Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2
Acties:

• chickpoint
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09-04 14:00

KPN logo

Inhoud

Terug naar boven

Inleiding

KPN is een toonaangevende leverancier van telecommunicatie en IT en marktleider in Nederland. Met vaste en mobiele netwerken voor telefonie, data en televisie bedienen ze klanten in binnen- en buitenland. KPN richt zich op zowel particuliere klanten als zakelijke gebruikers, van klein tot groot. Daarnaast biedt KPN telecomproviders toegang tot wijdvertakte netwerken.

In dit topic spitsen wij ons alleen op het Glasvezel aanbod van KPN. Voor xDSL is er een afzonderlijk topic.

Terug naar boven

Producten

Bij KPN is het mogelijk om diverse diensten af te nemen, waaronder internet en televisie.
Sinds Oktober 2019 heeft KPN het aanbod gewijzigd naar KPN Hussel. Hierdoor is het mogelijk om voor jezelf een pakket samen te stellen van diensten die jij nodig hebt.

Neem je ook andere diensten af van KPN (bijvoorbeeld mobiele telefonie), dan kom je in aanmerking voor extra voordeel op het entertainment pakket.

Internet
Bij Glasvezel krijg je symetrische internet snelheden, dit betekend dus dat je upload snelheid net zo snel is als je download snelheid. Je kunt internet afnemen met de volgende snelheden:

Download Snelheid:
50 Mbit/s
100 Mbit/s
200 Mbit/s
500 Mbit/s
Upload Snelheid:
50 Mbit/s
100 Mbit/s
200 Mbit/s
500 Mbit/s
Maandelijkse kosten:
€42,50
€47,50
€50,00
€55,00

Naast internet kun je nog aanvullende "internetopties" afsluiten:

Naam Pakket:
Maandelijkse kosten:
€4,99
€5,-

*KPN levert standaard de experiabox als wifi-modem, je krijgt geen keus of je een V8, V9, V10 of V10A krijgt, dit beslist KPN.
Terug naar boven

Televisie
Bij KPN Hussel kan je televisie bij je pakket nemen, dit kost je €10,- per maand, als je TV afneemt dan zit daarbij 1 settop-box bij inbegrepen. Daarnaast krijg je de beschikking over 65 tv-zenders, waaronder de bekende Nederlandse publieke en commerciële zenders en een breed aanbod van regionale en internationale zenders. Mocht het standaard pakket nog niet de zenders bevatten die je wilt, dan kan je bij Entertainment voor extra zenderpaketten kiezen.

Naast de normale dienst televisie biedt KPN nog een aantal extra diensten aan die je af kunt nemen:

Dienst:
Extra settop-box
Zenders in 4K ontvangen
Programma's opnemen
Maandelijkse kosten:
€5,- (per box)
€2,50
€4,99
Bijzonderheden:
1 settop-box inbegrepen bij het televisie pakket
-
Gratis bij afname van 2 of meer settop-boxen

Terug naar boven

Telefonie
Bij je pakket kun je ook telefonie nemen, dit kost €2,00 per maand. Hiervoor gelden de reguliere tarieven. Daarnaast kun je nog extra bundels afsluiten voor onbeperkt bellen.

Naam Bundel:
BelOnbeperkt NL
BelOnbeperkt Altijd
Maandelijkse kosten:
€9,99
€16,50

Terug naar boven

Entertainment
Het is mogelijk om bij KPN Hussel extra entertainment pakketten af te sluiten. Onder deze catergorie vallen niet alleen zenderpaketten, maar ook diensten zoals bijvoorbeeld Spotify. Het is mogelijk om de volgende diensten of zenderpaketten af te nemen via KPN.

Naam Pakket
Maandelijkse kosten
Spotify Premium
€8,99
Spotify Family
€13,99
Film1
€9,99
Videoland
€8,99
Fox Sports
€12,99
Ziggo Sport
€14,99
Duits Pakket
€3,99
Erotiek Pakket
€12,99
Hindi Pakket
€14,99
Plus Pakket
€6,99
Kids Pakket
€4,99
Turks Pakket
€7,99

Terug naar boven

Entertainmentvoordeel

Als je meedere diensten afneemt van KPN (bijvoorbeeld mobiele telefonie) kom je in aanmerking voor entertainmentvoordeel. Hierbij krijg je €5,- korting per maand op een entertainmentpakket naar keuze.

Dit entertainmentvoordeel is onderdeel van het KPN Hussel pakket, maar je krijgt dit voordeel ook als je mobiel abbonement nog onder de oude KPN Compleet constructie valt. Schakel je over van KPN Compleet Thuis naar KPN Hussel Thuis blijven de KPN Compleet voordelen op je mobiele abonnementen behouden. Deze komen dus niet te vervallen, tot je met het mobiel abonnement ook overstapt op KPN Hussel.

Terug naar boven

Contractduur en opzeggen

Bij KPN Hussel is de normale contractduur 12 maanden, na deze 12 maanden kun je maandelijks opzeggen. Wil je de vrijheid om direct maandelijks op te kunnen zeggen kost dit €3,- per maand extra.

Terug naar boven

Modems

KPN levert een Experia Box.

Deze hebben een versienummer(V..). Het kan zijn dat je een ZTE H220N (V7), Thompson TG789vn, de Arcadyan VGV7519 (V8), de ZTE H368N (V9), de ZTE H369A (V10) of de Arcadyan VRV9517 (V10a) in bruikleen hebt.

Alle modems hebben Wi-Fi en zijn tevens een router.

Handleidingen voor de modems vind je hier

Zelf service

Met de Servicetools kan je online en offline stap voor stap je probleem met WiFi, internet, e-mail, Vast Bellen en Interactieve TV oplossen. Klik hier om naar de servicetools pagina te gaan.

Terug naar boven

Eigen router

Inmiddels staat KPN toe om een eigen router te gebruiken voor jouw internetverbinding. Let op!: Als je een eigen router gebruikt voor je internetverbinding ben je ook zelf verantwoordelijk als deze niet werkt. KPN levert hier geen support op! Het gebruik van een eigen router geschied dus geheel op eigen risico.

De gegevens die je nodig hebt om je eigen router in te stellen kun je vinden op de website van KPN:
https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Daarnaast zijn er een aantal topics hier op Tweakers die zich hier ook mee bezig houden:Terug naar boven

Contactgegevens

Als je een vraag wil stellen aan KPN dan kan je op de volgende manieren in contact komen met KPN:

Telefonisch: 0800-0402 (Gratis).
24/7 bereikbaar voor storingen & technische vragen
Van 08:00 t/m 22:00 bereikbaar voor overige vragen

Chat: die vind je hier Hier kan je contact opnemen over Mobiel, Mobiel Internet, TV, Internet & Bellen (Koper) & TV, Internet & Bellen (Glasvezel).

Winkels: Deze vind je via deze link: Klik

Twitter: Het twitteraccount van KPN Webcare is: @KpnWebcare

Facebook: Het facebookaccount van KPN Webcare is: @kpn

Forums: Ze zijn actief op de volgende fora:Helaas nog niet op tweakers

Terug naar boven

Veelgestelde vragen

:? Wat zijn de SMTP/POP/IMAP adressen van KPN

De standaardinstellingen van de KPN mailserver zijn:

IMAP (beveiligd) - aanbevolen

Inkomende server:
  • imap.kpnmail.nl
  • SSL aanvinken
  • SSL/TLS poort 993
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server:
  • smtp.kpnmail.nl
  • SSL/TLS poort 587
POP3 (beveiligd)

Inkomende server:
  • pop.kpnmail.nl
  • SSL aanvinken
  • SSL/TLS poort 995
Uitgaande server:
  • smtp.kpnmail.nl
  • SSL/TLS poort 587
:? Heeft KPN ook nieuwsgroepen
Ja, KPN heeft nieuwsgroepen:
Nieuwsserver is: news.kpn.nl

Er hoeft geen gebruikersnaam en wachtwoord ingesteld te worden. U moet wel gebruik maken van een KPN internet verbinding.

Berichten voor allerlei nieuwsgroepen worden verzameld op een nieuwsserver. KPN biedt aan abonnees een aparte nieuwsserver, zodat u direct toegang krijgt tot deze informatie. Deze nieuwsserver biedt toegang tot een groot aantal verschillende nieuwsgroepen.

Voor Nieuwsgroepen geldt:
  • De download snelheid is maximaal 6,6 Mb/s
  • De upload snelheid is maximaal 2Mb/s
  • Tekstberichten worden 1 jaar bewaard
  • De retentie van de binaries is 28 dagen
:? Hoe meet ik het beste mijn snelheid

Er zijn verschillende sites om je snelheid te meten maar ze zijn niet allemaal even betrouwbaar. Meet eerst via: Officiële KPN Speedtest.

Download daarna verschillende testbestanden, hieronder een aantal servers waar je die bestanden kan downloaden:? Hoe weet ik welke snelheid ik kan halen op mijn adres?

Je kan hier kijken wat de maximaal haalbare snelheid op jou adres is.
Dit geeft meestal een vrij accurate indicatie van de snelheid die jij kan halen.

:? Waar vind ik alle voorwaarden van KPN

Alle voorwaarden voor de KPN producten vind je op deze pagina

:? Heeft KPN nog meer extra diensten

Jazeker!

Een aantal zijn al besproken in deze post maar een volledig overzicht van de extra diensten zoals "Internet beveiliging" en "Muziek" vind je hier

:? Waar vind ik een overzicht met alle storingen en geplande werkzaamheden

Die kan je hier vinden

:? Krijg je bij KPN een vast IP?

Nee, KPN geeft geen vaste IP-adressen uit. De ervaring leert wel dat het IP dat je van KPN krijgt gekoppeld is aan jouw adres en vrijwel niet verandert.

Terug naar boven

Tot slot

Deze Topicstart is met grote zorgvuldigheid samengesteld, toch is het mogelijk dat de gegevens niet actueel zijn of dat er ergens nog iets over het over het hoofd is gezien.

Wanneer je (positieve)feedback of aanvullingen hebt, stuur dan een https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif dan pas ik het zo spoedig mogelijk aan. Of nog beter: word mede-auteur :*)

Terug naar boven

KPN logo

[Voor 102% gewijzigd door chickpoint op 20-06-2020 16:34. Reden: Nieuwe fourstack link]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19:19
endless90 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:24:
Ik heb nu KPN Basic Internet 50Mbit up/down, 1 TV ontvanger en Spotify, daar betaal ik nu 61,49 euro voor. Sinds een paar weken ben ik contractvrij.
Zojuist contact opgenomen met KPN en gevraagd naar een verlengingsvoorstel.
Ik kan 6 maanden 15,- euro korting krijgen (46,49 euro per maand). Daarna betaal ik 61,49 euro per maand. Dit is het KPN Hussel abonnement 50MBit, met 1 TV-ontvanger en Spotify.

Als ik ditzelfde abonnement als nieuwe klant afsluit betaal ik de eerste 6 maanden 43,49 euro. Ergens voelt dit krom... :?
Wat heb je er dan nog extra bij, want niewe klanten betalen de eerste 6 maanden voor 50/50, 1TV en spotify maar €40,24 :? (€35,24 als je ook nog mobiel hebt van Telfort of KPN)

• GRAD85
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16:13

Dit is een foto van de monteur zijn test,moet ik nu de 1.04 Gb of de 889Mbit als juiste waarde zien ??

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

• TFHfony
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:39

TFHfony

Professional Weirdo

Zo.... Sinds vandaag eindelijk ook aan de glasvezel:

Ziggo gelijk opgezegd.
Maareh, waarom die monteur nou langs moest komen? Hij schuift de NTU over het huidige kastje. Aangegeven dat de Experiabox in de doos blijft en de netwerkkabel uit de Ziggo Connectbox getrokken, in de NTU geprikt. Provider wisselen in de Fritz!box 7690 en klaar. Monteur is nog geen 5 minuten binnen geweest.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

WhatsappHack schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:24:
Hm, vannacht onderhoud geweest. Nu is m'n route naar servers in Californië (bay area/San Francisco) opeens beter. Nog maar 67ms in plaats van de 190/200ms die het altijd geweest is. Relaxt. :P
Dat lijkt me fysiek en realistisch gezien gewoonweg onmogelijk. :?

FYI:

https://wondernetwork.com/pings

net ff getest:

[Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 05-02-2020 23:32]

Mooie Plaatjes   

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
@Bigs Zo eentje als op de onderstaande afbeelding? Dan zou KPN gewoon hierop moeten kunnen leveren zonder verder aanpassingen. Kan wel zijn dat je een nieuwe type NT krijgen, maar FTU kan dan gewoon blijven zitten.

Het kan wel zijn dat het een combi order is, dat de monteur ook tevens je patching omzet in de POP, als je een andere poort zou krijgen.

[Voor 10% gewijzigd door Racer89 op 11-02-2020 17:00]

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

krakendmodem schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:39:
De buren hebben sinds vandaag KPN glasvezel :). Wij zijn binnenkort aan de beurt. Eerste indruk, komende vanaf een 50/10 VDSL verbinding, viel het mij qua upload wel wat tegen (120/35Mb). Dit zal vermoedelijk aan het verouderde abonnement liggen.

Grappige is dat de DSL lijn nog steeds werkt. even omprikken en je kan meteen het verschil zien qua snelheid en latency. Latency van 3ms naar 1.1.1.1 over glas vs 18 over dsl.
De upload blijft hier ook iets achter hoor, maar ik klaag niet:

Maar een beetje maf is het wel. Zelf na meerdere keren testen blijf ik dit beeld zien. Download altijd 100%, upload zo'n 95%. Upload begint ook iets langzamer om op te bouwen naar +/- 470mbit/sec. Download is direct 500mbit/sec. Overigens wil de latency wel wat oplopen bij een maximale download.

8.8.8.8 is hier 1ms sneller dan 1.1.1.1 overigens :) Niet dat je het merkt...

[Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 25-02-2020 21:00]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:29

Tacoos

i am i

Een paar dagen geleden kreeg ik deze melding:

en daarna de melding dat de update mislukt is en over een tijdje opnieuw wordt geprobeerd.
Nu zit ik echter wel met twee niet werkend witte afstandsbedieningen van mijn arris kastjes.
Iemand een idee wat ik kan doen voor ik 3 kwartier bij kpn aan de lijn ga hangen?

MX-5 10th anniversary, Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19:19
Op Fourstack is inmiddels te zien of er op jouw adres vanaf morgen 1000Mbit leverbaar is.
De prijs zal vanaf morgen ook bekend zijn bij KPN.

• DutchCrownNL
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 06:45
Inmiddels lijkt de propositie (Gigabit) live te staan.
Kan hem alleen nog niet kiezen via Mijn KPN, kwestie van geduld dus.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL | KPN Glas (Routed iTV) 1000/500 i.c.m. Pfsense.

• Safaci
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:15

Safaci

Transhumanist

Lijkt nog wel wat bugged of is het daadwerkelijk de eerste 3 maanden 0,- euro?

"All living organisms are no more than walking algorithms" - A. Kadmon Killed by bad philosophy PSN: Saffaci (GTAV, Driveclub)

• menonv
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 07-04 23:22
Ziet er naar uit dat het nog niet helemaal lekker gaat bij KPN met het "live" zetten van die nieuwe snelheid.
Dan weer 500/500, via de check vervolgens geen glasvezel beschikbaar, halfuur later is zakelijk 1Gbit mogelijk, dan weer niet - omstreeks 14:00 werd de optie zichtbaar, maar vervolgens was die niet ingeladen op de website :P gaat lekker.

Anyway... we wachten ff af.
Nu is de optie voor 1Gbit weer verdwenen. :9

i5-8600K @ 5G - H110i | MSI-Z370 | 16G | MSI GTX1080 @ 2G | Storage / 14TB SHR2

• Baiko
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 09-04 16:08
Ik heb nog een oud alles in 1 pakket zo te zien. Even lopen spelen met de opties.. alleen ik heb al TV van KPN met twee ontvangers, de optie om de ontvanger uit te vinken is er niet? Zou toch weer 5 euro per maand schelen?

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

• supayoshi
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09-04 19:28
Lol ik kan dus niet upgraden want heb net 2 weken geleden verlengd..

https://prnt.sc/ragksf

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dax
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:18

Hier staat hij aan in Roden! Ook keurig net een SMS dat de wijziging gereed is.
Heb echter nog nergens meer als 840mbit gezien, draai met een FRITZ!Box 7590.

• Dax
Barre73 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:42:
[...]

Maar zonder monteur of iets dergelijks en met dezelfde NT thuis?
Klopt, gewoon GoF.
ikbenjoeri schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:45:
[...]

Probeer het eens met RoutIT BV server

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Ik ben enkele dagen geleden van 500/500 overgestapt op 1000/500. Netjes binnen 24 uur een SMSje dat mijn internetsnelheid verhoogd is, en inderdaad vrijwel direct snelheden tot 900Mbps gemeten (grappig genoeg krijg ik bij de speedtest.net server van KPN zelf maar 850Mbps binnen, maar bij andere speedtests kom ik tot zo'n 920-930Mbps).

Ik loop nu alleen tegen een ander probleem aan. Wanneer ik bijv. een groot spel via Steam download loopt mijn snelheid vlug op tot 850Mbps. Hier blijft het een tijdje hangen, en daarna zakt het ineens allemaal in elkaar. Steam gaat tot enkele Kbps, mijn homelab-achtige server (die direct op de modem van KPN aangesloten zit) lijkt ineens grotendeels de verbinding te verliezen, en de verbinding via Multiplicity tussen mijn eigen PC en mijn werk laptop wordt enorm traag en valt na een paar seconden weg.

Nou heb ik wel wat dingen tussen mijn PC/laptop en Experiabox zitten, maar dit zijn allemaal apparaten waar ik nooit problemen heb gehad en waarvan ik weet dat ze in een gigabit omgeving draaien. Een voorbeeld is een EdgeRouter PoE waar mijn PC en een router op aangesloten zitten, en het enige dat op die router aangesloten zit is mijn werklaptop (via WiFi). Het feit dat zelfs mijn server die direct via Cat6 op de Experiabox aangesloten is (die vooralsnog gebruikt wordt voor DHCP en de WAN-verbinding) ook dezelfde kuren vertoont duidt erop dat de Experiabox gewoon heel simpel geen gigabitverbinding aan kan.

Ik heb (buiten dit topic) nog niemand kunnen vinden die überhaupt aangeeft gigabit van KPN te gebruiken, laat staan dezelfde problemen ziet. Ik gebruik mijn verbinding voor flink wat meer dingen dan alleen spellen downloaden via Steam, maar heb hier vaak de gehele 500Mbps meerdere minuten achter elkaar volledig benut zonder problemen. Dezelfde apparatuur als ik nu intern gebruik heb ik eerder ook gebruikt op een subnet waar ik regelmatig intern gigabitsnelheden behaalde. Single point of failure lijkt dus echt het kastje van KPN te zijn.

Is er iemand hier die dit toevallig herkent, voordat ik enorm veel moeite ga steken in een post op het KPN forum en weer een hele tijd kwijt ben met monteurs die zeggen dat er niks mis is met mijn kastje?

Edit: Het uitschakelen van de QoS-pakketplanner voor de netwerkinterface lijkt geholpen te hebben. Nog nooit voor een interne verbinding hoeven doen, maar het lijkt het probleem wel opgelost te hebben in dit geval

Edit 2: Blijkt toch nog niet helemaal opgelost te zijn :/ Hier een speedtest:

Edit 3: Nu even later weer nette ping, maar zeker geen gigabit snelheden:

[Voor 9% gewijzigd door Oon op 08-03-2020 17:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Sinds een ruime maand KPN Glasvezel 500/500. Op zich zeer tevreden met de snelheid, al valt mij op dat in de avonduren de upstream toch wat minder is.

Overdag:
Avond:

Toch een beetje last van overboeking in de avonduren? Het valt me sowieso op dat de upstream maximaal op zo'n 470Mbit/sec blijft steken en dat de upstream een beetje opbouwt tot het deze snelheid haalt terwijl de downstream wel gelijk naar de 500Mbit/sec schiet. Is dit inherent aan de gebruikte techniek op een of andere manier?
Latency is wel erg netjes...

Ik heb trouwens even overwogen om 1000Mbit/s te bestellen. Deze was de eerste dag hier beschikbaar en nu niet meer... Gezien wat ik hier en daar lees misschien ook wel prima. Sowieso gaat het mij om de upstream eigenlijk.
Ook dit is wel een beetje maf op Fourstack...524Mbit/sec??

[Voor 35% gewijzigd door TFHfony op 08-03-2020 21:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Thralas schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:16:
Gewaagde uitspraak. De meest plausibele aanname is immers dat het geen fout is; het ligt voor de hand om wat marge in te bouwen zodat een of twee TV-streams geen afbreuk doen aan de 'internet'-snelheid.
Dat hebben ze anders opgelost. Ik heb wel een 500/500 abbo, maar een gbit aansluiting, dus... er is nog 500Mbit over en deze wordt gebruikt voor het IPTV signaal. Ik haal dus normaal gesproken 500/510Mbit/s down en als ik hier een 4K stream start (35Mbit/s) en op de andere TV een HD zender (12Mbit/s) haal ik dus nog steeds 500/510Mbit/s downstream
Als je een bonded aderpaar hebt (xDSL) die 180Mbit/s aan kan en je hebt een 100Mbit/s abbo, wordt de resterende 80Mbit/s voor IPTV gebruikt.

De 500Mbit/s UP haal je trouwens ook niet. Om een of andere reden houdt dit op rond de 465Mbit/s:

[Voor 9% gewijzigd door TFHfony op 09-03-2020 19:31]

• ed73
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:55
TFHfony schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:29:
[...]

Dat hebben ze anders opgelost. Ik heb wel een 500/500 abbo, maar een gbit aansluiting, dus... er is nog 500Mbit over en deze wordt gebruikt voor het IPTV signaal. Ik haal dus normaal gesproken 500/510Mbit/s down en als ik hier een 4K stream start (35Mbit/s) en op de andere TV een HD zender (12Mbit/s) haal ik dus nog steeds 500/510Mbit/s downstream
Als je een bonded aderpaar hebt (xDSL) die 180Mbit/s aan kan en je hebt een 100Mbit/s abbo, wordt de resterende 80Mbit/s voor IPTV gebruikt.

De 500Mbit/s UP haal je trouwens ook niet. Om een of andere reden houdt dit op rond de 465Mbit/s:

[Afbeelding]
500 Mbits/ up red ik bij xs4all met gemak, wel moet ik geen FireFox gebruiken, maar bv Chrome.

[Voor 8% gewijzigd door ed73 op 09-03-2020 19:59]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Baiko
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 09-04 16:08
Oon schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:48:
Ik ben enkele dagen geleden van 500/500 overgestapt op 1000/500. Netjes binnen 24 uur een SMSje dat mijn internetsnelheid verhoogd is, en inderdaad vrijwel direct snelheden tot 900Mbps gemeten (grappig genoeg krijg ik bij de speedtest.net server van KPN zelf maar 850Mbps binnen, maar bij andere speedtests kom ik tot zo'n 920-930Mbps).

Ik loop nu alleen tegen een ander probleem aan. Wanneer ik bijv. een groot spel via Steam download loopt mijn snelheid vlug op tot 850Mbps. Hier blijft het een tijdje hangen, en daarna zakt het ineens allemaal in elkaar. Steam gaat tot enkele Kbps, mijn homelab-achtige server (die direct op de modem van KPN aangesloten zit) lijkt ineens grotendeels de verbinding te verliezen, en de verbinding via Multiplicity tussen mijn eigen PC en mijn werk laptop wordt enorm traag en valt na een paar seconden weg.

Nou heb ik wel wat dingen tussen mijn PC/laptop en Experiabox zitten, maar dit zijn allemaal apparaten waar ik nooit problemen heb gehad en waarvan ik weet dat ze in een gigabit omgeving draaien. Een voorbeeld is een EdgeRouter PoE waar mijn PC en een router op aangesloten zitten, en het enige dat op die router aangesloten zit is mijn werklaptop (via WiFi). Het feit dat zelfs mijn server die direct via Cat6 op de Experiabox aangesloten is (die vooralsnog gebruikt wordt voor DHCP en de WAN-verbinding) ook dezelfde kuren vertoont duidt erop dat de Experiabox gewoon heel simpel geen gigabitverbinding aan kan.

Ik heb (buiten dit topic) nog niemand kunnen vinden die überhaupt aangeeft gigabit van KPN te gebruiken, laat staan dezelfde problemen ziet. Ik gebruik mijn verbinding voor flink wat meer dingen dan alleen spellen downloaden via Steam, maar heb hier vaak de gehele 500Mbps meerdere minuten achter elkaar volledig benut zonder problemen. Dezelfde apparatuur als ik nu intern gebruik heb ik eerder ook gebruikt op een subnet waar ik regelmatig intern gigabitsnelheden behaalde. Single point of failure lijkt dus echt het kastje van KPN te zijn.

Is er iemand hier die dit toevallig herkent, voordat ik enorm veel moeite ga steken in een post op het KPN forum en weer een hele tijd kwijt ben met monteurs die zeggen dat er niks mis is met mijn kastje?

Edit: Het uitschakelen van de QoS-pakketplanner voor de netwerkinterface lijkt geholpen te hebben. Nog nooit voor een interne verbinding hoeven doen, maar het lijkt het probleem wel opgelost te hebben in dit geval

Edit 2: Blijkt toch nog niet helemaal opgelost te zijn :/ Hier een speedtest: [Afbeelding]

Edit 3: Nu even later weer nette ping, maar zeker geen gigabit snelheden:
[Afbeelding]
Net een uur geleden 1000/500 aangevraagd via MijnKPN. Binnen 15 minuten was het al omgezet :)

Ik heb even wat snelle testjes gedaan.

Ik heb net een torrent van 22GB gedownload (8x 10K disken in RAID5). Snelheid 103, 98, 103, 98, 103, 98 en bam terug naar 3.8MB/Sec voor een goede 5 minuten. Kan zijn dat iets het niet leuk vind zoveel peers tegelijk met ~100MB/Sec. Misschien cache volgelopen.

Tweede torrent van 46GB gedownload, deze ging gemiddeld met 100MB/sec, dit keer zonder dips.

Wat .BIN files binnen gehaald:
baiko@seedbox:~$ wget http://speedtest.tele2.net/10GB.zip
--2020-03-09 22:58:55-- http://speedtest.tele2.net/10GB.zip
Resolving speedtest.tele2.net (speedtest.tele2.net)... 2a00:800:1010::1, 90.130.70.73
Connecting to speedtest.tele2.net (speedtest.tele2.net)|2a00:800:1010::1|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 10737418240 (10G) [application/zip]
Saving to: ‘10GB.zip’

10GB.zip 100%[===================>] 10,00G 99,1MB/s in 1m 44s
Hoger dan 103MB/sec kom ik eigenlijk niet momenteel. Verschillende .bin files van diverse bronnen geprobeerd.

Even een speedtest:

Als ik 822Mbit omreken naar MB/Sec kom ik op 102,75 uit. Dit klopt wel zon beetje met de resultaten die ik behaal. Desktop rechtstreeks op de experiabox, server zit nog een Netgear switch tussen.

Als ik bestanden kopieer tussen mijn desktop en server, gaat dit strak met 113MB/Sec, ietsje meer dus.

Moet ik er wel bijzeggen dat er beneden ook nog een TV aan staat, die gaat er ook nog vanaf. In totaal twee TV's in het abbo zitten, misschien is deze bandbreedte al voor gereserveerd?

De komende dagen nog even testen. Ik heb nog een EdgeRouter POE liggen. In het verleden wel eens mee bezig geweest, maar kwam daar nooit helemaal lekker uit. Misschien toch nog maar eens een poging wagen, kan ik gelijk uitsluiten of de ExperiaBox mij tekort doet.

Zal morgenvroeg voordat ik naar mijn werk ga nog even een 10GB bin bestand downloaden om te kijken of dit tijdstip nog uitmaakt.

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:52
Gezien op Pepper, maar nog nergens anders:

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Shrien
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 25-01 15:59

Shrien

frequent snoozer

Geen TV abonnement hier, maar onze nieuwe 200/200 verbinding van KPN is vanavond vrij beroerd. Anyone else?

[Voor 6% gewijzigd door Shrien op 16-03-2020 22:35. Reden: img resize]

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19:50
Iemand een idee over het volgende?

In de meterkast een TP-Link MC220L geplaatst om koper naar glas om te zetten. Deze met zijn koperkant aangesloten op de FTU en met glas aangesloten op mijn switch die elders in het huis staat.
Twee switchpoorten geconfigureerd in eenzelfde vlan, waarvan 1 de glasverbinding naar de mediaconverter is en de ander aangesloten is op mijn Experiabox.

Met deze constructie kan mijn Experiabox geen verbinding met het KPN netwerk maken.

Zonder de mediaconverter werkt de boel wel.

Voor het beeld een snelle tekening gemaakt:

De configuratie van de twee switchpoorten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
2960X#sh ru int gi1/0/27
Building configuration...

Current configuration : 192 bytes
!
interface GigabitEthernet1/0/27
 description Fiber Uplink
 switchport access vlan 900
 switchport mode access
 switchport nonegotiate
 load-interval 30
 no cdp enable
 no lldp transmit
end

2960X#sh ru int gi1/0/28
Building configuration...

Current configuration : 190 bytes
!
interface GigabitEthernet1/0/28
 description ExperiaBox
 switchport access vlan 900
 switchport mode access
 switchport nonegotiate
 load-interval 30
 no cdp enable
 no lldp transmit
end

Naar mijn weten doet de mediaconverter niets anders dan koper omzetten naar glas en vice versa en de switch zou door de switchpoort configuratie ook geen roet in het eten moeten gooien.

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19:50
Sorry, ik ben niet helemaal duidelijk.

Mijn “tekeningen” zijn leidend. De oude situatie is inclusief FTU en patchcover. De nieuwe situatie ook en dan inclusief media converter om koper weer naar glas om te zetten.

Toen ik hier anderhalf jaar geleden ben komen wonen, heb ik mijn KPN Alles-In-1 mee verhuisd. Toen ik de boel wilde aansluiten, kwamen we erachter dat het kastje (FTU inclusief patchcover) miste. Hier heb ik veel discussies met KPN mee gehad, omdat niemand anders dan KPN hieraan mag zitten. Uiteindelijk wel een nieuwe FTU geplaatst gekregen.
Die situatie wil ik nu vermijden door niet aan het FTU te zitten.

Foto’s:

[Voor 37% gewijzigd door RnB op 17-03-2020 21:26. Reden: Nog duidelijker verhaal inclusief foto’s]

• menonv
KPN is iig in het zuiden aan het sleutelen, verbinding lag er hier 10 minuten uit. (03:00 precies)

Maar alles wel nog in orde... zo te zien. Na upkomen meteen testje..

Misschien ergens capaciteit bijgezet oid.

[Voor 3% gewijzigd door menonv op 18-03-2020 03:21]

• Radjesh
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 06-04 15:46
vDorst schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:12:
@Radjesh Ik heb het vorige week geprobeerd.
Standaard 100mBit van Hussel + 2tv's, kreeg maar €60,-
Terwijl nieuwe klanten 6 maanden 50% korting krijgen op hun internet. minimaal 6x 21.25 = 127.50.
Maar als ik er mobiel bij name nauw nauw dan kon ik wel 150 euro korting krijgen. Maar je moet dan wel meer betalen.....
Ze kunnen diverse kortingen geven op extra pakketen zo als Fox en Ziggo Sport.
Dit heb ik gisteren kunnen regelen. Nieuwe abonnees hebben een betere aanbieding, maar dit is prima zo. Gewoon via de KPN chat.

Niet

• soodaa
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 04-04 09:47
Sinds een paar dagen heb ik glasvezel 500/500 van KPN.

Wat ik merkwaardig vind en ook bij andere mensen zie in deze topic is dat de downloadsnelheid lager is dan de uploadsnelheid.

Iemand een idee wat de reden hiervoor kan zijn. Ik heb een speedtest gedaan, https://www.internetvergelijk.nl/snelheidstest/ en daarbij valt op dat ook de 500 Mb niet gehaald wordt, terwijl alles met een cat6 kabel is aangesloten. Op meerdere sites een test gedaan. Ook het tijdstip maakt uit. Ik had gedacht dat met glasvezel altijd alles steady zou zijn.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

soodaa schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:35:
Sinds een paar dagen heb ik glasvezel 500/500 van KPN.

Wat ik merkwaardig vind en ook bij andere mensen zie in deze topic is dat de downloadsnelheid lager is dan de uploadsnelheid.

Iemand een idee wat de reden hiervoor kan zijn. Ik heb een speedtest gedaan, https://www.internetvergelijk.nl/snelheidstest/ en daarbij valt op dat ook de 500 Mb niet gehaald wordt, terwijl alles met een cat6 kabel is aangesloten. Op meerdere sites een test gedaan. Ook het tijdstip maakt uit. Ik had gedacht dat met glasvezel altijd alles steady zou zijn.

[Afbeelding]
Mijn ervaring (ik heb nu een kleine 2 maanden 500/500) is dat ik qua downstream de 500MBit/s eigenlijk altijd wel haal. Qua upstream kom ik eigenlijk meestal rond de 460MBit/s uit. Welke hardware gebruik je momenteel? Gewoon de geleverde Experiabox V10(a) of iets anders?
En probeer deze testen eens:

http://ovh.net/
https://www.speedtest.net

Al blijven bij mij momenteel de resultaten ook wel wacht achter hoor:

[Voor 8% gewijzigd door TFHfony op 21-03-2020 15:59]

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Mijn upload is de laatste week een stuk gezakt.
Eerder was het gewoon 510/510 bij mij.

[Voor 22% gewijzigd door Fable op 21-03-2020 16:03]

• menonv
Zaterdagavond 19:00... nog nergens last van.
Let erop dat best veel speedtest.net servers (piep) zijn. Beter ff testen met die van Jonaz in Amersfoort.
Vriendin zit op netflix dus kom even niet over de 500 heen.

Dus vooralsnog nergens last van... iig niet vanuit zuiden des lands.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

menonv schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:06:
Zaterdagavond 19:00... nog nergens last van.
Let erop dat best veel speedtest.net servers (piep) zijn. Beter ff testen met die van Jonaz in Amersfoort.
Vriendin zit op netflix dus kom even niet over de 500 heen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus vooralsnog nergens last van... iig niet vanuit zuiden des lands.
Dat gaat inderdaad nog wat beter:

• Kayl
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 05-04 16:17
Barre73 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:19:
[...]

Ik heb daar geen toegang toe, anders dan de interne site voor storingen. En inderdaad, er is een paar weken geleden bij het ingaan van deze crisis een freeze afgekondigd. Alle vermijdbare onderhoudswerkzaamheden en Planned Works zijn stil gelegd
Dan vermoed ik dat het misschien met latency te maken heeft en dat mijn box dan problemen veroorzaakt. Heb nu een instelling aangepast, dus hopelijk lost dat het probleem op.

EDIT:
Net nog even in mijn graphs gekeken en ik zie inderdaad dat er 's nachts flinke packet loss optreed. Dus lijkt alsof er toch iets op het netwerk gebeurt qua belasting.

[Voor 29% gewijzigd door Kayl op 30-03-2020 12:12]

• GewoonWatSpulle
  • Laatst online: 08-04 16:01
pvnzoest schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:11:
Iemand anders met glasvezel 500/500 in de mogelijkheid om is een speedtest te doen en te kijken of deze hetzelfde hebben? 
Dit kan ik bevestigen, geen restart maar wel 513/270 mbit via Ookla.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Hier geen probleem met mijn KPN 500/500:

De lijn heeft er hier ook niet uit gelegen trouwens.

[Voor 24% gewijzigd door TFHfony op 01-04-2020 10:42]

• V-rg
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:29

Maar goed, als jij 250mbit haalt dan zal dit bij mij sowieso geen problemen opleveren aangezien ik maar 200 mbit heb.

• Richub
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:16
Bij mij (500/500 glas, Eindhoven) is de upload ook minder nu:

Levert verder geen problemen op, als dit het netwerk ontlast in deze tijd: Dikke prima. :Y

Bij de server van Jonaz BV:

Scheelt behoorlijk.

[Voor 23% gewijzigd door Richub op 01-04-2020 11:14]

Everybody minds about their make-up, while they should be making their minds up.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Laatst online: 08-04 16:01
menonv schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:37:
[...]

@pvnzoest @V-rg

Probeer eens even bij Speedtest (ookla) de server in Amersfoort van Jonaz? ff dubbelcheck, want die ging laatst bij mij wel harder dan de rest.
Niet bij stilgestaan, en inderdaad ruim sneller:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 05-04 10:24

• The GUI
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18:06

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Zelfde ervaring hier. Upload stokt op ongeveer 200Mbit/s. Download is prima met 500 Mbit/s:

De KPN Speedtest geeft 500/500.

https://kpn-itns.speedtes...08-11ea-b784-bf866be98039

Andere server op Speedtest (Breedband Arnhem):

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 16GB Trident Z 3733C16 | GTX 1070 Ti | 3 x 1TB SSD

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:15
Barre73 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:28:
[...]

Het is absoluut ten strengste verboden om mantelbuizen te gebruiken van gas, water of electra. En eigenlijk ook die van CAI mag niet. Die mantelbuizen zijn geen eigendom van de huiseigenaar maar behoren bij tot de netwerkbeheerder (lang juridisch verhaal maar geloof me voor nu maar...).

Tweede oplossing zou dan zijn om via de kruipruimte te gaan en dan onder de meterkast omhoog te gaan met een nieuwe gat in de vloer.

En als dat allemaal niet kan, dan is de woonkamer een optie, maar dan niet in een kozijn uiteraard. Vanuit de woonkamer vlak bij de vloer een gaatje schuin naar beneden boren in de buitengevel. Dat gaatje behoort dan buiten onder maaiveld uit te komen en zo kan je dan de kabel binnen brengen.

En uiteraard is het niet toegestaan door KPN Netwerk NL om een kabel in de tuin zo ondiep te leggen. Die behoort op 50 cm dek te liggen volgens het PvE. Alleen waar deze bij de gevel naar binnen gaat moet ie uiteraard omhoog komen maar dat is een heel klein stukje. Wat ik hier las is absoluut niet volgens PvE en mag gewoon niet.
Ik zou inderdaad de uitvoerder zoeken als deze buiten loopt, en anders direct bellen met 088-006 37 44. (KPN Netwerk NL servicedesk). Je kan via dit nummer ook doorgeschakeld worden naar de servicedesk van de aannemer zelf.
Ik ben net even wezen Googlen en zie inderdaad wat documenten waarin dat eigendom besproken wordt. Waarschijnlijk waren de aanleggers niet van op de hoogte of interesseert het ze niet zo veel. Ik neig naar de 2e. Interessant is het wel.

Het rare is dat er bij ons dus door 1 mantelbuis zowel de telefoonlijn en electra lopen. Waarschijnlijk waren de regels in de jaren 60 toen nog niet zo streng als nu.

De kruipruimtes in beide woningen waren te smal om er fatsoenlijk onder te kunnen werken. Ik snap de keuze dat de monteurs toen voor de woonkamer kozen. En daar is dus snel de glasvezel door de tuin heen getrokken.

Tussen de meterkast en de gevel is namelijk beton gestort voor de wc. Voor de voordeur is weer een gemetselde stoep waar veel beton in de grond zit. Dan is de woonkamer de eerste optie waar je zo naar binnen kan.

[Voor 12% gewijzigd door krakendmodem op 02-04-2020 20:21]

• krakendmodem
Racer89 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:15:

De KPN kabel bij een Elektriciteit kabel mag gewoon niet, en tevens is het ook niet goed voor je signaal. Vooral als deze parallel langs elkaar lopen over een afstand van 2,5 meter of misschien nog wel langer.

@krakendmodem Hier zou ik gewoon een uitvoerder bij halen, dit is gewoon echt niet volgens de regels. Misschien een andere vraag het gat wat ze gemaakt hebben in de gevel hebben ze dicht ook afgekit ?
Hier liggen de stroom en telefoonkabel dus al bijna dik 50 jaar bij elkaar denk ik. En de lijn is tot nu toe altijd zeer stabiel gebleven. Ik weet niet hoelang de telefoonlijn er al ligt, maar waarschijnlijk al tijdens de bouw in de jaren 60. Tot nu toe altijd al stabiel geweest.

Aan de binnenkant in de woonkamer is het gaatje in de plint waar de vezel omhoog komt wel netjes dicht gekit.

[Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 03-04-2020 17:01]

• Oon
  • Niet online
Is er iemand met gigabit van KPN die inmiddels al volledige gigabitsnelheden krijgt? Of is er al meer bekend over het plan van KPN?

Ik krijg vooralsnog rond de 850 maximaal binnen, dit is ook flink afgezakt tegenover de ~950 die ik de eerste paar dagen haalde, en mijn upload is flink wat lager geworden dan het eerst was (deze zat altijd netjes rond de 470-480 en is nu gezakt naar de ~150 maximaal). Ook blijf ik het probleem hebben dat als ik een keer flink de lijn belast mijn Experiabox dat niet lijkt te trekken.

Speedtest:

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Oon schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:00:
Is er iemand met gigabit van KPN die inmiddels al volledige gigabitsnelheden krijgt? Of is er al meer bekend over het plan van KPN?

Ik krijg vooralsnog rond de 850 maximaal binnen, dit is ook flink afgezakt tegenover de ~950 die ik de eerste paar dagen haalde, en mijn upload is flink wat lager geworden dan het eerst was (deze zat altijd netjes rond de 470-480 en is nu gezakt naar de ~150 maximaal). Ook blijf ik het probleem hebben dat als ik een keer flink de lijn belast mijn Experiabox dat niet lijkt te trekken.

Speedtest:

[Afbeelding]
De upstream van die Rotterdam server is bij mij ook bagger. Pak eens een andere server zoals Arnhem of Ede:

[Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 03-04-2020 17:02]

• Oon
  • Niet online
TFHfony schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:02:
[...]

De upstream van die Rotterdam server is bij mij ook bagger. Pak eens een andere server zoals Arnhem of Ede:

[Afbeelding]
Hmm.. daar zit inderdaad wel wat verschil in

RoutIT Ede:

SuitIT Eindhoven:

De upload ligt dan dus gewoon aan de server, maar de download blijft erg teleurstellend

• Oon
  • Niet online
TFHfony schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:21:
[...]

https://forum.kpn.com/int...svezel-487736/index9.html

T-Mobile levert het ook, Tweak en zo nog een paar. En daar halen ze netjes 940MBit/s. KPN doet 100MBit/s lager. Ik heb gelijk zelf ook maar eens een nieuwssubmit gedaan.
Helaas niet bij mij:

Maar goed, dat is iets voor een ander topic.

Ik zal nog maar even rustig blijven wachten tot er een andere provider gigabit gaat aanbieden in mijn regio of KPN hun zaken op orde krijgen. Ben inmiddels wel een beetje klaar met KPN, maar zowel Ziggo als T-Mobile hebben erg veen problemen in mijn regio en daar zit ik ook niet echt op te wachten.

• Oon
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 20:26:
[...]

En de server van Amersfoort-Jonaz?
Ook hier kom ik niet aan de 900Mbps, ik haal de 850Mbps niet eens:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dax
TFHfony schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:55:
[...]

Het feit dat we met zijn alle door het vele thuiswerken, streamen & etc momenteel niet kunnen verwachten altijd onze bandbreedte te halen vind ik niet meer dan normaal en ook absoluut geen probleem. Sowieso hebben we altijd te maken op een overboeking op dit soort lijnen. Maar het niet halen van de 940MBit/s lijkt hier een structureel probleem. Zelf als je via de CLI een speedtest doet op een server die het prima aan kan, om 02:00 in de nacht, dan lukt het nog niet.
Natuurlijk zijn er zat omstandigheden/redenen waardoor je het niet kan halen, maar ik heb nog geen enkele speedtest van een 1000/500MBit/s KPN abbo gezien die de 940MBit/s haalt. Er lijkt een cap rond de 840MBit/s te zitten. KPN heeft inmiddels een kleine 2 weken geleden zelf ook al aangegeven er zelf in te gaan duiken omdat ze door hun excuses heen waren.
Overigens speelt het niet voor mijzelf hoor. Ik heb "slechts" een 500/500MBit/s lijn en haal gewoon netjes 500/470MBit/s, dus ik zelf heb sowieso geen recht tot klagen.
Structureel zou ik het niet noemen, ik heb sinds een aantal weken ook de 1gbps aanstaan en ben er prima tevreden mee. Hetzelfde wat jij meld heb ik ook via speedtest.net, hier lijkt de snelheid achter te blijven.
Doe ik echter een speedtest op bijvoorbeeld http://ovh.net/ kom ik al op een stabiele 920mbit in de browser uit (waarbij mijn taskmanager zelfs tussen de 920 en 960 aangeeft)
Het beste zijn de snelheden wanneer ik een bestand van usenet (Tweaknews) haal, hierbij haal ik makkelijk een strakke 980mbit in de taskmanager via SABnzbd.

Hier de speedtest van OVH:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
Dax schreef op zondag 5 april 2020 @ 02:38:
[...]

Structureel zou ik het niet noemen, ik heb sinds een aantal weken ook de 1gbps aanstaan en ben er prima tevreden mee. Hetzelfde wat jij meld heb ik ook via speedtest.net, hier lijkt de snelheid achter te blijven.
Doe ik echter een speedtest op bijvoorbeeld http://ovh.net/ kom ik al op een stabiele 920mbit in de browser uit (waarbij mijn taskmanager zelfs tussen de 920 en 960 aangeeft)
Het beste zijn de snelheden wanneer ik een bestand van usenet (Tweaknews) haal, hierbij haal ik makkelijk een strakke 980mbit in de taskmanager via SABnzbd.

Hier de speedtest van OVH:
[Afbeelding]
Ah nice, ik heb dezelfde server ook maar eens gebruikt voor mijn 200/200 lijntje - getest over WiFi. Best tevreden mee :+

Een tijdje terug had ik issues met blokkend TV beeld en speeds die niet lekker waren, maar sinds dat er iets magisch gewijzigd is gaat het weer helemaal prima.

[Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 05-04-2020 13:11]

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:28
Hmmbob schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:53:
[...]

Ah nice, ik heb dezelfde server ook maar eens gebruikt voor mijn 200/200 lijntje. Best tevreden mee :+
[Afbeelding]
Mijn resultaten zijn praktisch hetzelfde:

• starpc
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 27-01 01:54
mm nogsteeds geen geluid bij uit bellen. wel bij ontvangen, zucht.

RTP-poort:
16384 - 32774
staat nu hier op
verder ben ik goed ingelogd.
maar hier even de screenshots. gebruikers naam is uitraard mijn telefoon nummer. De sip helper staat uit in de Router

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 05-04 10:24
Mijn uitgebreide VOIP instellingen:

• Tommert38
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 19:24
Dan heb ik het helemaal helder nu. Bedankt voor de verduidelijking en bevestiging, @Barre73.

En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:

P2P NT

PON ONT

En nu inderdaad maar hopen dat er snel een klikbare ONT beschikbaar komt, want deze oplossing vind ik nogal rommelig, eerlijk gezegd..

Met dank aan st1001736227 en Sluisie81 voor de afbeeldingen. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-01 13:13
Voor de leuk.
Ik kwam deze een tijdje geleden tegen in Amersfoort bij een consument. Dit was een medewerker van een bedrijf die werkzaamheden voor KPN verricht. Op de B vezel had hij PON draaien als testomgeving voor Nokia. En op de A vezel had hij zijn oude vertrouwde Genexis nog draaien met zij KPN consumenten abonnement.

• krakendmodem
jimmy87 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:56:
Dacht ik inderdaad al, handleiding had ik ook gevonden en is vrij duidelijk snap alleen het stukje kies voor Annex A niet, dat is namelijk ADSL/VDSL. Glasvezel doet niks met Annex A.
Er staan wel wat foutjes in die handleiding :P

WLAN brandt groen: Glasvezel is aangesloten. Terwijl ik de instructie voor DSL aan het bekijken was.

:+

[Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 15-04-2020 23:54]

• Hmmbob
Ik zag in de release notes van de Mijn KPN app (Android) dat er iets aan het komen is voor VoIP in die app? Zou je dan je VoIP gegevens uit de app kunnen halen, of zouden ze je thuisnummer beschikbaar gaan maken via de app?

• Zapp-it
  • Registratie: februari 2016
mad-dog schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:40:
[...]

Er wordt niks geblokkeerd. Als een STB een lange tijd niet wordt gedetecteerd(dan hebben we het over maanden) wordt deze administratief afgemeld, maar kan daarna weer gewoon aangemeld worden
Nou, dat is niet helemaal correct in mijn beleving, de software van de STB maakt gebruik van Mutual Authentication en als het certificaat verlopen is van de firmware op de STB dan kan je zelfs geen firmware update laten uitvoeren (iets met het kip en ei verhaal).

En als ik toch aan het typen ben, kan jij eens even vragen of een paar verdiepingen boven je een CSS willen aanpassen voor radio zenders op een TV waarbij het display van de TV niet kan worden uitgeschakeld want dit ziet er niet uit:

• Zapp-it
  • Registratie: februari 2016
mad-dog schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:15:
[...]

Dan deed je iets verkeerd :)
LOL 😊, Ik denk het niet, maar als je me kan overtuigen graag!
https://tweakers.net/i/sUXWNzsJL8Mg3Wz-iAO9GL6jzDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mL3eBYrnXbF2maQpctxhDNVo.png?f=fotoalbum_large

• menonv
appollonius333 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:53:
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar hebben mensen hier ook ervaringen gehad met de uploadsnelheid richting een bepaalde server wat lager is dan je abbonementssnelheid?

Maar wanneer je via een externe VPN partij (ExpressVPN, PIA etc.) wel de behaalde upload snelheid haalt?
een woord. JA. Via VPN haal ik uberhaubt de snelheden niet meer die ik direct behaal, maar om je een beeld te geven als je direct test tegen verschillende servers -

Ik heb 500/500 - maar draai een eigen router setup waardoor de uploadsnelheid veel verder door kan "knallen" voor een tijdje, totdat de limit op het profiel een beetje inkickt. Kan het niet anders verwoorden.

Ennn als je dan speedtest doet bij bijvoorbeeld OVH

Speedtest.net servers... en hier valt meteen op dat de KPN speedtest server in rotterdam ruk is |:(
Je ziet meteen als de upload doorknalt die eerste paar seconden.

En via Fast.com...

Dus ja. Een goede speedtest is ondertussen op Speedtest.net Jonaz of RoutIT of via fast.com
De rest, daar slaat ie iig bij mij niet door, en dan weet je dat niet volledig (zou) kunnen testen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:50

Get!em

Oh die ja!

Nieuwe layout van de kpn tv komt eraan. Ik zit in de pilot. <snip, ff afwachten op antwoord of ik een screenshot mag delen>

Ff alleen de publieke banner van de test groep

[Voor 131% gewijzigd door Get!em op 24-04-2020 22:28]

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:50

Get!em

Oh die ja!

SledgehammerNL schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:48:
[...]

Gezien de beslotenheid van de testgroep, ondersteund door een afgesloten gedeelte op het KPN-forum lijkt het me niet verstandig dat je dit hier post....
Klinkt logisch, maar het is een semi publieke technische testpilot . Waar iedereen zich voor kon aanmelden.

Ik heb nog even terug gezocht, maar heb nergens getekend voor geheimhouding en het staat ook niet in de voorwaarden.

Voor de zekerheid vraag ik het nog wel ff na.

[Voor 3% gewijzigd door Get!em op 24-04-2020 22:05]

• krakendmodem
krakendmodem schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:41:
[...]

Dan ligt er bij WhatsApphack waarschijnlijk geen eigen netwerk van T-Mobile en is T-Mobile dus al duurder.

Sterker nog, T-Mobile biedt buiten ODF gebied tegenwoordig ook maar maximaal 100Mbit down, dus dan gaat de vergelijking al niet meer op.

Overigens klopt jouw berekening ook niet helemaal. Unlimited Sim only is voor 27,50 te krijgen als je ook al vaste diensten afneemt bij KPN. Dus hetzelfde truukje als T-Mobile doet. Bundelen is korting.

Spotify voor 5 euro? Welk pakket is dat?
Ziggo sport hebben wij niet bij KPN. F1 kijken we via de satelliet.

Ik heb dezelfde vergelijking wel eens bij T-Mobile gemaakt, en ik kwam dan rond hetzelfde bedrag als KPN uit. Met 50Mbit DSL en wat extra tv zenders. Opnemen schijnt bij T-Mobile nog niet echt mogelijk te zijn en dat is een van de redenen om toen bij KPN te blijven.
Net gekeken bij T-Mobile: maximaal pakket voor 25 euro (als ik T-Mobile mobiel abonnement zou hebben),

Maximaal 100Mbit (is nu nog 50Mbit max vanwege DSL, glas ligt er al wel).

Momenteel betaal ik bij KPN 57,50 voor hetzelfde pakket (max 50Mbit internet) met de TV zenders icm met KPN mobiel unlimited voor 27.00 (aanbieding). En zodra wij naar glasvezel gaan, krijgen we ook weer een paar maanden de hoogste snelheid voor gratis.

Het scheelt dus maar een paar euro per maand meer in mijn geval. En dan blijf ook ik liever bij KPN aangezien die hun hardware nu best goed op orde hebben.

• krakendmodem
Dennis-L schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:48:
[...]

Zeker dat dat glasvezel van KPN NetwerkNL is?
Daar is KPN-WBA de operator op en daar levert T-Mobile 100/100 over.

Als T-Mobile geen glas beschikbaar laat zien dan is het dus mogelijk geen glasvezel van KPN NetwerkNL?
100% KPN Netwerk NL.

KPN Fourstack geeft ook aan dat glasvezel hier mogelijk is. De website van KPN zelf geef ook aan dat glasvezel hier mogelijk is.

Ik moet zeggen dat de glasvezel ongeveer een maand geleden is aangelegd. Het kan dus zijn dat dit nog niet bij T-Mobile in de systemen staat. Bij meerdere providers kan ik alleen DSL bestellen en geen glas. En in verband met de corona uitbraak hebben wij van KPN ook bericht gehad dat de migratie naar glasvezel iets langer op zich laat wachten.

Zo ziet het er bij onze buren eruit. Het zwarte kastje moet bij ons nog geplaatst worden. Die hebben wij dus niet omdat onze kant van de straat net voor de corona-uitbraak is aangesloten.

[Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 25-04-2020 17:16]

• krakendmodem
Hmmbob schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:10:
Maar als je het zo uitlegt, dan is fiber ineens een shared medium (zoals je Ziggo coax)?
Correct

Zoiets:

[Voor 48% gewijzigd door krakendmodem op 25-04-2020 19:18]

• Tommert38
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 19:24
Tijdens een rondje in de wijk, waar dus glasvezel wordt aangelegd, zag ik onderstaande gekleurde kabels liggen. Iemand enige idee waarom deze gekleurd zijn? Heeft dit te maken met de splitsing, dus dat er per kleurtje 32 of 64 vezels vanuit een splitter komen?

• bosaap22
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:20

bosaap22

Doing things I'm good at.

Ik heb eindelijk ook de knoop doorgehakt en ben vanaf half mei KPN glasvezel (+TV) klant.
In het oude huis twee jaar lang Tele2 gehad. Dat is nooit helemaal geweldig geweest, maar goed genoeg.

Nu we gaan verhuizen en er glasvezel ligt, maar meteen overgestapt. Zat al een paar weken te azen op een leuke welkomsactie en zag net dat je via Pricewise tot begin mei naast 50% korting op je internet abonnement (die actie loopt al even), nu ook 70 euro extra cashback krijgt als je voor 50Mbit kiest. (100Mbit levert een lagere cashback op vreemd genoeg.)
Een nette deal voor een jaar glasvezel + TV dacht ik. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Zijn er meer mensen bij wie het ui.com forum heel slecht en langzaam wil laden.

Ook zie ik met kpn een slechtere routering dan Waneer ik via een vpn eerst naar bijv, Caribische gebied ga. Beide routeren via Denemarken (telia). De lantancy vanaf Bonaire over Denemarken is bijna gelijk. Zelfs inclusief de extra latency van de vpn naar Bonaire/Curaçao laad de pagina en het forum 100 keer sneller.

Kpn:

Curaçao:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trankilo
Barre73 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:52:
[...]

Eind 2015 had Reggefiber al circa 2 miljoen aansluitingen. Glasoperator (in opdracht van Vodafone) heeft tussen 2014 en 2016 in zoveel Reggefiber PoPs eigen apparatuur gebouwd dat ze ongeveer 1 miljoen woningen konden beleveren op ODF. Dat is dus al sinds die tijd.
De Pops voor die andere 1 miljoen woningen hebben ze niet gedaan. Want backhauls te duur, te weinig verwachte opbrengsten etc...

Dat zijn de aantallen die ik bedoel. Ik heb geen idee wat de CEO van T-Mobile bedoelt met 1,1 miljoen en 300.000. Hij is superslim en weet heel goed wat hij wel en niet zegt. Dus dit blijft een vaag verhaal zolang er niemand duidelijkheid schept.

Er van uitgaande dat het niet gaat om de 1 miljoen aansluitingen die T-Mobile nu al kan bedienen, ga ik er vanuit dat het gaat over de toekomst. KPN gaat over op GPON, dat is duidelijk. ODF toegang op GPON kan niet zomaar en hoeft ook niet meer sinds die uitspraak. Toegang op WBA niveau kan wel en dat blijft KPN WBA ook aanbieden. Dus mijn professionele mening is dat het gaat over 300.00 woningen die nog op de oude manier worden aangesloten (P2P) en de volgende 1,1 miljoen op GPON waarbij er dus geen ODF meer mogelijk is.
Misschien kan je (en anderen) hier nog wat informatie uit putten.
"To be cancelled:" ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xbeam
  • Nu online
krakendmodem schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:20:
[...]

Euh, dit probleem speelde juist ook bij het terugkijken via Begin gemist of Opnames. Ik keek namelijk hetzelfde programma op meerdere momenten terug (zelfs een paar dagen na live uitzending) en elke keer kon ik op de seconde aanwijzen wanneer er een hapering in het beeld kwam. Alsof de opnames bij KPN niet goed werden opgeslagen.

Om juist uit te sluiten dat het bij ons lag, ben ik naar de buren gestapt die glasvezel hebben. Vrijwel de hele buurt heeft KPN dus was het makkelijk testen. Bij iedereen stotterde de uitzending op exact hetzelfde moment. Zowel bij DSL als glasvezel. Dit was ongeveer een maand geleden. Nu merk ik bij Begin Gemist juist weer weinig/geen problemen en de buren ook niet.

Als laatste waren alle ITV ontvangers bij ons en de buren rechtstreeks aan de Experiabox aangesloten. Een switch was er in dit geval niet. Juist dat ik bij iedereen exact kon voorspellen wanneer de hapering optrad, kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het dit keer niet aan onze kant zat.

Mijn buren hebben overigens meer problemen gehad met live TV kijken, maar dat is weer niet te voorspellen. Kan dagen goed gaan en later weer om het halfuur vastlopers zijn.

Het probleem wat je nu schetst is mij overigens wel bekend. Ik ben vorige week zaterdag ook een middagje aan het uitzoeken geweest waarom het hele netwerk bij een kennis over de zeik ging. Daar was het juist niet de switch maar een ander apparaat (access point) die het netwerk om zeep hielp. Hier lag wel een switch, maar uiteindelijk bleek die niet de boosdoener te zijn.
Sorry ik las verkeerd (namelijk dat je nu niet veel live tv keek)

Ik neem aan dat Je bedoelt dat bij je kennis de WiFi down (Over de zeik) gaat zodra je iptv aanzet?

Dat komt omdat multicast alle airtime van je WiFi opslokt. Het probleem van multicast is dat het zonder bestemming door een netwerkportje/device direct wordt doorgestuurd naar alle netwerk apparaten op het netwerk ook als het device niet met de multicast doet of te doen heeft. Het is de WiFi radio techniek die er dan ook nog zorgt dit extra versterkt word. Waardoor elke WiFi AP over de zeik gaat zonder Multicast filtering op switch voor het WiFi punt.
WiFi zijn zoals water en vuur.

Oorzaak-gevolg
Het probleem van het instorten (Multicast/broadcast storm) Manifesteert zich meestal als eerste een WiFi AP, deze Is slachtoffer nooit de dader. Dat is Multicast en de enige die hem daaf tegen beschermen is de switch waar hij op aangesloten zit.
While 393 kbps isn't a particularly large amount of data, when sent via broadcast it can consume 80% of airtime. This takes roughly the same amount of airtime as trying to send 639 Mbps (500 packets/second * 123 bytes * 8bytes/bit * 1300 unicast frames/multicast frame) through the AP at full PHY rate.

De oorzaak zit in de switch voor het WiFi acces point waar iets niet goed of helemaal geen igmp snooping plaats vindt en de multicast tegenhoudt om het WiFi netwerk op te gaan.

Als een switch geen igmp snooping heeft zul daar niets van merken, totdat het aantal apparaten Ingeplugd op je netwerk toe neemt tot dat het punt bereikt Is alle het igmp doorstuur verkeer meer wordt dan snelheid (1gbs) van me Je netwerk.

Broadcast traffic management /storm control is de grootste uitdaging bij grotere netwerk. Helemaal omdat het onderdeel is de DHCP request en je het daardoor niet volledig kan blokkeren

[Voor 10% gewijzigd door xbeam op 13-05-2020 09:48]

• Emrulez
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 04-04 10:27

Iemand enig idee wat dit inhoud? Had even een check gedaan in fourstack
Had het fijn gevonden als ik in 2015 al FTTH had :P

• trankilo
Barre73 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:58:
[...]

FTU aanpassing kan niet. Als hij nu XS4all heeft is er al een bruikbare FTU. PoPs met P2P en GPON bestaan niet. Het is 1 van beiden. En GPON alleen in nieuwe PoPs in nieuwe uitrol gebieden.
Verder zie hier: Barre73 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
(Lees XS4All waar Telfort staat).
FTU vervangen komt in de praktijk anders geregeld voor, ook al is er op papier een "bruikbare" FTU. Een oude Packetfront onderkant waar boven een SC-AP connector uit steekt + koppelbusje + patchsnoertje + NT aan een schroefje want de monteur moet wat.... Om maar een voorbeeld te noemen. Eindeloze discussies over gehad met mensen op een kantoorstoel. Gelukkig zijn er steeds meer KPN monteurs die de skills en materiaal hebben om hierin zelf te handelen en de FTU te vervangen.

Rollout van PON gaat gewoon door. Ook in bestaande gebieden is PON geplaatst waarvan ik eigenhandig samen met Nokia een plaatsing heb bijgewoond ergens in Amersfoort Noord, dus die bestaan wel degelijk. Een KPN-er heeft daar zelfs nu een EOF op de A-vezel en PON op de B-vezel, omdat het kan 8) . En is er een plan de campange gemaakt voor de verdere rollout dat intern nog door de molen moet bij KPN, maar daar ga ik verder niet over en ken ik de details niet van. Er bleken namelijk nog wat risico's en hobbels voor met name de oudere POPs (zoals in Amersfoort) naar voren te komen, dus dat zal nu wel op een laag pitje liggen nu. Want wat dat betreft gaat KPN wel secuur te werk.

[edit: pics 4 fun toegevoegd]

[Voor 19% gewijzigd door trankilo op 13-05-2020 19:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• trankilo
Barre73 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:22:
[...]

FTU vervangen hoeft ook alleen bij Packet Fronts. Alles vanaf de GN-01 is goed genoeg tenzij er iets anders speelt (sloop of verplaatsing). Dan komt er meteen een TK-01 op. En als er al XS4all als provider op draait kan het sowieso geen PF FTU zijn.
Ik betwijfel niet dat er al een proef draait met 2 domeinen in 1 PoP maar in de uitrol is het nu nog steeds een NoGo helaas. Dus vandaar dat ik het nog niet wist :-)
We gaan even terug naar juli 2018 BC (Before Corona)

Klant (kapperszaak) klaagt over slechte verbinding en schiet een ticket in.
TK-je komt bij een KPN Monteur terecht en treft op locatie dit aan.

De installateur heeft een kunstwerk afgeleverd.
SC-APC op SC-PC, the works...
In het systeem van RF staat dat er een FTU is dus bij de infra desk kan men RF niet aansturen voor herstel. De verbinding moet onderuit om de FTU defect te kunnen melden want processen enzoow...
De eigenares van de zaak vond daar natuurlijk wat van, klanten die niet kunnen pinnen...
Monteur liet zich niet afschrikken door een vastgelopen proces en stuurt mij de foto. 10 minuten later zat ik bij de kapper.
Trankilo zou wel eens even bellen en dit regelen.
En na een stripje bloeddruk pilletjes zonder ook maar enige beweging in de zaak te krijgen heb ik een KPN monteur van Allinq gebeld. Die had toen gelukkig al de juiste skills, materialen en was in de buurt om er snel weer wat moois van te maken.

Gelukkig zal dit steeds minder voorkomen. Inmiddels doe ik andere dingen maar wilde deze nog even delen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:57
TFHfony schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:30:
[...]

De vraag is denk ik meer: Voldoet hij nog gewoon voor je? Als hij de snelheden haalt en verder stabiel blijft werken is het toch OK? Of heb je nu ineens extra functionaliteit nodig?
Antwoord was uiteindelijk nee. Ik heb de V10A ertussen gezet en voila.

dion.im

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xbeam
  • Nu online
TFHfony schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:07:
[...]

fast.com is ook niet echt heel betrouwbaar. Ik haal hier met fast.com ook regelmatig hogere snelheden dan mijn lijn toestaat.
Het grappige is dat wanneer ik direct van mijn router test er heel vreemde waarde uitkomen ;-)

Met meer dan 1gb/s aan upload dat zou inhouden dan kpn de fiber naar de woning een upgrade naar 2.5 of 10gb/s heeft gegeven.

Ik zal van de week als ik op locatie ben eens naar de sfp config kijken van die router. Want ook die zou als hij op 1gb/s staat niet sneller dan 940Mb/s moeten kunnen.

[Voor 10% gewijzigd door xbeam op 19-05-2020 14:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• menonv
@xbeam
Ja, je pakt nu ook echt twee snelheidstesten die met Kleine bestandjes testen, die vervolgens moeizaam te meten zijn - of zeeeer gunstig uitkomen voor 2 - 3 seconden. Draai eens een goede test ;-)
loop eens alle ovh servers af zoals dit bv ;

En laat ons eens zien wat daar uit komt... eens kijken welke server bij OVH de meeste uploadspeed toelaat. Zoals je al ziet gaan sommigen nog niet verder dan 300 mbit :p
overigens... via speedtest.net altijd proberen met Jonaz, Trined of RoutIT.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• trankilo
De speedtest pagina's van KPN is idd Ookla maar dan zonder reclame :D

Dag test https://kpn-itns.speedtestcustom.com/
Nacht test https://kpn.speedtestcustom.com/

Er zijn ook speedtest die niet met TCP maar met UDP testen, waardoor je imo een vertekend beeld krijgt.

[Edit]
KPN neemt glasvezel netwerk over in Zuid Holland

[Voor 46% gewijzigd door trankilo op 20-05-2020 09:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 06-04 12:19
Toch grappig om te zien dat er zo’n gewichtje is toegevoegd aan de KPN Bluetooth afstandsbediening voor de beleving. :)

Zie ik daar bovenin nou een microfoontje zitten?

[Voor 30% gewijzigd door Digimusic op 20-05-2020 12:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barneveld1991
  • Laatst online: 14:54
moca007 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Was ook opzoek en zie nu dat de cashback is gewijzigd naar €35. Via cashbackXL kan je ook €20 cashback krijgen, weet niet of het gaat werken omdat je via pricewise ook al casback krijgt.
Er is nog wel een mooie deal bij breedbandwinkel.nl

Wel de 6 maanden voor €31,25 en €35 cashback :)
(en een Pathé thuis film ;) )

Via cashbackxl nog eens €27,50!

[Voor 4% gewijzigd door Barneveld1991 op 22-05-2020 22:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcManiaxx
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:10

PcManiaxx

ondertitel duh

TFHfony schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:46:
[...]

Ik weet niet of je je 2,4Ghz netwerk hetzelfde hebt genoemd als je 5Ghz netwerk. Anders zou je kunnen overwegen om je 2,4Ghz gegevens op je PC "te vergeten" zodat hij daar niet meer mee verbind en altijd je snellere 5Ghz zal pakken.
Valt inderdaad onder dezelfde naam, maar ik heb in de adapter options bij ''Preferred Band'' 5ghz geselecteerd. En daar blijft het ook op staan. Ik had dit veel eerder moeten doen, want nu lijkt het nog sneller te zijn.

Zou je met kabel nog sneller kunnen downloaden, of is het gewoon stabiel tov wifi?

[Voor 35% gewijzigd door PcManiaxx op 25-05-2020 16:53]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Skylevel
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16:35
Helaas (nog) geen bridge switch op de Box 12 zo te zien. Zou DHCP uitschakelen bij dubbele NAT beter zijn?

• McPoowl
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20:58
We hebben gisteren de sleutel van onze nieuwe woning gekregen (geen nieuwbouw). Heb een tijd geleden al de verhuizing gepland bij KPN, daar we nu ook een abonnement hebben bij KPN.

Nu ben ik gisteren dus even gaan neuzen, maar ik kan nergens in het huis ook maar iets vinden wat op een FTU moet lijken. Wellicht kijk ik er over heen, maar het zag er in ieder geval niet bekend uit.

Ik heb daarop even gesproken met een KPN chatmedewerker, maar die gaf aan dat hij alleen kon zien DAT er een glasvezelaansluiting is, maar niet waar deze binnenkomt.

Ik wil er een beetje voor waken dat de monteur langs komt (op een vrijdagmiddag) en weer naar huis moet omdat er het een en ander niet op orde was, en dus geen werkende verbinding op kan leveren.

Hebben jullie nog adviezen hierin? Kan ik iemand anders bellen, of plekken waar ik zou kunnen kijken voor een FTU?

In de meterkast zie ik een 'modemkastje' los op de gasmeter liggen. Daar zit wel een groene kabel aan, maar die is onder 'los'.

Daarnaast zit er onder de gasmeter nog een aansluiting, volgens mij komt daar Ziggo binnen, maar dat moet ik nog even verifiëren.
Heb hier vast een foto van de meterkast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neyluzz
  • Nu online
Soundwork schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:40:
[...]

Je bedoelt die lage grijze kasten welke lijken op de kasten van kabeltv netwerken?
Dit soort:

[Voor 54% gewijzigd door Neyluzz op 05-06-2020 19:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
@MadDog11 Dat is snel gegaan dan.

Hier (Den Bosch West) zijn ze eind december 2019 binnen geweest om te schouwen. In maart lag er een briefje in de bus of ik nog steeds interesse had en vorige week is er in de straat gegraven en ligt er een rolletje oranje kabel bij de voordeur. Planning is 1 juli aansluiten, maar de voeding vanuit de POP lokatie is er nog niet en in het distributiepunt (DP) waar mijn huis op aangesloten is moet alles nog aan elkaar gelast worden.

De area POP staat hier nog wel een eindje vandaag en tussen die lokatie en mijn huis moet er nog flink gegraven worden.

Foto van de area-POP:
MadDog11 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:55:
Bij ons heeft het van schouwen tot aansluiten kleine 8 weken geduurd voordat wij van vvdsl naar glas zijn gegaan, bij de achterburen kleine 10 weken.
Bij ons werd glas binnengebracht en binnen 5 minuten nadat glasploeg weg was email van KPN, uw glasvezel is actief en u kunt uw modem op de NTU aansluiten. Binnen uur up en running internet, iptv en telefoon. Wel ander IP adres dus paar instellingen veranderen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• trankilo
Barre73 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:01:
[...]

Ik ben toch heel benieuwd waar je dit verhaal vandaan haalt. De enige plek waar dit soort van zou kunnen kloppen is Harderwijk. Waarbij de namen niet helemaal kloppen.

Voor de rest zijn KPN en Delta/Caiway/EQT gezworen vijanden. Dus bedoel je met je verhaal overal of een specifieke plaats?
St.CAI Harderwijk is idd een ander/uniek verhaal. Daar zijn POPs waar zowel CAI Harderwijk, Caiw (binnengebied van Hierden bv) en Delta buitengebied en KPN in zitten. Maar, waar KPN monteurs geen directe toegang tot hebben.
Ik heb een vermoeden dat TeamKPN je wel bekend is. In 2019 (dacht ik) is een artikel verschenen over het onderwerp dat KPN via derden netwerk gaat leveren. Daar staat ook een zin of twee over toegang maar die klopt achteraf niet helemaal. Patching werkt namelijk geheel anders en loopt via zg breakout kabels en parkeerstroken. Dat is uitbesteed aan Allinq of K&H. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden.
Een week of twee geleden was ik met een projectleider van KPN ergens op de Veluwe bij een straat-POP van NKM (Delta/Caiw...) omdat zij ook daar de 2e vezel op willen gezien die kast ook een stukje 'binnen gebied' bestrijkt. Probleem wat we daar hadden was een rechtszaak die is aangespannen van een bewoner die de straat niet meer open wil. Hierdoor is er vertraging ontstaan en is het e.e.a. ook onzeker geworden had ik van hem begrepen.
In die straat-POPs wordt overigens weer wel van patchkabels gebruik gemaakt, maar ook dat gaat door een externe partij (Allinq of K&H) en moet nog maar zien of inhome daar bij mag/kan.
Over de politiek er achter (gezworen vijanden ed) krijg ik natuurlijk nauwelijks tot niks meer mee. Wij voeren nu extern opdrachten uit voor een partij als KPN en ik niet meer vanuit KPN zelf. Dus ik kan je alleen vertellen wat ik weet via de buitenkant. En ik heb in de wandel gangen wel gehoord dat er 'geen energie' meer in een buitengebied verhaal waar KPN bij was betrokken i.c.m. een 3e netwerk word gestoken. Of dat een teken aan de wand is weet ik niet, echt niet. Omdat KPN momenteel de SLA's bijna niet meer kan halen door het enorme grote aantal FttH projecten kan het ook gewoon een bewuste keuze zijn om een stapje terug te doen met andere projecten. Ik ben ook gevraagd om naast mijn normale werkzaamheden OSM bonnen op te pakken omdat men met de handen in het haar zit (voor alsnog doe ik dat niet hoor). Zeker tijdens de bouwvak gaat dat een uitdaging worden :/
Maar ik geloof best dat de relatie tussen een KPN en Delta een lastige is. Zeker gezien de hele T-Mobile situatie kan het nog wel eens raar gaan. Laatste is totaal nergens anders op gebaseerd dan mijn gut feeling na interactie met concu-lega's die bij die club rondlopen.
Dat NKM (Delta/Caiw) project is voor ons nu afgerond en bemoei mij nu tegen de rollout van FttH in Zwolle en Apeldoorn van KPN aan, dus ik heb daar geen vinger meer aan de pols. Maar ga het zeker wel in de gaten houden want uit jou woorden maak ik op dat het leveren via 3e netwerken niet echt meer wat geworden is.

[Edit: pic's toegevoegd]
Hieronder zie je een voorbeeld van zg parkeerstroken waar de uiteinden van de breakout cables worden geparkeerd

Hieronder zie je dat alle posities op de ODF (verbinding naar de woning) met breakout cable zijn voor ge-patch't

[Voor 13% gewijzigd door trankilo op 07-06-2020 19:21]

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@kid1988 Bijzonder en opmerkelijk.
Ik heb hier een 100/100 FttH abo via Xs4all en ik haal altijd ruimschoots de geadverteerde waardes.

De download schommelt altijd zo rond de 100, de upload zit er vrijwel altijd flink wat boven.

Blijkbaar (?) is er toch nog steeds verschil tussen de achterliggende infrastructuur van Xs4all versus KPN klanten...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:53
Boomster schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:49:
[...]

Ok,
Volgens de monteur was het alleen nodig om een experiabox te verbinden.
Vervolgens gaan met die banaan.
De experiabox heeft dan deze afmetingen?
Optie 1: je zit niet in een GPON gebied. Dan komt je aansluiting er zo uit te zien als alles actief is (en daarop wordt dan de Experiabox aangesloten.

Ter verduidelijking: die NT die je nu eroverheen ziet moet er van onderen op worden geschoven. Daar is vooral die 25 cm aan vrije ruimte onder de FTU voor nodig.
Zie deze foto voordat de monteur de NT op de FTU schuift:

Optie 2: Je zit wel in een GPON gebied en dan komt er geen actief apparaat overheen maar ernaast (op dat zwarte kastje wordt dan de Experiabox aangesloten).

[Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 14-06-2020 17:05]

• Alpha89
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:56
Hageneis schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:00:
Heeft die Box 12 eigenlijk een gastnetwerk?
Lijkt er wel op te zitten ja!

• xSmooth-
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:05
SledgehammerNL schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:24:
[...]

En heel veel DHCP-problemen met de V10a. Ik zou er alles aan doen om dat ding buiten de deur te houden. Het KPN-forum staat vol met klanten over de V10a.
Toch nog een poging gewaagd maar tevergeefs.
Het DHCP verhaal en een poort minder werd trouwens compleet genegeerd.

kreeg als laatste nog; "Als je had geannuleerd had je sowieso 4 weken moeten wachten. En dan nog stuurt het systeem het modem toe wat bij jouw verbinding hoort, past een box12 niet op jouw verbinding dan zal je alsnog geen box12 krijgen." en toen werd de chat gesloten.

't was te proberen en het zal vast meevallen met de v10a.
En anders hang ik er een FRITZ!Box aan, schijnt geweldig te werken.

• vr6-only
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 09-04 21:35

vr6-only

Blub Blub

Vinzz schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:51:
[...]

Goede berichten, same.

Jij zegt dus dat de DHCP range kan worden aangepast? Iets als 192.168.1.1 kan gewoon?
Klopt helemaal.

It ain't stupid if it works!

• xSmooth-
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:05
De boel draait hier nu een weekje en dat gaat aardig goed.
De Arris 5202 ga ik morgen direct op de EB aansluiten om te kijken of de traagheid in het wisselen van kanalen dan verdwijnt. Kijken amper tv maar moet gewoon goed werken. :P
Doordat we van 50 naar 500 zijn gegaan zijn de wi-fi problemen ook verleden tijd, dus de vrouw grotendeels ook tevreden ;)
Ik zeg grotendeels omdat haar telefoon niet altijd verbinding maakt met het AP als ze boven zit.
We hebben beide hetzelfde toestel en die van mij schakelt netjes over waarbij die van haar wisselt na een kwartier of wifi uit/aan.
Verder viel me net op dat Speedtest een matige snelheid (bedraad)laat zien. (Alsnog hoog maar niet wat het moet zijn)

[Voor 15% gewijzigd door xSmooth- op 30-06-2020 00:47]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• krakendmodem
Voor wie mijn soapserie met KPN glasvezel (GPON) heeft gemist :+.

Sinds 19-06 aangesloten op glasvezel en nog geen dag stabiel geweest. Internet wat weg blijft vallen, maar TV en telefonie werken wonderbaarlijk genoeg wel goed. Na twee monteurs in de meterkast te hebben gehad, is er vandaag een ploeg geweest om in de straat te gaan graven. De demping was namelijk te hoog (+-30db).

Natuurlijk keek ik even bij het gat en zag ik ook vrij snel wat er mis was. Zo te zien is de aanvoervezel geknikt en veroorzaakt dit de problemen die ik thuis heb. Ik denk dat er meerdere klanten zullen zijn met problemen.

Morgen zal de boel worden hersteld. Dat zal waarschijnlijk de hele dag duren; de "put" ligt vol met modder en water, waardoor de splitter er niet eens goed in kan liggen.

En dit zal dan de splitter zijn (denk ik?). Of een doos waar de vezels 1:1 worden doorgelast naar de PoP?

[Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 06-07-2020 20:40]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Laatst online: 21:31

mr.DJ95

3D print nodig? Regel ik

Inmiddels ook alles ontvangen voor mijn aansluiting op KPN glas de 13e.

En ja hoor, de nieuwe experiabox.

3D print nodig? Stuur me een DM

• trankilo
8.5Gb, niet verkeerd
Barre73 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:36:
[...]

Klopt. Waarschijnlijk moeten alle 96 of 48 vezels losgehaald worden uit de lascassette, kabel inkorten (meestal genoeg overlengte) en opnieuw alles in de cassette lassen. Veel werk en zonde van de tijd. Had voorkomen kunnen worden zo te zien.
Globale uitleg voor de topic lezer:
Het nieuwe xPON netwerken is zo gengineerd dat de 96er doorgaans opgesplitst is in een zg. Begin-DP en Eind-DP. De eerste 48 vezels worden in het Begin-DP afgewerkt en 49 t/m 96 in het Eind-DP. Dat betekend dat de 96er 'door' het Begin-DP loopt.
Vezel 48 en 96 worden standaard niet ingelast.

Ik ga n.a.v. die foto morgen eens aan een DP lasser vragen hoe dat nu zit met zo'n schade. Als de schade tussen de ODF en het Begin-DP zit kan het zomaar dat de hele 96er vervangen moet worden :|

[Voor 68% gewijzigd door trankilo op 08-07-2020 00:30]

• trankilo
Barre73 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:35:
[...]

Met alle respect: nee, dit heeft niks te maken met XPON of GPON. Dat begin en eind DP (meestal wordt die laatste een cascade DP genoemd) is al gebruikelijk sinds 2016 toen Reggefiber begon met het 1 vezel concept (1 doorgelaste vezel per woning)
Verder klopt dit verhaal technisch wel ja. De 96vz vanuit de ODF voedt twee DP's van ieder max 48 woningen.
Ja, gelijk. Ik kom nog uit de tijd van blown fiber en blijf in dat referentie kader hangen hahaha.

Edit:
BTW, ik gebruik de "x" als 'vul maar een smaakje techniek in, het kan van alles zijn'. Net als xDSL alle vromen van DSL kan betekenen zonder te specificeren. Die gewoonte heb ik nu ook bij PON omdat het GPON kan zijn of XG(S)PON.

[Voor 35% gewijzigd door trankilo op 08-07-2020 09:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09-04 22:36

Spinez0r

They call me Mike.

Ijsklont schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:58:
[...]

VLAN's moet je altijd configureren om de signalen op te kunnen pikken als je gaat werken met een andere router dan de KPN Experiabox (of wat het op dit moment ook genoemd word).

Ik heb wel gehoord dan een USG van Ubiquiti een minder verstandige keuze is dan een Edgerouter van Ubiquiti. Maar als je nog avontuurlijker wilt zijn, dan kun je ook voor een PFsense setup gaan.
Ik gebruik zelf de Ubiquiti Edgerouter X voor mijn 1000/500 KPN glasverbinding.

Werkt eigenlijk perfect, en veel meer opties beschikbaar die de Experiabox niet heeft.

Let wel, je moet hardware-nat-ofloading inschakelen, anders wordt al je NAT traffic door de CPU geprocessed, en dan haal je maar 150 mbit ongeveer.

[Voor 7% gewijzigd door Spinez0r op 08-07-2020 11:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
Soundwork schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:12:
[...]

Ja, zoals eerder gezegd is de demping sneller een probleem zodra je GPON gebruikt.
Bij AON kan een te hoge demping ook een probleem geven, maar bij GPON heb je sneller een probleem. Dus storingsgevoeligdheid is bij PON wel een dingetje.
Met de huidige kennis van GPON ben ik het hier deels mee eens. Je deelt capaciteit, maar verder dan dat heb ik er nog te weinig kaas van gegeten.

Aangezien hier in de meterkast het vezeltje en ONT ook zijn vervangen, weet ik zo niet of het vezeltje tussen de patchcover en de ONT de boosdoener was (misschien ook beschadigd?) óf dat de ONT niet helemaal goed was en teveel demping gaf op het signaal.

[

Aangezien de vorige meting vanaf de vezel naar buiten toe ook een te hoge demping gaf (waardoor de kabelbreuk dus boven water kwam), weet ik dus niet 100% zeker wie nu echt de boosdoener was. Uiteindelijk bleken er twee dingen stuk te zijn. De kabel onder de straat en de aansluiting bij ons thuis.

Edit: lol, ik lees nu pas de tekst op die sticker. "u hoeft de verbinding niet te delen". Tsja..

[Voor 18% gewijzigd door krakendmodem op 17-07-2020 20:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 09-04 21:35

vr6-only

Blub Blub

Barre73 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:44:

Het verhaal van 2 klanten op 1 Gbic zegt mij niks.
Waarschijnlijk dat de GBIC 2 poorten heeft per stuk.

Maar die zijn ook gewoon Gbit. Snap sowieso drukmakerij hierover niet. GPON en P2P netwerken bieden dezelfde klantervaring momenteel, behoudens dat het Gbit abonnement van KPN momenteel de snelheden niet haalt. Tweakers vergeten voor het gemak dat "hun" deel begint na de NT/ONT. Alles ervoor is niet van hen en hoor je vanaf te blijven.

Of sleutelt iemand ook aan de Gas of wateraansluiting?

[Voor 38% gewijzigd door vr6-only op 19-07-2020 22:03]

It ain't stupid if it works!

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
een foto maakt het wat duidelijker :)

Het betreft de bovenste plank, hier staat een 24p switch en zie het echt niet zitten om deze leeg te moeten halen, het kan wel, de planken zijn losneembaar.
de 2 onderste planken zijn zo weer terug geplaatst.

het gaat me puur om de bovenste plank, deze kan niet verder om hoog zonder in de knoei te raken met de stoppenkast.
Ik kan de beugel nog een stukje opschuiven en een stukje afzagen maar dan dien ik alsnog de plank leeg te halen, en daar zit ik vreselijk tegenop te kijken O-)

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:53
geenwindows schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:24:
[...]

een foto maakt het wat duidelijker :)
[Afbeelding]

Het betreft de bovenste plank, hier staat een 24p switch en zie het echt niet zitten om deze leeg te moeten halen, het kan wel, de planken zijn losneembaar.
de 2 onderste planken zijn zo weer terug geplaatst.

het gaat me puur om de bovenste plank, deze kan niet verder om hoog zonder in de knoei te raken met de stoppenkast.
Ik kan de beugel nog een stukje opschuiven en een stukje afzagen maar dan dien ik alsnog de plank leeg te halen, en daar zit ik vreselijk tegenop te kijken O-)
Oh... Jouw planken zitten voor de FTU, niet er boven of onder. Dit moet wel net lukken ja
Het zou er zo uit moeten komen te zien:

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
(jarig!)
Maandag ontving ik de KPN box 12, aka Experiabox v12. Vanochtend kwam de monteur alles aansluiten. In tien minuten gepiept en up en running.

Eerst maar even WiFi op mijn Huawei Mate 20 pro getest:

Dit was in de hal direct naast de meterkast. Van mijn vdsl 100/30 lijntje bleef er 30/30 over qua Wifi. Met glasvezel dus 200/560 van het 1 Gbit pakket. Heb wel mijn werklaptop en pc verder bedraad aangesloten. Mijn LG oled en consoles via WiFi.

[Voor 57% gewijzigd door Joosie200 op 05-08-2020 09:23]

Pagina: 1 2

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True