[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 188 189 Laatste
Acties:

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:55
Tommert38 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:17:
[...]

Dan zal het inderdaad met KPN WBA netwerk te maken hebben. Betekent dit dan dat ik voorlopig kan fluiten naar hogere snelheden via andere providers? En dat de hoge 'KPN tax' niet (snel) zal verdwijnen?
Nee. 4gbps staat open voor elke provider wie levert over WBA PON. Maar dat wil niet zeggen dat elke provider dit aanbied via WBA. Ik weet dat er providers leveren maar dan zul je dat even moeten na gaan.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:22
Tommert38 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:17:
[...]

Dan zal het inderdaad met KPN WBA netwerk te maken hebben. Betekent dit dan dat ik voorlopig kan fluiten naar hogere snelheden via andere providers? En dat de hoge 'KPN tax' niet (snel) zal verdwijnen?
De Delta tax is nog hoger dan de KPN tax, op freedom.nl kan je die taxes vergelijken als je wat rond klikt. Het gaat om een concurrerend aanbod. De prijs stijgt met deze snelheden zo snel dat het niet loont voor een enkeling zoals jij een hele leverstraat in te richten.

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:34
Helaas sprake van een storing in Haarlem.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:28
Atomius schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:11:
Sinds 2 weken heb ik KPN glasvezel. Hiervoor Odido glasvezel. Met laatstgenoemde alleen heel zelden een storing gehad (enkele keren in het jaar).

Met KPN nu sinds 2 weken bemerk ik echter af en toe een kortdurend wegvallende internetverbinding, zowel draadloos als bedraad. Ik had daarstraks bijv. een Teamscall en toen had ik 30-60 seconden geen connectie. In de KPN modem ingelogd en inderdaad zie ik een internetverbinding actief sinds 1,5u. Ik heb anderhalf uur geleden zelf echter niet aan het internet gesleuteld.

Is dit een herkenbaar en vooral oplosbaar issue?

- Ik heb de ONT niet uit- en aangedaan op de overstapdag, KPN werkte meteen nadat Odido ermee stopte.
- Heb eerder vandaag het modem gereset zonder resultaat.
Ik herken het... heb het ook gehad na 5 jaar probleemloos KPN glasvezel. Uiteindelijk heeft KPN me toen geholpen door op afstand de boel te resetten. Om de haverklap lag de verbinding eruit tijdens team meetings Misschien anders ook wel eens, maar dan heb je het minder door. Daarna kregen mijn vrouw en zoon echter problemen op hun mobiel met de wifi en heb ik IP6 uit moeten zetten om dat te verhelpen.

Sinds een paar dagen is het weer volkomen hopeloos met de wifi en ik begin de hoop een beetje op te geven. Ik wijs naar de modem, KPN zegt niets aan de hand. Maar ook mijn hue bridge weigert spontaan regelmatig dienst. Ik ga KPN maar vaarwel zeggen, want ik zie dit niet meer goedkomen helaas.

Life is what happens while you're busy making other plans

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26
frumper schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:56:
[...]

Ik herken het... heb het ook gehad na 5 jaar probleemloos KPN glasvezel. Uiteindelijk heeft KPN me toen geholpen door op afstand de boel te resetten. Om de haverklap lag de verbinding eruit tijdens team meetings Misschien anders ook wel eens, maar dan heb je het minder door. Daarna kregen mijn vrouw en zoon echter problemen op hun mobiel met de wifi en heb ik IP6 uit moeten zetten om dat te verhelpen.

Sinds een paar dagen is het weer volkomen hopeloos met de wifi en ik begin de hoop een beetje op te geven. Ik wijs naar de modem, KPN zegt niets aan de hand. Maar ook mijn hue bridge weigert spontaan regelmatig dienst. Ik ga KPN maar vaarwel zeggen, want ik zie dit niet meer goedkomen helaas.
Vervelend.

Bij mij was gisteravond de laatste verbreking geloof ik. Uptime nu is bijna 18 uur, maar durf er nog niet helemaal vanuit te gaan dat dit het dan is.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*zucht*

Paar jaar terug (v12):
192.168.2.254 -> admin wachtwoord incorrect
192.168.2.254/2.0/gui/#/-> admin wachtwoord werkt

Nu (v12B):
mijnmodem.kpn -> admin wachtwoord incorrect
192.168.2.254/2.0/gui/#/ -> admin wachtwoord werkt

Overigens, degene die de webinterface voor de EB v12B heeft gemaakt weet het verschil tussen Mb en MB niet, of ik moet een 8Gb lijntje hebben gekregen terwijl ik het 1Gb abo heb :P Helaas geen goede speedtest kunnen doen, had geen pc mee, alleen smartphone.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:20
frumper schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:56:
[...]

En een tweedehands FritzBox van Marktplaats is geen optie? Hoeft geen dure te zijn maar die dingen werken o zo lekker (en gemakkelijk) met KPN.

XBL gamertag StayingPow3r

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Beste KPN medewerkers, als ik de glasvezel check doe krijg ik al jaren de melding ‘ We maken plannen om glasvezel aan te leggen in Den Haag. We weten nog niet wanneer jouw woning wordt aangesloten.’

Kan iemand mij vertellen of er binnenkort daadwerkelijk iets gaat gebeuren in mijn wijk?

Ik heb nu een KPN dsl verbinding van 100Mbps max.
Sinds vorig jaar levert Odido wel glas via Open Dutch Fiber.

[ Voor 13% gewijzigd door Mandrake466 op 30-11-2025 14:13 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:41
Raven schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:43:
Nu (v12B):
Bedankt voor deze tip. Die laatste regel deed het hem. :)
Hoewel, pas na een reset naar de fabrieksstand van de modem. Misschien heb ik een exemplaar wat al eerder aan een andere klant gegeven was die het password gewijzigd heeft dat op de sticker staat.

Eerder had ik al de website van KPN geraadpleegd en daar de volgende zin geprobeerd, maar daar kan ik geen chocola van maken.
"4. Wanneer de KPN Box 12 is teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dan kun je zonder wachtwoord ${usecase_kpn_17d[inloggen in het modem menu]}."

[ Voor 0% gewijzigd door grun93 op 30-11-2025 10:33 . Reden: typo ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

grun93 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:31:
[...]

Bedankt voor deze tip. Die laatste regel deed het hem. :)
Hoewel, pas na een reset naar de fabrieksstand van de modem. Misschien heb ik een exemplaar wat al eerder aan een andere klant gegeven was die het password gewijzigd heeft dat op de sticker staat.
Ik dacht eerst ook even dat er een ander wachtwoord was ingesteld, ook met copy-paste van QR-code en na software update kon ik er niet in, tot ik mij herinnerde dat ik jaren terug tegen hetzelfde aanliep en een andere link moest gebruiken.
grun93 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:31:
Eerder had ik al de website van KPN geraadpleegd en daar de volgende zin geprobeerd, maar daar kan ik geen chocola van maken.
"4. Wanneer de KPN Box 12 is teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dan kun je zonder wachtwoord ${usecase_kpn_17d[inloggen in het modem menu]}."
....... :? , daar is inderdaad geen chocola van te maken, lijkt wel iets dat niet geparsed is ofzo.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Raven schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:43:
*zucht*

Paar jaar terug (v12):
192.168.2.254 -> admin wachtwoord incorrect
192.168.2.254/2.0/gui/#/-> admin wachtwoord werkt

Nu (v12B):

Overigens, degene die de webinterface voor de EB v12B heeft gemaakt weet het verschil tussen Mb en MB niet, of ik moet een 8Gb lijntje hebben gekregen terwijl ik het 1Gb abo heb :P Helaas geen goede speedtest kunnen doen, had geen pc mee, alleen smartphone.
dit is nog de oufe Firmware als je overgaat op soft@home is er altijd zonder enige probleem in te loggen en compleet andere interface

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:41
jopoh schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:39:
dit is nog de oufe Firmware als je overgaat op soft@home is er altijd zonder enige probleem in te loggen en compleet andere interface
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt... updates van firmware zullen wel automatisch gaan, of niet? Overigens is mijn modem pas 5 dagen in gebruik. De eerste keer duurde het wat langer, maar na een harde reset naar de fabrieksstand was hij binnen een minuut weer volledig online, hoewel het volgens KPN ook 10-15 minuten had kunnen duren.

• Atomius
Atomius schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:41:
@EricJH @Mint @borft

Ik zie in het de Experia 12 geen pagina met logs helaas.

20 min geleden was er weer een korte storing en dat klopt met het modem wat pas sinds 20 min internet heeft.

Verder over de stroomadapter:

[...]

Ik heb maar een belafspraak gemaakt zojuist..

Edit: ben snel teruggebeld en een KPN meneer heeft op afstand van alles gereset. Ik moest zelf de ONT uit- en aanzetten en de modem resetten. Hij zag nadien dat er geen onderbrekingen meer waren. Hopelijk opgelost zo!

Edit2: helaas, nog steeds hetzelfde probleem. En het gebeurt best wel regelmatig merk ik. Meermaals op een dag.
Nog even een update voor de fun; inmiddels 4,5 dag actief zonder storingen *O*

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:28
Mr. Freeze schreef op zondag 30 november 2025 @ 07:52:
[...]

En een tweedehands FritzBox van Marktplaats is geen optie? Hoeft geen dure te zijn maar die dingen werken o zo lekker (en gemakkelijk) met KPN.
Volgens KPN ligt het niet aan de modem... en ze willen niet meewerken om onze experia om te wisselen. Ik neem al jaren een dienst bij ze af, maar behulpzaam zijn ze niet echt wanneer het buiten het script omgaat.

Life is what happens while you're busy making other plans

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55
frumper schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:35:
[...]

Volgens KPN ligt het niet aan de modem... en ze willen niet meewerken om onze experia om te wisselen. Ik neem al jaren een dienst bij ze af, maar behulpzaam zijn ze niet echt wanneer het buiten het script omgaat.
Zou je me even een PM willen sturen met je klantgegevens(inclusief klantnr)? Dan ga ik er eens een blik op werpen

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zou iemand een reden kunnen bedenken waarom de EB (12B) het ene moment "Bitrate 1000 MB" (ja, hoofdletter B |:( ) en het andere moment "Bitrate 100 MB" bij de WAN-interface aangeeft (met bijbehorende speedtest drop naar max 100Mbps), om na power cycle van EB en media omvormer weer "Bitrate 1000 MB" aan te geven?

De LED's van de WAN-interface gaven wel gigabit aan, op het moment dat de EB "100 MB"aangaf.

Gezien de glasvezelkabel op het balkon nogal vergeeld is door langdurige blootstelling aan zonlicht, maak ik mij wel een beetje zorgen over de staat van de kabel, geen idee of het gerelateerd is.

Oscar Wilde

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Het meest logische is dat de UTP kabel die er tussen zit niet helemaal goed is.

Waar het niks mee te maken heeft is de glasvezel. Het zou hooguit nog de LAN poort zelf of elektronica die de LAN poort aanstuurt kunnen zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door bjusterbaarlik op 02-12-2025 20:28 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@bjusterbaarlik Maar dan zou de WAN-poort toch 100Mbps aan moeten geven met de LED's? Zowel groen als oranje waren aan, oftewel (voor zover ik weet) gigabit-verbinding.

Oscar Wilde

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:16:
@bjusterbaarlik Maar dan zou de WAN-poort toch 100Mbps aan moeten geven met de LED's? Zowel groen als oranje waren aan, oftewel (voor zover ik weet) gigabit-verbinding.
Ja zou wel moeten, maar een LAN kabeltje is zo vervangen, dan weet je het zeker.

• Atomius
Atomius schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:24:
[...]

Nog even een update voor de fun; inmiddels 4,5 dag actief zonder storingen *O*
Helaas helaas, het mocht niet zo zijn.

5 dagen nadat de 1e klantenservicemedewerker "alles op afstand had gerest" kregen we nu toch weer last van frequente uitval.

Paar dagen later voor de 2e keer de klantenservice gebeld. Medewerker stuurde een nieuwe stroomadapter op. Die gisteren geïnstalleerd. Helaas, het probleem bleef.

Net voor de 3e keer de KS gebeld. Medewerker wisselt de Experia box om, ik krijg morgen een nieuwe. Ben benieuwd of dat het probleem verhelpt. Ik vroeg nog of het de kabel tussen de ONT en het modem kan zijn, maar zij zei van niet.

Het probleem is dus dat de internetverbinding van het modem meermaals op een dag op random momenten wegvalt. Het modem is dan tijdelijk ook niet bereikbaar (30-60 seconden). Als ik inlog op 192 nadien zie ik dat de internetconnectie 1 minuut actief is.

De KS medewerkers zien op afstand dus dat het gehele modem telkens uitvalt.

Nog een slimme Tweaker die een ander idee heeft? Of is het inderdaad domweg gewoon een defect modem?

Trouwens, ik bedenk me net dat ik een ASUS RT-AX58U router heb. Kan ik die niet rechtstreeks aansluiten op de ONT?

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 04-12-2025 13:09 ]

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:18
Atomius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:02:
[...]

5 dagen nadat de 1e klantenservicemedewerker "alles op afstand had gerest" kregen we nu toch weer last van frequente uitval.

Paar dagen later voor de 2e keer de klantenservice gebeld. Medewerker stuurde een nieuwe stroomadapter op. Die gisteren geïnstalleerd. Helaas, het probleem bleef.

Net voor de 3e keer de KS gebeld. Medewerker wisselt de Experia box om, ik krijg morgen een nieuwe. Ben benieuwd of dat het probleem verhelpt. Ik vroeg nog of het de kabel tussen de ONT en het modem kan zijn, maar zij zei van niet.

Het probleem is dus dat de internetverbinding van het modem meermaals op een dag op random momenten wegvalt. Het modem is dan tijdelijk ook niet bereikbaar (30-60 seconden). Als ik inlog op 192 nadien zie ik dat de internetconnectie 1 minuut actief is.

Nog een slimme Tweaker die een ander idee heeft? Of is het inderdaad domweg gewoon een defect modem?

Trouwens, ik bedenk me net dat ik een ASUS RT-AX58U router heb. Kan ik die niet rechtstreeks aansluiten op de ONT?
ALs de router PPPoE en VLAN op WAN ondersteunt, dan kan je de Asus router proberen.

RIPE Atlas probe #1008427

• Atomius
dunkiegaming schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:34:
[...]

ALs de router PPPoE en VLAN op WAN ondersteunt, dan kan je de Asus router proberen.
Top dank je. Ik had ook eerst zelf even moeten googelen..

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-01 21:44
[...]

Welke ONT heb je ?
Een Genexis of Nokia?

De netwerkkabel tussen ONT en Box12 kan zeker wel het issue zijn. Zeker testen met andere kabel ertussen te zetten....

[ Voor 4% gewijzigd door Soundwork op 04-12-2025 17:36 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

bjusterbaarlik schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:28:
[...]

Ja zou wel moeten, maar een LAN kabeltje is zo vervangen, dan weet je het zeker.
Vandaag daar weer geweest, gelukkig nog steeds 1Gbps en blijkbaar heeft de EB weer een firmware update gehad (2e in paar dagen tijd), de webinterface ziet er anders uit en de pagina met de MB/Mb fout is niet meer beschikbaar.

Oscar Wilde

• Xufuja
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-12-2025
[...]

Dan ben ik tenminste niet de enige; heb precies hetzelfde met een wegvallende verbinding die dan laat zien dat het 1 minuut actief is.

Ik kreeg wel een bericht van KPN op woensdag dat er een kabel beschadigd was in mijn postcodegebied, maar die zou gerepareerd moeten zijn volgens hun.

• Atomius
Soundwork schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:36:
[...]

Welke ONT heb je ?
Een Genexis of Nokia?

De netwerkkabel tussen ONT en Box12 kan zeker wel het issue zijn. Zeker testen met andere kabel ertussen te zetten....
Bedankt. Kabel gebruikte ik ook met Odido wat een jaar lang probleemloos werkte. Dus vermoed toch iets met dat Experia modem.

Heb inmiddels mijn Asus 58u router direct op de ONT aangesloten en dat lijkt nu een paar dagen stabieler te zijn. Maar kan ook toeval zijn. Voelt iig wel goed om die - kennelijk onnodige - Experiabox er tussenuit te hebben.

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
Vanavond viel mij op dat mijn 100Mbps fiber abonnement niet meer hoger komt dan 90Mbps voor down/up.
Nog steeds prima natuurlijk, maar het was altijd strak 120Mbps (wat overcapaciteit)

De upload was tevens veel hoger dan de download tussen de 150 en 180Mbps, maar blijft ook hangen op de 90Mbps.

Is iemand dit ook opgevallen of heb ik wat gemist? :)

[ Voor 7% gewijzigd door marigo op 16-12-2025 22:09 ]

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:26
marigo schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:06:
Vanavond viel mij op dat mijn 100Mbps fiber abonnement niet meer hoger komt dan 90Mbps voor down/up.
Nog steeds prima natuurlijk, maar het was altijd strak 120Mbps (wat overcapaciteit)

De upload was tevens veel hoger dan de download tussen de 150 en 180Mbps, maar blijft ook hangen op de 90Mbps.

Is iemand dit ook opgevallen of heb ik wat gemist? :)
Kan het zijn dat je ethernet poort op 100 Mbps. staat of dat de gebruikte ethernet kabel een defect heeft?

RIPE Atlas probe: 1005104

• Atomius
Atomius schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:41:
[...]

Bedankt. Kabel gebruikte ik ook met Odido wat een jaar lang probleemloos werkte. Dus vermoed toch iets met dat Experia modem.

Heb inmiddels mijn Asus 58u router direct op de ONT aangesloten en dat lijkt nu een paar dagen stabieler te zijn. Maar kan ook toeval zijn. Voelt iig wel goed om die - kennelijk onnodige - Experiabox er tussenuit te hebben.
Update: met mijn ASUS router nu inmiddels een dikke week probleemloos internet. Heerlijk. De nieuw opgestuurde Experiabox blijft in de verpakking zitten.

• marigo
ernstoud schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:18:
[...]

Kan het zijn dat je ethernet poort op 100 Mbps. staat of dat de gebruikte ethernet kabel een defect heeft?
Ik heb alles op 1000Mbps staan en ook geen wijzigingen doorgevoerd oid.
Het was ook van de een op de nadere dag. Waarschijnlijk een nieuw profiel op de 100Mbps abonnementen.
Dank voor de reply!

• mad-dog
marigo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:49:
[...]

Ik heb alles op 1000Mbps staan en ook geen wijzigingen doorgevoerd oid.
Het was ook van de een op de nadere dag. Waarschijnlijk een nieuw profiel op de 100Mbps abonnementen.
Dank voor de reply!
Aan de profielen is echt niks veranderd, deze staan gewoon op 128000

• marigo
mad-dog schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:29:
[...]

Aan de profielen is echt niks veranderd, deze staan gewoon op 128000
Wellicht in de POP naar een 100Mbps poort gezet of zijn die er niet meer? :)
Ja, ik snap het het heel frappant is, maar het is wel een feit.

Kun jij wellicht wat zien of mijn FTU wellicht op 100Mbps staat? (als ik jou mijn gegevens doorgeef)

• mad-dog
marigo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:39:
[...]

Wellicht in de POP naar een 100Mbps poort gezet of zijn die er niet meer? :)
Ja, ik snap het het heel frappant is, maar het is wel een feit.

Kun jij wellicht wat zien of mijn FTU wellicht op 100Mbps staat? (als ik jou mijn gegevens doorgeef)
Zekers, graag dan even DM met pc/huisnr/klantnr

• marigo
ernstoud schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:18:
[...]

Omdat het aan de KPN zijde allemaal goed stond, moest het wel in mijn netwerk zitten.
Na "wat beter" onderzoek kwam ik er achter dat er toch een poort stond te klapperen en deze uitonderhandeld was op 100Mbps. :+
Kabel vervangen en kwam meteen op met 1000Mbps.

Thx!!
Snelheid is nu weer helemaal goed (120Mbps down/150Mbps up)

[ Voor 5% gewijzigd door marigo op 17-12-2025 18:23 ]

• gustaveau
  • Laatst online: 22:11
Vanwege de Game Pass prijsverhoging, https://tweakers.net/nieu...met-9-euro-per-maand.html
wil ik weg bij KPN want daar wordt alleen maar de ultimate variant aangeboden en voor mij is premium nu wel voldoende.

Echter ik moet dan wel vast via Microsoft regelen dat het dan weer direct via hun werkt. Klantenservice is echt onbereikbaar en online kan ik ook niks regelen, ik blijf vastzitten in loops doordat links niet werken.

Heeft iemand anders dit ook en misschien al op kunnen lossen?

• mad-dog
gustaveau schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:44:
Vanwege de Game Pass prijsverhoging, https://tweakers.net/nieu...met-9-euro-per-maand.html
wil ik weg bij KPN want daar wordt alleen maar de ultimate variant aangeboden en voor mij is premium nu wel voldoende.

Echter ik moet dan wel vast via Microsoft regelen dat het dan weer direct via hun werkt. Klantenservice is echt onbereikbaar en online kan ik ook niks regelen, ik blijf vastzitten in loops doordat links niet werken.

Heeft iemand anders dit ook en misschien al op kunnen lossen?
Je kunt in MijnKPN Gamepass Ultimate toch gewoon opzeggen? Anders wil ik em wel voor je opzeggen, dan graag even DM met PC/Huisnr/Klantnummer

• gustaveau
  • Laatst online: 22:11
mad-dog schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:24:
[...]

Je kunt in MijnKPN Gamepass Ultimate toch gewoon opzeggen? Anders wil ik em wel voor je opzeggen, dan graag even DM met PC/Huisnr/Klantnummer
Het opzeggen gaat inderdaad wel lukken via KPN.

Even kijken of opnieuw aanmelden me via Microsoft ook gaat lukken straks...

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:46
Krijg om kwart over acht deze ochtend de melding van KPN dat er bij mij een storing in het glasvezel net zit en inderdaad die doet het niet.
Maarrrr, heb K&K als backup lijn en die heeft het naadloos overgenomen.
2de storing bij KPN dit jaar.

FF snelheid gemeten van de K&K verbinding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVgYNZldBTkyWUGsIQ11L9aYgXk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aGW6nTkMvSNX5bRaXm9Y79SL.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door snah001 op 19-12-2025 08:58 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.1.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• snah001
En rond 11:00 uur is de verbinding weer terug.
Toch ff 3 uur eruit gelegen.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.1.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-01 11:58
snah001 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:23:
Krijg om kwart over acht deze ochtend de melding van KPN dat er bij mij een storing in het glasvezel net zit en inderdaad die doet het niet.
Maarrrr, heb K&K als backup lijn en die heeft het naadloos overgenomen.
2de storing bij KPN dit jaar.

FF snelheid gemeten van de K&K verbinding:

[Afbeelding]
wat is K&K?

PSN: PcDCch

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Klik en Klaar

• Economics
snah001 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:08:
En rond 11:00 uur is de verbinding weer terug.
Toch ff 3 uur eruit gelegen.
Wel netjes dat ze je pro-actief laten weten anders dan had je een monteur gebeld en stres gehad aankomend weekend ;)

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22
In het verleden heb ik ook wel pro-actieve smsjes gehad dat er een verstoring is op mijn glasvezel (zo te zien laatst in 2022, zelfs voor mijn verhuizing).
Vind zelfs berichten terug dat de software in het modem geupdated werd.
Maar zo te zien wordt dat niet meer gedaan (of de software met mijn kpnbox is al maanden niet bijgewerkt :P )

http://specs.tweak.to/5253

• snah001
Economics schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:53:
[...]

Wel netjes dat ze je pro-actief laten weten anders dan had je een monteur gebeld en stres gehad aankomend weekend ;)
Omdat ik k&k als fall back verbinding heb is het niet nodig om te bellen, je weet dat het altijd weer hersteld wordt dus geen stress.

• EricJH
  • Laatst online: 21:44
Sjowhan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:29:
[...]
Vind zelfs berichten terug dat de software in het modem geupdated werd.
Maar zo te zien wordt dat niet meer gedaan (of de software met mijn kpnbox is al maanden niet bijgewerkt :P )
On a side note. Je kunt tegenwoordig in veel gevallen de update vanuit de webinterface van de EB or KPN Box initiëren zodat je niet op de geplande heeft hoeft te wachten.

• jcamps
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:24
Mede tweakers met KPN glasvezel, heb jullie hulp nodig om te zien of dit aan mijn verbinding ligt, of dat er iets anders aan de hand is bij KPN in het netwerk.

Ik gebruik de gratis DNS servers van ControlD, zoals te vinden op deze pagina.
https://docs.controld.com/docs/free-dns
Meer specifiek, de Hagezi's DNS Pro Plus.
ControlD gebruikt multicast DNS, ze hebben in Amsterdam servers draaien.

Heb de vier IP adressen van ControlD keurig in de KPN box gezet, de clients in mijn netwerk ontvangen deze zoals het hoort.

Gebruik wel eens DNS benchmark tool van GRC.COM om de DNS performance te controleren.
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm
In de meest recente versie, v2.0 wordt ook de IPv6 performance meegenomen. Dus reden om dit mooie stukje software met een licentie te belonen en nog eens een test te draaien.

Bij het testen zie ik dat de tweede IPv6 DNS een slechte respons geeft. (zie screenshot)
De eerste IPv6 DNS, 2606:1a40::1 werkt conform verwachting.

Heb zelf nog een traceroute gedaan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
tracert -6 2606:1a40:1::42

Tracing route to 2606:1a40:1::42 over a maximum of 30 hops

1     1 ms     1 ms     1 ms  2a02-a44b-bd66-0-8ec5-b4ff-fe22-ca50.fixed6.kpn.net [2a02:a44b:bd66:0:8ec5:b4ff:fe22:ca50]
  2     8 ms     2 ms     2 ms  2001:67c:2502:f100::2:1d
  3     *        *        *     Request timed out.
  4     *        *        *     Request timed out.
  5     *        *        *     Request timed out.
  6   122 ms   121 ms   122 ms  2405:200:1603:600:49:44:220:f2
  7   158 ms   123 ms   123 ms  2405:203:881::1c46
  8     *      123 ms     *     2405:203:881::1c46
  9     *      123 ms   122 ms  2406:1840:0:89::2
 10     *      119 ms   120 ms  2406:1840:0:8c::1
 11     *        *        *     Request timed out.
 12     *        *        *     Request timed out.
 13   179 ms   179 ms   179 ms  2606:1a40:1::42

Trace complete.

Het zit dus niet in de DNS performance maar de routering naar deze specifieke DNS server. Ook testen op andere DNS servers in hetzelfde subnet geven dit resultaat. Ik vermoed dus een ontbrekende of slechte peering vanuit KPN.

Heb ook nog een app op mijn telefoon genaamd wifi analyzer, die kan ook de DNS performance testen.

Heb twee testen met deze app gedaan, eentje thuis, en eentje bij een kennis die Ziggo heeft.
Zie ook de screenshots. Bij Ziggo werkt deze DNS server conform verwachting.

Mijn vraag: Zouden jullie ook eens het volgende commando kunnen proberen?
code:
1

Ben benieuwd of jullie iets vergelijkbaar zien.

Tips om dit te adresseren bij KPN zijn overigens ook welkom. Denk niet dat de gemiddelde helpdesk medewerker hier iets mee kan...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5o52HasnowM6k1gfEFsf1B4bdg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jlWmPv6MKK3imOBESQtVWjSg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNnidWAs9J-U_M5Cl-CrOYOzj20=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1RQz157gl3rJSvfMu2RcWSGx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqRJZzW77LRrO894UCBmjMNm9y4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gxgj2XhRlAzcsV212086BG3l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door jcamps op 21-12-2025 15:57 ]

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:25
Vanaf een KPN Glasvezel aansluiting in Brabant
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

1     5 ms     4 ms     4 ms  mijnmodem.kpn [2a02:a449:4f6b:0:8ec5:b4ff:fe22:76e0]
  2     7 ms     6 ms     6 ms  2001:67c:2502:f100::2:3d
  6     *        *        *     Request timed out.
  7   164 ms   201 ms   202 ms  2405:203:881::1c46
  8     *      175 ms   201 ms  2405:203:881::1c46
  9   208 ms     *      128 ms  2406:1840:0:85::2
 10   232 ms   201 ms   202 ms  2406:1840:0:88::1
 13   296 ms   207 ms   185 ms  2606:1a40:1::42

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• stormfly
jcamps schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:55:
Mede tweakers met KPN glasvezel, heb jullie hulp nodig om te zien of dit aan mijn verbinding ligt, of dat er iets anders aan de hand is bij KPN in het netwerk.

Heb de vier IP adressen van ControlD keurig in de KPN box gezet, de clients in mijn netwerk ontvangen deze zoals het hoort.

Gebruik wel eens DNS benchmark tool van GRC.COM om de DNS performance te controleren.
In de meest recente versie, v2.0 wordt ook de IPv6 performance meegenomen. Dus reden om dit mooie stukje software met een licentie te belonen en nog eens een test te draaien.

Bij het testen zie ik dat de tweede IPv6 DNS een slechte respons geeft. (zie screenshot)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

1     1 ms     1 ms     1 ms  2a02-a44b-bd66-0-8ec5-b4ff-fe22-ca50.fixed6.kpn.net [2a02:a44b:bd66:0:8ec5:b4ff:fe22:ca50]

Trace complete.

Het zit dus niet in de DNS performance maar de routering naar deze specifieke DNS server. Ook testen op andere DNS servers in hetzelfde subnet geven dit resultaat. Ik vermoed dus een ontbrekende of slechte peering vanuit KPN.

Heb ook nog een app op mijn telefoon genaamd wifi analyzer, die kan ook de DNS performance testen.

Heb twee testen met deze app gedaan, eentje thuis, en eentje bij een kennis die Ziggo heeft.

code:
1

Tips om dit te adresseren bij KPN zijn overigens ook welkom. Denk niet dat de gemiddelde helpdesk medewerker hier iets mee kan...[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt heb het ze ook al gemeld enkele weken geleden, het is sinds begin november.

• ernstoud

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

Trace complete.

code:
1

Tips om dit te adresseren bij KPN zijn overigens ook welkom. Denk niet dat de gemiddelde helpdesk medewerker hier iets mee kan...[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Via Delta Fiber: 5 ms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMST8WkWKOX9LpiXukc4OMhF8rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAHBre2VcSwNksNhmT1Un1jI.jpg?f=fotoalbum_large

• jcamps
stormfly schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:23:
[...]

Klopt heb het ze ook al gemeld enkele weken geleden, het is sinds begin november.
Fijn om te weten dat het niet bij mijn aansluiting zit!
Bij wie heb je het gemeld? KPN NOC of NLIX of ergens anders ?

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:43
Voor het geval jullie nog hoopten op een n=3 :) Ik heb een andere laatste (zichtbare) hop in het KPN-netwerk, maar dezelfde grote latency naar die erna.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

1     3 ms     4 ms     3 ms  fritz.box [2a02:a46c:bf7c:1:knip]
  2     9 ms     5 ms    12 ms  2001:67c:2502:f100::2:1a
  3     *        *       24 ms  kpn-as1136.kpn-rt-dc2.nlsix.net [2001:7f8:13::a500:1136:2]
  6     *        *        *     Request timed out.
  7   223 ms   191 ms   126 ms  2405:203:881::1c46
  8   130 ms   199 ms   126 ms  2405:203:881::1c46
  9     *      125 ms     *     2406:1840:0:85::2
 10   185 ms     *      193 ms  2406:1840:0:88::1
 13   371 ms   226 ms   304 ms  2606:1a40:1::42

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:23

ep667

It doesn't hurt to help

Probleem lijkt juist te zijn dat de route naar dit IPv6-adres via NL-IX kan. Maar komt dan via Reliance Jio in India of Singapore terecht.

Dat is soms het irritante van hogere prio geven aan peering/IX-verkeer in combinatie met anycast. Een route via NTT zou in alle opzichten beter zijn, maar kost centjes en wordt dus verdrongen door deze rare route.

KPN kan dit oplossen door een handmatige override voor dit subnet in te stellen. De vraag is wel of KPN dit wil.

EP

• stormfly
jcamps schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:15:
[...]

Fijn om te weten dat het niet bij mijn aansluiting zit!
Bij wie heb je het gemeld? KPN NOC of NLIX of ergens anders ?
ControlD in de hoop dat zij het met hun CDN met KPN afstemmen.

• jcamps
ep667 schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:49:
Probleem lijkt juist te zijn dat de route naar dit IPv6-adres via NL-IX kan. Maar komt dan via Reliance Jio in India of Singapore terecht.

Dat is soms het irritante van hogere prio geven aan peering/IX-verkeer in combinatie met anycast. Een route via NTT zou in alle opzichten beter zijn, maar kost centjes en wordt dus verdrongen door deze rare route.

KPN kan dit oplossen door een handmatige override voor dit subnet in te stellen. De vraag is wel of KPN dit wil.
Ze doen het wel voor ipv4 en het eerste ipv6 adres. Dit lijkt een foute peering instelling bij kpn.

• jcamps
stormfly schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:14:
[...]

ControlD in de hoop dat zij het met hun CDN met KPN afstemmen.
Ok, thx! Denk dat het initiatief voor de correctie bij kpn moet liggen. Iemand nog tips voor een goed technisch contact bij kpn of nlix?

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:23

ep667

It doesn't hurt to help

jcamps schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:21:
[...]

Ze doen het wel voor ipv4 en het eerste ipv6 adres. Dit lijkt een foute peering instelling bij kpn.
Het valt op dat het andere subnet geen routes heeft die (via Yotta en Jio) door NL-IX kunnen lopen. Die worden alleen announced bij het tweede IP adres. Dus nee, geen foute instelling bij KPN. Bij BGP kun je daar op subnet niveau ook amper van spreken, die instellingen zitten als het goed is op veel hoger niveau.

EP

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:58

Deurwaarder

*blaf*

Tip voor mensen die overstappen naar KPN:
In het installatie-pakket dat ze toesturen zit geen NT kastje. Als je dus alleen een FTU als aansluiting hebt, kan je niet zelf het modem installeren, maar moet je een monteur inplannen.
Bekijk je pakket dus zsm als je dat ontvangt, om te voorkomen dat je een paar dagen zonder internet zit.

-Geen deurwaarder-

• mad-dog
Deurwaarder schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:37:
In het installatie-pakket dat ze toesturen zit geen NT kastje. Als je dus alleen een FTU als aansluiting hebt, kan je niet zelf het modem installeren, maar moet je een monteur inplannen.
Bekijk je pakket dus zsm als je dat ontvangt, om te voorkomen dat je een paar dagen zonder internet zit.
Dan heeft de vorige bewoner het verwijderd, je mag de vorige bewoner dus vriendelijk bedanken. In sommige gevallen kan de aannemer de ONT niet geplaatst hebben in het geval van een net opgeleverde glasvezelaansluiting. Je hebt het overigens ook op een verkeerde topic geplaatst...

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25
Da's grappig. In mijn pakket zit een mooi zwart NT kastje. En dat blijft daar want de Fritz hangt al aan 't glas.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-01 23:24
Hier zat die gewoon in het pakket. Geen monteur nodig, kon het zo op het witte kastje klikken.

iRacing Profiel

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:19
Wild Chocolate schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:38:
[...]

Hier zat die gewoon in het pakket. Geen monteur nodig, kon het zo op het witte kastje klikken.
Inderdaad. Ik kreeg ook gewoon een zwarte NT die je over het witte aansluitpunt heen schuift. Sterker nog: je krijgt er zelfs documentatie bij hoe je dat moet doen. Geen monteur nodig.

• Economics
Dennisweb schreef op woensdag 24 december 2025 @ 01:20:
[...]

Inderdaad. Ik kreeg ook gewoon een zwarte NT die je over het witte aansluitpunt heen schuift. Sterker nog: je krijgt er zelfs documentatie bij hoe je dat moet doen. Geen monteur nodig.
Er zijn meerdere scenario's waarom er geen ONT gestuurd kan zijn, welke @mad-dog heeft benoemd is daar 1 van

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014

Deurwaarder

*blaf*

Ja, de vorige bewoners hebben 'alles van KPN teruggestuurd', dus waarschijnlijk staat in de administratie van KPN dat het adres al een ONT heeft.
Bij mijn vorige adres zat het inderdaad wel in het installatiepakket, en was het 34 seconden werk om op de FTU te klikken.
Gelukkig ben ik zo te zien de uitzondering (en hier komt het ook wel goed, er komt een monteur).

Ik had het in het 'overstappen' topic gezet, omdat ik dacht dat het een relevante ervaring/aandachtspunt was voor overstappers: check op tijd of je installatiepakket alle benodigdheden heeft.
Excuses als dat verkeerd was.

-Geen deurwaarder-

• Soundwork
mad-dog schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:40:
[...]

Dan heeft de vorige bewoner het verwijderd, je mag de vorige bewoner dus vriendelijk bedanken. In sommige gevallen kan de aannemer de ONT niet geplaatst hebben in het geval van een net opgeleverde glasvezelaansluiting. Je hebt het overigens ook op een verkeerde topic geplaatst...
Er werden toch ook wel eens stickers geplaatst op (O)NT's met de mededeling deze te laten zitten zodra er een abonnement actief is geweest? Zijn ze daar dan mee gestopt waardoor klanten denken dat de (O)NT bij de ISP apparatuur hoort?

• mad-dog
Soundwork schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:55:
[...]

Er werden toch ook wel eens stickers geplaatst op (O)NT's met de mededeling deze te laten zitten zodra er een abonnement actief is geweest? Zijn ze daar dan mee gestopt waardoor klanten denken dat de (O)NT bij de ISP apparatuur hoort?
Verhuizende/opzeggende klanten krijgen een mail met wat ze moeten meeverhuizen/retourneren. Daar staat nooit een NTU/ONT in vermeld

• stormfly

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

Trace complete.

code:
1

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9VdkSRTFHkbwjUmDKK-SBAHm8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XTQxEfOqYgeKr3k4xzs0Q9xk.png?f=fotoalbum_large

Tadaaa

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 27-12-2025 16:57 ]

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18:49
Blijft een lekker bedrijf dat KPN, naast dat ze “inflatiecorrecties”, wat waanzin is als input voor prijsverhogingen aangezien inflatie het gevolg van dergelijke prijsverhogingen is, die ook nog eens flink meer zijn dan de inflatie toepassen op vaste contracten verwachten ze dat je de apparatuur binnen twee weken terugstuurt na het eindigen van je contract…. Terwijl ze zelf even 6 (!!) dagen wachten met het versturen van die brief zodat hij de zaterdag van de kerstvakantie op de mat valt, wanneer ik op vakantie ben.

[ Voor 6% gewijzigd door BitBakker op 27-12-2025 20:22 ]

• stormfly
BitBakker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:20:
Blijft een lekker bedrijf dat KPN, naast dat ze “inflatiecorrecties”, wat waanzin is als input voor prijsverhogingen aangezien inflatie het gevolg van dergelijke prijsverhogingen is, die ook nog eens flink meer zijn dan de inflatie toepassen op vaste contracten verwachten ze dat je de apparatuur binnen twee weken terugstuurt na het eindigen van je contract…. Terwijl ze zelf even 6 (!!) dagen wachten met het versturen van die brief zodat hij de zaterdag van de kerstvakantie op de mat valt, wanneer ik op vakantie ben.
Je kan de gegenereerde track&trace code in de opzeg-order vinden online, heb ik toen ook gedaan voor de zomervakantie. Alles netjes op tijd retour en het doosje trof ik aan na mijn vakantie.

• Soundwork
mad-dog schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:16:
[...]

Verhuizende/opzeggende klanten krijgen een mail met wat ze moeten meeverhuizen/retourneren. Daar staat nooit een NTU/ONT in vermeld
Daar wil ik nog even op inhaken daar KPN in zijn retourbrief nog steeds schrijft:
Stuur de apparatuur gratis terug, binnen 2 weken nadat je abonnement stopt
Dat kan via een PostNL punt:

- Stop de 1x Modem en de stroomadapter(s) in de doos. Hier mogen ook aansluitmaterialen, kabels en andere accessoires bij als je die niet meer nodig hebt.
Als je niet technisch bent aangelegd, dan heb je geen idee wat ze met "modem" bedoelen en dan snap ik wel dat sommige klanten ook de ONT of NT erbij stoppen.
Waarom noemt KPN het beestje niet gewoon bij naam?

"Retourneer de Experiabox / Box12 tesamen met de stroomadapter. Laat de apparatuur op het glasvezel aansluitpunt zitten. Deze hoeven niet retour gestuurd te worden" o.i.d...... (desnoods met een plaatje erbij).....

• mad-dog
Soundwork schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:24:
[...]

Daar wil ik nog even op inhaken daar KPN in zijn retourbrief nog steeds schrijft:

[...]

Als je niet technisch bent aangelegd, dan heb je geen idee wat ze met "modem" bedoelen en dan snap ik wel dat sommige klanten ook de ONT of NT erbij stoppen.
Waarom noemt KPN het beestje niet gewoon bij naam?

"Retourneer de Experiabox / Box12 tesamen met de stroomadapter. Laat de apparatuur op het glasvezel aansluitpunt zitten. Deze hoeven niet retour gestuurd te worden" o.i.d...... (desnoods met een plaatje erbij).....
De gemiddelde klant denkt dat het glasvezelkastje de experiabox is 😅

• Soundwork
mad-dog schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:26:
[...]

De gemiddelde klant denkt dat het glasvezelkastje de experiabox is 😅
Dan met een verwijzing naar afbeeldingen o.i.d.
Ook de term "modem" klopt niet, want de Experiabox of Box12 is een router, geen modem.
De NT / ONT is dan meer een modem dan een router.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Soundwork schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:27:
[...]

Dan met een verwijzing naar afbeeldingen o.i.d.
Ook de term "modem" klopt niet, want de Experiabox of Box12 is een router, geen modem.
De NT / ONT is dan meer een modem dan een router.
Alle Experiabox'en behalve de 14 hebben een xDSL modem geïntegreerd... Met een glasvezelverbinding gebruik je die uiteraard niet, maar hij zit er wel in.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat Offtopic berichten verwijderd. Zullen we het onderwerp inflatie even laten voor wat die is en het gewoon weer over KPN hebben?

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:40

Videopac

Rommelt wat aan.

Mijn abonnement zou vandaag ingaan; ik heb de oude witte NT module vervangen door de nieuwe zwarte Element TY-01), maar het glaslampje gaat niet branden. Eerstvolgende moment waarop een monteur langs kan komen is 12 januari. Is er iets dat ik zelf nog kan doen / controleren?
NB: glaslampje ging ook al niet branden op de oude witte NT module.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• ernstoud
Videopac schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:28:
Mijn abonnement zou vandaag ingaan; ik heb de oude witte NT module vervangen door de nieuwe zwarte Element TY-01), maar het glaslampje gaat niet branden. Eerstvolgende moment waarop een monteur langs kan komen is 12 januari. Is er iets dat ik zelf nog kan doen / controleren?
Wat staat er naast het middelste lampje (LED) op de ONT? "Glas" of "Connection"?

Als er "connection" staat dan krijg je XGS-PON, daarvoor moet je in de POP gepatched worden.

En als ook in de oude situatie er geen lampje brandde dan moet je waarschijnlijk sowieso gepatched worden.

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

ernstoud schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Wat staat er naast het middelste lampje (LED) op de ONT? "Glas" of "Connection"?
Glas
Als er "connection" staat dan krijg je XGS-PON, daarvoor moet je in de POP gepatched worden.

En als ook in de oude situatie er geen lampje brandde dan moet je waarschijnlijk sowieso gepatched worden.
Dat is mijn vermoeden ook, maar de helpdesk kon dit niet controleren.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01 19:12
Ik heb mijn Asus GS-BE18000 router met de wan poort aangesloten op lan poort 2 van mijn KPN Box 12b maar de verbinding wordt telkens gezet op 100mbit
Heb al verschillende netwerkkabels geprobeerd, Cat5e en Cat6 (nieuwe kabels)
Als ik alles weer aan zet staat de verbinding heel even op 1Gb maar wordt daarna weer terug gezet op 100mbit.
Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Haal nu maar een 90mbit ipv 1Gb die ik zou moeten halen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
taz3d_nl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:59:
Ik heb mijn Asus GS-BE18000 router met de wan poort aangesloten op lan poort 2 van mijn KPN Box 12b
Waarom wil je 2 routerende apparaten achter elkaar? Als je de Asus router als accesspoint gebruikt moet je die met een LAN poort op de KPN router aansluiten.
Of je haalt de hele KPN abox ertussenuit en gebruikt je eigen router.

• taz3d_nl
jongetje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Waarom wil je 2 routerende apparaten achter elkaar? Als je de Asus router als accesspoint gebruikt moet je die met een LAN poort op de KPN router aansluiten.
Het is een tijdelijke oplossing
Heb 6 apparaten via lan aangesloten op de Asus router, op de KPN box zitten maar 4 lan poorten
De Asus router alleen aansluiten kan nog niet omdat er nog geen Merlin firmware beschikbaar is.
Maar is toch vreemd dat er terug geschakeld wordt naar 100mbit.

• ernstoud
taz3d_nl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Het is een tijdelijke oplossing
Heb 6 apparaten via lan aangesloten op de Asus router, op de KPN box zitten maar 4 lan poorten
De Asus router alleen aansluiten kan nog niet omdat er nog geen Merlin firmware beschikbaar is.
Maar is toch vreemd dat er terug geschakeld wordt naar 100mbit.
Soms helpt dat een hele goedkope unmanaged switch ertussen:

https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jongetje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:39:
Dan moet PPPoE wel goed werken op de eigen router ;) , ik zit met dubbel NAT omdat dat makkelijker werkend te krijgen is dan PPPoE onder Debian (note: Ik gebruik nmcli voor netwerkconfig). Dat is iets waar ik nog steeds wat aandachtiger naar moet kijken.... Ik vermoed dat er een of meer default instellingen verkeerd staan, maar welke is de vraag. I.i.g. niet de instellingen uit de eigen router pdf van KPN, die staan goed.

PPPoE handshake gaat goed, IPv4-adres toegewezen, paar sec later "modem hangup" en aan de kant van KPN komt de log niet verder dan "carrier dropped" of "session dropped". Niet veel om op af te gaan helaas.

Oscar Wilde

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-01 21:24
taz3d_nl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:59:
Haal nu maar een 90mbit ipv 1Gb die ik zou moeten halen.
Ben je er zeker van dat je Asus router IP adressen uitdeelt in een andere range dan de Experiabox?

• taz3d_nl
mark1111 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Ben je er zeker van dat je Asus router IP adressen uitdeelt in een andere range dan de Experiabox?
Ja
Box 12 deelt ip 192.168.2.xx voor de 2 apparaten die er aan hangen ( tv+ kastje en Asus router)
De Asus router 192.168.50.xx voor alle andere apparaten die ik aan de router heb aangesloten.
Heb trouwens op de Box 12 naar lan poort 2 gekeken, deze stond op auto/auto en deze nu op full duplex/1gb gezet maar dat maakt ook geen verschil.

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:09
Misschien compleet overbodig maar ik heb me laatst een ongeluk gezocht naar de oorzaak van een 100mb verbinding tot ik in het poortje keek en zag dat 1 van de pinnen in de ethernet poort scheef stond. Deze recht gedrukt en alles werkte weer zoals het hoort

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000

Wildfire

Joy to the world!

Jippelskea! schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:06:
Misschien compleet overbodig maar ik heb me laatst een ongeluk gezocht naar de oorzaak van een 100mb verbinding tot ik in het poortje keek en zag dat 1 van de pinnen in de ethernet poort scheef stond. Deze recht gedrukt en alles werkte weer zoals het hoort
Het kan ook aan de connector van de kabel zelf liggen natuurlijk. Zeker als het een zelfgemaakte kabel is, maar heb het ook eens met een kant-en-klare kabel getroffen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• taz3d_nl
Wildfire schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Het kan ook aan de connector van de kabel zelf liggen natuurlijk. Zeker als het een zelfgemaakte kabel is, maar heb het ook eens met een kant-en-klare kabel getroffen.
Dat had gekund inderdaad maar heb al 3 nieuwe kabels geprobeerd, ook lan poort 3 en 4 van de KPN Box
Lijk me ook niet aan de router kant te liggen, mijn kpn 1Gb abonnement loopt pas sinds gisteren.
Had hiervoor een 1Gb Odido glasvezel verbinding rechtstreeks aan de Asus router en dat ging prima.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:43
Zomaar een gedachte @taz3d_nl, maar weet je zeker dat het de verbinding Asus--Box12 is die naar 100Mbit terug valt? Heb je gecheckt dat de Box12 zelf wel nog 1Gb blijft houden naar het internet? Misschien zit het probleem aan die kant.

• EricJH
  • Laatst online: 21:44
Jippelskea! schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:06:
Ik heb eens een keer een post gezien van iemand bij wie stof op de pinnen het probleem veroorzaakte. Net als het scheve pootje in jouw situatie een belangrijk minder waarschijnlijke, maar geen onmogelijke, oorzaak. :9

• Soundwork
Videopac schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:28:
Van welke provider kom je ? Toevallig Odido? Waarbij je van operator dan bent gewisseld.
In zo'n geval wordt je ook met AON omgepatched van Glasoperator naar KPN WBA. Kennelijk is bij deze migratie iets niet goed gegaan.

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Soundwork schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Van welke provider kom je ? Toevallig Odido? Waarbij je van operator dan bent gewisseld.
In zo'n geval wordt je ook met AON omgepatched van Glasoperator naar KPN WBA. Kennelijk is bij deze migratie iets niet goed gegaan.
Ik kom van Ziggo af. Tot 2 jaar geleden had ik ook KPN dus het heeft ooit wel gewerkt. Ik heb in de tussentijd wel de stekker van het NT kastje eruit getrokken, maar dat zou niet uit moeten maken, toch?

• Soundwork
Videopac schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Ik kom van Ziggo af. Tot 2 jaar geleden had ik ook KPN dus het heeft ooit wel gewerkt. Ik heb in de tussentijd wel de stekker van het NT kastje eruit getrokken, maar dat zou niet uit moeten maken, toch?
Nee, dat maakt niet uit want zodra je KPN opzegt, dan gaat je glasvezel aansluiting toch op "zwart", waarbij er sowieso geen licht meer op je vezel staat. Dus je bent nu weer van Ziggo naar KPN gegaan, heb je overstap service bij het aangaan van het abonnement aangevraagd?

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Soundwork schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Nee, dat maakt niet uit want zodra je KPN opzegt, dan gaat je glasvezel aansluiting toch op "zwart", waarbij er sowieso geen licht meer op je vezel staat. Dus je bent nu weer van Ziggo naar KPN gegaan, heb je overstap service bij het aangaan van het abonnement aangevraagd?
Ja. Mijn Ziggo doet het nog, gelukkig. Geen idee voor hoelang.

• Soundwork
Videopac schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Ja. Mijn Ziggo doet het nog, gelukkig. Geen idee voor hoelang.
Als het correct uitgevoerd, totdat je KPN glasvezel werkt... ;)

• Ronzz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:59
Donderdag 8-1 is de aansluitdatum voor mijn nieuwe KPN glasvezel abonnement.
De apparatuur heb ik netjes ontvangen en ook al aangesloten naast mijn huidige provider Ziggo. Met wat wisselen van kabeltjes kan ik donderdag dus snel over.

Ik hoopte eigenlijk dat mijn glasvezelaansluiting actief zou zijn en dat ik al via KPN kan internetten maar helaas. Ik krijg wel een IPv4-adres maar geen IPv6-adres volgens mijn modem. Ook staat er nog oudere firmware op. Mijn “glasvezelkastje” brandt groen (Power + Connection) en alarm blijft netjes uit. Ik zou denken dat er al een actieve verbinding ligt en dat de monteur niets meer hoeft te patchen..

Overigens heb ik vandaag met KPN gebeld en voorgesteld dat ze de monteur die toevallig in de buurt is mogen inseinen dat hij ‘mijn’ kabel ook mag patchen “omdat hij er toevallig toch is”. (En vanwege de slechte weersomstandigheden).. Denk dat de medewerker mij verkeerd heeft begrepen want zij heeft gepoogd de startdatum te vervroegen maar dat lukte niet meer wat begrijpelijk is, want dat lukte mij vorige week ook niet.

TLDR;
1. Moet er daadwerkelijk nog wat omgezet worden of voldoet een activatie via het systeem ook?
2. Bestaat er een mogelijkheid om alsnog eerder omgezet te kunnen worden?

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:32
Goedenavond,

Sinds vanochtend 5:50 eigenlijk voor het eerst problemen met mijn 1 Gbit AON verbinding.
Ik gebruik eigen apparatuur (UDR 7) waar de glasvezel rechtstreeks via een sfp+ module binnenkomt.
Dit draait normaal gesproken probleemloos, tot vanmorgen.

Ik heb last van extreem hoge latency's

1000+ of zelfs 2000+ is geen uitzondering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeQ2xgKpXNLZ6_1OKlODP6IA8NU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Fn9ZYI7Gl4sFIVALZeXAHLiG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvJ9_8IY7KlBsxkhfWGRGzK3U7o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AhkbgrV7DXYKrb0qXZkIDJJx.png?f=fotoalbum_tile
ook de speedtest in unifi zakt aardig in, zit normaal rond de 900 ~ 950 Mbit. nu tevens met zeer wisselvallige pings naar voornamelijk google en microsoft schiet die met enige regelmaat naar de 500ms Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL_Vt4YOVWnja01ktfU82vaCqHg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AEbfDljvoGBgVUmnS3b5aode.png?f=user_large

En op End devices heb ik bedraad ook rare dingen zoals deze achter de NT en experiabox v12b
https://www.speedtest.net/result/18678766308
om vervolgens bij een speedtest 10 min eerder dit te hebben: https://www.speedtest.net/result/18678733814

of achter de udr7 https://www.speedtest.net/result/18679134008
of wat later op de avond https://www.speedtest.net/result/18679243779

mijn verbinding fluctueert als het ware steeds heen en weer, en site's laden extreem traag (tenzij ik via unifi teleport connect (VPN als het ware) naar een andere unifi site die ik beheer)

Rara wat zou dit kunnen zijn, iemand enig idee?
het doet zich voor op zowel mijn unifi dream router 7, als op de experiabox.
heb kpn gebeld terwijl de experiabox aangesloten was, en hun konden niets geks vinden op de lijn.
hebben op afstand gereset wat ze konden resetten.

Heb de dream router 7 inmiddels tijdelijk achter de NT gezet ipv de sfp+ adapter, zodat ik snel kan wisselen naar de experiabox indien nodig. dit maakt echter geen verschil

Ik wil graag even kijken of de experts van hier een idee hebben, voor ik een monteur langs laat komen, wat de medewerker aan de telefoon al in gang wou zetten. Met de opmerking dat mocht de monteur niets vinden ik die zelf moet betalen.

edit:

in de hoop dat de nacht de boel op ging lossen op magische wijze :P
maar helaas. dit haal ik momenteel achter de experiabox (bedraad) https://www.speedtest.net/result/18680518552
en hertest https://www.speedtest.net/result/18680522045
en nog 1 via een andere server https://www.speedtest.net/result/18680543073

[ Voor 8% gewijzigd door Robin1992 op 06-01-2026 07:11 ]

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:32
Ronzz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:38:
De apparatuur heb ik netjes ontvangen en ook al aangesloten naast mijn huidige provider Ziggo. Met wat wisselen van kabeltjes kan ik donderdag dus snel over.

Ik hoopte eigenlijk dat mijn glasvezelaansluiting actief zou zijn en dat ik al via KPN kan internetten maar helaas. Ik krijg wel een IPv4-adres maar geen IPv6-adres volgens mijn modem. Ook staat er nog oudere firmware op. Mijn “glasvezelkastje” brandt groen (Power + Connection) en alarm blijft netjes uit. Ik zou denken dat er al een actieve verbinding ligt en dat de monteur niets meer hoeft te patchen..

Overigens heb ik vandaag met KPN gebeld en voorgesteld dat ze de monteur die toevallig in de buurt is mogen inseinen dat hij ‘mijn’ kabel ook mag patchen “omdat hij er toevallig toch is”. (En vanwege de slechte weersomstandigheden).. Denk dat de medewerker mij verkeerd heeft begrepen want zij heeft gepoogd de startdatum te vervroegen maar dat lukte niet meer wat begrijpelijk is, want dat lukte mij vorige week ook niet.

TLDR;
1. Moet er daadwerkelijk nog wat omgezet worden of voldoet een activatie via het systeem ook?
Je zit op xgs-pon (waarschijnlijk) deze wordt voor zover ik weet automatisch door het systeem geactiveerd in de ochtend van de aansluitdatum. (Wellicht een reboot nodig) Bij mijn ouders met xgs-pon gebeurde het rond 11u s'ochtends

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
[...]
Je abonnement eerder laten ingaan?
Als je een hotel boekt voor 8 januari en die stuurt je alvast een keycard om dan de kamer in te gaan kun je er toch ook niet eerder in.

• Economics

TLDR;
Stuur jet NAW gegevens eens in DM :)

• Ronzz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:59
Robin1992 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 05:49:
[...]

Je zit op xgs-pon (waarschijnlijk) deze wordt voor zover ik weet automatisch door het systeem geactiveerd in de ochtend van de aansluitdatum. (Wellicht een reboot nodig) Bij mijn ouders met xgs-pon gebeurde het rond 11u s'ochtends
Vanochtend kreeg ik een sms dat de verbinding actief is. Alles werkt inmiddels goed!
Pagina: 1 ... 188 189 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen