[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste
Acties:

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Soundwork schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:56:
[...]

Je hebt het over een ONT, dus ik neem aan dat je een XGS-PON aansluiting hebt?
Yup.
Raven schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:51:
[...]

Recent onweer gehad of werkzaamheden van Enexis/Stedin/Liander?
offtopic:
Of is Ons Huis weer bezig geweest :+ , kortsluiting veroorzaken binnen de woning van moeders, tariefomschakelingsapparatuur ergens in de wijk ving de klap op. Jaren lange nasleep.
Geen idee. Ze hebben mij in november aangesloten maar dat bleek kapot bij oplevering, verder op de wijk in. Dat is halverwege maart gerepareerd, maar toen bleek het dus al te klapperen. Dus geen idee wanneer dit precies gebeurd is/zou moeten zijn.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:09
Gropah schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:14:
[...]

Yup.

[...]

Geen idee. Ze hebben mij in november aangesloten maar dat bleek kapot bij oplevering, verder op de wijk in. Dat is halverwege maart gerepareerd, maar toen bleek het dus al te klapperen. Dus geen idee wanneer dit precies gebeurd is/zou moeten zijn.
Simpel, men moet gewoon kijken of op dezelfde vezel waar de andere 16 klanten geleverd wordt soort gelijk gedrag vertoond, dat zegt namelijk iets over waar het probleem mogelijk zit. Een klapperende ONT kan veel oorzaken hebben maar wat mogelijk kan is dat er iemand opdezelfde vezel een defecte ONT heeft, of dat er wellicht ergens een microbend zit wat resulteert zich in de te hoge demping of wellicht dat je zelfs klappert op laag 3 PPP en dan kan de oorzaak weer heel ergens anders liggen . Enfin, had graag voor je willen kijken maar ga helaas vanavond op vakantie!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Economics schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:54:
[...]

Enfin, had graag voor je willen kijken maar ga helaas vanavond op vakantie!
Op vakantie gaan is natuurlijk nooit helaas :)

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06 11:09
Na 15+ jaar Ziggo (1 Gb internet, tv en telefonie) wil ik overstappen naar een andere partij: te trage upload snelheid, geen vaste telefoon meer nodig (kids zijn ouder) en stevige prijs.

Het TV pakket komt ook te vervallen, ik verwacht dat de content pakketten (bv NL Ziet, Disney, etc) met de standaard apps op de tv (of evt met een media stick) goed kunnen worden bekeken. Hiermee is dus alleen nog een Internet aansluiting nodig.

Een overstap van coax naar fiber ligt natuurlijk voor de hand :) . KPN en Odido staan op de shortlist, waarbij ik graag de Unifi Cloud Gateway Fiber als router wil aansluiten op het glasvezelkastje in de meterkast (dubbele oranje, AON? TY01?).

De UCG Fiber lijkt ideaal:
  • Simpel: 1 router, 1x instellen, 1x beheer met Unifi
  • 24/7 Unifi Controller (had ik nog niet) voor 3 bestaande Unifi AP’s
  • Moderne en rappe router, met beperkt stroomverbruik (1 apparaat)
  • Router en alles daar achter (bv VLANS) in eigen beheer
  • De Unifi Controller icm Home Assistant geeft interessante mogelijkheden (bv automatiseringen obv aan/af -wezigheid van mobiele telefoons)
De voorkeur voor KPN komt doordat ik in dit topic heb gelezen dat sinds een firmware update van het fiber kastje in de meterkast UCG fiber direct op het fiber kastje kan worden aangesloten. Ook de behulpzaamheid van mede Tweakers /KPN medewerkers in dit topic geeft vertrouwen (petje af, diepe buiging _/-\o_ )

Ik heb dus weinig ervaring met overstappen van ISP’s. Graag zou ik weer voor langere tijd bij de volgende internet partij willen blijven zitten, bij voorkeur zonder omkijken. Omdat het aansluiten van de UCG fiber geen standaard oplossing is, ben ik nog op zoek.

Hopelijk kan ik hier de (laatste) antwoorden vinden:
  1. Kan de UCG fiber probleemloos op het Fiber kastje in de meter kast worden aangesloten? (Internet only).
  2. Moeten de oranje fiber kastjes in de meterkast worden vervangen?
  3. Zijn er ergens stap-voor-stap instructies om de UCG fiber aan te sluiten en te configureren? (ik las dat het snel/simpel te doen is, maar ik heb nog geen beeld wat dan moet worden ingesteld.) Zonder UCG fiber thuis kan ik de mogelijke instellingen nog niet bekijken (om alvast een beeld te krijgen).
  4. En misschien wel het belangrijkst: Eenmaal in gebruik, waar moet ik aan denken? Als er updates van het fiber kastje of UCG fiber zijn, worden deze automatisch doorgevoerd, of vraagt extra handelingen? Kunnen hierdoor storingen ontstaan? Is er een kans dat KPN de UCG fiber / eigen routers direct op het fiber kastje in de toekomst gaat weren?
Hopelijk zijn het domme/simpele vragen. Ik wil vooral voorkomen dat ik thuis alles omzet, om er daarna achter te komen dat het toch niet goed werkt. Ik ben erg benieuwd.

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:36
Zie antwoorden na -> in het gequoot bericht:
486dx2 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:47:

1. Kan de UCG fiber probleemloos op het Fiber kastje in de meter kast worden aangesloten? (Internet only).
  2. -> Ja
  3. Moeten de oranje fiber kastjes in de meterkast worden vervangen?
  4. -> Ja, Je krijgt hier een (O)NT module voor, of deze wordt door een monteur geplaatst bij het opleveren van het abonnement
  5. Zijn er ergens stap-voor-stap instructies om de UCG fiber aan te sluiten en te configureren? (ik las dat het snel/simpel te doen is, maar ik heb nog geen beeld wat dan moet worden ingesteld.) Zonder UCG fiber thuis kan ik de mogelijke instellingen nog niet bekijken (om alvast een beeld te krijgen).
  6. -> Lees het topic hier even door, In korte lijnen: VLAN 6 aan de WAN zijde, met PPPoE en iets willekeurigs (zoals KPN of Internet) voor zowel de gebruikersnaam als wachtwoord. De (O)NT heeft een RJ45 aansluiting welke je aansluit op de WAN aansluiting van de UCG Fiber.
  7. En misschien wel het belangrijkst: Eenmaal in gebruik, waar moet ik aan denken? Als er updates van het fiber kastje of UCG fiber zijn, worden deze automatisch doorgevoerd, of vraagt extra handelingen? Kunnen hierdoor storingen ontstaan? Is er een kans dat KPN de UCG fiber / eigen routers direct op het fiber kastje in de toekomst gaat weren?
  8. -> Fiber kastje ((O)NT) krijgt updates vanuit het netwerk. Voor de Unifi UCG Fiber ben je zelf verantwoordelijk om deze bij te werken (zoals eigenlijk elke niet door de provider geleverde router).
Dat gezegd hebbende, Sluit wel altijd eerst even de door KPN geleverde router (Box 12 / 14) aan om te testen of de verbinding werkt, en laat deze even een uurtje aangesloten voordat je je eigen router aansluit.

[ Voor 6% gewijzigd door Sende115 op 28-04-2026 10:18 ]

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
486dx2 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:47:
Na 15+ jaar Ziggo (1 Gb internet, tv en telefonie) wil ik overstappen naar een andere partij: te trage upload snelheid, geen vaste telefoon meer nodig (kids zijn ouder) en stevige prijs.

Het TV pakket komt ook te vervallen, ik verwacht dat de content pakketten (bv NL Ziet, Disney, etc) met de standaard apps op de tv (of evt met een media stick) goed kunnen worden bekeken. Hiermee is dus alleen nog een Internet aansluiting nodig.

Een overstap van coax naar fiber ligt natuurlijk voor de hand :) . KPN en Odido staan op de shortlist, waarbij ik graag de Unifi Cloud Gateway Fiber als router wil aansluiten op het glasvezelkastje in de meterkast (dubbele oranje, AON? TY01?).

De UCG Fiber lijkt ideaal:
  • Simpel: 1 router, 1x instellen, 1x beheer met Unifi
  • 24/7 Unifi Controller (had ik nog niet) voor 3 bestaande Unifi AP’s
  • Moderne en rappe router, met beperkt stroomverbruik (1 apparaat)
  • Router en alles daar achter (bv VLANS) in eigen beheer
  • De Unifi Controller icm Home Assistant geeft interessante mogelijkheden (bv automatiseringen obv aan/af -wezigheid van mobiele telefoons)
De voorkeur voor KPN komt doordat ik in dit topic heb gelezen dat sinds een firmware update van het fiber kastje in de meterkast UCG fiber direct op het fiber kastje kan worden aangesloten. Ook de behulpzaamheid van mede Tweakers /KPN medewerkers in dit topic geeft vertrouwen (petje af, diepe buiging _/-\o_ )

Ik heb dus weinig ervaring met overstappen van ISP’s. Graag zou ik weer voor langere tijd bij de volgende internet partij willen blijven zitten, bij voorkeur zonder omkijken. Omdat het aansluiten van de UCG fiber geen standaard oplossing is, ben ik nog op zoek.

2. Moeten de oranje fiber kastjes in de meterkast worden vervangen?
  3. Zijn er ergens stap-voor-stap instructies om de UCG fiber aan te sluiten en te configureren? (ik las dat het snel/simpel te doen is, maar ik heb nog geen beeld wat dan moet worden ingesteld.) Zonder UCG fiber thuis kan ik de mogelijke instellingen nog niet bekijken (om alvast een beeld te krijgen).
  4. En misschien wel het belangrijkst: Eenmaal in gebruik, waar moet ik aan denken? Als er updates van het fiber kastje of UCG fiber zijn, worden deze automatisch doorgevoerd, of vraagt extra handelingen? Kunnen hierdoor storingen ontstaan? Is er een kans dat KPN de UCG fiber / eigen routers direct op het fiber kastje in de toekomst gaat weren?
Hopelijk zijn het domme/simpele vragen. Ik wil vooral voorkomen dat ik thuis alles omzet, om er daarna achter te komen dat het toch niet goed werkt. Ik ben erg benieuwd.
Ik kan je wellicht mijn ervaring geven met de UCG Fiber + AON/TY01 combinatie welke ik ruim 1,5 maand zonder problemen heb draaien met de de Gbic (welke ik heb aangeschaft bij Schenk ICT) voor 1-2 euro meer dan direct van FS.com. Als je het allemaal in eigen beheer wil hebben is het echt ideaal. Het enige stukje configuratie is de DHCPv6 en PPPoE voor IPv4, samen met het VLAN 6 voor internet op de lijn.

heb de lade van de TY01 eraf gehaald, het verloopje erop geschoven, doorgelust met de juiste kabel (blauw naar blauw, ik laat me graag het type aanvullen), direct na het aansluiten had ik internet, en op een onderhoudsperiode die was aangekondigd na is de verbinding nog geen moment verloren geweest.

Bij het in gebruiknemen heb je de router van KPN nodig om de lijn administratief te activeren, daarna kan deze weer terug in de doos.

• 486dx2
Sende115 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:08:
Zie antwoorden na -> in het gequoot bericht:
Much appreciated, dank je wel :) Het lijkt mee te vallen, heel gaaf!!
  1. Super
  2. ONT = fiberkastje in de meterkast: Dus zodra de overeenkomst met KPN een feit is, dan komt eerst een monteur de ONT vervangen. Daarna kan ik zelf aan de slag.
  3. Stap voor stap: Dank je wel, ik zal straks met deze en andere info een stappenplan maken. Ik zal het hier ook delen, dan hebben andere nieuwelingen hier hopelijk ook meteen iets aan. Zonder de UCG in huis te hebben is het wat lastig om een beeld te vormen hoe ingewikkeld het is om het in te stellen. wordt vervolgd, zie m'n post later vanavond.
  4. Beheer: Mooi. Dus verder geen omkijken naar de ONT. Dat ik voor de updates aan 'mijn kant' moet zorgen is geen probleem, logisch ook.

• 486dx2
Fiekert schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:45:
[...]

Ik kan je wellicht mijn ervaring geven met de UCG Fiber + AON/TY01 combinatie welke ik ruim 1,5 maand zonder problemen heb draaien met de de Gbic (welke ik heb aangeschaft bij Schenk ICT) voor 1-2 euro meer dan direct van FS.com. Als je het allemaal in eigen beheer wil hebben is het echt ideaal. Het enige stukje configuratie is de DHCPv6 en PPPoE voor IPv4, samen met het VLAN 6 voor internet op de lijn.

heb de lade van de TY01 eraf gehaald, het verloopje erop geschoven, doorgelust met de juiste kabel (blauw naar blauw, ik laat me graag het type aanvullen), direct na het aansluiten had ik internet, en op een onderhoudsperiode die was aangekondigd na is de verbinding nog geen moment verloren geweest.

Bij het in gebruiknemen heb je de router van KPN nodig om de lijn administratief te activeren, daarna kan deze weer terug in de doos.
Goed om te horen, dank je wel. Wat is voor jou het voordeel om met een eigen Gbic te werken, tov de standaard RJ45 uitgang van de ONT? Wilde je bij voorkeur de Fiber ingang van de UCG fiber gebruiken? Ik zag dat de Gbic maximaal 1Gb ondersteund? ONT RJ45 uitgang heeft deze limiet niet. Naar de toekomst toe (bij een hogere snelheid) kan de Gbic een beperking worden. Maar misschien heb ik verkeerd gekeken?

• 486dx2
Et voila, zoals hierboven al aangegeven, hierbij een simpel stappenplan om de UCG fiber op de KPN ONT aan te sluiten. Met verwijzing naar specifieke bronnen (dit topic _/-\o_ , KPN & Unifi forum, KPN & Unifi handleidingen) heb ik de CoPilot samenvatting aangescherpt en aangevuld.

Hopelijk is het een juiste weergave en kan het ook andere nieuwelingen inzicht en vertrouwen geven hoe de UCG fiber op de KPN ONT kan worden aangesloten. Als er fouten instaan of aanscherpingen handig zijn, laat maar weten, dan pas ik het aan.
Aansluiten Unifi Cloud Gateway (UCG) fiber op KPN ONT fiber kastje
Doel: de UniFi Cloud Gateway fiber (UCG Fiber) direct op het KPN ONT aansluiten zodat internet werkt zonder KPN/Experia Box. KPN gebruikt 802.1Q VLAN tagging (VLAN 6) voor internet en PPPoE voor authenticatie; beide moeten op de WAN poort van je UniFi ingesteld worden.

Achtergrond en begrippen
  • VLAN 6: KPN tagt internetverkeer met VLAN ID 6; de WAN poort van je UniFi moet dit taggen zodat verkeer correct bij KPN binnenkomt.
  • PPPoE (Point to Point Protocol over Ethernet): authenticatie protocol dat KPN gebruikt voor internet; je router maakt een PPPoE sessie en krijgt IPv4 via die sessie. Waarom belangrijk: zonder PPPoE geen internet authenticatie.
  • MTU: PPPoE voegt overhead; veel gebruikers zetten MTU/PPP instellingen op 1500 of passen MSS/MTU aan voor stabiliteit (soms nodig op UniFi).
Stap voor stap installatie
Voorbereiding
  1. Activeer eerst je abonnement door de KPN router (Experia/Box) te verbinden met de ONT. KPN vereist deze (administratieve) activatie.
  2. Wacht totdat internet werkt. Ga pas verder nadat je een bevestigingsbericht van KPN hebt ontvangen.
Aansluiting
  1. Koppel ONT (RJ45) met een netwerkkabel naar de WAN/10G Ethernet poort van je UniFi Cloud Gateway Fiber (poort 5, met blauwe globe erboven).
  2. Open UniFi Network: Ga naar unifi.ui.com of open UniFi Network via je Ubiquiti console. Navigeer daarna naar Settings → Internet.
Selecteer WAN poort
  1. Klik op de WAN poort die verbonden is met het ONT (bijv. WAN1 of 10G WAN).
VLAN inschakelen voor WAN poort
  1. Zoek binnen de WAN-interface de sectie VLAN of Enable VLAN ID. Dit is niet de normale/algemene LAN VLAN instellingspagina, maar een specifieke VLAN WAN instelling.
  2. Schakel de toggle/checkbox “Enable VLAN” aan (meestal een aan/uit schakelaar).
  3. Vul VLAN ID = 6 in het veld VLAN ID (één numeriek veld). Sla niet op voordat PPPoE is ingesteld.
PPPoE kiezen en credentials
  1. Bij IPv4 Connection (of Connection Type) kies je PPPoE uit de dropdown.
  2. Vul Username: internet en Password: internet (of de inloggegevens die KPN je geeft). Kies authenticatie PAP als die optie zichtbaar is.
MTU instellen
  1. Zoek Advanced of More Options binnen de WAN/Internet pagina.
  2. Veld MTU: vul 1500 in (KPN raadt 1500 volgens RFC4638). Als je verbindingsproblemen krijgt kun je later experimenteren (bijv. 1492/1480), maar begin met 1500.
Opslaan en controleren
  1. Klik Save / Apply.
  2. Controleer in Settings > Internet of de PPPoE status Connected toont en of je een IPv4 adres krijgt. Doe een bedrade speedtest.
  3. Bij succes d:)b , doe de KPN Connect box met accessoires weer in de doos en berg deze op :) .
Nog misschien goed om te delen
Bekende (generieke) Unifi problemen & tips
  • Geen verbinding: zet KPN router terug om activatie te controleren; controleer VLAN toggle en dat je WAN poort fysiek op ONT zit.
  • Instabiele PPPoE: sommige UniFi modellen hebben CPU overhead bij PPPoE; community posts melden af en toe reconnects of lagere throughput — firmware up to date houden helpt.
  • KPN TV/IPTV kan extra VLANs/instellingen vereisen; als je TV gebruikt, check aparte IPTV configuratie.
Bronnen
  • Tweakers community ervaringen met Unifi + KPN.
  • KPN community uitleg PPPoE over VLAN 6 en voorbeeld credentials.
  • Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber installatie & UniFi Network WAN/IPv6 documentatie.

[ Voor 0% gewijzigd door 486dx2 op 29-04-2026 23:26 . Reden: Kopje problemen en tips hernoemd, mogelijk geen issue voor UCG fiber ]

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
486dx2 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:37:
[...]

Goed om te horen, dank je wel. Wat is voor jou het voordeel om met een eigen Gbic te werken, tov de standaard RJ45 uitgang van de ONT? Wilde je bij voorkeur de Fiber ingang van de UCG fiber gebruiken? Ik zag dat de Gbic maximaal 1Gb ondersteund? ONT RJ45 uitgang heeft deze limiet niet. Naar de toekomst toe (bij een hogere snelheid) kan de Gbic een beperking worden. Maar misschien heb ik verkeerd gekeken?
op de AON infra icm met KPN kan je er inderdaad maximaal 1gbit mee halen, ik vind het als Tweaker mooi dat ik de hele keten vanaf de glasvezel "in eigen beheer" heb. als mijn lijn tzt wordt omgezet naar XGSPON dan kan ik naadloos overschakelen op de Zaram SFP welke wel multigig ondersteund. kwestie van kabeltje wisselen en het werkt weer. van wat ik online kon vinden is de hardware offloading van de Cloud gateway ook voldoende om 4-5gbit te kunnen handelen, als de rest van je netwerk er mee om kan gaan is het een leuk stukje tech. of je het praktisch nodig hebt is natuurlijk een 2e, maar goed daar ben je ook wel een beetje tweaker voor

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:49
486dx2 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:19:

Veelvoorkomende problemen & tips
  • Geen verbinding: zet KPN router terug om activatie te controleren; controleer VLAN toggle en dat je WAN poort fysiek op ONT zit.
  • Instabiele PPPoE: sommige UniFi modellen hebben CPU overhead bij PPPoE; community posts melden af en toe reconnects of lagere throughput — firmware up to date houden helpt.
Dit stappenplan is vrij volledig. Voor wat betreft bovenstaand, deze problemen heb ik met alle modellen van UniFi wel een keer meegemaakt behalve met de UCG Fiber.

Ik gebruikte zelf lang ook de SFP port (direct SFP, geen UTP) voor uplink want dat stond mooi, maar ben toch weer geswitched naar de UTP port omdat de UCG Fiber 2x10Gbit heeft die nu in gebruik is voor interne switching (snel kopieren van/naar NAS enzo). Ik merk geen enkel verschil qua internet snelheid tussen UTP of SFP (en zou ook niet moeten).

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

• 486dx2
Fiekert schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:30:
[...]

op de AON infra icm met KPN kan je er inderdaad maximaal 1gbit mee halen, ik vind het als Tweaker mooi dat ik de hele keten vanaf de glasvezel "in eigen beheer" heb. als mijn lijn tzt wordt omgezet naar XGSPON dan kan ik naadloos overschakelen op de Zaram SFP welke wel multigig ondersteund. kwestie van kabeltje wisselen en het werkt weer. van wat ik online kon vinden is de hardware offloading van de Cloud gateway ook voldoende om 4-5gbit te kunnen handelen, als de rest van je netwerk er mee om kan gaan is het een leuk stukje tech. of je het praktisch nodig hebt is natuurlijk een 2e, maar goed daar ben je ook wel een beetje tweaker voor
Dat kan ik me voorstellen (y). Ik vind het helemaal goed om vanaf de ONT met RJ45 te werken. Dan blijft de Fiber WAN op de UCG maar ongebruikt.

In mijn geval is de lijn waarschijnlijk al omgezet naar XGSPON. Tenminste, als ik op de site van KPN kijk dan kan ik 4 Gb/s selecteren en bij Odido zelfs 8 Gb/s. Nu een 1 Gb/s abo meer dan genoeg, maar het zal vast wel een keer naar 2 Gb/s of hoger gaan. Hopelijk krijg ik bij het afsluiten van het abonnement meteen een ONT die ook de hogere snelheden aankan, dan zit ik ook voor de toekomst al goed (geen afspraak/wissel meer).

• 486dx2
Charlie_Root schreef op woensdag 29 april 2026 @ 06:10:
[...]
Dit stappenplan is vrij volledig. Voor wat betreft bovenstaand, deze problemen heb ik met alle modellen van UniFi wel een keer meegemaakt behalve met de UCG Fiber.
Dank je wel (y) , tekst algemener gemaakt, 'generieke Unifi' toegevoegd
Ik gebruikte zelf lang ook de SFP port (direct SFP, geen UTP) voor uplink want dat stond mooi, maar ben toch weer geswitched naar de UTP port omdat de UCG Fiber 2x10Gbit heeft die nu in gebruik is voor interne switching (snel kopieren van/naar NAS enzo). Ik merk geen enkel verschil qua internet snelheid tussen UTP of SFP (en zou ook niet moeten).
De RJ45 WAN is idd ook genoeg. De SFP's kunnen in de toekomst idd mooi op de switches (tenminste, zodra deze ook aan een upgrade toe zijn)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:26

Wildfire

Joy to the world!

486dx2 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:16:

[...]

Hopelijk krijg ik bij het afsluiten van het abonnement meteen een ONT die ook de hogere snelheden aankan, dan zit ik ook voor de toekomst al goed (geen afspraak/wissel meer).
XGS-PON, 10 gigabit ONT's dus. En anders zou het, zoals je zelf al zei, enkel een kwestie van ONT omwisselen zijn, da's een fluitje van een cent.

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 30-04-2026 00:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-06 12:42
Ik weet niet of dit hier thuis hoort maar niet geschoten is altijd mis.KPN + TV abo, het probleem zit hem in connectie maken naar de back end van het TV platform. Zowel op de PC als op de STB, ik zie dat hij een connectie wil opzetten naar https://api-avs67.tv.prod.itvavs.prod.aws.kpn.com/ en daar krijg keihard een Forbidden retour, zou het kunnen zijn dat mij IP adres op een blacklist staat bij KPN?

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Gropah schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:38:
Na veel gedoe met aanleg en initiele aansluiting, is een paar week geleden een monteur langs geweest die de ONT heeft vervangen. Dat leek iets beter te gaan, maar bleek in de praktijk nog genoeg problemen te geven met oa videobellen.

Deze week gebeld en vandaag een monteur langs gehad. Deze het verhaal verteld en de pingdata laten zien. Die zag wat packetloss bij de upload, maar niet buitensporig veel. Na gebel met een collega bleek er de afgelopen 24h meer dan 250 keer de poort/aansluiting in de wijkkast te zijn uitgevallen. Andere poorten er naast hebben schijnbaar ook problemen, dus het probleem zit waarschijnlijk daar. Deze monteur kon daar echter niet in, omdat het is uitbesteed aan een andere partij. Als het goed is word ik volgende week gebeld voor een afspraak door deze partij. Fijn om te horen dat er in ieder geval iets van een probleem is gevonden, nu hopen dat het op een beetje redelijk termijn opgelost word (en niet weer 3 maand moet wachten op een monteur van een (onder)aannemer).
En de saga continues...

Vandaag monteur langs gehad die aan beide de glasvezel opnieuw heeft gelasd en doorgemeten. Dat is er iets beter opgeworden maar was volgens hem al best prima. Hij gaf aan dat als er nog steeds problemen waren, ik KPN weer moest bellen en hij het ticket terug zou zetten met opmerking dat ie er wellicht wat in de wijkkast moet gebeuren.

De lijn is uit mijn metingen (en gebruik) nog niet stabiel gebleken. Dus KPN weer gebeld met de PIN die ik sinds maart heb. Eerst iemand aan de lijn die net begonnen was en mij een nieuw modem aanbood want ik had 5GHz nodig (voor mn bedraadde NAS...). Toen ie aangaf dat ik beter even opnieuw kon bellen voor iemand met meer kennis, kwam ik terecht bij iemand die de hele troubleshoot cycle opnieuw wou beginnen met modem reset enzo. Aangegeven dat ik al langer problemen heb, dat er net iemand van KPN netwerk is geweest, en dat er waarschijnlijk wat in de centrale moest gebeuren. Hij heeft toen overlegd met collega's waarna ik morgen als het goed is terug gebeld ga worden door iemand met meer technisch inhoudelijk kennis.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
Na ruim 25 jaar klant te zijn geweest van XS4ALL (en overgezet naar KPN) ben ik overgestapt naar Budget Internet, ook op XGS-PON.

KPN wil nu het 'modem' terug; ik heb al jaren mijn eigen Ubiquiti spul, en ik vraag me af welk modem ze terug verwachten. Ik heb door de jaren heen een redelijke verzameling opgebouwd van Fritzboxen die ik via XS4ALL verzameld heb, maar ik de KPN brief staat alleen 'het modem'.

Volgens het community forum van KPN 'heeft iedereen bij de omzetting naar KPN vanaf XS4ALL een KPN Box gekregen'. Ik dus niet.

Weet iemand of KPN types of serienummers van modems bijhoudt?

• synoniem
  • Niet online
Polyphemus schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:28:
Na ruim 25 jaar klant te zijn geweest van XS4ALL (en overgezet naar KPN) ben ik overgestapt naar Budget Internet, ook op XGS-PON.

KPN wil nu het 'modem' terug; ik heb al jaren mijn eigen Ubiquiti spul, en ik vraag me af welk modem ze terug verwachten. Ik heb door de jaren heen een redelijke verzameling opgebouwd van Fritzboxen die ik via XS4ALL verzameld heb, maar ik de KPN brief staat alleen 'het modem'.

Volgens het community forum van KPN 'heeft iedereen bij de omzetting naar KPN vanaf XS4ALL een KPN Box gekregen'. Ik dus niet.

Weet iemand of KPN types of serienummers van modems bijhoudt?
Ik heb bij de overgang van XS4ALL naar KPN ook geen Box gekregen maar ze vroegen wel de Fritzbox terug toen ik weg ging "om hem verantwoord te recyclen". Maar aangezien ik hem in gebruik heb als telefooncentrale heb ik dat niet gedaan en ze zijn er nooit meer op teruggekomen en zit nu alweer een paar jaar bij Freedom.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
synoniem schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Ik heb bij de overgang van XS4ALL naar KPN ook geen Box gekregen maar ze vroegen wel de Fritzbox terug toen ik weg ging "om hem verantwoord te recyclen". Maar aangezien ik hem in gebruik heb als telefooncentrale heb ik dat niet gedaan en ze zijn er nooit meer op teruggekomen en zit nu alweer een paar jaar bij Freedom.
In mijn brief staat dat ‘er bij niet terugsturen kosten in rekening gebracht worden’….

• synoniem
  • Niet online
Polyphemus schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:43:
[...]

In mijn brief staat dat ‘er bij niet terugsturen kosten in rekening gebracht worden’….
Dat stond er bij mij ook bij. Kan natuurlijk dat ze hun beleid sindsdien aangescherpt hebben maar dan zullen ze om te beginnen moeten aantonen dat ze een Box geleverd hebben en wat deze nog waard is.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
[...]

Bij de overgang van xs naar kpn in 2022 werd er geen nieuw modem geleverd.. De Fritzbox zal dus terug moeten. Beleid is verder aangescherpt, dus kans is zeker aanwezig dat er kosten berekend gaan worden

Serienummers bijhouden wordt niet gedaan

[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 01-05-2026 15:14 ]

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:37

TVL

[...]

Ik ben ook pas overgestapt naar een nieuwe provider van XS4ALL en moest ook het modem terugsturen. Kreeg een doos met antwoordnummer voor de TV kastjes en het modem.
Voor de TV kastjes hoef je de afstandsbediening niet mee te sturen. Voor het modem heb ik een Fritzbox 7360 teruggestuurd. Had ook nog een 7490 liggen. Heb een bevestiging gekregen dat alles binnen was.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Ben vrijdag gebeld. Die gaf aan dat het ticket de avond er voor is gesloten. Hij kon niet beantwoorden of dat het werk was wat de monteur in de middag had gedaan of dat er daarna nog ander werk was gebeurd. Aangegeven dat ik nog bij mijn netwerkmetingen van uptime kuma op mn NAS nog genoeg lagspikes zie, en merk het ook bij livestreams en soms bij streaming diensten.

Hij heeft nog wat vragen gesteld over mn interne netwerk en hoe ik het merk, maar gaf daarna aan dat er een (weer) service monteur moet komen, maar hij zou wel een specialist regelen. Ik heb er persoonlijk bezwaar tegen dat ik risico loop voor kosten en vind het sowieso raar om het weer op locatie te zoeken nadat er al 3 keer een monteur is langs geweest, maar het was het beste wat hij kon doen en de kosten zouden alleen gelden als het aantoonbaar aan mijn kant lag. Als er niets word gevonden of het ligt binnen KPN nemen zij de kosten op zich.

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-05 17:44

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Kan iemand mij raad geven.
Ik gebruik al ruim 13 jaar Glasvezel en de laatste jaren een snelheid van 1000/1000
De laatste tijd, zeker 2 weken, ben ik aan het meten met Speedtest naar KPN en kom ik niet boven de 100/100 Mbps.
In de afgelopen 13 jaar is nog nooit een monteur hier binnen geweest want het liep altijd als een zonnetje, maar de laatste tijd duurt het wachten bij een update b.v. wel erg lang.
Ik hoop dat iemoend eens wil kijken.
Dank.

• Sende115
Gondelier schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:27:
Ik gebruik al ruim 13 jaar Glasvezel en de laatste jaren een snelheid van 1000/1000
De laatste tijd, zeker 2 weken, ben ik aan het meten met Speedtest naar KPN en kom ik niet boven de 100/100 Mbps.
In de afgelopen 13 jaar is nog nooit een monteur hier binnen geweest want het liep altijd als een zonnetje, maar de laatste tijd duurt het wachten bij een update b.v. wel erg lang.
Ik hoop dat iemoend eens wil kijken.
Dank.
Router en (O)NT al eens een herstart gegeven? Link speed gecontroleerd (zowel tussen (O)NT en router, en tussen router en client device? Speedtest met een bekabelde verbinding?

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Sende115 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Router en (O)NT al eens een herstart gegeven? Link speed gecontroleerd (zowel tussen (O)NT en router, en tussen router en client device? Speedtest met een bekabelde verbinding?
Dank voor de snelle reactie, op de telefoon na is alles bedraad. Morgen ga ik zoals hierboven beschreven controleren.
Het kan natuurlijk dat na 13 jaar trouwe dienst e.e.a. aan veroudering toe is, ook ging ik er altijd vanuit dat wat goed werkt afblijven en niets meer aan doen.
Klusje voor morgen.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14

rvk

Gondelier schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:27:
Terugval naar 100/100 Mbps ligt in 99% van de gevallen aan de bekabeling. 1Gbps heeft alle 8 aders nodig. Als 1 niet goed werkt dan valt de verbinding terug naar 100Mbps (waar 4 aders gebruikt worden).

Of het het aan de kabel tussen de ONT en router of aan de router en je computer kunt kun je zien in de router zelf. Onder netwerk kun je de Ethernet poorten zien en zien met welke snelheid ze verbinden. Als dat allemaal 1000Mbps is kun je bij de Internet kant kijken (daar kun je ook de link snelheid zien).

Je kunt ook gewoon even de kabels verwisselen en kijken of dat werkt.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb een aantal posts verhuisd richting [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 12:38
Ik heb hier een raar probleem, ik heb bij een kennis een nucje neergezet met debian linux welke rechtstreeks op de kpn experia box 10 zit aangesloten.
Om er op afstand bij de te kunnen heb ik hem toegevoegd aan mijn netbird vpn netwerk.
Maar via SSH heb ik constants haperingen, pingen geeft ook om de xx aantal pings een timeout.
SSH hangt paar seconden vast.
Om netbird uit te sluiten even rechtstreeks SSH via een poortforward gedaan en daarmee hetzelfde probleem.
Ik ben erachter gekomen dat zodra ik de netwerk bridge br0 weghaal en rechtstreeks op de eth0 netwerkinterface zet dan gaat het goed. (ik heb een bridge gemaakt om eventueel containers of vm's te kunnen maken).
Iemand een idee? Ik heb zelf ook KPN maar een fritzbox 7590 en daar niet deze problemen.

• synoniem
  • Niet online
ComTech schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:41:
Ik heb hier een raar probleem, ik heb bij een kennis een nucje neergezet met debian linux welke rechtstreeks op de kpn experia box 10 zit aangesloten.
Om er op afstand bij de te kunnen heb ik hem toegevoegd aan mijn netbird vpn netwerk.
Maar via SSH heb ik constants haperingen, pingen geeft ook om de xx aantal pings een timeout.
SSH hangt paar seconden vast.
Om netbird uit te sluiten even rechtstreeks SSH via een poortforward gedaan en daarmee hetzelfde probleem.
Ik ben erachter gekomen dat zodra ik de netwerk bridge br0 weghaal en rechtstreeks op de eth0 netwerkinterface zet dan gaat het goed. (ik heb een bridge gemaakt om eventueel containers of vm's te kunnen maken).
Iemand een idee? Ik heb zelf ook KPN maar een fritzbox 7590 en daar niet deze problemen.
Ik zou de bridge weglaten als die niet in gebruik is. Docker/Podman regelen bij installatie zelf hun bridge (docker0) en VM managementsoftware ook (meestal in de vorm van veth***).

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 12:38
synoniem schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Ik zou de bridge weglaten als die niet in gebruik is. Docker/Podman regelen bij installatie zelf hun bridge (docker0) en VM managementsoftware ook (meestal in de vorm van veth***).
Ik gebruik nog wel eens incus containers en vm's vandaar de bridge.
Dan maar alleen docker daar komen we ook een eind mee.
Het is alleen raar dat het bij mij wel gewoon werkte vandaar dat ik de experia box verdenk.

[ Voor 3% gewijzigd door ComTech op 05-05-2026 14:17 ]

• vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-06 09:53
Barre73 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Dat heeft KPN een paar jaar geleden al gedaan zodat de jaarlijkse inflatiecorrectie per 1 juli vanaf toen niet langer meer reden kon zijn voor een contractvrije opzegging.
Wat is de reden dat je dat nu vraagt? Is er iets bekend gemaakt of zo?
Ja kreeg mail dat ze bij mobiel euro extra gaan reken voor Safe en buiten de inflatiecorrectie ook 5% per jaar exytra mogen verhogen. Dat blijkt dus ook voor Tv en Internet te gelden. (niet die Safe euro natuurlijk)

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:37

TVL

vankleef schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Ja kreeg mail dat ze bij mobiel euro extra gaan reken voor Safe en buiten de inflatiecorrectie ook 5% per jaar exytra mogen verhogen. Dat blijkt dus ook voor Tv en Internet te gelden. (niet die Safe euro natuurlijk)
Door die extra euro voor Safe kan je wel overstappen naar een goedkopere aanbieder. En als ze naast de inflatiecorrectie verhogen kan je ook onder het contract uit.
Vind het trouwens belachelijk dat je niet kan opzeggen met een inflatieverhoging.

[ Voor 10% gewijzigd door TVL op 05-05-2026 17:19 ]

• edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 22:10
Ik zou graag willen weten waarom ik op m,n eigen router van KPN geen routable IPv6 Ip krijg..
Ik heb voor m,n hele lan routable ipv6 adressen.. behalve voor de router zelf..
Dat zou komen doordat KPN geen IA_NA uitgeeft aan de WAN of WAN6

Ook al probeer ik een req ipv6 adress met try of force. ik krijg hem gewoon niet.
ik doe iets verkeerd of KPN heeft hier een reden voor ?

Alle info is welkom

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@edjuh75 Wacht even, heb je het nu over een eigen gekochte router of de EB van KPN?
Op mijn Debian-router heb ik het script van wide-dhcpv6-client voorzien van wat commando's om de /48 uit het logboek te vissen (de enige plek waar die is te vinden), om dan op basis daarvan een adres uit een /64 toe te wijzen aan de PPPoE interface. Ben er alleen nog niet achter waarom die telkens na 2 dagen verdwijnt. Er gebeurt iets vaags bij het vernieuwen, al verloopt die volgens het log wel succesvol.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• edjuh75
Ik heb een eigen gekochte router. BPI R4.
Ik vind jou oplossing echt super.. maar voor mij onnodig.. ik heb het nu voor elkaar om een werkend Wan Ipv6 adres automatisch te krijgen. Ik zat het te zoeken via IA_NA.. maar daar krijg je geen antwoord op bij KPN.. Ik heb het nu denk ik juist geconfigureerd via RA.. en nu krijg ik wel netjes een volledig routable IPv6 Adres. Het blijft ook puzzelen met IPv6 :P

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@edjuh75 Ach, ik heb ooit 1 reguliere consumenten router gehad, dat was genoeg om er nooit meer een te willen. Ben toen op pfSense overgestapt, daarna IPFire (nog altijd geen IPv6-support en mijn tutorial daarvoor bleek ineens van hun forum en wiki verwijdert) en inmiddels al een stuk of 7 Debian versies.

Doet mij er trouwens aan denken dat ik de IPv6-config voor de LAN-kant nog steeds moet testen, het script dat de WAN van IPv6 voorziet, genereert ook een radvd.conf op basis van de verkregen /48.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• synoniem
  • Niet online
@Raven ik heb toevallig van de week ipv6 geconfigureerd op mijn pfSense. Had het tot zover uitgesteld omdat ik KPN netwerk gedoe maar lastig vind met ipv4 over vlan6 over pppoe en ipv6 over dhcp van de pppoe-interface. Maar zodra ik dat deel geconfigureerd had kreeg ik wel automatisch het ipv6 adres. Vervolgens nog per subnet dhcp6, radv en firewall instellen en de rest van het netwerk heeft automatisch ook ipv6 adressen.

• edjuh75
@Raven Ik had de lan kant al getest.. alle devices in m,n lan kregen al netjes een routable werkend Ipv6 adres.. ik kreeg het alleen niet op de router zelf.. maar nu gelukkig wel. Ik heb hiervoor ook OPNsense en Pfsense geprobeerd.. maar dat vond ik allebei geen success.. Ik ben nu tevreden met m,n openwrt routertje dat het best redelijk doet.

Is het nog steeds zo dat je WAN ipv6 "verloopt" na 2 dagen ? want dat is best wel erg vaag..
Ikzelf heb deze config nog geen 2 dagen kunnen testen dus ik hou het hier in de gaten of mijn ipv6 wel netjes werkend doorloopt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@synoniem Hier gebeurde er niets automatisch :/ , maar ja, het is dan ook geen router-distro :P

NetworkManager stuurt geen PD-requests, enige dat ie doet is met de PPPoE-server communiceren met fe80-addressen en fe80-routes.

De /48 kwam pas in beeld nadat ik wide-dhcpv6-client erop zette en de accept_ra instelling via een pre-up script op 2 zette (er is al jaren een bug dat die geforceerd op 0 wordt gezet, een sysctl-config file hielp niet, dan maar pre-up script).

Geen publiek adres via IA_NA en de /48 is buiten in journalctl nergens terug te vinden. De slecht gedocumenteerde environment variable waar die in zou moeten staan, lijkt niet in Debian te bestaan.

De WAN-interface verliest echter nog wel na 2 dagen het toegewezen IPv6-adres, geen idee waarom, de renew van de PD gaat buiten wat rare leasetime waarden wel goed. Heb een scriptje die dat in de gaten houd en na verdwijnen publiek adres een restart van wide-dhcpv6-client doet.

@edjuh75 Jup, maar met een leasetime van nabij de 3 miljoen jaar (aldus log van de renew) i.p.v. 2 dagen van bij de initiële toewijzing van de /48 vraag ik mij af of het daarmee te maken heeft. Vanavond maar weer eens kijken of ie dag nog steeds doet. Kan ook zijn dat ik een f*ckup heb gemaakt in het script dat de WAN-interface voorziet van een publiek IPv6-adres. Het wide-dhcpv6-client script bleek geen bash naar sh, kwam ik achter toen een if-statement niet werkte :P

Oscar Wilde

• edjuh75
@Raven Ik kan geen leasetime invullen voor de wan.. Ik kan alleen instellen dat ie geen release stuurt. Of dat resulteert in een lease zolang de router up is moet ik nog testen.. Eerst maar eens een aantal dagen draaien met alles werkend..

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-06 07:28
TVL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:16:
[...]

Door die extra euro voor Safe kan je wel overstappen naar een goedkopere aanbieder. En als ze naast de inflatiecorrectie verhogen kan je ook onder het contract uit.
Vind het trouwens belachelijk dat je niet kan opzeggen met een inflatieverhoging.
Hier staat toch duidelijk dat de “algemene voorwaarden” veranderen. Er word hier niet gesproken over mobiel alleen.

https://www.kpn.com/wijziging/algemenevoorwaarden

Net ook gebeld met KPN en die bevestigen dat het voor beiden diensten geld.

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@Sende115
@rvk

Ik heb de dader eindelijk gevonden, beneden de FritzBox 7590 MASTER helemaal ontkoppelt, stekker uit de ONT/NT en FritzBoxen en 5 min gewacht.
TV aangezet en lopen
Bedraad 1 computer er aan en testen met Speedtest Ookla en 900+ Down en Up.
Kabeltje voor kabeltje erop en niets aan de hand.

Toen de kabel naar boven ( het is hier allemaal CAT6) naar de FritzBox 7590 SLAVE die kabel had ik gewoon laten zitten.
Zelfde computer er op aangesloten en 90+ Down en Up.
Kabel stuk. Over de trap een tijdelijke kabel naar de SLAVE en 900+ Down en up terwijl mij opviel dat de kabel die ik uit de SLAVE haalde wel erg slap was.

Daar was de dader. Het lipje welke aan de toevoer CAT6 zat, vanaf de Master, was zonder ook maar iets aangeraakt te hebben afgebroken.
Nieuwe connector op de oude kabel en: 926 Down en 924 Up BOVEN.
M.A.W. alles werkt weer op volle toeren en iedereen bedankt voor het meedenken.
_/-\o_ _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Gondelier op 07-05-2026 19:14 ]

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
  • MTU: PPPoE voegt overhead; veel gebruikers zetten MTU/PPP instellingen op 1500 of passen MSS/MTU aan voor stabiliteit (soms nodig op UniFi).
Ik heb op mijn UCG fibre geen optie om de MTU in te stellen?

• Muis666
  • Laatst online: 20:16
Bulldog schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:44:
[...]

Ik heb op mijn UCG fibre geen optie om de MTU in te stellen?
Moet voor zover ik weet via een script.

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32
@Raven systemd-networkd al eens overwogen? Dat scheelde bij mijn Debian router wat scripts. IPv6 gaat ook prima daarmee.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hberntsen schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:05:
@Raven systemd-networkd al eens overwogen? Dat scheelde bij mijn Debian router wat scripts. IPv6 gaat ook prima daarmee.
Uhm, ik ben na het deprecated worden van /etc/network/interfaces naar NetworkManager overgestapt (nmcli is handig om met een script de netwerk-config op te zetten), nooit aan gedacht systemd-networkd te bekijken.

Het om de 2 dagen wegvallen van het IPv6 adres op de WAN is ineens gefixt, geen flauw idee hoe 8)7

De door dhcp6c-script gegenereerde radvd.conf moet ik nog steeds testen, maar ziet er op het oog goed uit, vergeleken met die wat ik ten tijde van HE-tunnel gebruikte.

Oscar Wilde

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:01
Ik gebruik voor alles en nog meer unieke e-mailadressen, wat het dan interessant maakt als daar ineens ‘minder gewenste’-email op binnen komt.

Voor de aanleg van glasvezel door KPN Netwerk (op de kpnnetwerk.nl website), heb ik gebruik gemaakt van zo'n uniek e-mailadres. Vandaag kwam op dat adres in ongewenste email van “contact@sends.pulsiq.online” met naam “Pulsiq” en onderwerp "Ontmoet je nieuwe must-have” binnen.

Hebben andere tweakers, die dit doen, ook recent spam ontvangen op KPN gerelateerde mailadressen? Geen idee of deze beter in dit topic of in [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud zou horen. Dit heeft niets meer op aanleg of onderhoud te maken, dus daarom maar hier. Op de KPN community heb ik dit ook gevraagd: in dit Topic.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:01
Update:

In dat topic is de meest waarschijnlijke verklaring: Gegevens zijn waarschijnlijk naar Experian gegaan en daarvandaan doorverkocht. kpnnetwerk.nl bestaat al een tijdje niet meer, dus dit was nog aan de gang.

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-06 11:06
Toen glasvezel bij mij aangelegd werd kreeg ik een FTU-TK01. Internet van Odido afgenomen, maar al snel heb ik toen de meegeleverde router en NTU er tussen uit gehaald en het glas direct aangesloten op mijn UDM Pro. Meende dat ik alleen het VLAN ID hoefde aan te passen.

Vervolgens overgestapt naar Youfone (wat via het KPN netwerk verloopt) wegens lagere maandlasten. Hoefde alleen het VLAN id te veranderen naar 6 en aan te geven en PPPoE. Werkte direct.

Nu was ik van plan om wederom over te stappen, maar deze keer naar Budget Energie (wat ook via het KPN netwerk verloopt). Nu had ik zelf met hun gebeld aangezien hun pagina's over het gebruik van een eigen router niet werkte, maar ze gaven aan dat ze dat niet meer ondersteunen.

Maar is het niet gewoon een kwestie om dezelfde instellingen te behouden aangezien allemaal via het KPN netwerk verloopt?

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Bij mijn weten zijn ze verplicht om die informatie te leveren.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-06 16:15
Veenbrandt schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:36:
Nu was ik van plan om wederom over te stappen, maar deze keer naar Budget Energie (wat ook via het KPN netwerk verloopt). Nu had ik zelf met hun gebeld aangezien hun pagina's over het gebruik van een eigen router niet werkte, maar ze gaven aan dat ze dat niet meer ondersteunen.

Maar is het niet gewoon een kwestie om dezelfde instellingen te behouden aangezien allemaal via het KPN netwerk verloopt?
Zie ook de website https://consument.acm.nl/telefoon-internet-en-televisie/internet-keuze-netneutraliteit-en-snelheid/mag-ik-mijn-eigen-modem-router-of-decoder-kiezen#instellingen-nodig-om-eigen-apparaat-aan-te-sluiten. Daarin staat dat de informatie binnen een werkdag gegeven moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 30-05-2026 22:11 ]

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Veenbrandt schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:36:
...

Dit topic lijkt me hier beter op z'n plaats: [Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2

Is nu ook Budget Thuis geworden.

Pagina voor eigen 'modem' is er ook nog gewoon: https://www.budgetthuis.nl/internet/eigen-modem-instellen

Inderdaad moeten ze de informatie delen en mogen ze een eigen modem/router niet blokkeren, maar ze hoeven een eigen modem/router niet actief te ondersteunen.
Internet gaat nu meestal nog via KPN, maar kan inmiddels ook ODF zijn.

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-06 11:06
Flitzer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:11:
[...]

Dit topic lijkt me hier beter op z'n plaats: [Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2

Is nu ook Budget Thuis geworden.

Pagina voor eigen 'modem' is er ook nog gewoon: https://www.budgetthuis.nl/internet/eigen-modem-instellen

Inderdaad moeten ze de informatie delen en mogen ze een eigen modem/router niet blokkeren, maar ze hoeven een eigen modem/router niet actief te ondersteunen.
Internet gaat nu meestal nog via KPN, maar kan inmiddels ook ODF zijn.
Die pagina heb ik inderdaad ook gebruikt, maar die werkte toen niet. Daarom had ik ook gebeld. Dat document is precies hetgeen dat ik nodig heb. Tnx! Zo te zien hoef ik niets anders in te stellen.

@RonnieKo, jij ook nog bedankt voor je reactie.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:09
Gisteren heeft ons Genexis glasvezelkastje de geest gegeven. Had al kuren de laatste tijd, maar toen volstond even de voeding eruit en er weer in.

Tot gistermiddag dus. Als je er nu stroom op zet maakt ie een zoemend geluid en de lampjes slaan volledig op hol. Dus gauw de stekker er maar weer uit.

Morgenmiddag een belafspraak met KPN gepland. Hopelijk kunnen ze het snel laten vervangen door een monteur.

Mijn platencollectie

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-06 20:24
Mijn moeder is vorige week — net als ik kort geleden — overgestapt op Netrebel (ik vanaf Odido, zij vanaf KPN). Alles leek keurig geregeld, ook had KPN in een (papieren) brief de opzegging bevestigd, met datum en al. Blijkt nu dat KPN toch stilzwijgend verlengd heeft, waardoor ze nog een maand extra voor niks aan KPN mag betalen. We zitten al voorbij de door KPN gecommuniceerde datum dat de diensten zouden worden stopgezet, dus het is niet omdat er nog twee weken resteren of zo. Het is echt een volledige vier weken nadát de diensten zouden worden stopgezet, volgens KPN zelf, en ze hebben nu telefonisch aan haar toegegeven een maand verlengd te hebben. Dat mag toch zomaar niet? Als je een einddatum opgeeft, moet het klaar zijn. Dat er misschien nog kosten zijn voor resterende dagen/weken, oké, maar je mag toch niet een einddatum opgeven en vervolgens stilzwijgend het contract alsnog verlengen?

[ Voor 44% gewijzigd door TheVivaldi op 01-06-2026 15:55 ]

• Muis666
  • Laatst online: 20:16
TheVivaldi schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:51:
Mijn moeder is vorige week — net als ik kort geleden — overgestapt op Netrebel (ik vanaf Odido, zij vanaf KPN). Alles leek keurig geregeld, ook had KPN in een (papieren) brief de opzegging bevestigd, met datum en al. Blijkt nu dat KPN toch stilzwijgend verlengd heeft, waardoor ze nog een maand extra voor niks aan KPN mag betalen.
Je geeft niet aan hoe je de overstap had geregeld. Met overstapservice of niet. Als je van overstapservice gebruik maakt heeft KPN wellicht verlengd omdat Netrebel nog niet klaar was om de lijn over te nemen. En dan kun je ze bedanken, want anders zat je moeder zonder internet...

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-06 20:24
Muis666 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Je geeft niet aan hoe je de overstap had geregeld. Met overstapservice of niet. Als je van overstapservice gebruik maakt heeft KPN wellicht verlengd omdat Netrebel nog niet klaar was om de lijn over te nemen. En dan kun je ze bedanken, want anders zat je moeder zonder internet...
Netrebel heeft geen overstapservice, dus opzeggen is handmatig gegaan. En ze is vorige week dinsdag keurig overgegaan naar Netrebel, dus alles werkt onder de nieuwe provider. Het was ook de afgesproken datum met Netrebel. Als einddatum in de brief had KPN vorige week woensdag genoemd. Het was echt een opzegbevestiging, dus het staat zwart-op-wit. Daarom is het onbegrijpelijk dat KPN nu ineens besloten heeft om nog een maand te verlengen, helemaal zonder daarover te communiceren.

[ Voor 13% gewijzigd door TheVivaldi op 01-06-2026 17:04 ]

• toon700
  • Laatst online: 09-06 21:01
Ik heb vandaag KPN internet opgezegd vanwege de aanpassing voorwaarden per 10 juni, de beste mevrouw die ik aan de lijn had en bijna alles gereed had zei dat het meteen kon opzeggen maar helaas werd de verbinding verbroken en moest ik opnieuw bellen. Toen kreeg ik een heel onvriendelijke meneer die zei dat het absoluut niet per direct kon omdat er altijd 30 dagen opzegtermijn op zit en ik een flinke opzegboete zou moeten betalen. Nu weet ik echt niet meer wat de juiste weg is. Kan ik nu wel of niet per direct opzeggen? Ik heb het nu per 5 juni gedaan en de beste man zei letterlijk, ik zet erbij in de notitie dat het niet mogelijk is maar het is aan u. :-(

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:56

vr6-only

Blub Blub

toon700 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:12:
Ik heb vandaag KPN internet opgezegd vanwege de aanpassing voorwaarden per 10 juni, de beste mevrouw die ik aan de lijn had en bijna alles gereed had zei dat het meteen kon opzeggen maar helaas werd de verbinding verbroken en moest ik opnieuw bellen. Toen kreeg ik een heel onvriendelijke meneer die zei dat het absoluut niet per direct kon omdat er altijd 30 dagen opzegtermijn op zit en ik een flinke opzegboete zou moeten betalen. Nu weet ik echt niet meer wat de juiste weg is. Kan ik nu wel of niet per direct opzeggen? Ik heb het nu per 5 juni gedaan en de beste man zei letterlijk, ik zet erbij in de notitie dat het niet mogelijk is maar het is aan u. :-(
Je mag per direct opzeggen, zolang het voor de ingangsdatum van de nieuwe voorwaarden de opzegging is aangemeld! Dus niet per se voor die datum overgestapt, maar wel aangevraagd.

Opzeggen mag middels overstapservice via je nieuwe provider of handmatig.

It ain't stupid if it works!

• toon700
  • Laatst online: 09-06 21:01
vr6-only schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Je mag per direct opzeggen, zolang het voor de ingangsdatum van de nieuwe voorwaarden de opzegging is aangemeld! Dus niet per se voor die datum overgestapt, maar wel aangevraagd.

Bedankt voor de info. Het gaat wel lekker zo bij KPN met allemaal tegenstrijdige informatie.

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 23:48
vr6-only schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord van direct stopzetten van je contract. Er zit eigenlijk (bijna) altijd een opzegtermijn van 1 maand op (ook al ben je contractvrij)

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:56

vr6-only

Blub Blub

Soundwork schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord van direct stopzetten van je contract. Er zit eigenlijk (bijna) altijd een opzegtermijn van 1 maand op (ook al ben je contractvrij)
Ik heb het zelf bij een kennis gedaan. Hij is overgestapt van KPN naar klik en klaar van Odido. Zodoende mocht het zsm opgezegd worden.

It ain't stupid if it works!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:39
Soundwork schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Zoals een aantal tweakers hierboven exact hetzelfde gezeur met KPN doorlopen. Maar op basis van de voorwaarden moet de opzegging binnen zijn voor dat de nieuwe voorwaarden ingaan. De opzegtermijn geldt op dat moment niet. Na 10 juni zoals hierboven weer wel.

Ik heb in elk geval nu zwart op wit dat mijn abonnement per gisteren is opgezegd (ook eerder door KPN gecommuniceerde overstap datum naar andere provider), en dat alle facturen vanaf 1 juni gecrediteerd zullen worden.

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-06 18:55

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Wat is jullie ervaringen mbt KPN glas via XGS-PON - Unify apparatuur en een vast IP adres?

Ik ben van plan over te stappen van Delta (XGS-PON icm Nokia modem en Unifi) maar heb een drietal vragen waar ik niet echt achter kom.
  • Heb een thuis server draaien waarvoor ik graag een vast bereikbaar ip adres zou willen (geen CG-NAT?). Nu lees ik her en der dat een echt vast adres niet gaat, maar dat het ip adres nagenoeg nooit verandert, klopt dit?
  • Ik heb nu een Nokia XS-010X-Q icm met Delta, begrijp ik goed dat de ONT van KPN direct een UTP aansluiting heeft en er dus geen modem meer nodig is?
  • Is het mogelijk om vanaf de ONT naar een Unifi UDM pro te gaan welke dan mijn verkeer verder routeert binnenshuis? En ben ik dan netjes bereikbaar vanaf buiten?
ik heb geen problemen met Delta, dus je zou zeggen never change a winning team maar de combi kortingen zijn best wel interessant.

30 dagen EvE online trial

• Soundwork
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:53:
Wat is jullie ervaringen mbt KPN glas via XGS-PON - Unify apparatuur en een vast IP adres?

Ik ben van plan over te stappen van Delta (XGS-PON icm Nokia modem en Unifi) maar heb een drietal vragen waar ik niet echt achter kom.
  • Heb een thuis server draaien waarvoor ik graag een vast bereikbaar ip adres zou willen (geen CG-NAT?). Nu lees ik her en der dat een echt vast adres niet gaat, maar dat het ip adres nagenoeg nooit verandert, klopt dit?
  • Ik heb nu een Nokia XS-010X-Q icm met Delta, begrijp ik goed dat de ONT van KPN direct een UTP aansluiting heeft en er dus geen modem meer nodig is?
  • Is het mogelijk om vanaf de ONT naar een Unifi UDM pro te gaan welke dan mijn verkeer verder routeert binnenshuis? En ben ik dan netjes bereikbaar vanaf buiten?
ik heb geen problemen met Delta, dus je zou zeggen never change a winning team maar de combi kortingen zijn best wel interessant.
  1. Je IP adres veranderd inderdaad weinig, geen CG-NAT inderdaad
  2. Deze vraag snap ik niet. Bij KPN is een ONT of NT de mediaconverter. Daarachter hang je of je eigen router, of de Experiabox / Box 12 van KPN. Dat maakt dus niet uit of je AON of XGS-PON hebt.
  3. Kan je deze uitleggen? Wat wil je precies?

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Soundwork schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:03:
[...]
  1. Je IP adres veranderd inderdaad weinig, geen CG-NAT inderdaad
  2. Deze vraag snap ik niet. Bij KPN is een ONT of NT de mediaconverter. Daarachter hang je of je eigen router, of de Experiabox / Box 12 van KPN. Dat maakt dus niet uit of je AON of XGS-PON hebt.
  3. Kan je deze uitleggen? Wat wil je precies?
Excuus, mijn bewoording was onjuist.
  1. Dank hiervoor
  2. Met ONT bedoel ik FTU, kan ik vanuit de KPN FTU direct naar mn eigen router.
  3. Bij Delta zit ik met het Delta modem op CG-NAT, zodoende ben ik niet direct bereikbaar vanaf buiten voor een mailserver oid. Met het Nokia modem is dat tegenovergesteld en ga ik vanaf de Nokia naar mijn Dream machine Pro van Unifi welke dus eigenlijk mijn verkeer regelt.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik een overstap maak, ik mijn eigen servers niet meer van buitenaf kan bereiken. (door CG-NAT, of een wisselend IP, of een Modem wat niet in bridge kan oid)

• Soundwork
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Excuus, mijn bewoording was onjuist.
  1. Dank hiervoor
  2. Met ONT bedoel ik FTU, kan ik vanuit de KPN FTU direct naar mn eigen router.
  3. Bij Delta zit ik met het Delta modem op CG-NAT, zodoende ben ik niet direct bereikbaar vanaf buiten voor een mailserver oid. Met het Nokia modem is dat tegenovergesteld en ga ik vanaf de Nokia naar mijn Dream machine Pro van Unifi welke dus eigenlijk mijn verkeer regelt.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik een overstap maak, ik mijn eigen servers niet meer van buitenaf kan bereiken. (door CG-NAT, of een wisselend IP, of een Modem wat niet in bridge kan oid)
Vraag 2: Dit hangt af of je router voorzien is van een SFP+ poort. Dan is het ook bij KPN mogelijk de ONT te vervangen voor een SFP+ ONU. Er loopt hiervoor ook een topic op dit forum... Zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

Vraag 3: Bij KPN geen CG-NAT in ieder geval. Je krijgt altijd een dedicated IPv6 range en IPv4 adres. De tijd dat ik klant ben bij KPN en nu ook Youfone heb ik nooit een ander IP adres of range gehad gedurende de looptijd van mijn abonnement. Echter kan geen enkele ISP je hard garanderen dat je hetzelfde IP houdt bij particuliere abonnementen.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:46
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:16:
[...]
• Bij Delta zit ik met het Delta modem op CG-NAT, zodoende ben ik niet direct bereikbaar vanaf buiten voor een mailserver oid.
?

Eén telefoontje naar de Delta helpdesk en je wordt uit CGNAT gehaald. Binnen een uur geregeld.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

ernstoud schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:01:
[...]

?

Eén telefoontje naar de Delta helpdesk en je wordt uit CGNAT gehaald. Binnen een uur geregeld.
Dit ging niet met hun huidige Nokia modem die je standaard geleverd krijgt. Ik moest de Nokia 010 aanschaffen om dit voor elkaar te krijgen. Is inmiddels wel een jaar of 2 geleden gedaan, dus wellicht dat er een andere werkwijze is nu.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Soundwork schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:40:
[...]

Vraag 2: Dit hangt af of je router voorzien is van een SFP+ poort. Dan is het ook bij KPN mogelijk de ONT te vervangen voor een SFP+ ONU. Er loopt hiervoor ook een topic op dit forum... Zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

Vraag 3: Bij KPN geen CG-NAT in ieder geval. Je krijgt altijd een dedicated IPv6 range en IPv4 adres. De tijd dat ik klant ben bij KPN en nu ook Youfone heb ik nooit een ander IP adres of range gehad gedurende de looptijd van mijn abonnement. Echter kan geen enkele ISP je hard garanderen dat je hetzelfde IP houdt bij particuliere abonnementen.
Mijn router heeft een SFP+ poort ja.
Ik zag vandaag ook ergens een plaatje van een NT met ingebouwde UTP poort, kan alleen niet meer achterhalen waar dat was.

• synoniem
  • Niet online
Voor zover ik weet is de enige landelijke provider die nog vaste ip adressen levert voor particuliere abonnementen Freedom. Ze leveren ook op het Delta netwerk maar ik zou eerst even kijken bij een prijsvergelijker wat de beste deal bij welke provider is op dit moment.

• Economics
synoniem schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:12:
Voor zover ik weet is de enige landelijke provider die nog vaste ip adressen levert voor particuliere abonnementen Freedom. Ze leveren ook op het Delta netwerk maar ik zou eerst even kijken bij een prijsvergelijker wat de beste deal bij welke provider is op dit moment.
Bij KPN wijzigt in 99% van de gevallen je ip adres niet. Daar heb je geen prijsvergelijker voor nodig

• Barre73
  • Laatst online: 09-06 19:19
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:06:
[...]

Mijn router heeft een SFP+ poort ja.
Ik zag vandaag ook ergens een plaatje van een NT met ingebouwde UTP poort, kan alleen niet meer achterhalen waar dat was.
Ik neem voor nu even aan dat jij 1 van de weinigen bent met 2 FTU's in de meterkast? Eentje van Delta en eentje van KPN/Glaspoort?

KPN levert altijd een ONT of NT die op je FTU schuift. Die heeft de UTP aansluiting waarmee je je router aansluit. Die router kan je eigen router zijn of de Box12 van KPN.
De NT of ONT overslaan is mogelijk maar dan dien je een patchcover online aan te schaffen die er voor zorgt dat je ook een glaskabel in de FTU kan steken en uiteraard dient je router een SFP poort te hebben zoals je al aangaf.

Punt is wel dat je moet weten of je bij KPN op AON wordt geactiveerd of op een XGS-PON. In het laatste geval is een SFP module voor XGS-PON in je eigen router nog behoorlijk prijzig voor zover ik weet. En uiteraard moet KPN dan jouw SFP module registeren in plaats van hun eigen ONT. Boel gedoe maar het kan zeker wel.

Als je bij KPN een 4 Gbit abonnement kan nemen (hoeft niet) dan wordt je op XGS-PON geactiveerd. Ook als je een langzamer abonnement neemt. Is 4 Gbit niet mogelijk, dan is het nog AON en dat is een stuk simpeler qua aansluiten met eigen apparatuur.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• synoniem
  • Niet online
Economics schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 02:18:
[...]

Bij KPN wijzigt in 99% van de gevallen je ip adres niet. Daar heb je geen prijsvergelijker voor nodig
Bij Freedom is een vast ip adres (plus rDNS) gegarandeerd bij KPN niet. Maar Freedom via KPN-netwerk via AON of *PON of ODF netwerk of Delta netwerk verschilt wel in prijs. Vandaar dat een prijsvergelijker wel handig is.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Economics schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 02:18:
[...]

Kijk, het is ook niet erg als het IP een keertje wijzigt, de DNS is zo aangepast. Zolang dat maar niet maandelijks gebeurt ofzo. Dan kan ik prima leven zonder echt vast ip adres.

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54
Lange_Slurf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Kijk, het is ook niet erg als het IP een keertje wijzigt, de DNS is zo aangepast. Zolang dat maar niet maandelijks gebeurt ofzo. Dan kan ik prima leven zonder echt vast ip adres.
Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst mijn DNS heb aangepast. Dus maandelijks is het zeer zeker niet. Dat zou ik nog wel weten.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Barre73 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ik neem voor nu even aan dat jij 1 van de weinigen bent met 2 FTU's in de meterkast? Eentje van Delta en eentje van KPN/Glaspoort?

KPN levert altijd een ONT of NT die op je FTU schuift. Die heeft de UTP aansluiting waarmee je je router aansluit. Die router kan je eigen router zijn of de Box12 van KPN.
De NT of ONT overslaan is mogelijk maar dan dien je een patchcover online aan te schaffen die er voor zorgt dat je ook een glaskabel in de FTU kan steken en uiteraard dient je router een SFP poort te hebben zoals je al aangaf.

Punt is wel dat je moet weten of je bij KPN op AON wordt geactiveerd of op een XGS-PON. In het laatste geval is een SFP module voor XGS-PON in je eigen router nog behoorlijk prijzig voor zover ik weet. En uiteraard moet KPN dan jouw SFP module registeren in plaats van hun eigen ONT. Boel gedoe maar het kan zeker wel.

Als je bij KPN een 4 Gbit abonnement kan nemen (hoeft niet) dan wordt je op XGS-PON geactiveerd. Ook als je een langzamer abonnement neemt. Is 4 Gbit niet mogelijk, dan is het nog AON en dat is een stuk simpeler qua aansluiten met eigen apparatuur.
Klopt inderdaad, ik heb één werkende fiber aansluiting van Delta en een oranje, nog niet aangesloten, fiber van KPN in de kruipruimte. Ze hebben vorig jaar al de fiber door de voortuin geschoten.

EDIT: betekend dit eigenlijk dat ik twee aansluitingen tegelijk kan hebben? Of zitten KPN en Delta in dezelfde wijkkast/aansluiting. Mijn router heeft twee ingangen voor WAN.

Dan ben ik een beetje in de war met de startpost Eigen ONT topic waarin ik zag dat er 2 SFP modules, een Fritz en een doorgestreepte Nokia 010 te gebruiken is.
Die SFP gaat hem niet worden want de fiber komt beneden binnen en mn serverruimte is boven op zolder. Een Fritz heb ik niet nodig want, eigen router in de vorm van een Dream Machine pro van Unifi.

Voor zover ik kan zien is het XGS-PON, 4 gb up en down is beschikbaar hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Lange_Slurf op 03-06-2026 21:38 ]

• Barre73
Lange_Slurf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Klopt inderdaad, ik heb één werkende fiber aansluiting van Delta en een oranje, nog niet aangesloten, fiber van KPN in de kruipruimte. Ze hebben vorig jaar al de fiber door de voortuin geschoten.

EDIT: betekend dit eigenlijk dat ik twee aansluitingen tegelijk kan hebben? Of zitten KPN en Delta in dezelfde wijkkast/aansluiting. Mijn router heeft twee ingangen voor WAN.

Dan ben ik een beetje in de war met de startpost Eigen ONT topic waarin ik zag dat er 2 SFP modules, een Fritz en een doorgestreepte Nokia 010 te gebruiken is.
Die SFP gaat hem niet worden want de fiber komt beneden binnen en mn serverruimte is boven op zolder. Een Fritz heb ik niet nodig want, eigen router in de vorm van een Dream Machine pro van Unifi.

Voor zover ik kan zien is het XGS-PON, 4 gb up en down is beschikbaar hier.
Ja, die Delta en die KPN aansluiting zijn fysiek gezien volledig los van elkaar. Die komen helemaal nergens samen. In jouw geval zou ik dan aanraden: Gebruik de ONT die je van KPN krijgt en schuif die op de FTU (en sluit hem aan op stroom). Dan met UTP naar zolder om te verbinden met je Unifi DM. ExperiaBox is dan geheel niet nodig.

Configureren van je Unifi DM qua inkomende VLans op de WAN poort e.d. is niet zo moeilijk en indien nodig is ook daar is een heel topic voor, speciaal voor Unifi spul.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Ja, die Delta en die KPN aansluiting zijn fysiek gezien volledig los van elkaar. Die komen helemaal nergens samen.
Ook niet in de dichtstbijzijnde wijkcentrale? Of hebben ze elk een eigen?

Oscar Wilde

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Ja, die Delta en die KPN aansluiting zijn fysiek gezien volledig los van elkaar. Die komen helemaal nergens samen. In jouw geval zou ik dan aanraden: Gebruik de ONT die je van KPN krijgt en schuif die op de FTU (en sluit hem aan op stroom). Dan met UTP naar zolder om te verbinden met je Unifi DM. ExperiaBox is dan geheel niet nodig.

Configureren van je Unifi DM qua inkomende VLans op de WAN poort e.d. is niet zo moeilijk en indien nodig is ook daar is een heel topic voor, speciaal voor Unifi spul.
Dat is mooi, dan kan ik KPN tijdelijk samen draaien met Delta om te zien of er problemen ontstaan mbt het bereikbaar zijn van m'n devices. Hoe kom ik erachter welke ONT geleverd zal worden?

Configureren gaat wel lukken, Delta zit ook op een specifiek VLAN, tegen die tijd vind ik dat topic wel.

• Economics
Raven schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Elk een eigen

• Barre73
Raven schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Vergelijk het Delta glasvezel netwerk maar met Ziggo. Is ook een aparte aansluiting in je meterkast en heeft qua netwerk niets te maken met het KPN netwerk. Dat Delta en KPN toevallig allebei glasvezel hebben gelegd betekent niet dat ze met elkaar verbonden zijn. Er is niet 1 landelijk glasvezel netwerk waar ieder op gekoppeld zit of zoiets.

[ Voor 21% gewijzigd door Barre73 op 04-06-2026 20:56 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:52:
[...]

Vergelijk het Delta glasvezel netwerk maar met Ziggo. Is ook een aparte aansluiting in je meterkast en heeft qua netwerk niets te maken met het KPN netwerk. Dat Delta en KPN toevallig allebei glasvezel hebben gelegd betekent niet dat ze met elkaar verbonden zijn. Er is niet 1 landelijk glasvezel netwerk waar ieder op gekoppeld zit of zoiets.
Ja, dat is wel duidelijk ;) , maar was toch nieuwsgierig of ze ergens samenkwamen in dezelfde wijkcentrale (niet daadwerkelijk met elkaar verbonden ofzo).

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 05-06-2026 05:58 ]

Oscar Wilde

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22
Raven schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 05:58:
[...]

Ja, dat is wel duidelijk ;) , maar was toch nieuwsgierig of ze ergens samenkwamen in dezelfde wijkcentrale (niet daadwerkelijk met elkaar verbonden ofzo).
Die POPs (kleine wijkcentrales) zijn eigendom van de netwerkbeheerder. Het zou weinig zin hebben als 2 bedrijven allebei een kabel naar dezelfde POP gingen graven. Dan zou 1 kabel genoeg zijn per klant want die kun je alle kanten op patchen in de POP.

Dat is het hele idee van ODF die alleen kabels legt en POPs plaatst. Daar kan elke provider ruimte huren in de POP zodat de aansluitingen van de klant naar de apparatuur kan worden gepatched.
De kosten zijn dan voor de provider:
- Zorgen voor een backbone naar de POP
- Plaatsen apparatuur
- Huur per afgenomen lijn

Je ziet in de markt dat een ODF lijn huren goedkoper is dan bij bijvoorbeeld KPN of Delta. Dat komt volgens mij omdat die ook zelf internet diensten leveren en zo de prijs voor de concurrentie minder aantrekkelijk maken.

• Barre73
Raven schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 05:58:
[...]

Nou... op zich zou je nog een punt kunnen hebben. Ook Delta heeft een bovenliggend glasvezelnetwerk nodig dat landelijk dan weer punten met elkaar verbindt (naar de mediagateway in Hilversum of de AMS-IX in Amsterdam bijvoorbeeld).

Dat huur je normaliter bij een grote darkfiber partij. Eurofiber is een bekende maar het kan ook bij KPN of voormalig BBNed (nu Odido) en nog een paar kleinere spelers.

Die netwerken komen eigenlijk altijd binnen in KPN telefooncentrales simpelweg omdat die van oudsher de knooppunten van ons landelijke telecomnetwerk vormen en daar veel ontkoppeling en inkoppeling plaats vindt.

Dus ja, in theorie kan het wel zo zijn dat Delta en KPN beiden op een KPN-telefooncentrale binnenkomen (gerekend vanuit jouw woning) en dan weer doorgerouteerd worden. Maar dan nog op gescheiden netwerken uiteraard.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:29
Heb me rot gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.
Krijg vrijdag glasvezel van kpn (alleen internet) en wil graag een eigen modem/router gebruiken. Heb de Ubiquiti UniFi Dream Router 7 op het oog. Weet iemand of dat gaat werken? Dus compleet als vervanging van de experiabox.

• Sende115
Hazalnootpuur schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:57:
Heb me rot gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.
Krijg vrijdag glasvezel van kpn (alleen internet) en wil graag een eigen modem/router gebruiken. Heb de Ubiquiti UniFi Dream Router 7 op het oog. Weet iemand of dat gaat werken? Dus compleet als vervanging van de experiabox.
Ja, Geen probleem.

Zoals hier ook al veelvoudig in het topic vermeld is, VLAN 6 instellen op de WAN poort met PPPoE (Wat je bij gebruikersnaam / wachtwoord invult maakt niet uit, Kun je eventueel ook opzoeken door in te loggen op de KPN Box, nadat je verbinding geactiveerd / opgeleverd is).

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat posts met betrekking tot verlenging van abonnementen verplaatst naar [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:48
Om 16:00 ineens geen internet meer.
lampje knippert groen. 2X modem gereset. Helaas geen succes. Paar keer stroom eraf gehaald ook.
De app 2X doorlopen omdat de app steeds vastloopt bij inplannen monteur.
Nu gebeld, maar krijg een SMS dat de monteur geld gaat kosten
Is toch apart als de modem ofzo kapot is of niet?

Monteur pas morgenmiddag. Dus nu geen tv en internet.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjantje72 op 09-06-2026 17:22 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:21:
Om 16:00 ineens geen internet meer.
lampje knippert groen. 2X modem gereset. Helaas geen succes. Paar keer stroom eraf gehaald ook.
De app 2X doorlopen omdat de app steeds vastloopt bij inplannen monteur.
Nu gebeld, maar krijg een SMS dat de monteur geld gaat kosten
Is toch apart als de modem ofzo kapot is of niet?

Monteur pas morgenmiddag. Dus nu geen tv en internet.
Je betaald eigenlijk alleen maar als het probleem bij jou ligt, maar dat gebeurd naar mijn weten zelden. Staat er niet in de SMS dat je mogelijk geld moet betalen?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Arjantje72
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:51:
[...]

Je betaald eigenlijk alleen maar als het probleem bij jou ligt, maar dat gebeurd naar mijn weten zelden. Staat er niet in de SMS dat je mogelijk geld moet betalen?
De SMS:

Beste klant, op 10 juni 2026, tussen 13.00 en 17.00 uur komt onze monteur bij je langs. Let op: je betaalt voor deze monteur. Bekijk, verzet of annuleer je afspraak makkelijk via kpn.com/volgjemonteur. Groet, KPN

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:43:
[...]

De SMS:

Beste klant, op 10 juni 2026, tussen 13.00 en 17.00 uur komt onze monteur bij je langs. Let op: je betaalt voor deze monteur. Bekijk, verzet of annuleer je afspraak makkelijk via kpn.com/volgjemonteur. Groet, KPN
Nou zou daar toch wel even over bellen als ik jou was 8)7

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Barre73
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Nou zou daar toch wel even over bellen als ik jou was 8)7
Bij mijn weten staat een servicemonteur standaard op "betaald" tenzij hij/zij zelf bij het afronden van de bon aanvinkt dat het kosteloos is omdat het buiten schuld van de klant is. Dus als de vraagsteller denkt dat het inderdaad niet zijn schuld is, dan is er niks aan de hand.

• Arjantje72
Barre73 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:13:
[...]

Bij mijn weten staat een servicemonteur standaard op "betaald" tenzij hij/zij zelf bij het afronden van de bon aanvinkt dat het kosteloos is omdat het buiten schuld van de klant is. Dus als de vraagsteller denkt dat het inderdaad niet zijn schuld is, dan is er niks aan de hand.
Ineens klapte er alles uit, ik dacht eerst een storing extern, maar geen storing bekend bij kpn.
Zat gewoon radio te luisteren, dus iets is kapot gegaan, ik verdenk de modem :)

Maar dan nog vind ik dit een aparte SMS

[ Voor 3% gewijzigd door Arjantje72 op 09-06-2026 19:34 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35

AvK

Ready Set Go

Trek de stekker uit je modem en de glas box. Wacht minimaal een uur of liefst langer. Dan eerst je glasbox aanzetten. Paar minuten wachten en dan het modem. Dit heeft mij ook wel eens gered namelijk.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:42
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:32:
[...]

Ineens klapte er alles uit, ik dacht eerst een storing extern, maar geen storing bekend bij kpn.
Zat gewoon radio te luisteren, dus iets is kapot gegaan, ik verdenk de modem :)

Maar dan nog vind ik dit een aparte SMS
Zelfde SMS ooit gehad toen ook mijn modem kapot ging. Monteur heeft het toen als kostenloos gemarkeerd. Storing door eigen schuld is uiteraard wel betaald.

Als je de V12 modem hebt dan is waarschijnlijk de voeding kapot gegaan, dit is een bekende euvel.

PSN : Geraedus

• Arjantje72
AvK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:47:
Trek de stekker uit je modem en de glas box. Wacht minimaal een uur of liefst langer. Dan eerst je glasbox aanzetten. Paar minuten wachten en dan het modem. Dit heeft mij ook wel eens gered namelijk.
Goede tip, ga ik morgenvroeg proberen.
Geraedus schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Zelfde SMS ooit gehad toen ook mijn modem kapot ging. Monteur heeft het toen als kostenloos gemarkeerd. Storing door eigen schuld is uiteraard wel betaald.

Als je de V12 modem hebt dan is waarschijnlijk de voeding kapot gegaan, dit is een bekende euvel.
Goed om te horen, nou ja goed is het niet :) het is inderdaad de V12.

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:53
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Goede tip, ga ik morgenvroeg proberen.

[...]

Goed om te horen, nou ja goed is het niet :) het is inderdaad de V12.
Laat je even de afloop weten als de monteur is geweest?

XBL gamertag StayingPow3r

• Arjantje72
Eerst krijg ik via SMS een link voor mijn browser met een stappenplan. Die crashed 2X.
Dan maar bellen krijg ik een aardige dame aan de telefoon, die af en toe niet te verstaan was.
Reset(ten) kon ze niet uitspreken, maar ik snapte met haar zin wat ze bedoelde.
Kleur lampje was.. Phgffs..ofzo :?
3X gevraagd wat ze zei.
Toen maar gevraagd om een monteur.. Ja meneer dat gaat wel weg kosten.
-toch niet als het niet aan mij ligt?
.. Dat denk ik niet.

Frustratie even afgeschreven :)
Mr. Freeze schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:57:
[...]

Laat je even de afloop weten als de monteur is geweest?
Yes.
AvK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:47:
Niet gedaan trouwens, dadelijk werkt het en dan weet ik het probleem nog niet :)
Ik laat de monteur kijken.

@Mr. Freeze
Update:
Ik was in de tuin beetje hobbyen, krijg ik een melding dat mijn NAS online was. Ik ga naar binnen en alles werkt ineens weer, dat wil zeggen wel mijn accespoint maar de WIFI van modem zelf kon ik niet inloggen. TV werkte ook ineens. dat was ongeveer half een. Ik kon de afspraak niet meer annuleren.
Monteur was netjes op tijd en heeft de media converter voor de FTU vervangen want die vertrouwde hij niet.
Daarna kon hij ook geen verbinding krijgen met de WIFI en de modem melde zich niet aan bij hem.
Dus ook de Sagemcom 5359 vervangen en alles werkt nu goed :)

Toen zei hij dat er €99 op zijn bon stond, die had hij eraf gehaald omdat het buiten mijn schuld was.

Dus netjes opgelost. Top.

[ Voor 24% gewijzigd door Arjantje72 op 10-06-2026 15:10 ]

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie