[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste
Acties:

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-07 23:01

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Wat is jullie ervaringen mbt KPN glas via XGS-PON - Unify apparatuur en een vast IP adres?

Ik ben van plan over te stappen van Delta (XGS-PON icm Nokia modem en Unifi) maar heb een drietal vragen waar ik niet echt achter kom.
  • Heb een thuis server draaien waarvoor ik graag een vast bereikbaar ip adres zou willen (geen CG-NAT?). Nu lees ik her en der dat een echt vast adres niet gaat, maar dat het ip adres nagenoeg nooit verandert, klopt dit?
  • Ik heb nu een Nokia XS-010X-Q icm met Delta, begrijp ik goed dat de ONT van KPN direct een UTP aansluiting heeft en er dus geen modem meer nodig is?
  • Is het mogelijk om vanaf de ONT naar een Unifi UDM pro te gaan welke dan mijn verkeer verder routeert binnenshuis? En ben ik dan netjes bereikbaar vanaf buiten?
ik heb geen problemen met Delta, dus je zou zeggen never change a winning team maar de combi kortingen zijn best wel interessant.

30 dagen EvE online trial

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-07 23:05
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:53:
Wat is jullie ervaringen mbt KPN glas via XGS-PON - Unify apparatuur en een vast IP adres?

Ik ben van plan over te stappen van Delta (XGS-PON icm Nokia modem en Unifi) maar heb een drietal vragen waar ik niet echt achter kom.
  • Heb een thuis server draaien waarvoor ik graag een vast bereikbaar ip adres zou willen (geen CG-NAT?). Nu lees ik her en der dat een echt vast adres niet gaat, maar dat het ip adres nagenoeg nooit verandert, klopt dit?
  • Ik heb nu een Nokia XS-010X-Q icm met Delta, begrijp ik goed dat de ONT van KPN direct een UTP aansluiting heeft en er dus geen modem meer nodig is?
  • Is het mogelijk om vanaf de ONT naar een Unifi UDM pro te gaan welke dan mijn verkeer verder routeert binnenshuis? En ben ik dan netjes bereikbaar vanaf buiten?
ik heb geen problemen met Delta, dus je zou zeggen never change a winning team maar de combi kortingen zijn best wel interessant.
  1. Je IP adres veranderd inderdaad weinig, geen CG-NAT inderdaad
  2. Deze vraag snap ik niet. Bij KPN is een ONT of NT de mediaconverter. Daarachter hang je of je eigen router, of de Experiabox / Box 12 van KPN. Dat maakt dus niet uit of je AON of XGS-PON hebt.
  3. Kan je deze uitleggen? Wat wil je precies?

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Soundwork schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:03:
[...]
  1. Je IP adres veranderd inderdaad weinig, geen CG-NAT inderdaad
  2. Deze vraag snap ik niet. Bij KPN is een ONT of NT de mediaconverter. Daarachter hang je of je eigen router, of de Experiabox / Box 12 van KPN. Dat maakt dus niet uit of je AON of XGS-PON hebt.
  3. Kan je deze uitleggen? Wat wil je precies?
Excuus, mijn bewoording was onjuist.
  1. Dank hiervoor
  2. Met ONT bedoel ik FTU, kan ik vanuit de KPN FTU direct naar mn eigen router.
  3. Bij Delta zit ik met het Delta modem op CG-NAT, zodoende ben ik niet direct bereikbaar vanaf buiten voor een mailserver oid. Met het Nokia modem is dat tegenovergesteld en ga ik vanaf de Nokia naar mijn Dream machine Pro van Unifi welke dus eigenlijk mijn verkeer regelt.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik een overstap maak, ik mijn eigen servers niet meer van buitenaf kan bereiken. (door CG-NAT, of een wisselend IP, of een Modem wat niet in bridge kan oid)

• Soundwork
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Excuus, mijn bewoording was onjuist.
  1. Dank hiervoor
  2. Met ONT bedoel ik FTU, kan ik vanuit de KPN FTU direct naar mn eigen router.
  3. Bij Delta zit ik met het Delta modem op CG-NAT, zodoende ben ik niet direct bereikbaar vanaf buiten voor een mailserver oid. Met het Nokia modem is dat tegenovergesteld en ga ik vanaf de Nokia naar mijn Dream machine Pro van Unifi welke dus eigenlijk mijn verkeer regelt.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik een overstap maak, ik mijn eigen servers niet meer van buitenaf kan bereiken. (door CG-NAT, of een wisselend IP, of een Modem wat niet in bridge kan oid)
Vraag 2: Dit hangt af of je router voorzien is van een SFP+ poort. Dan is het ook bij KPN mogelijk de ONT te vervangen voor een SFP+ ONU. Er loopt hiervoor ook een topic op dit forum... Zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

Vraag 3: Bij KPN geen CG-NAT in ieder geval. Je krijgt altijd een dedicated IPv6 range en IPv4 adres. De tijd dat ik klant ben bij KPN en nu ook Youfone heb ik nooit een ander IP adres of range gehad gedurende de looptijd van mijn abonnement. Echter kan geen enkele ISP je hard garanderen dat je hetzelfde IP houdt bij particuliere abonnementen.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:23
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:16:
[...]
• Bij Delta zit ik met het Delta modem op CG-NAT, zodoende ben ik niet direct bereikbaar vanaf buiten voor een mailserver oid.
?

Eén telefoontje naar de Delta helpdesk en je wordt uit CGNAT gehaald. Binnen een uur geregeld.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

ernstoud schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:01:
[...]

?

Eén telefoontje naar de Delta helpdesk en je wordt uit CGNAT gehaald. Binnen een uur geregeld.
Dit ging niet met hun huidige Nokia modem die je standaard geleverd krijgt. Ik moest de Nokia 010 aanschaffen om dit voor elkaar te krijgen. Is inmiddels wel een jaar of 2 geleden gedaan, dus wellicht dat er een andere werkwijze is nu.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Soundwork schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:40:
[...]

Vraag 2: Dit hangt af of je router voorzien is van een SFP+ poort. Dan is het ook bij KPN mogelijk de ONT te vervangen voor een SFP+ ONU. Er loopt hiervoor ook een topic op dit forum... Zie [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

Vraag 3: Bij KPN geen CG-NAT in ieder geval. Je krijgt altijd een dedicated IPv6 range en IPv4 adres. De tijd dat ik klant ben bij KPN en nu ook Youfone heb ik nooit een ander IP adres of range gehad gedurende de looptijd van mijn abonnement. Echter kan geen enkele ISP je hard garanderen dat je hetzelfde IP houdt bij particuliere abonnementen.
Mijn router heeft een SFP+ poort ja.
Ik zag vandaag ook ergens een plaatje van een NT met ingebouwde UTP poort, kan alleen niet meer achterhalen waar dat was.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Voor zover ik weet is de enige landelijke provider die nog vaste ip adressen levert voor particuliere abonnementen Freedom. Ze leveren ook op het Delta netwerk maar ik zou eerst even kijken bij een prijsvergelijker wat de beste deal bij welke provider is op dit moment.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:55
synoniem schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:12:
Voor zover ik weet is de enige landelijke provider die nog vaste ip adressen levert voor particuliere abonnementen Freedom. Ze leveren ook op het Delta netwerk maar ik zou eerst even kijken bij een prijsvergelijker wat de beste deal bij welke provider is op dit moment.
Bij KPN wijzigt in 99% van de gevallen je ip adres niet. Daar heb je geen prijsvergelijker voor nodig

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:20
Lange_Slurf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:06:
[...]

Mijn router heeft een SFP+ poort ja.
Ik zag vandaag ook ergens een plaatje van een NT met ingebouwde UTP poort, kan alleen niet meer achterhalen waar dat was.
Ik neem voor nu even aan dat jij 1 van de weinigen bent met 2 FTU's in de meterkast? Eentje van Delta en eentje van KPN/Glaspoort?

KPN levert altijd een ONT of NT die op je FTU schuift. Die heeft de UTP aansluiting waarmee je je router aansluit. Die router kan je eigen router zijn of de Box12 van KPN.
De NT of ONT overslaan is mogelijk maar dan dien je een patchcover online aan te schaffen die er voor zorgt dat je ook een glaskabel in de FTU kan steken en uiteraard dient je router een SFP poort te hebben zoals je al aangaf.

Punt is wel dat je moet weten of je bij KPN op AON wordt geactiveerd of op een XGS-PON. In het laatste geval is een SFP module voor XGS-PON in je eigen router nog behoorlijk prijzig voor zover ik weet. En uiteraard moet KPN dan jouw SFP module registeren in plaats van hun eigen ONT. Boel gedoe maar het kan zeker wel.

Als je bij KPN een 4 Gbit abonnement kan nemen (hoeft niet) dan wordt je op XGS-PON geactiveerd. Ook als je een langzamer abonnement neemt. Is 4 Gbit niet mogelijk, dan is het nog AON en dat is een stuk simpeler qua aansluiten met eigen apparatuur.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• synoniem
  • Niet online
Economics schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 02:18:
[...]

Bij KPN wijzigt in 99% van de gevallen je ip adres niet. Daar heb je geen prijsvergelijker voor nodig
Bij Freedom is een vast ip adres (plus rDNS) gegarandeerd bij KPN niet. Maar Freedom via KPN-netwerk via AON of *PON of ODF netwerk of Delta netwerk verschilt wel in prijs. Vandaar dat een prijsvergelijker wel handig is.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Economics schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 02:18:
[...]

Kijk, het is ook niet erg als het IP een keertje wijzigt, de DNS is zo aangepast. Zolang dat maar niet maandelijks gebeurt ofzo. Dan kan ik prima leven zonder echt vast ip adres.

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:52
Lange_Slurf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Kijk, het is ook niet erg als het IP een keertje wijzigt, de DNS is zo aangepast. Zolang dat maar niet maandelijks gebeurt ofzo. Dan kan ik prima leven zonder echt vast ip adres.
Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst mijn DNS heb aangepast. Dus maandelijks is het zeer zeker niet. Dat zou ik nog wel weten.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Barre73 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ik neem voor nu even aan dat jij 1 van de weinigen bent met 2 FTU's in de meterkast? Eentje van Delta en eentje van KPN/Glaspoort?

KPN levert altijd een ONT of NT die op je FTU schuift. Die heeft de UTP aansluiting waarmee je je router aansluit. Die router kan je eigen router zijn of de Box12 van KPN.
De NT of ONT overslaan is mogelijk maar dan dien je een patchcover online aan te schaffen die er voor zorgt dat je ook een glaskabel in de FTU kan steken en uiteraard dient je router een SFP poort te hebben zoals je al aangaf.

Punt is wel dat je moet weten of je bij KPN op AON wordt geactiveerd of op een XGS-PON. In het laatste geval is een SFP module voor XGS-PON in je eigen router nog behoorlijk prijzig voor zover ik weet. En uiteraard moet KPN dan jouw SFP module registeren in plaats van hun eigen ONT. Boel gedoe maar het kan zeker wel.

Als je bij KPN een 4 Gbit abonnement kan nemen (hoeft niet) dan wordt je op XGS-PON geactiveerd. Ook als je een langzamer abonnement neemt. Is 4 Gbit niet mogelijk, dan is het nog AON en dat is een stuk simpeler qua aansluiten met eigen apparatuur.
Klopt inderdaad, ik heb één werkende fiber aansluiting van Delta en een oranje, nog niet aangesloten, fiber van KPN in de kruipruimte. Ze hebben vorig jaar al de fiber door de voortuin geschoten.

EDIT: betekend dit eigenlijk dat ik twee aansluitingen tegelijk kan hebben? Of zitten KPN en Delta in dezelfde wijkkast/aansluiting. Mijn router heeft twee ingangen voor WAN.

Dan ben ik een beetje in de war met de startpost Eigen ONT topic waarin ik zag dat er 2 SFP modules, een Fritz en een doorgestreepte Nokia 010 te gebruiken is.
Die SFP gaat hem niet worden want de fiber komt beneden binnen en mn serverruimte is boven op zolder. Een Fritz heb ik niet nodig want, eigen router in de vorm van een Dream Machine pro van Unifi.

Voor zover ik kan zien is het XGS-PON, 4 gb up en down is beschikbaar hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Lange_Slurf op 03-06-2026 21:38 ]

• Barre73
Lange_Slurf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Klopt inderdaad, ik heb één werkende fiber aansluiting van Delta en een oranje, nog niet aangesloten, fiber van KPN in de kruipruimte. Ze hebben vorig jaar al de fiber door de voortuin geschoten.

EDIT: betekend dit eigenlijk dat ik twee aansluitingen tegelijk kan hebben? Of zitten KPN en Delta in dezelfde wijkkast/aansluiting. Mijn router heeft twee ingangen voor WAN.

Dan ben ik een beetje in de war met de startpost Eigen ONT topic waarin ik zag dat er 2 SFP modules, een Fritz en een doorgestreepte Nokia 010 te gebruiken is.
Die SFP gaat hem niet worden want de fiber komt beneden binnen en mn serverruimte is boven op zolder. Een Fritz heb ik niet nodig want, eigen router in de vorm van een Dream Machine pro van Unifi.

Voor zover ik kan zien is het XGS-PON, 4 gb up en down is beschikbaar hier.
Ja, die Delta en die KPN aansluiting zijn fysiek gezien volledig los van elkaar. Die komen helemaal nergens samen. In jouw geval zou ik dan aanraden: Gebruik de ONT die je van KPN krijgt en schuif die op de FTU (en sluit hem aan op stroom). Dan met UTP naar zolder om te verbinden met je Unifi DM. ExperiaBox is dan geheel niet nodig.

Configureren van je Unifi DM qua inkomende VLans op de WAN poort e.d. is niet zo moeilijk en indien nodig is ook daar is een heel topic voor, speciaal voor Unifi spul.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Ja, die Delta en die KPN aansluiting zijn fysiek gezien volledig los van elkaar. Die komen helemaal nergens samen.
Ook niet in de dichtstbijzijnde wijkcentrale? Of hebben ze elk een eigen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Ja, die Delta en die KPN aansluiting zijn fysiek gezien volledig los van elkaar. Die komen helemaal nergens samen. In jouw geval zou ik dan aanraden: Gebruik de ONT die je van KPN krijgt en schuif die op de FTU (en sluit hem aan op stroom). Dan met UTP naar zolder om te verbinden met je Unifi DM. ExperiaBox is dan geheel niet nodig.

Configureren van je Unifi DM qua inkomende VLans op de WAN poort e.d. is niet zo moeilijk en indien nodig is ook daar is een heel topic voor, speciaal voor Unifi spul.
Dat is mooi, dan kan ik KPN tijdelijk samen draaien met Delta om te zien of er problemen ontstaan mbt het bereikbaar zijn van m'n devices. Hoe kom ik erachter welke ONT geleverd zal worden?

Configureren gaat wel lukken, Delta zit ook op een specifiek VLAN, tegen die tijd vind ik dat topic wel.

• Economics
Raven schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Elk een eigen

• Barre73
Raven schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Vergelijk het Delta glasvezel netwerk maar met Ziggo. Is ook een aparte aansluiting in je meterkast en heeft qua netwerk niets te maken met het KPN netwerk. Dat Delta en KPN toevallig allebei glasvezel hebben gelegd betekent niet dat ze met elkaar verbonden zijn. Er is niet 1 landelijk glasvezel netwerk waar ieder op gekoppeld zit of zoiets.

[ Voor 21% gewijzigd door Barre73 op 04-06-2026 20:56 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:52:
[...]

Vergelijk het Delta glasvezel netwerk maar met Ziggo. Is ook een aparte aansluiting in je meterkast en heeft qua netwerk niets te maken met het KPN netwerk. Dat Delta en KPN toevallig allebei glasvezel hebben gelegd betekent niet dat ze met elkaar verbonden zijn. Er is niet 1 landelijk glasvezel netwerk waar ieder op gekoppeld zit of zoiets.
Ja, dat is wel duidelijk ;) , maar was toch nieuwsgierig of ze ergens samenkwamen in dezelfde wijkcentrale (niet daadwerkelijk met elkaar verbonden ofzo).

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 05-06-2026 05:58 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
Raven schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 05:58:
[...]

Ja, dat is wel duidelijk ;) , maar was toch nieuwsgierig of ze ergens samenkwamen in dezelfde wijkcentrale (niet daadwerkelijk met elkaar verbonden ofzo).
Die POPs (kleine wijkcentrales) zijn eigendom van de netwerkbeheerder. Het zou weinig zin hebben als 2 bedrijven allebei een kabel naar dezelfde POP gingen graven. Dan zou 1 kabel genoeg zijn per klant want die kun je alle kanten op patchen in de POP.

Dat is het hele idee van ODF die alleen kabels legt en POPs plaatst. Daar kan elke provider ruimte huren in de POP zodat de aansluitingen van de klant naar de apparatuur kan worden gepatched.
De kosten zijn dan voor de provider:
- Zorgen voor een backbone naar de POP
- Plaatsen apparatuur
- Huur per afgenomen lijn

Je ziet in de markt dat een ODF lijn huren goedkoper is dan bij bijvoorbeeld KPN of Delta. Dat komt volgens mij omdat die ook zelf internet diensten leveren en zo de prijs voor de concurrentie minder aantrekkelijk maken.

• Barre73
Raven schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 05:58:
[...]

Nou... op zich zou je nog een punt kunnen hebben. Ook Delta heeft een bovenliggend glasvezelnetwerk nodig dat landelijk dan weer punten met elkaar verbindt (naar de mediagateway in Hilversum of de AMS-IX in Amsterdam bijvoorbeeld).

Dat huur je normaliter bij een grote darkfiber partij. Eurofiber is een bekende maar het kan ook bij KPN of voormalig BBNed (nu Odido) en nog een paar kleinere spelers.

Die netwerken komen eigenlijk altijd binnen in KPN telefooncentrales simpelweg omdat die van oudsher de knooppunten van ons landelijke telecomnetwerk vormen en daar veel ontkoppeling en inkoppeling plaats vindt.

Dus ja, in theorie kan het wel zo zijn dat Delta en KPN beiden op een KPN-telefooncentrale binnenkomen (gerekend vanuit jouw woning) en dan weer doorgerouteerd worden. Maar dan nog op gescheiden netwerken uiteraard.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-07 14:22
Heb me rot gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.
Krijg vrijdag glasvezel van kpn (alleen internet) en wil graag een eigen modem/router gebruiken. Heb de Ubiquiti UniFi Dream Router 7 op het oog. Weet iemand of dat gaat werken? Dus compleet als vervanging van de experiabox.

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:34
Hazalnootpuur schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:57:
Heb me rot gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.
Krijg vrijdag glasvezel van kpn (alleen internet) en wil graag een eigen modem/router gebruiken. Heb de Ubiquiti UniFi Dream Router 7 op het oog. Weet iemand of dat gaat werken? Dus compleet als vervanging van de experiabox.
Ja, Geen probleem.

Zoals hier ook al veelvoudig in het topic vermeld is, VLAN 6 instellen op de WAN poort met PPPoE (Wat je bij gebruikersnaam / wachtwoord invult maakt niet uit, Kun je eventueel ook opzoeken door in te loggen op de KPN Box, nadat je verbinding geactiveerd / opgeleverd is).

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat posts met betrekking tot verlenging van abonnementen verplaatst naar [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 22:44
Om 16:00 ineens geen internet meer.
lampje knippert groen. 2X modem gereset. Helaas geen succes. Paar keer stroom eraf gehaald ook.
De app 2X doorlopen omdat de app steeds vastloopt bij inplannen monteur.
Nu gebeld, maar krijg een SMS dat de monteur geld gaat kosten
Is toch apart als de modem ofzo kapot is of niet?

Monteur pas morgenmiddag. Dus nu geen tv en internet.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjantje72 op 09-06-2026 17:22 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:21:
Om 16:00 ineens geen internet meer.
lampje knippert groen. 2X modem gereset. Helaas geen succes. Paar keer stroom eraf gehaald ook.
De app 2X doorlopen omdat de app steeds vastloopt bij inplannen monteur.
Nu gebeld, maar krijg een SMS dat de monteur geld gaat kosten
Is toch apart als de modem ofzo kapot is of niet?

Monteur pas morgenmiddag. Dus nu geen tv en internet.
Je betaald eigenlijk alleen maar als het probleem bij jou ligt, maar dat gebeurd naar mijn weten zelden. Staat er niet in de SMS dat je mogelijk geld moet betalen?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Arjantje72
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:51:
[...]

Je betaald eigenlijk alleen maar als het probleem bij jou ligt, maar dat gebeurd naar mijn weten zelden. Staat er niet in de SMS dat je mogelijk geld moet betalen?
De SMS:

Beste klant, op 10 juni 2026, tussen 13.00 en 17.00 uur komt onze monteur bij je langs. Let op: je betaalt voor deze monteur. Bekijk, verzet of annuleer je afspraak makkelijk via kpn.com/volgjemonteur. Groet, KPN

• ArcticWolf
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:43:
[...]

De SMS:

Beste klant, op 10 juni 2026, tussen 13.00 en 17.00 uur komt onze monteur bij je langs. Let op: je betaalt voor deze monteur. Bekijk, verzet of annuleer je afspraak makkelijk via kpn.com/volgjemonteur. Groet, KPN
Nou zou daar toch wel even over bellen als ik jou was 8)7

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Barre73
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Nou zou daar toch wel even over bellen als ik jou was 8)7
Bij mijn weten staat een servicemonteur standaard op "betaald" tenzij hij/zij zelf bij het afronden van de bon aanvinkt dat het kosteloos is omdat het buiten schuld van de klant is. Dus als de vraagsteller denkt dat het inderdaad niet zijn schuld is, dan is er niks aan de hand.

• Arjantje72
Barre73 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:13:
[...]

Bij mijn weten staat een servicemonteur standaard op "betaald" tenzij hij/zij zelf bij het afronden van de bon aanvinkt dat het kosteloos is omdat het buiten schuld van de klant is. Dus als de vraagsteller denkt dat het inderdaad niet zijn schuld is, dan is er niks aan de hand.
Ineens klapte er alles uit, ik dacht eerst een storing extern, maar geen storing bekend bij kpn.
Zat gewoon radio te luisteren, dus iets is kapot gegaan, ik verdenk de modem :)

Maar dan nog vind ik dit een aparte SMS

[ Voor 3% gewijzigd door Arjantje72 op 09-06-2026 19:34 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:42

AvK

Ready Set Go

Trek de stekker uit je modem en de glas box. Wacht minimaal een uur of liefst langer. Dan eerst je glasbox aanzetten. Paar minuten wachten en dan het modem. Dit heeft mij ook wel eens gered namelijk.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:32:
[...]

Ineens klapte er alles uit, ik dacht eerst een storing extern, maar geen storing bekend bij kpn.
Zat gewoon radio te luisteren, dus iets is kapot gegaan, ik verdenk de modem :)

Maar dan nog vind ik dit een aparte SMS
Zelfde SMS ooit gehad toen ook mijn modem kapot ging. Monteur heeft het toen als kostenloos gemarkeerd. Storing door eigen schuld is uiteraard wel betaald.

Als je de V12 modem hebt dan is waarschijnlijk de voeding kapot gegaan, dit is een bekende euvel.

PSN : Geraedus

• Arjantje72
AvK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:47:
Trek de stekker uit je modem en de glas box. Wacht minimaal een uur of liefst langer. Dan eerst je glasbox aanzetten. Paar minuten wachten en dan het modem. Dit heeft mij ook wel eens gered namelijk.
Goede tip, ga ik morgenvroeg proberen.
Geraedus schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Zelfde SMS ooit gehad toen ook mijn modem kapot ging. Monteur heeft het toen als kostenloos gemarkeerd. Storing door eigen schuld is uiteraard wel betaald.

Als je de V12 modem hebt dan is waarschijnlijk de voeding kapot gegaan, dit is een bekende euvel.
Goed om te horen, nou ja goed is het niet :) het is inderdaad de V12.

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:37
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Goede tip, ga ik morgenvroeg proberen.

[...]

Goed om te horen, nou ja goed is het niet :) het is inderdaad de V12.
Laat je even de afloop weten als de monteur is geweest?

XBL gamertag StayingPow3r

• Arjantje72
Eerst krijg ik via SMS een link voor mijn browser met een stappenplan. Die crashed 2X.
Dan maar bellen krijg ik een aardige dame aan de telefoon, die af en toe niet te verstaan was.
Reset(ten) kon ze niet uitspreken, maar ik snapte met haar zin wat ze bedoelde.
Kleur lampje was.. Phgffs..ofzo :?
3X gevraagd wat ze zei.
Toen maar gevraagd om een monteur.. Ja meneer dat gaat wel weg kosten.
-toch niet als het niet aan mij ligt?
.. Dat denk ik niet.

Frustratie even afgeschreven :)
Mr. Freeze schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:57:
[...]

Laat je even de afloop weten als de monteur is geweest?
Yes.
AvK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:47:
Niet gedaan trouwens, dadelijk werkt het en dan weet ik het probleem nog niet :)
Ik laat de monteur kijken.

@Mr. Freeze
Update:
Ik was in de tuin beetje hobbyen, krijg ik een melding dat mijn NAS online was. Ik ga naar binnen en alles werkt ineens weer, dat wil zeggen wel mijn accespoint maar de WIFI van modem zelf kon ik niet inloggen. TV werkte ook ineens. dat was ongeveer half een. Ik kon de afspraak niet meer annuleren.
Monteur was netjes op tijd en heeft de media converter voor de FTU vervangen want die vertrouwde hij niet.
Daarna kon hij ook geen verbinding krijgen met de WIFI en de modem melde zich niet aan bij hem.
Dus ook de Sagemcom 5359 vervangen en alles werkt nu goed :)

Toen zei hij dat er €99 op zijn bon stond, die had hij eraf gehaald omdat het buiten mijn schuld was.

Dus netjes opgelost. Top.

[ Voor 24% gewijzigd door Arjantje72 op 10-06-2026 15:10 ]

• andMax
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 21:13
Afgelopen week is bij ons thuis (eindelijk!) de KPN glasvezelkabel naar binnen getrokken en op vrijdag 12 juni zou een 4gbit abonnement ingaan. Al het spul is binnen en aangesloten, echter krijg ik de lijn niet aan de praat... Ook de klantenservice weet zich geen raad en heeft nu een ticket naar de backoffice gestuurd om de boel uit te zoeken.

Vreemde bestelstatus:
Ondanks dat bij aansluitdatum vermeld staat dat "Je kunt aansluiten", is de knop "Start met aansluiten" grijs. Ook valt mij op dat er wordt vermeld dat "Je pakket is bij PostNL", terwijl de doos al een week in huis is. Zie onderstaande screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eh0vmj1BWW5O6EvAqLgBt-JFLCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NskkpCAVlprQUfsDW31fNLqw.png?f=fotoalbum_large

Het ONT
Op het zwarte Genexis (XGS2110B) ONT heb ik groen licht op Power, en knipperend groen licht op Connection. Wanneer ik de ONT van het witte kastje afschuif stopt Connection met knipperen en gaat een Rood licht achter Alarm aan. Alarm blijft ook branden wanneer ik een losse APC kabel in het ONT stop, dus het lijkt er wel op dat er iets van een signaal binnenkomt.

Hebben andere tweakers hier in het verleden ook mee te maken gehad?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:31
andMax schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:05:
Afgelopen week is bij ons thuis (eindelijk!) de KPN glasvezelkabel naar binnen getrokken en op vrijdag 12 juni zou een 4gbit abonnement ingaan. Al het spul is binnen en aangesloten, echter krijg ik de lijn niet aan de praat... Ook de klantenservice weet zich geen raad en heeft nu een ticket naar de backoffice gestuurd om de boel uit te zoeken.

Vreemde bestelstatus:
Ondanks dat bij aansluitdatum vermeld staat dat "Je kunt aansluiten", is de knop "Start met aansluiten" grijs. Ook valt mij op dat er wordt vermeld dat "Je pakket is bij PostNL", terwijl de doos al een week in huis is. Zie onderstaande screenshot.

[Afbeelding]

Het ONT
Op het zwarte Genexis (XGS2110B) ONT heb ik groen licht op Power, en knipperend groen licht op Connection. Wanneer ik de ONT van het witte kastje afschuif stopt Connection met knipperen en gaat een Rood licht achter Alarm aan. Alarm blijft ook branden wanneer ik een losse APC kabel in het ONT stop, dus het lijkt er wel op dat er iets van een signaal binnenkomt.

Als je even een DM stuurt met je gegevens kan ik even kijken wat er mis gaat

• Soundwork

Vreemde bestelstatus:

[Afbeelding]

Het ONT

Ik zou die PostNL status even laten voor wat het is. Gaat wel vaker mis, ze updaten dan niet de track-and-trace info. Je hebt dan opgehaald of is al bezorgd terwijl de TTC dan nog op de vorige status staat.

Belangrijkste is dat je aansluiting gaat werken en @mad-dog bied jou aan gegevens aan hem te DM-en om te kijken wat er aan de hand is, aangezien de ONT al op de FTU aangesloten zit.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-07 22:14
Soundwork schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ik zou die PostNL status even laten voor wat het is. Gaat wel vaker mis, ze updaten dan niet de track-and-trace info. Je hebt dan opgehaald of is al bezorgd terwijl de TTC dan nog op de vorige status staat.

Belangrijkste is dat je aansluiting gaat werken en @mad-dog bied jou aan gegevens aan hem te DM-en om te kijken wat er aan de hand is, aangezien de ONT al op de FTU aangesloten zit.
Tenzij het KPN systeem er door die PostNL status vanuit gaat dat er nog niets aan te sluiten valt (de uitgegrijsde knop)…
Verder natuurlijk fijn dat mad-dog daar achter de schermen even naar wil kijken.

iRacing Profiel

• Soundwork
Wild Chocolate schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Tenzij het KPN systeem er door die PostNL status vanuit gaat dat er nog niets aan te sluiten valt (de uitgegrijsde knop)…
Verder natuurlijk fijn dat mad-dog daar achter de schermen even naar wil kijken.
Dat is inderdaad wel een goed punt wat je aanhaalt. Aangezien PostNL wel vaker blijft "hangen" zou het vanuit KPN wel verstandig zijn om het proces aan te passen, zoals "apparatuur wel ontvangen, maar status niet bijgewerkt? Klik hier om het aansluiten te starten"...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Soundwork schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:26:
[...]

offtopic:
Don't get me started. Ik kan over het afgelopen jaar alleen al ruim 10 bestellingen als verloren opgeven omdat PostNL de bezorging niet heeft verwerkt in het trackingsysteem |:(

Oscar Wilde

• andMax
Korte update:
@mad-dog heeft achter de schermen meegekeken maar kon helaas niets veranderen aan de situatie.
Soundwork schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Dat is inderdaad wel een goed punt wat je aanhaalt. Aangezien PostNL wel vaker blijft "hangen" zou het vanuit KPN wel verstandig zijn om het proces aan te passen, zoals "apparatuur wel ontvangen, maar status niet bijgewerkt? Klik hier om het aansluiten te starten"...
Bij PostNL staat het pakket wel netjes als bezorg. Het zou wel heel knullig zijn als hierdoor de flow achter de schermen niet doorloopt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQVWY5f0sgHWAMt0PrKXMMADJaY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YeRn9A3qDK5aMekLWxHH0ZAY.png?f=user_large

• ArcticWolf
  • Niet online
*knip*

Het ONT

Langzaam knipperen van connection is juist geen goed teken volgens mij, dan probeert die verbinding te maken. Pas als die constant brand of snel knippert (heb zelf een andere ONT), dan heb je verbinding met de centrale.

Komt er nu een monteur langs?

• Sende115
ArcticWolf schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:36:
[...]

Langzaam knipperen van connection is juist geen goed teken volgens mij, dan probeert die verbinding te maken. Pas als die constant brand of snel knippert (heb zelf een andere ONT), dan heb je verbinding met de centrale.

Komt er nu een monteur langs?
In mijn geval (weliswaar met een andere ISP, maar wel op het KPN netwerk) betekende dit dat de ONT niet geregistreerd was. Telefoontje naar de klantenservice, serienummer even oplezen en 10 minuten later was de verbinding online.

Dat gezegd hebbende, als mad-dog hier al mee bezig is, moet dit goed komen lijkt me.

• Economics
Sende115 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:24:
[...]

In mijn geval (weliswaar met een andere ISP, maar wel op het KPN netwerk) betekende dit dat de ONT niet geregistreerd was. Telefoontje naar de klantenservice, serienummer even oplezen en 10 minuten later was de verbinding online.

Dat gezegd hebbende, als mad-dog hier al mee bezig is, moet dit goed komen lijkt me.
Betekent inderdaad dat hij de configuratie niet kan vinden op de pon- port. Dat kunnen twee dingen betekenen, of een kruising (configuratie staat op een andere pon- poort dan waar de ONT verbinding mee probeert te maken) of dat inderdaad de configuratie bestaat helemaal niet

• Soundwork
andMax schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:16:
Korte update:
@mad-dog heeft achter de schermen meegekeken maar kon helaas niets veranderen aan de situatie.

[...]

Bij PostNL staat het pakket wel netjes als bezorg. Het zou wel heel knullig zijn als hierdoor de flow achter de schermen niet doorloopt...
[Afbeelding]
Maar is er al bekend hoe het opgelost gaat worden? Monteur, of moeten ze twisting eruit halen?

• andMax
Soundwork schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:41:
[...]

Maar is er al bekend hoe het opgelost gaat worden? Monteur, of moeten ze twisting eruit halen?
Helaas nog geen witte rook, het is tot nu toe een kastje naar de muur verhaal... Zolang bij KPN het backoffice ticket open staat wil men geen monteur sturen... De doorloop hiervan zou minimaal 3 werkdagen zijn.

Via de klantenservice van KPN Netwerk kreeg ik trouwens een ander verhaal: 2 verschillende (onder)-aannemers hadden langs moeten komen voor de aanleg. De eerste voor het naar binnen trekken van de kabel, doormeten en plaatsen van het witte kastje. De tweede voor het daadwerkelijk aansluiten van de FTU ONT en afmelden van de lijn.
Je raadt het al, die laatste is nooit langsgekomen...
De FTU ONT heb ik gekregen van een van de gasten die de kabel naar binnen hebben getrokken, zonder dat hij deze zelf heeft geïnstalleerd. Het XGSPON serienummer is hiervan al doorgegeven, zowel naar @mad-dog als naar een van de klantenservice medewerkers van KPN, maar helaas kon men daar niets mee.

Via KPN Netwerk ben ik doorgezet naar Hanab, waar mij werd verteld dat de tweede monteur vanuit (wederom) een andere onderaannemer had moeten komen omdat ons appartementencomplex met 3 woonlagen als hoogbouw is geclassificeerd. Zij zijn nu aan het kijken of daar nog iets geregeld kan worden.

Kortom, nog geen licht aan het eind van de tunnel glasvezekabel.

Edit om 11:27: FTU en ONT door elkaar gehaald

• Soundwork
andMax schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Helaas nog geen witte rook, het is tot nu toe een kastje naar de muur verhaal... Zolang bij KPN het backoffice ticket open staat wil men geen monteur sturen... De doorloop hiervan zou minimaal 3 werkdagen zijn.

Via de klantenservice van KPN Netwerk kreeg ik trouwens een ander verhaal: 2 verschillende (onder)-aannemers hadden langs moeten komen voor de aanleg. De eerste voor het naar binnen trekken van de kabel, doormeten en plaatsen van het witte kastje. De tweede voor het daadwerkelijk aansluiten van de FTU en afmelden van de lijn.
Je raadt het al, die laatste is nooit langsgekomen...
De FTU heb ik gekregen van een van de gasten die de kabel naar binnen hebben getrokken, zonder dat hij deze zelf heeft geïnstalleerd. Het XGSPON serienummer is hiervan al doorgegeven, zowel naar @mad-dog als naar een van de klantenservice medewerkers van KPN, maar helaas kon men daar niets mee.

Via KPN Netwerk ben ik doorgezet naar Hanab, waar mij werd verteld dat de tweede monteur vanuit (wederom) een andere onderaannemer had moeten komen omdat ons appartementencomplex met 3 woonlagen als hoogbouw is geclassificeerd. Zij zijn nu aan het kijken of daar nog iets geregeld kan worden.

Kortom, nog geen licht aan het eind van de tunnel glasvezekabel.
Je "hebt de FTU gekregen" ? Dus gewoon los een TK-01 in je handen in de trant van "hang zelf maar op" ?
Want een FTU monteren met de glasvezelkabel erin opgerold en de pigtail eraan dat ga jij als consument niet voor elkaar krijgen........

• andMax
Soundwork schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Je "hebt de FTU gekregen" ? Dus gewoon los een TK-01 in je handen in de trant van "hang zelf maar op" ?
Want een FTU monteren met de glasvezelkabel erin opgerold en de pigtail eraan dat ga jij als consument niet voor elkaar krijgen........
Ik bedoelde hier ONT, excuseer. Zal het aanpassen in mijn vorige post!

• Soundwork
andMax schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Ik bedoelde hier ONT, excuseer. Zal het aanpassen in mijn vorige post!
Maar als ik dan toch goed begrijp, de FTU is gemonteerd maar nooit getest?
En de ONT kreeg je wel van de monteur om hem aan te kunnen sluiten?

• andMax
Soundwork schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Maar als ik dan toch goed begrijp, de FTU is gemonteerd maar nooit getest?
En de ONT kreeg je wel van de monteur om hem aan te kunnen sluiten?
Er is voor zover ik heb gezien getest door een klein oranjegeel apparaatje aan te sluiten op de glasvezel en ook iets wat op het ONT lijkt wat ik nu heb. Alles was volgens hen in orde en toen zijn ze er vandoor gegaan zonder het ONT te laten hangen. Later op de week is het KPN installatiepakken binnengekomen en daar zat geen ONT in de doos. Dezelfde gasten waren bij de buren bezig en bij navraag trokken ze er zo eentje uit de wagen en gaven 'm mee. Dit was één dag voor de ingang van mijn abonnement dus kon ik toen nog niets mee.

• andMax
Update @mad-dog Heeft achter de schermen nog een zetje gegeven en mijn ONT is geregistreerd!
Zonet de Box omgewisseld voor een directe koppeling aan de Cloud Gateway Fiber en het draait als een zonnetje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKMLY0AaX9SX4gEEvjeAyFavT9E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3yUgjxeyNuC8lHF7XAqFkcX5.png?f=user_large

• Soundwork
andMax schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:25:
Update @mad-dog Heeft achter de schermen nog een zetje gegeven en mijn ONT is geregistreerd!
Zonet de Box omgewisseld voor een directe koppeling aan de Cloud Gateway Fiber en het draait als een zonnetje!

[Afbeelding]
Topper! Hulde aan @mad-dog en veel plezier met je KPN internet aansluiting @andMax :)

• neeecht
  • Laatst online: 05:17
https://community.kpn.com/modems-123/kpn-box-14-update-naar-kpn-software-v14-c-26-04-04-649653/index2.html

Mochten hier ook mensen zijn met een 4 Gbps abo en nog maar 350-400 Mbps upload halen na een reboot en/of firmware update?
Graag hier melden aub. :)

• Economics
neeecht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:04:
https://community.kpn.com/modems-123/kpn-box-14-update-naar-kpn-software-v14-c-26-04-04-649653/index2.html

Mochten hier ook mensen zijn met een 4 Gbps abo en nog maar 350-400 Mbps upload halen na een reboot en/of firmware update?
Ik heb het gemeld bij de in-home team welke verantwoordelijk zijn voor de CPE's. (is niet mijn domein). Het heeft niet met de ONT of dergelijke te maken. Voor als nog lijkt het een bug in de firmware.

[ Voor 7% gewijzigd door Economics op 21-06-2026 13:58 ]

• neeecht
  • Laatst online: 05:17
Economics schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Ik heb het gemeld bij de in-home team welke verantwoordelijk zijn voor de CPE's. (is niet mijn domein). Het heeft niet met de ONT of dergelijke te maken. Voor als nog lijkt het een bug in de firmware.
Wel in combinatie met iets wat er veranderd is op 3 juni, bij mij dan. Er was toen een KPN aangekondigde onderhoud geweest. Iets met het netwerk verbeteren :)
Daarvoor weken/maanden goed gewerkt en vaak reboots gehad (zelf gedaan) en 1 of 2 keer onderhoud ervoor van KPN.

Sinds de update van 3 juni hier is de bug dan actief geworden.
Het heeft niet met de huidige C26 firmware te maken, de C25 firmware heeft dezelfde issue.

De bug zal vast in de firmware zitten, maar iets in het netwerk heeft het nu getriggert.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Aanstaande vrijdag wordt mijn glasaansluiting van buiten naar de mneterkast gebracht door Glaspoort.

Ik heb gisteren een pakketje gekregen van KPN met daarin een modem/router( Plug&Play moden KPN Box 12b van sagemcom). Ik wil graag mijn eigen router (unifi) gebruiken en nu begrijp ik dat ik daar een ONT voor nodig heb.

Kan iemand aangeven waar ik die ONT vandaan haal? Ik lees hier dat de monteur deze afgeeft bij installatie? Of moet ik zelf een acie doen naa KPN of zelf oiets aanschaffen en zo ja welke?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:14

Wildfire

Joy to the world!

Lange_Slurf schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:16:
Aanstaande vrijdag wordt mijn glasaansluiting van buiten naar de mneterkast gebracht door Glaspoort.

Ik heb gisteren een pakketje gekregen van KPN met daarin een modem/router( Plug&Play moden KPN Box 12b van sagemcom). Ik wil graag mijn eigen router (unifi) gebruiken en nu begrijp ik dat ik daar een ONT voor nodig heb.

Kan iemand aangeven waar ik die ONT vandaan haal? Ik lees hier dat de monteur deze afgeeft bij installatie? Of moet ik zelf een acie doen naa KPN of zelf oiets aanschaffen en zo ja welke?
KPN Monteur levert bij een HAS (HuisAanSluiting) de ONT.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-07 15:16

Hmm, dan is binnenkort de V12 aan de beurt voor een update. En de Sw2.... ben benieuwd.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• Barre73
Wildfire schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:36:
[...]

KPN Monteur levert bij een HAS (HuisAanSluiting) de ONT.
Maar zo te lezen is het een NL7/8/9 order in dit geval en zal de aannemer van Glaspoort dus de ONT moeten plaatsen en activeren.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Maar zo te lezen is het een NL7/8/9 order in dit geval en zal de aannemer van Glaspoort dus de ONT moeten plaatsen en activeren.
Ik kom Glaspoort wel tegen maar volgens mij heb ik daar niet altijd een ONT aangetroffen. Maar maakt verder voor die tweaker niet veel uit, belangrijk is dat er iemand komt en die ook een ONT zal plaatsen. :)

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Dat zou wel fijn zijn.

Anders wacht ik wel tot iemand (van KPN) de ont op kan sturen oid.

Ik heb nog een werkende Delta verbinding als back-up

• MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-06 23:25
Ben aan het verhuizen, dus krijg nieuwe modem en glasvezelkastje. Nieuwe huis had al een glasvezelkastje maar als brave burger die eraf gehaald en wilde de nieuwe erop doen (TY01, glasvezelkastje is die zwarte van Nokia). Maar, ik krijg hem er met geen mogelijkheid op. Ziet er identiek uit als de witte die ik eraf haalde, alleen ander merk. Al meerdere filmpjes bekeken maar het lijkt alsof de uitsparing net 2 mm te klein. Kan wel gaan wrikken.. En monteur lijkt weer geld te kosten, wat ik al achterlijk vind als je verhuist. Mensen hier ervaring mee?

Foto: Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/wrdMKFfx

[ Voor 5% gewijzigd door MWSAH op 24-06-2026 00:02 . Reden: Foto ]

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:19
MWSAH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:46:
Ben aan het verhuizen, dus krijg nieuwe modem en glasvezelkastje. Nieuwe huis had al een glasvezelkastje maar als brave burger die eraf gehaald en wilde de nieuwe erop doen (TY01, glasvezelkastje is die zwarte van Nokia). Maar, ik krijg hem er met geen mogelijkheid op. Ziet er identiek uit als de witte die ik eraf haalde, alleen ander merk. Al meerdere filmpjes bekeken maar het lijkt alsof de uitsparing net 2 mm te klein. Kan wel gaan wrikken.. En monteur lijkt weer geld te kosten, wat ik al achterlijk vind als je verhuist. Mensen hier ervaring mee?

Foto: [Afbeelding]
Krijg je de oude er nog wel op? Als het werkt, voorlopig die lekker gebruiken. ;)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MWSAH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:46:

Foto: [Afbeelding]
Ja, wij monteurs hebben soms ook moeite hiermee. Soms luistert het gewoon allemaal erg nauw. Het is mij tot nu toe altijd gelukt de NT uiteindelijk wel te plaatsen, maar ja... als ik kracht zet en het gaat fout dan is het KPN's schuld, zet jij kracht en gaat het fout dan zou het kunnen dat er kosten voor herstel worden gerekend en dat risico (op discussie over wel of geen kosten) kun je beter voorkomen.

Daarom zou je in dit geval gewoon gratis een monteur moeten kunnen krijgen, want de NT niet kunnen plaatsen komt gewoon voor. Maar als je de oude NT terug zou kunnen plaatsen dat gewoon doen. Die kan ook gewoon maximaal een gigabit aan, net als die zwarte.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 24-06-2026 07:15 ]

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07 16:21
Andere mensen probleem dat Google en andere website Russische zijn?

Op verschillende devices en browsers. Kennis heeft hiervan last en ik ook. Beide hebben KPN glasvezel. Hij zit in 145.xxx.xxx.xx blok en ik 86.xxx.xxx.xxx blok.

We gebruiken wel allebei Ubiquiti netwerk. GEO IP adres laat ook NL zien.

Oorzaak/update: We hadden IPv6 uitstaan, daardoor werd via Chrome de VPN/beveiliging gebruikt en ging IPv6 verkeer via Rusland ook met Russisch IPv6 adres van Google. Alleen snap ik niet waarom Safari dan ook websites in het Russisch laat zien terwijl die wel IPv4 gebruikte van KPN (geen IPv6). Na het aanzetten van IPv6 was probleem opgelost.

[ Voor 36% gewijzigd door ikbenjoeri op 25-06-2026 09:07 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:31

Is momenteel in onderzoek :)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 19:22

Sometimes you need to plan for coincidence

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:10
Een van mijn buren had last van een kabelbreuk. Er kwam gisteren een monteur de breuk opspeuren en precies op dat moment had ik opeens ook een kabelbreuk |:(

Dus gebeld met de klantenservice en ik kwam tot haar verrassing direct in aanmerking voor een "Mobile WiFi" pakket. Deze is binnen 25 uur opgestuurd en werkt nu. Voor zover het goede nieuws.

Mijn frustaties:
  • Op de Alcatel Mobile WiFi router staat een admin wachtwoord dat niet werkt. Ik kan dus niet de 5G band aanzetten of kijken hoeveel data ik nog heb (Ik kreeg 100 GB). Morgen dus maar weer bellen...
  • In de documentatie staat een QR code naar een Alcatel http link die dood is.
  • Ze verwijzen naar een Android beheer applicatie die super verouderd is en dus niet meer op recente Android toestellen geïnstalleerd kan worden.
Update: Gebeld, bleek dat ze waren vergeten de WiFi router te resetten. Na de reset werkt het admin wachtwoord wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Muis666 op 26-06-2026 08:25 ]

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 19:17

MeNTaL_TO

The future is not set

Iemand enig idee, in mijn box 12 zie ik alleen nog maar mijn wifi devices in mijn Home Network.

Ook na een reset en een netwerk reset. Niet dat ik ze zo belangrijk vind, maar vond het wel opvallend en vroeg me af of dit nu een feature is geworden (of een bug).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:20
Sinds vandaag overgestapt van Odido naar KPN. Nu krijg ik echter niet de volledige snelheid van 1Gbps/1Gbps. Ik snap dat je er soms wat onder zit maar ik zit er naar mijn mening ruim onder. Ik zal op een later moment nog even met de meegeleverde hardware testen van KPN.

Met Odio haalde ik altijd de volle snelheid en soms zelf nog wat erboven. Ook heb ik via Odido een paar maanden geleden de 2Gbps/2Gbps verbinding gehad en dit kon de UCG-Fiber ook gewoon aan met IDS/IPS enabled.

Mijn situatie is het volgende:

- AON Glasvezelverbinding (KPN)
- Rechtstreeks aangesloten op mijn UCG-Fiber (Unifi) via deze SFP module.
- Achter de UCG-Fiber zit een USW Pro Max 16 PoE (aangesloten via 10G DAC op de UCG-Fiber) en mijn PC zit met 2.5G (CAT6) aangesloten op deze switch.
- IDS/IPS is ingeschakeld op de UCG-Fiber (uitgeschakeld geen verschil)
- IPV6 ingeschakeld (uitgeschakeld geen verschil)
- SFP poort (naar kpn) handmatig ingesteld op 1 Gbps FDX i.p.v. Auto Negotiate

- Speedtest rechtstreeks op UCG-Fiber (804 Mbps / 792 Mbps)
- Speedtest via https://www.kpn.com/internet/speedtest (636.7 Mbps / 830.5 Mbps)

Is dit een bekend probleem (KPN in combinatie met Unifi apparatuur) / Iemand die mijn in de juiste richting kan wijzen?
EDIT: Volgens mij heb ik het opgelost. Als ik de QOS rule "Critical Apps Prioritization" verwijder dan haal ik met de laatste speedtest op de UCG-Fiber 934 Mbps / 940 Mbps en van KPN 927 Mbps / 833 Mbps. Iemand anders had dit probleem ook (zie hier) met Unifi apparatuur lijkt het. Wel raar dat ik er met Odido nooit problemen mee heb gehad maar dat zal met met PPPOE te maken hebben?

[ Voor 21% gewijzigd door qwasd op 27-06-2026 03:30 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@qwasd PPPoE is veel CPU intensiever dan normale IP(DHCP) based routing. Dus ja dit kan zeker impact hebben, het beetje ruimte wat de CPU met Odido over had heeft hij nu nodig voor het verpakken van verkeer in PPPoE.

Volgens mij haal je met een UCG-Fiber 1,7/1,7Gbps over PPPoE met alle enhanced features uit. En 4/4Gbps met hardware offloading ingeschakeld, door de QoS features gaat hardware offloading automatisch uit.

[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 27-06-2026 07:42 ]

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:10
qwasd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 02:38:
Sinds vandaag overgestapt van Odido naar KPN. Nu krijg ik echter niet de volledige snelheid van 1Gbps/1Gbps. Ik snap dat je er soms wat onder zit maar ik zit er naar mijn mening ruim onder. Ik zal op een later moment nog even met de meegeleverde hardware testen van KPN.

Met Odio haalde ik altijd de volle snelheid en soms zelf nog wat erboven. Ook heb ik via Odido een paar maanden geleden de 2Gbps/2Gbps verbinding gehad en dit kon de UCG-Fiber ook gewoon aan met IDS/IPS enabled.

Mijn situatie is het volgende:

- AON Glasvezelverbinding (KPN)
- Rechtstreeks aangesloten op mijn UCG-Fiber (Unifi) via deze SFP module.
- Achter de UCG-Fiber zit een USW Pro Max 16 PoE (aangesloten via 10G DAC op de UCG-Fiber) en mijn PC zit met 2.5G (CAT6) aangesloten op deze switch.
- IDS/IPS is ingeschakeld op de UCG-Fiber (uitgeschakeld geen verschil)
- IPV6 ingeschakeld (uitgeschakeld geen verschil)
- SFP poort (naar kpn) handmatig ingesteld op 1 Gbps FDX i.p.v. Auto Negotiate

- Speedtest rechtstreeks op UCG-Fiber (804 Mbps / 792 Mbps)
- Speedtest via https://www.kpn.com/internet/speedtest (636.7 Mbps / 830.5 Mbps)

Is dit een bekend probleem (KPN in combinatie met Unifi apparatuur) / Iemand die mijn in de juiste richting kan wijzen?

[...]
Ik ben even benieuwd. Waarom gebruik je QoS bij een symetrische lijn (up- en download 1Gb). Merk je verschil als het uit staat?

Ik ken het wel van een asymetrische lijn. Dan kan de upload de download dicht drukken. En krijg je bijvoorbeeld met telefonie problemen. Maar ik dacht dat dit probleem (buffer bloating) niet optrad op een symetrische lijn.

• qwasd
  • Laatst online: 10:20
Tonne schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Ik ben even benieuwd. Waarom gebruik je QoS bij een symetrische lijn (up- en download 1Gb). Merk je verschil als het uit staat?

Ik ken het wel van een asymetrische lijn. Dan kan de upload de download dicht drukken. En krijg je bijvoorbeeld met telefonie problemen. Maar ik dacht dat dit probleem (buffer bloating) niet optrad op een symetrische lijn.
Dit was een aanbevolen QoS rule van Unifi specifiek voor Teams, Zoom etc.
Tijdje geleden al via de wizard op de hoofdpagina van Unifi doorlopen.
Met Odido nog nooit problemen mee gehad / verschil gemerkt.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Gisteren is, ondanks het ontzettend hete weer, de KPN lijn rond 08:30 werkend opgeleverd.
Er waren wat problemen met het activeren maar na wat zoeken en bellen van de monteur bleuk dat er in de FTU een kabel verkeerd om zat. Vreemd volgens die jongen want, zo zij hij, ze komen zo uit de fabriek.

Glaspoort heeft de installatie gedaan en mijn voortuin moest ook deels open. Nu is het zo dat we die voortuin nog geen jaar geleden hebben laten bestraten en ik begrijp ook dat het nooit meer zo mooi kan worden als de eerste "leg". Maar deze beste man heeft de stenen verkeerd om terug gelegd waardoor het verband niet meer is zoals het er oorspronkelijk bij lag.

Ik heb nadat ze het hadden dicht gelegd gecheckt en toen was het goed. na die "problemen" van hierboven hebben ze dus weer de stenen eruit gehaald omdat ze blijkbaar dachten dat het in de kabel zou zitten. Ik wist dit niet (achteraf terug gekeken op de deurbelcam) en de tweede keer dichtleggen hebben ze het absoluut niet naar mijn zin gegaan.

Weet iemand waar ik dit kan melden? Is dat bij KPN? moet ik een ticket inschieten bij Glaspoort of wachten op een evt. enquete. Of zelf aan de slag met het netjes dichtleggen.

VOOR:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iASa4obQ6QYhPeiMELwaiUbEYZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czbaWozviVR8NKL6O7hIiJK1.jpg?f=fotoalbum_large

NA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNbzn7ygdi7s7vFxvsRpvMJFcjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuDsEBroIjUF7mp9XHEDRtsL.jpg?f=fotoalbum_large

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 19:22
Ik zou het zelf doen. Het zijn glasvezelmonteurs, geen stratenmakers. Het gaat toch nooit worden zoals jij wil - ik moest al 3x kijken wat precies het probleem was.

edit: dit was niet om lullig te doen, maar 100% gemeend advies.

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 29-06-2026 16:45 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:08
Hallo allemaal,

Ik weet niet in hoe verre mijn vraag in welke topic hoort.

Zie bij Quickreply hier van alles staan:

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie

Heb de keuze gemaakt om het hier te posten, aangezien het over mijn KPN glasvezel abbo gaat en de infrastructuur.

Heb al sinds 2023 KPN glasvezel via glaspoort. En toen der tijd gekozen om er een Fritzbox 5530Fiber aan te hangen met eigen SFP ONT in deze router aan de NTU Via fiberdraad (groen naar blauw). Opzicht draait dit op dit moment gewoon prima.
(bespaart ook nog die extra 8 watt van de ONT)(misschien win ik er ook niks mee als de SFP ONT net zo veel als meer gebruikt) (daarnaast heb ik er momenteel ook geen stopcontact er meer voor)

Maar ben een beetje aan het orienteren voor een aanpassing / upgrade. Ik lijkt vast te zitten in de wereld van de Fritzbox.
Van KPNs eigen router wilde ik liever niks van weten (aangezien ik van de openheid hou van de Fritzbox.
Ook heb ik hier nog het oudere genexis ONT liggen waar volgens mij eerder al problemen mee zijn geweest.
(enkel tijdig gebruik geweest in het begin) toen afgekoppeld en over gegaan op de SFP Ont van Fritz.

De Fritzbox een leuk ding tot bepaalde hoogte.. Tot je erachter komt dat de hardware ontwikkelingen bij AVM je tegenhouden.
Had op de nieuwe Fritzbox 5690 XGS eigenlijk wel 2x 2.5Gbe verwacht anno 2026. Ja ik weet dat je de WAN poort op mijn oude 5530 fiber ook kan gebruiken, maar die gaat helaas al naar boven. En ja ik zou er nog een 2,5Gbit switch er tussen kunnen zetten, dat is denk ik ook niet bepaald handig als ik naar het aantal stopcontact aansluitingen kijk en het aantal verbruikers die erbij komen.

Maar zag dat op de Fritzbox 5690 XGS ook een veel sterkere WIFI performance heeft. (zeker het dubbele op de 2,4Ghz band dan wat ik nou heb op de 5530fiber. Maar goed zo`n 5690 XGS kost je ook al snel 339 euro. En voor dat geld verwacht je eigenlijk toch wel een beter apparaat.

De tekort komingen zijn bij de 5530fiber to meer en snellere ethernet poorten en een snellere wifi (ontvangst gaat door woonkamer naar begaande grond slaapkamer (totaal door 2 muren en of 2 deuren)

Weet ook dat het huidige router max 2.5Gbe kan op de WAN poort. Liever ben ik de tijd wat vooruit met een upgrade naar een 10G WAN poort minimaal.

Ander probleem is dat wij hier nog gebruik maken van de vaste telefoon (gok dat dit via Voip gaat)

Ik ben wel me aan het bedenken dat ik wellicht toch een Nokia ONT ga overwegen.

Vermoed dat ik niet zo heel veel keuze heb als ik via router SFP ONT naar NTU wil gaan klopt dit?
Ja ik zou voor de Fritzbox 5690 XGS kunnen kiezen, alleen dan beperk ik mij mezelf misschien met betere opties?

Denk dat het bij AVM net zo gaat als bij Synology met hun Nassen. Dat ze toen al ook niet zo snel wilde overgaan op 2,5Gbit Ethernet en hoger voor normale consument producten. Als dat zo is, denk ik niet als AVM met een nieuwe router komt na de 5690XGS er veel verbetering te zien zal zien.

Betreft de vaste telefonie.. Ik las dat zoiets zou kunnen met een Voip bridge aangezien er veel van die merken zoals ASUS geen telefoon aansluiting erop hebben zitten. Wat is daar de ervaring mee. (aangezien ik dit zelf nog nooit gebruikt heb)

Mijn vraag is wat is de beste weg om te bewandelen om het meeste uit mijn glasvezel config te halen.
Met behoud dat ik de vaste telefoon zou kunnen blijven gebruiken.

https://www.zyxel.com/service-provider/global/en/products/fiber-oltsonts/xgs-pon/hgus/pm7513-r0

Ik vond online nog wel iets info van een voip bridge van zyxel. Nou weet ik dat zoiets standaard niet gebruik word bij een kpn glasvezel aansluiting XGS-Pon.. Vroeg me af of deze ervoor te gebruiken is.
Klopt het dat de Nokia ONT dan komt te vervallen?

Ik vond ook nog deze ONT:

https://www.dectdirect.nl/nl/uisp-fiber-xgs.html?gad_source=1&gad_campaignid=23225793770&gbraid=0AAAAADmKXR8IgYXurZZ59AjY3fF0Sx9t7

Maar vermoed dat deze niet compatible is met de Nokia infrastuctuur van KPN zelf.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:38
@Robin4 Dit omschrijving klinkt als een XGS-PON setup. Klopt dat?

Als je de investering wilt doen kan je ook een eigen ONT in SFP formaat overwegen. Dan kan je deze gebruiken in alle routers met een SFP+ slot.

Er is een mooi topic over hier op Tweakers [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

• Robin4
Ja XGS-PON is de techniek

Maar een SFP ONT die heb ik al van avm fritz. Die kwam in een kit met de fritzbox 5530 fiber.
Ik las net ergens dat die modules niet in elke SFP slot werken. Zoals bij ASUS, daar zou je alleen ethernet modules in kunnen gebruiken en is er voor ONT geen ondersteuning.

Afbeeldingslocatie: https://schenkict.nl/cdn/shop/files/178.jpg?v=1726483951&width=823

De heb ik dus al.

[ Voor 99% gewijzigd door Robin4 op 27-06-2026 21:29 ]

• leander-s
@Robin4, Ja er zijn alleen meerdere soorten. De XGS-PON SFP van de Fritz zorgt alleen maar voor de laag 0 functionaliteit ofwel licht over de lijn heen sturen in de juiste golflengte. XGS-PON is een passieve techniek waarbij iedere klant op de splitter in de wijkkast hetzelfde (encrypted) signaal krijgt. De ONT is dan verantwoordelijk om alleen jouw signaal eruit te filteren. Al die functionaliteit wordt bij Fritz door de box zelf afgehandeld en niet in de SFP. Dit maakt de SFP zelf goedkoper alleen heeft het een harde afhankelijkheid van een Fritzbox

Een SFP ONT kan je vergelijken met een slimme SFP met modem functionaliteit. Hierbij wordt het gehele protocol afgehandeld op de SOC van de SFP en daardoor functioneel in praktisch alle routers

• Robin4
Kijk weer wat geleerd.

Ik ben momenteel dat aangedragen topic aan het lezen. Maar J****s wat zijn dat veel berichten om te lezen.
Ben ik meer tijd aan kwijt, dan aan het vinden van bruikbare antwoorden. Als zal ik dat topic toch even wat proberen door te spitten. Nou geef je aan dat die SFP van AVM een minder slim ding is, en blijkbaar alleen compatible zal blijven voor Fritzbox routers met deze optie. Ik zag al dat bij de nieuw 5690 XGS dat ze deze SFP functie ook al weer hebben afgebouwd/ niet meer gebruik word op hun nieuwe model. Misschien kwa kosten goedkoper om het in die routers van hun in te bouwen..

Stel ik heb dan toch een andere SFP ONT nodig. Wat is zowat het meeste compatible met de meeste routers en apparaten? Zal het ook in een ASUS router werken? En hoe los ik dan het probleem op met de vaste telefoon, want die wil ik wel blijven gebruiken hier.

• leander-s
@Robin4, Ik denk dat je keuzes moet maken helaas. Of hogere snelheden of gebruik maken van dect, ik zie namelijk zo snel niet routers met zowel een SFP+ poort voor fiber als ook nog een telefonieaansluiting buiten Fritzbox om. Dat is namelijk best een kleine markt en voornamelijk nog in Duitsland en een beetje in NL gangbaar. Als er telefonie wordt gebruikt is VOIP tegenwoordig wel zo’n beetje de standaard.

Het topic die ik linkte heeft een goede bijgewerkte TS, dus die is het meest belangrijk om door te nemen als oriëntatie.

• Robin4
Maar geen Voip bridge mogelijkheden dan?

• Sende115
Robin4 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:43:
Maar geen Voip bridge mogelijkheden dan?
Dit is zeker mogelijk, google maar eens op ATA (Analog Telephone Adapter).

• Robin4
Ik heb net even gekeken, maar dat is niet hetzelfde als een Voip bridge?

Kwa router is ASUS RT-BE88U voor mij de enigste optie.

Zie bij Reviews eronder dat is best wel wat stroom verbruikt, dan heb ik nog een SFP+ ONT nodig als dat al werkt en nog een extra Analog telephone Adapter.

Denk dat die Fritzbox 5690XGS dan toch wel de betere optie blijft. Aangezien die Asus RT-BE88U geen 6Ghz band heeft, net als deze 5690XGS router.

Enigste voordeel is dat ik op de 5690XGS gelukkig 1 10Gbit Wan poort heeft die net als mijn 5530fiber die een 2,5Gbit Wan poort heeft ook als LAN kan gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Robin4 op 28-06-2026 00:08 ]

• JoeZuCK
  • Laatst online: 09:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

Iemand die mij kan overtuigen waarom ik F-Secure zou (willen) gebruiken? Ik krijg het weliswaar gratis bij het nemen van een abonnement bij KPN, maar waarom zou ik bijvoorbeeld juist F-Secure willen gebruiken naast of ipv Microsoft Defender?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• synoniem
  • Niet online
JoeZuCK schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:07:
Iemand die mij kan overtuigen waarom ik F-Secure zou (willen) gebruiken? Ik krijg het weliswaar gratis bij het nemen van een abonnement bij KPN, maar waarom zou ik bijvoorbeeld juist F-Secure willen gebruiken naast of ipv Microsoft Defender?
F-Secure is meer dan alleen een virusscanner, het levert ook add-on's voor je browser, een vpn, browserbescherming bij het bankieren en dacht een passwordmanager. Geen idee of je daar iets van nodig hebt maar voor de virusscanner alleen hoef je het niet te doen inderdaad.

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:08

TVL

Op AV test heeft Defender iets hogere score. Maar denk inderdaad dat F-Secure meer mogelijkheden heeft als je die wil gebruiken. Password manager gebruik ik bijvoorbeeld Keepass. Hoef ik niet in een Virusscanner.

In principe betaal je ook voor F-Secure al is dat dan indirect via je internetabonnement. Ik heb hem wel geïnstalleerd maar wel wat functie uit staan.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows

[ Voor 19% gewijzigd door TVL op 28-06-2026 22:19 ]

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:05
Robin4 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:06:
Ik heb net even gekeken, maar dat is niet hetzelfde als een Voip bridge?

Kwa router is ASUS RT-BE88U voor mij de enigste optie.

Zie bij Reviews eronder dat is best wel wat stroom verbruikt, dan heb ik nog een SFP+ ONT nodig als dat al werkt en nog een extra Analog telephone Adapter.

Denk dat die Fritzbox 5690XGS dan toch wel de betere optie blijft. Aangezien die Asus RT-BE88U geen 6Ghz band heeft, net als deze 5690XGS router.

Enigste voordeel is dat ik op de 5690XGS gelukkig 1 10Gbit Wan poort heeft die net als mijn 5530fiber die een 2,5Gbit Wan poort heeft ook als LAN kan gebruiken.
Er komt een nieuwe Gli.Net Flint 4 aan met super mogelijkheden:

https://www.gl-inet.com/en-de/products/gl-be14000?country=NL

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• Robin4
snah001 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:59:
[...]

Er komt een nieuwe Gli.Net Flint 4 aan met super mogelijkheden:

https://www.gl-inet.com/en-de/products/gl-be14000?country=NL
Dat is wel een serieus apparaat. Alleen hoe ga je het doen als je ook nog vaste telefonie eraan wilt sluiten.

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:05
Robin4 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:35:
[...]

Dat is wel een serieus apparaat. Alleen hoe ga je het doen als je ook nog vaste telefonie eraan wilt sluiten.
Op een lan poort een adapter hangen waarop je die vaste telefoon telefoon op aansluit.
Je moet dan wel ergens een abo hebben om met via die adapter te kunnen bellen.
Heb er zo een lange tijd geleden gehad maar moet ik opzoeken welke dat was.
Het bedrijf was Budgetphone en die zette ook je oude nummer om maar of dat bedrijf nog bestaat na 17 jaar??

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• Robin4
Ik weet niet of dat ik de huidige kpn gegevens uit me oude modem / router kan vissen en die dan gebruiken op die andere nieuwere router.

Heb eens een aanvraag gedaan bij AVM of ze eventueel een upgrade versie van de 5690XGS op de markt zouden willen zetten.

Dan een versie waarop wel de 6Ghz band zit (las dat wifi 6e hier ook gebruik van maakte als wifi 7)
dus dat is waarschijnlijk wel een gemis als je een apparaat hebt die dit niet heeft.

En dan van de 4 x 1 GBit ethernet er 2 x 2.5Gbit van maken en die andere 2 lekker op 1Gbit laten hangen
dat zou mij het ding veel dingen gelijk oplossen.
Ben benieuwd wat ze met de input gaan doen (al denk ik verlopig niets) dan maar eventueel wachten op een nog nieuwere model met betere specs.

Die aansluiting voor direct op de fiber is verder gewoon goed. Zo hou ik de 10 Gbit wan poort over en kan ik die voor andere dingen gebruiken dan er een ONT erop aan te sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Robin4 op 29-06-2026 00:43 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
Robin4 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 00:40:
Ik weet niet of dat ik de huidige kpn gegevens uit me oude modem / router kan vissen en die dan gebruiken op die andere nieuwere router.
Je hoeft vaste telefonie echt niet bij je internet provider af te nemen. Is zelfs veel goedkoper om het via een VoIP provider te doen.

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 21:53
Robin4 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:35:
[...]

Ik heb dit een tijdlang gehad via Cheapconnect en een Grandstream ATA.

• Barre73
snah001 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 00:35:
[...]

Op een lan poort een adapter hangen waarop je die vaste telefoon telefoon op aansluit.
Je moet dan wel ergens een abo hebben om met via die adapter te kunnen bellen.
Heb er zo een lange tijd geleden gehad maar moet ik opzoeken welke dat was.
Het bedrijf was Budgetphone en die zette ook je oude nummer om maar of dat bedrijf nog bestaat na 17 jaar??
Ja hoor. Die bestaan zeker nog. Net een paar maanden geleden voor mijn vader een abonnement afgesloten. Met een gratis ATA erbij zelfs.

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:03
Lange_Slurf schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:01:
Gisteren is, ondanks het ontzettend hete weer, de KPN lijn rond 08:30 werkend opgeleverd.
Er waren wat problemen met het activeren maar na wat zoeken en bellen van de monteur bleuk dat er in de FTU een kabel verkeerd om zat. Vreemd volgens die jongen want, zo zij hij, ze komen zo uit de fabriek.

Glaspoort heeft de installatie gedaan en mijn voortuin moest ook deels open. Nu is het zo dat we die voortuin nog geen jaar geleden hebben laten bestraten en ik begrijp ook dat het nooit meer zo mooi kan worden als de eerste "leg". Maar deze beste man heeft de stenen verkeerd om terug gelegd waardoor het verband niet meer is zoals het er oorspronkelijk bij lag.

Ik heb nadat ze het hadden dicht gelegd gecheckt en toen was het goed. na die "problemen" van hierboven hebben ze dus weer de stenen eruit gehaald omdat ze blijkbaar dachten dat het in de kabel zou zitten. Ik wist dit niet (achteraf terug gekeken op de deurbelcam) en de tweede keer dichtleggen hebben ze het absoluut niet naar mijn zin gegaan.

Weet iemand waar ik dit kan melden? Is dat bij KPN? moet ik een ticket inschieten bij Glaspoort of wachten op een evt. enquete. Of zelf aan de slag met het netjes dichtleggen.

VOOR:

[Afbeelding]

NA:

[Afbeelding]
Als ze nog in de straat of buurt zijn zou ik de voorman (geel hesje) even aanschieten. Zo niet zou ik het direct zelf doen, is letterlijk 10 minuten werk.

• Gizzard
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:49
Onze VvE wilde voor de algemene ruimten van ons gebouw graag WiFi voor de bewoners aanbieden, zonder dat dit via de particuliere aansluiting van een bewoner loopt. Een van de redenen hiervoor is is dat er met een mobiele telefoon binnen geen 4g/5g dekking is. Verder zouden we dan ook de omvormer van de gemeenschappelijke zonnepanelen en een brandmeldinstallatie via internet kunnen koppelen.

Er kwam in het gebouw nog 1 glasvezel binnen die niet in gebruik was. Deze is op ons verzoek door Glasdraad aangesloten, getest en opgeleverd. Dan denk je dat het geregeld is.

Maar dan moet er nog een abonnement bij KPN worden afgesloten. Het blijkt in de praktijk echter niet mogelijk om via de gebruikelijke kanalen een abonnement af te sluiten als je niet beschikt over een huisnummer of postcode. Het gebouw had wel een huisnummer met een toevoeging, maar er was geen postcode aan gekoppeld. Iets met BAG registratie. Natuurlijk is die postcode hetzelfde als die van de appartementen, maar zo werkt dat in de praktijk niet. BAG zeg nee, gemeente zegt nee, dus het blijft nee. Maar goed dan blijf je dus stuklopen op de huisnummer/postcode controle van de website van KPN.

Dan maar eens een vraag ingeschoten bij KPN @Economics en na een en ander uitgelegd te hebben kon dit achter de schermen snel administratief afgehandeld worden en hebben we sinds gisteren een werkende aansluiting.

@Economics wordt nogmaals bedankt voor het meedenken en het administratief regelen van deze aansluiting! We zijn er blij mee, top geregeld zo. _/-\o_

• Barre73
Gizzard schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:44:
Onze VvE wilde voor de algemene ruimten van ons gebouw graag WiFi voor de bewoners aanbieden, zonder dat dit via de particuliere aansluiting van een bewoner loopt. Een van de redenen hiervoor is is dat er met een mobiele telefoon binnen geen 4g/5g dekking is. Verder zouden we dan ook de omvormer van de gemeenschappelijke zonnepanelen en een brandmeldinstallatie via internet kunnen koppelen.

Er kwam in het gebouw nog 1 glasvezel binnen die niet in gebruik was. Deze is op ons verzoek door Glasdraad aangesloten, getest en opgeleverd. Dan denk je dat het geregeld is.

Maar dan moet er nog een abonnement bij KPN worden afgesloten. Het blijkt in de praktijk echter niet mogelijk om via de gebruikelijke kanalen een abonnement af te sluiten als je niet beschikt over een huisnummer of postcode. Het gebouw had wel een huisnummer met een toevoeging, maar er was geen postcode aan gekoppeld. Iets met BAG registratie. Natuurlijk is die postcode hetzelfde als die van de appartementen, maar zo werkt dat in de praktijk niet. BAG zeg nee, gemeente zegt nee, dus het blijft nee. Maar goed dan blijf je dus stuklopen op de huisnummer/postcode controle van de website van KPN.

Dan maar eens een vraag ingeschoten bij KPN @Economics en na een en ander uitgelegd te hebben kon dit achter de schermen snel administratief afgehandeld worden en hebben we sinds gisteren een werkende aansluiting.

@Economics wordt nogmaals bedankt voor het meedenken en het administratief regelen van deze aansluiting! We zijn er blij mee, top geregeld zo. _/-\o_
Even ter algemene info: Het is niet de BAG die dit bepaalt maar de gemeente zelf. Zij vullen die BAG. En als zij bepalen dat een adres wel een straatnaam en een huisnummer krijgt (in dit geval met een toevoeging P als ik het goed heb) maar geen postcode, dan is dat wat de BAG toont.

KPN, maar ook vrijwel alle andere netbeheerders gebruiken de BAG als basis voor de administratie. En als er geen postcode is kan de aansluiting niet op een normale manier geregistreerd worden. Daar is bij KPN wel een andere manier voor maar die had de aannemer/Glaspoort in dit geval nog niet geprobeerd. Nu gelukkig wel.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:10
Vervolg van mijn ervaringen met de Alcatel Mobile WiFi router die ik kreeg nadat mijn glasvezel er opeens mee was gestopt. (Dit bleek trouwens te liggen aan een monteur die in de centrale iemand anders op mijn aansluiting had geprikt). De noodoplossing is echt behelpen:
  • Ongeveer 10 Mbit up/down (4G+)
  • Weigert meerdere keren per dag nieuwe verbindingen waardoor je de Alcatel Mobile WiFi router moet herstarten
  • Soms super hoge latency
  • Kan eigenlijk geen TV kijken (want maar 100 Gigabyte data op simkaart en streaming gaat super hard)
Ik ben blij dat mijn glasvezel verbinding het na 9 dagen weer doet. De eerste monteur kwam na 4 werkdagen, maar toen brak iets af in mijn FTU en moest een 2e monteur worden ingepland.
Pagina: 1 ... 194 195 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie