weet dat alles werkt zonder downtime.
2 feb wordt je IP-adres routering pas actief gezet

• mad-dog
Justevo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:35:
[Afbeelding]

Als je PM stuurt met gegevens kan ik kijken of ik eea kan vervroegen

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:09
mad-dog schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Als je PM stuurt met gegevens kan ik kijken of ik eea kan vervroegen
Kreeg vanochtend een notificatie dat mijn verbinding geactiveerd is, neem aan dat jij dat niet bent geweest? :)

Toch een paar dagen eerder blijkbaar en heb nu ook een ander IP dan er gisteren stond.

• mad-dog
Justevo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Kreeg vanochtend een notificatie dat mijn verbinding geactiveerd is, neem aan dat jij dat niet bent geweest? :)

Toch een paar dagen eerder blijkbaar en heb nu ook een ander IP dan er gisteren stond.
Ik heb geen glazen bol :). Maar dat het nu werkt kan kloppen. IP routing wordt meestal 2-4 dagen van te voren aangezet

• Random Hajile
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-02 11:56
Hoi allemaal! Mijn contract bij Ziggo loopt af en ik ben aan het rondneuzen bij alternatieven. Ik heb een relatief nieuw maar ongebruikte KPN glasvezel aansluitpunt in mijn meterkast. Ik zit met een paar vragen waar ik niet direct een antwoord op kon vinden, en ik ben KPN glasvezel ervaringsdeskundigen zeer dankbaar als zij mij een stukje op weg kunnen helpen:
  1. Deelt KPN nog IPv4 adressen uit aan nieuwe(!) glasvezel klanten, of enkel IPv6?
  2. Hoewel ik op termijn eventueel een eigen modem/router zal aansluiten, zal ik in de eerste instantie hoe dan ook aangewezen zijn op de KPN box. Zijn er naar jullie ervaring gebreken in de instelbaarheid van port forwarding, DNS, lokale IP range, of WIFI security?
  3. Ik neem aan dat TV een hap neemt uit de bandbreedte van een glasvezel verbinding. Kan ik ergens terugvinden hoeveel dat is? (geen plannen voor 4k) Zijn er persoonlijke ervaringen op dat vlak qua merkbaarheid?
  4. Indien de theoretische bandbreedte toebehorend aan een abo niet behaald wordt in upstream, downstream, of beiden, kan een abo dan in snelheid naar beneden toe aangepast worden voor lagere abonnementskosten?
Dank jullie wel!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:41

Arjan A

Cenosillicafoob

Random Hajile schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:13:
Hoi allemaal! Mijn contract bij Ziggo loopt af en ik ben aan het rondneuzen bij alternatieven. Ik heb een relatief nieuw maar ongebruikte KPN glasvezel aansluitpunt in mijn meterkast. Ik zit met een paar vragen waar ik niet direct een antwoord op kon vinden, en ik ben KPN glasvezel ervaringsdeskundigen zeer dankbaar als zij mij een stukje op weg kunnen helpen:

[list=1]
• Deelt KPN nog IPv4 adressen uit aan nieuwe(!) glasvezel klanten, of enkel IPv6?
Ja
• Hoewel ik op termijn eventueel een eigen modem/router zal aansluiten, zal ik in de eerste instantie hoe dan ook aangewezen zijn op de KPN box. Zijn er naar jullie ervaring gebreken in de instelbaarheid van port forwarding, DNS, lokale IP range, of WIFI security?
Is in te stellen op de experiabox (eigen ip range ben ik niet zeker van). Maar die 'vergeet' soms wel zijn instellingen (worden soms vanuit KPN gepushed en dan krijg je oudere instellingen terug)
• Ik neem aan dat TV een hap neemt uit de bandbreedte van een glasvezel verbinding. Kan ik ergens terugvinden hoeveel dat is? (geen plannen voor 4k) Zijn er persoonlijke ervaringen op dat vlak qua merkbaarheid?
Ik dacht dat het iets van 20mbps is. Abonnementen voor 100mbps krijgen in de praktijk 120mbps
• Indien de theoretische bandbreedte toebehorend aan een abo niet behaald wordt in upstream, downstream, of beiden, kan een abo dan in snelheid naar beneden toe aangepast worden voor lagere abonnementskosten?
Ja dat kan, maar glasvezel is anders dan DSL, dus daar krijg je ook de beloofde snelheid. Tenzij er een fout in de keten zit. Die kan je beter (laten) fixen dan een lagere snelheid nemen.
[/list]

Dank jullie wel!

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-02 14:20
Arjan A schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:32:
Ik dacht dat het iets van 20mbps is. Abonnementen voor 100mbps krijgen in de praktijk 120mbps
Hier moet ik wel even corrigeren op dat TV signaal en de bandbreedte. Ja, die 20 Mbit klopt voor de UHD zenders (iets meer nog) en voor normale zenders max 13 Mbit.
Maar die gaat niet te koste van je abonnementsnelheid maar van de technische snelheid van je glasverbinding.

Bij een AON aansluiting (dus niet XGS-PON) is deze 1000 Mbit. Dus hou je 980 Mbit over voor je internetbandbreedte (minus wat overhead uiteraard).
Dus bij een 100 Mbit abonnement stelt KPN deze af op 120 om gezeur te voorkomen, niet vanwege de benodigde TV bandbreedte.

Bij een XGS-PON abonnement is het 8 Gbit maximaal en je kan niet meer afnemen dan een 4Gbit abonnement dus bandbreetde genoeg (tenzij de rest van de straat ook gaat downloaden)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Tonne2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-02 16:26
Nog een kleine toevoeging:
Lineaire tv (zeg maar kijken op het moment dat het uitgezonden wordt) is met VLAN's gescheiden van het 'normale' internet. Om precies te zijn, je krijgt er toch mee te maken als je met een eigen router begint, VLAN 4 voor tv en VLAN 6 voor het 'normale' internet. Dat geldt uiteraard alleen als je een decoder van KPN gebruikt.

Momenteel heb ik 1 Gb en "haal" daarmee 1008 Mbits down. Dat is zowel als de tv aanstaat als wanneer die uit is. Het tv+ kastje is dan ook uit.

Kijk je echter een opname terug of je gebruikt een streamingsdienst bijvoorbeeld, dan gaat dat wel van je internetsnelheid af. Je zult er in de praktijk weinig van merken.

• snah001
Vanavond in een keer nog maar net 500 Mbps down en 0,1 Mbps upload (via CLI gemeten).
Weet iemand of er een storing is? Op alle storingen staat niks vermeld in mijn regio Zuid NL, ook niet bij KPN zelf.
10x getest gedurende 1/2 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nO8UrwZpVjur_S6K9i8_eUAneP8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eMQIVce19r4j2A9TvnjoYKaX.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door snah001 op 08-02-2026 00:26 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.3.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• crunchytail
snah001 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:16:
Vanavond in een keer nog maar net 500 Mbps down en 0,1 Mbps upload (via CLI gemeten).
Weet iemand of er een storing is? Op alle storingen staat niks vermeld in mijn regio Zuid NL, ook niet bij KPN zelf.

[Afbeelding]
Zelfde speedtestserver gebruikt, geen problemen hier (Haarlem - Noord-Holland).

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27
snah001 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:16:

[Afbeelding]
Probeer eens:
speedtest -s 61186

Barendrecht werkt hier wel, maar niet echt snel met de upload.
Buiten dat, werkt het prima.

• snah001
Al uitgevogeld wat het probleem was.
In de router kun je een cloud service Astrowarp gebruiken.
Dan kun je via hun cloud service alle verkeer van je eigen mobiele clients (als je van huisbent) over je eigen router laten lopen.
Echter als je dat gebruikt gaat er iets niet goed en knijpt deze de verbinding.
Ook na disabelen van de service blijft dat dan zo.
Was even zoeken en dus meteen bij GLi.net een melding maken zodat ze dat in de volgende firmware update mee kunnen nemen.

[ Voor 69% gewijzigd door snah001 op 08-02-2026 13:31 ]

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-02 21:15
Instabiele connectie

Sinds begin December 2022 1Gbit glas bij KPN. Internet en TV met twee ontvangers Arris VIP5202.
In het begin de Box 12b alleen kort aangesloten om verbinding te activeren om daarna een Asus AC68U met Merlin Firmware te gebruiken. Heeft zo paar jaar probleemloos gewerkt. Vorig jaar had ik een korte periode met instabiele TV verbinding. Volgens mij had KPN tv platform veranderd en daarmee ook iets dat in de AC68u aangepast zou moeten worden. Kwam er ook achter dat de AC68U end-of-life was en geen firmware updates van Merlin meer kreeg. Toen maar de Box 12b aangesloten. Had meerdere dagen moeten wachten voordat de nieuwste firmware erop stond maar kon toen uiteindelijk wel DNS aanpassen (Adguard Home op NAS) en meerdere apparaten (printer, camera etc.) internet toegang blokkeren. Werkte meerdere maanden probleemloos.

Sinds vorig jaar regelmatig dat ik periodes met instabiele connectie heb. Websites zijn dan even onbereikbaar, lange downloads worden dan afgekapt en de TV ontvangers geven dan meldingen dat er geen verbinding is tussen ontvanger en modem (STB-NMC-400). Op het modem brand het lampje voor TV gewoon groen. Enige wat helpt is om de ONT (zwarte Genexis) en het modem te power cyclen. Als ik alleen 1 van de 2 cycle dan werkt het soms maar meestal niet. Als de modem herstart is voordat de ONT klaar is werkt het ook niet. Moet echt ONT starten, wachten tot connectie minstens 15 seconden stabiel groen is en dan pas modem weer aanzetten. En wanneer modem/Box12b opgestart is en TV lampje op modem groen brandt de stroomadapters van de TV ontvangers weer inpluggen. Eind vorig jaar nieuwe stroomadapter voor ONT gekregen maar instabiliteit komt terug.
Soms werkt het weken of een paar maanden probleemloos maar dan komt instabiliteit terug. Laatste maanden lijkt het sneller terug te komen. En het lijkt ook langer problemen te geven. Eerst was het een of twee dagen, nu is het meerdere dagen achterelkaar. Eerst was het 1 a 2 keer herstarten op een dag nu is het 3 tot wel 5 keer op een dag.
Super irritant wanneer TV kijken en downloads telkens onderbroken wordt.
Ik weet dat er een omruil periode was geweest van de Genexis ONTs maar die wij hier hebben is nooit omgeruild. SerieNr. GNXS05067xxx.
Vandaag dus ook weer alles paar keer moeten herstarten. Nadat alles net weer werkte begon de groene connection LED van de ONT weer even te knipperen en kreeg weer melding op TV ontvanger. Tiental seconden later weer stabiele connectie en daarna weer geknipper. Toen maar weer alles herstart. Nu lijkt het stabiel maar waarschijnlijk moet ik morgenochtend alles weer herstarten voor TV connectie. Een van de TV ontvangers is direct op Box12b aangesloten de andere heeft er een switch tussen. Maakt geen verschil voor probleem.

Vraag is, moet de ONT vervangen worden? Eventueel de Box12b ook? Zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-02 20:17
Ik zou kpn zelf bellen of ze je lijn willen meten

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven vloekt
Heb ik eindelijk een Debian router werkend op de plek van de EB, geven de helft van de sites een timeout.

MTU fysieke WAN-interface 1512
MTU VLAN6 1508
MTU PPPoE 1500
Dat klopt toch?

Overigens wel raar dat de output van nmcli andere waarden geeft dan nmtui en de configfiles van de interfaces.
PPPoE 1492
VLAN6 1500
Fysiek 1500

Ip link show geeft ook 1492 en 2x 1500 aan :S

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 15-02-2026 12:16 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Raven schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:05:
* Raven vloekt
Heb ik eindelijk een Debian router werkend op de plek van de EB, geven de helft van de sites een timeout.

MTU VLAN6 1508
MTU PPPoE 1500
Dat klopt toch?
Ja.
Overigens wel raar dat de output van nmcli andere waarden geeft dan nmtui en de configfiles van de interfaces.
PPPoE 1492
VLAN6 1500
Fysiek 1500
Staat me vaag iets bij dat niet alle adapters hun MTU laten aanpassen. Instellingen lijken dan goed (placebo), terwijl adapter gewoon zijn eigen ding doet. Wellicht dat een ander hier een betere kijk op heeft....

Marstek Venus E v3 | v147 | NoM | HWP1

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:19
* Raven vloekt

MTU VLAN6 1508
MTU PPPoE 1500
Dat klopt toch?

PPPoE 1492
VLAN6 1500
Fysiek 1500

Ip link show geeft ook 1492 en 2x 1500 aan :S
IPv4 / IPv6 probleem?

RIPE Atlas probe: 1005104

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ok :) en alleen MTU is voldoende, niet ook MRU?
Chris.nl schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Staat me vaag iets bij dat niet alle adapters hun MTU laten aanpassen. Instellingen lijken dan goed (placebo), terwijl adapter gewoon zijn eigen ding doet. Wellicht dat een ander hier een betere kijk op heeft....
Shuttle XH110V, oftewel I219-LM (WAN) en Intel I211 (LAN).
Alleen IPv4, IPv6 heb ik nog niet opgezet, De PPPoE-interface krijgt ook niks qua IPv6, dus die staat waarschijnlijk nog niet goed ingesteld daarvoor.

Het lastige is dat veel PPPoE+MTU-gerelateerde Google hits op sites staan die ik niet kan bereiken. Bijv. fora van OPNsense en pfSense, github, dat soort sites. Tweakers werkt dan weer wel.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

* Raven vloekt
Klinkt als een typisch MTU probleem.

Zorg ervoor dat je mtu 1500 en mru 1500 als opties aan pppd hebt meegeven. Ook moet de ethernet interface verbonden met de NTU op een MTU van 1512 staan, de VLAN interface 1508 en de ppp interface 1500.

Als dat niet lijkt te lukken kun je desnoods MSS clamping aanzetten, kan ook geen kwaad.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kanarie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:43:
[...]

Klinkt als een typisch MTU probleem.

Zorg ervoor dat je mtu 1500 en mru 1500 als opties aan pppd hebt meegeven. Ook moet de ethernet interface verbonden met de NTU op een MTU van 1512 staan, de VLAN interface 1508 en de ppp interface 1500.

Als dat niet lijkt te lukken kun je desnoods MSS clamping aanzetten op 1492.
MTU had ik al ingesteld, al is er een verschil tussen wat nmtui aangeeft en nmcli en ip link show.

Nmtui geeft 1500 aan op de PPPoE interface en het configuratiebestand van de betreffende interface ook. Nmcli en ip link show geven 1492 aan. De 1512 en 1508 (fysieke iinterface en VLAN6) kloppen wel overal.,

MRU had ik nog niks mee gedaan, net bij de PPPoE interface op 1500 gezet, geen verschil.

MSS clamping moet in de firewall toch? Ik gebruik nftables, ff Googlen
code:
1
nft add rule ip filter forward tcp flags syn tcp option maxseg size set rt mtu
Ook dat maakt geen verschil.
edit
code:
1
nft add rule ip filter forward tcp flags syn tcp option maxseg size set 1492
ook niet

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 15-02-2026 15:00 ]

Oscar Wilde

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Raven schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:56:
[...]
Nmcli en ip link show geven 1492 aan. De 1512 en 1508 (fysieke iinterface en VLAN6) kloppen wel overal.,
ip link show op de pppoe interface moet 1500 aangeven. Je kunt debugging enablen op pppd, pppd restarten en de interface down/up brengen. Dan logs bekijken of mtu/mru goed doorkomen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001

AvK

Ready Set Go

Jan Ham schreef op zondag 15 februari 2026 @ 00:19:
Instabiele connectie

Sinds begin December 2022 1Gbit glas bij KPN. Internet en TV met twee ontvangers Arris VIP5202.
In het begin de Box 12b alleen kort aangesloten om verbinding te activeren om daarna een Asus AC68U met Merlin Firmware te gebruiken. Heeft zo paar jaar probleemloos gewerkt. Vorig jaar had ik een korte periode met instabiele TV verbinding. Volgens mij had KPN tv platform veranderd en daarmee ook iets dat in de AC68u aangepast zou moeten worden. Kwam er ook achter dat de AC68U end-of-life was en geen firmware updates van Merlin meer kreeg. Toen maar de Box 12b aangesloten. Had meerdere dagen moeten wachten voordat de nieuwste firmware erop stond maar kon toen uiteindelijk wel DNS aanpassen (Adguard Home op NAS) en meerdere apparaten (printer, camera etc.) internet toegang blokkeren. Werkte meerdere maanden probleemloos.

Sinds vorig jaar regelmatig dat ik periodes met instabiele connectie heb. Websites zijn dan even onbereikbaar, lange downloads worden dan afgekapt en de TV ontvangers geven dan meldingen dat er geen verbinding is tussen ontvanger en modem (STB-NMC-400). Op het modem brand het lampje voor TV gewoon groen. Enige wat helpt is om de ONT (zwarte Genexis) en het modem te power cyclen. Als ik alleen 1 van de 2 cycle dan werkt het soms maar meestal niet. Als de modem herstart is voordat de ONT klaar is werkt het ook niet. Moet echt ONT starten, wachten tot connectie minstens 15 seconden stabiel groen is en dan pas modem weer aanzetten. En wanneer modem/Box12b opgestart is en TV lampje op modem groen brandt de stroomadapters van de TV ontvangers weer inpluggen. Eind vorig jaar nieuwe stroomadapter voor ONT gekregen maar instabiliteit komt terug.
Soms werkt het weken of een paar maanden probleemloos maar dan komt instabiliteit terug. Laatste maanden lijkt het sneller terug te komen. En het lijkt ook langer problemen te geven. Eerst was het een of twee dagen, nu is het meerdere dagen achterelkaar. Eerst was het 1 a 2 keer herstarten op een dag nu is het 3 tot wel 5 keer op een dag.
Super irritant wanneer TV kijken en downloads telkens onderbroken wordt.
Ik weet dat er een omruil periode was geweest van de Genexis ONTs maar die wij hier hebben is nooit omgeruild. SerieNr. GNXS05067xxx.
Vandaag dus ook weer alles paar keer moeten herstarten. Nadat alles net weer werkte begon de groene connection LED van de ONT weer even te knipperen en kreeg weer melding op TV ontvanger. Tiental seconden later weer stabiele connectie en daarna weer geknipper. Toen maar weer alles herstart. Nu lijkt het stabiel maar waarschijnlijk moet ik morgenochtend alles weer herstarten voor TV connectie. Een van de TV ontvangers is direct op Box12b aangesloten de andere heeft er een switch tussen. Maakt geen verschil voor probleem.

Vraag is, moet de ONT vervangen worden? Eventueel de Box12b ook? Zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?
Zeer herkenbaar. Kan er niet exact de hand op leggen wanneer het begonnen is maar laat ik zeggen een maand of 4 geleden. Had hier de gewone Experiabox V10 die er al 15! jaar hangt. Verder alles gewoon via die Experiabox. Altijd goed gegaan, nooit klachten. Zoals gezegd sinds enige tijd onstabiele verbinding. Soms zit je te You Tuben en dat begint plots te haperen. Of mijn tablet zegt: je hebt geen internet. Whatever. Dus even de EB herstarten en het werkt weer. Soms een week, soms een paar dagen soms een dag. Geen peil op te trekken. Vaak moet inderdaad de ONT geherstart worden precies zoals hierboven gezegd wordt. In volgorde uit en omgekeerd weer aan. Ook rustig wachten tot de ene is opgestart en dan pas de andere. Ruim een maand geleden een uur aan de telefoon gezeten met de KPN helpdesk. Deze meneer had tijd en deed er alles aan om tot een oplossing te komen. Meettechnisch werkte volgens hem alles goed, terwijl ik belde op het moment dat er problemen waren. Mogelijkheid zou zijn dat mijn laptop een buffer probleem heeft waarop ik zei dat ik overdag met mijn werklaptop hetzelfde ervaar in de vorm van dat Outlook steeds naar de server moet zoeken. Dus dat konden we uitsluiten bij mij binnenshuis. Verder een uitermate goed gesprek gehad met de helpdesk meneer, ook over andere dingen dan alleen de verbindings klachten. :)
Uiteindelijk een nieuwe V10 weten los te weken en het ding een paar dagen later omgeruild. Ergo: Behalve dat ik nu een sterker Wifi signaal heb (de nieuwere V10's hebben een betere zendkracht, wat fijn is) maar probleem blijft bestaan. Het voelt net alsof er ergens een buffer volloopt of iets dergelijks. Maar waarom dan niet constant, ongeveer om de zelfde zoveel tijd.
Als je op verschillende momenten tijdens een instabiele fase een Speedtest doet (KPN Glas test) dan kunnen de snelheden enorm variëren. Via wifi letterlijk van ruim 400 Mbps tot een luttele 16 Mbps.

Er van uitgaande dat de ONT goed is (is een aantal jaar geleden vervangen ivm de overgang naar een 1Gb verbinding) zou het toch in het netwerk van KPN of in de KPN centrale moeten liggen. Maar zoals gezegd, meet technisch zien ze niks. Iemand van KPN hier die er iets over kan zeggen? Of iemand anders?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kanarie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:03:
[...]

ip link show op de pppoe interface moet 1500 aangeven. Je kunt debugging enablen op pppd, pppd restarten en de interface down/up brengen. Dan logs bekijken of mtu/mru goed doorkomen.
Debug optie ge-uncomment in /etc/ppp/options, system restart, is dit wat je zocht? Zie niks qua mtu, wel mru.
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
Feb 15 15:16:29 PlrtzGlrb pppd[880]: Plugin pppoe.so loaded.
Feb 15 15:16:29 PlrtzGlrb pppd[880]: Plugin /usr/lib/pppd/2.5.2/nm-pppd-plugin.so loaded.
Feb 15 15:16:29 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: initializing
Feb 15 15:16:29 PlrtzGlrb NetworkManager[880]: Plugin /usr/lib/pppd/2.5.2/nm-pppd-plugin.so loaded.
Feb 15 15:16:29 PlrtzGlrb pppd[880]: pppd 2.5.2 started by root, uid 0
Feb 15 15:16:29 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: status 2 / phase 'serial connection'
Feb 15 15:16:29 PlrtzGlrb pppd[880]: Send PPPOE Discovery V1T1 PADI session 0x0 length 12
Feb 15 15:16:29 PlrtzGlrb pppd[880]:  dst ff:ff:ff:ff:ff:ff  src 80:ee:73:da:bd:ef
Feb 15 15:16:29 PlrtzGlrb pppd[880]:  [service-name] [host-uniq 70 03 00 00]
Feb 15 15:16:34 PlrtzGlrb pppd[880]: Send PPPOE Discovery V1T1 PADI session 0x0 length 12
Feb 15 15:16:34 PlrtzGlrb pppd[880]:  dst ff:ff:ff:ff:ff:ff  src 80:ee:73:da:bd:ef
Feb 15 15:16:34 PlrtzGlrb pppd[880]:  [service-name] [host-uniq 70 03 00 00]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Send PPPOE Discovery V1T1 PADI session 0x0 length 12
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]:  dst ff:ff:ff:ff:ff:ff  src 80:ee:73:da:bd:ef
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]:  [service-name] [host-uniq 70 03 00 00]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Recv PPPOE Discovery V1T1 PADO session 0x0 length 34
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]:  dst 80:ee:73:da:bd:ef  src 60:7e:cd:57:77:4a
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]:  [service-name] [host-uniq 70 03 00 00] [AC-name 195.190.228.60] [end-of-list]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Send PPPOE Discovery V1T1 PADR session 0x0 length 12
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]:  dst 60:7e:cd:57:77:4a  src 80:ee:73:da:bd:ef
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]:  [service-name] [host-uniq 70 03 00 00]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Recv PPPOE Discovery V1T1 PADS session 0xe888 length 16
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]:  dst 80:ee:73:da:bd:ef  src 60:7e:cd:57:77:4a
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]:  [service-name] [host-uniq 70 03 00 00] [end-of-list]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: PPP session is 59528
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Connected to 60:7E:CD:57:77:4A via interface enp0s31f6.6
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: using channel 1
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Using interface ppp0
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Connect: ppp0 <--> enp0s31f6.6
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: status 4 / phase 'establish'
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1492> <magic 0x1a06f2d3>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: rcvd [LCP ConfReq id=0x2 <mru 1500> <auth pap> <magic 0xf075ab50>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: status 5 / phase 'authenticate'
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: sent [LCP ConfAck id=0x2 <mru 1500> <auth pap> <magic 0xf075ab50>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: passwd-hook, requesting credentials...
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: rcvd [LCP ConfAck id=0x1 <mru 1492> <magic 0x1a06f2d3>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: sent [LCP EchoReq id=0x0 magic=0x1a06f2d3]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: got credentials from NetworkManager
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: sent [PAP AuthReq id=0x1 user="internet" password=<hidden>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: rcvd [LCP EchoRep id=0x0 magic=0xf075ab50]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: rcvd [PAP AuthAck id=0x1 "Authentication success,Welcome!"]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: status 7 / phase 'network'
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Remote message: Authentication success,Welcome!
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: PAP authentication succeeded
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: peer from calling number 60:7E:CD:57:77:4A authorized
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: sent [IPCP ConfReq id=0x1 <addr 0.0.0.0> <ms-dns1 0.0.0.0> <ms-dns2 0.0.0.0>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: rcvd [IPCP ConfReq id=0x1 <addr 195.190.228.60>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: sent [IPCP ConfAck id=0x1 <addr 195.190.228.60>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: rcvd [IPV6CP ConfReq id=0x1 <addr fe80::627e:cdff:fe57:774a>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Unsupported protocol 'IPv6 Control Protocol' (0x8057) received
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: sent [LCP ProtRej id=0x2 80 57 01 01 00 0e 01 0a 62 7e cd ff fe 57 77 4a]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: rcvd [IPCP ConfNak id=0x1 <addr 81.*.*.*> <ms-dns1 195.121.1.34> <ms-dns2 195.121.1.66>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: sent [IPCP ConfReq id=0x2 <addr 81.*.*.*> <ms-dns1 195.121.1.34> <ms-dns2 195.121.1.66>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: rcvd [IPCP ConfAck id=0x2 <addr 81.*.*.*> <ms-dns1 195.121.1.34> <ms-dns2 195.121.1.66>]
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Script /etc/ppp/ip-pre-up started (pid 961)
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Script /etc/ppp/ip-pre-up finished (pid 961), status = 0x0
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: local  IP address 81.*.*.*
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: status 8 / phase 'running'
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: remote IP address 195.190.228.60
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: primary   DNS address 195.121.1.34
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: secondary DNS address 195.121.1.66
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: interface name changed from 'ppp0' to 'enp0s31f6.6.ppp'
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: ip-up event
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: nm-ppp-plugin: sending IPv4 config to NetworkManager...
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Script /etc/ppp/ip-up started (pid 964)
Feb 15 15:16:44 PlrtzGlrb pppd[880]: Script /etc/ppp/ip-up finished (pid 964), status = 0x0

Oscar Wilde

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Raven schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Debug optie ge-uncomment in /etc/ppp/options, system restart, is dit wat je zocht? Zie niks qua mtu, wel mru.
code:
1
sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1492> <magic 0x1a06f2d3>]
Je pppd daemon stuurt nog steeds MRU 1492. Je kunt de regel "default-mru" toevoegen aan je /etc/ppp/options dan gebruikt ie 1500 ondanks wat er gedetecteerd werd en anders onderhandeld zou worden.
Alternatief: Check in ps aux of je pppd daemon de mru 1500 en mtu 1500 opties mee heeft gekregen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
AvK schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Zeer herkenbaar. Kan er niet exact de hand op leggen wanneer het begonnen is maar laat ik zeggen een maand of 4 geleden. Had hier de gewone Experiabox V10 die er al 15! jaar hangt. Verder alles gewoon via die Experiabox. Altijd goed gegaan, nooit klachten. Zoals gezegd sinds enige tijd onstabiele verbinding. Soms zit je te You Tuben en dat begint plots te haperen. Of mijn tablet zegt: je hebt geen internet. Whatever. Dus even de EB herstarten en het werkt weer. Soms een week, soms een paar dagen soms een dag. Geen peil op te trekken. Vaak moet inderdaad de ONT geherstart worden precies zoals hierboven gezegd wordt. In volgorde uit en omgekeerd weer aan. Ook rustig wachten tot de ene is opgestart en dan pas de andere. Ruim een maand geleden een uur aan de telefoon gezeten met de KPN helpdesk. Deze meneer had tijd en deed er alles aan om tot een oplossing te komen. Meettechnisch werkte volgens hem alles goed, terwijl ik belde op het moment dat er problemen waren. Mogelijkheid zou zijn dat mijn laptop een buffer probleem heeft waarop ik zei dat ik overdag met mijn werklaptop hetzelfde ervaar in de vorm van dat Outlook steeds naar de server moet zoeken. Dus dat konden we uitsluiten bij mij binnenshuis. Verder een uitermate goed gesprek gehad met de helpdesk meneer, ook over andere dingen dan alleen de verbindings klachten. :)
Uiteindelijk een nieuwe V10 weten los te weken en het ding een paar dagen later omgeruild. Ergo: Behalve dat ik nu een sterker Wifi signaal heb (de nieuwere V10's hebben een betere zendkracht, wat fijn is) maar probleem blijft bestaan. Het voelt net alsof er ergens een buffer volloopt of iets dergelijks. Maar waarom dan niet constant, ongeveer om de zelfde zoveel tijd.

Er van uitgaande dat de ONT goed is (is een aantal jaar geleden vervangen ivm een 1Gb verbinding) zou het toch in het netwerk van KPN of in de KPN centrale moeten liggen. Maar zoals gezegd, meet technisch zien ze niks. Iemand van KPN hier die er iets over kan zeggen? Of iemand anders?
Kun je zien of de ppoe sessie zich vaak hersteld in de experiabox? Als dat het geval is, kan het maar zo zijn dat de verbinding tussen de centrale en jou niet lekker is. Daar kun jij verder niks aan doen, maar dan moet er een monteur komen.

Tweakers Discord

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001

AvK

Ready Set Go

tweakduke schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Kun je zien of de ppoe sessie zich vaak hersteld in de experiabox? Als dat het geval is, kan het maar zo zijn dat de verbinding tussen de centrale en jou niet lekker is. Daar kun jij verder niks aan, maar dan moet er een monteur komen.
Nu niet, net een uur geleden weer een herstart gedaan. :)
Zal de volgende keer even goed kijken in de logs.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kanarie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:34:
[...]
code:
1
Je pppd daemon stuurt nog steeds MRU 1492. Je kunt de regel "default-mru" toevoegen aan je /etc/ppp/options dan gebruikt ie 1500 ondanks wat er gedetecteerd werd en anders onderhandeld zou worden.
Alternatief: Check in ps aux of je pppd daemon de mru 1500 en mtu 1500 opties mee heeft gekregen.
Zodra ik daar weer ben maar eens checken, maar hoort de debug ook geen MTU te bevatten? :?

Oscar Wilde

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:41

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik had zojuist een onderbreking van mijn internetverbinding. Dat gebeurt eigenlijk alleen bij aangekondigd onderhoud. In mijn Fritzbox zag ik bij de 'online monitor' dat er wat IPTV verkeer was in de 10 seconden voorafgaand aan het down gaan van de verbinding. Ik heb geen IPTV van KPN en normaal heb ik ook nooit IPTV verkeer - het valt ook meteen op omdat ik de kleur niet herkende in de grafiek.
Wat kan de oorzaak zijn dat de verbinding er eventjes uit ging, en wat heeft dat met IPTV te maken?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zojuist de overstap voor mijn moeder in gang gezet van Odido naar KPN, niet met de PS5 of Switch2. Mede ook door het lekken van al die gegevens. Het originele contract is nog die van Vodafone...

Wat kan ik nu ongeveer verwachten is jullie ervaring? Ik heb eerlijk gezegd nog geen overstap meegemaakt binnen Almere van de ene glasprovider naar de andere glasprovider.

De gevraagde datum aan KPN is 03-03
De geplande datum van Odido e-mail is 09-03

Gaat dat elkaar nog in de weg zitten bijvoorbeeld?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05
Vorkie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:19:
Zojuist de overstap voor mijn moeder in gang gezet van Odido naar KPN, niet met de PS5 of Switch2. Mede ook door het lekken van al die gegevens. Het originele contract is nog die van Vodafone...

Wat kan ik nu ongeveer verwachten is jullie ervaring? Ik heb eerlijk gezegd nog geen overstap meegemaakt binnen Almere van de ene glasprovider naar de andere glasprovider.

Wat is er dan gelekt als je al zolang klant bent? Dan zijn die reisdocumenten allang niet meer in omloop. Hoogstens je adres en telefoonnummer, die staan waarschijnlijk ook nog wel in https://www.detelefoongids.nl/

En wat betreft je overstapdatum, dat kun je beter aan KPN vragen lijkt me, daar heb je een abonnement bij afgesloten.

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:17
jongetje schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Wat is er dan gelekt als je al zolang klant bent? Dan zijn die reisdocumenten allang niet meer in omloop. Hoogstens je adres en telefoonnummer, die staan waarschijnlijk ook nog wel in https://www.detelefoongids.nl/

En wat betreft je overstapdatum, dat kun je beter aan KPN vragen lijkt me, daar heb je een abonnement bij afgesloten.
Bankgegevens zijn nog wel een vervelende.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kanarie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:34:
[...]
code:
1
Bash:
1
2
ps aux | grep pppd
root         880  0.0  0.1 176912 11424 ?        Sl   Feb15   0:01 /usr/sbin/pppd nodetach lock nodefaultroute noipv6 user internet plugin pppoe.so nic-enp0s31f6.6 noauth nodeflate usepeerdns mru 1500 mtu 1492 lcp-echo-failure 5 lcp-echo-interval 20 idle 0 ipparam /org/freedesktop/NetworkManager/PPP/1 plugin /usr/lib/pppd/2.5.2/nm-pppd-plugin.so unit 0
Mru 1500 en mtu 1492, daarnaast zag ik ook noipv6, gok dat dat verklaard waarom ik niets qua IPv6 zie.

Net default-mru toegevoegd en systeem herstart omdat killen van pppd niet lukte (verdween ook niet na down gaan verbinding):
Bash:
1
2
ps aux | grep pppd
root         925  0.0  0.1 176912 11492 ?        Sl   13:30   0:00 /usr/sbin/pppd nodetach lock nodefaultroute noipv6 user internet plugin pppoe.so nic-enp0s31f6.6 noauth nodeflate usepeerdns mru 1500 mtu 1492 lcp-echo-failure 5 lcp-echo-interval 20 idle 0 ipparam /org/freedesktop/NetworkManager/PPP/1 plugin /usr/lib/pppd/2.5.2/nm-pppd-plugin.so unit 0
Zelfde, wel mru 1500 maar mtu 1492, nog steeds verschillende websites met timeout.

Daarna i.p.v. jouw optie mtu 1500 toegevoegd, nog steeds hetzelfde, er komt ergens 1492 vandaan, maar waar. Gekke is dat mru juist wel goed gaat :S

edit:
ik vond net dit in /etc/ppp/peers/dsl-provider
Bash:
1
2
3
4
5
# Override any connect script that may have been set in /etc/ppp/options.
connect /bin/true
noauth
persist
mtu 1492
die mtu regel gecomment, geen verschil, aanpassen naar 1500 ook niet.

edit2:
Spot de fout:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
sudo cat /etc/NetworkManager/system-connections/enp0s31f6.6.ppp.nmconnection
[connection]
id=enp0s31f6.6.ppp
uuid=ac04be04-3baf-46ca-a12a-055d597d0927
type=pppoe
interface-name=enp0s31f6.6.ppp
timestamp=1771162419

[ethernet]
mtu=1500

[ppp]
lcp-echo-failure=5
lcp-echo-interval=20
mru=1500

[pppoe]
parent=enp0s31f6.6
password=internet
username=internet

[ipv4]
method=auto

[ipv6]
addr-gen-mode=default
method=shared

[proxy]
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
[connection]
id=enp0s31f6.6.ppp
uuid=ac04be04-3baf-46ca-a12a-055d597d0927
type=pppoe
interface-name=enp0s31f6.6.ppp
timestamp=1771162419

[ethernet]

[ppp]
lcp-echo-failure=5
lcp-echo-interval=20
mru=1500
mtu=1500

[pppoe]
parent=enp0s31f6.6
password=internet
username=internet

[ipv4]
method=auto

[ipv6]
addr-gen-mode=default
method=shared

[proxy]
Bash:
1
2
ps aux | grep pppd
root         918  0.1  0.1 176912 11488 ?        Sl   13:59   0:00 /usr/sbin/pppd nodetach lock nodefaultroute noipv6 user internet plugin pppoe.so nic-enp0s31f6.6 noauth nodeflate usepeerdns mru 1500 mtu 1500 lcp-echo-failure 5 lcp-echo-interval 20 idle 0 ipparam /org/freedesktop/NetworkManager/PPP/1 plugin /usr/lib/pppd/2.5.2/nm-pppd-plugin.so unit 0
Echter, het timeout probleem is nog steeds niet opgelost......

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 17-02-2026 17:48 ]

Oscar Wilde

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Raven schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:37:
[...]
Bash:
1
2
ps aux | grep pppd
root         918  0.1  0.1 176912 11488 ?        Sl   13:59   0:00 /usr/sbin/pppd nodetach lock nodefaultroute noipv6 user internet plugin pppoe.so nic-enp0s31f6.6 noauth nodeflate usepeerdns mru 1500 mtu 1500 lcp-echo-failure 5 lcp-echo-interval 20 idle 0 ipparam /org/freedesktop/NetworkManager/PPP/1 plugin /usr/lib/pppd/2.5.2/nm-pppd-plugin.so unit 0
Echter, het timeout probleem is nog steeds niet opgelost......
Nu de settings goed lijken te staan, moet je checken in de debug logs wat er in de handshake afgesproken wordt qua mtu/mru.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kanarie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Nu de settings goed lijken te staan, moet je checken in de debug logs wat er in de handshake afgesproken wordt qua mtu/mru.
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
Feb 17 13:59:18 PlrtzGlrb pppd[918]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1492> <magic 0xde3c6fc3>]
Feb 17 13:59:18 PlrtzGlrb pppd[918]: rcvd [LCP ConfReq id=0x2 <mru 1500> <auth pap> <magic 0xfc3621cd>]
Feb 17 13:59:18 PlrtzGlrb pppd[918]: nm-ppp-plugin: status 5 / phase 'authenticate'
Feb 17 13:59:18 PlrtzGlrb pppd[918]: sent [LCP ConfAck id=0x2 <mru 1500> <auth pap> <magic 0xfc3621cd>]
Feb 17 13:59:18 PlrtzGlrb pppd[918]: nm-ppp-plugin: passwd-hook, requesting credentials...
Feb 17 13:59:18 PlrtzGlrb pppd[918]: rcvd [LCP ConfAck id=0x1 <mru 1492> <magic 0xde3c6fc3>]
Feb 17 13:59:18 PlrtzGlrb pppd[918]: sent [LCP EchoReq id=0x0 magic=0xde3c6fc3]
Nog steeds 1492 send, terwijl pppd met de juiste waarden gestart wordt 8)7

Oscar Wilde

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Raven schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:15:
[...]
Nog steeds 1492 send, terwijl pppd met de juiste waarden gestart wordt 8)7
En als je nu default-mru succesvol in de opties propt ipv mtu/mru

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kanarie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:27:
[...]

En als je nu default-mru succesvol in de opties propt ipv mtu/mru
Het lijkt ergens anders te zitten, was tussendoor ook met Gemini aan het babbelen. Blijkbaar worden de mtu instellingen van de VLAN6 en fysieke interface niet toegepast, ip link show laat ze beide op 1500 zien terwijl in de configs van de NetworkManager de juiste waarden staan.

Als ik handmatig de ppp verbinding down gooi, met ip commando eerst mtu 1512 toepas op de fysieke, 1508 op de VLAN6 en dan de ppp verbinding weer start, dan staan de mtu's goed en geeft de handshake ook 1500 aan.

Dat met die ip commando's heb ik een pre-up dispatcher script voor gemaakt, maar die heeft geen effect. Na reboot geeft ip link show weer 1500 bij zowel fysieke als VLAN6 interface, met als gevolg dat de PPPoE interface de mtu omlaag gooit.

Dus in het kort, dit lost het op:
Bash:
1
2
3
4
nmcli connection down enp0s31f6.6.ppp
ip link set dev enp0s31f6 mtu 1512
ip link set dev enp0s31f6.6 mtu 1508
nmcli connection up enp0s31f6.6.ppp
Waarom dit nodig is en de mtu instellingen door de network manager niet toegepast worden, geen idee. Nu ff Googlen op pre-up scripts, hoe dat in Debian 13 gaat, dan heb ik i.i.g. een werkende verbinding.

edit:
@Kanarie
/etc/udev/rules.d/10-mtu.rules
Bash:
1
2
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add|change", KERNEL=="enp0s31f6", ATTR{mtu}="1512"
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add|change", KERNEL=="enp0s31f6.6", ATTR{mtu}="1508"
Workaround, maar het lijkt te werken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 17-02-2026 14:58 ]

Oscar Wilde

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Raven schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:52:
[...]
Workaround, maar het lijkt te werken :)
Ah fijn als je de juiste MTU waardes op de interfaces krijgt en dan pppd automatisch de juiste mtu/mru kunt laten bepalen (zonder overrides en manual specificaties).

Toen ik MTU problemen had gebruikte ik de EC2 Reachability Test. Met MTU problemen krijg je daar veel rood. Na oplossen is IPv4 bij mij helemaal groen.
Ook iets als tracepath zou na je fix netjes 1500 moeten laten zien.

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 20:25

Heb je wel gebruik gemaakt van de overstapservice? Dan stemmen de providers af wanneer je glasvezel lijn overgenomen kan worden. Je geeft als klant bij de nieuwe provider (KPN) aan wanneer je wenst aangesloten te worden. Er gaat een belichter / operator wissel plaatsvinden die op de dag van de overname tussen 08.00-12.00 uur omgezet wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Soundwork op 17-02-2026 23:08 ]

• mad-dog

Als je je gegevens even per DM stuurt kijk ik morgen even of alles er netjes in staat. Bij een overstapverzoek zou er minimaal een maand tussen moeten zitten, tenzij je kiest voor vervroegde overstap met afkoop bij Odido

• Tonne2016
@Raven en @Kanarie
In mijn Asus router, die ook op de plek van de Box 12 zit, kan ik voor zowel MTU als MRU niet hoger dan 1492 instellen. Het werkt voortreffelijk, ook de TV+, en op http://ec2-reachability.amazonaws.com/ is ook alles groen.

Geen idee of dat iets met jouw probleem te maken heeft, ik weet er niet veel van, maar het gaat bij mij om een XGS-PON aansluiting. De NTU heeft vier ledjes en de onderste brandt blauw (10 Gb).

Toevoeging: IPv6 staat uit bij mij. Dat vertraagt vooralsnog een beetje.

[ Voor 7% gewijzigd door Tonne2016 op 18-02-2026 02:02 ]

• crunchytail
Tonne2016 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 02:01:
@Raven en @Kanarie
In mijn Asus router, die ook op de plek van de Box 12 zit, kan ik voor zowel MTU als MRU niet hoger dan 1492 instellen. Het werkt voortreffelijk, ook de TV+, en op http://ec2-reachability.amazonaws.com/ is ook alles groen.

Geen idee of dat iets met jouw probleem te maken heeft, ik weet er niet veel van, maar het gaat bij mij om een XGS-PON aansluiting. De NTU heeft vier ledjes en de onderste brandt blauw (10 Gb).

Waar merk jij de vertraging met IPv6? Ik heb het ook moeten uitschakelen. Als IPv6 aanstaat dan laden videos op onder meer Reddit aanzienlijk trager. (Ik maak gebruik van een Deco X50, direct achter de NT).

[ Voor 3% gewijzigd door crunchytail op 18-02-2026 02:49 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Soundwork yes! Heb de mails van Odido ook al binnen dat het opgezegd is.

@mad-dog dank je wel ☺️

• Tonne2016
@crunchytail
Dat bijvoorbeeld. Video's die moeilijker op gang komen, een enkele website die lang(er) op zich laat wachten. Maar het is ook zichtbaar bij een speedtest op speedtest.net of de test op KPN zelf. Die eveneens van OOkla is. Met mijn 200 Mb abonnement haalde ik meestal 198 en met IPv6 uit was dat 203.
Dat laatste is natuurlijk niet erg maar het geeft wel aan dat er iets wat "moeilijker" loopt.

KPN geeft (bij mij in ieder geval) ook niet veel 'extra' zoals ik gewend was van andere providers.
Kabelnoord en Ziggo doen er een schepje van zo'n 15-20 Mb overheen waar dat bij KPN minimaal is.
Met 1 Gb geeft de test mij 1008 Mb down. Dat is natuurlijk prima maar toch.. Upload daarentegen is wel ruim bemeten gelukkig.
Dat alles wel met IPv6 uitgeschakeld. Anders is het nog minder.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:19
Tonne2016 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:20:
@crunchytail
Dat bijvoorbeeld. Video's die moeilijker op gang komen, een enkele website die lang(er) op zich laat wachten. Maar het is ook zichtbaar bij een speedtest op speedtest.net of de test op KPN zelf. Die eveneens van OOkla is. Met mijn 200 Mb abonnement haalde ik meestal 198 en met IPv6 uit was dat 203.
Dat laatste is natuurlijk niet erg maar het geeft wel aan dat er iets wat "moeilijker" loopt.

KPN geeft (bij mij in ieder geval) ook niet veel 'extra' zoals ik gewend was van andere providers.
Kabelnoord en Ziggo doen er een schepje van zo'n 15-20 Mb overheen waar dat bij KPN minimaal is.
Met 1 Gb geeft de test mij 1008 Mb down. Dat is natuurlijk prima maar toch.. Upload daarentegen is wel ruim bemeten gelukkig.
Dat alles wel met IPv6 uitgeschakeld. Anders is het nog minder.
Deze problemen herken ik dan weer totaal niet. Ik haal over zowel IPv4 als IPv6 225-230 Mbit up en down op een 200 Mbit abonnement. Volgens mij levert KPN op alle abonnementen < 1 Gbit die +/-25 Mbit extra. Op een 1 Gbit abonnement is dat vaak niet mogelijk doordat je poorten maar voor 1 Gbit geschikt zijn. Daar kan dus niet meer doorheen...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kanarie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:06:
[...]

Ah fijn als je de juiste MTU waardes op de interfaces krijgt en dan pppd automatisch de juiste mtu/mru kunt laten bepalen (zonder overrides en manual specificaties).

Toen ik MTU problemen had gebruikte ik de EC2 Reachability Test. Met MTU problemen krijg je daar veel rood. Na oplossen is IPv4 bij mij helemaal groen.
Ook iets als tracepath zou na je fix netjes 1500 moeten laten zien.
Wat helemaal fijn zou zijn geweest is als pppd iets aangaf a la "mtu parent interface is too low so lowering mtu on pppoe interface", dan had ik gericht kunnen zoeken. Nou weet ik nog steeds niet waarom NetworkManager de geconfigureerde waarden niet toepaste, althans, in het geval van VLAN6 en fysieke interface. In het geval van de PPPoE interface bleek mtu=1500 in de ethernet sectie te staan i.p.v. in de ppp sectie, waar mru=1500 wél stond :? Dat was i.i.g. de reden dat pppd werd uitgevoerd met 1492 als argument, dat er alsnog 1492 in de debug stond kwam dus door de te lage mtu's van de parent interfaces.

Morgen maar eens kijken of ik erachter kan komen waar de noipv6 vandaan komt....
Tonne2016 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 02:01:
@Raven en @Kanarie

Ondersteund je Asus router wel RFC4638? Gok van niet als 1492 het maximale is wat je kan invoeren. Wat betreft IPv6, zou ook mtu-issue kunnen zijn denk ik of het ergens geblokkeerd worden van ICMPv6.

In de begindagen van IPv6 hier (jaren Hurricane Electric tunnel gebruikt) liep ik wel eens tegen problemen aan wanneer ICMPv6 ergens geblokkeerd werd. Of dat nou door ESET Internet Security kwam, de firewall op de router, of dat een hoster de config niet op orde had, wanneer het wordt geblokkeerd kan dat verbindingsproblemen opleveren.

Oscar Wilde

• synoniem
  • Niet online
@Raven Als je systemd-networkd gebruikt (ga ik vanuit bij Debian 13) staat er ook een
[Link]
MTUBytes = 1500
in /etc/systemd/network/50_"*iface*".network

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:24
The Druid schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:03:
[...]

En weer is de utp poort van mijn XGS-PON ONT overleden na een stroomstoring ;w dat is de tweede in twee jaar tijd. Terwijl alles netjes aangesloten is op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Hopelijk is driemaal scheepsrecht. Dus mocht je internet niet meer werken na een stroomstoring controleer ook je ONT!
Ongelofelijk maar wederom is mijn ONT overleden. Nu geen enkel lampje meer. Dagen hiervoor al compleet random internet drops. Voeding vervangen helpt ook niet. Morgen maar weer met de KPN desk bellen om door alle storingscontrole hoepeltjes te springen. Ben ik de enige die ONT’s verslijt alsof het fietsbanden zijn?

Edit: zie nu pas dat het precies 2 jaar min 1 dag is sinds de laatste keer. Hebben die kastjes een auto destruct functie op 24 maanden zodat het binnen de garantie is :P en kan dat uit -O- ?

Edit 2: Complimenten aan KPN, vanmorgen gebeld en om 13:00 KPN monteur aan de deur om de ONT te vervangen _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door The Druid op 19-02-2026 14:12 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• Economics
The Druid schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:54:
[...]

Ongelofelijk maar wederom is mijn ONT overleden. Nu geen enkel lampje meer. Dagen hiervoor al compleet random internet drops. Voeding vervangen helpt ook niet. Morgen maar weer met de KPN desk bellen om door alle storingscontrole hoepeltjes te springen. Ben ik de enige die ONT’s verslijt alsof het fietsbanden zijn?

Edit: zie nu pas dat het precies 2 jaar min 1 dag is sinds de laatste keer. Hebben die kastjes een auto destruct functie op 24 maanden zodat het binnen de garantie is :P en kan dat uit -O- ?
Nee, maar dan heb je waarschijnlijk één uit de verkeerde batch

• Tonne2016
Muis666 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:57:
[...]

Deze problemen herken ik dan weer totaal niet. Ik haal over zowel IPv4 als IPv6 225-230 Mbit up en down op een 200 Mbit abonnement. Volgens mij levert KPN op alle abonnementen < 1 Gbit die +/-25 Mbit extra. Op een 1 Gbit abonnement is dat vaak niet mogelijk doordat je poorten maar voor 1 Gbit geschikt zijn. Daar kan dus niet meer doorheen...
Oké, dat kan. Bij mij zeer zeker niet. Sowieso heb ik alles in de keten multi-gig. Anders zou ik ook geen 1008/1075 halen. Met 1 Gb NIC en/of andere 1 GB zaken ertussen kom je hooguit op 950 o.i.d.
Overigens heb ik ook anderen gevraagd en op een ander forum speedtests bekeken maar daar zie ik steeds hetzelfde als bij mij. Misschien zit jij nog op AON? En dat KPN daar wel wat hoger inregelt?
Het is maar een gedachte.... Koop je niets voor natuurlijk :)
Het netwerk waar ik woon is net nieuw. En dus ook XGS-PON.

Verder zijn er ook geen problemen hoor. Zolang ik IPv6 maar uitgeschakeld laat.

• Tonne2016
Raven schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:39:
[...]
[...]

Ondersteund je Asus router wel RFC4638? Gok van niet als 1492 het maximale is wat je kan invoeren. Wat betreft IPv6, zou ook mtu-issue kunnen zijn denk ik of het ergens geblokkeerd worden van ICMPv6.

In de begindagen van IPv6 hier (jaren Hurricane Electric tunnel gebruikt) liep ik wel eens tegen problemen aan wanneer ICMPv6 ergens geblokkeerd werd. Of dat nou door ESET Internet Security kwam, de firewall op de router, of dat een hoster de config niet op orde had, wanneer het wordt geblokkeerd kan dat verbindingsproblemen opleveren.
Mijn kennis reikt niet ver genoeg maar ik zie het nergens staan dus je zult wel gelijk hebben.
Op mijn oude(re) router kon ik op dezelfde PPPoE wel 1500 invoeren trouwens.
Al weet ik niet helemaal zeker of dit voor MTU en MRU kon. Volgens mij wel.

Mijn post was ook niet bedoeld om het "beter te weten" maar die 1492 geeft bij mij niet de klachten die jij hebt/had. Misschien kon je er wat mee. Dat was alles.
Voor nu hoop ik dat je alles snel aan de praat hebt zoals jij dat wilt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:08:
@Raven Als je systemd-networkd gebruikt (ga ik vanuit bij Debian 13) staat er ook een
[Link]
MTUBytes = 1500
in /etc/systemd/network/50_"*iface*".network
Uhm, die zou ik later vandaag (als ik daar weer ben) even na moeten kijken. In de config-bestanden van de interfaces onder /etc/NetworkManager/system-connections/ staan de MTU's i,i,g, goed ingesteld en nmtui haalt die gegevens ook op, maar afgaand op de output van ip link show worden die dus niet doorgevoerd naar de fysieke en VLAN6 interface, niet zonder de /etc/udev/rules.d/10-mtu.rules die ik had aangemaakt.

edit: @synoniem Die map is leeg en heb de oorzaak van noipv6 gevonden, ipv6.method stond op shared ipv auto. Nu zie ik ipv noipv6 ipv6 staan als argument achter pppd in ps aux.

In het log zie ik nu een en ander met fe80 voorbij komen, maar niks qua publieke /48
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
PAP authentication succeeded
peer from calling number 60:7E:CD:57:77:4A authorized
sent [IPCP ConfReq id=0x1 <addr 0.0.0.0> <ms-dns1 0.0.0.0> <ms-dns2 0.0.0.0>]
sent [IPV6CP ConfReq id=0x1 <addr fe80::3c7f:9872:e4d8:d15c>]
rcvd [IPCP ConfReq id=0x1 <addr 195.190.228.60>]
sent [IPCP ConfAck id=0x1 <addr 195.190.228.60>]
rcvd [IPV6CP ConfReq id=0x1 <addr fe80::627e:cdff:fe57:774a>]
sent [IPV6CP ConfAck id=0x1 <addr fe80::627e:cdff:fe57:774a>]
rcvd [IPCP ConfNak id=0x1 <addr 81.*.*.*> <ms-dns1 195.121.1.34> <ms-dns2 195.121.1.66>]
sent [IPCP ConfReq id=0x2 <addr 81.*.*.*> <ms-dns1 195.121.1.34> <ms-dns2 195.121.1.66>]
nm-ppp-plugin: status 8 / phase 'running'
rcvd [IPV6CP ConfAck id=0x1 <addr fe80::3c7f:9872:e4d8:d15c>]
local  LL address fe80::3c7f:9872:e4d8:d15c
remote LL address fe80::627e:cdff:fe57:774a
nm-ppp-plugin: interface name changed from 'ppp7' to 'enp0s31f6.6.ppp'
nm-ppp-plugin: ip6-up event
nm-ppp-plugin: sending IPv6 config to NetworkManager...
Script /etc/ppp/ipv6-up started (pid 91892)
rcvd [IPCP ConfAck id=0x2 <addr 81.*.*.*> <ms-dns1 195.121.1.34> <ms-dns2 195.121.1.66>]
Script /etc/ppp/ip-pre-up started (pid 91895)
Script /etc/ppp/ip-pre-up finished (pid 91895), status = 0x0
local  IP address 81.*.*.*
nm-ppp-plugin: ip-up event
remote IP address 195.190.228.60
nm-ppp-plugin: sending IPv4 config to NetworkManager...
primary   DNS address 195.121.1.34
secondary DNS address 195.121.1.66
Script /etc/ppp/ip-up started (pid 91898)
Script /etc/ppp/ipv6-up finished (pid 91892), status = 0x0
Script /etc/ppp/ip-up finished (pid 91898), status = 0x0
en de counters van de regels om udp dport 546 in en udp dport 547 uit toe te staan blijven op 0, er lijkt dus geen DHCPv6 plaats te vinden. De WAN-interface krijgt aldus nmcli wel wat toegewezen, ik zie i.i.g. fe80 adressen en fe80 routes.
Tonne2016 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 02:02:
Mijn post was ook niet bedoeld om het "beter te weten" maar die 1492 geeft bij mij niet de klachten die jij hebt/had. Misschien kon je er wat mee. Dat was alles.
Voor nu hoop ik dat je alles snel aan de praat hebt zoals jij dat wilt.
Ah okee, maar dit gedoe blijft wel vaag. Gewoon instellingen die niet toegepast worden en zoek het dan maar uit..... Het gekke is dat dit een vrij kale installatie is. Had alleen de "standard system utilities" en SSH server aangevinkt, gevolgd door sudo, networkmanager, nftables, kea dhcp server, vlan en pppoe packages. Er zou dan volgens mij niets aanwezig moeten zijn dat dwars ligt.

[ Voor 42% gewijzigd door Raven op 19-02-2026 17:50 ]

Oscar Wilde

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Vandaag de KPN spullen teruggestuurd. Zag online dat je een retourcode kon vinden in de KPN app. Nu zag ik ook de melding over het glasvezel kastje dat kan/moet blijven hangen. De monteur van Solcon heeft het kastje vervangen ondanks dat het inderdaad dezelfde was (AON). Dit kan geen kwaad toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD4d64IzQ5QcSFtyHwaUGTCnrTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1shM3eom2EJeHd4rPClYN7mZ.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever. So far, so good.

• crunchytail
IkWilbert schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:55:
Vandaag de KPN spullen teruggestuurd. Zag online dat je een retourcode kon vinden in de KPN app. Nu zag ik ook de melding over het glasvezel kastje dat kan/moet blijven hangen. De monteur van Solcon heeft het kastje vervangen ondanks dat het inderdaad dezelfde was (AON). Dit kan geen kwaad toch?

[Afbeelding]
Kan inderdaad geen kwaad.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 04:40

spaceboy

Op grote hoogte

Ik heb Internet met TV+. 9 maanden geleden afgesloten en is nog 3 maanden actief. Nu heb ik TV+ uit mijn abonnement gegooid (dat kon gratis zag ik, scheelt 12,50 per maand, en ik kijk toch bijna niet). Ik heb hier netjes een mail van gekregen met mijn nieuwe maandbedrag. Maar dé vraag: per wanneer gaat dit in? En is het zo dat de app op mijn smart tv op hetzelfde moment stopt met werken als "via het aparte kastje"??

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• mad-dog
spaceboy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:15:
Ik heb Internet met TV+. 9 maanden geleden afgesloten en is nog 3 maanden actief. Nu heb ik TV+ uit mijn abonnement gegooid (dat kon gratis zag ik, scheelt 12,50 per maand, en ik kijk toch bijna niet). Ik heb hier netjes een mail van gekregen met mijn nieuwe maandbedrag. Maar dé vraag: per wanneer gaat dit in? En is het zo dat de app op mijn smart tv op hetzelfde moment stopt met werken als "via het aparte kastje"??
Per direct en kijken via de app is uiteraard ook niet meer mogelijk. Het is alles of niets

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 23-02-2026 18:20 ]

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 04:40

spaceboy

Op grote hoogte

mad-dog schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:20:
[...]

Per direct en kijken via de app is uiteraard ook niet meer mogelijk. Het is alles of niets
Top, het is gelukt ja! Thanks!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:00
In mijn beleving konden we een jaar geleden nog pauzeren en daarna vooruitspoelen bij de commerciële zenders. We zitten nu (nog) bij Odido en daar is dat niet toegestaan. Kan dit bij KPN nog wel? En blijft dat in de toekomst ook zo?

• mgiebels
barrymossel schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:05:
In mijn beleving konden we een jaar geleden nog pauzeren en daarna vooruitspoelen bij de commerciële zenders. We zitten nu (nog) bij Odido en daar is dat niet toegestaan. Kan dit bij KPN nog wel? En blijft dat in de toekomst ook zo?
Kan niet op alles zenders zover ik weet. (RTL zenders sowieso niet)
Zolang het programma/ serie nog bezig is mag het sowieso niet. Dan is opnemen enige oplossing.

Dit verzinnen de providers niet zelf wordt ze opgelegd door de zenders wat wel en niet mag.

Ziggo heeft dit ook onlangs aangepast dat het niet meer kan.

[ Voor 7% gewijzigd door mgiebels op 25-02-2026 08:12 ]

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:19
barrymossel schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:05:
Kan zoals @mgiebels zet alleen bij bepaalde zenders. Vooruitspoelen werkte op Discovery bijvoorbeeld altijd wel, maar de RTL / SBS weer niet. Het gekke is dat het via de browser soms wel werkt, zo spoel ik reclames bij VI soms (deels) door. Maar de andere keer werkt dat weer niet. Ik heb nooit echt bijgehouden wanneer en waar wel en niet.

Overigens lijkt het erop dat ik na 8 jaar weg ga bij KPN. Ja ik weet het, een slapende en luie klant. Maar toen ik mijn facturen onlangs aan het bekijken was zag ik tot mijn schrik dat ik al 8 jaar klant was zonder ook maar een Euro korting gekregen te hebben. (TV, internet en 2 mobiele telefoons met binnenkort een 3e). In de telefoon geklommen naar KPN, maar ze bewegen gewoon niks. Ja, de standaard 5 Euro die ik bij een "verlenging" ook krijg. Ben ik alsnog duurder uit dan het standaard tarief bij Ziggo :X Dat vind ik echt te karig als je bedenkt dat ik gauw 200 Euro kan besparen op een jaarcontract elders, welkomst cadeau buiten beschouwing gelaten.

Begrijp me niet verkeerd, ben tevreden over de dienstverlening (al werkt Wifi de laatste weken ruk). Maar ik wil ook geen dief van m'n portemonnee meer zijn. Dus voortaan maar elk jaar overstappen denk ik. Onbegrijpelijk eigenlijk dat elke provider er jaarlijks bakken met geld voor monteurs, marketing en administratie tegenaan gooit i.p.v. bestaande klanten binnen te houden.

Join het GoT Pulse-Team!

• mgiebels
Denman schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Kan zoals @mgiebels zet alleen bij bepaalde zenders. Vooruitspoelen werkte op Discovery bijvoorbeeld altijd wel, maar de RTL / SBS weer niet. Het gekke is dat het via de browser soms wel werkt, zo spoel ik reclames bij VI soms (deels) door. Maar de andere keer werkt dat weer niet. Ik heb nooit echt bijgehouden wanneer en waar wel en niet.

Overigens lijkt het erop dat ik na 8 jaar weg ga bij KPN. Ja ik weet het, een slapende en luie klant. Maar toen ik mijn facturen onlangs aan het bekijken was zag ik tot mijn schrik dat ik al 8 jaar klant was zonder ook maar een Euro korting gekregen te hebben. (TV, internet en 2 mobiele telefoons met binnenkort een 3e). In de telefoon geklommen naar KPN, maar ze bewegen gewoon niks. Ja, de standaard 5 Euro die ik bij een "verlenging" ook krijg. Ben ik alsnog duurder uit dan het standaard tarief bij Ziggo :X Dat vind ik echt te karig als je bedenkt dat ik gauw 200 Euro kan besparen op een jaarcontract elders, welkomst cadeau buiten beschouwing gelaten.

Begrijp me niet verkeerd, ben tevreden over de dienstverlening (al werkt Wifi de laatste weken ruk). Maar ik wil ook geen dief van m'n portemonnee meer zijn. Dus voortaan maar elk jaar overstappen denk ik. Onbegrijpelijk eigenlijk dat elke provider er jaarlijks bakken met geld voor monteurs, marketing en administratie tegenaan gooit i.p.v. bestaande klanten binnen te houden.
Elk jaar even bellen met KPN helpt ook krijg je weer leuke kortingen.
Ik kreeg jaar lang 7,50 korting erbij en bij mobiel 5 euro erbij.
Doet ziggo ook niet vanzelf.

Ik zit daardoor al jaren goedkoper als ziggo met het zelfde als ik daar ook zou afnemen.

rest kijken we via IPTV ;)

En KPN Mobiel heeft voor mij nog steeds beste dekking Vodagone heeft hier geen bereik ja als ik in me tuin sta maar binnen nada zelfde geldt voor Odido hier ook slecht bereik. En ja alles zit op zelfde mast ook nog eens.

[ Voor 7% gewijzigd door mgiebels op 25-02-2026 09:00 ]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:00
Denman schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Vrouwlief (en ik deels) kunnen niet aan de TV kastjes van Ziggo en Odido wennen. En persoonlijk vond ik de lage upload bij Ziggo vervelend (met name met thuiswerken). Dus dan maar iets meer betalen. En voorheen kregen wij bij KPN gewoon elk jaar korting. Nu een Switch 2, die duurder is dan de korting die we zouden krijgen bij 24 maanden abo. Leuk voor papa de kinderen...

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-02 19:10
mgiebels schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:11:
[...]

Kan niet op alles zenders zover ik weet. (RTL zenders sowieso niet)
Zolang het programma/ serie nog bezig is mag het sowieso niet. Dan is opnemen enige oplossing.

Dit verzinnen de providers niet zelf wordt ze opgelegd door de zenders wat wel en niet mag.

Ziggo heeft dit ook onlangs aangepast dat het niet meer kan.
Als aanvulling hierop: bij terugkijken kan je, ook bij RTL, de eerste 5(?) minuten wel doorspoelen. Dus je hoeft niet verplicht het laatste stukje van het vorige programma te kijken ;)
Pagina: 1 ... 191 192 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie