Als de verbinding sinds 11u er uit ligt zal de connector wel OK zijn, dan is het puur de patch die foutief is gezetArcticWolf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:03:
[...]
Hele kastje zit scheef op de muur dus dat kan kloppen
Maar zal hem vanavond nogmaals proberen erop te zetten, hij klikt wel goed in de connector dus neem aan dat die goed zit...
Ik schaam mij dood als ik zie hoe dit verlengt is. Glasbloker ipv buiten las. Nog met tapje zorgen dat het er niet uit springt, sjonge jonge....ArcticWolf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:34:
Vanmorgen zou ik van Odido naar KPN overgezet worden. Werkend Odido losgekoppeld, KPN apparatuur geïnstalleerd en een uur later (was toch niet thuis) bericht dat ik overgezet was...
Toch geen internet, KPN helpdesk zei dat dat mogelijk tot 20u vanavond kan duren voordat ik internet heb?? Beetje apart maar goed. Ze hebben een 5G modem als nood gestuurd, dat is dan wel weer netjes.
Lijkt me toch niks verkeerd te zitten:
[Afbeelding]
Toen ik er kwam wonen lagen de fibers eruit, heb zelf die ductape erop geplaktEconomics schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:44:
[...]
Ik schaam mij dood als ik zie hoe dit verlengt is. Glasbloker ipv buiten las. Nog met tapje zorgen dat het er niet uit springt, sjonge jonge....
Maar geen idee hoe ze dit vroeger hebben opgeleverd, dit dorp viel onder 1 van de eerste fiber plaatsen van Nederland dus het is best oud alweer.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Kan geen kwaad om maandag de monteur te verzoeken een ticket hiervoor aan te maken richting aannemerArcticWolf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:56:
[...]
Toen ik er kwam wonen lagen de fibers eruit, heb zelf die ductape erop geplakthet werkt en de vorige monteur van Odido heeft het ook niet gecorrigeerd...
Maar geen idee hoe ze dit vroeger hebben opgeleverd, dit dorp viel onder 1 van de eerste fiber plaatsen van Nederland dus het is best oud alweer.
En vanmiddag was alles weer ok, weet niet waarom maar nadat ik thuis was gekomen heeft een geest ondertussen de zaak gefixt.snah001 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:58:
@mad-dog :
Vanmorgen nog steeds hetzelfde euvel.
Stuur je wel via PB even mijn gegevens.
Dan kijk ik begin van de middag weer even.
Zeker 10 CLI speedtests gedaan maar alles weer ok.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.3.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
5G modem pakket niet verzonden vandaag helaas, USB tethering met m'n telefoon werkt best wel goed (en heb in principe unlimited data). Lang geleden dat ik bijna 4 dagen zonder bekabeld internet ga zitten
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Toch heb je de TK-01 FTU als aansluitpunt, dat is de laatste versie FTU's die ze toepassen.ArcticWolf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:56:
[...]
Toen ik er kwam wonen lagen de fibers eruit, heb zelf die ductape erop geplakthet werkt en de vorige monteur van Odido heeft het ook niet gecorrigeerd...
Sinds welk jaar is de boel aangelegd daar dan?
Waar het op lijkt is dat de FTU van de muur is gehaald en de vezel gebroken is geweest. En met de aansturing een TK01 is geplaatst en het zo opgelegd met gasbloker.Soundwork schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Toch heb je de TK-01 FTU als aansluitpunt, dat is de laatste versie FTU's die ze toepassen.
Voor zover ik weet in 2009, maar ik woon hier sinds 2020 dus geen idee wat er tussendoor is gebeurd.Soundwork schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Toch heb je de TK-01 FTU als aansluitpunt, dat is de laatste versie FTU's die ze toepassen.
edit:
Bedacht mij net dat het best kan kloppen dat die TK-01 nieuw is aangebracht in 2022... ik stapte toen over van Ziggo naar Jonaz en de B-fiber was niet aangesloten toen hebben ze het eea. daaraan gedaan maar verder niet bij stilgestaan of bij geweest.
[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 09-03-2026 12:12 ]
Hallo allemaal,
Allereerst excuses als mijn vraag wat basic is. Ik ben net lid geworden van het forum en merk dat hier veel mensen zitten met behoorlijk wat technische kennis, dus het is een beetje overweldigend. 😅
Ik ga binnenkort overstappen van Ziggo naar KPN (ingangsdatum: 9 april). Net toen ik me wat zekerder begon te voelen over mijn netwerksetup liep ik tegen het volgende probleem aan.
Ik heb een TP-Link BE400 router gekocht omdat ik graag mijn eigen router wil gebruiken en mijn eigen wifi-netwerken wil configureren:
1x 5 GHz netwerk & 1x 2.4 GHz netwerk voor IoT-apparaten
Tot mijn verrassing ontdekte ik dat de KPN-router niet in bridge mode kan, zoals bij Ziggo wel kan.
Vraag 1
Na wat googelen zag ik dat het mogelijk is om een eigen router/modem te gebruiken, maar ik vraag me af hoe de aansluiting precies werkt.
Krijg ik vanuit de glasvezelaansluiting van KPN een ethernet (RJ45) aansluiting waarop ik mijn BE400 router kan aansluiten?
In mijn meterkast zit al een glasvezelbox (zie foto), maar daar lijken geen ethernetpoorten op te zitten.
:strip_exif()/f/image/m1laYI0lwcsjMyIJatOvvBbc.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn TP-Link BE400 heeft alleen ethernetpoorten, maar ik ben technisch wel comfortabel met zaken zoals:
VLAN ID instellen & PPPoE configureren
Vraag 2
Als er inderdaad een ethernetpoort uit de KPN ONT/modem komt, kan ik dan ook gewoon de CAT7 kabel gebruiken die al door mijn leiding naar de woonkamer loopt, zodat mijn BE400 in de woonkamer staat in plaats van in de meterkast?
Vraag 3
Als ik mijn eigen router gebruik, kan ik dan ook alle functionaliteiten van de BE400 benutten, zoals:
- eigen firewall
- VPN
- aparte subnetten
Of zijn er beperkingen wanneer je KPN gebruikt?
Vraag 4
Omdat ik in een vrij groot appartement woon, ben ik ook benieuwd naar wifi-extenders of mesh-oplossingen die goed werken in combinatie met een eigen router zoals de BE400.
Tot slot: zou iemand misschien een foto kunnen delen van de KPN glasvezelconverter / modem in de meterkast (de ONT die glasvezel naar ethernet omzet)? Dan kan ik me een beter beeld vormen van hoe de aansluiting er uiteindelijk uit gaat zien.
Alvast bedankt
Allereerst excuses als mijn vraag wat basic is. Ik ben net lid geworden van het forum en merk dat hier veel mensen zitten met behoorlijk wat technische kennis, dus het is een beetje overweldigend. 😅
Ik ga binnenkort overstappen van Ziggo naar KPN (ingangsdatum: 9 april). Net toen ik me wat zekerder begon te voelen over mijn netwerksetup liep ik tegen het volgende probleem aan.
Ik heb een TP-Link BE400 router gekocht omdat ik graag mijn eigen router wil gebruiken en mijn eigen wifi-netwerken wil configureren:
1x 5 GHz netwerk & 1x 2.4 GHz netwerk voor IoT-apparaten
Tot mijn verrassing ontdekte ik dat de KPN-router niet in bridge mode kan, zoals bij Ziggo wel kan.
Vraag 1
Na wat googelen zag ik dat het mogelijk is om een eigen router/modem te gebruiken, maar ik vraag me af hoe de aansluiting precies werkt.
Krijg ik vanuit de glasvezelaansluiting van KPN een ethernet (RJ45) aansluiting waarop ik mijn BE400 router kan aansluiten?
In mijn meterkast zit al een glasvezelbox (zie foto), maar daar lijken geen ethernetpoorten op te zitten.
:strip_exif()/f/image/m1laYI0lwcsjMyIJatOvvBbc.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn TP-Link BE400 heeft alleen ethernetpoorten, maar ik ben technisch wel comfortabel met zaken zoals:
VLAN ID instellen & PPPoE configureren
Vraag 2
Als er inderdaad een ethernetpoort uit de KPN ONT/modem komt, kan ik dan ook gewoon de CAT7 kabel gebruiken die al door mijn leiding naar de woonkamer loopt, zodat mijn BE400 in de woonkamer staat in plaats van in de meterkast?
Vraag 3
Als ik mijn eigen router gebruik, kan ik dan ook alle functionaliteiten van de BE400 benutten, zoals:
- eigen firewall
- VPN
- aparte subnetten
Vraag 4
Omdat ik in een vrij groot appartement woon, ben ik ook benieuwd naar wifi-extenders of mesh-oplossingen die goed werken in combinatie met een eigen router zoals de BE400.
Tot slot: zou iemand misschien een foto kunnen delen van de KPN glasvezelconverter / modem in de meterkast (de ONT die glasvezel naar ethernet omzet)? Dan kan ik me een beter beeld vormen van hoe de aansluiting er uiteindelijk uit gaat zien.
Alvast bedankt
Ja, uit de ONT van KPN komt ethernet, gaat zo in je router.aabdelhakim schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:04:
Vraag 1
[Afbeelding]
Op het witte kastje op je foto wordt de ONT geklikt. Een paar posts hierboven zie je dat zwarte kastje.
ArcticWolf in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"
Dat witte kastje bevat alleen de glasvezel en een connector achter het blauwe luikje waar de ONT op aansluit.
Overigens lijkt bij jou dat kastje los te hangen, je kunt dus het beste om een monteur vragen om het vast te zetten. Niet zelf aan knutselen, grote kans dat je de vezel beschadigt,
Ja.Vraag 2
Ja, dat kan, nee er zijn geen beperkingen.Vraag 3
- eigen firewall
- VPN
- aparte subnetten
Paar posts naar boven bladeren.Tot slot: zou iemand misschien een foto kunnen delen van de KPN glasvezelconverter / modem in de meterkast (de ONT die glasvezel naar ethernet omzet)? Dan kan ik me een beter beeld vormen van hoe de aansluiting er uiteindelijk uit gaat zien.
@mad-dog @Economics helaas is de glasvezel toch stuk, waarschijnlijk toen ik de nieuwe ONT erop schoof gebroken bij dat stuk waar de vezel al niet goed zat. Woensdagochtend komt er een andere monteur om dat te repareren.
Helaas is die 5G modem vertraagd bij PostNL, dus voorlopig nog even hotspotten (maar dat werkt toch minder goed
)
Helaas is die 5G modem vertraagd bij PostNL, dus voorlopig nog even hotspotten (maar dat werkt toch minder goed
Hotspot werkt echt beter.. Tijdelijke oplossing is 4G (niet eens 4G+..)ArcticWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:22:
@mad-dog @Economics helaas is de glasvezel toch stuk, waarschijnlijk toen ik de nieuwe ONT erop schoof gebroken bij dat stuk waar de vezel al niet goed zat. Woensdagochtend komt er een andere monteur om dat te repareren.
Helaas is die 5G modem vertraagd bij PostNL, dus voorlopig nog even hotspotten (maar dat werkt toch minder goed)
Probleem is dat ik beneden niet zoveel ontvangst heb maar op zolder wel maar dan neemt het bereik van de hotspot ook flink af en in principe is nagenoeg alles bedraad in huis. Geen idee of het mogelijk is om de hotspot door te verbinden naar de modem/router?mad-dog schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:38:
[...]
Hotspot werkt echt beter.. Tijdelijke oplossing is 4G (niet eens 4G+..)
@aabdelhakim mijn kpn modem zit nog in de dichte doos. Kijk even in de topic start onder het kopje eigen router, daar staat de link naar de vlan en pppoe instellingen. En welkom.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nope, kan alleen standalone werken. Verwacht ook niet dat zo'n hotspot een enorm bereik heeft. Je moet het ook echt zien als een noodoplossing, niet als alternatiefArcticWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:46:
[...]
Probleem is dat ik beneden niet zoveel ontvangst heb maar op zolder wel maar dan neemt het bereik van de hotspot ook flink af en in principe is nagenoeg alles bedraad in huis. Geen idee of het mogelijk is om de hotspot door te verbinden naar de modem/router?
Het is gelukt door een USB C naar ethernet converter aan te sluiten op de wan poort van een andere router die ik nog had liggen. Dan krijg je dus wel hotspot naar bekabeld.mad-dog schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:06:
[...]
Nope, kan alleen standalone werken. Verwacht ook niet dat zo'n hotspot een enorm bereik heeft. Je moet het ook echt zien als een noodoplossing, niet als alternatief
Op het KPN modem werkte deze methode niet.
Dat klopt. USB poort op de KPN-router is alleen voor een paar specifieke 4G-dongles van Huawei en TCL/AlcatelArcticWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:27:
[...]
Het is gelukt door een USB C naar ethernet converter aan te sluiten op de wan poort van een andere router die ik nog had liggen. Dan krijg je dus wel hotspot naar bekabeld.
Op het KPN modem werkte deze methode niet.
Als jouw router WAN via PPPoE kan verwerken heb je het hele KPN modem niet nodig.ernstoud schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:42:
[...]
Ja, uit de ONT van KPN komt ethernet, gaat zo in je router.
Op het witte kastje op je foto wordt de ONT geklikt. Een paar posts hierboven zie je dat zwarte kastje.
ArcticWolf in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"
Dat witte kastje bevat alleen de glasvezel en een connector achter het blauwe luikje waar de ONT op aansluit.
Overigens lijkt bij jou dat kastje los te hangen, je kunt dus het beste om een monteur vragen om het vast te zetten. Niet zelf aan knutselen, grote kans dat je de vezel beschadigt,
[...]
Ja.
[...]
Ja, dat kan, nee er zijn geen beperkingen.
[...]
Paar posts naar boven bladeren.
Gewoon rechtstreeks CAT 6(a) kabel naar de router trekken of de router naast de ONT hangen.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.3.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Nee ik bedoel letterlijk een USB C naar CAT converter. Gebruik zo'n ding voor m'n werk laptop en werkt blijkbaar ook met Samsung telefoons.mad-dog schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:29:
[...]
Dat klopt. USB poort op de KPN-router is alleen voor een paar specifieke 4G-dongles van Huawei en TCL/Alcatel
Werkt inderdaad ook met telefoons op Android. Ik heb een hubje met ook hdmi, Ethernet en power pass through. Ideaal op reis.ArcticWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:46:
[...]
Nee ik bedoel letterlijk een USB C naar CAT converter. Gebruik zo'n ding voor m'n werk laptop en werkt blijkbaar ook met Samsung telefoons.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik snap wat je bedoelt. De WAN-poort van de KPN CPE zijn alleen bedoelt voor PPPOE-verbindingen, dus ondersteunt geen andere bronnen dan een glasvezel NTU/ONTArcticWolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:46:
[...]
Nee ik bedoel letterlijk een USB C naar CAT converter. Gebruik zo'n ding voor m'n werk laptop en werkt blijkbaar ook met Samsung telefoons.
Vraagje, ik kom van Odido en as maandag gaat de lijn over. Nu heb ik thuis al 1gbs, puur uit nieuwsgierigheid moet ik de ONT geleverd door KPN aansluiten of kan ik huidige huwai blijven gebruiken (stuk kleiner). Reeds gezocht in topic naar genexus maar niks kunnen vinden. de installatiehulp van kpn werkt ook voor mij niet
Als je van Odido een kleine Huawei ONT hebt dan is dat GPON.SYQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:47:
Vraagje, ik kom van Odido en as maandag gaat de lijn over. Nu heb ik thuis al 1gbs, puur uit nieuwsgierigheid moet ik de ONT geleverd door KPN aansluiten of kan ik huidige huwai blijven gebruiken (stuk kleiner). Reeds gezocht in topic naar genexus maar niks kunnen vinden. de installatiehulp van kpn werkt ook voor mij niet
Deze dus:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TuJLOXSg48bqXbI3IcLeDSRn.jpg?f=user_large)
Wat heb je aan apparatuur van KPN ontvangen?
[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 10-03-2026 20:28 ]
Ik kreeg van KPN het linkerkastje, daar zat eerst een, nogal wankel ding, op van Odido / Vodafone thuis met naar een klein kastje om van glas naar UTP te gaan.SYQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:47:
btw, de omzetting van Odido > KPN ging zonder enige pijn, in de ochtend offline met Odido, toen KPN spullen aangesloten, stapjes doorlopen en klaar! Fijn om te zien dat IPv6 daar wel standaard is...
Voor KPN zit dat dus hierin verwerkt en ziet er beter uit dan zo'n los kastje van Huawei.
[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 10-03-2026 20:16 ]
Gaat idd om de Huawei uit jouw post, dus gewoon vervangen. Prima!ernstoud schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:06:
[...]
Als je van Odido een kleine Huawei ONT hebt dan is dat GPON.
Deze dus:
[Afbeelding]
Wat heb je aan apparatuur van KPN ontvangen?
Fijn om te horen dat het smooth verloopt!Vorkie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:14:
[...]
Ik kreeg van KPN het linkerkastje, daar zat eerst een, nogal wankel ding, op van Odido / Vodafone thuis met naar een klein kastje om van glas naar UTP te gaan.
btw, de omzetting van Odido > KPN ging zonder enige pijn, in de ochtend offline met Odido, toen KPN spullen aangesloten, stapjes doorlopen en klaar! Fijn om te zien dat IPv6 daar wel standaard is...
Voor KPN zit dat dus hierin verwerkt en ziet er beter uit dan zo'n los kastje van Huawei.
[Afbeelding]
Inderdaad want KPN doet geen GPON, alleen AON en XGS-PON.SYQ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:48:
Gaat idd om de Huawei uit jouw post, dus gewoon vervangen. Prima!
Dus vervangen door dat wat je van KPN krijgt of gekregen hebt.
Mijn gigabit internet valt na anderhalf jaar probleemloos KPN met een eigen Asus router steeds uit.
Vandaag tot 3 keer toe. De eigen router geeft aan dat WAN weg is. Als ik het FTU/ONT-kastje van KPN uit zet en vervolgens weer aan, dan werkt het internet (na een paar minuten) weer. Dat is simpel genoeg, maar het begint wel irritant te worden, en ik heb geen ideeën meer:
Vandaag tot 3 keer toe. De eigen router geeft aan dat WAN weg is. Als ik het FTU/ONT-kastje van KPN uit zet en vervolgens weer aan, dan werkt het internet (na een paar minuten) weer. Dat is simpel genoeg, maar het begint wel irritant te worden, en ik heb geen ideeën meer:
- KPN heeft geen storing of werkzaamheden, en de online diagnose (via KPN account) zegt dat het ook niet aan KPN ligt.
- Ik kan niks in de security logs van mijn router vinden, dus ben ik niet geblacklist vanwege een botnet-infectie.
- Alle overige interne communicatie en NAS via de router gaan nog steeds prima, dus het ligt niet aan mijn router.
- We hebben al een tijdje geen apparaten toegevoegd of wijzigingen aangebracht, dus ik heb ook niet iets kapotgetweaked.
- Ik heb ook de router een keer gereboot, voor de zekerheid. Maar twee uur later lag WAN er weer uit.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Heb je een Genexis FTU/ONT? Dan kan je er eentje uit een slechte batch hebben:Sando schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:03:
Mijn gigabit internet valt na anderhalf jaar probleemloos KPN met een eigen Asus router steeds uit.
Vandaag tot 3 keer toe. De eigen router geeft aan dat WAN weg is. Als ik het FTU/ONT-kastje van KPN uit zet en vervolgens weer aan, dan werkt het internet (na een paar minuten) weer. Dat is simpel genoeg, maar het begint wel irritant te worden, en ik heb geen ideeën meer:Het ligt uiteraard niet nergens aan, dus ik was benieuwd of jullie misschien weten hoe dit zou kunnen komen?
- KPN heeft geen storing of werkzaamheden, en de online diagnose (via KPN account) zegt dat het ook niet aan KPN ligt.
- Ik kan niks in de security logs van mijn router vinden, dus ben ik niet geblacklist vanwege een botnet-infectie.
- Alle overige interne communicatie en NAS via de router gaan nog steeds prima, dus het ligt niet aan mijn router.
- We hebben al een tijdje geen apparaten toegevoegd of wijzigingen aangebracht, dus ik heb ook niet iets kapotgetweaked.
- Ik heb ook de router een keer gereboot, voor de zekerheid. Maar twee uur later lag WAN er weer uit.
nieuws: KPN gaat bestaande Genexis-glasvezelkastjes vervangen door nieuwe mod...
Overigens was ik door dit gedoe ook aan het kijken naar andere aanbieders.
Ik betaal nu de volle mep. Ik zie dat ik bij KPN kan verlengen met 24 maanden en dan krijg ik 6 maanden €7,50 korting. Dat is €1,85 per maand korting. Dat vind ik wel erg schraal.
Bij BudgetThuis krijg ik 12 maanden €15 korting. Dat is €7,50 per maand over 24 maanden.
Bij Odido krijg ik 12 maanden €30 korting. Dat is €15 per maand over 24 maanden.
Blijven loont niet.
Ik betaal nu de volle mep. Ik zie dat ik bij KPN kan verlengen met 24 maanden en dan krijg ik 6 maanden €7,50 korting. Dat is €1,85 per maand korting. Dat vind ik wel erg schraal.
Bij BudgetThuis krijg ik 12 maanden €15 korting. Dat is €7,50 per maand over 24 maanden.
Bij Odido krijg ik 12 maanden €30 korting. Dat is €15 per maand over 24 maanden.
Blijven loont niet.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik kan niet goed zien welke ik heb. Maar vermoedelijk is dat niet mijn probleem, want dat artikel is ouder dan anderhalf jaar (wanneer ik mijn aansluiting kreeg) en blijkbaar kregen monteurs toen al de goede kastjes mee.leander-s schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:07:
Heb je een Genexis FTU/ONT? Dan kan je er eentje uit een slechte batch hebben:
nieuws: KPN gaat bestaande Genexis-glasvezelkastjes vervangen door nieuwe mod...
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Het blijft natuurlijk actieve hardware dus een maandagmorgenmodel kan altijd, dus even contact opnemen met de KPN klantenservice doet wonderen lijkt het beste advies. Zij kunnen ook zien welke versie je hebt en dat je internet regelmatig wegvalt.Sando schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:14:
[...]
Ik kan niet goed zien welke ik heb. Maar vermoedelijk is dat niet mijn probleem, want dat artikel is ouder dan anderhalf jaar (wanneer ik mijn aansluiting kreeg) en blijkbaar kregen monteurs toen al de goede kastjes mee.
Nou alles werkt nu goed, was zoveel mis met de FTU en de fibers daarin dat hij alles maar heeft vervangen, was verbaasd dat Odido voorheen werkte
De binnenkomende kabel is nu ook goed vastgezet (geen ductape meer
)
De binnenkomende kabel is nu ook goed vastgezet (geen ductape meer
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 11-03-2026 09:52 ]
Teveel demping denk ik, wellicht dat de Huaweii daar beter mee omgaat. Maar moo man!! geniet van je aansluitingArcticWolf schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:44:
Nou alles werkt nu goed, was zoveel mis met de FTU en de fibers daarin dat hij alles maar heeft vervangen, was verbaasd dat Odido voorheen werkte![]()
De binnenkomende kabel is nu ook goed vastgezet (geen ductape meer)
[Afbeelding]
Heb je, of iemand anders, het voor elkaar kunnen krijgen om Smarttube erop te krijgen?Zalmanman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:08:
Vanochtend rond 09:30 de SMS gekregen dat ik over kon. Eigenlijk vlekkenloos verlopen! ONT op het FTU gedrukt en gewacht tot het signaal er was. Daarna modem aangesloten, wat niet helemaal vlekkeloos verliep. De configurator van KPN zei "er is een fout opgetreden", maar dat bleek niet waar, want het modem startte gewoon op en ik kon inloggen. Daarna de mails van Ziggo en KPN dat de overstap gelukt was.
De ExperiaBox v12 die ik heb (firmware V12.C.24.05.08) is beduidend sneller dan het witte Ziggo modem wat ik had, veel sneller in gebruik en geen problemen met het instellen van een static IP voor m'n NAS. Ook het herstellen naar 192.168.178.x was geen probleem. Gigabit abbo, Speedtest geeft 934.71 Mbps down, 938.95 Mbps up en 4 ms idle latency. Prima.
Enige "echte" euvel wat ik ben tegengekomen was het inloggen op de KPN TV+ met m'n Google account. In dat wachtwoord zit een /, maar die toets zit niet in het default toetsenbordMaar goed, ons bunt IT'er, dus een draadloos toetsenbord eraan gehangen en toen het wachtwoord ingetypt. Ging prima!
Beeldkwaliteit van deze KPN TV+ box is ook beduidend beter dan mijn Ziggo Mediabox Next. Ja, hij is trager, maar hij draait ook Android en de Play Store. Dus i.c.m. VLC kan ik nu mooi m'n Blu-ray concerten streamen vanaf de NAS (via ethernet, natuurlijk). Dat wilde met mijn ~2014 TV met Android TV eigenlijk niet meer... Misschien krijg ik SmartTube er nog op ook, dan heb ik die oude Android van m'n TV ook niet meer nodig.
Dit haalt mijn ervaring weer een stukje de goede kant op. De techniek is indrukwekkend snel en, alhoewel ik nog altijd een nare smaak overhoud aan het al-dan-niet Combivoordeel-debacle, ben ik over de overstap zelf zeer tevreden.
Ik zit te denken om over te gaan naar KPN, ik gebruik nu NLZiet via Chromecast maar alleen de KPN-app op de chromecast is wat beperkt, het zou ideaal zijn als Smarttube ook op de KPN TV box kan.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Dat was toentertijd geen probleem :-) File Explorer erop gezet, USB stick met de APK erop (of gewoon de Downloader app gebruiken, kan ook) en installeren maar. Werkte eigenlijk perfect. Niets op aan te merken qua stabiliteit. Let wel, inmiddels zit ik al een poosje niet meer bij KPN, dus het kan zijn dat de beveiliging nu anders is.Ora et Labora schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:24:
[...]
Heb je, of iemand anders, het voor elkaar kunnen krijgen om Smarttube erop te krijgen?
Ik zit te denken om over te gaan naar KPN, ik gebruik nu NLZiet via Chromecast maar alleen de KPN-app op de chromecast is wat beperkt, het zou ideaal zijn als Smarttube ook op de KPN TV box kan.
and thanks for all the fish.
Dank!Zalmanman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:42:
[...]
Dat was toentertijd geen probleem :-) File Explorer erop gezet, USB stick met de APK erop (of gewoon de Downloader app gebruiken, kan ook) en installeren maar. Werkte eigenlijk perfect. Niets op aan te merken qua stabiliteit. Let wel, inmiddels zit ik al een poosje niet meer bij KPN, dus het kan zijn dat de beveiliging nu anders is.
Weet je zo ook of de KPN Box iets anders is dan de kpn-app op een chromecast?
Als KPN een Android box levert met alleen de KPN-app erop kan ik dat net zo goed via de chromecast doen maar als het anders is, makkelijker vooral, dan wel via de KPN-TV-box.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
De KPN TV+ box levert een (naar mijn idee) duidelijk betere beeldkwaliteit, Bitrate van de multicast streams ligt een stuk hoger.Ora et Labora schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:13:
[...]
Dank!
Weet je zo ook of de KPN Box iets anders is dan de kpn-app op een chromecast?
Als KPN een Android box levert met alleen de KPN-app erop kan ik dat net zo goed via de chromecast doen maar als het anders is, makkelijker vooral, dan wel via de KPN-TV-box.
NvmSende115 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:05:
[...]
De KPN TV+ box levert een (naar mijn idee) duidelijk betere beeldkwaliteit, Bitrate van de multicast streams ligt een stuk hoger.
[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 11-03-2026 13:29 ]
Vraagje, ik probeer m'n DNS servers aan te passen naar Quad9 DNS, maar het modem slaat wel de nieuwe servers op in de DNS velden, maar als ik bij status van IPV4 en IPV6 kijk dan staan daar nog steeds de oude waardes... heb het modem ook al een keer een reset gegeven, mocht niks baten. Enig idee wat ik verkeerd doe?
Het is een KPN Box 12.
Het is een KPN Box 12.
Als je de KPN Experiabox (of een andere router) aansluit, ervaar je dan dezelfde problemen?Sando schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:03:
Vandaag tot 3 keer toe. De eigen router geeft aan dat WAN weg is. Als ik het FTU/ONT-kastje van KPN uit zet en vervolgens weer aan, dan werkt het internet (na een paar minuten) weer. Dat is simpel genoeg, maar het begint wel irritant te worden, en ik heb geen ideeën meer:Het ligt uiteraard niet nergens aan, dus ik was benieuwd of jullie misschien weten hoe dit zou kunnen komen?
Dat klopt. Je verandert namelijk enkel de DNS-servers die via DHCP aan je LAN-apparaten worden uitgedeeld.ArcticWolf schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:43:
Vraagje, ik probeer m'n DNS servers aan te passen naar Quad9 DNS, maar het modem slaat wel de nieuwe servers op in de DNS velden, maar als ik bij status van IPV4 en IPV6 kijk dan staan daar nog steeds de oude waardes... heb het modem ook al een keer een reset gegeven, mocht niks baten. Enig idee wat ik verkeerd doe?
Het is een KPN Box 12.
KPN kennisbank:
[ Voor 30% gewijzigd door crunchytail op 11-03-2026 23:05 ]
Aha, dank! Na je tip, een refresh van alle DHCP devices gedaan en nu krijg ik wel de Quad9 resolves te zien! Dankjewel!crunchytail schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:02:
[...]
Dat klopt. Je verandert namelijk enkel de DNS-servers die via DHCP aan je LAN-apparaten worden uitgedeeld.
KPN kennisbank:[Afbeelding]
Hier sinds gisteren de KPN TV+ box in gebruik, had nog de 'pure' interactieve tv box en zag dat ik deze kon bestellen voor gratisch (of nou ja, zelfs 25 cent goedkoper in de maand qua abbo kosten) en grootste reden was de wifi verbinding. De oude zat nog met een ethernet kabel die door de hele kamer liep...
Bevalt op zich wel ok tot nu toe, oude android(tv) versie (11?) en ziet er allemaal wat... flets uit. Maar ok, werkt goed genoeg tot nu toe.
Was eigenlijk wel benieuwd naar benchmarks maar kon geekbench6 nog niet installeren, eens kijken of ik er wat anders op kan zetten. Had een universele IR afstandsbediening en op deze box zit een bluetooth afstandsbediening dus dat was even vogelen maar volume en tv aan/uit + input wisselen kan er ook mee.
Beetje vaag, als ik de input knop indruk op de afstandsbediening kan ik op de tv et pijltjes input kiezen en met OK bevestigen. Maar in het homescherm van de tv (ook android tv) werken de pijltjes en OK knop niet?!
Maaar ok, lijkt werkbaar zo met alleen de tv+ box afstandsbediening en vind het wel zo fijn er maar 1 nodig te hebben.
Bevalt op zich wel ok tot nu toe, oude android(tv) versie (11?) en ziet er allemaal wat... flets uit. Maar ok, werkt goed genoeg tot nu toe.
Was eigenlijk wel benieuwd naar benchmarks maar kon geekbench6 nog niet installeren, eens kijken of ik er wat anders op kan zetten. Had een universele IR afstandsbediening en op deze box zit een bluetooth afstandsbediening dus dat was even vogelen maar volume en tv aan/uit + input wisselen kan er ook mee.
Beetje vaag, als ik de input knop indruk op de afstandsbediening kan ik op de tv et pijltjes input kiezen en met OK bevestigen. Maar in het homescherm van de tv (ook android tv) werken de pijltjes en OK knop niet?!
Maaar ok, lijkt werkbaar zo met alleen de tv+ box afstandsbediening en vind het wel zo fijn er maar 1 nodig te hebben.
Hopelijk heb je wel een KPN Box 12 of SuperWifi 2.0 access point. Oudere routers ondersteunen over WiFi geen mc2uc en daarmee schakelt de TV+ box terug van multicast naar unicast wat resulteert in een lagere bitrate. Je kunt dit zien als je live tv kijkt. Als je bij kanaal wisselen Live ziet, dan kijk je via unicast, zie je LIVE dan multicast.m0ridin schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:02:
Hier sinds gisteren de KPN TV+ box in gebruik, had nog de 'pure' interactieve tv box en zag dat ik deze kon bestellen voor gratisch (of nou ja, zelfs 25 cent goedkoper in de maand qua abbo kosten) en grootste reden was de wifi verbinding. De oude zat nog met een ethernet kabel die door de hele kamer liep...
Zie https://www.kpn.com/telev...ken-zonder-internet-kabel Is mijn modem geschikt.
Hmmm! Goed punt, dat had ik niet eens gechecked van tevoren... Heb sowieso een superwifi 2.0 accesspoint, volgens mij ook een kpn box 12 maar dat moet ik nog even dubbelchecken. Kom er nu achter dat ik niet meer bij mn modem kom dus dat is weer even puzzelenMuis666 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:15:
[...]
Hopelijk heb je wel een KPN Box 12 of SuperWifi 2.0 access point. Oudere routers ondersteunen geen mc2uc en daarmee schakelt de TV+ box terug van multicast naar unicast wat resulteert in een lagere bitrate. Je kunt dit zien als je live tv kijkt. Als je bij kanaal wisselen Live ziet, dan kijk je via unicast, zie je LIVE dan multicast.
Zie https://www.kpn.com/telev...ken-zonder-internet-kabel Is mijn modem geschikt.
Btw, Geekbench 5 even kuinnen draaien en die geeft 156/523 (single/multi) op basis van een 4x2.0ghz A55 met 3GB ram.
Mijn TCL 55C765 (pentatonic 700, 4x1.4gh A73) geeft 181/557 dus wat dat betreft niet een enorm verschil gelukkig.
Blijft toch wel enorm behelpen met al die socs in smart tvs en kastjes, maar ok...
[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 13-03-2026 09:32 ]
Alles op tijd geregeld een maand geleden, pakket op tijd binnen, netjes alles aangesloten en dan geen licht op de lijn hebben... Gebeld, meer dan een week wachten tot er ff gepatched wordt...goed begin weer bij KPN. Lees community site waar iemand het binnen drie dagen gefixt krijgt maar weer gebeld... Ja, het is druk in jouw regio...te weinig personeel... bla bla het is niet alsof ze wisten dat er nieuwe klanten kwamen he...Ik kan er zo kwaad om worden (KPN is ook zo'n slachtoffer in deze, na het gezeur bij Odido). Whoooooooshaaaaaaa
[ Voor 29% gewijzigd door Saybia op 02-04-2026 13:04 ]
Vreemd, meestal wordt de activatiedatum gepland als er daadwerkelijk een monteur gepland staat voor de patch.Saybia schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:49:
Alles op tijd geregeld een maand geleden, pakket op tijd binnen, netjes alles aangesloten en dan geen licht op de lijn hebben... Gebeld, meer dan een week wachten tot er ff gepatched wordt...goed begin weer bij KPN. Lees community site waar iemand het binnen drie dagen gefixt krijgt maar weer gebeld... Ja, het is druk in jouw regio...te weinig personeel... bla bla het is niet alsof ze wisten dat er nieuwe klanten kwamen he...Ik kan er zo kwaad om worden. Whoooooooshaaaaaaa
Bij mij was de vezel doormidden gegaan en heb ook 5 dagen zonder internet gezeten, want eerst kwam er weer een gewone monteur, die dat moest constateren en daarna moest er een andere monteur komen om de vezel te lassen
Via m'n Samsung telefoon veel getethered die dagen
Dat zou je denken he, als er een nieuwe klant is, dat er op de ingangsdatum een werkbon voor KPN is. En niet alleen eentje voor Guidion met het eruit trekken. Ben ook benieuwd hoeveel monteurs er uiteindelijk nodig zullen zijn...Uw medeleven waardeer ik, dank daarvoorArcticWolf schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:59:
[...]
Vreemd, meestal wordt de activatiedatum gepland als er daadwerkelijk een monteur gepland staat voor de patch.
Bij mij was de vezel doormidden gegaan en heb ook 5 dagen zonder internet gezeten, want eerst kwam er weer een gewone monteur, die dat moest constateren en daarna moest er een andere monteur komen om de vezel te lassen![]()
Via m'n Samsung telefoon veel getethered die dagensterkte...
Op werk krijgen wij kpn zakelijk glasvezel.
Thuis heb ik moeiteloos de experiabox vervangen voor de ucg ultra.
Werkt dat ook zo eenvoudig met zakelijk (met voip erbij)?
Excuse me? KPN heeft ook nog GPON in gebruik. Wel wordt dat allemaal langzaamaan gemigreerd naar XGS-PON, maar GPON wordt zeer zeker nog wel gebruikt door KPN.ernstoud schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Inderdaad want KPN doet geen GPON, alleen AON en XGS-PON.
Bron: mezelf (KPN monteur).
Ok. Wist ik niet!Wildfire schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:21:
[...]
Excuse me? KPN heeft ook nog GPON in gebruik. Wel wordt dat allemaal langzaamaan gemigreerd naar XGS-PON, maar GPON wordt zeer zeker nog wel gebruikt door KPN.
Bron: mezelf (KPN monteur).
In mijn ervaring is Voip niet eenvoudig. Er zijn veel settings die je goed moet hebben staan voordat het goed werkt. Wel is het zo dat KPN uitvoerig heeft gedocumenteerd welke settings je moet gebruiken. Je specificeert ook niet welk device je wilt gebruiken voor je voip.nafofella schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:18:
Op werk krijgen wij kpn zakelijk glasvezel.
Voor VoIP met eigen apparatuur kun je veel beter een onafhankelijke VoIP provider nemen. Is goedkoper maar vooral veel eenvoudiger te configureren en werkt op elke internet verbinding. Bij calamiteiten ook via een app op een mobiel.Muis666 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:02:
[...]
In mijn ervaring is Voip niet eenvoudig. Er zijn veel settings die je goed moet hebben staan voordat het goed werkt. Wel is het zo dat KPN uitvoerig heeft gedocumenteerd welke settings je moet gebruiken. Je specificeert ook niet welk device je wilt gebruiken voor je voip.
Met een Fritzbox is VOIP super eenvoudig. Idd onafhankelijke VOIP Provider er bij bijv. Cheap Connect en gaan met die banaan.
Gebruik dit al jaren zonder problemen. Wordt wel steeds meer overbodig door onbeperkt mobiel bellen abo.
Gebruik dit al jaren zonder problemen. Wordt wel steeds meer overbodig door onbeperkt mobiel bellen abo.
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
KPN Wholesale heeft enkele jaren geleden alle GPON mogelijkheden dichtgezet voor nieuwe leveringen.
Maar alles wat al wel draaide is gewoon gebleven. Het zal vast een keer omgezet worden maar nu nog niet.
Hetzelfde geldt voor EoF (max 100 Mbit AON). Er zijn nog steeds gebruikers die daarop draaien en dat is nog veel meer jaar geleden gestopt en gewijzigd naar GoF.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Aankomende week gaat bij ons thuis KPN glasvezel van start na jarenlang Ziggo te hebben gehad. Alle KPN spullen zijn inmiddels binnen, maar had nog wel paar vraagjes voordat alles wordt aangesloten.
Momenteel staat mijn Ziggo modem in bridge mode, en had ik begrepen dat dit met de Experia box 12 niet kan. Ik ben ook aan het oriënteren naar een nieuwe mesh set ipv de Deco M4. Als ik de mesh-set in AP modus zet met de Experia op DMZ voor de mesh poort, kan ik de subnet in de KPN box dan aanpassen naar 192.168.0.x? Dat subnet maakt het makkelijker om alles over te zetten, anders moet ik veel apparaten opnieuw instellen op het netwerk.
Enige tips welke mesh sets het beste zouden zijn, ook ivm Multicast en telefonie.
Momenteel staat mijn Ziggo modem in bridge mode, en had ik begrepen dat dit met de Experia box 12 niet kan. Ik ben ook aan het oriënteren naar een nieuwe mesh set ipv de Deco M4. Als ik de mesh-set in AP modus zet met de Experia op DMZ voor de mesh poort, kan ik de subnet in de KPN box dan aanpassen naar 192.168.0.x? Dat subnet maakt het makkelijker om alles over te zetten, anders moet ik veel apparaten opnieuw instellen op het netwerk.
Enige tips welke mesh sets het beste zouden zijn, ook ivm Multicast en telefonie.
Master_A
@Amiet01 Je kunt ook je eigen router aansluiten achter de xsgpon mediaconverter met UTP. Dan gebruik je de experiabox gewoon helemaal niet. Veel simpeler en scheelt een apparaat (en stroom).
Alleen is het dan een beetje lastig met vaste telefonie toch? Of kun je dat ook werkend krijgen?jongetje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:11:
@Amiet01 Je kunt ook je eigen router aansluiten achter de xsgpon mediaconverter met UTP. Dan gebruik je de experiabox gewoon helemaal niet. Veel simpeler en scheelt een apparaat (en stroom).
Master_A
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuurAmiet01 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:11:
[...]
Alleen is het dan een beetje lastig met vaste telefonie toch? Of kun je dat ook werkend krijgen?
Met daarop ook de informatie over de instellingen voor telefonie.
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Waarom zou je dat via kpn willen? Kan prima en veel goedkoper via bijvoorbeeld cheapconnect.Amiet01 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:11:
[...]
Alleen is het dan een beetje lastig met vaste telefonie toch? Of kun je dat ook werkend krijgen?
Maar je eigen router moet dan toch ook een telefoonaansluiting hebben? Ik ben dit nog niet tegengekomen op een TP-Link of Ubiquiti.FlipFluitketel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:45:
[...]
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur
Met daarop ook de informatie over de instellingen voor telefonie.
@jongetje ik heb dit eenmaal aangevraagd via KPN en vind het makkelijk om alles op één plek te hebben.
Master_A
Met VOIP telefonie hoeft dat niet. Ben zelf ook pasgeleden overgestapt naar een Ubiquiti Cloud Gateway Fiber icm een Yealink VOIP telefoon. En ik heb de KPN box 12 er dus uitgehaald. Werkt prima.Amiet01 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:15:
[...]
Maar je eigen router moet dan toch ook een telefoonaansluiting hebben? Ik ben dit nog niet tegengekomen op een TP-Link of Ubiquiti.
@jongetje ik heb dit eenmaal aangevraagd via KPN en vind het makkelijk om alles op één plek te hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 04-04-2026 08:42 ]
Er zijn VoIP toestellen en die gaan rechtstreeks op je router, analoge toestellen vereisen een zgn. ATA. Zoiets:Amiet01 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:15:
[...]
Maar je eigen router moet dan toch ook een telefoonaansluiting hebben? Ik ben dit nog niet tegengekomen op een TP-Link of Ubiquiti.
https://www.voipshop.nl/p...er-voor-2-telefoons-51580
Dan moet je router wel de mogelijkheid hebben om daarvoor ingesteld te worden. Dat kunnen zeker niet alle routers... zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruikenjongetje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:11:
(gaat over XGS-PON in dit geval, meeste nieuwe leveringen zijn ook XGS-PON)
Wildfire schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:08:
[...]
Dan moet je router wel de mogelijkheid hebben om daarvoor ingesteld te worden. Dat kunnen zeker niet alle routers... zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken
(gaat over XGS-PON in dit geval, meeste nieuwe leveringen zijn ook XGS-PON)
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Dit was bij mij een voorbode van het overlijden van mijn ONT kastje. Continue random drops van een paar seconde 3 a 4x per dag, paar weken later een ont kastje wat overleden was. Lastige is dat je het niet zelf kan trouble shooten en het 99% van de tijd goed werkt.Sando schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:03:
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
Vraag uit nieuwsgierigheid, ik zit nu op 1Gbit AON van KPN (en dat is dan ook het maximum wat AON / KPN aanbied), maar ik kom van Odido af en die boden 8Gbit aan op dit adres via dezelfde A-fiber (ik heb nog een A en B-fiber aansluiting). Hoe kan het dat Odido dergelijk hoge snelheden via dezelfde fiber kan aanbieden en KPN niet?
Dat betekent dat Odido eigen apparatuur in de POP heeft staan. In nieuwere POP's gebruikt KPN XGSPON multipoint met passieve splitters en kan er geen eigen apparatuur meer geplaatst worden.ArcticWolf schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:35:
Vraag uit nieuwsgierigheid, ik zit nu op 1Gbit AON van KPN (en dat is dan ook het maximum wat AON / KPN aanbied), maar ik kom van Odido af en die boden 8Gbit aan op dit adres via dezelfde A-fiber (ik heb nog een A en B-fiber aansluiting). Hoe kan het dat Odido dergelijk hoge snelheden via dezelfde fiber kan aanbieden en KPN niet?
En KPN gaat de bestaande POP's ook wel upgraden naar XGSPON (en dus hogere snelheden). Helaas is de planning daarvan voor iedereen hier een mysterie...
Ik heb ansich geen interesse in meer dan 1Gbit hier thuis omdat ik het nooit effectief zou gebruiken, maar vroeg het mij af waarom Odido wel richting de 8Gbit kon gaan en KPN terwijl het in principe dezelfde vezel is.Muis666 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:08:
En KPN gaat de bestaande POP's ook wel upgraden naar XGSPON (en dus hogere snelheden). Helaas is de planning daarvan voor iedereen hier een mysterie...
Eergisteren wel uit interesse de Wan2GP AI op m'n PC gezet om te kijken hoe dat werkt en draait op m'n 5070Ti en 32GB DDR4... (niet goed kan ik je vertellen), maar zelfs met 110MB/s (sustained) duurde het best wel even om ruim 100GB aan source en build repos te downloaden. Had echt niet verwacht dat een AI model zoveel GB's in beslag zou nemen (leer moment), op dergelijke momenten had ik wel 8Gbit gewenst
knip
was een iets te eenzijdige klaagzang realiseer ik me een aantal uren later. don't mind me
was een iets te eenzijdige klaagzang realiseer ik me een aantal uren later. don't mind me
[ Voor 86% gewijzigd door Fiekert op 06-04-2026 21:46 . Reden: reactie droeg niks bij aan topic ]
Geen idee wat je nu probeert te vertellen.Fiekert schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:58:
Uiteindelijk snap ik natuurlijk ook wel de belangen van het uitblijven van een planning, maar op dit moment biedt het mij niet genoeg zekerheid om te weten of ik verder wil met KPN Glas, helaas zit ik op Odido na vast aan het netwerk van KPN in mijn regio. de taks is altijd een overweging in het afsluiten van een concullega netwerk. Ben nu bij andere providers aan het kijken en het steekt me toch wel je overal WBA tarieven bovenop krijgt waardoor in essentie van concurrentie geen sprake is. tot mijn contract in augustus afloopt ga ik nog wel even nadenken over mn samenstelling van het abbonement en provider.
Het is de keus van de providers om te kiezen voor WBA, op Odido na dan, als ik je verhaal zo lees. Het concept van een open netwerk werkt dus, maar blijkbaar ziet men weinig heil om de benodigde investeringen te doen, zodat ook zij over ODF access kunnen leveren.
Uiteindelijk heb je dankzij de investeringen van een KPN überhaupt de mogelijkheid tot snel internet, anders dan Ziggo. Maar kennelijk is dat niet voldoende voor je.
It ain't stupid if it works!
Beste mensen. Hoe je het ook wend of keert, mijn inziens is KPN echt de beste glasprovider. En ja, het kost wat meer, maar is rete stabiel. Al 16 jaar hier ofzo? Ja ja, Drenthe was er vroeg bij. Het aantal kortstondige storingen is echt op 1 hand te tellen. 1x Was op een vrijdag avond de IPTV voor langere tijd stuk. Jaaren geleden. Nou de wereld was te klein volgens alle media. Man man man, even een paar uur geen TV kijken en ze gingen allemaal dood.
Heb hier zelf ook de1Gb verbinding (die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb), maar ja, die paar Euro meer???
Zal never nooit voor een andere provider kiezen. Elke twee jaar bel ik met hun om een nieuw 2 jaarlijks contract af te sluiten en krijg dan weer een behoorlijke korting. Helemaal prima zo.
Heb hier zelf ook de1Gb verbinding (die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb), maar ja, die paar Euro meer???
Zal never nooit voor een andere provider kiezen. Elke twee jaar bel ik met hun om een nieuw 2 jaarlijks contract af te sluiten en krijg dan weer een behoorlijke korting. Helemaal prima zo.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Wij hebben sinds een maand of 3 KPN TV en internet. Het beeld op onze TV (4k samsung) was altijd prima, maar sinds een week of 2 is het beeld erg blokkerig, alsof we naar een 640x480 resolutie kijken. Je ziet het ook goed in het menu:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3Eor1vXbQ4IOHGvY2PlhW1YB.jpg?f=user_large)
In de setup is niks veranderd. Automatisch beste kwaliteit staat aan in de KPN box. Het beeld via de Google Streamer, Nintendo Switch en het Samsung menu zijn allemaal dik in orde, alleen via de KPN box is het drama.
Ik heb de box opnieuw opgestart, router ook. Wat zou het kunnen veroorzaken? Defect aan de KPN box?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3Eor1vXbQ4IOHGvY2PlhW1YB.jpg?f=user_large)
In de setup is niks veranderd. Automatisch beste kwaliteit staat aan in de KPN box. Het beeld via de Google Streamer, Nintendo Switch en het Samsung menu zijn allemaal dik in orde, alleen via de KPN box is het drama.
Ik heb de box opnieuw opgestart, router ook. Wat zou het kunnen veroorzaken? Defect aan de KPN box?
Je bericht mist informatie. bijvoorbeeld:Jabbah schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:58:
Wij hebben sinds een maand of 3 KPN TV en internet. Het beeld op onze TV (4k samsung) was altijd prima, maar sinds een week of 2 is het beeld erg blokkerig, alsof we naar een 640x480 resolutie kijken. Je ziet het ook goed in het menu:
[Afbeelding]
- je kijkt met de KPN box, hoe en waarop is deze aangesloten?
- heb je meerdere routers/switches in je netwerk?
- zo ja, staat IGMP snooping aan
- hoe zijn de andere diensten/apparaten waarmee je vergelijkt aangesloten?
Probeer eens te switchen tussen draadloos/bedraad of een andere netwerkkabel, voor zover dat nog niet geprobeerd is.
Je zou in het menu van de TV en van de TV+ box kunnen zien wat voor resolutie er uitgestuurd wordt. Het wil nog wel eens helpen om de resolutie handmatig in te stellen (gezien TV met de PAL standaard wordt opgenomen, zou ik dan zeggen kies voor 4K / 50Hz).Jabbah schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:58:
[Afbeelding]
Dat doet onze TV+ STB ook altijd: na een update komt er reboot en staat het ding op 480p, ondanks dat alles op "automatisch" staat. Op het forum van KPN werd dit met 100% zekerheid weggedaan als zijnde een probleem van onze TV, maar het doet zich ook voor op een andere Samsung en een LG. We hebben ooit een 2e kastje gehad en die had dit probleem niet. Naar mijn mening zitten er gewoon brakke kastjes tussen. Het probleem staat los van IGMP snooping, andere diensten, wifi, bedraad e.d. omdat dit kastje direct op de KPN Box 12 is aangesloten en dus niet op de eigen router.Jabbah schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:58:
Oplossing: auto-resolutie uitschakelen, op 1080p zetten (maximum wat je kunt kiezen) en daarna rebooten. Dan weer op automatisch of 2160 zetten en daarna blijft het beeld op 2160p staan.
[ Voor 14% gewijzigd door robert.v.w. op 07-04-2026 07:18 ]
Voor de mensen die geen gebruik maken van 4K tv kan de stb het best op 1080p worden ingesteld want menig tv heeft een betere upscaler dan die kpn tv box.
XBL gamertag StayingPow3r
Dit ga ik vanavond als eerste even proberen voordat ik ga experimenteren met andere dingen. Klinkt wel alsof dit hetzelfde probleem is als bij ons.robert.v.w. schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:14:
[...]
Dat doet onze TV+ STB ook altijd: na een update komt er reboot en staat het ding op 480p, ondanks dat alles op "automatisch" staat. Op het forum van KPN werd dit met 100% zekerheid weggedaan als zijnde een probleem van onze TV, maar het doet zich ook voor op een andere Samsung en een LG. We hebben ooit een 2e kastje gehad en die had dit probleem niet. Naar mijn mening zitten er gewoon brakke kastjes tussen. Het probleem staat los van IGMP snooping, andere diensten, wifi, bedraad e.d. omdat dit kastje direct op de KPN Box 12 is aangesloten en dus niet op de eigen router.
Oplossing: auto-resolutie uitschakelen, op 1080p zetten (maximum wat je kunt kiezen) en daarna rebooten. Dan weer op automatisch of 2160 zetten en daarna blijft het beeld op 2160p staan.
Om hierop nog even terug te komen.....ArcticWolf schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:43:
[...]
Ik heb ansich geen interesse in meer dan 1Gbit hier thuis omdat ik het nooit effectief zou gebruiken, maar vroeg het mij af waarom Odido wel richting de 8Gbit kon gaan en KPN terwijl het in principe dezelfde vezel is.
Eergisteren wel uit interesse de Wan2GP AI op m'n PC gezet om te kijken hoe dat werkt en draait op m'n 5070Ti en 32GB DDR4... (niet goed kan ik je vertellen), maar zelfs met 110MB/s (sustained) duurde het best wel even om ruim 100GB aan source en build repos te downloaden. Had echt niet verwacht dat een AI model zoveel GB's in beslag zou nemen (leer moment), op dergelijke momenten had ik wel 8Gbit gewenst
Odido gebruikt Glasoperator, dat is hun eigen belichter.... Bij oudere netwerken die nog een Area PoP gebruiken (dat zijn de oudere glasvezelnetwerken die PtP aangelegd zijn) kunnen zij dan zelf de apparatuur upgraden van AON naar GPON of XGS-PON. Datzelfde doet straks KPN Wholesale (de belichter van KPN zelf) ook met hun aansluitingen in deze POP's. En omdat Glasoperator op meerdere plaatsen deze upgrade heeft gedaan kan je bij Odido dus al 8 Gbps bestellen.
Maakt het type vezel nog iets uit en de leeftijd voor de snelheid? Ik heb ooit begrepen dat m'n A fiber ronde eindes heeft en dat dat gunstiger is voor het licht terwijl de B fiber een vierkant is... voor zover ik kon vinden is de glasvezel in m'n huis ergens in 2009 gelegd.Soundwork schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:19:
[...]
Om hierop nog even terug te komen.....
Odido gebruikt Glasoperator, dat is hun eigen belichter.... Bij oudere netwerken die nog een Area PoP gebruiken (dat zijn de oudere glasvezelnetwerken die PtP aangelegd zijn) kunnen zij dan zelf de apparatuur upgraden van AON naar GPON of XGS-PON. Datzelfde doet straks KPN Wholesale (de belichter van KPN zelf) ook met hun aansluitingen in deze POP's. En omdat Glasoperator op meerdere plaatsen deze upgrade heeft gedaan kan je bij Odido dus al 8 Gbps bestellen.
Dit was inderdaad de oplossing. Alles ziet er weer goed uit. Thanks!robert.v.w. schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:14:
[...]
Leeftijd gaat wel een keer spelen maar dat zal dan in jouw geval pas een keer eind jaren dertig worden. Levensduur was destijds qua businesscase berekend op 30 jaar namelijk.ArcticWolf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:29:
[...]
Maakt het type vezel nog iets uit en de leeftijd voor de snelheid? Ik heb ooit begrepen dat m'n A fiber ronde eindes heeft en dat dat gunstiger is voor het licht terwijl de B fiber een vierkant is... voor zover ik kon vinden is de glasvezel in m'n huis ergens in 2009 gelegd.
Type vezel maakt niet uit maar de connector die er aan zit wel. Jij hebt een aansluiting met een groen gekleurde en een blauw gekleurde vezel (dat is de beschermlaag die er om heen zit) en ze hebben een connector in groen of blauw. Die glasvezel is exact hetzelfde (behalve dan die kleur) maar die connectoren niet.
Een blauwe connector (PC of UPC)heeft een recht maar wel (wat) afgerond uiteinde en een groene (APC) een uiteinde met een hoek van 8 graden.
Voor PON technieken in het algemeen blijkt APC (groen) beter te werken maar als het niet anders kan dan is blauw ook prima voor consumentendoeleinden hoor.
Goedendag, ik hoop dat een van jullie mij de juiste kant op kan wijzen waar ik nog eens kan kijken.
Ik maak gebruik van een UDM Pro als vervanger van mijn Experiabox, hier loopt zowel internet als IPTV netjes overheen en dit werkt ook al een jaar.
Graag wil ik nu ook een Gigaset N300 telefooncentrale gebruiken welke achter een ubiquiti switch zit die verbonden is met mijn UDM Pro.
Echter krijg ik de telefonie niet werkend, deze geeft aan failed to register.
Ik heb de N300 als volgt ingesteld, als username heb ik zowel mijn telefoonnummer als de imscore.net gebruikersnaam geprobeerd.
Ook heb ik inmiddels de stun server toegevoegd
In de UDM Pro heb ik de portforwarding toegevoegd voor UDP poort 5060 op het ip van het N300 basisstation.
Wellicht kijk ik ergens overheen, vriendelijk bedankt
Ik maak gebruik van een UDM Pro als vervanger van mijn Experiabox, hier loopt zowel internet als IPTV netjes overheen en dit werkt ook al een jaar.
Graag wil ik nu ook een Gigaset N300 telefooncentrale gebruiken welke achter een ubiquiti switch zit die verbonden is met mijn UDM Pro.
Ik heb de N300 als volgt ingesteld, als username heb ik zowel mijn telefoonnummer als de imscore.net gebruikersnaam geprobeerd.
In de UDM Pro heb ik de portforwarding toegevoegd voor UDP poort 5060 op het ip van het N300 basisstation.
Weet niet of je hier wat aan hebt, maar met mbv deze screenshot heb ik het onlangs werkend gekregen op een Yealink telefooncentrale.nArp schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:26:
Goedendag, ik hoop dat een van jullie mij de juiste kant op kan wijzen waar ik nog eens kan kijken.
[Afbeelding]
Ik denk dat het je username is. Daarmee ging ik ook de fout in.
[ Voor 78% gewijzigd door GaMbiNo op 08-04-2026 15:46 ]
Ik heb ook het +31 telefoonnummer als username geprobeerd, dit werkt helaas ook niet. Ik vermoed ergens dat de UDM het tegen houd, echter zie ik wel netjes flow statesGaMbiNo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:44:
Ik denk dat het je username is. Daarmee ging ik ook de fout in.
Ik overweeg een Zaram SFP module te plaatsen in mijn Unify UDM SE ipv de media converter / ONT te gebruiken via RJ45.
Kan iemand mij bevestigen welke kabel ik moet bestellen (ik moet 5 meter overbruggen). Ik neem aan dat dit geen issue is? Het is totaal overbodig.. maar het idee van eigen fiber naar boven en een kastje minder er tussen lijkt mij wel tweakers waardig
Kan iemand mij bevestigen welke kabel ik moet bestellen (ik moet 5 meter overbruggen). Ik neem aan dat dit geen issue is? Het is totaal overbodig.. maar het idee van eigen fiber naar boven en een kastje minder er tussen lijkt mij wel tweakers waardig
Dan zal je ook een patchcover moeten kopen om netjes toegang te krijgen tot de connector in de FTU.Workaholic schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:22:
Ik overweeg een Zaram SFP module te plaatsen in mijn Unify UDM SE ipv de media converter / ONT te gebruiken via RJ45.
Wat voor FTU heb je? Dan is ook meteen duidelijker welke kabel je moet bestellen.
Zie hier voor de opties
Ik heb net de monteur van KPN mogen uitzwaaien na omzet odido > KPN.
Maar ik ben nog even aan het zoeken naar de juiste weg voorwaards, wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen maar ik kan de juiste instellingen niet vinden.
Het betreft een AON aansluiting icm een unifi netwerk. Ik had altijd bij odido het glas direct in de sfp+ module hangen.
Nu zelfde gedaan. De volgende situatie voltrekt zich:
Situatie 1: exact zelfde setup. geen vlan id, ip via dhcp > wel "verbinding" geen ip.
Situatie 2: vlan 6, pppoe, username/password > geen verbiding. (dit vind ik overal online)
Kan iemand me richting de juiste config linken?
edit: enkel internet, geen tv of telefoon
Maar ik ben nog even aan het zoeken naar de juiste weg voorwaards, wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen maar ik kan de juiste instellingen niet vinden.
Het betreft een AON aansluiting icm een unifi netwerk. Ik had altijd bij odido het glas direct in de sfp+ module hangen.
Situatie 1: exact zelfde setup. geen vlan id, ip via dhcp > wel "verbinding" geen ip.
Situatie 2: vlan 6, pppoe, username/password > geen verbiding. (dit vind ik overal online)
[ Voor 5% gewijzigd door Hemingr op 09-04-2026 10:33 ]
Gecensureerd.
De settings die je noemt zouden gewoon moeten werken. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de boel precies hebt aangesloten. Sluit je de glasvezel van KPN rechtstreeks aan op je UniFi router? Want dan kan het misschien helpen om de SFP+ poort handmatig op 1G te zetten.Hemingr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:25:
Ik heb net de monteur van KPN mogen uitzwaaien na omzet odido > KPN.
Klopt, de glasader (blauw) gaat direct in de SFP module. Ik heb deze nu handmatig op 1Gbps FDX gezet, kijken of dat wat doet.theblindman schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:43:
[...]
De settings die je noemt zouden gewoon moeten werken. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de boel precies hebt aangesloten. Sluit je de glasvezel van KPN rechtstreeks aan op je UniFi router? Want dan kan het misschien helpen om de SFP+ poort handmatig op 1G te zetten.
Gecensureerd.
@Hemingr Er is een topic over eigen apparatuur op het KPN netwerk:
[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
Daar staat veel info en zitten een paar mensen met veel kennis van zaken. (In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden gaat het niet alleen over ASUS routers.
[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
Daar staat veel info en zitten een paar mensen met veel kennis van zaken. (In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden gaat het niet alleen over ASUS routers.
Weet je zeker dat je op AON zit en niet op nieuwe XSGPON apparatuur? Welke mediaconverter heb je gekregen, daar moet het opstaan.Hemingr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:46:
[...]
Klopt, de glasader (blauw) gaat direct in de SFP module. Ik heb deze nu handmatig op 1Gbps FDX gezet, kijken of dat wat doet.
100%, ook bevestigd door de monteur.jongetje schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:05:
[...]
Weet je zeker dat je op AON zit en niet op nieuwe XSGPON apparatuur? Welke mediaconverter heb je gekregen, daar moet het opstaan.
Anyway, nadat ik mijzelf uit mijn Unifi systeem had gelocked, wat uiteindelijk een factory reset benodigde, met alle perikelen van dien (geen wifi, want adoption, geen bedraad netwerk, want adoption van een switch) is het gelukt.
Direct glas in de USG via een SFP, instellingen zoals eerder vermeld, en het werkt.
Ik denk dat het aan de vaste link snelheid instelling lag, maar ik kon dat pas net bevestigen want eerst moest dus het hele netwerk weer ingeregeld worden.
edit: volgens mij is het hele process de HDD van mijn cloudkey overleden. Ugh.
[ Voor 5% gewijzigd door Hemingr op 09-04-2026 13:50 ]
Gecensureerd.
Iemand tips om KPN "op te laten schieten"? Hier nieuwbouw, kabel in de grond kapot en ben al weken bezig dat er iemand komt van Netwerk / Infra om het te repareren. Wijzen naar elkaar of nemen de telefoon niet op en de oplostermijn verschuift gewoon elke twaalf uur op.
Wellicht dat er in het KPN Netwerk topic iemand is die je zou kunnen helpen: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoudN1ckk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:32:
Iemand tips om KPN "op te laten schieten"? Hier nieuwbouw, kabel in de grond kapot en ben al weken bezig dat er iemand komt van Netwerk / Infra om het te repareren. Wijzen naar elkaar of nemen de telefoon niet op en de oplostermijn verschuift gewoon elke twaalf uur op.
@Dj-sannieboy Sorry ik heb dat topic gemist. Bedankt.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie