[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 184 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:34
Gistermiddag was er een abonnement wijziging geweest naar 200 Mbit/s.
Sinds gistermiddag brand het 'Ethernet' lampje van de NT oranje ipv groen en haal ik rond de 90-95 Mbps.

Voorheen had ik een 100 Mbit/s abonnement en haalde ik zo'n 140 Mbps en 180 Mbps up.
NT al 15 min van het stroom af gehad en ook al de KPN Box er achter gedaan (heb zelf UCG-Ultra). Niet geholpen. Ook heb ik al een andere kabel geprobeerd.

Zou dit een probleem zijn in de PoP of kan ik nog iets proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:42
Pilovali schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:35:
Gistermiddag was er een abonnement wijziging geweest naar 200 Mbit/s.
Sinds gistermiddag brand het 'Ethernet' lampje van de NT oranje ipv groen en haal ik rond de 90-95 Mbps.

Voorheen had ik een 100 Mbit/s abonnement en haalde ik zo'n 140 Mbps en 180 Mbps up.
NT al 15 min van het stroom af gehad en ook al de KPN Box er achter gedaan (heb zelf UCG-Ultra). Niet geholpen. Ook heb ik al een andere kabel geprobeerd.

Zou dit een probleem zijn in de PoP of kan ik nog iets proberen?
Oranje lampje betekent dat je op EoF zit (tot 100mbit), de SFPs in de DSLAM zijn ook 100 full duplex. Wil jij eens je adres sturen in DM? Ik denk dat je bent gedowngrade ipv geupgrade terwijl dat de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Economics schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Oranje lampje betekent dat je op EoF zit (tot 100mbit), de SFPs in de DSLAM zijn ook 100 full duplex. Wil jij eens je adres sturen in DM? Ik denk dat je bent gedowngrade ipv geupgrade terwijl dat de bedoeling was.
Heb ik gedaan. Ik ben administratief wel op 200 Mbit (volgens MijnKPN), maar misschien dat er technisch iets idd mis gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Pilovali op 20-08-2025 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
Pilovali schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:27:
[...]

Heb ik gedaan. Ik ben administratief wel op 200 Mbit (volgens MijnKPN), maar misschien dat er technisch iets idd mis gaat.
Ik had geen ongelijk, dit is een fout geweest in de leverstraat en die fout is inmiddels hersteld. Om 12:30 vandaag is dit voor jou weer rechtgetrokken, de monteur gaat volgende week jou weer terug patchen op een GoF poort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Economics schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Ik had geen ongelijk, dit is een fout geweest in de leverstraat en die fout is inmiddels hersteld. Om 12:30 vandaag is dit voor jou weer rechtgetrokken, de monteur gaat volgende week jou weer terug patchen op een GoF poort :)
Oh kijk. Moet ik alleen eventjes wachten op de monteur :)
Bedankt voor het uitzoeken. Jammer dat nu een kleine week moet doen met EoF en nog lagere snelheden heb dan voorheen (VPN gebruik gaat nu 2x langzamer).

Maar ach, kan altijd slechter.

[ Voor 18% gewijzigd door Pilovali op 20-08-2025 14:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
Pilovali schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

Oh kijk. Moet ik alleen eventjes wachten op de monteur :)
Bedankt voor het uitzoeken. Jammer dat nu een kleine week moet doen met EoF en nog lagere snelheden heb dan voorheen (VPN gebruik gaat nu 2x langzamer).

Maar ach, kan altijd slechter.
Jij vraagt wij draaien, vandaag of morgen ben je omgezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Economics schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Jij vraagt wij draaien, vandaag of morgen ben je omgezet ;)
Dus geen monteur maandag? *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 13:22
Heb sinds 4 dagen op een andere plek die ik beheer de box12 die voor mijn verbinding bestemd is in gebruik genomen, in combinatie met 2x superwifi 2 die ik heb over kunnen nemen. wat is een realistische update termijn voor deze apparatuur? of wordt het maar eens in de zoveel dagen/weken getriggerd voor een upgrade? de box uit de doos had versie 12.C.24.05.08, beide superwifi punten 25.05.02. heb ook al resets gedaan, om het tevergeefs te upgraden. voor nu heb ik de cloud gateway teruggeplaatst voor remote management, superwifi punten intact voor optimaal bereik. (worden deze punten ook alleen vanaf de box12 met een upgrade getriggerd, of werkt het upgrade mechanisme los van de router?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Fiekert schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:00:
Heb sinds 4 dagen op een andere plek die ik beheer de box12 die voor mijn verbinding bestemd is in gebruik genomen, in combinatie met 2x superwifi 2 die ik heb over kunnen nemen. wat is een realistische update termijn voor deze apparatuur? of wordt het maar eens in de zoveel dagen/weken getriggerd voor een upgrade? de box uit de doos had versie 12.C.24.05.08, beide superwifi punten 25.05.02. heb ook al resets gedaan, om het tevergeefs te upgraden. voor nu heb ik de cloud gateway teruggeplaatst voor remote management, superwifi punten intact voor optimaal bereik. (worden deze punten ook alleen vanaf de box12 met een upgrade getriggerd, of werkt het upgrade mechanisme los van de router?)
Die dingen hoeven niet elke week een update te krijgen. Misschien 1x per maand? 1x per half jaar?
Ligt een beetje aan KPN, tis geen telefoon dus hoeft niet elk maand patches te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat het niet gebeurt betekent niet dat het vanuit veiligheidsoogpunt niet beter zou zijn. Helaas heb je daar bij providerapparatuur meestal niet al te veel controle over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
Precies zoals commendatore hier zegt, de functionaliteit kan me eigenlijk gestolen worden, er zijn upgrades beschikbaar en er is geen manier om het te forceren. een software versie die al 1+ jaar oud is zie ik wel als een risico. en ondanks dat ik de wachtwoorden ook allemaal veranderd heb van de standaard is een up to date versie van de software wel een vereiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
Fiekert schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:00:
Hier is een hele mooie pagina voor.

https://community.kpn.com/product-updates

De updates worden gepusht of kun je als je ingelogd op het modem triggeren. Ook krijg je hier bericht van in de mijn kpn app

Zie onderstaand
De automatische uitrol van de V12.C.25.06.06 versie gaat gefaseerd. We zijn daar deze week mee begonnen.

Deze versie gebruiken we zowel voor migraties van oude firmware naar KPN Software, én voor updates van klanten die al op KPN Software zitten. Het is op dit moment nog niet mogelijk om deze update zelf te starten via de webinterface van je Box 12. Zodra dat wel kan laten we het weten.

[ Voor 22% gewijzigd door Economics op 20-08-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:34

Nakebod

Nope.

Maar is er werkelijk een nieuwere versie beschikbaar, of vind jij dat dat zo zou moeten zijn?
Als KPN een firmware zou releasen die alleen de datum zou aanpassen geeft je dat dan een beter/veiliger gevoel?

Kijk net naar mijn UniFi accesspoints, UAP AC Pro en Lite, en daar is de laatste firmware ook bijna een jaar oud (Augustus 2024). Zie dat niet per se als een probleem zolang er geen kwetsbaarheden zijn ontdekt. Zie wel dat deze AP's inmiddels legacy zijn en ook geen updates meer krijgen, geen kwetsbaarheden vinden aub :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:34
Economics schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:53:
[...]
De automatische uitrol van de V12.C.25.06.06 versie gaat gefaseerd. We zijn daar deze week mee begonnen.
Ook op de V10? Dan hoop ik dat deze keer wel alle DHCP reserveringen gehandhaafd blijven. In juni twee keer met een paar dagen ertussen updates gehad, alles weg. En oude KPN Arcadian WiFi repeater werkt niet meer.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
ernstoud schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

Ook op de V10? Dan hoop ik dat deze keer wel alle DHCP reserveringen gehandhaafd blijven. In juni twee keer met een paar dagen ertussen updates gehad, alles weg. En oude KPN Arcadian WiFi repeater werkt niet meer.
Alle. In principe zijn die perikelen de deur uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Economics schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:28:
[...]

Alle. In principe zijn die perikelen de deur uit...
Ah, ik zie dat ik die update al heb.

Ik heb wel sinds ongeveer juni een veel lagere Snel Internet Buitengebied download snelheid, die was altijd gemiddeld 50 Mbps, soms 70, nu iets van 25 Mbps.

KPN VDSL gaat wel weg dit jaar, partner gebruikt kpnmail, dus dat is eigenlijk de enige (dure !) reden dat we dit abonnement nog hebben naast 2 Gbps. fiber en 5G K&K voor backup.

Eens informeren of KPN e-mail only abonnement nog bestaat, kostte iets van EUR 7,50 ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
ernstoud schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:08:
[...]

Ik heb wel sinds ongeveer juni een veel lagere Snel Internet Buitengebied download snelheid, die was altijd gemiddeld 50 Mbps, soms 70, nu iets van 25 Mbps.

KPN VDSL gaat wel weg dit jaar, partner gebruikt kpnmail, dus dat is eigenlijk de enige (dure !) reden dat we dit abonnement nog hebben naast 2 Gbps. fiber en 5G K&K voor backup.

Eens informeren of KPN e-mail only abonnement nog bestaat, kostte iets van EUR 7,50 ooit.
Dan moet er haast wel wat aan de hand zijn. Kan ik iets voor je na gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Economics schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:18:
[...]

Dan moet er haast wel wat aan de hand zijn. Kan ik iets voor je na gaan?
Tja. Dat kun jezelf het beste inschatten denk ik. Ik stuur klantnr. wel even in een PB.

Mast staat best wel ver weg maar signaal parameters zijn niet echt slechter of zo de laatste tijd. Misschien is er wat aan de mast gesleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
@Economics bedankt voor de uitleg, ik had de pagina van de updates inderdaad al gevonden, ik was meer benieuwd of er concrete periodes waren waarin dit uitgerold wordt. op een later moment ga ik de box12 vast terugplaatsen, voor nu heb ik de cloud gateway die ik nog had teruggeplaatst voor monitoring op afstand, ik heb de superwifi 2 punten dusdanig staan dat ze qua dekking/snelheid het maximale kunnen halen. Krijgen deze onafhankelijk updates binnen van kpn, in het geval er geen box 12 wordt gebruikt? hier kon ik even geen opmerking over vinden.
@Nakebod noem het schijnveiligheid, maar voor iets wat op het internet is aangesloten met de juiste configuratie is een regelmatige refresh toch wel de moeite. if it ain't broke, don't fix it als stelregel natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:40
ernstoud schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:08:
[...]

Emailonly bestaat nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:44
Commendatore schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:51:
Er zijn maar heel weinig apparaten die op 5 GHz 160 MHz ondersteunen en Macbooks doen dat sowieso niet. Daarnaast doet 160 MHz in de praktijk meer kwaad dan goed, dus doe jezelf en je omgeving een plezier en zet het spul op maximaal 80 MHz.
MacBook Pro vanaf de M2, MacBook Air vanaf de M3 (2024), iPhone vanaf de 15 Pro en iPad vanaf de M2 ondersteunen wel degelijk 160MHz kanalen op 5- en soms ook 6GHz. Zie ook dit support-artikel op de site van Apple: https://support.apple.com...ployment/dep268652e6c/web
Helaas val je met de M1 dus wel net buiten de boot, afgezien van de vraag of je het moet willen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou op 5 GHz denk ik nog eerder naar 40 MHz gaan dan naar 160 MHz. Stabiliteit > snelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Commendatore op 20-08-2025 22:24 ]

• Fiekert
zojuist de opklikadapter voor morgen (omzetting) geplaatst, zal mij benieuwen hoe en wanneer de lijn in de wijkcentrale wordt omgeprikt van de odido lijn. (de stroom is er nog af, dus geen overlast voor de buren :)

[ Voor 20% gewijzigd door Fiekert op 21-08-2025 21:10 ]

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 00:41
goedenavond,
Ik ervaar de afgelopen dagen een wat tragere verbinding. Ik heb een AON 1 Gbit verbinding in Weesp. Gebruik een MikroTik, het valt me op dat ik vanaf mijn router nu pingtijden van 4ms heb naar kpn.nl (99.83.136.155) ipv 1ms of minder.

Andere hier een vergelijkbaar gevoel over minders 'snappy' internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
superyupkent schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:33:
goedenavond,
Ik ervaar de afgelopen dagen een wat tragere verbinding. Ik heb een AON 1 Gbit verbinding in Weesp. Gebruik een MikroTik, het valt me op dat ik vanaf mijn router nu pingtijden van 4ms heb naar kpn.nl (99.83.136.155) ipv 1ms of minder.

Met ping tijden van 4 ms. een tragere verbinding ervaren? Dan is er wel meer mis dan alleen de latency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
goedenavond,

1ms of minder, dan heb je het over tussen je apparaten? 4ms op AON is dikke prime. Zoals Ernst zegt, dan is er waarschijnlijk wat anders aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
ernstoud schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:39:
[...]

Met ping tijden van 4 ms. een tragere verbinding ervaren? Dan is er wel meer mis dan alleen de latency.
Ik heb nooit lager dan 6 ms gezien in mijn regio. Met geen enkele provider (zal wel komen door dat ik in the middle of nowhere woon, ver van DC's).
Bij m'n werk (andere provincie) haal ik wel 4 ms naar kpn.com.

Die paar ms zou je echt niet moeten merken. Knipperen met je ogen duurt nog langer.
Misschien iets mis met je DNS?

[ Voor 6% gewijzigd door Pilovali op 22-08-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Pilovali schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:34:
[...]

Ik heb nooit lager dan 6 ms gezien in mijn regio. Met geen enkele provider (zal wel komen door dat ik in the middle of nowhere woon, ver van DC's).
Bij m'n werk (andere provincie) haal ik wel 4 ms naar kpn.com.

Die paar ms zou je echt niet moeten merken. Knipperen met je ogen duurt nog langer.
Misschien iets mis met je DNS?
Op Delta Fiber heb ik 5 à 6 ms. naar Google en naar mijn eigen VM in een Oracle DC in Amsterdam.

Er waren hier berichten van 1 ms. naar KPN. Volgens mij meet je dan de latency naar een lokale DNS, een pihole o.i.d., want een RTT vanuit mijn RIPE Atlas probe op die 4 Gbps. VM bij Oracle naar Google (beiden dus direct op de AMS-IX) is rond de 1 ms. :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9c6vaVOtAkCWD6z-poPuNMVmKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMpmhlUcEFShfwephbpdHR6l.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn Globalping probe naar Google vanuit de genoemde VM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-4fhGamW0fxbZU8-ODwi4SyX38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dznNjEldKSfhUQGMkVyKbJTN.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dan lijkt mij dat via een router thuis, via een POP en de switching daarboven, via een KPN DC en AMS-IX en terug - zonder caching - een RTT lager dan 3 ms. vrijwel onmogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 22-08-2025 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:23

netblade

Sunrise

root@pve:~# ping kpn.com
PING kpn.com (75.2.72.204) 56(84) bytes of data.
64 bytes from a79c56108cb1d0cd3.awsglobalaccelerator.com (75.2.72.204): icmp_seq=1 ttl=250 time=4.22 ms
64 bytes from a79c56108cb1d0cd3.awsglobalaccelerator.com (75.2.72.204): icmp_seq=2 ttl=250 time=3.79 ms
64 bytes from a79c56108cb1d0cd3.awsglobalaccelerator.com (75.2.72.204): icmp_seq=3 ttl=250 time=3.86 ms
64 bytes from a79c56108cb1d0cd3.awsglobalaccelerator.com (75.2.72.204): icmp_seq=4 ttl=250 time=3.95 ms
64 bytes from a79c56108cb1d0cd3.awsglobalaccelerator.com (75.2.72.204): icmp_seq=5 ttl=250 time=3.77 ms
64 bytes from a79c56108cb1d0cd3.awsglobalaccelerator.com (75.2.72.204): icmp_seq=6 ttl=250 time=3.80 ms
64 bytes from a79c56108cb1d0cd3.awsglobalaccelerator.com (75.2.72.204): icmp_seq=7 ttl=250 time=3.90 ms
^C
--- kpn.com ping statistics ---
7 packets transmitted, 7 received, 0% packet loss, time 6008ms
rtt min/avg/max/mdev = 3.766/3.899/4.223/0.144 ms
Rond de 3MS is normaal lijkt me inderdaad als je dicht in de buurt van de grotere steden zit

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VLD-010
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Even zoekende naar de juiste plaats voor dit bericht.

Ik wilde hier graag met jullie delen dat ik er vandaag ben achter gekomen dat firmwareversie 4.1.13 voor de UXG-Lite van Ubiquiti voor problemen zorgt i.c.m. de Genexis XGS-PON ONT van KNP Glasvezel internet.

Het viel mij op dat mijn down- en uploadsnelheden dramatisch waren ingezakt (download max. 50 Mbps en upload max. 80 Mbps). Voorheen haalde ik (bijna) gigabit snelheden over mijn bekabelde netwerk.

Na veel online lezen zonder werkende oplossing, diverse resets van de UXG-Lite en Genexis etc. besloten om maar te downgraden naar firmwareversie 4.1.10. Dat loste het probleem direct op. Nu weer de gebruikelijke gigabit snelheden zoals voorheen.

Hopelijk draagt deze reactie bij aan het oplossen van jullie eventuele problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiekert
omzetting is rond het middaguur geweest. na het aansluiten van de voeding op het ONT direct glasverbinding en met de installatiehulp de stappen doorgelopen, hierna weer op mijn eigen unifi systeem aangesloten. volledige ipv6 infra werkt ook naadloos obv dhcp en de juiste parameters in de configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:00
goedenavond,

Ik zie het zelfde met meerdere sites die gehost zijn bij AWS (waaronder kpn.nl en wat van mijn werkgever). Viel me ook op dat bijv facebook.com ineens 10-11ms is, dit was veel minder. Dat verkeer loopt nu via ntt.net.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VLD-010
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
VLD-010 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:26:
Even zoekende naar de juiste plaats voor dit bericht.

Ik wilde hier graag met jullie delen dat ik er vandaag ben achter gekomen dat firmwareversie 4.1.13 voor de UXG-Lite van Ubiquiti voor problemen zorgt i.c.m. de Genexis XGS-PON ONT van KNP Glasvezel internet.

Het viel mij op dat mijn down- en uploadsnelheden dramatisch waren ingezakt (download max. 50 Mbps en upload max. 80 Mbps). Voorheen haalde ik (bijna) gigabit snelheden over mijn bekabelde netwerk.

Na veel online lezen zonder werkende oplossing, diverse resets van de UXG-Lite en Genexis etc. besloten om maar te downgraden naar firmwareversie 4.1.10. Dat loste het probleem direct op. Nu weer de gebruikelijke gigabit snelheden zoals voorheen.

Hopelijk draagt deze reactie bij aan het oplossen van jullie eventuele problemen.
Excuses; blijkt na enkele dagen draaien tóch niet de oplossing. Dus weer terug naar meest recente firmware. Ik had een QoS rule om bepaald verkeer te prioriteren. Deze regel verwijderd en dat lijkt wél effect te hebben. Wederom rond de 900+ Mbps doorvoer met IDS/IPS aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:05
VLD-010 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Excuses; blijkt na enkele dagen draaien tóch niet de oplossing. Dus weer terug naar meest recente firmware. Ik had een QoS rule om bepaald verkeer te prioriteren. Deze regel verwijderd en dat lijkt wél effect te hebben. Wederom tegen rond de 900+ Mbps doorvoer met IDS/IPS aan.
Dat klopt, je valt terug op CPU software routing zodra je:
  • Hardware offloading uitschakelt op device niveau.
  • Smart Queues gebruikt.
  • QoS rules actief hebt of op gepauzeerd staan.
Met de Nederlandse ISP snelheden van 1Gigabit, niet aanbovenstaande 3 opties komen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb de laatste dagen soms moeite om verbinding te maken met mijn thuisnetwerk via de wifi.
Bij mij staat de "standaard wifi" aan en een extra kanaal met 2,4GHz voor sommige apparaten. Meer niet.
Als ik last heb, kan wel verbinding maken met de 2,4 GHz maar niet met de normale.

Wat ik ook vreemd vind, is dat ik dan opeens een extra 5GHz kanaal zie tussen mijn lijst. Die is nog nooit actief geweest en als ik op mijnkpn kijk, zou hij ook niet vindbaar moeten zijn. Maar hiermee kan ik dan wel verbinding maken. Een herstart zorgt ervoor dat alles weer normaal wordt.

Router KPN V12, up-to-date met de nieuwste versie.

Iemand een tip wat ik kan testen/uitsluiten?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Charlie_Root schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

Ik zie het zelfde met meerdere sites die gehost zijn bij AWS (waaronder kpn.nl en wat van mijn werkgever). Viel me ook op dat bijv facebook.com ineens 10-11ms is, dit was veel minder. Dat verkeer loopt nu via ntt.net.
Wat betekent dit? Ik wil juist weg van Odido naar KPN omdat dit soort kostengedreven verslechteringen bij Odido het mantra zijn geworden. En nu lees ik dat KPN ook niet heilig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:00
GekkeRipper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:14:
[...]

Wat betekent dit? Ik wil juist weg van Odido naar KPN omdat dit soort kostengedreven verslechteringen bij Odido het mantra zijn geworden. En nu lees ik dat KPN ook niet heilig is?
Dit kan meerdere oorzaken hebben en hoeft niet aan KPN te liggen, kan zijn dat Facebook/Meta gestopt is met routes adverteren op NL-ix2. Zat net nog even te testen en wat me vooral opvalt is dat de latency op juist dat peering platform erg wisselt (tussen 3ms en 120ms) en dit effect heet op Microsoft/AWS/Fastly;
https://bgp.tools/ixp/NL-ix%202

Bij mij zichtbaar op/vanaf hop kpn.interxion-ams9.two.nl-ix.net

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Music
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Fiekert schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:06:
zojuist de opklikadapter voor morgen (omzetting) geplaatst, zal mij benieuwen hoe en wanneer de lijn in de wijkcentrale wordt omgeprikt van de odido lijn. (de stroom is er nog af, dus geen overlast voor de buren :)
vraag je bent overgestapt van Odido naar KPN? en welke aansluiting had je dan?
ga zelf ook overstappen dus ben benieuw naar jouw ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiekert
Mr-Music schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

vraag je bent overgestapt van Odido naar KPN? en welke aansluiting had je dan?
ga zelf ook overstappen dus ben benieuw naar jouw ervaringen!
Ik had bij odido 2 gigabyte (XGSPON). aansluiting is een dubbele vezel waar ik de linker van kan gebruiken (ty-01). Zit dus op AON met KPN tevens als belichter. paar dagen voor de omzetting heb ik het installatie pakket ontvangen. dag van omzetting heb de ONT van odido afgekoppeld en die van kpn in de ochtend aangesloten, heb geen tijd ontvangen wanneer dit zou zijn. uiteindelijk rond de middag een mail van KPN ontvangen dat de vezelomzetting was gedaan, het ONT een herstart gegeven en de kpn router voor de activatie aangesloten. installatiehulp is daadwerkelijk een goeie toevoeging om door te lopen, dus bij het afronden hiervan kun je de eigen apparatuur gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07
Fiekert schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Ik had bij odido 2 gigabyte (XGSPON). aansluiting is een dubbele vezel waar ik de linker van kan gebruiken (ty-01). Zit dus op AON met KPN tevens als belichter. paar dagen voor de omzetting heb ik het installatie pakket ontvangen. dag van omzetting heb de ONT van odido afgekoppeld en die van kpn in de ochtend aangesloten, heb geen tijd ontvangen wanneer dit zou zijn. uiteindelijk rond de middag een mail van KPN ontvangen dat de vezelomzetting was gedaan, het ONT een herstart gegeven en de kpn router voor de activatie aangesloten. installatiehulp is daadwerkelijk een goeie toevoeging om door te lopen, dus bij het afronden hiervan kun je de eigen apparatuur gebruiken.
Heb jij bij de migratie naar KPN dan geen monteur hoeven ontvangen en kreeg je de NT (AON) dan ook opgestuurd met de router (Box 12) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:36
Ik kreeg melding dat ik vanaf 1 september ook 4 gbit up en down kan krijgen op mijn adres. Gelijk gedaan en 8 september komt er een monteur langs.

Voor die tijd krijg ik een een modem en glasvezelkastje toegestuurd. Die modem gebruik ik sowieso niet want ik heb hier voor een fortuin aan unify equipment. Dat glasvezelkastje is zeker nodig om van 1 naar 4 gbit te gaan?

Iemand enig idee of de monteur daarmee lang bezig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
outlandos schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:13:
Ik kreeg melding dat ik vanaf 1 september ook 4 gbit up en down kan krijgen op mijn adres. Gelijk gedaan en 8 september komt er een monteur langs.

Voor die tijd krijg ik een een modem en glasvezelkastje toegestuurd. Die modem gebruik ik sowieso niet want ik heb hier voor een fortuin aan unify equipment. Dat glasvezelkastje is zeker nodig om van 1 naar 4 gbit te gaan?

Iemand enig idee of de monteur daarmee lang bezig is?
Je gaat dus van AON naar XGS-PON. Daarvoor moet je gepatched worden in de POP en op de NT moet een ander “glasvezelkastje” gemonteerd. Dat kun je vrijwel zeker zelf als je de TK01 NT hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
ernstoud schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Je gaat dus van AON naar XGS-PON. Daarvoor moet je gepatched worden in de POP en op de NT moet een ander “glasvezelkastje” gemonteerd. Dat kun je vrijwel zeker zelf als je de TK01 NT hebt.
Moet ik dan als hij klaar is nog iets veranderen aan mijn instellingen in mijn Ubiquiti UniFi Cloud instellingen? Als je zelf geen Unifi hebt, laat ik de vraag dan anders stellen: is het waarschijnlijk dat ik bepaalde settings moet aanpassen als ik van AON naar XGS-PON ben gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
outlandos schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Moet ik dan als hij klaar is nog iets veranderen aan mijn instellingen in mijn Ubiquiti UniFi Cloud instellingen? Als je zelf geen Unifi hebt, laat ik de vraag dan anders stellen: is het waarschijnlijk dat ik bepaalde settings moet aanpassen als ik van AON naar XGS-PON ben gegaan?
Nee. Alles blijft gelijk.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:15
outlandos schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:13:
Welke Unify router gebruik je? Weet je zeker dat die 4Gbit kan routeren?

• outlandos
Muis666 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:48:
[...]

Welke Unify router gebruik je? Weet je zeker dat die 4Gbit kan routeren?
Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Max
+
Ubiquiti UniFi Switch Pro Max 24 PoE

Ik lees inderdaad dat de Gateway Max 5x 2.5Gbps heeft. Dus helemaal gebruik maken van de 4Gbps zal niet lukken, maar 2,5 is alsnog netjes.

De Switch heeft 8x 2.5Gbps. Ik heb alles wat gebruik kan maken van een hogere snelheid in die 5 en 8 porten zitten met 2.5Gbps.

(En ja ik weet dat het overkill is, maar we zijn niet voor niet nerds he ;))

[ Voor 40% gewijzigd door outlandos op 28-08-2025 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiekert
Soundwork schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:17:
[...]

Heb jij bij de migratie naar KPN dan geen monteur hoeven ontvangen en kreeg je de NT (AON) dan ook opgestuurd met de router (Box 12) ?
Correct, ik heb de situatie zelf kunnen omzetten.

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:39
outlandos schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Max
+
Ubiquiti UniFi Switch Pro Max 24 PoE

Ik lees inderdaad dat de Gateway Max 5x 2.5Gbps heeft. Dus helemaal gebruik maken van de 4Gbps zal niet lukken, maar 2,5 is alsnog netjes.
Houd er wel rekening mee dat wanneer je IDS / IPS aan hebt staan, je de 2,5Gbps niet gaat halen.
Ubiquiti geeft op de website zelf 2.3Gbps aan, maar haal hier nog maar wat vanaf vanwege PPPoE.

• outlandos
Sende115 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Houd er wel rekening mee dat wanneer je IDS / IPS aan hebt staan, je de 2,5Gbps niet gaat halen.
Ubiquiti geeft op de website zelf 2.3Gbps aan, maar haal hier nog maar wat vanaf vanwege PPPoE.
Ja inderdaad, dus het zal wel iets boven de 2.1 uitkomen verwacht ik. Is alsnog een verdubbeling voor een tientje (correctie: 15 euro). We gaan het meemaken, ik zal hier verslag uitbrengen :).

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-09 16:52
outlandos schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:41:
[...]

Ja inderdaad, dus het zal wel iets boven de 2.1 uitkomen verwacht ik. Is alsnog een verdubbeling voor een tientje (correctie: 15 euro). We gaan het meemaken, ik zal hier verslag uitbrengen :).
Verdubbeling ligt er aan wat je er mee gaat doen.
Mijn ervaring is dat maar bij heel weinig downloadservers überhaupt 1Gb vol kan trekken, laat staan 2+Gb.

Gelukkig heeft iedereen zijn ding en zijn eigen hobby.
Persoonlijk vind ik €15 per maand toch nog best veel voor iets wat sowieso voor 50% in rook opgaat.

• GekkeRipper
  • Nu online
Charlie_Root schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Dit kan meerdere oorzaken hebben en hoeft niet aan KPN te liggen, kan zijn dat Facebook/Meta gestopt is met routes adverteren op NL-ix2. Zat net nog even te testen en wat me vooral opvalt is dat de latency op juist dat peering platform erg wisselt (tussen 3ms en 120ms) en dit effect heet op Microsoft/AWS/Fastly;
https://bgp.tools/ixp/NL-ix%202

Bij mij zichtbaar op/vanaf hop kpn.interxion-ams9.two.nl-ix.net
Is er al verbetering?
Hoe kan ik dit ook meten? Dan kan ik m'n resultaten delen.

• outlandos
Telin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

Verdubbeling ligt er aan wat je er mee gaat doen.
Mijn ervaring is dat maar bij heel weinig downloadservers überhaupt 1Gb vol kan trekken, laat staan 2+Gb.

Gelukkig heeft iedereen zijn ding en zijn eigen hobby.
Persoonlijk vind ik €15 per maand toch nog best veel voor iets wat sowieso voor 50% in rook opgaat.
We gaan t zien. Kan altijd nog terug he ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
ernstoud schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Je haalt wat termen door elkaar.
De Mediaconverters zijn de NT bij AON/GoF en ONT bij XGS-PON.

De verschillende glasvezel aansluitpunten zijn de FTU's (Fiber Termination Units).
Hiervan deze 2 typen de meest bekende de laatste jaren:

- TK01
- TY01 (uFTU) bestaande uit 2 delen (A en B apart in een unit)

Dus de NT / ONT wordt op de FTU gemonteerd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Soundwork op 28-08-2025 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Soundwork schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:48:
[...]

De verschillende glasvezel aansluitpunten zijn de FTU's (Fiber Termination Units).

- TK01

Ik sta in de hoek en ik zal zo strafregels schrijven :'( .

• mad-dog
Soundwork schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:48:
[...]

- TK01

Je bedoelt NTU ipv NT? :+

• Soundwork
Haha, dat mag ook. Maar op de eerste versies stond de benaming "NT" toen de eerste glasvezellijnen op basis van EoF/GoF werden aangesloten. Op de ONT staat alleen een klein stickertje onderin met "XGS-PON" erop. Weet ook niet of dit voor alle versie ONT's geldt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:20
Ik heb vandaag de KPN installatie doos ontvangen. ONT succesvol geplaatst. Uiteraard kreeg ik niet meteen groene lampjes, maar de rode error ging wel branden. KPN gebeld, ja u moet wachten tot 5 september dan pas wordt hij groen. Is dit juist?

Ik argwaan dit een beetje omdat meerdere buren breuken hadden in de glasvezel.

Klopt het dat het lampje niet eerdere groen wordt en error uit gaat pas wanneer het abonnement actief wordt?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Appie Heijn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 01:17:
Ik heb vandaag de KPN installatie doos ontvangen. ONT succesvol geplaatst. Uiteraard kreeg ik niet meteen groene lampjes, maar de rode error ging wel branden. KPN gebeld, ja u moet wachten tot 5 september dan pas wordt hij groen. Is dit juist?

Klopt het dat het lampje niet eerdere groen wordt en error uit gaat pas wanneer het abonnement actief wordt?
Ligt eraan, als je vanuit een AON gebied komt moet er nog gepatcht worden, als je op een PON architectuur zit waar een OAP tussen zit. In het laatste geval zou connection moeten gaan knipperen tot 5 sept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Economics schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 01:40:
[...]

Ligt eraan, als je vanuit een AON gebied komt moet er nog gepatcht worden, als je op een PON architectuur zit waar een OAP tussen zit. In het laatste geval zou connection moeten gaan knipperen tot 5 sept
Voorzover ik kan beoordelen moet ik op PON zitten, ik kan namelijk maximaal 4Gbit afnemen. Kortom kan ik hieruit opmaken dat ook ik waarschijnlijk een defecte glasvezel naar mijn woning heb lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Appie Heijn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:14:
[...]

Voorzover ik kan beoordelen moet ik op PON zitten, ik kan namelijk maximaal 4Gbit afnemen. Kortom kan ik hieruit opmaken dat ook ik waarschijnlijk een defecte glasvezel naar mijn woning heb lopen?
PON leveren we ook inmiddels in AON gebieden waar je dus moet patchen. Dus dat zegt niet zoveel. Het beste kun je wat gegevens naar mij sturen zodat ik het kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Appie Heijn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 01:17:

Maar wat is de ingangsdatum van je abonnement? Sowieso werkt je verbinding voor de ingangsdatum niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Ik wil op mijn nieuwe adres glasvezel nemen. Hoe weet ik welke techniek er op een adres gebruikt wordt? De postcodecheck geeft maximaal 1 Gbit aan.

En wat is het verschil tussen een particulier abonnement en een zakelijk abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:32:
Ik wil op mijn nieuwe adres glasvezel nemen. Hoe weet ik welke techniek er op een adres gebruikt wordt? De postcodecheck geeft maximaal 1 Gbit aan.

En wat is het verschil tussen een particulier abonnement en een zakelijk abonnement?
Dat weet je niet. Meestal is een limiet van 1 Gbps AON/GoF maar hoeft niet altijd te betekenen dat je niet de PON techniek aangesloten wordt. Weet je toevallig wanneer het is aangelegd in het gebied waar je nieuwe adres ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Dat weet je niet. Meestal is een limiet van 1 Gbps AON/GoF maar hoeft niet altijd te betekenen dat je niet de PON techniek aangesloten wordt. Weet je toevallig wanneer het is aangelegd in het gebied waar je nieuwe adres ligt?
Ook dat maakt niks uit. Als je nieuwbouw is/was na 2021 kan je gewoon nog op het P2P architectuur geengineerd worden :p.

edit: ik lees max 1gbps aanvraagbaar dan duidt dit dat je op het P2P netwerk bent aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door Economics op 30-08-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Economics schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Ook dat maakt niks uit. Als je nieuwbouw is/was na 2021 kan je gewoon nog op het P2P architectuur geengineerd worden :p.
Ik heb het over de aanleg vanuit KPN netwerk, niet zijn huis ;)
Meestal is voor 2020 nog de P2P techniek met Area PoP's.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb het over de aanleg vanuit KPN netwerk, niet zijn huis ;)
Meestal is voor 2020 nog de P2P techniek met Area PoP's.....
Een nieuwbouw huis kan ook nog worden aangesloten op P2P. Dus het jaar van aanleg zegt nog niets over het type netwerk waar je op bent aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 30-08-2025 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:32:

Max 1 gbps is P2P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Maar ook dat kan inhouden dit niet per definitie GoF (AON) hoeft te zijn..... Ook in de P2P gebieden kan XGSPON worden toegepast.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:00:
[...]

Maar ook dat kan inhouden dit niet per definitie GoF (AON) hoeft te zijn..... Ook in de P2P gebieden kan XGSPON worden toegepast.....
Als XGSPON aangeboden zou worden zou hij bij het aanvragen 4gbps kunnen nemen. Als het max 1gbps is wat ik lees in zijn reactie is dat AON

[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 30-08-2025 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als je even postcodecheck doet bij Freedom.nl zie je de aangeboden techniek i.v.m. het prijsverschil per infraleverancier. Al moet ik zeggen dat ik op GPON zit maar die niet meer aangeboden wordt op mijn adres, alleen AON.

[ Voor 29% gewijzigd door synoniem op 30-08-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Bij Freedom wordt het volgende aangegeven. Er zijn twee keuzes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRiqNTWNMc54CiDsoggk-Ll48I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCRFNFj1IxEaUbi8fFNQDHvt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gXFvQ5-y1-ygGyS1c__l2LDCFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQSM1Qx1aqptwesSi0nxlwuN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Zit er nog verschil in de techniek tussen een particuliere "lijn" of een zakelijke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:41:
Bij Freedom wordt het volgende aangegeven. Er zijn twee keuzes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je in een gewone huis woont is er geen verschil, zakelijk wordt namelijk ook gewoon geleverd over FttH. Tenzij je zakelijk glas(blauw) wil laten aanleggen - private lijntje maar dan mag je je portemonnee opentrekken :P.

In beide zit veel verschil in techniek, maar voor de consument maakt het geen drol uit, dan behalve de prijs voor jou nav screenshot

[ Voor 7% gewijzigd door Economics op 30-08-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:41:
Zit er nog verschil in de techniek tussen een particuliere "lijn" of een zakelijke?
Waarom zou je eigenlijk zakelijk willen?
Het is veel duurder (zit ook andere SLA op) .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Zeker als je je realiseert dat zakelijke prijzen ex BTW worden geadverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Hoe kan ik zowel AON hebben als GPON? Ik dacht dat er bij AON een kabel direct van de PoP naar het huis loopt? Bij GPON van de PoP naar een splitter in een straatkast oid?

Dus zakelijk en particulier maakt op een huisadres niks uit? Zelfde routing e.d.? Geen prioriteit op het netwerk ofzo? Misschien wat betere support en een hogere factuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Om de naam van de BV op de factuur te krijgen in ieder geval. Verder vraag ik me dus af of er wel verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:16:
Hoe kan ik zowel AON hebben als GPON? Ik dacht dat er bij AON een kabel direct van de PoP naar het huis loopt? Bij GPON van de PoP naar een splitter in een straatkast oid?

Dus zakelijk en particulier maakt op een huisadres niks uit? Zelfde routing e.d.? Geen prioriteit op het netwerk ofzo? Misschien wat betere support en een hogere factuur?
Er zijn verschillende operators actief, dus bij P2P netwerk kan je of op AON of op GPON/XGSPON aangesloten worden. Dit hangt af van de operator waarbij jouw ISP de boel inkoopt.

Voorbeeld: op mijn adres is KPN WBA als operator actief met AON techniek. Maar ook Glasoperator (ISP=Odido) waarbij XGSPON toegepast wordt.

Bij PtMP netwerk kan je maar op 1 operator aangesloten zijn. Je bent dan afhankelijk van de operator die actief is in de OAP's.

[ Voor 7% gewijzigd door Soundwork op 30-08-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Bij de "oudere" PoP staat vaak ook apparatuur van andere belichters. In de nieuwere PoPs van KPN Netwerk is het niet meer PtP en staat er XGSPON apparatuur die naast alle economische voordelen ook nog het voordeel biedt dat andere aanbieders hier geen eigen apparatuur meer mogen neerzetten en dus afhankelijk zijn van een eigen netwerk of via KPN WBA moeten afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Er zijn verschillende operators actief, dus bij P2P netwerk kan je of op AON of op GPON/XGSPON aangesloten worden. Dit hangt af van de operator waarbij jouw ISP de boel inkoopt.

Voorbeeld: op mijn adres is KPN WBA als operator actief met AON techniek. Maar ook Glasoperator (ISP=Odido) waarbij XGSPON toegepast wordt.

Bij PtMP netwerk kan je maar op 1 operator aangesloten zijn. Je bent dan afhankelijk van de operator die actief is in de OAP's.
Komen er op mijn adres dan twee fibers binnen? Eén AON en één vanaf de GPON splitter? Als ik Google lees ik overal dat GPON namelijk altijd via een splitter loopt. Hoe loopt dit fysiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HRJ
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:09

HRJ

Reactie overbodig.

[ Voor 95% gewijzigd door HRJ op 30-08-2025 12:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Economics
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Komen er op mijn adres dan twee fibers binnen? Eén AON en één vanaf de GPON splitter? Als ik Google lees ik overal dat GPON namelijk altijd via een splitter loopt. Hoe loopt dit fysiek?
Even in een vogelvlucht

Je moet het zo zien: jouw glasvezel vanuit de woning gaat naar een wijkkast of een centrale je kan het ook wel een huisje/PoP noemen. Daar kunnen verschillende operators hun eigen apparatuur plaatsen. Meestal is de eigenaar van het huisje de het bedrijf die de glasvezel bij je heeft aangelegd (dus ODF, Glasdraad, KPN, Delta etc..) Operators huren een plek in dat huisje.

GPON/XGS-PON: hierbij wordt er gewerkt met splitters. Eén vezel vanuit de wijkcentrale wordt optisch gesplitst naar meerdere woningen. Daardoor deel je samen één poort op het apparatuur van de operator. Het signaal wordt dus verdeeld, vandaar de splitter.

AON (Active Optical Network): hierbij krijg je een directe, verbinding vanaf jouw woning naar een eigen poort op het apparatuur van de operator. Er wordt dus niet gesplitst, maar je vezel eindigt rechtstreeks op een switchpoort.

Uiteindelijk heb je één vezel (of als je luxe hebt twee, waar dubbel is uitgerold) waar je in het huisje op wordt gepatcht. Let wel, belichter is iets anders dan een provider.

Een belichter is een partij die de apparatuur verzorgd, dus het licht op de veze

Een provider is de partij waarbij jij als consument een internetabonnement afsluit, die levert de dienst (internet, tv, bellen) en maakt daarbij gebruik van het netwerk van de belichter. (Levert WBA/wholesale). Een provider kan eveneens de beluchter zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 30-08-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Economics schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

Even in een vogelvlucht

Je moet het zo zien: jouw glasvezel vanuit de woning gaat naar een wijkkast of een centrale je kan het ook wel een huisje/PoP noemen. Daar kunnen verschillende operators hun eigen apparatuur plaatsen. Meestal is de eigenaar van het huisje de het bedrijf die de glasvezel bij je heeft aangelegd (dus ODF, Glasdraad, KPN, Delta etc..) Operators huren een plek in dat huisje.

GPON/XGS-PON: hierbij wordt er gewerkt met splitters. Eén vezel vanuit de wijkcentrale wordt optisch gesplitst naar meerdere woningen. Daardoor deel je samen één poort op het apparatuur van de operator. Het signaal wordt dus verdeeld, vandaar de splitter.

AON (Active Optical Network): hierbij krijg je een directe, verbinding vanaf jouw woning naar een eigen poort op het apparatuur van de operator. Er wordt dus niet gesplitst, maar je vezel eindigt rechtstreeks op een switchpoort.

Uiteindelijk heb je één vezel (of als je luxe hebt twee, waar dubbel is uitgerold) waar je in het huisje op wordt gepatcht. Let wel, belichter is iets anders dan een provider.

Een belichter is een partij die de apparatuur verzorgd, dus het licht op de veze

Een provider is de partij waarbij jij als consument een internetabonnement afsluit, die levert de dienst (internet, tv, bellen) en maakt daarbij gebruik van het netwerk van de belichter. (Levert WBA/wholesale). Een provider kan eveneens de beluchter zijn...
Bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Dus in de PoP kan de vezel van mijn huis direct in een switch gestoken worden (AON) of ze steken mijn vezel in een GPON splitter en vanaf de GPON splitter loopt een "patchvezel" naar de switchpoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Economics schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:18:
[...]

PON leveren we ook inmiddels in AON gebieden waar je dus moet patchen. Dus dat zegt niet zoveel. Het beste kun je wat gegevens naar mij sturen zodat ik het kan bekijken.
Deze verbinding is in de afgelopen 2-3 jaar aangelegd volgens mij.
Soundwork schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Maar wat is de ingangsdatum van je abonnement? Sowieso werkt je verbinding voor de ingangsdatum niet......
Dat is niet erg, het gaat mij om het zo vroeg mogelijk vast stellen dat de glasvezel wel/niet werkend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:05
GekkeRipper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Dus in de PoP kan de vezel van mijn huis direct in een switch gestoken worden (AON) of ze steken mijn vezel in een GPON splitter en vanaf de GPON splitter loopt een "patchvezel" naar de switchpoort?
Precies. Goed verwoord.

Bij de netwerken die KPN en Glaspoort sinds 2021 aanleggen zit de tweede splitter in de wijk in een kastje en vanaf daar loopt een kabel naar de PoP waar het signaal van circa 600 tot 700 woningen overheen gaat/kan. Dus dan komt de vezel uit de woning niet meer direct uit in de PoP. Dat is het soort PON waar je op Internet over hebt gelezen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Net gechecked, ik heb xgs-pon, het error lampje voorspeld dus met enige zekerheid breuken/knikken in de vezel.

Komt wel overeen met de buren, ik ken geen buren waar eerst een reparatie nodig was. Alleen in deze wijk al, hebben de gebroeders Bulgarije meer dan 6x een gaslek veroorzaakt. In eigen woning hebben ze de rioolbuis “lek” geprikt. Lekker die Europese aanbestedingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 30-08-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Hoe lang van tevoren krijg je normaal een installatiepakket :? Een klant van me gaat verhuizen van buitengebied (KPN DSL) naar een dorp verderop (KPN Glasvezel). In eerste instantie zou 1-9 de monteur komen maar het is eenzijdig door KPN verplaatst naar 15-9. Is verder geen probleem omdat ze nog niet op het nieuwe adres wonen maar als dat pakket een beetje op tijd komt sluit ik de boel zelf wel aan als dat even kan.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Ik heb al geruime tijd, wat mij niet stoort, dat als ik de televisie op NPO 1 ( dus 1 ) zet ik links onderin het icoon van BBC ONE krijg.
Foutje ??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:05
Appie Heijn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:42:
Net gechecked, ik heb xgs-pon, het error lampje voorspeld dus met enige zekerheid breuken/knikken in de vezel.

Komt wel overeen met de buren, ik ken geen buren waar eerst een reparatie nodig was. Alleen in deze wijk al, hebben de gebroeders Bulgarije meer dan 6x een gaslek veroorzaakt. In eigen woning hebben ze de rioolbuis “lek” geprikt. Lekker die Europese aanbestedingen.
Heeft niks met Europese aanbestedingen te maken want die geldt niet voor commerciële bedrijven. KPN kiest zelf een hoofdaannemer en die huurt onderaannemers in. En veel arbeidskrachten van die onderaannemers komen uit het buitenland. Maar bedenk ook dat dit komt omdat er niet genoeg Nederlandse graafwerkers te vinden zijn.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Barre73 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:51:
[...]

Heeft niks met Europese aanbestedingen te maken want die geldt niet voor commerciële bedrijven. KPN kiest zelf een hoofdaannemer en die huurt onderaannemers in. En veel arbeidskrachten van die onderaannemers komen uit het buitenland. Maar bedenk ook dat dit komt omdat er niet genoeg Nederlandse graafwerkers te vinden zijn.
Of het vooral ook niets mag kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
ernstoud schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:57:
[...]

Dat ook, maar zo werkt het in elke sector uiteindelijk. Als je hoort hoe het bij aanbestedingen gaat in de schoonmaaksector(zowel bij overheidsinstellingen als commerciële sector) draait het uiteindelijk vooral om 1 ding(en dat is zeker niet de geleverde kwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
FlipFluitketel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:15:
Hoe lang van tevoren krijg je normaal een installatiepakket :? Een klant van me gaat verhuizen van buitengebied (KPN DSL) naar een dorp verderop (KPN Glasvezel). In eerste instantie zou 1-9 de monteur komen maar het is eenzijdig door KPN verplaatst naar 15-9. Is verder geen probleem omdat ze nog niet op het nieuwe adres wonen maar als dat pakket een beetje op tijd komt sluit ik de boel zelf wel aan als dat even kan.
Bij mij was het precies 1 week van te voren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Appie Heijn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:41:
[...]

Bij mij was het precies 1 week van te voren,
Dan wachten we nog maar even af. :)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
mad-dog schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:17:
[...]

Dat ook, maar zo werkt het in elke sector uiteindelijk. Als je hoort hoe het bij aanbestedingen gaat in de schoonmaaksector(zowel bij overheidsinstellingen als commerciële sector) draait het uiteindelijk vooral om 1 ding(en dat is zeker niet de geleverde kwaliteit)
Dat is inderdaad 1 van de redenen waarom er inmiddels weer een Rijksschoonmaakorganisatie bestaat. Geen aanbestedingen en wildwest taferelen meer maar gewoon mensen in vaste dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:08
ernstoud schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:57:
[...]

Dat ook maar wie van onze jeugd zou dit werk dan wél willen doen als hoofdberoep?
Denk dat daar het grootste probleem ligt, het niet meer willen werken met de handen!
Dan blijft er niks anders over om die maar uit het buitenland te halen en die werken ook nog goedkoper ook!!

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:19
snah001 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:34:
[...]

Dat ook maar wie van onze jeugd zou dit werk dan wél willen doen als hoofdberoep?
Denk dat daar het grootste probleem ligt, het niet meer willen werken met de handen!
Dan blijft er niks anders over om die maar uit het buitenland te halen en die werken ook nog goedkoper ook!!
Degene die de huisaansluitingen maken zijn vaak wel Nederlandse (vooral) mannen. De mannen die de geulen graven voor het netwerk zijn idd vaak buitenlandse mannen. Ga maar eens een dagje met ze meelopen, dan snap je hoe zwaar dit werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:08
jongetje schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Degene die de huisaansluitingen maken zijn vaak wel Nederlandse (vooral) mannen. De mannen die de geulen graven voor het netwerk zijn idd vaak buitenlandse mannen. Ga maar eens een dagje met ze meelopen, dan snap je hoe zwaar dit werk is.
Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag waarom de NL jeugd dit werk niet meer wil doen.
Dat het werk zwaar is, is geen argument.
Dat is sleuvengraven altijd al geweest.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@snah001, matig betaald, hoge werkdruk, grote kans op fouten.

Wij hadden een redelijk Nederlandse sprekende bulgaar, de rest van de club was niet mee te communiceren. Gasten jakkeren als idioten door het dorp. Brandweer kon bijna achter hen aanrijden om de gaslekkages af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 22:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Arbeidsmarkt en wat jeugd wel of niet wilt doen qua werk is een beetje offtopic hier, graag weer ontopic over KPN ervaringen en techniek. Mocht je nog iets kwijt willen over de aanleg van glasvezel kan dat altijd besproken worden in [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 01-09-2025 09:52 ]

Pagina: 1 ... 184 185 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen